|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 23. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te
suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan Mrkonjić,
Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Emilija Rajić, Vice Vukojević i Milan Vuković,
odlučujući o prijedlogu Hrvatskog ureda za osiguranje iz Zagreba, Martićeva 73,
kojeg zastupa direktor Ante Lui, za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti
zakona s Ustavom, na sjednici Suda održanoj 20. ožujka 2002. godine, donio je
sljedeću
ODLUKU
I. Prihvaća se prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s
Ustavom Republike Hrvatske odredbe članka 46. stavka 2. Zakona o vatrogastvu
(»Narodne novine«, broj 106/99 i 117/01), te se ta odredba ukida.
II. Odluka će se objaviti u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti odredbe članka 46.
stavka 2. Zakona o vatrogastvu podnio je Hrvatski ured za osiguranje iz Zagreba,
koji smatra da ta odredba nije u suglasnosti s odredbama iz članaka 49. stavka
2. i 51. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske.
Prijedlog se obrazlaže sljedećim navodima: – osporenom zakonskom odredbom je
društvima koja se bave osiguranjem od automobilske odgovornosti, odgovornosti
cestovnih vozara, odgovornosti riječnog i pomorskog prijevoznika i odgovornosti
aviopoduzetnika nametnuta obveza uplate sredstava za djelatnost vatrogastva u
visini 1% naplaćene funkcionalne premije u tim vrstama osiguranja; – obveza
sufinanciranja djelatnosti vatrogastva je neosnovano nametnuta društvima za
osiguranje, čija djelatnost nema nikakve veze s djelatnosti vatrogastva, s
obzirom da samo u neznatnom broju slučajeva postoji izvjesna povezanost (npr. u
slučaju požara sudarenih vozila), kada društvo za osiguranje naknađuje štete
svim oštećenim osobama, pa tako i troškove vatrogasne službe; – takva obveza je
jednako tako neosnovano mogla biti nametnuta i drugim trgovačkim društvima,
bankama, štedionicama, Hrvatskom autoklubu ili bilo kojoj drugoj pravnoj osobi;
– posebno nema opravdanja naplaćivati vatrogasni doprinos za odgovornost u
zračnom i pomorskom prometu s obzirom da se plovila i zrakoplovi uglavnom nalaze
izvan teritorija Republike Hrvatske, pa se u slučaju požara na njima, aktivnosti
vatrogasnih službi Republike Hrvatske ne mogu niti obavljati; – osim toga,
zrakoplovi, bušeće platforme i plovila su vrlo visoke osigurane vrijednosti s
visokim rizikom odgovornosti, pa se veliki dio rizika, čak do 99% reosigurava u
inozemstvu; – na taj način su društva za osiguranje, koja su većinom u privatnom
vlasništvu, a neka i u pretežitom vlasništvu inozemnih pravnih i fizičkih osoba,
jedina trgovačka društva kojima je takva obveza nametnuta; – društvima za
osiguranje koja se bave osiguranjem od odgovornosti nije time osiguran »jednak
pravni položaj na tržištu«, nego su suprotno članku 49. stavku 2. Ustava
stavljena u neravnopravan položaj.
Predlagatelj dalje navodi da je postojanje takve zakonske obveze opravdano
isključivo kod imovinskih osiguranja u kojima je uključen rizik požara. Tako je
u stavku 1. članka 46. Zakona o vatrogastvu za društva za osiguranje, koja
provode osiguranje u kojima je uključen rizik požara, utvrđena obveza izdvajanja
5% od naplaćene premije u toj vrsti osiguranja za financiranje vatrogastva.
Takvo izdvajanje sredstava ima opravdanje, jer se radi o preventivnim ulaganjima
koja doprinose smanjenju šteta, a time i obveze osiguratelja u odnosu na
osiguranu imovinu. Takav oblik ulaganja u preventivne svrhe je kod imovinskih
osiguranja u skladu s osigurateljnom teorijom i praksom, te se takvo izdvajanje
sredstava obračunava pri utvrđivanju visine premije požarnog osiguranja koju
plaća osiguranik.
Za predlagatelja je opravdano da društva koja provode neko od navedenih
osiguranja od odgovornosti, kao što je npr. osiguranje od automobilske
odgovornosti u preventivne svrhe ulože i dio sredstava iz naplaćene premije
automobilske odgovornosti za financiranje raznih programa koja doprinose
sigurnosti u prometu i smanjenju šteta, koje ulaganje bi bilo utemeljeno na
ugovornoj osnovi između društava za osiguranje koja provode tu vrstu osiguranja
i drugih pravnih osoba, prvenstveno Ministarstva unutarnjih poslova. Zbog toga
za predlagatelja svako uvođenje zakonske obveze izdvajanja sredstava u vidu
vatrogasnog doprinosa nema opravdanja, jer u navedenoj vrsti osiguranja rizik
požara nije izražen kao u osiguranju imovine, pa bi takav oblik izdvajanja
sredstava bio prihvatljiv jedino kada bi se on primijenio na sva trgovačka
društva te druge pravne osobe.
Zaključno se navodi da niti u jednoj zemlji nije zakonom nametnuta obveza
društvima za osiguranje da iz sredstava osiguranja od automobilske odgovornosti
i drugih navedenih odgovornosti uplaćuju sredstva za sufinanciranje vatrogasne
djelatnosti. Osporena odredba je osim toga, nerazumljiva i neprovediva u praksi,
jer je društvima nametnuta obveza uplate sredstava »na području na kojem se
nalazi osigurana imovina«, a radi se o osiguranju od odgovornosti, te ne postoji
»osigurana imovina«, jer se vozač osigurava od odgovornosti za štete nanesene
trećim osobama koje mogu nastati na bilo kojem području u Hrvatskoj, te u
inozemstvu.
2. Sukladno članku 24. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
(»Narodne novine«, broj 99/99), prijedlog je dostavljen Ministarstvu unutarnjih
poslova radi očitovanja na navode predlagatelja, s obzirom da to Ministarstvo,
prema članku 40. stavku 1. Zakona o vatrogastvu, obavlja nadzor nad provedbom
toga Zakona.
U svezi s tvrdnjom predlagatelja o neznatnom broju slučajeva požara sudarenih
vozila, Ministarstvo je navelo statističke podatke o intervencijama vatrogasnih
postrojbi Ministarstva na području Republike Hrvatske tijekom 1999. godine,
prema kojima se od 635 požara na prometnim sredstvima 90% intervencija odnosi na
cestovni promet, odnosno od 530 tehničkih intervencija u prometu 90% se odnosi
na spašavanje unesrećenih iz vozila, dok su 475 ostalih slučajeva 90% bile razne
intervencije u prometu (ispiranje kolnika, saniranje prevrnuća cisterni i sl.).
Istaknuta je i okolnost da se u Republici Hrvatskoj u cestovnoj mreži nalazi 41
tunel ukupne duljine 18,4 km, a u izgradnji je još 16 tunela ukupne duljine 12,4
km, a očekuje se i povećanje prometa uslijed povećanja turističkog prometa i
porasta proizvodnje, što će potencijalno rezultirati povećanjem broja prometnih
nesreća, zbog čega je opravdano očekivati i povećan rizik požara u prometu.
Ministarstvo je nadalje izrazilo suglasnost s navodima predlagatelja glede
nepovredivosti osporene odredbe s obzirom na obvezu uplate sredstava »na
području na kojem se nalazi osigurana imovina«, jer to upućuje na nekretnine,
međutim, smatraju da se kao mjerilo za određivanje područja na kojem se nalazi
osigurana imovina, može uzeti i područje na kojem je nastao štetni događaj,
odnosno na kojem se zbila vatrogasna intervencija u prometu, a što je, po
njihovom mišljenju, bila i intencija zakonodavca.
Zaključno ističu da je s obzirom na navedeno postojeća odredba članka 46. stavka
2. Zakona o vatrogastvu opravdana i potrebita, jer se njenom provedbom, i u
preventivnom smislu, podiže razina sigurnosti cestovnog prometa za kojeg se u
narednom razdoblju opravdano očekuje veći porast. Opravdanost sporne zakonske
obveze Ministarstvo nalazi i u činjenici da vatrogasne postrojbe nisu od
društava za osiguranje naplaćivale troškove nastale u slučaju intervencija.
Prijedlog je osnovan.
3. Prema odredbama članka 1. stavaka 1. i 2. Zakona o vatrogastvu, vatrogasna
djelatnost je sudjelovanje u provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i
eksplozija, gašenje požara i spašavanje ljudi i imovine ugroženih požarom i
eksplozijom, pružanje tehničke pomoći u nezgodama i opasnim situacijama te
obavljanje i drugih poslova u nesrećama, ekološkim i inim nesrećama, vatrogasna
djelatnost je stručna i humanitarna djelatnost od interesa za Republiku
Hrvatsku.
Članak 46. toga Zakona glasi:
»Društva za osiguranje izdvajaju sredstva u visini 5% od premije osiguranja od
požara koja se uplaćuju u iznosu od 30% na poseban račun Hrvatske vatrogasne
zajednice, u iznosu od 30% na poseban račun vatrogasnih zajednica županija i
Vatrogasne zajednice grada Zagreba na području kojih se nalazi osigurana imovina
te 40% na račun vatrogasne zajednice jedinice lokalne samouprave, odnosno
područne vatrogasne zajednice na području na kojem se nalazi osigurana imovina.
Društva za osiguranje uplaćuju 1% sredstava od naplaćene funkcionalne premije
osiguranja od osiguranja u odgovornosti u cestovnom, riječnom, pomorskom,
zračnom i željezničkom prometu na području na kojem se nalazi osigurana imovina
i to tako da se 30% od tih sredstava uplaćuje na poseban račun Hrvatske
vatrogasne zajednice, 30% uplaćuje na poseban račun vatrogasnih zajednica
županija i Vatrogasne zajednice grada Zagreba na području kojih se nalazi
osigurana imovina, te 40% na račun vatrogasne zajednice jedinice lokalne
samouprave, odnosno područne vatrogasne zajednice na području na kojem se nalazi
osigurana imovina.
Sredstva iz stavaka 1. i 2. ovoga članka izdvojeno se vode, a mogu se koristiti
samo za nabavu opreme i sredstava namijenjenih za vatrogasnu intervenciju,
osposobljavanje vatrogasaca te pomaganje vatrogastva na područjima od posebne
državne skrbi, prema mjerilima koja utvrdi nadležno tijelo Hrvatske vatrogasne
zajednice.
Pravne osobe koje za osiguranje od požara svoje imovine osnivaju vlastite
osiguravajuće fondove, uplaćuju iz tih fondova sredstva u visini i na način
utvrđen stavkom 1. ovoga članka.
Društva za osiguranje pravnim osobama koje imaju profesionalnu vatrogasnu
postrojbu u gospodarstvu i dobrovoljno vatrogasno društvo u gospodarstvu
utvrđenu zakonom umanjuju obračunati iznos premije osiguranja od požara za 30%
iznosa utvrđenog u stavku 1. ovoga članka samo za imovinu koju njihove postrojbe
osiguravaju sukladno planu zaštite od požara.«
4. Odredbama članka 46. Zakona o vatrogastvu utvrđene su posebne obveze društava
za osiguranje glede financiranja djelatnosti vatrogastva i to visina sredstava
koja se za tu svrhu izdvajaju, način njihove raspodjele, te njihova konkretna
namjena.
Razvidno je da društva za osiguranje temeljem tih odredbi sudjeluju u
financiranju vatrogasne djelatnosti po dvije osnove: izdvajanjem 5% od premije
osiguranja od požara, te 1% od premije (naplaćene funkcionalne) iz osiguranja od
odgovornosti u cestovnom (automobilska odgovornost), riječnom, pomorskom,
zračnom i željezničkom prometu.
Zakon je odredio njihovu raspodjelu na način da se ona u određenim postocima
doznačju Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici, Vatrogasnoj zajednici Grada Zagreba,
te vatrogasnim zajednicama županija i jedinica lokalne samouprave, odnosno
područnih vatrogasnih zajednica. Raspodjela je propisana po teritorijalnom
kriteriju u smislu da pravo na navedena sredstva imaju vatrogasne zajednice na
području kojih se nalazi osigurana imovina.
Izdvojena sredstva su po svojoj naravi strogo namjenska, s obzirom da se mogu
koristiti samo za nabavu opreme i sredstava namijenjenih za vatrogasnu
intervenciju, osposobljavanje vatrogasaca, te pomaganje vatrogastva na
područjima od posebne državne skrbi prema mjerilima koja utvrdi nadležno tijelo
Hrvatske vatrogasne zajednice.
5. Prema Zakonu o osiguranju (»Narodne novine«, broj 46/97 – pročišćeni tekst i
116/99), temeljne vrste osiguranja su osiguranje imovine i osiguranje osoba,
koje se dalje razvrstavaju na različite skupine osiguranja, među kojima se,
pored ostalih, nalaze i: osiguranje imovine od požara, osiguranje od
automobilske odgovornosti, osiguranje od odgovornosti u zračnom prometu,
osiguranje od odgovornosti brodara, te ostala osiguranja odgovornosti (članci 1.
i 5.). Osiguranje imovine i osoba je u pravilu dobrovoljno, a samo iznimno se
zakonom mogu propisati slučajevi kada je osiguranje obvezno (članak 6. stavak
1.).
Prema članku 6. stavku 1. navedenog Zakona, osiguranje od automobilske
odgovornosti, osiguranje od odgovornosti u zračnom prometu te osiguranje od
odgovornosti brodara, obvezna su osiguranja. Njima se obvezno osiguravaju
vlasnici, odnosno korisnici motornih vozila, zrakoplova ili brodica na motorni
pogon od odgovornosit za štete počinjene trećim osobama. Osiguranje od
odgovornosti u željezničkom prometu je dobrovoljno budući da su vlasnici,
odnosno korisnici motornih i priključnih vozila koja se kreću tračnicama
oslobođeni od obveze sklapanja ugovora o osiguranju od odgovornosti. Stoga oni
za eventualne štete trećim osobama, ako nisu sklopljeni takvi ugovori,
odgovaraju osobno.
6. Osiguranje imovine od požara ima za svrhu naknaditi vlasniku imovine štetu
prouzročenu požarom i predlagatelji u svom prijedlogu ne osporavaju obvezu
društva za osiguranje koje sklopi takve ugovore da za obavljanje vatrogasne
djelatnosti posebno izdvaja određeni iznos od premije osiguranja od požara i
uplaćuje ga vatrogasnim zajednicama na čijem području se nalazi osigurana
imovina. Ta je obveza utvrđena u stavku 1. članka 46. Zakona o vatrogastvu.
Kada je riječ o odredbi iz stavka 2. članka 46. toga Zakona, predlagatelji,
prema ocjeni Ustavnog suda, osnovano ukazuju na njenu neustavnost, s obzirom da
je protivno ustavnom jamstvu jednakopravnog položaja svih poduzetnika na tržištu
propisivanje obveza kojima se jedna grupa poduzetnika stavlja u neravnopravan
položaj u odnosu na druge. Upravo je to učinjeno spornom zakonskom odredbom
prema društvima za osiguranje, koja, pored izdvajanja iz premije osiguranja radi
izravnog pokrivanja rizika od požara, još moraju dodatno izdvajati za
vatrogastvo iz premija drugih vrsta osiguranja, u konkretnom slučaju onih
osiguranja u kojima su se vlasnici ili korisnici motornih vozila, zrakoplova ili
brodova osigurali od odgovornosti za štete počinjene trećima u cestovnom,
riječnom, pomorskom, željezničkom ili zračnom prometu.
7. Ustavni sud je u ocjeni ustavnosti osporene odredbe imao u vidu ustavna
načela iz članaka 16. i 50. stavka 2. Ustava, prema kojima se slobode i prava
mogu ograničiti samo zakonom da bi se zaštitila sloboda i prava drugih ljudi te
pravni poredak, javni moral i zdravlje, s time da svako ograničenje slobode ili
prava mora biti razmjerno naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom
slučaju, a poduzetnička sloboda i vlasnička prava se mogu iznimno ograničiti
zakonom radi zaštite interesa i sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog
okoliša i zdravlja ljudi.
Osporena zakonska obveza utvrđena je na način koji nije u skladu niti s
navedenim ustavnim načelima i pravima, jer je određena samo za jednu skupinu
gospodarskih subjekata, a da nije razvidno iz kojih razloga i na temelju kojih
mjerila je to učinjeno.
8. Utvrđivanje izvora i načina financiranja vatrogasne djelatnosti, kao
humanitarne djelatnosti od interesa za Republiku Hrvatsku, legitimno je pravo
zakonodavca, utemeljeno na članku 2. stavku 4. podstavku 1. Ustava, prema kojoj
odredbi zakonodavac samostalno, u skladu s Ustavom i zakonom, odlučuje o
uređivanju gospodarskih, političkih i pravnih odnosa u Republici Hrvatskoj.
S obzirom da je vatrogastvo djelatnost od javnog interesa, njeno ostvarivanje
preventivno mora biti jednakopravna obveza svih, zbog čega razvoju i
financiranju vatrogastva moraju doprinositi svi sukladno zakonu i Ustavu.
Međutim, obveze koje u tu svrhu zakonodavac nameće gospodarskim i drugim pravnim
subjektima moraju biti određene na način i uz pretpostavke kojima se neće
dovesti u pitanje njihova prava zajamčena Ustavom, kao što su jednakost pred
zakonom (članak 14. stavak 2.), te jednak pravni položaj na tržištu (članak 49.
stavak 2.).
Osporenom odredbom se uvodi, pojednostavljeno rečeno, dodatni »vatrogasni
doprinos«, koji je kao obveza nametnut osiguravateljnim društvima iz premije
onih osiguranja kojima se osigurava odgovornost za štete nanesene trećima u
prometu i za koje, sukladno zakonu i ugovoru o osiguranju, oštećenima odgovara
osiguravatelj do visine ugovorene svote. S obzirom da se tim osiguranjem pokriva
odgovornost vlasnika motornih vozila u slučaju nastupa smrti, tjelesne ozljede,
narušenja zdravlja, uništenja ili oštećenja stvari treće osobe, nema opravdanja
obvezivati osiguratelje tih osiguranja na izdvajanje iz premija plaćenih za tu
vrstu osiguranja još i za vatrogasnu djelatnost, jer su štete od požara
pokrivene zasebnim osiguranjem imovine od požara.
Ukoliko je zakonodavac smatrao da je potrebno u interesu cjelokupne društvene
zajednice poboljšati uvjete obavljanja vatrogasne djelatnosti, tada je obveza
povećanog izdvajanja za tu svrhu trebala biti propisana za sve gospodarske
subjekte sukladno njihovim mogućnostima. Činjenica da vatrogasne pristojbe nisu
od društava za osiguranje naplaćivale troškove svojih intervencija, nije
opravdan i valjan razlog za sporno normiranje.
9. Ustavni sud je ocijenio i osnovanost navoda predlagatelja glede mjesta uplate
izdvojenih sredstava. Osnovano se sredstva izdvojena iz premija osiguranja od
požara uplaćuju vatrogasnim zajednicama na području kojih se nalazi osigurana
imovina, jer će te zajednice u pravilu i intervenirati u slučaju požara.
Međutim, kada je riječ o osiguranjima od odgovornosti za štete nastale uporabom
motornih vozila (automobila, zrakoplova, brodova), štetu trećima naknađuje
osiguravateljna zajednica kod koje je sklopljen ugovor o osiguranju, pri čemu
nije odlučno mjesto štetnog događaja.
10. Slijedom navedenog, Ustavni sud je temeljem članka 53. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske, a u svezi s člankom 128. stavkom 1. podstavkom
1. Ustava, donio odluku kao u izreci.
Broj: U-I-597/2000
Zagreb, 20. ožujka 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.
|