|
|
|
|
2235
Ustavni
sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić,
predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario
Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata
Račan, Emilija Rajić, Smiljko
Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, odlučujući o
zahtjevu Državnog izbornog povjerenstva Republike Hrvatske, za provedbu nadzora
nad ustavnošću i zakonitošću izbora članova Vijeća srpske nacionalne manjine
Općine Vrhovine, na sjednici održanoj 28. lipnja
2007. godine, donio je
I.
Poništava se odluka Općinskog izbornog povjerenstva Općine Vrhovine
broj: Ls-37/07 od 18. lipnja 2007., objavljena u
Večernjem listu od 20. lipnja 2007., o izboru članova Vijeća srpske nacionalne
manjine Općine Vrhovine, u dijelu kojim se određuju
ponovljeni izbori za dan 1. srpnja 2007. godine.
II.
Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama« i Večernjem listu.
Obrazloženje
1.
Na temelju članka 55. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine« broj 33/01.,
10/02. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-39/2002, 155/02. –
članak 43. stavak 2. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina, 45/03.,
43/04. – odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske broj: U-I-2494/2002, 40/05. i
44/05. – pročišćeni tekst; u daljnjem tekstu: Zakon o lokalnim izborima),
Državno izborno povjerenstvo iniciralo je pred Ustavnim sudom Republike
Hrvatske provedbu nadzora nad ustavnošću i zakonitošću radnji Općinskog
izbornog povjerenstva Općine Vrhovine u vezi s
donošenjem Odluke, broj: Ls-37/07 od 18. lipnja
2007., o utvrđivanju i objavljivanju rezultata izbora za izbor članova Vijeća
srpske nacionalne manjine Općine Vrhovine provedenih
17. lipnja 2007. (u daljnjem tekstu: Odluka).
Navedenom
Odlukom, na temelju utvrđenih rezultata glasovanja, objavljena su imena devet
(9) kandidata koji su izabrani za članove Vijeća srpske nacionalne manjine
Općine Vrhovine. Budući da su dva kandidata (Predrag Hinić s liste Srpskog narodnog vijeća iz Zagreba i Nikola Kmezić s liste Srpskog omladinskog foruma iz Zagreba),
dobili jedak broj glasova birača (svaki po 61), deseti član Vijeća srpske
nacionalne manjine Općine Vrhovine nije izabran, već
je Odlukom određeno da će se za desetog člana Vijeća srpske nacionalne manjine
Općine Vrhovine održati ponovljeni izbori u nedjelju,
1. srpnja 2007. godine.
Državno
izborno povjerenstvo ističe da je raspisivanje ponovljenih izbora u nadležnosti
Vlade Republike Hrvatske, a ne općinskog izbornog povjerenstva, pa traži od
Ustavnog suda da u skladu sa svojim ovlastima provede nadzor i poduzme
odgovarajuće mjere.
2. Članak 55. Zakona o lokalnim izborima glasi:
Članak 55.
Ustavni
sud Republike Hrvatske obavlja opći nadzor ustavnosti i zakonitosti izbora
članova predstavničkih tijela jedinica (…) u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Prihvaćajući
inicijativu Državnog izbornog povjerenstva, Ustavni sud je pokrenuo postupak
nadzora nad ustavnošću i zakonitošću radnji Općinskog izbornog povjerenstva
Općine Vrhovine u vezi s donošenjem Odluke u dijelu u
kojem je njome određeno da će se za desetog člana Vijeća srpske nacionalne
manjine Općine Vrhovine održati ponovljeni izbori u
nedjelju, 1. srpnja 2007. godine.
3.
Članak 64. Zakona o lokalnim izborima propisuje:
Članak 64.
Izbore
za vijeća nacionalnih manjina raspisuje Vlada Republike Hrvatske posebnom
odlukom kojom utvrđuje točan datum održavanja izbora.
Sukladno
navedenom, Zakonom o lokalnim izborima izrijekom je propisano da izbore za
vijeća nacionalnih manjina raspisuje Vlada Republike Hrvatske posebnom odlukom
kojom utvrđuje točan datum održavanja izbora. Navedena ovlast Vlade Republike
Hrvatske obuhvaća i raspisivanje ponovljenih izbora, uz iznimku propisanu
člankom 59. Zakona o lokalnim izborima koji glasi:
Članak 59.
Ako
nadležno izborno povjerenstvo, rješavajući o prigovoru utvrdi da je bilo
nepravilnosti koje su bitno utjecale na rezultate izbora, poništit će radnje u
tom postupku i odrediti da se te radnje ponove u roku koji mora osigurati
održavanje izbora na dan za koji su raspisani.
Ako
ne postoji mogućnost ponavljanja poništenih radnji iz prethodnog stavka ili ako
se nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su utjecale na rezultat
izbora, nadležno izborno povjerenstvo poništit će izbore i odrediti rok u kojem
će se održati ponovljeni izbori.
Nadležno
izborno povjerenstvo ovlašteno je, dakle, poništiti izbore i odrediti rok u
kojem će se održati ponovljeni izbori samo u slučaju da se radi o utvrđenim
nepravilnostima u postupku izbora, i to samo ako je ispunjena jedna od
sljedećih dviju pretpostavki:
–
ako ne postoji mogućnost ponavljanja poništenih radnji u roku koji mora
osigurati održavanje izbora na dan za koji su raspisani, ili
–
ako se nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su utjecale na
rezultat izbora.
3.
U konkretnom slučaju nadležno izborno povjerenstvo nije rješavalo o prigovoru,
niti je ponavljanje izbora uzrokovano nepravilnostima zbog kojih bi izborno
povjerenstvo bilo ovlašteno poništiti izbore i odrediti rok u kojem će se
održati ponovljeni izbori u skladu s člankom 59. stavkom 2. Zakona o lokalnim
izborima.
U
konkretnom slučaju je nakon utvrđivanja i objavljivanja rezultata izbora za
deset članova Vijeća srpske nacionalne manjine Općine Vrhovine,
utvrđena lista od devet izabranih članova Vijeća, dok deseti član nije izabran
budući da su dva kandidata na izborima dobila jednak broj glasova. S obzirom da
se članovi vijeća i predstavnici
nacionalnih manjina biraju većinskim izbornim sustavom, u slučaju jednakog
broja dobivenih glasova dodjela mandata u vijeću nacionalnih manjina ne može se
vršiti odgovarajućom primjenom članka 27. stavka 3. Zakona o lokalnim izborima
(izabranim se smatra kandidat s liste koja je dobila više glasova), jer se to
pravilo primjenjuje u razmjernom izbornom sustavu (kojim se biraju članovi
predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne /regionalne/ samouprave), ali
ne i u većinskom.
U
većinskom izbornom sustavu u tom se slučaju izbori ponavljaju, ali samo za nepopunjeno mjesto u vijeću, pri čemu u
ponovljenim izborima sudjeluju samo ono dvoje (ili više) kandidata koji su u
prethodno provedenom postupku glasovanja dobili jednak broj glasova.
Prema
tome, budući da se u konkretnom slučaju ne radi o odgovarajućoj primjeni članka
59. stavka 2. Zakona o lokalnim izborima, Općinsko izborno povjerenstvo Općine Vrhovine nije bilo ovlašteno da u Odluci, kojom je utvrdilo
i objavilo rezultate izbora za članove Vijeća srpske nacionalne manjine Općine Vrhovine provedenih 17. lipnja 2007., odredi ponovljene
izbore za dan 1. srpnja 2007. godine, jer je raspisivanje ponovljenih izbora i
određivanje dana njihova održavanja u nadležnosti Vlade Republike Hrvatske.
4.
S obzirom da je u konkretnom slučaju Ustavni sud utvrdio da je ponovljene
izbore za članove vijeća nacionalnih manjina u jedinicama samouprave raspisalo
općinsko izborno povjerenstvo, a ne Vlada Republike Hrvatske, Ustavni sud je,
na temelju članka 55. Zakona o lokalnim izborima, odlučio kao u izreci.
Broj:
U-VII-2431/2007
Zagreb,
28. lipnja 2007.
USTAVNI
SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |