|
|
|
|
3246
Na temelju članka 20. stavka 4. Zakona o zaštiti od ionizirajućeg zračenja i sigurnosti izvora ionizirajućeg zračenja (»Narodne novine« broj 64/06) ministar zdravstva i socijalne skrbi donosi
Članak 1.
Ovim Pravilnikom utvrđuju se zdravstveni uvjeti kojima moraju udovoljavati izloženi radnici, izloženi pripravnici, učenici i studenti koji se obučavaju za rad s izvorima ionizirajućeg zračenja, učestalost pregleda te sadržaj, način i rokovi čuvanja podataka o tim pregledima.
Članak 2.
Ministar nadležan za zdravstvo (u daljnjem tekstu: ministar), na osnovi nalaza i
mišljenja Povjerenstva, ovlašćuje zdravstvene ustanove koje obavljaju djelatnost
medicine rada, trgovačka društva koja obavljaju djelatnost medicine rada i
privatne ordinacije medicine rada za obavljanje pregleda osoba iz članka 1.
ovoga Pravilnika.
Na osnovi nalaza i mišljenja Povjerenstva, ministar može oduzeti ovlaštenje
izdano za obavljanje pregleda osoba iz članka 1. ovoga Pravilnika.
Ovlaštenje iz stavka 1. ovoga članka oduzet će se zdravstvenoj ustanovi koja
obavlja djelatnost medicine rada, trgovačkom društvu koje obavlja djelatnost
medicine rada ili privatnoj ordinaciji medicine rada ako:
– se utvrdi da ne ispunjava propisane uvjete,
– ne izvršava svoje obveze propisane ovim Pravilnikom i posebnim propisima,
– se ne pridržava utvrđenih kriterija pri zdravstvenim pregledima i ocjeni
zdravstvene sposobnosti.
Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga članka (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) ima tri
člana koje imenuje ministar i to:
– jednog člana iz Ministarstva nadležnoga za zdravstvo (u daljnjem tekstu:
Ministarstvo),
– jednog člana iz Hrvatskog zavoda za medicinu rada i
– jednog člana iz Državnog zavoda za zaštitu od zračenja.
Popis ovlaštenih zdravstvenih ustanova koje obavljaju djelatnost medicine rada,
trgovačkih društava koje obavljaju djelatnost medicine rada i privatnih
ordinacija medicine rada iz stavka 1. ovoga članka objavljuje se u »Narodnim
novinama«.
Članak 3.
Zdravstvene ustanove koje obavljaju djelatnost medicine rada, trgovačka društva koja obavljaju djelatnost medicine rada i privatne ordinacije medicine rada za dobivanje ovlaštenja za obavljanje pregleda osoba iz članka 1. ovoga Pravilnika moraju, uz uvjete propisane posebnim propisom, za početak rada i obavljanje djelatnosti, zaposliti ili sklopiti ugovor o obavljanju pregleda s doktorom medicine specijalistom oftalmologom i psihologom.
Članak 4.
Ministar, na temelju nalaza i mišljenja Povjerenstva, ovlašćuje laboratorije za
obavljanje analize kromosomskih aberacija kod osoba iz članka 1. ovoga
Pravilnika.
Ministar, na temelju nalaza i mišljenja Povjerenstva, može oduzeti ovlaštenje
laboratoriju za obavljanje analize kromosomskih aberacija ako se utvrdi da:
– laboratorij ne ispunjava propisane uvjete,
– ne izvršava svoje obveze,
– ne pridržava se utvrđenih kriterija pri izradi analiza.
Povjerenstvo iz stavka 1. ovoga Pravilnika sastoji se od tri člana koje za svaki
pojedini slučaj imenuje ministar.
Članak 5.
Laboratorij u kojemu se provodi analiza kromosomskih aberacija mora raspolagati opremom za rad sa staničnim kulturama i svjetlosnim mikroskopom s imerzijom.
Članak 6.
Izvješće analize kromosomskih aberacija može potpisati: doktor medicine specijalist kliničke citologije, osoba s akademskim stupnjem magistra ili doktora znanosti iz područja biologije stanice, a koji ima i posebnu stručnu izobrazbu o primjeni mjera zaštite od ionizirajućih zračenja, stečenu tijekom redovitog školovanja ili dopunskom izobrazbom u skladu s posebnim zakonom.
Članak 7.
Zdravstvene preglede osoba iz članka 1. ovoga Pravilnika obavlja i daje ocjenu zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti doktor medicine specijalist medicine rada, koji ima posebnu stručnu izobrazbu o primjeni mjera zaštite od ionizirajućeg zračenja, stečenu tijekom redovitog školovanja ili dopunskom izobrazbom u skladu s posebnim zakonom.
Članak 8.
Zdravstveni pregledi iz članka 7. ovoga Pravilnika su:
– prethodni zdravstveni pregled,
– redovni zdravstveni pregled,
– izvanredni zdravstveni pregled.
Članak 9.
Prethodni zdravstveni pregled obavlja se prije početka obuke ili školovanja za
rad s izvorima ionizirajućeg zračenja ili prije početka rada u području
izloženosti i u svim drugim zakonom određenim slučajevima.
Redovni zdravstveni pregled obavlja se svakih 12 mjeseci od prethodnog pregleda.
Izvanredni zdravstveni pregled obavlja se:
– kod osoba koji su primili dozu veću od doze propisane Zakonom o zaštiti od
ionizirajućeg zračenja i sigurnosti izvora ionizirajućeg zračenja,
– na osnovi prijedloga doktora medicine specijalista medicine rada koji provodi
specifičnu zdravstvenu zaštitu ili izabranog liječnika primarne zdravstvene
zaštite.
Članak 10.
Prethodni zdravstveni pregled obuhvaća:
a) anamnestičke podatke: uzimanje anamneze (osobne i radne), podatke o sadašnjem
stanju,
b) opći klinički pregled i pretrage:
– fizikalni pregled organa i organskih sustava (s posebnim osvrtom na status
kože),
– laboratorijske pretrage, SE, KKS, trombociti, GUK, urin sa sedimentom,
c) ciljani oftalmološki pregled: biomikroskopski pregled leće,
d) psihologijsku obradu:
– utvrđivanje općih i posebnih (poglavito perceptivnih) kognitivnih sposobnosti
ciljanim psihologijskim mjernim instrumentima (npr. PNT, TN, RSB, RPM i sl.),
– procjenu osobina ličnosti s posebnim naglaskom na emocionalnu stabilnost i
opću adaptiranost ciljanim psihodijagnostičkim sredstvima (npr. standardizirani
psihologijski intervju, EPQ, MMPI, Cornell indeks i sl.),
– procjenu motivacije standardiziranim psihologijskim intervjuom,
e) dodatne pretrage i preglede prema indikaciji specijalista medicine rada s
obrazloženjem.
Članak 11.
Redovni zdravstveni pregled obuhvaća:
a) uzimanje novih anamnestičkih podataka,
b) uvid u dozimetrijske podatke za ocjenjivano razdoblje,
c) opći klinički pregled i pretrage kao kod prethodnog zdravstvenog pregleda,
d) ciljani oftalmološki pregled prema indikaciji doktora medicine specijalista
medicine rada,
e) psihologijska obrada: prema indikaciji doktora medicine specijalista medicine
rada,
f) dodatne pretrage, analize i preglede prema indikaciji doktora medicine
specijalista medicine rada s obrazloženjem.
Članak 12.
Opseg izvanrednoga zdravstvenog pregleda određuje doktor medicine specijalist
medicine rada koji provodi specifičnu zdravstvenu zaštitu u ovisnosti o razlogu
upućivanja na izvanredni zdravstveni pregled.
Doktor medicine specijalist medicine rada koji provodi specifičnu zdravstvenu
zaštitu može zahtjevati izvanredni zdravstveni pregled osobe iz članka 1. ovoga
Pravilnika i nakon prestanka rada u području izloženosti.
Članak 13.
Osobe iz članka 1. ovoga Pravilnika moraju ispunjavati opće uvjete utvrđene
posebnim propisom i posebne uvjete zdravstvene sposobnosti za radno mjesto.
Posebni uvjeti zdravstvene sposobnosti za radno mjesto jesu:
1. Vrijednosti hematoloških testova u prethodnom zdravstvenom pregledu, koje
odstupaju do 5% normalnih vrijednosti laboratorija ne čine ispitanika
nesposobnim za taj posao, nego zahtijevaju ponavljanje pretrage u roku od 30
dana ili prema indikaciji specijalista medicine rada.
2. Nalaz biomikroskopskog pregleda leće u skladu s dobi ispitanika.
3. Nalaz psihologijskog pregleda:
a) opće intelektualne sposobnosti iznad donje granice prosjeka,
b) emocionalna stabilnost iznad donje granice prosjeka,
c) perceptivne i psihomotorne sposobnosti u granicama prosjeka.
Članak 14.
U području izloženosti ne smiju raditi osobe koje boluju od bolesti za koje se
prema suvremenim medicinskim spoznajama zna da predstavljaju zapreku za rad u
području izloženosti, a posebno:
a) bolesti krvotvornih organa: refrakterna anemija, neutropenija,
trombocitopenija (sama ili kombinirana),
b) malignih bolesti, čiju povećanu učestalost se povezuje s izloženosti
ionizirajućem zračenju, a za koje ne postoje klinički i drugi dokazi da je u
potpunosti izliječena te za vrijeme terapijskog postupka,
c) bolesti ovisnosti (alkoholizam, tabletomanija, narkomanija), osim medicinski
kontroliranih slučajeva, koji apstiniraju najmanje 6 mjeseci,
d) duševnih i živčanih bolesti: psihoze i granični slučajevi, posttraumatski
stresni poremećaji, teži oblici neuroza, osim medicinski kontroliranih slučajeva
u dobroj kliničkoj remisiji, ispod prosječne kognitivne sposobnosti, poremećaji
osobnosti s izraženim asocijalnim ili antisocijalnim ponašanjem, akutne ili teže
bolesti, ozljede i anomalije središnjeg ili perifernog živčanog sustava i drugi
poremećaji svijesti.
Članak 15.
Ocjena zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti donosi se u roku od
10 dana od početka zdravstvenog pregleda, a najkasnije u roku od 30 dana ako je
potrebna dodatna medicinska obrada.
Ocjenu zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti donosi doktor
medicine specijalist medicine rada na osnovi obavljenog pregleda te predočene
medicinske dokumentacije iz prethodnog pregleda i redovnih pregleda.
Članak 16.
Ocjena zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti može biti:
1. sposoban,
2. privremeno nesposoban (uz navod najmanjeg trajanja nesposobnosti i
obrazloženje),
3. nesposoban (uz obrazloženje),
4. ocjena nije dana (uz navod razloga).
Ocjena zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti upisuje se u
svjedodžbu o zdravstvenoj sposobnosti.
O ocjeni zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti izvješćuje se:
1. pregledana osoba,
2. poslodavac koji je pregledanog uputio na pregled,
3. Hrvatski zavod za medicinu rada,
4. Državni zavod za zaštitu od zračenja.
Ako je zdravstvena sposobnost za rad u području izloženosti pregledane osobe
ocijenjena s »Privremeno nesposoban« ili »Nesposoban«, ocjena zdravstvene
sposobnosti mora se dostaviti i Sanitarnoj inspekciji Ministarstva.
Članak 17.
Na ocjenu zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti iz članka 16.
ovoga Pravilnika može se uložiti pisani prigovor Drugostupanjskom povjerenstvu
pri Hrvatskom zavodu za medicinu rada (u daljnjem tekstu: Drugostupanjsko
povjerenstvo) u roku od 15 dana od dana uručenja ocjene zdravstvene sposobnosti
za rad u području izloženosti.
Prigovor iz stavka 1. ovoga članka može podnijeti: pregledana osoba i osoba koja
je pregledanog uputila na pregled ili kod koje je pregledani zaposlen.
Prigovor razmatra i ponovnu ocjenu zdravstvene sposobnosti za rad u području
izloženosti donosi Drugostupanjsko povjerenstvo.
Članak 18.
Drugostupanjsko povjerenstvo čine doktori medicine specijalisti medicine rada
Hrvatskog zavoda za medicinu rada, a sastoji se od predsjednika i dva člana,
koje za svaki pojedini slučaj imenuje ravnatelj Hrvatskog zavoda za medicinu
rada.
Iznimno, ravnatelj Hrvatskog zavoda za medicinu rada može imenovati jednog
vanjskog člana Drugostupanjskog povjerenstva koji ne mora biti doktor medicine
specijalist medicine rada.
U radu Drugostupanjskog povjerenstva ne mogu sudjelovati doktori medicine
specijalisti medicine rada koji su sudjelovali u zdravstvenom pregledu i ocjeni
zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti u određenom slučaju.
Odluku o visini naknade za rad predsjednika i članova Drugostupanjskog
povjerenstva donosi Upravno vijeće Hrvatskog zavoda za medicinu rada.
Članak 19.
Drugostupanjsko povjerenstvo zasjeda u Hrvatskom zavodu za medicinu rada i dužno
je započeti s radom u roku od 30 dana od primitka prigovora.
Ocjena zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti koju donese
Drugostupanjsko povjerenstvo je konačna.
O ocjeni zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti Drugostupanjskog
povjerenstva izvješćuje se:
a) pregledana osoba,
b) poslodavac koji je pregledanu osobu uputio na pregled,
c) Hrvatski zavod za medicinu rada,
d) Državni zavod za zaštitu od zračenja,
e) Sanitarna inspekcija Ministarstva,
f) specijalist medicine rada, na čiju ocjenu je upućen prigovor.
Članak 20.
Drugostupanjsko povjerenstvo može donijeti ocjenu zdravstvene sposobnosti za rad u području izloženosti bez ponovnoga zdravstvenog pregleda, samo na osnovi medicinske dokumentacije i to u roku od 30 dana od dana primitka prigovora.
Članak 21.
Drugostupanjskom povjerenstvu mora biti dostupna medicinska dokumentacija o prethodnim zdravstvenim pregledima, dozimetrijski podaci, a po potrebi i medicinska dokumentacija od izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite osobe koja je pozvana na pregled.
Članak 22.
Medicinsku dokumentaciju na osnovi koje je donesena ocjena sukladno članku 16.
ovoga Pravilnika, zdravstvena ustanova koje obavlja djelatnost medicine rada,
trgovačko društvo koja obavlja djelatnost medicine rada i privatna ordinacija
medicine rada koja ima odobrenje za obavljanje pregleda osoba iz članka 1. ovoga
Pravilnika obvezna je čuvati sve dok pregledana osoba ne bude u starosnoj dobi
od 75 godina, ali nikako ne kraće od 30 godina od prestanka rada u području
izloženosti.
Ako je zdravstvenoj ustanovi koja obavlja djelatnost medicine rada, trgovačkom
društvu koje obavlja djelatnost medicine rada ili privatnoj ordinaciji medicine
rada u skladu s člankom 2. ovoga Pravilnika oduzeto ovlaštenje za obavljanje tih
pregleda ili prestane s radom, ista je obvezna svu medicinsku dokumentaciju o
obavljenim pregledima dostaviti zdravstvenoj ustanovi koja obavlja djelatnost
medicine rada, trgovačkom društvu koje obavlja djelatnost medicine rada ili
privatnoj ordinaciji medicine rada koja će preuzeti njihove poslove, odnosno
Hrvatskom zavodu za medicinu rada na čuvanje.
Članak 23.
Zdravstvene ustanove koje obavljaju djelatnost medicine rada, trgovačka društva koja obavljaju djelatnost medicine rada i privatne ordinacije medicine rada koje imaju odobrenje za obavljanje pregleda osoba iz članka 1. ovoga Pravilnika obvezne su jednom godišnje dostaviti podatke o obavljenim zdravstvenim pregledima osoba iz članka 1. ovoga Pravilnika Hrvatskom zavodu za medicinu rada, na način na koji to određuje ravnatelj Hrvatskog zavoda za medicinu rada.
Članak 24.
Zdravstvene ustanove koje u svom sastavu imaju djelatnost medicine rada i privatne ordinacije medicine rada koje imaju odobrenje za obavljanje pregleda osoba iz članka 1. ovoga Pravilnika, moraju svoj rad uskladiti s odredbama ovoga Pravilnika u roku od šest mjeseci od dana njegova stupanja na snagu.
Članak 25.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaju važiti Pravilnik o zdravstvenim uvjetima za rad s izvorima ionizirajućih zračenja, te mjerilima, sadržaju, načinu i rokovima čuvanja podataka o zdravstvenim pregledima osoba koje rade s izvorima ionizirajućih zračenja (»Narodne novine«, br. 1/05.)
Članak 26.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 011-02/07-01/12
Urbroj: 534-07-07-1
Zagreb, 20. rujna 2007.
Ministar
zdravstva i socijalne skrbi
prof. dr. sc. Neven Ljubičić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |