|
|
|
|
2198
Temeljem
članka 275. stavak 3. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (»Narodne novine«
broj 105/04) ravnatelj Državnog zavoda za mjeriteljstvo donosi
Članak 1.
Ovim
se Pravilnikom uređuje postupak homologacije vozila
za poljoprivredu i šumarstvo kategorija T1, T2, T3 i T4(1) s obzirom na uređaj za upravljanje.
Članak 2.
Tehnički
zahtjevi u postupku homologacije navedeni su u točki
2. Priloga koji čini sastavni dio ovoga Pravilnika, a postupak homologacije u člancima 8. – 10. Pravilnika o homologaciji tipa traktora za poljoprivredu i šumarstvo.
Članak 3.
Tijelo
nadležno za homologaciju traktora u smislu odredaba
ovoga Pravilnika je Državni zavod za mjeriteljstvo (u daljnjemu tekstu: Zavod).
Članak 4.
Zavod
će dodijeliti certifikat o homologaciji tipu traktora
s obzirom na uređaje za upravljanje ako taj tip vozila zadovoljava zahtjeve iz
Priloga.
Članak 5.
Novi
traktori s obzirom na uređaj za upravljanje mogu se homologirati,
uvoziti i stavljati na tržište ako zadovoljavaju zahtjeve ovoga Pravilnika i
njegova Priloga.
Članak 6.
Zavod
može ovlastiti pravnu ili fizičku osobu za obavljanje poslova tehničke službe
ako ta osoba ispunjava sljedeće uvjete:
–
da zadovoljava zahtjeve norme HRN EN ISO/IEC 17025 za osposobljenost ispitnih
laboratorija za područje ispitivanja prema zahtjevima ovoga Pravilnika
–
da može dokazati poznavanje metoda i postupaka ispitivanja danih u Prilogu
–
da ima najmanje jednoga djelatnika školske spreme VII/1 strojarskog smjera.
Članak 7.
Odredbe
članka 5. ovoga Pravilnika primjenjivat će se od 1. listopada 2008. godine za
sva nova vozila koja se prvi put registriraju u Republici Hrvatskoj.
Članak 8.
Ovaj
Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od njegove objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
011-02/07-02/12
Urbroj: 558-04/2-07-1-AD
Zagreb,
26. lipnja 2007.
Ravnatelj
Državnog zavoda za mjeriteljstvo
Mirko Vuković, dipl. ing., v. r.
______
(*) Pravilnik preuzima sadržaj Direktive
Vijeća 75/321/EEZ o usklađivanju zakona država članica koje se odnosi na uređaje
za upravljanje traktora na kotačima za poljoprivredu ili šumarstvo, s uključenim
izmjenama i dopunama u direktivama 82/890/EEZ, 88/411/EEZ, 97/54/EZ i 98/39/EZ.
(1) Definicija vozila i kategorizacija dani su u točki 4. članka 4.
Pravilnika o homologaciji tipa traktora za poljoprivredu i šumarstvo (»Narodne
novine«br. 15/06).
PRILOG
1.
DEFINICIJE
1.1.
»Uređaj za upravljanje«
»Uređaj za upravljanje« označava
svaki uređaj koji je namijenjen da promijeni smjer gibanja traktora.
Uređaj za upravljanje može
uključivati:
– napravu za upravljanje
– prijenosni mehanizam
– upravljane kotače
te po potrebi, posebni uređaj za
proizvodnju pomoćne ili neovisne sile.
1.1.1.
»Naprava za upravljanje« označava dio na
koji izravno djeluje vozač radi usmjeravanja traktora.
1.1.2.
»Prijenosni mehanizam«
»Prijenosni mehanizam« označava sve
sastavne dijelove između naprave za upravljanje i upravljanih kotača, osim
posebnih uređaja navedenih u točki 1.1.4. Prijenosni mehanizam može biti
mehanički, hidraulički, pneumatski, električni ili kombinacija svakoga od njih.
1.1.3.
»Upravljani kotači«
»Upravljani kotači« označava:
– kotače čiji se smjer u odnosu na
uzdužnu os traktora može izravno ili posredno mijenjati radi promjene smjera
gibanja traktora
– sve kotače zglobnih traktora
– kotače na istoj osovini, čije se
obodne brzine mogu mijenjati radi promjene smjera gibanja traktora.
Samoupravljivi kotači nisu
upravljani kotači.
1.1.4.
»Posebni uređaj«
»Posebni uređaj« označava onaj dio
uređaja za upravljanje kojim se proizvodi pomoćna ili neovisna sila. Pomoćna
ili neovisna sila može se proizvesti mehaničkim, hidrauličkim, pneumatskim ili
električnim sustavom, ili svakom njihovom kombinacijom (npr.
uljnom pumpom, zračnom pumpom ili akumulatorom itd.).
1.2.
»Različite vrste uređaja za
upravljanje«
1.2.1.
Ovisno o izvoru energije potrebne za
zakretanje upravljanih kotača, razlikujemo sljedeće vrste uređaja za upravljanje:
1.2.1.1.
ručni uređaj za upravljanje u
kojemu se sile upravljanja proizvode samo snagom vozačevih mišića
1.2.1.2.
uređaj za upravljanje s
pomoćnom silom u kojemu se sile upravljanja proizvode snagom vozačevih mišića i
posebnim uređajem
navedenim u točki 1.1.4.;
Uređaj za upravljanje u kojem se
sile upravljanja uobičajeno proizvode posebnim uređajem navedenim u točki
1.1.4., ali koji u slučaju kvara posebnog uređaja omogućuje da se za
upravljanje upotrijebi snaga vozačevih mišića, smatrat će se »uređajem za
upravljanje s pomoćnom silom«.
1.2.1.3
servouređaj
za upravljanje, u kojemu se sile upravljanja proizvode samo posebnim uređajem
navedenim i točki 1.1.4.
1.3
Sila pokretanja
1.3.1.
»Sila pokretanja« označava silu kojom
vozač djeluje na napravu za upravljanje radi upravljanja traktorom.
2.
ZAHTJEVI ZA IZRADBU, UGRADBU I
PREGLEDE
2.1.
Opći zahtjevi
2.1.1
Uređaj za upravljanje mora osiguravati
lako i sigurno upravljanje traktorom i zadovoljavati posebne zahtjeve navedene
u točki 2.2.
2.2.
Posebni zahtjevi
2.2.1.
Naprava za upravljanje
2.2.1.1.
Naprava za upravljanje mora
biti prikladna za uporabu i držanje. Mora biti konstruirana tako da omogućava
postupnu promjenu smjera. Smjer pomicanja naprave za upravljanje mora
odgovarati željenoj promjeni smjera traktora.
2.2.1.2.
Sila pokretanja koja je
potrebna da se iz položaja vožnje ravno naprijed dosegne krug zaokretanja s
polumjerom 12 m ne smije prekoračiti 25 daN. Ako se u slučaju uređaja za
upravljanje s pomoćnom silom koji nije povezan s drugom opremom prekine dovod
pomoćne sile, potrebna sila pokretanja ne smije prekoračiti 60 daN.
2.2.1.3.
Da bi se provjerilo
zadovoljavanje zahtjeva u točki 2.2.1.2., traktor mora opisati na suhoj ravnoj
površini koja daje dobro prianjanje guma spiralno gibanje pri brzini od 10
km/h, iz položaja za vožnju ravno naprijed. Sila pokretanja na napravi za
upravljanje treba se bilježiti do trenutka dok ne dosegne položaj koji odgovara
ulasku traktora u krug zaokretanja s polumjerom 12 m. Trajanje pomicanja
(vrijeme od trenutka kad se naprava za upravljanje prvi put aktivira do
trenutka kad dosegne položaj u kojemu se obavljaju mjerenja) ne smije
prekoračiti pet sekunda u uobičajenim uvjetima, a osam sekunda u slučaju kvara
posebnog uređaja. Jedno pomicanje mora se obaviti ulijevo i jedno udesno.
Pri ispitivanju traktor mora biti
opterećen do svoje najveće tehnički dopuštene mase; tlak u gumama i raspodjela
težine između osovina mora biti u skladu s uputama proizvođača.
2.2.2.
Prijenosni mehanizam
2.2.2.1.Uređaj za upravljanje ne smije
uključivati električni ili potpuno pneumatski prijenosni mehanizam.
2.2.2.2.
Prijenosni mehanizam mora biti
konstruiran tako da zadovoljava sve radne zahtjeve te mora biti lako dostupan
za održavanje i pregled.
2.2.2.3.
U slučaju prijenosnog mehanizma
koji nije isključivo hidraulički, upravljanje traktorom mora biti moguće čak i
u slučaju zatajenja hidrauličkih ili pneumatskih
sastavnih dijelova prijenosnog mehanizma.
2.2.2.4.
Prijenosni mehanizam u kojemu
se sile prenose samo hidrauličkim sredstvima i posebni uređaj naveden u točki
1.1.4. moraju zadovoljavati sljedeće zahtjeve:
2.2.2.4.1.Jedan ili više uređaja za
ograničavanje tlaka moraju štititi cjelokupni hidraulički sustav ili njegove
dijelove od previsokoga tlaka;
2.2.2.4.2.Uređaj za ograničavanje tlaka mora
biti namješten tako da se ne prekorači tlak T koji je jednak najvećemu radnom
tlaku koji je odredio proizvođač.
2.2.2.4.3.Značajke i dimenzije cijevne
instalacije moraju biti takve da cijevi izdrže četverostruki tlak T (koji
dopuštaju uređaji za ograničavanje tlaka) a ona mora biti zaštićena i
raspoređena tako da opasnosti od oštećenja od udaraca ili trešnje budu smanjene
na najmanju mjeru te da se opasnost od oštećenja trljanjem može smatrati
zanemarivom.
2.2.3.
Upravljani kotači
2.2.3.1.Svi kotači mogu biti upravljani
kotači.
2.2.4.
Posebni uređaj
2.2.4.1.Posebni uređaj određen u točki
1.1.4., koji se upotrebljava u svim vrstama uređaja za upravljanje određenih u
točkama 1.2.1.2. i 1.2.1.3., dopušten je u sljedećim okolnostima:
2.2.4.1.1.Ako je traktor opremljen uređajem
za upravljanje s pomoćnom silom prema definiciji u točki 1.2.1.2., mora se moći
voziti čak i slučaju kvara posebnog uređaja kao što je već navedeno u točki
2.2.1.2. Ako uređaj za upravljanje pomoćnom silom nema svoj vlastiti izvor
energije, mora biti opremljen spremnikom energije. Taj spremnik energije može
se nadomjestiti neovisnom napravom koja osigurava opskrbu uređaja za
upravljanje energijom prije svih drugih sustava koji su spojeni na zajednički
izvor energije. Ne dovodeći u pitanje odredbe Pravilnika TPV 307 koji se odnosi
na kočenje, ako postoji hidraulička veza između hidrauličkog uređaja za
upravljanje i hidrauličkog uređaja za kočenje i ako se oba opskrbljuju iz
istoga izvora energije, sila potrebna za aktiviranje uređaja za upravljanje ne
smije prekoračiti 40 daN ako bilo koji od sustava otkaže. Ako je izvor energije
stlačeni zrak, spremnik zraka mora biti zaštićen nepovratnim ventilom.
Kad energiju za upravljanje u
uobičajenim okolnostima osigurava samo posebni uređaj naveden u točki 1.1.4.,
uređaj za upravljanje s pomoćnom silom mora biti opremljen napravom koja u
slučaju kvara posebnog uređaja mora optičkim ili zvučnim signalom upozoriti na
takav kvar ako sila pokretanja prekorači 25 daN.
2.2.4.1.2.Ako je traktor opremljen servouređajem za upravljanje prema definiciji u točki
1.2.1.3. i pod uvjetom da takav uređaj ima potpuno hidraulički prijenosni
mehanizam, u slučaju zatajenja posebnog uređaja ili
motora mora biti moguće obaviti oba pomicanja određena u točki 2.2.1.3.
uporabom posebnoga dodatnog uređaja. Posebni dodatni uređaj može biti spremnik
stlačenog zraka ili plina. Uljna pumpa ili kompresor mogu se upotrijebiti kao
poseban dodatni uređaj ako taj uređaj pogoni vrtnja traktorskih kotača s kojima
je u nerastavljivoj vezi. U slučaju zatajenja
posebnog uređaja, optički ili zvučni signal mora upozoriti na takav kvar.
2.2.4.1.2.1.Ako je posebni uređaja pneumatski, on mora
biti opremljen spremnikom stlačenog zraka zaštićenim nepovratnim ventilom.
Kapacitet spremnika stlačenog zraka mora se izračunati tako da je moguće
napraviti najmanje sedam potpunih okretaja (od jednoga do drugoga krajnjeg
položaja) prije nego što tlak u spremniku padne na polovicu njegova radnoga
tlaka. Ispitivanje se mora obaviti s upravljanim kotačima podignutim iznad tla.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |