|
|
|
|
2509
Na temelju članka 163. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, broj 132/98; 178/04 i 46/07) ministar mora, turizma, prometa i razvitka uz suglasnost ministra obrane, donosi
Dio prvi
OPĆE ODREDBE
Područje primjene
Članak 1.
(1) Ovim Pravilnikom utvrđuju se mjere i postupci nadležnih subjekata za slučaj
kad zrakoplov obavlja let bez propisanih odobrenja, ne postupa prema odobrenju
ili uputi nadležne kontrole zračnog prometa ili postoje druge indicije da su
ugroženi putnici, posada i osoblje zrakoplova te ljudi, materijalna i prirodna
dobra na području Republike Hrvatske.
(2) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se na sve zrakoplove koje lete u
hrvatskom zračnom prostoru, sukladno preuzetim međunarodnim obvezama.
(3) Odredbe ovoga Pravilnika primjenjuju se u području letnih informacija.
Pojmovi i kratice
Članak 2.
Pojmovi i kratice koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju sljedeće
značenje:
1. IDENT: jedna od funkcija transpondera na zrakoplovu koja se koristi u namjenu
identifikacije zrakoplova od strane kontrolora zračnog prometa;
2. identifikacija: postupak utvrđivanje identiteta (pripadnost) letećeg objekta
(zrakoplova) kombiniranim sredstvima koja uključuju vizualno prepoznavanje,
korelaciju plana leta, korištenje sekundarnog radara i praćenje ponašanja na
ruti;
3. kontrolirani zračni prostor: zračni prostor određenih dimenzija unutar kojeg
se obavlja kontrola zračnog prometa za IFR i VFR letove sukladno s
klasifikacijom zračnog prostora;
4. nadležna kontrola zračnog prometa (air traffic control unit): oblasni centar
kontrole zračnog prometa, prilazna kontrola zračnog prometa ili aerodromska
kontrola zračnog prometa;
5. neidentificirani zrakoplov: zrakoplov koji je zamijećen ili za kojeg je
javljeno da leti u određenom području, ali njegov identitet nije utvrđen;
6. odobrenje kontrole zračnog prometa (air traffic control clearance):
dopuštenja zrakoplovu da nastavi let pod određenim uvjetima koje utvrdi kontrola
zračnog prometa;
7. područja s ograničenjem letenja: opasna, uvjetno zabranjena ili druga
područja, osim zabranjenih područja, koja su utvrđena u svrhu sigurnog odvijanja
zračnog prometa;
8. presretač: vojni zrakoplov s ljudskom posadom namijenjen za identifikaciju
i/ili borbu s objektima u zraku;
9. presretanje (interception.): postupak vektoriranja presretača do pozicije iz
koje se može utvrditi identitet (pripadnost) nepoznatog letećeg objekta
(zrakoplova). Kada je presretanje zapovjeđeno, presretač se mora u postupku
približavanja presretnutom civilnom zrakoplovu pridržavati postupaka propisanih
Pravilnikom o letenju zrakoplova;
10. RENEGADE: situacija gdje se civilni zrakoplov koristi kao oružje za
izvršenje terorističkog napada
11. ruta (air traffic services route – ATS route): ruta utvrđena za usmjeravanje
protoka prometa prema potrebama za obavljanje kontrole zračnog prometa, a
označava zračni put, savjetovanu rutu, kontroliranu ili nekontroliranu rutu,
odlaznu rutu, dolaznu rutu itd.;
12. zalutali zrakoplov: zrakoplov koji je znatno skrenuo s određene putanje ili
koji je javio da je izgubio orijentaciju;
13. Zapovjedno operativno središte HRZ i PZO: ustrojbena cjelina grane Hrvatskog
ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane (u daljnjem tekstu HRZ i PZO)
osposobljena, opremljena i ovlaštena za učinkovitu organizaciju sustava
zapovijedanja snagama HRZ i PZO u mirnodopskim i ratnim uvjetima.
Nadležni subjekti
Članak 3.
U provođenju mjera i postupaka za prisilno slijetanje zrakoplova sudjeluju:
– Operativno osoblje kontrole zračnog prometa u Hrvatskoj kontroli zračne
plovidbe d.o.o. (u daljnjem tekstu: HKZP);
– Nadzornik smjene Centra oblasne kontrole letenja Zagreb (u daljnjem tekstu:
COK);
– Operativno osoblje u Zapovjednom operativnom središtu HRZ i PZO;
– Ministarstvo unutarnjih poslova (u daljnjem tekstu: MUP).
Operativno-tehničko povezivanje sudionika u provođenju mjera i postupaka
Članak 4.
(1) Za komunikaciju između svih sudionika u pokretanju, provođenju i
koordinaciji mjera i postupaka za prisilno slijetanje zrakoplova moraju biti
osigurana odgovarajuća direktna komunikacijska sredstva (minimum telefonske
linije).
(2) Komunikacijska sredstva iz stavka 1. ovoga članka dobit će najvišu razinu
prioriteta i bit će posebno označena u jedinicama kontrole zračnog prometa kao i
nadležnim središtima HRZ i PZO.
(3) Komunikacijska sredstva iz stavka 1. ovoga članka za direktnu komunikaciju
između sudionika unutar HKZP d.o.o (COK Zagreb i Podružnice) dobit će istu
razinu prioriteta kao i sredstva koja koristi MORH.
(4) HKZP i MORH zaključit će sporazume o načinu međusobnog operativnog i
tehničkog povezivanja, sporazum o sadržaju poruka o planu leta zrakoplova i
načinu fizičkog povezivanja radi razmjene radarskih podataka i dostave podataka
o planovima leta, te sporazum o prijavi polijetanja/ulasku zrakoplova u zračni
prostor Republike Hrvatske.
Dio drugi
NEZAKONITO OMETANJE
Zrakoplov bez propisanih odobrenja
Članak 5.
(1) Ako zrakoplov leti ili ima namjeru letjeti u hrvatskom zračnom prostoru bez
odobrenja propisanih Zakonom o zračnom prometu, nadležni kontrolor zračnog
prometa će zabraniti obavljanje takvog leta.
(2) Ako zrakoplov nastavi let usprkos zabrani dobivenoj od nadležnog kontrolora
zračnog prometa, taj će se let smatrati letom s nepotvrđenim nezakonitim
ometanjem.
Identifikacija nezakonitog ometanja
Članak 6.
(1) Potvrđeno nezakonito ometanje je ono gdje je posada zrakoplova deklarirala
nadležnom kontroloru zračnog prometa radio-telefonskom komunikacijom da je
zrakoplov predmet nezakonitog ometanja ili postavljanjem SSR koda A 7500.
(2) Nepotvrđeno nezakonito ometanje ili sumnjiva situacija u zraku ili na zemlji
može biti prijavljena ili indicirana na jedan od sljedećih načina:
– pojava neidentificiranog zrakoplova;
– neuobičajeno ponašanje zrakoplova na zemlji (platformi, stazama za voženje ili
uzletno-sletnim stazama);
– pojava zalutalog zrakoplova ili je zamijećeno da zrakoplov u području letnih
informacija skreće s rute koju je odobrio nadležni kontrolor zračnog prometa;
– ako je zamijećeno da će zrakoplov bez odobrenja kontrole zračnog prometa ući u
područje s ograničenjem ili zabranom letenja;
– bezrazložno odbijanje ili nepoštovanje instrukcija nadležnog kontrolora
zračnog prometa (uključujući i vektoriranje);
– nepotvrđeni gubitak komunikacije, a posebno povezano s odstupanjem od zadanog
profila leta;
– neovlaštena uporaba SSR kodova i njihova neovlaštena promjena ili učestala
uporaba IDENT-a;
– uporaba nestandardne frazeologije od strane posada zrakoplova ili drugih
jasnih naznaka neregularne situacije (npr. politička izjava);
– selektiranje Moda koda 7600 ili 7700;
– prijava od strane susjednih kontrola zračnog prometa;
– prijava od drugih relevantnih izvora informacija;
– stalno uključena predaja na radiostanici u zrakoplovu;
– nespecifična prijetnja koja je proslijeđena putem treće strane te
– ako se na bilo koji drugi način posumnja da zrakoplov prevozi zabranjenu robu,
osobe ili se koristi kao oružje u rukama terorista (RENEGADE).
Dio treći
MJERE I POSTUPCI ZA SLUČAJ NEPOTVRĐENOG NEZAKONITOG OMETANJA ILI
SUMNJIVE SITUACIJE U ZRAKU
Obveze osoblja kontrole zračnog prometa
Članak 7.
(1) Nadležni kontrolor zračnog prometa dužan je odmah izvijestiti nadzornika
smjene u COK Zagreb za sumnjive slučajeve koji su opisani u članku 6. stavak 2.
ovoga Pravilnika, te pokušati utvrditi pravu situaciju sa sumnjivim zrakoplovom.
(2) Nadzornik smjene u COK Zagreb će odmah poduzeti potrebne mjere za
utvrđivanje stvarnog stanja sumnjivog zrakoplova.
(3) U slučaju sumnje u postojanje nepotvrđenog nezakonitog ometanja ili sumnjive
situacije u zraku, nadzornik smjene u COK Zagreb provodi mjere u dogovoru s
voditeljem tima Zapovjednog operativnog središta HRZ i PZO.
Obveze Zapovjednoga operativnog središta HRZ i PZO
Članak 8.
(1) Ako poduzetim mjerama i koordinacijom između voditelja tima Zapovjednog
operativnog središta HRZ i PZO i nadzornika smjene COK nije moguće potvrditi ili
odbaciti sumnju u nezakonito ometanje, voditelj tima Zapovijednog operativnog
središta HRZ i PZO može zapovjediti uporabu raspoloživih snaga HRZ i PZO s
ciljem utvrđivanja identiteta, ponašanja i namjera sumnjivog zrakoplova,
sukladno odredbama dijela petog ovoga Pravilnika.
(2) Ako je Zapovjedno operativno središte HRZ i PZO prvo utvrdilo nepotvrđeno
nezakonito ometanje ili sumnjivu situaciju u zraku, voditelj tima Zapovjednog
operativnog središta HRZ i PZO će obavijestiti nadzornika smjene COK Zagreb s
kojim u dogovoru provodi mjere.
Dio četvrti
MJERE I POSTUPCI ZA SLUČAJ POTVRĐENOG NEZAKONITOG OMETANJA
Donošenje odluke o ulasku zrakoplova u zračni prostor Republike Hrvatske kod
kojeg je potvrđeno nezakonito ometanje
Članak 9.
(1) Ulazak u hrvatski zračni prostor zrakoplovu kod kojeg je potvrđeno
nezakonito ometanje neće se uskratiti.
(2) U slučaju da zrakoplov koji je predmet nezakonitog ometanja uđe u zračni
prostor Republike Hrvatske sa zahtjevom za slijetanje na bilo koje područje u
Republici Hrvatskoj, nadležna kontrola zračnog prometa dužna je osigurati takvom
zrakoplovu neophodnu podršku što uključuje dozvolu za izvanredno snižavanje,
ubrzano izdavanje dozvola za sve faze leta, uključujući i dozvolu za slijetanje.
(3) Odluku o postupanju sa zrakoplovom s potvrđenim nezakonitim ometanjem donosi
voditelj tima Zapovjednog operativnog središta HRZ i PZO u koordinaciji s
voditeljem smjene Operativno komunikacijskog centara policije MUP-a (u daljnjem
tekstu: OKC MUP-a).
(4) Donesenu odluku će voditelj tima Zapovjednog operativnog središta HRZ i PZO
prenijeti i koordinirati s nadzornikom smjene u COK-u Zagreb.
(5) Nadležna jedinica kontrole zračnog prometa će poduzeti mjere prema odluci iz
stavka 4. ovoga članka.
Primjena operativnih procedura kontrole zračnog prometa u slučaju potvrđenog
nezakonitog ometanja
Članak 10.
(1) Nadzornik smjene u COK Zagreb će na zahtjev voditelja tima Zapovjednog
operativnog središta HRZ i PZO u slučaju potvrđenog nezakonitog ometanja
uspostaviti područje s privremenom zabranom ili ograničenjem letenja radijusa od
25 NM oko zrakoplova kod kojeg je potvrđeno nezakonito ometanje, te vertikalnom
separacijom od 5000 ft od ostalog zračnog prometa.
(2) O primijenjenim mjerama iz stavka 1. ovoga članka, nadzornik smjene COK će
odmah obavijestiti sve susjedne centre, jedinice prilazne kontrole zračnog
prometa, te voditelja tima Zapovjednog operativnog središta HRZ i PZO.
(3) Nadzornik smjene u COK-u Zagreb će:
– tražiti od kontrolora zračnog prometa da obustavi izdavanje odobrenja kontrole
zračne plovidbe drugim zrakoplovima za ulazak u zračni prostor u kojem se nalazi
takav zrakoplov;
– tražiti primjenu mjera regulacije zračnog prometa;
– koordinirati sa susjednim centrima kontrole zračnog prometa, te prilaznim
kontrolama mogućnost preusmjeravanja ostalog prometa kao i izbjegavanje zračnog
prostora s privremenom zabranom ili ograničenjem letenja.
(4) Zrakoplov s potvrđenim nezakonitim ometanjem može biti izdvojen na posebnu
VHF frekvenciju.
(5) Divergiranje zrakoplova može se obaviti temeljem zahtjeva voditelja tima
Zapovjednog operativnog središta HRZ i PZO u koordinaciji s nadzornikom smjene u
COK Zagreb.
Potvrđena RENEGADE situacija
Članak 11.
Mjere i postupci za slučaj potvrđene Renegade situacije utvrđuju se posebnim propisom.
Dio peti
PRESRETANJE ZRAKOPLOVA
Načela presretanja zrakoplova u slučaju nezakonitog ometanja
Članak 12.
(1) Stvarno presretanje zrakoplova u hrvatskom zračnom prostoru poduzet će se
samo kao posljednja mjera.
(2) Ako se poduzme presretanje civilnog zrakoplova, ono će se ograničiti na
određivanje identiteta zrakoplova, osim ako ga nije neophodno vratiti na njegovu
određenu putanju leta, usmjeriti ga izvan granica hrvatskog zračnog prostora,
odvesti ga dalje od zabranjene, uvjetno zabranjene ili opasne zone ili uputiti
ga da sleti na određeni aerodrom.
(3) Sve potrebne mjere i postupci prema presretnutom zrakoplovu bit će poduzeti
u skladu s Pravilnikom o letenju zrakoplova.
(4) U slučaju da se od presretnutog zrakoplova zahtijeva slijetanje na jedan od
aerodroma u Republici Hrvatskoj, odluku o odabiru aerodroma na koji će takav
zrakoplov sletjeti u koordinaciji donose voditelj tima Zapovjednog operativnog
središta HRZ i PZO i voditelj smjene OKC MUP-a pri čemu se mora voditi briga o
tome da aerodrom zadovoljava uvjete za sigurno slijetanje i prihvat zrakoplova.
Pokretanje i koordiniranje presretanja
Članak 13.
(1) Odluku o pokretanju presretanja ili poduzimanju drugih mjera prema sumnjivom
zrakoplovu, zrakoplovu s nepotvrđenim nezakonitim ometanjem ili zrakoplovu s
potvrđenim nezakonitim ometanjem donosi voditelj tima Zapovjednog operativnog
središta HRZ i PZO.
(2) Voditelj tima Zapovjednog operativnog središta HRZ i PZO je obvezan svoju
odluku iz stavka 1. ovoga članka pravovremeno prenijeti nadzorniku smjene u COK-u,
voditelju smjene OKC MUP-a i ostalim zainteresiranim subjektima.
(3) Za provedbu i koordiniranje presretanja s nadzornikom smjene u COK-u Zagreb,
odgovorno je Zapovjedno operativno središte HRZ i PZO.
(4) Uvjeti i postupci letova presretanja utvrđuju se posebnim sporazumom između
HKZP i MORH-a.
Odgovornost za razdvajanje presretača od ostalog prometa
Članak 14.
(1) U direktnoj koordinaciji s časnikom za navođenje koji navodi presretača,
nadležni kontrolor zračnog prometa će sukladno odredbi članka 10. stavka 1.
ovoga Pravilnika u najkraćem mogućem roku osloboditi zračni prostor na
predviđenoj putanji presretača.
(2) Časnik za navođenje koji kontrolira let hrvatskog vojnog zrakoplova koji
presreće zrakoplov s potvrđenim ili nepotvrđenim nezakonitim ometanjem je
odgovoran za njegovo razdvajanje od ostalog zračnog prometa, uključujući i
zračni promet unutar privremeno zabranjenog ili izdvojenog prostora, sukladno
članku 13. stavku 4. ovoga Pravilnika.
Dio šesti
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 15.
Sporazumi iz članka 4. stavka 4. i članka 13. stavka 4. ovoga Pravilnika sklopit će se u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika.
Stupanje na snagu
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/07-02/18
Urbroj: 530-09-07-4
Zagreb, 9. srpnja 2007.
Ministar
mora, turizma, prometa i razvitka
Božidar Kalmeta, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |