|
|
|
|
1289
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Smiljko Sokol, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o prijedlogu za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj 5. travnja 2006. godine, donio je
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Pravilnika o
izmjenama i dopunama Pravilnika o ustroju i načinu rada područnih vijeća i
matičnih odbora (»Narodne novine«, broj 118/05.), te se Pravilnik ukida.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Na temelju ovlaštenja propisanog člankom 19. stavkom 4. Zakona o znanstvenoj
djelatnosti i visokom obrazovanju (»Narodne novine«, broj 123/03., 198/03.,
105/04. i 174/04.), Nacionalno vijeće za znanost na sjednici održanoj 20. rujna
2005. godine donijelo je Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o ustroju i
načinu rada područnih vijeća i matičnih odbora (u nastavku teksta: Pravilnik).
Pravilnik je objavljen u »Narodnim novinama«, broj 118, od 7. listopada 2005.
godine.
Pravilnik glasi:
»Članak 1.
U Pravilniku o ustroju i načinu rada područnih vijeća i matičnih odbora
(»Narodne novine«, broj 76/05 i 113/05 – Odluka USRH) članak 24. mijenja se i
glasi:
»Stupanjem na snagu ovog Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o ustroju i načinu
rada matičnih povjerenstava«(»Narodne novine«, broj 18/01).
Članak 2.
Dosadašnji članak 24. postaje članak 25.
Članak 3.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom objave u »Narodnim novinama«.
2. Dana 11. listopada 2005. godine, Petar Marija Radelj iz Zagreba podnio je
prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti osporenog Pravilnika s
Ustavom i zakonom.
U svom prijedlogu predlagatelj ističe da je Pravilnik pogrešno nazvan
»Pravilnikom o izmjenama i dopunama« jer da on u sebi ne sadrži niti jednu
dopunu. Nadalje navodi da se njime mijenja odredba o stupanju na snagu temeljnog
Pravilnika o ustroju i načinu rada područnih vijeća i matičnih odbora, što drži
pravno nedopustivim. Predlagatelj nadalje navodi da je, suprotno odredbama
Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, osporenim Pravilnikom
produženo važenje Pravilnika o ustroju i načinu rada matičnih povjerenstava,
odnosno da odredba članka 1. osporenog Pravilnika ima povratno djelovanje. Glede
odredbe članka 2. Pravilnika predlagatelj ističe njezinu nerazumljivost i
nejasnoću. Predlagatelj također navodi da je suprotno interesu pravne sigurnosti
osporeni Pravilnik stupio na snagu danom objave, a za što prema njegovom
mišljenju nema opravdanih razloga.
Iz sadržaja prijedloga proizlazi da predlagatelj smatra da je Pravilnik
nesuglasan s odredbama članka 3. i članka 89. Ustava, te člankom 123. Zakona o
znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju.
Zaključno predlagatelj predlaže Sudu pokrenuti postupak za ocjenu suglasnosti s
Ustavom i zakonom Pravilnika te njegovo poništavanje u cijelosti, odnosno
podredno njegovo ukidanje.
Prijedlog je osnovan.
3. Hrvatski sabor na sjednici održanoj 17. srpnja 2003. godine donio je Zakon o
znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju koji je sukladno odredbi članka
124. stupio na snagu petnaestog dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Članak 123. Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju glasi:
(1) Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaju važiti Zakon o
znanstvenoistraživačkoj djelatnosti (»Narodne novine«, br. 59/96.) i Zakon o
visokim učilištima (»Narodne novine«, br. 59/96., 14/00. i 26/00., 67/00.,
02/99., 94/00. i 129/00.) i na njima utemeljeni propisi, osim onih odredbi tih
zakona za koje je ovim Zakonom navedeno da će se primjenjivati do određenog
vremena i nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Podzakonski propisi doneseni na temelju Zakona o znanstvenoistraživačkoj
djelatnosti i Zakona o visokim učilištima primjenjivat će se i nakon prestanka
navedenih zakona sve do donošenja odgovarajućih propisa prema ovome Zakonu, osim
ako nisu u suprotnosti s odredbama ovoga Zakona.
4. Kao što je razvidno iz sadržaja stavka 1. članka 123. Zakona o znanstvenoj
djelatnosti i visokom obrazovanju, njegovim stupanjem na snagu prestao je važiti
Zakon o visokim učilištima.
Odredbom stavka 2. članka 123. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom
obrazovanju određeno je da će se propisi doneseni na temelju Zakona o visokim
učilištima primjenjivati i nakon prestanka važenja tog zakona sve do donošenja
odgovarajućih propisa prema ovom Zakonu.
Na temelju odredaba članka 8. stavka 3. i članka 20. Zakona o izmjenama i
dopunama Zakona o visokim učilištima (»Narodne novine«, broj 129/00.), Rektorski
zbor visokih učilišta Republike Hrvatske na sjednici održanoj 19. veljače 2001.
godine donio je Pravilnik o ustroju i načinu rada matičnih povjerenstava.
Na temelju ovlaštenja propisanog člankom 19. stavkom 4. Zakona o znanstvenoj
djelatnosti i visokom obrazovanju, Nacionalno vijeće za znanost na sjednici
održanoj 1. ožujka 2005. godine donijelo je Pravilnik o ustroju i načinu rada
područnih vijeća i matičnih odbora. Navedeni Pravilnik objavljen je u »Narodnim
novinama«, broj 76, od 23. lipnja 2005. godine, a stupio je na snagu 1. srpnja
2005. godine. Navedeni Pravilnik bio je predmetom ustavnosudske kontrole i
Ustavni sud je Odlukom, broj: U-II-2840/05 i U-II-2912/05, od 7. rujna 2005.
godine (»Narodne novine«, broj 113/05.) ukinuo dio odredbe članka 24. Pravilnika
koji glasi »stupa na snagu danom donošenja, a », te je utvrdio dan stupanja na
snagu tog Pravilnika.
Stupanjem na snagu Pravilnika o ustroju i načinu rada područnih vijeća i
matičnih odbora, dakle 1. srpnja 2005. godine, sukladno izričitoj odredbi
sadržanoj u članku 123. stavku 2. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom
obrazovanju, prestao je važiti Pravilnik o ustroju i načinu rada matičnih
povjerenstava.
Ustaljeno je pravno stajalište Ustavnog suda da prestankom važenja zakona kao
pravne osnove za donošenje drugog propisa (podzakonskog akta za provedbu
zakona), prestaju važiti i drugi propisi doneseni u svrhu provedbe zakona, ako u
prijelaznim i završnim odredbama novog zakona nije drugačije određeno (odluka
Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj: U-II-2074/2001, od 9. travnja 2003.
godine, »Narodne novine«, broj 67/03. i 98/03.).
5. Mjerodavne odredbe članka 89. Ustava glase:
Prije nego što stupe na snagu zakoni i drugi propisi državnih tijela objavljuju
se u »Narodnim novinama«, službenom listu Republike Hrvatske.
Propisi tijela koja imaju javne ovlasti prije stupanja na snagu moraju biti
objavljeni na dostupan način u skladu sa zakonom.(...)
Zakoni i drugi propisi državnih tijela i tijela koja imaju javne ovlasti ne mogu
imati povratno djelovanje.(...)
Sukladno navedenim odredbama Ustava drugi propisi mogu stupiti na snagu nakon
što su objavljeni u »Narodnim novinama«, a propisi koje donose tijela koja imaju
javne ovlasti stupaju na snagu nakon što su objavljeni na dostupan način u
skladu sa zakonom. Također, drugi propisi ili njihove pojedine odredbe ne mogu
imati povratno djelovanje.
6. Odredbom članka 1. osporenog Pravilnika izmijenjena je odredba članka 24.
Pravilnika o ustroju i načinu rada područnih vijeća i matičnih odbora koja
glasi:
Ovaj Pravilnik objavit će se u »Narodnim novinama«.
Odredbom članka 24. Pravilnika o ustroju i načinu rada područnih vijeća i
matičnih odbora određena je objava Pravilnika, o kojoj s obzirom na odredbu
stavka 1. članka 89. Ustava ovisi i njegovo stupanje na snagu.
Ustavni sud utvrđuje da je odredbom članka 1. Pravilnika izmijenjena odredba
Pravilnika o ustroju i načinu rada područnih vijeća i matičnih odbora o kojoj je
ovisilo njegovo stupanje na snagu. Takvo normativno rješenje Sud ocjenjuje
pravno nedopustivim polazeći od odredbe članka 89. stavka 4. Ustava kojom se
priječi povratno djelovanje drugih propisa. Odredbama kasnijeg drugog propisa ne
mogu se mijenjati odredbe o kojima ovisi stupanje na snagu nekog ranijeg drugog
propisa.
Također, Ustavni sud utvrđuje da donositelj nije bio ovlašten osporenim
Pravilnikom dana 7. listopada 2005. godine odrediti dan prestanka važenja
Pravilnika o ustroju i načinu rada matičnih povjerenstava, koji je već prestao
važiti 1. srpnja 2005. godine stupanjem na snagu Pravilnika o ustroju i načinu
rada matičnih odbora sukladno odredbi stavka 2. članka 123. Zakona o znanstvenoj
djelatnosti i visokom obrazovanju.
7. Ustavni sud utvrđuje da odredbe osporenog Pravilnika nisu u suglasnosti s
odredbom članka 89. stavka 4. Ustava. Ujedno, Sud utvrđuje da odredbe osporenog
Pravilnika nisu u suglasnosti ni s načelom sadržanim u članku 5. stavku 1.
Ustava kojim se određuje da u Republici Hrvatskoj ostali propisi moraju biti u
skladu s Ustavom i zakonom, kao niti s načelom vladavine prava kao jedne od
najviših vrednota ustavnog poretka Republike Hrvatske utvrđene člankom 3.
Ustava.
Uređenje prestanka važenja Pravilnika o ustroju i načinu rada matičnih
povjerenstava, kako je to u konkretnom slučaju učinjeno odredbama osporenog
Pravilnika, nije u suglasju ni s člankom 123. stavkom 2. Zakona o znanstvenoj
djelatnosti i visokom obrazovanju.
8. Slijedom svega iznijetoga, na temelju čanka 55. stavka 1. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 99/99., 29/02. i 49/02.
– pročišćeni tekst), odlučeno je kao u točki I. izreke.
Točka II. izreke utemeljena je na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-II-4094/2005
Zagreb, 5. travnja 2006.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |