|
|
|
|
2934
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Davor Krapac, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 12. rujna 2007. godine, donio je
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom te se ukida
Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o obvezatnom ispitivanju namještaja
i dijelova za namještaj te o uvjetima koje moraju zadovoljiti pravne osobe
ovlaštene za ispitivanje tih proizvoda (»Narodne novine« broj 131/00.).
II. Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o obvezatnom ispitivanju
namještaja i dijelova za namještaj te o uvjetima koje moraju zadovoljiti pravne
osobe ovlaštene za ispitivanje tih proizvoda (»Narodne novine« broj 131/00.)
prestaje važiti na dan 31. ožujka 2008.
III. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Na temelju ovlaštenja sadržanog u člancima 40., 48. i 80. Zakona o
standardizaciji (»Narodne novine« broj 53/91., 26/93. i 44/95.), ravnatelj
Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donio je 18. kolovoza 1995.
Pravilnik o obvezatnom ispitivanju namještaja i dijelova za namještaj te o
uvjetima koje moraju zadovoljiti pravne osobe ovlaštene za ispitivanje tih
proizvoda. Navedeni Pravilnik objavljen je u »Narodnim novinama«, broj 63/95., a
stupio je na snagu 12. rujna 1995. godine.
2. Na temelju članka 5. stavka 2., članka 13. stavka 2., članka 17. stavka 2. i
članka 23. stavka 4. Zakona o normizaciji (»Narodne novine« broj 55/96.),
ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo donio je 18. prosinca
2000. Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o obvezatnom ispitivanju
namještaja i dijelova za namještaj te o uvjetima koje moraju zadovoljiti pravne
osobe ovlaštene za ispitivanje tih proizvoda. Taj je Pravilnik objavljen u
»Narodnim novinama«, broj 131 od 28. prosinca 2000. godine te je stupio na snagu
osmog dana od dana njegove objave u »Narodnim novinama«.
3. Petar Marija Radelj iz Zagreba podnio je prijedlog za pokretanje postupka za
ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Pravilnika o izmjenama i dopunama
Pravilnika o obvezatnom ispitivanju namještaja i dijelova za namještaj te o
uvjetima koje moraju zadovoljiti pravne osobe ovlaštene za ispitivanje tih
proizvoda (u daljnjem tekstu: Pravilnik).
Predlagatelj ističe da osporeni Pravilnik nije u suglasnosti s odredbama članka
3., članka 5. i članka 14. stavka 2. Ustava. Ujedno ističe njegovu nesuglasnost
s člankom 53. Zakona o normizaciji te s člankom 17. Zakona o sustavu državne
uprave (»Narodne novine« broj 75/93., 92/96., 48/99., 15/00., 59/01., 190/03. –
pročišćeni tekst i 199/03.).
Obrazlažući prijedlog, predlagatelj, između ostalog ističe da ravnatelj Državnog
zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo nije bio ovlašten na donošenje osporenog
Pravilnika, već da je sukladno mjerodavnim odredbama Zakona o normizaciji bio
ovlašten isključivo na donošenje novih drugih propisa za provedbu tog Zakona.
Prijedlog je osnovan.
4. Članak 3. Ustava glasi:
Sloboda, jednakost, nacionalna ravnopravnost i ravnopravnost spolova,
mirotvorstvo, socijalna pravda, poštivanje prava čovjeka, nepovredivost
vlasništva, očuvanje prirode i čovjekova okoliša, vladavina prava i demokratski
višestranački sustav najviše su vrednote ustavnog poretka Republike Hrvatske i
temelj za tumačenje Ustava.
Članak 5. stavak 1. Ustava glasi:
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi i s Ustavom i sa zakonom.
5. Članak 5. stavak 2., članak 13., članak 17., članak 23. stavci 1. i 4. i
članak 53. stavci 1. i 3. Zakona o normizaciji glase:
Članak 5. stavak 2.
(2) Ravnatelj Državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo propisuje opće uvjete koje moraju zadovoljiti pravne osobe i laboratoriji kojima se daje ovlast za obavljanje poslova iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 13.
(1) Radi utvrđivanja sukladnosti s temeljnim zahtjevima za proizvode, procese i
usluge uspostavlja se sustav ocjenjivanja sukladnosti u okviru kojeg se donose
propisi kojima se utvrđuju one značajke koje bitno utječu na život, sigurnost,
zdravlje ljudi, na okoliš i na zaštitu potrošača te osigurava njegovo
provođenje.
(2) Propise iz stavka 1. ovoga članka donosi ravnatelj Zavoda, osim ako drugim
zakonom, odnosno propisom donesenim na temelju toga zakona nije drukčije
propisano.
Članak 17.
(1) Za proizvode koji podliježu potvrđivanju propisom se određuju načini
ocjenjivanja sukladnosti proizvoda s temeljnim zahtjevima, norme ako se
primjenjuju pri potvrđivanju tih proizvoda te posebni uvjeti za potvrđivanje
određenih proizvoda.
(2) Propise iz stavka 1. ovoga članka donosi ravnatelj Zavoda, osim ako drugim
zakonom odnosno propisom donesenim na temelju toga zakona nije drukčije
propisano.
Članak 23. stavci 1. i 4.
(1) Pod ispitivanjem u smislu ovoga Zakona razumijeva se tehnička radnja koja se
sastoji u određivanju jednog ili više svojstava određenoga proizvoda, procesa
ili usluge u skladu s propisanim ili drugim utvrđenim postupkom te uz primjenu
određenih metoda ispitivanja.
(4) Postupke i metode ispitivanja iz stavka 1. ovoga članka propisuje ravnatelj
Zavoda, osim ako drugim zakonom, odnosno propisom donesenim na temelju toga
zakona nije drukčije propisano.
Članak 53. stavci 1. i 3.
(1) Propise na temelju ovlaštenja iz ovoga Zakona donijet će ravnatelj Zavoda u
roku od tri godine od dana njegovog stupanja na snagu.(...)
(3) Do donošenja propisa iz stavka 1. ovoga članka, osim odredaba koje su u
suprotnosti s odredbama ovoga Zakona, ostaju na snazi propisi doneseni na
temelju Zakona o standardizaciji (»Narodne novine« br. 53/91., 26/93., 29/94. i
25/96.).(...)
6. Prema članku 53. stavku 1. Zakona o normizaciji, ravnatelj Državnog zavoda za
normizaciju i mjeriteljstvo obvezan je u roku od tri godine od stupanja na snagu
tog Zakona donijeti odgovarajuće provedbene propise. Do donošenja novih propisa
za provedbu Zakona o normizaciji, sukladno članku 53. stavku 3. Zakona o
normizaciji, ostaju na snazi provedbeni propisi doneseni na temelju Zakona o
standardizaciji, ukoliko nisu u suprotnosti s odredbama Zakona o normizaciji.
7. Iz navedenih odredaba Zakona o normizaciji nedvojbeno proizlazi obveza
ravnatelja nadležnog državnog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo na donošenje
novih propisa za provedbu tog Zakona. Zakon o normizaciji ne poznaje mogućnost
uređivanja pitanja vezanih za njegovu provedbu na način da se donose izmjene i
dopune provedbenih propisa donesenih na temelju pravnih osnova sadržanih u
drugim zakonima.
8. U konkretnom slučaju, donoseći osporeni Pravilnik, ravnatelj Državnog zavoda
za normizaciju i mjeriteljstvo postupao je na način suprotan članku 53. stavku
1. Zakona o normizaciji.
Donošenje izmjena i dopuna propisa donesenog na temelju drugog zakona (koji je u
međuvremenu prestao važiti), suprotno izričitoj odredbi Zakona koja nadležno
tijelo obvezuje na donošenje novih provedbenih propisa, nije u suglasju s
vladavinom prava, kao jednom od najviših vrednota ustavnog poretka Republike
Hrvatske sadržanom u članku 3. Ustava. Također, donošenje izmjena i dopuna
drugih propisa na način suprotan zakonu, nije u suglasju niti s načelom
ustavnosti i zakonitosti sadržanim u članku 5. Ustava.
Takvo stajalište Ustavni sud je zauzeo u odluci broj: U-II-3144/2005 (»Narodne
novine« broj 113/05.).
9. Utvrdivši nesuglasnost osporenog Pravilnika s navedenim odredbama Ustava i
Zakona, ostale razloge osporavanja Pravilnika Sud nije razmatrao.
10. Slijedom iznijetog, na temelju članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine« broj 99/99., 29/02. i 49/02.
– pročišćeni tekst), odlučeno je kao u točki I. izreke.
Točka II. izreke utemeljena je na odredbi članka 55. stavka 2. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Točka III. izreke utemeljena je na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-II-4096/2005
Zagreb, 12. rujna 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |