|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 27. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u Vijeću šestorice za odlučivanje o ustavnim
tužbama, u sastavu sudac Jasna Omejec, predsjednik Vijeća, te suci Marijan
Hranjski, Mario Kos, Ivan Mrkonjić, Emilija Rajić i Vice Vukojević, članovi
Vijeća, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom A. B. iz Š., koju zastupa K.
K., odvjetnica u Š., na sjednici održanoj dana 17. rujna 2003. godine,
jednoglasno je donio
ODLUKU
I. Ustavna tužba se usvaja.
II. Ukida se presuda Vrhovnog suda Republike Hrvatske, broj: Gzz 26/1999 od
16. ožujka 1999. godine i predmet se vraća Vrhovnom sudu Republike Hrvatske
na ponovni postupak.
Obrazloženje
1. Ustavna tužba je podnijeta protiv presude Vrhovnog suda Republike
Hrvatske, broj: Gzz 26/1999-2 od 16. ožujka 1999. godine, kojom je prihvaćen
zahtjev za zaštitu zakonitosti Državnog odvjetništva Republike Hrvatske i
preinačene su presude Županijskog suda u Šibeniku, broj: Gž-310/98 od 14.
rujna 1998. godine, i Općinskog suda u Šibeniku, broj: P-1744/97 od 21.
travnja 1998. godine, tako da se tužbeni zahtjev podnositeljice ustavne
tužbe u pravnoj stvari radi utvrđenja i isplate odbija u cijelosti. Revizija
tuženika, Republike Hrvatske, odbačena je kao nedopuštena.
Osporenom presudom preinačene su presude Županijskog suda u Šibeniku, broj:
Gž-310/98 od 14. rujna 1998., i Općinskog suda u Šibeniku, broj: P-1744/97
od 21. travnja 1998. godine. Presuda Općinskog suda u Šibeniku je glasila:
»1. Utvrđuje se da su ništave odredbe Ugovora o kupoprodaji stana, koji je
zaključen između stranaka dana 24. svibnja 1996., broj 19783, u dijelu točke
1. članka 3. kojim je utvrđena cijena stana u iznosu od 118.223,10 kn, jer
je ista 68.444,32 kn, pa je slijedom toga ništava odredba ugovora u točkama
3. i 4. članka 4., jer je iznos 1. obroka 2.053,33 kn, a mjesečnog obroka
241,74 kn do revalorizacije, pa se ovlašćuje tužiteljica da umjesto
dosadašnjeg iznosa mjesečnog obroka otplate od dana pravomoćnosti ove
presude, uplaćuje tuženiku iznos od 241,74 kn, kao i da zatraži izmjenu
uknjižbe založnog prava (hipoteke) u C. listu za česticu br. 3086/12 k.o.
Šibenik.
2. Dužan je tuženik vratiti tužiteljici na ime dosad uplaćene obročne
otplate iznos više primljenog od 5.526,64 kune, sa zakonskim zateznim
kamatama koje na iznos od 1.493,36 kuna teku od 17. lipnja 1996. godine, a
na iznose od 175,81 kune mjesečno počev od 1. srpnja 1996. godine od uplate
svakog pojedinog mjesečnog iznosa do konačne isplate.
3. Odbija se tužiteljica s preostalim dijelom tužbenog zahtjeva za isplatu
preplaćenog iznosa.«.
2. Iz osporavane presude vidljivo je da je Vrhovni sud Republike Hrvatske
zauzeo pravno stajalište da je u presudama nižestupanjskih sudova pogrešno
primijenjeno materijalno pravo, osobito zbog pogrešnog tumačenja pravnih
posljedica odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske, broj: U-I-697/1995 od
29. siječnja 1997. godine, kojom su, pored ostalih ukinute i odredbe članka
20a. i članka 8. stavka 4. Zakona o prodaji stanova na kojima postoji
stanarsko pravo (»Narodne novine«, broj 43/92, 69/92, 25/93, 48/93, 2/94,
44/94, 58/95 i 11/96, u daljnjem tekstu: ZPS). Naime, Vrhovni sud je utvrdio
osnovanim navode iznesene u zahtjevu za zaštitu zakonitosti da pravni učinci
odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske nastaju tek danom objave odluke u
»Narodnim novinama« ako Ustavni sud ne odredi neki drugi rok. Polazeći od
toga, ukidanje zakona ili pojedinih zakonskih odredaba nema, u konkretnom
slučaju, retroaktivni učinak, već isto djeluje samo za ubuduće jer Ustavni
sud nije drugačije odredio. Iz toga slijedi da ugovorna odredba o cijeni
spornog stana nije ništava te na strani tuženice nije došlo ni do stjecanja
bez osnove, ocijenio je Vrhovni sud.
3. Podnositeljica u ustavnoj tužbi navodi kako je odredba članka 9. Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o prodaji stanova na kojima postoji stanarsko
pravo (»Narodne novine«, broj 58/95), koja se odnosi na članak 20a., ukinuta
odlukom Ustavnog suda zbog toga što je od dana stupanja na snagu bila
protivna Ustavu. Ističe da je protuustavnost ukinute odredbe postojala i
prije njenog ukidanja.
Podnositeljica smatra da su presudom Vrhovnog suda povrijeđena ustavna prava
propisana člancima 3. i 14. stavkom 2. Ustava. Predlaže usvajanje ustavne
tužbe, ukidanje presude Vrhovnog suda te vraćanje predmeta Vrhovnom sudu na
ponovni postupak.
Ustavna tužba je osnovana.
4. Prema odredbama članka 62. stavak 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u
daljnjem tekstu: Ustavni zakon), svatko može podnijeti Ustavnom sudu ustavnu
tužbu ako smatra da mu je pojedinačnim aktom tijela državne vlasti, tijela
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili pravne osobe s
javnim ovlastima, kojima je odlučeno o njegovim pravima i obvezama ili o
sumnji ili optužbi zbog kažnjivog djela, povrijeđeno ljudsko pravo ili
temeljna sloboda zajamčena Ustavom, odnosno Ustavom zajamčeno pravo na
lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu.
Ustavna tužba nije pravno sredstvo u sustavu redovnih ili izvanrednih
pravnih lijekova nego poseban institut za ocjenu pojedinačnih akata tijela
državne vlasti i pravnih osoba s javnim ovlastima radi zaštite ljudskih
prava i temeljnih sloboda, zajamčenih Ustavom.
Slijedom navedenog, Ustavni sud, tijekom postupka pružanja ustavnosudske
zaštite, unutar zahtjeva istaknutog u ustavnoj tužbi, utvrđuje je li u
postupku odlučivanja o pravima i obvezama pojedinca došlo do ustavno
nedopuštenog posizanja u ljudska prava i temeljne slobode.
5. Svojom odlukom, broj: U-I-697/1995 od 29. siječnja 1997. godine (»Narodne
novine«, broj 11/97), Ustavni sud je, kao neustavne, ukinuo pojedine odredbe
ZPS. Ukinuta je i odredba članka 9., koja se odnosi na članak 20a. tog
Zakona. Tom je odredbom bilo određeno da se iza članka 20. dodaje novi
članak 20a., prema kojem, ako je državni stan veći od odgovarajućeg stana iz
članka 8. stavka 4. Zakona, višak u površini soba otkupljuje se prema cijeni
koja odgovara građevinskoj vrijednosti etalonskog objekta uvećanoj za
vrijednost koja proizlazi iz položajne pogodnosti stana.
Jedno od polazišnih stajališta Suda u tom predmetu bilo je to da propisi o
prodaji stanova na kojima postoji stanarsko pravo predstavljaju tranzicijske
propise putem kojih država, jer je dužna uskladiti zakonodavstvo s Ustavom
koji ne poznaje društveno vlasništvo, a niti stanarsko pravo, provodi
privatizaciju tog vlasništva. Ta se privatizacija provodi prodajom stana pod
povoljnijim uvjetima jer kupnju stanova u kojima stanuju po tržišnim
cijenama većina stanara ne bi mogla ostvariti. Propisujući povoljnije uvjete
za kupnju stana nego što su tržišni, država ne smije propisivati u položaju
stanara razlike koje neke od njih dovode do toga da im kupnju stana
onemogućuju ili bitno otežavaju. Osim toga, nema ni ustavnog temelja za to
da zakonodavac državu, kao pravnu osobu javnog prava, koja prodaje jednaku
stvar koju prodaju i drugi prodavatelji, to jest stanove opterećene
stanarskim pravom, stavlja u položaj bitno različit od položaja drugih
prodavatelja stanova, ovisno o tome temeljem čega su stanovi o kojima je
riječ stečeni, a također nema ustavnog temelja za stavljanje kupaca stanova
u bitno različit položaj, ovisno od toga tko im stan prodaje.
U rješenju broj: U-VIII-1057/1997 od 22. prosinca 1997. godine, Ustavni sud
je izrazio stajalište da ugovor o prodaji stana, koji je sklopljen temeljem
odredaba citiranog Zakona, nije pojedinačni akt iz članka 23. tada važećeg
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj
13/99). Radi se o ugovoru građanskog prava na koji se, pored odredaba
citiranog Zakona, trebaju primjenjivati i odredbe Zakona o obveznim odnosima
(»Narodne novine«, broj 53/91, 73/91, 111/93, 3/94, 107/95, 7/96, 91/96,
112/99, 88/01, u nastavku: ZOO) te se zbog toga svaka ugovorna stranka, koja
smatra da su povrijeđena njena prava, može tužbom obratiti nadležnom
općinskom sudu.
6. Temeljno pitanje u ovoj pravnoj stvari jest ima li okolnost što je
zakonska odredba ukinuta odlukom Ustavnog suda pravnog utjecaja na valjanost
ugovora o prodaji stana koji su sklopljeni prije njenog ukidanja.
Načelno valja istaknuti da ukinuti zakon, odnosno ukinute zakonske odredbe
prestaju važiti danom objave odluke Ustavnog suda u »Narodnim novinama« ako
Ustavni sud ne odredi drugi rok (stavak 2. članka 55. Ustavnog zakona). Ovim
odredbama određuje se samo učinak ukidanja zakona, ali ne i pravne
posljedice koje je zakon izazvao za vrijeme prije ukidanja. Ukinuti zakon,
odnosno ukinute zakonske odredbe bile su, nesumnjivo, protivne Ustavu i
prije njihovog ukidanja, tj. prije objave odluke o ukidanju u »Narodnim
novinama«. Takvo pravno stajalište Ustavni sud je zauzeo u nekoliko navrata,
i to u odlukama broj: U-I-206/1992, U-III-379/1993, U-III-731/1994 i
U-I-52/1995. Odluka Ustavnog suda o ukidanju zakona je konstitutivne naravi.
Zakon se ukida zato jer je protivan Ustavu, ali on je bio protuustavan i
prije ukidanja.
Zaključak da je zakon, odnosno pojedina zakonska odredba bila protivna
Ustavu i prije njenog ukidanja proizlazi ne samo iz prirode stvari, nego i
iz određenih ustavnopravnih odredaba. Ustavni zakon razrađuje u članku 58.
sredstva i uvjete pravne zaštite za osobe čija su prava povrijeđena
pravomoćnim pojedinačnim aktom, koji je donijet temeljem zakona (ili drugog
propisa) ukinutog odlukom Ustavnog suda. Radi se o zaštiti od učinaka
pojedinačnog akta koji je donesen prije ukidanja zakona – dakle po propisima
tada još važećeg zakona – a zaštita se pruža zato što je kasnije ukinut
zakon na kojem se temelji pojedinačni akt. U tom slučaju pojedinačni akt
nije nepostojeći, odnosno ništav akt, nego je pobojan: osoba čija su prava
povrijeđena može, u zakonom određenim uvjetima, od nadležnog tijela tražiti
izmjenu akta odgovarajućom primjenom odredaba o ponavljanju postupaka.
Ovakva zaštita temelji se na izloženom zaključku: ukinuti zakon protivan je
Ustavu i prije njegovog ukidanja pa je zbog načela ustavnosti i zakonitosti,
kao i zbog načela pravednosti, bilo neophodno predvidjeti pravnu zaštitu
osoba koje trpe štetne posljedice učinaka neustavnog zakona i prije njegovog
ukidanja.
Ustavni zakon nema odredaba o pravnim posljedicama ukidanja zakona na
ugovorne odnose koji se temelje na ukinutom zakonu. No, takvih odredaba niti
ne treba jer se posljedice ukidanja zakona na ugovorne odnose mogu izvesti
iz drugih zakonskih odredaba, posebno iz onih o obveznopravnim odnosima.
7. U ovom predmetu, ugovor o kupoprodaji stana (u dijelu koji se tiče
kupovne cijene) zaključen je na temelju odredaba ZPS-a, a koje su naknadno
ukinute odlukom Ustavnog suda. Odredbe o cijeni stana iz tog Zakona za
prodavatelja su prisilne naravi jer ga obvezuju da stan proda samo po cijeni
koja je određena tim odredbama, dok, međutim, kupac može odlučiti hoće li
stan kupiti po kriterijima propisanim zakonom. S obzirom da je cijena
određena po propisima koji su ukinuti, a protivno sada važećim prisilnim
propisima ZPS-a, ugovor o kupoprodaji je ništav u smislu odredaba članka
103. ZOO-a.
Ništavost ugovora nastaje kad nastanu zakonski razlozi ništavosti (ex tunc).
U ovom slučaju razlog ništavosti je protivnost ugovora prisilnim propisima
ZPS-a, a ona je nastala u času sklapanja ugovora. Pri tome nije od važnosti
što su protuustavne odredbe Zakona (na kojima je zasnovan ugovor) ukinute
nakon sklapanja ugovora jer su one, u smislu izloženog shvaćanja, bile
protivne Ustavu i prije ukidanja.
Ništavost ugovora je djelomična jer se odnosi samo na cijenu iz
kupoprodajnog ugovora, a ona se određuje na temelju zakonskih odredaba.
Dakle, predmetni ugovor može opstati i bez odredaba o cijeni, a ona nije
bila ni uvjet ugovora niti odlučujuća pobuda zbog koje je ugovor sklopljen
(stavak 1. članka 105. ZOO).
Temeljem takvog stanja stvari potrebno je reći da, prema odredbi članka 463.
ZOO-a, kada je ugovorena cijena veća od propisane, kupac duguje samo iznos
propisane cijene, a ukoliko je isplatio ugovorenu cijenu ima pravo
zahtijevati da mu se razlika vrati.
8. Očito je, dakle, da je Vrhovni sud Republike Hrvatske, donoseći osporenu
odluku, postupio protivno odredbi članka 31. stavka 2. Ustavnog zakona, koja
odredba jasno upućuje na obvezatnost i poštivanje odluka i rješenja Ustavnog
suda Republike Hrvatske, kada je, kao u konkretnom slučaju, prihvatio
zahtjev za zaštitu zakonitosti Državnog odvjetnika Republike Hrvatske. Time
je podnositeljici ustavno pravo iz članka 14. stavka 2. (svi su pred zakonom
jednaki) povrijeđeno, a upravo temeljem tog ustavnog prava su i ukinute
odredbe Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prodaji stanova na kojima
postoji stanarsko pravo.
9. U odnosu na članak 3. Ustava, za navesti je da te odredbe ne sadrže
ljudska prava i temeljne slobode koje su Ustavom zajamčene fizičkoj ili
pravnoj osobi, a koje se štite u ustavnosudskom postupku pokrenutom ustavnom
tužbom temeljem odredbe članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona.
10. Slijedom navedenoga, a temeljem odredbi članaka 73. i 76. Ustavnog
zakona, odlučeno je kao u izreci.
Broj: U-III-86/2001
Zagreb, 17. rujna 2003.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Jasna Omejec, v. r.
|