|
|
|
|
1574
Na temelju članka 157. točka 2. i u skladu s člankom 167. Zakona o zračnom prometu (»Narodne novine«, br. 132/98 i 178/04), ministar mora, turizma, prometa i razvitka, donosi
Područje primjene
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuju se posebni uvjeti kojima mora udovoljavati pravna osoba registrirana za obavljanje djelatnosti prijevoza u javnom zračnom prometu (u daljnjem tekstu: zračni prijevoznik), te način izdavanja Svjedodžbe o sposobnosti.
Pojmovi
Članak 2.
Pojmovi koji se upotrebljavaju u ovom Pravilniku imaju
sljedeće značenje:
1. Svjedodžba o sposobnosti zračnog prijevoznika (Air Operator Certificate – AOC)
(u daljnjem tekstu: Svjedodžba): dokument koji izdaje Ministarstvo mora,
turizma, prometa i razvitka (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) kojim potvrđuje da
zračni prijevoznik udovoljava propisanim uvjetima za obavljanje djelatnosti
javnoga zračnog prometa navedene u Svjedodžbi;
2. poslovni plan (business plan): detaljan opis komercijalnih djelatnosti
zračnog prijevoznika za određeno razdoblje, posebice u odnosu na razvoj tržišta
i planirana ulaganja, uključujući financijske i gospodarske učinke tih
djelatnosti;
3. financijsko izvješće uprave (management account): detaljno izvješće o
prihodima i rashodima u određenom vremenskom razdoblju, u kojem su razdvojeno
prikazane djelatnosti vezane uz zračni prijevoz od ostalih djelatnosti, te
dohodovne i nedohodovne stavke.
Uvjeti za izdavanje i produživanje valjanosti Svjedodžbe
Članak 3.
(1) Za izdavanje i produživanje valjanosti svjedodžbe, zračni
prijevoznik mora udovoljavati uvjetima u pogledu opreme, sredstava i stručnog
osoblja, te imati financijsku sposobnost primjerenu vrsti i opsegu operacija.
(2) Glavna djelatnost zračnog prijevoznika mora biti zračni prijevoz, samostalno
ili u kombinaciji s nekom drugom komercijalnom operacijom zrakoplova ili
popravkom i održavanjem zrakoplova.
Gospodarsko-financijski uvjeti
Članak 4.
(1) Zračni prijevoznik koji podnosi zahtjev za izdavanje
Svjedodžbe dužan je dokazati da udovoljava gospodarsko-financijskim uvjetima,
odnosno dužan je uz zahtjev priložiti:
1. Plan poslovanja iz kojeg mora biti razvidno:
– da u svakom trenutku može ispunjavati svoje stvarne i potencijalne obveze,
koje su utvrđene pod realnim pretpostavkama, za razdoblje od 24 mjeseca od
početka obavljanja djelatnosti;
– da može podmiriti svoje fiksne i operativne troškove koji nastaju kod
obavljanja djelatnosti prema planu poslovanja i koji su utvrđeni prema realnim
pretpostavkama, za razdoblje od tri mjeseca od početka operacija, ne uzimajući u
obzir prihod od obavljanja djelatnost.
2. Najnovije financijsko izvješće uprave i završno financijsko izvješće za
prethodnu poslovnu godinu s mišljenjem revizora, ako je dostupno.
3. Projiciranu bilancu, uključujući račun dobiti i gubitka za iduće dvije
godine.
4. Osnove za projekciju prihoda i rashoda za stavke kao što su gorivo,
prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja,
aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
5. Detaljne podatke o početnim troškovima koji su realizirani u razdoblju od
podnošenja zahtjeva do početka poslovanja i objašnjenje kako namjerava
financirati te troškove.
6. Detaljne podatke o postojećim i očekivanim financijskim izvorima.
7. Detaljne podatke o dioničarima, uključujući nacionalnost i vrste dionica koje
posjeduju, i Statut društva. Ako su dio grupe poduzeća, podatke o njihovim
međusobnim odnosima.
8. Dinamički plan priljeva i odljeva sredstava s planom likvidnosti za prve
dvije godine poslovanja.
9. Detaljne podatke o financiranju kupnje/zakupa zrakoplova, uključujući u
slučaju zakupa, rokove i uvjete iz ugovora.
(2) Zračni prijevoznik koji posjeduje važeću Svjedodžbu i planira promjenu
vlasničke strukture ili djelatnosti što će znatno utjecati na financije, radi
procjene daljnje financijske sposobnosti treba priložiti:
1. Najnoviju internu bilancu uprave i završno financijsko izvješće za prethodnu
poslovnu godinu s mišljenjem revizora.
2. Precizne pojedinosti o svim predloženim promjenama npr. promjeni vrste
usluge, predviđenom preuzimanju ili udruživanju, promjenama u dioničkom
kapitalu, promjenama dioničara, itd.
3. Projiciranu bilancu s računom dobiti i gubitka za tekuću financijsku godinu,
uključujući sve predložene promjene u strukturi ili djelatnostima koje će znatno
utjecati na financijsko sposobnost.
4. Prethodne i projicirane iznose rashoda i prihoda za stavke kao što su gorivo,
prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja,
aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
5. Izjave o priljevu sredstava i planovima likvidnosti za iduću godinu,
uključujući sve predviđene promjene u strukturi ili djelatnostima koje će znatno
utjecati na financijsku sposobnost.
6. Detaljne podatke o financiranju kupnje/zakupa zrakoplova, uključujući u
slučaju zakupa, rokove i uvjete iz ugovora.
(3) Zračni prijevoznik koji posjeduje važeću Svjedodžbu mora dostavljati
Ministarstvu svake financijske godine relevantne podatke, i to:
1. Završno financijsko izvješće s mišljenjem revizora u roku koji ne smije biti
duži od šest mjeseci nakon isteka relevantnog razdoblja i, po potrebi, najnoviju
internu bilancu uprave.
2. Projiciranu bilancu, uključujući račun dobiti i gubitka za iduću godinu.
3. Prethodne i projicirane iznose rashoda i prihoda za stavke kao što su gorivo,
prevoznine i tarife, plaće, održavanje, amortizacija, promjene tečaja,
aerodromske pristojbe, osiguranje, itd. Prognoze prometa/prihoda.
4. Dinamički plan priljeva i odljeva sredstava s planom likvidnosti za iduću
godinu.
(4) Kada opravdano posumnja u postojanje financijskih problema kod zračnog
prijevoznika, Ministarstvo može ocijeniti njegov financijski rad i može
Svjedodžbu ukinuti ako ustanovi da zračni prijevoznik nije u stanju udovoljiti
stvarnim i potencijalnim obvezama u dvanaesto-mjesečnom razdoblju. Ministarstvo
može, ako nije ugrožena sigurnost, izdati privremenu dozvolu ovisno o
financijskoj reorganizaciji zračnog prijevoznika.
(5) Zračni prijevoznik koji se isključivo bavi operacijama zrakoplova najveće
uzletne mase manje od deset tona i/ili s manje od dvadeset mjesta, ne mora
udovoljavati uvjetima iz stavaka 1., 2., 3., i 4. ovoga članka, ali mora u
svakom trenutku imati raspoloživ neto kapital u iznosu od najmanje 80.000 €, ili
jamstvo financijske institucije na isti iznos.
(6) Odredbe ovoga članka usklađeni su sa odredbama Uredbe vijeća (EEC) Br.
2407/92 od 23. srpnja 1992 o licenciranju zračnih prijevoznika; Council
Regulation (EEC) No 2407/92 of 23 July 1992 on licensing of air carriers u
dijelu koji se odnosi na gospodarsko-financijske uvjete.
Odgovorne osobe
Članak 5.
(1) Zračni prijevoznik mora imenovati odgovornog
rukovoditelja (accountable manager), koji je zadužen za letačke operacije,
unutarnju organizaciju i financije, te odgovornu da se sve operacije i
održavanje zrakoplova obavljaju u skladu s propisima i zrakoplovnim standardima.
(2) Zračni prijevoznik mora imenovati rukovoditelja kvalitete (quality manager)
koji je odgovoran za upravljanje sustavom kvalitete i poduzimanje korektivnih
mjera.
(3) Zračni prijevoznik mora imenovati odgovorne osobe (post holders) za:
– letačke operacije;
– održavanje zrakoplova;
– osposobljavanje zrakoplovnog osoblja;
– operacije na zemlji.
(4) Odgovornim osobama iz stavaka 1., 2., i 3. ovoga članka ne mogu biti
imenovane osobe kojima je izricana sankcija za kazneno djelo, prijestup ili za
ponovljeni prekršaj u zračnom prometu.
(5) O promjenama odgovornih osoba zračni prijevoznik dužan je obavijestiti
Ministarstvo najmanje deset dana prije namjeravane promjene, a iznimno taj rok
može biti i kraći.
Osiguranje
Članak 6.
Zračni prijevoznik mora imati važeću policu osiguranja kojom su osigurani
putnici, prtljaga, teret, pošta i treće osobe.
Izdavanje ili produženje valjanosti Svjedodžbe
Članak 7.
(1) Uz zahtjev za izdavanje Svjedodžbe zračni prijevoznik
mora priložiti i odgovarajuće dokaze o udovoljavanju uvjetima, i to:
1. Rješenje trgovačkog suda o upisu u sudski registar;
2. Dokaz o vlasničkoj strukturi;
3. Obavijest o razvrstavanju poslovnog subjekta prema Nacionalnoj klasifikaciji
djelatnosti (NKD);
4. Dokaz o udovoljavanju gospodarsko-financijskim uvjetima;
5. Popunjene obrasce (JAA Form Four) za odgovornog rukovoditelja, rukovoditelja
kvalitete i druge odgovorne osobe;
6. Policu/police osiguranja;
7. Operativni priručnik (Operations Manual – OM);
8. Listu minimalne opreme (Minimum Equipmet List – MEL);
9. Izjavu o udovoljavanju uvjetima iz Pododjeljka K&L (Subpart K&L), JAR-OPS
1/3;
10. Program mjera zaštite (Security Programme).
(2) Prije izdavanja ili produžavanja valjanosti Svjedodžbe, zračni prijevoznik
mora dostaviti sljedeće dokaze glede održavanja zrakoplova:
1. Opis sustava održavanja (Maintenance Management Exposition);
2. Program održavanja (Maintenance Programme);
3. Tehničku knjigu aviona (Aeroplane Technical Log) ili Tehničku knjigu
helikoptera (Helicopter Technical Log);
4. Ugovore s organizacijama kojima je povjerio održavanje.
(3) O svakoj promjeni koja se odnosi na stavke 1., i 2. ovoga članka, zračni
prijevoznik mora odmah obavijestiti Ministarstvo.
Rokovi za podnošenje zahtjeva za izdavanje i produživanje valjanosti Svjedodžbe
Članak 8.
(1) Zahtjev za izdavanje Svjedodžbe podnosi se najmanje
devedeset dana, a Operativni priručnik najmanje šezdeset dana prije planiranog
početka izvođenja operacija.
(2) Zahtjev za produženje valjanosti Svjedodžbe zračni prijevoznik podnosi
najmanje trideset dana prije isteka njezine valjanosti.
(3) Zahtjev za promjenu vrste operacije zračni prijevoznik podnosi najmanje
trideset dana prije namjeravane promjene.
Uvjeti valjanosti Svjedodžbe
Članak 9.
(1) Zračni prijevoznik koji podnese zahtjev za produženje
valjanosti Svjedodžbe dužan je Ministarstvu omogućiti uvid u sve elemente na
temelju kojih se izdaje Svjedodžba.
(2) Ako u tijeku valjanosti Svjedodžbe zračni prijevoznik prestane udovoljavati
nekim od uvjeta pod kojima je Svjedodžba izdana, Ministarstvo može oduzeti ili
promijeniti Svjedodžbu o čemu će donijeti rješenje.
(3) Zračni prijevoznik može imati samo jednu Svjedodžbu.
(4) Svjedodžba važi samo za zrakoplove upisane u Hrvatski registar civilnih
zrakoplova.
(5) Zrakoplov mora imati važeću svjedodžbu o plovidbenosti.
(6) Svjedodžba važi samo ako zračni prijevoznik ima odobren sustav održavanja.
(7) Svjedodžba se izdaje prvi put za razdoblje od godinu dana, te nakon toga za
razdoblje od jedne do najviše pet godina.
Omogućavanje nadzora
Članak 10.
Zračni prijevoznik mora Ministarstvu omogućiti nesmetan pristup u sve dijelove organizacije i zrakoplove, a glede nadzora nad održavanjem zrakoplova i obavljanjem operacija, pristup do svake ugovorno angažirane organizacije kojoj je povjerio obavljanje određenih poslova za koje je odgovoran.
Dodaci
Članak 11.
(1) Dodatak 1. i Dodatak 3. tiskani su uz ovaj Pravilnik i
čine njegov sastavni dio.
(2) Dodatak 1. iz stavka 1. ovoga članka prijevod je Zahtjeva zajedničkih
(europskih) zrakoplovnih vlasti JAR-OPS 1 Javni zračni prijevoz (avioni)
(Izmjena i dopuna broj 10, od 1. ožujka 2006.) (JAR-OPS 1 Commercial Air
Transportation (Aeroplanes) (Amendment 10; 01.03.06)).
(3) Dodatak 3. iz stavka 1. ovoga članka prijevod je Zahtjeva zajedničkih
(europskih) zrakoplovnih vlasti JAR-OPS 3 Javni zračni prijevoz (helikopteri)
(Izmjena i dopuna broj 3, od 1. travnja 2004.) (JAR-OPS 3 Commercial Air
Transportation (Helicopters) (Amendment 3; 01.04.04)).
Primjenjivi Zahtjevi zajedničkih zrakoplovnih vlasti
Članak 12.
(1) Osim udovoljavanja odredbama ovoga Pravilnika, zračni
prijevoznici koji moraju udovoljavati i odredbama Zahtjeva zajedničkih
zrakoplovnih vlasti koji su povezani s njihovim operacijama i to:
1. JAR-1:– Definitions and Abbreviations; Definicije i kratice koje se koriste u
JAA sistemu;
2. JAR-11:– JAA Regulatory and Related Procedures; Propisane i pripadajuće
procedure Zajedničkih zrakoplovnih vlasti;
3. GAI-20:– Joint Advisory Material – Advisory Circular Joint; Preporuke
Zajedničkih zrakoplovnih vlasti – Okružnice s preporukama Zajedničkih
zrakoplovnih vlasti;
4. JAR-26:– Additional AirworthineS Requirements for Operations; Dodatni
zahtjevi plovidbenosti za zračne prijevoznike;
5. JAR-STD-1A:– Aeroplane Flight Simulators; Simulatori letenja avionom;
6. JAR-STD-2A:– Aeroplane Flight Training Devices; Uređaji za osposobljavanje za
letenje avionoma;
7. JAR-STD-3A:– Aeroplane Flight & Navigation Procedures Trainers; Uređaji za
vježbanje letačkih i navigacijskih procedura;
8. JAR-STD 4A:– Basic Instrument Training Devices; Uređaji za osnovno
instrumentalno osposobljavanje;
9. JAR-STD-1H:– Helicopter Flight Simulators; Simulatori letenja helikopterom;
10. JAR-STD-2H:– Helicopter Flight Training Devices; Uređaji za osposobljavanje
za letenje helikopterom;
11. JAR-STD-3H:– Helicopter Flight & Navigation Procedures Trainers;
Helikopterski uređaji za vježbanje letačkih i navigacijskih procedura;
12. JAR-MMEL/MEL:– Master Minimum Equipment List/Minimum Equipment List; Glavni
popis minimalne opreme/Popis minimalne opreme.
(2) Do donošenja propisa koji reguliraju odnosnu materiju primjenjivat će se
odredbe:
– Section 2. AMC & IEM OPS 1 Acceptable Means of Compliance and Interpretative/Explonatory
Material; Sekcije 2. Prihvatljivi načini udovoljavanja zahtjevima / Materijali s
pojašnjenjima/tumačenjima.
– Section 2. AMC & IEM OPS 3 Acceptable Means of Compliance and Interpretative/Explonatory
Material; Sekcije 2. Prihvatljivi načini udovoljavanja zahtjevima / Materijali s
pojašnjenjima/tumačenjima.
Tumačenje
Članak 13.
U slučaju nejasnoća u tumačenju odredaba ovoga Pravilnika koristit će se tekstovi izvornih dokumenta iz članka 11. ovoga Pravilnika na engleskom jeziku.
Izuzeci
Članak 14.
(1) Odredbe članka 4. stavka 5. ovoga Pravilnika o najmanjem
raspoloživom neto kapitalu u iznosu od 80.000 € primjenjivat će se od 1.
siječnja 2009., do kada zračni prijevoznik koji namjerava steći ili produžiti
valjanost Svjedodžbe, u svrhu ocjene financijske sposobnosti, mora predočiti
dokaz o najmanje raspoloživom neto kapitalu u iznosu od 40.000 € ili jamstvo
financijske institucije na isti iznos.
(2) Odredba članka 4. stavka 5. ovoga Pravilnika o najmanjem raspoloživom neto
kapitalu ne primjenjuju se pri stjecanju i produživanju valjanosti Svjedodžbe za
panoramsko letenje koje se obavlja isključivo u hrvatskom zračnom prostoru.
(3) Iznimno od odredbe članka 9. stavka 4. ovoga Pravilnika, Ministarstvo može,
na zahtjev zračnog prijevoznika, odobriti upisivanje u Svjedodžbu i zrakoplova
koji nije upisan u Hrvatski registar civilnih zrakoplova u skladu s rokovima iz
članka 43. Zakona o zračnom prometu.
(4) U razdoblju do godinu dana nakon stupanja na snagu ovoga Pravilnika,
Ministarstvo može izdati ili produžiti valjanost Svjedodžbe i zračnom
prijevozniku koji ne ispunjava sve propisane uvjete iz Dodataka 1. ovoga
Pravilnika ako procijeni da se u konkretnom slučaju ne odstupa od propisane
minimalne razine sigurnosti.
Prijelazne i završne odredbe
Članak 15.
Danom stupanja na snagu ovoga Pravilnika prestaje vrijediti Pravilnik o uvjetima i načinu izdavanja Svjedodžbe o sposobnosti (»Narodne novine«, broj 67/04).
Stupanje na snagu
Članak 16.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u
»Narodnim novinama«.
Klasa: 011-01/06-01/19
Urbroj: 530-01-06-1
Zagreb, 17. svibnja 2006.
Ministar
mora, turizma, prometa i razvitka
Božidar Kalmeta, v. r.
Dodatak 1
Zajednički zrakoplovni zahtjevi
JAR-OPS 1
Javni (komercijalni) zračni prijevoz (avioni)
Amandman 10
1. ožujka 2006.
SEKCIJA 1
JAR-OPS 1
ODJELJAK 1 – ZAHTJEVI
1 OPĆENITO
Ovaj odjeljak
sadržava zahtjeve za imaoce Svjedodžbe o sposobnosti
2 PRIKAZ
[2.1 Zahtjevi JAR-OPS su prikazani u dva stupca po
stranici, pri čemu je svaka stranica označena
datumom
izdavanja i/ili brojem amandmana pod kojim je izmijenjena ili ponovno izdana.]
2.2 Podnaslovi su pisani u kurzivu (italic
typeface).
2.3 Napomene koje sadrže pojašnjenja
prikazane su u manjem fontu i nisu dio zahtjeva.
[2.4 Novi, promijenjeni i ispravljeni tekstovi bit će
ispisani unutar velikih zagrada dok se ne
izda sljedeći
amandman.]
Amandman 2
1-0-1
01.07.00
JAR-OPS 1
SEKCIJA 1
NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO
01.07.00
1-0-2
Amandman 2
PODODJELJAK A | PODRUČJE PRIMJENE |
ODJELJAK B | OPĆENITO |
ODJELJAK C | IZDAVANJE SVJEDODŽBE I NADZOR ZRAČNOG PRIJEVOZNIKA |
ODJELJAK D | OPERATIVNI POSTUPCI |
PODODJELJAK E | OPERACIJE U SVIM VREMENSKIM UVJETIMA |
ODJELJAK F | IZVOĐENJE OPĆENITO |
PODODJELJAK G | KATEGORIJA PERFORMANSE A |
PODODJELJAK H | KATEGORIJA PERFORMANSE B |
PODODJELJAK I | KATEGORIJA PERFORMANSE C |
PODODJELJAK J | MASA I RAVNOTEŽA |
PODODJELJAK K | INSTRUMENTI I OPREMA |
ODJELJAK L | KOMUNIKACIJSKA I NAVIGACIJSKA OPREMA |
ODJELJAK M | ODRŽAVANJE AVIONA |
ODJELJAK N | LETAČKA POSADA |
DIO O | KABINSKA POSADA |
ODJELJAK P | PRIRUČNICI, DNEVNICI I DOKUMENTACIJA |
PODODJELJAK Q | OGRANIČENJA RADNOG VREMENA, VREMENA LETENJA I VREMENA ODMORA |
ODJELJAK R | PRIJEVOZ OPASNIH VRSTA ROBA ZRAKOM |
ODJELJAK S | ZAŠTITA (SECURITY) |
AR-OPS 1 Odjeljak S
SEKCIJA 1
NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO
01.09.04
1-S-2
Amandman 7
Dodatak 2
Zajednički zrakoplovni zahtjevi
Namjerno ostavljeno prazno
Dodatak 3
Zajednički zrakoplovni zahtjevi
JAR-OPS 3
Javni (komercijalni) zračni prijevoz (helikopteri)
Amandman 3
1. travnja 2004.
SEKCIJA 1 JAR-OPS 3
ODJELJAK 1 – ZAHTJEVI
1 Općenito
ovaj odjeljak sadrži zahtjeve za imaoce svjedodžbe o sposobnosti (»air operator
certificate«).
2 Prikaz
2.1 Zahtjevi JAR-OPS-a prikazani su u dva stupca po stranici, a svaka je
stranica označena datumom izdavanja ili brojem izmjene pod kojim je izmijenjena
i dopunjena ili ponovno izdana.
2.2 Podnaslovi su tiskani kosim slovima.
2.3 Napomene za pojašnjenja koje ne sačinjavaju dio zahtjeva tiskane su manjim
slovima.
2.4 Novi, izmijenjeni i dopunjeni, te ispravljeni tekst bit će tiskan u velikim
zagradama do izdavanja naknadne ‘izmjene’.
NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO
1-0-1
01.02.99
JAR-OPS 3
SEKCIJA 1
NAMJERNO OSTAVLJENO PRAZNO
01.02.99 1-0-2
ODJELJAK A | PODRUČJE PRIMJENE |
ODJELJAK B | OPĆENITO |
ODJELJAK C | IZDAVANJE SVJEDODŽBE O SPOSOBNOSTI I NADZOR ZRAČNOG PRIJEVOZNIKA |
ODJELJAK D | OPERATIVNE PROCEDURE |
ODJELJAK E | OPERACIJE U SVIM VREMENSKIM UVJETIMA |
ODJELJAK F | PERFORMANSE OPĆENITO |
ODJELJAK G | KATEGORIJA PERFORMANSE 1 |
ODJELJAK H | KATEGORIJA PERFORMANSE 2 |
ODJELJAK I | KATEGORIJA PERFORMANSE 3 |
ODJELJAK J | MASA I RAVNOTEŽA |
ODJELJAK K | INSTRUMENTI I OPREMA |
PODODJELJAK L | KOMUNIKACIJSKA I NAVIGACIJSKA OPREMA |
ODJELJAK M | ODRŽAVANJE HELIKOPTERA |
ODJELJAK N | LETAČKA POSADA |
ODJELJAK O | ČLANOVI POSADE KOJA NIJE LETAČKA POSADA |
ODJELJAK P | PRIRUČNICI, DNEVNICI I ZAPISI |
PODODJELJAK Q | ZAHTJEVI GLEDEO GRANIČENJA RADNOG VREMENA,(FLIGHT TIME), VREMENA LETENJA (DUTY TIME) I VREMENA ODMORA |
PODODJELJAK R | PRIJEVOZ OPASNIH ROBA ZRAKOM |
ODJELJAK S | ZAŠTITA |
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga |