POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
CMS ili Content Menagment System je izraz za programirane web stranice što Vam omogućava da jednostavno sami unosite, editirate
ili brišete sadržaj sa svojih stranica putem administratorskog sučelja, a što je vrlo bitno, bez ikakvih posebnih predznanja. Ukoliko imate
elementarno znanje za npr. poslati e-mail, ili pisati u Wordu, to je sasvim dovoljno za korištenje CMS-a. CMS osigurava trenutne promjene sadržaja na Vašim stranicama, te stoga više nema potrebe za mjesečnim troškovima održavanja stranica da bi na
njima uvijek imali aktualne vijesti i ponudu!
Opširnije >>
Pročišćeni tekst Zakona o trgovini obuhvaća Zakon o trgovini ("Narodne
novine", br. 11/96.) te njegove izmjene i dopune objavljene u "Narodnim
novinama", br. 101/98., 30/99., 75/99., 76/99., 62/01. i 109/01.
(Napomena: Dopune i izmjene po NN 103/03 i NN 170/03
dodane su u nastavku.)
Ovim se Zakonom uređuju uvjeti za obavljanje djelatnosti trgovine na domaćem
tržištu, obavljanje trgovine s inozemstvom, zaštitne mjere pri uvozu i
izvozu, mjere ograničavanja obavljanja trgovine, nepošteno tržišno
natjecanje te nadzor i upravne mjere.
Članak 2.
Djelatnost trgovine u smislu ovoga Zakona je kupnja i prodaja robe te
obavljanje trgovačkog posredovanja na domaćem i inozemnom tržištu.
Djelatnost trgovine može obavljati pravna i fizička osoba koja je
registrirana za obavljanje te djelatnosti.
Članak 3.
Trgovac je, u smislu ovoga Zakona, pravna ili fizička osoba, koja obavlja
djelatnost trgovine iz članka 2. ovoga Zakona.
Izvoznik je, u smislu ovoga Zakona, trgovac te druga pravna ili fizička
osoba koja radi obavljanja registrirane djelatnosti izvozi robu iz zemlje.
Uvoznik je, u smislu ovoga Zakona, trgovac te druga pravna ili fizička osoba
koja radi obavljanja registrirane djelatnosti uvozi robu u zemlju.
Članak 4.
Trgovac se bavi trgovinom slobodno i uz jednake uvjete na tržištu.
Zabranjeno je ponašanje trgovca koje je suprotno dobrim poslovnim običajima,
kojim se narušava slobodno tržišno natjecanje te kojim se nanosi šteta
potrošačima.
Članak 5.
Aktima državnih tijela ne može se trgovcu ograničavati pravo slobodnog
nastupanja na tržištu, zabranjivati tržišno natjecanje ili dovoditi u
nejednak položaj na tržištu pojedine trgovce i potrošače, osim u slučajevima
propisanim zakonom.
II. OBAVLJANJE TRGOVINE
Članak 6.
Trgovina se može obavljati kao trgovina na veliko, trgovina na malo i
posredovanje u trgovini.
Trgovac se može baviti svim oblicima trgovine za koje je registriran, ako
ovim Zakonom ili drugim propisom nije drukčije određeno.
Članak 7.
Trgovac može, bez upisa u registar, obavljati i druge poslove u manjem
opsegu, koji služe obavljanju djelatnosti trgovine, a koji se uobičajeno
obavljaju uz djelatnost trgovine.
Članak 8.
Odredbe ovoga Zakona odgovarajuće se primjenjuju i na:
– pravne i fizičke osobe registrirane za obavljanje djelatnosti proizvodnje
koje svoje proizvode prodaju na tržištu,
– društvene organizacije i udruženja građana koji radi ostvarivanja svojih
zadataka, sukladno odredbama statuta, prodaju određenu robu,Trgo
– fizičke osobe, koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom, kad svoje
poljoprivredne proizvode prodaju na tržištu,
– fizičke osobe koje na temelju ugovora s registriranim trgovcem, bez
zasnivanja radnog odnosa, obavljaju za trgovca trgovinu na malo određenom
robom.
Način i uvjete obavljanja trgovine na malo, te vrstu robe iz podstavka 4.
stavka 1. ovoga članka propisuje ministar nadležan za trgovinu (u daljnjem
tekstu: ministar).
TRGOVINA NA VELIKO
Članak 9.
Trgovina na veliko je kupnja robe radi daljnje prodaje trgovcima na malo,
industrijskim, trgovačkim i profesionalnim korisnicima i ustanovama te
drugim trgovcima na veliko kao i posredovanje u kupnji, odnosno prodaji robe
za treće osobe.
Trgovina na veliko, u smislu ovoga Zakona je i kupnja i prodaja robe na
inozemnom tržištu.
Članak 10.
Trgovina na veliko se obavlja u posebnim prostorijama ili u skladištima za
prodaju robe na veliko, na tržnicama za prodaju robe na veliko te na drugim
mjestima koja udovoljavaju propisanim uvjetima, a može se obavljati i u
tranzitu.
Pod trgovinom na veliko u tranzitu podrazumijeva se kupnja robe i njezina
prodaja bez zadržavanja u skladištu trgovca na veliko.
Za obavljanje trgovine na veliko u tranzitu nije potrebna prodajna
prostorija.
Članak 11.
Iznimno od članka 10. ovoga Zakona Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem
tekstu: Vlada) može za određenu robu propisati obavljanje trgovine na veliko
samo u posebnim prostorijama, odnosno skladištima.
Propisom iz stavka 1. ovoga članka određuju se posebni uvjeti glede
prostorija, odnosno skladišta, uvjeti za skladištenje robe radi osiguravanja
zaštite života i zdravlja ljudi i zaštite okoliša.
Članak 12.
Trgovina na veliko može se obavljati i na robnim burzama.
Osnivanje i ustrojstvo robnih burzi uređuju se posebnim zakonom.
TRGOVINA NA MALO
Članak 13.
Trgovina na malo je kupnja robe radi daljnje prodaje stanovništvu za osobnu
potrošnju ili uporabu u kućanstvu i posredovanje u kupnji, odnosno prodaji
robe za treće osobe.
Članak 14.
Trgovina na malo se obavlja u prodajnim prostorijama (u daljnjem tekstu:
prodavaonice) te izvan njih, ako su za takav način prodaje ispunjeni
propisani uvjeti.
Članak 15.
Prodaja robe izvan prodavaonica je osobito prodaja na tržnicama na malo,
prodaja putem pošte, na klupama, u kioscima, prodaja u prostorijama kupca,
prodaja putem automata, televizije, pokretnih prodavača (ulični prodavači s
kolicima i dr.).
Prodajom robe izvan prodavaonice smatraju se i prigodne prodaje (priredbe,
sajmovi, izložbe).
Prodaja robe na klupama izvan tržnice, u kioscima, automatima, pokretnim
prodavačima i prigodna prodaja može se obavljati samo na mjestima koje
svojim propisom odredi nadležno tijelo lokalne samouprave.
Članak 16.
Pravne i fizičke osobe koje nisu registrirane, odnosno nemaju, u skladu sa
zakonom i drugim propisom, odobrenje za obavljanje djelatnosti trgovine, kao
ni prodaju proizvoda, koji se prema posebnim propisima ne mogu prodavati na
otvorenim prostorima (tržnice na malo, tržnice na veliko, prigodne prodaje,
sajmovi, izložbe, priredbe i sl.), ne mogu obavljati trgovinu na tim
prostorima.
Fizičke osobe koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom mogu vlastite
poljoprivredne proizvode slobodno prodavati na prostorima iz stavka 1. ovoga
članka u skladu s posebnim propisima.
Nadležni će inspektor pravnim i fizičkim osobama iz stavka 1. ovoga članka
zabraniti prodaju na tom prostoru i o tome obavijestiti pravnu ili fizičku
osobu koja upravlja otvorenim prostorom.
DRAŽBE
Članak 17.
Posebni način obavljanja trgovine na veliko i trgovine na malo je dražba
(javno nadmetanje).
Dražba je organizirana prodaja robe najboljem nuditelju na temelju javne
objave i javnog nadmetanja na određenom mjestu i u određeno vrijeme.
Dražbe mogu biti stalne i povremene.
Uvjete za organiziranje dražbe, popis robe koja se obvezno prodaje na
dražbama te način poslovanja i postupak prodaje putem dražbe propisuje Vlada
na prijedlog ministra.
POSREDOVANJE U TRGOVINI
Članak 18.
Posredovanje u trgovini, u smislu ovoga Zakona su agencijske usluge,
zastupničke usluge, usluge robnih burza, komisione usluge i usluge
uskladištenja robe te druge usluge uobičajene u trgovini.
Posebni oblici trgovanja osobito se smatraju: isključiva distribucija,
selektivna distribucija, franchising, prodaja na daljinu, te prodaja od
vrata do vrata.
1. Isključiva distribucija
Članak 19.
Ugovorom o isključivoj distribuciji, sklopljenim između dobavljača –
proizvođača ili trgovca na veliko (u daljnjem tekstu: proizvođač) i
distributora – trgovca na malo, proizvođač se obvezuje distributoru
isporučivati određenu robu radi daljnje prodaje na određenom području, a
distributor se obvezuje da će dalje prodavati tu robu u svoje ime i za svoj
račun prema pravilima prodaje koja određuje proizvođač.
Proizvođač može istu robu isporučivati i drugim trgovcima na malo sa
područja utvrđenog ugovorom iz stavka 1. ovoga članka pod uvjetom da ovi ne
prodaju tu robu na području određenim ugovorom o isključivoj distribuciji.
Proizvođač je obvezan na području utvrđenom ugovorom iz stavka 1. ovoga
članka: prodavati robu i ustupati prava isključivo distributoru s kojim je
sklopio distribucijski ugovor u okviru kupoprodajnih aranžmana, kojima se
pobliže određuju uvjeti i način prodaje, ispuniti sve narudžbe u granicama
razumnih količina i rokova; na distributora prenijeti poslovna znanja,
tehničku i komercijalnu pomoć, osposobiti ga za poseban način prodaje i
servisiranje proizvoda iz ugovora; te da neće na istom području prodavati
robu iz ugovora preko vlastitih poslovnih jedinica ili zastupnika.
Distributor je obvezan: u određenom vremenu kupovati minimalne količine robe
iz ugovora; osiguravati potrošačke i garancijske usluge koje prate robu iz
ugovora; pridržavati se cijena, uputa i standarda poslovanja proizvođača i
omogućiti mu nadzor nad svojim poslovanjem; zaposliti osobu potrebne
tehničke struke; da neće konkurirati proizvođaču i da će na način utvrđen u
ugovoru prodavati robu i poštivati druge odnose isključivosti; odgovarajuće
urediti i održavati poslovni i skladišni prostor; ugovorene proizvode
prodavati s korištenjem žiga proizvođača ili u ambalaži i prezentaciji kako
je utvrdio proizvođač; koristiti način promocije koji je odobrio proizvođač;
izvješćivati proizvođača o svom radu i financijskom rezultatu.
2. Selektivna distribucija
Članak 20.
Ugovorom o selektivnoj distribuciji proizvođač uvjetuje prodaju robe samo
onom distributoru koji zadovoljava posebne zahtjeve proizvođača u pogledu
stručnosti osoblja, servisiranja robe, izgleda i lokacije poslovne jedinice
prodaje.
3. Franchising
Članak 21.
Ugovorom o franchisingu franchise-proizvođač, specijalizirani trgovac na
veliko i tvrtka koja je razvila uspješni oblik uslužnog poslovanja ustupa uz
financijsku naknadu primatelju franchise-trgovcu na malo ili tvrtki uslužne
djelatnosti, pravo uporabe franchise radi prodaje određenih vrsta robe i/ili
usluga.
4. Prodaja na daljinu
Članak 22.
Ugovorom o prodaji na daljinu organizira se od strane trgovca prodaja putem
nekog komunikacijskog sredstva za prodaju na daljinu, a sklapa se između
trgovca i potrošača, pri čemu se do sklapanja ugovora upotrebljava jedno ili
više sredstava za daljinsku komunikaciju.
5. Prodaja od vrata do vrata
Članak 23.
Ugovore koji se odnose na prodaju od vrata do vrata mogu sklapati samo
pravne osobe registrirane za takvu djelatnost.
Direktni prodavatelji mogu biti neovisni komercijalni agenti, neovisni
poduzetnici, neovisni trgovci i distributeri, zaposleni ili samo-zaposleni
predstavnici, franšizori i slično, o čemu im pravna osoba iz stavka 1. ovoga
članka izdaje identifikacijsku karticu u svrhu nastupa kod potrošača.
III. UVJETI ZA OBAVLJANJE TRGOVINE
Članak 24.
Za obavljanje trgovine moraju biti ispunjeni:
– minimalni tehnički uvjeti, kojima moraju udovoljavati poslovne prostorije,
oprema i sredstva pomoću kojih se obavlja trgovina te drugi uvjeti s obzirom
na oblik i način obavljanja trgovine,
– opći sanitarni i zdravstveni uvjeti, kojima moraju udovoljavati poslovne
prostorije, oprema, sredstva i osobe koje neposredno posluju s robom, koja
može utjecati na zdravlje ljudi.
Uvjete iz stavka 1. ovoga članka, propisuje ministar u suglasnosti s
ministrima drugih nadležnih ministarstava.
Propisom iz stavka 2. ovoga članka određuju se najmanji uvjeti što ih moraju
ispunjavati poslovne prostorije, oprema i uređaji u prodajnim objektima,
trgovine na veliko i malo i za obavljanje trgovačkog posredovanja, uvjeti
glede vanjskih površina prodajnog objekta, uvjeti za prodaju robe izvan
prodajnih objekata te robe koju je dopušteno prodavati izvan prodajnih
objekata.
Vlada će na usuglašeni prijedlog ministra i ministra nadležnog za zaštitu
okoliša i prostornog uređenja propisati posebne uvjete za obavljanje
trgovine na malo u određenim vrstama prodavaonica.
Ispunjavanje uvjeta iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje rješenjem nadležno
tijelo županije, odnosno Grada Zagreba.
Članak 25.
Osobe koje obavljaju određene poslove u trgovini moraju ispunjavati uvjete
minimalne stručne spreme za obavljanje tih poslova.
Poslove iz stavka 1. ovoga članka i odgovarajuću stručnu spremu za njihovo
obavljanje, propisuje ministar.
Članak 26.
Radno vrijeme i raspored dnevnog i tjednog radnog vremena prodavaonica i
drugih oblika trgovine, radno vrijeme u dane državnih blagdana i neradnih
dana u kojem je trgovac dužan poslovati te radno vrijeme za tržnice
propisuje poglavarstvo općine, odnosno grada, sukladno propisu koji donosi
ministar.
Propisom iz stavka 1. ovoga članka na jedinstven način uredit će se pitanja
iz prethodnog stavka ovoga članka, te utvrditi kriteriji na temelju kojih
nadležno tijelo grada, odnosno općine može ta pitanja urediti i na drukčiji
način.
Članak 27.
Trgovac mora za obavljanje trgovine na malo u svakoj prodavaonici i
izdvojenom prodajnom mjestu voditi poseban popis koji sadrži podatke o
nabavi, prodaji i cijeni robe i obavljenom posredovanju.
Poseban popis iz stavka 1. ovoga članka vodi se stalno – dnevno i mora se
nalaziti u prodavaonici i na izdvojenom prodajnom mjestu za vrijeme
poslovanja.
Oblik, sadržaj i način vođenja popisa iz stavka 1. ovoga članka propisat će
ministar.
D I O D R U G I
I. UVJETI ZA OBAVLJANJE TRGOVINE S INOZEMSTVOM
Članak 28.
Trgovina s inozemstvom obavlja se na temelju ugovora između trgovca sa
sjedištem u Republici Hrvatskoj i osoba sa sjedištem u inozemstvu sukladno
propisima Republike Hrvatske te međunarodnim sporazumima i ugovorima.
1. Izvoz i uvoz; izvozno-uvozno carinjenje
Članak 29.
Izvoz, odnosno uvoz robe i usluga obavljen je kada je roba ocarinjena i kada
je roba prešla carinsku crtu, odnosno kada je usluga pružena. Danom izvoza,
odnosno uvoza robe, smatra se dan kada je roba ocarinjena.
Ministar propisuje koji se dan smatra danom izvoza, odnosno uvoza usluge.
Iznimno od odredbi stavka 1. ovoga članka, nadležna carinarnica može
odobriti izvozno-uvozno carinjenje robe, iako roba nije prešla carinsku
crtu, ako su s tim suglasni svi sudionici u poslu izvoza i uvoza i ako se
time pridonosi smanjenju troškova prijevoza. Pri izvozno-uvoznom carinjenju
te robe primjenjuju se propisi što se odnose na izvoz i uvoz robe koja
prelazi carinsku crtu.
2. Uvjeti koje mora ispunjavati roba pri uvozu
Članak 30.
Roba koja ne udovoljava propisanim normama o stavljanju robe u promet ili
uporabu na hrvatskom tržištu, ne može se uvoziti, odnosno privremeno uvoziti
u Republiku Hrvatsku.
Roba koja se uvozi ili privremeno uvozi mora glede zdravstvene,
veterinarske ili fitopatološke ispravnosti udovoljavati uvjetima koji su
propisani u Republici Hrvatskoj.
Roba za koju je propisan postupak obveznog atestiranja ili homologacije mora
biti ispitana i atestirana u ovlaštenoj organizaciji, te odgovarajuće
označena nakon dobijanja propisanog atesta, odnosno prije stavljanja u
promet.
Trgovac koji uvozi motorna vozila, opremu i trajna potrošna dobra dužan je
neposredno, putem drugog trgovca ili druge osobe osigurati servis i rezervne
dijelove pri prodaji te robe na hrvatskom tržištu.
Članak 31.
Za robu čija svojstva zahtijevaju posebno rukovanje i čuvanje, a za koju su
propisani posebni uvjeti za obavljanje trgovine na veliko na domaćem
tržištu, sukladno članku 11. ovoga Zakona, Vlada može odrediti iste uvjete i
za uvoz te robe.
3. Isprave koje prate robu pri izvozi i uvozu
Članak 32.
Kada je ugovorom sa stranom osobom, propisima strane države, međunarodnim
sporazumom ili propisom Republike Hrvatske predviđeno da robu pri izvozu i
uvozu mora pratiti potvrda o podrijetlu robe ili druge potvrde, odnosno
određene ovjerene isprave, takve potvrde izdaje ili ovjerava Ministarstvo
nadležno za trgovinu (u daljnjem tekstu: Ministarstvo).
Iznimno od stavka 1. ovoga članka, potvrde o hrvatskom podrijetlu robe
izdaje ili ovjerava Hrvatska gospodarska komora i carinska tijela Republike
Hrvatske.
Vlada donosi propis kojim se određuje što se smatra robom hrvatskog
podrijetla, što se smatra robom uvoznog podrijetla, propisuje način
izdavanja potvrda i ovjere isprava koje prate robu pri izvozu ili uvozu te
propisuje u kojim je slučajevima potrebno pribaviti potvrde o podrijetlu
robe koja se izvozi ili uvozi.
Propisom iz stavka 3. ovoga članka Vlada može odrediti da potvrde ili druge
ovjerene isprave, osim potvrda iz stavka 2. ovoga članka, izdaje, odnosno,
ovjerava drugo tijelo državne uprave, lokalne i područne (regionalne)
samouprave ili Hrvatska gospodarska komora.
Članak 33.
Pri donošenju propisa o podrijetlu robe iz članka 32. ovog Zakona, polazi se
od sljedećih kriterija:
– zemljom podrijetla uvozne robe smatra se zemlja u kojoj je ta roba
proizvedena u cijelosti ili ako je više zamalja sudjelovalo u proizvodnji
određene robe, zamlja u kojoj je obavljena posljednja bitna promjena na
robi,
– pravila o podrijetlu robe moraju se temeljiti na potvrdnom određenju
podrijetla robe; niječno određenje podrijetla robe može se koristiti samo
radi pojašnjenja potvrdnog određenja,
– pravila o podrijetlu robe koja se primjenjuju pri izvozu i uvozu robe ne
smiju biti restriktivnija od pravila koja određuju što se smatra robom
hrvatskog podrijetla i ne smiju proizvoditi diskriminirajući učinak prema
pojedinim zemljama,
– pravila o podrijetlu robe ne mogu se koristiti kao mjera kojom se izravno
ili neizravno ograničava trgovina s inozemstvom.
U slučajevima za koje se primjenjuju povlaštene carinske stope između
Republike Hrvatske i pojedinih zemalja, pravila o podrijetlu robe iz stavka
1. ovoga članka uređuju se sukladno sklopljenom ugovoru s pojedinom zemljom
4. Izvoz i uvoz bez naplate i plaćanja protuvrijednosti
Članak 34.
Izvoznik može izvoziti robu i usluge bez naplate protuvrijednosti, a uvoznik
uvoziti robu i usluge bez plaćanja protuvrijednosti:
– ako je to u svezi s obavljanjem njegove gospodarske djelatnosti i ako roba
koja se izvozi, odnosno uvozi ne služi za daljnju prodaju,
– ako postoji uzajamnost s određenom državom,
– ako je to predviđeno međunarodnim ugovorima i konvencijama.
Bez naplate, odnosno plaćanja protuvrijednosti, mogu slati i primati robu i
pružati usluge u humanitarne, znanstveno-prosvjetne, kulturne, zdravstvene,
socijalne, športske, vjerske i druge slične svrhe, udruge, odnosno ustanove
registrirane za te djelatnosti.
Izvoz i uvoz, odnosno primanje i slanje robe te primanje i pružanje usluga
iz stavka 1. i 2. ovoga članka obavlja se slobodno.
Nadležnoj carinarnici, uz carinsku deklaraciju, podnosi se dokaz o izvozu
bez naplate, odnosno uvozu bez plaćanja protuvrijednosti te izjava odgovorne
osobe kod izvoznika, odnosno uvoznika da se radi o izvozu i uvozu bez
naplate, odnosno plaćanja protuvrijednosti.
PRIVREMENI IZVOZ I UVOZ
Članak 35.
Roba se može privremeno izvoziti i uvoziti radi pružanja usluga stranim
osobama i korištenja usluga stranih osoba te u drugim slučajevima
predviđenim ovim Zakonom.
Roba iz stavka 1. ovoga članka se izvozi, odnosno uvozi s točno utvrđenom
namjenom i s obvezom vraćanja u određenom roku u istom ili promijenjenom
stanju.
Privremno izvezena ili uvezena roba može se upotrijebiti samo za namjene za
koje je bila privremeno izvezena, odnosno uvezena.
Privremeno izvezena roba mora se vratiti u Republiku Hrvatsku ili trajno
izvesti, a privremeno uvezena roba mora se vratiti u inozemstvo ili trajno
uvesti.
Članak 36.
Na prijedlog Ministarstva, Vlada propisom određuje vrstu i rokove
privremenog izvoza i uvoza, a može odrediti i koja se roba ne može
privremeno uvoziti radi sprječavanja ugrožavanja života i zdravlja ljudi i
životinja te zaštite čovjekove okoline, kao i uvjete za privremeni izvoz
pojedine robe radi dorade, obrade i prerade (u daljnjem tekstu:
oplemenjivanje).
Članak 37.
Na robu koja se privremeno izvozi, odnosno uvozi primjenjuju se odredbe
ovoga Zakona i propisa donesenih na temelju ovoga Zakona, a carinski
postupak provodi se sukladno Carinskom zakonu.
Članak 38.
Iznimno od članka 37. ovoga Zakona na privremeni izvoz i uvoz robe ne odnose
se odredbe o kontingentima iz ovoga Zakona niti zabrane ili druga
ograničenja izvoza i uvoza određena iz gospodarskih razloga.
Ako je za robu koja se privremeno izvozi ili uvozi propisana dozvola na
temelju ovoga Zakona, roba se privremeno izvozi ili uvozi uz dozvolu.
Članak 39.
Privremeni uvoz, odnosno izvoz u smislu ovoga Zakona su poslovi
oplemenjivanja robe koja je, vlasništvo strane osobe ili domaće osobe koja
obavlja reeksportne poslove, kada se ti poslovi obavljaju u Republici
Hrvatskoj, odnosno robe koja je u vlasništvu domaće osobe i daje se na
oplemenjivanje stranoj osobi.
Usluga oplemenjivanja može se iznimno, ako je to predviđeno ugovorom sa
stranom osobom, naplatiti, odnosno platiti robom koja je data na
oplemenjivanje, odnosno koja je proizvod procesa oplemenjivanja.
Na izvoz i uvoz robe kojom se naplaćuje, odnosno plaća usluga oplemenjivanja
primjenjuju se propisi koji se odnose na redovit izvoz i uvoz te robe.
Naplata, odnosno plaćanje usluge oplemenjivanja iz stavka 2. ovoga članka
obavlja se na temelju odobrenja ministra.
Članak 40.
Oprema se može privremeno izvoziti, odnosno uvoziti na temelju ugovora o
zakupu ili ugovora o leasingu radi uporabe u proizvodnji ili radi pružanja
usluga.
Ugovor iz stavka 1. ovoga članka obvezno sadrži rok trajanja zakupa.
Ugovorom se može predvidjeti da se nakon proteka ugovorenog roka zakupa
konačno izveze privremeno izvezena oprema, odnosno privremeno uvezena oprema
konačno uveze.
Ako je za izvoz, odnosno uvoz opreme koja se izvozi, odnosno uvozi u zakup
utvrđen kontingent ili dozvola, carinarnica će odobriti izvoz, odnosno uvoz
na temelju kontingenta ili dozvole.
Ako je izvoz, odnosno uvoz opreme u trenutku privremenog izvoza ili uvoza u
zakup slobodan, pri konačnom izvozu, odnosno uvozu, ta se oprema izvozi,
odnosno uvozi slobodno.
POSEBNI OBLICI TRGOVINE S INOZEMSTVOM
1. Kompenzacijski poslovi
Članak 41.
Izvoz robe i usluga, odnosno uvoz robe i usluga mogu se naplatiti, odnosno
platiti uvozom robe i usluga iz inozemstva u istoj vrijednosti
(kompenzacijski poslovi), i to osobito ako se radi o:
– uvozu opreme, reprodukcijskog materijala i sirovina namijenjenih
proizvodnji robe i pružanja usluga za izvoz,
– uvozu robe koja se ne proizvodi u Republici Hrvatskoj ili se ne proizvodi
u količinama dovoljnim za potrebe opskrbe domaćeg tržišta,
– izvozu koji se na drugi način ne može naplatiti.
Kriterije i uvjete uz koje se poslovi iz stavka 1. ovoga članka mogu
obavljati propisuje Vlada.
Ministarstvo, na temelju kriterija iz stavka 2. ovoga članka, odobrava
kompenzacijske poslove s inozemstvom.
Na izvoz i uvoz robe i usluga iz stavka 1. ovoga članka primjenjuju se
odredbe ovoga Zakona o izvozu i uvozu robe i usluga.
2. Poslovi posredovanja u trgovini s inozemstvom
Članak 42.
Trgovac može slobodno kupovati robu u inozemstvu, i tu robu uvoziti ili
privremeno uvoziti radi ponovnog izvoza, odnosno robu kupljenu u inozemstvu
neposredno prodavati u inozemstvu (poslovi posredovanja).
Iznimno, Vlada na prijedlog Ministarstva, može ograničiti obavljanje poslova
iz stavka 1. ovoga članka, odnosno propisati potanje uvjete za njihovo
obavljanje, osobito ako država u koju se roba prodaje to izričito zahtijeva
ili ako ocijeni da su ti poslovi protivni sklopljenim međunarodnim
ugovorima, ili da nanose ili prijete nanošenjem štete gospodarstvu Republike
Hrvatske.
3. Malogranični izvoz i uvoz i susjedni prekomorski promet
Članak 43.
Malogranični izvoz i uvoz i susjedni prekomorski promet izvoznik, odnosno
uvoznik može obavljati sukladno ovom Zakonu, sklopljenim međudržavnim
ugovorima, te propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
Malogranično i susjedno prekomorsko područje u smislu ovoga Zakona je
područje utvrđeno međudržavnim ugovorom.
Poslove izvoza i uvoza robe i usluga u malograničnom i susjednom
prekomorskom prometu može obavljati izvoznik, odnosno uvoznik sa sjedištem
u području iz stavka 2. ovoga članka.
4. Prodaja strane robe s konsignacijskog skladišta
Članak 44.
Posebni oblik trgovine s inozemstvom je i prodaja strane robe iz
konsignacijskog skladišta, koja se obavlja na temelju pisanog ugovora sa
stranom osobom.
Uvjeti za otvaranje konsignacijskog skladišta uređuju se Carinskim zakonom.
ZAŠTITNE MJERE PRI UVOZU I IZVOZU
1. Mjere zaštite domaće proizvodnje od prekomjernog uvoza
Članak 45.
Ako se u kratkom razdoblju poveća uvoz određene robe, količinski ili u
odnosu na domaću proizvodnju, i ako taj povećani uvoz nanosi štetu ili
prijeti nanošenjem ozbiljne štete domaćoj proizvodnji iste ili izravno
konkurentne robe, Vlada će poduzeti odgovarajuće zaštitne mjere (u daljnjem
tekstu: mjere) s ciljem otklanjanja šteta i poremećaja nastalih takvim
uvozom.
Mjere iz stavka 1. ovoga članka primjenjivat će se na svu robu koja se uvozi
neovisno o zemlji podrijetla ili zemlji uvoza.
Mjere iz stavka 1. ovoga članka mogu se poduzeti samo ako se u prethodno
provedenom postupku dokaže uzročna veza između povećanog uvoza određene robe
i štete, odnosno mogućnosti nastanka ozbiljne štete za domaću proizvodnju.
Ako se u provedenom postupku iz stavka 3. ovoga članka utvrdi da su štetu
domaćoj industriji prouzročili drugi čimbenici, a ne povećani uvoz određene
robe, ostvaren u istom razdoblju, neće se propisivati mjere iz stavka 1.
ovoga članka.
Postupak iz stavka 3. ovoga članka provodi Ministarstvo. U postupku bit će
pozvane sve zainteresirane strane – izvoznici i uvoznici da u javnoj
raspravi ili na drugi odgovarajući način iznesu svoja stajališta i predoče
dokaze o potrebi poduzimanja zaštitnih mjera.
Ministarstvo u postupku iz stavka 3. ovoga članka ocjenjuje sve činjenice i
dokaze, a osobito: stanje u određenoj proizvodnoj djelatnosti; ukupan porast
uvoza određene robe u apsolutnom i relativnom iznosu; udjela domaćeg tržišta
koji je preuzet povećanim uvozom; iskorištenost proizvodnih kapaciteta,
stanje dobiti ili gubitaka, te utjecaj povećanog uvoza na zaposlenost u
određenoj proizvodnoj djelatnosti i druge okolnosti koje su značajne za
ocjenu stanja u domaćoj proizvodnji te robe. Ministarstvo tijekom postupka
objavljuje izvješća s nalazima i zaključcima u skladu s ovim Zakonom i
propisima donesenim na temelju ovoga Zakona.
Ministarstvo je dužno postupati odgovorno s podacima prikupljenim u
postupku, koji su povjerljive prirode za određene gospodarske subjekte, i ne
smije ih otkrivati, bez njihovog odobrenja. Ako ocijeni potrebnim, radi
provedbe postupka, Ministarstvo može zatražiti od osoba koje raspolažu
povjerljivim podacima dostavu sažetka podataka, koji nisu povjerljive
prirode ili pojašnjenje datih podataka, a ako to odbiju, pojašnjenje i
razloge radi kojih se to odbija. Ako Ministarstvo ocijeni da zahtjev za
povjerljivost podataka nije utemeljen, a zainteresirana strana nije voljna
javno objaviti podatke u općenitom ili sažetom obliku, Ministarstvo može
zanemariti te podatke, ili provjeriti njihovu točnost iz drugog izvora.
Članak 46.
Pojedini pojmovi iz članka 45. ovoga Zakona u smislu odredaba ovoga Zakona
imaju sljedeća značenja:
a) »ozbiljna šteta« je značajno slabljenje položaja domaće proizvodnje,
b) »prijetnja ozbiljne štete« je prosudba opasnosti slabljenja domaće
proizvodnje,
c) »domaća proizvodnja« je proizvodnja iste ili izravno konkurentne robe na
teritoriju Republike Hrvatske, koju čine svi proizvođači te robe ili
proizvođači čija proizvodnja te robe čini pretežan dio njene ukupne
proizvodnje.
Članak 47.
Ako kao mjeru iz članka 45. ovoga Zakona Vlada propiše količinsko
ograničenje uvoza (kontingent) iz članka 52. ovoga Zakona, opseg tog
kontigenta za određenu robu ne smije biti manji od prosječnoga godišnjeg
uvoza te robe ostvarenog u proteklom trogodišnjem razdoblju, osim u slučaju
potrebe otklanjanja ili sprječavanja nastanka ozbiljne štete.
Ako se raspodjela utvrđenog kontingenta obavlja između više zemalja, Vlada
može, sa zemljama članicama Svjetske trgovinske organizacije, osobito
zainteresiranih za izvoz te robe u Republiku Hrvatsku, usuglasiti način
raspodjele kontingenata i njihove udjele u toj raspodjeli. Ako utvrdi da
takav način raspodjele kontingenta nije prikladan, utvrđeni opseg
kontingenta raspodijelit će se razmjerno udjelima zemalja izvoznica u
ukupnom uvozu određene robe u Republiku Hrvatsku u promatranom razdoblju,
vodeći pritom računa i o drugim bitnim čimbenicima, koji su utjecali ili
mogu utjecati na uvoz te robe.
Iznimno od odredbe stavka 2. ovoga članka Vlada može izmijeniti način
raspodjele kontingenata ako:
a) uvoz iz određene zemlje članice Svjetske trgovinske organizacije poraste
nesrazmjerno ukupnom povećanju uvoza određene robe u promatranom razdoblju,
b) postoje opravdani razlozi za odstupanje, i
c) su uvjeti za odstupanje jednaki prema svim dobavljačima određene robe.
Trajanje mjera iz članka 45. ovoga Zakona ne može biti duže od razdoblja
određenih u članku 49. ovoga Zakona, čak ni u slučaju prijetnje ozbiljne
štete domaćoj proizvodnji.
Članak 48.
U iznimnim okolnostima, kada bi odgoda poduzimanja mjera iz članka 45. ovoga
Zakona prouzročila teško otklonjivu štetu domaćoj proizvodnji, Vlada može,
na prijedlog Ministarstva propisati privremene mjere, ako utvrdi postojanje
pouzdanih pokazatelja da je povećani uvoz nanio štetu ili da prijeti
nanošenjem ozbiljne štete domaćoj proizvodnji.
Kao privremene mjere iz stavka 1. ovoga članka, Vlada može propisati
zaštitne pristojbe.
Privremene mjere iz stavka 1. ovoga članka ne mogu trajati dulje od 200
dana. U tom razdoblju Ministarstvo je dužno provesti postupak sukladno
članku 45. i 46. ovoga Zakona.
Ako se u postupku utvrdi da povećani uvoz nije prouzročio štetu ili ne
prijeti nanošenjem ozbiljne štete domaćoj proizvodnji, sredstva naplaćena na
ime zaštitne pristojbe, vratit će se u najkraćem roku uvoznicima od kojih je
ona naplaćena.
Trajanje privremenih mjera uračunat će se u ukupno trajanje mjera iz članka
49. ovoga Zakona.
Članak 49.
Mjere iz članka 45. ovoga Zakona primjenjivat će se vremenski koliko je
potrebno da se otkloni ili spriječi nastanak ozbiljne štete ili olakša
prilagodba domaće proizvodnje, a najviše četiri godine od uvođenja.
Iznimno, od stavka 1. ovoga članka, trajanje mjera može biti produljeno, ako
Ministarstvo utvrdi, da su one i nadalje potrebne, radi sprječavanja
nastanka ozbiljne štete ili ako je domaća proizvodnja u postupku prilagodbe.
U tom slučaju mjere ne mogu biti strože u odnosu na ranije propisane.
Ministarstvo je dužno pratiti učinke mjera iz stavka 1. ovoga članka i po
potrebi predložiti Vladi njihovo ublažavanje.
Ukupno razdoblje u kojem se primjenjuju mjere iz stavka 1. ovoga članka,
uključivo i razdoblje privremenih mjera ili produljenje ranije propisanih
mjera ne može biti dulje od osam godina od uvođenja.
Kada se očekuje da će mjere iz članka 45. ovoga Zakona trajati dulje od
jedne godine, Vlada je dužna u jednakim vremenskim razdobljima ubrzano
ublažavati te mjere. Ako se propišu mjere s rokom duljim od tri godine,
Vlada će najkasnije u polovini toga razdoblja utvrditi njihove učinke i
ocijeniti postoje li uvjeti za njihovo ublažavanje ili ukidanje.
Vlada neće propisivati ponovno uvođenje mjera za robu za koju su te mjere
već ranije bile propisane. Iznimno, za tu robu mogu se propisati mjere, tek
nakon proteka razdoblja, koje odgovara razdoblju u kojem su te mjere
trajale, s tim da moraju proteći najmanje dvije godine od prestanka njihova
važenja.
U iznimnim okolnostima, Vlada može propisati mjere s rokom trajanja od 180
dana ili manje, ako je protekla najmanje godina dana od uvođenja ranije
poduzetih mjera i ako takve mjere nisu bile propisivane za istu robu više od
dva puta u razdoblju od pet godina.
Članak 50.
U slučaju uvođenja mjera iz članka 45. ovoga Zakona, Vlada na zahtjev zemlje
izvoznice, može toj zemlji odobriti određenu trgovinsku kompenzaciju radi
otklanjanja štetnih posljedica, koje ta zemlja ima radi uvođenja ili
produljenja mjera u Republici Hrvatskoj.
Mjere iz članka 45. i 48. ovoga Zakona Vlada neće propisivati za uvoz robe
podrijetlom iz zemlje u razvoju – članice Svjetske trgovinske organizacije,
sve dok udio uvoza određene robe iz te zemlje ne prelazi 3% ukupnog uvoza te
robe, pod uvjetom da ukupan uvoz iz zemalja u razvoju – članica Svjetske
trgovinske organizacije, s pojedinačnim udjelom u hrvatskom uvozu nižim od
3%, ne čini više od 9% ukupnog uvoza te robe u Republiku Hrvatsku.
Članak 51.
Način provedbe članka 45., 46., 47., 48., 49. i 50. ovoga Zakona propisuje
Vlada.
2. Kontingenti
Članak 52.
Vlada može odrediti količinsko ograničenje uvoza određivanjem uvoznog
kontingenta, radi otklanjanja poremećaja u platnoj bilanci Republike
Hrvatske, i radi provedbe mjera iz članka 45. ovoga Zakona.
Vlada može odrediti količinsko ograničenje izvoza određivanjem izvoznog
kontingenta za određenu robu radi zaštite neobnovljivih prirodnih bogatstava
Republike Hrvatske, ako se istodobno odgovarajućim mjerama ograničava i
trgovina tom robom u Republici Hrvatskoj.
Količinsko ograničavanje uvoza i izvoza iz stavka 1. i 2. ovoga članka
provodi se sukladno međunarodnim ugovorima koje je sklopila Republika
Hrvatska.
Članak 53.
Robu za koju se pri uvozu i izvozu određuje kontingent, Vlada određuje na
prijedlog Ministarstva.
Kontingentima se određuje opseg izvoza i uvoza određene robe najduže za
razdoblje od jedne godine.
Propis kojim se određuje opseg kontingenata iz stavka 2. ovoga članka Vlada
je dužna donijeti do 1. studenoga tekuće godine za iduću godinu.
Članak 54.
Propisom iz članka 53. stavka 3. ovoga Zakona, Vlada određuje, osim opsega
kontingenata za izvoz i uvoz robe, kriterije, rokove i uvjete za raspodjelu
kontingenata.
Raspodjelu kontingenata iz stavka 1. ovoga članka obavlja Ministarstvo.
Raspodjela kontingenata iz stavka 1. ovoga članka obavlja se u pravilu putem
javnog natječaja. Natječaj se mora objaviti najmanje 8 dana prije raspodjele
kontingenata u javnim glasilima.
Pri raspodjeli kontingenata osigurava se najmanje 10% za dodatnu raspodjelu
za potrebe nove prozvodnje čije se potrebe nisu mogle predvidjeti pri
redovitoj raspodjeli kontingenata.
Carinska uprava Republike Hrvatske dužna je jedanput godišnje dostaviti
Ministarstvu podatke o izvozu i uvozu robe na temelju kontigenata.
Članak 55.
Ministarstvo može iznimno pojedinim gospodarskim subjektima odobriti uvoz i
izvoz robe iznad kontingenta utvrđenog i raspodijeljenog na način iz članka
54. ovoga Zakona, i to za:
– uvoz robe radi zamjene za robu uništenu djelovanjem više sile,
– uvoz opreme na temelju kredita međunarodnih financijskih institucija,
– uvoz robe radi proizvodnje roba i usluga za izvoz, ako se radi o izvozu
robe i usluga čija je vrijednost najmanje 50% veća od vrijednosti uvezene
robe,
– uvoz opreme na temelju ugovora o zakupu ili ugovora o leasingu iz članka
40. ovoga Zakona na temelju elaborata o gospodarskoj opravdanosti toga
posla,
– izvoz robe, ako se time ne remeti opskrba na domaćem tržištu.
3. Izuzeća od primjene kontingenata
Članak 56.
Neovisno o propisanom kontingentu slobodan je uvoz, odnosno izvoz:
– opreme radi zamjene za opremu uništenu djelovanjem više sile ili u
prometnoj nezgodi, koja se nabavlja na temelju reosiguranja,
– opreme koja predstavlja ulog strane osobe ili povećanje toga uloga koja se
uvozi na temelju ugovora o osnivanju, odnosno ulaganju,
– opreme i sredstava preostalih nakon smanjivanja opsega poslovanja, odnosno
nakon likvidacije tvrtke u inozemstvu uz dokaz da su bila u uporabi u tvrtki
osnovanoj u inozemstvu,
– rezervnih dijelova za održavanje ranije uvezene opreme kao i dijelova već
uvezene opreme i trajnih potrošnih dobara,
– opreme, dijelova opreme i materijala radi ugradnje u opremu namijenjenu
investicijskom objektu u inozemstvu sukladno ugovoru o izvođenju
investicijskih radova, koji će se nakon roka potrebnog za kompletiranje
opreme ili radi ugradnje izvesti u inozemstvo,
– opreme i rezervnih dijelova za tu opremu kupljenih u inozemstvu, kojima se
izvoznik, odnosno uvoznik koristio tijekom izvođenja investicijskih radova u
inozemstvu,
– komercijalnih uzoraka i drugih prigodnih predmeta koji se uveze bez
plaćanja protuvrijednosti.
Robu iz stavka 1. podstavka 6. ovoga članka uvoznik može slobodno uvesti
nakon završetka investicijskih radova u inozemstvu uz predočenje dokaza o
kupnji te robe te uz posebnu izjavu da su oprema i rezervni dijelovi za tu
opremu upotrebljena isključivo za izvođenje investicijskih radova u
inozemstvu.
Članak 57.
Izvoznik, odnosno uvoznik, može slobodno sukladno sklopljenom ugovoru o
izvozu i uvozu, izvoziti i uvoziti robu radi zamjene za ranije isporučenu
robu za koju je tijekom jamstvenog roka ili ako taj rok nije ugovoren,
utvrđeno da nije ispravna ili da ne udovoljava ugovorenim uvjetima.
Roba za koju izvoznik, odnosno uvoznik utvrdi da nije isporučena s glavnom
pošiljkom može se slobodno izvesti, odnosno uvesti.
Pri izvozu, odnosno uvozu robe iz stavka 1. i 2. ovoga članka izvoznik,
odnosno uvoznik je dužan nadležnoj carinarnici predočiti ugovor, kao i druge
dokaze da se radi o zamjeni za ranije isporučenu robu, odnosno o robi koja
nije isporučena s glavnom pošiljkom.
4. Dozvole za izvoz i uvoz robe
Članak 58.
Radi izvršavanja međunarodnih ugovora, osiguranja državne sigurnosti,
zaštite života i zdravlja ljudi, životinja i biljaka te zaštite čovjekove
okoline, zaštite javnog morala, nadzora izvoza i uvoza umjetničkih djela i
pojedinih plemenitih kovina, određena se roba može izvoziti i uvoziti na
temelju dozvola.
Robu koja se izvozi i uvozi na temelju dozvola određuje Vlada na prijedlog
Ministarstva.
Članak 59.
Dozvole za izvoz i uvoz robe iz članka 58. ovoga Zakona izdaje Ministarstvo.
Za predmete naoružanja i vojnu opremu, namijenjenu hrvatskoj vojsci i
policiji dozvole izdaje ministarstvo nadležno za obranu, odnosno
ministarstvo nadležno za unutarnje poslove.
Za povijesna i umjetnička djela dozvole izdaje ministarstvo nadležno za
kulturu.
5. Antidamping mjere
Članak 60.
Ako se neka roba uvozi u Republiku Hrvatsku po cijeni nižoj od njezine
stvarne vrijednosti (damping), i ako se u ispitnom postupku, koji provodi
Ministarstvo utvrdi da takav uvoz nanosi ili prijeti nanošenjem materijalne
štete domaćoj proizvodnji ili bi mogao usporiti razvoj domaće proizvodnje,
Vlada će propisati antidampinšku pristojbu na uvoz te robe.
Smatra se da se roba uvozi u Republiku Hrvatsku po cijeni nižoj od njezine
stvarne vrijednosti (damping), ako je cijena te robe niža od usporedive
cijene iste robe po kojoj se ona uz uobičajene trgovačke uvjete prodaje u
zemlji izvoznici, za potrošnju u toj zemlji.
Ako nema podataka o usporedivoj cijeni, ili kada radi posebnog stanja na
tržištu ili malog opsega trgovine određenom robom u zemlji izvoznici,
raspoloživi podaci ne omogućuju odgovarajuću usporedbu, antidampinška
pristojba utvrdit će se usporedbom cijene robe koja se uvozi sa:
– cijenom istovrsne robe kada se izvozi na odgovarajuće tržište treće
zemlje, pod uvjetom da je ta cijena primjerena, ili
– troškovima proizvodnje u zemlji podrijetla uvećanim za uobičajen iznos
administrativnih troškova, troškova prodaje, općih troškova i dobiti.
Članak 61.
Zahtjev za propisivanjem antidampinške pristojbe podnosi se u ime svih
domaćih proizvođača određene robe, ili onih čija proizvodnja čini pretežni
dio ukupne proizvodnje te robe.
Zahtjev se podnosi u pisanom obliku Ministarstvu. Ako Ministarstvo utvrdi da
su zahtjev podnijeli proizvođači iz stavka 1. ovoga članka ili osoba koju su
oni ovlastili za podnošenje zahtjeva provest će ispitni postupak.
Uz zahtjev iz stavka 1. ovoga članka prilažu se i dokazi o:
– postojanju damping uvoza za određenu robu,
– šteti koju damping nanosi domaćoj proizvodnji prema Ugovoru o primjeni
članka VI. Općeg Ugovora o carinama i trgovini (GATT),
– uzročnoj vezi između damping uvoza i štete koju taj uvoz nanosi domaćoj
proizvodnji.
Ministarstvo može pokrenuti postupak iz stavka 2. ovoga članka i bez pisanog
zahtjeva oštećenih proizvođača, ako postoje dostatni dokazi o damping uvozu,
šteti koju taj uvoz nanosi domaćoj proizvodnji i uzročnoj vezi između
damping uvoza i štete, koji opravdaju pokretanje postupka.
Antidampinška pristojba iz članka 60. ovoga Zakona ne može biti viša od
marže dampinga, koja je utvrđena u postupku, tj. razlike u cijeni utvrđene
prema odredbama članka 60. ovoga Zakona. Antidampinška pristojba može biti i
niža od marže dampinga ako bi takva niža pristojba bila dostatna da ukloni
štetu domaćoj proizvodnji.
Antidampinška pristojba će ostati na snazi onoliko vremena koliko je
potrebno da spriječi damping koji je prouzročio štetu domaćoj proizvodnji.
Ministarstvo će nakon određenog vremena preispitati potrebu za primjenom
antidampinške pristojbe, pod uvjetom da je od uvođenja pristojbe proteklo
određeno vremensko razdoblje, ili po zahtjevu bilo koje zainteresirane
stranke, koja dokaže opravdanost preispitivanja antidampinške pristojbe.
Postupak i način utvrđivanja antidampinške pristojbe propisuje Vlada.
6. Mjere protiv subvencioniranog uvoza
Članak 62.
Vlada može, na prijedlog Ministarstva, propisati kompenzacijsku pristojbu za
određenu robu, koja se uvozi ako:
– se u proizvodnji ili izvozu te robe odobravaju novčani poticaji
(subvencije) u zemlji podrijetla ili zemlji izvoza, osim kada su u pitanju
novčani poticaji protiv kojih se ne mogu poduzimati mjere iz ovoga članka,
sukladno odgovarajućem međunarodnom ugovoru,
– uvoz robe, koja se novčano potiče, nanosi materijalnu štetu ili prijeti
nanošenjem štete domaćoj proizvodnji ili bi mogao usporiti njezin razvoj.
Članak 63.
Zahtjev za propisivanjem kompenzacijske pristojbe podnosi se u ime svih
domaćih proizvođača određene robe, ili onih čija proizvodnja čini pretežni
dio ukupne proizvodnje te robe.
Zahtjev se podnosi u pisanom obliku Ministarstvu. Ako Ministarstvo utvrdi da
su zahtjev podnijeli proizvođači iz stavka 1. ovoga članka ili osoba koju su
oni ovlastili za podnošenje zahtjeva, provest će ispitni postupak.
Uz zahtjev iz stavka 1. ovoga članka prilažu se i dokazi o:
– postojanju subvencije za određenu robu, i ako je moguće, njezin iznos,
– šteti koju ta subvencija nanosi domaćoj proizvodnji prema Ugovoru o
primjeni članka VI. Općeg Ugovora o carinama i trgovini,
– uzročnoj vezi između subvencioniranog uvoza i štete koja se nanosi domaćoj
proizvodnji.
Ministarstvo može pokrenuti postupak iz stavka 2. ovoga članka i bez pisanog
zahtjeva oštećenih proizvođača, ako postoje dostatni dokazi o
subvencioniranom uvozu, šteti koju taj uvoz nanosi domaćoj proizvodnji i
uzročnoj vezi između subvencioniranog uvoza i štete, koji opravdavaju
pokretanje postupka.
Ministarstvo će, nakon provedenog postupka, utvrditi da li su ispunjeni svi
uvjeti za uvođenje kompenzacijske pristojbe, i odrediti njezinu visinu koja
odgovara visini subvencije. Visina pristojbe može biti i niža ako je
dostatna da ukloni štetu domaćoj proizvodnji.
Kompenzacijska pristojba će ostati na snazi u vremenu i opsegu potrebnom da
otkloni štetu nanesenu domaćoj proizvodnji. Ministarstvo će, nakon određenog
vremena preispitati potrebu za daljnjom primjenom kompenzacijske pristojbe,
na vlastiti poticaj ili na zahtjev zainteresirane stranke ako ona dokaže
opravdanost preispitivanja kompenzacijske pristojbe.
Postupak i način utvrđivanja kompenzacijske pristojbe propisuje Vlada.
OBAVLJANJE GOSPODARSKIH DJELATNOSTI U INOZEMSTVU
Članak 64.
Domaća pravna osoba (u daljnjem tekstu: osnivač) dužna je Ministarstvu u
roku od 30 dana od dana osnivanja tvrtke ili podružnice u inozemstvu,
odnosno sklapanja ugovora o ulaganju u inozemnu tvrtku dostaviti izvješće o
osnivanju, odnosno o ulaganju radi evidentiranja.
Izvješće iz stavka 1. ovoga članka treba sadržavati:
– naziv osnivača, tvrtku, sjedište i predmet poslovanja inozemne tvrtke,
odnosno podružnice u inozemstvu,
– iznos i izvor sredstava za osnivački ulog po osnivačima,
– podatke o osobi odgovornoj za poslovanje tvrtke, odnosno podružnice u
inozemstvu,
– ovlaštenja odgovorne osobe u tvrtki, odnosno podružnici u inozemstvu.
Osnivač je dužan Ministarstvu u roku od 30 dana od dana statusnih promjena
koje utječu na osnivački ulog iz stavka 1. ovoga članka, odnosno od dana
prestanka poslovanja tvrtke ili podružnice u inozemstvu dostaviti izvješće o
tim promjenama radi evidentiranja.
OSNIVANJE STRANIH PREDSTAVNIŠTAVA U REPUBLICI HRVATSKOJ
Članak 65.
Strane osobe koje obavljaju gospodarsku djelatnost, mogu pod uvjetom
uzajamnosti osnovati predstavništvo u Republici Hrvatskoj radi istraživanja
tržišta, obavljanja promidžbenih i informativnih poslova, kao i radi svoga
predstavljanja.
Uvjet uzajamnosti iz stavka 1. ovoga članka ne primjenjuje se na strane
osobe, koje imaju sjedište, odnosno trajno boravište u zemlji članica
Svjetske trgovinske organizacije.
Osobe iz stavka 1. ovoga članka mogu otvoriti jedan ili više ogranaka
predstavništava u Republici Hrvatskoj.
Predstavništvo nije pravna osoba i poslove iz stavka 1. ovoga članka obavlja
po nalogu osnivača.
Prije otvaranja predstavništva u Republici Hrvatskoj osoba iz stavka 1.
ovoga članka dužna je predstavništvo upisati u Registar predstavništva
stranih osoba koje se vodi u Ministarstvu.
Vlada na prijedlog ministra propisuje potanje uvjete za osnivanje i rad
predstavništva stranih osoba u Republici Hrvatskoj.
PRAVA FIZIČKIH OSOBA PRI UVOZU I IZVOZU
Članak 66.
Domaće i strane fizičke osobe mogu slobodno unositi i primati iz inozemstva,
odnosno iznositi i slati u inozemstvo predmete osobne prtljage, namirnice i
predmete za osobne potrebe i potrebe članova svoje obitelji, predmete za
potrebe svog domaćinstva i životinje, u količinama koje nisu namijenjene
preprodaji. Predmeti naslijeđeni u inozemstvu mogu se slobodno unositi, a
iznositi – uz uvjete uzajamnosti. Predmeti predviđeni međudržavnim ugovorima
mogu se slobodno unositi i iznositi u skladu s tim ugovorima.
Domaće i strane fizičke osobe mogu iznositi i slati u inozemstvo robu,
odnosno predmete što imaju povijesnu, umjetničku ili kulturnu vrijednost
samo na temelju suglasnosti ministarstva nadležnog za kulturu.
Domaće fizičke osobe, koje su po bilo kojem osnovu bile na radu u inozemstvu
najmanje dvije godine neprekidno ili najmanje 24 mjeseca u posljednje četiri
godine ili boravili u inozemstvu najmanje sedam godina, mogu u roku od šest
mjeseci od dana povratka iz inozemstva slobodno uvoziti opremu namijenjenu
za obavljanje djelatnosti.
Stranci koji su stekli hrvatsko državljanstvo, odnosno pravo trajnog
nastanjenja ili boravak na temelju priznatog statusa izbjeglice u Republici
Hrvatskoj, osim osoba koje se po propisima bivše SFRJ smatraju
jugoslavenskim državljanima, mogu u roku od 6 mjeseci od dana stjecanja
hrvatskog državljanstva, trajnog nastanjenja ili stjecanja statusa
izbjeglice u Republici Hrvatskoj, slobodno uvoziti opremu iz stavka 3.
ovoga članka.
Članak 67.
Domaće i strane fizičke osobe koje dolaze privremeno u Republiku Hrvatsku,
odnosno odlaze privremeno u inozemstvo, mogu privremeno uvoziti, unositi ili
primati iz inozemstva, odnosno privremeno izvoziti, iznositi ili slati u
inozemstvo predmete što su im potrebni za vrijeme privremenog boravka u
Republici Hrvatskoj, odnosno u inozemstvu.
Predmeti iz stavka 1. ovoga članka mogu se uporabiti samo za namjene zbog
kojih su privremeno uvezeni, uneseni ili primljeni, ili izvezeni, izneseni
ili poslani.
Domaće i strane fizičke osobe dužne su, nakon proteka odobrenog roka,
predmete iz stavka 1. ovoga članka vratiti u Republiku Hrvatsku, odnosno u
inozemstvo ili ih konačno ocariniti.
D I O T R E Ć I
OGRANIČENJA OBAVLJANJA TRGOVINE
Članak 68.
Vlada može posebnim propisom privremeno ograničiti obavljanje trgovine u
slučaju:
– prirodnih i drugih nepogoda u Republici Hrvatskoj, kada nastane ili bi
mogao nastati osjetni poremećaj u trgovini, poremećaj u opskrbi pučanstva
ili poremećaj na drugim područjima koja ugrožavaju siguran i zdrav život
građana,
– značajnijih poremećaja na domaćem tržištu radi pomanjkanja robe nužno
potrebne za proizvodnju, preradu i za život građana,
– u slučaju ratnog stanja i neposredne ugroženosti, neovisnosti i
jedinstvenosti Republike Hrvatske,
– potrebe osiguranja proizvoda, sirovina i reprodukcijskog materijala od
posebnoga strateškog značaja za obranu Republike Hrvatske.
Vlada će propisati ograničenja obavljanja trgovine u slučaju iz stavka 1.
ovoga članka, samo ako poremećaj nije moguće otkloniti drugim mjerama ili
ako potrebe nije moguće podmiriti iz robnih zaliha, uvozom ili drugim
mjerama gospodarske politike.
Članak 69.
U slučajevima iz članka 68. stavka 1. ovoga Zakona, Vlada može propisati:
– ograničenje trgovine pojedinom robom ili posebne uvjete za trgovinu
pojedinom robom,
– ograničenje uvoza ili izvoza pojedine robe ili posebne uvjete za uvoz ili
izvoz pojedine robe,
– zabranu trgovcu da obavlja trgovinu pojedinom robom,
– obvezu trgovcu pribavljanja i prodaje određene vrste i količine pojedine
robe, te prodaju robe određenim utvrđenim potrošačima po propisanom
redoslijedu,
– obvezu pojedinim trgovcima čuvanja određene količine i vrste robe.
D I O Č E T V R T I
NEPOŠTENO TRŽIŠNO NATJECANJE
Članak 70.
Pod nepoštenim tržišnim natjecanjem podrazumijevaju se radnje trgovca kojima
se radi tržišnog natjecanja povređuju dobri poslovni običaji.
Nepošteno tržišno natjecanje je zabranjeno.
Članak 71.
Nepoštenim tržišnim natjecanjem iz članka 70. ovoga Zakona podrazumijeva se
osobito:
– reklamiranje, oglašavanje ili ponuda robe ili usluga navođenjem podataka
ili upotrebom izraza kojima se iskorištava ugled drugog trgovca, njegovih
proizvoda ili usluga, odnosno porizvoda drugog trgovca,
– reklamiranje, oglašavanje ili ponuda robe ili usluga kojima se vrijeđa ili
omalovažava drugog trgovca na nacionalnoj, rasnoj, političkoj ili vjerskoj
osnovi,
– davanje podataka o drugom trgovcu, ako ti podaci štete ili mogu nanijeti
štetu ugledu i poslovanju drugog trgovca,
– prodaja robe s oznakama ili podacima koji stvaraju ili bi mogli stvoriti
zbrku glede izvora, načina proizvodnje, količine, kakvoće ili drugih osobina
robe,
– prikrivanje grešaka (mana) robe ili usluga ili kakvo drugo zavođenje
potrošača,
– radnje trgovaca usmjerene na prekid poslovnih odnosa, između drugih
trgovaca ili koje sprječavaju ili otežavaju poslovne odnose drugih trgovaca,
– neopravdano neispunjavanje ili raskidanje ugovora s pojedinim trgovcem, da
bi se sklopio isti ili povoljniji ugovor s drugim trgovcima,
– ugovaranje izvoza robe i usluga po nižoj cijeni, ako je drugi trgovac već
ugovorio izvoz takve robe i usluge po višoj cijeni čime se nanosi šteta tom
trgovcu,
– neopravdana uporaba imena, firme, marke ili koje druge oznake drugog
trgovca,
– davanje ili obećanje darova, imovinske ili druge koristi drugom trgovcu,
njegovom djelatniku ili osobi koja radi za drugog trgovca, da bi se
davatelju omogućila pogodnost na štetu drugog trgovca ili potrošača,
– neovlaštena uporaba usluga trgovačkog putnika, trgovačkog predstavnika
ili zastupnika drugog trgovca,
– pridobivanje kupaca robe ili korištenje usluga s davanjem ili obećavanjem
nagrada ili koje druge imovinske koristi ili pogodnosti koje po vrijednosti
znatno premašuju uobičajene vrijednosti robe ili usluga,
– protupravno pribavljanje poslovne tajne drugog trgovca ili bespravno
iskorištavanje povjerene poslovne tajne drugog trgovca.
Članak 72.
Naknada štete nastale zabranjenim radnjama nepoštenoga tržišnog natjecanja
ostvaruje se u sudskom postupku.
Tužbu iz stavka 1. ovoga članka može podnijeti trgovac koji je oštećen te
gospodarska komora i drugi oblici udruživanja trgovaca.
Pravo na tužbu iz stavka 1. ovoga članka zastarijeva protekom roka od jedne
godine od dana kada tužitelj sazna za djelo i učinitelja, a najkasnije tri
godine od dana izvršenja djela.
D I O P E T I
NADZOR I UPRAVNE MJERE
Članak 73.
Nadzor nad provedbom odredaba ovoga Zakona obavlja Državni inspektorat te
druge inspekcije i carinska tijela sukladno ovlaštenjima utvrđenih posebnim
zakonima.
Nadzor posebnih oblika trgovine s inozemstvom obavlja Hrvatska narodna
banka.
Članak 74.
Carinska tijela, prilikom carinjenja robe nadziru da li stvarno stanje robe
koja se izvozi ili uvozi odgovara propisanom obliku izvoza i drugim
propisanim uvjetima za izvoz, odnosno uvoz robe. U obavljanju tog nadzora
primjenjuju se odredbe propisa kojima se uređuje obavljanje nadzora pri
carinjenju robe.
Članak 75.
Ako nadležni gospodarski inspektor prilikom nadzora utvrdi da se djelatnost
trgovine obavlja bez registracije ili bez odobrenja izdanog od nadležnog
tijela ili se djelatnost trgovine obavlja bez odluke nadležnoga upravnog
tijela kojim se utvrđuje da prostor udovoljava tehničkim i drugim uvjetima
za obavljanje te djelatnosti, rješenjem će privremeno zabraniti obavljanje
trgovine do otklanjanja nepravilnosti utvrđenih nalazom inspektora.
Žalba protiv rješenja ne zadržava izvršenje rješenja.
Članak 76.
Ako nadležni inspektor prilikom nadzora utvrdi da se trgovina na veliko
određene robe ne obavlja u odgovarajućim prostorijama ili skladištima ili da
se određena roba uvozi suprotno propisanim uvjetima, rješenjem će privremeno
zabraniti obavljanje trgovine do otklanjanja nepravilnosti.
Žalba protiv rješenja ne zadržava izvršenje rješenja.
Članak 77.
Ako nadležni gospodarski inspektor prilikom obavljanja nadzora utvrdi:
– da prodajni objekti ne ispunjavaju propisane minimalne tehničke i druge
uvjete ili da nisu ispunjeni uvjeti za prodaju izvan objekta,
– da opremljenost prodavaonice i način prodaje robe ne udovoljava posebnim
uvjetima,
– da trgovac ne vodi popis o nabavi i prodaji robe, te cijeni robe i usluga
na način kako je propisano, rješenjem će privremeno zabraniti trgovcu
obavljanje trgovine do otklanjanja nalazom utvrđenih nepravilnosti.
Žalba protiv rješenja ne zadržava izvršenje rješenja.
Članak 78.
Ako nadležni inspektor utvrdi da postoji opasnost da izvršenjem određenog
uvoza može nastati znatna šteta za sigurnost, zdravlje ljudi i životinja ili
životnu okolinu, može rješenjem izreći mjeru privremene zabrane izvršenja
tog posla.
Žalba protiv mjere iz stavka 1. ovoga članka ne zadržava izvršenje rješnja.
Nadležna inspekcija dužna je u roku od 15 dana od dana izricanja mjere iz
stavka 1. ovoga članka podnijeti prijavu Sudu časti pri Hrvatskoj
gospodarskoj komori.
Članak 79.
Ako nadležni gospodarski inspektor prilikom obavljanja nadzora utvrdi da
osoba za koju je propisana stručna sprema ne ispunjava uvjete stručne spreme
propisane posebnim propisom (članak 25.) ili ako trgovac ne posluje u
propisanom radnom vremenu (članak 26.) donijet će rješenje kojim će:
– osobi bez odgovarajuće stručne spreme zabraniti daljnje obavljanje
djelatnosti,
Žalba protiv rješenja ne zadržava izvršenje rješenja.
D I O Š E S T I
KAZNENE ODREDBE
Članak 80.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 210.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako:
– obavlja trgovinu s inozemstvom suprotno propisanim uvjetima (članak 31.),
– obavlja kompenzacijske poslove bez odobrenja (članak 41.),
– kupuje robu u inozemstvu radi prodaje u inozemstvu ili robu kupljenu u
inozemstvu uvozi ili privremeno uvozi suprotno propisu o ograničavanju tih
poslova (članak 42.),
– ako se pri uvozu robe ne pridržava zaštitnih mjera i zaštitnih pristojbi
radi otklanjanja poremećaja (članak 45. i 48.),
– ako se ne pridržava mjera donesenih radi otklanjanja poremećaja na tržištu
(članak 69.),
– ako čini radnju koja prema ovom Zakonu predstavlja nepošteno tržišno
natjecanje (članak 71.).
Za radnje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna
osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 60.000,00
kuna.
Članak 81.
Novčanom kaznom u iznosu od 30.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako:
– obavlja trgovinu na malo suprotno propisanim uvjetima (članak 8.),
– prodaje robu na veliko u prodajnim prostorijama koje ne odgovaraju
propisanim uvjetima (članak 10.),
– prodaje određenu robu na veliko suprotno propisanim uvjetima (članak 11.),
– prodaje robu na malo u prodajnim prostorijama koje ne odgovaraju
propisanim uvjetima (članak 14.),
– prodaje robu izvan prodavaonice ako nisu za taj način prodaje ispunjeni
uvjeti i ako taj način prodaje obavlja izvan mjesta koje je odredilo
nadležno tijelo lokalne samouprave (članak 15.),
– prodaje robu putem dražbe suprotno propisanim uvjetima (članak 17.),
– prodaje robu na veliko i malo u prodajnim prostorijama bez odluke
nadležnog upravnog organa kojom se utvrđuje da prostor udovoljava uvjetima
za obavljanje djelatnosti (članak 24.),
– ako se u svom poslovanju ne pridržava propisanog radnog vremena (članak
26.),
– ne vodi na propisani način poseban popis koji sadrži podatke o nabavi,
prodaji i cijeni robe i obavljenom posredovanju (člnak 27.),
– suprotno ovom Zakonu ili propisu donesenom na temelju ovoga Zakona izvozi
ili uvozi robu bez pribavljene određene potvrde ili ovjerene isprave (članak
32.),
– prekrši propisani rok za vraćanje privremeno izvezene, odnosno uvezene
robe (članak 35., 40. i 42.),
– ako privremeno izvezenu ili uvezenu robu uporabi za druge namjene, a ne za
namjene za koje je bila privremeno izvezena, odnosno uvezena (članak 35.,
40. i 42.),
– naplatu usluge oplemenjivanja obavi bez odobrenja Ministarstva (članak
39.),
– uvozi i izvozi robu bez odobrenog kontingenta (članak 54.) ili bez dozvole
(članak 58. i 59.),
– ne izveze ili uveze robu u roku predviđenom odobrenjem (članak 55.),
– u propisanom roku ne obavijesti Ministarstvo o osnivanju tvrtke ili
podružnice u inozemstvu (članak 64.),
– prije otvaranja predstavništva u Republici Hrvatskoj ne upiše
predstavništvo u Registar predstavništva (članak 65.),
– u radu predstavništva postupa suprotno odredbama ovoga Zakona (članak
65.).
Za radnje iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se za prekršaj i odgovorna
osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00
kuna.
Članak 82.
Novčanom kaznom u iznosu od 50.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj trgovac – fizička osoba ako učini prekršaj iz članka 80. stavka 1.
i članka 81. stavka 1. ovoga Zakona.
Članak 83.
Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj domaća ili strana fizička osoba ako:
– unese ili uveze robu suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 66.),
– ako s predmetima privremeno izvezenim, iznesenim ili poslanim u
inozemstvo, odnosno privremeno uvezenim, unesenim ili primljenim u Republiku
Hrvatsku postupa suprotno odredbama ovoga Zakona (članak 67.).
Članak 84.
Novčanom kaznom od 50.000,00 do 150.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
fizička ili pravna osoba, ako prodaje robu na otvorenom prostoru, a nije
registrirana, odnosno nema odobrenje za obavljanje djelatnosti trgovine, kao
ni za prodaju proizvoda koji se prema posebnim propisima ne mogu prodavati
na otvorenim prostorima (članak 16. stavak 1.).
Novčanom kaznom od 20.000,00 do 500.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
pravna ili fizička osoba koja upravlja otvorenim prostorom ako dopusti
prodaju robe na otvorenom prostoru nakon obavijesti nadležnog inspektora
(članak 16. stavak 3.).
Novčanom kaznom od 1.000,00 do 50.000,00 kuna za prekršaj iz stavka 1. i 2.
ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi.
Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka uz novčanu kaznu izreći će se i mjera
oduzimanja imovinske koristi ostvarene prekršajem.
Članak 85.
Za prekršaje iz članka 80. stavka 1. podstavka 1. do 5., članka 81. stavka
1. podstavka 2., 5., 11. i 13. te članka 82. ovoga Zakona osim novčane
kazne, izreći će se i zaštitna mjera oduzimanja imovinske koristi ostvarene
izvršenjem prekršaja i zaštitna mjera oduzimanja predmeta koji su
uporabljeni ili namijenjeni za izvršenje prekršaja ili su nastali izvršenjem
prekršaja.
Za prekršaj iz članka 81. stavka 1. podstavka 11. i članka 83. ovoga Zakona
osim novčane kazne može se izreći i zaštitna mjera oduzimanja predmeta koji
su uporabljeni ili namijenjeni za izvršenje prekršaja ili su nastali
izvršenjem prekršaja.
Predmeti iz stavka 1. ovoga članka koji se izvoze ili uvoze, mogu se staviti
pod carinski nadzor, do okončanja prekršajnog postupka.
Članak 86.
Prekršajni postupak za prekršaje iz članka 80. stavka 1. podstavka 2. i 3.
i članka 81. stavka 1. podstavka 11. i 14. ovoga Zakona, vodi Devizni
inspektorat Republike Hrvatske.
Prekršajni postupak za prekršaje iz članka 81. stavka 1. podstavka 10. i
11. i članka 83. ovoga Zakona uvodi Carinska uprava.
Članak 87.
Prekršajni postupci i postupci za privredne prijestupe za djela koja su
prema propisima koji su bili na snazi do stupanja na snagu Zakona o trgovini
(»Narodne novine«, br. 11/96.) bili propisani kao prekršaji ili privredni
prijestupi, a prema tom Zakonu nisu određeni kao prekršaji, obustavit će se.
Postupci koji se ne obustavljaju prema stavku 1. ovoga članka, dovršit će se
prema propisima koji su važili do dana stupanja na snagu Zakona o trgovini
(»Narodne novine«, br. 11/96.).
D I O S E D M I
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Članak 88.
Propis iz članka 17., 31., 32., 36., 41., 52., 53. i 65. ovoga Zakona Vlada
će donijeti u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o trgovini
(»Narodne novine«, br. 11/96.).
Do stupanja na snagu propisa iz stavka 1. ovoga članka primjenjivat će se
propisi doneseni na temelju odredaba Zakona o vanjskotrgovinskom poslovanju.
Članak 89.
Propise iz članka 24., 25., 27. i 29. ovoga Zakona ministar nadležan za
trgovinu donijet će u roku od 6 mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o
trgovini (»Narodne novine«, br. 11/96.).
Do stupanja na snagu propisa iz stavka 1. ovoga članka primjenjivat će se
propisi doneseni na temelju odredaba Zakona o trgovini, Zakona o unutarnjem
prometu roba i uslugama u prometu robe i Zakona o vanjskotrgovinskom
poslovanju.
Članak 90.
Propise o rasporedu radnog vremena iz članka 26. ovoga Zakona nadležno
tijela grada, odnosno općine uskladit će u roku od 60 dana od dana stupanja
na snagu Zakona o trgovini (»Narodne novine«, br. 11/96.).
Članak 91.
Poslove raspodjele izvoznih i uvoznih kontingenata za 1996. godinu preuzet
će ministarstvo nadležno za trgovinu u roku od 60 dana od dana stupanja na
snagu Zakona o trgovini (»Narodne novine«, br. 11/96.).
Članak 92.
Na dan stupanja na snagu Zakona o trgovini (»Narodne novine«, br. 11/96.)
prestaje važiti Zakon o unutarnjem prometu robe i o uslugama u prometu robe
(»Narodne novine«, br. 32/77., 50/87. i 26/93.), i Zakon o trgovini
(»Narodne novine«, br. 53/91., 77/92. i 26/93.) osim odredaba članka 10. do
19., članka 32. i kaznenih odredaba koje se odnose na privredne prijestupe i
prekršaje iz navedenih članaka, Zakon o vanjskotrgovinskom poslovanju
(»Narodne novine«, br. 53/91., 26/93. i 109/93.) i Zakon o mjerama
ograničenja tržišta, slobodnog prometa robe i usluge od interesa za cijelu
zemlju (»Narodne novine«, br. 53/91. i 26/93.).
Članak 93.
Stupanjem na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o trgovini (»Narodne
novine« br. 75/99.) prestaje važiti Uredba o izmjenama i dopunama Zakona o
trgovini (»Narodne novine« br. 101/98.).
Propisi o posebnim uvjetima za obavljanje trgovine na veliko i trgovine s
inozemstvom za određenu robu doneseni na temelju Uredbe o izmjenama i
dopunama Zakona o trgovini ostaju na snazi.
Članak 94.
Propis iz članka 8. stavka 2. ovoga Zakona, ministar će donijeti u roku od
šest mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona
o trgovini (»Narodne novine«, br. 75/99.).
Propise iz članka 51., 61. i 63. ovoga Zakona, Vlada će donijeti u roku od
12 mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o
trgovini (»Narodne novine«, br. 75/99.).
Članak 95.
Propis iz članka 24. stavka 4. ovoga Zakona, Vlada će donijeti u roku od 30
dana od dana stupanja na snagu Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o trgovini
(»Narodne novine«, br. 62/01.).
Članak 96.
Propis iz članka 26. ovoga Zakona, ministar će donijeti u roku od 30 dana od
dana stupanja na snagu Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o trgovini
(»Narodne novine«, br. 62/01.).
Članak 97.
Propise o rasporedu radnog vremena iz članka 26. ovoga Zakona poglavarstvo
općine, odnosno grada uskladit će se propisom iz članka 96. ovoga Zakona u
roku od 30 dana od dana stupanja na snagu toga propisa.
Članak 98.
Do donošenja posebnih propisa članka 16. stavka 2. ovoga Zakona, fizičke
osobe koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom mogu vlastite proizvode
prodavati na temelju uvjerenja ureda državne uprave u jedinici područne
(regionalne) samouprave, odnosno upravnog tijela Grada Zagreba nadležnog za
poslove gospodarstva.
Članak 99.
Stupanjem na snagu Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o trgovini (»Narodne
novine«, br. 109/01.) prestaje važiti Uredba o mjerama sprječavanja
nedopuštene prodaje roba na tržnicama i drugim otvorenim prostorima
(»Narodne novine«, br. 69/01. i 84/01.).
ZAKON O DOPUNAMA
ZAKONA O TRGOVINI
(NN 103/03)
Članak 1.
U Zakonu o trgovini (»Narodne novine«, br. 11/96., 75/99., 62/01., 109/02. i
49/03. – pročišćeni tekst) iza članka 69. dodaje se članak 69.a koji glasi:
»Članak 69.a
Zabranjuje se prodaja u trgovini na malo alkoholnih pića i drugih pića koja
sadržavaju alkohol, osobama mlađim od 18 godina.
Na svim prodajnim mjestima na kojima se prodaju alkoholna pića i pića koja
sadržavaju alkohol mora biti istaknuta oznaka o zabrani prodaje alkohola i
pića koja sadržavaju alkohol, mlađima od 18 godina.«
Članak 2.
Iza članka 81. dodaje se članak 81.a koji glasi:
»Članak 81.a
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000,00 do 10.000,00 kuna, kaznit će se za
prekršaj fizička osoba ako proda u trgovini na malo alkoholna pića i druga
pića koja sadržavaju alkohol, osobama mlađim od 18 godina (članak 69.a
stavak 1.).
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna osoba ako proda u trgovini na malo alkoholna pića i druga
pića koja sadržavaju alkohol, osobama mlađim od 18 godina (članak 69.a
stavak 1.).«
Članak 3.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa: 330-01/03-01/02
Zagreb, 12. lipnja 2003.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik Hrvatskoga sabora
Zlatko Tomčić, v. r.
ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA
ZAKONA O TRGOVINI
(NN 170/03)
Članak 1.
U Zakonu o trgovini (»Narodne novine«, br. 101/98., 75/99., 76/99., 61/01.,
109/01., 49/03. – pročišćeni tekst i 103/03.) članak 26. mijenja se i glasi:
»(1) Prodavaonice i drugi oblici trgovine na malo (u daljnjem tekstu:
prodavaonice) mogu raditi od ponedjeljka do subote i to:
– započeti radom najranije u 6.00 sati,
– završiti rad najkasnije u 21.00 sat.
(2) Na dan uoči Božića, Nove godine i Uskrsa prodavaonice mogu raditi do
18.00 sati.
(3) Nedjeljom, u dane državnih blagdana i neradnih dana određenih posebnim
zakonom, prodavaonice ne rade.
(4) Iznimno, u dane iz stavka 3. ovoga članka, mogu raditi prodavaonice na
graničnim prilazima, na kolodvorima, u zrakoplovnim lukama, lukama i
pristaništima, benzinskim postajama, hotelima, kampovima i drugim vrstama
ugostiteljskih objekata, lukama nautičkog turizma, u bolnicama, te kiosci za
prodaju novina i cvijeća. Prodavaonice u koncertnim dvoranama i kinima,
kongresnim dvoranama, sportskim objektima i igralištima mogu raditi jedan
sat prije početka i za vrijeme trajanja priredbe, te na brodovima jedan sat
prije početka i za vrijeme trajanja plovidbe.
(5) Osim prodavaonica iz stavka 4. ovoga članka u dane iz stavka 3. ovoga
članka u skladu s odlukom o godišnjem rasporedu dežurstava koju donosi
poglavarstvo Grada Zagreba, odnosno poglavarstvo grada ili općine mogu
raditi prodavaonice:
– koje imaju do 200 četvornih metara neto prodajne površine,
– koje su podnijele zahtjev i dobile rješenje o dozvoli rada nedjeljom,
– koje prodaju pretežito prehrambene proizvode.
(6) Odlukom iz stavka 5. ovoga članka rad prodavaonica u dane iz stavka 3.
ovoga članka može se utvrditi samo tako da u jednom naselju radi jedna
prodavaonica, a u većim mjestima jedna prodavaonica na 5.000 stanovnika.
(7) Rješenje o dozvoli rada u dane iz stavka 3. ovoga članka donosi
poglavarstvo Grada Zagreba, odnosno poglavarstvo grada ili općine na temelju
zahtjeva trgovca i to tako da se svim prodavaonicama za koje je podnesen
zahtjev i ako ispunjavaju propisane uvjete omogući rad ravnomjernim
rasporedom (raspored dežurstva).
(8) U dane iz stavka 3. ovoga članka prodavaonice u sastavu tržnica mogu
raditi prema radnom vremenu tržnice.
(9) Radnike zaposlene u prodavaonicama može se rasporediti na rad u dane iz
stavka 3. ovoga članka samo jedan dan mjesečno, poštivajući odredbe članka
3. Zakona o blagdanima i neradnim danima u Republici Hrvatskoj i Zakona o
radu.
(10) Odluka o godišnjem rasporedu dežurstva prodavaonica dostavlja se
podnositelju zahtjeva i svim trgovcima, a u svakoj prodavaonici zajedno s
odlukom o radnom vremenu prodavaonice mora biti istaknuta na vidljivom
mjestu.«
Članak 2.
Iza članka 25. dodaje se članak 26.a koji glasi:
»Članak 26.a
(1) Odluku o radnom vremenu za vrijeme turističke sezone donose poglavarstva
lokalne samouprave i poglavarstvo Grada Zagreba sukladno turističkim
potrebama na svojemu području uz prethodno mišljenje turističke zajednice
područja.
(2) Odlukom iz stavka 1. ovoga članka pored radnog vremena utvrđuju se vrste
prodavaonica i dani u tjednu kada te prodavaonice trebaju raditi.«
Članak 3.
(1) Odluke iz članka 1. stavka 5. i članka 2. ovoga Zakona poglavarstva su
dužna donijeti najkasnije do 31. prosinca tekuće godine za svaku narednu
godinu.
(2) Odluke općinskih i gradskih poglavarstava donesene na temelju Pravilnika
o radnom vremenu prodavaonica i drugih oblika trgovine na malo (»Narodne
novine«, br. 80/02.), prestaju važiti 31. prosinca 2003.
(3) Zahtjeve s dokazima o ispunjavanju uvjeta propisanih ovim Zakonom za
dozvolu rada prodavaonica u dane iz članka 1. stavka 3. ovoga Zakona,
trgovci mogu podnositi do 15. prosinca tekuće godine za svaku narednu
godinu.
Članak 4.
Odluke o godišnjem rasporedu dežurstva i odluku o radnom vremenu za vrijeme
turističke sezone poglavarstva su dužna objaviti u jednim dnevnim novinama i
svojem službenom listu, a dužna su te odluke dostaviti turističkim
zajednicama na svojem području.
Članak 5.
Pravilnik o radnom vremenu prodavaonica i drugih oblika trgovine na malo
(»Narodne novine«, br. 80/02), prestaje važiti 31. prosinca 2003.
Članak 6.
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«,
a primjenjuje se od 1. siječnja 2004.
Klasa: 330-01/03-01/06
Zagreb, 15. listopada 2003.