PROJEKTI Naslovna Okrugli stol - Poreč > Poziv > Zbornik radova > Sadržaj zbornika > Baze podataka > Zaključci Obavijesti IZRADA WEB STRANICA Naručite izradu modernih web stranica. Berzo i lako kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog... Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci. Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica... Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing... >> LINK NA PREGLED I OPIS PONUDE ZA IZRADU WEB STRANICA >> POSEBNA PONUDA Internet se sve češće koristi kao izvor relevantnih i pravovremenih informacija što tvrtkama koje imaju vlastite stranice daje konkurentsku prednost. Što je tvrtka manja, to joj je Internet potrebniji. Želite li besplatno ažurirati svoju ponudu, uvoditi nove usluge ili proizvode? Želite li detaljno predstaviti Vašu ponudu? Želite li pobijediti konkurenciju da bi opstali? IZRADA INTERNET STRANICA Izrada CMS internet stranica po izuzetno povoljnim cijenama; izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova, objavljivati neograničeni broj tekstova... Predstavite Vašu tvrtku, objavite sve ponude, akcije, objavite detaljni pregled svih proizvoda i usluga... Ukoliko Vas nema na Internetu; Vi ne postojite!
|
Zbornik radova Okruglog stola STANJE I RAZVOJNE MOGUĆNOSTI U AKTUALNOM INFORMATIČKOM OKRUŽENJU u okviru projekta KONTINENTALNI GOSPODARSKI RESURSI U FUNKCIJI RAZVITKA TURIZMA RH Doc. dr. sc. Ninoslav Novak, dipl. ing. Sveučilište u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku ELEKTRONIČKO POSLOVANJE I MREŽNO GOSPODARSTVO U FUNKCIJI RAZVITKA HRVATSKE Ključne riječi: elektroničko poslovanje, internet, globalizacija SAŽETAK Elektroničko će poslovanje još neko vrijeme, za one koji ne razumiju što se u sklopu sveopćeg razvitka zbiva, biti «zamršeno» poslovanje. Izgradnja primjerenog proizvodnog, poslovnog, uslužnoga i upravnoga informacijskog sustava te upotreba elektroničkog poslovanja u funkciji svekolikog razvitka turizma i uključenja u globalna kretanja na temelju kontinentalnih gospodarskih resursa, osnovna je pretpostavka postizanja glavnih strateških ciljeva razvitka države. Elektronička je podrška takvog poslovanja već dulje vrijeme imperativ uspješnog upravljanja proizvodnim opskrbnim lancem poljoprivredne i turističke djelatnosti. Takav elektronički sustav osigurava upravljanje poljoprivrednom proizvodnjom za širok krug korisnika iz turističke djelatnosti u tržišnom gospodarstvu, a posebno je učinkovit u cilju smanjivanja troškova uskladištenja, kvalitetnog čuvanje robe, optimalizacije izgradnje skladišnih kapaciteta te transporta u relacijama «posla prema poslu» (B2B) i «poslovanja prema krajnjem korisniku» (B2C). Taj novi organizacijski pristup i informacijsko-komunikacijska tehnologija osiguravaju izgradnju novoga gospodarstva te naposljetku novoga društva. Key words: e-Business, Internet, globalization. ABSTRACT The electronic business is, and will be for some time for those who do not understand what occurs within the general development, «tricky» business. Construction of the adequate production, business, service and administrative information system and use of the electronic business in the function of all comprehensive development of tourism and its inclusion in global trends on the basis of continental economic resources, is the basic assumption of main strategic goals of states development. The electronic support of such business has been imperative for some time to successful management of the production and supply chain of agricultural and tourist activities. Such electronic system insures management of agricultural production for the wide circle of users from tourism in the market economy, and is especially efficient for the purpose of cost cuttings for storage, quality keeping of goods, optimizations of construction of warehouse capacities, and transport in «Business-to-business» (B2B) and «Business-to-Consumer» (B2C). This new organizational access and information-communication technology insures the construction of new economy, and in the end construction of a new society. 1. UVOD Suvremeno mrežno gospodarstvo nastoji što više unaprijediti djelovanje svih funkcija i službi koje su od važnosti za kvalitetu usluge u turizmu i unaprjeđenje proizvodnosti u poljodjelstvu. Na taj način doprinosi i široj društvenoj zajednici u kojoj djeluje. Praćenje suvremenih trendova na području organizacije proizvodnosti, pružanja usluga i primjena informatičke tehnologije u radu svih gospodarskih subjekata u znatnoj mjeri unaprjeđuje djelovanje ukupnog gospodarstva, povećava zadovoljstvo njihovih korisnika i omogućuje veću integriranost u globalno gospodarstvo. Gospodarstvenici su, kao pokretači i nositelji gospodarskih kretanja u društvu, u pravilu skloni novim komunikacijskim i informacijskim tehnologijama, a internet im omogućuje da u većoj mjeri i na pogodniji način upotrijebe i izravno unaprijede svoje poslovanje u odnosu na Hrvatsku i svijet. No te se težnje teško ili nedovoljno ostvaruju. Uzroci su takvoga stanja različiti i brojni. Naša istraživanja ukazuju da se posljedice neželjenih kretanja i nedovoljnog zadovoljavanja potreba mrežnog gospodarstva, koje više ni u hrvatskim okvirima nije nepoznato, može pripisati: • tehnološkoj osnovici koja osigurava razvitak elektroničkoga poslovanja i stanje čini realnim • odnosima na tržištu koji odražavaju stanje operativnosti poslovanja i pružanja usluga • socijalnim kretanjima koja izravno ukazuju na neizbježnost prihvaćanja novih oblika i tehnika poslovanja Odnosno, na drugi način kroz: • nedovoljnu organiziranost • nedovoljnu obrazovanost • nedovoljnu informiranost Takve su konstatacije za prilike u Republici Hrvatskoj razvidne i kroz analizu strategije razvitka agrokompleksa kao i kroz strateška opredjeljenja u razvitku turizma. Cilj i nastojanje ovoga rada nije izravno bavljenje pronalaženjima načina mijenjanja ukupnog stanje gospodarstva na bolje, nego ukazivanje na neke nužne aktivnosti ili pokretanje postupaka koje naposljetku trebaju zadovoljiti zahtjeve društva, kupaca i dobavljača, a usko su povezani s elektroničkim poslovanjem i ostalim što je s tim u vezi? Danas se s punim pravom već govori o drugoj generaciji elektroničkoga poslovanja, dok u našim uvjetima poslovanja i proizvodnje elektronička trgovina još nije ni zauzela uobičajeni dio elektroničkoga poslovanja, koje je na temelju razvitka računalno-komunikacijske infrastrukture mogla i morala. Osim što se takvim načinima smanjuje broj administrativnih poslova za rukovodeće i operativne radnike unutar tvrtke i znatno povećava njihova učinkovitost, elektroničko poslovanje utječe na povećanje točnosti i dostupnosti informacija te pomaže donošenju odluka i izradi strategija. Nadalje, usvajanje konvencija i standarda, koji su potrebni za «izgradnju» i primjenu elektroničkoga poslovanja, ima pozitivne učinke na kvalitetu i učinkovitost poslovanja. Takvi se pravci budućeg razvitka ne odnose samo na napuštanje «starog gospodarstva» kroz improvizatorsku izgradnju WWW prodajnih mjesta nego trebaju počivati na cjelovitoj izmjeni razvojne i proizvodne ili uslužne strategije. Takav reinženjering poslovnog procesa nije ni lak ni jednostavan, ali je imperativ za uspješno uključivanje u tržišnu utakmicu, gdje već dulje vrijeme vladaju samo «takva» pravila poslovanja. Strategije s kojom se jasno sagledavaju i dosežu novi horizonti poslovanja – poslovanje koje neće više biti samo proizvodno usmjereno nego naglašeno korisnički usmjereno, a u cijelosti će biti podržano informacijsko-komunikacijskom tehnologijom. 2. TEHNOLOŠKE PREDPOSTAVKE ELEKTRONIČKOGA POSLOVANJA Elektroničko je poslovanje imperativ trenutka i još više skorašnjeg razdoblja za uspješno uključivanje u globalna kretanja u društvu. Digitalno gospodarstvo karakterizirano je upravo sveopćom informatizacijom uz visoku učinkovitost izravnog povezivanja poslovnih subjekata. Internet nije više pojam o kojem se raspravlja. On je, sa svim svojim funkcijama, jasna odrednica budućih razvojnih kretanja. Mrežno orijentirano gospodarstvo sve više postaje oblik u kojem se obavlja planiranje, nabava, proizvodnja, marketing, prodaja, naplata roba i usluga. Vizija potpune informatizacije horizontalnih i vertikalnih elektroničkih tržišta u razvijenim zemljama postaje stvarnost. Slika 1. Pregledna vizualizacija stanja i odnosa u elektroničkom poslovanju Osobno računalstvo koje je sve prisutnije i u prodajnom kao i u nabavnom području, predstavlja, uz neophodnu izobrazbu korisnika, snažan oslonac individualnog prisustvovanja krajnjeg korisnika u tim kretanjima. Razvoj programske podrške za elektroničko poslovanje povjeren je i primijenjen diljem razvijenoga svijeta, a nije više potpuna nepoznanica ni na našim područjima. Razvidno je da gospodarski subjekti, ovisno svojoj veličini i položaju na tržištu u Republici Hrvatskoj, mogu rabiti alate i postupke elektroničkoga poslovanja koji se uklapaju u njihovu poslovnu strategiju, a redovitost djelovanja takvog sustava osigurat će država svojim upravnim aparatom. Prvi uspješni počeci ostvarivanja komunikacijskih pretpostavki izgradnje novog razvojnog koncepta koji je izravno mogao doprinijeti i razvitku digitalnog gospodarstva, predstavljeni su pojavom Hrvatske akademske računalske mreže još 1993. godine. Od toga razdoblja postaje moguće i u Republici Hrvatskoj razmišljati o novim poslovnim pothvatima podržanim informacijsko-komunikacijskom tehnologijom jer se organizirano počela stvarati kritična masa obrazovanih pojedinaca koji su mogli uspješno rješavati programska, podatkovna i komunikacijska pitanja razvitka novih proizvodnih i uslužnih odnosa. Razvitak interneta kao medija te pojava učinkovitih alata za izradu i pristup nekim njegovim funkcijama, a naročito sve veća popularnost WWW, kao i pad cijena računalne opreme zajedno s poboljšavanjem procesorskih, komunikacijskih i memorijskih karakteristika, izravno je omogućio razvitak i primjenu elektroničkog poslovanja i u odnosima posla prema poslu, ali još uspješnije posla prema krajnjem korisniku kao i korisnika prema korisniku. Vanjska manifestiranost prisutnosti svijesti o potrebi primjene elektroničkog poslovanja kod jednoga dijela poslovnih subjekata u području proizvodnje poljoprivrednih proizvoda u kontinentalnom dijelu zemlje kao i u dijelu turističke djelatnosti prisutna je kroz: • automatizirano obavljanje poslova • upotrebu interneta. Takav pristup rezultira ubrzavanjem poslovanja, olakšavanjem obavljanja rutinskih operacija i u većoj mjeri osigurava učinkovitost poslovanja. Naredne etape razvitka i primjene elektroničkog poslovanja trebaju omogućiti: • interakciju s korisnikom • interakciju s okruženjem • agregaciju mrežnih usluga i portala • potpunu globalizaciju poslovanja. Organizacijska pitanja s tim u vezi nisu još prilagođena stvarnim potrebama, a kasni se i sa zakonskom i podzakonskom regulativom te sustavnim sigurnosnim mjerama u području naplate. 3. PREDNOSTI ELEKTRONIČKOGA POSLOVANJA Nakon prihvaćanja i uvođenja elektroničkoga poslovanja veća je mogućnost integriranja informacijskoga sustava neke organizacije s informacijskim sustavima drugih organizacija unutar opskrbnoga, proizvodnoga ili prodajnoga lanca. Pozitivne su strane takvih organizacijskih i integracijskih kretanja vidljive i brojne. Izravno se zadovoljavaju vlastite potrebe, prisutnost je na tržištu učinkovitija, neizravno se kontrolira konkurencija i osigurava se skladniji razvitak. Također, takvo inovativno poslovanje više i bolje zadovoljava potrebe korisnika. Svi sudionici u takvom okruženju znatan dio administrativnih i drugih poslova obavljaju lakše i brže, s udaljenih lokacija, bez čekanja ili potrebe za osobnim kontaktom sa zaposlenicima drugih kompanija. Izravni i neizravni, mjerljivi i nemjerljivi rezultati takvog načina poslovanja potvrda su uspješnosti novoga «mrežnog» gospodarstva. Ciljano i kontrolirano upravljanje sadržajima poduzetničke prisutnosti na tržištu putem «mrežnog gospodarstva» izravno doprinosi zadovoljavanju raznih potreba svih sudionika na elektroničkom tržištu. Tako se potvrđuje da je tok i sadržaj informacija glavni čimbenik poslovanja u digitalnom društvu. Dobro organizirano elektroničko poslovanje omogućuje lagano dobavljanje, procesuiranje, distribuiranje i djelovanje na temelju informacija, upotrebljavajući ih na posve nov i učinkovit način. Internet je stvorio potpuno novi prostor za izgradnju novog gospodarstva kroz suradnju, proizvodnju i trgovinu. Promjena paradigme poslovanja i prilagodbe elektroničkom poslovanju, koje doprinose boljem zadovoljavanju korisnika i osiguravaju postizanje ciljeva djelovanja, često se može svesti na pronalaženje pravih odgovora na četiri pitanja koja uključuju: • cijenu proizvoda • korisnost proizvoda • brzinu isporuke • odnos s kupcem. Postupak zadovoljavanja i pronalaženja pravih odgovora na egzistencijalna pitanja proizvodnosti i pružanja usluga u uvjetima elektroničkoga poslovanja, nerijetko biva proveden kroz postupke poslovnog reinženjeringa te se na nov način definira organizacija, odnosno: • vrste i načina proizvodnje • načina pružanja usluga • tehnološke i komunikacijske infrastrukture • međuljudskih odnosa • procesuiranja odnosa s okruženjem. Povećavanje konkurentske sposobnosti i snage uporabom elektroničkoga poslovanja putem ostvarivanja novih pregovaračkih mogućnosti ali i sposobnosti, koje pruža informacijsko-komunikacijska tehnologija, posebno je važna korist kako za kupce tako i za dobavljače. Iskorištavanjem prednosti digitalnih podataka na samom izvoru njihova nastajanja u obliku događaja ili kontinuiranoga ili diskontinuiranoga procesa, stvaraju se nove poslovne prilike i učinkovitije otklanjaju moguće prijetnje. Elektroničko je poslovanje logičan odgovor na pitanje kako možemo u poslovne i uslužne svrhe rabiti internet. Dostignuta razina općeprihvaćenih metoda poslovanja: «posao prema poslu», «posao prema korisniku», «korisnik prema korisniku», «država prema građaninu», «građanin prema državi» i dr., opravdano otklanja dvojbe oko izbora i opredjeljenja načina poslovanja. Klasično gospodarstvo gubi bitku s novom digitalnom ekonomijom. Prepoznati taj trend nije više teško kao ni opredjeljenje za upotrebu novih metoda poslovanja utemeljenih na informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji. Neke od poteškoća iz ranijega razdoblja uspješnog uvođenja elektroničkoga poslovanja u obličju ugodnog korištenja, raspoloživosti i sigurnosti u vezi autorizacije pristupa, privatnosti komunikacije i pouzdanosti plaćanja, uspješno se otklanjaju. A kao vrlo značajnu treba istaći i činjenicu da se kroz mogućnosti jednostavnije nabave strojne i komunikacijske osnovice neprestano povećava korisnička strana elektroničkoga poslovanja kojoj na raspolaganje stoje razni oblici vrlo velikoga broja proizvoda i usluga. Ponuda materijalnih dobara svih vrsta i oblika ne zaostaje za ponudom i prometom digitalnih, virtualnih dobara. Sve to neminovno rezultira novim razvojnim pomacima i unaprjeđivanjem ukupnih gospodarskih odnosa. Slika 2. Odnosi i kretanja zadovoljavanja uloga u digitalnom gospodarstvu Elektroničko poslovanje ispunjava temeljnu potrebu tržišnoga gospodarstva za informatizacijom poslovanja s dobavljačima i kupcima na suvremen i standardiziran način, uz upotrebu internetski zasnovanih tehnologija i suvremenih razvojnih alata. Pojedini poslovni modeli, moduli i uloge elektroničkoga poslovanja obuhvaćaju rukovođenje, planiranje, zadovoljavanje potrebe za informacijama, upravljanje lancem nabave i prodaje, odnose s korisnicima, internetski marketing, planiranje poslovnih resursa, automatizaciju prodaje i naplate, sigurne metode pristupa i drugo. Svim sudionicima koji su korisnici elektroničkoga poslovanja osigurano je nadograđivanje i osuvremenjivanje programske podrške te oni imaju trajnu mogućnosti integriranja podataka s drugim sudionicima i elektroničkim tržištima. Ministarstvo gospodarstva i Hrvatska gospodarska komora kao i drugi čimbenici trebaju osim deklarativne podrške razvitku elektroničkoga poslovanja, nastojati u što većoj mjeri osigurati i prijeko potrebna poticajna materijalna sredstva za opremu, školovanje kadrova i druge potrebne konkretne mjere za ostvarivanje privatnosti i sigurnosti poslovanja. Uvođenje elektroničkoga poslovanja neće i ne može biti nametnuto gospodarskom subjektu, već se može ostvarivati u suradnji, horizontalno ili vertikalno s članicama koje su zainteresirane i spremne za njegovu primjenu. Osim povećanja proizvodnosti rada, prometa i prihoda, olakšanoga obavljanja usluga, elektroničko poslovanje neizravno otvara velike mogućnosti za krajnje korisnike u vidu povećanja kvaliteta usluga i kompetitivnosti, ali i rezultira otvaranjem novih radnih mjesta. Čimbenici koji vidljivo i pozitivno utiču na razvoj elektroničke trgovine u svijetu su brojni, a najvažniji su među njima: • elektronička trgovina otvara pristup novim tržištima i tržišnim segmentima • otvaranje velike mogućnosti povećanja brzine i učinkovitosti svih proizvodnih i poslovnih funkcija, ali i ukupne konkurentnosti • porast neophodne infrastrukture za elektroničko poslovanje i trgovinu. Sve prisutniji učinak kontrolirane lavine razvitka i primjene elektroničkoga poslovanja i u poslovnom sektoru (B2B) i u potrošačkom sektoru (B2C) – čini elektroničko poslovanje sve više standardom i normom poslovnoga ponašanja. Broj se kompanija u Europi koje rabe elektroničku trgovinu (e-Commerce) približava kritičnoj masi od 50%. U zavisnosti o sektoru i zemlji , elektronička je trgovina u Europskoj uniji, kako su predviđali njihovi izvori, dostigla kritičnu masu između 2000. i 2002. godine. Slika 3. Shema upravljanja opskrbnim lancem u B2B modelu poslovanja Svakako da takav eksplozivan i svima vidljiv ali i koristan rast, ne ostavlja nikoga ravnodušnim, pogotovo ne onoga tko racionalno razmišlja o razvitku u skorašnjem razdoblju. Za takve pojedince vizija koju imaju i za čije se ostvarenje na razne načine bore kroz primjenu interneta i izgradnju mrežnog gospodarstva, ostvaruje znatne tržišne mogućnosti velikih, srednjih i malih poduzeća, pojedinaca i poduzetnika. Takav pristup izravno razvija nove gospodarske mogućnosti i omogućava odnose gdje troškovi poslovanja i rizici koje ono sa sobom nosi nikada nisu bili manji, a moguće su i stvarne dobiti izravne i jasno mjerljive. Za odnose u kojima se danas na našim prostorima posluje, vrlo je važno posebno istaći i naglasiti činjenicu kako su troškovi i napori za uspostavu elektroničkoga poslovanja prilično mali i prihvatljivi. Kroz to je razvidno kako internet pruža mogućnosti i manje razvijenim sredinama da se brže uključe u slobodno tržišno nadmetanje i sudjeluju u općim globalnim kretanjima. To se treba, može i mora iskoristiti. 4. MOBILNO POSLOVANJE : VIZIJA, STRATEGIJA, REALNOST Pokretno proizvodno, poslovno i uslužno okruženje (m-Business) i nova generacija elektroničkoga poslovanja, koju karakterizira sveopća informacijsko-komunikacijsko-organizacijska podrška obavljanja operativnih, rutinskih i upravnih zadaća, dramatično doprinosi sveopćem poboljšavanju i unaprjeđenju poslovanja. Vizije, koje su do prije kratkog vremena pružale samo ohrabrujuće perspektive, danas su realnost. Perspektive novih poslovnih pothvata i novi razvitak utemeljen je na pojavi raspoloživih pasivnih i aktivnih prijenosnih uređaja koji stvarno omogućavaju obavljanje poslova u realnom vremenu na mjestu i u vrijeme nastanka poslovnoga, proizvodnog aili uslužnoga događaja. Takva mogućnost kontroliranja ili obavljanja posla putem pokretne naprave u bežičnoj komunikacijskoj vezi između stacionarnog radnog mjesta između kupca, dobavljača, zaposlenika i sl., otvara nove i praktično neograničene mogućnosti unaprjeđivanja postojećih ili otvaranja novih poslovnih pothvata. Danas se već sve više govori da će to novo pokretno poslovanje predstavljati još jednu revoluciju u poslovanju. Odnosi se to u prvom redu na neslućene mogućnosti koje se tako otvaraju u do sada, zbog prirode posla, nedovoljno dobro pokrivenim područjima i djelatnostima. Nadogradnja pokretnog interneta, za što već postoje protokoli povezivanja i dovoljno dobri organizacijski, sigurnosni i zaštitni mehanizmi, odvijat će se kroz pet ključnih nadogradnji: • unaprjeđivanje i povećavanje strojnih i programskih mogućnosti prijenosnih uređaja (naposljetku i pokretnoga telefonskog aparata) • korisnosti upotrebe bežične infrastrukture • uspostavi metoda koje će krajnjem korisniku osigurati podršku u svim fazama poslovanja (pretprodajni i poslijeprodajni kontakti) • aplikacijskih proizvoda koji će smanjiti troškove obrade i unaprijediti korisnost novog načina rada za sve sudionike u poslu • osiguravanje obavljanja izravnog poslovanja u realnom vremenu. Neki bolji poznavatelji prilika na tom području uspoređuju pokretno poslovanje u 21.stoljeću s ulogom i značenjem nafte u prošlom stoljeću koja je tada predstavljala glavnu energetsku okosnicu stare ekonomije. Različiti su modeli upotrebe pokretnog poslovanja. Razne su i koristi od takvoga načina rada. Pokretni se uređaji mogu rabiti na dva načina: • biti u funkciji i priključeni na mrežu (mobile but online) • obavljati uobičajene poslove bez izravne povezanosti s mrežom (mobile but offline). Koje su stvarno nove poslovne mogućnosti pokretnoga poslovanja?Općenito, nova strategija poslovanja koja uključuje i pokretno poslovanje, bilo u online ili offline načinu rada nije ničim ograničena. Ona može počivati na nekoliko glavnih oslonaca: • suradničkoj i međusektorskoj suradnji (vodoravna i okomita povezivanja) • logističkoj podršci na najširoj osnovi (prostor, vrijeme, potrebe…) • opskrbnim i proizvodnim lancima • odnosima s korisnikom na novim osnovama (glas, slika...) • internim odnosima zaposlenika (dostupnost, motiviranost, autorizacija…) Korist od početne uporabe pokretnoga poslovanja, samo u području vrlo često rabljene uloge interneta – elektroničkoj pošti – može osigurati znatne uštede u vremenu i troškovima komunikacije upućivanjem ili preusmjeravanjem poruke na korisnički pokretni telefon. Aplikativni su postupci za takav oblik komunikacije jednostavni i vrlo dobro podržani. I druga često korištena funkcija interneta - WWW osigurava pomoću WAP protokola izravnu aktivnu i pasivnu vezu korisnika s dobavljačevim portalom ili web mjestom. U prethodnim se primjerima radilo samo o posebnom služenju postojećim pokretnim telefonskim uređajima. Koristi od takvog i svih drugih načina uporabe pokretnoga poslovanja u drugačijem okruženju s drugim sadržajem, komforom i sigurnošću zasigurno će predstavljati novu razvojnu platformu i osnovicu novih odnosa u digitalnom društvu. 5. ZAKLJUČAK Mogućnosti su elektroničkoga poslovanja i pokretnoga poslovanja u biti neograničene i u pogledu zadovoljavanja potreba proizvodnje i potrošnje, kao i u zadovoljavanju slabo strukturiranih zahtjeva okruženja. Prema raznim izvorima, razvidno je da staro klasično gospodarstvo polako prepušta primat novim kretanjima koja karakterizira sveopća upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije. Budućnost elektroničkoga poslovanja počiva na: • personalizaciji odnosa s korisničkom stranom • poznavanje korisnikovih navika više od njegova imena • trenutnoj usluzi u nematerijalnom okruženju i procesuiranju materijalnoga zahtjeva • upotrebi zajedničkih modela za olakšavanje otpreme i zadovoljavanja potreba • posebnim cjenovnim modelima • posebnoj društvenoj brizi i zadovoljavanju postavljenih standarda • omogućavanju obavljanja posla uvijek i svuda • inteligentnim agentima - korisnici će upotrebljavati inteligentne agente za pronalaženje potrebne robe po najpovoljnijim cijenama - kompanije će upotrebljavati inteligentne agente za komuniciranje s agentima kupca i zadovoljavanje njihovih potreba. Kompetitivnost i konkurentnost nadmetanja u internetskom okruženju neizbježno će doprinositi bržem razvoju i zadovoljavanju potreba. Pokazat će se kako: • veličina tvrtke i način njezine unutarnje organiziranosti više nije presudan • zemljopisno odredište i načini poslovanja nisu od presudnoga značenja • jezične se prepreke premošćuju i ne predstavljaju poteškoće • jedanaka se produktivnost može postići uz manju angažiranost kapitala i živoga rada • male tvrtke mogu ostvariti veće transakcijske aktivnosti uz manje troškove • agencijski troškovi ne bilježe porast s “uvećavanjem” tvrtke Socijalni čimbenici koji utječu na pozitivna kretanja: • obrazovanost stanovništva • standard stanovništva • raspoloživost tehnologije • različitost metode poduzimanja poslovnog pothvata • opća društvena klima. Među skupom su pravnih čimbenika koji imaju značajan utjecaj na pravce i intenzitet kretanja u željenom smjeru: • zakonska regulativa • podzakonski akti (uredbe, pravilnici, standardi) • međunarodne asocijacije i procesi udruživanja sa svojim standardima • komorska udruženja • opća sigurnost poslovanja. U skupu izravnih gospodarskih čimbenika prepoznajemo neke: • razvijenost gospodarstva • proizvodna usmjerenost (vertikala, horizontalna) • raspoloživost tehnologije • komunikacijska otvorenost • raznolikost ponude i potražnje. Vrlo je važna i za buduća kretanja značajna skupina političkih čimbenika koji određuju tempo i veličinu napora oko uspostave digitalnoga gospodarstva: • organiziranost društva • obrazovni sustav • sustav poticaja i naknada u nekim djelatnostima • sposobnost vodstva na svim razinama • razvojne strategije i njihova usklađenost • prepoznavanje društvenih promjena u okruženju • spremnost na promjene. Osnovne su zapreke izgradnje digitalnog gospodarstva u Republici Hrvatskoj: • nedovoljna infrastruktura • sigurnost poslovanja • osnovne zakonske regulative • ekonomska nestabilnost • nedovoljno izobrazbene akcije • otpor pri mijenjanju tradicionalnog načina poslovanja • tehnološki čimbenici • raspoloživost interneta • komunikacijska otvorenost • privatne i javne računalne mreže LITERATURA Elsenpeter, C. R., Velte, J. T. (2001), eBusiness: A Beginner's Guide, Osborne/McGraw-Hill, Network Professional's Library, 1– 480. Frei, X. F., Kalakota R., Leone, J. A., Marx, M. L. (1999), Process Variation as a Determinant of Bank Performance: Evidence from the Retail Banking Study, Management Science/Vol. 45, No. 9, September 1999, pp 1210– 1220. Kalakota, R. (2000), Next-Generation B2B Solutions, Supply Chain Management Rewiev – July/August 2000, Technology, 74– 79. Kalakota, R. (2003), Mobile Business: Moving from Vision to Strategy, E-Business Review – Fall 2003, 49– 55. Kalakota R., Robinson M., (2999), e-Business 2.0, Looking Over the New Horizon, eAI Journal, October 2000, 22–30. Kalakota, R. (2000), 10 Things you must know about e-Business, fAI Journal, January 2000, e-Business, 24– 60. McKnight, W. L., Bailey, P. J. (1998), Internet Economics, The MIT Press Cambridge Massachusetts, 1– 525. Ricker, R. F., Kalakota R. (1999), Order Fulfillment: The Hidden Key to e-Commerce Success, Supply Chain Management Review, Fall 1999., 60– 70. Siebel, T., Malone, M. (1996), Virtual Selling, Going Beyonde the Automated Sales Force to Achieve Total Sales Quality, The Free Press, New York, 1– 248. Sadržaj Zbornika radova Okruglog stola |