|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 23. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te
suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić,
Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst,
Vice Vukojević i Milan Vuković, u postupku pokrenutom ustavnom tužbom Z.T. iz
N., koju zastupa punomoćnik M.D., odvjetnik iz Z., na sjednici održanoj dana 16.
siječnja 2003. godine, donio je
ODLUKU
I. Ustavna tužba se odbija.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Z.T. iz N., zastupana po punomoćniku M.D., odvjetniku iz Z., podnijela je
ustavnu tužbu, navodeći da su presudom Upravnog suda Republike Hrvatske, broj:
Us-9646/1995-4 od 5. ožujka 1997. godine, povrijeđene ustavne odredbe o
vladavini prava (članak 3.) i načelu zakonitosti pojedinačnih akata državne
uprave i tijela koja imaju javne ovlasti (članak 19. stavak 1.), a njoj da je
povrijeđeno Ustavom zajamčeno pravo na jednakost pred zakonom propisano odredbom
članka 14. stavka 2. Ustava Republike Hrvatske.
2. Osporavanom presudom odbijena je tužba podnositeljice ustavne tužbe protiv
rješenja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje - Direkcija Z., klasa:
UP-II-502-10/94-01/211, urbroj: 338-01-11-15-95-1 od 9. studenoga 1995. godine.
Tim rješenjem usvojena je žalba podnositeljice, poništeno je rješenje Hrvatskog
zavoda za zdravstveno osiguranje, Područnog ureda P., Ispostave N., klasa:
UP/I-502-01/94-01/04, ur. broj: 2149-30-02-94-2 i priznato joj je pravo na
naknadu troška za lijek.
Protiv tog rješenja podnositeljica je podnijela tužbu Upravnom sudu Republike
Hrvatske, jer joj tuženo tijelo nije priznalo i pravo na kamate na dužni iznos u
smislu članka 277. stavka 1. Zakona o obveznim odnosima (»Narodne novine«, broj
53/91, 73/91, 111/93, 3/94, 107/95, 7/96, 91/96, 112/99 i 88/01), od dana
podnošenja zahtjeva za isplatu naknade.
Upravni sud je odbio tužbu s obrazloženjem da su prema odredbama članaka 80. i
81. Zakona o zdravstvenom osiguranju (»Narodne novine«, broj 75/93 i 55/96),
tijela Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje stvarno nadležna u upravnom
postupku - temeljem odredaba Zakona o općem upravnom postupku (»Narodne novine«,
broj 53/91 i 103/96 - odluka Ustavnog suda) - rješavati samo o pravima utvrđenim
Zakonom o zdravstvenom osiguranju, dok su o pitanjima isplate zateznih kamata
stvarno nadležni odlučivati općinski i županijski sudovi (članak 16. Zakona o
sudovima - »Narodne novine«, broj 3/94 i 100/96, 115/97, 131/97, 129/00 i
67/01), prema odredbama Zakona o obveznim odnosima.
3. U dopuštenoj i pravodobnoj ustavnoj tužbi podnositeljica navodi da bi
obrazloženje Upravnog suda bilo prihvatljivo kad bi zahtjev za isplatu kamata
predstavljao glavnu stvar u upravnom postupku, što nije slučaj, jer je zahtjev
za isplatu kamata samo akcesorni zahtjev neodvojiv od glavnog zahtjeva u
upravnom postupku. Dalje navodi kako proizlazi da bi upravna tijela
primjenjivala samo zakone iz svojega uskog djelokruga, što bi bilo apsurdno i
protivno temeljnom načelu zakonitosti propisanog člankom 4. Zakona o općem
upravnom postupku, kojim se u njihovu postupanju ne isključuje primjena nijedne
važeće pozitivne pravne norme, pa tako ni Zakona o obveznim odnosima. Također
ističe kao općepoznatu činjenicu da se u našem pravnom sustavu, izvan kojega ne
mogu biti ni upravna tijela, o glavnoj stvari i sporednom potraživanju koje
proizlazi iz te glavne stvari, odlučuje jednom odlukom, pa da je obrazloženje
presude Upravnog suda protivno kako navedenim konkretnim zakonskim normama, tako
i duhu čitavog pravnog sustava koji na njima počiva.
Predlaže usvojiti ustavnu tužbu, ukinuti osporavanu presudu i predmet vratiti
Upravnom sudu na ponovni postupak.
4. Ustavna tužba sadrži formalne sastojke propisane člankom 65. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02-pročišćeni
tekst, u daljnjem tekstu: Ustavni zakon), kao i pretpostavke propisane člankom
62. stavcima 2. i 3. i člankom 64. Ustavnog zakona.
5. Prema ustavnom određenju nadležnosti Ustavnog suda (članak 128. alineja 4.
Ustava), te prema odredbi članka 62. stavka 1. Ustavnog zakona, ustavna tužba je
institut ustanovljen radi zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda, a može se
podnijeti ako podnositelj smatra da mu je pojedinačnim aktom (i postupkom koji
mu je prethodio) povrijeđeno neko od Ustavom zajamčenih ljudskih prava i
temeljnih sloboda (ustavno pravo).
Sukladno navedenom, Ustavni sud, odlučujući o ustavnoj tužbi, prvo ispituje jesu
li prava istaknuta u ustavnoj tužbi ustavna prava u smislu članka 62. stavka 1.
Ustavnog zakona. Ako utvrdi da se radi o ustavnim pravima, Ustavni sud nastavlja
postupak radi utvrđenja je li osporenim pojedinačnim aktom povrijeđeno ustavno
pravo na koje upućuje podnositelj.
6. Ustavnom tužbom podnositeljica od Ustavnog suda traži donošenje odluke kojom
bi se ocijenilo i utvrdilo da su osporavanom presudom Upravnog suda povrijeđene
ustavne odredbe o vladavini prava (članak 3.) i načelu zakonitosti pojedinačnih
akata državne uprave i tijela koja imaju javne ovlasti (članak 19. stavak 1.),
te jamstvo jednakosti pred zakonom propisano člankom 14. stavkom 2. Ustava,
označujući ga kao svoje ustavno pravo.
Ustavna tužba nije osnovana.
7. Uvidom u pribavljeni spis predmeta Ustavni sud je utvrdio da podnositeljica
ustavne tužbe u upravnom postupku uopće nije postavila zahtjev za isplatu
zateznih kamata. Naprotiv, tek nakon što joj je priznato pravo na naknadu troška
za lijek, ona podnosi tužbu Upravnom sudu, od kojega, po prvi puta, traži dosudu
zateznih kamata.
Ustavni sud smatra da je podnositeljica i zahtjev za isplatu zateznih kamata
trebala postaviti već u zahtjevu za samu naknadu troška za lijek kojim je
inicirala pokretanje upravnog postupka (arg. iz članka 186. stavka 1. Zakona o
parničnom postupku - »Narodne novine«, broj 53/91, 91/92 i 112/99).
Naime, u Zakonu o zdravstvenom osiguranju (»Narodne novine«, broj 75/93 i 55/96)
nije izrijekom propisano da se u postupku odlučivanja o pravima iz tog Zakona,
odnosno u rješenju kojim se zahtjev usvaja, odlučuje i o zateznim kamatama po
službenoj dužnosti i bez posebnog zahtjeva stranke, kao što je to, primjerice,
propisano u odredbi članka 25. točke 8. Zakona o izvlaštenju (»Narodne novine«,
broj 9/94, 35/94, 112/00 i 114/01). Zbog toga je podnositeljica ustavne tužbe
zahtjev za isplatu zateznih kamata trebala postaviti već u zahtjevu o glavnoj
stvari, a ne tek u tužbi Upravnom sudu. Zbog navedenog propusta podnositeljice
ne može se smatrati da joj je osporavanom presudom Upravnog suda povrijeđeno
ustavno pravo jednakosti pred zakonom.
8. U obrazloženju osporavane presude Upravnog suda izraženo je stajalište da se
u upravnom postupku rješava samo o pravima utvrđenim zakonom kojim se uređuje
određena upravna oblast, dok su u pitanjima isplate zatezne kamate nadležni
odlučivati općinski i županijski sudovi. Ustavni sud ističe da se u upravnom
postupku, u određenim upravnim oblastima, odlučuje i o zateznim kamatama već
temeljem izričitih propisa i bez zahtjeva stranke. Tako je, primjerice, određeno
i u spomenutoj odredbi članka 25. točke 8. Zakona o izvlaštenju.
Stoga Ustavni sud smatra da stajalište Upravnog suda prema kojem se o pravu na
zatezne kamate u smislu odredbe članka 277. stavka 1. Zakona o obveznim odnosima
ne može raspravljati niti odlučivati u upravnom postupku koji vode tijela
Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje - jer da su ta tijela prema odredbama
članaka 80. i 81. Zakona o zdravstvenom osiguranju (»Narodne novine«, broj 75/93
i 55/96) stvarno nadležna rješavati samo o pravima utvrđenim Zakonom o
zdravstvenom osiguranju - nije pravilno.
Upravni sud u obrazloženju oporavane presude pravilno navodi da su o pitanju
isplate zateznih kamata, kao o građanskopravnom zahtjevu, stvarno nadležni
odlučivati općinski i županijski sudovi temeljem članka 16. stavka 1. točke 2.
podtočke k) Zakona o sudovima. No, osim što navedeno pravilo ima izuzetak, ono
se u prvom redu odnosi na situaciju kada se pravo na zatezne kamate ostvaruje
kao glavni zahtjev. Ako se pravo na zatezne kamate ostvaruje, međutim, kao
sporedni zahtjev, onda se ono treba ostvarivati u istom postupku i pred istim
tijelom koje raspravlja i odlučuje o glavnom zahtjevu.
Pravo na zatezne kamate bi u konkretnom slučaju proizlazilo, dakle, iz uspješno
ostvarenog prava na glavno potraživanje te bi predstavljalo sporedni zahtjev uz
glavni zahtjev, pa nije ni pravno logično, ni ekonomično da se o glavnom
zahtjevu odlučuje u jednom postupku (upravnom), a o sporednom zahtjevu u drugom
postupku (građanskom parničnom).
Ustavni sud također ističe da je načelo ekonomičnosti propisano kao osnovno
načelo upravnog postupka u članku 13. Zakona o općem upravnom postupku.
Sukladno tome, već bi se pozivom na to načelo ne samo moglo, već i trebalo u
upravnom postupku odlučivati i o zateznim kamatama kao o sporednom zahtjevu, a
ne stranku i drugo državno tijelo, to jest sud, opterećivati upućivanjem na
drugi postupak radi ostvarivanja sporednog zahtjeva. Ne postoji propis prema
kojem se o sporednom zahtjevu, koji proizlazi iz ostvarenog zahtjeva o kojem je
kao o glavnoj stvari odlučeno u upravnom postupku, ne bi moglo odlučivati u
istom upravnom postupku.
9. Podnositeljica u ustavnoj tužbi ističe i povredu načela vladavine prava
propisanog člankom 3. Ustava.
U odredbi članka 3. Ustava, međutim, ne utvrđuju se ljudska prava i temeljene
slobode (ustavna prava). U članku 3. Ustava utvrđuju se najviše vrednote
ustavnog poretka koje se razrađuju i određuju u drugim odredbama Ustava, a
posebice u onima kojima se jamče ljudska prava i temeljene slobode. Odredba
članka 3. Ustava služi kao temelj za tumačenje Ustava.
10. Konačno, podnositeljica u ustavnoj tužbi ističe povredu načela zakonitosti
propisanog odredbom članka 19. stavka 1. Ustava, prema kojoj pojedinačni akti
državne uprave i tijela koja imaju javne ovlasti moraju biti utemeljeni na
zakonu.
Odredba članka 19. stavka 1. Ustava ne sadrži ustavno pravo u smislu članka 62.
stavka 1. Ustavnog zakona, nego utvrđuje načelo zakonitosti u djelovanju uprave.
11. Temeljem odredbe članka 75. Ustavnog zakona odlučeno je kao u točki I.
izreke ove odluke.
Objava ove odluke temelji se na odredbi članka 29. stavka 1. Ustavnog zakona.
Broj: U-III-1136/1997
Zagreb, 16. siječnja 2003.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.
|