|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 26. 12. 2024.
|
|
PRAVILNIK O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA
EKO test - ispitivanje ispušnih plinova na vozilima
pogonjenim benzinskim i dizelskih motorima
Sažetak;Stupanjem na snagu Pravilnika o izmjenama i dopunama Pravilnika o tehničkim pregledima vozila ("Narodne novine", broj 02/2001) u
Republici Hrvatskoj je 18. travnja 2001. u okviru redovnog tehničkog
pregleda vozila započelo ispitivanje ispušnih plinova na vozilima pogonjenim
benzinskim motorima, a 18. travnja 2002. i na vozilima pogonjenim dizelskih motorima.
Prema odredbama predmetnog Pravilnika obvezi EKO testa podliježu:
- osobni automobili
- autobusi
- kombinirani automobili
- teretni automobili
- radna vozila
Obveze EKO testa oslobođena su sljedeća vozila:
- vozila opremljena benzinskim dvotaktnim motorima
- vozila opremljena benzinskim motorima ako su proizvedena prije 1970.
godine
- vozila opremljena benzinskim motorima ako im konstrukcijska brzina nije veća
od 50 km/h
- vozila opremljena dizelskim motorima ako su proizvedena prije 1980. godine
- vozila opremljena dizelskim motorima ako im konstrukcijska brzina nije veća
od 30 km/h
- vozila opremljena alternativnim pogonskim motorima ili izvorom energije
(vodik, metan, propan-butan, gorive ćelije, elektromotor i sl.)
- motocikli
- radni strojevi
- traktori
Prilikom uvođenja obveze ispitivanja sastojaka ispušnih plinova benzinskih i dizel motora, određeno je prijelazno razdoblje u kojem rezultati ispitivanja ispuha motora, odnosno EKO testa, ne utječu na prolaznost vozila na redovnom tehničkom pregledu, kako bi se vozače ovih vozila u tom razdoblju, bez odbijanja ovjere redovnog tehničkog pregleda vozila, obavještavalo o eventualno uočenim nepravilnostima na motoru i ispuhu, te rezultatu provedenog EKO testa.
Pravilnikom o izmjenama Pravilnika o tehničkim pregledima vozila ("Narodne novine", broj 149/2002), propisani
su datumi od kada će rezultati ispitivanja ispušnih plinova biti obvezujući, odnosno utjecati na prolaznost vozila na redovnom tehničkom pregledu.
VOZILA POGONJENA BENZINSKIM MOTORIMA |
VOZILA POGONJENA DIZELSKIM MOTORIMA |
početak ispitivanja |
ispravan EKO-test uvjet za prolaz na TP |
početak ispitivanja |
ispravan EKO-test uvjet za prolaz na TP |
18.04.2001. |
01.10.2003. |
18.04.2002. |
01.10.2004. |
Najnovijom izmjenom, objavljenom u "Narodnim novinama" broj
150/03, u razdoblju do
1. listopada 2004. g. smije se ovjeriti redovni tehnički
pregled vozila iako vozilo ne zadovoljava propisane uvjete za EKO TEST, a vozača
vozila je potrebno upozoriti na nedostatke i potrebu njihova otklanjanja.
BENZINSKI MOTORI
Benzinski motori dijele u dvije skupine s obzirom na to da li posjeduju lambda sondu ili ne.
Glavna značajka koja svrstava vozilo u jednu od skupina nije katalizator, nego lambda sonda na ispušnoj grani. Prva skupina
motora naziva se skupina sa REG-KAT motorima, (na ispušnoj grani imaju lambda sondu i katalizator),
a druga skupina naziva se skupina BEZ-KAT motora (svi oni koji nemaju katalizator ili imaju neregulirani katalizator).
Ispitivanje ispušnih plinova REG-KAT motora obavlja se u dvije faze. Prva faza ispitivanja
obavlja se na radnoj temperaturi motora, pri povećanoj brzini vrtnje, a druga
faza ispitivanja obavlja se na radnoj temperaturi u praznom hodu motora. Kod ovakvih motora bitno je da se zahtjevane vrijednosti plinova mogu dobiti samo ukoliko je prethodno izvršeno progrijavanje katalizatora.
Za vlasnike vozila bitno je da znaju postupak, kako se ne bi desilo od
eventualno nesavjesnih ispitivača da ispravan automobil "pretvore" u neispravan.
Sudeći prema stanju voznog parka, serviseri će imati dosta posla s uklanjanjem
nedostataka. Posebno će biti na cijeni serviseri koji imaju odgovarajuću opremu,
odnosno analizatore ispušnih plinova, jer procjene samo onako od oka, ili po
mirisu, više neće vrijediti.
Ako podaci proizvođača o zahtjevanim vrijednostima nisu poznate ispitivanje se obavlja prema zakonskim vrijednostima.
REG-KAT |
pri temperaturi motora ≥ 80ºC |
progrijavanje katalizatora minimalno 1 min |
povećana brzina vrtnje (2500 - 3000 min-1) |
prazni hod |
CO ≤ 0,3% |
CO ≤ 0,5% |
faktor zraka λ = 1 (± 0,03) |
|
BEZ-KAT motori ispituju se samo pri radnoj temperaturi u praznom hodu motora, pri čemu su dopuštene koncentracije ugljičnog monoksida (CO) propisane od strane proizvođača.
Ako podaci proizvođača nisu poznati sadržaj ugljičnog monoksida (CO) u ispušnim plinovima ne smije prelaziti 4,5% volumenskog udjela za vozila proizvedena 1986. godine i starija, odnosno 3,5% volumenskog udjela za vozila proizvedena 1987. godine i mlađa, pri minimalnoj temperaturi motora od 80ºC.
BEZ-KAT |
pri temperaturi motora ≥ 80ºC |
prazni hod |
1986. godina i starija |
1987. godina i mlađa |
CO ≤ 4,5% |
CO ≤ 3,5% |
DIZEL MOTORI
Mjerenja srednjeg koeficijenta zacrnjenja obavljaju se tako
da se motor zagrije na radnu temperaturu, te nakon toga slobodno ubrzava od
brzine vrtnje u praznom hodu do najveće brzine vrtnje i to najmanje tri puta.
Sondom za uzimanje uzoraka postavljenom u ispušnu granu dobiva se signal na
analizatoru koji proračunava vrijednost srednjeg koeficijenta zacrnjenja (k).
Ako podaci proizvođača o radnoj temperaturi i vrijednosti srednjeg koeficijenta zacrnjenja nisu poznati uzimaju se zakonske vrijednosti.
DIZEL |
pri temperaturi motora ≥ 80ºC |
bez prednabijanja |
s prednabijanjem |
k ≤ 2,5 m-1 |
k ≤ 3,0 m-1 |
Savjet;
Osim cjelogodišnjeg održavanja auta vozači sami mogu utjecati na bolji
rezultat. Najbitnije je da auto dođe na testiranje zagrijan i
"propuhan". Preporučuje se neposredno prije dolaska na ekotest auto
punim gasom provesti otvorenom cestom. Nakon propuhivanja na velikom
broju okretaja, zacrnjenje se može smanjiti i čak do tri puta, za
razliku od auta koji je dovežen na mjerenje neposredno nakon vožnje po
gradskim ulicama. Također može puno utjecati na bolji rezultat ekotesta
i izmjena filtera zraka. S novijim filterom zraka goriva smjesa je
kvalitetnija i bolje izgara, pa je manje štetnih plinova.
Na hrvatskom tržištu već neko vrijeme u ponudi je Flex-O Formula, kruti
aditiv u obliku tabletice koji nakon ubacivanja u spremnik goriva
smanjuje potrošnju goriva i pročišćava ispušne plinove.
Flex-O tabletice je testirao i Državni inspektorat, u laboratorijskim
uvjetima za nekoliko vrsta vozila. Izmjereno je da se sadržaj štetnih
komponenata u ispušnim plinovima nakon upotrebe tabletica smanjio za 50
do 62 posto. |
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
Na temelju članka 316. stavak 1. točka 2. Zakona o sigurnosti prometa na
cestama ("Narodne novine", broj 84/92 i 5/93) i članka 91. Zakona o upravi
("Narodne novine", broj 16/78, 50/78, 29/85, 41/90, 47/90, i 53A/91),
ministar unutarnjih poslova, u suglasnosti s ministrom pomorstva, prometa i
veza donosi
PRAVILNIK
O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA
(NN 09/93)
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se pravilnikom propisuju uvjeti koje moraju ispunjavati objekti i
prostor za obavljanje tehničkih pregleda vozila, uređaji i oprema stanice za
tehnički pregled vozila, uvjeti i način obavljanja tehničkih pregleda
vozila, način i rokovi za obavljanje preventivnih tehničkih pregleda,
postupak isključivanja vozila iz prometa u stanici za tehnički pregled
vozila, sadržaj, oblik, veličina i boja obrazaca u svezi s tehničkim
pregledima, evidencije i način vođenja evidencije o tehničkim pregledima i
tehničkoj ispravnosti vozila te obliku, sadržaju, boji, veličini i
postavljanju posebnog znaka kojim se označava valjanost tehničkog pregleda
vozila.
Članak 2.
Tehnički pregledi vozila jesu redovni, preventivni i izvanredni.
Članak 3.
Redovni tehnički pregledi obavljaju se u mjesecu u kojem ističe rok
valjanosti tehničkog pregleda.
Članak 4.
Preventivni tehnički pregledi su dnevni i periodični: Dnevni preventivni
tehnički pregledi obavljaju se dnevno, a periodični u rokovima utvrđenim
ovim Pravilnikom.
Članak 5.
U slučajevima predviđenim Zakonom stanica za tehnički pregled vozila obavlja
provjeru tehničke ispravnosti vozila po nalogu ovlaštene službene osobe.
II. OBJEKT STANICE ZA TEHNIČKI PREGLED VOZILA
Članak 6.
Objekt stanice za redovni tehnički pregled vozila mora biti izgrađen od
čvrstog materijala, imati ulazna i izlazna vrata, prozore, krov te betoniran
ili asfaltiran pod i mora biti prohodan za vozila dopuštenih gabarita. U
objektu stanice za tehnički pregled vozila ili neposrednoj blizini moraju se
nalaziti i prostorije za obavljanje administrativnih poslova i poslova
registracije vozila, posebne prostorije za stranke kao i prostor za
otklanjanje manjih neispravnosti na vozilu (zamjena žarulja, podešavanje
svjetla, postavljanje, skidanje ili pričvršćivanje registarskih pločica,
podešavanje paljenja i sl.). Prostor najmanje 15 metara ispred i najmanje 10
metara iza uređaja za ispitivanje sustava za kočenje mora biti vodoravan,
napravljen od asfalta, betona ili drugog sličnog materijala. Na objektu mora
biti istaknut naziv stanice za tehnički pregled vozila.
Članak 7.
Prostor ispred i iza stanice za tehnički pregled vozila mora osiguravati
kružno kretanje i pomicanje vozila. Te površine moraju biti izgrađene od
asfalta, betona ili drugog sličnog materijala.
Članak 8.
Objekt stanice za tehnički pregled vozila kao i uređaji i oprema u objektu
moraju se redovno i uredno održavati.
Članak 9.
Stanica za tehnički pregled vozila mora osigurati zaštitu objekta i
inventara stanice.
III. UVJETI ZA OBAVLJANJE TEHNIČKIH PREGLEDA VOZILA
Članak 10.
Za obavljanje tehničkih pregleda stanica za tehnički pregled mora imati:
1. uređaj za ispitivanje kočnica vozila usklađen s metrološkim uvjetima za
uređaje s valjcima kojima se provjerava kočna sila po obodu kotača kod
vozila na motorni pogon i priključnih vozila odnosno uređaj s naletnim
pločama za mjerenje usporenja vozila. Ovaj uređaj mora biti postavljen tako
da je osovina na kojoj se ispituju sile kočenja u istoj razini s ostalim
osovinama;
2. kanal za pregled donjeg postroja vozila dužine najmanje osam metara,
širine 0,80 do jedan metar i dubine 1,40 do 1,60 metara s najmanje jednim
stepenicama koje moraju biti izgrađene na izlaznoj strani, ugrađenom
unutarnjom rasvjetom koja omogućuje osvijetljenost od najmanje 250 luksa te
jednim pokretnim svjetlom. Kanal mora biti potpuno obložen keramičkim
pločicama ili drugim materijalom iste kakvoće. Na početku kanal ima
zaobljena uzdignuća polukružnog oblika dužine najmanje 30 cm i visine osam
do deset cm. Gornji rub kanala i zaobljeno uzdignuće obloženi su tračnicama
koje sprečavaju pad vozila u kanal. Na tračnici je montiran pokretni nosač s
dizalicom koja omogućuje automatsko podizanje i spuštanje vozila;
3. kutomjer za mjerenje slobodnog hoda upravljača kojim se može točno
utvrditi svaki pojedinačni stupanj kuta zaokretanja;
4. regloskop s ugrađenim svjetlomjerom koji omogućuje brzo i precizno
utvrđivanje reguliranosti velikih i oborenih svjetala i svjetala za maglu,
neovisno o tomu je li vozilo prazno ili opterećeno. Regloskop je ugrađen na
tračnice u horizontalnom položaju;
5. svjetlomjer pomoću koga se može utvrditi razlika osvijetljenosti dvaju
ili više istovrsnih svjetala na vozilu;
6. dinamometar za mjerenje sile pritiskanja na komande kočnica koji se može
lako staviti na svaku komandu kočnica;
7. kompresor s manometrom ili manometar s priključkom na zračnu kompresionu
stanicu postavljen tako da se pritisak u gumama može provjeriti prije nego
što se počne ispitivanje sustava za kočenje na uređaju iz točke 1. ovog
stavka;
8. mjerač dubine šara gazećeg sloja gume koji ima milimetarsku skalu i
mogućnost očitovanja 1/10 mm;
9. fonometar za mjerenje buke vozila;
10. indeks (etalon) boja;
11. metar ili metarsku traku;
12. uređaj za mjerenje obojenosti ispušnih plinova diesel motora;
13. uređaj za analizu sastava ispušnih plinova benzinskih i sličnih motora;
14. dva klinasta podmetača za kotače vozila;
15. uređaj za mjerenje usporenja s grafičkim pisačem koji pokazuje m/sec ili
usporenje u postocima i silu pritiskanja na komande kočnica;
16. štopericu;
17. brojeve i zaštitne znakove za utiskivanje broja motora i šasije;
18. indikator točke isparivanja tekućine za kočenje;
19. uređaj za kontrolu spajanja električne instalacije između vučnih i
priključnih vozila.
IV. UVJETI I NAČIN OBAVLJANJA REDOVNIH TEHNIČKIH PREGLEDA
Članak 11.
Tehnička ispravnost vozila može se ovjeriti ako se prilikom tehničkog
pregleda utvrdi da vozilo ima sve propisne i ispravne uređaje i opremu koji
odgovaraju propisanim tehničkim uvjetima i normativima i za koje su plaćene
sve propisane obveze (porez, carina, naknada za ceste, obvezno osiguranje i
sl.).
Članak 12.
Tehnički pregled vozila ne smije se obavljati izvan objekta stanice za
tehnički pregled vozila, osim ispitivanja buke, zvučnih signala, ispušnih
plinova, kontrolnih i signalnih uređaja, usporenja i vaganja vozila te
pregleda kočnica iz članka 30. ovog Pravilnika. Iznimno od stavka 1. ovoga
članka, tehnički pregled može se obaviti izvan objekta stanice za tehnički
pregled ako se vozila zbog dimenzija, težine ili drugih opravdanih razloga
ne mogu uvesti u objekt stanice ili se ne može izvršiti tehnički pregled na
određenim uređajima u prostorijama stanice za tehnički pregled vozila za
koja se unaprijed nije znalo da su takvih dimenzija ili težine. Za vozila za
koja se unaprijed zna da zbog svojih dimenzija, težine ili drugih opravdanih
razloga ne mogu ući u objekt stanice za tehnički pregled vozila, tehnički
pregled se može obaviti na mjestima gdje se vozila nalaze (gradilište i dr.)
uz odobrenje policijske uprave na čijem se području obavlja tehnički pregled
vozila. Na otocima, ako nema stanice za tehnički pregled, tehnički pregledi
se mogu obavljati na odgovarajućim prostorima uz prethodno odobrenje
policijske uprave na čijem se području obavlja tehnički pregled.
Članak 13.
Iznimno, uz odobrenje, tehnički pregledi traktora i njihovih priključnih
vozila mogu se obavljati i na prostoru koji ne ispunjava uvjete iz članka 6.
i 7. ovoga pravilnika ako se na takvom prostoru mogu obaviti sva ispitivanja
propisana za tehnički pregled tih vozila. Odobrenje iz stavka 1. ovoga
članka izdaje policijska stanica na čijem se području obavlja tehnički
pregled.
Članak 14.
Kontrolori stanice za tehnički pregled vozila dužni su nositi zaštitnu
odjeću prema općem aktu što ga donosi stručna organizacija iz članka 277.
Zakona o sigurnosti prometa na cestama i identifikacijsku karticu na kojoj
je ispisan naziv stanice za tehnički pregled vozila, funkcija te ime i
prezime djelatnika.
Članak 15.
Stanica za tehnički pregled vozila dužna je dopustiti vlasniku vozila
odnosno vozaču da prati pregled vozila koje je dovezao na tehnički pregled.
Članak 16.
Na tehničkom se pregledu mora utvrditi odgovaraju li podaci u dokumentu o
vozilu ili u prometnoj dozvoli ili knjižici vozila stvarnim podacima vozila
na koje se odnose odnosno jesu li svi podaci uneseni u prometnu dozvolu ili
u knjižicu vozila. Ako se utvrdi da podaci u dokumentu o vozilu ili u
prometnoj dozvoli ili knjižici vozila ne odgovaraju stvarnim podacima
vozila, odnosno da svi podaci nisu uneseni u prometnu dozvolu ili knjižicu
vozila, tehnička ispravnost vozila ne smije se ovjeriti. Za takvo vozilo
izdaje se registracijski list s točnim podacima na koji se stavlja pečat
"NEISPRAVNO" u crvenoj boji. Vlasnik takvog vozila upućuje se policijskoj
upravi odnosno policijskoj stanici prema mjestu prebivališta radi
usklađivanja podataka odnosno pribavljanja ispravnih dokumenata. Iznimno od
stavka 2. ovoga članka ukoliko stanica za tehnički pregled utvrdi da je u
knjižici vozila ili u prometnoj dozvoli neki od podataka greškom upisan
pogrešno, izdat će novu prometnu dozvolu odnosno knjižicu vozila, a
dokumente s pogrešnim podacima dostaviti policijskoj upravi odnosno
policijskoj stanici u kojoj se vozilo nalazi u evidenciji uz naznaku koji su
podaci bili pogrešno upisani. Ako se utvrdi da su podaci na vozilu usklađeni
s dokumentima o vozilu, a osnovano se posumnja da su podaci na vozilu ili u
dokumentima o vozilu prepravljeni, tehnička ispravnost vozila će se
ovjeriti, a na prvoj stranici u gornjem desnom uglu zapisnika o tehničkom
pregledu vozila utisnut će se pečat "PS" (podaci sumnjivi), dimenzije 1 x 1
cm u crvenoj boji. O slučajevima iz stavka 4. ovoga članka stanica za
tehnički pregled vozila dužna je u roku od tri dana obavijestiti policijsku
upravu odnosno policijsku stanicu kod koje se vozilo nalazi u evidenciji.
Obavijest sadrži naziv stanice za tehnički pregled vozila, marku, tip,
godinu proizvodnje i registarsku oznaku vozila, kratak opis neispravnosti i
potpis ovlaštene osobe. Dimenzije, sadržaj i opis pečata iz stavka 2. ovoga
članka prikazani su na crtežu broj 1.
Članak 17.
Za vozilo koje nema utisnut broj šasije ili taj broj nije utisnut na pločici
proizvođača vozila tehnički pregled vozila može se ovjeriti samo ako se
prethodno na osnovi potvrde nadležnog organa ili organizacije, utisne
odgovarajuće brojeve. Ako stanica za tehnički pregled vozila naknadno
utiskuje brojeve šasije, iza tih brojeva utisnut će oznaku "pp" a ispred i
iza utisnutih brojeva i oznake svoj zaštitni znak. U tom slučaju izdat će i
novu prometnu dozvolu u koju će također ispred broja šasije upisati svoj
zaštitni znak. Ministarstvo unutarnjih poslova u rješenju kojim odobrava
obavljanje tehničkih pregleda vozila utvrđuje zaštitni znak iz stavka 2.
ovog članka.
Članak 18.
Tehnički podaci o vozilu utvrđuju se uvidom u dokument o vozilu ili potvrdu
o ispitivanju ili prometnu dozvolu i knjižicu vozila ili priznati katalog
vozila. Vozilima koja ne odgovaraju propisanim uvjetima glede dimenzija,
najveće dopuštene mase i dopuštenog osovinskog opterećenja ovjerit će se
tehnička ispravnost s tim da se u gornjem desnom uglu prednje stranice
registracijskog lista upiše tekst "PLOČICE S CRVENIM BROJKAMA I SLOVIMA".
Članak 19.
Tehničkom pregledu vozila može se pristupiti samo ako je vozilo čisto i
uredno obojeno, ako su mu svi sklopovi podmazani i ako nije bitnije
oštećeno. Tehnički pregled obavlja se na praznom vozilu. Tehnički pregled
vozila mora se izvršiti u potpunosti bez obzira na to je li tijekom pregleda
utvrđena neka neispravnost.
Članak 20.
Tehnički pregled vozila ne smije se obavljati za vrijeme dok se ispituje
ispravnost uređaja i opreme stanice za tehnički pregled vozila.
Članak 21.
Kontrolor će pregledati a prema potrebi i zahvatima ruke utvrditi ima li
vozilo sve propisne oznake, jesu li one pravilno postavljene, dobro
pričvršćene i ispravne, odnosno nisu li oštećene i prljave u tolikoj mjeri
da je narušen njihov funkcionalni i estetski izgled. Za registarske pločice
provjerava se i jesu li originalne.
Članak 22.
Na tehničkom pregledu vozila, osim motocikla i mopeda, kontrolori
provjeravaju:
_____________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
_____________________________________________________________________________
I. UREĐAJI ZA UPRAVLJANJE
1. kotač upravljača stanje, pričvršćenost jezgra na stup upravljača,
slobodni hod
2. stup upravljača pričvršćenost
3. prijenosna kutija upravljača stanje, pričvršćenost, zazor
4. poluge za upravljanje i rukavci stanje, pričvršćenost, zazor u
zglobovima, elastične spojke stupa upravljača
5. servo-upravljač stanje raznih elemenata (gipke cijevi, crpka, remen
itd.); funkcioniranje
6. amortizer upravljača stanje, pričvršćenost
7. utjecaj ovjesa na upravljanje postoji li utjecaj ovjesa na upravljanje,
odnosno je li osigurano vraćanje prednjih kotača u položaj za pravocrtno
kretanje
8. nekontrolirano kretanje kotača objektivno mjerenje nekontroliranog
držanja kotača
Uređaji za upravljanje ispituju se na kanalu s dizalicom i prednji dio
vozila se podiže. Slobodni hod upravljača provjerava se kutomjerom po
potrebi. Ispitivanje osobnih automobila može se obavljati i na dodatnoj
dizalici za podizanje cijelog vozila.
____________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
____________________________________________________________________________
II. UREĐAJI ZA ZAUSTAVLJANJE
1. radna kočnica stanje, efikasnost, razlika sila kočenja na kotačima iste
osovine
2. pomoćna kočnica stanje, efikasnost, držanje, razlika sila kočenja na
kotačima iste osovine
3. parkirna kočnica stanje, efikasnost, držanje
4. komanda radne kočnice stanje, dužina hoda komande
5. komanda pomoćne kočnice stanje, dužina hoda komande, držanje
6. komanda parkirne kočnice stanje, držanje
7. mehanička transmisija kočnica stanje, pričvršćenost, zazori
8. hidraulični i pneumatski stanje, pričvršćenost, gubici (propuštanje
tekućine i plinova, rezervoari i transmisije točka isparavanja tekućine za
kočenje)
9. regulator za neprekidno stanje, funkcioniranje podešavanje intenziteta
kočenja
10. ispušni usporivač stanje, funkcioniranje
11. dvovodni pneumatični prijenosni stanje, funkcioniranje mehanizam sustava
za kočenje i usporač zadugotrajno usporavanje vozila
Učinkovitost kočnica provjerava se na uređaju za ispitivanje kočnica iz
članka 10. stavak 1. točka 1. ovoga pravilnika. Prije početka ispitivanja
kočnica osobnih automobila obvezatno se utvrđuje stanje pritiska u gumama
koji mora biti u granicama tehničkih normativa. Vozilima koja imaju tri ili
više osovina postavljenih tako da se ispitivanjem ne mogu dobiti mjerodavni
rezultati ispitivanja, zatim vozilima koja se zbog mase vozila ne smiju
ispitivati na uređaju za ispitivanje kočnica, kao i vozilima koja zbog
svojih dimenzija ne mogu ući u objekt stanice za tehnički pregled vozila,
ispitivanje sustava za kočenje obavlja se na način propisan za ispitivanje
vozila u pokretu i uz pomoć uređaja iz članka 11. stavak 1. točka 15. ovoga
Pravilnika. Neravnomjernost kočenja u ovim slučajevima utvrđuje se stručnom
ocjenom kontrolora (zanošenje vozila, tragovi kočenja i sl.). Za osnovu
izračunavanja postotka razlike kočenja kotača na istoj osovini (20%) uzima
se veća sila kočenja. Kod radne kočnice uzimaju se sile kočenja koje nastanu
neposredno prije blokiranja kotača. Prilikom pregleda sustava za kočenje
kontrolor se nalazi u vozilu, pritišće komande kočnica i, prema potrebi,
preko dinamometra provjerava silu pritiskanja. Sklopove sustava za kočenje
na donjoj strani vozila pregledava kontrolor koji se nalazi u kanalu. Gumeni
vodovi, prijenosne poluge i rukavci kao i metalna užad mehaničke kočnice ne
smiju biti vezani, vareni ni sastavljeni na neki drugi način, napuknuti,
savijeni ili oštećeni.
____________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
____________________________________________________________________________
III. UREĐAJI ZA OSVJETLJAVANJE I SVJETLOSNU SIGNALIZACIJU
a) Uređaji za osvjetljavanje
1. dugo svjetlo stanje, broj, položaj, boja, ujednačenost intenziteta,
namještenost, funkcioniranje, međusobna povezanost s ostalim svjetlima
2. kratko svjetlo stanje, broj, položaj, boja, ujednačenost
intenziteta,namještenost, funkcioniranje, međusobna povezanost s ostalim
svjetlima
3. svjetla za maglu stanje, broj, položaj, boja, ujednačenost intenziteta,
namještenost, funkcioniranje, međusobna povezanost s propisanim svjetlima
4. pokretno svjetlo za istraživanje stanje, uključivanje, položaj
5. svjetlo za osvjetljavanje ceste stanje, položaj, boja, povezanost s
ručicom mjenjača prilikom vožnje unatrag
6. svjetla za osvjetljavanje radnog stanje, položaj, boja mjesta
b) uređaji za označavanje vozila
1. prednja pozicijska svjetla stanje, položaj, broj, boja, simetričnost i
istovjetnost, funkcioniranje, povezanost s drugim propisanim svjetlima
2. stražnja pozicijska svjetla stanje, položaj, broj, boja, simetričnost i
istovjetnost, funkcioniranje, povezanost s drugim propisanim svjetlima
3. parkirna svjetla stanje, položaj, broj, boja, simetričnost i istovjetnost
4. gabaritna svjetla stanje, položaj, broj, boja, simetričnost,
funkcioniranje, povezanost s drugim propisanim svjetlima
5. katadiopteri stanje, položaj, boja, oblik, površina, vidljivost,
simetričnost
6. žuto rotacijsko svjetlo stanje, položaj, vidljivost, boja, funkcioniranje
7. plavo treptavo ili rotacijsko stanje, položaj, vidljivost, boja,
funkcioniranje svjetlo
8. stražnja svjetla za maglu stanje, položaj, vidljivost, boja,
funkcioniranje
c) uređaji za davanje svjetlosnih znakova
1. stop - svjetla stanje, položaj, broj, boja, funkcioniranje, simetričnost,
istovjetnost
2. pokazivači smjera stanje, položaj, broj, boja, funkcioniranje,
vidljivost, učestalost žmiganja, simetričnost i istovjetnost
3. uređaj za uključivanje svih stanje, funkcioniranje, istovjetnost,
kontrolno svjetlo pokazivača smjera
Podešenost i ujednačenost intenziteta dugog i kratkog svjetla i svjetala za
maglu provjerava se pomoću regloskopa iz članka 10. stavak 1. točka 4. ovoga
Pravilnika. Istovjetnost intenziteta istih svjetala koja se nalaze na
vozilu, osim dugog i kratkog svjetla i svjetala za maglu, provjerava se
svjetlomjerom iz članka 10. stavak 1. točka 5. ovoga Pravilnika. Ispitivanje
svjetlomjerom obavlja se samo kada se mjeri uočena razlika intenziteta
istovrsnih svjetala.
___________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
___________________________________________________________________________
IV. UREĐAJI KOJI OMOGUĆUJU NORMALNU VIDLJIVOST
1. vjetrobran i druge zastakljene providnost, nedeformiranost predmeta koji
se gledaju površine
2. brisači vjetrobrana stanje, broj, funkcioniranje, efikasnost
3. perači vjetrobrana stanje, funkcioniranje
4. vozačka ogledala stanje, položaj, broj, funkcioniranje, mogućnost
namještanja, površina, deformiranje slike predmeta, mogućnost uklapanja u
gabarite
____________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
____________________________________________________________________________
V. KAROSERIJA, RAM I ŠKOLJKA
1. karoserija stanje, boja, izbočeni, oštri i ukrasni dijelovi, reklamne
ploče ili natpisi, otvor za nalijevanje goriva, utjecaj korozije na čvrstoću
2. ram - školjka vizualna kontrola sastavnih elemenata i njihovih sklopova
(zakivci, varovi, zavrtnji i dr.) broj, boja, utjecaj korozije na čvrstoću
3. ležna šasija (nosač karoserije) stanje i pričvršćenost, broj, savinuće,
izvitoperenost, utjecaj korozije na čvrstoću
VI. OSOVINE, KOTAČI, GUME
1. osovine stanje
2. ovjes stanje i pričvršćenost
3. kotači stanje, pričvršćenost, izvitoperenost prednjih kotača, eventualno
trenje prednjih kotača kada se kotač upravljača okrene do kraja
4. okretanje prednjih i stražnjih stanje, zazori koji se kontroliraju ručno
na kotaču, pri čemu je kotača osovina dovoljno podignuta
5. amortizeri i gibnjevi stanje, pričvršćenost
6. gume stanje, dubina šara gazećeg sloja, istovjetnost po vrsti, tipu,
nosivosti i dimenzijama
Osovine, kotači i gume pregledavaju se na kanalu, a kod osobnih utomobila i
drugih lakših vozila može i na posebnoj dizalici.
___________________________________________________________________________
Uređaji Provjerava se
___________________________________________________________________________
VII. MOTOR
provjerava se stanje i funkcioniranje kretanjem vozila i rutinskim pregledom
(kontrolor u vozilu)
VIII. BUKA VOZILA
utvrđuje se stručnom ocjenom a u sumnjivim slučajevima uređajem iz članka
10. stavak 1. točka 9. ovog pravilnika
IX. ELEKTRO UREĐAJI I ELEKTRO INSTALACIJE
1. elektro pokretač stanje, funkcioniranje (aktiviranjem elektro pokretača)
2. akumulator pričvršćenost, smještaj, položaj, postojanje oduška izvan
prostora za putnike
3. prekidač glavnog kabla električne stanje, funkcioniranje, položaj ručice
prekidača instalacije
4. električni kablovi koji se vide stanje, izolacija, pričvršćenost
X. PRIJENOSNI MEHANIZAM
(spojka, mijenjač, kardansko vratilo stanje, funkcioniranje proklizavanje,
slobodni hod pedale spojke kardanski zglobovi) (provjerava kontrolor u
vozilu kretanjem vozila)
XI. KONTROLNI I SIGNALNI UREĐAJI
1. brzinomjer s putomjerom i stanje, funkcioniranje svjetiljkom za
osvijetljavanje
2. kontrolna plava lampa za dugo stanje, funkcioniranje svjetlo
3. svjetlosni ili zvučni signalizator stanje, funkcioniranje, vidljivost,
istodobnost paljenja s kontrole rada pokazivača smjera pokazivačem smjera
4. tahograf stanje, ispravnost, registrira li brzinu, vrijeme, prijeđeni
put, smjenu vozača, da li je izvršen pregled i žigosanje
5. pokazivač raspoloživog pritiska stanje, funkcioniranje, propuštanje,
vrijeme za uspostavljanje uređaja radne kočnice normalnog pritiska
6. svjetlosni signal za kontrolu stanje, funkcioniranje položaja vrata koja
nisu u vidnom polju vozača
7. signalni uredaj za primanje stanje, funkcioniranje signala od konduktera
8. uređaj za kontrolu izoliranosti stanje, funkcioniranje električne
energije
9. uređaj za signalizaciju nedopu- stanje, funkcioniranje štenog pritiska u
gumama
10. uređaj za kontrolu rada mehani- stanje, funkcioniranje zama ugrađenih na
vozilu
XII. UREĐAJ ZA ODVOD SAGORJELIH PLINOVA
1. cijev s prigušivačem i ispušni stanje, pričvršćenost, usmjerenost i
položaj izvoda ispušne plinovi cijevi, stanje prigušivača zvuka i
katalizatora
Obojenost ispušnih plinova dizel motora autobusa i teretnih motornih vozila
utvrđuje se na uređaju iz članka 10. stavak 1. točka 12. ovoga Pravilnika, a
kod osobnih automobila po potrebi. Ispušni plinovi benzinskih i sličnih
motora ispituju se na svakom vozilu pomoću uređaja iz članka 10. stavak 1.
točka 13. ovoga Pravilnika.
__________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
__________________________________________________________________________
XIII. UREĐAJ ZA SPAJANJE
stanje, položaj, pričvršćenost pomoćna veza, međusobna VUČNOG I PRIKLJUČNOG
pokretljivost, osigurač protiv razdvajanja, spoj električne VOZILA
instalacije vučnog i priključnog vozila
XIV. OSTALI UREĐAJI I DIJELOVI VOZILA
1. unutrašnjost kabine i prostor za stanje, rasvjeta ploče s instrumentima i
unutrašnjost putnike
2. nasloni i osiguranje prednjih stanje, funkcioniranje sjedišta
3. uređaj za ventilaciju, grijanje, stanje, funkcioniranje odmrzavanje i
odmagljivanje vjetrobrana
4. vrata vozila stanje, zabravljivanje
5. pomoćna vrata ili prozori stanje, položaj, natpis podesni za izlaz u
slučaju opasnosti
6. brava vrata stanje, položaj, držanje, osiguranje
7. blatobrani stanje, položaj
8. branici stanje, pričvršćenost, položaj
9. priključci za vezivanje stanje, funkcioniranje sigurnosnih pojasova i
sigurnosni pojasovi
10. uređaj za osiguranje vozila od stanje, funkcioniranje neovlaštene
uporabe
11. uređaji na vozilima za prijevoz stanje propisanih sigurnosnih i drugih
uređaja opasnih tvari
12. uređaji na vozilima kojima stanje i funkcioniranje upravlja vozač s
tjelesnim nedostacima
XV. UREĐAJI ZA DAVANJE
funkcioniranje i intenzitet zvuka (stručnom ocjenom, a po potrebi ZVUČNIH
SIGNALA fonometrom)
Članak 23. Na tehničkom pregledu motocikla sa ili bez prikolice, mopeda i
motornog vozila na tri kotača čija masa ne prelazi 400 kg kontrolori
provjeravaju:
___________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
___________________________________________________________________________
I. UREĐAJI ZA UPRAVLJANJE
1. kormilo - upravljač pričvršćenost
2. viljuška upravljača stanje, zazor u ležajevima
3. skretanje upravljača eventualne smetnje
II. PREDNJE I STRAŽNJE KOČNICE
1. komanda stanje i hod
2. transmisija stanje, pričvršćenost, zazor, efikasnost
3. kočenje efikasnost
4. bubanj i ploča kočnice stanje, pričvršćenost, prisutnost ulja
5. ukupno kočenje efikasnost (ispituje se na uređaju iz članka 10. stavak 1.
točka 1. ovog pravilnika a prema potrebi preko dinamometra)
III. UREĐAJI ZA OSVJETLJAVANJE I SVJETLOSNU SIGNALIZACIJU
1. dugo svjetlo stanje, namještenost, boja, funkcioniranje
2. kratko svjetlo stanje, namještenost, boja, funkcioniranje
3. svjetlo za maglu stanje, podešenost, boja, funkcioniranje
4. prednje pozicijsko svjetlo stanje, boja, funkcioniranje, istodobno
paljenje s drugim propisanim svjetlima, simetričnost i istovjetnost
5. stražnje pozicijsko svjetlo stanje, boja, funkcioniranje, istodobno
paljenje s drugim propisanim svjetlima, simetričnost i istovjetnost
6. svjetla za osvjetljavanje stanje, boja, funkcioniranje, istovremeno
paljenje s drugim registarske pločice svjetlima
7. katadiopteri stanje, broj, usmjerenost, simetričnost, istovjetnost, oblik
i položaj
8. stop - svjetlo stanje, funkcioniranje
9. pokazivači smjera stanje, funkcioniranje
Podešenost i intenzitet dugog i kratkog svjetla i svjetla za maglu
provjerava se pomoću regloskopa. Istovjetnost i ujednačenost intenziteta
svjetla na motornom triciklu čija masa ne prelazi 400 kg, osim dugog i
kratkog svjetla i svjetla za maglu provjerava se svjetlomjerom. Ispitivanje
svjetlomjerom obavlja se samo kada se mjeri uočena razlika intenziteta
istovjetnih svjetala.
__________________________________________________________________________
Uređaji / Provjerava se
__________________________________________________________________________
IV. UREĐAJI KOJI OMOGUĆUJU NORMALNU VIDLJIVOST
1. vozačko ogledalo stanje, položaj i da znatnije ne deformira sliku
predmeta
V. UREĐAJI ZA DAVANJE
funkcioniranje i intenzitet zvuka (provjerava se stručnom ZVUČNIH SIGNALA
ocjenom a u sumnjivim slučajevima fonometrom
VI. RAM, LIMENI DIJELOVI, PAPUČICE
1. ram, limeni dijelovi stanje, broj rama
2. papučice stanje, zazor
3. lanac ili drugi tip prijenosa¸ stanje, funkcioniranje i zaštita
4. oslonci za noge stanje, pričvršćenost, zglobovi
5. sjedište vozača i suvozača stanje, pričvršćenost, postojanje držača za
suvozača
VII. OSOVINE, KOTAČI, GUME
1. osovine pričvršćenost i zazor u ležajevima
2. kotači stanje, usmjerenost, izvitoperenost žbica
3. gume stanje, dubina šara gazećeg sloja
4. ovjes stanje, pričvršćenost elemenata za ovjes i zazor u zglobovima
5. amortizeri i gibnjevi stanje i pričvršćenost
VIII. UREĐAJI ZA ODVOD
stanje, pričvršćenost, usmjerenost i položaj izvoda cijevi ISPUŠNIH PLINOVA
IX. BUKA VOZILA
utvrđuje se stručnom ocjenom, a u sumnjivim slučajevima uređajem iz članka
10. stavak 1. točka 9. ovoga Pravilnika
X. OSTALI UREĐAJI I DIJELOVI VOZILA
1. blatobran stanje, pričvršćenost
2. oslonac stanje, funkcioniranje
3. vanjska opremljenost u skladu s propisima
4. bočna prikolica stanje, pričvršćenost, usmjerenost kotača
5. motor stanje, funkcioniranje
Članak 24. Na tehničkom pregledu kontrolori provjeravaju slijedeću opremu:
1. aparat za gašenje požara stanje, pričvršćenost, rok valjanosti, stanje
plombe
2. znak za obilježavanje stanje, broj, dimenzije zaustavljenog vozila
3. kutiju prve pomoći stanje i jesu li u skladu sa standardom
4. klinaste podmetače stanje i broj
5. čekić za razbijanje stakla stanje i pričvršćenost na vidnom mjestu
6. rezervne žarulje stanje i broj žarulja
7. rezervni kotač stanje i dubina šare
8. opremu na vozilima za prijevoz stanje, propisane sigurnosne i druge mjere
opasnih tvari
9. uže ili polugu za vuču vozila stanje i ispravnost
Članak 25. Znak kojim se označava rok valjanosti tehničkog pregleda, ima
oblik kruga promjera 70 mm. U sredini znaka ispisana je godina (npr. "94",)
a rubno u smjeru kazaljke na satu u kvadratnim poljima naizmjence crvene i
bijele boje ispisani su brojevi mjeseca u godini. Osnovna boja znaka mijenja
se svake godine. Rok valjanosti tehničkog pregleda označava se bušenjem
broja mjeseca u kojem rok valjanosti tehničkog pregleda ističe. Znak iz
stavka 1. ovog članka kod motornih vozila (osim motocikla) stavlja se s
unutarnje strane vjetrobranskog stakla u gornjem desnom kutu a kod
motocikala i drugih vozila na mjestu gdje se lako može uočiti. Znak iz
stavka 1. ovoga članka postavlja stanica za tehnički pregled vozila.
V. UVJETI I NAČIN OBAVLJANJA PREVENTIVNIH TEHNIČKIH PREGLEDA
1. Dnevni preventivni tehnički pregledi
Članak 26.
Dnevni preventivni tehnički pregledi vozila obavljaju se svakog dana prije
uključivanja vozila u promet. Pregled vozila koje se daje u najam
(rent-a-car) obavlja se prije svakog davanja vozila u najam. Dnevni
preventivni tehnički pregled vozila obavlja vozač ili ovlašteni djelatnik
fizičke ili pravne osobe koja je vlasnik vozila.
Članak 27.
Prilikom obavljanja dnevnog preventivnog tehničkog pregleda provjeravaju se
uređaji iz članka 22. stavak 1. poglavlje I. točka 1. i 4.; II. točka 1. do
3. i 10; III. pod a) točka 1. i 2.; b) točka 1. do 3. i c) točka 1. do 3.;
IV. točka 1. do 4.; VI. točka 6.; XI. točka 1. do 10.; XII; XIII. i XV. kao
i oprema iz članka 24. ooga Pravilnika. Ispitivanje uređaja i opreme iz
stavka 1. ovoga članka obavlja se stručnom ocjenom bez uređaja za
ispitivanje. Osoba koja je obavila dnevni preventivni tehnički pregled
potvrđuje ispravnost vozila na putnom radnom listu.
2. Periodični preventivni tehnički pregled
Članak 28.
Prijevoznici koji obavljaju periodične tehničke preglede moraju imati
ispravne i ispitane uređaje i opremu iz članka 10. stavak 1. točka 1. do 4,
7, 8, 14. i 14. ovoga Pravilnika i odobrenje prema članku 263. stavak 3.
Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Članak 29.
Periodični tehnički pregledi vozila obavljaju se ovisno o starosti vozila u
rokovima utvrđenim u članku 30. ovoga Pravilnika.
Članak 30.
Periodičnim tehničkim pregledima vozila se podvrgavaju u slijedećim
rokovima:
- vozila do dvije godine starosti, svakih šest mjeseci od dana obavljenog
redovnog tehničkog pregleda i pregledu kočnica svakih 12 mjeseci;
- vozila od dvije do sedam godina starosti, svaka četiri mjeseca od dana
obavljenog redovnog tehničkog pregleda i pregledu kočnica svakih 12 mjeseci;
- vozila od sedam do deset godina starosti, svaka tri mjeseca i pregledu
kočnica svakih 12 mjeseci;
- vozila starija od deset godina svaka dva mjeseca i pregledu kočnica svakih
12 mjeseci;
- vozila za prijevoz opasnih tvari, svaka dva mjeseca od dana obavljenog
redovnog tehničkog pregleda i pregledu kočnica svakih 12 mjeseci.
Članak 31.
Periodični tehnički pregled kočnica iz članka 30. ovog Pravilnika, obavlja
se na uređaju za mjerenje pritiska u zračnoj odnosno hidrauličnoj
instalaciji za kočenje minimalnog promjera 100 mm, točnosti klase najmanje
1,6, na zračnom dijelu instalacije s mogučnošću istodobnog očitavanja stanja
na dva različita mjesta, sa spojnim crijevima dužine najmanje 12 m
opskrbljenim sa standardnim priključcima, odnosno za hidraulični dio s
odgovarajućim standardnim priključkom. Osim na uređaju iz stavka 1. ovog
članka, posebni pregled kočnica obavlja se i na uređaju iz članka 10. stavak
1. točka 1. ovoga Pravilnika s tim da taj uređaj mora osigurati da prilikom
ispitivanja sile kočenja na osovini koja se ispituje ne dođe do smanjenja
osovinskog pritiska u odnosu kada se vozilo nalazi na vodoravnoj plohi.
Periodični tehnički pregled kočnica obavlja se najviše 30 dana prije
obavljanja redovnog tehničkog pregleda i ovjerava se u knjižici vozila.
Članak 32.
Periodični pregledi vozila obavljaju se na način propisan za redovne
tehničke preglede.
Članak 33.
Ako se periodični tehnički pregled vozila (osim posebnog periodičnog
pregleda kočnica) vremenski podudara s redovnim godišnjim pregledom, izvršit
će se samo redovni godišnji pregled s tim da se u knjižici vozila ovjeri
redovni i periodični tehnički pregled.
VI. ZAJEDNIČKE ODREDBE
Članak 34.
Redovni i periodični tehnički pregledi ovjeravaju se u prometnoj dozvoli.
Tehnička ispravnost vozila u prometnoj dozvoli ovjerava se pečatom iz Članka
257. Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Članak 35.
Tehnička ispravnost vozila, osim policijskih vozila, neće se ovjeriti ako je
ono obojeno ili ima oznake kao policijsko vozilo.
Članak 36.
Ako se na tehničkom pregledu utvrdi da je vozilo neispravno, a neispravnost
se ne može odmah otkloniti u stanici za tehnički pregled, kontrolor određuje
rok za otklanjanje neispravnosti koji ne može biti duži od četiri dana, kod
čega se mora voditi računa o mogućnosti otklanjanja neispravnosti. Ako se u
roku iz stavka 1. ovog članka vozilo podvrgne ponovnom tehničkom pregledu,
provjerava se ispravnost ranije utvrđenog neispravnog uređaja ili opreme.
Ako se ranije utvrđeno neispravno vozilo ne podvrgne tehničkom pregledu u
roku iz stavka 1. ovog članka, na ponovnom tehničkom pregledu postupa se kao
da vozilo nije bilo na tehničkom pregledu.
Članak 37.
Stanica za tehnički pregled vozila dužna je na zahtjev ovlaštene službene
osobe Ministarstva unutarnjih poslova, pravosudnih tijela ili na zahtjev
vlasnika vozila izdati dijagram rezultata ispitivanja kočnica.
Članak 38.
O ovjerenom tehničkom pregledu vozila stanica za tehnički pregled dužna je
isti ili slijedeći radni dan izvijestiti policijsku upravu odnosno
policijsku stanicu koja to vozilo vodi u evidenciji. Izvješće iz stavka 1.
ovoga članka sadržava registarsku oznaku i broj, vrstu vozila, ime i prezime
vlasnika te datum ovjere tehničkog pregleda.
VII. ISKLJUČIVANJE VOZILA IZ PROMETA U STANICI ZA TEHNIČKI PREGLED VOZILA
Članak 39.
Ako kontrolor utvrdi da uređaji za upravljanje ili uređaji za zaustavljanje
ili uređaj za pogon na tekući plin nisu ispravni tako da vozilo ugrožava
sigurnost prometa na cestama, zatražit će od vozača da skine i preda mu
registarske pločice te da prestane koristiti vozilo u prometu na cestama dok
se ne otklone utvrđene neispravnosti. Ako vozač odbije ili nije u stanju
skinuti registarske pločice, skinut će ih djelatnik stanice za tehnički
pregled vozila. Ako vozač spriječi kontrolora da isključi vozilo iz prometa
prema stavku 1. i 2. ovoga članka, stanica za tehnički pregled vozila
obavijestit će o tomu najbližu policijsku upravu odnosno policijsku stanicu.
Članak 40.
O isključivanju vozila iz prometa i skidanju registarskih pločica stanica za
tehnički pregled vozila izdaje potvrdu koja sadrži: naziv stanice za
tehnički pregled vozila, registarsku oznaku vozila, ime i prezime vozača,
razloge za isključivanje vozila iz prometa, datum, pečat stanice i potpis
kontrolora. Stanica za tehnički pregled vozila zadržava i čuva registarske
pločice dok se ne otklone neispravnosti zbog kojih je vozilo isključeno iz
prometa, a najduže deset dana. Ako vozač ne doveze vozilo na tehnički
pregled u roku iz stavka 2. ovog članka ili se na tehničkom pregledu utvrdi
da neispravnosti nisu otklonjene, stanica za tehnički pregled vozila
dostavit će registarske pločice policijskoj upravi odnosno policijskoj
stanici kod koje se vozilo vodi u evidenciji.
VIII. EVIDENCIJA O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA
Članak 41.
Stanica za tehnički pregled vozila vodi registar o redovnim tehničkim
pregledima za svaku godinu po vrstama vozila (mopedi, motocikli, osobni
automobili, autobusi, kombinirani automobil, teretni automobili, specijalna
i radna vozila, priključna vozila, traktori i ostala vozila) po vrstama
tehničkog pregleda (redovni, izvanredni i provjeru tehničke ispravnosti iz
članka 5. ovoga Pravilnika). Za preventivne tehničke preglede vodi se jedan
registar za sve vrste vozila. Registar se vodi u obliku tvrdo ukoričene
knjige čije su stranice numerirane, popunjava se čitko, tintom, kemijskom
olovkom ili flomasterom. Registar se vodi na obrascu broj 1.
Članak 42.
O redovnom, periodičnom i izvanrednom tehničkom pregledu vodi se zapisnik u
koji se unose rezultati ispitivanja uređaja i opreme odmah poslije pregleda.
Zapisnik o redovnom, periodičnom i izvanrednom tehničkom pregledu vodi se na
obrascu broj 2, a zapisnik o periodičnom pregIedu kočnica na obrascu broj 3.
Članak 43.
Registri o tehničkim pregledima čuvaju se najmanje pet godina. Zapisnici o
tehničkom pregledu čuvaju se odvojeno po rednom broju najmanje dvije godine.
Članak 44.
Kopije potvrda o utisnutom broju šasije čuvaju se najmanje dvije godine.
Članak 45.
Registri o tehničkim pregledima mogu se voditi i na sustavu za automatsku
obradu podataka.
Članak 46.
Stanice za tehničke preglede vozila dužne su stručnoj organizaciji iz članka
277. Zakona o sigurnosti prometa na cestama dostavljati podatke o tehničkom
pregledu zbog automatske obrade podataka.
Članak 47.
Obrasci broj 1 do 3 i crtež broj 1 otiskani su uz ovaj Pravilnik i njegov su
sastavni dio.
IX. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 49.
Stanice za tehnički pregled vozila kada postavljaju ili zamjenjuju uređaj iz
članka 10. točka 1. ovoga Pravilnika, dužne su taj uređaj postaviti tako da
osigurava uvjete iz članka 31. stavak 2. ovoga Pravilnika. Odredba članka
10. točke 18. i 19. ovoga Pravilnika primjenjivat će se nakon godine dana od
stupanja na snagu ovoga Pravilnika. Odredba članka 31. glede pregleda
kočnica vozila primjenjivat će se nakon godine dana od stupanja na snagu
ovoga Pravilnika. Do izrade zapisnika o tehničkom pregledu iz članka 42.
ovog Pravilnika, a najduže tri mjeseca od njegovog stupanja na snagu,
koristit će se zapisnici o tehničkom pregledu prema dosadašnjim propisima.
Članak 50.
Stupanjem na snagu ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o tehničkim
pregledima vozila ("Narodne novine", broj 7/77) i Pravilnik o preventivnim
tehničkim pregledima vozila ("Narodne novine", broj 14/83 i 49/90).
Članak 51.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Narodnim
novinama".
Broj: 511-01-25-886/1-1993.
Zagreb, 21. siječnja 1993.
Ministar unutarnjih poslova
Ivan Jarnjak, v. r.
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
Na temelju članka 321. stavka 1. točke 2. Zakona o sigurnosti prometa na
cestama ("Narodne novine", broj: 59/96., pročišćeni tekst), ministar
unutarnjih poslova u suglasnosti s ministrom pomorstva, prometa i veza
donosi
PRAVILNIK
O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA
(NN 69/96)
Članak 1.
U Pravilniku tehničkim pregledima vozila ("Narodne novine", broj 9/93.) u
članku 10. točki 2. dodaje se rečenica:
"Ukoliko stanica za tehnički pregled vozila ima dvije ili više tehnoloških
linija za pregled vozila, na liniji za pregled teretnih automobila i
autobusa umjesto dizalice može imati uređaj za razvlačenje kotača -
razvlačnicu".
Članak 2.
U članku 11. dodaju se stavci 2., 3. i 4. koji glase:
"Tehnička ispravnost lake prikolice utvrđuje se svake treće godine od žprvog
tehničkog pregleda.
Na pregledu se provjerava uređaj za spajanje sa vučnim vozilom, ispravnost
uređaja za davanje svjetlosnih znakova, stanje i broj rama te stanje i
dubina šara guma.
Tehnička ispravnost lake prikolice ovjerava se u kartonu tehničke
ispravnosti lake prikolice".
Članak 3.
U članku 22. stavak 8. mijenja se i glasi:
"Za osnovicu izračunavanja postotka sile kočenja kotača na istoj osovini
uzima se veća sila kočenja. Razlika sile kočenja za radnu kočnicu na
kotačima iste osovine ne smije biti veća od 25%, a za pomoćnu 30%".
U stavku 15. u koloni XII. UREĐAJ ZA ODVOD SAGORJELIH PLINOVA, riječ:
"sagorjelih" zamjenjuju se riječju; "izgorjelih".
Članak 4.
U članku 30. alineji 1. riječ: "šest", zamjenuje se brojkom: "12".
U alineji 2. riječ: "četiri" zamjenjuje se riječju: "šest".
Alineja 3. mijenja se i glasi:
" - vozila starija od sedam godina svaka tri mjeseca i pregledu kočnica
svakih 12 mjeseci".
Alineja 4. briše se.
Članak 5.
U članku 31. stavku 3. riječi: "knjižici vozila" zamjenjuju se riječima:
"kartonu izvršenih preventivnih tehničkih pregleda vozila".
Iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:
"Predložak kartona iz stavka 3. ovoga članka otiskan je uz Pravilnik o
registraciji vozila na motorni pogon i priključnih vozila ("Narodne novine",
br. 12/93., 22/93. i 19/96.) i njegov je sastavni dio".
Članak 6.
Predložak kartona tehničke ispravnosti lake prikolice tiskan je uz ovaj
Pravilnik i njegov je sastavni dio.
Članak 7.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u "Narodnim
novinama".
Broj : 511-01-64-31254/1-96.
Zagreb, 1. kolovoza 1996.
Ministar unutarnjih poslova
Ivan Jarnjak, v. r.
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
Na temelju članka 321. stavak 1. točke 2. Zakona o sigurnosti prometa na
cestama (»Narodne novine«, broj 59/96 – pročišćeni tekst), ministar
unutarnjih poslova, u suglasnosti s ministrom pomorstva, prometa i veza
donosi
PRAVILNIK
O IZMJENAMA I DOPUNAMA PRAVILNIKA O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA
(NN 02/2001)
Članak 1.
U Pravilniku o tehničkim pregledima vozila (»Narodne novine«, broj 9/93 i
69/96) u članku 22. kolona XII UREĐAJ ZA ODVOD SAGORJELIH PLINOVA, briše se.
Članak 2.
Iza članka 25. dodaje se poglavlje IV A. koje glasi
»IV A.
ISPITIVANJE
ISPUŠNIH PLINOVA MOTORNIH VOZILA – EKO TEST«
i članci 25a., 25b., 25c., 25d., 25e. i 25f. koji glase:
»Članak 25a.
Na svim osobnim automobilima, autobusima, kombiniranim automobilima,
teretnim automobilima i radnim vozilima obavlja se posebno ispitivanje
ispušnih plinova (u daljnjem tekstu: EKO TEST), osim na:
1. vozilima opremljenim benzinskim dvotaktnim motorima,
2. vozilima opremljenim benzinskim motorima ako su proizvedena prije 1970.
godine,
3. vozilima opremljenim benzinskim motorima ako im konstrukcijska brzina
nije veća od 50 km/h,
4. vozilima opremljenim dizelskim motorima ako su proizvedena prije 1980.
godine,
5. vozilima opremljenim dizelskim motorima ako im konstrukcijska brzina nije
veća od 30 km/h,
6. vozilima opremljenim alternativnim pogonskim motorima ili izvorom
energije (vodik, metan, propan-butan, gorive ćelije, elektromotor i sl.)
Ispitivanju iz stavka 1. ovoga članka ne podliježu mopedi, motocikli, radni
strojevi i traktori.
Članak 25b.
EKO TEST benzinskih motora (volumna analiza sastava ispušnih plinova i
proračun faktora zraka) provodi se pomoću uređaja iz članka 10. stavak 1.
točka 13. Pravilnika. EKO TEST dizelskih motora (srednje zacrnjenje ispušnog
plina) provodi se pomoću uređaja iz članka 10. stavak 1. točka 12.
Pravilnika.
EKO TEST provodi se za vrijeme svakoga redovnog tehničkog pregleda vozila
koja su bila ili su u uporabi. EKO TEST se ne provodi za vozilo koje nikada
nigdje nije bilo registrirano (pušteno u promet) i koje nije starije od
godine dana.
Članak 25c.
Kontrola ispušnih plinova za EKO TEST obavlja se na sljedeći način:
UREĐAJI
PROVJERAVA SE
1. Ispušni sustav
pričvršćenje, nepropusnost, mehanička oštećenost, usmjerenost ispušne
cijevi, prednabijanje, toplinska i mehanička zaštita katalizatora, spojni
kabeli lambda sonde
2. Usisni sustav
pričvršćenje, nepropusnost, filtar zraka, prednabijanje, cijev za
odzračivanje kućišta motora, spojni kabeli senzora zraka
3. Sustav za paljenje
pričvršćenje, stanje dijelova sustava, ispucanost visokonaponskih kabela,
spoj visokonaponskih kabela sa svjećicama i razvodnikom, spojni kabeli
senzora stanja motora
4. Sustav za napajanje gorivom
pričvršćenje, stanje dijelova sustava, raspletenost sajli, spoj
visokotlačnih vodova s pumpom i brizgaljkama, spojni kabeli senzora stanja
motora
5. Razvodni mehanizam
zaštićenost od dodira, zauljenost, zategnutost i zadnja izmjena zupčastog
remena
Kontrola sustava odvija se vizualno bez obveznog rastavljanja pojedinih
dijelova motora.
EKO TEST se sastoji od vizualne kontrole nabrojenih uređaja te mjerenjem
sastava ispušnog plina. Izmjerene vrijednosti u ispušnom plinu se uspoređuju
s posebno pripremljenim proizvođačkim podacima za EKO TEST.
Izračunate vrijednosti ispušnog plina uspoređuju se s pripremljenim
proizvođačkim podacima za EKO TEST, a ako proizvođački podaci nisu poznati,
izmjerene i izračunate vrijednosti se uspoređuju s propisanim zakonskim
vrijednostima.
Način i tehnologija provođenja EKO TESTA obavlja se prema posebnoj uputi
stručne organizacije iz članka 280. stavak 1. Zakona o sigurnosti prometa na
cestama.
Članak 25d.
Ne smije se ovjeriti redovni tehnički pregled vozila dok se na vozilu ne
obavi kontrola i utvrdi tehnička ispravnost vozila na EKO TESTU.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, u razdoblju do 1. siječnja 2003.
godine za vozila opremljena benzinskim motorima, odnosno do 1. siječnja
2004. godine za vozila opremljena dizelskim motorima, smije se ovjeriti
redovni tehnički pregled iako ne zadovoljavaju propisane uvjete za EKO TEST,
a vozače vozila upozoriti na nedostatke i potrebu otklanjanja istih.
Članak 25e.
Evidencija o EKO TESTU vodi se na informatičkoj opremi i posebnom zapisniku
o ispitivanju, a što će se detaljnije utvrditi uputama iz članka 25c. stavak
5. ovoga Pravilnika.
Članak 25f.
Ispitivanju iz članka 25a. stavak 1. ovoga Pravilnika ne podliježu vozila
opremljena dizelskim motorima u razdoblju od godine dana do dana početka
primjene ovog Pravilnika«.
Članak 3.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim
novinama«, a počinje se primjenjivati istekom roka od 90 dana od dana
stupanja na snagu.
Broj: 511-01-64-21043/01
Zagreb, 2. siječnja 2001.
Ministar
Šime Lučin, v. r.
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
Na temelju članka 321. stavka 1. točke 2. Zakona o sigurnosti prometa na
cestama (»Narodne novine«, broj: 59/96.–pročišćeni tekst) ministar
unutarnjih poslova, u suglasnosti s ministrom pomorstva, prometa i veza,
donosi
PRAVILNIK O IZMJENAMA PRAVILNIKA
O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA
(NN 149/02)
Članak 1.
U Pravilniku o tehničkim pregledima vozila (»Narodne novine«, broj: 9/93.,
69/96. i 2/01), u članku 25 d. stavku 2., riječi:
»1. siječnja 2003. godine« zamjenjuju se riječima: »1. listopada 2003.
godine«,
a riječi: »1. siječnja 2004. godine« zamjenjuju se riječima: »1.
listopada 2004. godine«.
Članak 2.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim
novinama«, a počinje se primjenjivati 1. siječnja 2003. godine.
Broj: 511-01-52-103368/02
Zagreb, 9. prosinca 2002.
Ministar
Šime Lučin, v. r.
MINISTARSTVO UNUTARNJIH POSLOVA
Na temelju članka 321. stavka 1. točke 2. Zakona o sigurnosti prometa na
cestama (»Narodne novine«, broj: 59/96. – pročišćeni tekst) ministar
unutarnjih poslova, u suglasnosti s ministrom pomorstva, prometa i veza,
donosi
PRAVILNIK O IZMJENAMA PRAVILNIKA
O TEHNIČKIM PREGLEDIMA VOZILA
(NN 150/03)
Članak 1.
U Pravilniku o tehničkim pregledima vozila (»Narodne novine«, broj: 9/93.,
69/96., 2/01. i 149/92.), u članku 25 d. stavak 2. mijenja se i glasi:
»Iznimno od odredbe stavka 1. ovog članka, u razdoblju do
1. listopada 2004. g. smije
se ovjeriti redovni tehnički pregled vozila iako ne zadovoljava propisane
uvjete za EKO TEST, a vozača vozila upozoriti na nedostatke i potrebu
njihova otklanjanja.«
Članak 2.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objave u »Narodnim
novinama«.
Broj: 511-01-52-103368/02
Zagreb, 11. rujna 2003.
Ministar
Šime Lučin, v. r.
Dobro je znati;
|