|
|
|
|
1442
Ustavni sud Republike Hrvatske, u Drugom vijeću za odlučivanje o ustavnim tužbama, u sastavu sutkinja Jasna Omejec, predsjednica Vijeća, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić i Vice Vukojević, članovi Vijeća, u postupku koji je ustavnom tužbom pokrenuo S. T. iz P., na sjednici održanoj 2. svibnja 2006. godine, jednoglasno je donio
I. Ustavna tužba se usvaja.
II. Ukida se presuda Županijskog suda u Sisku broj: Gž-254/2005od 8. rujna 2005.
godine.
III. Predmet se vraća Županijskom sudu u Sisku na ponovni postupak.
IV. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Ustavna tužba podnesena je protiv presude Županijskog suda u Sisku broj: Gž-254/2005
od 8. rujna 2005. godine, kojom je usvojena žalba tuženice Osnovne škole »M. L.«
iz P., te je preinačena presuda Općinskog suda u Petrinji, broj: P-83/04-11 od
22. listopada 2004. godine, te je odbijen tužbeni zahtjev podnositelja kojim je
tražio poništenje odluke Školskog odbora navedene Osnovne škole od 12. veljače
2004. godine o izboru I. N. za ravnatelja škole.
2. Podnositelj smatra da su mu osporenim presudama povrijeđena ustavna prava
propisana odredbama članaka 14. stavka 2. i 26. Ustava, te odredbe članaka 6.,
13., 14. i 17. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda
(»Narodne novine – Međunarodni ugovori«, broj 18/97., 6/99., 8/99. – pročišćeni
tekst i 14/02., u daljnjem tekstu: Europska konvencija).
U ustavnoj tužbi podnositelj, u bitnome, navodi da je drugostupanjski sud
pogrešno primijenio materijalno pravo jer je zauzeo stajalište da ravnatelj
škole može biti i osoba s višom stručnom spremom. Podnositelj kao osoba s
visokom stručnom spremom u potpunosti zadovoljava zakonske uvjete za ravnatelja
škole, što je utvrdio prvostupanjski sud. Ističe da je ovaj Sud zauzeo
stajalište istovjetno stajalištu prvostupanjskog suda u odluci broj:
U-III-3723/2004 od 1. lipnja 2005. godine (»Narodne novine«, broj 69/05.), koje
je istovjetno i stajalištu Vrhovnog suda Republike Hrvatske iz presude broj: Rev-184/03-2
od 13. svibnja 2003. godine.
Stoga predlaže usvajanje ustavne tužbe i ukidanje presude drugostupanjskog suda.
Ustavna tužba je osnovana.
3. U konkretnom slučaju mjerodavne su odredbe članka 86. Zakona o osnovnom
školstvu (»Narodne novine«, broj 59/90., 26/93., 27/93., 7/96., 59/01., 114/01.
i 69/03. – pročišćeni tekst), koje propisuju:
Za ravnatelja osnovne škole može se imenovati osoba koja ispunjava uvjete za
učitelja ili stručnog suradnika i ima najmanje pet godina iskustva u
odgojno-obrazovnom radu.
Ravnatelja se imenuje javnim natječajem.
Ravnatelja imenuje i razrješava školski odbor.
Ravnatelj se imenuje na četiri godine. Ista osoba može biti ponovno imenovana.
Način i postupak imenovanja ravnatelja uređuje se statutom škole.
Člankom 71. stavkom 1. istog Zakona propisano je da poslove učitelja u
razrednoj, odnosno predmetnoj nastavi može obavljati osoba koja ima odgovarajuću
visoku stručnu spremu, a člankom 72. stavkom 2. istog Zakona propisano je da za
stručnog suradnika može biti izabrana osoba koja ima odgovarajuću visoku stručnu
spremu i ispunjava uvjete iz članka 69. tog Zakona.
Člankom 104. navedenog Zakona propisano je da uz osobe koje ispunjavaju uvjete
iz članka 71. tog Zakona, poslove učitelja predmetne nastave mogu obavljati i
osobe koje imaju odgovarajuću višu stručnu spremu pod uvjetom da su je stekli do
dana stupanja na snagu Zakona o osnovnom školstvu (»Narodne novine«, broj
59/90.), a poslove učitelja razredne nastave može obavljati i osoba koja je
najkasnije do 1992. godine upisala dvogodišnji studij razredne nastave i stekla
višu stručnu spremu.
4. Prvostupanjski sud usvojio je tužbeni zahtjev podnositelja i poništio odluku
kojom je za ravnatelja navedene osnovne škole imenovana I. N.
U postupku je utvrđeno da je imenovana diplomirala na P. a. u T., postigla višu
stručnu spremu i stekla stručni naziv nastavnika matematike i fizike.
Podnositelj je diplomirao na F. f. S. u Z., postigao visoku stručnu spremu i
stekao zvanje profesora psihologije. Iz preslike radne knjižice utvrđeno je da
je podnositelj od 1970. godine radio kao nastavnik u Osnovnoj školi G. do 1976.
godine, od kada je radio kao direktor u Osnovnoj školi B., iz čega se utvrđuje
da podnositelj ima više od 5 godina iskustva u odgojno-obrazovnom radu.
Uz navedene osobe, na natječaj su se javili M. R., Z. R., V. G. i Z. M.
Prvostupanjski sud je usvojio tužbeni zahtjev jer je utvrdio da se za ravnatelja
osnovne škole može imenovati samo osoba s odgovarajućom visokom stručnom
spremom, pa je odluka školskog odbora od 12. veljače 2004. godine nezakonita. I.
N. koja ima višu stručnu spremu stečenu do dana stupanja na snagu Zakona o
osnovnom školstvu iz 1990. godine, može raditi poslove učitelja, ali ne bi mogla
biti izabrana i za ravnatelja škole. Kako se na natječaj javio i podnositelj,
koji ima visoku stručnu spremu, školski odbor nije mogao izabrati za ravnatelja
osobu koja ima nižu stručnu spremu od zakonom propisane.
5. Drugostupanjski sud preinačuje prvostupanjsku presudu i odbija tužbeni
zahtjev, utvrđujući da je odluka školskog odbora o izboru ravnatelja zakonita.
Taj sud utvrđuje da izabrana kandidatkinja ispunjava uvjete za obavljanje
poslova učitelja razredne nastave predviđene odredbom članka 104. Zakona o
osnovnom školstvu, te stoga samim time ispunjava i uvjete predviđene odredbom
članka 86. istog Zakona propisane za imenovanje ravnatelja.
6. Ravnatelj osnovne škole, prema odredbama članka 86. Zakona o osnovnom
školstvu, koji je bio na snazi u vrijeme provođenja javnog natječaja u
konkretnom slučaju, mogla je biti samo osoba, koja uz ostale uvjete propisane
statutom škole i javnim natječajem, ima i visoku stručnu spremu.
Kako I. N. nije imala visoku stručnu spremu, već samo višu, ona je mogla
obavljati poslove učitelja razredne nastave, ali nije mogla biti i ravnatelj
škole.
Isto stajalište zauzeo je Ustavni sud u odluci broj: U-III-3723/2004od 1. lipnja
2005. godine (»Narodne novine«, broj 69/05.).
Zbog navedenoga je podnositelju povrijeđeno ustavno pravo zajamčeno odredbom
članka 14. stavka 2. Ustava, jer je u konkretnom slučaju pravni propis pogrešno
protumačen i primijenjen pri donošenju odluke drugostupanjskog suda. Time je
došlo do ustavnopravno neprihvatljivog tumačenja mjerodavne odredbe Zakona o
osnovnom školstvu, koji je bio na snazi u vrijeme provedbe javnog natječaja u
konkretnom slučaju, te je podnositelju povrijeđena jednakost pred zakonom.
7. Ustavni sud utvrđuje da je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o osnovnom
školstvu (»Narodne novine«, broj 76/05.) priznato pravo i osobama s visokom
stručnom spremom da budu birane za ravnatelje osnovnih škola. U tom je Zakonu
također propisan postupak u vezi s ravnateljima osnovnih škola koji su
nezakonito izabrani u vrijeme važenja Zakona o osnovnom školstvu (»Narodne
novine«, broj 59/90., 26/93., 27/93., 7/96., 59/01., 114/01. i 69/03. –
pročišćeni tekst). Izmjena zakonskog uređenja, međutim, nema utjecaja na
pravilnost utvrđenja Ustavnog suda u ovoj ustavnosudskoj stvari, jer je osporena
presuda Županijskog suda donesena u vrijeme važenja Zakona o osnovnom školstvu.
8. Kako je ustavna tužba usvojena zbog povrede ustavnog prava zajamčenog člankom
14. stavkom 2. Ustava, Ustavni sud nije razmatrao povrede ostalih ustavnih prava
i odredbi Europske konvencije koje su istaknute u ustavnoj tužbi.
9. Na temelju odredaba članaka 73. i 76. Ustavnog zakona, odlučeno je kao u
izreci.
Odluka o objavi temelji se na članku 29. Ustavnog zakona.
Broj: U-III-4579/2005
Zagreb, 2. svibnja 2006.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednica Vijeća
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |