POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
CMS ili Content Menagment System je izraz za programirane web stranice što Vam omogućava da jednostavno sami unosite, editirate
ili brišete sadržaj sa svojih stranica putem administratorskog sučelja, a što je vrlo bitno, bez ikakvih posebnih predznanja. Ukoliko imate
elementarno znanje za npr. poslati e-mail, ili pisati u Wordu, to je sasvim dovoljno za korištenje CMS-a. CMS osigurava trenutne promjene sadržaja na Vašim stranicama, te stoga više nema potrebe za mjesečnim troškovima održavanja stranica da bi na
njima uvijek imali aktualne vijesti i ponudu!
Opširnije >>
Na temelju Zaključka Hrvatskoga sabora od 2. travnja 2003., Odbor za
zakonodavstvo Hrvatskoga sabora na 110. sjednici 9. travnja 2003. utvrdio je
pročišćeni tekst Zakona o izborima zastupnika u Hrvatski sabor.
Pročišćeni tekst Zakona o izborima zastupnika u Hrvatski sabor obuhvaća
Zakon o izborima zastupnika u Hrvatski državni sabor ("Narodne novine", br.
116/99.), te njegove izmjene i dopune objavljene u "Narodnim novinama", br.
109/00. i 53/03 u kojima je naznačeno vrijeme njihova stupanja na snagu.
Pročišćeni tekst zakona, objavljen je u "Narodnim novinama", br. 69/03.
OPĆE I TEMELJNE ODREDBE
Članak 1.
Ovim se Zakonom uređuje izbor zastupnika u Hrvatski sabor (u daljnjem
tekstu: izbori).
Članak 2.
Mandat zastupnika izabranih u Hrvatski sabor (u daljnjem tekstu: Sabor)
traje 4 godine i može se produljiti samo u slučaju rata, ili u slučajevima
iz članka 17. i 100. Ustava Republike Hrvatske.
Mandat zastupnika nije obvezujući i oni nisu opozivi.
Članak 3.
Jamči se sloboda opredjeljenja birača i tajnost njihova glasovanja.
Pravo je i dužnost birača da glasuju samo jedanput.
Nitko ne može tražiti od birača objavu glasačkog opredjeljenja.
Nitko ne može biti pozvan na odgovornost zbog glasovanja ili zbog toga što
nije glasovao.
Članak 4.
Zastupnike u Sabor biraju, na temelju općeg i jednakoga biračkog prava, svi
hrvatski državljani s navršenih 18 godina života, osim onih koji su
pravomoćnom sudskom odlukom lišeni poslovne sposobnosti (u daljnjem tekstu:
birači).
Za zastupnika može biti biran hrvatski državljanin s navršenih 18 godina
života.
Članak 5.
Predsjednik Republike Hrvatske raspisuje izbore za zastupnike i saziva Sabor
na prvo zasjedanje.
Dan provedbe izbora određuje se odlukom o raspisivanju izbora.
Dan provedbe izbora je neradni dan.
Od dana raspisivanja, pa do dana izbora za zastupnike, mora proteći najmanje
30 dana.
Članak 6.
Izbori se provode na biračkim mjestima na području Republike Hrvatske i u
diplomatsko‑konzularnim predstavništvima Republike Hrvatske.
Članak 7.
Birači koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj glasuju na biračkim
mjestima na području Republike Hrvatske određenima prema njihovom
prebivalištu.
Birači koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj, a na dan održavanja
izbora zateknu se na službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske, birači
koji se kao članovi posade pomorskih i riječnih brodova pod hrvatskom
zastavom zateknu izvan njezinih granica, te birači lišeni slobode, glasuju
na posebnim biračkim mjestima određenima u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Birači koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj, a na dan izbora
zateknu se izvan granica Republike Hrvatske glasuju u
diplomatsko‑konzularnim predstavništvima Republike Hrvatske za zastupnike
izborne jedinice prema svom prebivalištu na području Republike Hrvatske.
Članak 8.
Birači koji nemaju prebivalište u Republici Hrvatskoj imaju pravo na
zastupljenost u Saboru i biraju zastupnike prema odredbama ovoga Zakona.
NESPOJIVOST DUŽNOSTI, MIROVANJE
I PRESTANAK ZASTUPNIČKOG MANDATA,
TE ZAMJENJIVANJE ZASTUPNIKA
Članak 9.
Zastupnik istodobno s obnašanjem zastupničke dužnosti ne može biti: sudac
Ustavnog suda Republike Hrvatske, sudac, državni odvjetnik, zamjenik
državnog odvjetnika, pučki pravobranitelj, zamjenik pučkog pravobranitelja,
predsjednik ili potpredsjednik Vlade Republike Hrvatske, ministar ili drugi
član Vlade Republike Hrvatske, zamjenik ministra, pomoćnik ministra,
ravnatelj državne upravne organizacije, zamjenik i pomoćnik ravnatelja
državne upravne organizacije, tajnik Vlade Republike Hrvatske, tajnik
ministarstva, predstojnik ureda i ravnatelj agencije Vlade Republike
Hrvatske, predstojnik Ureda Predsjednika Republike, predstojnik Ureda Vijeća
za nacionalnu sigurnost, veleposlanik, generalni konzul, župan ili podžupan,
gradonačelnik ili zamjenik gradonačelnika Grada Zagreba, djelatna vojna
osoba, službenik i namještenik u Oružanim snagama, član uprave trgovačkog
društva, ustanove i izvanproračunskog fonda u pretežitom državnom vlasništvu
te čelnik pravne osobe koja je Saboru obvezna po zakonu podnositi izvješće.
Za vrijeme trajanja mandata zastupnik može prihvatiti obnašanje dužnosti
koja se prema odredbama ovoga Zakona smatra nespojivom.
Za vrijeme obnašanja nespojive dužnosti njegov će mandat biti u mirovanju, a
zamjenjivat će ga zamjenik u skladu s odredbama ovoga Zakona.
Članak 10.
Zastupniku prestaje mandat prije isteka vremena na koje je izabran:
1. ukoliko podnese ostavku,
2. ukoliko mu je pravomoćnom sudbenom odlukom oduzeta poslovna sposobnost,
3. ukoliko je pravomoćnom sudbenom presudom osuđen na bezuvjetnu kaznu
zatvora u trajanju duljem od 6 mjeseci,
4. smrću.
Članak 11.
Zastupnika čiji je mandat prestao, te zastupnika kod kojeg je nastupila
nespojivost istodobnog obnašanja dužnosti ili mirovanje mandata na temelju
pisanog zahtjeva, zamjenjuje zamjenik zastupnika.
Zamjenik zastupnika počinje obnašati zastupničku dužnost nakon što Sabor
utvrdi nastup zakonskih pretpostavki za primjenu instituta zamjenjivanja.
Članak 12.
Zastupnika izabranog na listi u izbornoj jedinici zamjenjuje neizabrani
kandidat s iste liste s koje je izabran i zastupnik, a određuje ga politička
stranka koja je listu predložila.
Zastupnika izabranog na neovisnoj listi u izbornoj jedinici zamjenjuje prvi
sljedeći neizabrani kandidat sa te liste.
Zastupnika izabranog u izbornoj jedinici za izbor zastupnika nacionalnih
manjina zamjenjuje zamjenik izabran u istoj izbornoj jedinici.
Članak 13.
Po prestanku obnašanja nespojive dužnosti, zastupnik nastavlja obnašanje
zastupničke dužnosti na temelju prestanka mirovanja mandata u Saboru, ako
podnese pisani zahtjev predsjedniku Sabora u roku od 8 dana od prestanka
obnašanja nespojive dužnosti. Mirovanje zastupničkog mandata prestat će
osmog dana od dana podnošenja pisanog zahtjeva.
Nastavljanje obnašanja zastupničke dužnosti na temelju prestanka mirovanja
mandata u Saboru zastupnik može tražiti jedanput u tijeku trajanja
zastupničkog mandata.
Članak 14.
Zastupnik ima pravo jednokratno, tijekom trajanja zastupničkog mandata,
podnošenjem pisanog zahtjeva predsjedniku Sabora, staviti svoj mandat u
mirovanje.
Mirovanje zastupničkog mandata ne može trajati manje od šest mjeseci, a za
vrijeme trajanja mirovanja zastupnika će zamjenjivati zamjenik.
Mirovanje zastupničkog mandata prestat će osmog dana od dana kad je
zastupnik koji je stavio mandat u mirovanje podnio predsjedniku Sabora
pisanu izjavu o ponovnom obnašanju zastupničke dužnosti.
PRAVO PRIPADNIKA NACIONALNIH
MANJINA U REPUBLICI HRVATSKOJ NA ZASTUPLJENOST U HRVATSKOM SABORU
Članak 15.
Republika Hrvatska jamči pripadnicima nacionalnih manjina u Republici
Hrvatskoj ostvarenje prava na zastupljenost u Saboru.
Pripadnici nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj imaju pravo birati osam
zastupnika u Sabor koji se biraju u posebnoj izbornoj jedinici koju čini
područje Republike Hrvatske.
Članak 16.
Pripadnici srpske nacionalne manjine biraju tri zastupnika u Sabor u skladu
s Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina.
Pripadnici mađarske nacionalne manjine biraju jednog zastupnika u Sabor.
Pripadnici talijanske nacionalne manjine biraju jednog zastupnika u Sabor.
Pripadnici češke i slovačke nacionalne manjine biraju zajedno jednog
zastupnika u Sabor.
Pripadnici austrijske, bugarske, njemačke, poljske, romske, rumunjske,
rusinske, ruske, turske, ukrajinske, vlaške i židovske nacionalne manjine
biraju zajedno jednog zastupnika u Sabor.
Pripadnici albanske, bošnjačke, crnogorske, makedonske i slovenske
nacionalne manjine biraju zajedno jednog zastupnika u Sabor.
Pripadnici nacionalnih manjina iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka uz
kandidata za zastupnika predlažu i kandidata za njegova zamjenika koji se
bira zajedno s njim.
Pripadnici nacionalnih manjina iz stavka 4., 5. i 6. ovoga članka predlažu
samo kandidata za zastupnika, a njegovim zamjenikom postaje zastupnički
kandidat koji je iza izabranog zastupnika dobio najviše glasova.
Članak 17.
Pravo predlaganja kandidata za zastupnike nacionalnih manjina i njihovih
zamjenika imaju političke stranke, birači i udruge nacionalnih manjina.
Ukoliko kandidata za zastupnika nacionalnih manjina i njegovog zamjenika
predlažu birači, za pravovaljanost kandidature potrebno je prikupiti 100
potpisa birača.
Članak 18.
Potpisi birača u postupku kandidiranja zastupnika i zamjenika pripadnika
nacionalnih manjina koji se biraju u posebnim izbornim jedinicama
prikupljaju se na propisanom obrascu u koji se unose ime i prezime,
nacionalnost i adresa predloženog kandidata, te ime i prezime i adresa
potpisanog birača - predlagatelja.
KANDIDIRANJE
Članak 19.
Pravo predlaganja stranačkih lista za izbor zastupnika u Sabor imaju sve
političke stranke registrirane u Republici Hrvatskoj na dan objave odluke o
raspisivanju izbora u "Narodnim novinama".
Listu za izbor zastupnika u Sabor može samostalno predložiti jedna
politička stranka, te dvije ili više političkih stranaka (koalicijska
lista).
Političke stranke samostalno utvrđuju svoje stranačke liste i redoslijed na
njima istaknutih kandidata, na način predviđen statutom političke stranke,
odnosno u skladu s posebnim statutarnim odlukama.
Članak 20.
Birači predlažu kandidacijske liste na temelju pravovaljano prikupljenih
potpisa.
Za pravovaljanost prijedloga liste izborne jedinice za izbor zastupnika u
Sabor potrebno je prikupiti najmanje 500 potpisa birača.
Članak 21.
Prijedlozi lista moraju prispjeti Državnom izbornom povjerenstvu Republike
Hrvatske (u daljnjem tekstu: Državno izborno povjerenstvo), najkasnije u
roku od 14 dana od dana raspisivanja izbora.
U prijedlogu liste izborne jedinice za izbor zastupnika u Sabor obvezatno se
navodi naziv liste, a kandidati moraju biti na listi poredani od rednog
broja 1 do zaključno rednog broja 14.
Naziv liste jest puni naziv političke stranke, odnosno političkih stranaka
ili stranačke koalicije, koja je, odnosno koje su listu predložile. Ako
političke stranke koriste skraćeni naziv stranke, odnosno stranaka ili
stranačke koalicije, u nazivu se mogu koristiti skraćenice.
Ukoliko je listu predložila skupina birača njezin naziv je »neovisna lista«.
Nositelj liste ne mora biti kandidat na listi.
Kandidatom se može biti samo na jednoj listi i samo u jednoj izbornoj
jedinici.
Članak 22.
Državno izborno povjerenstvo će u roku od 48 sati od predaje lista izbornih
jedinica za izbor zastupnika u Sabor, prihvatiti i u svim dnevnim novinama u
Republici Hrvatskoj i na Hrvatskoj radioteleviziji objaviti sve pravovaljano
predložene liste za svaku izbornu jedinicu.
Državno izborno povjerenstvo objavit će za svaku izbornu jedinicu zbirnu
listu svih pravovaljanih predloženih lista.
Zbirna lista sadrži naziv svake liste izborne jedinice, te ime i prezime
nositelja svake liste. Na zbirnu listu izborne jedinice, stranačke, odnosno
neovisne liste se unose prema abecednom redu punog naziva političke stranke,
odnosno koalicije političkih stranaka koja je listu predložila. Ako je više
političkih stranaka predložilo zajedničku listu, ona će se unijeti na zbirnu
listu prema nazivu prve po redu političke stranke u prijedlogu.
Državno izborno povjerenstvo će u roku od 48 sati dostaviti hrvatskim
diplomatsko‑konzularnim predstavništvima sve prihvaćene liste za svaku
izbornu jedinicu, kao i zbirnu listu izbornih lista svake izborne jedinice
radi njihove javne objave.
Članak 23.
Političke stranke koje su predložile prihvaćene liste kandidata za izbor
zastupnika u Sabor, mogu na način predviđen njihovim statutom ili posebnom
odlukom donesenom na temelju statuta odustati od te liste najkasnije 48 sati
nakon što je kao prihvaćena bila objavljena od strane izbornog povjerenstva
izborne jedinice. Za neovisnu listu odluku o odustajanju donosi nositelj
liste.
Pisana obavijest o odustanku mora prispjeti izbornom povjerenstvu izborne
jedinice.
Odustanak jednog ili više kandidata s liste nije dopušten nakon prihvaćanja
liste na kojoj su navedeni, te se odustanak nekog od kandidata neće uvažiti
i takva će lista ostati pravovaljanom s imenima svih objavljenih kandidata.
Članak 24.
Najkasnije 48 sati nakon što je prihvaćena i objavljena lista, od
kandidature za zastupnika u Sabor u izbornim jedinicama gdje se biraju
zastupnici nacionalnih manjina može odustati:
– neovisni kandidat pisanim očitovanjem ovjerovljenim po javnom bilježniku,
– kandidat kojeg je predložila politička stranka uz pisanu suglasnost
političke stranke i
– politička stranka koja je predložila kandidata.
Odustanak kandidata iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i na njihove
zamjenike.
Članak 25.
Ako neki od kandidata na listama za izbor zastupnika u Sabor, odnosno
kandidat ili zamjenik u izbornim jedinicama gdje se biraju zastupnici
nacionalnih manjina umre u vremenu od dana objave liste kandidata, politička
stranka, odnosno stranke ili udruge nacionalnih manjina koje su kandidirale
dotičnog zastupnika mogu umjesto njega predložiti novog kandidata, odnosno
zamjenika, bez posebnih uvjeta za valjanost kandidature propisanih ovim
Zakonom, sve do 10 dana prije održavanja izbora.
Ako neki od kandidata na listama za izbor zastupnika u Sabor, umre nakon
roka iz stavka 1. ovoga članka, na odgovarajući način primijenit će se
odredba članka 12. ovoga Zakona.
IZBORNA PROMIDŽBA
Članak 26.
Izborna promidžba počinje danom objave zbirnih lista izbornih jedinica, a
završava 24 sata prije dana održavanja izbora.
Na dan održavanja izbora do zatvaranja birališta, kao i 24 sata prije dana
održavanja izbora zabranjuje se svaka izborna promidžba, objavljivanje
procjena izbornih rezultata, kao i objavljivanje prethodnih, neslužbenih
rezultata izbora, objavljivanje fotografija u sredstvima javnog
priopćavanja, izjava i intervjua nositelja lista, odnosno kandidata, te
navođenje njihovih izjava ili pisanih djela.
Članak 27.
U vrijeme izborne promidžbe sve političke stranke koje su predložile
kandidatske liste imaju pod jednakim uvjetima pravo na iznošenje i
obrazlaganje svojih izbornih programa te izbornu promidžbu.
Sva sredstva javnog priopćavanja dužna su u svom djelovanju omogućiti
ostvarivanje prava političkih stranaka iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 28.
Radi ostvarenja jednakosti svih političkih stranaka koje su istakle liste i
jednake mogućnosti predstavljanja programa i promidžbe političkih stranaka,
Sabor će donijeti u roku od 15 dana od stupanja na snagu Zakona o izmjenama
i dopunama Zakona o izborima zastupnika u Hrvatski državni sabor ("Narodne
novine", br. 53/03.) Pravila o postupanju elektronskih medija s nacionalnom
koncesijom u Republici Hrvatskoj tijekom izborne promidžbe.
Pravilima iz stavka 1. ovoga članka razradit će se i utvrditi oblici i
vrijeme praćenja izborne promidžbe političkih stranaka, način predstavljanja
programa političkih stranaka, kandidata na stranačkim i na neovisnim
listama, kandidata za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina,
stranačkih dužnosnika, te pravila za emisije sa sučeljavanjima nositelja
izbornih lista.
Pravilima iz stavka 1. ovoga članka također će se utvrditi ukupno vrijeme
svih emisija (telopi, spotovi, snimke sa skupova, posebne emisije i slično)
koje putem elektronskih medija s nacionalnom koncesijom u Republici
Hrvatskoj u jednakom trajanju mogu zakupiti većinska politička stranka i
koalicija i oporbene političke stranke ili koalicije, vodeći računa da će se
jednako vrijeme obračunavati po pojedinačnoj listi koja sudjeluje na
izborima.
TROŠKOVI IZBORNE PROMIDŽBE
I PRAVO NA NAKNADU
Članak 29.
Pravo na naknadu troškova izborne promidžbe iz državnog proračuna Republike
Hrvatske ostvarit će sve političke stranke koje su istakle liste u najmanje
jednoj izbornoj jedinici za izbor zastupnika u Sabor.
Pravo na naknadu troškova izborne promidžbe iz državnog proračuna Republike
Hrvatske ostvarit će i kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih
manjina koji se biraju u posebnim izbornim jedinicama i nositelji neovisnih
lista.
Članak 30.
Parlamentarne političke stranke koje su imale zastupnike u Saboru na dan 31.
prosinca 2002., koje sudjeluju na izborima, imaju pravo na naknadu troškova
izborne promidžbe u jednogodišnjem iznosu određenom za 2003. godinu prema
Zakonu o političkim strankama ("Narodne novine", br. 76/93., 111/96.,
164/98. i 36/01.) i propisima donijetima na temelju toga Zakona.
Troškovi izborne promidžbe iz stavka 1. ovoga članka moraju biti isplaćeni
političkim strankama najkasnije 48 sati nakon što su prihvaćene liste
postale konačne.
Članak 31.
Svaka politička stranka koja je istakla liste za izbor zastupnika u Sabor
dužna je do početka izborne promidžbe objaviti okvirne podatke o visini i
izvoru vlastitih sredstava koje namjerava utrošiti za izbornu promidžbu.
Podatke o visini i izvoru vlastitih sredstava koje namjeravaju utrošiti za
izbornu promidžbu dužni su do početka izborne promidžbe objaviti i kandidati
za zastupnike pripadnika nacionalnih manjina i nositelji neovisnih lista.
Članak 32.
Političke stranke koje na dan 31. prosinca 2002. nisu bile zastupljene u
Saboru kao i predlagatelji neovisnih lista, a koji sudjeluju na izborima
imaju pravo na naknadu troškova izborne promidžbe ukoliko na izborima dobiju
više od 5% važećih glasova birača izborne jedinice.
Pravo na naknadu troškova izborne promidžbe iz državnog proračuna Republike
Hrvatske ostvarit će i kandidati za zastupnike pripadnika nacionalnih
manjina koji dobiju najmanje 5% važećih glasova birača u posebnoj izbornoj
jedinici.
Naknada se ima isplatiti u roku od 30 dana od dana objave službenih
rezultata izbora.
Visinu naknade troškova izborne promidžbe odredit će Vlada Republike
Hrvatske posebnom odlukom. Odluka mora biti donijeta najkasnije 20 dana
prije dana održavanja izbora.
Članak 33.
Političke stranke, neovisni kandidati i kandidati za zastupnike nacionalnih
manjina izbornu promidžbu mogu financirati vlastitim novčanim sredstvima.
Članak 34.
Naknada troškova izborne promidžbe isplaćuje se izravno na središnje račune
političkih stranaka u mjestu njihova sjedišta, odnosno izravno neovisnim
kandidatima i kandidatima za zastupnike nacionalnih manjina.
IZBOR ZASTUPNIKA U SABOR
Članak 35.
140 zastupnika u Sabor bira se tako da se područje Republike Hrvatske
podijeli na deset izbornih jedinica, te se u svakoj izbornoj jedinici, na
temelju lista, bira po 14 zastupnika.
Članak 36.
Izborne jedinice određuju se Zakonom o izbornim jedinicama za izbor
zastupnika u Hrvatski sabor tako da se broj birača u izbornim jedinicama ne
smije razlikovati više od + – 5 %.
Pri određivanju izbornih jedinica, mora se koliko je to najviše moguće,
voditi računa o zakonom utvrđenim područjima županija, gradova i općina u
Republici Hrvatskoj.
Članak 37.
Broj zastupnika koji će biti izabran sa svake liste izborne jedinice
utvrduje se na sljedeći način:
Ukupan broj važećih glasova koji je dobila svaka lista (biračka masa liste)
dijeli se s brojevima od 1 do zaključno 14, pri čemu se uvažavaju i
decimalni ostaci. Od svih dobivenih rezultata, zastupnička mjesta osvajaju
one liste na kojima se iskaže 14 brojčano najvećih rezultata uključujući
decimalne ostatke. Svaka od tih lista dobiva onoliki broj zastupničkih
mjesta u Saboru koliko je postigla pojedinačnih rezultata među 14 brojčano
najvećih rezultata.
Članak 38.
Pravo na sudjelovanje u diobi zastupničkih mjesta u izbornoj jedinici
ostvaruju liste koje na izborima dobiju najmanje 5% važećih glasova birača.
Članak 39.
Sa svake liste izabrani su kandidati od rednog broja 1. pa do rednog broja
koliko je određena lista dobila zastupničkih mjesta.
Zamjenici zastupnika sa svake liste izborne jedinice su kandidati koji nisu
izabrani.
Članak 40.
Birači koji nemaju prebivalište u Republici Hrvatskoj biraju zastupnike na
temelju lista s po 14 kandidata u posebnoj izbornoj jedinici.
Članak 41.
Broj zastupnika koji će izabrati birači koji nemaju prebivalište u
Republici Hrvatskoj u posebnoj izbornoj jedinici utvrđuje se na sljedeći
način:
Ukupni broj važećih glasova birača u deset izbornih jedinica u Republici
Hrvatskoj dijeli se sa 140 koliko se ukupno zastupnika bira u tim izbornim
jedinicama. Dobivenim rezultatom (količnikom) dijeli se broj važećih glasova
u posebnoj izbornoj jedinici. Rezultat koji se dobije jest broj zastupnika
koji je izabran u posebnoj izbornoj jedinici. Ako rezultat nije cijeli broj,
zaokružuje se na cijeli broj od 0,5 na više, a ispod 0,5 na niže.
Članak 42.
Ukupni broj zastupnika izabran od birača koji nemaju prebivalište u
Republici Hrvatskoj u posebnoj izbornoj jedinici utvrđen prema članku 41.
ovoga Zakona dijeli se između lista kandidiranih u toj izbornoj jedinici
prema odredbama članka 37. do 39. ovoga Zakona.
Članak 43.
Pripadnici nacionalnih manjina iz članka 16. ovoga Zakona biraju zastupnike
u Sabor pojedinačnim izborom tako da je za zastupnika izabran kandidat koji
je dobio najveći broj glasova birača koji su glasovali. Ako dva ili više
kandidata dobiju isti broj glasova, izbori se ponavljaju.
TIJELA ZA PROVEDBU IZBORA U SABOR
Članak 44.
Tijela za provedbu izbora zastupnika u Sabor su:
Državno izborno povjerenstvo, izborna povjerenstva izbornih jedinica,
općinska i gradska izborna povjerenstva i birački odbori.
DRŽAVNO IZBORNO POVJERENSTVO
Članak 45.
Državno izborno povjerenstvo ima stalni i prošireni sastav.
Stalni sastav Državnoga izbornog povjerenstva čine predsjednik i četiri
člana, te njihovi zamjenici.
Predsjednik Vrhovnog suda Republike Hrvatske po položaju je predsjednik
Državnoga izbornog povjerenstva.
Članove povjerenstva, zamjenika predsjednika i zamjenike članova stalnog
sastava Državnoga izbornog povjerenstva imenuje Ustavni sud Republike
Hrvatske iz reda sudaca Vrhovnog suda Republike Hrvatske i drugih istaknutih
pravnika koji ne smiju biti članovi političkih stranaka.
Članak 46.
Prošireni sastav Državnoga izbornog povjerenstva određuje se po prihvaćanju,
utvrđivanju i objavi lista izbornih jedinica.
Članovi proširenog sastava Državnoga izbornog povjerenstva imaju sva prava i
dužnosti stalnih članova Državnoga izbornog povjerenstva.
Članak 47.
Prošireni sastav Državnoga izbornog povjerenstva čine po tri predstavnika
većinske političke stranke, odnosno koalicije i tri dogovorno predložena
predstavnika oporbenih političkih stranaka, odnosno koalicija sukladno
stranačkom sastavu Sabora i njihovi zamjenici.
Ako se ne postigne dogovor o tri predstavnika političkih stranaka koje se
prema stranačkom sastavu Sabora smatraju oporbenima, izbor tri člana
proširenog sastava i njihovih zamjenika obavit će se kockom pred Ustavnim
sudom Republike Hrvatske i to između kandidata i zamjenika.
Članak 48.
Državno izborno povjerenstvo:
1. brine o zakonitoj pripremi i provedbi izbora za zastupnike Sabora,
2. imenuje članove izbornih povjerenstava izbornih jedinica,
3. utvrđuje obvezatne upute za rad izbornih povjerenstava i biračkih odbora,
4. određuje biračka mjesta i imenuje biračke odbore u hrvatskim
diplomatsko‑konzularnim predstavništvima Republike Hrvatske,
5. propisuje obrasce u postupku pripreme i provedbe izbora,
6. nadzire rad izbornih povjerenstava izbornih jedinica,
7. na temelju pravovaljanih prijedloga objavljuje liste izbornih jedinica,
te sastavlja zbirne liste izbornih jedinica,
8. nadzire pravilnost izborne promidžbe,
9. objavljuje rezultate izbora za zastupnike u Sabor,
10. osigurava stalnu službu sa zadaćom mjerodavnog i stručnog informiranja
birača i davanja odgovora vezanih uz provedbu glasovanja i izbora,
11. obavlja i druge poslove određene ovim Zakonom.
Članak 49.
Obvezatne upute za rad izbornih povjerenstava i biračkih odbora koje utvrdi
Državno izborno povjerenstvo objavljuju se u »Narodnim novinama«, na
Hrvatskoj radioteleviziji i u svim dnevnim novinama u Republici Hrvatskoj.
IZBORNO POVJERENSTVO IZBORNE JEDINICE
Članak 50.
Izborno povjerenstvo izborne jedinice ima stalni i prošireni sastav.
Stalni sastav izbornog povjerenstva izborne jedinice čine predsjednik i dva
člana, te njihovi zamjenici.
Predsjednika, članove, zamjenika predsjednika i zamjenike članova stalnog
sastava izbornog povjerenstva izborne jedinice imenuje Državno izborno
povjerenstvo iz reda sudaca i istaknutih pravnika.
Članak 51.
Prošireni sastav izbornog povjerenstva izborne jedinice određuje se po
prihvaćanju, utvrđivanju i objavi stranačkih lista.
Članovi proširenog sastava izbornog povjerenstva izborne jedinice imaju sva
prava i dužnosti stalnih članova izbornog povjerenstva izborne jedinice.
Članak 52.
Prošireni sastav izbornog povjerenstva izborne jedinice čine po dva
predstavnika većinske političke stranke, odnosno koalicije i dva dogovorno
predložena predstavnika oporbenih političkih stranaka, odnosno koalicija
sukladno stranačkom sastavu Sabora i njihovi zamjenici.
Ukoliko se ne postigne dogovor o dva predstavnika političkih stranaka koje
se prema stranačkom sastavu Sabora smatraju oporbenima, izbor dva člana
proširenog sastava i njihovih zamjenika obavit će se kockom pred Državnim
izbornim povjerenstvom i to između kandidata i zamjenika.
Članak 53.
Izborno povjerenstvo izborne jedinice:
1. brine se za zakonitu provedbu izbora na biračkim mjestima na svom
području,
2. određuje biračka mjesta na prijedlog općinskih i gradskih izbornih
povjerenstava,
3. imenuje općinska i gradska izborna povjerenstva,
4. imenuje i raspušta biračke odbore,
5. prema obvezatnim uputama Državnoga izbornog povjerenstva obavlja sve
tehničke pripreme za obavljanje izbora na svom području,
6. prikuplja i zbraja rezultate glasovanja na biračkim mjestima na svom
području od općinskih i gradskih izbornih povjerenstava i dostavlja ih
Državnom izbornom povjerenstvu,
7. obavlja i druge poslove određene ovim Zakonom.
Članak 54.
Odredbe članka 53. ovoga Zakona na odgovarajući se način primjenjuju i na
izborna povjerenstva izbornih jedinica u kojima se biraju zastupnici
pripadnika nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj.
OPĆINSKA I GRADSKA IZBORNA POVJERENSTVA
Članak 55.
Općinska i gradska izborna povjerenstva imenuje izborno povjerenstvo izborne
jedinice.
Na sastav i izbor općinskih i gradskih izbornih povjerenstava primjenjuju se
ista pravila kao i za sastav i izbor izbornog povjerenstva izborne jedinice.
Članak 56.
Općinska i gradska izborna povjerenstva:
– predlažu izbornom povjerenstvu izbornih jedinica utvrđivanje biračkih
mjesta na području općine, odnosno grada,
– predlažu imenovanje biračkih odbora na području općine, odnosno grada,
– predlažu raspuštanje biračkih odbora u slučajevima predviđenima ovim
Zakonom,
– prikupljaju podatke o izborima i prosljeđuju ih izbornom povjerenstvu
izborne jedinice,
– obavljaju i druge poslove koje na njih iz svoga djelokruga prenese izborno
povjerenstvo izborne jedinice.
BIRAČKI ODBORI
Članak 57.
Birački odbori izravno provode glasovanje birača na biračkim mjestima, te
osiguravaju pravilnost i tajnost glasovanja.
Birački odbor čine predsjednik i četiri člana, te zamjenici članova. Po dva
člana i zamjenika određuje većinska politička stranka ili koalicija, a po
dva člana i zamjenika oporbene političke stranke ili koalicije sukladno
stranačkom sastavu Sabora.
Političke stranke dužne su odrediti članove pojedinih biračkih odbora i
dostaviti njihova imena nadležnim izbornim povjerenstvima najkasnije 8 dana
prije dana na koji se održavaju izbori za zastupnike. Ne odrede li ih,
odnosno ne dostave li njihova imena nadležnim izbornim povjerenstvima, ova
izborna povjerenstva samostalno će odrediti članove biračkih odbora.
Predsjednik biračkog odbora i njegov zamjenik ne smiju biti članovi niti
jedne političke stranke, a po mogućnosti trebaju biti pravne struke.
Biračke odbore za sva biračka mjesta, sukladno odredbama stavka 3. i 4.
ovoga članka, imenuju izborna povjerenstva nadležna prema odredbama ovoga
Zakona, najkasnije pet dana prije dana održavanja izbora.
PROVEDBA IZBORA
Članak 58.
Najkasnije deset dana prije izbora, Državno izborno povjerenstvo za biračka
mjesta u inozemstvu, a izborna povjerenstva izborne jedinice za područje
Republike Hrvatske objavit će koja su biračka mjesta određena, s naznakom
koji će birači glasovati na pojedinom mjestu.
Članak 59.
Ministar obrane odredit će biračka mjesta za glasovanje birača na službi u
Oružanim snagama Republike Hrvatske.
Ministar pomorstva, prometa i veza odredit će biračka mjesta za glasovanje
birača koji se kao članovi posade pomorskih i riječkih brodova pod hrvatskom
zastavom na dan izbora zateknu izvan granica Republike Hrvatske.
Ministar nadležan za poslove pravosuđa odredit će biračka mjesta za
glasovanje birača lišenih slobode.
Članak 60.
Pri određivanju biračkih mjesta mora se voditi računa o broju birača koji će
na njima glasovati, te dostupnosti i prostornoj udaljenosti biračkog mjesta.
Broj birača koji će glasovati na jednom biračkom mjestu odredit će se na
način da se glasovanje bez poteškoća može odvijati u vremenu određenom za
glasovanje.
Za svako biračko mjesto određuje se posebna prostorija za glasovanje koja se
mora opremiti i urediti na način koji će osigurati tajnost glasovanja.
Svako biračko mjesto ima redni broj.
Članak 61.
Najkasnije osam dana prije dana održavanja izbora nadležno tijelo dostavit
će svakom biraču izvadak iz popisa birača koji se odnosi na njega.
GLASOVANJE I UTVRĐIVANJE REZULTATA GLASOVANJA
Članak 62
Glasovanje se obavlja osobno, glasačkim listićima.
Nitko ne može glasovati u ime druge osobe.
Glasački se listić tiska u državnoj tiskari koju odredi i izravno nadzire
Državno izborno povjerenstvo.
Svaki glasački listić mora imati otisnut serijski broj.
Članak 63.
Glasački listić na kojem se glasuje za jednu od lista izborne jedinice
sadrži:
1. naziv liste,
2. ime i prezime nositelja liste,
3. serijski broj.
Na glasačkom listiću stranačke se liste navode onim redom kojim su navedene
na zbirnoj listi dotičnih lista. Ispred naziva liste stavlja se redni broj.
Članak 64.
Glasuje se samo za liste izborne jedinice navedene na glasačkom listiću.
Glasački listić popunjava se tako da se zaokruži redni broj ispred naziva
liste izborne jedinice.
Članak 65.
Glasački listić na kojem se glasuje u izbornoj jedinici u kojoj se bira
zastupnik nacionalne manjine i njegov zamjenik sadrži:
1. ime i prezime kandidata i njegovog zamjenika,
2. puni i skraćeni naziv političke stranke, odnosno stranaka ili stranačke
koalicije koja je predložila kandidata. Ukoliko je kandidat predložen od
skupine birača u skladu s odredbama ovoga Zakona, uz njegovo se ime i
prezime navodi i naznaka »neovisni kandidat«,
3. serijski broj.
Na glasačkom listiću navode se kandidati onim redom kojim su navedeni na
listi kandidata za izbor zastupnika nacionalnih manjina. Ispred imena i
prezimena svakog kandidata stavlja se redni broj.
Glasuje se samo za kandidate za izbor zastupnika nacionalnih manjina
navedene na glasačkom listiću i to zaokruživanjem rednog broja ispred imena
kandidata.
Članak 66.
Važeći glasački listić jest onaj iz kojega se na siguran i nedvojben način
može utvrditi volja birača i okolnost za koju je listu ili kandidata birač
glasovao.
Članak 67.
Nevažeći glasački listić jest:
1. neispunjeni glasački listić,
2. glasački listić popunjen na način da se ne može sa sigurnošću utvrditi
volja birača i okolnost za koju je listu, odnosno kandidata, glasovao,
3. glasački listić na kojem je birač glasovao za dvije ili više lista,
odnosno kandidata.
Članak 68.
Glasovanje traje neprekidno od sedam do devetnaest sati.
U diplomatsko-konzularnim predstavništvima glasovanje traje dva dana s time
da završava na dan kada završava glasovanje u Republici Hrvatskoj.
Birališta se zatvaraju u devetnaest sati, ali će se biračima koji su se
zatekli na biralištu omogućiti glasovanje.
Na biračkom mjestu moraju neprekidno biti nazočna najmanje tri člana
biračkog odbora ili njihovi zamjenici.
Članak 69.
Predsjednik biračkog odbora dužan je i ovlašten osigurati red i mir na
biračkom mjestu za vrijeme glasovanja, kao i nakon zatvaranja birališta.
Ako je to nužno radi očuvanja reda i mira, te radi nesmetanog odvijanja
glasovanja, predsjednik biračkog odbora može zatražiti pomoć policije koja
je na biračkom mjestu dužna postupati po njegovim uputama, a u okviru
zakonskih ovlasti.
Nitko, osim pripadnika policije na poziv predsjednika biračkog odbora, ne
smije doći na biralište naoružan.
Članak 70.
Predsjednik biračkog odbora ili od njega ovlašteni član dužan je za svakog
birača koji pristupi glasovanju provjeriti da li je upisan u popis birača.
Ako birač nije upisan u popis birača predsjednik biračkog odbora mu neće
dozvoliti glasovanje, osim ako birač svoje biračko pravo na tom biračkom
mjestu ne dokaže potvrdom nadležnog državnog tijela.
Članak 71.
Birač koji zbog kakve tjelesne mane ili zbog toga što je nepismen ne bi
mogao samostalno glasovati, može doći na biračko mjesto s drugom osobom koja
je pismena i koja će po njegovoj ovlasti i uputi zaokružiti redni broj
ispred naziva liste, odnosno ispred imena kandidata za koje birač glasuje.
Birač koji nije u mogućnosti pristupiti na biračko mjesto obavijestit će o
tome birački odbor. Predsjednik biračkog odbora određuje najmanje dva člana
biračkog odbora ili zamjenika koji će birača posjetiti u mjestu gdje se
nalazi i omogućiti mu glasovanje, vodeći pri tome računa o tajnosti
glasovanja.
Predsjednik biračkog odbora dužan je glasovanje birača s tjelesnom manom,
nepismenih birača, kao i glasovanje izvan biračkog mjesta po prethodnoj
obavijesti birača, poimenično navesti u zapisniku o radu biračkog odbora.
Članak 72.
Po završenom glasovanju birački će odbor najprije prebrojati
neupotrijebljene glasačke listiće i staviti ih u poseban omot koji će
zapečatiti.
Potom birački odbor na temelju zapisnika utvrđuje ukupan broj birača koji su
glasovali, prema popisu birača, odnosno prema izvatku iz popisa birača.
Nakon što broj birača koji su glasovali bude utvrđen, odbor pristupa
otvaranju glasačke kutije i prebrojavanju glasova.
Članak 73.
Ako se prilikom prebrojavanja glasova na biračkom mjestu utvrdi da je broj
glasova prema popisu birača veći od broja glasova po biračkim listićima,
vrijedi rezultat glasovanja po glasačkim listićima.
Ako se prilikom prebrojavanja glasova na biračkom mjestu utvrdi da je
glasovao manji broj birača od broja glasova u glasačkoj kutiji, birački
odbor će odmah prekinuti rad i uz izvješće dostaviti materijale općinskom,
odnosno gradskom izbornom povjerenstvu.
Općinsko ili gradsko izborno povjerenstvo odmah će o tome izvijestiti
izborno povjerenstvo izborne jedinice koje će poništiti glasovanje na tom
biračkom mjestu, raspustiti birački odbor, te imenovati novi i odrediti
ponavljanje glasovanja na tom biračkom mjestu u roku od 8 dana.
Članak 74.
Kad birački odbor utvrdi rezultate glasovanja na biračkom mjestu, u zapisnik
o svom radu zabilježit će:
– broj birača prema izvatku iz popisa birača,
– koliko je birača glasovalo po izvatku iz popisa birača, a koliko na
temelju potvrde nadležnog državnog tijela i koliko ukupno,
– koliko je glasova dobila svaka lista, odnosno pojedini kandidat za izbor
zastupnika nacionalnih manjina,
– koliko je glasačkih listića proglašeno nevažećim.
U zapisnik o radu biračkog odbora unose se i sve druge činjenice koje su
važne za postupak glasovanja.
Pisane primjedbe na zapisnik ovlašten je dati svaki član biračkog odbora.
Zapisnik potpisuju svi članovi biračkog odbora i njihovi zamjenici.
Svaki član biračkog odbora i svaki zamjenik ima pravo na preslik ili
prijepis zapisnika o radu biračkog odbora, kojeg svojim potpisima
ovjerovljuju svi članovi biračkog odbora.
Članak 75.
Birački odbor dostavlja zapisnik o svom radu s ostalim izbornim materijalom
općinskom ili gradskom izbornom povjerenstvu, najkasnije u roku od 12 sati
od zatvaranja birališta.
Birački odbor u hrvatskom diplomatsko‑konzularnom predstavništvu dostavlja
zapisnik o svom radu s ostalim izbornim materijalom izravno Državnom
izbornom povjerenstvu u roku od 48 sati od zatvaranja birališta.
Članak 76.
O svom radu općinsko, odnosno gradsko izborno povjerenstvo vodi zapisnik u
koji će ubilježiti:
1. broj birača upisanih u izvadak iz popisa birača na svom području,
2. broj birača koji su glasovali i broj glasačkih listića koji su proglašeni
nevažećim,
3. broj glasova koje je dobila svaka lista.
Općinsko, odnosno gradsko izborno povjerenstvo dostavlja zapisnik o svom
radu s ostalim izbornim materijalom izbornom povjerenstvu izborne jedinice,
najkasnije u roku od 18 sati od zatvaranja birališta.
Članak 77.
O svom radu izborno povjerenstvo izborne jedinice vodi zapisnik u koji će
ubilježiti:
1. broj birača upisanih u izvadak iz popisa birača na svom području,
2. broj birača koji su glasovali i broj glasačkih listića koji su proglašeni
nevažećim,
3. broj glasova koje je dobila svaka lista, te imena i prezimena kandidata
sa svake liste koji su izabrani za zastupnike.
Svaki član izbornog povjerenstva izborne jedinice može staviti pisane
primjedbe na zapisnik. Zapisnik potpisuju svi članovi izbornog povjerenstva
izborne jedinice.
Izborno povjerenstvo izborne jedinice zbrojit će rezultate glasovanja na
biračkim mjestima na svom području najkasnije u roku od 24 sata od sata
zatvaranja birališta.
Izborno povjerenstvo izborne jedinice dostavit će izborne rezultate na svom
području Državnom izbornom povjerenstvu zajedno sa zapisnikom o svom radu na
način i u roku koji im ono odredi.
Članak 78.
Rezultate izbora za zastupnike Sabora utvrđuje Državno izborno
povjerenstvo.
Članak 79.
Kad Državno izborno povjerenstvo utvrdi rezultate glasovanja za zastupnike
bez odlaganja će objaviti:
1. broj birača upisanih u popise birača, broj birača koji su glasovali u
svakoj izbornoj jedinici, koliko glasova je dobila pojedina lista u izbornoj
jedinici, i koliko je bilo nevažećih glasačkih listića,
2. broj zastupničkih mjesta koje je dobila svaka lista, te imena i prezimena
kandidata koji su izabrani za zastupnike,
3. ime i prezime kandidata i njihovih zamjenika koji su izabrani u svakoj
izbornoj jedinici u kojoj se bira zastupnik nacionalnih manjina i njegov
zamjenik.
Članak 80.
Tijekom trajanja glasovanja Državno izborno povjerenstvo može objavljivati
privremene podatke o broju birača izašlih na izbore.
Članak 81.
Državno izborno povjerenstvo nakon zatvaranja birališta može objavljivati
privremene i neslužbene rezultate izbora prema svome nahođenju.
Službeni rezultati objavit će se nakon što se iscrpe sva pravna sredstva u
zaštiti biračkog prava ili proteknu rokovi za njihovo podnošenje.
TROŠKOVI ZA PROVEDBU IZBORA
Članak 82.
Sredstva za pokriće troškova izbora osiguravaju se u državnom proračunu
Republike Hrvatske, a njima raspolaže Državno izborno povjerenstvo.
Državno izborno povjerenstvo određuje način korištenja sredstava, provodi
nadzor nad njihovim utroškom, te dodjeljuje odgovarajuća sredstva izbornim
povjerenstvima u izbornim jedinicama.
Državno izborno povjerenstvo objavit će u sredstvima javnog priopćavanja
cjelovito izvješće o visini troškova izbora i načinu njihova korištenja u
roku od 30 dana od dana objave službenih rezultata izbora.
ZAŠTITA IZBORNOG PRAVA
Članak 83.
Ustavnost i zakonitost izbora nadzire Ustavni sud Republike Hrvatske.
Ustavni sud Republike Hrvatske rješava i izborne sporove koji nisu u
djelokrugu sudova, odlučujući u povodu žalbe na rješenje nadležnoga izbornog
povjerenstva.
Članak 84.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja ili u postupku izbora
može podnijeti svaka politička stranka, nositelji neovisne liste, kandidati
za zastupnike u Sabor, najmanje 100 birača ili najmanje 5% birača izborne
jedinice u kojoj se provode izbori.
Ukoliko je listu izborne jedinice, ili kandidata za zastupnika nacionalne
manjine predložilo više političkih stranaka prigovor će se smatrati
pravovaljanim i kad ga je podnijela samo jedna politička stranka.
Članak 85.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i u postupku izbora za
zastupnike podnosi se Državnom izbornom povjerenstvu u roku od 48 sati
računajući od isteka dana kad je izvršena radnja na koju je stavljen
prigovor.
Državno izborno povjerenstvo dužno je donijeti rješenje o prigovoru u roku
od 48 sati od dana kada je dostavljen prigovor, odnosno od dana kada su
dostavljeni izborni materijali na koje se prigovor odnosi.
Članak 86.
Ako Državno izborno povjerenstvo, rješavajući o prigovoru utvrdi da je bilo
nepravilnosti koje su bitno utjecale ili su mogle utjecati na rezultate
izbora, poništit će radnje i odrediti da se u određenom roku, koji mora
omogućiti da se izbori održe na dan kada su raspisani, te radnje ponove.
Ako ne postoji mogućnost ponavljanja poništenih radnji ili ako se
nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su utjecale, odnosno
mogle utjecati na rezultat izbora, Državno izborno povjerenstvo poništit će
izbor i odrediti rok u kojem će se izbor ponoviti.
Članak 87.
Protiv rješenja Državnoga izbornog povjerenstva podnositelj prigovora ima
pravo podnijeti žalbu Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Žalba se podnosi Ustavnom sudu Republike Hrvatske putem Državnoga izbornog
povjerenstva, u roku od 48 sati računajući od isteka dana kada je primljeno
pobijano rješenje.
Ustavni sud Republike Hrvatske dužan je donijeti odluku o žalbi u roku od 48
sati od dana njezina primitka.
Članak 88.
Podnijeti prigovor, odnosno žalba u postupku zaštite izbornog prava ne
odgađaju obavljanje izbornih radnji koje su propisane ovim Zakonom.
Članak 89.
Na podneske i rješenja u postupku po odredbama ovoga Zakona ne plaćaju se
upravne pristojbe.
ETIČKO POVJERENSTVO
Članak 90.
Etičko je povjerenstvo nadstranačko tijelo općepriznatoga javnog ugleda koje
priopćenjima i upozorenjima djeluje na promicanje i ostvarivanje etičkih i
demokratskih načela u izborima.
Etičko povjerenstvo ocjenjuje ponašanje sudionika izbora tijekom izborne
promidžbe i samog postupka izbora i provodi izvanupravni nadzor izborne
promidžbe.
Članak 91.
Etičko povjerenstvo ima predsjednika i šest članova od kojih po tri člana
predlažu većinska i oporbene političke stranke, sukladno stranačkom
sastavu Sabora.
Članove Povjerenstva, na temelju prijedloga parlamentarnih političkih
stranaka, imenuje Ustavni sud Republike Hrvatske iz reda istaknutih javnih
osoba koje nisu kandidati na izborima i nisu članovi niti jedne političke
stranke.
Članak 92.
Predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti po položaju je
predsjednik Etičkog povjerenstva.
Članak 93.
Nakon objave odluke o raspisivanju izbora, a prije početka izborne
promidžbe, Etičko povjerenstvo donijet će i objaviti Izborni etički kodeks
koji čine sustav pravila o ponašanju pojedinaca i političkih stranaka u
izbornoj promidžbi i izbornom postupku. Prije donošenja Izbornoga etičkog
kodeksa Etičko povjerenstvo zatražit će mišljenje parlamentarnih političkih
stranaka.
PROMATRANJE IZBORA OD NEVLADINIH UDRUGA
Članak 94.
Nevladine udruge imaju pravo pratiti izborni postupak, a napose promatrati
provedbu izbora te rad izbornih povjerenstava i biračkih odbora na svim
razinama.
Zainteresirane udruge iz stavka 1. ovoga članka dužne su u roku od osam
dana, od dana raspisivanja izbora, zatražiti od Državnoga izbornog
povjerenstva dozvolu za promatranje rada izbornih povjerenstava i biračkih
odbora.
Državno izborno povjerenstvo dozvolit će promatranje izbornog postupka svim
udrugama koje su registrirane kao udruge koje djeluju na području nezavisnog
promatranja izbornih postupaka
i /ili promicanja ljudskih i građanskih prava.
Na temelju dostavljenog rješenja iz stavka 3. ovoga članka ovlaštene
nevladine udruge dužne su najkasnije osam dana prije održavanja izbora
Državnom izbornom povjerenstvu dostaviti popis imena svojih ovlaštenih
promatrača. Državno izborno povjerenstvo pripremit će službene iskaznice za
svakoga ovlaštenog promatrača i dostaviti ih u sjedište nevladinih udruga
najkasnije tri dana prije održavanja izbora.
Predočenjem rješenja Državnog izbornog povjerenstva i odluke ovlaštene
nevladine udruge o imenovanju promatrača iz stavka 4. ovoga članka,
ovlašteni promatrač dobiva zapisnik o radu biračkog odbora te pravo uvida u
cjelokupni izborni materijal i promatranja cjelokupnoga izbornog postupka.
Državno izborno povjerenstvo donijet će, sukladno odredbi stavka 1. ovog
članka, u roku od osam dana od dana raspisivanja izbora, pravila u kojima će
pobliže urediti prava i dužnosti promatrača nevladinih udruga u promatranju
izbornog postupka.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 95.
Danom stupanja na snagu Zakona o izborima zastupnika u Hrvatski državni
sabor ("Narodne novine", br. 116/99.) prestaje važiti Zakon o izborima
zastupnika u Sabor Republike Hrvatske ("Narodne novine", br. 22/92., 1/93.,
30/93. – pročišćeni tekst, 11/94., 68/95. i 108/96.).