|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 23. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te
suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić,
Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević
i Milan Vuković, odlučujući o zahtjevu za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom
drugog propisa, na sjednici održanoj dana 4. prosinca 2002. godine, donio je
ODLUKU
I. Prihvaća se zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom, te se ukida
članak 10. stavak 4. Pravilnika o postupku i uvjetima za priznavanje prava
samostalnih umjetnika na uplatu doprinosa za mirovinsko i invalidsko te
zdravstveno osiguranje iz sredstava proračuna Republike Hrvatske (»Narodne
novine«, broj 110/96, 21/99, 39/99 – pročišćeni tekst, 120/99 i 109/00).
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Upravni sud Republike Hrvatske podnio je ovom Sudu zahtjev za ocjenu
suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 10. stavka 4. Pravilnika o postupku i
uvjetima za priznavanje prava samostalnih umjetnika na uplatu doprinosa za
mirovinsko i invalidsko te zdravstveno osiguranje iz sredstava državnog
proračuna Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 110/96, 21/99, 39/99 –
pročišćeni tekst, 120/99 i 109/00, nastavno: Pravilnik).
2. Osporena odredba glasi:
»Članak 10.
Protiv rješenja Stručnog povjerenstva kojim je odbijen zahtjev samostalni
umjetnik može pokrenuti upravni spor.«
3. Odredbu članka 10. stavka 4. Pravilnika, podnositelj zahtjeva smatra
nesuglasnom s odredbom članka 18. Ustava Republike Hrvatske kojim se jamči pravo
žalbe protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred
sudom ili drugim ovlaštenim tijelom, kao i s odredbom članka 7. Zakona o pravima
samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva (»Narodne
novine«, broj 43/96 i 44/94), temeljem kojeg je osporeni Pravilnik donesen.
Smatra da ministar kulture nije ovlašten podzakonskim aktom isključiti pravo na
žalbu, kad žalba nije isključena zakonom temeljem kojeg je podzakonski akt
donesen.
Predlaže pokrenuti postupak ocjene suglasnosti osporene odredbe s Ustavom i
zakonom, te ukinuti stavak 4. članka 10. navedenog Pravilnika.
4. Temeljem odredbe članka 42. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu
Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u daljnjem
tekstu: Ustavni zakon) zahtjev podnositelja dostavljen je na odgovor donositelju
osporenog Pravilnika, Ministarstvu kulture Republike Hrvatske. Ministarstvo
kulture Republike Hrvatske u cijelosti osporava navode o nesuglasju odredbe
članka 10. stavka 4. Pravilnika s Ustavom i zakonom, navodeći da su postupak i
kriteriji za priznavanje prava samostalnih umjetnika na uplatu doprinosa
propisani u glavi III. Pravilnika, odredbama članaka 7. do 13.
Tako je člankom 10. Pravilnika propisano da rješenje o zahtjevu samostalnih
umjetnika donosi Stručno povjerenstvo u postupku i prema uvjetima propisanim
Pravilnikom, rješenje potpisuje predsjedatelj sjednice Stručnog povjerenstva, a
ministar kulture naknadno odobrava rješenje Stručnog povjerenstva za samostalnog
umjetnika kojemu je priznato pravo na uplatu doprinosa za mirovinsko i
invalidsko te zdravstveno osiguranje iz sredstava proračuna Republike Hrvatske.
Ministar kulture sudjeluje u postupku donošenja prvostupanjskog rješenja o
pojedinačnom zahtjevu samostalnih umjetnika, pa nije logično da ministar i u
drugom stupnju odlučuje o žalbi protiv tog prvostupanjskog rješenja, navodi se u
mišljenju. Predlaže se ne prihvatiti zahtjev podnositelja.
Zahtjev je osnovan.
5. Mjerodavne ustavne odredbe za ocjenu suglasnosti osporenog članka 10. stavka
4. Pravilnika s Ustavom i zakonom jesu članak 5. i članak 18. Ustava, koje
glase:
»Članak 5.
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali
propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Svatko je dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak Republike
Hrvatske.
Članak 18.
Jamči se pravo na žalbu protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku
prvog stupnja pred sudom ili drugim ovlaštenim tijelom.
Pravo na žalbu može biti iznimno isključeno u slučajevima određenim zakonom ako
je osigurana druga pravna zaštita.«
O suglasnosti zakona s Ustavom, odnosno drugih propisa s Ustavom i zakonom,
odlučuje Ustavni sud Republike Hrvatske, na temelju članka 128. podstavaka 1. i
2. Ustava, na način i prema postupku koji su propisani Ustavom i Ustavnim
zakonom.
Kada je predmet ustavnosudske ocjene drugi propis, koji se u pravilu donosi radi
provedbe zakona, on mora biti u skladu sa zakonom na temelju kojega je donesen,
a potom i s Ustavom. U postupku ocjene zakonitosti i ustavnosti takvog propisa
ispituje se, stoga, je li on donesen od strane ovlaštenog tijela, zatim je li
donositelj imao zakonsko ovlaštenje za njegovo donošenje (pravna osnova
donošenja) te odgovara li propis po svom sadržaju u granicama koje je odredio
zakon.
6. Zakonom o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog
stvaralaštva (nastavno: Zakon) uređena su prava samostalnih umjetnika, osnivanje
i djelovanje umjetničkih organizacija i mjere za poticanje kulturnog i
umjetničkog stvaralaštva.
Ministar kulture donio je osporeni Pravilnik na temelju odredbe članka 7.
Zakona, koji glasi:
»Pravilnik o postupku i uvjetima za priznavanje prava samostalnih umjetnika na
uplatu doprinosa za mirovinsko i invalidsko te zdravstveno osiguranje iz
sredstava proračuna Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Pravilnik) donosi
ministar kulture na prijedlog većine postojećih umjetničkih strukovnih udruga,
uključujući i udrugu samostalnih umjetnika.«
7. Zakonom o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, broj 75/93, 48/99, 15/00
i 59/01), u članku 17., propisano je da ministri i ravnatelji državnih upravnih
organizacija donose pravilnike, naredbe i naputke za provedbu zakona i drugih
propisa kad su na to izrijekom ovlašteni u granicama date ovlasti. U članku 18.
taj Zakon propisuje da se pravilnikom potanje razrađuju pojedine odredbe zakona
radi njihove primjene. Dakle, pravilnik, kao provedbeni propis, samo razrađuje
zakonske odredbe i pri tome se mora kretati u okviru ovlaštenja koja su mu
zakonom dana, što znači da se provedbenim propisom prava, koja ovlaštenicima
pripadaju na temelju zakona, ne mogu ograničavati ili uskraćivati, odnosno njime
se ne mogu nametati obveze izvan danog zakonskog okvira, niti se mogu uređivati
pitanja za čije uređenje ministar nije ovlašten zakonom. Sve što je izvan
zakonom utvrđenih granica, dovodi u sumnju zakonitost tog propisa, a time i
njegovu ustavnost.
Ocjenjujući neustavnost osporene odredbe Pravilnika, Sud je imao u vidu i
odredbu članka 11. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«,
broj 53/91 i 103/96) kojom je propisano da protiv rješenja donesenog u prvom
stupnju stranka ima pravo žalbe i samo se zakonom može propisati da u
pojedinačnim upravnim stvarima žalba nije dopuštena ako je na drugi način
osigurana stranci zaštita prava i zakonitosti.
8. Zakon, temeljem kojeg je donesen Pravilnik, nije izrijekom propisao da protiv
prvostupanjskih rješenja žalba nije dopuštena, pa Sud ocjenjuje da je ministar
kulture osporenom odredbom članka 10. stavka 4. Pravilnika prekoračio granice
ovlasti propisane Zakonom.
Utvrđujući osporenu odredbu članka 10. stavka 4. Pravilnika nesuglasnom članku
18. stavku 2. Ustava jer se samo zakonom može iznimno isključiti pravo na žalbu,
Sud istu ocjenjuje nesuglasnom i odredbi članka 5. Ustava.
9. Pozivom na odredbu članka 55. Ustavnog zakona, odlučeno je kao u točki I.
izreke, a odluka iz točke II. izreke donesena je temeljem odredbe članka 29.
Ustavnog zakona.
Broj: U-II-1185/2002
Zagreb, 4. prosinca 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan Vuković, odlučujući o zahtjevu za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom drugog propisa, na sjednici održanoj dana 4. prosinca 2002. godine, donio je
ODLUKU
I. Prihvaća se zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom, te se ukida članak 10. stavak 4. Pravilnika o postupku i uvjetima za priznavanje prava samostalnih umjetnika na uplatu doprinosa za mirovinsko i invalidsko te zdravstveno osiguranje iz sredstava proračuna Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 110/96, 21/99, 39/99 – pročišćeni tekst, 120/99 i 109/00).
Iz obrazloženja
Upravni sud Republike Hrvatske podnio je ovom Sudu zahtjev za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 10. stavka 4. Pravilnika o postupku i uvjetima za priznavanje prava samostalnih umjetnika na uplatu doprinosa za mirovinsko i invalidsko te zdravstveno osiguranje iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 110/96, 21/99, 39/99 – pročišćeni tekst, 120/99 i 109/00, nastavno: Pravilnik).
Osporena odredba:
Članak 10.
Protiv rješenja Stručnog povjerenstva kojim je odbijen zahtjev samostalni umjetnik može pokrenuti upravni spor.«
Odredbu članka 10. stavka 4. Pravilnika, podnositelj zahtjeva smatra nesuglasnom s odredbom članka 18. Ustava Republike Hrvatske kojim se jamči pravo žalbe protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred sudom ili drugim ovlaštenim tijelom, kao i s odredbom članka 7. Zakona o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva (»Narodne novine«, broj 43/96 i 44/94), temeljem kojeg je osporeni Pravilnik donesen. Smatra da ministar kulture nije ovlašten podzakonskim aktom isključiti pravo na žalbu, kad žalba nije isključena zakonom temeljem kojeg je podzakonski akt donesen.
Predlaže pokrenuti postupak ocjene suglasnosti osporene odredbe s Ustavom i zakonom, te ukinuti stavak 4. članka 10. navedenog Pravilnika.
Temeljem odredbe članka 42. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 – pročišćeni tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon) zahtjev podnositelja dostavljen je na odgovor donositelju osporenog Pravilnika, Ministarstvu kulture Republike Hrvatske. Ministarstvo kulture Republike Hrvatske u cijelosti osporava navode o nesuglasju odredbe članka 10. stavka 4. Pravilnika s Ustavom i zakonom, navodeći da su postupak i kriteriji za priznavanje prava samostalnih umjetnika na uplatu doprinosa propisani u glavi III. Pravilnika, odredbama članaka 7. do 13.
Tako je člankom 10. Pravilnika propisano da rješenje o zahtjevu samostalnih umjetnika donosi Stručno povjerenstvo u postupku i prema uvjetima propisanim Pravilnikom, rješenje potpisuje predsjedatelj sjednice Stručnog povjerenstva, a ministar kulture naknadno odobrava rješenje Stručnog povjerenstva za samostalnog umjetnika kojemu je priznato pravo na uplatu doprinosa za mirovinsko i invalidsko te zdravstveno osiguranje iz sredstava proračuna Republike Hrvatske.
Ministar kulture sudjeluje u postupku donošenja prvostupanjskog rješenja o pojedinačnom zahtjevu samostalnih umjetnika, pa nije logično da ministar i u drugom stupnju odlučuje o žalbi protiv tog prvostupanjskog rješenja, navodi se u mišljenju. Predlaže se ne prihvatiti zahtjev podnositelja.
Zahtjev je osnovan.
Mjerodavne ustavne odredbe za ocjenu suglasnosti osporenog članka 10. stavka 4. Pravilnika s Ustavom i zakonom jesu članak 5. i članak 18. Ustava, koje glase:
Članak 5.
U Republici Hrvatskoj zakoni moraju biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi i s Ustavom i sa zakonom.
Svatko je dužan držati se Ustava i zakona i poštivati pravni poredak Republike Hrvatske.
Članak 18.
Jamči se pravo na žalbu protiv pojedinačnih pravnih akata donesenih u postupku prvog stupnja pred sudom ili drugim ovlaštenim tijelom.
Pravo na žalbu može biti iznimno isključeno u slučajevima određenim zakonom ako je osigurana druga pravna zaštita.«
O suglasnosti zakona s Ustavom, odnosno drugih propisa s Ustavom i zakonom, odlučuje Ustavni sud Republike Hrvatske, na temelju članka 128. podstavaka 1. i 2. Ustava, na način i prema postupku koji su propisani Ustavom i Ustavnim zakonom.
Kada je predmet ustavnosudske ocjene drugi propis, koji se u pravilu donosi radi provedbe zakona, on mora biti u skladu sa zakonom na temelju kojega je donesen, a potom i s Ustavom. U postupku ocjene zakonitosti i ustavnosti takvog propisa ispituje se, stoga, je li on donesen od strane ovlaštenog tijela, zatim je li donositelj imao zakonsko ovlaštenje za njegovo donošenje (pravna osnova donošenja) te odgovara li propis po svom sadržaju u granicama koje je odredio zakon.
6. Zakonom o pravima samostalnih umjetnika i poticanju kulturnog i umjetničkog stvaralaštva (nastavno: Zakon) uređena su prava samostalnih umjetnika, osnivanje i djelovanje umjetničkih organizacija i mjere za poticanje kulturnog i umjetničkog stvaralaštva.
Ministar kulture donio je osporeni Pravilnik na temelju odredbe članka 7. Zakona, koji glasi:
»Pravilnik o postupku i uvjetima za priznavanje prava samostalnih umjetnika na uplatu doprinosa za mirovinsko i invalidsko te zdravstveno osiguranje iz sredstava proračuna Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Pravilnik) donosi ministar kulture na prijedlog većine postojećih umjetničkih strukovnih udruga, uključujući i udrugu samostalnih umjetnika.«
7. Zakonom o sustavu državne uprave (»Narodne novine«, broj 75/93, 48/99, 15/00 i 59/01), u članku 17., propisano je da ministri i ravnatelji državnih upravnih organizacija donose pravilnike, naredbe i naputke za provedbu zakona i drugih propisa kad su na to izrijekom ovlašteni u granicama date ovlasti. U članku 18. taj Zakon propisuje da se pravilnikom potanje razrađuju pojedine odredbe zakona radi njihove primjene. Dakle, pravilnik, kao provedbeni propis, samo razrađuje zakonske odredbe i pri tome se mora kretati u okviru ovlaštenja koja su mu zakonom dana, što znači da se provedbenim propisom prava, koja ovlaštenicima pripadaju na temelju zakona, ne mogu ograničavati ili uskraćivati, odnosno njime se ne mogu nametati obveze izvan danog zakonskog okvira, niti se mogu uređivati pitanja za čije uređenje ministar nije ovlašten zakonom. Sve što je izvan zakonom utvrđenih granica, dovodi u sumnju zakonitost tog propisa, a time i njegovu ustavnost.
Ocjenjujući neustavnost osporene odredbe Pravilnika, Sud je imao u vidu i odredbu članka 11. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«, broj 53/91 i 103/96) kojom je propisano da protiv rješenja donesenog u prvom stupnju stranka ima pravo žalbe i samo se zakonom može propisati da u pojedinačnim upravnim stvarima žalba nije dopuštena ako je na drugi način osigurana stranci zaštita prava i zakonitosti.
8. Zakon, temeljem kojeg je donesen Pravilnik, nije izrijekom propisao da protiv prvostupanjskih rješenja žalba nije dopuštena, pa Sud ocjenjuje da je ministar kulture osporenom odredbom članka 10. stavka 4. Pravilnika prekoračio granice ovlasti propisane Zakonom.
Utvrđujući osporenu odredbu članka 10. stavka 4. Pravilnika nesuglasnom članku 18. stavku 2. Ustava jer se samo zakonom može iznimno isključiti pravo na žalbu, Sud istu ocjenjuje nesuglasnom i odredbi članka 5. Ustava.
9. Pozivom na odredbu članka 55. Ustavnog zakona, odlučeno je kao u točki I. izreke, a odluka iz točke II. izreke donesena je temeljem odredbe članka 29. Ustavnog zakona.
Broj: U-II-1185/2002
Zagreb, 4. prosinca 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.
|