|
|
|
|
2613
Na temelju članka 86. stavka 2. Zakona o strancima (»Narodne novine«, br. 109/03. i 182/04.) Hrvatski sabor na sjednici 13. srpnja 2007. donio je
I. UVOD
Europski je kontinent područje stalnih migracijskih kretanja. Međutim, dok je
još početkom dvadesetog stoljeća Europa bila područje iseljavanja u prekomorske
države, u drugoj polovici prošlog stoljeća smjer migracijskih kretanja značajno
se promijenio: europske države, posebice države zapadne i sjeverne Europe,
postale su cilj doseljavanja. Pedesete i prva polovica šezdesetih godina bile su
godine doseljavanja stanovništva iz bivših kolonija u bivše države kolonizatore.
Njemačka je bila krajnji cilj etničkih Nijemaca, koji su se nakon II. svjetskog
rata doseljavali iz država središnje i jugoistočne Europe te, zbog velikih
potreba za radnom snagom, stanovnika južne i jugoistočne Europe i Turske. U
drugoj polovici šezdesetih i prvoj polovici sedamdesetih u razvijene europske
zemlje pretežito su se doseljavali gostujući radnici, uglavnom niže razine
stručnih znanja, koji su obavljali najteže poslove. Kasne sedamdesete i početak
osamdesetih obilježile su obiteljske migracije: strani radnici u državama
doseljavanja iz šezdesetih i sedamdesetih dobivali su status trajnog boravka u
zemljama doseljavanja, te im je nakon toga dopušteno dovođenje bračnih partnera
i djece. Kasnih osamdesetih i početkom devedesetih godina razvija se novi
fenomen: veliki broj izbjeglica i tražitelja azila. Početkom 21. stoljeća,
najveći rast zabilježila su migracijska kretanja osoba visoke stručnosti, koje
govore strane jezike i imaju odgovarajuća znanja, što predstavlja svojevrsni
»odljev mozgova« za države podrijetla. Stoga je zadaća svih nadležnih tijela u
državama podrijetla da mjerama gospodarske politike stimuliraju zadržavanje
visokoobrazovane radne snage te da primjenom mjera potiču povratak takvih
migranata.
Migracijska kretanja u posljednjih petnaestak godina obilježio je i veliki broj
nezakonitih migracija, koje imaju dva osnovna oblika: krijumčarenje ljudi i
trgovanje ljudima.
Proširenjem Europske unije na 27 država članica dogodila se bitna promjena u
Europi. Naime, većina novih država članica EU, kao što je to bio slučaj i kod
nekih država stare Europe prije njih, gotovo preko noći su postale, od država
iseljavanja, državama useljavanja. Europska unija promiče zakonite migracije,
kojima je cilj zadovoljavanje potreba tržišta rada sukladno demografskim
promjenama u tim državama. Glavna pretpostavka za ulazak strane radne snage je
(ne)postojanje nezaposlenih domaćih radnika potrebnog profila, osim u
slučajevima transfera ključnog osoblja u trgovačkim društvima, odnosno ako je
stranac stalno nastanjen u drugoj državi članici EU, ili ako je stranac već
ranije radio u državi članici, ali ju je privremeno napustio. Obzirom da se
predviđa da će se broj aktivne radne snage smanjiti do 20 milijuna osoba, takav
će slijed imati veliki utjecaj na opći gospodarski razvitak. Predviđa se da će u
bliskoj budućnosti u Europskoj uniji biti potrebno oko 1-1,5 milijuna radnika
svake godine da se održi sadašnje stanje. S druge strane, prioritet će
predstavljati sprječavanje nezakonitih migracija, putem sigurnih vanjskih
granica te postupka vraćanja nezakonitih migranata.
Republika Hrvatska nalazi se na raskrižju putova između istočne Europe prema
zapadnoj, te od juga kontinenta prema njegovom sjeveru. Ovakvim svojim
zemljopisnim položajem predstavlja prirodnu spojnicu preko koje prelaze neki od
migracijskih tokova. Jednako tako, događaji koji su utjecali na intenziviranje
migracijskih kretanja na području i preko područja države, bili su slom
komunističkih sustava i raspad bivše države. Dok je slom komunizma utjecao na
porast migracijskih kretanja zbog ukidanja ograničenja slobode kretanja, koje je
postojalo za većinu državljana istočne Europe, raspad Jugoslavije proizveo je
veliki broj prognanika, izbjeglica i raseljenih osoba.
Tradicionalno veliki migracijski tokovi iz Europe, pa tako i Hrvatske, u
Sjedinjene Američke Države i Australiju, znatno su smanjeni. Međutim, u europske
države slijeva se sve veći broj zakonitih i nezakonitih migranata, uglavnom iz
nerazvijenih država koje bilježe ogroman populacijski rast i strahovit porast
stope nezaposlenih. U tom smislu i Republika Hrvatska postaje sve zanimljivije
odredište strancima koji u gospodarstvu Hrvatske vide mogućnost za pronalaženje
zaposlenja, Još je izraženiji trend tranzita migranata čiji je krajnji cilj neka
od država zapadne Europe.
Uvodno su navedeni uzroci migracija, pojavni oblici migracija, ishodišta za
zajedničku migracijsku politiku i politiku azila u Europskoj uniji, temelji i
načela migracijske politike u Republici Hrvatskoj te njezine sastavnice.
U ocjeni stanja migracija u Republici Hrvatskoj, ocijenjena su sljedeća
područja:
– područje hrvatskog državljanstva,
– ulazak, boravak i rad stranaca u Republici Hrvatskoj te vizna politika,
– područje azila,
– integracija stranaca i
– nezakonite migracije.
U dijelu u kojem se određuju ciljevi migracijske politike, navodi se što se želi
postići u području migracija kroz stvaranje jedinstvenog i sustavnog pristupa
pitanju migracija.
U dijelu koji se odnosi na mjere i aktivnosti za provedbu migracijske politike,
određuju se rješenja koja trebaju omogućiti učinkovitu provedbu migracijske
politike, prije svega potrebne izmjene u zakonskoj regulativi, te mjere,
aktivnosti i njihovi nositelji.
U zaključnom dijelu sažeto je na koji će način Republika Hrvatska voditi
politiku upravljanja useljavanjem te što je još potrebno izvršiti kako bi
Republika Hrvatska imala usklađenu i dosljednu migracijsku politiku.
U Republici Hrvatskoj sve se više počinju osjećati trendovi koji postoje u
zapadnoj Europi: migracijska kretanja visokostručnih osoba, kvalificiranih
radnika i poslovnih ljudi. Jednako tako, pojavljuje se nerazmjer između ponude i
potražnje na tržištu radne snage, odnosno nemogućnost pronalaženja odgovarajućeg
profila radnika na domaćem tržištu rada. Ne manje važno, zbog negativnih
demografskih trendova te starenja stanovništva, Republika Hrvatska bi se vrlo
skoro mogla naći i pred krizom mirovinskih fondova. Važno područje, koje je
konzistentnom migracijskom politikom potrebno unaprijediti, jest integracija
stranaca-doseljenika u hrvatsko društvo. Zbog svega rečenog, neophodno je
odrediti migracijsku politiku, kojom će Republika Hrvatska planski, smisleno i
organizirano upravljati migracijskim kretanjima na svome području te osobito
omogućiti svome gospodarstvu priljev neophodne kvalificirane radne snage, koju
nije moguće pronaći na domaćem tržištu rada.
Migracijska politika dokument je kojim se, u pisanom obliku, iznosi stav
Hrvatskoga sabora o potrebi uređenog upravljanja migracijskim tokovima. S
obzirom na značaj migracijskih tokova u suvremenom svijetu, te na njihov utjecaj
na gospodarski, sigurnosni, kulturni i politički život svake države pa tako i
Republike Hrvatske, ovim se dokumentom određuju smjernice za postizanje
prethodno uređenog upravljanja migracijskim tokovima.
Republika Hrvatska preuzela je, sukladno članku 76., stavku 1. Sporazuma o
stabilizaciji i pridruživanju između Republike Hrvatske i Europske zajednice1,
obvezu suradnje na područjima viza, granične kontrole, azila i migracija,
odnosno sukladno članku 77., stavku 1., istog Sporazuma, obvezu suradnje radi
sprječavanja i kontrole ilegalnih migracija te ponovnog prihvata (readmisije), s
državama potpisnicama tog Sporazuma, uključujući i suradnju na regionalnoj
razini. Slijedom toga, jedna od obveza iz Nacionalnog programa Republike
Hrvatske za pridruživanje Europskoj uniji za 2005. godinu2 je izrada dokumenta o
migracijskoj politici Republike Hrvatske. Donošenjem ove Migracijske politike
Republika Hrvatska poduzima jedan od koraka u smjeru učinkovitog, s pravnom
stečevinom Europske unije usklađenog, pravnog okvira za područje migracija.
I.1. Ishodišta za zajedničku migracijsku i politiku azila u Europskoj uniji
Migracije, kao stalan proces kretanja ljudi, nalaze se u središtu političkog
interesa, ne samo u Europi, nego i u cijelom svijetu. Ukupan broj registriranih
stranaca u europskim zemljama u godini 2001./2002. iznosi oko 22,72 milijuna
osoba, što iznosi oko 4,5 % ukupnog stanovništva Europe. Najveći postotak od
navedenog broja stranaca prebiva u Zapadnoj Europi, odnosno u zemljama tzv.
Stare Europe. Treba napomenuti da statistika o migracijama često pogrešno
procjenjuje obujam migracija zbog neregistriranih migranata, višestruko
registriranih migranata (ista osoba registrirana u više država, često pod
različitim imenima), odnosno nezakonitih migracija. Ista kategorija obuhvaća
migrante koji u zemlju ulaze nezakonito, odnosno koji ne napuštaju zemlju nakon
što im istekne viza ili odobrenje boravka, kao i tražitelje azila koji ostaju u
zemlji, iako su im nadležna državna tijela odbila priznati status azilanta.
U suvremenom se svijetu najčešći uzroci migracija mogu svrstati u četiri
skupine:
– gospodarski,
– socijalni,
– politički i
– humanitarni.
Zbog toga se međunarodne migracije pojavljuju većinom u tri oblika:
– zakonite ili slobodne migracije pojedinaca koji po vlastitoj volji i u okviru
postojećih zakona mijenjaju državu svoga prebivališta ili boravišta;
– prisilne migracije kad ljudi bježe ili kao pojedinci u strahu ispred progona
ili masovno zbog straha pred kršenjem ljudskih prava ili humanitarnog prava te
drugih okolnosti koje su prouzrokovane različitim konfliktima ili katastrofama i
– nezakonite migracije, koje uključuju nedopuštene prelaske granica te
nedopušteni ulazak odnosno boravak u drugoj državi.
Obzirom na broj migranata, migracijski pritisak i pitanja koja se javljaju s tim
u svezi, potreban je sveobuhvatan pristup problemu. Gotovo sve zemlje svijeta
suočene su s međunarodnom migracijom, bilo kao zemlje podrijetla, tranzita ili
odredišta. Zbog mijenjanja geopolitičke situacije te gospodarskog razvoja,
otvaraju se novi migracijski putovi, a zemlje središnje i istočne Europe, do
sada zemlje podrijetla ili tranzita, postaju zemlje odredišta. Navedena povećana
mobilnost ljudi koji su u potrazi za radom ili sigurnošću zahtijeva intenzivniju
aktivnost država i međunarodnih organizacija te pojačanu bilateralnu i
regionalnu suradnju.
Posebnu pozornost treba posvetiti složenom odnosu između migracija i
gospodarskog razvoja. Razvidno je da postoji rastuća potražnja za radnom snagom
u Europi. Navedeno je vezano uz starenje populacije, održiv gospodarski rast i
promjene u svijetu rada (napredak novih tehnologija, globalizacija ekonomije,
svjetski trgovinski sporazum). Da bi se odgovorilo na navedene izazove, države
moraju usvojiti nove politike i prakse kojima će uređivati i upravljati
migracijskim tokovima.
Europska konvencija o ljudskim pravima3, Europska konvencija o pravnom statusu
radnika migranata4, Europska socijalna povelja5 i Europska konvencija o
socijalnom osiguranju6 predstavljaju pravni temelj kojemu je cilj osigurati
prava radnika migranata i migranata općenito.
Navedene konvencije jamče migrantima jednako postupanje kao s vlastitim
državljanima, u područjima kao što su pravo na rad, pravo na socijalnu
sigurnost, pravo na članstvo u sindikatima i pravo na spajanje obitelji. U
Preporuci Vijeća Europe o sigurnosti boravka migranata koji su dugoročno
primljeni7, postoji niz načela i kriterija koje bi države članice trebale uzeti
u obzir prilikom izrade i provođenja zakonskih propisa. To su:
– jednak pristup zaposlenju i gospodarskim aktivnostima;
– jednak tretman u područjima povezanim s profesionalnom djelatnošću;
– posebna zaštita druge generacije migranata, uzimajući u obzir načelo
uzajamnosti;
– minimalne postupovne, upravne i pravne zaštite u slučaju ukidanja odobrenja
boravka ili otkaza boravka;
– mogućnost primitka u državljanstvo.
Demografska kretanja upućuju na to da će u nekim slučajevima migracije biti
važan dugoročni čimbenik koji može utjecati na već prisutan problem starenja
stanovništva. Utjecaj radne migracije na zaposlenost u zemljama primateljicama
je većinom pozitivan, te ima za posljedicu gospodarsku ekspanziju, gospodarski
rast, stvaranje novih radnih mjesta, te pomlađivanje stanovništva, kao i utjecaj
na sustav mirovinskog i socijalnog osiguranja. U globalnim razmjerima, postoji
konkurencija između zemalja u smjeru privlačenja visoko stručno osposobljene
radne snage. Sukladno tome, izgrađuje se pravni okvir koji takvoj radnoj snazi
omogućava lakše uređivanje boravišnih i radnih dozvola. U zemljama podrijetla
pojavljuje se upravo suprotan fenomen, budući da gubitak obrazovane radne snage,
tzv. »odljeva mozgova«, predstavlja rastući problem. Naime, to ima za posljedicu
gubitak gospodarskih sredstava koja su bila uložena u školovanje tih osoba kao
i, općenito, odljev kvalificiranog radno sposobnog stanovništva. Stoga je zadaća
svih nadležnih tijela u državama podrijetla da primjerenim mjerama potiču
povratak takvih migranata, budući oni sa sobom donose znanja, sposobnosti,
iskustva i kapital.
Navedena dinamika migracija zahtijeva novu politiku upravljanja migracijama, a
migracijska politika trebala bi se temeljiti na četiri osnovna principa:
– princip zakonitosti – potrebno je uspostaviti sustav mjera i aktivnosti za
učinkovito upravljanje migracijama, tako da se povećaju mogućnosti i dobrobit
kako za migrante tako i za državu primateljicu, uz istodobno smanjivanje
nezakonitih migracija i trgovanja ljudima,
– princip integracije – kroz senzibiliziranje javnosti i aktivniju ulogu
državnih tijela i nevladinih organizacija osigurati okruženje koje će
pridonijeti integraciji stranaca u društvo,
– princip sigurnosti države i stanovništva – osigurati zaštitu i mogućnost brzog
djelovanja službi nadležnih za sigurnost, u slučajevima nezakonitih migracija
ili većih migracijskih valova,
– princip međunarodne suradnje – osigurati dijalog i suradnju sa zemljama
podrijetla, kao i s trećim državama, kako bi se vanjska politika, u dijelu koji
se odnosi na područje migracija, uskladila i povezala s ciljevima migracijske
politike.
Upravljanja migracijama treba sagledati kao cjelinu koja će se primjenjivati
kroz duže vremensko razdoblje, a temelj migracijske politike treba biti
poštivanje ljudskih prava.
Slijedom navedenog, postoji potreba nadzora migracijskih kretanja kroz mjere
kojima će se promicati zakonite migracije, a poduzimati mjere kojima će se
sprječavati nezakonite migracije, trgovanje ljudima i krijumčarenje i to kroz:
– politiku viza,
– razmjenu informacija, suradnju i koordinaciju između državnih tijela,
– integrirano upravljanje granicama,
– međunarodnu i regionalnu suradnju policija,
– kazneno pravo i
– pravno uređenje problematike stranaca te pitanje readmisije.
Amsterdamskim ugovorom8 od 1. svibnja 1999. godine, kojim su Schengenska pravila
za područje pravosuđa i unutarnjih poslova uvedena u acquis Europske unije,
utvrđeni su i temelji za izgradnju zajedničkog prostora »slobode, sigurnosti i
pravde«, čiji je cilj daljnje uređenje slobodnog kretanja osoba, jedne od četiri
osnovne slobode unutarnjeg tržišta EU.
Europsko vijeće je 1999. godine, u Tampereu, postavilo elemente strategije za
provođenje odredbi zajedničke migracijske i politike azila u praksi. Ta se
strategija iskazuje u:
– partnerstvu između država Europske unije i država izvora migracija, te država
preko kojih prelaze migracijski tokovi. U tom je smislu na području Europske
unije nužan cjelovitiji pristup fenomenu migracija na političkoj razini, na
razini poštivanja ljudskih prava. Države članice Europske unije se stoga poziva
na usklađivanje zajedničke unutarnje i vanjske migracijske politike,
– mjerama za uspostavu zajedničkog europskog azilnog sustava, koje bi sadržavale
jasno određenje koja je država odgovorna za provođenje postupka priznavanja
azila, zajedničke standarde za učinkovit i pravičan postupak azila, kao i
zajedničke minimalne uvjete prihvata tražitelja azila te usklađivanje
normativnih pravila o priznanju i sadržaju statusa izbjeglice,
– mjerama za osiguranje pravičnog tretmana državljana trećih država koji
zakonito borave na teritoriju država članica Europske unije, prvenstveno
odlučnijom integracijskom politikom i nediskriminiranjem u pristupu
gospodarskim, socijalnim i kulturnim pravima, te borbom protiv svih oblika
diskriminacije, ksenofobije i rasizma. Cilj je izjednačiti prava doseljenih
državljana trećih zemalja, koji dugoročno zakonito borave u određenoj državi
članici Europske unije, s pravima koja uživaju državljani Europske unije te im
omogućiti dobivanje državljanstva,
– iskazivanju potrebe da se pored prijama osoba iz humanitarnih razloga, razloga
po Ženevskoj konvenciji i spajanja obitelji, također omogući zakoniti prihvat i
boravak gospodarskih migranata u kontekstu novih gospodarskih i demografskih
pokazatelja, te da se provede usklađivanje zakonodavstva na tom području,
– učinkovitijem upravljanju migracijskim tokovima, kroz suradnju s državama
podrijetla i tranzita, borbom protiv nezakonitih migracija i trgovanja ljudima,
međusobnim pružanjem tehničke pomoći graničnih službi, jačanjem uloge Europol-a.
U prvoj polovici 2004. godine institucije Europske unije ocijenile su postignute
rezultate petogodišnje provedbe zaključaka iz Tamperea. Ocjena je Europskog
parlamenta i Europske komisije da veći prioritet pri postavljanju budućih
ciljeva treba dati integraciji zakonitih migranata, budući da je ogroman porast
trgovanja ljudima i nezakonitih migracija usko povezan s nepostojanjem zakonitih
načina koji bi omogućili migrantima ulazak na europsko tržište rada. Borba
protiv nezakonitih migracija i terorizma predstavlja prioritet, obzirom da je to
trenutno najveća prepreka stvaranju zajedničkog prostora »slobode, sigurnosti i
pravde«.
Jednako tako, Vijeće ministara Europske unije je, u travnju 2004. godine,
prihvatilo Direktivu o zajedničkoj definiciji izbjeglice ili osobe koja na drugi
način traži međunarodnu zaštitu, te o pravima i pogodnostima vezanim uz ove
statuse9 (tzv. Qualification Directive).
U studenome 2004. godine Europsko vijeće donijelo je tzv. Haški program za
sljedeće petogodišnje razdoblje10, s ciljem jačanja slobode, sigurnosti i pravde
u Europskoj uniji, te nadogradnje postignuća Tampere programa. Haški program,
zajedno s usvojenim Akcijskim planom primjene11, ima za cilj daljnje jačanje
zajedničke sposobnosti EU i njezinih država članica, u pogledu poštivanja
temeljnih ljudskih prava, zaštite izbjeglica, uređenja migracijskih tokova,
kontrole vanjskih granica, suzbijanja prekograničnog kriminala, te smanjivanja
opasnosti od terorizma. Haški program podrazumijeva daljnji razvoj EU politike
azila, migracija i granica, na sveobuhvatan način. Na taj način u migracijsku
politiku uključuje se ne samo uzroke migracija, već i politiku ulaska i primitka
migranata, te integraciju i dobrovoljni ili prisilni povratak, uz obvezu
koordiniranja s ostalim politikama EU (npr. politike razvoja i vanjske
politike). Važan segment programa predstavljaju zakonite migracije i potrebe
tržišta radne snage te, dodatno, potreba uspostave partnerskih odnosa s trećim
državama i regijama tranzita. Sukladno predviđanjima novih izazova s kojima se
svakodnevno susreću sve države Europe, u točki 1.6: Vanjski opseg azila i
migracija, podtočka 1.6.1: Partnerstvo s trećim državama, navodi se da politika
Europske unije treba imati za cilj pomaganje trećim državama u njihovim naporima
da unaprijede institucije za upravljanje migracijama i zaštitu izbjeglica, te za
sprječavanje i borbu protiv nezakonitih doseljavanja. Ciljevi zajedničkog
europskog sustava azila u svojoj drugoj fazi, predstavljat će uspostavu
zajedničkog postupka dobivanja azila i jednakog statusa za sve kojima je odobren
azil ili supsidijarna zaštita. Sustav će se temeljiti na punoj primjeni Ženevske
konvencije o izbjeglicama12 i odgovarajućih ugovora, te će biti izgrađen na
temeljitoj i potpunoj ocjeni pravnih instrumenata koji su bili usvojeni u prvoj
fazi. Uz ukidanje unutarnjih granica u EU, paralelno postoji potreba jačanja
kontrole i nadzora vanjskih granica EU, kao i postepeno uvođenje tzv.
integriranog upravljanja vanjskim granicama EU. Stvaranje zajedničke politike
viza ima za cilj olakšavanje legitimnog putovanja, uz istodobno sprječavanje
nezakonitih migracija, te sprječavanje trgovanja vizama, tzv. viza shoppinga.
U prosincu 2005. godine usvojena je Direktiva Vijeća o minimalnim standardima za
postupke dodjeljivanja i oduzimanja izbjegličkog statusa u državama članicama13,
kojom države članice postavljaju zajednička pravila postupanja u ovakvim
slučajevima. Ove direktive, zajedno s ostalim normativnim instrumentima o azilu
koji su već ranije doneseni, jamče minimalnu razinu zaštite i pravednosti te
kvalitetu provođenja postupka osobama koje zatraže međunarodnu zaštitu, u svim
državama članicama.
Ovo osiguranje minimalnih standarda tek je prva faza procesa koji mora biti
nastavljen. Europska unija predviđa izdvajanje financijskih sredstava za nove
države članice, radi uspostave kontrole vanjskih granica u borbi protiv ulaska
droga, oružja i nezakonitih migracija iz zemalja s istoka, naročito s područja
bivšeg Sovjetskog Saveza i središnje Azije. U Zaključcima Europskog vijeća od
15. i 16. prosinca 2005. godine14, pod naslovom »Globalni pristup migracijama«,
naglašava se potreba za uravnoteženim, globalnim i koherentnim pristupom
migracijama, koji će pokriti politike suzbijanja nezakonitih migracija te, u
suradnji s trećim zemljama, promovirati korisnost zakonitih migracija.
I.2. Temelji migracijske politike Republike Hrvatske
Intenziviranjem migracijskih kretanja ljudi u cijelom svijetu, koja nisu
zaobišla niti Republiku Hrvatsku, pojavila se potreba za donošenjem cjelovite
migracijske politike u Republici Hrvatskoj kojom će se utvrditi postojeće
stanje, ali i definirati mjere odnosno aktivnosti koje je potrebno poduzeti u
cilju uređenja migracijskih kretanja. Nepostojanje ovakvog političkog i pravnog
okvira predstavljalo je krupan nedostatak tijekom donošenja zakonskih propisa
koji se odnose na područje migracija, poglavito Zakona o strancima15 i Zakona o
azilu16.
Slijedom navedenog, Zakonom o strancima propisano je donošenje akta o
migracijskoj politici. Zakonodavstvo na području azila i migracija potrebno je u
potpunosti uskladiti s pravnom stečevinom Europske unije. Jednako tako, postoji
potreba za izradom novog zakonskog propisa o hrvatskom državljanstvu. Europsko
usmjerenje Republike Hrvatske očituje se i iz Nacionalnog programa Republike
Hrvatske za pridruživanje Europskoj uniji, Sporazuma o stabilizaciji i
pridruživanju te niza drugih međunarodnih dokumenata kojih je Republika Hrvatska
potpisnica.
Sukladno odredbama Ustava Republike Hrvatske17, Sporazuma o stabilizaciji i
pridruživanju te međunarodno preuzetim obvezama, migracijska politika temelji se
na:
– zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda,
– načelima međunarodne solidarnosti i sudjelovanja u međunarodnim aktivnostima
sprječavanja i uklanjanja mogućih uzroka neželjenih migracija,
– provedbi aktivne migracijske politike u odnosima sa susjednim državama u
srednjoj i jugoistočnoj Europi, kao i na širem europskom prostoru,
– uređenju migracija,
– pružanju pune zaštite i pomoći izbjeglicama i tražiteljima azila,
– integraciji zakonitih migranata u hrvatsko društvo,
– usredotočenosti na mogućnost dragovoljnog vraćanja nezakonitih migranata u
države podrijetla,
– sustavnom praćenju migracijskih kretanja u Republici Hrvatskoj i svijetu.
I.3. Načela migracijske politike
Temeljna načela migracijske politike Republike Hrvatske su:
– načelo poštivanja i zaštite ljudskih prava i sloboda, što podrazumijeva
ispunjavanje obveza iz Ustava Republike Hrvatske, međunarodnih konvencija i
ugovora te poštivanje opće prihvaćenih načela i pravnog poretka. To načelo
zahtijeva poštivanje ljudskih prava svih ljudi i u skladu s pravnim propisima,
zaštitu osobnih podataka i osobne slobode, te načela zabrane vraćanja (non-refoulment),
– načelo odgovornosti države, prvenstveno za zakonita preseljenja i odseljavanja
te uređivanje naturalizacije. To načelo se također odnosi na zakonita
preseljavanja i vraćanje državljana i osoba hrvatskog podrijetla te na
odgovornost za očuvanje i razvitak identiteta hrvatskog naroda,
– načelo solidarnosti, međunarodne podjele tereta i odgovornosti, što
pretpostavlja obvezu pružanja zaštite i pomoći izbjeglicama, uključujući i
nezakonite migrante,
– načelo dugoročne makroekonomske korisnosti,
– načelo povijesne odgovornosti, koje se gradi na konceptu kontinuiteta
povijesti i zaštiti nacionalnih interesa,
– načelo ravnopravnosti, slobode i uzajamnog sdjelovanja, koje se prvenstveno
temelji na integracijskoj politici.
I.4. Sastavnice migracijske politike
Migracijska politika je vrlo složeno i dinamično područje, koje objedinjava:
– politiku upravljanja migracijskim tokovima, koja obuhvaća zakonita migracijska
kretanja vezana uz gospodarske, socijalne i političke razloge, kao i
sprječavanje nezakonitih migracija i borbu protiv krijumčarenja i trgovanja
ljudima, uz posebnu pozornost na istovremenu zaštitu i pomoć žrtvama,
– politiku useljavanja, koja se odnosi na uređenje doseljavanja, načela i
pravila postupaka koji strancima dopuštaju ulazak, boravak i/ili zapošljavanje
te stalno naseljavanje,
– politiku zaštite izbjeglica, koja među ostalim obuhvaća sudjelovanje u
međunarodnom rješavanju izbjegličkih problema i njihovih uzroka, te azilnu
politiku, koja se odnosi na prijam, vrste i opseg zaštite te repatrijaciju i
preseljenje,
– integracijsku politiku u užem smislu, koja se odnosi na integraciju prisutnih
i potencijalnih doseljenika, mjere države i društva koje omogućavaju kvalitetan
život doseljenika, aktivno sprječavanje diskriminacije, ksenofobije i rasizma,
te pružanje mogućnosti doseljenicima da postanu aktivni sudionici društvenog
života i sveukupnog razvitka Republike Hrvatske.
Razvoj migracijske politike temelji se na međusobnoj povezanosti i interakciji
čimbenika koji utječu na migracijske tokove te je u tom procesu potrebno:
– uskladiti migracijsku politiku s gospodarskom, socijalnom, demografskom i
kulturološkom politikom,
– na odgovarajući način institucionalizirati migracijsku politiku kroz sustav
javne uprave, što bi omogućilo samostalno, kvalitetno i učinkovito izvršavanje
zadaća koristeći pravnu stečevinu Europske unije i iskustva iz tog područja,
– dovršiti usklađivanje sustava s međunarodnim normama na području sigurnosti,
ljudskih prava i sloboda, koji se temelje u dosljednom poštivanju načela zabrane
vraćanja (non-refoulment), humanitarne zaštite, spajanja obitelji te uvažavanju
i poštivanju osnovnih načela pravednosti,
– uspostaviti uvjete u kojima bi migracijski procesi doprinosili gospodarskom i
društvenom razvitku,
– poticati znanstvene i istraživačke djelatnosti u području migracija,
– pratiti učinkovitost i dosljednost primjene prihvaćenih mjera, usklađenost
između ciljeva, mehanizama i učinaka migracijske politike s ciljem neprekidnog
prilagođavanja novim okolnostima i procesima,
– omogućiti potpuni nadzor i uvažavati stavove i primjedbe struke, Hrvatskoga
sabora, sudskih vlasti, međunarodnih institucija kao i javnog mnijenja.
II. OCJENA STANJA MIGRACIJA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Republika Hrvatska je po svom zemljopisnom položaju na putu brojnih migracijskih
tokova između istoka i zapada. Gospodarski razvoj, prometna povezanost, potrebe
tržišta rada i otvorenost granica pogodovali su brojnosti migracijskih kretanja.
Tradicija iseljeništva seže još od 16. stoljeća. Prvi veliki iseljenički val
Hrvatska bilježi u drugoj polovici 19. te početkom 20. stoljeća. Nakon Drugog
svjetskog rata na djelu je sljedeći val, sedamdesetih godina XX. stoljeća treći
te između 1991. i 2001. godine posljednji iseljenički val. Preciznih podataka o
iseljavanju iz Hrvatske nema, kako za ranija razdoblja tako ni za posljednje
godine, jer Hrvatska još uvijek nema registar stanovništva u kojem bi se točno
bilježila preseljenja svake osobe. Jedna od mjera populacijske, ali i
migracijske politike svakako je stimulacija povratka stanovništva iz
iseljeništva, pogotovo onog koje je napustilo domovinu posljednjih 15-ak godina.
Republika Hrvatska je međutim, bila i zemlja useljavanja, osobito migranata s
područja nekadašnje zajedničke države. Ratna zbivanja u posljednjem desetljeću
20. stoljeća i raspad zajedničke države osnažili su taj proces i prouzročili
masovne imigracije stanovništva u Republiku Hrvatsku, te istodobno kretanja s
područja Balkana, preko Republike Hrvatske, prema zemljama zapadne i sjeverne
Europe.
Dobivanjem statusa kandidata za članstvo u Europskoj uniji, neprijeporno je da
će migracije u Republici Hrvatskoj dobiti novu dimenziju, karakter i značaj. U
tom kontekstu, izvjesno je da će Republika Hrvatska vrlo brzo postati i zemlja
odredišta za velik broj, kako zakonitih, tako i nezakonitih migranata.
II.1. Hrvatsko državljanstvo
II.1.1. Stjecanje državljanstva
U Zakon o hrvatskom državljanstvu18, ugrađena su osnovna načela i standardi
poznati u europskom zakonodavstvu, kao što su: načelo pravnog kontinuiteta
državljanstva, načelo sprječavanja apatridnosti, načelo isključivosti hrvatskog
državljanstva, načelo ravnopravnosti bračne, izvanbračne i usvojene djece.
Načelo pravnog kontinuiteta očituje se u činjenici da Zakon hrvatskim
državljaninom smatra osobu koja je to svojstvo stekla po propisima važećim do
dana stupanja Zakona na snagu.
Zakon o hrvatskom državljanstvu propisuje načine stjecanja hrvatskog
državljanstva podrijetlom, rođenjem na teritoriju Republike Hrvatske,
prirođenjem i na temelju međunarodnih ugovora.
Osnovni uvjeti za stjecanje hrvatskog državljanstva su prijavljeni boravak u
Republici Hrvatskoj, u trajanju od pet godina neprekidno do podnošenja zahtjeva,
poznavanje hrvatskog jezika i latiničnog pisma, poštivanje pravnog poretka
Republike Hrvatske, te otpust iz dosadašnjeg državljanstva. Pojedine kategorije
osoba mogu steći hrvatsko državljanstvo po povoljnijim uvjetima. Tako pripadnici
hrvatskog naroda, iseljenici i osobe koje su već imale hrvatsko državljanstvo,
ali im je ono prestalo otpustom, mogu steći hrvatsko državljanstvo ne
ispunjavajući uvjet boravka u Republici Hrvatskoj, otpusta iz dosadašnjeg
državljanstva, poznavanja hrvatskog jezika i latiničnog pisma. Osobe koje su
rođene u Republici Hrvatskoj mogu steći državljanstvo bez otpusta iz dosadašnjeg
državljanstva, poznavanja hrvatskog jezika i latiničnog pisma, a osobe koje su u
braku s hrvatskim državljanima i pod blažim uvjetom dužine boravka.
Zakon o hrvatskom državljanstvu treba izmijeniti kako bi se stjecanje hrvatskog
državljanstva uvjetovalo uz prethodno odobren stalni boravak, osim za pripadnike
hrvatskog naroda i iseljenike. U tom smislu potrebno je uskladiti odredbu članka
8., stavka 1., točke 3., tog Zakona, jer ona propisuje da stranac može hrvatsko
državljanstvo steći prirođenjem ako je do podnošenja zahtjeva imao prijavljen
boravak najmanje pet godina neprekidno na teritoriju Republike Hrvatske, s
odredbom članka 47., stavka 1., točke 1. Zakona o strancima, kojim je uređeno da
će se strancu koji do dana podnošenja zahtjeva za stalni boravak ima neprekidno
pet godina odobren privremeni boravak odobriti stalni boravak.
Zakon o hrvatskom državljanstvu od podnositelja zahtjeva za stjecanje hrvatskog
državljanstva traži poznavanje hrvatskog jezika i latiničnog pisma te
prihvaćanje hrvatske kulture. Međutim, nije propisan način kako se provjerava
poznavanje jezika i pisma, niti stupanj znanja koji podnositelj zahtjeva mora
imati. Obzirom na činjenicu da se većina europskih država pooštrava uvjete za
stjecanje državljanstva i izrijekom zahtijeva poznavanje jezika države čije se
državljanstvo traži, njezine kulture, povijesti i državnog uređenja, sve to će
biti potrebno točnije urediti izmjenama i dopunama Zakona o hrvatskom
državljanstvu.
Sukladno Konvenciji o smanjenju slučajeva višestrukog državljanstva i vojnim
obveznicima u slučajevima višestrukog državljanstva19, većina europskih zemalja
u svim slučajevima primanja u državljanstvo traži otpust iz dotadašnjeg
državljanstva. Republika Hrvatska treba razmotriti pooštravanje uvjeta traženja
otpusta i na neke slučajeve privilegirane naturalizacije.
II.1.2. Prestanak hrvatskog državljanstva
Hrvatsko državljanstvo prestaje otpustom, odricanjem i na temelju međunarodnih
ugovora. U razdoblju od 1. siječnja 1992. do 31. prosinca 2006. godine za 55.751
osobe prestalo je hrvatsko državljanstvo. Navedeni broj najviše se odnosi na
prestanak hrvatskog državljanstva otpustom, a mali dio na prestanak hrvatskog
državljanstva odricanjem. Prestanak državljanstva otpustom i odricanjem
pretpostavlja zahtjev stranke, kao i već stečeno ili zajamčeno državljanstvo
druge države, kako bi se spriječila apatridnost. Na temelju međunarodnih ugovora
nijednoj osobi nije prestalo hrvatsko državljanstvo.
Prestanci državljanstva se uglavnom odnose na hrvatske državljane koji žive u
Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj. Podnositelji zahtjeva kao razlog za prestanak
hrvatskog državljanstva navode zapošljavanje odnosno zadržavanje zaposlenja, a
mlađa populacija i školovanje te stručno usavršavanje.
Otpust iz hrvatskog državljanstva najčešće traže osobe koje su hrvatsko
državljanstvo stekle ranih 90-tih godina kao pripadnici hrvatskog naroda iz
Bosne i Hercegovine te su izbjegli u zapadnu Europu, kao i drugi naraštaj
hrvatskih iseljenika u europskim zemljama.
II.2. Ulazak, boravak i rad stranaca u Republici Hrvatskoj
II.2.1. Stalni boravak i pitanja vezana uz sukcesiju bivše države
Među temeljnim aktima koje je Hrvatski sabor donio oblikujući novi pravni okvir
Republike Hrvatske, bili su Zakon o hrvatskom državljanstvu i Zakon o kretanju i
boravku stranaca20. Potrebno je naglasiti da je u bivšoj SFRJ, osim saveznog,
postojalo i republičko državljanstvo i da je ono bilo određivano svakom
građaninu. Postojali su relativno složeni, ali precizni propisi po kojima je
svakom novorođenom djetetu određivano republičko državljanstvo. Jednako tako,
svaki građanin koji je preseljenjem promijenio prebivalište, mogao je u upravnom
postupku zatražiti i promjenu dotadašnjeg republičkog državljanstva.
Imajući u vidu te činjenice, a boreći se za opstojnost države u ratnom sukobu, u
uglavnom nesklonom međunarodnom okružju, zakonodavac se odlučio za načelo
pravnog kontinuiteta. Naime, svim osobama koje su imale republičko državljanstvo
dotadašnje SR Hrvatske, tj. koje su ga stekle po do tada važećim propisima,
priznato je hrvatsko državljanstvo. Osim navedenim osobama, stjecanje hrvatskog
državljanstva omogućeno je i onim pripadnicima hrvatskog naroda koji na dan
stupanja na snagu Zakona o hrvatskom državljanstvu nisu imali hrvatsko
državljanstvo, a imali su prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj, uz
uvjet davanja pisane izjave da se smatraju hrvatskim državljaninom.
Sve osobe koje su bile navedene u evidenciji prebivališta 8. listopada. 1991.
godine, a koje su se sukladno tadašnjim propisima smatrale jugoslavenskim
državljanima, pod uvjetom reciprociteta stekle su status stranca na stalnom
boravku u Republici Hrvatskoj na temelju članka 79. stavka 1. Zakona o kretanju
i boravku stranaca. Prema podacima iz evidencije Ministarstva unutarnjih poslova
radilo se o 91.270 osoba.
Dijelu tih osoba prestao je status na temelju odredbe Zakona o kretanju i
boravku stranaca, kojom je bilo propisano da će strancu prestati stalni boravak
ukoliko iseli iz Republike Hrvatske ili boravi u inozemstvu duže od godine dana,
a o tome nije obavijestio nadležnu policijsku upravu, odnosno postaju, ili
ukoliko mu je izrečena mjera sigurnosti protjerivanja ili zaštitna mjera
udaljenja ili otkazan boravak. Na temelju naprijed navedene zakonske odredbe
Ministarstvo unutarnjih poslova donijelo je 40.278 rješenja o prestanku stalnog
boravka. Nadalje, dio tih osoba (25.282) stekle su hrvatsko državljanstvo, dok
su samoinicijativno iselile 5.683 osobe.
Polazeći od jasnog opredjeljenja Republike Hrvatske da se hrvatskim
državljanima, pa i nedržavljanima, omogući povratak u mjesta ranijeg
prebivališta, uz jamčenje nepovredivosti privatnog vlasništva, Hrvatski sabor
donio je 1998. godine Program povratka i zbrinjavanja prognanika, izbjeglica i
raseljenih osoba. Na temelju tog dokumenta i novog Zakona o strancima, koji je
osobama koje su imale prebivalište u Republici Hrvatskoj i žele se vratiti
omogućio uređivanje stalnog boravka pod povoljnijim uvjetima, od 12. travnja
2000. do 30. lipnja 2005. godine uređen je status ukupno 3.739 osoba. Rok za
podnošenje zahtjeva istekao je 30. lipnja 2005. godine.
Kako bi se olakšao povratak ovim osobama, otvorena je nova mogućnost da osobe
koje su imale prebivalište u Republici Hrvatskoj dana 8. listopada 1991. godine,
a koje su iskazale čvrstu namjeru za povratak i život u Republici Hrvatskoj, pod
povoljnijim uvjetima reguliraju svoj status u Republici Hrvatskoj. Te osobe mogu
podnijeti zahtjev za odobrenje boravka na temelju humanitarnih razloga. U
postupku odobravanja boravka Ministarstvo unutarnjih poslova usko surađuje s
Ministarstvom mora, turizma, prometa i razvitka, te se redovito razmjenjuju
podaci o osobama koje su obuhvaćene programom za stambeno zbrinjavanje u
Republici Hrvatskoj i koje podnose zahtjeve za povratak.
Osim naprijed navedene kategorije stranaca, u razdoblju od 1995. do 31. prosinca
2006. godine Ministarstvo unutarnjih poslova izdalo je 23.858 odobrenja
strancima za stalni boravak.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |