|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 23. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Petar Klarić, dopredsjednik Suda, te
suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić, Jasna Omejec,
Željko Potočnjak, Emilija Rajić, Nevenka Šernhorst, Vice Vukojević i Milan
Vuković, odlučujući o prijedlogu Hrvatskog ureda za osiguranje iz Zagreba,
Martićeva 73, kojeg zastupa direktor Ante Lui, te o prijedlogu Hrvatske
gospodarske komore iz Zagreba, Rooseveltov trg 2, koju zastupa predsjednik Nadan
Vidošević, za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na
sjednici Suda održanoj dana 12. veljače 2003. godine, donio je
ODLUKU
I. Pokreće se postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom Republike Hrvatske
odredaba članka 12. stavka 3. i članka 24. stavka 1. točke 1. Zakona o Hrvatskom
crvenom križu (»Narodne novine«, broj 92/01) i te se odredbe ukidaju.
II. Odluka će se objaviti u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredaba članka 12.
stavka 3. i članka 24. stavka 1. točke 1. Zakona o Hrvatskom crvenom križu (u
daljnjem tekstu: Zakon) podnijeli su Hrvatski ured za osiguranje iz Zagreba i
Hrvatska gospodarska komora iz Zagreba.
Podnositelji prijedloga smatraju da navedene odredbe Zakona nisu u suglasnosti s
odredbama članaka 3., 49., 50. i 51. Ustava Republike Hrvatske.
2. Prijedlozi se obrazlažu sljedećim navodima:
Osporenim zakonskim odredbama je društvima koja se bave osiguranjem od
automobilske odgovornosti nametnuta obveza uplate sredstava za sufinanciranje
djelatnosti Hrvatskog crvenog križa.
Ta je obveza propisana samo za jednu kategoriju trgovačkih društava - trgovačka
društva za osiguranje, i to samo za ona među njima, koja se bave osiguranjem od
automobilske odgovornosti (ako je to, kako napominju podnositelji, vrsta
osiguranja koju je zakonodavac imao u vidu propisujući obvezu za društva koja se
bave »obveznim osiguranjem vozila«, budući da takva vrst osiguranja nije poznata
u pravnom sustavu Republike Hrvatske).
Jednako tako neosnovano obveza je, po stajalištu podnositelja prijedloga, mogla
biti nametnuta bilo kojoj drugoj pravnoj osobi, iz čega je razvidan selektivan i
arbitraran pristup zakonodavca uređivanju ove materije. Arbitrarno izdvajanje
samo jedne vrste pravnih subjekata kojima se obveza izdvajanja nameće u
suprotnosti je s načelima vladavine prava i pravne sigurnosti, kao i s načelom
jednakosti pravnog položaja poduzetnika na tržištu. Pored toga, ovakav
selektivan pristup, koji nije utemeljen na objektivnim gospodarskim mogućnostima
pravnih subjekata, dovodi i do neravnomjernog raspoređivanja tereta javnih
troškova, što je u neskladu s ustavnim načelom jednakosti i pravednosti u
podmirivanju tih troškova.
Društva za osiguranje, kako se dalje navodi u prijedlozima, većinom su u
privatnom vlasništvu, a neka i u pretežitom vlasništvu inozemnih pravnih i
fizičkih osoba. U njih su uložena značajna poduzetnička sredstva, a nametanje
obveze financiranja humanitarnih djelatnosti u drugim je zakonodavstvima
nepoznato. Stoga, navedeno znatno utječe na ukupnost rezultata poslovanja takvih
društava, pri čemu valja imati u vidu i to da cjelokupna djelatnost osiguranja
već u proteklom razdoblju iskazuje gubitke. Prema tome, daljnje propisivanje
financijskih obveza društvima za osiguranje izaziva i daljnja poskupljenja
osiguranja, što djeluje nepoticajno kako na građane - ugovaratelje osiguranja,
tako i na poduzetnike, koji su uložili svoja sredstva temeljem određenih planova
ulaganja i razvoja. Stoga podnositelji drže da se radi o umanjivanju
poduzetničkih prava stečenih ulaganjem kapitala i o ograničavanju poduzetničkih
sloboda kojim se ne postiže niti jedan od Ustavom utvrđenih ciljeva zbog kojih
bi takvo ograničavanje bilo dopustivo.
Predlažu da Ustavni sud pokrene postupak i ukine osporavane zakonske odredbe.
Prijedlog je osnovan.
3. Osporene odredbe Zakona o Hrvatskom crvenom križu glase:
Članak 12. stavak 3.:
»Iz obveznog osiguranja vozila godišnje se izdvaja 1% sredstava u korist
Hrvatskog crvenog križa za unapređenje djelatnosti pružanja prve pomoći s ciljem
smanjenja prometnih nesreća.«
Članak 24. stavak 1. točka 1.:
»Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za
prekršaj pravna ili fizička osoba:
1. ako društva za osiguranje ne uplate propisani dio premije iz osiguranja iz
članka 12. ovog Zakona u utvrđenom iznosu na račun Hrvatskog crvenog križa.«
4. Pravni položaj Hrvatskog crvenog križa uređen je odredbama članka 1. stavka
1., članka 4. stavka 1., članka 9., te članka 25. Zakona o Hrvatskom crvenom
križu.
Prema tim je odredbama Hrvatski crveni križ krovna udruga koja predstavlja
nacionalni, humanitarni i dobrovoljni savez zajednica udruga društava Crvenog
križa formiranih na županijskoj, gradskoj i općinskoj razini, te djeluje kao
neprofitna pravna osoba, koja, među ostalim poslovima i zadacima pretežito
humanitarne i zdravstveno - edukativne prirode, obavlja i niz djelatnosti
povjerenih joj temeljem javnih ovlasti.
5. Člankom 9. Zakona utvrđeno je trinaest skupina djelatnosti koje su prenesene
u nadležnost Hrvatskog crvenog križa, među kojima je u točki 8. propisano i da
ta udruga:
»provodi stručno usavršavanje predavača iz nastavnog predmeta pružanja prve
pomoći osobama ozlijeđenima u prometnoj nezgodi, vodi evidenciju i izdaje
odgovarajuća uvjerenja, te organizira obnavljanje znanja predavača svake pete
godine. Usklađuje nacionalni program prve pomoći za vozače. Provodi
osposobljavanje kandidata za vozače iz nastavnog predmeta pružanja prve pomoći
osobama ozlijeđenim u prometnoj nezgodi, provodi ispite prve pomoći za vozače,
vodi evidenciju i izdaje odgovarajuća uvjerenja o položenom ispitu.«
6. Člankom 12. stavkom 1. Zakona propisani su izvori sredstava za izvršavanje
zadaća Hrvatskog crvenog križa, bez određivanja specifične namjene.
Prema toj odredbi Hrvatski crveni križ ostvaruje sredstva od: članarina, iz
državnog proračuna odnosno iz proračuna svih jedinica lokalne i područne
samouprave, od izvršenja ugovorenih programa, od akcija prikupljanja novčanih i
materijalnih sredstava, dotacija, subvencija, darova, naslijeđa, prihoda od
imovine i prava, od priloga građana i pravnih osoba, te od prihoda na temelju
zakona i drugih propisa.
Između navedenog, podstavkom 3. Zakona (članka 12. stavka 1.) propisano je i to
da Hrvatski crveni križ ostvaruje sredstva od djelatnosti čije su izvršenje
Republika Hrvatska, jedinice lokalne i područne samouprave, te pravne i fizičke
osobe povjerile Hrvatskom crvenom križu, a podstavkom 4. da sredstva ostvaruje i
od djelatnosti iz članka 9. točaka 7., 8. i 9. Zakona.
Budući da su sve djelatnosti, koje su na temelju javnih ovlasti povjerene
Hrvatskom crvenom križu od strane Republike Hrvatske i jedinica lokalne i
područne samouprave, taksativno nabrojane u članku 9. Zakona (pa i u točkama 7.,
8. i 9. tog članka), proizlazi da Hrvatski crveni križ stječe prihod od
obavljanja svih djelatnosti koje su mu povjerene na temelju javnih ovlasti.
Točka 7. članka 9. Zakona odnosi se na povjerenu djelatnost osposobljavanja
građana i obučavanja nastavnika za pružanje prve pomoći u svakodnevnom životu i
u prometnim, prirodnim, ekološkim i drugim nesrećama velikih razmjera. Nadalje,
točka 9. članka 9. Zakona odnosi se na povjerenu djelatnost osposobljavanja za
pružanje prve pomoći na radu sukladno Zakonu o zaštiti na radu, a sadržaj točke
8. članka 9. Zakona citiran je u prethodnom tekstu i odnosi se, kako je
razvidno, na povjerenu djelatnost u okviru koje Hrvatski crveni križ
osposobljava predavače nastavnog predmeta pružanja prve pomoći u prometnim
nezgodama, odnosno osposobljava kandidate za vozače za pružanje prve pomoći u
prometnim nezgodama, provodi ispite, vodi evidencije i izdaje uvjerenja.
7. Člankom 12. stavcima 2., 3. i 4. Zakona utvrđeni su daljnji izvori sredstava
Hrvatskog crvenog križa, ali za razliku od stavka 1., na način da je tim
sredstvima Zakonom propisana i namjena.
Ti su izvori sljedeći:
– 1% iz uplaćenih boravišnih pristojbi - za službu spašavanja života na vodi i
ekološku zaštitu priobalja,
– (spornih) 1% sredstava iz obveznog osiguranja vozila - za unapređenje
djelatnosti pružanja prve pomoći s ciljem smanjenja prometnih nesreća, te
– 51% od dijela sredstava Hrvatske lutrije namijenjenih za humanitarnu potporu -
za ostvarenje zadaća iz članka 9. (javne ovlasti - op. Ustavnog suda) i članka
11. (ostale zadaće i poslovi - op. Ustavnog suda).
8. Iz svega navedenog proizlazi sljedeće:
Osposobljavanje predavača nastavnog predmeta pružanja prve pomoći u prometnim
nezgodama, odnosno osposobljavanje kandidata za vozače za pružanje prve pomoći u
prometnim nezgodama, te s tim u vezi provođenje ispita, vođenje evidencija i
izdavanje uvjerenja, svrstano je osporenim Zakonom među javne ovlasti Hrvatskog
crvenog križa (članak 9. točka 8.).
Financiranje javnih ovlasti Hrvatskog crvenog križa, pa tako i spomenute
djelatnosti osposobljavanja za pružanje prve pomoći u prometnim nezgodama,
uređeno je (člankom 12.) tako da sredstva za te namjene Hrvatski crveni križ
ostvaruje iz više izvora, a to su:
– sredstva iz državnog proračuna i proračuna svih jedinica lokalne i područne
samouprave,
– sredstva od djelatnosti čije je izvršenje Hrvatskom crvenom križu povjerila
Republika Hrvatska odnosno jedinice lokalne i područne samouprave,
– sredstva od djelatnosti iz članka 9. točaka 7., 8. i 9. Zakona,
– 1% iz obveznog osiguranja vozila.
Zaključuje se da je djelatnost Hrvatskog crvenog križa na osposobljavanju
predavača prve pomoći i budućih vozača financirana trojako: proračunski, iz
prihoda od obavljanja povjerene djelatnosti, te iz premija (jedne vrste
obveznog) osiguranja.
9. Odredbom osporenog članka 12. stavka 3. Zakona zakonodavac je propisao upravo
ovaj posljednji oblik financiranja jedne od djelatnosti koju Hrvatski crveni
križ obavlja temeljem javnih ovlasti, tj. utvrdio je posebnu obvezu društava za
osiguranje glede financiranja te djelatnosti, visinu sredstava koja se za tu
svrhu izdvajaju, te cilj koji bi na taj način trebao biti postignut - smanjenje
broja prometnih nesreća.
Osporenim člankom 24. stavkom 1. točkom 1. Zakona zakonodavac je odredbi članka
12. stavka 3. Zakona dao prinudni karakter, propisujući sankciju za slučaj
neizvršavanja obveze iz te odredbe.
10. Podnositelji prijedloga, prema ocjeni Ustavnog suda, osnovano ukazuju na
neustavnost odredbe članka 12. stavka 3. Zakona.
Protivno je ustavnom jamstvu jednakopravnog položaja svih poduzetnika na tržištu
(članak 49. stavak 2. Ustava) propisivanje obveza kojima se jedna grupa
poduzetnika stavlja u neravnopravan položaj u odnosu na druge.
Upravo je to učinjeno spornom zakonskom odredbom prema društvima za osiguranje,
koja, jedina među svim trgovačkim društvima, moraju izdvajati sredstva iz
premija osiguranja, u konkretnom slučaju onih osiguranja u kojima su se vlasnici
ili korisnici motornih vozila osigurali od odgovornosti za štete počinjene
trećima u prometu, u slučaju nastupa smrti, tjelesne ozljede, narušenja
zdravlja, odnosno uništenja ili oštećenja stvari, i u kojima, sukladno zakonu i
ugovoru o osiguranju, oštećenima odgovara osiguravatelj do visine ugovorene
svote.
Utvrđivanje izvora i načina financiranja određenih djelatnosti od interesa za
Republiku Hrvatsku legitimno je pravo zakonodavca, utemeljeno na članku 2.
stavku 4. podstavku 1. Ustava, prema kojoj odredbi zakonodavac samostalno, u
skladu s Ustavom i zakonom, odlučuje o uređivanju gospodarskih, političkih i
pravnih odnosa u Republici Hrvatskoj.
Međutim, ako je zakonodavac smatrao da je potrebno u interesu cjelokupne
društvene zajednice poboljšati uvjete obavljanja djelatnosti Hrvatskog crvenog
križa uopće, tada je obveza povećanog izdvajanja za tu svrhu trebala biti
propisana za sve gospodarske subjekte sukladno njihovim mogućnostima, što bi
bilo sukladno i odredbi članka 51. stavka 1. Ustava (»Svatko je dužan
sudjelovati u podmirenju javnih troškova, u skladu sa svojim gospodarskim
mogućnostima.«).
Svrha propisanog izdvajanja u konkretnom slučaju jest jedna od djelatnosti
Hrvatskog crvenog križa, ali djelatnost koja spada u red onih koje Hrvatski
crveni križ obavlja temeljem javnih ovlasti, kako je to u prethodnom tekstu već
istaknuto, pa i ta okolnost dodatno ide u prilog stajalištu o potrebi
ravnomjernog raspoređivanja tereta javnih troškova.
Javne ovlasti kao takve definira upravo činjenica da se radi o krugu poslova i
aktivnosti za čije su provođenje u načelu nadležna tijela državne (odnosno
lokalne ili područne) vlasti, time da se nadležnost za obavljanje tih poslova
delegira, prenosi, na neki drugi društveni subjekt. Pri tom se i sredstva za
obavljanje navedenih poslova osiguravaju u državnom proračunu (odnosno u
proračunima jedinica lokalne i područne samouprave).
Prema tome, u konkretnom je slučaju nadležnost za obavljanje poslova
osposobljavanja u pružanju prve pomoći u prometnim nezgodama, vođenja službenih
evidencija i izdavanja uvjerenja o položenim ispitima, povjerena pravnoj osobi
koja je organizirana kao dobrovoljna i neprofitna udruga. U tu svrhu utvrđeno je
i da će iz odgovarajućih proračuna biti izdvojena sredstva za njezin rad.
U stvaranju proračunskih sredstava sudjeluje cjelokupna društvena zajednica,
sukladno odredbama članka 51. Ustava, prema kojima je, kako je već istaknuto,
svatko dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova u skladu sa svojim
gospodarskim mogućnostima, a porezni se sustav temelji na načelima jednakosti i
pravednosti.
U stvaranju proračunskih sredstava, sudjeluju, dakle, i sva trgovačka društva,
pa i ona koja se bave osiguranjem od automobilske odgovornosti, te već na taj
način doprinose financiranju djelatnosti Hrvatskog crvenog križa koje su mu
povjerene temeljem javnih ovlasti.
Pored toga, a kako je i ranije izloženo, Zakon o Hrvatskom crvenom križu
propisuje da Hrvatski crveni križ može stjecati prihode od povjerenih
djelatnosti.
Stoga se, uz ovako osigurane izvore financiranja, ukazuje neosnovanim višekratno
opterećivanje, i to samo nekih društvenih subjekata, materijalnim obvezama koje
u konačnici imaju istu namjenu, a da istodobno nisu razvidni razlozi zbog kojih
se to čini, kao niti jasna i čvrsta mjerila prema kojima se to čini.
Naime, namjena sredstava, kako je propisana osporenom odredbom članka 12. stavka
3. Zakona (»unapređenje djelatnosti pružanja prve pomoći s ciljem smanjenja
prometnih nesreća«) ničim ne opravdava dodatno opterećivanje djelatnosti (baš)
društava za osiguranje. Ta djelatnost, naime, ne povećava rizike od nastanka
prometnih nesreća, već ih samo osigurava. Jednako tako, edukacijom stanovništva
za pružanje prve pomoći (što je neosporno od iznimne društvene vrijednosti) ne
sprečava se nastanak niti ne umanjuje broj prometnih nesreća. Educiranost
stanovništva u pružanju prve pomoći može jedino pridonijeti uspješnijem
saniranju dijela posljedica tih nesreća, što, međutim, nije ni u kakvoj vezi s
djelatnošću društava za osiguranje.
11. Ustavni sud je ocijenio i osnovanost navoda predlagatelja glede odredbe
članka 24. stavka 1. točke 1. Zakona, pa je utvrdio da se radi o odredbi koja je
u uskoj sadržajnoj vezi s osporenim člankom 12. stavkom 3. Zakona, te da
opstojnost odredbe članka 24. stavka 1. točke 1. Zakona ovisi o opstojnosti
odredbe članka 12. stavka 3. Zakona. Odredbom članka 24. stavka 1. točke 1.
sankcionira se, naime, nepostupanje sukladno odredbi članka 12. stavka 3.
Zakona, koju ovaj Sud ocjenjuje neustavnom, pa je stoga i sama neustavna.
12. Zbog svih izloženih razloga, Ustavni sud Republike Hrvatske utvrdio je u
konkretnom slučaju da su osporene odredbe Zakona o Hrvatskom crvenom križu u
nesuglasju s odredbama članka 49. stavka 2. (»Država osigurava svim
poduzetnicima jednak pravni položaj na tržištu.«), te članka 51. stavka 1.
(»Svatko je dužan sudjelovati u podmirenju javnih troškova u skladu sa svojim
gospodarskim mogućnostima.«) Ustava Republike Hrvatske.
13. Slijedom toga, Ustavni sud je temeljem članka 55. stavka 1. Ustavnog zakona
o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02 - pročišćeni
tekst), a u svezi s člankom 128. stavkom 1. podstavkom 1. Ustava, donio odluku
kao u izreci.
Broj: U-I-2441/2001
U-I-1107/2002
Zagreb, 12. veljače 2003.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Dopredsjednik
dr. sc. Petar Klarić, v. r.
|