NOVI PREGLED PROPISA Ugovori Banke Biljno zdravstvo Zdravstveno osiguranje Državne potpore Državni službenici Elektronička isprava Elektronička trgovina Elektronički mediji Financijsko osiguranje Gradnja Hrana Informacijska sigurnost Investicijski fondovi Izmjera i katastar Kazneni postupak Kazneni zakon Kemikalije Kreditne unije Kvaliteta zdravstvene zaštite Lijekovi Nasljeđivanje Obavljanje djelatnosti Obiteljski zakon Obrazovanje odraslih Obrt Obvezni odnosi (ZOO) Obvezno zdravstveno osiguranje Opći upravni postupak Oružje Osiguranje Osiguranje u prometu Ovrha - Ovršni zakon Parnični postupak Primjeri ugovora Porez na dobit Porez na dohodak Porez na kavu Posredovanje u prometu nekretnina Poticanje ulaganja Predmeti opće uporabe Prekršajni zakon Prijevoz - linijski Prijevoz opasnih tvari Prostorno uređenje i gradnja Rad - Zakon o radu Računovodstvo Revizija Stranci Sudovi Šport Šume Tajnost podataka Trgovačka društva Udomiteljstvo Udžbenici za školu Ugostiteljska djelatnost Umirovljenički fond Usluge u turizmu Veterinarstvo Volonterstvo Zabrane u zakonima Zakon o leasingu Zaštita bilja Zakon o radu Zaštita na radu Zaštita okoliša Zaštita potrošača Zaštita prirode Zaštita pučanstva Zaštita životinja Javna nabava NOVI PREGLED PROPISA
|
MINISTARSTVO FINANCIJA Na temelju članka 22. Zakona o sprječavanju pranja novca (»Narodne novine«, broj 69/97, 106/97, 67/01, 114/01, 117/03 i 142/03) donosim PRAVILNIK O PROVEDBI ZAKONA O SPRJEČAVANJU PRANJA NOVCA (NN 189/03) I. UVODNA ODREDBA Članak 1. Ovim se Pravilnikom propisuje: – način identifikacije stranke iz članka 5. Zakona o sprječavanju pranja novca (u nastavku teksta: Zakon), – način i rokovi obavješćivanja Ureda za sprječavanje pranja novca (u nastavku teksta: Ured) o transakcijama iz članka 8. Zakona, – način vođenja popisa o prikupljenim podacima iz članaka 4., 5., 6. i 8. Zakona, – uvjeti pod kojima obveznici za određene stranke nisu dužni obavješćivati Ured o gotovinskim transakcijama iz članka 8. stavak 1. Zakona, – način i rokovi obavješćivanja Ureda o transakcijama iz članka 9.a Zakona. II. NAČIN IDENTIFIKACIJE STRANKE Članak 2. (1) Identitet fizičke i pravne osobe te njihovih punomoćnika, za transakcije iz članaka 4. i 8. Zakona, obveznici utvrđuju na način predviđen Zakonom. (2) Za gotovinske i gotovinske povezane transakcije iz članka 4. stavci 2. i 3. Zakona kojima je vrijednost 105.000,00 kn ili veća, obveznik identificira stranku sukladno članku 5. Zakona prikupljajući podatke iz članka 6. Zakona. (3) Obveznici ne obavješćuju Ured o transakcijama iz stavka 2. ovoga članka kojima je vrijednost od 105.000,00 kn do 200.000,00 kn, osim na zahtjev Ureda. Identifikacija stvarnog vlasnika Članak 3. (1) Obveznik je sukladno članku 5. stavak 3. Zakona dužan zatražiti od stranke pisanu izjavu s podacima o stvarnom vlasniku pravne osobe i popisom članova Uprave prilikom otvaranja računa ili drugih oblika uspostavljanja trajnije poslovne suradnje, a u svrhu utvrđivanja identiteta stvarnog vlasnika. (2) Izjava iz stavka 1. ovoga članka mora sadržavati: naziv obveznika, podatke o davatelju izjave, podatke o stvarnom vlasniku – fizičkoj osobi, popis članova Uprave pravne osobe koja otvara račun ili uspostavlja drugi oblik trajnije poslovne suradnje s obveznikom, obvezu stranke da u roku trideset dana od promjene vlasničko-upravljačke strukture dostavi obvezniku novu izjavu iz stavka 1. ovoga članka te nadnevak davanja izjave i potpis davatelja izjave. Navedeni podaci u izjavi daju se pod kaznenom i materijalnom odgovornošću. (3) Obveznik je dužan zatražiti od stranke izjavu o stvarnom vlasniku pravne osobe ako sumnja na promjenu vlasničko- -upravljačke strukture. (4) Ako se ne može utvrditi identitet stvarnog vlasnika – fizičke osobe, obveznik će prihvatiti izjavu u kojoj je kao stvarni vlasnik navedena pravna osoba koja je registrirana u državama koje primjenjuju međunarodne standarde u sprječavanju pranja novca. (5) Ako obveznik ne pribavi izjavu iz stavaka 1. i 3. ovoga članka, odnosno ne prikupi sve propisane podatke iz stavka 2. ovoga članka, a nije mu poznata vlasničko-upravljačka struktura, odbit će stranci otvoriti račun ili uspostaviti poslovnu suradnju sa strankom, odnosno dužan je zatvoriti račun ili prekinuti poslovnu suradnju. III. NAČIN I ROKOVI OBAVJEŠĆIVANJA UREDA Način obavješćivanja Članak 4. Obveznici iz članka 2. Zakona, preko ovlaštene osobe, obavješćuju Ured o svim transakcijama iz članka 8. Zakona na jedan od sljedećih načina: – na elektroničkom obrascu koristeći se elektroničkim prijenosom podataka ili nositeljem podataka, – na tiskanom obrascu preporučenom pošiljkom, telefaksom i preko teklića, – telefonom. Obrazac za obavješćivanje Članak 5. (1) Obveznici obavješćuju Ured o transakcijama na obrascu koji je sastavni dio ovoga Pravilnika, pri čemu se pridržavaju uputa za ispunjavanje navedenih na poleđini obrasca. Uputa za ispunjavanje elektroničkog obrasca dio je aplikativnog softvera. (2) Obveznik ispunjava elektronički obrazac koristeći se posebnim aplikativnim softverom koji je licenciralo Ministarstvo financija. Elektronički obrazac pritom je zaštićen enkripcijom i digitalnim potpisom uz korištenje smart-kartice. Elektronički prijenos podataka Članak 6. (1) Elektronički prijenos podataka na elektroničkom obrascu obveznici banke i Financijska agencija dužni su uspostaviti najkasnije do 31. 3. 2004. nabavom, uz naknadu, posebno licenciranog aplikativnog softvera, a što će biti uređeno ugovornim odnosom između Ministarstva financija – Ureda i pojedinog obveznika. (2) I drugi obveznici mogu na elektroničkom obrascu obavješćivati Ured o transakcijama koristeći se elektroničkim prijenosom podataka ako s Ministarstvom financija – Uredom ugovore takav način dostave podataka. Članak 7. Ako zbog tehničkih razloga obavješćivanje Ureda o transakciji nije moguće elektroničkim prijenosom podataka, obveznik je dužan o tome odmah obavijestiti Ured telefonom ili telefaksom i osigurati obavješćivanje Ureda na drugi način iz članka 4. ovoga Pravilnika. Način obavješćivanja o gotovinskim transakcijama Članak 8. O transakcijama koje se obavljaju gotovim novcem, stranom valutom, vrijednosnim papirima, plemenitim kovinama i draguljima ako je vrijednost transakcije 200.000,00 kuna ili veća te o gotovinskim povezanim transakcijama koje ukupno dosežu vrijednost 200.000,00 kuna ili veću, obveznici obavješćuju Ured elektroničkim prijenosom podataka ili preporučenom pošiljkom, telefaksom i preko teklića. Način obavješćivanja o sumnjivim transakcijama Članak 9. (1) O transakcijama za koje postoji sumnja da se radi o pranju novca obveznici obavješćuju Ured elektroničkim prijenosom podataka ili preporučenom pošiljkom, telefaksom i preko teklića. (2) O sumnjivim transakcijama iz članka 8. stavak 3. Zakona obveznici obavješćuju Ured telefonom, telefaksom i na drugi primjeren način prije nego obave transakcije. (3) Nakon obavljanja transakcija iz stavka 2. ovoga članka obveznici su dužni obavijestiti Ured na obrascu na jedan od načina predviđenih u stavku 1. ovoga članka. Način obavješćivanja o transakcijama vezanima za poslove Životnog osiguranja Članak 10. O transakcijama vezanima za poslove životnog osiguranja društva za osiguranje obavješćuju Ured, ako godišnji zbroj premija za životno osiguranje prelazi 40.000,00 kuna, na obrascu iz članka 5. ovoga Pravilnika elektroničkim prijenosom podataka ili preporučenom pošiljkom, telefaksom i preko teklića. Način obavješćivanja o prijenosu gotovine i čekova preko državne granice Članak 11. Carinska uprava Republike Hrvatske obavješćuje Ured na obrascu koji je sastavni dio ovoga Pravilnika, najkasnije u roku tri dana od trenutka spoznaje o zakonitu prijenosu ili pokušaju nezakonita prijenosa gotovine i čekova preko državne granice u vrijednosti 40.000,00 kn ili većoj, elektroničkim prijenosom podataka ili preporučenom pošiljkom odnosno telefaksom. Indikatori za prepoznavanje sumnjivih transakcija Članak 12. (1) Ured će, u suradnji s obveznicima i nadzornim tijelima ovlaštenima za nadzor obveznika u provedbi Zakona, sastaviti listu indikatora za prepoznavanje sumnjivih transakcija iz članka 4. stavak 5. Zakona. (2) Listu indikatora iz stavka 1. ovoga članka obveznici su dužni primjenjivati kao osnovne smjernice za prepoznavanje transakcija i osoba u svezi s kojima postoje razlozi za sumnju da se radi o pranju novca. (3) Lista indikatora sastavni je dio općeg akta obveznika, koja se dopunjava i prilagođava prema novim tipologijama pranja novca. Rokovi obavješćivanja Članak 13. (1) Obveznici iz članka 2. Zakona obavješćuju Ured o gotovinskim transakcijama, gotovinskim povezanim transakcijama i transakcijama vezanima za poslove životnog osiguranja u roku tri dana od dana obavljanja transakcije. (2) Obveznici obavješćuju Ured o sumnjivim transakcijama iz članka 8. Zakona prije nego što obave transakciju. Ako zbog naravi sumnjive transakcije nije moguće o toj transakciji obavijestiti Ured prije njezina obavljanja, obveznici su dužni obavijestiti Ured najkasnije u roku 24 sata od obavljanja transakcije. (3) Za transakcije koje obveznici odbiju obaviti u skladu s člankom 7. Zakona, dužni su obavijestiti Ured najkasnije u roku 24 sata od odbijanja obavljanja transakcije. (4) Ako obveznici nisu u mogućnosti obavijestiti Ured u propisanim rokovima, dužni su od Ureda zatražiti suglasnost za produljenje roka, o čemu obveznici i Ured sastavljaju službenu zabilješku. (5) Primitak obavijesti o transakcijama iz članka 8. Zakona Ured potvrđuje obvezniku odmah, a najkasnije u roku 24 sata, u elektroničkom ili pisanom obliku. OpĆi akt obveznika Članak 14. (1) Obveznik donosi opći akt kojim se određuju mjere, radnje i postupanja radi otkrivanja i sprječavanja pranja novca i sprječavanja financiranja terorizma. (2) Općim aktom obveznik naročito uređuje: način identifikacije stranke i stvarnog vlasnika, način i rokove obavješćivanja Ureda, obvezu primjene liste indikatora za prepoznavanje sumnjivih transakcija i postupke u slučaju otkrivanja sumnjivih transakcija, način određivanja i uvjete za obavljanje poslova ovlaštene osobe i njezinih zamjenika, dužnosti obveznika prema ovlaštenoj osobi i zadaće ovlaštene osobe, način stručnog usavršavanja ovlaštene osobe, zamjenika i zaposlenika, obavljanje unutarnjeg nadzora u provedbi Zakona, te način vođenja popisa o prikupljenim podacima. (3) U općem aktu obveznika posebno se mora odrediti odgovornost osoba zaduženih za provedbu Zakona u slučaju nepoštivanja odredaba općeg akta koje se odnose na sprječavanje i otkrivanje pranja novca i sprječavanje financiranja terorizma. Određivanje ovlaštene osobe Članak 15. (1) Ovlaštena osoba iz članka 4. stavak 1. ovoga Pravilnika jest odgovorna osoba za provođenje Zakonom propisanih mjera i radnji koje se poduzimaju radi otkrivanja i sprječavanja pranja novca i sprječavanja financiranja terorizma. (2) Obveznik je dužan, sukladno svom općem aktu, imenovati jednu ovlaštenu osobu i najviše dva zamjenika ovlaštene osobe te o tome obavijestiti Ured. Ovlaštenu osobu u vrijeme odsutnosti zamjenjuje zamjenik kojega odredi obveznik. (3) Obveznik je dužan odrediti ovlaštenu osobu i njezine zamjenike najkasnije do početka primjene ovoga Pravilnika. Ako obveznik ne imenuje ovlaštenu osobu, ovlaštenom osobom smatra se odgovorna osoba obveznika prema pozitivnim zakonskim propisima. (4) Ovlaštena osoba sudjeluje u pripremi i izradi općeg akta obveznika koji se odnosi na otkrivanje i sprječavanje pranja novca. Članak 16. (1) Poslove ovlaštene osobe može obavljati osoba: – koja je hrvatski državljanin; – protiv koje se ne vodi istražni ili kazneni postupak ili koja nije osuđivana za kazneno djelo protiv: Republike Hrvatske, imovine, sigurnosti platnog prometa i poslovanja, pravosuđa, vjerodostojnosti isprava i službene dužnosti; – koja ima radno iskustvo najmanje tri godine na bankarskim, financijskim i sličnim poslovima; – koja poznaje poslovanje obveznika na područjima gdje može doći do pranja novca; – koja je educirana za obavljanje svojih zadaća. (2) Uz ove uvjete, obveznik može u svom općem aktu propisati i druge uvjete za obavljanje poslova ovlaštene osobe. Članak 17. (1) Dužnosti su obveznika prema ovlaštenoj osobi sljedeće: – obveznik omogućuje ovlaštenoj osobi, kod obveznika – banaka, obavljanje isključivo poslova vezanih za primjenu Zakona; – obveznik ovlaštenoj osobi na njezin zahtjev omogućuje pristup svim dokumentima i informacijama potrebnima za obavljanje njezina rada; – obveznik osigurava da ovlaštenu osobu u vrijeme njezine odsutnosti zamjenjuje zamjenik; – obveznik, koji je podijeljen u više ustrojstvenih jedinica, sukladno općem aktu određuje i druge odgovorne osobe kojima u ustrojstvenim jedinicama i sjedištu osigurava tehničke i druge uvjete za provođenje mjera i radnji radi otkrivanja i sprječavanja pranja novca i sprječavanja financiranja terorizma; – obveznik o svom trošku osigurava ovlaštenoj osobi i njezinim zamjenicima stručno usavršavanje na seminarima i edukativnim skupovima te drugim oblicima usavršavanja. (2) Ostale službe i zaposlenici obveznika dužni su ovlaštenoj osobi pružati pomoć u obavljanju njezinih zadaća. Stručno usavršavanje Članak 18. (1) Obveznik o svom trošku osigurava tekuće i redovito stručno usavršavanje svojih zaposlenika koje im omogućuju da se upoznaju s načinima prepoznavanja sumnjivih transakcija. Obveznik upoznaje svoje zaposlenike i s novim tehnikama obavljanja transakcija te s načinima obavješćivanja Ureda o transakcijama. (2) Dokumentacija o sudjelovanju zaposlenika na organiziranim oblicima stručnog usavršavanja mora biti dostupna ovlaštenoj osobi. (3) Ovlaštena osoba sudjeluje u izradi programa za redovito stručno usavršavanje zaposlenika obveznika. Unutarnji nadzor Članak 19. (1) Najmanje jednom godišnje obveznici su dužni obaviti unutarnji nadzor o provedbi Zakona i o tome pismeno obavijestiti ovlaštenu osobu i Ured. (2) Svrha je nadzora uočavanje i sprječavanje nepravilnosti u provedbi Zakona i poboljšanje unutarnjeg sustava otkrivanja sumnjivih transakcija. Članak 20. Rokove i način provođenja unutarnjeg nadzora određuje obveznik općim aktom donesenim na temelju odredaba ovoga Pravilnika. IV. NAČIN VOĐENJA POPISA O PRIKUPLJENIM PODACIMA Članak 21. (1) Podatke o identifikaciji i transakcijama iz članaka 4., 5., 6. i 8. Zakona, obveznik u svojim evidencijama čuva kronološkim redom i na način koji omogućuje njihov učinkovit nadzor od ovlaštenih tijela te njihovo dostavljanje na zahtjev Ureda. (2) Podatke o sumnjivim transakcijama obveznik vodi u izdvojenim evidencijama. Članak 22. (1) Način pohrane podataka, što uključuje mjesto i medij za pohranu podataka, određuje obveznik u svom općem aktu i o tome obavješćuje Ured. (2) Podaci se pohranjuju na način koji omogućava pregled tijekom cijelog razdoblja čuvanja podataka utvrđenog člankom 16. Zakona. Članak 23. (1) Svi podaci prikupljeni temeljem Zakona službena su tajna. Prema stupnju tajnosti ti su podaci povjerljivi, tajni i vrlo tajni, a mogu se koristiti samo za Zakonom propisane namjene. (2) Obveznik u svom općem aktu određuje vrstu i stupanj tajnosti podataka što ih prikuplja i čuva te koje dostavlja Uredu u skladu sa Zakonom, osim u slučajevima kada Zakon određuje drugačije. Tim podacima mogu pristupati samo osobe određene općim aktom obveznika. V. UVJETI POD KOJIMA OBVEZNICI ZA ODREĐENE STRANKE NISU DUŽNI OBAVJEŠĆIVATI URED O GOTOVINSKIM TRANSAKCIJAMA Iznimke pri obavješćivanju Članak 24. Obavješćivanje Ureda o gotovinskim transakcijama iz članka 8. stavak 1. Zakona nije potrebno za transakcije koje obavlja stranka pri polaganju dnevnih utržaka s naslova prodaje robe ili usluga na račun, osim ako postoji sumnja da se radi o pranju novca. Iznimke pri identifikaciji Članak 25. (1) Identifikacija obveznika iz članka 2. Zakona kao stranke nije potrebna, osim ako postoje razlozi za sumnju da se radi o pranju novca, u sljedećim slučajevima: – kada se obavljaju transakcije između banaka, štedno-kreditnih zadruga, Financijske agencije, Hrvatske pošte d.d. i društava za osiguranje; – kada se obavljaju transakcije između banaka i ovlaštenih mjenjača koje se odnose na otkup strane valute ili stranih čekova i na preuzimanje stranih čekova radi unovčenja; – kada banka šalje i iznosi u inozemstvo stranu gotovinu u korist svojeg računa u stranoj banci i kada čekove koji glase na stranu valutu dostavlja stranoj banci radi naplate. (2) Identifikacija stranke nije potrebna ako stranka podigne u banci i štedno-kreditnoj zadruzi gotov novac s tekućeg računa, žiro-računa, štednih knjižica i računa građana radi istodobne uplate ili kupnje strane valute, osim ako postoje razlozi za sumnju da se radi o pranju novca. VI. NAČIN I ROKOVI OBAVJEŠĆIVANJA UREDA OD STRANE ODVJETNIKA, ODVJETNIČKOG DRUŠTVA, JAVNOG BILJEŽNIKA, REVIZORSKE TVRTKE, OVLAŠTENOG REVIZORA, PRAVNE ILI FIZIČKE OSOBE KOJE OBAVLJAJU RAČUNOVODSTVENE POSLOVE ILI POSLOVE POREZNOG SAVJETOVANJA Način identifikacije i obrazac za obavješćivanje Članak 26. (1) Odvjetnik, odvjetničko društvo, javni bilježnik, revizorska tvrtka, ovlašteni revizor i pravne ili fizičke osobe koje obavljaju računovodstvene poslove ili poslove poreznog savjetovanja utvrđuju identitet stranke na način predviđen u članku 5. Zakona i prikupljaju podatke iz članka 6. Zakona. (2) Odvjetnik, odvjetničko društvo i javni bilježnik dužni su obavijestiti Ured, sukladno članku 9.a stavci 1. i 4. Zakona, kada u svom radu obavljaju financijske transakcije ili druge transakcije s imovinom, o transakcijama za koje postoji sumnja da se radi o pranju novca ili kada stranka od njih zatraži savjet vezan za pranje novca, na tiskanom obrascu iz članka 5. stavak 1. ovoga Pravilnika. (3) Revizorska tvrtka, ovlašteni revizor i pravne ili fizičke osobe koje obavljaju računovodstvene poslove ili poslove poreznog savjetovanja dužni su obavijestiti Ured, sukladno članku 9.a stavci 3. i 4. Zakona, kada u obavljanju poslova iz svoga djelokruga utvrde da u svezi s određenim transakcijama postoji sumnja da se radi o pranju novca ili kada stranka od njih zatraži savjet vezan za pranje novca, na tiskanom obrascu iz članka 5. stavak 1. ovoga Pravilnika. Način i rokovi obavješćivanja Članak 27. (1) Obavijest iz članka 26. ovoga Pravilnika odvjetnik, odvjetničko društvo, javni bilježnik, revizorska tvrtka, ovlašteni revizor i pravne ili fizičke osobe koje obavljaju računovodstvene poslove ili poslove poreznog savjetovanja dostavljaju preporučenom pošiljkom, telefaksom ili preko teklića najkasnije u roku tri dana od utvrđivanja razloga za sumnju da se radi o pranju novca ili od zatraženog savjeta vezanog za pranje novca. (2) Ured potvrđuje prijam podataka iz stavka 1. ovoga članka u roku i na način propisan člankom 13. stavak 5. ovoga Pravilnika. OvlaŠtena osoba i indikatori za prepoznavanje sumnjivih transakcija Članak 28. (1) Odvjetničko društvo, revizorska tvrtka i pravne osobe koje obavljaju računovodstvene poslove ili poslove poreznog savjetovanja dužni su na odgovarajući način imenovati ovlaštenu osobu sukladno članku 15. i članku 16. stavak 1. podstavci 1. i 2. ovoga Pravilnika. Odvjetnik, javni bilježnik i ovlašteni revizor ovlaštene su osobe sukladno Zakonu. (2) Ured će u suradnji s odvjetnicima, odvjetničkim društvima, javnim bilježnicima, revizorskim tvrtkama, ovlaštenim revizorima i pravnim ili fizičkim osobama koje obavljaju računovodstvene poslove ili poslove poreznog savjetovanja sastaviti listu indikatora za prepoznavanje sumnjivih transakcija, koju su navedeni dužni primjenjivati kao osnovne smjernice za prepoznavanje transakcija i osoba u svezi s kojima postoje razlozi za sumnju da se radi o pranju novca. Lista indikatora dopunjava se i prilagođava prema novim tipologijama pranja novca. Način vođenja popisa o prikupljenim podacima Članak 29. (1) Podatke o sumnjivim transakcijama i podatke o zatraženom savjetu vezanom za pranje novca odvjetnik, odvjetničko društvo, javni bilježnik, revizorska tvrtka, ovlašteni revizor i pravne ili fizičke osobe koje obavljaju računovodstvene poslove ili poslove poreznog savjetovanja dužni su čuvati u svojim evidencijama kronološkim redom. (2) Podaci prikupljeni temeljem Zakona službena su tajna, a pohranjuju se na način koji omogućuje pregled tijekom cijelog razdoblja čuvanja podataka određenog člankom 16. Zakona. VII. PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Članak 30. Ured će po potrebi davati upute za provedbu ovoga Pravilnika. Članak 31. Obveznici će svoje opće akte uskladiti s ovim Pravilnikom do 31. prosinca 2003. Članak 32. S danom primjene ovoga Pravilnika prestaje važiti Pravilnik o načinu i rokovima obavješćivanja Ureda za sprječavanje pranja novca te načinu vođenja popisa prikupljenih podataka (Narodne novine, broj 114/97). Članak 33. Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, a primjenjuje se od 1. siječnja 2004. Klasa: 470-06/03-12/11 Urbroj: 513-06/1-03-1 Zagreb, 21. studenoga 2003. Ministar financija dr. Mato Crkvenac, v. r.
> Zakon o bankama
|