|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 27. 11. 2024.
|
|
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Ustavni sud Republike Hrvatske, u sastavu Smiljko Sokol, predsjednik Suda, te
suci Marijan Hranjski, Petar Klarić, Mario Kos, Jurica Malčić, Ivan Matija, Ivan
Mrkonjić, Jasna Omejec, Željko Potočnjak, Agata Račan, Emilija Rajić, Vice
Vukojević i Milan Vuković, odlučujući u povodu prijedloga za pokretanje postupka
za ocjenu suglasnosti zakona s Ustavom, na sjednici održanoj dana 19. lipnja
2002. godine, donio je
ODLUKU
I. Utvrđuje se da za vrijeme važenja odredba članka 174. stavka 1. Zakona o
obrani (»Narodne novine«, broj 74/93 – pročišćeni tekst, 57/96, 31/98, 78/99 i
16/01), u dijelu u kojem se odnosila na odredbu članka 173. stavka 1. točke 2.
tog Zakona, nije bila suglasna s odredbama članka 28. i članka 30. Ustava
Republike Hrvatske.
II. Ova odluka objavit će se u »Narodnim novinama«.
Obrazloženje
1. Ante Banovac iz Splita, zastupan od Srđana Brajevića, odvjetnika u Splitu,
30. siječnja 1995. godine, podnio je prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu
suglasnosti s Ustavom članka 174. stavka 1. Zakona o obrani (»Narodne novine«,
broj 74/93 – pročišćeni tekst). Dana 14. ožujka 2000. godine zaprimljen je
prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom navedene
odredbe, podnesen od strane Slavka Rebrine iz Petrijevaca.
Osporavana odredba glasila je:
Članak 174.
»Službeniku Ministarstva obrane prestaje radni odnos po sili zakona, ako
prestane ispunjavati posebne uvjete iz članka 42. i 173. ovoga Zakona«.
2. U svojim prijedlozima predlagatelji ističu da je odredbom članka 173. stavka
1. točkom 2. Zakona o obrani bilo propisano kako se na rad u Ministarstvo obrane
može primiti osoba koja osim uvjeta određenih zakonom za službenika državne
uprave, ispunjava i uvjet da protiv nje nije otvorena istraga, odnosno da se ne
vodi kazneni postupak za kaznena djela protiv službene dužnosti, protiv života i
tijela, protiv javnih ovlaštenja i kaznena djela protiv oružanih snaga, te za
kaznena djela izvršena iz koristoljublja ili izvršena iz nečasnih pobuda.
S obzirom na sadržaj odredbe članka 174. stavka 1. Zakona o obrani,
predlagatelji zaključuju da službeniku Ministarstva obrane, po sili zakona,
prestaje radni odnos i za slučaj kada je protiv njega otvorena istraga, odnosno
pokrenut kazneni postupak za zakonom određena kaznena djela.
Prema mišljenju predlagatelja, primjena osporavane odredbe ima za posljedicu
prestanak radnog odnosa po sili samog zakona, iako otvaranje istrage, odnosno
provođenje kaznenog postupka za određena kaznena djela, još ne znači da će osoba
protiv koje se postupak vodi biti i pravomoćno osuđena.
Podnositelji napominju da osporavana odredba u svom sadržaju nije suglasna s
odredbom članka 28. Ustava, prema kojoj je svatko nedužan i nitko ga ne može
smatrati krivim za kazneno djelo dok mu se pravomoćnom sudskom presudom ne
utvrdi krivnja. Prema njihovom mišljenju, nije u suglasju s navedenim ustavnim
jamstvima da otvaranje istrage ili provođenje kaznenog postupka po samom zakonu
dovodi do prestanka radnog odnosa, iako ishod navedenih radnji još ne
konstituira krivnju osumnjičenika. Ovakvim propisivanjem zakonodavac je, prema
mišljenju predlagatelja, zanemario predmijevu nevinosti, kao jedno od osnovnih
načela kaznenog postupka.
Nadalje, predlagatelj Ante Banovac samostalno upućuje na nesuglasje osporavane
odredbe s odredbom članka 30. Ustava. Člankom 30. Ustava utvrđeno je da kaznena
osuda za teška i osobito nečasna kaznena djela može, u skladu sa zakonom, imati
za posljedicu gubitak stečenih ili zabranu stjecanja na određeno vrijeme nekih
prava na obavljanje određenih poslova, ako to zahtijeva zaštita pravnog poretka.
Prema mišljenju predlagatelja, iz navedene ustavne odredbe proizlazi kako samo
kaznena osuda može imati za posljedicu gubitak ili ograničenje određenih prava,
dok propisivanje ograničavanja stečenih prava preko ili pored mjere određene
odredbom članka 30. Ustava, nije u suglasju s tom ustavnom odredbom.
3. Zaključno, slijedom iznesenoga, predlagatelji su predložili Sudu pokrenuti
postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredaba članka 174. stavka 1. Zakona o
obrani (»Narodne novine«, broj 74/93 – pročišćeni tekst, 57/96, 31/98, 78/99 i
16/01), u dijelu u kojem se je ona odnosila na odredbu članka 173. stavka 1.
točke 2. istog Zakona o obrani, te osporavanu odredbu ukinuti.
4. Predlagatelj Ante Banovac podnio je i prijedlog da do donošenja konačne
odluke u konkretnom slučaju, Sud privremeno obustavi izvršenje pojedinačnih
akata ili radnji koje se poduzimaju na osnovi osporavane odredbe Zakona o
obrani, cijeneći da bi njihovim izvršenjem za izvršenike nastupile teške i
nepopravljive posljedice, a sukladno odredbi članka 18. tada važećeg Ustavnog
zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«, broj 31/91), a sada
članka 45. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske (»Narodne novine«,
broj 49/02 – pročišćeni tekst).
5. Postupajući po prijedlogu predlagatelja Ante Banovca Sud je rješenjem, broj:
U-I-107/1995 od 14. svibnja 1997. godine (»Narodne novine«, broj 75/97 od 21.
srpnja 1997. godine), pokrenuo postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom članka
174. stavka 1. Zakona o obrani (»Narodne novine«, broj 74/93 – pročišćeni
tekst).
Ocjenjujući navode predlagatelja kroz odredbe članka 28. i članka 30. Ustava, te
sadržaja članka 174. stavka 1. Zakona o obrani, Sud je u navedenom rješenju
utvrdio da postoji dvojba glede suglasnosti s Ustavom osporavane odredbe,
izrazivši sumnju da iz naznačenih odredaba Ustava ne proizlazi mogućnost da
otvaranje istrage, provođenje kaznenog postupka kao i nepravomoćna sudska
presuda mogu biti razlogom prestanka radnog odnosa po sili samog zakona.
Donoseći rješenje o pokretanju postupka, Sud je odredio da tijekom
ustavnosudskog postupka valja ocijeniti ustavnost navedene odredbe Zakona o
obrani sa stajališta jesu li Ustavom zajamčene osobne i političke slobode i
prava osporavanom odredbom ograničena izvan granica i protivno ustavnim
određenjima glede konstituiranja krivnje počinitelja kaznenog djela tek po
pravomoćnosti sudske presude, kao i u vezi s nastupom pravnih posljedica osude
za počinjeno kazneno djelo.
6. U međuvremenu Hrvatski sabor je na sjednici održanoj 19. ožujka 2002. godine
donio Zakon o obrani koji je objavljen u »Narodnim novinama«, broj 33/2002 od
29. ožujka 2002. godine. Prema odredbi članka 147. novog Zakona o obrani, danom
stupanja na snagu tog Zakona, između ostaloga, prestao je važiti Zakon o obrani
(»Narodne novine«, broj 74/93 – pročišćeni tekst 57/96, 31/98, 78/99 i 16/01).
Sukladno odredbi članka 149. novog Zakona o obrani, on je stupio na snagu osmoga
dana od dana njegove objave u »Narodnim novinama«.
7. Iako je osporavana odredba stupanjem na snagu Zakona o obrani (»Narodne
novine«, broj 33/02) prestala biti sastavnim dijelom pravnog poretka Republike
Hrvatske, Sud ima dužnost dovršiti pokrenuti postupak ocjenu suglasnosti zakona
s Ustavom.
Prema odredbi članka 57. stavka 1. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike
Hrvatske (»Narodne novine«, broj 49/02) u slučaju da je postupak za ocjenu
suglasnosti zakona s Ustavom, pokrenut pred Ustavnim sudom, a taj zakon nadležno
tijelo ukine ili izmijeni prije okončanja postupka pred Ustavnim sudom, Ustavni
sud dovršit će pokrenuti postupak. Sukladno odredbi stavka 2. navedenog članka
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske, u slučaju utvrđenja
neustavnosti ukinutog ili izmijenjenog zakona, Ustavni sud donijet će odluku o
njegovoj neustavnosti ili nezakonitosti.
Prijedlozi su osnovani.
8. Temeljno načelo koje uređuje odnos prema osobama okrivljenima za počinjenje
kaznenog djela sadržano je u članku 28. Ustava kojim se utvrđuje predmijeva
nevinosti, odnosno ustavno pravilo prema kojem je svatko nedužan i nitko ga ne
može smatrati krivim za kazneno djelo dok mu se pravomoćnom sudskom presudom ne
utvrdi krivnja. Prema navedenom načelu, otvaranje istrage, vođenje sudbenog
postupka, priznanje, pa niti sama nepravomoćna sudska presuda još ne
konstituiraju krivnju okrivljenika. Sukladno navedenoj ustavnoj odredbi, tek po
pravomoćnosti sudske presude određena se osoba može smatrati krivom za počinjeno
kazneno djelo.
U modernim kaznenopravnim sustavima za kažnjavanje počinitelja kaznenih djela
nije dovoljno da je počinjeno djelo samo po sebi protupravno. Stoga i kazneno
zakonodavstvo Republike Hrvatske zahtijeva, uz samu objektivnu činjenicu
počinjenja određenog djela kojim se povređuje zakonom zaštićeno dobro, da se na
strani počinitelja utvrdi i postojanje krivnje kao subjektivnog elementa
odgovornosti za kazneno djelo. Da bi se utvrdila krivnja, mora se poći od
počinitelja kao osobe, odnosno mora se utvrditi da se neko protupravno djelo
može subjektivno pripisati počinitelju. Bez utvrđenja krivnje, nema odgovornosti
za počinjeno djelo, pa se time isključuje i mogućnost utvrđivanja kazne,
sukladno načelu nullum crimen nulla poena sine culpa. Krivnja počinitelja
kaznenog djela može se utvrditi isključivo u kaznenom postupku koji je okončan
osuđujućom pravomoćnom sudskom presudom.
9. Člankom 30. Ustava predviđena je mogućnost gubitka ili ograničavanja stečenih
prava, odnosno stjecanja određenih prava pravomoćno osuđenim osobama, kada to
zahtijeva zaštita pravnog poretka.
Osoba koja je pravomoćno osuđena i koja je izdržala svoju kaznu, jednaka je svim
drugim osobama glede postojanja pretpostavki za zadržavanje ili stjecanje prava
propisanih zakonom. U slučajevima počinjenja teških i osobito nečasnih kaznenih
djela, koja su kao takva utvrđena zakonom i glede kojih je donesena osuđujuća
sudska rješidba, pravomoćna sudska presuda može biti od utjecaja na gubitak
stečenih ili zabranu stjecanja prava na obavljanje određenih poslova, ali samo
na određeno vrijeme i kada to zahtijeva zaštita pravnog poretka na zakonom
utvrđen način.
Ovdje se cijeni potrebnim naglasiti da je zabrana obavljanja zvanja, djelatnosti
ili dužnosti, bila regulirana odredbama kaznenog zakonodavstva Republike
Hrvatske (sada članak 73. Kaznenog zakona, »Narodne novine«, broj 110/97).
Smisao ove zabrane je da pojedinac ne može samostalno niti za drugoga obavljati
određene djelatnosti, niti davati drugima upute za obavljanje zabranjene
aktivnosti. Međutim, ova mjera može se izreći samo uz izricanje kazne, i to na
zakonom utvrđeni rok.
Ustav Republike Hrvatske ne poznaje mogućnost izricanja preventivne zabrane
obavljanja djelatnosti. Također, kaznenopravni poredak Republike Hrvatske ne
poznaje mogućnost propisivanja zabrana istog sadržaja koje bi proizlazile ex
lege, a da se prethodno krivnja počinitelja ne utvrdi u zakonom uređenom
postupku.
10. Iz svega iznijetoga proizlazi da činjenice otvaranja istrage, odnosno
provođenja kaznenog postupka, same po sebi, ne bi smjele biti razlogom da mjera
prestanka radnog odnosa proizlazi iz samog zakona. Propisivanjem prestanka
radnog odnosa po sili zakona, dakle nastupom objektivne činjenice poduzimanja
određenih radnji u cilju progona počinitelja kaznenih djela, pri čemu rješidba o
prestanku radnog odnosa ima samo deklaratorni karakter, nije u suglasju s
ustavnim jamstvima sadržanim u odredbama članka 28. i članka 30. Ustava.
Zakonskim uređenjem propisanim u odredbi članka 174. stavku 1. tada važećeg
Zakona o obrani, bez obzira na specifičnost položaja službenika u Ministarstvu
obrane, prestanak radnog odnosa vezao se uz okolnosti koje su neovisne o
postojanju utvrđene odgovornosti i krivnje određene osobe za povrede zakonom
zaštićenih dobara, a što je u suprotnosti s ustavnim određenjem predmijeve
nevinosti. Ujedno, navedena zakonska regulativa nije bila u suglasju niti s, u
Ustavu utvrđenim, uvjetima pod kojima se određenim osobama, samo uslijed
postojanja pravomoćne i osuđujuće sudske presude, mogu za počinjenje kaznenog
djela oduzeti odnosno ograničiti postojeća ili umanjiti mogućnost stjecanja
određenih prava.
11. Slijedom svega iznijetoga, tijekom ustavnosudskog postupka je utvrđeno da za
vrijeme svog važenja odredba članka 174. stavka 1. Zakona o obrani (»Narodne
novine«, broj 74/93 – pročišćeni tekst, 57/96, 31/98, 78/99 i 16/01), u dijelu u
kojem se ona odnosila na odredbu članka 173. stavka 1. točke 2. istog Zakona o
obrani, nije bila suglasna s odredbama članka 28. i članka 30. Ustava, pa je
temeljem članka 57. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske
odlučeno kao u točki I. izreke ove odluke.
Točka II. izreke ove odluke utemeljena je na odredbi članka 28. stavka 1.
Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
O prijedlogu predlagatelja za privremeno obustavljanje izvršenja pojedinačnih
akata ili radnji koje se poduzimaju na osnovi osporavane odredbe članka 174.
stavka 1. Zakona o obrani, a sukladno odredbi članka 45. Ustavnog zakona o
Ustavnom sudu Republike Hrvatske, nije odlučivano s obzirom na sadržaj odredbe
članka 57. stavka 2. Ustavnog zakona o Ustavnom sudu Republike Hrvatske.
Broj: U-I-107/1995
U-I-366/2000
Zagreb, 19. lipnja 2002.
USTAVNI SUD REPUBLIKE HRVATSKE
Predsjednik
dr. sc. Smiljko Sokol, v. r.
|