| 
 
  
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
 
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
 
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
  
 
 | 
 | 
 
 
  
  
 | 
 
  
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
 
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
 
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
  
 
 | 
 | 
 
 
  
 | 
 
  
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
 
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
 
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
  
 
 | 
 | 
 
 
  
 
  
 
  
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
 
  
  
  
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova | 
 | 
 |   
 
 
  
  
IZRADA WEB STRANICA
  
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
  
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
  
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
  
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
  
  
Kontakt: 
Poslovni Forum d.o.o. 
  
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
 
 
 
  
Ažurirano: 4. 11. 2025.
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
  | 
			  | 
       
         
      
      
    
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE 
 
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te 
suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Jurica Malčić, Ivan Matija, 
Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Vice Vukojević i 
Milan Vuković, rješavajući u povodu prijedloga za pokretanje postupka za ocjenu 
suglasnosti drugog propisa s Ustavom i zakonom, na sjednici održanoj dana 20. 
veljače 2002. godine, donio je 
 
 
 
RJEŠENJE 
 
I. Ne prihvaćaju se prijedlozi za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s 
Ustavom i zakonom Uredbe o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti 
poslova u javnim službama (»Narodne novine«, broj 38/01). 
 
II. Ovo rješenje objavit će se u »Narodnim novinama«. 
 
 
 
Obrazloženje 
 
1. Sindikat zaposlenih u Hrvatskom mirovinskom osiguranju, zastupan od Josipa 
Klafurića, odvjetnika u Splitu, Sindikat zdravstva, socijalne zaštite i 
mirovinsko-invalidskog osiguranja Hrvatske, te Leonida Akrap iz Zagreba, 
zastupana od Marijana Ružđaka, odvjetnika u Zagrebu, podnijeli su prijedloge za 
pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom Uredbe o nazivima 
radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama (u nastavku 
teksta: Uredba). 
 
2. Osporenu Uredbu, pozivom na odredbe članka 6. stavka 2. i članka 7. stavka 2. 
Zakona o plaćama u javnim službama (»Narodne novine«, broj 27/01), donijela je 
Vlada Republike Hrvatske, te je ona objavljena u »Narodnim novinama«, broj 38/01 
od 27. travnja 2001. godine. 
 
Prema odredbi članka 15. osporene Uredbe, ona je stupila na snagu danom objave u 
Službenom listu Republike Hrvatske – »Narodnim novinama«. 
 
Predmet uređenja osporene Uredbe prema članku 1. su nazivi radnih mjesta 
zaposlenika u javnim službama, te koeficijenti složenosti poslova na tim radnim 
mjestima. 
 
3. Sindikat zaposlenih u Hrvatskom mirovinskom osiguranju, u svom prijedlogu za 
pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti i zakonitosti osporene Uredbe od 29. 
lipnja 2001. godine, u bitnome ističe da su radnici u Hrvatskom zavodu za 
mirovinsko osiguranje tim propisom stavljeni u nepovoljniji položaj od onoga 
kojeg su imali prije stupanja na snagu osporene Uredbe. Predlagatelj smatra kako 
se određivanjem koeficijenta složenosti poslova u javnim službama, tom Uredbom 
bitno smanjuju primanja zaposlenika, što dovodi do pogoršanja njihovog 
socijalnog statusa. Predlagatelj ističe da je navedeni Zavod pravna osoba sui 
generis, te da mu se bez obzira na način njegovog osnivanja, mora priznati 
samostalnost pri određivanju kriterija od kojih ovise materijalna prava njegovih 
zaposlenika. S obzirom na navedeno, predlagatelj smatra kako osporena Uredba u 
cijelosti nije u suglasnosti s odredbama članaka 54. i 55. Ustava Republike 
Hrvatske. 
 
Sindikat zdravstva, socijalne zaštite i mirovinsko-invalidskog osiguranja 
Hrvatske, u svom prijedlogu od 18. srpnja 2001. godine, ističe kako se osporenom 
Uredbom ne mogu propisivati nazivi radnih mjesta i koeficijenti složenosti 
poslova u zdravstvenim ustanovama. Podnositelj smatra da iz odredbe članka 56. 
Ustava proizlazi kako se pravna materija, odnosno određivanje uvjeta koje moraju 
zadovoljavati zaposlenici na određenom radnom mjestu, kao i određivanje 
kriterija od kojih ovisi visina njihovih primanja, može uređivati samo zakonom 
ili kolektivnim ugovorom, a nikako podzakonskim aktom. Ujedno, podnositelj 
cijeni kako su odredbe osporene Uredbe u suprotnosti s odredbama Zakona o 
plaćama u javnim službama, a na temelju kojeg su donesene. 
 
Leonida Akrap, u svom prijedlogu od 23. srpnja 2001. godine, predlaže pokretanje 
postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom članka 3. točke a), točke c) 
i točke d) osporene Uredbe. Predlagateljica smatra kako se osporenom Uredbom 
nisu mogli odrediti položaji, već samo nazivi radnih mjesta. Drži da su položaji 
radna mjesta na kojima se nalaze osobe koje upravljaju ustrojbenim jedinicama u 
državnim tijelima, a da se takvo uređenje ne može primijeniti i na javne službe. 
Nadalje navodi kako su osporenom Uredbom diskriminirani djelatnici u zdravstvu, 
a prema osobama koje rade na fakultetu ili drugim obrazovnim ustanovama. 
Također, ističe se da su zdravstveni djelatnici u povoljnijem položaju od onih 
koji službuju, u kako to predlagateljica naziva »nezdravstvenim djelatnostima«. 
Prema predlagateljici, osporenim odredbama u neravnopravan položaj stavljeni su 
posebno zdravstveni suradnici, kao osobe koje nisu završile obrazovanje 
zdravstvenog usmjerenja, a koje kao medicinski fizičari, tehničari, psiholozi 
ili klinički inžinjeri, sudjeluju pri pružanju zdravstvene zaštite u 
zdravstvenim ustanovama. Ujedno, predlagateljica ističe kako nazivi u osporenim 
odredbama Uredbe nisu istovjetni s nazivima koje propisuje Zakon o zdravstvenoj 
zaštiti (»Narodne novine«, broj 1/97 – pročišćeni tekst). S obzirom na navedeno, 
predlagateljica smatra da su osporene odredbe u suprotnosti s odredbama članka 
5. stavka 1., članka 14. i članka 16. Ustava. 
 
4. Zaključno, predlagatelji predlažu Sudu pokrenuti postupak za ocjenu 
suglasnosti s Ustavom i zakonom osporene Uredbe, te tu Uredbu ukinuti ili 
poništiti. 
 
5. Sindikat zaposlenih u Hrvatskom mirovinskom osiguranju i Leonida Akrap u 
svojim prijedlozima su predložili i donošenje privremene mjere, pozivom na 
odredbe članka 43. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne 
novine«, broj 99/99), a prema kojima Sud može, do donošenja konačne odluke, 
privremeno obustaviti izvršenje pojedinačnih akata ili radnji koje se poduzimaju 
na osnovi zakona ili drugog propisa, čija se suglasnost s Ustavom, odnosno 
zakonom ocjenjuje, ako bi njihovim izvršenjem mogle nastupiti teške i 
nepopravljive posljedice. 
 
Prijedlozi nisu osnovani. 
 
6. Zakon o plaćama u javnim službama (»Narodne novine«, broj 27/01) stupio je na 
snagu danom objave, 30. ožujka 2001. godine. Predmet uređenja tog zakona prema 
članku 1. su načela za određivanje plaća službenika i namještenika u javnim 
službama. 
 
Prema članku 2. tog Zakona javne službe su javne ustanove i druge pravne osobe 
kojima se sredstva za plaće osiguravaju u državnom proračunu, Hrvatski zavod za 
mirovinsko osiguranje, Hrvatski zavod za zapošljavanje, Hrvatski zavod za 
zdravstveno osiguranje i javne ustanove kojima se sredstva za plaće osiguravaju 
iz sredstava Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje. 
 
Ovlaštenje za donošenje osporene Uredbe sadržano je u članku 6. stavku 2. i 
članku 7. stavku 1. Zakona koji glase: 
 
»Nazivi pojedinih radnih mjesta i stručni uvjeti potrebni za raspored na ta 
radna mjesta utvrđuju se posebnim zakonom i uredbom Vlade.« 
 
»Vrijednost koeficijenata radnih mjesta utvrđuje uredbom Vlada«. 
 
Predmet uređenja osporene Uredbe prema odredbi članka 1. jesu nazivi radnih 
mjesta službenika i namještenika u javnim službama, te koeficijenti složenosti 
poslova na tim radnim mjestima. 
 
Iz navedenog proizlazi da je Vlada Republike Hrvatske zakonom izričito ovlaštena 
urediti pitanja propisana osporenom Uredbom. Ujedno proizlazi da je osporena 
Uredba donesena na način, u sadržaju i granicama određenim Zakonom, kao uredba 
za izvršenje zakona. 
 
S obzirom da je u konkretnom slučaju osporenu Uredbu donijelo nadležno tijelo na 
način i u granicama propisanima Zakonom, tijekom ustavnosudskog postupka je 
utvrđeno da osporena Uredba s formalne strane nije u nesuglasju s odredbama 
članka 5. stavka 1. Ustava, a prema kojima u Republici Hrvatskoj zakoni moraju 
biti u suglasnosti s Ustavom, a ostali propisi s Ustavom i sa zakonima. 
 
Opći stručni uvjeti za rad na određenim radnim mjestima u javnim službama 
utvrđeni su odredbom članka 6. stavka 1. Zakona o plaćama u javnim službama, dok 
je vrijednost koeficijenta složenosti tih poslova uređena odredbom članka 7. 
stavka 4. tog Zakona, s time da je zakonodavac ovlastio Vladu Republike Hrvatske 
razraditi te opće zakonske uvjete za sva radna mjesta u javnim službama. 
 
Analizom osporene Uredbe je utvrđeno da normativni sadržaj koji se odnosi na 
radna mjesta te potrebne uvjete za rad na tim mjestima i složenost samog rada, 
ne izlaze iz zakonom propisanih okvira, te upravo predstavljaju razradu Zakonom 
propisanih općih mjerila. Slijedom navedenog utvrđeno je kako odredbe osporene 
Uredbe nisu u nesuglasju ili suprotnosti s odredbama Zakona o plaćama u javnim 
službama, na temelju kojih je donesena. 
 
7. U materijalnopravnom smislu predlagatelji prvenstveno ističu kako je 
utvrđivanjem stručnih uvjeta i koeficijenta složenosti poslova za određena radna 
mjesta osporenom Uredbom uvedena nejednakost između pojedinih skupina 
zaposlenika na koje se ona odnosi. 
 
Jednakost pojedinaca u društvu glede prava koja proizlaze iz rada nije Ustavom 
apsolutno zajamčena, pogotovo u slučajevima kada se zbog specifičnosti uvjeta 
obavljanja određenog posla traže različite sposobnosti pojedinog zaposlenika. 
Načelno, složenost određenih poslova, a pogotovo utvrđivanje naziva pojedinih 
radnih mjesta nije ustavnopravno pitanje. Iznos plaće koji proizlazi iz radnog 
odnosa ovisi o gospodarskoj snazi društva i nizu drugih čimbenika koji čine 
gospodarsku politiku države, tim više što se osporenom Uredbom razrađuju načela 
za određivanje plaća zaposlenicima u javnim službama za koja se sredstva za 
plaće osiguravaju u državnom proračunu i sredstvima Hrvatskog zavoda za 
zdravstveno osiguranje, kako je to propisano u članku 2. Zakona. 
 
U konkretnom slučaju, radna mjesta u javnim službama utvrđena su s obzirom na 
specifičnosti djelatnosti pojedine pravne osobe. S obzirom na zahtjevnost radnih 
zadataka pojedinog radnog mjesta, utvrđena je potrebna stručna sprema koju 
zaposlenici moraju imati kao i stupanj složenosti poslova koje na pojedinom 
radnom mjestu obavljaju. Stavljanje u međusobni odnos složenosti određenih 
radnih mjesta, i utvrđivanje njihove vrijednosti, može dovesti do razlike u 
plaći zaposlenika. Međutim, razlika u plaći nije ustavnopravno pitanje dok se 
njome ne zadire u ljudska prava i temeljne slobode građana zajamčenih Ustavom, a 
što odredbama sadržanim u osporenoj Uredbi nije učinjeno. 
 
Također, mijenjanje visine plaće, s obzirom na osporenom Uredbom utvrđenu 
zahtjevnost pojedinog radnog mjesta, ne može se smatrati ograničenjem prava 
zaposlenika u javnim službama koja proizlaze iz radnog odnosa. Ovo iz razloga 
što je plaća razmjerna složenosti poslova koje određeno radno mjesto zahtijeva. 
 
Slijedom navedenoga je utvrđeno kako osporena Uredba nije u nesuglasju s 
odredbama članka 14. Ustava, a kojim se jamči opća jednakost građana, kao i 
jednakost svih pred zakonom. Ujedno je utvrđeno da osporena Uredba nije u 
nesuglasju niti s odredbama članka 16. Ustava prema kojima se slobode i prava 
mogu ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te 
pravni poredak, javni moral i zdravlje, te da svako takvo ograničenje mora biti 
razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinačnom slučaju. 
 
8. U svojim prijedlozima predlagatelji ističu kako osporena Uredba nije u 
suglasju s odredbama članka 54. Ustava i člankom 55. stavkom 1. Ustava. 
 
Članak 54. Ustava glasi: 
 
»Svatko ima pravo na rad i slobodu rada. 
 
Svatko slobodno bira poziv i zaposlenje i svakomu je pod jednakim uvjetima 
dostupno svako radno mjesto i dužnost.« 
 
Članak 55. stavak 1. Ustava glasi: 
 
»Svaki zaposleni ima pravo na zaradu kojom može osigurati sebi i obitelji 
slobodan i dostojan život.« 
 
Sadržajno, stavkom 1. članka 54. Ustava jamči se pravo pojedincu, pod uvjetima 
poduzetničke i tržišne slobode koji su člankom 49. stavkom 1. Ustava utvrđeni 
temeljem gospodarskog ustrojstva Republike Hrvatske, poduzimati gospodarske 
djelatnosti u punoj slobodi i pod jednakim uvjetima sa svim ostalim građanima. 
Stavkom 2. navedenog članka jamči se sloboda biranja poziva i dostupnost svakog 
radnog mjesta ili dužnosti, ali pod jednakim uvjetima koji su utvrđeni zakonom. 
 
S obzirom na sadržaj navedenih ustavnih prava, tijekom ustavnosudskog postupka 
je utvrđeno da osporena Uredba, kojom se razrađuju stručni uvjeti za rad na 
određenom mjestu i određuju stupnjevi složenosti poslova, na način utvrđen 
Zakonom i unutar Zakonom utvrđenih okvira, a koji vrijede jednako za sve 
zaposlenike u javnim službama prema njihovim sposobnostima, nije u nesuglasju s 
odredbama članka 54. stavka 1. Ustava. Također je utvrđeno kako sadržajno 
osporena Uredba nema utjecaja na ustavna jamstva slobode biranja poziva ili 
dostupnost radnog mjesta svakome pod jednakim uvjetima, jer se njome propisuju 
uvjeti za zaposlenike u javnim službama. 
 
Člankom 55. stavkom 1. Ustava jamči se zarada za obavljeni rad kao i jednakost 
pri stjecanju zarade bez diskriminacije po bilo kojoj osnovi. 
 
Tijekom ustavnosudskog postupka je utvrđeno da način razrađivanja zakonskih 
mjerila pri određivanju složenosti pojedinih radnih mjesta u javnim službama, a 
kako je to propisano osporenom Uredbom, nije u nesuglasju s naznačenom ustavnom 
odredbom. Tim više, što su polazišta za utvrđivanje plaće zaposlenika u javnim 
službama propisana odredbom članka 5. Zakona o plaćama u javnim službama. Prema 
navedenoj odredbi, polazište za utvrđivanje osnovice za izračun plaće su 
prijedlog proračuna za sljedeću godinu, sporazum o politici plaća, te prosječna 
mjesečna isplaćena bruto plaća zaposlenih u Republici Hrvatskoj u prethodnoj 
godini, utvrđena po Državnom zavodu za statistiku, dok se sama osnovica utvrđuje 
kolektivnim ugovorom. 
 
9. Zaključno, neosnovanim je utvrđen i prigovor predlagatelja da se pitanja 
uređena osporenom Uredbom nisu mogla propisati podzakonskim aktom, već samo 
zakonom ili kolektivnim ugovorom, a sukladno odredbi članka 56. stavka 1. 
Ustava. Naime, iz naprijed navedenoga proizlazi da je osporenom Uredbom 
razrađena materija na temelju izričite zakonske ovlasti i unutar općih mjerila 
utvrđenih zakonom, što nije u nesuglasju s navedenom odredbom Ustava, prema 
kojoj se socijalna prava zaposlenih uređuju zakonom i kolektivnim ugovorom. 
 
10. S obzirom na navedeno, prijedlozi predlagatelja za pokretanje postupka 
ocjene suglasnosti s Ustavom i zakonom Uredbe o nazivima radnih mjesta i 
koeficijentima složenosti poslova u javnim službama, utvrđeni su neosnovanima. 
 
Slijedom iznijetoga, a utvrdivši kako osporeni propis nije u nesuglasju s, u 
prijedlogu predlagatelja, navedenim odredbama Ustava i odredbama Zakona o 
plaćama u javnim službama, riješeno je kao u točki I. izreke. 
 
Točka I. izreke ovog rješenja temelji se na odredbama članka 41. Ustavnog zakona 
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske. 
 
Točka II. izreke ovog rješenja temelji se na odredbama članka 28. Ustavnog 
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske. 
 
11. O prijedlozima predlagatelja za privremenom obustavom izvršenja pojedinačnih 
akata ili radnji koje se poduzimaju na osnovi drugog propisa, čija se suglasnost 
s Ustavom i zakonom ocjenjuje, nije odlučivano s obzirom na sadržaj izreke ovog 
rješenja. 
 
 
Broj: U-II-1492/2001 
U-II-1620/2001 
U-II-1657/2001 
Zagreb, 20. veljače 2002. 
 
 
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE 
 
Predsjednik 
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
     |