|
|
|
|
3833
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Davor Krapac, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst i Vice Vukojević, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj 14. studenoga 2007. godine, donio je
I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina (»Narodne novine«, broj
16/07.).
II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Na temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
41/01. i 55/01.), predsjednik Republike Hrvatske donio je Odluku o proglašenju
Zakona o državnoj izmjeri i katastru nekretnina, kojeg je Hrvatski sabor donio
na 24. sjednici održanoj 26. siječnja 2007. godine. Zakon o državnoj izmjeri i
katastru nekretnina (u daljnjem tekstu: Zakon) objavljen je u »Narodnim
novinama«, broj 16 od 9. veljače 2007. godine, a u skladu s člankom 37. tog
Zakona stupio je na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
2. Predlagatelj Petar Marija Radelj smatra da je osporeni Zakon organski zakon
te da je za njegovo donošenje, u skladu s odredbom članka 82. stavka 2. Ustava
Republike Hrvatske, bila potrebna većina glasova ukupnog broja zastupnika
Hrvatskog sabora.
Obrazlažući svoje stajalište o pravnoj naravi Zakona predlagatelj ističe da je
člankom 1. Zakona propisano da se tim Zakonom uređuje ustrojstvo i djelokrug
Državne geodetske uprave, koja spada u državna tijela. Navodi da članak 3.
Zakona o ustrojstvu i djelokrugu središnjih tijela državne uprave (»Narodne
novine«, broj 199/03., 30/04., 136/04. i 22/05.) definira Državnu geodetsku
upravu kao jednu od državnih upravnih organizacija.
U svezi s brojem zastupnika koji su glasovali za Zakon, predlagatelj navodi da
na sjednici Hrvatskog sabora održanoj 26. siječnja 2007. godine taj Zakon nije
donesen propisanom većinom jer za njega nije glasovalo sedamdeset i sedam (77)
zastupnika od ukupnog broja od stotinu pedeset i dva (152) zastupnika. S obzirom
na činjenicu da je Hrvatski sabor u sazivu 2003. godine imao ukupno stotinu
pedeset i dva (152) zastupnika, za donošenje Zakona kao organskog zakona, prema
mišljenju predlagatelja, trebala je glasovati većina od sedamdeset i sedam (77)
zastupnika.
Slijedom svega iznesenog, predlagatelj ističe formalnu neustavnost Zakona i
predlaže Ustavnom sudu njegovo ukidanje.
Prijedlog nije osnovan.
3. Tijekom ustavnosudskog postupka od Hrvatskog sabora zatražena je dostava
zapisnika i fonograma 24. sjednice, održane 24., 25., 26. i 31. siječnja i 1.,
2., 7., 8., 9., 14., 15., 16., 21. i 22. veljače 2007. godine.
Iz zapisnika i fonograma slijedi da je Hrvatski sabor Zakon u hitnom postupku
donio većinom glasova nazočnih zastupnika, jer je šezdesetsedam (67) zastupnika
glasovalo za donošenje Zakona, dvanaest (12) protiv, a sedam (7) zastupnika bilo
je suzdržano.
Ustavni sud je nadalje utvrdio da je Hrvatski sabor u vrijeme donošenja
osporenog Zakona imao stotinu pedeset i dva (152) zastupnika pa je za donošenje
zakona, za koje se traži većina glasova svih zastupnika, bilo potrebno
sedamdeset i sedam (77) glasova zastupnika.
4. Prema članku 82. stavku 2. Ustava Republike Hrvatske, zakone (organski
zakoni), kojima se razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode,
izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela te ustrojstvo
i djelokrug lokalne i područne (regionalne) samouprave, Hrvatski sabor donosi
većinom glasova svih zastupnika.
5. U razmatranju osnovanosti prijedloga za ocjenu suglasnosti Zakona sa Ustavom
s aspekta njegove formalne ustavnosti, Ustavni sud pošao je od stajališta
izraženog u odluci broj: U-I-2566/2003, U-I-2892/2003 od 27. studenoga 2003.
godine, kojom je ukinut Zakon o izmjenama i dopunama Kaznenog zakona (»Narodne
novine«, broj 111/03.), objavljenoj u »Narodnim novinama«, broj 190/03.
U toj odluci Ustavni sud je utvrdio mjerila od kojih polazi pri ocjeni koji je
zakon, čijim se odredbama razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne
slobode, organski zakon, te pri tome naveo:
»Polazeći od izloženog, organskim zakonom kojim se razrađuju Ustavom utvrđena
ljudska prava i temeljne slobode u smislu prvog dijela rečenice članka 82.
stavka 2. Ustava ima se smatrati samo onaj zakon kojemu su temeljni predmet
uređenja pojedino ili pojedina Ustavom utvrđena osobna i politička prava i
slobode čovjeka. Jesu li ispunjene pretpostavke za utvrđenje određenog zakona
organskim u smislu prvog dijela rečenice članka 82. stavka 1. Ustava ispituje se
– u slučaju sumnje – zasebno u svakom konkretnom slučaju.«
6. Zakonom o državnoj izmjeri i katastru zemljišta, kako je propisano njegovim
člankom 1., uređuje državnu izmjeru, katastar nekretnina, registar prostornih
jedinica, Nacionalnu infrastrukturu prostornih podataka, geodetske poslovi u
lokalnoj samoupravi, geodetske radovi za posebne potrebe, nadležnost nad
poslovima državne izmjere i katastra nekretnina te obavljanje tih poslova,
ustrojstvo i djelokrug Državne geodetske uprave i Hrvatskoga geodetskog
instituta, čuvanje i korištenje podataka i nadzor nad poslovima državne izmjere
i katastra nekretnina.
Ustavni sud ocjenjuje da se Zakonom o državnoj izmjeri i katastru zemljišta ne
razrađuju Ustavom utvrđena ljudska prava i temeljne slobode, te je za donošenje
tog Zakona, prema članku 81. stavku 1. Ustava, bila potrebna većina glasova
zastupnika koji su bili prisutni na sjednici Hrvatskog sabora, uz uvjet da je
sjednici prisustvovala većina ukupnog broja zastupnika. Kako je sjednici na
kojoj je donesen Zakon prisustvovalo ukupno osamdesetšest (86) zastupnika, a za
donošenje Zakona glasovalo šezdesetsedam (67) zastupnika, bili su ispunjeni
Ustavom propisani uvjeti za donošenja zakona.
Stoga Ustavni sud utvrđuje da je osporeni Zakon donesen u skladu s člankom 81.
stavkom 1. Ustava, pa je na temelju članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02., 49/02.
– pročišćeni tekst) odlučio kao u točki I. izreke. Točka II. izreke temelji se
na članku 29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-I-1177/2007
Zagreb, 14. studenoga 2007.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |