POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
 

 

 
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
 

 

 
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
 

 

 
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
 

 


Klikni za pregled priloga

NOVI PREGLED PROPISA

Ugovori

Banke

Biljno zdravstvo

Zdravstveno osiguranje

Državne potpore

Državni službenici

Elektronička isprava

Elektronička trgovina

Elektronički mediji

Financijsko osiguranje

Gradnja

Hrana

Informacijska sigurnost

Investicijski fondovi

Izmjera i katastar

Kazneni postupak

Kazneni zakon

Kemikalije

Kreditne unije

Kvaliteta zdravstvene zaštite

Lijekovi

Nasljeđivanje

Obavljanje djelatnosti

Obiteljski zakon

Obrazovanje odraslih

Obrt

Obvezni odnosi (ZOO)

Obvezno zdravstveno osiguranje

Opći upravni postupak

Oružje

Osiguranje

Osiguranje u prometu

Ovrha - Ovršni zakon

Parnični postupak

Primjeri ugovora

Porez na dobit

Porez na dohodak

Porez na kavu

Posredovanje u prometu nekretnina

Poticanje ulaganja

Predmeti opće uporabe

Prekršajni zakon

Prijevoz - linijski

Prijevoz opasnih tvari

Prostorno uređenje i gradnja

Rad - Zakon o radu

Računovodstvo

Revizija

Stranci

Sudovi

Šport

Šume

Tajnost podataka

Trgovačka društva

Udomiteljstvo

Udžbenici za školu

Ugostiteljska djelatnost

Umirovljenički fond

Usluge u turizmu

Veterinarstvo

Volonterstvo

Zabrane u zakonima

Zakon o leasingu

Zaštita bilja

Zakon o radu

Zaštita na radu

Zaštita okoliša

Zaštita potrošača

Zaštita prirode

Zaštita pučanstva

Zaštita životinja

Javna nabava

NOVI PREGLED PROPISA



SEARCH

PRETRAŽIVANJE
svih objavljenih tekstova


Pregled svih usluga za poduzetnike



IZRADA WEB STRANICA

Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...

Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.

Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...

Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...

>> Link na ponudu za izradu web stranica >>

Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.

Link - Kontakt informacije

Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!




Ažurirano: 26. 12. 2024.












POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga



Ministarstvo gospodarstva

Na temelju članka 7., stavka 2., članka 11., stavka 4., članka 32. stavka 2. Zakona o elektroničkom potpisu (»Narodne novine«, br. 10/02) ministar gospodarstva, donosi

PRAVILNIK
O MJERAMA I POSTUPCIMA UPORABE I ZAŠTITE ELEKTRONIČKOG POTPISA I NAPREDNOG ELEKTRONIČKOG POTPISA, SREDSTAVA ZA IZRADU ELEKTRONIČKOG POTPISA, NAPREDNOG ELEKTRONIČKOG POTPISA I SUSTAVA CERTIFICIRANJA I OBVEZNOG OSIGURANJA DAVATELJA USLUGA IZDAVANJA KVALIFICIRANIH CERTIFIKATA

(NN 54/02)



I. OPĆE ODREDBE

Članak 1.

Ovim Pravilnikom utvrđuju se mjere, postupci i oblici zaštite elektroničkog potpisa i naprednog elektroničkog potpisa, sredstava za izradu elektroničkog potpisa, zaštite sustava certificiranja i podataka o potpisnicima, postupci provjere identiteta potpisnika prilikom davanja elektroničkih certifikata kao i najniži iznos svote za koju se osigurava rizik od odgovornosti za štete koji se kod davatelja usluga certificiranja koji izdaju kvalificirane certifikate pojavljuje kao obvezno osiguranje.

II. ELEKTRONIČKI POTPIS

Članak 2.

Potpisnik izrađuje i koristi elektronički potpis i napredni elektronički potpis u skladu s općim uvjetima sadržanim u članku 12. i članku 17. Zakona o elektroničkom potpisu i ovom Pravilniku.

Potpisnik u slučajevima korištenja usluga certificiranja izrađuje i koristi elektronički potpis i u skladu s uvjetima koje je prihvatio od davatelja usluga certificiranja.

Članak 3.

Podaci za izradu elektroničkog potpisa čine sastavni dio elektroničkog potpisa.

Potpisnik je dužan zaštiti podatke za izradu elektroničkog potpisa od neovlaštenog pristupa, otuđivanja i nepravilne uporabe. Zaštita se mora dodatno provoditi primjenom zaporke, biometričnim postupcima ili drugim zaštitnim tehnikama.

Članak 4.

Podaci za izradu elektroničkog potpisa moraju se u potpunosti razlikovati od podataka za ovjeru elektroničkog potpisa.

Postupak izrade elektroničkog potpisa ne smije izmijeniti podatke koji se potpisuju niti spriječiti prikaz tih podataka potpisniku prije čina potpisivanja.

Potpisnik u elektronički potpis ugrađuje osnovne podatke o postupku, algoritmu i sadržaju potpisa kako bi primatelj (korisnik elektroničkog potpisa) mogao ovjeriti potpis temeljem iste ili sukladne tehnologije i postupaka.

Napredni elektronički potpis mora se izrađivati primjenom standardiziranih algoritama iz grupe RSA (rsagen1) odnosno DSA (dsagen1).

Kod izrade naprednog elektroničkog potpisa obvezno se ugrađuje i funkcija kriptiranja sadržaja koji se potpisuje (hash funkcija). Algoritmi koji se primjenjuju u provedbi hash funkcije moraju biti iz skupine SHA-1 (Secure Hash Algorithm) odnosno RIPEMD 160.

Članak 5.

Korisnik elektroničkog potpisa provodi ovjeru elektroničkog potpisa u skladu s uputama potpisnika.

Ako je uz potpis ugrađen i certifikat, ovjeru provodi u skladu s uputama davatelja usluga certificiranja koji je izdao certifikat, odnosno drugog davatelja usluga certificiranja koji punopravno odgovara i priznaje certifikat.

Korisnik prilikom ovjere naprednog elektroničkog potpisa mora provjeriti uz podatke o potpisniku i:

– podatke o davatelju usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate

– rok valjanosti kvalificiranog certifikata,

– valjanost upisa u registru izdatih kvalificiranih certifikata

– nepostojanje u registru opozvanih certifikata.

III. SREDSTVA ZA IZRADU ELEKTRONIČKOG POTPISA

Članak 6.

Potpisnik je dužan zaštititi sredstvo za izradu elektroničkog potpisa od neovlaštenog pristupa, krađe i oštećivanja.

U slučajevima kada sredstvo za izradu elektroničkog potpisa sadrži i certifikat te elektronički potpis davatelja usluga certificiranja koji je izdao certifikat, potrebno je sredstvo za izradu elektroničkog potpisa uskladiti sa zahtjevima za zaštitu i sigurnost terminalne opreme za izradu naprednog elektroničkog potpisa.

Usklađivanje iz stavka 2. ovog članka mora se provoditi primjenom zajedničkih međunarodnih obrazaca zaštite sredstava za izradu naprednog elektroničkog potpisa od kojih se primjenjuju sljedeći:

– ISO/IEC 15408-1:1999 – opći sustav mjera zaštite uređaja i opreme koje su zajednički prihvatili međunarodno (ISO) i europsko (IEC) tijelo u području standardizacije kojim je definiran skup uvjeta za funkcionalnost i sigurnost sredstava za izradu elektroničkog potpisa u dokumentu - Common Criteria 2.1 (for Information Technology Security Evaluation) u dionici EAL 4+ (5) – (Evaluation Assurance Level) kojom se posebice utvrđuju sigurnosni zahtjevi na najvišoj razini kojima mora odgovarati djelovanje sredstava za izradu naprednog elektroničkog potpisa (SOF-high),

– CEN/ISSS SSCD-PP (Secure Signature Creation Device-Protection Profile) opći obrazac zaštite sredstava za izradu naprednog elektroničkog potpisa koji je Europska unija prihvatila sukladno preporukama sadržanim u Smjernicama o elektroničkom potpisu (Directive 1999/93) u dodatku II kojim se pobliže opisuju zahtjevi koje mora ispunjavati sredstvo za izradu naprednog elektroničkog potpisa kroz dokument CWA (CEN Workshop Agreement) 14169,

– opći obrazac za sigurnost kriptografskih modula FIPS 140-1, razina 1., poželjno 2. (američko tijelo za standardizaciju National Institute of Standards and Technology – Federal Information Processing Standard).

Članak 7.

Kod izrade naprednog elektroničkog potpisa kada se primjenjuje sustav dva (par) kriptografska ključa, dužina ključa za izradu naprednog elektroničkog potpisa mora biti dužine najmanje 1024 bita, uz primjenu kriptografskih algoritama iz klase RSA/DSA i usklađeno s međunarodnim standardom PKCS#1 (Verzija 2.1 na više).

Kriptografski moduli moraju se temeljiti na algoritmima i parametrima koji tvore radno okruženje izrade naprednog elektroničkog potpisa sukladno trenutno važećim obrascima ugrađenim u dokument Algorithms and Paramaters for Secure Electronic Signatures (verzija 2.1, 2001-10) kojega za potrebe Europske unije izrađuje EESSI/SG (European Electronic Signatures Standardisation Inititiative/Steering Group).

Kod ugrađivanja kriptografskih algoritama u sredstvo za izradu naprednog elektroničkog potpisa potrebno je osigurati modularnost kojom se omogućava naknadna ugradnja novih algoritama.

Članak 8.

Programska oprema kojom se provodi ovjera elektroničkog potpisa mora u potpunosti onemogućiti dobivanje podataka za izradu elektroničkog potpisa pomoću podataka za ovjeru istog.

Programska oprema koja generira podatke za izradu elektroničkog potpisa mora zaštititi te podatke od neželjenog ili neovlaštenog pristupa primjenom postojeće tehnologije.

Članak 9.

Programska oprema za izradu naprednog elektroničkog potpisa mora imati ugrađene osnovne oblike zaštite sukladno dokumentima o osnovnim pravilima zaštite i sigurnosti sredstva za izradu naprednog elektroničkog potpisa – SSCD/PP odnosno EAL4+ preporukama

Članak 10.

Potpisnik koji izgubi ili mu je otuđeno sredstvo za izradu elektroničkog potpisa te u slučajevima kada mu je onemogućen pristup podacima za izradu elektroničkog potpisa, dužan je o tome odmah obavijestiti davatelja usluga certificiranja odnosno njegovu prijavnu službu.

Davatelj usluga certificiranja koji je zaprimio obavijest prema stavku 1. ovog članka provodi uvid u postupak opoziva izdatog certifikata i dalje postupa po utvrđenim pravilima opozivanja izdatih certifikata a u skladu s internim Pravilnikom o postupcima certificiranja temeljem kojega pruža uslugu certificiranja.

IV. SUSTAV CERTIFICIRANJA

OPĆI UVJETI

Poslovna politika, organizacija radnih procesa i pružanje usluga certificiranja

Članak 11.

Davatelj usluga certificiranja mora prije početka obavljanja usluga utvrditi opća pravila davanja usluga certificiranja koja korisnicima usluga pružaju dovoljno informacija na temelju kojih mogu odlučiti o prihvaćanju usluga i u kojem opsegu.

Opća pravila iz stavka 1. ovog članka davatelj usluga certificiranja ugrađuje u dokument Opća pravila pružanja usluga certificiranja.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora izraditi i posebna unutarnja pravila o postupcima izdavanja certifikata i zaštite sustava certificiranja u kojem su sadržani i detaljno opisani postupci i mjere koje primjenjuje prilikom izdavanja i rukovanja certifikatima.

Članak 12

Opća pravila davanja usluga certificiranja kao i Pravilnik o postupcima certificiranja trebaju biti strukturirani po RFC 2527, odnosno međunarodno prihvaćenom obrascu ETSI TS 101 456 – Policy Requirements for Certification Authorities Issuing Qualified Certificates.

Obvezni sadržaj dokumentacije koju davatelj usluga certificiranja mora izraditi prije početka obavljanja usluga certificiranja obuhvaća:

 

Naziv dionice           Sadržaj dionice

1. Uvodne oznake i                 Opis usluga

    temeljni podaci                   Identifikacijski podaci i OID oznaka

                                                Korisnici i područje primjene usluga

                                                  Adresni podaci

2. Opće odredbe                      Obveze ovjerovitelja, potpisnika i

                                                korisnika

                                                Odgovornost

                                                Financijska odgovornost

                                                Usklađenost sa zakonom

                                                Naknada za usluge

                                                Objava i repozitorij certifikata

                                                Provjera usklađenosti

                                                Povjerljivost i tajnost (poslovanja

                                                podataka)

                                                Zaštita intelektualnog vlasništva

                                                (autorstvo)

3. Identifikacija i                     Registracija potpisnika

    potvrđivanje identiteta       Plansko obnavljanje cerfikata

    potpisnika                           Obnavljanje nakon opoziva

                                                Zahtjevi za opoziv certifikata

4. Osnovni zahtjevi u radu      Zaprimanje zahtjeva za izdavanje

    sa  certifikatima                  certifikata        

                                                Izdavanje certifikata

                                                Dostava/prihvat certifikata

                                                Opoziv certifikata

                                                Postupci provjere sigurnosnih mjera

                                                Arhiviranje certifikata i podataka

                                                Zamjena certifikata

                                                Postupci otklanjanja posljedica šteta,

                                                nezgoda

                                                Prestanak rada/davanja usluga

5. Kontrola sigurnosti             Kontrola prostora, opreme i

    opreme,  postupaka            sredstava

   i osoblja                               Kontrola postupaka i provedbe

                                                radnih zadaća

                                                Kontrola osoblja – broj,

                                                stručnost, ovlaštenja

6. Kontrola tehničke               Izrada vlastitog certifikata

    sigurnosti rada sustava       Zaštita podataka za izradu vlastitog

    certificiranja                       el. potpisa

                                                Upravljanje podacima za izradu

                                                el. potpisa

                                                Podaci za pristup potpisu

                                                ovjerovitelja

                                                Kontrola sigurnosti računalnog

                                                sustava

                                                Kontrola sigurnosti radnog vijeka

                                                sustava

                                                Kontrola sigurnosti mrežnog sustava

                                                Kontrola sigurnosti kriptografskih

                                                modula

7. Sadržaj certifikata i            Sadržaj (obrazac) certifikata

    lista opozvanih                    Sadržaj liste opozvanih certifikata

    certifikata            

8. Postupci s                            Postupci kod promjene sadržaja

    dokumentacijom                 dokumentacije

                                                Objavljivanje dokumentacije

                                                Postupci prihvaćanja/odobravanja

                                                dokumentacije

Članak 13.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora izraditi i dopunski sklop pravila (unutarnja pravila) kojima se osigurava ispravno provođenje zaštitnih i sigurnosnih mjera u sustavu certificiranja.

Unutarnja pravila djelovanja sustava certificiranja uređuju dopunski:

– postupke pristupa i kretanja kroz poslovni prostor davatelja usluga certificiranja

– postupke i tehnike dopunske zaštite informacijskog sustava, uporabe telekomunikacijske opreme/sustava u radnjama s podacima u sustavu certificiranja

– postupci i radnje u izvanrednim situacijama posebice kod požara i drugih nepogoda, nepredvidivih upada u fizički prostor davatelja usluga certificiranja odnosno u informacijski sustav

– pravila vođenja evidencija o prisustvu zaposlenika u sustavu certificiranja, pristupa sustavu certificiranja

Članak 14.

U slučajevima prigovora u svezi odstupanja sadržaja usluga u odnosu na utvrđena pravila sadržana u dokumentaciji davatelja usluga certificiranja, odgovorna osoba davatelja usluga dužna je otkloniti odstupanja.

Ako odgovorna osoba u roku od sedam radnih dana nije u mogućnosti otkloniti odstupanja, postupak se može povjeriti trećoj osobi u svrhu arbitraže i koju prihvaćaju strane u sporu.

Ako arbitraža nije moguća, strane poduzimaju radnje pred sudom.

Infrastruktura

Članak 15.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora primjenjivati smjernice Europske unije te Europske norme (EN) koje se odnose na postupke osiguravanja i zaštite opreme i prostora.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora obavljanje usluga certificiranja prilagoditi novim normama, odlukama i preporukama iz stavka 1. ovog članka, koje se donose nakon dobivene dozvole.

Ispunjenje određenog uvjeta iz stavka 1. ovog članka može uslijediti i poslije dobivanja dozvole, a prije početka obavljanja djelatnosti, poglavito, ako se radi o većim ulaganjima u specijalizirani prostor ili opremu ili se radi o upošljavanju djelatnika određene specijalnosti. U tom slučaju potrebito je priložiti uz zahtjev uvjerljiv dokaz iz kojeg je vidljivo da je moguće ostvariti određeni uvjet u predloženom roku.

Članak 16.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora uslugu certificiranja za koju je dobio dozvolu obav­ljati svojim sredstvima za rad i stalno uposlenim djelatnicima.

Postupke u svezi s najsloženijom opremom (software, hardware) koji se mogu provesti jedino od strane proizvođača te opreme, davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate može obaviti uz odgovarajuće sudjelovanje djelatnika proizvođača te opreme i uz pomoć njihove opreme.

Članak 17.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora za obavljanje usluga certificiranja imati poslovni prostor u svom vlasništvu ili u najmu na rok duži od pet godina od dana podnošenja zahtjeva. Poslovni prostor mora biti veličine prikladne za smještaj opreme i rad osoblja koje obavlja usluge certificiranja.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora poslove generiranja kriptografskih ključeva i izrade certifikata provoditi u specijaliziranom prostoru izdvojenom za tu namjenu.

Pristup prostoru u kojem se provode radnje iz stavka 2. ovog članka, mogu imati samo ovlaštene osobe i o svakom pristupu prostoru mora se voditi evidencija.

Strojna i programska oprema

Članak 18.

Davatelj usluga certificiranja mora za strojnu i programsku opremu kojom obavlja usluge certificiranja primjenjivati hrvatske norme, preuzete norme Europskog instituta za telekomunikacijske norme (ETSI), te odluke i preporuke RFC skupine, ISO protokole i norme.

Članak 19.

Davatelj usluga certificiranja mora osigurati fizičku zaštitu strojne opreme te provoditi stalni nadzor pristupa računalnim resursima i fizičkom prostoru gdje su smješteni resursi sustava certificiranja.

Pristup se može provoditi isključivo uz prisustvo najmanje dvije ovlaštene osobe koje imaju pristup informacijskom sustavu davatelja usluga certificiranja.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora osigurati da samo osobe koje rade u sustavu certificiranja imaju pristup prostoru gdje se nalaze resursi sustava certificiranja.

Članak 20.

Informacijski sustav davatelja usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora biti izgrađen od računalne i programske osnovice namijenjene isključivo za poslove certificiranja.

Članak 21.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora opremu za ovjeru i djelovanje sustava certificiranja uskladiti s tehničkim standardom FIPS 140-1 (gornje razine) odnosno s utvrđenim zajedničkim obrascem zaštite programsko-tehničke i informatičke opreme i sustava »Common Criteria 2.1« temeljenom na ISO 15408-1:1999 normi.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora postupke i oblike zaštite sustava za cijelo vrijeme pružanja usluga certificiranja usklađivati s trenutno važećim preporukama i normama u području zaštite i sigurnosti djelovanja informatičkih sredstava i sustava.

Osoblje

Članak 22.

Osoblje zaposleno u sustavu certificiranja provodi poslove i operativne zadaće u sustavu certificiranja kroz odvojene organizacijske točke (službe, odjeli i slično) za upravljanje informacijskim sustavom, sustavom upravljanja certifikatima, poslovima zaštite i kontrole te poslovima pravne zaštite i nadzora djelovanja sustava certificiranja.

Članak 23.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora imati stalno zaposleno

– najmanje dva stručnjaka s visokom stručnom spremom tehničkog, prirodoslovnomatematičkog, informatičkog ili tehnič­kog usmjerenja, specijaliziranih za rad s kriptografskim tehnologijama

– najmanje tri visoko obrazovana stručnjaka tehničkog usmjerenja za zaštitu računalnih sustava i informacijskih baza te s iskustvom u radu sa sustavima izdavanja, opoziva i održavanja certifikata.

– najmanje jednog visokoobrazovanog pravnika s poznavanjem sustava zaštite osobnih podataka, uporabe i pravne sukladnosti elektroničkog potpisa.

Članak 24.

Zaposleno osoblje davatelja usluga certificiranja mora imati stručna znanja u radu s tehnologijom certificiranja, kao i za postupke zaštite računalne opreme i programa u primijenjenom sustavu certificiranja te osigurano permanentno usavršavanje znanja i vještina potrebnih za rad u sustavu certificiranja.

Članak 25.

Zaposleni kod jednog davatelja usluga certificiranja ne smiju biti u radnom odnosno poslovnom odnosu s drugim davateljima usluga certificiranja.

Financijski resursi

Članak 26.

Davatelj usluga certificiranja mora raspolagati financijskim resursima koji osiguravaju nesmetano pružanje usluga certificiranja neovisno o broju korisnika usluga i za cijelo vrijeme obav­ljanja usluga certificiranja.

Davatelj usluga certificiranja mora imati vlastiti poslovni račun i garanciju poslovne banke na tekuće poslovanje vidljivo kroz javno dostupno poslovno godišnje izvješće.

Certifikati i podaci (izdavanje i opoziv certifikata, provjera identiteta potpisnika)

Članak 27.

Davatelj usluga certificiranja mora osigurati jedinstvenost podataka za ovjeru elektroničkog potpisa na način koji omoguću­je nedvojbeno utvrđivanje (identifikacija) potpisnika.

Članak 28.

Osoba koja traži uslugu certificiranja (potpisnik) osobno u prijavnoj službi davatelja usluga certificiranja podnosi zahtjev za izdavanje certifikata.

Potpisnik mora osigurati točnost i ispravnost podataka u zahtjevu i za to odgovara pravno i materijalno.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate dužan je u cijelosti razmotriti podatke koje je potpisnik predao u zahtjevu za izdavanje certifikata te provesti u prisustvu potpisnika fizičku identifikaciju potpisnika temeljem osobne iskaznice i drugih relevantnih dokumenata s fotografijom potpisnika (putovnica, europska identifikacijska kartica) kojima se potvrđuje istinitost podataka sadržanih u zahtjevu za izdavanje certifikata.

Identifikacija se potvrđuje usklađivanjem priložene fotografije potpisnika i dopunski se usklađuje s ispravnim i potpunim izgovaranjem i pisanjem imena i prezimena potpisnika.

Članak 29.

Podaci ispravnih i odobrenih zahtjeva za izdavanje certifikata arhiviraju se u informacijskom sustavu davatelja usluga certificiranja.

Sadržaj certifikata upisuje se u Registar izdatih certifikata.

Članak 30.

Potpisnik kojem je odobreno izdavanje certifikata mora osobno kod davatelja usluga certificiranja ili na drugom za te poslove određenom mjestu preuzeti izdati certifikat.

Izdavanje certifikata mora obavljati isključivo osoba koja je ovlaštena za te poslove i stalno zaposlena kod davatelja usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate.

Članak 31.

Sadržaj kvalificiranog certifikata mora biti usklađen s tehničkom specifikacijom ETSI 101 862 (v1.2.1 – 2001-06 ili novije) – Qualified Certificate Profile, i koji se ujedno temelji na Qualified Certificate Profile obrascu RFC 3039.

Certifikat obvezno sadrži sljedeće elemente:

– serijski broj (jedinstven, neponovljiv broj)

– identifikaciju davatelja usluga certificiranja

– kriptografski algoritam primijenjen kod izrade elektro­ničkog potpisa

– elektronički potpis davatelja usluga certificiranja

– ime davatelja usluga certificiranja koji je izdao certifikat

– ime, adresa i ostali identifikacijski elementi potpisnika neophodni za jednoznačnu identifikaciju

– podaci neophodni za postupak ovjere elektroničkog potpisa potpisnika na kojeg se odnosi certifikat

– podaci za ovjeru elektroničkog potpisa

– datum izdavanja i rok valjanosti certifikata

– jednoznačni identifikacijski kod (Object Identifier prema ASN.1) Općih pravila davatelja usluga certificiranja (ako je prethodno pridobio OID).

Članak 32.

Izdati certifikat se opoziva

– istekom roka na koji je izdat, odnosno na dan prestanka valjanosti

– na zahtjev potpisnika

– na službeni zahtjev od strane suda, odgovarajućeg tijela državne uprave odnosno pravne osobe kod koje je potpisnik zaposlen u trenutku podnošenja zahtjeva za opoziv certifikata

– na zahtjev davatelja usluga certificiranja u slučajevima neispunjavanja tehničkih uvjeta odnosno ako se pri uporabi elektro­nič­kog potpisa ne postupa na propisan način.

Opozvani certifikati upisuju se u listu opozvanih certifikata koja mora biti dostupna svim subjektima koji imaju pristup uslugama davatelja usluga certificiranja.

Lista opozvanih certifikata mora se trenutno obnoviti kod svake nastale izmjene odnosno ako nije bilo promjena, u roku ne dužem od trideset dana.

Članak 33.

Lista opozvanih certifikata mora sadržavati najmanje slje­deće elemente:

– redni broj radne verzije liste

– kriptografski algoritam korišten pri izradi elektroničkog potpisa davatelja usluga certificiranja

– elektronički potpis davatelja usluga certificiranja

– ime davatelja usluga certificiranja

– datum izrade liste.

Svaki opozvani certifikat u Listi opozvanih certifikata sadrži:

– serijski broj dodijeljen certifikatu kod izdavanja

– datum opoziva (od kada certifikat više nije važeći).

Članak 34.

Davatelj usluga certificiranja utvrđuje vremensku valjanost izdatog kvalificiranog certifikata odnosno rok do kada se priznaje važenje izdatog certifikata.

Rok iz stavka 1. ovog članka za kvalificirane certifikate mora se utvrditi u trajanju do pet godina.

Članak 35.

Podaci o potpisnicima, izdati certifikati, liste opozvanih certifikata kao i tehnički podaci nastali bilježenjem rada sustava certificiranja moraju se arhivirati na medije koji osiguravaju trajnost zapisa od najmanje 20 godina.

U svrhu čuvanja zapisa moraju se izraditi i sigurnosne kopije koje moraju biti smještene na drugoj lokaciji, izdvojeno od sustava certificiranja u upotrebi.

Članak 36.

Arhivirani podaci moraju se čuvati i zaštititi od neovlaštenog pristupa i mogućih gubitaka u zapisu.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora u svrhu očuvanja čitkosti i ispravnosti zapisa na medijima, provoditi postupke provjere i po potrebi, osvježivanje zapisa na medijima najmanje dva puta godišnje.

Članak 37.

Potpisnik može zatražiti kod davatelja usluga certificiranja povremeno provjeravanje podataka za izradu te podataka za ovjeru elektroničkog potpisa.

Potpisnik zahtjev za provjeru prema stavku 1. ovog članka podnosi osobno kod davatelja usluga certificiranja, a može i u elektroničkom obliku ako je takav zahtjev ispravno elektronički potpisan od strane podnositelja zahtjeva.

Članak 38.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora podatke za izradu svog elektroničkog potpisa odvo­jeno rasporediti na najmanje dvije osobe koje zajedno izrađuju elektronički potpis.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora podatke za izradu svog elektroničkog potpisa fizički i elektronički zaštititi u skladu s utvrđenim pravilima i standardima u svrhu sprječavanja fizičkog ili elektroničkog pristupa od strane neovlaštenih osoba.

Zaštita osobnih podataka

Članak 39.

Davatelj usluga certificiranja mora podatke o potpisnicima prikupljati, pohranjivati, koristiti i brisati u skladu s odgova­raju­ćim propisima o zaštiti osobnih podataka i poštivanja i zaštite privatnosti korisnika sustava certificiranja.

Podaci o potpisniku mogu se pridobivati isključivo osobno od samog potpisnika i u opsegu odnosno sadržaju potrebnom za postupak izdavanja certifikata.

Potpisnik ima pravo uvida u podatke koji se o njemu vode kod davatelja usluga certificiranja u svrhu provjere ili potrebnih dopuna odnosno ispravaka.

Zahtjev za uvid u podatke može se dostaviti i u elektronič­kom obliku i potpisan s elektroničkim potpisom podnositelja zahtjeva.

Davatelj usluga certificiranja mora dostaviti tražene podatke najkasnije u roku od pet radnih dana od zaprimanja zahtjeva.

Članak 40.

Davatelj usluga certificiranja ne smije pružati povjerljive podat­ke osim u slučajevima kada to traži sud ili državno odvjet­ništvo.

Osoba koja kod davatelja usluga certificiranja provodi provjeru rada sustava certificiranja ima pravo uvida u povjerljive podatke izuzev u kriptografske podatke (podaci za izradu i ovjeru elektroničkog potpisa davatelja usluga certificiranja) ali ih ne smije iznositi izvan sustava niti objavljivati u izvješćima. Ugovorom se dodatno obvezuje na držanje u potpunoj tajnosti povjerljivih podataka u koje je imao uvid za vrijeme postupaka provjere rada sustava certificiranja.

V. OPĆI POSTUPCI ZAŠTITE SUSTAVA CERTIFICIRANJA

Članak 41.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate dužan je izraditi jedinstveni sustav zaštite i sigurnosti obav­ljanja usluga.

U svrhu izvedbe i održavanja jedinstvenog sustava zaštite i sigurnosti obavljanja usluga certificiranja izrađuje interni Pravilnik o provođenju zaštite sustava certificiranja.

Članak 42.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifi­kate mora prije početka obavljanja usluga, nakon značajnih prom­jena u sustavu za vrijeme obavljanja usluga, te redovito sva­ke godine provoditi na temelju izrađenog Pravilnika o provođenju zaštite sustava certificiranja, provjeru svih dijelova sustava u odnosu na sigurnost, pouzdanost i kvalitetu djelovanja.

Najveći vremenski razmak između dva postupka provjere ne može biti veći od jedne godine.

Članak 43.

Davatelj usluga certificiranja može nastaviti pružati usluge certificiranja ako se utvrdi da je sustav usklađen sa zahtjevima sadržanim u Pravilniku o provođenju zaštite sustava certificiranja.

Članak 44.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora za poslove zaštite sustava certificiranja zaposliti kvalificirano osoblje za sljedeće poslove zaštite:

– kontrola fizičkog pristupa računalnoj opremi

– ugradnja i konfiguracija programskog sklopa zaštite kao i sustavno mijenjanje kriptografskih ključeva

– analiza rada u svima fazama rada, bilježenje i arhiviranje tih podataka te obavješćivanje

– upravljačke funkcije i operacije otklanjanja problema u funkcioniranju propisanih mjera zaštite

– izvješćivanje o pokušajima narušavanja propisanih mjera zaštite te identifikacija subjekata koji provode narušavanje.

Članak 45.

Provjera se mora provesti najmanje za ova područja:

– sustav certificiranja (informacijski sustav)

– tehnologija kriptozaštite

– radni prostor te računalna i mrežna oprema

– relevantni zakonski i drugi propisi u Republici Hrvatskoj i Europi.

Članak 46.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora sustav certificiranja i informacijski sustav uskladiti sa zahtjevima sigurnosti djelovanja informacijskih sustava sukladno obrascu ISO/IEC 17799:2000 (Code of Practice for Information Security Management) te BS 7799-2:1999 (British Standard for Information Security Management – Specification for Information Security Mnagement System).

Sustav certificiranja mora sadržavati odvojene radne skupine pri čemu osoblje koje radi na poslovima upravljanja računalnim sustavom ne može raditi poslove izdavanja i opoziva certifikata.

Članak 47.

Svi podaci za izradu naprednog elektroničkog potpisa davatelja usluga certificiranja moraju biti kriptografski zaštićeni uz primjenu:

– sredstava za izradu naprednog elektroničkog potpisa sukladno FIPS 140-1 (gornje razine) te kojima je moguća upotreba posebnih pristupnih tehnika za rad s podacima za izradu elektro­nič­kog potpisa

– podataka za izradu potpisa primjenom RSA ili DSA algoritma dužine najmanje 2048 bita odnosno odgovarajuće razine Elliptic Curve algoritma, te SHA-1 ili RIPEMD – 160 algoritma za kriptiranje sadržaja

– kriptografskih algoritama (3DES algoritma – 128 bitni ili AES tehnika) u svrhu zaštite pristupa podacima.

Članak 48

Davatelj usluga certificiranja mora podatke za izradu svog elektroničkog potpisa čuvati u najmanje dva primjerka na odvojenim lokacijama u za to namjenski uređe­nom prostoru zaštićenom od oštećivanja u slučaju požara, poplave i drugih štetnih utjecaja, te osigurati razdvajanje osnovnog skupa podataka za izradu elektroničkog potpisa u najmanje dva dijela.

Raspoloživost podataka za izradu naprednog elektroničkog potpisa davatelja usluga certificiran ja koji izdaje kvalificirane certifikate mora biti jednokratna i to za vrijeme izrade elektro­ničkog potpisa i mora prestati nakon svake izrade elektroničkog potpisa.

Članak 49.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora rad s računalnom i programskom opremom povjeriti samo osobama s visokom stručnom spremom i specijalističkih znanja u rukovanju opremom ugrađenom u sustav certificiranja.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora fizički pristup računalnom sustavu kojim se provode usluge certificiranja omogućiti samo operativnim djelatnicima koji izravno rade s računalnim sustavom.

Osoblje koje čisti prostor u kojem se nalazi računalni sustav može to raditi isključivo u vrijeme prisustva operativnih djelatnika.

U slučaju neovlaštenog pristupa računalnoj i programskoj opremi odnosno informacijskom sustavu, davatelj usluga certificiranja mora zaustaviti normalan rad i provoditi mjere predviđene za rad u izvanrednim situacijama sve do potpunog otkrivanja uzroka te otklanjanja mogućih šteta.

Središnji računalni sustav mora imati osigurano trajno napajanje energijom uz potrebno radno okruženje kao što je stupanj vlažnosti i topline, dozvoljena razina zračenja i ostale vrijednosti specifične za računalni sustav u upotrebi.

Računalni sustav mora biti smješten na mjestu koje je osigurano od poplave uz adekvatnu protupožarnu zaštitu.

VI. POSEBNE ODREDBE

Članak 50.

Davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate dužan je osigurati rizik od odgovornosti za štete koje nastanu obavljanjem usluga certificiranja.

Osiguranje sadržano u stavku 1. ovog članka predstavlja obvezno osiguranje.

Najniži iznos na koji davatelj usluga certificiranja koji izdaje kvalificirane certifikate mora osigurati odgovornost za štete iznosi 2.000.000,00 kuna.

VII. ZAVRŠNE ODREDBE

Članak 51.

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.

Klasa: 130-01/01-01/63
Urbroj: 526-01/02-14
Zagreb, 8. svibnja 2002.

 

Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe. Zakon o elektronskom potpisu Internet elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba kompjuterski Zakon o elektronskom potpisu računala elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba Hint: Zakon o elektronskom potpisu elektronski potpis elektronički potpis cyber elektronski potpis upotrebe upotrebe upotreba