 |
 |
|
MINISTARSTVO MORA, TURIZMA, PROMETA I RAZVITKA
Na temelju članka 1025. točke 21. i 22. Pomorskog zakonika
> >
(»Narodne novine«,
br. 181/04), ministar mora, turizma, prometa i razvitka, donosi
PRAVILNIK
O RUKOVANJU OPASNIM TVARIMA, UVJETIMA I NAČINU OBAVLJANJA PRIJEVOZA U POMORSKOM
PROMETU, UKRCAVANJA I ISKRCAVANJA OPASNIH TVARI, RASUTOG I OSTALOG TERETA U
LUKAMA, TE NAČINU SPRJEČAVANJA ŠIRENJA ISTEKLIH ULJA U LUKAMA
I. OPĆE ODREDBE
Članak 1.
Ovim Pravilnikom propisuje se rukovanje opasnim tvarima u lukama, uvjeti i
način pod kojima će se obavljati prijevoz, ukrcavanje i iskrcavanje opasnih
tvari, rasutog i ostalih tereta u lukama, te način sprječavanja širenja
isteklih ulja.
Članak 2.
Ako ovim Pravilnikom nije drugačije određeno, pojedini izrazi upotrijebljeni u
ovom Pravilniku imaju ova značenja:
1. opasne tvari su tvari određene Zakonom o prijevozu opasnih tvari, tvari
klasificirane po IMDG kodeksu, opasne tekuće tvari nabrojene u Poglavlju 17
IBC Kodeksa, ukapljeni plinovi nabrojeni u Poglavlju 19 IGC Kodeksa, krute
tvari koje se odnose na Dodatak B, BC Kodeksa, one tvari za čiji prijevoz su
odgovarajući preduvjeti navedeni u skladu s člankom 1.1.3 IBC Kodeksa ili
člankom 1.1.6 IGC Kodeksa;
2. onečišćujuće tvari su ulja kako su definirana u Aneksu I MARPOL (73/78)
konvencije, štetne tekuće tvari kako je definirano u Aneksu II MARPOL(73/78)
konvencije, štetne tvari kako je definirano u Aneksu III MARPOL (73/78)
konvencije;
3. stručna osoba je svaka osoba koja je stručno osposobljena za rukovanje
određenim opasnim tvarima i koja je kao takva određena od pravne osobe koja je
registrirana za djelatnost rukovanja opasnim tvarima;
4. rukovanje opasnim tvarima obuhvaća: ukrcaj, iskrcaj i prekrcaj iz broda ili
vozila, uskladištenje, podizanje iz skladišta i prijevoz opasnih tvari na
području luke;
5. vozilo je svako kopneno prijevozno sredstvo uključujući i posebno vozilo za
rukovanje opasnim tvarima na brodu;
6. opasne kemikalije su tekućine s tlakom para koji ne prelazi 0,28 MPa pri
temperaturi od 37,8oC, koje su opasne zbog zapaljivosti ili eksplozije, te su
biološki opasne zbog svoje reaktivnosti.
7. lučka uprava jest pravna osoba koja upravlja lukom otvorenom za javni
promet, odnosno ovlaštenik koncesije za luke posebne namjene
8. Ministarstvo jest ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka
9. Ministar jest ministar mora, turizma, prometa i razvitka
10. ovlaštenik koncesije je prava ili fizička osoba koje temeljem ugovora o
koncesiji ovlaštena obavljati gospodarsku djelatnost rukovanja opasnih tvari u
luci.
11. Kapetanija jest lučka Kapetanija.
Članak 3.
Na rukovanje opasnim tvarima u upakiranom, razlivenom i rasutom stanju, te
ukapljenim plinovima na brodu u luci, te na prijevoz opasnih tvari u pomorskom
prometu osim mjera sigurnosti propisanih ovim Pravilnikom, odgovarajuće se
primjenjuju i tehnička pravila Priznate organizacije (u daljnjem tekstu:
pravila), odredbe Međunarodne konvencije o zaštiti ljudskih života na moru (u
daljnjem tekstu: SOLAS 1974 ), Međunarodnog Kodeksa opasnih tvari (IMDG Code),
Međunarodnog kodeksa za gradnju i opremu brodova koji prevoze ukapljene
plinove u razlivenom stanju (IGC Code, 1975 ), Međunarodne konvencije o
sprečavanju onečišćenja mora s brodova s Protokolom (u daljnjem tekstu:
(MARPOL 73/78 ), Međunarodnog kodeksa za gradnju i opremanje brodova za
prijevoz opasnih kemikalija u razlivenom stanju iz 1971. i 1983. godine (IBC
Code 1971, 1983), Međunarodnog kodeksa za sigurno rukovanje krutim rasutim
teretima (BC Code, 1998) te Međunarodnog kodeksa za sigurno ukrcavanje i
iskrcavanje brodova za prijevoz rasutih tereta (BLU Code, 1998).
Članak 4.
Prilikom rukovanja opasnim tvarima u luci ili na određenom području luke
moraju se primjenjivati i posebni propisi koji se odnose na proizvodnju,
promet, korištenje i skladištenje, odnosno primjenu ili uklanjanje, te
uništenje tih tvari, kao i posebne sigurnosne, zaštitne i druge mjere utvrđene
posebnim aktom lučke uprave.
Članak 5
Lučka uprava dužna je uspostaviti službu nadzora rukovanja opasnim tvarima i
provođenja sigurnosnih, odnosno zaštitnih i drugih mjera, te odrediti način
obavještavanja nadležnih tijela i određenih službi u slučaju opasnosti.
Članak 6.
Lučka uprava dužna je dostaviti zapovjedniku broda odnosno pomorskom agentu
broda koji prevozi opasne tvari operativno uputstvo s informacijama o svim
bitnim činjenicama i okolnostima za pristajanje i boravak broda u luci, o
rukovanju opasnim tvarima u luci, smještanju zaštitnih sredstava, načinu
pozivanja zaštitnih službi u luci, snabdijevanju broda i dr.
Pomorski agent dužan je upoznati zapovjednika broda koji prevozi opasne tvari
s odredbama ovoga Pravilnika, posebnim aktom iz članka 4. ovoga Pravilnika i
drugim propisima koji se primjenjuju u luci za vrijeme rukovanja opasnim
tvarima.
Članak 7.
Zabranjeno je rukovanje opasnim tvarima u luci ako luka, odnosno dio luke,
nije posebno organiziran za rukovanje tim tvarima, te ako stručna osoba nije
prisutna na mjestu rukovanja opasnim tvarima.
Zabranjeno je rukovanje u luci opasnim tvarima koje su isključene iz javnog
prijevoza.
Ako luka ili dio luke nije posebno opremljen za rukovanje opasnim tvarima,
Ministarstvo može iznimno odobriti rukovanje opasnim tvarima uz suglasnost
Ministarstva unutarnjih poslova.
II. PRIJAVLJIVANJE OPASNIH ILI ONEČIŠĆUJUĆIH TVARI
Članak 8.
Opasne ili onečišćujuće tvari ne smiju biti ponuđene za prijevoz ili ukrcane
na brod bez obzira na veličinu broda, dok se zapovjedniku ili brodaru ne
dostavi Izjava s potrebnim podacima o teretu kako je navedeno u članku 9.dio
C. ovoga Pravilnika.
Krcatelj je dužan dostaviti zapovjedniku ili brodaru izjavu iz stavka 1. ovoga
članka i osigurati da je pošiljka ponuđena za prijevoz upravo ona na koju se
odnosi izjava.
Članak 9.
Prije uplovljenja broda u luku koji prevozi opasne ili onečišćujuće tvari ili
dovoza istih drugim vozilima u luku, lučkoj upravi mora se podnijeti pisana
Deklaracija o opasnim ili onečišćujućim tvarima (u daljnjem tekstu
Deklaracija). Deklaracija mora sadržavati sljedeće podatke:
A. Podaci o brodu:
(a) brodski identifikacijski podaci (ime, pozivni znak, IMO broj, MMSI broj);
(b) nosivost, gaz, i duljina broda
(c) luku odredišta
(d) za brod koji napušta hrvatsku luku: procijenjeno vrijeme odlaska iz luke i
procijenjeno vrijeme dolaska u luku odredišta;
(e) za brodove uplovljavaju u hrvatske luke: procijenjeno vrijeme dolaska u
luku odredišta
(f) ukupan broj osoba na brodu
(g) potvrda o financijskom osiguranju u slučaju onečišćenja
(h) Potvrda o sposobnosti broda za krcanje opasnih tvari u upakiranom ili
rasutom stanju
(i) da li tanker ima dvostruku oplatu, ako nema navesti kategoriju tankera
B. Podaci o vozilu:
(a) Vrsta vozila
(b) Oznaka vozila
(c) Predviđeno vrijeme dolaska u luku
C. Podaci o teretu:
(a) ispravni tehnički naziv, IMO klasa tereta u skladu s IMDG, IBC i IGC
kodeksom i, tamo gdje je potrebno klasu broda kako je definirano INF kodeksom,
UN broj, količina i smještaj takvih tvari na brodu te, ako se prevoze u
transportnim jedinicama različitim od tankova njihov identifikacijski broj;
(b) Potvrdu o postojanju liste ili manifesta ili odgovarajućeg plana ukrcaja
sa detaljima o opasnim ili onečišćujućim tvarima te o njihovoj lokaciji na
brodu
(c) Adresa od koga se mogu dobiti detaljni podaci o opasnim ili onečišćujućim
tvarima
D. Podaci o radioaktivnim tvarima:
(a) vrsta i stanje opasne tvari (fizičko i kemijsko);
(b) radioaktivnost u becquerelima (Bq)
(c) kategorija koleta (žuta ili bijela naljepnica);
(d) stupanj zračenja ako se radi o koletima žute boje;
(e) grupa radiotoksičnosti.
Deklaracija mora sadržavati izjavu da su podaci navedeni u deklaraciji
istiniti, da su tvari pravilno opisane odgovarajućim tehničkim nazivom,
klasificirane, upakirane i obilježene te da su u svakom pogledu pogodne za
transport u skladu s primjenjivim međunarodnim i nacionalnim propisima.
Obrazac Deklaracije sa sadržajem na hrvatskom i engleskom jeziku, sastavni je
dio ovog Pravilnika. (Prilog 1.)
Deklaracija se mora podnijeti i za opasne ili onečišćujuće tvari u provozu na
brodu.
Za brod koji plovi u hrvatske luke ili na sidrišta, Deklaracija se mora
podnijeti najkasnije po isplovljenju broda iz luke ukrcaja ili odmah po
saznanju luke odredišta, odnosno ne kasnije od 48 sati prije uplovljenja broda
u luku.
Za opasne ili onečišćujuće tvari koje se prevoze vozilima Deklaracija se mora
podnijeti najkasnije 48 sati prije početka rukovanja opasnim ili onečišćujućim
tvarima.
Brodovi koji prevoze opasne ili onečišćujuće tvari moraju prilikom uplovljenja
ili isplovljenja iz hrvatskih luka dostaviti podatke iz Deklaracije Dio A. i
Dio C. kapetaniji u rokovima iz stavka 4. i 5. ovoga članka.
Članak 10.
Deklaraciju iz članka 9. ovoga Pravilnika, lučkoj upravi dužan je podnijeti:
1. krcatelj ako se opasne i onečišćujuće tvari ukrcavaju u brod iz vozila;
2. ovlaštenik koncesije ako se opasne ili onečišćujuće tvari ukrcavaju u brod
ili u vozilo iz lučkog skladišta;
3. brodar, zapovjednik ili pomorski agent ako se opasne ili onečišćujuće tvari
iskrcavaju iz broda ili ako se nalaze na brodu u provozu.
Članak 11.
Za rukovanje opasnim tvarima na brodu koje se odvija kontinuirano na temelju
jedne dispozicije podnosi se samo jedna deklaracija, bez obzira na broj vozila
u koja će se te tvari ukrcavati, odnosno iz kojih će se iskrcavati.
Članak 12.
Brod koji prevozi ili namjerava krcati opasne ili onečišćujuće tvari, odnosno
vozilo koje prevozi takve tvari ne smiju uploviti odnosno ući u luku prije
nego što mu lučka uprava na temelju podnesene Deklaracije ne odobri
uplovljenje odnosno ulazak u luku.
Lučka uprava dužna je u slučaju neodobravanja uplovljenja broda odnosno ulaska
vozila u luku o tome odmah izvijestiti kapetaniju pisanim putem uz
obrazloženje.
Lučka uprava dužna je jedan primjerak Deklaracije s odobrenjem odmah dostaviti
Kapetaniji.
Prije uplovljenja broda u luku, kapetanija može izvršiti pregled opasnih
tvari. Na zahtjev kapetanije pregledu mora prisustvovati i stručnjak za
prijavljenu vrstu opasnih tvari, koja utvrđuje stanje tih tvari. Troškove za
rad stručnjaka snosi podnositelj deklaracije.
Pregled opasnih tvari obavlja se na mjestu koje odredi Kapetanija u dogovoru s
lučkom upravom.
Članak 13.
Svaki brod kada prevozi opasne ili onečišćujuće tvari mora imati detaljan plan
ukrcanih tvari na brodu ili Manifest tereta, koji mora sadržavati sljedeće
podatke: UN broj, klasa tvari, lokacija na brodu, količina.
Brod koji prevozi opasne ili onečišćujuće tvari dužan je preslik plana ili
Manifesta tereta iz stavka 1. ovog članka dostaviti najkasnije prije
isplovljenja iz luke Kapetaniji.
III. ZAJEDNIČKE SIGURNOSNE MJERE ZA RUKOVANJE OPASNIM TVARIMA U UPAKIRANOM ILI
RASUTOM STANJU
Članak 14.
Opasne tvari u upakiranom ili rasutom stanju dijele se na ove klase:
Klasa 1 : Eksplozivi
Klasa 2: Plinovi pod tlakom, ukapljeni ili otopljeni pod tlakom
Klasa 3: Zapaljive tekućine
Klasa 4.1: Zapaljive krute tvari
Klasa 4.2 Tvari podložne samozapaljenju
Klasa 4.3 Tvari koje u dodiru s vodom razvijaju zapaljive plinove
Klasa 5.1 Oksidirajuće tvari
Klasa 5.2 Organski peroksidi
Klasa 6.1: Otrovne tvari
Klasa 6.2: Infektivne tvari
Klasa 7 : Radioaktivne tvari
Klasa 8: Korozivne tvari
Klasa 9. Ostale opasne tvari, tj. tvari za koje je znanstveno ispitivanje
pokazalo da se na temelju određenih svojstava tvari ne mogu svrstati u klase
od 1. do 8. ovog članka (azbest, suhi led, magnetni materijali).
Članak 15.
Lučka uprava dužna je posebnim aktom uz suglasnost Ministarstva, Ministarstva
unutarnjih poslova, Ministarstva zdravstva i Državne uprave za zaštitu
okoliša, odrediti klasu i količinu opasnih tvari kojom se može rukovati u luci
odnosno s kojom brod može ući u luku.
Članak 16.
Brod koji prevozi opasne tvari, odnosno ovlaštenik koncesije dužni su
osigurati da mjesta na kojima se rukuje opasnim tvarima budu opskrbljena
odgovarajućim sredstvima prve pomoći.
Članak 17.
Kapetanija će zabraniti ulazak u luku brodu, odnosno vozilu koji prevozi
opasne tvari:
1. ako nije podnesena deklaracija
2. ako utvrdi da se radi o opasnim tvarima čije je unošenje ili rukovanje u
luci zabranjeno;
3. ako prilikom pregleda opasnih tvari utvrdi da podaci u deklaraciji ne
odgovaraju stvarnom stanju opasnih tvari;
4. ako brod ili vozilo prevozi veću količinu opasnih tvari od količine koja je
dozvoljena za konkretnu luku;
5. ako opasne tvari nisu propisno pakovane ili nisu obilježene naljepnicama,
te označene tehničkim nazivima;
6. ako kontejneri za suhi teret sadrže nezdružive (inkompatibilne) opasne
tvari;
7. ako su kontejneri i prijenosni tankovi tehnički neispravni ili nemaju
svjedodžbu o sigurnosti;
8. ako je pakovanje opasnih tvari toliko oštećeno da može izazvati opasnost
prilikom rukovanja;
9. ako odjeljivanje (separacija) opasnih tvari nije provedena prema
odgovarajućim tehničkim pravilima;
10. ako naprave za rukovanje opasnim tvarima nisu ispravne ili nisu prikladne.
11. ako brod ne posjeduje odgovarajuće svjedodžbe za prijevoz opasnih tvari.
Članak 18.
Ako prilikom pregleda opasnih tvari kapetanija utvrdi da postoje nedostaci
koji po svojoj prirodi ne predstavljaju neposrednu opasnost, naložit će da se
nedostaci otklone u određenom roku.
Ako prilikom pregleda opasnih tvari Kapetanija utvrdi da postoje nedostaci
koji po svojoj prirodi predstavljaju neposrednu opasnost naredit će brodu da
napusti teritorijalno more Republike Hrvatske, odnosno vozilu da napusti luku.
Članak 19.
Lučka uprava dužna je osigurati da su poduzete sve propisane opće i posebne
sigurnosne mjere za rukovanje pojedinim vrstama opasnih tvari, te kontinuirano
za vrijeme rukovanja opasnim tvarima provoditi red na području luke gdje se
vrši rukovanje opasnim tvarima.
Zapovjednik odnosno ovlašteni časnik na brodu i stručna osoba u luci pod čijim
se nadzorom obavlja rukovanje opasnim tvarima, moraju prije početka rukovanja
opasnim tvarima na brodu međusobno izmijeniti izvještaje o ispravnosti
sredstava za zaštitu od požara i svih drugih sredstava i uređaja na brodu,
odnosno na obali pomoću kojih se rukuje opasnim tvarima, načinu obavještavanja
za slučaj opasnosti, tehničkim svojstvima opasnih tvari i posebnim mjerama
koje se primjenjuju za rukovanje opasnim tvarima, te o tome sastaviti
Sigurnosnu kontrolnu listu za rukovanje opasnim tvarima osim tankera koju
odobrava lučka uprava, a čiji je tekst s prijevodom na engleski jezik sastavni
dio ovog pravilnika (Prilog 2.).
Rukovanje opasnim tvarima na brodu ne smije započeti bez odobrenja lučke
uprave.
Ako lučka uprava ne odobri početak rukovanja opasnim tvarima na brodu o tome
će odmah uz obrazloženje pisanim putem izvijestiti Kapetaniju.
Lučka uprava dužna je dostaviti odobreni primjerak sigurnosne kontrolne liste
Kapetaniji odmah po odobrenju istog.
Stručnom osobom za potrebe ove glave smatra se osoba koja pored uvjeta
navedenih u članku 2. ovoga Pravilnika posjeduje i Svjedodžbu o
osposobljenosti za rad s opasnim teretima (D-22).
Članak 20.
Brod koji prevozi opasne tvari dužan je za vrijeme boravka u luci danju
istaknuti crvenu zastavu, a noću crveno svjetlo vidljivo sa svih strana
horizonta.
Vozilo na kojem se nalaze opasne tvari mora imati propisane oznake.
Članak 21.
Brod koji prevozi opasne tvari mora biti sigurno privezan, odnosno usidren na
takvoj udaljenosti od drugih brodova u luci da u slučaju nužde ili opasnosti
može nesmetano i brzo isploviti.
Privezani brod smije spustiti sidro samo ako je njegov sidreni uređaj ispravan
ili ako se sidreni lanac može lako i brzo otpustiti.
Članak 22.
Kapetanija može narediti brodu ili vozilu koje prevozi opasne tvari da napusti
luku ili da promijeni mjesto u luci ili da poduzme druge potrebne mjere ako je
to potrebno radi sigurnosti ljudskog zdravlja i života, zaštite imovine i
okoliša.
Kapetanija može narediti lučkoj upravi da odmah ukloni iz luke opasne tvari
upakirane u bilo kojem obliku, ako postoji neposredna opasnost za ljudske
živote, imovinu ili okoliš.
Lučka uprava dužna je osigurati odgovarajuće mjesto za čuvanje uklonjenih
opasnih tvari ukoliko nastupe okolnosti iz stavka 2. ovoga članka i o tome
izvijestiti kapetaniju, Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo unutarnjih
poslova i Državnu upravu za zaštitu okoliša.
Članak 23.
Zabranjeno je u luci popravljati vozilo na kojem se nalaze opasne tvari, osim
ako se te opasne tvari ne prekrcaju na ispravno vozilo, a neispravno udalji na
propisanu udaljenost od mjesta krcanja.
Članak 24.
Opasne tvari koje se ne smiju zajednički prevoziti ne smiju se niti zajednički
uskladištiti niti se s njima smije zajednički rukovati.
Članak 25.
Zapovjednik ili ovlašteni časnik na brodu, odnosno stručna osoba pod čijim se
nadzorom obavlja rukovanje opasnim tvarima u luci, dužna je prije početka
rukovanja opasnim tvarima u zatvorenoj prostoriji provjeriti da li u
prostoriji ima dovoljno kisika i da li je prostorija bez otrovnih i
eksplozivnih plinova.
Članak 26.
Rukovanje opasnim tvarima mora se obaviti u što kraćem vremenu, a mjesta na
kojima se rukuje moraju biti potpuno čista i pristupačna interventnim vozilima
i zaštitnim sredstvima za slučaj opasnosti, te snabdjevena protupožarnim
cjevovodima s međunarodnom prirubnicom za požar.
Zabranjeno je slaganje opasnih tvari kao i drugih tereta na mjesta na obali
gdje se obavlja njihovo rukovanje.
Brod i obala na kojoj se rukuje opasnim tvarima noću moraju biti propisno
osvijetljeni.
Članak 27.
Brod koji prevozi opasne tvari mora, odmah nakon pristajanja uz obalu u luci i
ispunjenja uvjeta iz članka 9. i 19. ovoga Pravilnika, započeti s rukovanjem
opasnim tvarima.
Ako se na brodu uz opasne tvari nalaze i ostali tereti predviđeni za iskrcaj
onda će se najprije iskrcati opasne tvari.
Ako je na brod uz opasne tvari predviđen i ukrcaj ostalih tereta onda će se
najprije ukrcati ostali tereti.
Članak 28.
Ako je brod na kojem se rukuje opasnim tvarima privezan uz obalu, pristup na
brod mora biti strogo kontroliran i dozvoljen isključivo s obale.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, lučka uprava može dozvoliti pristup
brodu s morske strane uz suglasnost kapetanije.
Članak 29.
Za vrijeme rukovanja opasnim tvarima na brodu, odnosno na obali zabranjeno je
kretanje na brodu, odnosno po obali, osobama čije prisustvo nije neophodno na
mjestima na brodu, odnosno na obali.
Članak 30.
Brod na kojem se rukuje opasnim tvarima mora imati dovoljan broj članova
posade i u pripravi glavni pogonski stroj kako bi u slučaju nužde mogao odmah
isploviti iz luke.
Članak 31.
Brod koji tegli brod na kojem se nalaze eksplozivi, zapaljivi plinovi,
zapaljive tekućine, zapaljive krute tvari, krute tvari koje su sklone
samozapaljenju i tvari koje u dodiru s vodom razvijaju zapaljive plinove mora
imati štitnik duž svoje oplate radi sprječavanja iskrenja i zaštitne mreže i
iskrolovke na ispusnim cijevima i dimnjacima, te sredstva za gašenje požara s
mlaznicama.
Članak 32.
Opasnim tvarima smije se rukovati na brodu, vozilu ili luci samo kad su
povoljne vremenske prilike i ako su osigurana protupožarna zaštitna sredstva.
Kapetanija može iz razloga sigurnosti i zaštite ljudskih života i okoliša,
lučkih i drugih objekata, zabraniti daljnje rukovanje opasnim tvarima na brodu
ili vozilu u luci, kao i narediti brodu, odnosno vozilu da napusti luku.
Članak 33.
Ako prekid ukrcavanja, odnosno iskrcavanja opasnih tvari traje ili se
pretpostavlja da će trajati duže vrijeme, kapetanija može narediti brodu s
opasnim tvarima da se za to vrijeme udalji od obale i otplovi na mjesto koje
mu ona odredi, odnosno vozilu s opasnim tvarima da napusti mjesto rukovanja.
Članak 34.
Ako za pojedine klase opasnih tvari nije drugačije određeno, opasnim tvarima
se smije rukovati samo u direktnoj operaciji ukrcaj/iskrcaj i to brod-vozilo,
brod-brod ili obratno, bez uskladištenja opasnih tvari.
Članak 35.
Kada se na brodu ne obavlja rukovanje opasnim tvarima u luci ili na sidrištu,
brodska skladišta u koja su opasne tvari smještene moraju biti zatvorena.
Članak 36.
Zabranjeno je snabdijevanje broda pogonskim gorivom i drugim materijalom za
vrijeme rukovanja opasnim tvarima, izuzev tankera u petrolejskoj luci koja
posjeduje fiksne obalne instalacije za snabdijevanje gorivom.
Nakon završetka ukrcaja opasnih tvari na brod, brodska skladišta u koja su
opasne tvari smještene, moraju biti zatvorena za vrijeme snabdijevanja broda
ostalim materijalima i potrebama.
Članak 37.
Brod ili vozilo na koje su ukrcane opasne tvari mora odmah nakon završenog
ukrcaja napustiti luku.
Iznimno od odredbe stavka 1. ovoga članka, kapetanija može, radi popravka
uređaja na brodu koji je bitan za sigurnost plovidbe odgoditi isplovljenje
broda i odobriti mu drugo mjesto priveza ili sidrenja koje odredi lučka
uprava.
Članak 38.
Zabranjeno je podizanje ili prenošenje bilo kojeg tereta preko opasnih tvari
smještenih na brodu, vozilu ili u luci.
Članak 39.
Opasnim tvarima mogu rukovati samo punoljetne osobe osposobljene za rukovanje
tim tvarima i koje su opskrbljene odgovarajućim sredstvima zaštite, te
upoznate s mjerama i načinom provođenja zaštitnih mjera.
Osobe iz stavka 1. ovoga članka rukuju opasnim tvarima pod nadzorom stručne
osobe koja nadzire da li se rukovanje obavlja stručno i da li su obavljene sve
sigurnosne mjere.
Članak 40.
Pristup mjestu gdje se rukuje opasnim tvarima zabranjen je svim osobama koje
izravno ne sudjeluju u rukovanju tim tvarima.
Ako stručna osoba pod čijim se nadzorom obavlja rukovanje opasnim tvarima u
luci utvrdi da je osoba koja rukuje opasnim tvarima ili druga osoba koja
dolazi u dodir s opasnim tvarima pod utjecajem alkohola ili droga, odnosno ako
je očito nesposobna za rukovanje opasnim tvarima, naredit će takvoj osobi da
napusti mjesto rukovanja opasnim tvarima.
Članak 41.
Ako stručna osoba pod čijim se nadzorom obavlja rukovanje opasnim tvarima
utvrdi da se rukovanje ne obavlja stručno, da nisu provedene sigurnosne,
zaštitne i druge mjere, da zaštitna sredstva i uređaji nisu ispravni ili da
ambalaža u kojoj su pakirane opasne tvari nije u ispravnom stanju ili propisno
označena, te ako za vrijeme rukovanja opasnim tvarima nastupi opasnost, dužna
je odmah prekinuti rukovanje i o tome obavijesti kapetaniju i lučku upravu.
Ako osoba koja rukuje opasnim tvarima primijeti opasnost za vrijeme rukovanja
opasnim tvarima, dužna je odmah prekinuti rukovanje i o tome obavijestiti
zapovjednika broda ili stručnu osobu pod čijim se nadzorom obavlja rukovanje
opasnim tvarima.
U slučaju iz stavka 1. i 2. ovoga članka, kapetanija može zabraniti daljnje
rukovanje opasnim tvarima.
Članak 42.
Kapetanija može iz razloga sigurnosti, zaštite ljudskih života, okoliša i
imovine zabraniti rukovanje opasnim tvarima noću u luci.
Članak 43.
Ovlaštenik koncesije dužan je uspostaviti izravnu telefonsku ili neku drugu
odgovarajuću vezu između mjesta na kojima se rukuje opasnim tvarima u luci,
odnosno skladišta u kojima su one uskladištene i službe zaštite od požara ili
telefonskom centralom ovlaštenika koncesije.
Članak 44.
Zapovjednik broda dužan je organizirati čuvanje opasnih tvari dok se one
nalaze na brodu.
Ovlaštenik koncesije dužan je organizirati čuvanje opasnih tvari dok se one
nalaze na obali, vozilu ili u skladištu u luci.
Čuvar opasnih tvari u luci mora imati stalnu komunikaciju sa stručnim osobama,
lučkom upravom i kapetanijom. Prilikom čuvanja opasnih tvari čuvar mora imati
na raspolaganju i odgovarajuća sredstva za gašenje požara.
Članak 45.
Ovlaštenik koncesije dužan je na skladište u kojem su uskladištene opasne
tvari, odnosno na mjesto na kojem se rukuje opasnim tvarima postaviti
odgovarajuće natpise upozorenja, odnosno zabrane, na hrvatskom i engleskom
jeziku.
Mjesto na kojem se rukuje opasnim tvarima u luci mora biti ograđeno na način
da se spriječi prolaz i prisustvo osoba i vozila koja nisu neophodna pri
rukovanju opasnim tvarima.
Članak 46.
Zabranjeno je izbacivanje iz broda ili vozila bilo koje vrste opasnih tvari na
područje luke.
IV. POSEBNE SIGURNOSNE MJERE ZA RUKOVANJE OPASNIM TVARIMA
Članak 47.
Brod na kojem se rukuje eksplozivima, zapaljivim plinovima, zapaljivim
tekućinama, zapaljivim čvrstim tvarima, čvrstim tvarima koje su sklone
samozapaljenju i tvarima koje u dodiru s vodom razvijaju zapaljive plinove,
mora imati:
1. u pripravi svu opremu i uređaje namijenjene za gašenje požara te najmanje
dva priključena protupožarna crijeva spremna za trenutnu upotrebu, kao i
stalnu brodsku protupožarnu službu s odgovarajućom zaštitnom opremom;
2. na dimnjaku postavljenu zaštitnu mrežu ili iskrolovku kroz koju ne mogu
proći iskre;
3. na odgovarajućim mjestima istaknute natpise »zabranjeno pušenje«, na
hrvatskom i engleskom jeziku;
4. postavljene međunarodne priključnice za gašenje požara;
5. na pramcu i krmi broda s morske strane odgovarajući konop spušten jedan
metar iznad površine mora radi tegljenja.
Zaštitnu mrežu ili iskrolovku na dimnjaku moraju imati i brodovi na kojima se
ne rukuje opasnim tvarima ako se približavaju na udaljenost manju od 20 metara
brodu na kojem se rukuje eksplozivnim ili zapaljivim opasnim tvarima.
Mjere propisane u točkama 1., 3. i 4. stavka 1. ovoga članka mora provesti i
ovlaštenik koncesije ako se rukovanje opasnim tvarima obavlja na obali u luci.
Brod iz stavka 1. ovoga članka ne smije u kuhinji i drugim prostorijama
upotrebljavati otvoreni plamen.
Članak 48.
Na vozilu s motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem, kada prevozi opasne tvari
iz stavka 1. članka 47. ovoga Pravilnika, ispušne cijevi i električna
instalacija moraju biti zaštićeni od iskrenja.
Članak 49.
Na području luke, na kojem se rukuje opasnim tvarima iz stavka 1. članka 47.
ovoga Pravilnika, zabranjeno je:
1. nošenje šibica, upaljača i drugih predmeta koji izazivaju plamen ili
iskrenje i njihova upotreba;
2. držanje tvari koje su podložne samozapaljenju;
3. korištenje otvorene vatre u bilo kojem obliku;
4. odlaganje zapaljivih materijala bilo koje vrste;
5. upotrebljavati električne uređaje koji nisu u sigurnosnoj izvedbi;
6. čišćenje obale i drugih zagađenih površina u luci benzinima ili drugim lako
zapaljivim materijalima;
7. manipuliranje gorivom na bilo koji način;
8. punjenje spremnika vozila pogonskim gorivom.
Zabrana iz stavka 1. ovoga članka odnosi se i na brodove u luci koji prevoze
opasne tvari.
Članak 50.
Prije početka rukovanja plinovima i zapaljivim tekućinama kopnene cijevi za
pretakanje opasnih tvari i brod moraju biti propisno uzemljeni.
Članak 51.
Zabranjeno je rukovanje noću eksplozivima i tvarima koje u dodiru s vodom
razvijaju zapaljive plinove ako za to nisu osigurani potrebni uvjeti.
1. RUKOVANJE EKSPLOZIVNIM TVARIMA
Članak 52.
Rukovanje eksplozivnim tvarima obavlja se samo u za to posebno određenim
lukama, odnosno na određenom području luka koje odgovara posebno propisanim
uvjetima.
Članak 53.
Lučka uprava određuje mjesto sidrenja broda koji prevozi eksplozivne tvari
prije njegovog uplovljenja u luku.
Lučka uprava, uz suglasnost kapetanije i Ministarstva unutarnjih poslova,
određuje mjesto u luci na kojem čekaju vozila koja prevoze eksplozivne tvari.
Na tim mjestima mora biti organizirana propisna zaštita od požara za slučaj
nezgode, izoliranost prostora od pristupa osoba koje ne sudjeluju u
ukrcaju/iskrcaju opasnih tvari, te čuvarska služba.
Članak 54.
Zabranjeno je dopremanje eksplozivnih tvari na obalu pred brod radi ukrcaja
ako brod nije spreman za ukrcaj, odnosno zabranjen je i iskrcaj iz broda
eksplozivnih tvari ako vozilo nije spremno da ih primi.
Članak 55.
Za vrijeme ukrcaja odnosno iskrcaja eksplozivnih tvari na pojedinom mjestu
rukovanja može se istodobno nalaziti samo jedno vozilo.
Ako više vozila prevozi eksplozivne tvari, ona se moraju nalaziti na
udaljenosti od najmanje 50 metara od mjesta rukovanja eksplozivnim tvarima.
Ostala vozila moraju se nalaziti na udaljenosti od najmanje 25 metara od
vozila na kojima se nalaze, odnosno na kojima se rukuje eksplozivnim tvarima.
Članak 56.
Ako za vrijeme rukovanja eksplozivnim tvarima, stručna osoba pod čijim se
nadzorom rukuje eksplozivnim tvarima utvrdi da je koleto oštećeno, koleto se
mora ukloniti s mjesta rukovanja.
U slučajevima iz stavka 1. i 2. ovoga članka, kapetanija može prekinuti ili
zabraniti daljnje rukovanje eksplozivnim tvarima.
Članak 57.
Eksplozivne tvari moraju se uskladištiti u lučka skladišta koja su izgrađena i
opremljena prema posebnim propisima i uskladištena prema važećim propisima.
Članak 58.
Eksplozivne tvari smiju se u luci prevoziti kamionom s prikolicom ili
poluprikolicom, odnosno s prikolicom specijalne izvedbe koja ima uređaje za
kočenje.
Vozila iz stavka 1. ovoga članka moraju imati podnicu obloženu s unutarnje
strane materijalom koji ne izaziva iskrenje, a na ispušnoj cijevi motora
postavljenu zaštitnu mrežu (iskrolovka), kao i odvod statičkog elektriciteta.
Članak 59.
Na brod, odnosno iz broda na kojem se rukuje eksplozivnim tvarima ne smiju se
istodobno ukrcavati, odnosno iskrcavati drugi tereti.
Prekrcaj eksplozivnih tvari s jednog broda na drugi može se obavljati samo uz
prethodno odobrenje kapetanije.
Članak 60.
Eksplozivne tvari moraju biti zaklonjene od sunca i ne smiju se nalaziti pod
utjecajem toplih sagorjelih plinova ili iskri.
Za vrijeme ukrcaja odnosno iskrcaja eksplozivnih tvari, motor vozila mora biti
ugašen.
Ukrcaj, odnosno iskrcaj opasnih tvari može se nastaviti tek kada se nakrcano,
odnosno iskrcano vozilo udalji, a sljedeće priđe i ugasi motor.
Članak 61.
Prilikom rukovanja eksplozivnim tvarima zabranjeno je:
1. u brodskom, odnosno lučkom skladištu upotrebljavati vozilo s motorom na
unutarnje sagorijevanje;
2. kotrljati koleta;
3. gurati ili bacati koleta;
4. otvarati koleta u brodskom odnosno lučkom skladištu ili na vozilu;
5. slagati koleta tako da postoji mogućnost njihova pomicanja za vrijeme
prijevoza;
6. podizati dizalicom više od jedne palete, odnosno jednog koleta;
7. upotrebljavati radijsku postaju ili radar na udaljenosti manjoj od 50
metara od mjesta rukovanja, ako nisu u sigurnosnoj izvedbi.
Članak 62.
U brodskom odnosno lučkom skladištu eksplozivne tvari moraju se uskladištiti
tako da je njima osiguran nesmetan pristup, a moraju se složiti tako da je
osigurana dobra ventilacija. Ako su eksplozivne tvari pakovane u sanducima,
poklopac sanduka mora biti okrenut prema gore.
Članak 63.
Na brodu na kojem se nalaze eksplozivne tvari zabranjeno je obavljati popravke
koji zahtijevaju zavarivanje, grijanje, zakivanje ili bilo koju drugu radnju
koja može prouzročiti iskru ili plamen.
Zabranjen je popravak brodskih, odnosno lučkih skladišta, uređaja za prekrcaj
tereta ili vozila za vrijeme prekrcaja tereta ili dok se teret nalazi u/na
njima.
2. RUKOVANJE PLINOVIMA
Članak 64.
Mjesto rukovanja plinovima mora biti udaljeno od najbližeg naseljenog objekta
najmanje 200 metara.
Ako više vozila prevozi zapaljive ili otrovne plinove na području luke, ona
moraju biti udaljena od mjesta rukovanja najmanje 50 metara.
Osobe koje rukuju plinovima moraju imati plinske maske prema vrsti plina kojim
se rukuje.
Članak 65.
Brodsko, odnosno lučko skladište u kojem se rukuje plinovima koji su
spremljeni u posudama moraju biti hladno i propisno ventilirano, te
snabdjeveno uređajima za otkrivanje curenja plinova (plinskim detektorima).
Članak 66.
Iznad spremnika, kontejnera i prijenosnih tankova s plinovima u lučkim
skladištima i vozilima ne smiju se slagati opasne tvari i drugi tereti.
Spremnici, kontejneri i prijenosni tankovi s plinovima ne smiju se ukrcavati u
vozilo koje nema ravan pod i podesne okvire, odnosno ram za njihovo
pričvršćivanje.
Plinovi koji se ne smiju zajedno prevoziti ne smiju se zajedno ni
uskladištiti.
Članak 67.
Za vrijeme rukovanja zapaljivim i otrovnim plinovima na brodu sva vanjska
vrata i prozori nastambi, strojarnice i pumpnih stanica, kao i zračnici moraju
biti zatvoreni.
Ako se na brodu rukuje otrovnim plinovima, ventilacijski uređaji moraju se
podestiti tako da se onemogući ulaz plinova u prostorije iz stavka 1. ovoga
članka.
Članak 68.
Zabranjeno je odlaganje plinova u bilo kojem obliku, kao i drugih tereta na
mjestu u luci gdje se obavlja rukovanje plinovima.
Članak 69.
Plinske boce moraju se slagati u brodskom, odnosno lučkom skladištu samo
okomito s ventilom prema gore na način da se osiguraju od pomicanja za vrijeme
transporta.
Članak 70.
Prilikom rukovanja plinovima zabranjeno je:
1. u brodskom skladištu upotrebljavati vozilo s motorom na unutarnje
sagorijevanje kada se rukuje zapaljivim plinovima;
2. podizati dizalicom više od jedne palete;
3. kotrljati plinske boce;
4. upotrebljavati radijsku postaju ili radar na udaljenosti manjoj od 50
metara od mjesta rukovanja, ako nisu u sigurnosnoj izvedbi.
Članak 71.
Prilikom rukovanja plinovima odgovarajuće se primjenjuju i odredbe članka
52., članka 53. stavka 2. i članaka 54., 55., 57., 58. do 60. ovoga
Pravilnika.
3. RUKOVANJE ZAPALJIVIM TEKUĆINAMA
Članak 72.
Brod koji prevozi ili je prevozio zapaljive tekućine, a naknadno nije
degaziran, ne može pristati u druge luke osim u luku namijenjenu za prihvat
takvih brodova.
Članak 73.
Prilikom rukovanja zapaljivim tekućinama odgovarajuće se primjenjuju odredbe
članka 52., članka 53. stavka 2., članaka 54. do 61., članka 63., članka 64.
stavka 1. i 2. i članka 66. stavka 2. ovoga Pravilnika.
4. RUKOVANJE ZAPALJIVIM KRUTIM TVARIMA, TVARIMA KOJE SU PODLOŽNE
SAMOZAPALJENJU I TVARIMA KOJE U DODIRU S VODOM RAZVIJAJU ZAPALJIVE PLINOVE
Članak 74.
Prilikom rukovanja zapaljivim krutim tvarima, tvarima koje su sklone
samozapaljenju i tvarima koje u dodiru s vodom razvijaju zapaljive plinove
odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka 53. stavka 2., članka 54. do 58.,
članka 61. i članka 64. stavka 1. i 2. ovoga Pravilnika.
Prilikom rukovanja tvarima koje u dodiru s vodom razvijaju zapaljive ili
otrovne plinove primjenjuju se i odredbe članka 64. stavka 3. ovoga
Pravilnika.
Članak 75.
Koleta s tvarima koje u dodiru s vodom razvijaju zapaljive ili otrovne plinove
moraju biti složena tako da ne mogu doći u dodir s vodom niti se smiju
uskladištiti u vlažnim skladištima.
Koleta s tvarima iz stavka 1. ovoga članka moraju se slagati prema posebnim
pravilima slaganja koja se odnose na onu vrstu ambalaže u koju su ove opasne
tvari upakirane.
U slučaju požara tvari iz stavka 1. ovoga članka, zabranjeno je za gašenje
upotrebljavati vodu i pjenu.
5. RUKOVANJE OKSIDIRAJUĆIM TVARIMA
Članak 76.
Prilikom rukovanja oksidirajućim tvarima odgovarajuće se primjenjuju odredbe
članka 53. stavka 2., članaka 54., 57. i 58., članka 61. točke 1. do 5.,
članka 63. i članka 64. stavka 3. ovoga Pravilnika.
6. RUKOVANJE ORGANSKIM PEROKSIDIMA
Članak 77.
Organski peroksidi moraju se smjestiti u potpuno čiste prostorije koje moraju
odgovarati uvjetima propisanim za rukovanje i uskladištenje tih tvari.
Članak 78.
Prilikom rukovanja organskim peroksidima odgovarajuće se primjenjuju odredbe
članaka 54., 57., i 58., članka 61. točke 1. do 5., članka 63. i članka 64.
stavka 3. ovoga Pravilnika.
7. RUKOVANJE OTROVNIM TVARIMA
Članak 79.
Vozila koja prevoze otrovne tvari moraju imati oznaku da prevoze otrove.
Skladišne prostorije u kojima su uskladištene otrovne tvari moraju biti
zaključane i označene oznakama opasnosti.
Članak 80.
Oznakama opasnosti moraju biti označena i mjesta rukovanja otrovnim tvarima.
Članak 81.
Osobe koje rukuju otrovnim tvarima moraju upotrebljavati zaštitna odjela,
rukavice, specijalnu obuću, maske i druga zaštitna sredstva.
Članak 82.
Zabranjeno je sortiranje i slaganje otrovnih tvari na mjestu rukovanja.
Članak 83.
Prilikom rukovanja otrovnim tvarima zaštita od požara provodi se prema
propisima o proizvodnji, držanju i prometu otrova.
Članak 84.
Prilikom rukovanja otrovnim tvarima odgovarajuće se primjenjuju i odredbe
članka 53. stavka 2., članaka 54.,57 i 60., članka 61. točke 1. do 5., članka
63. i članka 64. stavka 3. ovoga Pravilnika.
Članak 85.
Odredbe članaka 80. do 84. ovoga Pravilnika ne primjenjuju se na
fitosanitetski materijal namijenjen za upotrebu u luci.
8. RUKOVANJE ZAGAĐUJUĆIM ILI INFEKTIVNIM TVARIMA
Članak 86.
Zagađujuće ili infektivne tvari (u daljnjem tekstu: zarazne tvari) ne smiju
doći u izravan dodir s drugim teretima.
Osobe koje rukuju zaraznim tvarima za vrijeme rukovanja moraju korisiti
propisana osobna zaštitna sredstva.
Članak 87.
Uskladištene zarazne tvari moraju se čuvati samo u slučaju ako su one
uskladištene na otvorenom prostoru.
Članak 88.
Prilikom rukovanja zaraznim tvarima odgovarajuće se primjenjuju odredbe članka
53. stavka 2. i članaka 54., 57. i 82. ovoga Pravilnika.
9. RUKOVANJE RADIOAKTIVNIM TVARIMA
Članak 89.
Pregledu broda ili vozila koji prevozi radioaktivne tvari radi davanja dozvole
ulaska u luku mora prisustvovati stručno osposobljena osoba za radioaktivne
tvari koja utvrđuje da li postoji nedopušteno zračenje.
Kapetanija će zabraniti brodu ili vozilu ulazak u luku ako koleto s
radioaktivnim tvarima nije propisno smješteno i ako ima neopušteno zračenje.
Članak 90.
Rukovanje radioaktivnim tvarima mogu obavljati samo osobe koje se nalaze pod
posebnom zdravstvenom kontrolom i samo na mjestima koja su isključivo za to
određena.
Članak 91.
Radioaktivne tvari moraju se ukrcati u brod, odnosno iskrcati iz broda ili
vozila čim stignu na mjesto ukrcaja, odnosno iskrcaja.
Nakon završetka ukrcaja, odnosno iskrcaja, brodska skladišta, odnosno vozila
moraju se propisno očistiti i mora se provjeriti da li postoji zračenje.
Članak 92.
Ako za vrijeme rukovanja radioaktivnim tvarima dođe do oštećenja, razlijevanja
ili curenja tih tvari, mjesto rukovanja se mora odmah potpuno izolirati
ograđivanjem, obustaviti daljnje rukovanje i zabraniti pristup nestručnim
osobama, a radnici koji su rukovali radioaktivnim tvarima moraju se odmah
podvrgnuti zdravstvenoj kontroli.
U slučaju iz stavka 1. ovoga članka brod, vozilo, sredstva rada i mjesto
rukovanja moraju se podvrgnuti dekontaminaciji, koju može izvršiti ustanova
ovlaštena od Ministarstva zdravstva, a na mjesto rukovanja može pristupiti
samo stručno osposobljena osoba koja određuje mjere za otklanjanje opasnosti.
Ovlaštenik koncesije, dužan je o događaju iz stavka 1. ovoga članka
obavijestiti kapetaniju, lučku Upravu, Ministarstvo zdravstva, Ministarstvo
unutarnjih poslova i imatelja prava na teret.
Članak 93.
Zabranjeno je ispuštanje tekućine u more koje su na bilo koji način došle u
doticaj s radioaktivnim tvarima, uključujući i tekućine upotrijebljene za
gašenje požara.
Članak 94.
Prilikom rukovanja radioaktivnim tvarima odgovarajuće se primjenjuju i odredbe
članka 53. stavka 2., članaka 54. do 57. i članka 61. točke 1. do 5. ovoga
Pravilnika.
10. RUKOVANJE KOROZIVNIM TVARIMA
Članak 95.
Osobe koje rukuju korozivnim tvarima moraju koristiti propisana zaštitna
sredstva.
Članak 96.
Korozivne tvari koje se nalaze u odgovarajućim posudama mogu se slagati
najviše u dva reda po visini.
Uskladištene korozivne tvari i vozila natovarena tim tvarima moraju se čuvati.
Članak 97.
Prilikom rukovanja korozivnim tvarima odgovarajuće se primjenjuju i odredbe
članka 53. stavka 2., članaka 54 do 57., članka 58. stavka 1., članka 60.
stavka 1., članka 61. točka 1. do 5. i članka 63. ovoga Pravilnika.
V. SIGURNOSNE MJERE ZA RUKOVANJA ULJIMA, TE NAČIN SPRJEČAVANJA ŠIRENJA
ISTEKLIH ULJA
Članak 98.
Uljima se može rukovati samo u za to posebno određenim lukama, odnosno na
određenom području luke koja odgovara posebno propisanim uvjetima (u daljnjem
tekstu: petrolejska luka).
Kopneno područje petrolejske luke mora biti ograđeno i označeno.
Ovlaštenik koncesije petrolejske luke uz suglasnost kapetanije određuje
sredstva za rukovanje uljima u toj luci.
Članak 99.
Ako morski dio lučkog područja petrolejske luke nije ograđen plutajućim
napravama za sprječavanje širenja isteklog ulja po moru, tanker se mora
ograditi plutajućim napravama za vrijeme boravka u luci.
Kapetanija daje suglasnost za postavljanje naprava i uređaja za sprječavanje
širenja ulja u more.
Ministarstvo može odrediti i dodatne uvjete u svezi s postavljanjem plutajućih
naprava iz stavka 1. ovoga članka.
Članak 100.
U petrolejskoj luci tankeri pristaju na dodijeljene im vezove. Tankeri kojima
nije dodijeljen vez dužni su čekati izvan luke na određenom mjestu, odnosno
sidrištu.
Tankeri mogu boraviti u petrolejskoj luci samo dok traje iskrcaj, odnosno
ukrcaj tereta, uzimanje pogonskog goriva odgovarajućeg balasta i vode, te dok
traje njihovo pranje sirovom naftom.
Članak 101.
Dok boravi u petrolejskoj luci uz bok tankera može se privezati drugi brod
samo po odobrenju kapetanije.
Članak 102.
Tanker na kojem se rukuje uljima u luci mora:
1. imati cjevovode i sisaljke u ispravnom stanju, prirubnice nepropusno
spojene, a fleksibilne cijevi dovoljne dužine da omogućuju prividno pomicanje
broda;
2. imati propisana sredstva i uređaje za gašenje požara u pripravi;
3. Kod mjesta ukrcaja /iskrcaja postaviti Plan protupožarne zaštite i Plan za
brzu intervenciju u slučaju onečišćenja (SOPEP Plan).
4. zatvoriti sve prostorije u blizini odušnika tankova kojima se može
sakupljati zapaljivi i zagušljivi plin;
5. imati na palubi najmanje jednog časnika koji je odgovoran za zaštitu od
požara i za osiguranje, te jednog osposobljenog člana posade za nadziranje
rukovanja s uljima;
6. postaviti na ukrcajnom i iskrcajnom cjevovodu na palubi broda manometar
radi stalne kontrole tlaka ulja;
7. postaviti na palubi broda ispod spojeva cjevovoda posudu za prikupljanje
isteklog ulja i zatvoriti sve palubne otvore za oticanje vode;
8. isključiti radar i radarsku antenu
9. sva vrata i prozori sa strane terminala moraju biti zatvoreni
10. poduzeti i druge propisane mjere zaštite na tankeru.
Članak 103.
Tankeru koji prevozi ulja, uređaj za proizvodnju inertnog plina treba biti
ispravan i u stalnoj uporabi.
Članak 104.
Zapovjednik tankera u petrolejskoj luci na kojem se obavlja rukovanje uljima i
stručna osoba ovlaštenika koncesije petrolejske luke, prije početka rukovanja
uljima, moraju ispuniti kontrolnu listu.
Ne može se započeti rukovanje uljima ukoliko nisu ispunjeni svi uvjeti
zahtijevani kontrolnom listom.
Obrazac kontrolne liste sa sadržajem na hrvatskom i engleskom jeziku, sastavni
je dio ovoga Pravilnika (Prilog 3).
Članak 105.
Prije početka rukovanja uljima u luci, tanker se mora sigurno i čvrsto
privezati da bi se spriječilo oštećenje obale, broda, fleksibilnih cijevi,
uređaja ili opreme, te ograditi plutajućom napravom prema odredbi članka 99.
ovoga Pravilnika.
Ovlaštenik koncesije petrolejske luke dužan je tankeru iz stavka 1. ovoga
članka osigurati branu i naprave za sakupljanje isteklih ulja u more.
U slučaju isteka ulja u more, ovlaštenik koncesije petrolejske luke dužan je
osigurati čišćenje mora i luke.
Članak 106.
Ovlaštenik koncesije petrolejske luke mora prije početka rukovanja uljima
staviti pod nadzor stručne osobe glavni ventil na operativnoj obali i
osigurati stalno prisustvo stručne osobe na brodu tijekom rukovanja uljima.
Iza glavnog ventila mora se nalaziti manometar u ispravnom stanju za
očitavanje radnog tlaka u cjevovodu.
Članak 107.
Prije početka rukovanja uljima u petrolejskoj luci, ovlaštenik koncesije dužan
je izvršiti propisno uzemljenje cjevovoda kroz koji će teći ulje.
Članak 108.
Svi cjevovodi ili dijelovi cjevovoda međusobno spojeni prirubnicom moraju biti
na odgovarajući način električno spojeni da bi se izbjegla elektrostatička
iskra.
Uporaba savitljivih cijevi za rukovanje uljima na brodu i u luci može se
dozvoliti samo ako se ispune sljedeći uvjeti:
1. da savitljiva cijev posjeduje atest s posljednjim datumom testiranja ne
duljim od 12 mjeseci;
2. da je označen maksimalni radni tlak;
3. da je označena minimalna i maksimalna radna temperatura tekućine;
4. da nema vidljivih mehaničkih oštećenja;
5. Istakačke ruke na obali moraju se redovito atestirati sukladno preporukama
proizvođača.
Članak 109.
Ovlaštenik koncesije petrolejske luke, u slučaju rukovanja uljima noću, dužan
je:
1. mjesto na kojem se rukuje uljima u luci, mjesto na obali s kojeg se obavlja
upravljanje i nadzor nad rukovanjem uljima, pristupne mostove, kao i sva druga
mjesta u luci određena za rukovanje uljima osvijetliti u sigurnosnoj izvedbi
propisane jačine;
2. osigurati sustav osvjetljenja u nuždi.
Članak 110.
Rukovanje uljima s jednog na drugi tanker, odnosno brod može se obavljati u
petrolejskoj luci samo po odobrenju kapetanije i ako su provedene posebne
mjere sigurnosti, vodeći računa o opasnostima ovakvog načina rukovanja uljima.
Članak 111.
Rukovanje uljima u petrolejskoj luci i na tankeru mora se prekinuti i
istodobno zatvoriti svi ventilacijski otvori:
1. za vrijeme trajanja nepovoljnih vremenskih prilika koje mogu ugroziti
sigurnost broda ili uređaja u luci;
2. za vrijeme grmljavine i atmosferskih pražnjenja;
3. kad se tankeru na koje se rukuje uljima približuje tegljač, dok se on ne
priveže;
4. kad dođe do kvara bilo kojeg uređaja kojim se rukuje uljima, a taj kvar
može prouzročiti zagađenje mora ili ugroziti ljudske živote;
5. kad dođe do požara na području petrolejske luke.
VI. SNABDIJEVANJE BRODOVA POGONSKIM GORIVOM
Članak 112.
Snabdijevanje brodova pogonskim gorivom može se odvijati samo na mjestima koje
odredi lučka uprava uz suglasnost Kapetanije. Snabdijevanje broda pogonskim
gorivom ne smije započeti bez odobrenja lučke uprave.
Brodovima u linijskom prijevozu može se izdati stalno odobrenje za
snabdijevanje gorivom na određenom mjestu.
Zapovjednik broda dužan je najmanje 24 sata prije početka snabdijevanja broda
pogonskim gorivom zatražiti odobrenje od lučke uprave.
Lučka uprava dužna je odmah izvjestiti kapetaniju o izdavanju odobrenja ili
obrazložiti odbijanje zahtjeva za odobrenje.
Zapovjednik broda dužan je obavijestiti Kapetaniju o početku i završetku
snadbijevanja broda pogonskim gorivom.
Ako se brod snabdijeva pogonskim gorivom iz drugog broda odnosno tankera,
ovlašteni časnici na brodovima dužni su prije početka snabdijevanja gorivom
dogovoriti postupke, te o tome sastaviti sigurnosnu kontrolnu listu, čiji je
tekst na hrvatskom i engleskom jeziku sastavni dio ovoga pravilnika (Prilog
4.).
Ako se brod snabdijeva pogonskim gorivom iz vozila, zapovjednik ili ovlašteni
časnik na brodu i osoba koja upravlja vozilom za opskrbu broda pogonskim
gorivom, dužni su poduzeti sve propisane mjere zaštite od požara, kao i mjere
za sprečavanje onečišćenja okoliša.
Brod koji se snadbjeva pogonskim gorivom dužan je za vrijeme boravka u luci
danju istaknuti crvenu zastavu, a noću crveno svjetlo vidljivo sa svih strana
horizonta.
Za vrijeme snabdijevanja broda pogonskim gorivom zabranjeno je kretanje na
brodu, odnosno po obali, osobama čije prisustvo nije neophodno na mjestima na
brodu, odnosno na obali.
Kapetanija može iz sigurnosnih razloga i zaštite ljudskih života i okoliša te
nepridržavanja odredaba ovoga članka, zabraniti početak i daljnje snadbjevanje
broda pogonskim gorivom, kao i narediti brodu odnosno vozilu da napusti luku.
VII. SIGURNOSNE MJERE ZA RUKOVANJE PLINOVIMA KOJI SE PREVOZE POSEBNO GRAĐENIM
BRODOVIMA
Članak 113.
Plinovima u plinovitom stanju ili stlačenim odnosno pretvorenim u tekućinu ili
otopljenim pod tlakom koji se prevoze posebno građenim brodovima, može se
rukovati samo u za to posebno određenim lukama, odnosno na određenom području
luke koje odgovara posebno propisanim uvjetima.
Uplovljenje u luku ili njeno područje određeno za rukovanje plinovima može se
dozvoliti brodu koji ima odgovarajuću klasu za prijevoz tih opasnih tvari,
odnosno koji je izgrađen za tu namjenu u skladu s posebnim tehničkim
pravilima.
Članak 114.
Brod koji prevozi ili je prevozio plinove, a naknadno nije degaziran, ne može
pristati u druge luke osim u luku namijenjenu za prihvat takvih brodova.
Članak 115.
Zapovjednik broda u luci na kojem se obavlja rukovanje plinovima, prije
početka rukovanja mora ispuniti kontrolnu listu iz članka 104. ovoga
Pravilnika.
Ne može se započeti rukovanje plinovima ukoliko nisu ispunjeni svi uvjeti
zahtjevani kontrolnom listom.
Članak 116.
Obalni uređaji u luci ili na njenom dijelu određenom za rukovanje plinovima
moraju biti konstruirani tako da je u slučaju nužde moguće brzo odvezivanje
broda.
Ako privezuje opremljen takvim uređajima, u blizini konopa i užeta za vez
unutar promjera najviše 5 metara, mora se nalaziti sjekira izrađena od
materijala koji ne iskri.
Članak 117.
Rukovanje plinovima može se obavljati pod uvjetom da se aktiviranje
brzozatvarajućih ventila na prekrcajnom cjevovodu osigura s mjesta na obali s
kojeg se obavlja upravljanje i nadzor nad tim rukovanjem.
Članak 118.
Svi cjevovodi ili dijelovi cjevovoda međusobno spojeni prirubnicom moraju biti
na odgovarajući način spojeni da bi se izbjegla elektrostatička iskra.
Članak 119.
Brod mora biti opremljen odgovarajućim uređajima za daljinsko iskapčanje
crpki, kao i sistemom za brzo zatvaranje glavnog ventila u nuždi.
Članak 120.
Stanje mora, jačina i smjer vjetrova kod kojih se treba prekinuti rukovanje
plinova određuje posebnim aktom lučka uprava uz suglasnost kapetanije.
Podaci o brzini i smjeru vjetra moraju biti lako uočljivi i dostupni stručnoj
osobi pod čijim se nadzorom obavlja rukovanje plinovima. Kad vjetar dostigne
brzinu veću od 90%, od najveće dozvoljene brzine prema posebnom aktu iz stavka
1. ovoga članka, aktivirat će se alarm.
Članak 121.
Pri rukovanju plinovima smjer strujanja plinova kroz cjevovode i tehnički
naziv plinova mora biti jasno ispisan na svakom cjevovodu.
Članak 122.
Pretovarni krak za rukovanje plinovima mora biti konstruiran tako da se nakon
odvajanja od brodskog kolektora može automatski vratiti u položaj mirovanja.
Članak 123.
Sistem protupožarne zaštite u luci ili njezinom dijelu određenom za rukovanje
plinovima mora udovoljiti zahtjevima određenim posebnim propisima o zaštiti
protiv požara.
Članak 124.
Na mjestu rukovanja plinovima u luci mora biti postavljen odgovarajući broj
detektora plina radi kontrole propuštanja i utvrđivanja eksplozivnosti
atmosfere.
Na brodu na kojem se obavlja rukovanje plinovima mora biti ispod brodskog
kolektora postavljen dovoljan broj prijenosnih detektora plina i na
odgovarajućoj međusobnoj udaljenosti.
Članak 125.
Luka, odnosno njezino područje određeno za rukovanje plinovima, mora biti za
slučaj opasnosti, kvara ili koje druge nezgode opremljeno uređajima kojima će
se automatski aktivirati:
1. iskapčanje onih sistema koji mogu ugroziti sigurnost ljudi i materijalnih
dobara;
2. zatvaranje svih brzozatvarajućih ventila;
3. odvajanje spoja pretovarnog kraka za rukovanje plinovima i broda te
vraćanje kraka u položaj mirovanja;
4. alarm u svim prostorijama i na mjestu na kojemu se obavlja upravljanje i
nadzor nad rukovanjem plinovima te u centrali za protupožarnu zaštitu.
Aktiviranje funkcija navedenih u stavku 1. ovoga članka mora biti osigurano i
u slučaju nestanka električne energije na glavnoj mreži.
Članak 126.
Luka, odnosno njezino područje određeno za rukovanje opasnim plinovima mora
biti opremljeno tušem i uređajima za ispiranje očiju odgovarajuće temperature.
Članak 127.
Na mjestu u luci ili na njezinom području na kojemu se obavlja rukovanje
plinovima moraju postojati najmanje dva puta za evakuaciju ljudi od kojih
jedan mora biti brodica za spašavanje pogonjena motorom i izgrađena prema
SOLAS konvenciji, a drugi kopneni put prohodan za motorna vozila.
Članak 128.
Prilikom rukovanja plinovima odgovarajuće se primjenjuju i odredbe članka 48.
i 50., članka 61. točke 7., članka 102. točke 1.,2., 4 i 6., članka 106.
stavka 2., članka 109. i članka 111. stavka 1. točke 1., 3. i 5. ovoga
Pravilnika.
VIII. SIGURNOSNE MJERE ZA RUKOVANJE OPASNIM KEMIKALIJAMA U RAZLIVENOMSTANJU
KOJE SE PREVOZE U POSEBNOGRAĐENIM BRODOVIMA
Članak 129.
Opasnim kemikalijama u razlivenom stanju koje se prevoze u posebno građenim
brodovima može se rukovati samo u za to određenim lukama, odnosno na određenom
području luke koje odgovara posebno propisanim uvjetima.
Članak 130.
Zapovjednik broda u luci na kojem se obavlja rukovanje opasnim kemikalijama u
razlivenom stanju, prije početka rukovanja mora ispuniti kontrolnu listu iz
članka 104. ovoga Pravilnika.
Brodu koji prevozi opasne kemikalije u razlivenom stanju, a ne ispunjava
uvjete određene odredbom članka 3. ovoga Pravilnika neće se dozvoliti
uplovljenje u luku i rukovanje opasnim kemikalijama.
Članak 131.
U lukama gdje se mora upotrijebiti sidro za pristajanje mora se osigurati brzo
napuštanje broda iz luke.
Konopi za tegljenje (vatrootporni) moraju biti pripremljeni s morske strane po
pramcu, sredini i krmi broda.
Članak 132.
Ovlaštenik koncesije, dužan je na svakom cjevovodu koji služi za rukovanje
opasnim kemikalijama u razlivenom stanju označiti:
1. tehnički naziv kemikalije;
2. smjer protoka kemikalije kroz cjevovod;
3. maksimalni radni tlak u cjevovodu;
4. maksimalnu radnu temperaturu u cjevovodu;
5. datum posljednje obavljene provjere cjevovoda (test).
Članak 133.
Uporaba savitljivih cijevi za rukovanje opasnim kemikalijama na brodu i u luci
može se dozvoliti samo pod uvjetom da su kompatibilne s teretom i da su
ispunjeni sljedeći uvjeti:
1. da savitljiva cijev posjeduje valjani atest ne stariji od 6 mjeseci;
2. da je označen maksimalni radni tlak;
3. da je označena minimalna i maksimalna radna temperatura tekućine;
4. da nema vidljivih mehaničkih oštećenja.
Članak 134.
Za vrijeme i na mjestu rukovanja opasnim kemikalijama mora biti postavljen
odgovarajući broj detektora propuštanja zapaljivih i otrovnih para radi
utvrđivanja dozvoljene koncentracije eksplozivnosti i otrovnosti atmosfere.
Provjeru kalibracije detektora potrebno je obaviti prije svakog rukovanja
opasnim kemikalijama.
Članak 135.
Uporaba prijenosnih sisaljki za rukovanje opasnim kemikalijama (sisaljka za
hitnost) nije dozovljena bez suglasnosti lučke uprave i odobrenja Kapetanije.
Članak 136.
Sistem protupožarne zaštite u luci, odnosno na njezinom dijelu određenom za
rukovanje opasnim kemikalijama, mora udovoljavati zahtjevima određenim
posebnim propisima o zaštiti protiv požara.
Članak 137.
Mjesto rukovanja opasnim kemikalijama mora biti opremljeno dovoljnim brojem
zaštitne opreme zavisno od broja osoba i opasnosti kemikalija kojima se
rukuje.
Članak 138.
Prije početka rukovanja opasnim kemikalijama, zapovjednik broda ili ovlašteni
časnik mora ovlašteniku koncesije dostaviti sljedeće informacije:
1. plan smještaja tereta;
2. potpunu informaciju o teretu;
3. postupak u slučaju propuštanja ili izlijevanja tereta;
4. mjere koje treba poduzeti u slučaju dodira osoba s teretom;
5. postupci u slučaju požara;
6. postupak u slučaju potrebe prebacivanja tereta.
Članak 139.
Mjesto rukovanja opasnim kemikalijama i brod moraju imati:
1. plan za sprječavanje onečišćenja opasnim kemikalijama;
2. interventni plan u slučaju onečišćenja opasnim kemikalijama;
3. osobe za provedbu plana u slučaju onečišćenja opasnim kemikalijama;
4. sredstva za izvršenje plana.
Članak 140.
Prilikom rukovanja opasnim kemikalijama odgovarajuće se primjenjuju i odredbe
članaka 48., 50. i 51., članka 102. točke 1.,2.,4. i 6., članka 106. stavka
2., članaka 108. i 109., članka 111. točke 1., 3.,4. i 5., članaka
115.,116.,122. i 126. ovoga Pravilnika.
IX. SKLADIŠTENJE OPASNIH TVARI U LUČKA SKLADIŠTA
Članak 141.
U lučkom skladištu opasne tvari moraju biti odijeljeno uskladištene.
Skladišta moraju biti opremljena uređajima za kontrolu temperature i relativne
vlažnosti.
Opasne tvari upakirane u kontejnerima moraju biti uskladištene na posebnom
mjestu u luci na kontejnerskom terminalu određenom za skladištenje opasnih
tvari.
Kontejner koji se ošteti i propušta opasnu tvar mora se odvojiti od ostalih
kontejnera i uskladištiti na posebnom za to određenom mjestu.
Članak 142.
Eksplozivne tvari mogu se uskladištiti samo na posebnim, za to izgrađenim
skladištima, sukladno propisima o skladištenju eksplozivnih tvari.
Lučka uprava uz suglasnost Ministarstva unutarnjih poslova posebnim aktom
odredit će najveću količinu eksplozivnih opasnih tvari koja se mogu
uskladištiti na području luke, vodeći računa o udaljenosti najbližeg naselja i
sigurnosti drugih objekata.
Članak 143.
Opasne tvari uskladištene u lučkom skladištu mora najmanje dvaput dnevno
pregledati stručno osposobljena osoba.
Ako se prilikom pregleda iz stavka 1. ovoga članka ustanovi oštećenje opasnih
tvari, ovlaštenik koncesije dužan je o tome obavijestiti nadležnu službu iz
članka 5. ovoga Pravilnika.
Članak 144.
Prije pristupanja manipulaciji radioaktivnih tvari, ovlaštenik koncesije dužan
je korištenjem uređaja za mjerenje radioaktivnosti ustanoviti stupanj
radioaktivnosti.
Radioaktivne tvari koje imaju žutu naljepnicu moraju se u lučkim skladištima
uskladištiti na posebnom mjestu koje mora biti udaljeno od mjesta zadržavanja
ili prolaza osoba zavisno o jačini zračenja tih tvari. Nakon podizanja iz
skladišta radioaktivnih opasnih tvari, skladište se mora propisno očistiti i
provjeriti da li postoji zračenje.
Članak 145.
Ovlaštenik koncesije dužan je:
1. urediti način vanjskog označavanja skladišta u luci u kojima su
uskladištene opasne tvari i mjesta na kojima se rukuje tvarima u luci;
2. obučiti osobe koje rade na rukovanju opasnim tvarima u luci kako se rukuje
tim tvarima te kako se koriste zaštitna sredstva i prva pomoć;
3. utvrdi način obavještavanja za slučaj opasnosti kod rukovanja ili
uskladištenja tvari u luci;
4. stalno imati potrebne radnike i tehnička sredstva za micanje broda ili
vozila za slučaj opasnosti prilikom rukovanja opasnim tvarima u luci.
X. PRIJEVOZ OPASNIH TVARI U POMORSKOM PROMETU
Članak 146.
Opasne tvar smiju se prevoziti brodom samo uz Svjedodžbu o sposobnosti broda
za prijevoz tih tvari izdanu od Priznate organizacije ili od ovlaštenog tijela
države zastave broda za brodove pod stranom zastavom, odnosno uz posjedovanje
odgovarajuće potvrde o udovoljavanju odredbama IMDG kodeksa za prijevoz tih
tvari.
Brodom iz stavka 1. ovog članka koji ne obavlja međunarodna putovanja smije se
obavljati prijevoz opasnih tvari pod uvjetima iz stavka 1. ovog članka,
isključivo bez putnika.
Članak 147.
Brodicom namijenjenom za gospodarske svrhe smiju se prevoziti opasne tvari
samo uz Potvrdu o sposobnosti brodice za prijevoz tih tvari izdanu od Priznate
organizacije i uz odobrenje nadležne Kapetanije.
Brodice iz stavka 1. ovog članka registrirane za prijevoz putnika smiju
obavljati prijevoz opasnih tvari pod uvjetima iz stavka 1. ovog članka,
isključivo bez putnika.
Članak 148.
Pošiljatelj koji predaje otrove i radioaktivne tvari na prijevoz dužan je za
svaku pošiljku ove tvari ispostaviti prijevozniku odobrenje za prijevoz koje
je izdalo nadležno tijelo.
Za radioaktivne tvari osim odobrenja iz stavka 1. ovoga članka, potrebna je
potvrda stručne organizacije ovlaštene od Ministarstva zdravstva za poslove
zaštite od ionizirajućih zračenja.
Nastavak
|
|
|
|
Poslovni forum - One Stop Shop |
|
|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
Istraživanje tržišta
Poslovni izvještaji
Internet marketing
Izrada web stranica
Izrada CMS stranica
Hosting i domene
Imenici i adresari
Poslovni ugovori
Poslovne usluge
Trgovine i usluge
Poslovna psihologija
Poslovni programi
Oglasi i obavijesti
Korisni linkovi
Besplatne stvari
Poslovni forum
Primjeri ugovora
Poslovne ponude
| |
|
IZRADA WEB STRANICA
Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo nekoliko razloga zašto bi tvrtka trebala imati web stranice:
Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama tvrtke u bilo koje vrijeme.
Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.
Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.
Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, chatova, obrazaca za kontakt, društvenih mreža i drugih kanala komunikacije.
Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.
Branding: Web stranice su važan alat za branding tvrtke, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.
Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoje marketinške aktivnosti.
Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.
Link na našu ponudu za izradu web stranica - Provjerite!
|
|
Napomena!
Internet je dostupan milijunima ljudi. Ipak, neke tvrtke još uvijek ne shvaćaju moć Interneta.
Neke tvrtke uopće nemaju internet stranice, a neke imaju tako amaterske i loše
da je to gotovo nevjerojatno.
Priuštite si stvarno kvalitetne stranice. Sada po
prvi puta imate priliku kvalitetno predstaviti svoju tvrtku milijunima ljudi.
Da
li ćete tu priliku iskoristiti, to ovisi samo o Vama.
CMS - Content Menagment System - Izrada web stranica |
Što je to CMS?
CMS ili Content Menagment System
je izraz za programirane internet stranice što
Vam omogućava da samostalno i jednostavno unosite ili brišete sadržaj sa
svojih internet stranica putem jednostavnog i preglednog administratorskog
sučelja, a što je vrlo bitno, bez ikakvih posebnih predznanja.
Za rad Vam dovoljan je samo Vaš preglednik web stranica (browser), a to je
upravo Vaš Internet Explorer ili neki drugi program koji upravo i sada koristite kada čitate ovaj tekst.
Tekst je moguće unositi direktno ili tako da ga jednostavno kopirate iz
Microsoft Worda ili drugog tekst editora, a formatirate ga onako kako ste
navikli u svom programu za obradu teksta. Kao što pišete stranice u Wordu,
ili Excelu, tako pišete i sadržaj za Vaše web stranice, direktno u Vašem
Control panelu, ili sve napišete u npr. Wordu, a potom to isto kopirate na
svoje stranice. Da ste naručili i "klasičnu" izradu web stranica, svejedno
bi morali pripremiti tekst i fotografije.
Kako bi se upoznali sa CMS aplikacijama pripremili smo Vam veliki broj primjera i pregleda.
Izrada web stranica za tvrtke, obrte i privatne osobe. Kvalitetna izrada web stranica prilagođenih mobilnim uređajima. Privucite korisnike suvremenim web stranicama. Iskoristite priliku! Pregledajte recenzije naših klijenata i uvjerite se zašto smo mi Vaš pravi izbor. Izrada web trgovina. Web shop i besplatne web stranice prilagođene vašem poslovanju. Savjetovanje i podrška. Napredne funkcionalnosti. Vrhunska usluga. Povoljne cijene. SEO Optimizacija. Suvremen dizajn i visoka tehnička kvaliteta izrade internet stranica. Besplatna izrada web stranica u sklopu naših promotivnih akcija. Besplatne stranice za poduzetnike i udruge. Besplatne stranice za obrtnike i male poduzetnike. Izrada web stranica besplatno brzo i povoljno! Izrađujemo web stranice koje vas spajaju s novim poslovnim prilikama, optimizirane za povećanje uspješnosti online poslovanja. Izrađujemo uspješne web stranice i napredna web rješenja kreirana prema vašim zahtjevima. Besplatna izrada web stranica za obrtnike i male poduzetnike.
|
Detaljne informacije o izradi CMS internet stranica - Klikni i saznaj! |
|
|
|
|
| | |