|
|
|
|
2165
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, rješavajući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 5. lipnja 2007. godine, donio je
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 37.
stavka 1. alineje 9. Statuta Grada Ploča (»Službeni glasnik Grada Ploča«, broj
8/01., 5/02., 3/05., 2/06. i 5/06. – pročišćeni tekst), te se ukida alineja 9. u
dijelu koji glasi: »službenika i namještenika«.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«i »Službenom glasniku Grada
Ploča«.
Obrazloženje
1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom
članka 37. stavka 1. alineje 9. Statuta Grada Ploča (»Službeni glasnik Grada
Ploča«, broj 8/01., 5/02., 3/05., 2/06. i 5/06. – pročišćeni tekst, u daljnjem
tekstu: Statut) podnio je Tješimir Šunjić iz Ploča.
Osporeni članak 37. stavak 1. alineja 9. Statuta glasi:
Poglavarstvo:
– obavlja izbor, imenovanja i razrješenja pročelnika, službenika i namještenika
upravnih tijela,
2. Predlagatelj smatra da je osporena odredba Statuta, u dijelu koji se odnosi
na službenike i namještenike, suprotna odredbama članka 56. i članka 96. Zakona
o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi (»Narodne novine«, broj 33/01. –
u daljnjem tekstu: ZOLPS).
U obrazloženju prijedloga podnositelj ističe da u smislu članka 56. ZOLPS
upravne, stručne i ostale poslove u tijelima jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave obavljaju službenici i namještenici, dok se prava,
obveze i odgovornosti te druga pitanja vezana za rad službenika i namještenika u
upravnim tijelima, uređuju posebnim zakonom. Smatra da se do donošenja posebnog
zakona na službenike i namještenike, u smislu članka 56. stavka 3. i članka 96.
ZOLPS, na odgovarajući način primjenjuju odredbe Zakona o državnim službenicima
i namještenicima (»Narodne novine«, broj 27/01.). Navodi da o potrebi prijema
lokalnih službenika i namještenika treba odlučivati čelnik upravnog tijela
unutar slobodnih radnih mjesta predviđenih pravilnikom o unutarnjem redu
upravnog tijela i osiguranih financijskih sredstava za plaće i pripadajuće
troškove, a ne Gradsko poglavarstvo, kako to propisuje osporena odredba Statuta.
3. Na temelju članka 25. i članka 42. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02. – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu:
Ustavni zakon) zatražen je i dobiven odgovor Gradskog vijeća Grada Ploča.
Prijedlog je osnovan.
4. Za ustavnosudsku ocjenu osporene odredbe Statuta mjerodavni su članci 5. i
135. Ustava, koji propisuju:
Članak 5.
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi s Ustavom i sa zakonom.
Svatko je dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak Republike
Hrvatske.
Članak 135.
Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju pravo u okviru zakona,
svojim statutima samostalno urediti unutarnje ustrojstvo i djelokrug svojih
tijela te ih prilagoditi lokalnim potrebama i mogućnostima.
5. Statut Grada Ploča po pravnoj naravi je drugi propis te on mora biti u skladu
i sa zakonom i s Ustavom.
Statut je donijelo Gradsko vijeće Grada Ploča na temelju članka 35. stavka 1.
točke 1. ZOLPS.
6. Ustavni sud je u postupku razmatrao mjerodavne odredbe ZOLPS, kako slijedi:
Članak 8. stavak 2.
Statutom se podrobnije uređuje samoupravni djelokrug (...) grada (...),
ustrojstvo, ovlasti i način rada tijela, način obavljanja poslova, (...), te
druga pitanja od važnosti za ostvarivanje prava i obveza.
Članak 44. stavak 1.
Izvršne poslove obavlja (...) u gradu gradsko poglavarstvo (...).
Članak 48. stavak 1.
Poglavarstvo: 1. priprema prijedloge općih akata, 2. izvršava ili osigurava
izvršavanje općih akata predstavničkog tijela, 3. usmjerava djelovanje upravnih
tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave u obavljanju
poslova iz njihovoga samoupravnog djelokruga te nadzire njihov rad, 4. upravlja
i raspolaže nekretninama i pokretninama u vlasništvu jedinice lokalne, odnosno
područne (regionalne) samouprave kao i njezinim prihodima i rashodima, u skladu
sa zakonom i statutom, 5. obavlja i druge poslove utvrđene statutom.
Članak 53. stavci 1. i 4.
Za obavljanje poslova iz samoupravnog djelokruga jedinica lokalne i područne
(regionalne) samouprave kao i poslova državne uprave prenijetih na te jedinice
ustrojavaju se upravni odjeli i službe (upravna tijela).
(...)
Upravnim tijelima upravljaju pročelnici koje na temelju javnog natječaja imenuje
poglavarstvo.
Članak 56.
Upravne, stručne i ostale poslove u tijelima jedinica lokalne i jedinica
područne (regionalne) samouprave obavljaju službenici i namještenici.
Službenici obavljaju upravne i stručne poslove iz djelokruga tijela u kojem
rade, a namještenici obavljaju prateće i pomoćne poslove.
Prava, obveze i odgovornosti kao i druga pitanja od značenja za rad službenika i
namještenika u upravnim tijelima jedinica lokalne samouprave i jedinica područne
(regionalne) samouprave uređuju se posebnim zakonom.
Članak 96.
Do donošenja, odnosno stupanja na snagu zakona iz članka 56. stavka 3. ovoga
Zakona na djelatnike u upravnim odjelima i službama jedinica lokalne i jedinica
područne (regionalne) samouprave na odgovarajući se način primjenjuju odredbe
Zakona o državnim službenicima i namještenicima (»Narodne novine«, br. 27/01.).
7. Stupanjem na snagu Zakona o državnim službenicima (»Narodne novine«, broj
92/05. i 142/06.) prestao je važiti Zakon o državnim službenicima i
namještenicima, osim u odnosu na pojedina pitanja pobliže navedena u prijelaznim
odredbama.
Tako je u prijelaznim odredbama Zakona o državnim službenicima člankom 144.
stavkom 3. propisano:
U odnosu na službenike i namještenike u upravnim odjelima i službama jedinica
lokalne i jedinica područne (regionalne) samouprave Zakon o državnim
službenicima i namještenicima (»Narodne novine«, br. 27/01.) ostaje na snazi do
stupanja na snagu posebnog zakona kojim će se urediti njihova prava, obveze i
odgovornosti.
8. Zakon o državnim službenicima i namještenicima propisuje:
Članak 2. stavak 1.
Prava, obveze i odgovornosti državnih službenika (u nastavku teksta: službenici)
i namještenika uređuju se zakonom i na temelju zakona donijetim propisima.
Članak 3. stavak 1.
Službenici i namještenici se primaju i raspoređuju na radna mjesta utvrđena
pravilnikom o unutarnjem redu državnih tijela.
Članak 4. stavak 1.
Rješenja kojima se odlučuje o prijamu u državnu službu, raspoređivanju na radno
mjesto, te o drugim pravima, obvezama i odgovornostima službenika, kao i o
prestanku državne službe donosi ministar, odnosno drugi čelnik državnog tijela
(u nastavku teksta: čelnik tijela).
9. Člankom 37. Statuta propisan je djelokrug rada Gradskog poglavarstva Grada
Ploča u koji je osporenom alinejom 9. stavka 1. tog članka Statuta uvršteno i
obavljanje izbora, imenovanja i razrješenja pročelnika, službenika i
namještenika upravnih tijela.
Budući da je člankom 53. stavkom 4. ZOLPS u nadležnost poglavarstva dano samo
imenovanje pročelnika upravnih tijela, dok je, prema članku 4. stavku 1. Zakona
o državnim službenicima i namještenicima, primanje i raspoređivanje na radna
mjesta službenika i namještenika u nadležnosti čelnika tijela, ocjena je
Ustavnog suda da odredba članka 37. stavka 1. alineje 9. Statuta u osporenom
dijelu nije suglasna sa zakonom, a time ni s člankom 5. Ustava.
10. Slijedom navedenog, Ustavni sud je, na temelju članka 43. Ustavnog zakona,
donio rješenje kao u izreci (t. I.).
Objava ove odluke (t. II. izreke) temelji se na članku 29. stavku 1. Ustavnog
zakona.
Broj: U-II-496/2003
Zagreb, 5. lipnja 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |