|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 27. 12. 2024.
|
|
5. UVJETI ODREĐIVANJA GRAĐEVINSKIH PODRUČJA I KORIŠTENJA IZGRAĐENA I
NEIZGRAĐENA DIJELA PODRUČJA
5.1. OPĆI UVJETI
- 70 -
Građevinskim područjem u smislu ovog Plana smatraju se prostori namijenjeni
za razvoj i uređenje naselja i prostori namijenjeni za razvoj i uređenje
izvan naselja.
Na osnovi ovog razgraničenja građevinska područja se dijele na:
· građevinska područja naselja i
· građevinska područja izdvojene namjene.
- 71 -
Na građevinskim područjima naselja moguće je graditi i uređivati građevine i
prostore namijenjene za stanovanje, gospodarstvo, obrazovanje, kulturu,
odgoj, vjersku djelatnost, zdravstvo, socijalnu skrb i sličnu djelatnost,
šport i rekreaciju, odmor, komunalnu i prometnu infrastrukturu, groblja,
prikupljanje i gospodarenje otpadom, parkove, park-šume, zaštitno zelenilo,
vodne površine i ostalo.
- 72 -
Građevinska područja izdvojene namjene određuju prostore namijenjene za
građenje građevina i uređenje prostora gospodarske (proizvodne i poslovne) i
ugostiteljsko–turističke namjene.
- 73 -
Građevinska područja treba dimenzionirati racionalno, s obrazloženjem
opravdanosti povećanja njihova neizgrađena dijela.
Položaj, veličina i oblik građevinskog područja određuje se prema
osjetljivosti prostora, odnosno kategoriji zaštite.
- 74 -
Planom se određuju uvjeti za određivanje građevinskih područja prema
kategorijama zaštite prostora iz poglavlja 1. tablica 1. ovih Odredaba:
· I. kategorija zaštite je područje zabrane gradnje i zahvata u prostoru, u
kojem se ne mogu formirati nova građevinska područja i širiti postojeća
izgrađena. Dopušteno je planiranje nužne infrastrukture i rekonstrukcija
postojećih građevina;
· II. kategorija zaštite je područje ograničene gradnje i zahvata u prostoru
u kojem je iznimno dopušteno širenje građevinskih područja i to najviše 5 %
površine izgrađenog dijela naselja. Zabranjeno je formiranje novih
građevinskih područja i širenje izgrađenih dijelova građevinskih područja
izdvojene namjene;
· III. kategorija zaštite je područje regulacije u kojem je nužna pojačana
pažnja pri formiranju građevinskih područja, planiranju izgradnje i drugih
zahvata u prostoru. Posebno treba voditi brigu o zahvatima u područjima
zaštićene i evidentirane prirodne baštine, zaštićenih nepokretnih kulturnih
dobara, krajobraznim cjelinama (kulturnim krajolicima) I. i II. kategorije,
osobito vrijednim predjelima (prirodnim i kultiviranim krajobrazima) i na
vodonosnom području.
· IV. kategorija zaštite je područje na kojem je moguće formirati
građevinska područja prema kriterijima za dimenzioniranje građevinskih
područja naselja (poglavlje 5.2. ovih Odredaba).
- 75 -
Veličina, prostorni raspored i oblik građevinskih područja odredit će se
prostornim planovima uređenja gradova i općina, prema kriterijima iz ovog
Plana.
- 76 -
Prema obvezama iz Strategije i Programa prostornog uređenja Republike
Hrvatske (“Narodne novine” broj 50/99) i na osnovi izvršene analize o
izgrađenosti građevinskih područja iz važećih dokumenata prostornog
uređenja, građevinska područja u ukupnoj površini na razini jedinica lokalne
samouprave (gradovi i općine) ne mogu se povećavati u odnosu na njihovu
površinu u važećim prostornim planovima gradova i općina na dan donošenja
ovog Plana.
- 77 -
Građevinsko područje sastoji se od izgrađenog i neizgrađenog dijela.
Izgrađenim građevinskim područjem smatra se građevinsko zemljište na kojem
su izgrađene građevinske parcele, izgrađene infrastrukturne građevine i
površine, te ostale površine privedene namjeni (parkovi, igrališta i sl.).
Pod izgrađenim građevinskim zemljištem, u smislu ovih Odredbi, podrazumijeva
se i zemljište na kojem je započeta ili se namjerava započeti gradnja na
osnovi važećeg odobrenja za građenje, kao i za koje postoji važeća
lokacijska dozvola ili izvod iz prostornog plana prema posebnim propisima.
Razgraničenje izgrađenog dijela obavlja se rubom izgrađenih građevinskih
parcela.
Izgrađeni dio građevinskog područja određuje se tako da se izuzima:
· svaka neizgrađena površina veća od 2.000 m2,
· svi neizgrađeni rubni i interpolirani prostori koji uz pristupnu
prometnicu imaju širinu veću od 40 metara.
5.2. Kriteriji za dimenzioniranje građevinskih područja naselja
- 78 -
Temelj za dimenzioniranje građevinskih područja naselja je prognoza
stanovništva Županije do 2015. godine. Prognoza je dana na temelju
prethodnih demografskih istraživanja, prvih rezultata Popisa stanovništva
2001., prognoza gospodarskog i ostalog razvitka u Županiji, ali i prognoza
kretanja stanovništva u Hrvatskoj i Gradu Zagrebu.
- 79 -
Prostorni raspored naselja mora se odrediti sukladno sustavu središnjih
naselja iz Plana.
- 80 -
Najveća dopuštena površina građevinskih područja naselja gradova i općina,
iskazana u hektarima dobiva se iz omjera prognoziranog broja stanovnika i
određene prosječno najmanje gustoće građevinskih područja naselja na
području gradova i općina (tablica 5.).
Tablica 5.: Kriteriji za dimenzioniranje građevinskih područja
OPĆINE I GRADOVI
PROGNOZA BROJA STANOVNIKA
DO 2015.
NAJMANJA GUSTOĆA
središta gradova i općina
[stan/ha]
sva naselja u prosjeku
[stan/ha]
A. GRADOVI
1. Dugo Selo
16.230
17
13
2. Ivanić Grad
16.300
17
8
3. Jastrebarsko
17.200
17
8
4. Samobor
39.500
33
18
5. Sveti Ivan Zelina
16.550
10
8
6. Velika Gorica
70.100
33
18
7. Vrbovec
16.700
10
8
8. Zaprešić
25.700
33
30
B. OPĆINE
1. Bedenica
1.650
8
8
2. Bistra
6.800
10
12
3. Brckovljani
8.500
10
6
4. Brdovec
11.340
12
12
5. Dubrava
5.680
10
6
6. Dubravica
1.630
8
6
7. Farkaševac
2.200
10
6
8. Gradec
4.100
8
6
9. Jakovlje
4.200
12
12
10. Klinča Sela
5.480
10
8
11. Kloštar Ivanić
7.100
10
8
12. Krašić
3.300
10
6
13. Kravarsko
2.180
10
6
14. Križ
7.700
10
10
15. Luka
1.500
8
8
16. Marija Gorica
2.350
8
8
17. Orle
2.250
8
6
18. Pisarovina
3.880
8
6
19. Pokupsko
2.600
8
6
20. Preseka
1.700
8
6
21. Pušća
2.760
8
8
22. Rakovec
1.420
8
6
23. Rugvica
8.800
10
10
24. Stupnik
4.000
12
10
25. Sveta Nedjelja
17.300
12
15
26. Žumberak
1.300
10
6
Kod određivanja gustoće stanovnika za potrebe dimenzioniranja građevinskih
područja naselja u kojima postoje kuće za povremeni boravak moguće je
povećati “obračunski” broj stanovnika (stalni + povremeni) na način da se za
svaku takvu kuću dodaju 2 povremena stanovnika.
- 81 -
U kartografskom prikazu br. 1. “Korištenje i namjena prostora” shematski su
naznačena naselja s planiranim ukupnim građevinskim prostorom veličine do 25
ha (krug) i naselja s planiranim ukupnim građevinskim područjima veličine
preko 25 ha (ploha). Ovi znakovi nisu obvezujući svojom veličinom, oblikom i
pozicijom.
- 82 -
Naselja koja se sastoje od više samostalnih izgrađenih dijelova mogu imati
više građevinskih područja formiranih oko tih dijelova.
Ne mogu se formirati nova izdvojena građevinska područja na prostorima na
kojima nema izgrađenih građevina.
- 83 -
Građevinska područja naselja ne mogu se širiti (povećavati) uz državne i
županijske ceste.
Iznimno, mogu se planirati interpolacije u pretežno izgrađenim dijelovima
naselja.
5.3. Kriteriji za dimenzioniranje građevinskih područja izdvojene namjene
- 84 -
Kriteriji za utvrđivanje građevinskih područja izdvojene namjene za
gospodarske (proizvodne i poslovne) djelatnosti temelje se na izvršenoj
analizi izgrađenih i neizgrađenih dijelova građevinskih područja proizvodne
i poslovne namjene, projekciji rasta broja stanovništva i planiranom
gospodarskom razvoju Županije.
- 85 -
Na osnovi izvršene analize iz prethodne točke, ukupne površine građevinskih
područja izdvojene gospodarske (proizvodne i poslovne) namjene gradova i
općina ne mogu se povećavati osim u slučajevima kada izgrađeni dio prelazi
80 % ukupne površine tih područja i kod gradova i općina koji na svojim
područjima nisu do sada imali ovu vrstu građevinskih područja.
- 86 -
Na prostorima gradova i općina koji do sada nisu imali građevinska područja
za izdvojenu gospodarsku namjenu mogu se dimenzionirati po kriteriju do
najviše 40 m2 po jednom stanovniku.
- 87 -
U kartografskom prikazu br. 1. “Korištenje i namjena prostora” naznačeni su
prostori za građevinska područja izdvojene gospodarske namjene veća od 25
ha.
Pored toga izvan građevinskih područja naselja moguće je planirati manja
građevinska područja izdvojene gospodarske namjene veličine do 25 ha, uz
obavezu ispunjenja ostalih uvjeta iz ovog Plana i njegovih Odredbi za
provođenje.
- 88 -
Građevinska područja izdvojene namjene za ugostiteljsko – turističku
djelatnost veličine preko 25 ha smještavaju se na prostore koji su u
grafičkom dijelu Plana označeni poligonom. Pored toga moguće je u prostornim
planovima uređenja gradova i općina predvidjeti manja građevinska područja
izdvojene namjene za ovu djelatnost koja se u ukupnom zbiru s prethodnim
dimenzioniraju po sljedećim kriterijima:
· 1000 m2 površine građevinskog područja po km2 površine općine odnosno
grada, ili
· 3 m2 površine građevinskog područja po stanovniku općine odnosno grada.
Primjenjuje se povoljniji kriterij.
Osim toga na području Općine Žumberak može se predvidjeti i dodatnih 30 ha,
u funkciji Strategijom prostornog uređenja Republike Hrvatske planiranog
zimskog športsko – rekreacijskog centra.
6. UVJETI UTVRĐIVANJA PROMETNIH I DRUGIH INFRASTRUKTURNIH SUSTAVA U PROSTORU
- 89 -
Ovim Odredbama određuju se osnovni funkcionalni, prostorni i ekološki uvjeti
za planiranje prometnih i drugih infrastrukturnih sustava.
Trase infrastrukturnih sustava i lokacije njihovih građevina ucrtane u
kartografskim prikazima ovog Plana usmjeravajućeg su značenja i dozvoljene
su odgovarajuće prostorne prilagodbe koje ne odstupaju od koncepcije
rješenja.
Detaljni uvjeti za gradnju i obnovu pojedinih infrastrukturnih sustava
odredit će se prostornim planovima uređenja gradova i općina.
Prostor u kojem se planira izgradnja infrastrukturnih sustava treba
sagledavati kao prostorno-ekološku, funkcionalnu, gospodarsku, kulturnu i
prirodnu cjelinu. U tom smislu potrebno je osigurati uravnoteženost i
skladnost između svih korisnika prostora, s težištem na zaštiti prirode i
okoliša.
Kod planiranja trasa prometnih i drugih infrastrukturnih sustava treba
nastojati da se iste planiraju u zajedničkim koridorima, vodeći računa o
racionalnom korištenju prostora.
Svi zahvati koji će se planirati i izvoditi u prostoru trebaju biti u skladu
s najvišim ekološkim kriterijima zaštite prirode i okoliša, kao i kvalitete
življenja i djelovanja u cjelini.
Uvjeti utvrđivanja prometnih i drugih infrastrukturnih sustava u prostoru
prikazani su po sljedećim osnovnim grupama:
· prometni sustavi,
· energetski sustav,
· vodnogospodarski sustav.
Za prometne i druge infrastrukturne koridore i prostore u istraživanju, a
koji su prikazani u grafičkim dijelovima Plana, potrebno je izvršiti dodatna
stručno planerska istraživanja, koja mogu biti osnova za izmjene i dopune
ovog Plana.
Do izvršenja navedenih obaveza ovi koridori i prostori prikazuju se u
prostornim planovima uređenja gradova i općina kao koridori i prostori u
istraživanju.
Alternativni koridori prometnica, prikazani u ovom Planu, zadržavaju istu
oznaku i status u prostornim planovima uređenja gradova i općina.
Za željeznički koridor Konjščina – Komin – Sesvete, željeznički koridor za
gradski i prigradski promet Stubičke toplice – Zagreb i koridor ceste Strmec
Stubički – Pila – tunel Medvednica (Gračani) – Zagreb, koji su planirani
Prostornim planom Krapinsko-zagorske županije kao koridori u istraživanju,
moguće je kroz međusobnu suradnju vršiti istraživanja i na području
Zagrebačke županije.
Po izgradnji prometne ili druge infrastrukturne građevine unutar jedne od
tri vrste koridora ili prostora (planski, alternativni, u istraživanju)
potrebno je izvršiti stručnu analizu o potrebi zadržavanja preostalih vrsta
i provesti postupak izmjene i dopune ovog Plana.
6.1. Prometni sustavi
- 90 -
U ovom Planu, na razini plansko-usmjeravajućeg značenja, utvrđuje se osnovni
položaj prometnih sustava u prostoru Županije u odnosu na prometnu ulogu,
razmještaj naselja, vrijednosti i zaštitu prostora za:
· glavne cestovne prometne pravce,
· cestovne granične prijelaze,
· željezničke prometne pravce,
· zračnu luku, zračno pristanište i letjelišta,
· riječni promet,
· poštanski promet,
· telekomunikacije.
- 91 -
Na razini plansko-usmjeravajućeg značenja trase cesta i dispozicija
raskrižja određeni su načelno, primjereno mjerilu kartografskog prikaza.
U cilju provedbe potrebno je:
· u prostornim planovima uređenja gradova i općina odrediti optimalne trase
i širine koridora,
· izraditi potrebnu dokumentaciju uvažavajući temeljna planska usmjerenja o
položaju koridora.
- 92 -
Postojeće državne, županijske i lokalne ceste razvrstane su na temelju
Zakona o javnim cestama, Odluke o mjerilima za razvrstavanje javnih cesta,
te Strategije prometnog razvitka Republike Hrvatske.
U odnosu na predloženu cestovnu mrežu moguće su promjene u funkcionalnom
smislu (promjena kategorije), na temelju Odluke nadležnog ministarstva, a
bez posebnih izmjena i dopuna Plana.
Rekonstrukcija dionice ispravkom ili ublažavanjem loših tehničkih elemenata
ceste kao i djelomično izmještanje trase ne smatra se promjenom trase.
Moguća je promjena razvrstavanja sukladno funkcionalnim potrebama (na razini
planski-usmjeravajućeg određenja u Planu su definirane poželjne promjene u
razvrstavanju).
Do izgradnje planiranih zamjenskih cesta (paralelnih prometnih pravaca)
postojeće ceste zadržavaju sadašnju kategoriju razvrstavanja.
- 93 -
Cestovni granični prijelazi su:
· stalni međunarodni granični cestovni prijelaz I. kategorije,
· stalni međudržavni granični cestovni prijelazi II. kategorije,
· granični cestovni prijelazi za pogranični promet.
Cestovni granični prijelazi mogu se rekonstruirati i graditi u skladu s
njihovom kategorijom bez posebnih prostornih ograničenja.
- 94 -
Do izrade detaljnije dokumentacije potrebno je u prostornim planovima
uređenja gradova i općina osigurati prostorne koridore za prolaz planiranih
cestovnih pravaca prema trasama i širinama utvrđenim ovim Planom i sa
zaštitnim pojasevima određenim posebnim propisima iz područja cestovnog
prometa.
Najmanje širine cestovnog zemljišta unutar njihovog koridora mogu biti:
· za državne ceste 18 m,
· za županijske ceste 16 m,
· za lokalne ceste 15 m.
Iznimno, širine cestovnog zemljišta na područjima zaštićenih dijelova
prirode i u izgrađenim dijelovima naselja mogu biti manje, ovisno o
reljefnim pejzažnim i urbanim karakteristikama tih područja, odnosno
naselja.
Moguća su manja odstupanja od predloženih plansko-usmjeravajućih trasa cesta
tijekom detaljnije razrade u okviru prostornih planova uređenja gradova i
općina, studija i sl. Pri tome se točke prijelaza između jedinica lokalne
samouprave moraju zadržati, ili se mogu promijeniti uz suglasnost jedinica
lokalne samouprave koje međusobno graniče u predloženoj točki prijelaza.
Uz koridore javnih kategoriziranih cesta, unutar, kao i izvan građevinskih
područja, moguće je graditi sadržaje za pružanje usluga sudionicima u
prometu (benzinske postaje, ugostiteljsko-opskrbni objekti i moteli).
Lokacije i uvjete za ove sadržaje treba odrediti u prostornim planovima
uređenja gradova i općina.
- 95 -
Željeznički prometni pravci utvrđeni Planom zadržavaju svoj postojeći
položaj u prostoru, a koridore je potrebno štititi u skladu s odredbama
Zakona o sigurnosti u željezničkom prometu i u skladu s odredbama iz ovog
Plana.
- 96 -
Uvjeti za prostorni smještaj željezničkih pruga i objekata su:
· na razini plansko-usmjeravajućeg značenja ovim Planom određen je koridor
koji je potrebno razraditi dokumentima prostornog uređenja užeg područja
uvažavajući opredjeljenje da se što manje zauzima novi prostor, te da se
zadrži na trasi postojeće pruge,
· uz trasu željezničke pruge treba predvidjeti zaštitne pojaseve u širinama
prema propisima iz područja željezničkog prometa.
Na postojećim trasama željezničkih pruga mogu se vršiti rekonstrukcije
dionica u svrhu poboljšanja prometno-tehničkih elemenata, što se ne smatra
promjenom trase.
Sva križanja željezničkih pruga sa državnim i županijskim cestama trebaju
biti izvedena u dva nivoa. Pored toga moguće je prostornim planovima
uređenja gradova i općina planirati i denivelirane prijelaze za ostale
ceste.
- 97 -
Razvoj zračnog prometa odnosi se na proširenje i rekonstrukciju postojećih
kapaciteta Zračne luke Zagreb.
Prostorni obuhvat proširenja i rekonstrukcije Zračne luke Zagreb treba
detaljnije razraditi kroz Prostorni plan područja posebnih obilježja i
Prostorni plan uređenja Grada Velika Gorica.
Do izrade Prostornog plana područja posebnih obilježja i Prostornog plana
uređenja Grada Velike Gorice razvoj Zračne luke Zagreb moguć je na prostoru
koji je ovim Planom određen za posebnu namjenu.
Smještaj i prostorni obuhvat ovim Planom određenih letjelišta i zračnog
pristaništa treba prilagoditi prostornim mogućnostima pojedinih lokacija.
Njihov točan položaj i obuhvat određuje se prostornim planovima uređenja
gradova i općina.
Prostore za helidrome moguće je predvidjeti uz građevine od važnosti za
Državu i u prostornim planovima uređenja gradova i općina.
- 98 -
Za uspostavu plovnosti rijeka Save i Kupe kao plovnih putova II. kategorije
moguće su korekcije postojećih korita koje se moraju planirati uz maksimalnu
zaštitu okolnog krajolika i režima voda.
Položaj i prostorni obim Riječne luke Rugvica potrebno je točno odrediti
Prostornim planom uređenja općine Rugvica.
- 99 -
Razvoj poštanskog prometa i telekomunikacija u dijelu koji se odnosi na
izgradnju poslovnih građevina usmjeren je na građevinska područja naselja,
te se prostornim planovima uređenja gradova i općina i drugim dokumentima
prostornog uređenja moraju osigurati prostorne pretpostavke za nesmetan
razvoj.
Za stupove globalne mobilne telekomunikacijske mreže (GSM) mogu se osigurati
parcele i izvan građevinskih područja naselja u skladu s načelom racionalnog
korištenja i zaštite prostora.
Za razvoj i izgradnju telekomunikacijskih vodova i mreža Planom se predviđa
osiguranje novih koridora za izgradnju međunarodnih i magistralnih vodova, a
za proširenje kapaciteta prvenstveno je potrebno koristiti koridore prometne
i druge infrastrukture, te težiti njihovom objedinjavanju u cilju zaštite i
očuvanja prostora te sprečavanja nepotrebnog zauzimanja novih površina.
6.2. Energetski sustav
- 100 -
Energetski sustav sastoji se od sljedećih podsustava:
a) eksploatacija, prerada i transport nafte i plina i plinoopskrba,
b) elektroenergetika,
c) potencijalni lokalni izvori energije.
6.2.1. Eksploatacija, prerada i transport nafte i plina i plinoopskrba
- 101 -
Opskrba Zagrebačke županije prirodnim plinom planirana je spajanjem na
postojeći magistralni plinovod za međunarodni transport Slovenija – Hrvatska
i planirani magistralni plinovod za međunarodni transport Italija (Jadran) –
Hrvatska.
Na trasi magistralnih plinovoda određene su mjerno redukcijske stanice (MRS)
kao mjesta priključaka županijske mreže. Trasu plinovoda treba smještavati u
ili uz koridore prometnica.
Plinofikacija naselja na području općina i gradova razvijat će se na temelju
ovog Plana, a razrađivat će se prostornim planovima uređenja gradova i
općina.
- 102 -
Prilikom određivanja trasa magistralnih plinovoda treba izbjegavati vođenje
plinovoda područjima zaštićene i evidentirane prirodne baštine kao i šumskim
područjima.
U koridorima plinovoda izvan naselja zabranjena je izgradnja, osim objekata
infrastrukturnih sustava, a prema uvjetima i uz suglasnost vlasnika
plinovoda.
U koridorima plinovoda unutar naselja, mogućnost i uvjeti gradnje određuju
se dokumentima prostornog uređenja užeg područja.
- 103 -
Naftovodi i plinovodi međunarodnog i magistralnog karaktera moraju biti
udaljeni od drugih objekata kod paralelnog vođenja najmanje:
· 5 m od ruba cestovnog pojasa županijskih i lokalnih cesta,
· 10 m od ruba cestovnog pojasa državnih cesta,
· 20 m od ruba cestovnog pojasa autoputa i željeznica,
· 10 m od nožice nasipa reguliranog vodotoka i kanala.
6.2.2. Elektroenergetika
- 104 -
Glavni pravci razvoja u elektroenergetici usmjereni su na izgradnju
proizvodnih kapaciteta i dogradnju sustava za prijenos električne energije.
Elektroenergetski sustav na razini ovog Plana obuhvaća proizvodnju i
prijenos električne energije naponskog nivoa od 110 kV do 400 kV.
Planiranje prijenosa električne energije nižeg naponskog nivoa rješava se
prostornim planovima uređenja gradova i općina.
- 105 -
Planom se predviđa mogućnost izgradnje hidroelektrana na rijeci Savi -
Zaprešić (Podsused) i Drenje, kombi elektrane - toplane na lokaciji Prevlaka
i malih hidroenergetskih objekata (male hidroelektrane).
Lokacije malih hidroelektrana odredit će se prostornim planovima uređenja
gradova i općina.
- 106 -
Za proizvodna postrojenja HE Zaprešić (radni naziv HE Podsused), HE Drenje
na Savi i kombi elektrane – toplane na lokaciji Prevlaka potrebno je
predvidjeti prostor za izgradnju postrojenja i pratećih građevina. Za
hidroelektrane potrebno je predvidjeti prostor za izgradnju akumulacije.
- 107 -
Unapređenje i razvoj kapaciteta za prijenos električne energije predviđa se
u okviru postojećih i planiranih koridora i prostora, uz minimalno potrebna
proširenja, zaštitu i racionalno korištenje prostora.
Pri određivanju trasa dalekovoda za prijenos i distribuciju treba
analizirati postojeća i planirana građevinska područja, šume i šumska
zemljišta, područja zaštićenih i evidentiranih prirodnih i kulturnih dobara,
te voditi računa o bonitetu poljoprivrednih zemljišta radi smanjenja
negativnih utjecaja na poljoprivrednu proizvodnju.
Kod postojećih dalekovoda najmanje širine zaštitnih koridora trebaju
iznositi:
· za 400 kV dalekovod 40 m,
· za 220 kV dalekovod 30 m,
· za 110 kV dalekovod 25 m.
Korištenje i uređenje prostora unutar ovih koridora treba biti u skladu s
posebnim propisima i uvjetima nadležnih tijela i pravnih osoba s javnim
ovlastima.
6.2.3. Potencijalni lokalni izvori energije
- 108 -
Planom se predviđa racionalno korištenje energije korištenjem dopunskih
izvora, ovisno o energetskim i gospodarskim potencijalima pojedinih
područja.
Dopunski izvori energije su prirodno obnovljivi izvori energije vode, sunca,
vjetra te, prema lokalnim prilikama, toplina iz industrije, otpada i
okoline.
Kod planiranja energetskog sustava u prostornim planovima uređenja gradova i
općina potrebno je razmotriti mogućnost korištenja dopunskih izvora
energije, uz uvjet poštivanja svih ograničenja proizašlih iz obveze
poštivanja prirodnih i krajobraznih vrijednosti prostora i zaštite okoliša.
Ovako odabrane lokacije potrebno je uvrstiti u prostorne planove uređenja
gradova i općina.
6.3. Vodnogospodarski sustav
6.3.1. Zaštitne i regulacijske građevine
- 109 -
Za zaštitu od štetnog djelovanja voda na vodotocima su dozvoljeni
regulacijski zahvati i korekcije korita pod uvjetima definiranim ovim
Planom.
Zahvate treba provoditi uz maksimalno uvažavanje prirodnih i krajobraznih
obilježja, te posebice ekološke ravnoteže.
- 110 -
Zaštita od neposrednih velikih voda rijeka Save i Kupe odnosi se na:
· zaštitu naselja uz Savu i Kupu od 100-godišnjih velikih voda,
· zaštitu poljoprivrednih površina od 25-godišnjih velikih voda.
Zaštita od velikih voda Sutle provodi se uz sljedeće uvjete (primjenjuje se
nepovoljniji uvjet):
· na potezu utjecaja uspora velikih voda Save, obrambeni nasipi moraju imati
nadvišenje 1,2 m iznad 25-godišnjih velikih voda Sutle uz istovremenu pojavu
100-godišnjih velikih voda Save,
· ili minimalno nadvišenje od 1 m iznad nivoa 50-godišnjih voda Sutle.
Zaštita od velikih voda Krapine provodi se uz sljedeće uvjete (primjenjuje
se nepovoljniji uvjet):
· na potezu utjecaja velikih voda Save, nasipi moraju imati nadvišenje od
1,2 m iznad usporenih 25-godišnjih velikih voda Krapine, uz istovremenu
pojavu 100-godišnjih velikih voda Save,
· na potezu bez utjecaja Save mora biti nadvišenje nasipa minimalno 1,0 m
iznad 100-godišnjih velikih voda Krapine.
Na slivu Česme postavljaju se sljedeći uvjeti zaštite od poplava:
· naselja, industrijske zone i glavne prometnice štite se od 100-godišnjih
velikih voda,
· poljoprivredne površine i ribnjaci štite se od 50-godišnjih velikih voda,
· šumske površine štite se od 25-godišnjih velikih voda.
Na slivu Samoborskog gorja zaštita od poplava vezana je uz izgradnju HE
Zaprešić (radni naziv HE Podsused), pri čemu zaobalje treba biti branjeno od
100-godišnjih velikih voda.
U slivu Kupčine postavljaju se sljedeći uvjeti zaštite od poplava:
· zaštita naselja od 100-godišnjih voda,
· zaštita poljoprivrednih površina od 25-godišnjih voda.
- 111 -
Na područjima djelovanja erozijskih procesa i bujica trebaju se provoditi
aktivnosti za sprečavanje i sanaciju tih procesa. Pritom, između ostalog,
treba:
· planirati retencije i akumulacije za obranu od poplava, te sustav nasipa i
oteretnih kanala
· planirati biološke radove za zaštitu od bujica i erozija (pošumljivanje,
resekcijsku sječu, melioracije pašnjaka i sl.),
· spriječiti širenje građevinskih područja na poplavna područja, te na
područja mogućih havarijskih poplava uslijed pucanja brana i nasipa
akumulacija.
- 112 -
Radi očuvanja i održavanja zaštitnih i regulacijskih vodnih građevina i
drugih vodnogospodarskih objekata i održavanja vodnog režima nije
dozvoljeno:
· obavljati radnje kojima se može ugroziti stabilnost nasipa i drugih
vodnogospodarskih objekata,
· u inundacijskom pojasu i na udaljenosti manjoj od 10 m od nožice nasipa
orati zemlju, saditi i sjeći drveće i grmlje,
· u inundacijskom pojasu i na udaljenosti manjoj od 20 m od nožice nasipa
podizati zgrade, ograde i druge građevine osim zaštitnih vodnih građevina,
· obavljati ostale aktivnosti iz članka 106. Zakona o vodama te ostalih
članaka koji određuju režim korištenja prostora vodnih građevina.
Pri rješavanju melioracijske problematike potrebno je sagledati sve utjecaje
na ekološki sustav koji su u svom djelovanju ovisni jedni o drugima. Nakon
provedenih radova na zaštiti od voda ili istovremeno s tim potrebno je prići
uređenju primarnih i glavnih recipijenata, a zatim i sustava odvodnje.
- 113 -
Komasacija, kao mjera poboljšanja tla, preporučljiva je na svim prostorima
gdje nije provedena, osim gdje je to planom zabranjeno zbog očuvanja
krajobraznih vrijednosti i bioraznolikosti i u prostoru I. i II. kategorije
krajobraznih cjelina.
6.3.2. Korištenje voda
- 114 -
Opskrba vodom za piće ima prioritet u odnosu na korištenje voda u druge
svrhe.
U cilju osiguranja rezervi pitke vode za vodoopskrbu stanovništva i
osiguranje funkcije vodoopskrbe uz postojeća vodocrpilišta i izvorišta
planiraju se i nova koja se povezuju u vodoopskrbni sustav Županije, odnosno
i šire regije.
- 115 -
Rješenje vodoopskrbe Županije treba temeljiti na uspostavi sustava koji će
distribucijom vode iz izvorišta osigurati potrebne količine kvalitetne vode
za sadašnje i buduće potrebe.
Također treba razvijati sustav vodoopskrbe koji će povećati strategijsku i
pogonsku sigurnost vodoopskrbe.
Vodonosno područje i izvorišta vode treba zaštititi od mogućih zagađivanja.
Stoga je oko svih utvrđenih izvorišta vode (postojećih i planiranih) nužno
plansko poštivanje zona sanitarne zaštite. Za izvorišta kod kojih zone još
nisu utvrđene treba ih što prije utvrditi temeljem elaborata i istraživanja.
- 116 -
Mrežu cjevovoda vodoopskrbnog sustava u pravilu je potrebno polagati u
postojeće (iznimno nove) infrastrukturne koridore, uvažavajući načela
racionalnog korištenja prostora te minimalne potrebne zaštitne koridore
određene posebnim propisima.
- 117 -
Detaljna razrada vodoopskrbnih sustava vršit će se u prostornim planovima
uređenja gradova i općina prema osnovnim smjernicama i kriterijima ovog
Plana.
6.3.3. Odvodnja i zaštita voda
- 118 -
Sustave odvodnje treba dovesti u ravnomjerni odnos sa sustavom vodoopskrbe.
Njihov razvitak, odnosno izgradnju, treba prilagoditi zaštićenim područjima
i utvrđenim kriterijima zaštite, posebno na vodozaštitnim i vodonosnim
područjima.
Odvodnja na prostoru Županije određena je modelima mješovite i razdjelne
kanalizacije.
Detaljna razrada sustava odvodnje vršit će se u prostornim planovima
uređenja gradova i općina prema osnovnim smjernicama i kriterijima ovog
Plana.
- 119 -
Planom se utvrđuju sustavi javne odvodnje otpadnih voda, odnosno njima
pripadajuće građevine i instalacije (kolektori, crpke, uređaji za
pročišćavanje otpadnih voda i ispusti) od značenja za Državu i Županiju, a
prikazani su u grafičkom prikazu 2.2. “Infrastrukturni sustavi –
Vodnogospodarski sustav”.
Građevine i instalacije sustava odvodnje od značenja za Državu su uređaji za
pročišćavanje otpadnih voda preko 50.000 ES s pripadajućim kolektorima i
ispustima.
Građevine i instalacije sustava odvodnje od značenja za Županiju su uređaji
za pročišćavanje otpadnih voda od 10.000 do 50.000 ES s pripadajućim
kolektorima i ispustima.
Dopušta se izgradnja uređaja za pročišćavanje otpadnih voda po fazama i to:
I. faza mehaničko pročišćavanje u kombinaciji s ispustom u vodotok
II. faza kompletiranje mehaničkog stupnja pročišćavanja uključujući i
izvedbu odgovarajućih građevina za taloženje,
III. faza ili viši stupanj pročišćavanja izgradit će se kada na to ukažu
rezultati sustavnog istraživanja otpadnih voda, rada ispusta i kakvoće
recipijenta.
Stupanj pročišćavanja na uređajima za pročišćavanje otpadnih voda propisan
je i ovisi o kategoriji vode prijamnika, koja kategorija se određuje
Državnim i Županijskim planom za zaštitu voda.
- 120 -
Industrijski pogoni obvezni su za svoje otpadne vode izgraditi vlastite
sustave i uređaje, ili ih putem predtretmana dovesti u stanje mogućeg
prihvata na sustav javne odvodnje.
Komunalni mulj kao ostatak nakon primarnog pročišćavanja voda treba
prikupljati i predvidjeti njegovu obradu i deponiranje.
- 121 -
Na vodozaštitnim područjima izvorišta, kao i na području potencijalnog užeg
vodozaštitnog područja treba obavezno izgraditi vodonepropusnu kanalizaciju,
te otpadne vode odvesti izvan vodozaštitnih područja i nizvodno od vodotoka
od utjecaja na prihranjivanje vodocrpilišta.
7. MJERE OČUVANJA KULTURNO-KRAJOBRAZNIH VRIJEDNOSTI
- 122 -
Planom su utvrđena područja i lokaliteti osobite vrijednosti, osjetljivosti
i ljepote krajobraza, kojima treba posvetiti posebnu pažnju pri izradi
dokumenata prostornog uređenja užeg područja.
Područja i lokaliteti osobitih kulturno – krajobraznih vrijednosti i mjere
za njihovo očuvanje iskazani su po sljedećim prostornim cjelinama:
1. kategorija kulturnog krajolika (krajobrazne cjeline državnog značaja):
· područje Parka prirode Žumberak – Samoborsko gorje, te sjeverni dio Grada
Jastrebarsko, Općine Krašić i Oćine Klinča Sela,
· Crna mlaka i dio doline Kupe, obuhvaća područje prostornog sklopa dvorca s
ribnjacima, okruženih šumama,
· područje padina Medvednice, obuhvaća zapadne i istočne padine nad dolinama
Krapine i Lonje,
2. kategorija kulturnog krajolika (krajobrazne cjeline regionalnog značaja):
· doline rijeke Save, Krapine, Lonje, Sutle, Glogovnice,
· Turopolje – istočni dio,
· Pokuplje i Vukomeričke gorice, obuhvaća središnji prostor Vukomeričkih
gorica s dijelom Pokuplja,
· Samoborsko gorje i Plešivica, obuhvaća dio Samoborskog gorja sa
sjeveroistočnim padinama do doline Save, jugoistočnim padinama, te padine
Plešivice,
3. kategorija kulturnog krajolika:
· dijelovi Turopolja i Posavine,
· Prigorje i Bilogorsko - moslavački prostor,
· Marijagoričko pobrđe,
4. kategorija-područja s izraženim konfliktima u prostoru:
· šire područje grada Sveti Ivan Zelina,
· šire područje grada Dugog Sela,
· dio Posavine od Hruščice do Prevlake.
- 123 -
U prostoru kulturnog krajolika 1. kategorije treba održati i unaprijediti
zatečene vrijednosti krajobraznih cjelina, prvenstveno kroz tradicionalni
način korištenja prostora, zadržavanje postojeće mreže naselja i pejzažnog
odnosa šumskih i poljoprivrednih površina koji okružuju naselja, naročito na
područjima izloženim pogledu. Naročito treba valorizirati tradicionalnu
tipologiju naselja, i tipologiju elemenata tradicionalnog graditeljstva, kao
osnovu za planiranje građevinskih područja naselja i određivanje načina
oblikovanja novih građevina.
Na ovom prostoru isključuje se mogućnost:
· provođenja i gradnje velikih prometnih i infrastrukturnih sustava koji
mijenjaju strukturu i odnose u krajoliku,
· lociranja odlagališta otpada,
· uvođenja nečistih industrijskih pogona kao i izgradnju ostalih glomaznih
volumena kojima se bitno mijenja dosadašnji način korištenja i slika
prostora,
· provođenja hidromelioracijskih zahvata i pravocrtne regulacije preostalih
potoka, te uklanjanje potočne vegetacije (stabala i grmova vrba),
· komasacije zemljišta i formiranje velikih monokulturnih parcela,
· proširenja građevinskih područja naselja u kojima je zabilježen pad broja
stanovnika za ukupno više od 30% u posljednja tri Popisa stanovništva;
građevinska područja ovih naselja mogu se širiti najviše,do njihove najveće
povijesne prostorne ekspanzije,
· promjene i narušavanja prostornih odnosa naselja i okolnog prostora
· povezivanja više naselja u kontinuirano zajedničko građevinsko područje,
· osnivanja novih točkastih građevinskih područja naselja izvan postojećih,
· eksploatacije mineralnih sirovina i otvaranja novih eksploatacijskih
polja,
· čiste sječe šuma.
- 124 -
U prostoru kulturnog krajolika 2. kategorije, u naseljima i njihovim okolnim
prostorima, treba očuvati vrijedne pejzažne karakteristike prostora sa
grupacijama očuvanih naselja, predvidjeti potrebne urbanističke intervencije
kojima će se uspostaviti prostorno i oblikovno kvalitetniji razvoj, a pri
formiranju građevinskih područja naselja treba respektirati povijesnu
urbanističku strukturu naselja i pejzažnog okruženja. Preporučuje se da se u
naseljima u oblikovanju stambenih i gospodarskih građevina koriste elementi
regionalne arhitekture.
Isključuje se mogućnost:
· širenja građevinskih područja na padine i vizualno eksponirane predjele
kao i zone kvalitetnog kultiviranog krajolika. Građevinska područja treba
širiti u manje kvalitetne predjele, nevelike ekspozicije. Osobito se to
odnosi na gospodarske zone, oko kojih treba planirati hortikulturno uređene
prostore,
· povezivanja naselja u kontinuirano zajedničko garđevinsko područje,
· osnivanja novih građevinskih područja naselja izvan postojećih,
· otvaranja novih kamenoloma, šljunčara i sličnih sadržaja kojima bi se
umanjile ili devastirale prostorne i pejzažne vrijednosti, a postojeća
eksploatacijska polja treba biološki sanirati,
· izgradnje građevina neprimjerenih volumena,
· provođenja hidromelioracijskih zahvata na velikim površinama i pravocrtne
regulacije vodotoka,
· lociranja nečistih proizvodnih pogona gospodarske namjene koji štetno
djeluju na prirodno okruženje.
- 125 -
U prostoru kulturnog krajolika 3. kategorije treba planskim mjerama
poboljšati stanje u prostoru, uz očuvanje prirodnih i pejzažnih te kulturno
povijesnih vrijednosti.
- 126 -
U prostoru kulturnog krajolika 4. kategorije treba valorizirati postojeće
izgrađene strukture i pojave u prostoru i predvidjeti planske mjere sanacije
konfliktnih područja, naročito:
· redefiniranje zona naselja i drugih djelatnosti u prostoru, odnosno
sanacija disperzne gradnje i definiranje odnosa izgradivog prema
neizgradivom prostoru,
· zaštita povijesnih naselja i građevina očuvanjem pejzažnog (neizgrađenog)
kontaktnog prostora u neposrednom okruženju,
· sanacije eksploatacijskih polja,
· određivanje obveze izrade prostornih planova užeg područja za prostore
izrazitih konflikata u prostoru.
- 127 -
Pri određivanju trasa novoplaniranih cesta i željezničkih pruga treba
uvažiti prostorne i morfološke značajke terena, što znači da se koriste
njegove prirodne značajke, a da se izbjegavaju zahvati u terenu kojima se
mijenja izgled krajolika, kao što su nadvožnjaci, usjeci i zasjeci.
Dalekovodi i ostali infrastrukturni koridori ne smiju se voditi trasama
kojima bi došlo do većih prosjeka šuma. Isto tako je važno da se
infrastrukturni sustavi (dalekovodi, antene, nadvožnjaci i sl.) lociraju ili
prolaze trasama tako da ne zaklanjaju kvalitetne vizure na vrijedna naselja
ili pojedinačna kulturna dobra.
Tijekom izrade prostornih planova uređenja gradova i općina koji su u zoni
krajolika 1. i 2. kategorije potrebno je provesti detaljniju valorizaciju
naselja, izgrađenog i pejzažnog prostora, a širenje građevinskih područja i
oblike intervencija treba planirati prema uvjetima iz ovih Odredaba.
8. MJERE ZAŠTITE PRIRODNIH VRIJEDNOSTI I POSEBNOSTI I KULTURNO-POVIJESNIH
CJELINA
8.1. Zaštita prirodne baštine i osobito vrijednih predjela (prirodnih i
kultiviranih krajobraza)
- 128 -
Ovaj Plan predviđa sljedeće kategorije zaštite prirodne baštine:
· park prirode,
· posebni rezervat,
· park šuma,
· zaštićeni krajolik,
· spomenik prirode,
· spomenik parkovne arhitekture.
- 129 -
Granice područja zaštićenih dijelova prirode određuju se aktom o proglašenju
zaštićenim dijelovima prirode, na osnovi obuhvata predloženih ovim Planom, a
detaljna namjena, korištenje i uređenje prostora određuje se prostornim
planovima uređenja gradova i općina, prostornim planovima područja posebnih
obilježja, te drugim dokumentima prostornog uređenja.
Osobito vrijedne predjele – prirodne krajobraze treba štititi:
· očuvanjem prirodnog integriteta i specifičnih obilježja cjeline,
· očuvanjem ravnoteže ekoloških sustava, naročito režima voda, kako bi se
održale karakteristike biotopa,
· očuvanjem prostora prirodnih krajobraza od daljnje izgradnje i štetne
prenamjene,
· izbjegavanjem vođenja trasa infrastruktura koje narušavaju vizualni
identitet predjela.
Osobito vrijedne predjele – kultivirane krajobraze treba štititi:
· očuvanjem sadašnje namjene površina, načina korištenja i gospodarenja, te
veličina parcela,
· očuvanjem estetskih i prirodnih kvaliteta međuodnosa kultiviranih
krajobraza prema naseljima, vodotocima i naročito prema nepokretnim
kulturnim dobrima, u zonama ekspozicije.
Za pravu sliku stanja prirode na području Zagrebačke županije potrebno je
izvršiti inventarizaciju, kartiranje, valorizaciju i procjenu ugroženosti
flore, faune i staništa radi utvrđivanja posebno značajnih prirodnih
vrijednosti i njihovog uvrštenja u postupak zaštite.
8.2. Zaštita prostora kulturno-povijesnog naslijeđa
- 130 -
Planom su određena područja i lokaliteti zaštite nepokretnih
kulturno-povijesnih dobara.
Područja posebno vrijedna zbog gustoće lokaliteta kulturno-povijesnog
naslijeđa i prirodnog okruženja su kulturni krajolici I. i II. kategorije
(krajobrazne cjeline nacionalnog i regionalnog značaja).
Nepokretna kulturna dobra obuhvaćaju sljedeće građevine i komplekse:
a) Povijesna naselja i dijelovi povijesnih naselja: gradskih, gradsko
seoskih i seoskih obilježja
· povijesna naselja specifična za razdoblje ili kulturu
· povijesna središta koja su dio suvremenog grada ili sela
· dijelovi naselja (grada, sela) koji su preostali u obliku ostataka ili
grupe građevina, a pružaju jasan dokaz o karakteru naselja.
b) Povijesna građevina, sklop ili dio građevine s okolišem:
· stari gradovi (utvrde, burgovi, fortifikacije i sl.)
· vojne građevine
· civilne građevine: stambene građevine (dvorci, kurije, vile, gradske
stambene kuće, tradicijske seoske kuće); građevine javne namjene (vijećnice,
škole, željezničke stanice, hoteli, lječilišta)
· sakralne građevine (crkve, kapele, samostani, kapele poklonci)
· gospodarske i industrijske građevine
c) Građevine niskogradnje i oprema prostora
d) Arheološki lokaliteti i zone
· pretpovijest
· antika
· srednji vijek
e) Povijesno memorijalna područja i obilježja.
- 131 -
Zaštitu nepokretnih kulturnih dobara treba provoditi planovima užeg
područja.
Na grafičkom prikazu broj 3.1. “Uvjeti korištenja, uređenja i zaštite
prostora I” i u tekstualnom dijelu ovog Plana prikazana su zaštićena,
preventivno zaštićena i za zaštitu predložena nepokretna kulturna dobra na
prostoru Županije, od nacionalnog i regionalnog značaja.
U prostornim planovima uređenja gradova i općina treba prikazati zaštićena,
preventivno zaštićena i za zaštitu predložena nepokretna kulturna dobra
nacionalnog, regionalnog i lokalnog značaja, kao i uvjete njihova
korištenja.
Zaštita povijesnih naselja provodi se kroz sljedeće mjere:
· očuvanje karakteristične urbanističke matrice naselja,
· očuvanje karakterističnog oblikovanja građevina,
· očuvanje prirodnog i kultiviranog krajolika u okruženju naselja
· očuvanje vizura na naselje,
· izradu detaljnije konzervatorske dokumentacije.
Zaštita povijesnih građevina i sklopova temelji se na sagledavanju spomenika
i njegove neposredne okoline, te vizura. U prostornim planovima uređenja
gradova i općina i drugim dokumentima prostornog uređenja potrebno je
odrediti granice i zone zaštite, koje trebaju obuhvatiti njihovo neposredno
funkcionalno okruženje (npr. reprezentativni i gospodarski dio) i kontaktne
zone i zone ekspozicije građevina.
Tradicijska drvena arhitektura štiti se prvenstveno na autentičnim
lokacijama i s autentičnom namjenom, ali je prihvatljiva mogućnost
korištenja građevina i napuštenih naselja za turističke sadržaje, te u
okviru etno sela i muzeja na otvorenom. Potrebno je štititi i njihovo
neposredno okruženje sa prirodnim i kultiviranim krajobrazom i
ekspozicijama.
U neposrednoj okolini kulturnih dobara nacionalnog i regionalnog značaja
izvan naselja, zbog očuvanja njihovog izvornog okruženja i zona ekspozicije,
nije moguća nova gradnja.
- 132 -
Za prostorne planove uređenja gradova i općina treba izraditi konzervatorske
studije koje moraju obuhvatiti inventarizaciju (popis) svih kulturnih dobara
na području obuhvata plana (bez obzira na njihov status zaštite), njihovu
sistematizaciju po vrstama, valorizaciju prema stručnim kriterijima,
definirati zone i režime njihove zaštite, te odrediti mjere zaštite i
očuvanja svih vrsta kulturnih dobara.
9. POSTUPANJE S OTPADOM
- 133 -
Uvjete postupanja s otpadom (prikupljanje, obrada, skladištenje i odlaganje
komunalnog i inertnog tehnološkog otpada, kao i prikupljanje, obrada i
skladištenje opasnog otpada) treba cjelovito obraditi posebnom Studijom
zbrinjavanja otpada na području Zagrebačke županije.
Navedena Studija treba obraditi količine i vrste otpada, tehnologiju obrade
i vrednovati prirodne uvjete (geološke, hidrološke, pedološke i druge),
predložiti moguće lokacije odlagališta, te procijeniti prihvatljivost
postojećeg načina zbrinjavanja opasnog otpada, uvažavajući posebne zakone i
propise te uvjete iz ovih Odredbi.
- 134 -
Sustav gospodarenja otpadom prikazan je u grafičkom prilogu broj 3.2.
“Uvjeti korištenja i zaštite prostora II” i obrazložen u tekstualnom dijelu
Plana.
Do izrade cjelovite Studije zbrinjavanja otpada na području Zagrebačke
županije, ovim se Planom određuju sljedeće lokacije odlagališta komunalnog i
inertnog otpada:
· postojeća odlagališta koja se zadržavaju i tehnički saniraju: lokacije
Andrilovec (Dugo Selo), Tarno (Ivanić Grad), Cerovka (Sveti Ivan Zelina),
Mraclin (Velika Gorica), Beljavina u Novom Selu (Vrbovec) i Novi Dvori
(Zaprešić);
· odlagališta koja se rekultiviraju i zatvaraju: lokacije Trebež (Samobor),
Božićka (Jastrebarsko) i Kraljev Vrh (Jakovlje);
· planirana nova odlagališta: lokacija Mokrice istočno od Donje Zdenčine
(Samobor), Malinje (Jastrebarsko), lokacija zapadno od naselja Brezarić
(Krašić), Vranešina (Pisarovina) i lokacija sjeverno od autoceste Zagreb –
Lipovac (Rugvica).
Prostornim planovima uređenja gradova i općina moguće je odrediti nove
lokacije odlagališta komunalnog i inertnog otpada koje će se koristiti nakon
zatvaranja i sanacije ovim Planom određenih odlagališta.
Planirana lokacija novog odlagališta komunalnog i inertnog otpada Mokrice
istočno od Donje Zdenčine, na području Grada Samobora, smatra se lokacijom u
istraživanju, za koju će se kroz izradu Studije zbrinjavanja otpada na
području Zagrebačke županije i potom kroz izmjene i dopune ovog Plana
razmotriti njezina prihvatljivost za prostor na kojem se planira.
- 135 -
Način prikupljanja, obrade i skladištenja opasnog otpada odredit će se
dopunom ovog Plana, na temelju Studije zbrinjavanja otpada na području
Zagrebačke županije, polazeći od opredjeljenja i obveza iz Strategije i
Programa prostornog uređenja Republike Hrvatske o potrebi osiguravanja ovih
lokacija na područjima gdje postoje veći izvori ove vrste otpada.
Način odlaganja opasnog otpada odredit će u skladu sa Strategijom i
Programom prostornog uređenja Republike Hrvatske na razini Županija
Središnje Hrvatske, nakon izvršenja dodatnih istraživanja i vrednovanja
mogućih lokacija.
- 136 -
Prostornim planovima uređenja gradova i općina odredit će se lokacije za
reciklažna dvorišta i međustanice.
Reciklažno dvorište je prostor na kojem se odvojeno skupljaju pojedine vrste
otpada (papir, staklo, metal, PVC i drugi) kao sekundarna sirovina.
Međustanica je prostor u kojem se komunalni otpad obrađuje sabijanjem
(kompaktiranjem) te se potom odvozi na lokaciju odlagališta komunalnog
otpada.
10. MJERE SPREČAVANJA NEPOVOLJNA UTJECAJA NA OKOLIŠ
- 137 -
Mjere sprečavanja nepovoljna utjecaja na okoliš obuhvaćaju skup aktivnosti
usmjerenih na očuvanje okoliša u naslijeđenom, odnosno prvotnom, ili pak
neznatno promijenjenom stanju, te unapređenje stanja u okolišu. Planom se
određuju kriteriji zaštite okoliša koji obuhvaćaju zaštitu tla, zraka, vode,
zaštitu od buke i posebnu zaštitu, kao i mjere za unapređenje stanja na
područjima naročito ugroženog područja.
10.1. Zaštita tla
10.1.1. Šumsko tlo
- 138 -
Zaštitu šuma i šumskih površina odredit će se sljedećim mjerama:
· održavanje postojeće šume putem očuvanja i pravilnog gospodarenja,
· djelovanje na očuvanju šuma kao ekološkog sustava i važnog činitelja u
krajobrazima,
· razvoj i jačanje šuma zasađenih u neeksploatacijske svrhe radi podržavanja
ekološko prihvatljivih programa pošumljavanja novih i već pošumljenih
područja,
· zaštita šuma od onečišćivača, požara, nametnika i bolesti te drugih
negativnih utjecaja na njih,
· sprečavanje prenamjene šuma i šumskog zemljišta i rubnog pojasa uz šumu
širine 50 m.
10.1.2. Poljoprivredno tlo
- 139 -
Za očuvanje i korištenje preostalog kvalitetnog zemljišta za poljodjelsku i
stočarsku svrhu treba:
· smanjiti korištenje kvalitetnog zemljišta za nepoljoprivredne svrhe,
· poticati i usmjeravati proizvodnju zdrave hrane,
· prednost dati tradicionalnim poljoprivrednim granama koje imaju povoljne
preduvjete za proizvodnju,
· kao temelj županijske poljoprivrede promicati obiteljska poljodjelska
gospodarstva,
· kod određivanja trasa infrastrukturnih zahvata u prostoru poljoprivredno
tlo se mora u najvećoj mogućoj mjeri štititi,
· neobrađene i napuštene poljoprivredne površine treba tehničkim i
gospodarskim mjerama osposobiti za poljoprivrednu proizvodnju.
10.1.3. Geotehničko zoniranje tla
- 140 -
U dokumentima prostornog uređenja užeg područja treba obaviti geotehničko
zoniranje terena:
a) za potrebe izrade prostornog plana uređenja grada ili općine treba
obaviti geotehničko zoniranje tla. Svrha zoniranja je određivanje područja
na koja se ne mogu širiti građevinska područja. Zoniranje treba provesti u
mjerilu topografske podloge 1:25.000;
b) za potrebe generalnog urbanističkog plana i urbanističkog plana uređenja
u naseljima i na novim građevinskim područjima, treba provesti geotehničko
mikrozoniranje u mjerilu topografske podloge 1:5.000.
10.2. Zaštita zraka
- 141 -
Radi poboljšanja kakvoće zraka, određuju se sljedeće mjere i aktivnosti za
postojeća postrojenja:
· kontinuirano mjerenje i kontrola emisije dimnih plinova,
· postojeći veliki potrošači trebaju, ako je to tehnički moguće, koristiti
plinovito gorivo,
· treba preferirati upotrebu plina kao energenta za velike i srednje
potrošače, te naročito u širokoj potrošnji,
· kotlovnice na kruta goriva treba po mogućnosti rekonstruirati za
korištenje plina kao goriva.
- 142 -
Radi poboljšanja kakvoće zraka određuju se sljedeće mjere i aktivnosti za
nove zahvate u prostoru:
· ograničavati emisije i propisivati tehničke standarde u skladu sa stanjem
tehnike, a za vrlo otrovne i kancerogene tvari treba uspostaviti načela
maksimalne zaštite.
· izvođenjem zahvata u prostoru Županije ne smije se izazvati značajno
povećanje opterećenja zraka štetnim sastojcima. Razina značajnog povećanja
opterećenja ocjenjuje se temeljem rezultata procjene utjecaja na okoliš.
- 143 -
Emisije sumpornog dioksida i dušičnih oksida u skladu s preuzetim
međunarodnim obvezama moraju se smanjiti. Za velike izvore onečišćenja zraka
može se utvrditi udio u onečišćenju zraka na regionalnoj razini i uskladiti
s potrebama zaštite od zakiseljavanja uzimajući u obzir daljinski prijenos
onečišćenja.
Radi poboljšanja kakvoće zraka od mobilnih izvora onečišćenja zraka treba
osigurati dobru protočnost prometnog sustava i unaprijediti javni gradski
putnički promet.
10.3. Zaštita voda
- 144 -
Mjerama zaštite treba čuvati vode od onečišćenja, zaustaviti trend
pogoršanja kakvoće voda saniranjem ili uklanjanjem izvora onečišćenja, te
osigurati racionalno korištenje voda. Uvjeti upuštanja otpadnih voda u
vodotoke, obzirom na stupanj pročišćavanja i obzirom na kategoriju zaštite
vodotoka, određuju se u skladu s Državnim i Županijskim planom za zaštitu
voda.
Prikaz kategorizacije voda na državnoj razini dat je u grafičkom prilogu
3.2. “Uvjeti korištenja, uređenja i zaštite prostora II”. Kategorizacija
voda na županijskoj razini odredit će se naknadno Županijskim planom za
zaštitu voda.
Otpadne vode, bez obzira na stupanj pročišćavanja, ne mogu se ispuštati u
vodotoke I. kategorije. Iznimno, u određena vrlo osjetljiva područja koja će
biti definirana od strane Državne uprave za vode, može se dopustiti
ispuštanje otpadnih voda prema uvjetima navedene Uprave.
- 145 -
Zaštita izvorišta vode za piće je prioritetna.
Radi očuvanja i poboljšanja kakvoće te zaštitu količine vode postojećih i
potencijalnih resursa vode za piće, Planom se određuju područja zona
sanitarne zaštite izvorišta i način postupanja u tim zonama.
Zone sanitarne zaštite utvrđuju se prema stupnju opasnosti od zagađivanja i
drugih štetnih utjecaja koji mogu nepovoljno djelovati na kvalitetu vode za
piće ili na izdašnost izvorišta.
Odluka o zaštiti izvorišta vode za piće donosi se kao zaseban propis
temeljem Zakona o vodama i ovog Plana.
Na području Županije slivno područje izvorišta vode za piće dijeli se na:
· zone sanitarne zaštite:
a) I. zona - područje izvorišta (zona strogog režima zaštite),
b) II. zona - uže vodozaštitno područje (zona strogog ograničenja),
c) III. zona - šire vodozaštitno područje (zona ograničenja i kontrole).
Prva zona obuhvaća nalazište vode (izvorište, kaptaže, crpilište) i
neposredno uplivno područje s kojeg je moguće direktno onečišćenje izvorišta
tj. prostor i objekte koji su u funkciji zahvaćanja vode za piće te čuvanja
i održavanja tih objekata. Mora se ograditi i namijenjena je samo
vodoopskrbnoj djelatnosti i pod stalnim je nadzorom.
Druga zona obuhvaća neposredno slivno područje izvorišta vode za piće (zona
istjecanja). Ta zona zaštite, kao područje neposrednog utjecaja na
izvorište, zona je strogog ograničenja. Zabranjeno je korištenje postojećih
i građenje novih građevina koji koriste, proizvode ili ispuštaju opasne
tvari, spremišta tekućeg goriva, eksploatacija mineralnih sirovina,
deponiranje bilo kojeg otpada. U toj se zoni zaštitne mjere provode
prvenstveno odvodnjom svih otpadnih voda (stambenih građevina i prometnica)
nepropusnom kanalizacijom do područja izvan zone.
Treća zona obuhvaća područje prihranjivanja izvorišta. Za postojeće i
izgradnju novih građevina određene su zaštitne mjere s posebnim naglaskom na
odvodnju i pročišćavanje otpadnih voda (nepropusnom kanalizacijom odvođenje
izvan zone zaštite ili visoki stupanj pročišćavanja prije upuštanja u
vodotoke), zaštitu od onečišćenja s prometnica i zaštitne mjere pri
poljoprivrednoj proizvodnji.
· potencijalna uža vodozaštitna područja – to su neistražena ili nedovoljno
istražena područja i posebno osjetljivi prostori na kojima se ograničavaju
zahvati u prostoru prije provedenih hidrogeoloških istraživanja. Na području
Županije to je potencijalno uže vodozaštitno područje Črnkovec.
· vodonosno područje – zaštita vodonosnog područja provodi se kroz
ograničenja uvjeta za određivanje građevinskih područja i korištenje
prostora prema ovim Odredbama.
- 146 -
Radi zaštite podzemnih i površinskih voda određuju se dvije osnovne skupine
zaštitnih mjera:
· mjere zabrane i ograničenja izgradnje na osjetljivim područjima,
· mjere za sprečavanje i smanjivanje onečišćenja.
Mjere zabrane i ograničenja izgradnje na osjetljivim područjima određene su
u okviru zona sanitarne zaštite izvorišta vode za piće.
Na prostoru zona sanitarne zaštite podzemne vode za piće isključuje se
mogućnost otvaranja novih šljunčara i sličnih sadržaja kojima bi se smanjila
ili devastirala krovina vodonosnog sloja.
Osnovna mjera za sprečavanje i smanjivanje onečišćenja je izgradnja sustava
za odvodnju i uređaja za pročišćavanje otpadnih voda, što se utvrđuje
Županijskim planom za zaštitu voda.
Prioritet je izgradnja sustava odvodnje otpadnih voda naselja bez
kanalizacije u područjima neposrednog utjecaja na podzemne vode koje
prihranjuju izvorišta vode za piće većih javnih vodoopskrbnih sustava i na
vodonosnicima čije se vode koriste za piće.
Negativan utjecaj otpadnih voda industrijskih pogona na kakvoću voda
izvorišta potrebno je otkloniti izgradnjom uređaja za pročišćavanje ovih
voda.
Saniranje zatečenog stanja na vodozaštitom području izvorišta vode za piće
treba provoditi na osnovi cjelovitih programa za slivno područje. Prioritete
za realizaciju odrediti na osnovi važnosti izvorišta, stupnju ugroženosti
izvorišta (osjetljivost područja i karakteristike izvora onečišćenja), te
učinkovitosti zaštite.
Radi zaštite izvorišta potrebno je sanirati:
a) odlagalište otpada Trebež,
b) šljunčare u vodonosnom području Save,
c) prometnice u vodozaštitnim područjima,
d) naftovode i uređaje u transportnom sustavu,
e) velike industrijske pogone – zagađivače, opremajući ih uređajima za
predtretman otpadnih voda.
U slučaju iznenadnih onečišćenja provode se mjere temeljene na državnom i
županijskom planu za zaštitu voda. Treba izraditi operativne planove
interventnih mjera za slučaj iznenadnih onečišćenja, osposobiti se i
opremiti za hitnu provedbu sanacijskih mjera. Posebnu pozornost treba dati
potencijalnim izvorima onečišćenja većih razmjera, kao što su: naftovodi,
prometnice, željezničke pruge, elektrane, te veći industrijski pogoni.
Zaštita površinskih voda zastupljena je u okviru zaštite podzemnih voda i
izvorišta iz kojih se stvaraju površinski vodotoci. Kakvoću tih vodotoka
očuvati i unaprijediti kontroliranim ispuštanjem i pročišćavanjem otpadnih
voda.
10.4. Zaštita od buke
- 147 -
Prostornim planovima uređenja gradova i općina treba propisati mjere zaštite
od buke za građevinska područja i pojedine građevine.
Za građevinska područja posebnim mjerama se određuje najviša dopuštena
razina buke na rubu građevinskog područja naselja.
Građevinska područja naselja u pravilu ne treba širiti u područja ugrožena
bukom.
10.5. Popis građevina i zahvata za koje je potrebna procjena utjecaja na
okoliš
- 148 -
Određuje se obveza procjene utjecaja na okoliš, pored posebnim propisom
određenih građevina i zahvata, i za sljedeće građevine i zahvate:
· površinska eksploatacija šljunka i pijeska s ukupnim rezervama 300.000 –
500.000 m3, odnosno godišnjim kapacitetom 60.000 – 100.000 m3/god.,
· površinska eksploatacija tehničkog građevnog kamena s ukupnim rezervama
75.000 – 100.000 m3, odnosno godišnjim kapacitetom 15.000 – 20.000 m3/god.,
· površinska eksploatacija rude nemetala s ukupnim rezervama 150.000 do
250.000 m3, odnosno godišnjim kapacitetom 30.000 do 50.000 t/god.,
· građevine za obradu komunalnog i neopasnog tehnološkog otpada kapaciteta
5.000 – 10.000 t/godišnje,
· građevine za biološku obradu otpada kapaciteta 5.000 – 10.000 t/godišnje,
· odlagalište inertnog otpada kapaciteta 150.000 – 250.000 m3 ukupnog
volumena ili 2,5 - 4 ha površine,
· klaonice dnevnog kapaciteta 75 – 100 uvjetnih grla,
· građevine namijenjene uzgoju stoke kapaciteta 400 – 500 uvjetnih grla,
· građevine za proizvodnju, preradu i konzerviranje hrane za ljudsku
upotrebu kapaciteta 7.500 – 10.000 t/god.,
· građevine za preradu kože i krzna (štavljenje i obrada, dorada i bojenje)
kapaciteta 15 – 20 t/god.,
· asfaltne baze nazivnog kapaciteta 75 – 100 t/sat,
· betonare nazivnog kapaciteta 20 – 30 m3/sat,
· građevine za preradu i obradu metala kapaciteta 4.000 – 5.000 t/god.,
· građevine za proizvodnju kemikalija, kemijskih proizvoda i umjetnih
vlakana kapaciteta 7.500 – 10.000 t/god,
U slučaju da se na relativno malom prostoru planira više istovrsnih zahvata
(niz) čije su pojedinačne veličine tj. kapaciteti ispod, no ukupni daleko
iznad granica propisanih Popisom zahvata koji čini sastavni dio Pravilnika o
procjeni utjecaja na okoliš ("Narodne novine", broj 59/00), za iste je
obavezna provedba postupka procjene utjecaja na okoliš, a prema odredbama
Zakona o zaštiti okoliša ("Narodne novine", broj 82/94 i 128/99) i gore
navedenog Pravilnika.
10.6. Mjere posebne zaštite
- 149 -
Kriteriji za provedbu mjera zaštite ljudi, prirodnih i materijalnih
vrijednosti temelje se na geografskim i demografskim osobitostima,
dostignutom stupnju razvoja gospodarstva, infrastrukture i svih društvenih
djelatnosti, kao i na procjeni ugroženosti ljudi i područja prirodnim
nepogodama, tehničko-tehnološkim i ekološkim nesrećama i povredljivosti od
eventualnih ratnih razaranja.
Mjere posebne zaštite sastoje se od osnovnih i specifičnih mjera i zahtjeva.
Osnovne mjere i zahtjevi zaštite i spašavanja u najvećoj mjeri sadržane su u
načelima i mjerama planiranja prostora.
Specifične mjere i zahtjevi zaštite i spašavanja općenito obuhvaćaju:
a) mjere kojima se osigurava zaštićenost stambenih, poslovnih i drugih
građevina, smanjuje njihova izloženost i povredljivost od razaranja
(određivanjem visine građevina, gustoće izgrađenosti, zelenih površina,
udaljenosti između građevina i slično),
b) mjere koje omogućavaju učinkovitiju evakuaciju, izmještanje, spašavanje,
zbrinjavanje, sklanjanje i druge mjere zaštite i spašavanja ljudi,
c) mjere koje omogućavaju fleksibilnost prometa i infrastrukture u
izvanrednim uvjetima,
d) mjere koje omogućavaju lokalizaciju i ograničavanje dometa posljedica
pojedinih prirodnih nepogoda i drugih incidentnih – izvanrednih događaja,
e) mjere koje omogućavaju funkcioniranje i obnavljanje građevina u slučaju
oštećenja (protupotresno i protupožarno projektiranje i slično).
10.6.1. Sklanjanje ljudi
- 150 -
Sklanjanje ljudi osigurava se izgradnjom skloništa osnovne i dopunske
zaštite, te prilagođivanjem pogodnih prirodnih, podrumskih i drugih pogodnih
građevina za funkciju sklanjanja ljudi. Zone obvezne izgradnje skloništa
odredit će se prostornim planovima uređenja gradova i općina.
Skloništa su namijenjena zaštiti ljudi i stvari potrebnih za preživljavanje
u vrijeme autonomije skloništa, pri zaštitnom režimu sklanjanja. Skloništa
osnovne zaštite su otpornosti 100 – 300 kPa, a dopunske zaštite otpornosti
50 kPa. Planiraju se uzimajući u obzir racionalnost izgradnje, vrstu i
namjenu građevine, prosječan broj ljudi koji borave, rade ili su u
poslovno-uslužnom odnosu u građevini, ugroženost građevine,
geološko-hidrološke uvjete građenja i slično.
Skloništa u zonama obvezne izgradnje ne treba graditi:
a) ukoliko je sklanjanje osigurano u već izgrađenom skloništu,
b) u građevinama za privremenu uporabu,
c) u neposrednoj blizini skladišta zapaljivih tvari,
d) ispod zgrada viših od 10 nadzemnih etaža,
e) u zonama plavljenja,
f) u područjima s nepovoljnim geološko-hidrološkim uvjetima.
Skloništa osnovne i dopunske zaštite obvezno se planiraju i projektiraju kao
dvonamjenske građevine s prvenstveno mirnodopskom namjenom u skladu s
opredjeljenjima i interesima investitora ili smjernicama dokumenata
prostornog uređenja.
Lokaciju pojedinog skloništa ili dvonamjenskog objekta treba predvidjeti
tako da je pristup omogućen i u uvjetima rušenja građevina.
Zone obvezne izgradnje skloništa i lokacija pojedinog skloništa ili
dvonamjenskog objekta, utvrđuju se uz suglasnost nadležnog tijela uprave.
10.6.2. Zaštita od rušenja
- 151 -
Ceste i ostale prometnice, posebnim mjerama treba zaštititi od rušenja
zgrada i ostalog zaprečavanja radi što brže i jednostavnije evakuacije ljudi
i dobara.
Kod križanja cesta u dvije ili više razina mora se osigurati cijeli
lokalitet čvorišta tako da se isti režim prometa može preprojektirati za
odvijanje na jednoj razini.
10.6.3. Zaštita od poplava
- 152 -
Zaštitu od poplava treba provoditi u skladu sa Zakonom o vodama, te Državnim
i Županijskim planovima obrane od poplava.
Za hidroelektrane Zaprešić (radni naziv HE Podsused) i Drenje treba odrediti
područje prostiranja vodnog vala u slučaju rušenja nasipa akumulacije
hidroelektrane ili rušenja brane.
10.6.4. Zaštita od požara
- 153 -
Obzirom na gustoću izgrađenosti, požarno opterećenje i međusobnu udaljenost
građevina treba određivati prema kriterijima utvrđenim propisima,
pravilnicima i normativima.
Prigodom detaljnijeg prostornog uređenja postojećih naselja s gustoćom
izgrađenosti izgrađenog dijela građevinskog područja većom od 30 %, kao i
većim nepokretnim požarnim opterećenjem, treba utvrditi pojačane mjere
zaštite:
· ograničenje broja etaža,
· izgradnju požarnih zidova,
· ograničenje namjene na djelatnosti s minimalnim požarnim opasnostima i
· izvedbu dodatnih mjera zaštite (vatrodojava, pojačan kapacitet hidrantske
mreže).
Mjere zaštite od požara temelje se na procjeni ugroženosti od požara i planu
zaštite od požara.
10.6.5. Zaštita od potresa
- 154 -
Protupotresno projektiranje građevina kao i građenje treba provoditi
sukladno Zakonu o građenju i postojećim tehničkim propisima.
Važeće karte iz kojih se očitava stupanj seizmičnosti pojedine lokacije su
mjerila 1:300.000 i stoga nedovoljne preciznosti. Radi toga nužno je
seizmotektonski zonirati Županiju u mjerilu 1:100.000, što mora biti
usklađeno sa seizmičkim zoniranjem Republike Hrvatske, kao i geotehničko
zoniranje općina i gradova (1:25.000), odnosno mikrozoniranje pojedinih
urbanih cjelina (1:5.000). Do izrade nove seizmičke karte Županije,
protupotresno projektiranje i građenje treba provoditi u skladu s postojećim
seizmičkim kartama, zakonima i propisima.
Lociranje građevinskih područja i građevina u dokumentima prostornog
uređenja užeg područja mora se provoditi u skladu sa seizmotektonskim
zoniranjem Županije i geotehničkim zoniranjem gradova i općina, odnosno
geotehničkim mikrozoniranjem urbanih cjelina.
U dokumentima prostornog uređenja užeg područja treba analizirati utjecaj
potresa na građevine izvan naselja (prometnice, akumulacije, sustavi
vodoopskrbe, odvodnje i energetike).
10.6.6. Zaštita od tehnoloških nesreća
- 155 -
Tehnološka (industrijska) nesreća je nenamjerni i neočekivani događaj koji
nastaje korištenjem opasnih tvari, a koja uzrokuje štetu za život i zdravlje
ljudi, imovinu i okoliš.
Opasnost od tehnoloških nesreća proizlazi iz proizvodnje, prerade,
skladištenja i manipuliranja opasnim tvarima. Vrste opasnih tvari i njihove
granične količine navedene su u dodatku I. Zakona o potvrđivanju Konvencije
o prekograničnim učincima industrijskih nesreća ("Narodne novine",
Međunarodni ugovori, broj 7/99).
Izvori mogućih tehnoloških nesreća su:
· pokretni (transport opasnih tvari prometnicama i cjevovodima)
· nepokretni (tvornice, skladišta).
Preventivne prostorno-planske mjere za sprečavanje posljedica nesreća pri
transportu opasnih tvari prometnicama provode se određivanjem odgovarajućih
koridora za prometnice prema njihovom razvrstavanju. Za cijevni transport
opasnih tvari treba odrediti zaštitni koridor i tehničke uvjete za smanjenje
posljedica mogućih nesreća za ljude, materijalna dobra i okoliš, ovisno o
vrsti, količini i tlaku opasne tvari i vrsti mogućeg učinka nesreće.
Za postojeće nepokretne izvore mogućih tehnoloških nesreća treba u
prostornom planu uređenja grada ili općine izvršiti analizu opasnih
djelatnosti, te ih rangirati obzirom na:
· količinu opasnih tvari,
· procjenu razmjera posljedica,
· procjenu učestalosti,
· mogući prostorni doseg i vrstu učinka tehnološke nesreće,
te izvršiti procjenu opasnosti od mogućih nesreća.
Metode za rangiranje rizičnih djelatnosti i procjena opasnosti od mogućih
nesreća određene su posebnim propisima.
Za planirane djelatnosti kod kojih postoji rizik od tehnoloških nesreća u
prostornom planu uređenja grada ili općine treba odrediti uvjete za njihovo
lociranje u odnosu na rang rizičnosti i procjenu opasnosti.
Na osnovi procjene vrsta i stupnjeva rizika od tehnoloških nesreća i
osjetljivosti prostora na pojedine vrste štetnih djelovanja, u prostornom
planu uređenja grada ili općine treba planirati prostorni raspored drugih
sadržaja u dosegu najnepovoljnijeg slučaja učinka moguće nesreće tako da se
na najmanju mjeru svedu posljedice nesreće na živote i zdravlje ljudi,
materijalna dobra, prirodnu i kulturnu baštinu i okoliš.
11. MJERE PROVEDBE
11.1. Obveza izrade dokumenata prostornog uređenja
- 156 -
Na temelju Zakona o prostornom uređenju, Strategije i Programa prostornog
uređenja Republike Hrvatske, te planskih usmjerenja i određenja iz ovog
Plana, utvrđuje se potreba izrade sljedećih dokumenata prostornog uređenja:
· prostornih planova područja posebnih obilježja,
· prostornih planova uređenja gradova i općina,
· generalnih urbanističkih planova,
· urbanističkih planova uređenja,
· detaljnih planova uređenja.
- 157 -
Prostorne planove područja posebnih obilježja treba izraditi za:
· Park prirode Medvednica,
· Park prirode Žumberak – Samoborsko gorje,
· Područje vodocrpilišta “Črnkovec” i Zračne luke Zagreb.
Prostorne planove uređenja gradova ili općina treba izraditi za sve gradove
i općine na području Zagrebačke županije.
Generalne urbanističke planove treba izraditi za:
· grad Samobor,
· grad Veliku Goricu,
· grad Zaprešić.
Urbanističke planove uređenja treba izraditi za:
· gradove Dugo Selo, Ivanić Grad, Jastrebarsko, Sveti Ivan Zelina i Vrbovec,
· središnja naselja svih općina,
Urbanističke planove uređenja ili detaljne planove uređenja treba izraditi
za:
· prostore namijenjene eksploataciji mineralnih sirovina,
· prostore građevinskih područja izdvojene namjene površine veće od 25 ha i
· prostore športsko – rekreacijske namjene površine veće od 25 ha.
- 158 -
Do donošenja urbanističkih planova uređenja ili detaljnih planova uređenja
za prostore namijenjene za građevinska područja izdvojene namjene površine
veće od 25 ha i prostore športsko-rekreacijske namjene veće od 25 ha, ne
mogu se izdavati odobrenja za zahvate u ovim prostorima prema posebnim
propisima (lokacijske i građevne dozvole, odobrenja eksploatacijskih polja,
odobrenja za izvođenje rudarskih radova i dr.)
- 159 -
Za potrebe izrade dokumenata prostornog uređenja u nadležnosti Županije, kao
i za eventualne izmjene i dopune ovog Plana, potrebno je izraditi:
· Studiju zbrinjavanja otpada na području Zagrebačke županije,
· Studiju međuutjecaja Planom predviđenih sadržaja na prostoru Zračne luke
Zagreb i vodocrpilišta “Črnkovec”,
· Kategorizaciju voda za lokalne vode u sastavu Županijskog plana za zaštitu
voda,
· Studiju razvoja turizma Zagrebačke županije,
· Studiju odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda,
· Studiju društveno-gospodarskog značaja, potreba i opravdanosti
eksploatacije mineralnih sirovina na prostoru Zagrebačke županije.
- 160 -
Kod izrade prostornih planova područja posebnih obilježja, prostornih
planova uređenja gradova i općina, kao i drugih dokumenata prostornog
uređenja potrebno je izvršiti stručnu prostorno-planersku analizu područja
bespravne gradnje i odrediti mjere za sređivanje stanja na ovim područjima,
a prema odredbama iz ovog Plana.
- 161 -
Zbog složenosti mjera zaštite okoliša na pojedinim dijelovima Zagrebačke
županije potrebno je od nadležnog državnog tijela za zaštitu okoliša
ishoditi suglasnost na konačne prijedloge sljedećih dokumenata prostornog
uređenja:
· prostorne planove područja posebnih obilježja,
· prostorne planove uređenja gradova,
· prostorne planove uređenja općina Brdovec, Sveta Nedjelja, Stupnik,
Rugvica i Križ.
11.2. Područja primjene posebnih razvojnih i drugih mjera
- 162 -
Područja primjene posebnih razvojnih i drugih mjera u okviru obuhvata plana
su:
· područje uz državnu granicu,
· brdska područja,
· područja stradala tijekom Domovinskog rata,
· gradovi u konurbacijskom odnosu s gradom Zagrebom.
- 163 -
Područje uz državnu granicu obuhvaća:
· Gradove: Samobor i Zaprešić,
· Općine: Krašić, Žumberak, Sveta Nedjelja, Brdovec, Marija Gorica, Pušća,
Dubravica i Luka.
Brdska područja obuhvaćaju područja viša od 500 m (Žumberak, Samoborsko
gorje i Medvednica).
Područja stradala tijekom Domovinskog rata su dijelovi općina Pokupsko i
Pisarovina uz rijeku Kupu.
Gradovi u konurbacijskom odnosu s Gradom Zagrebom su: Velika Gorica,
Samobor, Zaprešić i Dugo Selo.
- 164 -
Za područja uz državnu granicu i brdska područja kao i područja stradala
tijekom Domovinskog rata predviđaju se poticajne mjere na razini nacionalnog
programa obnove i razvoja, uz razrađenu osnovnu plansku koncepciju razvitka
na županijskoj i lokalnoj razini, a u cilju postupnog smanjivanja
nesrazmjera i zaostajanja u odnosu na druga područja i daljnjeg ravnomjernog
razvitka (revitalizacija naselja i gospodarstva, a osobito poljodjelstva),
te stvaranje pretpostavki za kvalitetan život na ovim prostorima. Provedba i
razrada navedenih mjera provodit će se putem programa mjera za unapređenje
stanja u prostoru.
Posebne postavke razvoja koje treba poticati za navedeno područje su:
· treba potaknuti intenzivniji demografski porast stanovništva žarišnih
naselja i onih naselja koja su donekle sačuvala stanovništvo (uglavnom
naselja s više od 500 stanovnika), da bi se prekinuo negativni proces
smanjenja broja stanovništva,
· planom predviđeni raspored proizvodnih kapaciteta i drugih sadržaja u
prostoru provesti uz disperziju radnih mjesta i povezati ih s postojećim
područjima stanovanja,
· poticati razvoj prometnih pravaca, koji osiguravaju razvoj ovih područja i
integraciju u prostor Županije i Grada Zagreba.
Obzirom na smještajne kriterije, na način kako pojedine djelatnosti
funkcioniraju u prostoru u odnosu na planirane potrebe, navedene postavke
mogu se konkretizirati putem sljedećih mjera:
· treba izgraditi, rekonstruirati i opremiti potrebni broj područnih
osnovnih škola u udaljenim naseljima kako bi se uspostavili uvjeti za
očuvanje stanovništva u pograničnom području,
· građevine primarne zdravstvene zaštite moraju se nalaziti u gradovima i
općinskim centrima pograničnog područja,
· radne zone treba planirati disperzno i decentralizirano, a posebno
odrediti i sačuvati izrazito vrijedne prostore za poljoprivredno –
stočarsku, ugostiteljsko – turističku i športsko – rekreacijsku djelatnost,
· treba vršiti ulaganja u razvoj sustava komunalne infrastrukture.
Pored navedenih mjera razvoja, nužno je primijeniti posebne mjere razvoja
koje obuhvaćaju fiskalne i ostale poticajne mjere primijenjene po područjima
ili pojedinim zahvatima (građevine). Po područjima se mogu propisati
sljedeće posebne mjere:
a) gradnja građevina – planom građenja i održavanja predvidjeti održavanje i
građenje građevina od županijskog interesa u dijelu Županije čiji se razvoj
želi potaknuti, te zadržati i privući stanovništvo (škole, zdravstvene
ustanove, prometnice, opskrba itd.),
b) građevinsko zemljište – u područjima pogođenim dugotrajnim iseljavanjem
uz ispunjenje određenih uvjeta (mlađe dobne skupine, prijava prebivališta i
sl.) osigurati prodaju uređenog građevinskog zemljišta po povoljnijim
cijenama,
c) druge mjere za poticanje razvoja određenih gospodarskih djelatnosti.
- 165 -
Za gradove u konurbacijskom odnosu s gradom Zagrebom treba predvidjeti
posebne mjere za:
· poboljšanje međusobne prometne povezanosti posebno u dijelu koji se odnosi
na javni međugradski prijevoz (šinsko vozilo, željeznica i dr.),
· razmještanje i dislokacija gospodarskih sadržaja na prostore gradova
Zagrebačke županije vodeći računa o zaštiti okoliša i uklapanju u
krajobrazne vrijednosti ovih gradova,
· osiguranje kvalitetnog prostora za stanovanje i pratećih sadržaja za
zadovoljavanje osnovnih potreba stanovništva iz područja zdravstva,
socijalne skrbi, odgoja i obrazovanja, kulture, športa i ostalih
djelatnosti.
11. 3. Područja i lokaliteti za istraživanje i praćenje pojava i procesa u
prostoru
- 166 -
Izvješćima o stanju u prostoru Županije i jedinica lokalne samouprave
potrebno je obuhvatiti ocjenu stanja i praćenje pojava u prostoru naročito
za:
· vodozaštitna područja, potencijalno uže vodozaštitno područje i vodonosno
područje - praćenje kvalitete, stanja zaštite, potencijalnog ugrožavanja i
onečišćenja,
· demografska kretanja – praćenje trendova radi sagledavanja moguće
neravnoteže i predlaganja mjera za uspostavu iste,
· korištenje građevinskih područja naselja – praćenje načina korištenja i
predlaganje eventualnih promjena u smislu racionalnog dimenzioniranja i
korištenja,
· izgradnju kapitalne infrastrukture i građevina od važnosti za Državu i
Županiju - praćenje dinamike realizacije izgradnje radi ravnomjernijeg
povezivanja i razvoja područja,
· pogranična, brdska i manje razvijena područja – praćenje stanja, pojava i
procesa u cilju praćenja učinaka provedenih mjera,
· zaštitu i očuvanje prirodnih i kulturno – povijesnih obilježja i
vrijednosti – praćenje stanja, pojava i procesa radi pravodobnog
interveniranja u slučaju narušavanja tih vrijednosti,
· zaštićene lokalitete prirode (registrirani dijelovi prirode i prijedlozi
za zaštitu) – praćenje stanja, načina korištenja te potencijalnog
ugrožavanja i onečišćenja,
· poplavna područja – praćenje promjena s ciljem zaštite prostora u slučaju
potencijalnog ugrožavanja ljudi, imovine i okoliša,
· planirana, postojeća i napuštena eksploatacijska polja mineralnih sirovina
(nadzemna i podzemna) – praćenje korištenja postojećih i sanacije napuštenih
polja s ciljem pravodobnog interveniranja u cilju zaštite prostora,
· područja i lokalitete ugrožene bespravnom gradnjom.
Na temelju Izvješća o stanju u prostoru Programima mjera za unapređenje
stanja u prostoru Županije i jedinica lokalne samouprave treba predlagati
izradu potrebnih dokumenata prostornog uređenja, stručnih i znanstvenih
podloga, te programa, studija, projekata i drugih elaborata.
Obzirom na složenost problematike zaštite okoliša na rijeci Lonji,
prouzrokovane nedostatkom potrebnih količina vode, potrebno je vršiti stalno
praćenje pojava u ovom prostoru i putem izrade potrebnih elaborata (studija,
idejnih rješenja i sl.) razmotriti i predložiti stručna rješenja za
rješavanje ovog stanja.
- 167 -
Sva planirana rješenja iz ovog Plana koja se odnose na područja Parka
prirode Žumberak – Samoborsko gorje i Parka prirode Medvednica smatraju se
rješenjima u istraživanju koja podliježu provjeri i potvrđivanju u
postupcima izrade i donošenja prostornih planova područja posebnih obilježja
za ove Parkove prirode.
|