 |
 |
|
PRAVILNIK O DOBROJ PROIZVOĐAČKOJ PRAKSI ZA LIJEKOVE
MINISTARSTVO ZDRAVSTVA I SOCIJALNE SKRBI
Na temelju članka 25. stavka 3. Zakona o lijekovima i medicinskim proizvodima
(»Narodne novine«, broj 121/2003 i 177/2004) ministar zdravstva i socijalne
skrbi donosi
PRAVILNIK
O DOBROJ PROIZVOĐAČKOJ PRAKSI ZA LIJEKOVE
3. PROSTORIJE I OPREMA
Načelo
Prostor i oprema moraju biti smješteni, opremljeni, izvedeni, prilagođeni i
održavani na način koji odgovara postupcima za koje se koriste. Njihov
raspored i oprema moraju biti takvi da smanjuju na minimum mogućnost greške i
omogućava učinkovito čišćenje i održavanje radi sprečavanja unakrsne
kontaminacije, sakupljanja prašine ili nečistoće, općenito neželjenog utjecaja
na kakvoću proizvoda.
Opće smjernice
3.1. Zgrade i prostorije moraju biti smješteni u okolišu koji opasnost od
kontaminacije materijala ili proizvoda svodi na najmanju moguću mjeru.
3.2. Zgrade i prostorije treba pažljivo održavati, osiguravajući da popravci i
održavanje ne predstavljaju opasnost za kakvoću proizvoda. Trebaju se čistiti,
a gdje je primjenjivo provoditi dezinfekciju, prema pisanim uputama.
3.3. Osvjetljenje, temperatura, vlažnost i ventilacija trebaju biti
odgovarajući i ne smiju posredno ili neposredno neželjeno djelovati na lijek
tijekom proizvodnje i čuvanja, ili na rad opreme.
3.4. Zgrade i prostorije trebaju biti izvedeni i opremljeni tako da pružaju
zaštitu od insekata i ostalih životinja.
3.5. Ulazak neovlaštenih osoba nije dozvoljen.
Proizvodni prostor
3.6. Kako bi se rizik od unakrsne kontaminacije sveo na najmanju moguću mjeru,
za proizvodnju pojedinih skupina lijekova, kao što su senzibilizirajući
materijali (npr. penicilini) ili biološki lijekovi (npr. iz živih
mikroorganizama), potrebno je osigurati namjenski prostor i opremu. Određene
vrste antibiotika, hormoni, citostatici, visokoaktivni lijekovi i drugi
proizvodi (ne lijekovi), ne smiju se proizvoditi u istim prostorima i na istoj
opremi s drugim lijekovima. U iznimnim slučajevima za takve se proizvode može
koristiti ista oprema uz primjenu kampanjske proizvodnje, uz uvjet da se
primjenjuju posebne mjere predostrožnosti i provede potrebne validacije. U
pogonima u kojima se proizvode lijekovi ne smiju se proizvoditi otrovi kao što
su pesticidi i herbicidi.
3.7. Raspored prostorija mora omogućavati logičan slijed proizvodnih faza uz
odgovarajuće klase čistoće.
3.8. Proizvodni i skladišni prostor u pogonu mora omogućavati smještaj opreme
i materijala koji osigurava da se rizik zamjene lijekova ili njihovih
sastojaka smanji na najmanju moguću mjeru, te da se izbjegne mogućnost
unakrsne kontaminacije.
3.9. U slučajevima kada su polazni materijali, kontaktna ambalaža,
međuproizvodi ili poluproizvodi izloženi direktnom utjecaju okoliša, unutarnje
površine (zidovi, podovi i stropovi) trebaju biti glatki, bez pukotina i
otvorenih spojeva i ne smiju otpuštati čestice; ovi se prostori moraju lako i
djelotvorno čistiti, a prema potrebi i dezinficirati.
3.10. Cjevovodi, električni uređaji, ventilacija i sl. trebaju biti opremljeni
i smješteni tako da se izbjegne stvaranje udubljenja koja se teško čiste. U
svrhu održavanja pristup navedenim uređajima mora biti moguć s vanjske strane
proizvodnog prostora.
3.11. Kanalizacija mora biti odgovarajućih dimenzija s ugrađenim sifonom (npr.
u obliku U-cijevi). Potrebno je izbjegavati otvorene kanale, ali ako su nužni
isti moraju biti plitki radi lakšeg čišćenja i dezinfekcije.
3.12. Proizvodni prostori moraju imati djelotvornu ventilaciju uz opremu za
praćenje kvalitete zraka (temperatura i kada je potrebno vlaga i filtracija)
koja je u skladu s proizvodom i primjenjivanim proizvodnim postupcima i
vanjskim okolišem.
3.13. Polazne materijale treba vagati u posebnim, za to namijenjenim
prostorima.
3.14. Kod operacija koje uzrokuju stvaranje prašine (uzorkovanje, vaganje,
miješanje, proizvodnja i opremanje suhih proizvoda) potrebno je poduzeti
posebne mjere u svrhu sprečavanja unakrsne kontaminacije i omogućavanja
čišćenja.
3.15. Prostori za opremanje lijekova trebaju biti posebno izvedeni radi
izbjegavanja zamjena ili unakrsne kontaminacije.
3.16. Proizvodni prostori moraju biti dobro osvijetljeni, a posebno na
mjestima gdje se obavlja vizualna kontrola na samoj liniji.
3.17. Procesna kontrola može se provoditi unutar proizvodnog prostora uz uvjet
da ne predstavlja opasnost za proizvodnju.
Skladišni prostori
3.18. Skladišni prostori moraju biti dostatni za uredno skladištenje raznih
vrsta materijala i proizvoda: polaznih i pakovnih materijala, međuproizvoda,
poluproizvoda i gotovih proizvoda, proizvoda u karanteni, te odobrenih,
odbijenih, vraćenih ili proizvoda povučenih iz prometa.
3.19. Skladišni prostori moraju biti tako izvedeni da osiguravaju dobre uvjete
skladištenja poglavito da budu čisti, suhi i održavani unutar prihvatljivih
temperaturnih granica. Kada se zahtijevaju posebni uvjeti skladištenja (npr.
temperatura, vlaga), potrebno ih je osigurati, kontrolirati i pratiti.
3.20. Na ulaznim i izlaznim peronima potrebno je materijale i proizvode
zaštititi od vremenskih prilika. Prijemni prostor mora biti opremljen i uređen
tako da omogućava čišćenje vanjske ambalaže ulaznog materijala prije
skladištenja, kada je to potrebno.
3.21. Kada je status karantene osiguran skladištenjem u posebnom prostoru
(fizička karantena), tada takav prostor mora biti jasno označen, a pristup
ograničen samo na ovlaštene osobe. Bilo kakav drugi sustav koji zamjenjuje
fizičku karantenu mora osiguravati istu sigurnost.
3.22. Za uzorkovanje polaznih materijala treba osigurati odvojeni prostor. Ako
se uzorkovanje obavlja u skladišnom prostoru treba ga provoditi na način koji
sprečava kontaminaciju ili unakrsnu kontaminaciju.
3.23. Potrebno je osigurati odvojene skladišne prostore za odbijene, povučene
ili vraćene materijale ili proizvode.
3.24. Visokoaktivni materijali ili proizvodi moraju se čuvati na zaštićenim i
sigurnim mjestima.
3.25. Posebnu pozornost treba obratiti na sigurnost i zaštitu skladištenja
tiskanog pakovnog materijala.
Prostori Kontrole kakvoće
3.26. Laboratoriji za kontrolu kakvoće trebaju u pravilu biti odvojeni od
proizvodnih prostora. To se posebno odnosi na laboratorije za kontrolu
bioloških, mikrobioloških proizvoda i radioizotopa, koji također trebaju biti
međusobno odvojeni.
3.27. Kontrolni laboratoriji trebaju biti opremljeni tako da su prikladni za
postupke koji će se u njima obavljati. Potrebno je osigurati dovoljno prostora
za izbjegavanje zamjena i unakrsne kontaminacije. Za uzorke i zapise treba
osigurati odgovarajući skladišni prostor.
3.28. Za zaštitu osjetljivih instrumenata od vibracija, električne
interferencije, vlage itd. moraju se osigurati posebne odvojene prostorije.
3.29. Za laboratorije u kojima se rukuje s biološkim i radioaktivnim
materijalima potrebni su i dodatni zahtjevi prema važećim propisima.
Pomoćni prostori
3.30. Prostorije za odmor i jelo trebaju biti odvojene od ostalih prostora.
3.31. Garderobe i sanitarni čvorovi trebaju biti lako dostupni i primjereni
broju korisnika. Sanitarni čvor ne smije biti u direktnoj vezi s proizvodnim
ili skladišnim prostorom.
3.32. Radionice moraju biti odvojene od proizvodnih pogona. Kada se dijelovi i
alati skladište u proizvodnom prostoru, moraju se čuvati u za to određenim
prostorima ili ormarima.
3.33. Staništa za životinje moraju biti izolirana od drugih prostora, sa
odvojenim ulazima (za životinje) i uređajima za ventilaciju.
Oprema
3.34. Oprema za proizvodnju mora biti izvedena, smještena i održavana na način
koji odgovara njenoj namjeni.
3.35. Popravci i održavanje opreme ne smiju ugrožavati kakvoću proizvoda.
3.36. Oprema za proizvodnju mora biti izvedena tako da omogućava lako i
temeljito čišćenje. Čišćenje treba provesti prema pisanim uputama, a opremu
treba čuvati u čistom i suhom stanju.
3.37. Oprema za pranje i čišćenje treba biti tako odabrana i rabljena da ne
predstavlja izvor kontaminacije.
3.38. Oprema mora biti instalirana na način koji sprečava opasnost od greške
ili kontaminacije.
3.39. Dijelovi proizvodne opreme koji dolaze u kontakt s proizvodom ne smiju
biti reaktivni, aditivni ili apsorptivni do granice koja može utjecati na
kakvoću proizvoda.
3.40. Za postupke proizvodnje i kontrole potrebno je osigurati vage i mjernu
opremu odgovarajućeg mjernog područja i preciznosti.
3.41. Opremu za mjerenje, evidentiranje, vaganje i kontrolu treba baždariti i
kontrolirati u određenim vremenskim periodima. Potrebno je čuvati zapise o
baždarenju.
3.42. Fiksne cijevi trebaju biti jasno označene s navedenim sadržajem, i kada
je primjenjivo, smjerom toka.
3.43. Cjevovode za destiliranu, deioniziranu i prema potrebi ostalu vodu treba
sanirati prema pisanim postupcima u kojima su navedene »granice djelovanja« za
mikrobiološku kontaminaciju i mjere koje tada treba poduzeti.
3.44. Ako je moguće, neispravnu opremu treba ukloniti iz proizvodnje i
kontrole kakvoće, ili barem jasno označiti kao neispravnu.
4. DOKUMENTACIJA
Načelo
Dokumentacija jest nužan dio sustava osiguranja kakvoće. Specifikacije,
proizvodna receptura, postupci, upute, i zapisi moraju biti dostupni u pisanom
obliku.
Opće smjernice
4.1. Specifikacije sadrže detaljne zahtjeve kakvoće kojima trebaju
udovoljavati proizvodi ili polazni materijali korišteni ili dobiveni tijekom
proizvodnje. Specifikacije služe kao osnova za procjenu kakvoće.
Receptura proizvodne serije, postupak izrade i opremanja navode sve korištene
polazne materijale i opisuju sve faze proizvodnje i opremanja proizvoda.
Postupci sadrže upute za obavljanje određenih radnji, npr. čišćenje,
presvlačenje, kontrolu uvjeta, uzorkovanje, ispitivanje, rukovanje opremom
itd.
Zapisi omogućuju praćenje svake proizvedene serije lijeka, uključujući i
njegovo isporučivanje, kao i druge okolnosti koje se odnose na kvalitetu
gotovih proizvoda.
4.2. Dokumente treba pažljivo osmisliti, izraditi, pregledati i distribuirati,
a isti moraju biti u skladu s odgovarajućim dijelovima registracijskog dosjea.
4.3. Dokumente treba odobriti, potpisati, uz navođenje datuma odobravanja od
odgovarajuće ovlaštene osobe.
4.4. Svaki dokument mora imati nedvosmislen sadržaj. Naziv, svrha i namjena
moraju biti jasno navedeni. Dokumenti trebaju biti sistematično navedeni i
jednostavni za pregled. Kopije dokumenata moraju biti jasne i čitljive i
onemogućiti pogrešnu primjenu kopija.
4.5. Dokumente treba pregledavati i periodično obnavljati. Kod revizije
dokumenata treba primijeniti sustav sprečavanja nehotične uporabe poništenih
(nevažećih) dokumenata.
4.6. Dokumenti ne smiju biti pisani rukom, a u slučajevima kada je potrebno
upisivati podatke, ti se upisi moraju obaviti jasnim, čitkim rukopisom,
nebrisivom tintom. Dovoljan prostor treba osigurati za unos podataka.
4.7. Promjene/ispravci u upisu u dokumentu moraju biti potpisane uz navođenje
datuma; ispravci moraju omogućavati čitanje izvornog teksta. U slučajevima
kada je to potrebno, treba navesti razlog ispravka.
4.8. Podatke treba zapisivati tijekom događanja i na način koji omogućava
praćenje svih značajnih aktivnosti u proizvodnji lijeka. Zapise treba čuvati
barem godinu dana nakon isteka roka valjanosti gotovog proizvoda.
4.9. Podaci se mogu upisivati primjenom sustava elektronske obrade podataka,
fotografski, ili na neki drugi odgovarajući način, ali potrebne su detaljne
upute u svezi upotrijebljenog sustava, a točnost podataka potrebno je
kontrolirati. Samo ovlaštene osobe smiju imati pristup, ili mogu mijenjati
podatke u računalu, a o navedenom treba voditi evidenciju; pristup treba biti
ograničen šifrom ili na drugi prikladan način, a upis kritičnih podataka
potrebno je odvojeno kontrolirati. Cjelovitu dokumentaciju o seriji
elektronski pohranjenu treba zaštititi prijenosom na magnetsku vrpcu,
mikrofilm, papir ili sl. Od posebne je važnosti da su podaci na raspolaganju
tokom cijelog perioda čuvanja.
Potrebni dokumenti
4.10. Specifikacije
Za polazne i pakovne materijale kao i gotove proizvode trebaju postojati
specifikacije odobrene i datirane od odgovornih osoba; gdje je primjenjivo
trebaju postojati specifikacije međuproizvoda i poluproizvoda.
Specifikacije polaznih i pakovnih materijala
4.11. Specifikacije polaznih materijala, kontaktne ambalaže i tiskanog
pakovnog materijala trebaju, kada je to primjenjivo, uključivati:
a) Opis materijala:
– naziv i interna šifra;
– veza/referenca, ako postoji, na farmakopeju;
– naziv odobrenog/ih dobavljača i ako je moguće proizvođača;
– uzorke tiskanih materijala;
b) Postupak uzorkovanja i ispitivanja ili veza/referenca na te postupke;
c) Kvalitativne i kvantitativne zahtjeve s postavljenim granicama;
d) Uvjete skladištenja i mjere predostrožnosti;
e) Vrijeme čuvanja prije ponovnog ispitivanja (rekontrole).
Specifikacije međuproizvoda i poluproizvoda
4.12. Specifikacije međuproizvoda i poluproizvoda potrebne su u slučajevima
njihove nabave ili prodaje, ili ako se podaci vezani uz međuproizvode koriste
u procjeni gotovog proizvoda, a sadrže iste podatke kao i specifikacije
polaznih materijala ili gotovih proizvoda ako je primjenjivo.
Specifikacije gotovih proizvoda
4.13. Specifikacije gotovih proizvoda trebaju uključivati:
a) Naziv proizvoda i šifru, gdje je primjenjivo;
b) Sastav ili vezu/referencu na sastav;
c) Opis farmaceutskog oblika i detalje o pakovanju;
d) Upute za uzorkovanje i ispitivanje ili veza/referenca na postupke;
e) Kvalitativne i kvantitativne zahtjeve s postavljenim granicama;
f) Uvjete čuvanja i prema potrebi posebne mjere predostrožnosti tijekom
rukovanja, gdje je primjenjivo
g) Rok valjanosti.
Proizvodni postupak
Za svaki proizvod i veličinu serije treba postojati odobrena proizvodna
receptura i postupak izrade. Oni su često sadržani u jednom dokumentu.
4.14. Receptura proizvodne serije treba uključiti:
a) Naziv proizvoda i šifru koja je vezana sa specifikacijom;
b) Opis farmaceutskog oblika, doze proizvoda i veličina serije;
c) Popis korištenih polaznih materijala, s navedenom količinom, nazivom i
jedinstvenom šifrom navedenih materijala; potrebno je navesti i sirovine koje
se tijekom proizvodnje gube;
d) Očekivano iskorištenje s propisanim granicama, te ukoliko je primjenjivo,
iskorištenje međuproizvoda.
4.15. Postupak izrade treba uključiti:
a) Mjesto proizvodnje, uz navođenje glavne opreme;
b) Postupke ili šifre postupaka koji se koriste za pripremu glavne opreme
(npr. čišćenje, sastavljanje, baždarenje, sterilizacija);
c) Detaljne upute za sve faze proizvodnje (npr. provjera materijala,
predobrada, redoslijed dodavanja materijala, vrijeme miješanja, temperatura
itd.);
d) Parametre procesne kontrole s pripadajućim granicama;
e) Zahtjeve za čuvanje poluproizvoda, kada je potrebno, koji uključuju
spremnik, označavanje i posebne uvjete čuvanja; gdje je primjenjivo
f) Posebne mjere predostrožnosti.
Postupak opremanja
4.16. Za svaki proizvod, veličinu i vrstu pakovanja treba postojati odobreni
postupak opremanja. Postupak treba uključiti ili imati referencu za sljedeće:
a) Naziv proizvoda;
b) Farmaceutski oblik i dozu;
c) Veličinu pakovanja izraženu brojem, težinom ili volumenom proizvoda u
konačnom spremniku;
d) Popis pakovnog materijala potrebnog za opremanje standardne serije,
uključujući količne, dimenzije i vrstu sa šiframa ili referencu na pripadajuću
specifikaciju materijala;
e) Kad je primjenjivo, primjerak ili kopiju tiskanog pakovnog materijala iz
kojih je vidljivo mjesto otiskivanja kontrolnog broja i roka valjanosti;
f) Mjere predostrožnosti kojih se treba pridržavati uključujući pažljivu
kontrolu odnosno pregled prostora i opreme radi osiguranja pripremljenosti
linije prije početka rada;
g) Opis svih faza opremanja, uključujući i pomoćne postupke i opremu;
h) Pojedinosti procesne kontrole s postupcima uzorkovanja i postavljanim
granicama.
Zapisi o izradi serije proizvoda
4.17. Zapise o izradi svake proizvedene serije potrebno je čuvati. Ona se
treba temeljiti na odgovarajućim dijelovima odobrene proizvodne recepture i
postupka izrade. Postupak pripreme tih zapisa mora biti takav da se izbjegnu
greške u prepisivanju. U zapisu mora biti naveden broj serije proizvoda.
Početku bilo koje faze proizvodnje mora prethoditi kontrola kojom se
provjerava odsutnost prethodnog proizvoda, dokumenata ili materijala koji nisu
potrebni za planirani proces i da je oprema čista i odgovarajuća za primjenu.
Također je potrebno provjeriti da li je proveden postupak čišćenja, te da li
je oprema prikladna za rad, o čemu se vode zapisi.
Tijekom proizvodnje i nakon završetka, sljedeće informacije trebaju biti
zapisane u vrijeme događanja; zapis mora biti datiran i potpisan u suglasnosti
sa odgovornom osobom proizvodne faze:
Zapis o izradi serije proizvoda uključuje:
a) Naziv proizvoda;
b) Datum i vrijeme početka rada, značajnih faza i završetka proizvodnje;
c) Ime osobe odgovorne za svaku fazu proizvodnje;
d) Inicijale zaposlenika u raznim značajnim fazama proizvodnje i prema potrebi
osobe koja je kontrolirala svaku od tih operacija (napr. vaganje);
e) Broj serije i/ili broj analize kao i količinu svakog stvarno izvaganog
polaznog materijala (uključivši i kontrolni broj i dodanu količinu dorađenog
ili prerađenog materijala);
f) Svaki značajan postupak ili događaj, te glavnu opremu;
g) Procesnu kontrolu s dobivenim rezultatima i inicijale osobe koja ju je
obavila;
h) Iskorištenje proizvoda u raznim i odgovarajućim fazama proizvodnje;
i) Napomene o posebnim problemima uključivo pojedinosti za sva odstupanja od
proizvodne recepture i postupka izrade, uz potpisano odobrenje.
Zapisi o opremanju serije proizvoda
4.18. Zapise o opremanju svake proizvedene serije potrebno je čuvati. Ona se
treba temeljiti na odgovarajućim dijelovima prihvaćenog postupka opremanja i
postupak pripreme tih zapisa mora biti takav da se izbjegnu greške u
prepisivanju. U zapisima o opremanju treba navesti broj serije, količinu
poluproizvoda koju treba opremiti uz broj serije i planiranu količinu gotovog
proizvoda.
Početku bilo koje faze opremanja mora prethoditi kontrola kojom se provjerava
odsutnost prethodnog proizvoda, dokumenata ili materijala koji nisu potrebni
za planirani proces i da je oprema čista i odgovarajuća za primjenu.
Tijekom proizvodnje i nakon završetka, sljedeće informacije trebaju biti
zapisane u vrijeme događanja; zapis mora biti datiran i potpisan u suglasnosti
sa odgovornom osobom za opremanje:
a) Naziv proizvoda;
b) Datum(i) i vrijeme faze opremanja;
c) Ime odgovorne osobe;
d) Inicijale zaposlenika za svaku značajnu fazu;
e) Zapise o provjeri identiteta i o udovoljavanju postupcima opremanja, uz
rezultate procesne kontrole;
f) Detalje o opremanju uz navođenje upotrijebljene opreme i linija za
opremanje;
g) Kada je to moguće, uzorke upotrijebljenog tiskanog pakovnog materijala
uključivši ogledni primjerak označavanja kontrolnog broja, roka valjanosti i
bilo kojih podataka koji se dodatno tiskaju;
h) Napomene o posebnim problemima ili neuobičajenim događanjima uključivo
pojedinosti za sva odstupanja od postupka opremanja uz potpisano odobrenje;
i) Količine i referentni broj ili identifikacijske oznake izdanog, rabljenog,
uništenog ili vraćenog tiskanog pakovnog materijala ili poluproizvoda, te
količine dobivenog proizvoda, radi bilance (obračuna) materijala.
Postupci i zapisi
Zaprimanje
4.19. Zaprimanje svake isporuke polaznih, primarnog i tiskanog pakovnog
materijala treba provoditi prema pisanim uputama i o tome treba voditi zapise.
4.20. Zapisi trebaju uključiti:
a) Naziv materijala na dostavnici i na spremniku;
b) Interni naziv i/ili šifra, ako se razlikuje od navedenog pod a)
c) Datum zaprimanja;
d) Ime dobavljača i ako je moguće, ime proizvođača;
e) Broj serije proizvođača ili referentni broj;
f) Ukupnu količinu i broj zaprimljenih spremnika;
g) Broj serije dodijeljen po zaprimanju;
h) Primjedbe (npr. o stanju spremnika).
4.21. Trebaju postojati pisani postupci o internom označavanju, karanteni i
skladištenju polaznih, pakovnih i ostalih materijala gdje je primjenjivo.
Uzorkovanje
4.22. Potreban je pisani postupak uzorkovanja s detaljima o osobi ovlaštenoj
za uzorkovanje, metodama i opremi koja se koristi, količinama i mjerama
predostrožnosti kojih se treba pridržavati radi sprečavanja kontaminacije
materijala, ili promjena kvalitete.
Ispitivanje
4.23. Potreban je pisani postupak ispitivanja materijala i proizvoda u raznim
fazama proizvodnje, uz opis metoda i opreme koja se koristi. Provedena
ispitivanja treba zapisati.
Ostalo
4.24. Potrebni su pisani postupci odobravanja i odbijanja materijala i
proizvoda, naročito postupak stavljanja u promet gotovog proizvoda od strane
»odgovorne osobe«.
4.25. Potrebno je voditi zapis o isporučivanju svake serije proizvoda radi
lakšeg povlačenja u slučaju potrebe.
4.26. Trebaju postojati pisane upute i pripadajući zapisi za:
– validaciju
– sastavljanje i baždarenje opreme
– održavanje, čišćenje i sanitaciju
– podaci o osoblju uključujući obrazovanje, oblačenje, higijenu
– praćenje/kontrolu uvjeta u proizvodnji
– kontrolu štetočina
– reklamacije
– povlačenje
– povrat robe.
4.27. Za glavnu proizvodnu opremu i opremu za ispitivanje, trebaju postojati
jasne upute za rukovanje.
4.28. Za glavnu i kritičnu opremu treba voditi dnevnik za upisivanje podataka
o validaciji, baždarenju, održavanju, čišćenju ili popravcima, uključujući i
datum i identitet osoba koje su obavile zadatke.
4.29. U dnevnicima treba biti kronološkim redom navedena uporaba glavne ili
kritične opreme i prostora u kojima su proizvodi proizvedeni.
5. PROIZVODNJA
Načelo
Proizvodnja mora biti u skladu s jasno definiranim postupcima, a u cilju
dobivanja proizvoda potrebne kakvoće, mora se odvijati prema načelima DPP-a i
biti u skladu s proizvodnom dozvolom i odobrenjem za promet.
Opće smjernice
5.1. Proizvodnja se mora obavljati i nadgledati od strane kvalificiranih
osoba.
5.2. Rukovanje materijalima i proizvodima, kao što su prijam i karantena,
uzorkovanje, skladištenje, etiketiranje, vaganje, obrada, opremanje i
isporučivanje moraju se obavljati u skladu s pisanim postupcima i uputama, o
čemu se mora voditi evidencija.
5.3. Ulazni materijal mora biti provjeren tako da se osigura da pošiljka
odgovara narudžbi. Spremnici se moraju čistiti tamo gdje je potrebno i
označiti propisanim podacima.
5.4. Oštećenja spremnika ili bilo koji drugi problem koji bi mogao štetno
djelovati na kvalitetu materijala moraju biti ispitani, zabilježeni i o tome
se mora podnijeti izvješće Odjelu za kontrolu kakvoće.
5.5. Polazni materijali i gotovi proizvodi moraju se fizički ili
organizacijski staviti u karantenu odmah poslije prijama ili obrade, sve dok
ne budu odobreni odnosno pušteni za upotrebu i isporuku.
5.6. Međuproizvodima i poluproizvodima po prijemu rukuje se kao sa sirovinama.
5.7. Svi materijali i proizvodi moraju se skladištiti u odgovarajućim uvjetima
koji su određeni od strane proizvođača, a na uredan način koji omogućava
odvajanje serije i rotiranje zaliha.
5.8. Provjera iskorištenja i poravnanje količina mora se voditi da bi se
osiguralo da ne postoji nesklad izvan prihvatljivih granica.
5.9. Istovremeno ili uzastopno rukovanje različitim vrstama proizvoda u istoj
prostoriji nije dozvoljeno, osim ako ne postoji rizik od zamjene ili unakrsne
kontaminacije.
5.10. U svakoj fazi proizvodnje, proizvodi i materijali moraju biti zaštićeni
od mikrobiološke i druge kontaminacije.
5.11. Prilikom rada s praškastim materijalima i proizvodima, moraju se
poduzeti posebne mjere opreza da bi se spriječilo stvaranje i širenje prašine.
To se posebno odnosi na visoko aktivne i senzibilizirajuće materijale.
5.12. Za vrijeme proizvodnje svi materijali, spremnici, glavna oprema i
prostorije koje se koriste, moraju biti označeni ili identificirani na drugi
način, s oznakom naziva proizvoda ili materijala koji se obrađuje, njihovom
jačinom (gdje je primjenjivo) i brojem serije. Tamo gdje je primjenjivo, ova
oznaka mora također sadržavati i fazu proizvodnje.
5.13. Oznaka na spremnicima, opremi ili prostoriji mora biti jasna i
nedvojbena. Dobra je praksa uz tekst koristiti obojene oznake statusa (na
primjer, u karanteni, odobreno, odbijeno, čisto…).
5.14. Provjerama je potrebno osigurati da su cjevovodi i drugi dijelovi opreme
koji se koriste za prijenos proizvoda iz jedne zone u drugu ispravno
priključeni.
5.15. Odstupanje od uputa i postupaka mora se, što je više moguće,
izbjegavati. Ako do odstupanja ipak dođe, ono mora biti pisano odobreno od
strane kvalificirane osobe, uz sudjelovanje Odjela za kontrolu kakvoće, gdje
je potrebno.
5.16. Pristup proizvodnim prostorijama mora biti ograničen samo za ovlašteno
osoblje.
5.17. Proizvodnju drugih vrsta proizvoda treba izbjegavati u prostorima i na
opremi namijenjenoj za proizvodnju lijekova.
Sprječavanje unakrsne kontaminacije u proizvodnji
5.18. Treba izbjegavati kontaminaciju polaznih materijala ili proizvoda drugim
materijalom ili proizvodom. Uzrok slučajne unakrsne kontaminacije mogu biti
nekontrolirano oslobađanje prašine, plinova, para, sprejeva ili organizama iz
materijala i proizvoda u obradi, ostaci na opremi i odjeći radnika. Važnost
ovog rizika varira ovisno o vrsti kontaminanta i proizvoda koji je
kontaminiran. Među najopasnijim kontaminatima su senzibilizirajući materijali,
biološki preparati koji sadrže žive organizme, izvjesni hormoni, citotoksični
preparati i drugi visokoaktivni materijali. Proizvodi u kojima je
kontaminacija najznačajnija su parenteralni pripravci, pripravci koji se daju
u velikim dozama odnosno kroz duže vrijeme.
5.19. Unakrsna kontaminacija mora se izbjegavati pomoću odgovarajućih
tehničkih i organizacijskih mjera, na primjer:
a) proizvodnjom u odvojenim prostorima (zahtijeva se za peniciline, živa
cjepiva, žive bakterijske preparate i neke druge biološke preparate) ili
kampanjskim radom (vremenska separacija) nakon čega slijedi odgovarajuće
čišćenje;
b) osiguravanjem odgovarajućih zračnih međuprostora (tampona) i odvodom zraka;
c) smanjenjem na minimum rizika kontaminacije uzrokovanog recirkulacijom ili
ponovnim ulazom neobrađenog ili nedovoljno obrađenog zraka;
d) čuvanjem zaštitne odjeće unutar prostora gdje se obrađuju proizvodi s
posebnim rizikom od unakrsne kontaminacije;
e) korištenjem postupaka za čišćenje i dekontaminiranje poznate
djelotvornosti, budući da je nedjelotvorno čišćenje opreme uobičajeni izvor
unakrsne kontaminacije;
f) korištenjem »zatvorenih sustava« proizvodnje;
g) ispitivanjem ostataka i označavanjem statusa čišćenja opreme.
5.20. Mjere za sprečavanje unakrsne kontaminacije i njihova djelotvornost
moraju se periodički provjeravati u skladu sa zadanim postupcima.
Validacija
5.21. Studije validacija moraju potkrijepiti dobru proizvođačku praksu i
moraju se provoditi u skladu s određenim postupcima. Rezultati i zaključci se
moraju zapisivati.
5.22. Kad se prihvaća neka nova proizvodna receptura ili metoda pripravljanja,
moraju se poduzeti koraci da se dokaže njihova prikladnost za rutinski rad. Za
definirani proces, koji koristi specificirane materijale i opremu, mora se
dokazati da proizvod dosljedno daje traženu kvalitetu.
5.23. Značajne izmjene proizvodnog procesa, uključujući bilo kakvu promjenu
opreme ili materijala, koje bi mogle utjecati na kvalitetu proizvoda odnosno
reproducibilnost procesa, moraju se validirati.
5.24. Procesi i postupci moraju se kritički periodično ponovno validirati,
kako bi se osigurala i potvrdila njihova podobnost.
Sirovine
5.25. Nabava sirovina obavlja se od odobrenih dobavljača.
5.26. Sirovine se moraju nabavljati od odobrenih dobavljača navedenih u
pripadajućoj specifikaciji i, gdje je moguće, izravno od proizvođača.
5.27. Za svaku isporuku moraju se provjeriti spremnici radi cjelovitosti
pakiranja i žiga i radi usklađenosti tovarnog lista i etiketa dobavljača.
5.28. Ako se jedna isporuka sirovina sastoji od više serija, svaku seriju
potrebno je odvojeno uzorkovati, ispitati i odobriti za upotrebu.
5.29. Sirovine u prostoriji za skladištenje moraju biti odgovarajuće označene.
Na etiketama mora biti navedeno:
– naziv proizvoda i interna šifra, gdje je primjenjivo;
– broj serije dodijeljen prilikom prijma;
– oznaka statusa (npr. u karanteni, na ispitivanju, odobreno za uporabu,
odbijeno), gdje je primjenjivo;
– rok valjanosti ili datum iza kojega je potrebno ponovno ispitivanje, gdje je
primjenjivo.
Kada se koriste potpuno kompjutorizirani sustavi, sve gornje informacije ne
trebaju biti navedene na etiketi.
5.30. Treba provesti odgovarajuće postupke ili mjere da bi se osigurao
identitet sadržaja svakog spremnika sirovina. Spremnici iz kojih su uzeti
uzorci moraju biti označeni odnosno identificirani.
5.31. Koristiti se mogu samo one sirovine koje su odobrene za uporabu od
strane Odjela za kontrolu kakvoće i koje su unutar roka valjanosti.
5.32. Sirovine mogu razdjeljivati jedino određene osobe, prema pisanom
postupku u cilju da se osigura da su ispravni materijali točno izvagani ili
odmjereni, u čiste i odgovarajuće označene spremnike.
5.33. Svaki odvagani materijal i njegova težina ili volumen mora biti
nezavisno provjeren i provjera mora biti registrirana (evidentirana).
5.34. Materijali odvagani za pojedinu seriju moraju se čuvati zajedno te biti
jasno označeni.
Proizvodnja međuproizvoda i poluproizvoda
5.35. Prije nego što se započne bilo koja operacija proizvodnje, mora se
osigurati da su radni prostori i oprema čisti i da nema nikakvih polaznih
materijala, proizvoda, ostataka proizvoda ili dokumenata koji nisu potrebni za
predviđenu operaciju proizvodnje.
5.36. Međuproizvodi i poluproizvodi se moraju čuvati pod odgovarajućim
uvjetima.
5.37. Moraju se validirati kritični procesi.
5.38. Mora se provoditi i bilježiti sva potrebna procesna kontrola kao i
kontrola uvjeta u prostoru.
5.39. Bilo kakvo značajno odstupanje od očekivanog iskorištenja mora se
zabilježiti i istražiti.
Pakovni materijal
5.40. Nabava, rukovanje i kontrola primarnog i tiskanog pakovnog materijala
obavlja se na način kao i za polazne materijale.
5.41. Tiskani materijali moraju biti uskladišteni na odgovarajući način u
osiguranim uvjetima, tako da se isključi neovlašteni pristup. Pojedinačne
etikete i drugi rasuti tiskani materijali moraju se skladištiti i prevoziti u
odvojenim, zatvorenim spremnicima, tako da se izbjegne zamjena. Pakovni
materijali moraju se izdavati za uporabu samo od strane ovlaštenih osoba u
skladu s odobrenim i dokumentiranim postupkom.
5.42. Svakoj isporuci ili seriji tiskanog ili primarnog pakovnog materijala
mora biti dodijeljen kontrolni ili drugi identifikacijski broj.
5.43. Primarni pakovni materijal ili tiskani pakovni materijal koji je
zastario, ili se više ne koristi, mora biti uništen, o čemu treba voditi
evidenciju.
Opremanje
5.44. Prilikom planiranja poslova opremanja, posebno se treba obratiti pažnja
na smanjivanje na minimum rizika od unakrsne kontaminacije te zamjene. Ne
smiju se opremati različiti proizvodi u blizini, osim u slučaju ako su fizički
odvojeni.
5.45. Prije nego se započne operacija pakiranja, moraju se poduzeti mjere da
se osigura da su radni prostor, linije za pakiranje, strojevi za tiskanje i
druga oprema čisti i da nema nikakvih proizvoda, materijala i dokumenata koji
su bili prethodno korišteni, ako oni nisu potrebni za predviđenu tekuću
operaciju pakiranja. Priprema linije mora se obavljati u skladu sa
odgovarajućim listom provjere.
5.46. Naziv i broj serije proizvoda kojim se rukuje mora biti označen na
svakom mjestu ili liniji za opremanje.
5.47. Svi proizvodi i pakovni materijali po zaprimanju u Odjel za opremanje
moraju biti provjereni u pogledu količine, identiteta i usklađenosti sa
postupkom opremanja.
5.48. Spremnici za doziranje moraju biti čisti, a posebice se mora izbjegavati
i uklanjati kontaminante kao što su komadići stakla i čestice metala.
5.49. Nakon doziranja i zatvaranja poželjno je što prije obaviti etiketiranje.
Ako to nije slučaj, moraju se primijeniti odgovarajući postupci kojima se
osigurava izbjegavanje ili zamjena pogrešnog etiketiranja.
5.50. Postupak tiskanja (na primjer šifra, rok valjanosti) izveden odvojeno
ili tijekom opremanja mora se provjeriti i evidentirati. Ručno tiskanje mora
se provjeravati u redovnim intervalima.
5.51. Posebno pozorno treba rabiti pojedinačne etikete te skrbiti o dodatnom
tiskanju izvan linije. Etikete u kolutovima su pogodnije od pojedinačnih, jer
se time izbjegava mogućnost zamjene.
5.52. Ispravnost rada elektronskog čitača šifre, brojača etiketa i sličnih
uređaja treba provjeravati.
5.53. Tiskane i ispupčene/reljefne informacije na pakovnim materijalima moraju
biti jasne i otporne na blijeđenje ili brisanje.
5.54. Kontrola proizvoda na liniji tijekom opremanja mora obuhvatiti:
a) opći izgled pakiranja
b) potpunost pakiranja
c) korištenje ispravnih proizvoda i pakovnih materijala
d) da li je dodatno tiskanje ispravno
e) ispravan rad uređaja za praćenje na liniji (alarma).
Uzorci uzeti sa linije opremanja ne smiju se ponovno vratiti na liniju.
5.55. Proizvodi kod kojih je došlo do neuobičajenih odstupanja mogu se ponovo
vratiti u postupak opremanja tek nakon posebnog pregleda, istrage i odobrenja
ovlaštenog osoblja. O toj operaciji se mora voditi detaljan zapis.
5.56. Bilo kakva značajna ili neuobičajena razlika uočena tijekom bilance
količine poluproizvoda, tiskanih pakovnih materijala i broja proizvedenih
jedinica, mora se istražiti i odgovarajuće objasniti prije odobravanja za
promet.
5.57. Po završetku opremanja, bilo koji neupotrijebljen, a kontrolnim brojem
označen pakovni materijal mora se uništiti i o uništenju učiniti zapis.
Vraćanje neiskorištenog neoznačenog tiskanog materijala na zalihu obavlja se
prema pisanom postupku.
Gotovi proizvodi
5.58. Gotovi proizvodi moraju biti u karanteni do donošenja odluke o
stavljanju u promet, pod uvjetima utvrđenim od strane proizvođača.
5.59. Procjena gotovih proizvoda i dokumentacije potrebne za stavljanje serije
u promet provodi se sukladno odredbama poglavlja 6. Priloga I. ovoga
Pravilnika.
5.60. Nakon donošenja odluke o stavljanju u promet, gotovi se proizvodi moraju
uskladištiti pod uvjetima utvrđenim od strane proizvođača.
Odbijeni, prerađeni i vraćeni materijali
5.61. Odbijeni materijali i proizvodi moraju biti jasno označeni i
uskladišteni u odvojenom prostoru. Oni se moraju ili vratiti dobavljaču, ili
tamo gdje je to primjenjivo, preraditi ili uništiti. Bilo koja od navedenih
aktivnosti mora biti odobrena i zapisana od strane ovlaštenog osoblja.
5.62. Prerada odbijenih proizvoda obavlja se samo iznimno u slučajevima kada
ne utječe na kakvoću gotovog proizvoda, ako je u skladu sa specifikacijama.
Navedeno se provodi prema definiranim i odobrenim postupcima, nakon procjene
rizika o čemu se moraju voditi zapisi.
5.63. Prerada cijele ili dijela prethodne serije koje odgovaraju traženoj
kvaliteti, ugradnjom u seriju istog proizvoda u određenoj fazi proizvodnje,
mora biti unaprijed odobrena. Prerada se mora izvršiti u skladu sa definiranim
postupkom nakon procjene rizika, uzimajući u obzir mogući utjecaj na rok
valjanosti proizvoda. Prerada se mora zapisati.
5.64. Potreba za dodatnim ispitivanjem bilo kojeg gotovog proizvoda koji je
prerađen, ili koji sadrži ugrađen proizvod, mora biti razmotrena od strane
Odjela za kontrolu kakvoće.
5.65. Proizvodi koji su vraćeni s tržišta i koji su prošli kontrolu
proizvođača moraju se uništiti osim ako ne postoji sumnja u kakvoću vraćenih
proizvoda, isti se mogu uzeti u obzir za ponovnu prodaju, ponovno označavanje
ili preradu u sljedećoj seriji, tek nakon što su kritički procijenjeni od
strane Odjela za kontrolu kakvoće u skladu s pisanim postupkom. Prilikom ove
procjene treba uzeti u obzir prirodu proizvoda, posebne uvjete skladištenja
koje proizvod zahtijeva, njegovo stanje i povijest te vrijeme proteklo od
puštanja u promet. Ako postoji bilo kakva sumnja u vezi kakvoće proizvoda, on
se ne može smatrati pogodnim za promet ili ponovnu upotrebu, unatoč mogućoj
kemijskoj obradi aktivne komponente. Sve poduzete aktivnosti moraju se
odgovarajuće zapisati.
6. KONTROLA KAKVOĆE
Načelo
Kontrola kakvoće se bavi uzorkovanjem, specifikacijama i ispitivanjima kao i
postupcima organizacije, dokumentacije i odobravanja za uporabu, koji
osiguravaju da su izvršena potrebna i relevantna ispitivanja, i da materijali
nisu odobreni za upotrebu, kao ni proizvodi za prodaju ili za opskrbu, sve dok
se njihova kakvoća ne bude smatrala zadovoljavajućom.
Kontrola kakvoće nije ograničena samo na laboratorijsko ispitivanje, već
sudjeluje u donošenju svih odluka koje se odnose na kakvoću proizvoda.
Neovisnost Kontrole kakvoće od Proizvodnje smatra se temeljnom za
zadovoljavajući rad Kontrole kakvoće.
Opće smjernice
6.1. Svaki nositelj proizvodne dozvole mora imati Odjel za kontrolu kakvoće.
Taj odjel mora biti nezavisan od drugih odjela i pod rukovođenjem osobe s
odgovarajućom kvalifikacijom i iskustvom, koja na raspolaganju ima jedan ili
više analitičkih laboratorija. Moraju biti dostupna odgovarajuća sredstva kako
bi osigurali da se svi poslovi kontrole kvalitete provode efikasno i pouzdano.
6.2. Osnovne odgovornosti rukovoditelja Kontrole kakvoće opisani su u Osoblju.
Obveze Odjela kontrole kakvoće su uspostavljanje, validacija i primjena svih
postupaka kontrole kakvoće, čuvanje kontra uzoraka materijala i proizvoda,
osiguravanje pravilnog označavanja spremnika materijala i proizvoda,
osiguravanje praćenja stabilnosti proizvoda, sudjelovanje u ispitivanjima
reklamacija vezanih uz kakvoću proizvoda, itd. Sve ove aktivnosti se moraju
obavljati u skladu s pisanim postupcima, i tako gdje je potrebno, trebaju se
zabilježiti.
6.3. Procjena gotovog proizvoda mora obuhvaćati sve bitne čimbenike,
uključujući uvjete proizvodnje, rezultate procesne kontrole, pregled
proizvodne dokumentacije, uključujući i dokumentaciju opremanja, usklađenost
sa specifikacijom gotovog proizvoda i kontrolu opremljenosti gotovog
proizvoda.
6.4. Osoblje Kontrole kakvoće mora imati pristup u proizvodnju radi
uzorkovanja i istraživanja prema potrebi.
Dobra laboratorijska praksa (DLP) u Kontroli kakvoće (KK)
6.5. Prostorije i oprema laboratorija za kontrolu kakvoće moraju udovoljiti
općim i posebnim zahtjevima za prostore Kontrole kakvoće.
6.6. Zaposlenici, prostorije i oprema u laboratorijima moraju odgovarati
zadacima određenim prirodom i veličinom proizvodnje. Uporaba vanjskih
laboratorija može biti prihvaćena iz posebnih razloga, no to mora biti u
zapisima Kontrole kakvoće.
Dokumentacija
6.7. Laboratorijska dokumentacija se mora pridržavati smjernica iz članka 23.
ovoga Pravilnika. Odjelu za kontrolu kakvoće uvijek moraju biti na
raspolaganju sljedeći dokumenti:
– specifikacije
– postupci uzorkovanja
– postupci ispitivanja i zapisi (uključujući analitičke odnosno laboratorijske
dnevnike/bilježnice)
– analitički izvještaji odnosno certifikati
– podaci praćenja uvjeta u proizvodnji, tamo gdje se traži
– zapisi o validaciji metoda ispitivanja, tamo gdje je primjenjivo
– postupci baždarenja i zapisi o baždarenju instrumenata i održavanju opreme.
6.8. Sva dokumentacija Kontrole kakvoće koja se odnosi na zapise o seriji
proizvoda mora se čuvati jednu godinu nakon isteka roka valjanosti i najmanje
5 godina nakon puštanja u promet.
6.9. Za neke podatke (npr. rezultati analitičkih ispitivanja, kontrole uvjeta,
iskorištenja) preporučuje se da se zapisi vode na način koji omogućava
procjenu trenda (trend analiza).
6.10. Pored podataka koji su sastavni dio dokumentacije o seriji proizvoda,
moraju se čuvati i biti na raspolaganju i drugi originalni podaci kao što su
laboratorijske bilježnice odnosno zapisi.
Uzorkovanje
6.11. Uzorkovanje se mora provesti u skladu s odobrenim pisanim postupcima
koji navode:
– metodu uzorkovanja
– opremu koja se mora koristiti
– količinu uzorka koji se mora uzeti
– upute za bilo koje potrebno daljnje dijeljenje uzorka
– označavanje uzorkovanih spremnika
– vrstu spremnika koja će se koristiti
– bilo koje mjere predostrožnosti kojih se mora pridržavati, posebno u pogledu
uzorkovanja sterilnih ili štetnih materijala
– uvjete skladištenja
– upute za čišćenje i čuvanje pribora za uzorkovanje.
6.12. Kontra uzorci moraju predstavljati reprezentativni dio serije materijala
ili proizvoda iz kojih su uzeti. Također se mogu uzeti drugi uzorci kako bi se
pratili najkritičniji dijelovi procesa (npr. početak ili kraj procesa).
6.13. Spremnici s uzorcima moraju imati etiketu s oznakom sadržaja (naziv
proizvoda), broj serije, datum uzorkovanja i oznaku spremnika iz kojeg su
uzorkovani.
6.14. Kontra uzorci svake serije gotovih proizvoda moraju se čuvati godinu
dana nakon isteka roka valjanosti. Gotovi proizvodi se čuvaju u njihovom
originalnom pakiranju i skladište u propisanim uvjetima. Uzorci polaznih
materijala (osim otapala, plinova i vode) moraju se čuvati najmanje dvije
godine nakon donošenja odluke za uporabu, ako to dopušta njihova stabilnost.
Ovaj se period može skratiti ako je njihova stabilnost, kako je navedeno u
njihovoj specifikaciji, kraća. Količina kontra uzoraka materijala i proizvoda
mora biti dovoljna da omogući ponovno potpuno ispitivanje.
Ispitivanje
6.15. Metode ispitivanja (analitičke metode) moraju biti validirane. Svi
postupci ispitivanja (analitičke metode) opisani u dokumentaciji za dobivanje
registracijske dozvole moraju se provoditi u skladu s odobrenim metodama.
6.16. Dobiveni rezultati moraju se zapisati i provjeriti da bi bili sigurni da
su međusobno u skladu. Bilo kakva izračunavanja moraju se kritički provjeriti.
6.17. Obavljena ispitivanja moraju se zapisati. Zapisi moraju uključiti
najmanje sljedeće:
a) naziv materijala ili proizvoda i, gdje je potrebno, farmaceutski oblik
b) broj serije i, gdje je prikladno, naziv proizvođača odnosno dobavljača
c) odgovarajuću specifikaciju i postupak ispitivanja
d) rezultate ispitivanja, uključujući primjedbe/zapažanja, račune i reference
na bilo koje certifikate analize
e) datume ispitivanja
f) inicijale osoba koje su obavile ispitivanja
g) inicijale osoba koje su ovjerile ispitivanje i račun, gdje je prikladno
h) jasnu odluku o kakvoći – odobravanju ili odbijanju (ili drugi status
odluke), te datum i potpis odgovorne osobe.
6.18. Procesna kontrola, uključujući onu koja se provodi od strane osoblja u
proizvodnji, mora se provoditi u skladu s metodama odobrenim od strane
Kontrole kakvoće, a rezultati moraju biti zapisani.
6.19. Posebna pozornost se mora obratiti kakvoći laboratorijskih reagensa,
volumetrijskom staklenom posuđu i otopinama, referentnim standardima i
podlogama. Isti moraju biti pripremljeni u skladu s pisanim postupcima.
6.20. Laboratorijski reagensi namijenjeni za dulju vremensku uporabu moraju
imati označeni datum pripravljanja i potpis osobe koja ih je pripravila. Datum
isteka valjanosti nestabilnih reagensa i podloga mora biti naznačen na
etiketi, zajedno s posebnim uvjetima skladištenja. Pored toga, za
volumetrijske otopine mora biti naznačen datum zadnje standardizacije i važeći
faktor.
6.21. Tamo gdje je potrebno, datum prijama bilo koje supstance rabljene za
ispitivanja (npr. reagensi i referentni standardi) mora biti naznačen na
spremniku. Mora se pridržavati uputa za uporabu i skladištenje. U nekim
slučajevima može biti potrebno provesti identifikaciju ili ostala ispitivanja
reagensa, tijekom zaprimanja ili prije uporabe.
6.22. Životinje koje se koriste za ispitivanje materijala ili proizvoda, gdje
je primjenjivo, trebaju biti stavljene u karantenu prije uporabe. Treba ih
čuvati i kontrolirati na način koji osigurava njihovu podobnost za namjeravanu
uporabu. Moraju biti identificirane (označene) i moraju se voditi odgovarajući
zapisi, koji pokazuju povijest njihovog korištenja.
7. UGOVORNA PROIZVODNJA I ANALIZA
Načelo
Ugovorna proizvodnja i analiza moraju biti pravilno definirane, ugovorene i
kontrolirane. Mora se zaključiti pisani ugovor između naručitelja ugovora i
izvršitelja ugovora koji jasno utvrđuje obaveze svake strane. Ugovor mora
jasno utvrditi način na koji »odgovorna osoba« odobrava svaku seriju proizvoda
za promet.
Opće smjernice
7.1. Ugovorna proizvodnja i analiza moraju biti uređeni pisanim ugovorom.
7.2. Ugovorna proizvodnja i analiza moraju biti u skladu s odobrenjem za
promet predmetnog proizvoda.
Naručitelj ugovora
7.3. Naručitelj ugovora odgovoran je za određivanje podobnosti izvršitelja
ugovora, za uspješno obavljanje traženog posla i za osiguranje pridržavanja
načela i smjernica DPP-a.
7.4. Naručitelj ugovora mora izvršitelju ugovora dati sve potrebne informacije
u skladu s odobrenjem za promet.
7.5. Naručitelj ugovora mora osigurati da su svi proizvedeni proizvodi i
materijali koji su mu isporučeni od strane izvršitelja ugovora u skladu sa
specifikacijama ili da su proizvodi odobreni za uporabu od strane »odgovorne
osobe«.
Izvršitelj ugovora
7.6. Izvršitelj ugovora mora imati odgovarajuće prostorije i opremu, znanja i
iskustva i kompetentno osoblje za zadovoljavajuće izvršavanje poslova
propisanog od strane naručitelja ugovora. Ugovornu proizvodnju može preuzeti
samo proizvođač koji ima proizvodnu dozvolu.
7.7. Izvršitelj ugovora mora osigurati da su svi proizvodi ili materijali koji
su mu isporučeni podobni za namjeravanu svrhu.
7.8. Izvršitelj ugovora ne smije prenijeti trećoj strani bilo koji posao koji
je njemu ugovorom povjeren bez prethodne procjene i odobrenja od strane
naručitelja ugovora. Ugovor između izvršitelja ugovora i trećeg mora osigurati
da sve proizvodne i analitičke informacije budu raspoložive na isti način kao
između naručitelja ugovora i izvršitelja ugovora.
7.9. Izvršitelj ugovora mora se uzdržati od bilo koje aktivnosti koja bi mogla
utjecati na kakvoću proizvoda proizvedenog odnosno analiziranog za naručitelja
ugovora.
Ugovor
7.10. Ugovor se mora sastaviti između naručitelja ugovora i izvršitelja
ugovora kojim se specificiraju individualne odgovornosti koje se odnose na
proizvodnju i kontrolu proizvoda. Tehnički dio ugovora moraju utvrditi osobe
koje posjeduju odgovarajuće znanje iz farmaceutske tehnologije, analize i
dobre proizvođačke prakse.
7.11. Ugovor mora specificirati način na koji »odgovorna osoba« odobrava
seriju proizvoda za prodaju tako da je svaka serija proizvedena i provjerena
sukladno zahtjevima odobrenja za stavljanje u promet.
7.12. Ugovor mora jasno opisati odgovorne za nabavu materijala, njihovo
ispitivanje i odobravanje za upotrebu, za proizvodnju i kontrolu kakvoće,
uključujući procesnu kontrolu i tko je odgovoran za uzorkovanje i analizu. U
slučaju ugovorne analize, u ugovoru mora biti navedeno da li izvršitelj
ugovora mora uzimati uzorke u prostorijama proizvođača.
7.13. Zapisi proizvodnje, analize i distribucije, te kontra uzorke mora
čuvati, ili imati na raspolaganju naručitelj ugovora. Bilo koji zapisi
relevantni za procjenu kvalitete proizvoda u slučaju reklamacije ili
pretpostavljenog odstupanja moraju biti dostupni i specificirani u uputama o
odstupanjima i povlačenju proizvoda iz prometa naručitelja ugovora.
7.14. Ugovor mora omogućiti naručitelju ugovora posjetu pogona izvršitelja
ugovora.
7.15. U slučaju ugovorne analize, izvršitelj ugovora podliježe nadzoru
nadležnih tijela.
8. REKLAMACIJE I POVLAČENJE PROIZVODA
Načelo
Sve reklamacije i druge informacije u svezi potencijalno manjkavih proizvoda
moraju biti pažljivo preispitane u skladu s pisanim postupcima. Mora se
odrediti brz i djelotvoran sustav povlačenja proizvoda iz prometa, za
proizvode za koje se zna ili se sumnja da su neodgovarajuće kakvoće.
Reklamacije
8.1. Trebaju se odrediti osobe zadužene za reklamacije i odlučivanje o mjerama
koje se moraju poduzeti.
8.2. Moraju postojati pisani postupci u svezi mjera koje se moraju poduzeti,
uključujući i potrebu za povlačenjem proizvoda, u slučaju reklamacija koje
dovode do mogućih odstupanja proizvoda.
8.3. Bilo koja reklamacija u svezi manjkavosti proizvoda mora biti zapisana sa
svim originalnim pojedinostima i temeljito ispitana. Osoba zadužena za KK mora
biti uključena u ispitivanju takvih prigovora.
8.4. Ako je manjkavost proizvoda otkrivena (ili se sumnja) na nekoj seriji,
moraju se razmotriti i druge serije, da se odredi da li su i one
neodgovarajuće kakvoće. Posebno moraju biti ispitane one serije koje
eventualno sadrže dorađene dijelove serije proizvoda neodgovarajuće kakvoće.
8.5. Sve odluke i poduzete mjere kao i rezultat reklamacije moraju se
evidentirati i moraju se navesti reference u zapisu odgovarajuće serije
proizvoda.
8.6. Evidencije o reklamacijama moraju se redovito pregledavati u cilju
utvrđivanja posebnih ili ponavljajućih neispravnosti koje zahtijevaju posebno
razmatranje i eventualno povlačenje proizvoda koji su stavljeni u promet.
8.7. Nadležna tijela moraju biti obaviještena ako proizvođač razmatra
poduzimanje aktivnosti nakon kvarenja proizvoda ili bilo kojih drugih
poteškoća u svezi kakvoće proizvoda.
Povlačenje proizvoda
8.8. Treba odrediti odgovornu osobu za izvršavanje i koordinaciju povlačenja
proizvoda te osobe za rad na povlačenju.
8.9. U cilju organiziranja bilo koje radnje povlačenja proizvoda, moraju se
utvrditi pisani postupci koji se moraju redovito provjeravati.
8.10. Postupak povlačenja proizvoda mora se hitno započeti, u bilo koje
vrijeme.
8.11. Evidencije o isporučivanju moraju biti uvijek na raspolaganju osobama
odgovornim za povlačenje i moraju sadržavati dovoljno informacija o
veleprodajama i izravno opskrbljenim korisnicima uključujući i one za izvezene
proizvode i uzorke lijekova.
8.12. Povučeni proizvodi moraju se označiti i uskladištiti u odvojenom
sigurnom prostoru do donošenja konačne odluke.
8.13. Tok rješavanja povlačenja treba biti evidentiran i treba se izdati
konačno izvješće uključujući i bilancu isporučenih i vraćenih količina
proizvoda.
8.14. Djelotvornost postupaka za povlačenje mora se povremeno procjenjivati.
Prethodno ||
|
|
|
|
Poslovni forum - One Stop Shop |
|
|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
Istraživanje tržišta
Poslovni izvještaji
Internet marketing
Izrada web stranica
Izrada CMS stranica
Hosting i domene
Imenici i adresari
Poslovni ugovori
Poslovne usluge
Trgovine i usluge
Poslovna psihologija
Poslovni programi
Oglasi i obavijesti
Korisni linkovi
Besplatne stvari
Poslovni forum
Primjeri ugovora
Poslovne ponude
| |
|
IZRADA WEB STRANICA
Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi tvrtka trebala imati web stranice:
Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.
Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.
Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.
Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, obrazaca za kontakt, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.
Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.
Branding: Web stranice su važan alat za branding tvrtke, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.
Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.
Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.
Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
|
|
Napomena!
Internet je dostupan milijunima ljudi. Ipak, neke tvrtke još uvijek ne shvaćaju moć Interneta.
Neke tvrtke uopće nemaju internet stranice, a neke imaju tako amaterske i loše
da je to gotovo nevjerojatno.
Priuštite si stvarno kvalitetne stranice. Sada po
prvi puta imate priliku kvalitetno predstaviti svoju tvrtku milijunima ljudi.
Da
li ćete tu priliku iskoristiti, to ovisi samo o Vama.
CMS - Content Menagment System - Izrada web stranica |
Što je to CMS?
CMS ili Content Menagment System
je izraz za programirane internet stranice što
Vam omogućava da samostalno i jednostavno unosite ili brišete sadržaj sa
svojih internet stranica putem jednostavnog i preglednog administratorskog
sučelja, a što je vrlo bitno, bez ikakvih posebnih predznanja.
Za rad Vam dovoljan je samo Vaš preglednik web stranica (browser), a to je
upravo Vaš Internet Explorer ili neki drugi program koji upravo i sada koristite kada čitate ovaj tekst.
Tekst je moguće unositi direktno ili tako da ga jednostavno kopirate iz
Microsoft Worda ili drugog tekst editora, a formatirate ga onako kako ste
navikli u svom programu za obradu teksta. Kao što pišete stranice u Wordu,
ili Excelu, tako pišete i sadržaj za Vaše web stranice, direktno u Vašem
Control panelu, ili sve napišete u npr. Wordu, a potom to isto kopirate na
svoje stranice. Da ste naručili i "klasičnu" izradu web stranica, svejedno
bi morali pripremiti tekst i fotografije.
Kako bi se upoznali sa CMS aplikacijama pripremili smo Vam veliki broj primjera i pregleda.
Izrada web stranica za tvrtke, obrte i privatne osobe. Kvalitetna izrada web stranica prilagođenih mobilnim uređajima. Privucite korisnike suvremenim web stranicama. Iskoristite priliku! Pregledajte recenzije naših klijenata i uvjerite se zašto smo mi Vaš pravi izbor. Izrada web trgovina. Web shop i besplatne web stranice prilagođene vašem poslovanju. Savjetovanje i podrška. Napredne funkcionalnosti. Vrhunska usluga. Povoljne cijene. SEO Optimizacija. Suvremen dizajn i visoka tehnička kvaliteta izrade internet stranica. Besplatna izrada web stranica u sklopu naših promotivnih akcija. Besplatne stranice za poduzetnike i udruge. Besplatne stranice za obrtnike i male poduzetnike. Izrada web stranica besplatno brzo i povoljno! Izrađujemo web stranice koje vas spajaju s novim poslovnim prilikama, optimizirane za povećanje uspješnosti online poslovanja. Izrađujemo uspješne web stranice i napredna web rješenja kreirana prema vašim zahtjevima. Besplatna izrada web stranica za obrtnike i male poduzetnike.
|
Detaljne informacije o izradi CMS internet stranica - Klikni i saznaj! |
|
|
|
|
| | |