POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 


PROJEKTI

Naslovna

Okrugli stol - Poreč

> Poziv

> Zbornik radova

> Sadržaj zbornika

> Baze podataka

> Zaključci

Obavijesti

Klikni za pregled priloga
Popusti i akcije

Google


WWW Poslovni Forum







IZRADA WEB STRANICA

Naručite izradu modernih web stranica. Berzo i lako kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...

Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.

Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...

Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...

>> LINK NA PREGLED I OPIS PONUDE ZA IZRADU WEB STRANICA >>

POSEBNA PONUDA
Internet se sve češće koristi kao izvor relevantnih i pravovremenih informacija što tvrtkama koje imaju vlastite stranice daje konkurentsku prednost. Što je tvrtka manja, to joj je Internet potrebniji. Želite li besplatno ažurirati svoju ponudu, uvoditi nove usluge ili proizvode? Želite li detaljno predstaviti Vašu ponudu? Želite li pobijediti konkurenciju da bi opstali?

IZRADA INTERNET STRANICA
Izrada CMS internet stranica po izuzetno povoljnim cijenama; izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova, objavljivati neograničeni broj tekstova... Predstavite Vašu tvrtku, objavite sve ponude, akcije, objavite detaljni pregled svih proizvoda i usluga... Ukoliko Vas nema na Internetu; Vi ne postojite!




















POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga


Zbornik radova Okruglog stola

STANJE I RAZVOJNE MOGUĆNOSTI U AKTUALNOM INFORMATIČKOM OKRUŽENJU
u okviru projekta
KONTINENTALNI GOSPODARSKI RESURSI U FUNKCIJI RAZVITKA TURIZMA RH


Mr. sc. Nikola Karamarko
samostalni konzultant za hotelijerstvo i turizam


IZGRADNJA HRVATSKIH TURISTIČKIH BRANDOVA U FUNKCIJI RAZVOJA OPSKRBE I IZVOZA



Ključne riječi: izgradnja brandova, kvaliteta, konkurentnost, opskrba, standard.

SAŽETAK

Iako se hrvatski turizam vratio na međunarodno tržište, udio se domaćih inputa u opskrbi znatno smanjuje. Istraživanje je usmjereno na vezu između izgradnje sustava hrvatskih turističkih brandova (HTB) i razvoja opskrbe za izvoz putem brandiranih proizvoda.
Opskrba se temelji na izgradnji HTB-a s više kvalitetnih domaćih inputa u standarde svakog branda te na svim udruženim brandovima zajedno. Razlozi su za izgradnju brandova u jačanju konkurentnosti i izvozu kroz turizam, u stalnom tržišnom natjecanju s najboljima, u većoj kvaliteti i dobiti koju ostvaruju brandirani proizvodi u hotelijerstvu.
Gradeći HTB stvara se i dugoročni partnerski odnos " B2B" kao standard. Standardi branda su najbolja mjera svake uspješnosti. Oni su također i pokazatelji za vođenje konkurentne poslovne i razvojne politike, izvoza kroz turizam i nacionalne brandove.


Key words: building brands, quality, competitiveness, supply, standard.

SUMMARY

Although Croatia's tourist industry has been back on the international market, the participation of domestic inputs in tourist product is considerably behind. The research aims of connection between the system building in Croatian Tourist Brands (CTB) and developing of supplier for export using branding products.
Supplying is based on building CTB system using more quality domestic inputs in standard of each brand as well as in all consortia of brands together. The reasons of building brands are focusing on stronger export through tourist industry, on a permanent competition with leaders, on an achievement of greater quality and higher success in business with branding products in hospitality industry.
Building up CTB, at same time we build long term business relationship as " B2B" model or standard. The standards of brands are the best measure of any success. They are also indicators for leading competitive and developing police of export through tourist industry as well as through national brands.




1. UVOD


Premda su se hrvatski turizam i hotelijerstvo vratili na međunarodno turističko tržište, potrošnja domaćih inputa značajno se smanjuje zbog znatnog povećanja inputa iz uvoza u hrvatskom turističkom proizvodu.
Aktualno stanje karakterizira:
• poticanje jeftinijeg uvoza i na tome zasnovane trgovačke orijentacije gospodarstva (na štetu razvoja domaćeg proizvodnog, uslužnog i izvoznog usmjerenja zemlje) kaotemeljne.
• značajno zaostajanje kvalitete i poslovnog uspjeha hrvatskih hotela i turizma za prosjekom konkurentnijih europskih i svjetskih hotela kao izabranim banchmarkom:primjerice u 2001. godini prosječna godišnja bruto dobit po raspoloživoj sobi (GOP – APAR) u hrvatskim hotelima iznosi 3.271eura, u europskim hotelima 13.162 eura ili 9.649 eura manje odnosno 303%.
• zaostajanje u primjeni međunarodnih hotelskih standarda za upravljanje kvalitetom i poslovnim uspjehom u hotelskoj industriji i turizmu – u području prodaje i nabave, zbog čega je mjerenje i ocjenjivanje konkurentnosti onemogućeno ili otežano.

Sve navedeno nepovoljno utječe na pronalaženje rješenja za ubrzano, učinkovito i trajno povećavanje udjela i kvalitete domaćih inputa u turistički proizvod i izvoz.

Prijedlozi se reprezentativnih rješenja i primjeri razvojnih mogućnosti opskrbe hrvatskog turizma nalaze u potrebi, ali i mogućnostima da se izgrade hrvatski međunarodni hotelski i turistički brandovi.

Cilj je izgradnje HTB-a usmjeren na potrebu da se izvorni lokalni i nacionalni inputi što više ugrađuju i izvoze kroz HTB. Stalnim povećavanjem poslovne izvrsnosti branda povećava se konkurentnost i dokazano veća isplativost od nebrandiranih usluga.

Brandovi općenito, a to vrijedi i za hotelsko-turističke brandove, već su "nazvani najsnažnijom idejom u trgovačkom svijetu" . Dobro je saznanje da nova ekonomija hrvatskog hotelijerstva počinje ubrzano odvajati upravljanje "tvrdom" imovinom hotela od upravljanja znanjem, kao "mekom" imovinom hotelskih brandova.
To pokazuju prvi rezultati istraživanja trendova u brandiranju hotela u Hrvatskoj, pod nazivom "Prepoznavanje brandiranih hotela u Hrvatskoj prema franšiznim ugovorima i interesu za hotelskim brandom" u razdoblju 2001.–2005. godina.

Trendovi brandiranja, na reprezentativnom uzorku od petnaest istih hotela različitih vlasnika, pokazuju sljedeće promjene:
• za poslovanje pod brandom ili u pripremi za brandiranje u 2004. godini odlučilo se 60% ispitanih vlasnika ili menadžera hotela
• porast brandiranja ili priprema za brandiranje hotela u četiri godine iznosi +125%
• spoznaju da se veća kvaliteta i veći poslovni uspjeh hotela temelji na hotelskom brandu ima čak 80% ispitanih vlasnika i menadžera hotela;
• čak 80% vlasnika i menadžera hotela izjasnilo se da njihovi hoteli nemaju interes za daljnje poslovanje bez branda.

Ideja se izgradnje Hrvatskih turističkih brandova (HTB-a), kao nacionalnih robnih marki, temelji i na rezultatima tih istraživanja. Njih pokreće i ujedinjuje nacionalni projekt udruživanja u lanac kvalitete i razvoj partnerske opskrbe u funkciji izgradnje međunarodnih HTB-a.
Udruživanje u lanac kvalitete usmjerava se prema izgradnji poslovne izvrsnosti HTB-a.
Poslovna izvrsnost (business excellence) HTB-a temelji se na razvoju četiri svjetska modela potpunoga upravljanja kvalitetom (TQM). Svi modeli usmjereni su prema stalnom (do)stizanju poslovne izvrsnosti udruženja kao organizacije i proizvoda HTB-a.

Razvoj se opskrbe temelji na izgradnji HTB-a. Izgradnja se HTB-a temelji na zajedničkoj i partnerskoj proizvodnji, opskrbi, marketingu i prodaji B2B svih udruženih zainteresiranih tvrtki (ponuđači, turistička potražnja), zainteresiranih asocijacija (sustavi gospodarskih komora, hrvatske turističke zajednice, udruženja hotelijera i restoratera...) i ministarstva (gospodarstva, turizma i poljoprivrede...) za potrebe hrvatskoga turističkog branda.

Hrvatski se hotelski i turistički brandovi izgrađuju kao marketinški udružene jake izvozne robne marke našeg gospodarstva radi globalne konkurentnosti i raspodjele u prodaji i nabavi.

Nužne aktivnosti (i obveze) zainteresiranih subjekata za marketinško udruživanje u HTB usmjereni su na potrebu izgradnje zajedničkih turističkih brandova na modelu B2B kao jakih hrvatskih međunarodnih izvoznih robnih marki, koje će biti u ulozi uravnoteženja i sinkroniziranja ponude proizvodnoga "zelenog" prema potražnji uslužnoga "plavog", potrošačkoga i izvoznoga područja Republike Hrvatske.


2. IZGRADNJA HRVATSKOGA MEĐUNARODNOG TURISTIČKOG BRANDA

Hrvatski je turistički brand (HTB) zajednička krovna nacionalna i međunarodna robna turistička marka udruženih proizvođača "zelenih" i potrošača "plavih" na području Republike Hrvatske, radi povećanja udjela domaćih ulaganja u turistički agregat.
HTB čini izvoznu marketinšku integraciju i sinergiju odabranih brandova hrvatske prehrambene i hotelsko turističke industrije prema modelu B2B.
HTB je zajednička izgradnja stalnoga poslovnog partnerstva hrvatskih proizvođača i hotelsko turističkoga sustava.
Izgradnja HTB-a počiva na principima kvalitete i TQM-a, usmjerena je prema poslovnoj izvrsnosti (Business Excellence), a temelji se na izabranim standardima krovnoga marketinškog branda. Prije i iznad svega HTB je objedinjeni sustav upravljanja kvalitetom, zaštitom okoliša i sigurnošću. Obzirom da se stalno razvijaju i niz drugih sustava podrške koji su potrebni u organizaciji branda, HTB će kvalitetno i profitabilno integrirati u svoj sustav npr. upravljačku kontrolu (kontroling) i informatičku tehnologiju, ne samo radi opskrbe HTB, nego i globalnog i lokalnog upravljanja kvalitetom i dobiti.

HTB se identificira i potrebno ga je povezati s već započetim projektom Ministarstva turizma o Posebnoj kvaliteti hrvatskih hotela s oznakom Q, (član 69 Pravilnika o kategorizaciji...). Posebnom se kvalitetom hrvatskih Q hotela oblikuju novi, viši i preporučljivi standardi, za poticanje i isticanje visoke razine kvalitete hrvatskih hotela koji dostižu više propisane standarde od obavezno propisanih.
HTB povezujemo sa Strateškim marketinškim planom hrvatskoga turizma 2001 – 2005., srpanj 2002., Mogućnosti upotrebe hrvatskih značajki i atributa u brandiranju i pozicioniranju, Formiranje klubova konkurentnosti clustera i destinacije u izvozu i dr.

HTB je stalna hrvatska marketinška akcija za postizanje napretka u kvaliteti, konkurentnosti i izvozu. Zato HTB zajednički povezujemo s Europskom poveljom o kvaliteti. Naša je obveza iz povelje da promičemo opći pristup kvaliteti u poslovnom i javnom sektoru, da promoviramo hrvatsku s europskom kvalitetom u Europi i šire u svijetu.

Razlozi su za izgradnju HTB-a:
- nužno jačanje turističke konkurentnosti i izvoza kroz turizam
- stalno i aktivno tržišno takmičenja s najboljima
- pobjeđivanja kvalitetom i većom dobiti u društvu tržišno uspješnih.

"Lanac Kvalitete" HTB-a ujedinjuje i povezuje sve udružene društvene i gospodarske sudionike i interese. On je bolji način za poticanje izvoza i učinkovitosti (racionalizira troškove, promiče inicijative, inovacije, konkurentnost, pojedinačni, opći i zajednički interes organizacije i okruženja).

2.1. Kako izgraditi hrvatski Hotelski turistički brand?

Polazeći od strateških analiza HTB-a s gledišta kupaca, tržišnih konkurenata i analize vlastitoga stanja (postojeći imidž, povijesno nasljeđe, snage konkurentskih prednosti i mogućnosti kapaciteta, organizacijskih vrijednosti branda). Prema Interbrandu to je skup od sedam kriterija koji su kupcemodređeni, subjektivno izabrani poslovni prospekt branda, prema tržišnom okruženju i kupčevoj percepciji.
To znači da HTB treba izgraditi kao: snažni vodeći turistički brand, dugoročno tržišno stabilan, s tržišno rastućim udjelom, internacionalno usmjeren, ekonomski zdrav sa stalnom podrškom ulaganja i fokusiranja na kupce, sa stalnom zaštitom snage i širenja branda.
Izgradnja se branda temelji na prihvaćenim "smjernicama za izgradnju jakog branda" , a to su:
- identitet branda
- vrijednosti branda
- pozicije branda
- izvršenje brandiranja
- stalne dosljednosti branda
- sustavi branda
- snage i moći branda
- slijeđenje pravednosti branda
- odgovornosti branda
- stalnoga ulaganja u brand.

Hrvatski se turistički brand izgrađuje kao sustav brandova, robnih marki udruženih u HTB. Gradi se na postojećim, pretežito "tvrdim" resursima imovine, udruženih tvrtki iz hotelijerstva, turizma i prehrambene industrije. Gradi se na marketinškom udruživanju i zajedničkim marketinškim akcijama i daljnjem strateškom razvoju branda kao "mekane" imovine udruženih tvrtki. HTB sadrži suvremeno koncipirane proizvode proizvodnih, hotelskih i turističkih brandova. Brandirani se proizvodi nacionalno integriraju i globalno koncipiraju u tržišnim markama koje su interesno marketinški kreirane i izgrađivane prema izabranim standardima branda.
Izgrađivanjem hrvatskih međunarodnih hotelsko-turističkih brandova, propisat će se najmanji – obavezni i preporučljivi – očekivani standardi domaćeg inputa koje će tako brandirani proizvodi sadržavati.
Razvojne mogućnosti opskrbe za potrebe HTB-a znače i uključuju sustavno brandiranje naših "zelenih" proizvoda prema standardima i potražnji "plavih" turističkih brandova.
Razvojno re-pozicioniranje hotelsko-turističkih proizvoda kroz brandove, ali i repozicioniranje proizvođačkoga zelenog područja Hrvatske kroz brandove mora biti u ulozi trajnoga proizvodnog usmjerenja prema poslovnoj izvrsnosti brandiranih proizvoda, organizacija i destinacija.
Kvaliteta s imenom branda postajat će prioritet u konkurentnosti za sve interesno uključene sustave, od hotelsko turističkih brandova do proizvodnih brandova i organizacija proizvođača.


2.2 Tko može izgraditi Hrvatski Turistički Brand i kako je moguće promijeniti postojeće stanje?

Hrvatske gospodarske tvrtke koje su odlučile o svojoj korporativnoj, poslovnoj i funkcionalnoj strategiji, spremne su za izgradnju HTB-a, ukoliko su odlučile da je njihova:
• korporativna strategija – žele proizvoditi za potrebe izvoza kroz turizam i hotelijerstvo, turistički shopping...
• poslovna strategija – žele investirati u stvaranje brandova kao bolji konkurentski način za natjecanje i stvaranje prednosti s tržišnim konkurentima
• funkcionalna strategija – određuju svoje poslovne i funkcionalne strateške jedinice (operacijski, marketinški, financijski, organizacijski vid...)

Tvrtke koje su odlučile o svojoj dugoročnoj poslovnoj i razvojnoj strategiji činile bi jezgru interesnoga udruživanja u zajednički HTB. To su tvrtke koje su se već opredijelile za prioritet kvalitete kao mjere i načina za uspješnost..

Tvrtke subjekti ponude koji bi mogli postati i strateški nosioci razvoja i mogućnosti opskrbe HTB-a, a koje se danas ističu su primjerice: Podravka, Vindija, Konzum i dr.

Strateški nosioci i subjekti na strani potražnje za razvoj opskrbe u okviru HTB-a., Danas se u Hrvatskoj već mogu prepoznati sljedeća društva kapitala kao što su: Istraturist – Sol Melia, Rivijera Hotels & Resorts, Adria Resorts, Jadranski luksuzni hoteli, Sheraton, Westin, Four Point, Regent, Hilton Imperijal i dr.

Tvrtke koje su pristupile HTB-u kao strateški nosioci ponude i potražnje proširuju se novim članicama koje zadovolje zajednički propisane standarde i imaju poslovni interes za udruživanjem i sinergijom kroz marketinški konzorcij branda.
Udruženje, odnosno marketinški konzorcij HTB-a, u organizacijskom smislu može biti
vlastiti i neprofitni model udruženja branda. Primjer su uspješnoga neprofitabilnog marketinškog branda Best Western Hoteli koji funkcioniraju s najmanjim standardima branda. Profitabilna vlastita franšiza HTB-a, u vlasništvu samih osnivača branda ( približna sličnost, primjerice, s Accor ) ili razne kombinacije, mogu se iskristalizirati kao rješenje.

Potrebna je odgovarajuća akcija i podrška ministarstava i stručnih asocijacija, pored gospodarskih tvrtki, radi nacionalno podržane a međunarodno usmjerene promocije HTB-a. Pored vlastite marketinške promocije branda, važna je promocija kroz sustav HTZ-a, ministarstava: turizma, poljoprivrede, gospodarstva, Hrvatske gospodarske komore i dr.

Primjerice, Ministarstvo se turizma već obvezalo na akciju i podršku kroz odredbe Pravilnika o kategorizaciji hotela i kroz Projekt posebne kvalitete hrvatskih hotela s oznakom Q, koji je u pripremi, i koji se, da bi zaživio, mora identificirati s marketinškim brandom.

Sustav Hrvatskih turističkih zajednica, kao naš najjači i najstalniji sustav turističkoga gospodarstva, prema svojim izvornim zadaćama i interesima svojih članica, morao bi se uključiti u marketinšku podršku i akciju HTB-a, bez obzira na izbor marketinškoga imena i prirodnoga prostora širenja na Jadran i Mediteran. Marketinške akcije koje HTZ već godinama uspješno odrađuje pod nazivom Plavi cvijet i Djelatnik godine u ulozi su stvaranja kvalitetnoga hrvatskog turističkog branda, od proizvoda, osobe i organizacije do destinacije i cijele zemlje.

Slično je i sa sustavom Hrvatskih gospodarskih komora i njihovim marketinškim akcijama Kupujmo hrvatsko, s dva znaka "Izvorno hrvatsko" i "Hrvatska kvaliteta", koja je pogrešno nazvana.
Vodeći hrvatski mediji, u nedostatku jedinstvene nacionalno standardizirane akcije kvalitete temeljene na ISO ili standardima branda, vode i promoviraju vlastite akcije, HRT Turistički cvijet, turistička razglednica i dr.

Hrvatski međunarodni turistički brandovi izgrađuju se na sustavu izabranih zajedničkih standarda HTB-a, kao što su sustavi standarda upravljanja kvalitetom. Standardi upravljanja kvalitetom naglasak stavljaju na dokumentiranje standarda, na odgovornost poslovodstva, na upravljanje resursima, na realizaciju proizvoda s naglaskom naplaniranju, usmjerenje na kupca, na razvoj i projektiranje, na nabavu i na postupke s proizvodom/uslugom, na upravljanje, mjerenje, analizu i poboljšanje.
Dakle, sustavi standarda obuhvaćaju sve procese od proizvodnje "zelenoga" do uravnoteženja s "plavim". Zajedničkim standardima u okviru interesnoga udruženja HTB-a, definirali bi se svi procesi sustava kao što su:
• upravljanje kvalitetom HTB-a koje je gore određeno standardima kvalitete
• standardi marketinga, prodaje i nabave povezani s globalnim distribucijskim i centralnim rezervacijskim sustavima
• managerskim informacijsko komunikacijskim sustavom kroz koji se integriraju, izabrane jake, nacionalne izvozne i krovne robne marke.

Tržišno, interesno udruženo i marketinški integrirano gospodarstvo, radi dugoročne izvozne konkurentnosti, može izgraditi jaki sustav HTB-a. Sustav se stvara prema najboljoj metodologiji globalnih brandova.
To znači da će HTB biti istodobno spreman za daljnja marketinška udruživanja s globalnim brandovima.
Nakon udovoljavanja standardima i razvojnim mogućnostima opskrbe HTB-a, svi udruženi proizvođači i potražnja imati će otvoren put za šira globalna uključivanja, zahvaljujući informatičkim standardima.


3. SPOZNAJE O MOGUĆNOSTI PRIMJENE INFORMATIČKE TEHNOLOGIJE U NABAVI

Primjena informatičke tehnologije, u opskrbi svjetske hotelske i turističke industrije kao našeg aktualnoga informatičkog okruženja, najbolje rezultate postiže upravo kroz snagu brojnih globalnih i lokalnih brandova koje podržava.
Snažni brandovi izrasli su na snazi i moći informatičke tehnologije. Ona je sastavni dio integriranih informatičkih standarda svakoga hotelskog branda. Danas, na raspolaganju stoji kvalitetan izbor između vodećih informacijsko-komunikacijskih sustava, kojima globalni brandovi kao lanci upravljaju u svim područjima pa tako i u području opskrbe, odnosno nabave.
Potrebni tehnički, kadrovski i organizacijski preduvjeti, koje svi subjekti u mogućem lancu opskrbe trebaju ispuniti povezani su sa sukladnošću informacijskih, komunikacijskih i upravljačkih sustava. Pored toga podrazumijeva se da su ovi sustavi sukladni s prihvaćenim međunarodnim hotelskim standardima pojedinih brandova, temeljenim na ISO, USALI, HACCP sustavu standarda i dr. To se pretpostavlja i očekuje od svih subjekata mogućeg lanca opskrbe.

Vodeći globalni integralni informacijski sustavi, koji su u vrhu svjetskih dostignuća i koji jamče najpotpuniju informatičku potporu, u hotelsko-turističkoj industriji je Micros-Fidelio. Pod Micros-Fidelio brandom, kao tržišnom markom, izrađena su integralna informatička rješenja za najvažnije svjetske hotelske lance i njihove brandove.
Ovdje ćemo se samo zadržati na segmentu upravljanja materijalnim poslovanjem te hranom i pićem.

3.1. Fidelio F&B Management informacijski sistem upravljanja

Fidelio sistem upravljanja odjelom hrane i pića je alat usmjerenoga upravljanja hranom i pićem snabdjeven sa svim aktualnim informacijama i trenutačnim podacima koje omogućuju obračun bez čekanja. To znači da uspoređuje proračun troškova i promet s aktualnim brojem po prodajnom mjestu, danu i vremenu usluge. Na temelju izvještaja tih vrijednosti tijekom dana dobivamo izlazne podatke o našem poslovanju. Primjerice, pomoću alata za osmišljavanje jelovnika, prikazat će nam, na osnovi dnevne pripreme, koje bi artikle trebali preporučiti, a koje isključiti iz jelovnika. Taj program uključuje tri modula:
• osnovni modul: ulaz robe, transfer, način skladištenja, inventura i kontrola plaćanja
• nabava: način naručivanja, pregled nabavne količine, formiranje narudžbi, usporedba naručenoga i izvršene isporuke
• kontrola troškova: upravljanje recepturama, kontrola u jelovniku i analiza potrošnje.

Ova su tri modulapovezana s kasama (POS), zbog kontrole troškova, smanjenja zaliha i unosa podataka u razne analize prometa artikala te s knjigovodstvom, radi prijenosa izdatnica u knjigovodstvo kupaca i dobavljača.
Ovi moduli nude i više mogućnosti za unaprjeđenje poslovanja, od uštede na troškovima kod manipulacije do preporuke koje artikle preporučuje/isključuje, ili listanja menija po ekranu s tastama (Pull-down) i dr.
U nastavku ćemo radi ilustracije iznijeti strukturu podataka iz opisa programskoga paketa za: osnovni modul, modul nabave, modul kontrole troškova, obračun troškova, kao i veze s drugim programskim paketima, da bi pokazali stanje u aktualnom okruženju kojem moramo znati parirati. Radi se o proizvodu, koji se razlikuje od svih drugih proizvoda jer je riječ o usluzi i procesu pružanja hotelske ili turističke usluge.

3.1.1. Osnovni modul sistema upravljanja od ulaza robe do inventure i kontrole plaćanja

Osnovni podaci:
• alfa – numerički tekstualni niz
• neograničeni broj artikala
• različiti ulazi-izlazi po skladištu i artiklima
• individualni kriteriji artikala po grupama / glavnim grupama / grupama artikala
• do devetsto devedeset i devet skladišta
• do tusuću prodajnih mjesta
• neograničeni broj dobavljača
• neograničeni broj recepata
• neograničeni broj različitih analiza
• do devedeset i devet inventurnih perioda u godini
• promjene vrijednosti artikala/robe.

Ulaz robe
• jednostavan unos podataka s ugrađenom kontrolom
• pretraživanje dobavljača po abecedi
• abecedno ili brojčano pretraživanje artikala
• slobodan izbor knjiženja po mjestima troška
• prikaz zadnje cijene isporuke
• automatsko pribrajanje/oduzimanje poreza na/od cijene artikla
• automatsko upravljanje praznom ambalažom
• trenutno odvajanje jedne isporuke na više skladišta
• pristup u centralno skladište
• direktni pristup pomoćnim skladištima
• integralni način naručivanja
• vođenje robe po izdatnici ili računu
• integralna kontrola obračuna
• integralne informacije o kupovini (nabavci)
• mogućnost upisa rabata po svakom unosu i po svakom računu
• usporedba narudžaba/isporuka (neisporučeno, djelomično i previše isporučeno)
• ispis ulaza artikla po raznim kriterijima
• informacije po isporuci – artikli, grupe i specifične isporuke
• jednostavno storniranje ili ispravci
• pregledni dnevnik knjiženja
• trenutačni pregled i analiza stanja skladišta
• izmjena i novi unos artikla kod knjiženja
• cijeli/ djelomični prikaz izdatnice na ekranu.

Izlaz robe:
• jednostavan i brzi zahvat u promet artikala
• pregledni i ekonomični pristup
• jednostavno knjiženje standardnoga izlaza robe
• prenos artikala i/ili recepata
• automatska procjena kretanja cijene artikala i stanja
• prosječna cijena, zadnja cijena ili dvije koje se mogu odrediti (min/max)
• mogućnost prenosa artikala između pomoćnih skladišta
• povrat artikala u centralno skladište
• povratak artikala iz središnjega i iz pomoćnoga skladišta dobavljaču
• knjiženje gubitaka (lom, nestanak, krađa)
• jednostavno storniranje i ispravci
• direktni ispisi računa za interne potrebe
• prijenos recepata
• izmjena poslovnih jedinica.

Manipulacija artiklima:
• do četiri razine za grupiranje artikala
• viša grupa, glavna grupa, grupa artikala i po preporuci
• grupiranje za daljnju obradu automatskoga informiranja
• abecedni ili brojčani pristup artiklima
• neograničeni broj artikala po grupi i po skladištu
• izbor po prosječnoj cijeni ili zadnjoj cijeni
• slobodni izbor – mjesta troška, skladišta ili po odabiru artikla
• automatsko dijeljenje boce po centrilitrima
• stanje artikala po skladištu, mjestu troška ili ukupno
• analiza skladišta, isporuke i potrošnja.

Inventura:
• inventurna lista po skladištima
• slobodno oblikovanje lista inventure
• jednostavan unos izbrojenoga stanja
• razlika nakon usporedne liste
• automatsko poravnanje inventure
• moguć povratak nakon poravnanja inventure
• nastavak knjiženja neovisno o inventuri
• analiza potreba nabavne ili prodajne vrijednosti
• slobodan izbor inventure – potreba perioda
• stalna mogućnost inventure
• usporedbe postojećeg i potrebnoga stanja
• analiza potreba pomoćnoga skladišta.

3.1.2. Modul nabave, od načina naručivanja do izvršene isporuke

• usmjerenje narudžbi, dobavljač – artikl, kao i artikl – dobavljač
• automatsko praćenje stanja skladišta
• najmanja i najveća količina artikala po skladištu
• lagano upravljanje standardnim narudžbama
• izravan pristup u datoteku dobavljača tijekom narudžbi
• podaci o artiklu – najviša, prosječna i najniža cijena
• podaci o liferantu i artiklu – najviša, prosječna i najniža ciljana
• ukupni opseg poslovanja dobavljača
• dvodimenzionalno upravljanje narudžbama
• upravljanje podacima o narudžbama
• automatski prijedlog za artikl po najnižoj cijeni
• automatski prijedlog najpovoljnijeg dobavljača
• izbor više dobavljača po jednoj narudžbi
• informacije/obrada otvorenih narudžbi
• informacija narudžbi o knjiženju ulaza
• informacije o razlici između narudžbe i isporuke
• ispis narudžbenica
• upravljanje besplatnim dostavama
• izravno slanje narudžbenica elektroničkim putem.

3.1.3. Modul kontrole troškova, od upravljanja recepturama do analize prodaje i prometa

Receptura:
• višenamjenska lista recepata
• standardni i specijalni recepti
• neograničeni broj recepata
• jednostavni unos recepata
• priprema i uputstva o receptu
• bruto i neto obračun s čimbenicima gubitaka
• recepti kao dijelovi drugoga recepta
• automatski obračun ulaska robe
• kalkulacija porcije
• kalkulacija potreba
• stimulirana kalkulacija
• analiza kalkulacija
• datoteka recepata
• jednostavni pristup količinama i sastojcima po receptu
• direktno usklađenje od skladišta do prodaje artikla
• različita mjesta troška po receptu
• dobivanje cijene koštanja tijekom izrade recepta.

Predkalkulacija:
• predkalkulacija s aktualnim i prodajnim cijenama
• predkalkulacija s planiranim i prodajnim cijenama
• kalkulacija potreba.
Završna kalkulacija:
• prema prodaji, kalkulacija zaduženja i stanja robe
• sređivanje prikaza količine robe.

Različite analize prodaje:
• zajedničko vođenje troškova, nabavne i prodajne vrijednosti
• planiranje prometa i prodaje
• analiza podataka o prodaji i nabavi
• periodične analize prodaje
• kalkulacija banketa i priredbi
• abecedne analize aktualnih podataka o prodaji.

Podaci o prometu:
• automatski obračun prometa putem veza s kasama (POS)
• mogućnost ručnoga unosa podataka
• poseban konto prometa po svakom artiklu
• analiza prometa po artiklima
• ispravke ručno uređenoga prometa.

Prikaz prometa:
• liste prometa
• liste prometa po kalkulacijama
• izvještaj prometa/troškova.

3.1.4. Obračun troškova

Provjera ulaza robe:
• Fidelio F&B Management nudi različite metode za kontrolu troškova po artiklima; te se metode mogu upotrijebiti po izboru i po potrebi specifičnosti poslovanja.
• tradicionalni pristup kontroli kroz inventuru
• automatska obrada pomoću usporedbe duguje/potražuje i stanja skladišta
• usporedbe duguje/potražuje i prodajnih cijena te poravnanje s ostvarenim prometom
• izvještaji o ulazu robe
• dnevni ulazi robe uspoređuju se s prometom.; postoji mogućnost ručnoga knjiženja, terećenja i rasterećenja; pridošli promet uspoređuje se sa stanjem poslovanja.
• izvještaji po mjestu prodaje.

Upravljanje troškovima:
• editor plana poslovanja
• pogonsko šifriranje.

Mogućnosti sistema:
Fidelio F&B Management nudi bogati izbor izvještaja, informacija i određivanja. Osim toga postoji mogućnost da se izvještaji i liste usuglase s individualnim potrebama poslovanja:
• pregledna struktura
• razni podaci i liste
• izvještaj o prometu roba
• specifične liste po dobavljačima
• lista artikala na raspolaganju
• liste vrijednosti roba
• analiza kretanja cijena
• inventurne liste
• analiza potrošnje
• periodični izvještaji glavnoga skladišta
• liste narudžbenica
• liste receptura/recepata
• informacije o ulazu robe i prometu
• usporedba dnevnoga izvještaja hrane s planiranim sredstvima
• također i za pića
• mjesečni izvještaj s planiranim sredstvima.

3.1.5. Veze s drugim programskim paketima i povezivanje s financijskim knjigovodstvom

Obrada podataka – grafika – veze:
• pristup podacima i grafikama omogućuje preuzimanje robnoga poslovanja kao i planirano poslovanje ili ukupne rezultate i razne analize u grafičkom prikazu
• svi podaci iz F&B Managamenta mogu biti preuzeti u MS-DOS program i biti obrađeni, kao na primjer: kalkulacije, banka podataka, desk Top Publishing,

Povezivanje s blagajnama (POS):
• omogućuje automatsko preuzimanje podataka s blagajni...
• to omogućuje dobivanje željenoga stanja, stanja skladišta te usporedbe potrebno/postojeće, kao i dobivanje dnevnih podataka o prometu robe.

Povezivanje s financijskim knjigovodstvom:
• omogućava brži kao i automatski protok podataka s knjiženja dostavnica i faktura za plaćanje računa.

3.1.6. Najnovije software rješenje Micros-Fidelio Materials Control je naručivanje po receptu branda umjesto nabavljanja

Ovaj je novi softver modularan program koji je podijeljen u slijedeće module:
• područja i upravljanje aplikacijama: sustavi menija, odjelni korisnici, prava korisnika, troškovni centri, porezi
• upravljanje skladištem: primanje, transferi, zahtjevnice, autorizacije, ostali korisnici, POS korisnici, inventure
• nabavljanje: ne nabavljanje nego naručivanje po receptu, kontrola računa, analiza nabave
• proizvodnja: recepti, skupine recepata
• rezultati: usporedba u troškovnom centru, dnevni troškovi hrane, analiza glavnih grupa, rezultati kontrole materijala
• osnovni podaci: dobavljači, artikli, skupi artikli, grupiranje artikala, porezi, jedinične mjere, pakiranja, uvjeti
• interfaces: B/O- Systems, Micros-Fidelio POS Sistem.
• dodatni moduli: – nutricijska kalkulacija / dijetni jelovnici i dijetni sastojci
• Mobile Data processing: inventure i narudžbe preko Hand Held terminala
• vanjski proces naručivanja – za ugostiteljstvo i direktne kupce
• upravljanje centralnom nabavom – centralno upravljanje cijenama, centralni izvještaji i dr.
• pojačani rezultati kalkulacija:proračun, tipovi troškova, kalkulacije troškovnoga centra, procesiranje projekta.

Velika je prednost novoga modularnog programa što omogućuje stalnu elastičnost i brojne mogućnosti za optimalizaciju prema potrebi korisnika, materijalne kontrole, kao i svih drugih zahtjeva.

Referencije Fidelio F&B Managementa uključuju listu korisnika najpoznatijih svjetskih hotelskih lanaca, luksuznih brodova kao i fast food restorana.
Račun isplativosti i vrijeme povrata uloženih sredstava u nabavu, suvremenih integralnih informacijskih sustava u hotelsko-ugostiteljskoj industriji, postao je već standard prodaje, odnosno kupovine sustava Micros- Fidelio (primjer Opera System).

Na temelju iznijetoga možemo prihvatiti da će mogućnosti primjene suvremene informatičke tehnologije u nabavi ovisiti o spremnosti, znanju i odlučnosti za prihvaćanje branda jer su već primijenjene informatičke tehnologije uspješno riješile ostalo. Sustav je HTB-a bolji način za kvalitetnije i uspješnije opće i pojedinačno poslovanje, kako subjekata ponude tako i potražnje u opskrbi hrvatskoga turizma, zahvaljujući razvoju informatičkoga okruženja i tehnologije.


4. ZAKLJUČNE NAPOMENE

Izgradnjom sustava HTB-a kontinentalni se resursi i turistički proizvodi Hrvatske brandiraju i repozicioniraju brandiranjem kao strateškim konkurentskim alatom i metodom, u odnosu na druge konkurentske brandove, odredišta i turističke zemlje.

Brandirani turistički proizvodi Hrvatske postaju konkurentniji kvalitetom i prepoznatljivošću, uz istovremeno postizanje većih pojedinačnih i ukupnih gospodarskih učinaka. To je elementarna sposobnost branda, da jamči obećanu razinu kvalitete koju potrošači nagrađuju spremnošću da plaćaju istu ili višu cijenu od konkurencije.
Brandiranjem proizvoda udruženih subjekata u agroprehrambenom području, oni postaju kvalitetniji i prepoznatljiviji na samo za potrošnju kroz HTB nego i šire (imamo usamljene primjere Vegete ili izbor proizvoda koji su ušli u prehrambeni brand Mac Donalds...)

Opredjeljenje je za brand opredjeljenje za: vrh, kvalitetu, modele TQM i poslovne izvrsnosti.

Zato brandovi noseveću zaradu, isključivo na pošten način, većom kvalitetom i zadovoljstvom svih uključenih sudionika i okruženja.

Brandiranjem se izgrađuje dugoročan kvalitetan partnerski odnos B2B koji zamjenjuje postojeći, često divlji prekupački trgovački odnos (pozitivan primjer B2B između Podravke i Konzuma, a negativan primjer markice "izvorno hrvatsko" na uvezenim i nekvalitetnim jabukama ili nedeklarirana uvezena hrana s GMO u prodaji...).

Brandiranjem se postavljaju i rabe zajednički suvremeni standardi digitalne tehnologije i telekomunikacija odnosno e-business, e-comerc, e-marketplace u funkciji unaprjeđenja opskrbe hotelsko-turističkih subjekata.

Cjeloviti je reprezentant lanca kvalitete brand sustav HTB-a jer je tržišno vrloučinkovit, informatičkim tehnologijama podržavan i dugoročno usmjeren na integrirano B2B poslovanje.
Nabavljanje i opskrba zamjenjuje se i izjednačava s naručivanjem prema receptu branda B2B. Sustavi su poput HTB-a pojedinačno provjereni i transparentni sustavi, koji udružuju, isključivo na interesnoj osnovi, cjelokupni lanac kvalitete, od proizvodnje i nabave svih izabranih artikala koji ulaze u HTB, na temelju propisanih standarda.
Upravo zajedničkim marketinškim propisivanjem standarda svi gospodarski resursi dobivaju tržišnu priliku da se ispravno smještaju i brandiraju u sustavu proizvoda HTB-a od ravnice i planine do mora i hrvatskoga mediteranskog stola, a i šire. To udruženje branda čini cjelovit proces, od planiranja, organiziranja, kadriranja do vođenje i upravljačke kontrole nad integriranim interesnim sustavom svih robnih marki branda. Udruženje branda može biti neprofitno i u vlasništvu članica ili profitabilno organizirano.

Interesnom poslovnom integracijom potrebno je marketinški ujediniti i dalje razvijati sve postojeće i parcijalne akcije u Hrvatskoj kao što su: u HTZ-u – Strateški marketing (plan hrvatskoga turizma koji ističe potrebu brandova) i Plavi cvijet i Djelatnik godine (akcije s elementima i poticanjem branda); Ministarstvo mora i turizma..., zatim posebna kvaliteta hrvatskih hotela s oznakom Q (u funkciji je brandiranja hotela ), HGK akcija Izvorno hrvatsko (u funkciji je stvaranja marketinškoga branda) i dr. Gospodarski subjekti sustav branda trebaju graditi šire od zajedničkoga sustava robnih marki, na upravljanju kvalitetom, okolišem i sigurnošću branda.

Dobro je saznanje, utemeljeno na rezultatima istraživanja trendova u brandiranju i pripremi za brandiranje hotela u Hrvatskoj, da nova ekonomija našeg hotelijerstva počinje ubrzano odvajati upravljanje imovinom. Odvaja se upravljanje "tvrdom" imovinom hotela od upravljanja znanjem kao "mekanom" imovinom hotelskih brandova. Čak 80% ispitanih vlasnika i direktora hotela izjasnilo se da njihovi hoteli nemaju interes za daljnje poslovanje bez branda hotela. Taj proces polako zahvaća i distributere i proizvođače. To znači da je sazrela potreba za primjenom snažnoga hrvatskog sustava brandova od proizvodnje do raspodjele i osmišljavanja usluga i prodaje.
Standardi brandova postaju i u Hrvatskoj sve više slika uspješnosti izvoznoga turističkog i ukupnoga gospodarstva, ali i pokazateljimenadžerima, vlasnicima, lokalnoj i nacionalnoj zajednici za vođenje konkurentske poslovne i razvojne politike i izvoza.


5. REFERENCES

Aaker, D.A. (2002), Building Strong Brands, Simon & Schuster UK Ltd, London.
Karamarko, N. (2003), Kvaliteta planiranja i poslovnog uspjeh hotela, Magistarski rad, Fakultet za turistički i hotelski menadžment Opatija, Opatija.
Karamarko, N. (2004), Trendovi brandiranja hotela u Hrvatskoj, 17. Kongres Tourism & Hospitality Industry 2004., Fakultet za turistički i hotelski menadžment Opatija, Opatija.
www. TJPETaol.com








   Sadržaj Zbornika radova Okruglog stola



Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko Mr. sc. Nikola Karamarko