|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 27. 11. 2024.
|
|
Ustavni sud Republike Hrvatske
Ustavni sud Republike Hrvatske, u Vijeću šestorice za odlučivanje o ustavnim
tužbama, u sastavu sudac Petar Klarić, predsjednik Vijeća, te suci Ivan Matija,
Željko Potočnjak, Agata Račan, Nevenka Šernhorst i Milan Vuković, članovi
Vijeća, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom D. L. iz O., kojeg zastupa M. L.,
odvjetnik iz O., na sjednici Vijeća održanoj 8. srpnja 2003. godine, jednoglasno
je donio
ODLUKU
I. Ustavna tužba se usvaja.
II. Ukidaju se:
– presuda Vrhovnog suda Republike Hrvatske, broj: Ur-4/02-2 od 16. siječnja
2003. godine;
– rješenje Upravnog odbora Hrvatske odvjetničke komore, broj: 1484/2001 od 2.
veljače 2002. godine;
– rješenje Izvršnog odbora Hrvatske odvjetničke komore, broj: 1484/2001 od 19.
studenoga 2001. godine.
III. Predmet se vraća Hrvatskoj odvjetničkoj komori na ponovni postupak.
IV. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Podnositelj je podnio ustavnu tužbu protiv presude Vrhovnog suda Republike
Hrvatske, broj: Ur-4/02-2 od 16. siječnja 2003. godine, kojom je odbijen
prigovor podnositelja izjavljen protiv rješenja Upravnog odbora Hrvatske
odvjetničke komore, broj: 1484/2001 od 2. veljače 2002. godine. Tim rješenjem
odbijena je žalba podnositelja izjavljena protiv rješenja Izvršnog odbora
Hrvatske odvjetničke komore, broj: 148472001 od 19. studenoga 2001. godine,
kojim je odbijen zahtjev podnositelja za upis u Imenik odvjetnika i odvjetničkih
vježbenika Hrvatske odvjetničke komore (u daljnjem tekstu: Imenik odvjetnika) sa
sjedištem ureda u Osijeku.
Izvršni odbor Hrvatske odvjetničke komore odbio je zahtjev podnositelja pozivom
na odredbu članka 49. stavka 2. Zakona o odvjetništvu (»Narodne novine», broj
9/94), smatrajući da podnositelj, s obzirom na svoje ranije ponašanje (pritom se
misli na činjenicu da podnositelj tijekom 1991. godine nije obavljao
odvjetništvo duže od šest mjeseci, a da za to nije imao opravdanih razloga, zbog
čega je pravomoćnim rješenjem od 28. travnja 1992. godine brisan iz Imenika
odvjetnika), ne daje jamstvo da će savjesno obavljati odvjetničko zvanje.
2. Podnositelj smatra da su mu osporenim aktima povrijeđena ustavna prava
zajamčena člancima 14., 19., 26. i 54. Ustava Republike Hrvatske. Navodi da se
osporene odluke temelje isključivo na činjenicama zbog kojih je brisan iz
Imenika odvjetnika 1992. godine, a koje činjenice i danas smatra pogrešno i
nepotpuno utvrđenima. S obzirom na to, u ustavnoj tužbi ponovo navodi okolnosti
koje su bile neposredan povod njegova privremenog odlaska iz Osijeka 1991.
godine. Pritom ističe da u to vrijeme sud u Osijeku nije radio, a stranke nisu
trpile nikakvu štetu jer je odvjetničku djelatnost obavljao zajedno s ocem,
odvjetnikom M. L. Smatra da činjenica privremenog odlaska iz O. u vrijeme
najžešćih razaranja grada tijekom 1991. godine (zbog, prema mišljenju
podnositelja, opravdanih razloga), ne može biti razlogom da mu se jedanaest (11)
godina kasnije odbije zahtjev za upis u Imenik odvjetnika.
3. Iz spisa predmeta je razvidno da je rješenjem Izvršnog odbora Odvjetničke
komore Hrvatske, broj: 699/92 od 28. travnja 1992. godine, podnositelj brisan iz
Imenika odvjetnika Odvjetničke komore Hrvatske s danom 28. travnja 1992. godine
jer je utvrđeno da podnositelj ne obavlja odvjetničku dužnost duže od šest
mjeseci, a da za to ne postoje opravdani razlozi. Činjenica neobavljanja
odvjetničke dužnosti utvrđena je provjerom kod Odvjetničkog zbora, nadležnih
državnih tijela, te dostavom pismena koja su se vraćala neuručena. Žalba
podnositelja protiv tog rješenja odbijena je rješenjem Upravnog odbora
Odvjetničke komore Hrvatske, broj: 699/92 od 27. lipnja 1992. godine, dok je
presudom Upravnog suda Republike Hrvatske, broj: Us-3029/1992-4 od 9. prosinca
1992. godine, odbijena tužba podnositelja podnijeta protiv drugostupanjskog
rješenja.
Dana 12. srpnja 2000. godine podnositelj je podnio zahtjev za upis u Imenik
odvjetnika, kojeg je dopisom od 11. rujna 2000. godine povukao zbog
promijenjenih obiteljskih prilika.
Dana 16. svibnja 2001. godine podnositelj je ponovo podnio zahtjev za upis u
Imenik odvjetnika. Dana 9. rujna 2001. godine Odvjetnički zbor Osijek dao je
negativno mišljenje za upis podnositelja u Imenik odvjetnika.
Prihvaćajući navedeno mišljenje Odvjetničkog zbora Osijek i negativno mišljenje
Komisije za ispitivanje dostojnosti kandidata za upis u Imenik odvjetnika i
odvjetničkih vježbenika Hrvatske odvjetničke komore (u daljnjem tekstu: Komisija
za ispitivanje dostojnosti kandidata) od 15. studenoga 2001. godine, te
smatrajući da podnositelj, s obzirom na svoje ranije ponašanje, ne daje jamstvo
da će savjesno obavljati odvjetničko zvanje, Izvršni odbor Hrvatske odvjetničke
komore je osporenim rješenjem, broj: 1484/2001 od 19. studenoga 2001. godine,
pozivom na odredbu članka 49. stavka 2. Zakona o odvjetništvu, odbio zahtjev
podnositelja za upis u Imenik odvjetnika.
U spisu predmeta ne nalazi se mišljenje Komisije za ispitivanje dostojnosti
kandidata, ali je njegov sadržaj razvidan iz obrazloženja prvostupanjskog
rješenja:
»... Komisija je jednoglasno zaključila da D. L. nije dostojan za upis u Imenik
odvjetnika, jer je napustio na dulje vrijeme grad u kojem je vršio odvjetništvo,
stranke, svoje kolege, a razlog nije dovoljno uvjerljiv. Uza svo poštivanje
činjenice da se kandidat morao brinuti za sigurnost obitelji, posebno malog
djeteta, valja reći da je ta briga mogla biti konzumirana na način da se obitelj
odvede, zbrine i da se odvjetnik vrati u svoj grad svome poslu. Ocjena koju je
velikom većinom dao Upravni odbor Odvjetničkog zbora Osijek čiji je član
kandidat u sporno vrijeme bio i koji najbolje poznaje tamošnje ondašnje i
sadašnje prilike, najbolji je pokazatelj za ocjenu tadašnjeg ponašanja
kandidata. Komisija smatra da je i uz teškoće i opasnosti koje su tada postojale
u Osijeku temeljna dužnost kandidata kao odvjetnika bila da stoji uz svoje
stranke, svoju domovinu i da se ponaša u skladu sa Zakonom o odvjetništvu i
Statutom Hrvatske odvjetničke komore«.
Žalbu podnositelja podnijetu protiv navedenog rješenja, Upravni odbor Hrvatske
odvjetničke komore je osporenim rješenjem odbio kao neosnovanu priklonivši se
mišljenju Komisije za ispitivanje dostojnosti kandidata.
U obrazloženju presude kojom odbija prigovor podnositelja izjavljen protiv
drugostupanjskog rješenja, Vrhovni sud, odgovarajući na navode prigovora, tumači
značenje i domašaj odredbi stavaka 1. i 2. članka 49. Zakona o odvjetništvu.
Pored toga ističe da su nadležna tijela Hrvatske odvjetničke komore bila
ovlaštena ocjenjivati ponašanje podnositelja iz razdoblja kada je brisan iz
Imenika odvjetnika i ne može im se odreći zaključak da takvo ponašanje
odvjetnika, u kontekstu svih prilika i mogućnosti iz tog vremena, ne jamči da će
podnositelj savjesno obavljati odvjetničko zvanje danas.
Ustavna tužba je osnovana.
4. Prema odredbi članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine», broj 49/02-pročišćeni tekst) svatko može podnijeti
Ustavnom sudu ustavnu tužbu ako smatra da mu je pojedinačnim aktom tijela
državne vlasti, tijela jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave ili
pravne osobe s javnim ovlastima, kojim je odlučeno o njegovim pravima i obvezama
ili o sumnji ili optužbi zbog kažnjivog djela, povrijeđeno ljudsko pravo ili
temeljna sloboda zajamčena Ustavom.
Ustavni sud, u postupku u povodu ustavne tužbe, u granicama zahtjeva istaknutog
u ustavnoj tužbi, utvrđuje je li u postupku odlučivanja o pravima i obvezama
podnositelju povrijeđeno ustavno pravo, pri čemu se, u pravilu, ne upušta u
pitanje jesu li sudovi ili nadležna tijela pravilno i potpuno utvrdili
činjenično stanje. Za Ustavni sud relevantne su samo one činjenice od čijeg
postojanja ovisi ocjena o povredi ustavnog prava.
Prema odredbi članka 14. stavka 2. Ustava svi su pred zakonom jednaki.
Odredbom članka 19. stavka 2. Ustava zajamčuje se sudska kontrola zakonitosti
pojedinačnih akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne ovlasti.
Prema odredbi članka 26. Ustava svi su državljani Republike Hrvatske i stranci
jednaki pred sudovima i drugim državnim i inim tijelima koja imaju javne
ovlasti.
Prema odredbi članka 44. Ustava svaki državljanin Republike Hrvatske ima pravo,
pod jednakim uvjetima, sudjelovati u obavljanju javnih poslova i biti primljen u
javne službe.
Prema odredbi članka 54. stavka 1. Ustava svatko ima pravo na rad i slobodu
rada, a prema odredbi stavka 2. istog članka svatko slobodno bira poziv i
zaposlenje i svakomu je pod jednakim uvjetima dostupno svako radno mjesto i
dužnost.
5. Ustavni sud ocjenjuje da se ponašanje podnositelja tijekom ratnog stanja u
Osijeku 1991. godine ne bi moglo smatrati sukladnim zahtjevima koje pred
odvjetnike postavlja njihova Ustavom određena zadaća pružanja pravne pomoći
svakome. Polazeći od navedene činjenice, temeljno pitanje koje se u ovom
predmetu postavilo pred Ustavnim sudom s aspekta zaštite ustavnih prava
podnositelja jest:
– može li ponašanje osobe (odvjetnika) tijekom Domovinskog rata (odlazak s
obitelji, uključujući tek rođeno dijete, iz bombardiranog grada i neobavljanje
odvjetničke dužnosti duže od šest mjeseci, za koje ponašanje nadležna tijela
Hrvatske odvjetničke komore nisu utvrdila opravdane razloge, pa je osoba brisana
iz Imenika odvjetnika) biti kvalificirano kao pravno relevantna činjenica
dostatna da bi se nakon proteka više od jednog desetljeća na tu osobu
primijenila dispozicija sadržana u članku 49. stavku 2. Zakona o odvjetništvu,
to jest utvrdila njezina nedostojnost za obavljanje odvjetništva?
6. Odredba članka 49. Zakona o odvjetništvu glasi:
»(1) Nije dostojna za obavljanje odvjetništva osoba osuđena za kazneno djelo
protiv Republike Hrvatske, za kazneno djelo protiv službene dužnosti, za kazneno
djelo izvršeno iz koristoljublja ili za drugo kazneno djelo izvršeno iz nečasnih
pobuda ili koje je čini moralno nedostojnom za obavljanje odvjetništva. Takva
osoba nema pravo na upis u imenik odvjetnika deset godina poslije izdržane,
oproštene ili zastarjele kazne, a ako je osoba osuđena na novčanu kaznu, pet
godina od dana pravomoćnosti presude, osoba kojoj je izrečena uvjetna osuda nema
pravo na upis za vrijeme za koje joj je pravomoćnom odlukom određen rok kušnje.
(2) Nije dostojna za obavljanje odvjetništva ni osoba čije ranije ponašanje ili
djelatnost ne jamči da će ona savjesno obavljati odvjetničko zvanje.
(3) Ako je zahtjev za upis u imenik odvjetnika odbijen zato što podnositelj
zahtjeva nije dostojan za obavljanje odvjetništva zbog razloga navedenih u
stavku 2. ovoga članka, novi zahtjev za upis ne može se podnijeti prije isteka
roka od dvije godine od pravomoćnosti odluke kojom je zahtjev odbijen«.
Odredba članka 49. stavka 2. Zakona o odvjetništvu sadrži pojmove koji nisu
potpuno pravno određeni. Pravne norme, koje sadrže pravno neodređene pojmove,
podliježu tumačenju te pravnoj vezanosti primjenjivača za, tumačenjem
ustanovljene, pravne standarde u njihovoj primjeni.
Sukladno tome, odredba članka 49. stavka 2. Zakona o odvjetništvu ne ovlašćuje
nadležno tijelo na diskrecijsku (slobodnu) ocjenu pri određivanju sadržaja pojma
dostojnosti neke osobe za obavljanje odvjetništva. Tumačenje pravno neodređenih
pojmova koje sadrži taj članak (dostojnosti) dao je Ustavni sud u odluci broj:
U-III-439/1995 od 20. prosinca 1995. godine (»Narodne novine», broj 106/95),
kojom je usvojio ustavnu tužbu i ukinuo rješenja nadležnih tijela Hrvatske
odvjetničke komore i presudu Upravnog suda Republike Hrvatske.
7. U osporenim aktima nadležnih tijela Hrvatske odvjetničke komore, koji su
predmet ovog ustavnosudskog postupka, utvrđena je jedino činjenica
podnositeljeva neobavljanja odvjetničke dužnosti duže od šest mjeseci za vrijeme
Domovinskog rata (koje su ponašanje nadležna tijela Hrvatske odvjetničke komore
utvrdila neopravdanim) kao pravno relevantna za primjenu dispozicije sadržane u
odredbi članka 49. stavka 2. Zakona o odvjetništvu.
Osim navedenog ponašanja podnositelja od prije jedanaest (11) godina, osporeni
akti ne sadrže nijedan drugi razlog zbog kojega bi podnositelj mogao biti
utvrđen nedostojnim za obavljanje odvjetničkog zvanja temeljem članka 49. stavka
2. Zakona o odvjetništvu.
Osim toga, činjenica podnositeljeva neobavljanja odvjetničke dužnosti bila je
predmetom postupka koji je pred nadležnim tijelima Hrvatske odvjetničke komore
vođen 1992. godine i koji je rezultirao brisanjem podnositelja iz Imenika
odvjetnika.
Sukladno navedenom, u postupku ocjene dostojnosti podnositelja za obavljanje
odvjetništva nadležna tijela nisu uvažila ustavnosudskom praksom ustanovljene
obvezujuće pravne standarde za primjenu članka 49. stavka 2. Zakona o
odvjetništvu. Takvim je postupanjem povrijeđeno načelo materijalne istine
propisano odredbom članka 7. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine»,
broj 53/91 i 103/96), jer u postupku nisu utvrđene sve činjenice važne za
donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, odnosno u konkretnoj upravnoj stvari
propušteno je utvrditi pravo stanje stvari.
Ustavni sud utvrđuje da su iz navedenih razloga osporenim aktima nadležnih
tijela Hrvatske odvjetničke komore podnositelju povrijeđena ustavna prava
zajamčena člancima 14., 26., 44. i 54. Ustava Republike Hrvatske.
8. Propusti nadležnih tijela u postupku po zahtjevu podnositelja za upis u
Imenik odvjetnika u konkretnom slučaju protežu se i na osporenu presudu Vrhovnog
suda Republike Hrvatske, kojom je potvrđena zakonitost rješenja tijela Hrvatske
odvjetničke komore.
Potvrđujući da je na temelju jednog životnog postupka učinjenog u Domovinskom
ratu – bez uzimanja u obzir opće situacije u kojoj se osoba nalazila u to
vrijeme i bez istodobnog sagledavanja njezinog cjelokupnog životnog i radnog
vijeka, uključujući ponašanje podnositelja u vrijeme kada je obavljao
odvjetničko zvanje – dopušteno osobu ocijeniti nedostojnom za obavljanje
odvjetničkog zvanja, Vrhovni sud Republike Hrvatske propustio je pružiti
podnositelju zaštitu u slučaju kad se u postupku pred nadležnim tijelima
Hrvatske odvjetničke komore rješavalo na način suprotan mjerodavnim odredbama
Zakona o općem upravnom postupku. Vrhovni sud Republike Hrvatske osporenom je
presudom stoga povrijedio ustavno pravo podnositelja propisano odredbom članka
19. stavka 2. Ustava, kojom se jamči sudska kontrola zakonitosti pojedinačnih
akata upravnih vlasti i tijela koja imaju javne ovlasti.
Ustavni sud također utvrđuje da je s aspekta zaštite ustavnih prava zajamčenih
člancima 44. i 54. Ustava osporenu presudu Vrhovnog suda Republike Hrvatske
potrebno razmotriti i u odnosu na svrhu Zakona o odvjetništvu. U slučaju, naime,
da podnositelj iznova podnese zahtjev za upis u Imenik odvjetnika sukladno
članku 49. stavku 3. Zakona o odvjetništvu, činjenično stanje, kvalificirano u
ovom slučaju kao jedino pravno relevantno za odbijanje podnositeljevog zahtjeva
za upis u Imenik odvjetnika, i dalje će postojati, jer je neizmjenjivo budući da
je vezano uz jedan postupak podnositelja u prošlosti. Prema tome, s obzirom na
istog podnositelja, istu pravnu osnovu i isto (neizmjenjivo) činjenično stanje
koje je jedanput već pravomoćno kvalificirano kao pravno relevantno za odbijanje
zahtjeva, moralo bi doći do radikalne i cjelovite izmjene pravnog shvaćanja
Vrhovnog suda Republike Hrvatske, odnosno do zauzimanja suprotnoga pravnog
stajališta od onog koje je taj isti sud već zauzeo u prethodnoj pravomoćnoj
presudi u istoj pravnoj stvari iste stranke, da bi podnositelj, temeljem
ponovljenog zahtjeva, uspio steći pravo na upis u Imenik odvjetnika.
Ustavni sud u tom smislu ocjenjuje da daljnji protek vremena ne bi mogao biti
osnova za promjenu pravomoćno utvrđenog pravnog stajališta Vrhovnog suda
Republike Hrvatske u konkretnom slučaju, jer je zahtjev podnositelja pravomoćno
odbijen unatoč proteku više od jednog desetljeća od ponašanja koje je utvrđeno
pravno relevantnim za primjenu članka 49. stavka 2. Zakona o odvjetništvu, pa
daljnji protek vremena u tom smislu ne bi mogao biti odlučujući.
Time se potvrđuje pravilnost stajališta Ustavnog suda da se utvrđenje
dostojnosti osobe za bavljenje odvjetništvom ne može temeljiti na jednom
životnom postupku osobe u prošlosti, jer ono na taj način može prerasti u
apsolutnu zapreku za stjecanje prava na bavljenje odvjetništvom kao javnom
službom, što je suprotno članku 49. Zakona o odvjetništvu, ali i člancima 44. i
54. Ustava.
9. Odredbom članka 19. stavka 1. Ustava propisano je da pojedinačni akti državne
uprave i tijela koja imaju javne ovlasti moraju biti utemeljeni na zakonu. Ta
odredba ne sadrži ljudska prava i temeljne slobode koje su Ustavom zajamčene
fizičkoj ili pravnoj osobi i koje se štite u ustavnosudskom postupku pokrenutom
ustavnom tužbom u smislu odredbe članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom
sudu Republike Hrvatske.
10. Slijedom navedenog, na temelju odredbi članaka 73., 74. i 76. stavka 1. i
stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, odlučeno je kao u
točki I., točki II. i točki III. izreke.
Točka IV. izreke utemeljena je na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-III-706/2003
Zagreb, 8. srpnja 2003.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik Vijeća
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|