| 
 
  
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
 
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
 
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
  
 
 | 
 | 
 
 
  
  
 | 
 
  
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
 
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
 
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
  
 
 | 
 | 
 
 
  
 | 
 
  
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
 
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
 
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
  
 
 | 
 | 
 
 
  
 
  
 
  
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
  
  
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova | 
 | 
 |   
 
 
  
  
IZRADA WEB STRANICA
  
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
  
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
  
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
  
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
  
  
Kontakt: 
Poslovni Forum d.o.o. 
  
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
 
 
 
  
Ažurirano: 4. 11. 2025.
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  | 
			  | 
       
         
      
      
    Ministarstvo gospodarstva 
     
    Na temelju članka 7., stavka 2., članka 11., stavka 4., članka 32. stavka 
    2. Zakona o elektroničkom potpisu () ministar 
    gospodarstva, donosi 
     
    PRAVILNIK 
    O MJERAMA I POSTUPCIMA UPORABE I ZAŠTITE ELEKTRONIČKOG 
    POTPISA I NAPREDNOG ELEKTRONIČKOG POTPISA, SREDSTAVA ZA IZRADU ELEKTRONIČKOG 
    POTPISA, NAPREDNOG ELEKTRONIČKOG POTPISA I SUSTAVA CERTIFICIRANJA I OBVEZNOG 
    OSIGURANJA DAVATELJA USLUGA IZDAVANJA KVALIFICIRANIH CERTIFIKATA 
     
    (NN 54/02) 
     
     
     
    I. OPĆE ODREDBE 
     
    Članak 1. 
     
    Ovim Pravilnikom utvrđuju se mjere, postupci i oblici zaštite elektroničkog 
    potpisa i naprednog elektroničkog potpisa, sredstava za izradu elektroničkog 
    potpisa, zaštite sustava certificiranja i podataka o potpisnicima, postupci 
    provjere identiteta potpisnika prilikom davanja elektroničkih certifikata 
    kao i najniži iznos svote za koju se osigurava rizik od odgovornosti za 
    štete koji se kod davatelja usluga certificiranja koji izdaju kvalificirane 
    certifikate pojavljuje kao obvezno osiguranje. 
     
    II. ELEKTRONIČKI POTPIS 
     
    Članak 2. 
     
    Potpisnik izrađuje i koristi elektronički potpis i napredni elektronički 
    potpis u skladu s općim uvjetima sadržanim u članku 12. i članku 17. Zakona 
    o elektroničkom potpisu i ovom Pravilniku. 
     
    Potpisnik u slučajevima korištenja usluga certificiranja izrađuje i koristi 
    elektronički potpis i u skladu s uvjetima koje je prihvatio od davatelja 
    usluga certificiranja. 
     
    Članak 3. 
     
    Podaci za izradu elektroničkog potpisa čine sastavni dio elektroničkog 
    potpisa. 
     
    Potpisnik je dužan zaštiti podatke za izradu elektroničkog potpisa od 
    neovlaštenog pristupa, otuđivanja i nepravilne uporabe. Zaštita se mora 
    dodatno provoditi primjenom zaporke, biometričnim postupcima ili drugim 
    zaštitnim tehnikama. 
     
    Članak 4. 
     
    Podaci za izradu elektroničkog potpisa moraju se u potpunosti razlikovati od 
    podataka za ovjeru elektroničkog potpisa. 
     
    Postupak izrade elektroničkog potpisa ne smije izmijeniti podatke koji se 
    potpisuju niti spriječiti prikaz tih podataka potpisniku prije čina 
    potpisivanja. 
     
    Potpisnik u elektronički potpis ugrađuje osnovne podatke o postupku, 
    algoritmu i sadržaju potpisa kako bi primatelj (korisnik elektroničkog 
    potpisa) mogao ovjeriti potpis temeljem iste ili sukladne tehnologije i 
    postupaka. 
     
    Napredni elektronički potpis mora se izrađivati primjenom standardiziranih 
    algoritama iz grupe RSA (rsagen1) odnosno DSA (dsagen1). 
     
    Kod izrade naprednog elektroničkog potpisa obvezno se ugrađuje i funkcija 
    kriptiranja sadržaja koji se potpisuje (hash funkcija). Algoritmi koji se 
    primjenjuju u provedbi hash funkcije moraju biti iz skupine SHA-1 (Secure 
    Hash Algorithm) odnosno RIPEMD 160. 
     
    Članak 5. 
     
    Korisnik elektroničkog potpisa provodi ovjeru elektroničkog potpisa u skladu 
    s uputama potpisnika. 
     
    Ako je uz potpis ugrađen i certifikat, ovjeru provodi u skladu s uputama 
    davatelja usluga certificiranja koji je izdao certifikat, odnosno drugog 
    davatelja usluga certificiranja koji punopravno odgovara i priznaje 
    certifikat. 
     
    Korisnik prilikom ovjere naprednog elektroničkog potpisa mora provjeriti uz 
    podatke o potpisniku i: 
     
    – podatke o davatelju usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane 
    certifikate 
     
    – rok valjanosti kvalificiranog certifikata, 
     
    – valjanost upisa u registru izdatih kvalificiranih certifikata 
     
    – nepostojanje u registru opozvanih certifikata. 
     
    III. SREDSTVA ZA IZRADU ELEKTRONIČKOG POTPISA 
     
    Članak 6. 
     
    Potpisnik je dužan zaštititi sredstvo za izradu elektroničkog potpisa od 
    neovlaštenog pristupa, krađe i oštećivanja. 
     
    U slučajevima kada sredstvo za izradu elektroničkog potpisa sadrži i 
    certifikat te elektronički potpis davatelja usluga certificiranja koji je 
    izdao certifikat, potrebno je sredstvo za izradu elektroničkog potpisa 
    uskladiti sa zahtjevima za zaštitu i sigurnost terminalne opreme za izradu 
    naprednog elektroničkog potpisa. 
     
    Usklađivanje iz stavka 2. ovog članka mora se provoditi primjenom 
    zajedničkih međunarodnih obrazaca zaštite sredstava za izradu naprednog 
    elektroničkog potpisa od kojih se primjenjuju sljedeći: 
     
    – ISO/IEC 15408-1:1999 – opći sustav mjera zaštite uređaja i opreme koje su 
    zajednički prihvatili međunarodno (ISO) i europsko (IEC) tijelo u području 
    standardizacije kojim je definiran skup uvjeta za funkcionalnost i sigurnost 
    sredstava za izradu elektroničkog potpisa u dokumentu - Common Criteria 2.1 
    (for Information Technology Security Evaluation) u dionici EAL 4+ (5) – 
    (Evaluation Assurance Level) kojom se posebice utvrđuju sigurnosni zahtjevi 
    na najvišoj razini kojima mora odgovarati djelovanje sredstava za izradu 
    naprednog elektroničkog potpisa (SOF-high), 
     
    – CEN/ISSS SSCD-PP (Secure Signature Creation Device-Protection Profile) 
    opći obrazac zaštite sredstava za izradu naprednog elektroničkog potpisa 
    koji je Europska unija prihvatila sukladno preporukama sadržanim u 
    Smjernicama o elektroničkom potpisu (Directive 1999/93) u dodatku II kojim 
    se pobliže opisuju zahtjevi koje mora ispunjavati sredstvo za izradu 
    naprednog elektroničkog potpisa kroz dokument CWA (CEN Workshop Agreement) 
    14169, 
     
    – opći obrazac za sigurnost kriptografskih modula FIPS 140-1, razina 1., 
    poželjno 2. (američko tijelo za standardizaciju National Institute of 
    Standards and Technology – Federal Information Processing Standard). 
     
    Članak 7. 
     
    Kod izrade naprednog elektroničkog potpisa kada se primjenjuje sustav dva 
    (par) kriptografska ključa, dužina ključa za izradu naprednog elektroničkog 
    potpisa mora biti dužine najmanje 1024 bita, uz primjenu kriptografskih 
    algoritama iz klase RSA/DSA i usklađeno s međunarodnim standardom PKCS#1 
    (Verzija 2.1 na više). 
     
    Kriptografski moduli moraju se temeljiti na algoritmima i parametrima koji 
    tvore radno okruženje izrade naprednog elektroničkog potpisa sukladno 
    trenutno važećim obrascima ugrađenim u dokument Algorithms and Paramaters 
    for Secure Electronic Signatures (verzija 2.1, 2001-10) kojega za potrebe 
    Europske unije izrađuje EESSI/SG (European Electronic Signatures 
    Standardisation Inititiative/Steering Group). 
     
    Kod ugrađivanja kriptografskih algoritama u sredstvo za izradu naprednog 
    elektroničkog potpisa potrebno je osigurati modularnost kojom se omogućava 
    naknadna ugradnja novih algoritama. 
     
    Članak 8. 
     
    Programska oprema kojom se provodi ovjera elektroničkog potpisa mora u 
    potpunosti onemogućiti dobivanje podataka za izradu elektroničkog potpisa 
    pomoću podataka za ovjeru istog. 
     
    Programska oprema koja generira podatke za izradu elektroničkog potpisa mora 
    zaštititi te podatke od neželjenog ili neovlaštenog pristupa primjenom 
    postojeće tehnologije. 
     
    Članak 9. 
     
    Programska oprema za izradu naprednog elektroničkog potpisa mora imati 
    ugrađene osnovne oblike zaštite sukladno dokumentima o osnovnim pravilima 
    zaštite i sigurnosti sredstva za izradu naprednog elektroničkog potpisa – 
    SSCD/PP odnosno EAL4+ preporukama 
     
    Članak 10. 
     
    Potpisnik koji izgubi ili mu je otuđeno sredstvo za izradu elektroničkog 
    potpisa te u slučajevima kada mu je onemogućen pristup podacima za izradu 
    elektroničkog potpisa, dužan je o tome odmah obavijestiti davatelja usluga 
    certificiranja odnosno njegovu prijavnu službu. 
     
    Davatelj usluga certificiranja koji je zaprimio obavijest prema stavku 1. 
    ovog članka provodi uvid u postupak opoziva izdatog certifikata i dalje 
    postupa po utvrđenim pravilima opozivanja izdatih certifikata a u skladu s 
    internim Pravilnikom o postupcima certificiranja temeljem kojega pruža 
    uslugu certificiranja. 
     
    IV. SUSTAV CERTIFICIRANJA 
     
    OPĆI UVJETI 
     
    Poslovna politika, organizacija radnih procesa i pružanje usluga 
    certificiranja 
     
    Članak 11. 
     
    Davatelj usluga certificiranja mora prije početka obavljanja usluga utvrditi 
    opća pravila davanja usluga certificiranja koja korisnicima usluga pružaju 
    dovoljno informacija na temelju kojih mogu odlučiti o prihvaćanju usluga i u 
    kojem opsegu. 
     
    Opća pravila iz stavka 1. ovog članka davatelj usluga certificiranja 
    ugrađuje u dokument Opća pravila pružanja usluga certificiranja. 
     
    Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
    izraditi i posebna unutarnja pravila o postupcima izdavanja certifikata i 
    zaštite sustava certificiranja u kojem su sadržani i detaljno opisani 
    postupci i mjere koje primjenjuje prilikom izdavanja i rukovanja 
    certifikatima. 
     
    Članak 12 
     
    Opća pravila davanja usluga certificiranja kao i Pravilnik o postupcima 
    certificiranja trebaju biti strukturirani po RFC 2527, odnosno međunarodno 
    prihvaćenom obrascu ETSI TS 101 456 – Policy Requirements for Certification 
    Authorities Issuing Qualified Certificates. 
     
    Obvezni sadržaj dokumentacije koju davatelj usluga certificiranja mora 
    izraditi prije početka obavljanja usluga certificiranja obuhvaća: 
     
 
Naziv dionice           Sadržaj dionice 
 
1. Uvodne oznake i 
                Opis
usluga 
    
temeljni podaci                   Identifikacijski
podaci i OID oznaka 
                                                Korisnici i područje primjene
usluga 
                                                  Adresni podaci 
2. Opće
odredbe                      Obveze ovjerovitelja, potpisnika i   
                                                korisnika 
                                                Odgovornost 
                                                Financijska odgovornost 
                                                Usklađenost sa zakonom 
                                                Naknada za usluge 
                                                Objava i repozitorij certifikata 
                                                Provjera usklađenosti 
                                                Povjerljivost i tajnost
(poslovanja 
                                                podataka) 
                                                Zaštita intelektualnog vlasništva   
                                                (autorstvo) 
3. Identifikacija
i                     Registracija
potpisnika 
    potvrđivanje
identiteta       Plansko
obnavljanje cerfikata 
    
potpisnika                           
Obnavljanje nakon opoziva 
                                                Zahtjevi za opoziv certifikata 
4. Osnovni zahtjevi u radu 
     Zaprimanje zahtjeva za izdavanje 
    
sa 
certifikatima                  certifikata          
                                                Izdavanje certifikata 
                                                Dostava/prihvat certifikata 
                                                Opoziv certifikata 
                                                Postupci provjere sigurnosnih
mjera 
                                                Arhiviranje certifikata i podataka 
                                                Zamjena certifikata 
                                                Postupci otklanjanja posljedica
šteta, 
                                                nezgoda 
                                                Prestanak rada/davanja usluga 
5. Kontrola sigurnosti 
            Kontrola prostora, opreme i   
    opreme,  postupaka            sredstava 
   
i osoblja                               Kontrola
postupaka i provedbe   
                                                radnih zadaća 
                                                Kontrola osoblja – broj,   
                                                stručnost, ovlaštenja 
6. Kontrola tehničke 
              Izrada
vlastitog certifikata 
    sigurnosti
rada sustava       Zaštita
podataka za izradu vlastitog 
    certificiranja                       el.
potpisa 
                                                Upravljanje podacima za izradu   
                                                el. potpisa 
                                                Podaci za pristup potpisu   
                                                ovjerovitelja 
                                                Kontrola sigurnosti računalnog   
                                                sustava 
                                                Kontrola sigurnosti radnog vijeka   
                                                sustava 
                                                Kontrola sigurnosti mrežnog
sustava 
                                                Kontrola sigurnosti kriptografskih 
                                                modula 
7. Sadržaj
certifikata i            Sadržaj (obrazac) certifikata 
    lista opozvanih                    Sadržaj
liste opozvanih certifikata 
    certifikata              
8. Postupci s 
                           Postupci
kod promjene sadržaja   
    dokumentacijom                 dokumentacije 
                                                Objavljivanje dokumentacije 
                                                Postupci prihvaćanja/odobravanja 
Članak 13. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
izraditi i dopunski sklop pravila (unutarnja pravila) kojima se osigurava 
ispravno provođenje zaštitnih i sigurnosnih mjera u sustavu certificiranja. 
 
Unutarnja pravila djelovanja sustava certificiranja uređuju dopunski: 
 
– postupke pristupa i kretanja kroz poslovni prostor davatelja usluga 
certificiranja 
 
– postupke i tehnike dopunske zaštite informacijskog sustava, uporabe 
telekomunikacijske opreme/sustava u radnjama s podacima u sustavu certificiranja 
 
– postupci i radnje u izvanrednim situacijama posebice kod požara i drugih 
nepogoda, nepredvidivih upada u fizički prostor davatelja usluga certificiranja 
odnosno u informacijski sustav 
 
– pravila vođenja evidencija o prisustvu zaposlenika u sustavu certificiranja, 
pristupa sustavu certificiranja 
 
Članak 14. 
 
U slučajevima prigovora u svezi odstupanja sadržaja usluga u odnosu na utvrđena 
pravila sadržana u dokumentaciji davatelja usluga certificiranja, odgovorna 
osoba davatelja usluga dužna je otkloniti odstupanja. 
 
Ako odgovorna osoba u roku od sedam radnih dana nije u mogućnosti otkloniti 
odstupanja, postupak se može povjeriti trećoj osobi u svrhu arbitraže i koju 
prihvaćaju strane u sporu. 
 
Ako arbitraža nije moguća, strane poduzimaju radnje pred sudom. 
 
Infrastruktura 
 
Članak 15. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
primjenjivati smjernice Europske unije te Europske norme (EN) koje se odnose na 
postupke osiguravanja i zaštite opreme i prostora. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
obavljanje usluga certificiranja prilagoditi novim normama, odlukama i 
preporukama iz stavka 1. ovog članka, koje se donose nakon dobivene dozvole. 
 
Ispunjenje određenog uvjeta iz stavka 1. ovog članka može uslijediti i poslije 
dobivanja dozvole, a prije početka obavljanja djelatnosti, poglavito, ako se 
radi o većim ulaganjima u specijalizirani prostor ili opremu ili se radi o 
upošljavanju djelatnika određene specijalnosti. U tom slučaju potrebito je 
priložiti uz zahtjev uvjerljiv dokaz iz kojeg je vidljivo da je moguće ostvariti 
određeni uvjet u predloženom roku. 
 
Članak 16. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora uslugu 
certificiranja za koju je dobio dozvolu obavljati svojim sredstvima za rad i 
stalno uposlenim djelatnicima. 
 
Postupke u svezi s najsloženijom opremom (software, hardware) koji se mogu 
provesti jedino od strane proizvođača te opreme, davatelj usluga certificiranja 
koji izdaje kvalificirane certifikate može obaviti uz odgovarajuće sudjelovanje 
djelatnika proizvođača te opreme i uz pomoć njihove opreme. 
 
Članak 17. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora za 
obavljanje usluga certificiranja imati poslovni prostor u svom vlasništvu ili u 
najmu na rok duži od pet godina od dana podnošenja zahtjeva. Poslovni prostor 
mora biti veličine prikladne za smještaj opreme i rad osoblja koje obavlja 
usluge certificiranja. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
poslove generiranja kriptografskih ključeva i izrade certifikata provoditi u 
specijaliziranom prostoru izdvojenom za tu namjenu. 
 
Pristup prostoru u kojem se provode radnje iz stavka 2. ovog članka, mogu imati 
samo ovlaštene osobe i o svakom pristupu prostoru mora se voditi evidencija. 
 
Strojna i programska oprema 
 
Članak 18. 
 
Davatelj usluga certificiranja mora za strojnu i programsku opremu kojom obavlja 
usluge certificiranja primjenjivati hrvatske norme, preuzete norme Europskog 
instituta za telekomunikacijske norme (ETSI), te odluke i preporuke RFC skupine, 
ISO protokole i norme. 
 
Članak 19. 
 
Davatelj usluga certificiranja mora osigurati fizičku zaštitu strojne opreme te 
provoditi stalni nadzor pristupa računalnim resursima i fizičkom prostoru gdje 
su smješteni resursi sustava certificiranja. 
 
Pristup se može provoditi isključivo uz prisustvo najmanje dvije ovlaštene osobe 
koje imaju pristup informacijskom sustavu davatelja usluga certificiranja. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
osigurati da samo osobe koje rade u sustavu certificiranja imaju pristup 
prostoru gdje se nalaze resursi sustava certificiranja. 
 
Članak 20. 
 
Informacijski sustav davatelja usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane 
certifikate mora biti izgrađen od računalne i programske osnovice namijenjene 
isključivo za poslove certificiranja. 
 
Članak 21. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora opremu 
za ovjeru i djelovanje sustava certificiranja uskladiti s tehničkim standardom 
FIPS 140-1 (gornje razine) odnosno s utvrđenim zajedničkim obrascem zaštite 
programsko-tehničke i informatičke opreme i sustava »Common Criteria 2.1« 
temeljenom na ISO 15408-1:1999 normi. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
postupke i oblike zaštite sustava za cijelo vrijeme pružanja usluga 
certificiranja usklađivati s trenutno važećim preporukama i normama u području 
zaštite i sigurnosti djelovanja informatičkih sredstava i sustava. 
 
Osoblje 
 
Članak 22. 
 
Osoblje zaposleno u sustavu certificiranja provodi poslove i operativne zadaće u 
sustavu certificiranja kroz odvojene organizacijske točke (službe, odjeli i 
slično) za upravljanje informacijskim sustavom, sustavom upravljanja 
certifikatima, poslovima zaštite i kontrole te poslovima pravne zaštite i 
nadzora djelovanja sustava certificiranja. 
 
Članak 23. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora imati 
stalno zaposleno 
 
– najmanje dva stručnjaka s visokom stručnom spremom tehničkog, 
prirodoslovnomatematičkog, informatičkog ili tehničkog usmjerenja, 
specijaliziranih za rad s kriptografskim tehnologijama 
 
– najmanje tri visoko obrazovana stručnjaka tehničkog usmjerenja za zaštitu 
računalnih sustava i informacijskih baza te s iskustvom u radu sa sustavima 
izdavanja, opoziva i održavanja certifikata. 
 
– najmanje jednog visokoobrazovanog pravnika s poznavanjem sustava zaštite 
osobnih podataka, uporabe i pravne sukladnosti elektroničkog potpisa. 
 
Članak 24. 
 
Zaposleno osoblje davatelja usluga certificiranja mora imati stručna znanja u 
radu s tehnologijom certificiranja, kao i za postupke zaštite računalne opreme i 
programa u primijenjenom sustavu certificiranja te osigurano permanentno 
usavršavanje znanja i vještina potrebnih za rad u sustavu certificiranja. 
 
Članak 25. 
 
Zaposleni kod jednog davatelja usluga certificiranja ne smiju biti u radnom 
odnosno poslovnom odnosu s drugim davateljima usluga certificiranja. 
 
Financijski resursi 
 
Članak 26. 
 
Davatelj usluga certificiranja mora raspolagati financijskim resursima koji 
osiguravaju nesmetano pružanje usluga certificiranja neovisno o broju korisnika 
usluga i za cijelo vrijeme obavljanja usluga certificiranja. 
 
Davatelj usluga certificiranja mora imati vlastiti poslovni račun i garanciju 
poslovne banke na tekuće poslovanje vidljivo kroz javno dostupno poslovno 
godišnje izvješće. 
 
Certifikati i podaci (izdavanje i opoziv certifikata, provjera identiteta 
potpisnika) 
 
Članak 27. 
 
Davatelj usluga certificiranja mora osigurati jedinstvenost podataka za ovjeru 
elektroničkog potpisa na način koji omogućuje nedvojbeno utvrđivanje 
(identifikacija) potpisnika. 
 
Članak 28. 
 
Osoba koja traži uslugu certificiranja (potpisnik) osobno u prijavnoj službi 
davatelja usluga certificiranja podnosi zahtjev za izdavanje certifikata. 
 
Potpisnik mora osigurati točnost i ispravnost podataka u zahtjevu i za to 
odgovara pravno i materijalno. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate dužan je u 
cijelosti razmotriti podatke koje je potpisnik predao u zahtjevu za izdavanje 
certifikata te provesti u prisustvu potpisnika fizičku identifikaciju potpisnika 
temeljem osobne iskaznice i drugih relevantnih dokumenata s fotografijom 
potpisnika (putovnica, europska identifikacijska kartica) kojima se potvrđuje 
istinitost podataka sadržanih u zahtjevu za izdavanje certifikata. 
 
Identifikacija se potvrđuje usklađivanjem priložene fotografije potpisnika i 
dopunski se usklađuje s ispravnim i potpunim izgovaranjem i pisanjem imena i 
prezimena potpisnika.  
 
Članak 29. 
 
Podaci ispravnih i odobrenih zahtjeva za izdavanje certifikata arhiviraju se u 
informacijskom sustavu davatelja usluga certificiranja. 
 
Sadržaj certifikata upisuje se u Registar izdatih certifikata. 
 
Članak 30. 
 
Potpisnik kojem je odobreno izdavanje certifikata mora osobno kod davatelja 
usluga certificiranja ili na drugom za te poslove određenom mjestu preuzeti 
izdati certifikat. 
 
Izdavanje certifikata mora obavljati isključivo osoba koja je ovlaštena za te 
poslove i stalno zaposlena kod davatelja usluga certificiranja koji izdaje 
kvalificirane certifikate. 
 
Članak 31. 
 
Sadržaj kvalificiranog certifikata mora biti usklađen s tehničkom specifikacijom 
ETSI 101 862 (v1.2.1 – 2001-06 ili novije) – Qualified Certificate Profile, i 
koji se ujedno temelji na Qualified Certificate Profile obrascu RFC 3039. 
 
Certifikat obvezno sadrži sljedeće elemente: 
 
– serijski broj (jedinstven, neponovljiv broj) 
 
– identifikaciju davatelja usluga certificiranja 
 
– kriptografski algoritam primijenjen kod izrade elektroničkog potpisa 
 
– elektronički potpis davatelja usluga certificiranja 
 
– ime davatelja usluga certificiranja koji je izdao certifikat 
 
– ime, adresa i ostali identifikacijski elementi potpisnika neophodni za 
jednoznačnu identifikaciju 
 
– podaci neophodni za postupak ovjere elektroničkog potpisa potpisnika na kojeg 
se odnosi certifikat 
 
– podaci za ovjeru elektroničkog potpisa 
 
– datum izdavanja i rok valjanosti certifikata 
 
– jednoznačni identifikacijski kod (Object Identifier prema ASN.1) Općih pravila 
davatelja usluga certificiranja (ako je prethodno pridobio OID). 
 
Članak 32. 
 
Izdati certifikat se opoziva 
 
– istekom roka na koji je izdat, odnosno na dan prestanka valjanosti 
 
– na zahtjev potpisnika 
 
– na službeni zahtjev od strane suda, odgovarajućeg tijela državne uprave 
odnosno pravne osobe kod koje je potpisnik zaposlen u trenutku podnošenja 
zahtjeva za opoziv certifikata 
 
– na zahtjev davatelja usluga certificiranja u slučajevima neispunjavanja 
tehničkih uvjeta odnosno ako se pri uporabi elektroničkog potpisa ne postupa 
na propisan način. 
 
Opozvani certifikati upisuju se u listu opozvanih certifikata koja mora biti 
dostupna svim subjektima koji imaju pristup uslugama davatelja usluga 
certificiranja. 
 
Lista opozvanih certifikata mora se trenutno obnoviti kod svake nastale izmjene 
odnosno ako nije bilo promjena, u roku ne dužem od trideset dana. 
 
Članak 33. 
 
Lista opozvanih certifikata mora sadržavati najmanje sljedeće elemente: 
 
– redni broj radne verzije liste 
 
– kriptografski algoritam korišten pri izradi elektroničkog potpisa davatelja 
usluga certificiranja 
 
– elektronički potpis davatelja usluga certificiranja 
 
– ime davatelja usluga certificiranja 
 
– datum izrade liste. 
 
Svaki opozvani certifikat u Listi opozvanih certifikata sadrži: 
 
– serijski broj dodijeljen certifikatu kod izdavanja 
 
– datum opoziva (od kada certifikat više nije važeći). 
 
Članak 34. 
 
Davatelj usluga certificiranja utvrđuje vremensku valjanost izdatog 
kvalificiranog certifikata odnosno rok do kada se priznaje važenje izdatog 
certifikata. 
 
Rok iz stavka 1. ovog članka za kvalificirane certifikate mora se utvrditi u 
trajanju do pet godina. 
 
Članak 35. 
 
Podaci o potpisnicima, izdati certifikati, liste opozvanih certifikata kao i 
tehnički podaci nastali bilježenjem rada sustava certificiranja moraju se 
arhivirati na medije koji osiguravaju trajnost zapisa od najmanje 20 godina. 
 
U svrhu čuvanja zapisa moraju se izraditi i sigurnosne kopije koje moraju biti 
smještene na drugoj lokaciji, izdvojeno od sustava certificiranja u upotrebi. 
 
Članak 36. 
 
Arhivirani podaci moraju se čuvati i zaštititi od neovlaštenog pristupa i 
mogućih gubitaka u zapisu. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora u 
svrhu očuvanja čitkosti i ispravnosti zapisa na medijima, provoditi postupke 
provjere i po potrebi, osvježivanje zapisa na medijima najmanje dva puta 
godišnje. 
 
Članak 37. 
 
Potpisnik može zatražiti kod davatelja usluga certificiranja povremeno 
provjeravanje podataka za izradu te podataka za ovjeru elektroničkog potpisa. 
 
Potpisnik zahtjev za provjeru prema stavku 1. ovog članka podnosi osobno kod 
davatelja usluga certificiranja, a može i u elektroničkom obliku ako je takav 
zahtjev ispravno elektronički potpisan od strane podnositelja zahtjeva. 
 
Članak 38. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
podatke za izradu svog elektroničkog potpisa odvojeno rasporediti na najmanje 
dvije osobe koje zajedno izrađuju elektronički potpis. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
podatke za izradu svog elektroničkog potpisa fizički i elektronički zaštititi u 
skladu s utvrđenim pravilima i standardima u svrhu sprječavanja fizičkog ili 
elektroničkog pristupa od strane neovlaštenih osoba. 
 
Zaštita osobnih podataka 
 
Članak 39. 
 
Davatelj usluga certificiranja mora podatke o potpisnicima prikupljati, 
pohranjivati, koristiti i brisati u skladu s odgovarajućim propisima o zaštiti 
osobnih podataka i poštivanja i zaštite privatnosti korisnika sustava 
certificiranja. 
 
Podaci o potpisniku mogu se pridobivati isključivo osobno od samog potpisnika i 
u opsegu odnosno sadržaju potrebnom za postupak izdavanja certifikata. 
 
Potpisnik ima pravo uvida u podatke koji se o njemu vode kod davatelja usluga 
certificiranja u svrhu provjere ili potrebnih dopuna odnosno ispravaka. 
 
Zahtjev za uvid u podatke može se dostaviti i u elektroničkom obliku i potpisan 
s elektroničkim potpisom podnositelja zahtjeva. 
 
Davatelj usluga certificiranja mora dostaviti tražene podatke najkasnije u roku 
od pet radnih dana od zaprimanja zahtjeva. 
 
Članak 40. 
 
Davatelj usluga certificiranja ne smije pružati povjerljive podatke osim u 
slučajevima kada to traži sud ili državno odvjetništvo. 
 
Osoba koja kod davatelja usluga certificiranja provodi provjeru rada sustava 
certificiranja ima pravo uvida u povjerljive podatke izuzev u kriptografske 
podatke (podaci za izradu i ovjeru elektroničkog potpisa davatelja usluga 
certificiranja) ali ih ne smije iznositi izvan sustava niti objavljivati u 
izvješćima. Ugovorom se dodatno obvezuje na držanje u potpunoj tajnosti 
povjerljivih podataka u koje je imao uvid za vrijeme postupaka provjere rada 
sustava certificiranja. 
 
V. OPĆI POSTUPCI ZAŠTITE SUSTAVA CERTIFICIRANJA 
 
Članak 41. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate dužan je 
izraditi jedinstveni sustav zaštite i sigurnosti obavljanja usluga. 
 
U svrhu izvedbe i održavanja jedinstvenog sustava zaštite i sigurnosti 
obavljanja usluga certificiranja izrađuje interni Pravilnik o provođenju zaštite 
sustava certificiranja.  
 
Članak 42. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora prije 
početka obavljanja usluga, nakon značajnih promjena u sustavu za vrijeme 
obavljanja usluga, te redovito svake godine provoditi na temelju izrađenog 
Pravilnika o provođenju zaštite sustava certificiranja, provjeru svih dijelova 
sustava u odnosu na sigurnost, pouzdanost i kvalitetu djelovanja. 
 
Najveći vremenski razmak između dva postupka provjere ne može biti veći od jedne 
godine. 
 
Članak 43. 
 
Davatelj usluga certificiranja može nastaviti pružati usluge certificiranja ako 
se utvrdi da je sustav usklađen sa zahtjevima sadržanim u Pravilniku o 
provođenju zaštite sustava certificiranja. 
 
Članak 44. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora za 
poslove zaštite sustava certificiranja zaposliti kvalificirano osoblje za 
sljedeće poslove zaštite: 
 
– kontrola fizičkog pristupa računalnoj opremi 
 
– ugradnja i konfiguracija programskog sklopa zaštite kao i sustavno mijenjanje 
kriptografskih ključeva 
 
– analiza rada u svima fazama rada, bilježenje i arhiviranje tih podataka te 
obavješćivanje 
 
– upravljačke funkcije i operacije otklanjanja problema u funkcioniranju 
propisanih mjera zaštite 
 
– izvješćivanje o pokušajima narušavanja propisanih mjera zaštite te 
identifikacija subjekata koji provode narušavanje. 
 
Članak 45. 
 
Provjera se mora provesti najmanje za ova područja: 
 
– sustav certificiranja (informacijski sustav) 
 
– tehnologija kriptozaštite 
 
– radni prostor te računalna i mrežna oprema 
 
– relevantni zakonski i drugi propisi u Republici Hrvatskoj i Europi. 
 
Članak 46. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora sustav 
certificiranja i informacijski sustav uskladiti sa zahtjevima sigurnosti 
djelovanja informacijskih sustava sukladno obrascu ISO/IEC 17799:2000 (Code of 
Practice for Information Security Management) te BS 7799-2:1999 (British 
Standard for Information Security Management – Specification for Information 
Security Mnagement System). 
 
Sustav certificiranja mora sadržavati odvojene radne skupine pri čemu osoblje 
koje radi na poslovima upravljanja računalnim sustavom ne može raditi poslove 
izdavanja i opoziva certifikata. 
 
Članak 47. 
 
Svi podaci za izradu naprednog elektroničkog potpisa davatelja usluga 
certificiranja moraju biti kriptografski zaštićeni uz primjenu: 
 
– sredstava za izradu naprednog elektroničkog potpisa sukladno FIPS 140-1 
(gornje razine) te kojima je moguća upotreba posebnih pristupnih tehnika za rad 
s podacima za izradu elektroničkog potpisa 
 
– podataka za izradu potpisa primjenom RSA ili DSA algoritma dužine najmanje 
2048 bita odnosno odgovarajuće razine Elliptic Curve algoritma, te SHA-1 ili 
RIPEMD – 160 algoritma za kriptiranje sadržaja 
 
– kriptografskih algoritama (3DES algoritma – 128 bitni ili AES tehnika) u svrhu 
zaštite pristupa podacima. 
 
Članak 48 
 
Davatelj usluga certificiranja mora podatke za izradu svog elektroničkog potpisa 
čuvati u najmanje dva primjerka na odvojenim lokacijama u za to namjenski 
uređenom prostoru zaštićenom od oštećivanja u slučaju požara, poplave i drugih 
štetnih utjecaja, te osigurati razdvajanje osnovnog skupa podataka za izradu 
elektroničkog potpisa u najmanje dva dijela. 
 
Raspoloživost podataka za izradu naprednog elektroničkog potpisa davatelja 
usluga certificiran ja koji izdaje kvalificirane certifikate mora biti 
jednokratna i to za vrijeme izrade elektroničkog potpisa i mora prestati nakon 
svake izrade elektroničkog potpisa. 
 
Članak 49. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora rad s 
računalnom i programskom opremom povjeriti samo osobama s visokom stručnom 
spremom i specijalističkih znanja u rukovanju opremom ugrađenom u sustav 
certificiranja. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora 
fizički pristup računalnom sustavu kojim se provode usluge certificiranja 
omogućiti samo operativnim djelatnicima koji izravno rade s računalnim sustavom. 
 
Osoblje koje čisti prostor u kojem se nalazi računalni sustav može to raditi 
isključivo u vrijeme prisustva operativnih djelatnika. 
 
U slučaju neovlaštenog pristupa računalnoj i programskoj opremi odnosno 
informacijskom sustavu, davatelj usluga certificiranja mora zaustaviti normalan 
rad i provoditi mjere predviđene za rad u izvanrednim situacijama sve do 
potpunog otkrivanja uzroka te otklanjanja mogućih šteta. 
 
Središnji računalni sustav mora imati osigurano trajno napajanje energijom uz 
potrebno radno okruženje kao što je stupanj vlažnosti i topline, dozvoljena 
razina zračenja i ostale vrijednosti specifične za računalni sustav u upotrebi. 
 
Računalni sustav mora biti smješten na mjestu koje je osigurano od poplave uz 
adekvatnu protupožarnu zaštitu. 
 
VI. POSEBNE ODREDBE 
 
Članak 50. 
 
Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate dužan je 
osigurati rizik od odgovornosti za štete koje nastanu obavljanjem usluga 
certificiranja. 
 
Osiguranje sadržano u stavku 1. ovog članka predstavlja obvezno osiguranje. 
 
Najniži iznos na koji davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane 
certifikate mora osigurati odgovornost za štete iznosi 2.000.000,00 kuna. 
 
VII. ZAVRŠNE ODREDBE 
 
Članak 51. 
 
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«. 
 
Klasa: 130-01/01-01/63 
Urbroj: 526-01/02-14 
Zagreb, 8. svibnja 2002.  
 
  
    Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe. Zakon o elektronskom potpisu Internet elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba kompjuterski Zakon o elektronskom potpisu računala elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis  upotrebe upotrebe upotreba 
      
      
       |