|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PROJEKTI
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. Berzo i lako kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
POSEBNA PONUDA
Internet se sve češće koristi kao izvor relevantnih i pravovremenih informacija što tvrtkama koje imaju vlastite stranice daje konkurentsku prednost. Što je tvrtka manja, to joj je Internet potrebniji. Želite li besplatno ažurirati svoju ponudu, uvoditi nove usluge ili proizvode? Želite li detaljno predstaviti Vašu ponudu? Želite li pobijediti konkurenciju da bi opstali?
IZRADA INTERNET STRANICA
Izrada CMS internet stranica po izuzetno povoljnim cijenama; izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova, objavljivati neograničeni broj tekstova... Predstavite Vašu tvrtku, objavite sve ponude, akcije, objavite detaljni pregled svih proizvoda i usluga... Ukoliko Vas nema na Internetu; Vi ne postojite!
|
|
STANJE I RAZVOJNE MOGUĆNOSTI U AKTUALNOM INFORMATIČKOM OKRUŽENJU
u okviru projekta
KONTINENTALNI GOSPODARSKI RESURSI U FUNKCIJI RAZVITKA TURIZMA RH
Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku
POTREBE I MOGUĆNOSTI
PROVOĐENJA INFORMATIČKE TEHNOLOGIJE U OPSKRBI HRVATSKOGA TURIZMA – POLAZNE
OSNOVE I OKVIR
SAŽETAK
Nema nikakve dvojbe da je turistički proizvod Republike Hrvatske potrebno
repozicionirati u odnosu na turistički konkurentne zemlje, između ostaloga,
i boljom komplementarnom povezanošću te većim udjelom kontinentalnih
gospodarskih resursa u turističkom agregatu. Time turistički proizvod može
biti kvalitetniji i prepoznatljiviji, uz istodobno postizanje željenih
gospodarskih učinaka. S obzirom da situacija u praksi nije ni izdaleka
zadovoljavajuća, postavlja se logično pitanje – kako je moguće to stanje
promijeniti te tko i kako to može učiniti? Neka inozemna iskustva pokazuju
da se takva situacija može znatno promijeniti s obzirom da se u
informatičkom prostoru javljaju novi sudionici koji mogu na novim
tehnološkim osnovama uspostavljati nove odnose u lancima opskrbe i posredno
stvarati temelje za dugoročno usmjereno usklađivanje turističke potražnje
(potrošnje) i mogućnosti proizvodnje i prerade (ponude). U radu se daje
prikaz nekih do sada razvijenih informatičkih modela koji mogu biti
smjerokaz u promišljanju pravca razvoja modela opskrbe zasnovanoga na
informatičkoj tehnologiji.
Ključne riječi: turizam, informatička tehnologija, internet, b2b portali.
NEEDS AND POSSIBILITIES OF INFORMATION TECHNOLOGY IMPLEMENTATION IN THE
CROATIAN TOURISM INDUSTRY SUPPLY — STARTING POINTS AND FRAMEWORKS
It is indubitable that the Republic of Croatia’s tourist product is to be
necessarily repositioned with regard to the touristically competitive
countries, inter alia also thru a better complementary connection and an
increased share of continental economic resources in a tourist aggregate.
Thus, a tourist product may be of a higher quality and more recognizable
while simultaneously achieving the desired economic effects. As the
situation in practice is far from satisfactory, a logical question is being
raised of how it is possible to change this status and who can do it and
how. Some foreign experiences demonstrate that such a situation may be
significantly modified, as the new participants are emergent in the
cyberspace, able to establish the new relations in supply chains on the new
technological bases and to indirectly generate the fundaments for a
long-term oriented harmonization between the tourist demand (consumption)
and production and processing potentials (supply). The paper describes some
of the informatical models developed so far that may be the orientations
when excogitating the developmental trends regarding a supply model based on
information technology.
Keywords: tourism, information technology, Internet, b2b portals
1. Uvodne napomene
Unatoč činjenici da se hrvatski turizam unatrag nekoliko godina u značajnoj
mjeri regenerirao i vratio na tržište ponude, ukupni gospodarski učinci nisu
na željenoj razini. Pored mnogih razloga koji nisu predmet ovoga rada,
svakako je jedan od razloga i nedovoljan udio domaćih ulaganja u ukupnom
turističkom proizvodu Hrvatske, a posebice nedovoljnost udjela domaćih
prehrambenih proizvoda. Objektivno je situacija u praksi nezadovoljavajuća
jer je došlo do mnogih promjena koje su doprinijele raskidanju nekad
uspostavljenih veza između ugostiteljsko-turističkih subjekata na jednoj
strani i subjekata agroprehrambenoga sektora, na drugoj strani. No, čak i
neovisno o tome, tradicionalni načini dogovaranja i međusobnih veza
povijesne su činjenice jer se u novim društvenim odnosima i tržišnoj
ekonomiji javljaju potpuno drugačiji zahtjevi na strani potražnje, ali i
brojne tehnološke novine i novi proizvodi na strani ponude. Uloga je
posrednika također bitno promijenjena jer se u tržišnoj utakmici nalaze novi
globalni igrači – inozemni trgovački lanci.
Sve spomenuto odvija se u razdoblju koje se zbog nagloga razvoja digitalne
tehnologije i telekomunikacija već počinje nazivati "digitalno doba".
Refleksija tih obilježja na ekonomske odnose dobiva zbirni naziv
(e-business). Spomenute promjene nesumnjivo imaju svoj odraz i na
gospodarsko područje turizma. Prije svega se to odnosi na razvoj
informacijske i komunikacijske osnovice za unaprjeđivanje poslovanja. No,
neovisno o tome u Hrvatskoj trenutačno u informacijskom smislu ne postoji
dovoljno učinkovit i transparentan sustav koji predstavlja cjelokupan lanac
pribavljanja prehrambenih proizvoda, a koji može doprinositi boljoj opskrbi
lokalno proizvedenih prehrambenih proizvoda za potrebe turizma. Neka
inozemna iskustva pokazuju da se takva situacija može znatno promijeniti s
obzirom da se u informatičkom prostoru javljaju novi sudionici koji mogu na
novim tehnološkim osnovama uspostavljati nove odnose u lancima opskrbe i
posredno stvarati temelje za dugoročno usmjereno usklađivanje turističke
potražnje (potrošnje) i mogućnosti proizvodnje i prerade (ponude). Riječ je
o novim posredničkim ulogama virtualnih tvrtki koje ulaze u informacijska
tržišta te preobrazbi njihove uloge u tvorce novih tržišta, novih tržišnih
zajednica i novih upravljačkih odnosa, koji tako otvaraju prostor za
planiranje i ostvarenje cjelokupnoga lanca opskrbe hranom na novim
suradničkim osnovama.
U nastavku se prikazuje evolutivni razvoj B2B (Business to Business) modela
u čijim je okvirima moguće tražiti rješenja i za opskrbu hrvatskoga turizma.
2. Poslovni modeli na internetu
Pri provođenju elemenata elektroničkoga poslovanja u poslovne procese, valja
razlikovati tri razine aktivnosti: razina pojedinačnih aktivnosti
elektroničkoga poslovanja, aktivnosti složenijih poslovnih procesa te
skupine poduzetničkih aktivnosti koje mogu poprimiti oblik poduzetničkih
poslovnih modela.
Tablica 1. Klasifikacija e-business modela
Razina aktivnosti |
Razina poslovnoga
procesa |
Razina poduzetništva |
1.
Procesiranje narudžbi
2.
On-line
kupnja
3.
E-mail
4.
Izdavač sadržaja
5.
Poslovna inteligencija
(BI)
6.
On-line
oglašavanje
7.
On-line
promotivna prodaja
8.
Strategije dinamičnoga postavljanja
cijena on-line |
1.
Menadžment veza među kupcima(CRM)
2.
Menadžment znanja (KM)
3.
Menadžment lanca nabave (SCM)
4.
On-line
izgradnja zajednica
5.
Marketing baze podataka
6.
Planiranje poduzetničkih resursa
(ERP)
7.
Masovna kastomizacija |
1.
E-commerce, izravna
prodaja, sponzoriranje sadržaja
2.
Portal
3.
Brokerski modeli
on-line
razmjena,
on-line
aukcije
4.
Agent-modeli, agenti proizvođača,
agregator kataloga, središnji posrednici,
agenti za kupovanje,
obrnuta aukcija, suradnja kupaca, virtualni kupovni centar |
Osim potonje klasifikacije poslovnih modela, često je citirana i
klasifikacija koju predlaže prof. Michael Rappa :
1. Brokerski (brokerage)
2. Oglašivački (advertising)
3. Modeli informacijskih posrednika (infomediary)
4. Trgovački modeli (merchant)
5. Proizvođački modeli (manufacturing)
6. Suradnički modeli (affiliate)
7. Modeli virtualnih zajednica (community)
8. Pretplatnički modeli (subscription)
9. Modeli pomoćnih usluga (utility)
Tablica 2. E - business tržišta
Izvor: Marian Wood (2001), str. 2. (s malim izmjenama), prema:
E-Marketing, 3rd edition, Judy Strauss, Adel I. El-Ansary, and Raymond
Frost.
U nastavku će biti više riječi samo o modelu elektroničke trgovine
usmjerenom na poslovne kupce. Pri tome se upotrebljava naziv elektronička
trgovina (e-trgovina; engl. Electronic Commerce, e-Commerce) u skladu s
definicijom Enciklopedije Britanike prema kojoj je elektronička trgovina
“održavanje poslovnih veza i prodaja informacija, usluga i proizvoda preko
računalnih telekomunikacijskih mreža.”
Elektroničku trgovinu općenito možemo podijeliti na dva osnovna područja :
• trgovinu između poslovnih subjekata - Business to business trgovinu (B2B)
• trgovinu usmjerenu prema tržištu krajnjih potrošača svakodnevne
(neposlovne) potrošnje – Business to consumer (B2C).
Pored B2B i B2C oblika trgovine, koje predstavljaju transakcije vrijednosti
između dviju strana, potrebno je uvažiti i brojne druge odnose među
različitim subjektima koji također predstavljaju transakcije vrijednosti
putem digitalne tehnologije i interneta. Složenost je tih odnosa vidljiva na
matrici E–business tržišta
Valja također spomenuti i m-commerce (mobile commerce), odnosno mobilno
trgovinu kao sljedeću generaciju e-commerca.
Business to Business trgovina (B2B)
B2B je skraćenica naziva Business to Business, i označava vrstu poslovanja
koja je okrenuta na razmjenu roba, servisa i usluga između tvrtki, koje su
često (ali ne i uvijek) također B2B tvrtke.
Business to business trgovina izrasta iz nekadašnje elektroničke trgovine na
veliko, koja je prevladavala do sredine devedesetih godina i u stvari se
sastojala od golemih novčanih sredstava, koja su putem zatvorenih računalnih
sustava prebacivana između banaka uključujući i međunarodnu trgovinu novcem
(Electronic Fund Transfer System (EFTS)). U današnje vrijeme, ono što bi se
moglo nazvati elektroničkom trgovinom na veliko preraslo je u drugi pojam,
ali i bitno drugačije aktivnosti. To su poslovne transakcije između
gospodarskih subjekata ili business to business (B2B) transakcije. Naime,
tijekom vremena razvila se kritična masa menadžera koji trebaju internet da
poslovni život učine brzim i jednostavnim pa internetom obavljaju kupnje
potrebne svome poduzeću – od kemijskih olovaka do kemijskih postrojenja.
Može se reći: business to business predstavlja trgovinu između poslovnih
subjekata, a koja doživljava svoju revoluciju na internetu. Ponekad se
koristi i naziv e-biz, a ponegdje se može kao istoznačnicu susresti i naziv
“suradnička trgovina” (engl. Collaborative Commerce) kao naznaku takve više
razine poslovnih odnosa među gospodarskim subjektima koja je znatno više od
običnih kupoprodajnih odnosa. No, to je još uvijek pretežno neistraženo
područjegolemih mogućnosti. Gospodarski subjekti brzo uvide goleme uštede u
troškovima koje mogu ostvariti automatizacijom nabave i prodaje. Forrester
Research predviđa da će B2B tržište narasti na osamsto četrdeset i tri (843)
milijarde dolara do 2003. godine te da će premašiti 9 % ukupne B2B trgovine
u svim područjima. No, prije negoli se takva predviđanja ostvare, moraju se
prevladati značajne tehničke i kulturne prepreke. Jedan je od značajnijih
problema i priroda trgovine između poduzeća koja je znatno složenija od
maloprodaje.
Računala su revolucionalizirala unutarnje poslovanje tvrtki, a sada to
internet čini između tvrtki. Treba očekivati da će B2B trgovina zasnovana na
globalnoj mreži rezultirati brojnim promjenama. Najprije će nestati
posrednici – prodaja će ići izravno od proizvođača do kupca. Internet će
srušiti prepreke za ulazak na mnoga tržišta na koja će ulaziti i male
tvrtke, a što je do sada bilo rezervirano samo za velike. Konkurencija će
srušiti cijene pa će nekoć visoko profitabilni proizvodi imati vrlo male
marže. Istodobno će internet donijeti i brojne uštede u distribuciji i
učvrstiti odnose između kupaca i prodavača.
B2B se Web site-ovi mogu grupirati u:
• kompanijske Web site-ove (engl. Company Web site) kod kojih je ciljna
publika za mnoge tvrtke druga kompanija i njezini zaposlenici. Kompanijska
je (web site) u tom slučaju najčešće zamišljena kao mini izložba. Ponekad je
Web site tvrtke ulaz u ekskluzivni ekstranet dostupan samo potrošačima ili
registriranim korisnicima site-a. Neke kompanijske site-ovi prodaju izravno
sa site-a kao učinkovita maloprodaja drugim poslovnim partnerima.
• Site za nabavu i nabavnu razmjenu (engl. e-procurement site), gdje
kompanijski prodajni agent može kupovati za posrednike, od sitnih prodavača
tražiti ponude i, u nekim slučajevima, izvršiti kupnju po željenoj cijeni,
• specijalizirane ili vertikalne industrijske portale koji pružaju subWeb
informacije, listu proizvoda, diskusijske skupine i druge detalje. Ti
vertikalni portali imaju širu namjenu od site-ova za nabavu (premda oni mogu
pomagati kupnju i prodaju).
• brokerske site-ovi koje predstavljaju posrednike između nekih koji žele
proizvode i usluge i onih koji su to spremni isporučiti, primjerice leasing
• informacijski site-ovi ponekad zvane infomediary, koje isporučuju
informacije o posebnim industrijama za kompanije i njihove zaposlenike.
Uključuju specijalizirane pretraživače i trgovačke i industrijske standardno
organizirane site-ove.
Razvoj B2B možemo podijeliti u tri faze: EDI, osnovna B2B e-commerce i
Electronic Marketplaces (eMarkets).
Počeci B2B poslovanja
Početak se B2B poslovanja veže uz pojavu prvih EDI sustava. Velikim su
ulaganjima u informacijske tehnologije kompanije postigle značajan stupanj
automatizacije unutarnjega poslovanja, ali je njihova komunikacija s
poslovnim okruženjem obavljana klasičnim putem. Naručivanje robe ili usluga
podrazumijevalo je da se, nakon kreiranja u vlastitom informacijskom
sustavu, narudžbenice ili računi tiskaju i šalju poštom poslovnim
partnerima. Kada kupac ili dobavljač primi dokumentaciju, ona se u većini
slučajeva ponovno ručno prekucava i unosi u njihov IS. Naravno, uvijek
postoji mogućnost da se pojave greške prilikom prekucavanja, da se dokument
izgubi ili bude oštećen u transportu.
Znači, postojala je potreba da se elektroničkim putem omogući međusobna
komunikacija informacijskoga sustava poduzeća sa IS njegovih poslovnih
partnera, i time uklone svi nedostaci komunikacije klasičnim sredstvima.
Rješenje je pronađeno u uvođenju EDI sustava koji predstavljaju prvi oblik
B2B elektroničkoga poslovanja.
EDI (Electronic Data Interchange) – elektronička se razmjena podataka
najčešće definira kao: razmjena strukturiranih poslovnih podataka između
računala zasebnih poslovnih subjekata, izvršena bez manualne intervencije,
elektroničkim putem, pomoću standardiziranih poruka koje zamjenjuju
tradicionalne papirnate dokumente. Kreirani se dokument, umjesto u tisak,
šalje softveru koji obavlja njegovo prevođenje u unaprijed dogovoreni
standardni format podataka, nakon čega se elektroničkim putem, obično
koristeći mrežu davatelja EDI usluga, šalje na adresu poslovnoga partnera (u
njegov elektronički poštanski sandučić). Kada se primatelj sljedeći puta
spoji na mrežu, on preuzima dokument koji se sada prevodi u format pogodan
za uporabu u njegovom informacijskom sustavu te se šalje izravno aplikaciji
koja dalje obrađuje podatke. Istodobno se i pošiljatelju šalje potvrda o
primitku dokumenta.
(U nas je jedini nama znani
primjer elektronička razmjena poslovnih poruka između Agrokora i Podravke.
Temelji se na primjeni najnovijih tehnologija u elektroničkom poslovanju
(tehnologije globalne mreže), a u praksi to izgleda tako da su informatičke
baze podataka obje kompanije dostupne jedne drugima. Prva je razmjena
poslovnih poruka uspostavljena između Konzuma i Podravke, i to tako da,
primjerice, sustav u Agrokoru pretražuje Konzumovu bazu narudžbi te putem
interneta šalje novonastale narudžbe Podravci. Podravka prima narudžbu,
sprema je u svoju bazu podataka bez dodatne obrade, a naručenu robu
isporučuje Konzumu. Jednako tako, Podravci je omogućen uvid i u stanje
zaliha i skladišta svih petstotinjak Konzumovih
trgovina.;http://inet.hr/tehnoklik/radna/page/2003/06/10/0231006.html,
Hinina vijest od 10.06.2003)
Treba napomenuti da se pored toga modela, zasnovanoga na slanju poruka, može
rabiti i razmjena podataka u realnom vremenu.
Iz ovoga se može zaključiti da su neophodni elementi za primjenu EDI
sustava:
• standard koji će biti rabljen za transport poruke od pošiljatelja do
primatelja, s obzirom da različite tvrtke imaju različite računalske sustave
i programe tako da je izravna razmjena nemoguća
• softver koji će vršiti konverziju poruka;
• komunikacijski medij kojim će se poruka transportirati (javna ili privatna
mreža).
Na samom početku primjene EDI-ja najveći se dio komunikacije odvijao u
izravnom kontaktu računalskih sustava poslovnih partnera, što je zahtijevalo
da oba sustava upotrebljavaju jednake komunikacijske protokole i brzinu
prijenosa podataka, imaju sukladan hardver i istodobno raspoložive
telefonske linije u trenutku potrebe za komunikacijom.
Prevladavanje je tih ograničenja kasnije postignuto uporabom VAN
(Value-added Network) mreža specijaliziranih tvrtki za pružanje podrške u
primjeni EDI sustava. To su privatne zatvorene mreže koje kao takve
predstavljaju učinkovit, pouzdan i siguran medij za prijenos povjerljivih
poslovnih informacija.
Rabeći EDI u svakodnevnom poslovanju, poduzeće ostvaruje:
• bržu dostavu dokumenata bez gubljenja ili oštećenja
• značajne uštede u vremenu potrebnom za obradu dokumentacije –uklanjanje
potrebe za ponovnim prekucavanjem dokumenata
• povećanje proizvodnosti iučinkovitosti
• značajno smanjenje troškova obrade papirnate dokumentacije
• smanjenje opsega pogrešaka u obradi podataka
• poboljšano upravljanje transportom, distribucijom, zalihama,
• značajno smanjenje troškova nabavki i sl.
I pored svih tih prednosti EDI u tom obliku nikada nije doživio masovnu
primjenu. Prije svega zbog skupa, složena i dugotrajna provođenja,
nedostatka fleksibilnosti u odnosu na brzinu promjena u okruženju, kao i
visokih troškova održavanja koje su sebi mogle priuštiti samo velike
kompanije.
Pojavom interneta i njegovom sve masovnijom primjenom dolazi do pojave novih
oblika B2B poslovanja.
U početku su tvrtke nazočnost na internetu započinjale postavljanjem Web
prezentacija u obliku kataloga svojih proizvoda s navedenim kontaktnim
informacijama, gdje su se kupci mogli detaljno informirati o ponudi i nakon
toga izvršiti naručivanje klasičnim putem.
Istodobno je razvoj sigurnosnih mehanizama došao do faze u kojoj omogućuje
šire prihvaćanje interneta kao sigurnoga komunikacijskog medija, tako da su
ubrzo mrežne prezentacije dobile i mogućnost on-line naručivanja i plaćanja
proizvoda i usluga.
Velike su kompanije su internetu uvidjele priliku da drastično smanje
troškove komunikacije sa svojim poslovnim partnerima, uz istodobno pružanje
mogućnosti suradnje i manjim tvrtkama koje do sada nisu mogle sebi priuštiti
skupa EDI rješenja.
Prednosti su B2B rješenja utemeljenih na internetu očite u svim fazama
poslovanja. Dolazi do skraćenja proizvodnoga ciklusa zbog učinkovitije
komunikacije svih sudionika u procesu proizvodnje. U procesu se nabave
postiže veća proizvodnost uposlenih, smanjuje se mogućnost pogreške i
skraćuje vrijeme samoga procesa, što dovodi do smanjenja troškova za 10-15%.
Boljom se koordinacijom s dobavljačima postiže učinkovitije upravljanje
zalihama (težnja prema just-in-time organizaciji) i njihovo smanjenje na
svim razinama za 20-25% uz istodobno značajno smanjenje troškova njihovoga
čuvanja i skladištenja. Automatizirana podrška kupcima smanjuje broj poziva
upućenih službi potpore što dovodi do bržega odziva operatera i pružanja
bolje usluge.
Marketing i prodaja uporabom interneta dobivaju jeftin i učinkovit
marketinški i prodajni kanal koji pruža mogućnost proširenja tih aktivnosti
uz najmanje moguće povećanje troškova. Uza sve to, internet B2B rješenja
predstavljaju otvoren sustav koji omogućava bilo kojoj kompaniji uključenje
u taj oblik poslovanja.
Ako se usporedi EDI i B2B e-commerce, vidljivo je da je EDI najčešće
primjenjivan u komunikaciji velika kompanija – kupac, s većim brojem svojih
dobavljača.
e-commerce site-ovi
Klasične su B2B mrežne stranice u elektroničkoj trgovini u početku
postavljale velike kompanije – snabdjevači, koje su putem interneta
omogućavale naručivanje i prodaju svojih proizvoda velikom broju svojih
distributera i kupaca. Međutim, kupac je i u tom modelu suradnje ostao
uskraćen za mogućnost pristupa agregiranoj ponudi proizvoda iz područja
njegovoga interesa. Upravo je to i pravac daljnje evolucije B2B koncepta
poslovanja.
U evolucijskom tijeku moguće je razlikovati nekoliko osnovnih vrsta tržišnih
B2B modela, od kojih su najznačajnija četiri:
• katalozi (eng. catalogs)
• aukcije (eng. auctions)
• burze (eng. exchange)
• zajednice (eng. community).
Ključna komponenta koja odlučuje o uspjehu svakoga od navedenih modela je
jasno definirana korist i za kupca i prodavatelja. Oni modeli koji nemaju
jasno definiranu korist, imat će problema u privlačenju kritične mase kupaca
i prodavatelja, što opet uvjetuje tekuću likvidnost.
On-line katalozi
On-line (eng. Online Catalogs) katalozi najbolje odgovaraju tržištima gdje
je ponuda i potražnja visoko fragmentirana. SciQuest i Chemdex su tvrtke
koje su najbolji primjeri vertikalno fokusiranih igrača u toj kategoriji.
Ariba, CommerceOne su predstavnici horizontalno fokusiranih tvrtki. U biti,
te tvrtke uzimaju papirne kataloge mnogih trgovaca, digitaliziraju
informacije o proizvodima i omogućavaju kupcima da jednim dolaskom na
internet obave raznovrsnu kupovinu. U mnogim slučajevima on-line su katalozi
mnogo više od digitalnoga kataloga. Naime, te tvrtke omogućavaju kupcima
učinkovitije pretraživanje proizvoda. Umjesto da se luta po golemim, često
zastarjelim katalozima dobavljača, kupci sada mogu iskoristiti sve
mogućnosti pretraživanja interneta te tako mogu usporediti proizvode prema
mnogim kriterijima, uključujući cijenu, mogućnost isporuke, dostupnost na
skladištu, servisne informacije, garancije itd. Cijene su proizvoda na ovim
site-ovima , tj. katalozima obično fiksne. On-line katalozi obično zarađuju
prihod od postotka ukupnih transakcija te naknada dobavljača za oglašavanje
proizvoda i izlistanje proizvoda, tj. pojavljivanja u katalozima.
Aukcije
Aukcije (eng. Auctions) osiguravaju mjesto za kupnju i prodaju proizvoda kao
što su: viškovi inventara, rabljena kapitalna oprema, roba s popustom,
pokvarljivi proizvodi ili proizvodi koji se mogu preraditi. Primjerice, među
mnogima je to FreeMarkets tzv. obrnuta aukcija za tvorničke inpute, TradeOut
ili AsseTrade. Vertikalno fokusirane kompanije, kao što je PaperExchange,
koja se pretežno (kao što i samo ime kaže) bavi trgovanjem celulozom i
papirom, također stvara prihod od aukcija kapitalne opreme vezane za papir.
Za razliku od on-line kataloga, gdje su cijene obično fiksne, cijene su kod
aukcija dinamične. Aukcija obično traje kroz unaprijed određeno vrijeme. Kod
tradicionalnih aukcija, trgovac daje ponudu da proda proizvod, a kupci se
natječu. Taj proces natjecanja rezultira povećanjem cijene proizvoda, i zbog
toga smatramo da se lavovski udio koristi kod tradicionalne aukcije slijeva
trgovcima. Međutim, kod obrnute aukcije, obliku kod kojeg se trgovci natječu
za kupčevu ponudu da kupi proizvod, rezultat je smanjivanje cijene. U tim
aukcijama, kupci uživaju najveću korist. Prihod za on-line se aukcionare
obično sastoji od kombinacije transakcijskih pristojbi (postotak od ukupne
vrijednosti trgovanja) te pristojbi za oglašavanje i uvrštavanje proizvoda
na liste.
Burze
Burze (eng. Exchange) predstavljaju mjesta za kupnju i prodaju proizvoda kao
što su prirodni plin, struja, telekomunikacijski kapaciteti. Istaknuti su
primjeri tvrtki Altra i Enermetrix (prirodni plin i struja) te Arbinet
(telekomunikacije). Ta tržišta daju cijene u stvarnom vremenu. Razmjena
omogućuje kupcima i trgovcima da trguju anonimno, što je ključno jer ne samo
što identifikacija kupaca i trgovaca može uništiti njihove kompetitivne
pozicije već to također može iskriviti cijene. Dok je tržišni udio važan u
svakoj kategoriji tržišta, smatra se da je od izvanredne važnosti za burze.
To je zato što tržišni udio u tom slučaju znači likvidnost. Burze će bez
znatne likvidnosti propasti zbog razmjerno malih transakcijskih pristojbi
koje izvlače. S druge strane, one burze koje dostignu vodeći tržišni udio
trebaju imati izuzetno defenzivne konkurentske pozicije jer nuđenje će
najbolje likvidnosti učiniti trgovanje na konkurentskoj burzi manje
zanimljivim.
Osim što predstavljaju mjesto za trenutnu kupnju i prodaju artikala, burze
daju i cjenovne referencije za predstavnike industrije. Osnovna
neučinkovitost burza odnosi se na upotrebu brokera.
Gotovo prema definiciji, proizvode jasno definiraju svi tržišni sudionici.
Brokeri dodaju dodatnu vrijednost za spajanje kupca i prodavatelja – usluga
za koju oni uzimaju transakcijsku pristojbu. On-line burze u krajnju ruku
minimiziraju, i uklanjaju potrebu za brokerima u mnogim industrijama. Prihod
burzi obično dolazi kombinacijom transakcijskih pristojbi i članskih
pristojbi.
Zajednice
Zajednice (eng. Community) kao oblik tržišta spajaju moguće kupce i
prodavatelje, kao profesionalce sa zajedničkim interesima preko Web site-a
koja pokriva specifične sadržaje industrije i vidove zajednice. Sadržaj i
vidovi zajednice koje site obično pruža sadrži posebne vijesti iz
industrije, tj. grane, uvodnike, tržišne informacije, liste poslova,
razgovor (chat), oglasnu ploču i dr. Rezultati takve zajednice privlače
publiku mogućih kupaca i prodavatelja. Većinom zajednice stvaraju prihod od
oglašavanja, sponzorstva i članskih pristojbi, a također i od pristojbi koje
plaćaju prodavatelji za stvaranje vodstva. Iako se u većini slučajeva na
ovakvim site-ovima danas stvaraju najmanji mogući transakcijski prihodi,
pretpostavlja se da će se to promijeniti.
Osim potonjih modela B2B site-ova , proteklih je godina došlo do pojave
Electronic Marketplaces (e-Markets) – elektroničkih veletrgovinskih centara,
novoga oblika organiziranja B2B poslovanja na internetu. Oni predstavljaju
Web site-ove kojima velik broj prodavača i kupaca na jednom mjestu
predstavlja svoju ponudu i potražnju u određenom području.
E-marketplaces predstavljaju novi oblik on-line posrednika koji na jednom
mjestu učinkovito predstavlja agregiranu ponudu i potražnju, pružajući
kupcima niže troškove nabavke uz mogućnost kontakata s novim dobavljačima, a
jednako tako i dobavljačima niže troškove prodaje uz mogućnost kontakata s
novim kupcima.
Postoji više različitih modela e-marketplaces-a , ovisno o tom tko ih je
organizirao. Tako je moguće razlikovati e-marketplaces koje organizira jedan
ili više kupaca (Buyers-Driven eMarketplaces), industrijske divove koji u
tom načinu poslovanja vide mogućnost povećenja učinkovitosti lanca
snabdjevanja uz istodobno značajno smanjenje troškova; e-marketplaces koje
organizira jedan ili više velikih dobavljača (Suppliers-Driven
eMarketplaces) ili e-marketplaces koje organizira neutralna treća strana
koja je jednostavno virtualna tvrtka ili pak institucija, primjerice,
gospodarska komora.
Neutralnost organizatora u odnosu na industriju kojoj je namijenjeno e –
tržite (e-market), naročito je prijeko potrebna na tržištima na kojima
postoji velik broj i kupaca i prodavača. Povjerenje je u tom slučaju ključan
čimbenik za pridobijanje velikoga broja sudionika prijeko potrebnih za
normalnoe-market-a.
Elektroničke se trgovine prema načinu organiziranja mogu podijeliti na
vertikalne – usmjerene na rješavanje potreba u okviru određenih
industrijskih grana te na horizontalne – e-marketplaces - specijalizirane za
određenu kategoriju proizvoda ili kupaca. Prema brojnim prognozama
analitičara opseg će B2B poslovanja do 2004. godine biti u rasponu od tisuću
petsto (1500) do dvije tisuće petsto (2500) milijardi dolara. Istodobno se
predviđa da će se do 2003. godine više od polovice tih B2B transakcija
ostvariti u okviru e-marketplaces . Sve to ukazuje da B2B e-markets nisu
samo trenutačni trend već jedan o mogućih prevladavajućih modela poslovanja
u skoroj budućnosti.
Umjesto zaključka
U radu je provedena djelomična analiza poslovnih aktivnosti na internetskom
prostoru, iz koje je vidljivo stanje razvijenosti B2B portala koji mogu
poslužiti za opskrbu turizma prehrambenim proizvodima. Analizom je uočena
tendencija prema sveopćoj prisutnosti na web-u, pojava infomedijara, kao i
pojava posrednika za složene poslovne aplikacije koje vode u smjeru
poslovnih suradnji.
Prva je faza, internetska prisutnost (Internet presence), to jest stvaranje
jednostavnih web stranica , u dobroj mjeri završena.
Druga je faza, postavljanje okvira za baze podataka o proizvodima i
proizvođačima, u intenzivnoj izgradnji.
Treća je faza, stvaranja potrebnih pretpostavki za on-line trgovinu, još
uvijek u razvoju.
Četvrta je faza, stvaranje kataloga, brzih pretraživača i brze neposredne
komunikacije, u početnim stadijima, a peta faza, stvaranja pretpostvki
suradničkoga poslovanja, tek u najavi, unatoč činjenici da su se pojavili i
neki ponuđači takvih opcija u širem smislu.
Analizirane značajke hrvatskoga turizma te mogućnosti agrara i prehrambene
industrije, nesumnjivo ukazuju na potrebe razvoja specijaliziranoga portala
koji bi trebao tijekom vremena postati središnje mjesto ponude i potražnje
te doprinositi boljoj gospodarskoj učinkovitosti i učincima hrvatkoga
turizma i agrara. Kako iskustva iz razvijenih elektroničkih ekonomija govore
da se u mnoštvu pretendenata brzo isprofilira njih nekoliko i da obično drže
70-80% tržišta, iz postojećeg stanja razvijenosti u Hrvatskoj treba
očekivati da će se utrka ubrzo rasplamsati. Vjerujemo da je koncept
specijaliziranoga vertikalnog portala za opskrbu turizma hranom model koji
može pobijediti.
Literatura:
1. http://digitalenterprise.org/models/models.html
2. http://inet.hr/tehnoklik/ radna/page/2003/ 06/10/ 02310 06 .html
3. http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_page/
4. http://www.e-trgovina.co.yu/B2B/b2b_strana2.htm
5. Philips, C.-Meeker Mary: The B2B Internet Report (Collaborative
Commerce), Morgan Stanely, april 2000, www.msdw.com/mrchuck
6. Ružić, D.: E – marketing, Sveučilište J.J. Strossmayera, Ekonomski
fakultet Osijek, 2003.
7. Šurić, N.: B2B commerce; http://www.e-trgovina.co.yu/B2B/b2b.htm
8. www.britannica.com/bcom/eb/article/5/0,5716,138395+1+126084,00.html
9. Žganec, T.: Cybercash, Infotrend, 45/4/1996., str. 76.
Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku Prof. dr. sc. Drago Ružić
Ekonomski fakultet u Osijeku
|