|
|
|
|
2684
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja na temelju članka 13. stavka 1. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05), u upravnom postupku donošenja odobrenja na Prijedlog izmjena i dopuna Pravilnika o osnovnim uvjetima financiranja pojedinih ciljnih skupina, pokrenutom na zahtjev Hrvatske banke za obnovu i razvitak, sa sjedištem u Zagrebu, Strossmayerov trg 9, temeljem odluke donesene na 88. sjednici Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja, održane 2. kolovoza 2007., donosi sljedeće
I. Odobravaju se državne potpore sadržane u Prijedlogu izmjena i dopuna
Pravilnika o osnovnim uvjetima financiranja pojedinih ciljnih skupina, jer se
smatraju sukladnima s odredbama Zakona o državnim potporama.
II. Ovo rješenje bit će objavljeno u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Zahtjev za donošenje odobrenja
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) zaprimila je 16.
srpnja 2007., od Hrvatske banke za obnovu i razvitak (dalje: HBOR) sa sjedištem
u Zagrebu, Strossmayerov trg 9, Prijedlog izmjena i dopuna Pravilnika o osnovnim
uvjetima financiranja pojedinih ciljnih skupina (dalje: Prijedlog izmjena i
dopuna Pravilnika), te Obrazac prijave državne potpore za Prijedlog izmjena i
dopuna Pravilnika (dalje: Obrazac prijave).
Prijedlog izmjena i dopuna Pravilnika podnesen je Agenciji na ocjenu sukladno
članku 12. stavku 1. Zakona o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 140/05;
dalje: ZDP).
Na prijedloge akata podnesene sukladno članku 12. stavka 1. ZDP-a, Agencija
donosi rješenje sukladno članku 13. ZDP-a.
Obrazac prijave podnesen je sukladno članku 80. Uredbe o državnim potporama
(»Narodne novine«, broj 121/03; dalje: Uredba) te članku 2. stavku 2. Pravilnika
o obliku i sadržaju, te načinu prikupljanja podataka i vođenja evidencija
državnih potpora (»Narodne novine«, broj 11/05). Uredba se primjenjuje sukladno
članku 10. Uredbe o državnim potporama (»Narodne novine«, broj 50/06).
Navedeni Pravilnik o osnovnim uvjetima financiranja pojedinih ciljnih skupina
odobren je rješenjem Agencije od 16. ožujka 2006. klasa: UP/I 430-01/2006-09/01,
urbroj: 580-03-06-17-7 (dalje: Pravilnik).
2. Opis Prijedloga izmjena i dopuna Pravilnika
2.1. Korisnici kredita HBOR-a: mali, srednji i veliki poduzetnici
U članku 15. Prijedloga izmjena i dopuna Pravilnika značajno se dopunjuju
odredbe o potporama male vrijednosti.
Korisnici državnih potpore male vrijednosti temeljem Prijedloga izmjena i
dopuna Pravilnika ne mogu biti poduzetnici koji se smatraju poduzetnicima u
teškoćama, kojima državna potpora služi za djelatnosti usmjerene k izvozu prema
trećim zemljama ili državama članicama Europske unije, za uspostavu i
financiranje distribucijske mreže u drugim zemljama, za povlašteni tretman
domaćih nad stranim proizvodima, za poduzetnike koji djeluju u sektoru ugljena,
te za poduzetnike koji se bave cestovnim prijevozom tereta za najamninu i
naknadu.
Vezano uz državnu potporu namijenjenu otklanjanju izravnih ratnih šteta, ista je
u okviru Prijedloga izmjena i dopuna Pravilnika predviđena isključivo u smislu
mogućnosti odobravanja kredita s poticajnom kamatnom stopom malim, srednjim i
velikim poduzetnicima koji su pretrpjeli izravnu ratnu štetu.
Prijedlogom izmjena i dopuna Pravilnika predviđa se, uz već postojeću mogućnost
dodjele državnih potpora malim, srednjim i velikim poduzetnicima za
investicijska ulaganja u proizvođačke djelatnosti i mogućnost dodjele državnih
potpora istima za investicijska ulaganja u uslužene djelatnosti.
Investicijska ulaganja u uslužne djelatnosti za velike poduzetnike odnose se
na: ulaganja u modernizaciju poslovanja, uvođenje novih tehnologija i proizvoda,
pokretanje nove proizvodnje, širenje postojećeg poslovanja i izgradnju novih
proizvođačkih kapaciteta; ulaganja kojima se otklanjaju izravne ratne štete;
ulaganja u istraživanje i razvoj novih proizvoda, novih tehnologija,
istraživanja tržišta i marketing; i uspostavljanje financijske ravnoteže i
jačanje kvalitete izvora financiranja u cilju stvaranja pretpostavki za nova
ulaganja.
Nadalje, za male i srednje poduzetnike, investicijska ulaganja u uslužne
djelatnosti odnose se na: započinjanje poslovanja, ulaganja u modernizaciju
poslovanja (pored ostalog, u turističkoj djelatnosti i za izgradnju smještajnih
kapaciteta, povećanje kapaciteta smještaja, povećanja kategorizacije smještajnih
kapaciteta, podizanja razine usluge, poticanja raznovrsnosti usluge); ulaganja
kojima se otklanjaju ratne štete, ulaganja u istraživanje i razvoj novih usluga,
istraživanja tržišta i marketing; uspostavljanje financijske ravnoteže i jačanje
kvalitete izvora financiranja u cilju stvaranja pretpostavki za nova ulaganja.
2.2. Pravni temelj za donošenje Prijedloga izmjena i dopuna Pravilnika: Statut
HBOR-a
2.3. Kategorije državnih potpora za koje mogu biti dodijeljeni krediti pod
povoljnijim uvjetima:
Sljedeće kategorije već su bile predviđene Pravilnikom odobrenim rješenjem
Agencije od 16. ožujka 2006.:
a) mali i srednji poduzetnici;
b) istraživanje i razvoj;
c) zaštita okoliša;
d) zapošljavanje;
e) regionalne; dok su
f) državne potpore male vrijednosti kategorija čiji su načini dodjele posebno
razrađeni člankom 15. Prijedloga izmjena i dopuna Pravilnika.
Naime, Prijedlog izmjena i dopuna Pravilnika predviđa dodjelu državne potpore
male vrijednosti za financiranje tekućeg poslovanja poduzetnika i to do iznosa
kunske protuvrijednosti 200.000 EUR po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na
dan izdavanja državne potpore male vrijednosti. Poduzetnicima koji obavljaju
djelatnost cestovnog prometa (osim za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta
poduzetnicima koji se bave cestovnim prijevozom tereta za najamninu i naknadu)
iznos državne potpore male vrijednosti ne smije prijeći iznos od 100.000 EUR u
kunskoj protuvrijednosti po srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan
izdavanja državne potpore male vrijednosti.
Nadalje, državna potpora male vrijednosti izračunava se kao novčana potpora u
bruto iznosu (prije odbitaka poreza i drugih pristojbi), a u slučaju kad je
plativa u nekoliko obroka diskontira se na sadašnju vrijednost primjenom
referentne kamatne stope primjenjive u trenutku dodjeljivanja potpore.
Daljnji uvjeti pod kojima se dodjeljuje državna potpora male vrijednosti jesu:
da pojedini poduzetnik nije za iste prihvatljive opravdane troškove već primio
državnu potporu, odnosno ukoliko je poduzetnik već ostvario pravo na državnu
potporu za iste opravdane troškove zbroj već dodijeljenih državnih potpora i
potpora male vrijednosti ne smije premašiti iznos dopuštenih državnih potpora
utvrđen propisima o državnim potporama; te da pojedini poduzetnik u razdoblju od
tekuće i protekle dvije fiskalne godine nije primio državne potpore male
vrijednosti koje premašuju iznos kunske protuvrijednosti 200.000,00 EUR po
srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan odobrenja potpore, odnosno
100.000,00 EUR kad se radi o poduzetnicima koji obavljaju djelatnost cestovnog
prijevoza, osim za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji
se bave cestovnim prijevozom tereta za najamninu i naknadu.
Također, sukladno prethodno navedenim uvjetima, HBOR je ovlašten izdavati
bankarska jamstva kao instrument osiguranja za kredite poduzetnicima i to: do
iznosa kredita od 1.500.000 EUR izračunatog u kunskoj protuvrijednosti po
srednjem tečaju Hrvatske narodne banke na dan odobrenja potpore, odnosno 750.000
EUR kad se radi o poduzetnicima koji obavljaju djelatnost cestovnog prijevoza,
osim za nabavu vozila za cestovni prijevoz tereta poduzetnicima koji se bave
cestovnim prijevozom tereta za najamninu i naknadu; jamstvo može pokrivati
najviše do 80 posto iznosa kredita.
Izračun godišnjeg iznosa potpore sadržane u spomenutom jamstvu računa se na
način da se neotplaćeni iznos jamstva pomnoži s faktorom rizika (13 posto), te
da se od tako dobivenog iznosa odbiju sve naplaćene naknade.
2.4. Instrumenti dodjele državne potpore: krediti s poticajnim kamatnim stopama
za kategorije a), b), c), d), e) i f) pod točkom 2.3. obrazloženja rješenja; te
jamstva u okviru kategorije f) pod točkom 2.3. obrazloženja ovog rješenja.
2.5. Izvori sredstava: sredstva su dijelom osigurana u Državnom proračunu
Republike Hrvatske za 2007. na poziciji 02530 – Hrvatska banka za obnovu i
razvitak.
Za razdoblje 2006. – 2009. planira se korištenje bruto-iznosa od6.910.930.039,53
kn na način da se godišnje iskoristi do1.727.000.000,00 kn.
2.6. Trajanje važenja izmijenjenog i dopunjenog Pravilnika: od 2. kolovoza 2007.
do 31. prosinca 2009.
Izmjene i dopune Pravilnika nemaju utjecaja na do sada odobrene državne potpore
temeljem Pravilnika.
3. Odluka Vijeća za zaštitu tržišnog natjecanja
Vijeće za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Vijeće) razmatralo je Prijedlog
izmjena i dopuna Pravilnika na svojoj 88. sjednici održanoj 2. kolovoza 2007.
Prilikom donošenja odluke Vijeće je uzelo u obzir sve činjenice iz Prijedloga
izmjena i dopuna Pravilnika i Obrasca prijave.
Također, Vijeće je kod ocjenjivanja Prijedloga izmjena i dopuna Pravilnika
razmatralo isključivo dijelove istog koji se odnose na dodjelu državnih potpora
odnosno koji se usklađuju s pravilima o državnim potporama.
Vijeće je utvrdilo da mjere predviđene Prijedlogom izmjena i dopuna Pravilnika,
opisane u točki 2.1.3. obrazloženja ovog rješenja predstavljaju državnu potporu
iz članka 3. stavka 1. ZDP-a, odnosno Vijeće je utvrdilo da je u konkretnom
slučaju riječ o državnim potporama, jer se radi o transferu državnih sredstava;
utvrđeno je kako sredstva predstavljaju potporu koja korisnicima potpore donose
ekonomsku prednost koju isti ne bi ostvarili kroz svoje redovno i normalno
poslovanje; utvrđeno je kako se u konkretnom slučaju predložena sredstva
dodjeljuju pojedinim korisnicima na selektivnoj osnovi; utvrđeno je kako
dodjelom sredstava na način predviđen Prijedlogom izmjena i dopuna Pravilnika
postoji mogućnost narušavanja tržišnog natjecanja davanjem prednosti na tržištu
korisniku državne potpore osobito u mjeri u kojoj to može utjecati na ispunjenje
međunarodno preuzetnih obveza Republike Hrvatske koje proizlaze iz Sporazuma o
stabilizaciji i pridruživanju (»Narodne novine« – Međunarodni ugovori, broj
14/01, 14/04, 1/05 i 7/05; dalje: SSP).
Člankom 4. stavkom 1. ZDP-a propisana je opća zabrana davanja državnih potpora
koje narušavaju ili bi mogle narušiti tržišno natjecanje davanjem prednosti na
tržištu korisniku državne potpore bez obzira na oblik državne potpore u mjeri u
kojoj to može utjecati na ispunjenje međunarodno preuzetih obveza Republike
Hrvatske iz SSP-a. Izuzeća od opće zabrane propisana su člankom 4. stavkom 2. i
3. ZDP-a.
S obzirom da se državne potpore sadržane u mjerama opisanim u točki 2.3.
obrazloženja ovog rješenja odnose na male i srednje poduzetnike, istraživanje i
razvoj, zaštitu okoliša, zapošljavanje i usavršavanje, Vijeće je moralo utvrditi
može li se na takve potpore primijeniti izuzeća iz članka 4. stavka 3. d) ZDP-a,
a koje se odnosi na državne potpore namijenjene poticanju određenih gospodarskih
djelatnosti ili određenih gospodarskih područja.
Glede regionalnih državnih potpora Vijeće je moralo utvrditi može li se na takve
potpore primijeniti izuzeće iz članka 4. stavka 3. točke a) ZDP-a, a koje se
odnosi na državne potpore koje potiču gospodarski razvoj područja s neuobičajeno
niskim životnim standardom ili velikom nezaposlenosti.
Analizom intenziteta državnih potpora i opravdanih troškova za rečene državne
potpore iz Prijedloga izmjena i dopuna Pravilnika, Vijeće je utvrdilo da su isti
sukladni pravilima Uredbe koja se odnose na rečene vrste državnih potpora,
odnosno da su uvjeti dodjele državnih potpora ostali isti kako je to bilo
utvrđeno u Pravilniku kojeg je Agencija odobrila 16. ožujka 2006.
Slijedom iznijetog Vijeće je odlučilo da Prijedlog izmjena i dopuna Pravilnika
zajedno s Pravilnikom o osnovnim uvjetima financiranja pojedinih ciljnih skupina
predstavlja program državne potpore iz članka 3. stavka 2. ZDP-a, te da se na
regionalne državne potpore može primijeniti izuzeće iz članka 4. stavka 3. a)
ZDP-a, dok se na državne potpore za male i srednje poduzetnike, istraživanje i
razvoj, zaštitu okoliša, zapošljavanje i usavršavanje može primijeniti izuzeće
iz članka 4. stavka 3. d) ZDP-a.
Vijeće je također utvrdilo da su državne potpore male vrijednosti opisane u
točki 2.3. f) obrazloženja u potpunosti usklađene s odredbama Uredbe Komisije
Europskih zajednica broj 1998/2006., od 15. prosinca 2006. (Službeni list
Europske unije, serija L, broj 379, 28. prosinca 2006.), koja je usvojena
temeljem Odluke Vlade Republike Hrvatske o objavljivanju pravila o potporama
male vrijednosti i objavljena u »Narodnim novinama«, broj 45/07.
Slijedom navedenog odlučeno je kao u točki I. izreke ovog rješenja.
Nadalje, s obzirom da su Prijedlogom izmjena i dopuna Pravilnika predviđene
regionalne državne potpore za čiju je primjenu potrebno postojanje regionalne
karte državnih potpora Republike Hrvatske, koja još uvijek nije usvojena, Vijeće
posebno skreće pozornost da se do usvajanja navedene regionalne karte,
regionalne državne potpore ne mogu dodjeljivati.
Temeljem članka 18. ZDP-a, a u svezi s člankom 13. stavkom 2. ZDP-a, rješenja
Agencije kojima se daje odobrenje na prijedlog akta koji sadrži državnu potporu
objavljuju se u »Narodnim novinama«.
Stoga je Vijeće odlučilo kao u točki II. izreke ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU
Ovo rješenje konačno je u upravnom postupku. Protiv ovog rješenja žalba nije
dopuštena, ali nezadovoljna stranka može pokrenuti upravni spor pred Upravnim
sudom Republike Hrvatske u roku od trideset (30) dana od dana dostave ovog
rješenja.
Klasa: UP/I 430-01/2007-09/32
Urbroj: 580-03-07-61-2
Zagreb, 2. kolovoza 2007.
Predsjednica Vijeća
za zaštitu tržišnog natjecanja
Olgica Spevec, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |