|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 23. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda,
te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna
Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst,
Vice Vukojević i Milan Vuković, u povodu prijedloga za pokretanje postupka
za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 1.
listopada 2003. godine, donio je
RJEŠENJE
I. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom članaka 11. i 12. Zakona o izboru članova predstavničkih tijela
jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (»Narodne novine«, broj
33/01, 10/02-odluka Ustavnog suda, broj: U-I-39/2002 od 23. siječnja 2002.
godine, 155/02-članak 43. stavak 2. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih
manjina, i 45/03).
II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Dr. sc. Robert Podolnjak iz Varaždina podnio je prijedlog za pokretanje
postupka za ocjenu suglasnosti članaka 11. i 12. Zakona o izboru članova
predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave
(»Narodne novine«, broj 33/01, 10/02-odluka Ustavnog suda, broj: U-I-39/2002
od 23. siječnja 2002., 155/02-članak 43. stavak 2. Ustavnog zakona o pravima
nacionalnih manjina, i 45/03; u daljnjem tekstu: ZI) s Ustavom Republike
Hrvatske.
Osporene zakonske odredbe glase:
Članak 11.
Liste za izbor članova predstavničkih tijela predlažu političke stranke
registrirane u Republici Hrvatskoj i birači.
Političke stranke utvrđuju i predlažu liste za izbor članova predstavničkih
tijela na način propisan njihovim statutom, odnosno posebnom odlukom,
donijetom na temelju statuta.
Prilikom sastavljanja liste predlagatelj je dužan voditi računa o načelu
ravnopravnosti spolova.
Dvije ili više, u Republici Hrvatskoj registriranih političkih stranaka mogu
predložiti koalicijsku listu za izbor članova predstavničkog tijela.
Članak 12.
Kada birači kao ovlašteni predlagatelji predlažu nezavisnu kandidacijsku
listu, za pravovaljanost kandidacijske liste dužni su prikupiti:
- 100 potpisa za općinsku listu,
- 150 potpisa za gradsku listu,
- 500 potpisa za županijsku listu, odnosno listu za izbor članova Gradske
skupštine Grada Zagreba.
Podnositelji prijave nezavisne kandidacijske liste su prva tri po redu
potpisnika nezavisne liste.
2. Razloge zbog kojih navedene zakonske odredbe smatra nesuglasnima Ustavu
predlagatelj nalazi u njihovoj suprotnosti odredbi članka 14. stavka 2.
Ustava, kojom je zajamčena jednakost svih pred zakonom. Predlagatelj navodi
da osporene zakonske odredbe nejednako uređuju položaj građana u postupku
kandidiranja ovisno o tomu jesu li ili nisu članovi političkih stranaka.
Svoje navode obrazlaže pravom političkih stranaka da, u skladu sa zakonom,
predlažu kandidacijske liste za izbor članova predstavničkih tijela jedinica
lokalne i područne (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: lokalna
predstavnička tijela), a da pritom nemaju obvezu prikupiti određeni broj
potpisa birača. Za razliku od političkih stranaka, birači koji predlažu
nezavisnu kandidacijsku listu za izbor članova lokalnih predstavničkih
tijela dužni su prikupiti određeni broj potpisa birača, jer bi bez
prikupljenih potpisa birača njihova kandidacijska lista bila pravno
nevaljana.
Predlagatelj smatra da građani (birači) koji žele predložiti nezavisnu
kandidacijsku listu nisu stoga u zakonski jednakom položaju u odnosu prema
građanima (biračima) organiziranima u političku stranku koji su »evidentno
povlašteni«. Osim »što građani organizirani u političku stranku ne moraju uz
prijedlog stranačke liste priložiti i potpise birača radi pravovaljanosti
liste«, predlagatelj navodi da se nejednakost građana koji žele predložiti
nezavisnu listu u odnosu na političke stranke očituje i u sljedećoj
činjenici: prema članku 6. Zakona o političkim strankama (»Narodne novine«,
broj 76/93, 111/96, 164/98, 36/01), za osnivanje jedne političke stranke
dovoljno je 100 punoljetnih, poslovno sposobnih hrvatskih državljana, dok
prema članku 12. ZI-a birači moraju, da bi njihova nezavisna kandidacijska
lista bila pravovaljana, prikupiti najmanje 100 potpisa birača za općinsku
listu, 150 potpisa birača za gradsku listu, 500 potpisa birača za županijsku
listu, odnosno listu za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba. Iz
toga predlagatelj zaključuje da je »potreban znatno manji broj građana
organiziranih u političku stranku radi isticanja kandidatske liste nego kada
je riječ o isticanju nezavisne ili neovisne kandidatske liste«.
Od Ustavnog suda Republike Hrvatske predlagatelj traži ukidanje navedenih
zakonskih odredbi te predlaže da se one izmijene na način da i političke
stranke pri predlaganju stranačkih kandidacijskih lista za izbor članova
lokalnih predstavničkih tijela budu zakonom obvezane na prikupljanje
određenog broja potpisa birača.
Prijedlog nije osnovan.
3. U članku 45. stavku 1. Ustava propisano je da biračko pravo, opće i
jednako, imaju svi hrvatski državljani s navršenih 18 godina u skladu sa
zakonom, te da se biračko pravo ostvaruje na neposrednim izborima tajnim
glasovanjem.
U članku 132. stavku 1. Ustava propisano je da se građanima jamči pravo na
lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu. U stavku 2. istog članka Ustava
propisano je da se pravo na samoupravu ostvaruje preko lokalnih, odnosno
područnih (regionalnih) predstavničkih tijela koja su sastavljena od članova
izabranih na slobodnim i tajnim izborima na temelju neposrednog, jednakog i
općeg biračkog prava.
Sukladno navedenim ustavnim odredbama, Hrvatski sabor donio je zakon kojim
je uredio izborni postupak te način ostvarivanja i zaštite biračkog prava
hrvatskih državljana u neposrednim izborima za članove lokalnih i područnih
(regionalnih) predstavničkih tijela.
4. Prema mjerodavnim odredbama ZI-a, pravo predlaganja kandidacijskih lista
za izbor članova lokalnih predstavničkih tijela imaju političke stranke i
birači.
Političke stranke su ovlaštene predlagati kandidacijske liste samostalno ili
u koaliciji s drugim političkim strankama, a birači su ovlašteni predlagati
kandidacijske liste na temelju pravovaljano prikupljenih potpisa. Radi se,
prema tome, o dva različita izborna subjekta koji su zakonom ovlašteni
predlagati kandidacijske liste na izborima za članove predstavničkih tijela
lokalne i područne (regionalne) samouprave.
To su, s jedne strane, političke stranke, čiji se pravni položaj, uvjeti,
način i postupak za osnivanje, registriranje, prestanak i financiranje
uređuju Zakonom o političkim strankama. U članku 1. stavku 1. Zakona o
političkim strankama propisano je da su političke stranke svojim slobodnim
osnivanjem izraz demokratskog višestranačkog sustava kao najviše vrednote
ustavnog poretka Republike Hrvatske. Zbog svoje ustavne zadaće u razvoju
demokratskog višestranačkog sustava, političke stranke su zakonom ovlašteni
subjekti izbornih postupaka za sva predstavnička tijela u zemlji.
Političke stranke su pravne osobe, a pravnu osobnost stječu upisom u
registar političkih stranaka koji vodi nadležno ministarstvo. Stoga je
pogrešna postavka predlagatelja da stranačke kandidacijske liste predlažu
»građani organizirani u političku stranku«. Ovlašteni predlagatelj stranačke
kandidacijske liste uvijek je i samo politička stranka kao pravna osoba koja
je u izbornom postupku zaseban i jedinstven izborni subjekt, neovisno o
broju osoba koji je bio potreban za njezino osnivanje i neovisno o broju
njezinih članova u vrijeme provedbe izbora.
Iz tih je razloga neosnovan i navod predlagatelja da su »građani
organizirani u političku stranku« povlašteni u odnosu na ostale birače zbog
toga što je za osnivanje političke stranke potrebno samo 100 birača
(punoljetnih i poslovno sposobnih hrvatskih državljana), dok je za
predlaganje nezavisnih lista potrebno prikupiti 100, 150 ili 500 potpisa
birača, ovisno o tome je li riječ o općinskoj, gradskoj ili županijskoj
listi, odnosno listi za Gradsku skupštinu Grada Zagreba.
5. Za razliku od političkih stranaka, birači se – kao pojedinci - radi
isticanja kandidacijskih lista pojavljuju u skupini. Prema članku 14. stavku
2. ZI-a, ukoliko listu predloži skupina birača njezin je naziv »nezavisna
općinska lista«, »nezavisna gradska lista«, »nezavisna županijska lista«
odnosno »nezavisna lista Grada Zagreba«. Ta skupina birača nema pravnu
osobnost, a stvara se ad hoc s isključivom svrhom jednokratnog sudjelovanja
u izbornom natjecanju isticanjem svoje nezavisne kandidacijske liste.
Zakonom propisani način na koji se ti birači pravno prepoznaju kao skupina
pojedinaca koja predlaže nezavisnu kandidacijsku listu jest prikupljanje
njihovih potpisa do broja koji je potreban da bi im zakonodavac priznao
položaj ovlaštenog izbornog subjekta u izbornom postupku.
Prikupljanje potpisa birača u izborima za članove lokalnih predstavničkih
tijela, prema tome, nije čin potpore jednih birača kandidacijskoj listi koju
predlažu neki drugi birači, kao što pogrešno smatra predlagatelj, nego je to
čin predlaganja vlastite kandidacijske liste od strane svih birača koji su
je potpisali.
Prema tome, činjenica da političke stranke – za razliku od birača – ne
moraju prikupljati potpise birača u postupku kandidiranja ne svodi se na
pitanje jednakosti između ta dva izborna subjekta. Prikupljanje potpisa jest
izbornopravna radnja temeljem koje se biračima – okupljenima u zakonom
određenu brojčanu skupinu – priznaje pravni položaj ovlaštenog izbornog
subjekta s pravom predlaganja vlastitih (»nezavisnih«) kandidacijskih lista,
dok se političkim strankama taj pravni položaj priznaje već po sili samog
zakona.
6. Ustavni sud na kraju napominje da se u pozitivnom izbornom zakonodavstvu
Republike Hrvatske prikupljanje potpisa birača smatra potporom samo u
slučaju predsjedničkih izbora i to samo kada kandidata za predsjednika
Republike Hrvatske predlaže jedna ili više političkih stranaka. Ono ni u
predsjedničkim izborima, međutim, ne predstavlja čin potpore kada kandidata
za predsjednika predlažu birači, jer su kandidati za predsjednika Republike
svi »koji su predloženi od birača na temelju pravovaljano prikupljenih
najmanje 10.000 njihovih potpisa« (članak 8. Zakona o izborima predsjednika
Republike Hrvatske, »Narodne novine«, broj 22/92, 42/92-ispravak, 71/97).
Sukladno navedenom, Ustavni sud utvrđuje da razlozi zbog kojih predlagatelj
smatra kako osporavane odredbe članaka 11. i 12. Zakona o izboru članova
predstavničkih tijela nejednako tretiraju građane u postupku kandidiranja,
ovisno o tome jesu li ili nisu članovi političkih stranaka, nisu osnovani.
7. Temeljem odredbe članka 43. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02-pročišćeni tekst), riješeno je kao u
izreci.
Odluka o objavi (točka II. izreke) ovog rješenja temelji se na odredbi
članka 29. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-I-2058/2003
Zagreb, 1. listopada 2003.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.
|