|
|
|
|
2403
Na
temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o obrani, kojega
je Hrvatski sabor donio na sjednici 6. srpnja 2007. godine.
Klasa:
011-01 /07-01/71
Urbroj: 71-05-03/1-07-2
Zagreb,
13. srpnja 2007.
Predsjednik
Stjepan Mesić, v. r.
Članak 1.
U
Zakonu o obrani (»Narodne novine«, br. 33/02. i
58/02.) u članku 3. iza točke 7) dodaju se točke 8), 9) i 10) koje glase:
»8)
Vojna vježba je najviši i najsloženiji oblik obuke kojim se zapovjedništva i
postrojbe oružanih snaga praktično obučavaju za provedbu borbenih i neborbenih
zadaća.
9)
Međunarodna vojna vježba je vježba u kojoj sudjeluju postrojbe oružanih snaga
iz dvije ili više država.
10)
Obuka je organizirani oblik aktivnosti kojom se pripadnici oružanih snaga
osposobljavaju za provedbu namjenskih zadaća.«
Članak 2.
U
članku 5. stavku 1. iza riječi: »Strategija obrane Republike Hrvatske,« dodaju
se riječi: »Strateški pregled obrane,«.
Iza
stavka 2. dodaje se novi stavak 3. koji glasi:
»Strateški
pregled obrane je strateški dokument u kojem se daje ocjena stanja obrambenih
sposobnosti, razvijenosti i uređenosti obrambenog sustava te utvrđuje potreba
za reformom ili prilagodbom obrambenog sustava novonastalim okolnostima u
sigurnosnom okruženju.«
Dosadašnji
stavci 3. i 4. postaju stavci 4. i 5.
Članak 3.
Iza
članka 5. dodaje se novi članak 5.a koji glasi:
»Članak
5.a
Koncept
potpore Republike Hrvatske snagama zemalja partnera, Plan ponude
infrastrukturnih objekata oružanim snagama drugih zemalja na teritoriju
Republike Hrvatske, Katalog sposobnosti za Republiku Hrvatsku te drugi potrebni
dokumenti koji proizlaze iz preuzetih obveza u okviru međunarodnih obrambenih
organizacija kojima je Republika Hrvatska pristupila ili pristupa na temelju
međunarodnih ugovora su dokumenti kojima se osigurava implementacija
partnerskih ciljeva.
Dokumente
iz stavka 1. ovoga članka donosi Predsjednik Republike Hrvatske kao vrhovni
zapovjednik Oružanih snaga na prijedlog Vlade Republike Hrvatske.
Dokumente
izrađuje Ministarstvo obrane uz sudjelovanje Glavnog stožera Oružanih snaga u
dijelu koji se odnosi na Oružane snage.«
Članak 4.
U
članku 6. stavku 2. podstavak 6. mijenja se i glasi:
»–
odlučuje o izlasku ili djelovanju Oružanih snaga izvan granica Republike
Hrvatske, osim u slučajevima izlaska ili djelovanja u sklopu vježbi u okviru
međunarodnih obrambenih organizacija kojima je Republika Hrvatska pristupila
ili pristupa na temelju međunarodnih ugovora te radi pružanja humanitarne
pomoći,«.
Iza
podstavka 6. dodaju se novi podstavci 7. i 8. koji glase:
»–
odlučuje o održavanju međunarodnih vojnih vježbi u Republici Hrvatskoj u kojima
sudjeluju oružane snage država koje nisu u okviru međunarodnih obrambenih
organizacija kojima je Republika Hrvatska pristupila ili pristupa na temelju
međunarodnih ugovora te o njihovom ulasku u Republiku Hrvatsku,
–
odlučuje o sudjelovanju Oružanih snaga u međunarodnim vojnim vježbama izvan
Republike Hrvatske u kojima sudjeluju postrojbe oružanih snaga država koje nisu
u okviru međunarodnih obrambenih organizacija kojima je Republika Hrvatska
pristupila ili pristupa na temelju međunarodnih ugovora,«.
Dosadašnji
podstavci 7. do 10. postaju podstavci 9. do 12.
Članak 5.
U
članku 7. stavku 2. iza točke 2. dodaje se nova točka 3. koja glasi:
»3.
daje prethodno mišljenje na prijedlog Strateškog pregleda obrane,«.
Dosadašnje
točke 3. do 22. postaju točke 4. do 23.
Iza
dosadašnje točke 22., koja postaje točka 23., dodaju se točke 24. i 25. koje
glase:
»24.
donosi odluke o zastavama postrojbi Oružanih snaga na prijedlog ministra
obrane,
25.
daje prethodna mišljenja na prijedloge akata iz područja obrane koje donosi
Vlada i Hrvatski sabor«.
Članak 6.
U
članku 8. iza točke 2. dodaje se nova točka 3. koja glasi:
»3.
donosi Strateški pregled obrane,«.
Dosadašnje
točke 3. do 22. postaju točke 4. do 23.
Iza
dosadašnje točke 22., koja postaje točka 23., dodaju se točke 24. i 25. koje
glase:
»24.
odlučuje o održavanju međunarodnih vojnih vježbi na području Republike Hrvatske
u kojima sudjeluju oružane snage država koje su u okviru međunarodnih
obrambenih organizacija kojima je Republika Hrvatska pristupila ili pristupa na
temelju međunarodnih ugovora i o njihovom ulasku u Republiku Hrvatsku te
sudjelovanju Oružanih snaga u međunarodnim vojnim vježbama izvan Republike
Hrvatske u kojima sudjeluju postrojbe oružanih snaga država koje su u okviru
međunarodnih obrambenih organizacija kojima je Republika Hrvatska pristupila
ili pristupa na temelju međunarodnih ugovora,
25.
odlučuje o sudjelovanju Oružanih snaga u pružanju humanitarne pomoći izvan
Republike Hrvatske i o ulasku oružanih snaga drugih država u pružanju
humanitarne pomoći na području Republike Hrvatske,«.
Dosadašnja
točka 23. postaje točka 26.
Članak 7.
Iza
članka 9. dodaje se naslov 3.a i članci 9.a i 9.b koji glase:
»3.a
VIJEĆE ZA OBRANU
Članak
9.a
Vijeće
za obranu:
1.
razmatra temeljne dokumente u području obrane,
2.
razmatra rad tijela državne vlasti, državne uprave, županija i Grada Zagreba na
području obrane,
3.
prati provedbu reforme obrambenog sustava,
4.
razmatra druga pitanja iz područja obrane.
Članak
9.b
Vijeće
za obranu čine:
–
Predsjednik Republike Hrvatske,
–
predsjednik Hrvatskoga sabora,
–
predsjednik Vlade,
–
ministar nadležan za poslove obrane,
–
ministar nadležan za vanjske poslove,
–
ministar nadležan za unutarnje poslove,
–
ministar nadležan za financije,
–
načelnik Glavnoga stožera Oružanih snaga,
–
ravnatelj Državne uprave za zaštitu i spašavanje,
–
predstojnik Ureda Predsjednika Republike Hrvatske,
–
savjetnik Predsjednika Republike Hrvatske za obranu,
–
savjetnik Predsjednika Republike Hrvatske za nacionalnu sigurnost
–
pročelnik Vojnog kabineta Predsjednika Republike Hrvatske.
Sjednicu
Vijeća za obranu saziva Predsjednik Republike Hrvatske uz suglasnost
predsjednika Vlade.
Predsjednik
Republike Hrvatske i predsjednik Vlade zajednički određuju pitanja koja će
razmatrati Vijeće.
Na
sjednicu Vijeća za obranu, ovisno o dnevnom redu, mogu se pozvati i druge osobe
o čemu zajednički odlučuju Predsjednik Republike Hrvatske i predsjednik Vlade.
Ured
Predsjednika Republike Hrvatske obavlja stručne i administrativne poslove za
Vijeće za obranu.«
Članak 8.
U
članku 10. stavku 1. iza točke 2. dodaje se nova točka 3. koja glasi:
»3.
izradu Prijedloga strateškog pregleda obrane,«.
Dosadašnje
točke 3. do 29. postaju točke 4. do 30.
Iza
dosadašnje točke 29. koja postaje točka 30. dodaje se točka 31. koja glasi:
»31.
vodi službenu evidenciju o vojnim osobama i državnim službenicima i
namještenicima u službi u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama,«.
Dosadašnja
točka 30. postaje točka 32.
Članak 9.
Članak
12. briše se.
Članak 10.
U
članku 13. iza stavka 4. dodaje se stavak 5. koji glasi:
»Glavnog
inspektora obrane na prijedlog ministra obrane imenuje Vlada.«
Članak 11.
Iza
članka 39. dodaju se članci 39.a i 39.b koji glase:
»Članak 39.a
Hrvatski
sabor može donijeti odluku o nepozivanju novaka na obvezu služenja vojnog roka.
Vlada
može, uz prethodnu suglasnost vrhovnog zapovjednika, predložiti Hrvatskom
saboru donošenje odluke o nepozivanju novaka na obvezu služenja vojnog roka.
Prijedlog
iz stavka 2. ovoga članka izrađuje Ministarstvo obrane, uz sudjelovanje Glavnog
stožera, na temelju obrambenih potreba i interesa Republike Hrvatske.
Nakon
donošenja odluke o nepozivanju novaka na obvezu služenja vojnog roka novaci
koji to žele mogu do kraja kalendarske godine u kojoj navršavaju 30 godina
života biti upućeni na dragovoljno služenje vojnog roka u skladu s propisom o
dragovoljnom služenju vojnog roka.
Dragovoljno
služiti vojni rok mogu i žene koje u tom slučaju podliježu novačkoj obvezi.
Propis
o dragovoljnom služenju vojnog roka donosi ministar obrane.
Članak 39.b
U
slučaju stanja neposredne ugroženosti ili ratnog stanja odluka o nepozivanju
novaka na služenje vojnog roka se ne primjenjuje.
Ako
su tijela državne vlasti onemogućena da redovito obavljaju svoje zakonom
propisane dužnosti dok je na snazi odluka o nepozivanju novaka na obvezu
služenja vojnog roka vrhovni zapovjednik može na prijedlog predsjednika Vlade i
uz njegov supotpis donijeti odluku da se novaci pozovu na obvezu služenja
vojnog roka.
Vrhovni
je zapovjednik obvezan odluku iz stavka 2. ovoga članka podnijeti na potvrdu
Hrvatskom saboru čim se bude mogao sastati.«
Članak 12.
Članak
44. mijenja se i glasi:
»U
skladu s Planom obuke i izobrazbe djelatnih vojnih osoba ročnik koji ispunjava
uvjete za prijam u djelatnu vojnu službu može nakon temeljne vojničke obuke
sklopiti ugovor o osposobljavanju za djelatnog vojnika, odnosno o izobrazbi za
časnika.
Osposobljavanje,
odnosno izobrazba iz stavka 1. ovoga članka može trajati najdulje 12 mjeseci, a
osoba na osposobljavanju odnosno izobrazbi ima status djelatne vojne osobe.
Ugovorom
iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje se vojnostručna
specijalnost za koju se osoba osposobljava, rok trajanja osposobljavanja,
odnosno izobrazbe, obveza služenja u djelatnom i pričuvnom sastavu te ostala
prava i obveze.«
Članak 13.
U
članku 46. iza točke 4. dodaju se točke 5. i 6. koje glase:
»5.
policijski službenik koji je podnio zahtjev za oslobođenje od obveze služenja
vojnog roka i radi najmanje 12 mjeseci na poslovima policijskog službenika,
6.
zaređeni svećenik, đakon i redovnik koji se zavjetovao te osoba istog statusa
vjerskih zajednica u Republici Hrvatskoj koja je podnijela zahtjev za
oslobođenje od obveze služenja vojnog roka.«
Članak 14.
U
članku 54. točka 1. briše se.
Dosadašnje
točke 2., 3. i 4. postaju točke 1., 2. i 3.
Članak 15.
U
članku 56. stavku 1. iza točke 3. dodaje se točka 4. koja glasi:
»4.
osobe koje nisu upućene na služenje vojnog roka do kraja kalendarske godine u
kojoj navršavaju 30 godina života.«
Članak 16.
Iza
članka 62. dodaje se članak 62.a koji glasi:
»Članak
62.a
Pričuvnik
može imati i druga prava i obveze u svezi s obvezom služenja u pričuvnom
sastavu Oružanih snaga na temelju ugovora o ugovornoj pričuvi.
Pričuvnik
stječe status ugovornog pričuvnika sklapanjem ugovora iz stavka 1. ovoga
članka.
Uvjete
i kriterije za izbor te prava i dužnosti ugovornih pričuvnika propisuje
ministar obrane.«
Članak 17.
Članak
66. mijenja se i glasi:
»Novak
iz članka 64. stavka 2. ovoga Zakona neće se pozivati na služenja vojnog roka,
a može podnijeti zahtjev za služenje vojnog roka putem diplomatske misije ili
konzularnog ureda.
Novak
iz stavka 1. ovoga članka koji se vrati u Republiku Hrvatsku do kraja
kalendarske godine u kojoj navršava 30 godina života dužan je prijaviti se radi
izvršavanja vojne obveze nadležnom uredu za obranu prema mjestu prebivališta.«
Članak 18.
Članak
67. mijenja se i glasi:
»Pričuvnik
koji ima ratni raspored i odlazi u inozemstvo na dulje od 90 dana obvezan je
prijaviti boravak u inozemstvu nadležnom uredu za obranu koji ga vodi u vojnoj
evidenciji.
Pričuvnik
ne može otputovati u inozemstvo ni boraviti u inozemstvu ako mu je dostavljen
poziv za vojnu obvezu u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Pričuvnik
koji ima vojno stručnu specijalnost prijeko potrebnu za popunu Oružanih snaga,
ne može u ratnom stanju i stanju neposredne ugroženosti putovati ni boraviti u
inozemstvu.«
Članak 19.
Članak
68. mijenja se i glasi:
»Putovanje
u inozemstvo i boravak u inozemstvu ročnika i pričuvnika dok su na izvršenju
vojne obveze u Oružanim snagama uređuju se propisima o službi u Oružanim
snagama.«
Članak 20.
U
članku 90. stavci 3. i 4. mijenjaju se i glase:
»Tijelo
koje je organiziralo aktivnost na kojoj se vojni obveznik razbolio ili
ozlijedio utvrđuje podatke vezane za ozljedu na radu i ispunjava obrazac
prijave o ozljedi na radu.
Nadležna
uprava za obranu dostavit će prijavu o ozljedi na radu područnom uredu
Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje nadležnom prema mjestu prebivališta
osobe u roku od 30 dana od dana nastanka ozljede na radu.«
Članak 21.
U
članku 124. iza stavka 4. dodaje se stavak 5. koji glasi:
»Način
osiguranja vojnih objekata posebno važnih za obranu ministar obrane uredit će
posebnim propisom.«
Članak 22.
Iza
članka 127. dodaje se naslov: »3.a POSLOVI VOJNOG ZRAČNOG PROMETA« i članci
127.a, 127.b, 127.c i 127.d koji glase:
»Članak 127.a
U
vojnom zračnom prometu može se upotrebljavati zrakoplov koji udovoljava
uvjetima propisanima ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga
Zakona.
Vojno
zrakoplovno osoblje mora za obavljanje poslova vojnog zračnog prometa
udovoljavati uvjetima propisanima ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju
ovoga Zakona.
Vojni
aerodrom mora udovoljavati uvjetima za sigurno odvijanje vojnog zračnoga
prometa propisanima ovim Zakonom i propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
Članak
127.b
Ministarstvo
nadležno za poslove obrane obavljat će poslove nadzora sigurnosti vojnog
zračnog prometa, a osobito certificiranje vojnih zrakoplova, vojnog
zrakoplovnog osoblja i vojnih aerodroma te nadzor stalnog udovoljavanja
uvjetima za vojno letenje, nadzor osposobljavanja vojnog zrakoplovnog osoblja,
utvrđivanja njihove zdravstvene sposobnosti, održavanja vojnih zrakoplova i
vojnih aerodroma te vođenja propisanih evidencija i registra vojnih zrakoplova.
Članak
127.c
Ministarstvo
nadležno za poslove obrane obvezno je ustrojiti stalnu kontrolu obavljanja
poslova značajnih za sigurnost vojnog zračnog prometa u ustrojstvenim
jedinicama koje zrakoplov ili zrakoplovni uređaj proizvode, upotrebljavaju,
održavaju, obnavljaju ili popravljaju, obavljaju preinake na zrakoplovu ili
zrakoplovnom uređaju, opskrbljuju zrakoplov gorivom i mazivom, obavljaju
prijevoz vojnim zrakoplovom, obavljaju druge djelatnosti u vojnom zračnom
prometu ili pružaju aerodromske usluge na vojnom aerodromu.
Članak
127.d
Na
uvjete, način, pravila i postupke letenja vojnih zrakoplova odgovarajuće se
primjenjuju opći propisi o zračnom prometu.
Pitanja
koja nisu uređena propisima iz stavka 1. ovoga članka ministar obrane uredit će
posebnim propisima uz prethodnu suglasnost ministra nadležnog za poslove
civilnog zračnog prometa.
Posebnim
propisima iz stavka 2. ovoga članka uredit će se vojno letenje, održavanje i
označavanje vojnih zrakoplova, izvješćivanje i istraživanje okolnosti
ugrožavanja sigurnosti letenja vojnih zrakoplova, registar vojnih zrakoplova te
vojno padobranstvo.«
Članak 23.
U
članku 128. stavku 1. riječi: »vojno redarstvenih i kriminalističkih poslova«
zamjenjuju se riječima: »vojno policijskih poslova«.
U
stavku 2. riječi: »Vojnoredarstvene poslove« zamjenjuju se riječima: »Vojno
policijske poslove«
U
stavku 3. riječi: »vojno redarstvenih i kriminalističkih poslova« zamjenjuju se
riječima: »vojno policijskih poslova«.
Članak 24.
Iza
članka 128. dodaju se članci 128.a i 128.b koji glase:
»Članak
128.a
Vojna
policija u obavljanju vojno policijskih poslova ovlaštena je postupati prema:
–
vojnim osobama na službi u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama,
–
državnim službenicima i namještenicima u službi u Oružanim snagama,
–
državnim službenicima i namještenicima u službi u Ministarstvu obrane u svezi s
poslovima iz djelokruga Ministarstva obrane i Oružanih snaga,
–
civilnim osobama koje se nalaze u vojnim objektima koji služe potrebama obrane.
O
postupanju prema civilnim osobama iz stavka 1. podstavka 4. ovoga članka Vojna
policija dužna je odmah izvijestiti Ministarstvo unutarnjih poslova.
Članak
128.b
U
obavljaju vojno policijskih poslova ovlaštene službene osobe Vojne policije
imaju sljedeće ovlasti:
1.
provjera i utvrđivanje identiteta osoba i predmeta,
2.
fotografiranje i snimanje osoba ili predmeta,
3.
pozivanje,
4.
dovođenje,
5.
traganje za osobama i predmetima,
6.
privremeno ograničenje slobode kretanja,
7.
davanje upozorenja i zapovijedi,
8.
privremeno oduzimanje predmeta,
9.
poligrafsko testiranje i analiziranje glasa,
10.
pregled prostorija, prostora, objekata i dokumentacije,
11.
pregled osoba, predmeta i prometnih sredstava,
12.
osiguranje i pregled mjesta događaja,
13.
zaprimanje prijava,
14.
uporaba sredstava prisile,
15.
zaštita žrtava kaznenih djela i drugih osoba,
16.
zadržavanje,
17.
prikupljanje, obrada i korištenje osobnih podataka.
Članak 25.
U
članku 133. stavku 1. iza točke 7. briše se točka, stavlja zarez i dodaje točka
8. koja glasi:
»8.
Pravilnik o dragovoljnom služenju vojnog roka (članak 39.a stavak 4.).«
U
stavku 2. točka 1. briše se.
Dosadašnje
točke 2. do 11. postaju točke 1. do 10.
Iza
dosadašnje točke 11. koja postaje točka 10. dodaje se nova točka 11. koja
glasi:
»11.
Pravilnik o uvjetima i kriterijima za izbor te pravima i dužnostima ugovornih
pričuvnika (članak 62.a stavak 3.),«.
Iza
točke 20. dodaju se nove točke 21., 22., 23., 24., 25. i 26. koje glase:
»21.
Pravilnik o osiguranju vojnih objekata posebno važnih za obranu (članak 124.
stavak 5.),
22.
Pravilnik o vojnom letenju (članak 127.d stavak 3.),
23.
Pravilnik o vojnom padobranstvu (članak 127.d stavak 3.),
24.
Pravilnik o izvješćivanju i istraživanju okolnosti ugrožavanja sigurnosti
letenja vojnih zrakoplova (članak 127.d stavak 3.),
25.
Pravilnik o održavanju vojnih zrakoplova i zrakoplovne tehnike (članak 127.d
stavak 3.),
26.
Pravilnik o registru vojnih zrakoplova i znacima državne pripadnosti vojnih
zrakoplova (članak 127.d stavak 3.).«
Dosadašnje
točke 21. do 23. postaju točke 27. do 29.
Članak 26.
Članak
143. briše se.
Članak 27.
Nakon
donošenja odluke o nepozivanju novaka na služenje vojnog roka novaci koji se ne
prijave za dragovoljno služenje vojnog roka ne podliježu obvezama iz članka 31.
stavka 1. točke 2., 3. i 4. Zakona o obrani (»Narodne novine«, br. 33/02. i 58/02.).
Članak 28.
Nakon
donošenja odluke o nepozivanju novaka na služenje vojnog roka neće se
primjenjivati odredbe Zakona o civilnoj službi (»Narodne novine«, br. 25/03.).
Članak 29.
Podzakonski propisi iz članka 25. ovoga Zakona
donijet će se u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Članak 30.
Ovaj
Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama.«
Klasa:
800-01/07-01/01
Zagreb,
6. srpnja 2007.
HRVATSKI
SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |