MARKETING - Knjige Naslovna stranica Web marketing Narudžbenica KONTINENTALNI GOSPODARSKI RESURSI I TURIZAM IZRADA WEB STRANICA Samostalna izrada web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć našeg CMS-a. Moderni dizajni za Vašu web stranice. Korištenje administracije slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija te ostvarite svoju prvu web stranicu u trenu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog... Mobilna responzivnost predstavlja prilagođavanje web stranice svim uređajima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve stranice. SEO optimizacija će omogućiti vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama (poput Google-a) za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci. Dizajn responzivnih web stranica, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
|
MARKETING
Predgovor Tijekom razvojnog puta ugostiteljska djelatnost razvila se od sitne, mjestimične i jednostavne, u vrlo veliku, prostorno razgranatu i složenu gospodarsku djelatnost. U cjelokupnoj strukturi hrvatskog gospodarstva djelatnost turizma i ugostiteljstva danas nedvojbeno predstavlja jedan od najatraktivnijih i strateški najvažnijih gospodarskih sektora. No, istodobno rad se i o sektoru u kojem još nije izvršena transformacija vlasništva zbog čega se još i danas susrećemo s ostacima struktura nekadašnjeg socijalističkog gospodarstva u ugostiteljsko – turističkom sektoru. Naime, najveći dio ekonomskog potencijala ovog sektora bio je koncentriran u velikim poduzećima koja najčešće nisu nastala prinudom ekonomskih zakonitosti, već kao politička integracija iz prošlih vremena. U takvoj situaciji hrvatsko je društvo započelo prijelaz iz povijesno neodrživog oblika vlasništva u traženju njegova titulara. U tom je smislu u turističkom ugostiteljstvu ono tek u prvoj fazi vlasničke transformacije. Pred njim je teža i značajnija zadaća promjena kada treba optimalizirati vlasničku strukturu. To uključuje prvenstveno potrebu potpunog napuštanja dominacije državno - vlasničkih u korist privatno - vlasničkih odnosa i oblika. Za razliku od stanja u prošlosti, koje je bilo limitirano pseudo – tržišnim sustavom nekadašnjeg socijalističkog gospodarstva, danas se susrećemo s povoljnim uvjetima za dosljednu primjenu koncepcije marketinga. No, potrebito je naglasiti da koncepcija marketinga nije pritom "čarobni štapić", već samo pruža metode i sredstva za organiziranje funkcioniranja gospodarskog sustava na način koji treba rezultirati zadovoljenjem potreba i želja potrošača s jedne strane, i ostvarenja profita gospodarskih subjekata, na drugoj strani. Knjiga ima težnju pružiti pregled marketinških metoda i tehnika koje je moguće aplicirati u ugostiteljskim objektima. U knjizi se analiziraju mogućnosti aplikacije prvenstveno na hotele i restorane kao reprezentativne predstavnike ugostiteljske djelatnosti i to u kontekstu turizma, obzirom da turisti u ukupnoj strukturi potrošača čine dominantni segment potražnje, tako da se o hrvatskom ugostiteljstvu u globalu može govoriti kao o turističkom – ugostiteljstvu. Tekst za knjigu je koncepcijski i sadržajno utemeljena na knjizi Upravljanje marketingom u ugostiteljstvu iz 1997. godine, ali je izmijenjena i dopunjena do te mjere da vjerujem kako zaslužuje novi naslov. Knjiga je namijenjena ponajprije studentima koji izučavaju marketing na pred diplomskim i poslijediplomskim studijima, ali i svima onima kojima je marketing predmetom interesa. No, uvažavajući činjenicu da u nas nema puno knjiga koje pokrivaju aplikaciju marketinga u ugostiteljskoj djelatnosti, ona jamačno može imati interesnu skupinu i kod zaposlenika u ugostiteljstvu i turizmu. Zahvaljujem recenzentima, a osobito prof. dr. sc. Marcelu Meleru, koji mi je u velikom dijelu pomogao korisnim primjedbama i sugestijama. Zahvalnost izražavam i brojnim sponzorima koji su svojim prilozima pomogli tiskanju ove knjige. Autor U Osijeku, siječanj 2007. g. Sadržaj Predgovor 1 POJAM I OBILJEŽJA UGOSTITELJSKE DJELATNOSTI 10 POJMOVNO ODREĐENJE UGOSTITELJSKE DJELATNOSTI 11 POVIJESNI RAZVOJ UGOSTITELJSTVA 14 ZNAČAJKE UGOSTITELJSKE DJELATNOSTI 20 POJMOVNO ODREĐENJE I OBILJEŽJA TURISTIČKOG UGOSTITELJSTVA 22 KLASIFIKACIJA I KATEGORIZACIJA U UGOSTITELJSTVU 27 DOSADAŠNJE KLASIFIKACIJE UGOSTITELJSTVA U HRVATSKOJ 27 VAŽEĆA KLASIFIKACIJA I KATEGORIZACIJA U UGOSTITELJSTVU 28 KLASIFIKACIJA I KATEGORIZACIJA UGOSTITELJSTVA U INOZEMSTVU 37 POJAM I KLASIFIKACIJE OBLIKA UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 39 ZNAČAJ I OBILJEŽJA MARKETINGA U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 31 POJAM I EVOLUCIJSKO ZNAČENJE MARKETINGA 32 OSOBITOSTI MARKETINGA U UGOSTITELJSTVU 35 MARKETING - OKRUŽJE TURISTIČKO UGOSTITELJSKIH GOSPODARSKIH SUBJEKATA 41 TRŽIŠTE TURISTIČKO UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 49 POJMOVNO ODREĐENJE I KONSTITUTIVNI ELEMENTI TRŽIŠTA 50 OBILJEŽJA I ZNAČAJKE TURISTIČKOG TRŽIŠTA REPUBLIKE HRVATSKE 53 KONKURENTSKI POLOŽAJ TURIZMA REPUBLIKE HRVATSKE NA MEĐUNARODNOM TRŽIŠTU 55 GLOBALIZACIJA - TRŽIŠNI OKVIR POSLOVANJA TURISTIČKO -UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 63 POTRAŽNJA ZA TURISTIČKO - UGOSTITELJSKIM PROIZVODIMA 69 POTROŠAČI UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 74 DIMENZIJE TRŽIŠTA TURISTIČKO UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 76 OSOBITOSTI POTRAŽNJE U REZIDENTNOM UGOSTITELJSTVU 79 OSOBITOSTI POTRAŽNJE U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 81 PROCES ODLUČIVANJA O KUPNJI TURISTIČKO - UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 87 ODLUČIVANJE O KUPNJI TURISTIČKIH USLUGA 89 TIPOVI UGOSTITELJSKE KUPNJE 92 ODLUČIVANJE O KUPNJI INTEGRALNOG UGOSTITELJSKOG PROIZVODA 94 MARKETING INFORMACIJE I MARKETING -INFORMACIJSKI SUSTAV U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 112 POJMOVNA RAZGRANIČENJA 113 OSOBITOSTI INFORMACIJSKIH TIJEKOVA U UGOSTITELJSKOJ DJELATNOSTI 116 INFORMACIJSKI PODSUSTAVI OSNOVNIH PROCESNIH FUNKCIJA U UGOSTITELJSTVU 118 POSLOVNI PROCES PRIPREME I PRUŽANJA USLUGA SMJEŠTAJA 118 POSLOVNI PROCES PRIPREME I PRUŽANJA USLUGA PREHRANE 121 POSLOVNI PROCES PRIPREMA PIĆA I NAPITAKA I PRUŽANJE USLUGA TOČENJA PIĆA 125 PRUŽANJE OSTALIH USLUGA 126 MARKETING - ISTRAŽIVANJA U UGOSTITELJSTVU 128 MARKETING-PROGRAM UGOSTITELJSKOG SUBJEKTA 135 POJMOVNO ODREĐENJE UGOSTITELJSKOG MARKETING - PROGRAMA 136 UGOSTITELJSKI PROIZVOD 141 POJMOVNA ODREĐENJA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 141 UGOSTITELJSKI OBJEKT KAO UGOSTITELJSKI PROIZVOD 148 SASTAVNICE HOTELSKOG PROIZVODA 150 SASTAVNICE RESTORANA KAO UGOSTITELJSKOG PROIZVODA 164 KVALITETA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA I USLUGA 181 PROIZVODNI PROGRAM I VRSTE PARCIJALNIH PROIZVODA UGOSTITELJSKOG SUBJEKTA 193 PROIZVODNO - USLUŽNI PROGRAM U UGOSTITELJSTVU 193 UGOSTITELJSKA USLUGA KAO PARCIJALNI UGOSTITELJSKI PROIZVOD 197 USLUGE SMJEŠTAJA 201 UGOSTITELJSKE USLUGE PREHRANE I TOČENJA PIĆA 205 ODREĐIVANJE MARKI UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 219 CIJENE UGOSTITELJSKIH PROIZVODA I USLUGA 224 ODREDNICE CIJENA U UGOSTITELJSTVU 225 ODREĐIVANJE CIJENA SKUPINI PROIZVODA 229 STRATEGIJE PODEŠAVANJA CIJENA 230 NAČINI OBLIKOVANJA CIJENA U UGOSTITELJSTVU 234 METODE FORMIRANJA CIJENA U UGOSTITELJSTVU 237 UTVRĐIVANJE CIJENA U UGOSTITELJSKIM OBJEKTIMA ZA PREHRANU 238 ODREĐIVANJE CIJENA HOTELSKIH SOBA 241 DISTRIBUCIJA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 243 MARKETING - POSREDNICI U PRODAJI UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 246 IZRAVNA PRODAJA I IZRAVNI MARKETING U UGOSTITELJSTVU 248 NEIZRAVNA PRODAJA UGOSTITELJSKIH PROIZVODA 250 INTERNET KAO KANAL DISTRIBUCIJE U TURISTIČKOM UGOSTITELJSTVU 257 PONAŠANJE I ORGANIZACIJA MARKETINŠKIH KANALA 264 MARKETINŠKO KOMUNICIRANJE 218 POJMOVNA ODREĐENJA 219 ELEMENTI PROCESA KOMUNICIRANJA 221 EKONOMSKA PROPAGANDA U UGOSTITELJSTVU 223 OSTALE PROMOCIJSKE AKTIVNOSTI U UGOSTITELJSTVU 242 MARKETINŠKO KOMUNICIRANJE NA INTERNETU 245 MARKETING - PLANIRANJE U UGOSTITELJSTVU 259 POJMOVNO ODREĐENJE MARKETING – PLANIRANJA 260 SUSTAV STRATEŠKOG PLANIRANJA UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 264 STRATEŠKO PLANIRANJE I UPRAVLJANJE UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 266 MARKETING - STRATEGIJA UGOSTITELJSKIH SUBJEKATA 273 STRATEGIJA SEGMENTACIJE I POZICIONIRANJA 274 STRATEGIJA DIFERENCIJACIJE I DIVERZIFIKACIJE PROIZVODA 282 STRATEGIJA RACIONALIZACIJE (KONTROLE) TROŠKOVA 284 ALTERNATIVNE STRATEGIJE OVISNE O STADIJU ŽIVOTNOG CIKLUSA UGOSTITELJSKOG SUBJEKTA 287 STRATEGIJE INTEGRACIJE 294 Uvodne napomene Upravljanje u razvijenim gospodarstvima doživljava intenzivan razvoj zahvaljujući, pored ostalog, primjeni dostignuća marketinga i nizu metoda kojima se marketing koristi. To je omogućeno poimanjem marketinga kao upravljačkog procesa koji se temelji na donošenju i provođenju različitih odluka, bez kojih taj proces ne može djelotvorno funkcionirati, odnosno, procesom marketinškog odlučivanja. Na području suvremenog odlučivanja u marketingu dolaze do izražaja mogućnosti primjene informatičkih, psiholoških, matematičkih, statističkih i drugih znanosti u svrhu prikupljanja i obrade potrebnih podataka s ciljem dobivanja pravovremenih i zadovoljavajućih informacija za donošenje poslovnih i razvojnih odluka, odnosno za potrebe strateškog, taktičkog i operativnog odlučivanja. Ovo je osobito važno u uvjetima sve oštrije konkurencije na domaćem i međunarodnom turističko – ugostiteljskom tržištu. Polazišna osnovica i ujedno glavni motiv za pisanje ove knjige je uočljiva činjnica da se dostignuća marketinga u praksi naših ugostiteljskih gospodarskih subjekata nedovoljno primjenjuju. Zasigurno postoji više uzroka takvom stanju, ali je nedvojbeno jedan od važnijih razloga i nedostatak što u ekonomskoj teoriji u nas nije vidljiv cjelovitiji pristup primjene marketinga i upravljanja marketingom u turističkom – ugostiteljstvu, što ova knjiga ima težnju barem malim dijelom nadomjestiti. Postojeći nedostaci u praksi poslovanja ugostiteljskih gospodarskih subjekata ponajviše se odnose na nedovoljno korištene mogućnosti suvremene informatičke tehnologije za provedbu marketing – procesa, ali i za izradu zadovoljavajućih poslovnih koncepcija počevši od strateških planova o oblikovanju ugostiteljskih objekata kao sastavnice djelomično integriranih ugostiteljskih proizvoda, pa do njihova povezivanja i kooperacije s drugim subjektima i uklapanja u dano okružje. U pitanju je također i rješavanje metodoloških problema pripreme potrebnih, pravovremenih i dovoljno kvalitetnih informacija i vođenja proizvodno – uslužnih procesa na toj osnovici. Također je naglašen i problem marketing – povezanosti poslovnih procesa unutar samog ugostiteljskog subjekta, a također i između ugostiteljskog subjekta i njegova bližeg i šireg okružja. Turističko – ugostiteljska djelatnost u nas, kao i cijelo gospodarstvo, nalazi se u tijeku važnih tranzicijskih promjena vlasničke i organizacijske strukture s ciljem uspješne prilagodbe novim tržišnim mogućnostima, ali i zahtjevima koji se u novim uvjetima postavljaju pred gospodarske subjekte. No, valja napomenuti da će se tek potpunom transformacijom vlasničkih odnosa izgraditi tržišno orijentirane organizacijske strukture s mogućnostima poduzetničko – inovacijskih reakcija na promjene u okružju, što će također omogućiti brže usvajanje tehničko – tehnoloških inovacija i njihovu primjenu. Za razliku od stanja u bliskoj prošlosti koje je bilo limitirano pseudo – tržišnim (plansko – tržišnim) sustavom nekadašnjeg socijalističkog gospodarstva, čiji ostaci u aktualnom razdoblju tranzicije dijelom usporavaju željenu brzinu razvoja, navedene pretpostavke omogućivat će i dosljednu primjenu marketing – koncepcije u turističkom – ugostiteljstvu. Predmet obrade u knjizi je aplikacija marketinga u turističkom ugostiteljstvu kao agregiranoj djelatnosti općenito, i u hotelima kao izabranim reprezentantima ugostiteljskih objekata i ujedno mogućih oblika ugostiteljskih poduzeća. U knjizi se nužno razrađuje proces marketinga i marketing – instrumentarij, što je preduvjet za sustavno upravljanje marketingom. Pri razradi materije polazište su potrebe gostiju kao ishodište tržišnih aktivnosti ugostiteljskih subjekata, potom suvremene mogućnosti prikupljanja i obrade podataka iz poduzeća i okružja. Naglasak je na metodologiji istraživanja i pripremi informacija za donošenje poslovnih i razvojnih odluka i suvremenim tehničko – tehnološkim mogućnostima odvijanja i kontrole poslovnih i razvojnih procesa. Na taj način istražuje se i cijeli proces marketinga u ugostiteljstvu. Ugostiteljstvo je pretežito uslužna djelatnost koja je istodobno utemeljena na specifičnoj proizvodnji (proizvodnja i priprava jela, napitaka i slastica). Proizvodni i uslužni procesi relativno su kratkog trajanja (započinju tek trenutkom dolaska potrošača – gosta, ili njegovom narudžbom odnosno najavom, ne proizvodi se za skladište i sl.). U takvim je uvjetima nužno operacionalizirati marketing kao permanentan proces, u kojem pravovremene i relevantne informacije sve više dobivaju na značenju. No, za razvojne odluke potrebne su informacije ne samo o vlastitim mogućnostima već i o nizu čimbenika okružja, posebice tržišta. Naručite knjigu >>>>> |