|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 23. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te
suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec,
Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević
i Milan Vuković, odlučujući o prijedlogu Josipa S. iz Zagreba, za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici
Suda održanoj dana 18. rujna 2002. godine, donio je sljedeću
ODLUKU I RJEŠENJE
I. Pokreće se postupak i ukida se dio odredbe članka 40. stavka 2. Zakona o
zaštiti osoba i imovine (»Narodne novine«, broj 83/96, 90/96, 75/01 i 96/01),
koji glasi: »i 8.«.
II. Ne prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom Republike Hrvatske članka 40. stavka 2. Zakona o zaštiti osoba i imovine
(»Narodne novine«, broj 83/96, 90/96, 75/01 i 96/01) u dijelu koji se odnosi na
odredbu članka 40. stavka 1. podstavka 5. Zakona.
III. Odluka i rješenje će se objaviti u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje odluke
1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredbe članka 40.
stavka 2. Zakona navedenog u izreci podnio je Josip S. iz Zagreba, jer smatra da ta odredba dovodi do povrede prava na jednakost
pred zakonom, uvodi diskriminaciju, vrijeđa načelo jednake dostupnosti radnih
mjesta i dužnosti, što nije suglasno s odredbama članaka 3., 14. i 54. stavka 2.
Ustava, niti s odredbama članaka 2. i 21. stavka 2. Opće deklaracije o ljudskim
pravima UN te s člankom 14. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda (»Narodne novine – Međunarodni ugovori« broj 6/99 – pročišćeni tekst).
U razlozima osporavanja predlagatelj navodi da su u članku 40. stavku 1.
podstavcima 5. i 8. osporenog Zakona propisani uvjeti za detektive (vježbenički
staž, detektivski ispit), dok se u osporenom stavku 2. određuje da te uvjete ne
moraju ispunjavati osobe iz vojske, policije ili tužiteljstva, što je, prema
mišljenju predlagatelja, diskriminatorno u odnosu na druge građane. Stoga
predlaže ukidanje osporene odredbe.
2. Prijedlog je dostavljen Vladi Republike Hrvatske i Ministarstvu unutarnjih
poslova radi očitovanja na navode predlagatelja. Vlada se nije očitovala, dok je
Ministarstvo u svom očitovanju u cijelosti osporilo osnovanost navoda
predlagatelja, s obrazloženjem da se prijedlogom osporeni izuzeci odnose na
osobe koje su potrebno iskustvo stekle u državnoj upravi pa se radi o državnim
službenicima s položenim državnim stručnim ispitom i dopunskim stručnim ispitom
unutar tijela državne vlasti. Tako primjerice, navodi se dalje u očitovanju, u
Ministarstvu pravosuđa, uprave i lokalne samouprave polaže se dopunski stručni
ispit za obavljanje poslova izvršenja kaznenih i prekršajnih sankcija, zatim u
Ministarstvu unutarnjih poslova za poslove ovlaštene službene osobe te u
Ministarstvu obrane za poslove vojne policije, sigurnosne i obavještajne
poslove. Osoba koja ima tri godine iskustva na poslovima istrage i državnog
odvjetništva ima i položen pravosudni ispit. U tim se slučajevima radi o
priznavanju radnog iskustva i stručnih znanja stečenih u tijelima državne vlasti
u kojima su se obavljali poslovi srodni poslovima detektiva, zbog čega se, prema
mišljenju Ministarstva, ne radi o pogodovanju određenoj kategoriji osoba.
Prijedlog je osnovan.
3. Članak 40. Zakona o zaštiti osoba i imovine u cijelosti glasi: »Ovlast za
obavljanje detektivskih poslova može se izdati osobi koja:
– je hrvatski državljanin
– ima prebivalište u Republici Hrvatskoj,
– je navršila 21 godinu života,
– ima visoku ili višu stručnu spremu,
– ima završeni vježbenički staž kod privatnog detektiva u trajanju od osamnaest
mjeseci,
– je dostojna za obavljanje detektivskih poslova, odnosno svojim dosadašnjim
načinom života, ponašanjem ili djelatnošću jamči da će savjesno i časno
obavljati detektivske poslove,
– ima opću zdravstvenu sposobnost i posebnu duševnu i tjelesnu sposobnost, što
dokazuje potvrdom ovlaštene zdravstvene ustanove,
– ima pred ispitnim povjerenstvom Ministarstva položen ispit za privatnog
detektiva.
Osoba koja ima tri godine radnog iskustva na poslovima ovlaštene službene osobe
Ministarstva ili Ministarstva obrane, odnosno Vojne policije oružanih snaga
Republike Hrvatske te drugim poslovima sigurnosne i obavještajne naravi,
istražnim poslovima, poslovima izvršenja kaznenih i prekršajnih sankcija ili
poslovima državnog odvjetništva, ima ispunjen uvjet iz stavka 1. podstavka 5. i
8. ovoga članka.
Osobi iz članka 15. ovoga Zakona može se izdati, nakon isteka propisanoga roka,
ovlast za obavljanje detektivskih poslova pod uvjetima iz stavka 1. ovoga
članka.
Ispit za privatnog detektiva polaže se nakon provedenoga vježbeničkog staža.
Odredbe članka 26. stavka 2. i 3. te članka 27. stavka 3. i 6. ovoga Zakona,
primjenjuju se na odgovarajući način i na osobu koja podnosi zahtjev za
izdavanje ovlasti iz članka 39. stavka 2. ovoga Zakona.«
4. Zakonom o zaštiti osoba i imovine se, pored ostalog, uređuje detektivska
djelatnost, obavljanje detektivskih poslova, kao i prava i obveze privatnih
detektiva, te nadzor nad njihovim radom (članak 1. stavak 2.). Taj se Zakon
primjenjuje od 1. prosinca 1996. godine. Detektivska djelatnost i privatni
detektivi, odnosno obavljanje detektivskih poslova, te prava i dužnosti
privatnog detektiva, uređeni su u IV. odjeljku navedenog Zakona (članci 39. do
59.).
Detektivska djelatnost u Republici Hrvatskoj se može obavljati samo na način i
uz uvjete propisane Zakonom o zaštiti osoba i imovine, a na temelju posebne
ovlasti i odobrenja za rad koje izdaju nadležna državna tijela. Prema odredbama
toga Zakona, detektivska djelatnost podrazumijeva poslove prikupljanja i obrade
podataka i dokaza, koje poslove mogu obavljati osobe koje imaju ovlast za
obavljanje detektivskih poslova, tj. privatni detektivi (članak 39.). Pored
zakona, privatni su detektivi dužni u obavljanju svojih poslova pridržavati se
kodeksa detektivske etike, kojeg donose njihove strukovne udruge, a kojim se
utvrđuju načela i pravila obavljanja detektivskih poslova (članci 65. i 66.
Zakona).
Nadležno državno tijelo provodi nadzor nad radom privatnih detektiva (članak 69.
Zakona), u kojem se utvrđuje zakonitost poslovanja (članak 78. stavak 1.
Zakona), te se privatnom detektivu može zabraniti obavljanje djelatnosti ako se
utvrdi da su u obavljanju detektivskih poslova učinjeni teži propusti u
poštovanju zakona i drugih propisa (članak 79. stavak 1. podstavak 1. Zakona).
Uvjeti i način obavljanja detektivskih poslova propisani su Pravilnikom o
obavljanju detektivskih poslova (»Narodne novine«, broj 40/98).
5. U postupku ustavnosudske ocjene suglasnosti zakona s Ustavom Republike
Hrvatske, Ustavni sud je utvrdio da je dio osporene odredbe članka 40. stavka 2.
Zakona o zaštiti osoba i imovine, koji se odnosi na podstavak 8. stavka 1. toga
članka nije u suglasju s ustavnim odredbama iz članka 14. stavka 2. Ustava.
Člankom 14. stavkom 2. Ustava utvrđeno je da su svi pred zakonom jednaki.
6. Prijedlogom je osporena ustavnost zakonske odredbe prema kojoj osobe na
određenim poslovima u pojedinim državnim tijelima (ministarstvima, sudovima),
mogu obavljati detektivsku djelatnost iako nemaju položen ispit za privatnog
detektiva, propisan u stavku 1. podstavku 8. članka 40. Zakona o zaštiti osoba i
imovine. To su osobe koje, uz ispunjenje ostalih uvjeta iz članka 40. stavka 2.
toga Zakona, moraju imati tri godine radnog iskustva na poslovima ovlaštene
službene osobe Ministarstva unutarnjih poslova ili Ministarstva obrane, odnosno
Vojne policije oružanih snaga Republike Hrvatske, te drugim poslovima sigurnosne
i obavještajne naravi, istražnim poslovima, poslovima izvršenja kaznenih i
prekršajnih sankcija ili poslovima državnog odvjetnika.
Na taj je način zakonodavac priznao, kao odgovarajuće za obavljanje detektivskih
poslova, radno iskustvo i stručnost osoba koje su, prije nego je Zakonom o
zaštiti osoba i imovine ustrojena detektivska djelatnost, obavljale poslove
ovlaštenih službenih osoba u policiji ili oružanim snagama, zatim poslove
sigurnosne ili obavještajne naravi, kao i druge poslove navedene u osporenoj
odredbi.
7. Poslove čija narav zahtijeva određena specifična radna iskustva i stručne
sposobnosti mogu obavljati samo osobe koje, sukladno posebnim propisima,
ispunjavaju upravo takve uvjete. Detektivska se djelatnost po svojoj naravi može
smatrati djelatnošću za koju se iz objektivnih i opravdanih razloga trebaju,
pored općih uvjeta, propisati i posebni, dodatni uvjeti, kao jamstvo zakonitog,
stručnog i profesionalnog obavljanja te djelatnosti.
Propise o izobrazbi, uvjetima polaganja, programu i načinu polaganja ispita za
privatnog detektiva donosi, prema članku 82. stavku 1. podstavku 5. Zakona o
zaštiti osoba i imovine, ministar unutarnjih poslova. Osposobljenost kandidata
za obavljanje poslova privatnog detektiva utvrđuje se polaganjem odgovarajućeg
stručnog ispita prema za to izrađenim programima.
8. Razmatrajući navode predlagatelja iz prijedloga, kao i navode resornog
ministarstva u očitovanju, a imajući u vidu odredbe Zakona o zaštiti osoba i
imovine u cijelosti, posebno one osporene, kao i druge mjerodavne pravne norme,
Ustavni sud je ocijenio da utvrđenje iznimke od obveze polaganja stručnog ispita
osoba navedenih u stavku 2. članka 40. toga Zakona nije u skladu s Ustavom
zajamčenom jednakošću svih pred zakonom (članak 14. stavak 2. Ustava), što
pretpostavlja jednaka prava i obveze u istovjetnom pravnom položaju.
Pravilo je da detektiv mora imati položen detektivski ispit, kojeg može polagati
tek nakon završenog vježbeničkog staža, što znači da je vježbenički staž uvjet
za pristupanje ispitu. Međutim, osobe koje po Zakonu o zaštiti osoba i imovine
ne moraju imati vježbenički staž, odnosno koje su oslobođene vježbeništva, prema
ocjeni Suda, ne mogu biti oslobođene još i ispita, odnosno provjere znanja i
vještina potrebnih za detektiva. Pritom se ima u vidu da se specifična privatna
djelatnost, kao što je detektivska, koja prema svojoj naravi zadire u osobna i
imovinska prava, obveze i odgovornosti drugih fizičkih i pravnih osoba, mora
obavljati sukladno zakonu i pravilima struke. Stoga je osporeno ograničenje
propisano u javnom interesu, odnosno u interesu pravne sigurnosti građana.
Stoga radno iskustvo koje osobe navedene u osporenoj zakonskoj odredbi imaju u
obavljanju svojih poslova, ne pretpostavlja i posjedovanje znanja koja bi
privatni detektivi trebali imati prema Zakonu o zaštiti osoba i imovine, s
obzirom da ih u obavljanju svojih poslova nisu mogli u potpunosti steći prije
nego li je donesen taj Zakon. To se prije svega odnosi na poznavanje odredbi
samog Zakona, kao i propisa donesenih na temelju toga Zakona, s obzirom da je
Zakon o zaštiti osoba i imovine postao dijelom pravnog poretka Republike
Hrvatske tek krajem 1996. godine.
9. Slijedom izloženog, a u skladu s odredbama članka 55. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni
tekst, u nastavku: Ustavni zakon), odlučeno je kao u točki I. izreke.
Obrazloženje rješenja
10. Predlagatelj je osporio ustavnost odredbe članka 40. stavka 2. navedenog
Zakona i u dijelu koji se odnosi na podstavak 5. stavak 1. toga članka također
pozivom na jednakost pred zakonom iz članka 14. stavka 2. Ustava. Prema toj
odredbi, osobe koje imaju tri godine radnog iskustva na poslovima ovlaštene
službene osobe Ministarstva unutarnjih poslova ili Ministarstva obrane, odnosno
Vojne policije oružanih snaga Republike Hrvatske, te drugim poslovima sigurnosne
i obavještajne naravi, istražnim poslovima, poslovima izvršenja kaznenih i
prekršajnih sankcija ili poslovima državnog odvjetnika, oslobođene su obveze
obavljanja vježbeničkog staža kod privatnog detektiva.
Predlagatelj smatra da je ta odredba također diskriminatorna, jer se u postupku
stjecanja uvjeta za obavljanje detektivske djelatnosti, te izdavanja ovlasti
privatnog detektiva, nekim osobama uzima u obzir radno iskustvo i znanja stečena
u obavljanju određenih poslova, dok osobe koje takva znanja nemaju, moraju
prethodno obaviti vježbenički staž kod privatnog detektiva u trajanju od 18
mjeseci. Stoga predlaže ukidanje osporene odredbe.
Prijedlog nije osnovan.
11. Ustavni sud je ocijenio da se osporena odredba članka 40. stavka 2.
podstavka 5. Zakona o zaštiti osoba i imovine ne može smatrati nesuglasnom
Ustavu jer se ne radi o ograničavanju ustavnog prava jednakosti pred zakonom ili
ograničavanju slobode biranja poziva i zaposlenja, odnosno dostupnosti pod
jednakim uvjetima svakog radnog mjesta i dužnosti na način koji bi bio protivan
Ustavu.
Izjednačavanje radnog iskustva stečenog kroz vježbenički staž od osamnaest
mjeseci s radnim iskustvom od tri godine, dakle, dvostruko duljim, na poslovima
navedenim u osporenoj odredbi, nije protivno Ustavu, odnosno nije
diskriminatorno, jer je zakonodavac ocijenio da su ti poslovi odgovarajući onima
koje obavljaju detektivi. Diskriminacija bi postojala kada bi navedene osobe
bile oslobođene ne samo vježbeničkog staža, već i obveze polaganja detektivskog
ispita, kako je to već navedeno u obrazloženju odluke.
12. Obavljanje detektivske djelatnosti mora se urediti na način kojim će se
prije svega osigurati njena zakonitost, što ne isključuje i mogućnost da se u
određenim slučajevima različito propišu uvjeti pod kojima se mogu steći ovlasti
privatnog detektiva. U konkretnom slučaju to je pitanje potrebe (obveze)
obavljanja vježbeničkog staža.
Svrha vježbeničkog staža, odnosno vježbeničke prakse, u pravilu je izobrazba
radi stjecanja potrebnih znanja i sposobnosti za obavljanje određenih poslova
osoba koje nemaju odgovarajućeg stručnog i praktičnog iskustva u tim poslovima.
Vježbenički staž traje onoliko koliko je propisano zakonom ili nekim drugim
općim normativnim aktom, za koje vrijeme se vježbenik, pod nadzorom za to
određene stručne osobe, osposobljava kroz praktični rad i učenje za poslove
određene struke.
13. Stoga nije neustavno normiranje prema kojem se smatra da osobe iz stavka 2.
članka 40. Zakona o zaštiti osoba i imovine imaju uvjet iz stavka 1. točke 5.
tog članka jer je uvjet navršenja vježbeničkog staža za te osobe kompenziran
njihovim stečenim radnim iskustvom kao ovlaštenih službenih osoba, koji status
inače pretpostavlja posebne dužnosti i ovlasti određene zakonom.
S obzirom da su obveze vježbeničkog staža oslobođene samo osobe koje su na
navedenim poslovima imale najmanje tri godine status ovlaštene službene osobe,
pri čemu se uvažavaju njihova stečena stručna, praktična i druga znanja i
sposobnosti koje se posebnim propisima traže, osporenom zakonskom odredbom nisu
povrijeđene ustavne odredbe koje ističe predlagatelj.
14. Slijedom izloženog, a u skladu s odredbama članka 43. Ustavnog zakona,
riješeno je kao u točki II. izreke.
15. Objava odluke i rješenja (točka III. izreke) temelji se na članku 29.
Ustavnog zakona.
Broj: U-I-627/1996
Zagreb, 18. rujna 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Suda
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.
|