|
|
|
|
2184
Na
temelju članka 80. Ustava Republike Hrvatske, Hrvatski sabor na sjednici 21.
lipnja 2007., donio je
1. UVOD
Jedan
od temeljnih ciljeva koji Republika Hrvatska želi postići je »razvoj i
zapošljavanje u konkurentnom tržišnom gospodarstvu koje djeluje u europskoj
socijalnoj državi XXI. stoljeća«.1
Za
njegovo se ostvarenje očekuje istodobno i usklađeno djelovanje u nizu
strateških područja, a posebice je naglašena važna uloga obrazovanja i
znanosti.
»Suočena
s problemom slabe obrazovne strukture Hrvatske i učestalog ranog napuštanja
školovanja, hrvatska je Vlada najavila uvođenje obveznoga srednjoškolskog
obrazovanja.
Najavljene
su mjere jedan od načina stvaranja društva temeljenog na znanju, čime bi
Hrvatska unaprijedila svoj ljudski kapital povećavajući svoju ekonomsku
konkurentnost i smanjujući socijalnu isključenost dijela populacije uzrokovanu
ranim napuštanjem školovanja. Stoga je pokrenuto istraživanje s primarnim
ciljem pronalaženja optimalnog modela uvođenja obveznog srednjoškolskog
obrazovanja koji bi prihvatio specifičnost hrvatskog društva i postojećega
obrazovnog sustava, ali i ponudio prateće programe i mjere koje bi povećale
učinkovitost najavljene promjene.«2
Višegodišnje
pripreme promjena u srednjoškolskom obrazovanju na kojima radi Ministarstvo
znanosti, obrazovanja i športa u suradnji s vrsnim stručnjacima iz sustava
obrazovanja i gospodarstva osnažene su studijom koju je izradio Institut za
društvene znanosti »Ivo Pilar«.
To
je stručna i znanstvena podloga za Nacionalni program mjera za uvođenje
obveznoga srednjoškolskog obrazovanja u Republici Hrvatskoj.
Nacionalni
program mjera za uvođenje obveznoga srednjoškolskog obrazovanja (dalje:
Nacionalni program), temeljen na člancima 62. i 65. Ustava Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, br. 41/01. i 55/01.), strateški je program Vlade Republike
Hrvatske.
Nacionalnim
programom utvrđuju se mjere i aktivnosti kojima Republika Hrvatska obvezuje
tijela u sustavu državne uprave, kao i ostale dionike sustava, na provedbu
ovoga nacionalnoga programa. Provedbu će stoga pratiti Agencija za odgoj i
obrazovanje (AZOO), Agencija za strukovno obrazovanje (ASO), Nacionalni centar
za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO), jedinice lokalne i područne
(regionalne) samouprave, škole, sindikalne, strukovne organizacije civilnog
društva koje se bave obrazovanjem, sveučilišne i znanstvene ustanove, udruge
mladih, sustav socijalne službe, Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ), kao i
vjerske zajednice i političke stranke, kako bi se usklađenim djelovanjem
postigli ciljevi Nacionalnoga programa.
Ishodište
je za izradu Nacionalnoga programa, osim u Ustavnim odredbama, u Planu razvoja
sustava odgoja i obrazovanja 2005. – 2010., Znanstvenoj i tehnologijskoj
politici Republike Hrvatske 2006. – 2010., koji se oslanjaju na Lisabonsku
strategiju, kao i u brojnim domaćim znanstvenim istraživanjima i preporukama
kao što su Hrvatska u 21. stoljeću – Znanost, Deklaracija o znanju – Hrvatska
temeljena na znanju i primjeni znanja, 55 preporuka za povećanje konkurentnosti
Hrvatske, Strateški okvir za razvoj 2006. – 2013. te studijama Instituta za društvena
istraživanja »Ivo Pilar« i Instituta za javne financije, kao i Studiji
izvodljivosti Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa.
Nacionalnim
programom se, uz ocjenu stanja vezano uz cjelokupno obrazovanje u Republici
Hrvatskoj, određuju strateški ciljevi za razdoblje od 2007. do 2013. godine, a
to su ponajprije:
–
poboljšati stope upisa mladih u srednje škole i stvoriti pretpostavke za veće
stope završavanja srednjoškolskog obrazovanja,
–
stvoriti uvjete za njihovu bolju socijalnu uključenost, posebice mladih s
posebnim potrebama, mladih s poremećajima u ponašanju i bez potpore obitelji te
mladih osoba s invaliditetom,
–
stvoriti učenicama/učenicima bolje uvjete za učenje i rad u školama,
–
poboljšati uvjete rada nastavnika/ca, stručnih suradnika/ca i ravnatelja/ca,
njihova sustavnoga stručnog usavršavanja i napredovanja,
–
definirati zadaće pojedinih nadležnih tijela državne uprave, javnih ustanova
kao i drugih dionika u obrazovnome sustavu,
–
stvoriti uvjete za bolju i usklađeniju suradnju između područja obrazovanja i
rada,
–
usklađivati hrvatski obrazovni sustav s europskim sustavima radi usporedivosti
rezultata učenja,
–
stvarati pretpostavke za cjeloživotno učenje.
Republika
Hrvatska, zemlja kandidatkinja za pristup Europskoj uniji, prepoznala je
potrebu i važnost uvođenja promjena u svome obrazovnom sustavu te na temelju
svoje duge, bogate i dragocjene tradicije, a u skladu sa suvremenim potrebama
društva te smjernicama i ciljevima obrazovnih politika Europe i svijeta,
sustavno pristupa njegovu poboljšanju.
Znanje
i obrazovanje se smatraju društvenom i gospodarskom vrijednošću, ponajprije
zbog procesa i globalizacije. Povezanost rada, znanja i istraživanja postaje
prioritetna za društveni, gospodarski i demokratski razvoj. Povezivanjem
obrazovanja i znanosti, povećavanjem informacijsko-tehnologijskih i know-how
znanja kao komponente konkurentnosti zemlje, usmjeravanjem obrazovnog rada na
stjecanje temeljnih i stručnih kompetencija, jačanjem poduzetničkoga duha i
inicijative te sustavnim poboljšanjima u području učenja i poučavanja stranih
jezika, stvorit će se pretpostavke za integracijske procese, omogućiti
mobilnost ljudi, razmjena znanja i ojačati suradnja na razini Europe i svijeta.
»Empirijske
ekonomske analize gospodarskoga rasta izazivaju brojne prijepore među
stručnjacima. Međutim, varijabla koja se u svim istraživanjima potvrđuje kao
važna odrednica rasta jest tzv. ljudski kapital odnosno obrazovanje.
Obrazovanje ima jak, pozitivan i univerzalan utjecaj na gospodarski rast.«3
Nezadovoljavajuća
obrazovna struktura4 i učestalo rano napuštanje školovanja rezultirali su
odlukom Vlade Republike Hrvatske koja je u lipnju 2006. godine najavila
uvođenje obveznoga srednjoškolskog obrazovanja.
Prema
definiciji, obvezno je obrazovanje ono koje je po zakonu određene države
obvezujuće i zajamčeno. Slijedom toga, obveznost znači dužnost formalnoga
školovanja za sve učenike i učenice, bez obzira na njihova stajališta, odnosno
stajališta njegovih ili njezinih roditelja ili staratelja. Jednako tako,
obveznost podrazumijeva obvezu i za državu, ponajprije u osiguravanju
materijalnih uvjeta i financijskih sredstava, kako bi obrazovanje bilo dostupno
svima pod jednakim uvjetima i u skladu sa sposobnostima i interesima učenika i
učenica.
Uvođenje
načela obveznosti država namjerava, umjesto »prisilom«, ostvariti nizom
poticajnih mjera, a prije svega informiranjem, poučavanjem i senzibiliziranjem
hrvatske javnosti o važnosti i potrebi stjecanja srednjoškolskoga obrazovanja.
Stoga
se uvođenju obveznosti srednjoškolskoga obrazovanja pristupa postupno, najprije
poticajnim mjerama kao motivacijskim čimbenicima za obrazovanje. Poticajne
mjere su osiguravanje učenicima besplatnih udžbenika, smještaja u učeničkim
domovima i međumjesnog prijevoza. Pritom treba reći da sva strana iskustva
govore kako mjere osiguravanja besplatnoga školovanja nisu jedine koje utječu
na smanjenje stope odustajanja od školovanja.
Ministarstvo
znanosti, obrazovanja i športa, osim značajno povećanim ulaganjima u
srednjoškolsko obrazovanje (izgradnja/dogradnja srednjih škola, opremanje škola
i programa, smanjenje broja strukovnih sektora), ujednačavanjem uvjeta i
kvalitete za učenje i rad i sustavnim praćenjem i vrjednovanjem obrazovnih
postignuća učenika/ca (nacionalni ispiti, državna matura), te vrjednovanjem i
samovrjednovanjem škola, planira niz popratnih mjera i aktivnosti, ponajprije
vezanih za sprječavanje neuspjeha srednjoškolaca/ki (prilagodba/promjena
nastavnih programa, individualni rad s učenikom/com, poučavanje usmjereno prema
učeniku/ici) i osiguravanje njihove učinkovitije uključenosti u nastavni i
školski rad (uključivanje u izvannastavne aktivnosti, u rad škole i zajednice).
Osim
toga, planiraju se mjere kojima će biti olakšan individualni rad nastavnika/ca
i stručnih suradnika/ca s učenicima/cama kako bi se jačao njihov osjećaj
uspješnosti, samopoštovanja i samopouzdanja, ali se pritom naglašava važnost
pridržavanja uzajamno dogovorenih pravila.
Posebna
pozornost će se posvetiti sustavnom profesionalnom informiranju i usmjeravanju
učenika/ca kako bi se osobito onim učenicima/cama koji imaju niže profesionalne
ambicije, ili onima s posebnim potrebama pomoglo u donošenju odluke u izboru
adekvatnoga zanimanja, radi postizanja boljega školskog uspjeha i mogućnosti za
zapošljavanje.
Pristup
izradi mjera za uvođenje obveznoga srednjoškolskog obrazovanja usmjeren je
kvalitativnom poboljšanju i unaprjeđivanju cjelovitoga obrazovnoga sustava, od
predškolskoga odgoja i obrazovanja, osnovnoškolskoga i srednjoškolskog
obrazovanja, do visokoga obrazovanja i cjeloživotnoga učenja, odnosno
obrazovanja odraslih, radi ostvarivanja temeljnoga cilja Nacionalnoga programa.
Stoga se mjere odnose na sve dionike u sustavu obrazovanja, poglavito u srednjoškolskome obrazovanju.
Potrebno
je napomenuti da sastavni dio Nacionalnoga programa čine i druge nacionalne
politike, programi i strategije u kojima su definirani ciljevi i mjere vezane
za obrazovanje (npr. Plan razvoja sustava odgoja i obrazovanja 2005. – 2010.,
Nacionalni program za Rome, Nacionalna strategija jedinstvene politike za osobe
s invaliditetom, Nacionalni program djelovanja za mlade, Nacionalna politika za
promicanje ravnopravnosti spolova 2006. – 2010., ICT Strategija Hrvatska u 21.
stoljeću, Strateški okvir za razvoj 2006. – 2013. i drugo).
Napomena: ostale odredbe, prilozi i dodaci ispušteni su u ovom info pregledu
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |