Kreditiranje poduzetništva
PROGRAMI KREDITIRANJA I POTPORA
MINISTARSTVA ZA OBRT, MALO I SREDNJE PODUZETNIŠTVO
PROGRAM
PODUZETNIK-2
CILJEVI PROGRAMA
Ovim Programom želi se poticati razvoj malog gospodarstva kroz
uključivanje jedinica lokalne/područne (regionalne) samouprave u
stvaranju povoljnijih uvjeta za kreditiranje subjekata malog
gospodarstva (u daljnjem tekstu: poduzetnika).
Provođenjem ovog Programa ostvaruju se ciljevi Vlade RH u realizaciji
Programa razvoja malog gospodarstva, čime se omogućuje značajnije
uključivanje lokalne samouprave u gospodarski razvoj svog područja.
NOSITELJI PROGRAMA
Nositelji i organizatori provođenja ovog Programa su jedinice lokalne i
područje (regionalne) samouprave (u daljnjem tekstu: Nositelj Programa),
Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo (u daljnjem tekstu:
Ministarstvo), Fond za regionalni razvoj RH (u daljnjem tekstu: Fond),
te poslovne banke s kojima će se sklopiti ugovori o poslovnoj suradnji
na kreditiranju poduzetnika.
KORISNICI PROGRAMA
Korisnici kredita po ovom Programu mogu biti postojeći poduzetnici i
poduzetnici početnici, nevezano za strukturu vlasništva i to:
- obrti
- mala i srednja trgovačka društva
- zadruge
- profitne ustanove
- fizičke osobe u slobodnim zanimanjima
- obiteljska gospodarstva
Pravo na korištenje kredita ima poduzetnik koji namjerava ulagati na
području Nositelja Programa, bez obzira na sjedište ili prebivalište
poduzetnika, vrstu djelatnosti ili namjenu ulaganja.
NAMJENA KREDITNIH SREDSTAVA
Poduzetnici dobivene kredite mogu koristiti za:
- kupnju građevinskog i pripadajućeg zemljišta, te uređenje
infrastrukture
- kupnju, izgradnju, uređenje ili proširenje objekata
- nabavu opreme ili pojedinih dijelova opreme
- nabavu prijevoznih sredstava ili plovila u funkciji poduzetništva
- obrtna sredstva u funkciji investicije ili za unapređenje poslovanja
(do 30%)
- refinanciranje postojećih nepovoljnih kredita korištenih za slične
namjene.
Krediti se ne odobravaju za:
- kupovinu udjela u trgovačkim društvima
- ulaganja u kockarnice i igračnice
- ulaganja u vrijednosnice
- ulaganja u poljoprivredi za kupnju poljoprivrednog zemljišta,
dugogodišnje nasade i osnovna stada ili jata
- financiranje ekološki neprihvatljivih projekata.
NAČIN REALIZACIJE PROGRAMA
Koordinaciju provedbe ovog Programa vrši Ministarstvo, a za realizaciju
Fond će doznačiti bespovratna sredstva Nositelju Programa i s njime
udružiti sredstva za depozit te zajedno s poslovnim bankama osigurati
kreditni fond za kreditiranje poduzetnika u odnosu depozit / kreditni fond
1:20.
Nositelj Programa se obvezuje posebnom odlukom izdvojiti sredstva za
udruživanje. Županije mogu svoja
sredstva udružiti i s jedinicama lokalne samouprave iz svog područja,
temeljem sporazuma ili posebnih odluka tih jedinica.
Nositelj Programa može se uključiti, na objavljeni poziv Ministarstva i
Fonda, u ovaj Program uz slijedeće uvjete:
- Prihvatiti ovaj Program (donijeti odluku i popuniti zahtjev – obrazac
- JLPS)
- Planirati sredstva za depozit u svom proračunu (dostaviti Ministarstvu izvod iz proračuna ili odluku vijeća/skupštine o
osiguranju sredstava)
- Donijeti i dostaviti Ministarstvu odluku (osim županija) o davanju
povoljnosti poduzetnicima (za ulaganja, nova zapošljavanja i dr.), kroz
oslobađanje lokalnih poreza, komunalnih doprinosa, naknada, taksi ili
dr. i to najmanje:
a) 75% - za prvu godinu poslovanja
b) 50% - za drugu godinu poslovanja
c) 25% - za treću godinu poslovanja
Visina udruženih sredstava za depozit u banci, te prava i obveze
ugovornih strana utvrdit će se ugovorom o poslovnoj suradnji (u daljnjem
tekstu: Ugovor) zaključenim između Ministarstva, Nositelja Programa i
banaka, a temeljeno prema slijedećim, prethodno utvrđenim, kriterijima s
poslovnim bankama:
1. VISINA KREDITA:
najniži iznos, protuvrijednost 5.000 EUR, a najviši iznos nije određen
2. KAMATNA STOPA:
7%, promjenjiva (devizna klauzula)
3. DEPOZIT:
5% od kreditnog potencijala, na rok od 5 godina
ROK OTPLATE:
- za izgradnju, dogradnju i dr. – 5-12 godina, uz dodatni poček 1-2
godine
- za adaptaciju, opremanje ili refinanciranje postojećih kredita – 3-8
godina, uz dodatni poček 6-12 mjeseci
Ugovorom će se utvrditi i način realizacije, te ostali uvjeti
odobravanja kredita poduzetnicima.
Ministarstvo će na osnovu zaprimljenog zahtjeva uputiti Nositelju
Programa potrebnu dokumentaciju za uključivanje u Program (Ugovor, popis
banaka koje su prihvatile uvjete iz ovog Programa i dr.).
Nositelj Programa je dužan tekst Ugovora s pripadajućom dokumentacijom
usvojiti na svom predstavničkom tijelu ili poglavarstvu, te dostaviti
Ministarstvu potrebne odluke za potpis Ugovora, uključivo i popis
poslovnih banaka s kojima će se sklapati Ugovor, kao i visinu sredstava
za udruživanje u ovaj Program.
POSTUPAK ODOBRAVANJA KREDITA
Postupak prethodnog odobravanja i upućivanja prijedloga kredita u banku,
kao i praćenje realizacije ovog Programa provodi povjerenstvo za odabir
poduzetničkih projekata čije se obveze uređuju Ugovorom.
Izbor članova povjerenstva utvrđuje Nositelj Programa od predstavnika:
1. Nositelja Programa - predsjednik
2. Ministarstva - član
3. Hrvatske gospodarske komore ili trgovačkih društava - član
4. Hrvatske obrtničke komore, udruženja obrtnika ili obrtnika - član
5. banke - član (promjenjiv)
Stručne i operativne poslove za povjerenstvo na realizaciji Programa i
Ugovora (zaprimanje zahtjeva za kredite, prikupljanje i obrada
i dr.) obrađuje tijelo ili institucija koju odredi
Nositelj Programa.
ZAVRŠNE ODREDBE
Program se realizira na osnovu zaključenog Ugovora o poslovnoj suradnji
između Ministarstva, Nositelja Programa i banke, te u skladu s njim
pripadajućom dokumentacijom.
Nositelj Programa je odgovoran za realizaciju i praćenje ovog Programa u
cijelosti, a Ugovorom će se utvrditi i ostale odredbe koje je obvezan
provoditi s bankama i korisnicima kredita.
Ministarstvo će po pozivu jedinicama lokalne/područne samouprave za
uključivanje u Program, utvrditi elemente kreditnih uvjeta s poslovnim
bankama, te organizacijski provesti potpisivanje Ugovora s jedinicama
lokalne/područne samouprave i bankama, kao i provesti ostale radnje u
ime i na račun Fonda prema odrednicama ovog Programa i posebnog ugovora.
Ministarstvo će s Fondom sklopiti poseban ugovor o načinu realizacije i
doznake sredstava Nositelju Programa, sukladno odrednicama iz ovog
Programa.
Ministarstvo provodi kontrolu provedbe ovog Programa, što će se utvrditi
Ugovorom o poslovnoj suradnji, te dostavlja izvješće Fondu o realizaciji
Programa.
PROGRAM
KREDITIRANJA PRIPREME IZVOZA I IZVOZA
u suradnji sa Privrednom bankom Zagreb, Zagrebačkom bankom i Erste &
Steiermarkischebank d.d.
CILJ PROGRAMA
Povećanje izvoza malog i srednjeg poduzetništva
KORISNICI
- obrtnici
- mala i srednja trgovačka društva
- zadruge
koji
- zapošljavaju do 250 zaposlenika
- posluju dulje od 6 mjeseci, te imaju sa stranim partnerima ugovor ili
pismo namjere za plasman proizvoda ili usluga
- imaju ostvarenu dobit u prethodnoj godini
- imaju ostvaren izvoz u prethodnoj godini
- imaju koeficijent zaduženosti u pravilu do 75%, a iznimno do 80%
- nemaju blokadu žiro-računa preko 15 dana, iznimno 30 dana, u
posljednjih 180 dana
NAMJENA
obrtna sredstva za:
- financiranje pripreme izvoza
- financiranje izvoza
UVJETI KREDITIRANJA
- Kamatna stopa
: 7,5% godišnje, promjenjiva, a obračunava se i naplaćuje tromjesečno
Ministarstvo subvencionira 2 p.p. kamate, te ona za poduzetnika iznosi
5,5% godišnje
- u slučaju stjecanja statusa neurednog dužnika, stopa redovne kamate
uvećava se u skladu s Odlukom o kamatnim stopama Banke
- rok otplate:
za pripremu izvoza: do 18 mjeseci (ovisno o trajanju tehnološkog procesa
proizvodnje robe za izvoz)
za izvoz: do 150 dana od datuma ispostavljanja izvozne carinske
deklaracije, (moguće i duže, sukladno roku određenom rješenjem HNB)
- kod pretvaranjaa kredita za pripremu izvoza u kredit za izvoz robe,
sveukupno najviše 24 mjeseca
- najniži iznos: 100.000 kuna
- najviši iznos: određuje povjerenstvo
INSTRUMENTI OSIGURANJA
- garancija Hrvatske garancijske agencije, osim iznimno
(uz uvjet upisanog vlastitog kapitala u iznosu od minimum kn 400.000
i/ili rentabilnost prometa tj. stope neto-dobiti u prethodnoj godini,
veće od 5% ukupnih prihoda)
- zasnivanje založnog prava ili fiducijarni prijenos vlasništva na
nekretninama odnosno pokretninama u odnosu od najmanje 1:1,2
- nekretnina/pokretnina mora biti osigurana od rizika kod prvorazrednog
osiguravajućeg društva, prihvatljivog poslovnoj banci, a polica
osiguranja mora biti vinkulirana u korist poslovne banke
- cesija potraživanja iz inozemstva u korist Banke
- pored navedenog, banka može zahtijevati i druge instrumente
osiguranja, kao što su mjenice ili zadužnice, jamci i sudužnici
POSTUPAK
Kreditiranje se provodi na temelju javno objavljenog natječaja
Zahtjev za kredit podnosi se u ministarstvu za obrt, malo i srednje
poduzetništvo, zajedno sa dokumentacijom.
Kreditne zahtjeve prethodno razmatra Povjerenstvo, te o svojoj odluci
pismeno obavještava sve tražitelje kredita.
Odluku o odobravanju kredita donosi poslovna banka, u roku od 15 radnih
dana od dana kompletiranja kreditnog zahtjeva.
KRITERIJI
- ispunjenje uvjeta iz propisane statusne dokumentacije
- kvaliteta
- izvozna orjentacija poduzetnika
- procjena oblika, sadržaja i vrijednosti izvoznog posla
- otvaranje novih radnih mjesta
DOKUMENTACIJA
a) Statusna dokumentacija
1. Za trgovačka društva i zadruge
- preslike registracije trgovačkog društva/zadruge kod nadležnog
Trgovačkog suda ako je trgovačko društvo dobilo rješenje o registraciji
u skladu sa Zakonom o trgovačkim društvima ili preslika registracije
trgovačkog društva kod nadležnog Trgovačkog suda i potvrdu da je
trgovačko društvo podnijelo Trgovačkom sudu Zahtjev za usklađenje sa
Zakonom o trgovačkim društvima.
- preslika obavijesti Državnog zavoda za statistiku o razvrstavanju
- preslika svih potpisnih kartona kod ZAP-a za sve žiro-račune
- Društveni ugovor o osnivanju ukoliko postoji više osnivača trgovačkog
sruštva od jednog
2. Za obrt i slobodna zanimanja
- preslika Rješenja o osnivanju obrta s upisanom djelatnosti odnosno
izdvojenih pogona/obrtnica
- preslika Rješenja o obavljanju registrirane djelatnosti
- preslika potpisnog kartona u ZAP-u ili Matični karton potpisa u Banci
- Potvrda o plaćenom porezu za posljednje dvije godine
b) ekonomsko-financijska dokumentacija
1. Za trgovačka društva i zadruge
- bilancu i račun dobiti i gubitka za zadnje 2 godine poslovanja
- BON-2 ne stariji od 30 dana od dana zaprimanja u Povjerenstvo
2. Za obrt i slobodna zanimanja
- poreznu prijavu s rekapitulacijom primitaka i izdataka,
te popis dugotrajne imovine ili bilancu i račun dobiti i gubitka za
zadnje 2 godine poslovanja.
- BON-2 ne stariji od 30 dana ako se žiro-račun vodi preko ZAP-a, ili
promet i prosjek žiro-računa u zadnjih 90 dana i stanje na dan izdavanja
za žiro-račun u banci
KORIŠTENJE
- plaćanjem računa dobavljača i/ili doznakom na žiro-račun
- uz dostavu izvozne carinske deklaracije (CD) u trenutku izvoza
OTPLATA
- odjednom ili sukcesivno
- u kunskoj protuvrijednosti iznosa iskazanog u EUR, prema srednjem
tečaju HNB na dan plaćanja
TROŠKOVI
Neposredno prije korištenja plaća se naknada banci u visini 1% od iznosa
odobrenog kredita.
PROGRAM
RAZVOJA MALOG GOSPODARSTVA U TURIZMU
CILJ PROGRAMA
- stvaranje povoljnijih uvjeta za razvoj turističkih djelatnosti u
području malog gospodarstva kako u kontinentalnom tako i primorskom
djelu Hrvatske
- u ovaj Program mogu se uključiti i jedinice lokalne ili područne
samouprave
KORISNICI
- mala i srednja trgovačka društva, zadruge, obrtnici i fizičke osobe u
slobodnim zanimanjima koji se bave ili se namjeravaju baviti turizmom
ili su s turizmom u usko vezanoj djelatnosti
- seljačka obiteljska gospodarstva (pružanje turističke usluge u
seljačkom domaćinstvu u sferi seoskog turizma)
IZNOS KREDITA
- min. 5.000 EUR
- maksimalni iznos nije određen i ovisi o kvaliteti programa poduzetnika
Krediti će se koristiti u kunskoj protuvrijednosti obračunatoj po
srednjem tečaju uza EUR Hrvatske narodne banke, važećem na dan puštanja
kredita u tečaj.
NAMJENA KREDITA
- kupnju zemljišta i izgradnju novih turističkih kapaciteta i sadržaja
- kupnju, izgradnju, dogradnju ili rekonstrukciju turističkih kapaciteta
ili sadržaja (hotela, motela, apartmana, soba, kampova, restorana i sl.
te športsko-rekreacijskih centara, poslovnih prostora putničkih
agencija, ronilačkih klubova, marina i privezišta i sl.)
- adaptaciju, uređenje i opremanje postojećih turisitčkih kapaciteta u
svrhu bavljenja turizmom, iznajmljivanja za turizam ili u ostaloj
funkciji turizma.
- nabavka plovila charter flote i plovila za izlete i dr.
- nabavka druge opreme ili vozila koja će se koristiti u funkciji
turističke ponude
- ulaganja u uslužne ili proizvodne djelatnsoti čiji je proizvod u
funkciji turizma (proizvodnja suvenira i sl)
- ulaganja u seoski turizam kroz obiteljska gospodarstva koja se bave
poljoprivrednom djelatnošću i žele ulagati u kapacitete turističke
ponude uslužnog, ugostiteljskog ili smještajnog sadržaja, kao dopunske
djelatnosti za turizam
- refinanciranje postojećih nepovoljnih kredita korištenih za izgradnju
novih, te dogradnju, rekonstrukciju i kupnju postojećih objekata za
smještaj (hoteli, aparthoteli, apartmani, pansioni, kampovi i dr.)
- obrtna sredstva do 30% visine odobrenih sredstava, osim kod
odobravanja kredita za refinanciranje postojećih kredita.
NAMJENA SREDSTAVA
a) za osnovna sredstva: minimalno 70%
b) za obrtna sredstva: maksimalno 30%, (osim kod refinanciranja
postojećeg kredita), jedan dio se može u cijelosti doznačiti na žiro
račun korisnika kredita
UVJETI KREDITA (rok otplate, poček, rok iskorištenja kredita)
Ovisno o namjeni:
a) za kupnju zemljišta, izgradnju, dogradnju ili rekonstrukciju
turističkih kapaciteta:
- rok otplate: 5 - 12 godina
- poček 1 - 2 godine, nije uključen u rok otplate
- rok iskorištenja: do 12 mjeseci
b) za adaptaciju ili uređenje postojećih turističkih kapaciteta, nabavka
opreme (plovila, vozila i dr.), ulaganja u sporedne djelatnosti
(suveniri i sl.) ili ulaganja u obiteljska gospodarstva, kao sporednme
djelatnosti:
- rok otplate: 3 - 8 godina
- poček: 2 - 12 mjeseci, nije uključen rok otplate
- rok iskorištenja: do 6 mjeseci
c) refinanciranje postojećih kredita
- rok otplate: 3 - 10 godina
- poček 6 - 12 mjeseci (nije uključen u rok otplate)
KAMATNA STOPA
8% godišnje, promjenjiva (valutna klauzula)
- Kamatu od fiksno 2% subvencionirati će Ministarstva, svako od
Ministarstava po 1%, tako da je kamata za Korisnike kredita 6%
- Razliku do visine ukupne kamatne stope Banka će zaračunati Korisniku
kredita
Kamata se naplaćuje mjesečno ili tromjesečno, u tijeku korištenja
kredita, počeka i otplate (dogovor Banka i Korisnik kredita)
NAKNADA
1% jednokratno na iznos odobrenog kredita, a prije korištenja kredita
INSTRUMENTI OSIGURANJA POVRATA KREDITA
1. za kredite u iznosu do 100.000,00 kuna, jamci, mjenice, bianco
zadužnica, odnosno hipoteka, ako je to povoljnije za tražitelja kredita
2. za kredite u iznosu iznad 100.000,00 kuna:
-
zasnivanje založnog prava ili prenošenje fiducijarnog prava vlasništva
nad nekretninama ili pokretninama u korist Banke u odnosu 1:1,3, s time
da vrijednost nekretnine/pokretnine po ovlaštenom stručnom procjenitelju
treba biti u trenutku podnošenja zahtjeva najmanje 1:0,8 od visine
traženog kredita
U slučaju da tražitelj kredita nema dovoljno nekretnina ili pokretnina
razliku do omjera 1:1,3 osigurava zasnivanjem založnog prava ili
prenošenjem fiducijarnog vlasništva na imovinu koja se financira iz
kreditnih sredstava po programu.
- osiguranje nekretnina ili pokretnina od rizika kod osiguravajućeg
društva uz vinkuliranje police u korist Banke
ostali instrumenti: bianco mjenica, zadužnica i dr., ako je to neophodno
i po zahtjevu Banke, ali u dogovoru s Korisnikom kredita
OBUJAM KREDITNOG POTENCIJALA
Bez ograničenja
SUGLASNOST
Konačnu odluku o odobrenju kredita donosi Povjerenstvo u sastavu:
Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo, Ministarstvo turizma
i Banka
PODUZETNICI POČETNICI
- prednost će imati kvalitetni programi temeljem kojih se omogućuje
razvoj turizma i povećava zaposlenost
- poduzetnici početnici i poduzetnmici koji posluju do 1 godine nisu u
obvezi osigurati neke od prethodnih kriterija, koje realno nisu u
mogućnosti ostvariti, što će se dogovorno utvrditi s Bankom.
POSTUPAK
Kreditiranje se provodi na temelju javno objavljenog Poziva
Pismeni zahtjev za kredit s potrebnom podnosi se
lijedećim bankama:
- Dubrovačka banka d.d. 20 000 Dubrovnik, Put Republike 9
- Erste&Steiermarkische bank d.d. 10 000 Zagreb, Varšavska 3 - 5
- Hypo Alpe-Adria Bank d.d. 10 000 Zagreb, Koturaška 47
- Istarska kreditna banka Umag, d.d. 52 470 Umag, Ernesta Miloša 1
- Karlovačka banka d.d. 47 000 Karlovbac, I.G.Kovačića 1
- Kvarner banka d.d. 51 000 Rijeka, Krešimirova 28
- Podravska banka d.d. 48 000 Koprivnica, Opatička 1a
- Privredna banka d.d. 10 000 Zagreb, Račkoga 6
- Raiffeisenbank Austria d.d. 10 000 Zagreb, Petrinjska 59
- Riječka banka d.d. 51 000 Rijeka, Jadranski trg 3a
- Slatinska banka d.d. 33 520 Slatina, Nazorova 2
- Varaždinska banka d.d. 10 000 Zagreb, Paromlinska 2
- Zagrebačka banka d.d. 10 000 Zagreb, Paromlinska 2
Obrasci zahtjeva za kredit i popis osnovne dokumentacije koju je
potrebno priložiti mogu se dobiti kod gore navedenih banaka.
PROGRAM “NOVE TEHNOLOGIJE”
Program kreditiranja razvoja i primjene novih tehnologija u malom
gospodarstvu u suradnji s Privrednom bankom Zagreb, Zagrebačkom bankom,
Erste&Steiermarkische bank i Raiffeisen bank Austria d.d. Zagreb
CILJ PROGRAMA
Poticanje razvoja i primjene novih tehnologija u malom gospodarstvu
KORISNICI
- mala i srednja trgovačka društva (do 250 zaposlenih)
- obrti
- zadruge
- fizičke osobe u slobodnim zanimanjima
NAMJENA
- osnovna sredstva - oprema što podrazumijeva razvoj, primjenu i zamjenu
postojećih tehnologija novima, informatizaciju poslovanja,
automatizaciju radnih i tehnoloških procesa, primjenu nove ili
unapređenje softwarske i hardwarske podrške, te zamjenu postojeće
tehnologije suvremenom
- obrtna sredstva u funkciji investicije do 40% traženog kredita
- dogradnja i adaptacija građevinskog objekta za instaliranje novih
tehnologija do 40% traženog kredita
UVJETI KREDITIRANJA
- Kamatna stopa
- 7,5% godišnje, promjenjiva rok otplate
-
- 7 - 10: godina, uz poček 1 - 2 godine koji nije uključen u rok
otplate, u slučajevima gdje bi obrtna sredstva bila do 40% od iznosa
traženog kredita 5 - 7 godina, uz poček 1 - 2 godine koji nije uključen
u rok otplate, u slučajevima gdje bi obrtna sredstva bila od 30% do 40%
od iznosa traženog kredita
- najniži iznos: 50 000 kuna
- najviši iznos: nije utvrđen, određuje ga Povjerenstvo, odnosno Banka,
prema kreditnoj sposobnosti poduzetnika i kvaliteti projekta, a za
poduzetnike početnike koji koriste garanciju Hrvatske garancijske
agencije najviši iznos kredita je 800.000,00 kuna.
INSTRUMENTI OSIGURANJA
- za kredite u iznosu do 100.000,00 kuna, jamci, mjenice i bianco
zadužnica, odnosno hipoteka, ako je to povoljnije za tražitelja kredita
za kredite u iznosu iznad 100.000,00 kuna
- zasnivanje založnog prava ili prenošenje fiducijalnog prava vlasništva
do otplate kredita na nekretninama ili pokretninama u korist Banke u
odnosu 1:1,2, s time da vrijednost nekretnine/pokretnine po ovlaštenom
stručnom procjenitelju treba biti u trenutku podnošenja zahtjeva 1:0,8
od visine traženog kredita, ali Banka i tražitelj kredita mogu
dogovoriti i povoljnije uvjete za tražitelja.
- U slučaju da tražitelj za osiguranje kredita nema dovoljno nekretnina
ili pokretnina, razliku do omjera 1:1,2 osigurava zasnivanjem založnog
prava ili prenošenjem fiducijarnog vlasništva na imovinu koja se
financira iz kreditnih sredstava po ovom Ugovoru.
- osiguranje nekretnina i pokretnina od rizika kod osiguravajućeg
društva uz vinkuliranje police u korist Banke.
- ostali instrumenti: bianco mjenice, zadužnica i dr., ako je to
neophodno i po zahtjevu Banke
- garancija Hrvatske garancijske agencije potrebna je samo ako
poduzetnik nema dovoljno instrumenata osiguranja povrata kredita iz
točke 1. ili 2., i ako želi koristiti garanciju Hrvatske garancijske
agencije
POSTUPAK
Kreditiranje se provodi na temelju javno objavljenog natječaja.
Zahtjev za kredit podnosi se Ministarstvu za obrt, malo i srednje
poduzetništvo, zajedno sa .
Kreditne zahtjeve prethodno razmatra Povjerenstvo, te o svojoj odluci
pismeno obavještava sve tražitelje kredita.
Odluku o odobravanju kredita donosi Banka, na temelju dodatne
dokumentacije i nakon izvršene analize prema njenim kriterijima.
Ako je odluka pozitivna, Banka sklapa s korisnikom ugovor o kreditu,
zasniva založno pravo, te prikuplja ostale instrumente osiguranja i
pristupa realizaciji kredita.
KRITERIJI
- povećanje i razvoj kvalitet proizvoda i usluga
- povećanje proizvodnje i usluga, te zaposlenih
- koji su usmjereni na sustavno usvajanje, razvijanje i primjenu znanja,
posebice zapošljavanja mladih
- zadržavanje postojeće proizvodnje i usluge uz povećanje konkurentnosti
na tržištu
- izvozno orjentirani i visoko profitabilni
- temeljeni na tehnologijama višeg stupnja obrade
- poduzetničko korištenje inovacija
- informatizacija poslovanja
- razvoj i rast domaće elektroničke, informatičke i softwarske podrške
- visok stupanj ekološke zaštite, energetska učinkovitost i štedljivost
- sustavno usvajanje, razvijanje i primjena znanja
KORIŠTENJE
- samo isplatom na žiro-račun dobavljača, na temelju odgovarajuće
dokumentacije (npr. račun, predračun, situacija, ugovor),
- iznimno najviše do 10% iznosa kredita isplatom na žiro-račun korisnika
kredita
mogućnost da se na žiro-račun korisnika kredita izvrši isplata sredstava
na ime refundacije već uloženih sredstava u projekt, isključivo na
temelju isplatne dokumentacije, u razdoblju ne duljem od godine dana
prije podnošenja zahtjeva za kredit.
OTPLATA
- mjesečnim, tromjesečnim ili polugodišnjim ratama
- u kunskoj protuvrijednosti iznosa iskazanog u DEM ili EUR, prema
ugovorenom tečaju
prva rata dospijeva na naplatu po proteku razdoblja otplate, a nakon
isteka razdoblja počeka.
TROŠKOVI
Neposredno prije korištenja plaća se naknada banci u visini 1% od iznosa
odobrenog kredita.
PROGRAM
RAZVOJA PODUZETNIČKIH ZONA U JEDINICAMA LOKALNE/PODRUČNE (REGIONALNE)
SAMOUPRAVE
UVOD
Vlada RH svojim se programskim smjernicama opredjelila za razvoj malog
gospodarstva, a Ministarstvo za obrt, malo i srednje poduzetništvo
provodi utvrđene ciljeve svojim programima potpora poduzetništvu.
Razvoju malog gospodarstva i poduzetnika u velikoj mjeri mogu
doprinjeti, u smislu pomoći podrške, jedinice lokalne i područne
samouprave. Između ostalog stvaranjem poduzetničkog okruženja, kroz
osnivanje i razvijanje poduzetničkih zona za malo gospodarstvo.
Isto tako, brži pristup regionalnom i lokalnom gospodarskom razvoju
traži da lokalna i područna samouprava oblikuje razvojne uvjete i pri
tome potiče razvoj vlastitog potencijala i povezivanja gospodarskih
subjekata i kroz ovakve oblike pomoći poduzetnicima, putem poduzetničkj
zona.
SVRHA I CILJ PROGRAMA
Ovim Programom predviđeno je ulaganje u razvoj poduzetničkih zona za
malo gospodarstvo, osnivanje novih i razvoj postojećih u funkciji
određenih povoljnosti za poduzetnike.
Poduzetničke zone dugoročno rješavaju potrebe poduzetnika za poslovnim
prostorom, te omogućuju poduzetnicima zajedničko korištenje pripadajuće
pripremeljene infrastrukture. Za osnivanje i rad zona jedinice lokalne i
područne samouprave trebaju osigurati početne aktivnosti
od urbanističkih, komunalnih i drugih sadržaja kao i utvrđivanje
prostornih uvjeta za rad zona.
U programu razvoja zone za infrastrukturu trebaju se uključiti i javna
poduzeća iz područja komunalija, energetike i dr., a što će organizirati
lokalna i područna samouprava.
KRITERIJI ZA UKLJUČIVANJE U PROGRAM
Jedinice lokalne i područne samouprave (gradovi, općine, županije ili
udruženo) za uključivanje u ovaj Program trebaju donijeti na svom
predstavničkom tijelu.
- odluku o formiranju nove poslovne zone na svom području, a usvajanjem
PROGRAMA ZONE ili
- odluku o nastavku aktivnosti za već formirane zone, temeljem
postojećeg PROGRAMA ZONE.
Tom odlukom trebaju se utvrditi obveze za provedbu programa zone, prema
slijedećem:
- način upravljanja zonom - zadužiti osobu iz poglavarstva ili odjela za
provedbu projekta,
- izdvojiti vlastita sredstva iz proračuna za ulaganja u zonu tekuće
godine, s planom vlastitih sredstava za ulaganja u narednom razdoblju,
do završetka zone.
Jedinica lokalne i područne samouprave može se uključiti u ovaj Program
pod uvjetom:
a) za nove zone:
- da je donesen prostorni plan ili je u postupku donošenja ili odluka o
lokaciji zone iz prostornog plana
- da ima izrađenu studiju (skraćeni program) zone, s ispitanim
elementima zemljišnog vlasništva ili otkupljenim zemljištem, zemljišne
infrastrukture (ceste, instalacije, okoliš i dr.), te ispitan interes i
potencijal poduzetnika za uključivanje u zonu,
- da su donesene potrebne odluke na predstavničkom tijelu za
uključivanje u ovaj Program.
b) za postojeće zone:
- da postojeći program zone zadovoljava uvjete i kriterije iz ovog
Programa,
- da su donesene potrebne odluke na predstvničkom tijelu za uključivanje
u ovaj Program
FINANCIRANJE PROGRAMA ZONE
Svaka poslovna zona u kojoj će se odvijati gospodarska aktivnost mora u
završnoj fazi biti opremljena osnovnom infrastrukturom. Pod tim se
podrazumijeva:
- pripremljeno (otkupljeno) zemljište
- asfaltirani prilazi, uređen okoliš i dr.
- struja, voda, plin i dr.
- telefonska mreža
- komunalna odvodnja i dr.
Ministarstvo će se uključiti u program zona jedinica lokalne i područne
samouprave kroz sufinanciranje zone uz osnovne preduvjete:
- ispitan poduzetnički potencijal
- izrađene projektna studija (izvod iz prostornog plana)
- osiguranja prostornih uvjeta za rad zona
- određivanje voditelja i upravitelja zonom
- ulaganja lokalne samouprave
Ministarstvo će dijelom osiguravati namjenska sredstva za provedbu
aktivnosti u zoni i doznačivati ih svojom odlukom lokalnoj i područnoj
samoupravi za slijedeće namjene:
- Izradu projektne i druge dokumentacije za zonu
- Otkup zemljišta za formiranje zone
- Uređenje okoliša, planiranje terena i sl.
- Izgradnju i uređenje cesta, prilaza i sl.
- Uređenje odvodnje (oborinska odvodnja, kanalizacija i dr.),
- Dovođenje vodovodnih instalacija (priključni cjevovodi, hidrantska
instalacija i dr.)
- Dovođenje i uređenje prikljlučnih vodova za struju, javna rasvjeta,
trafostanica i dr.
- Dovođenje instalacija plinskih priključaka, glavnih cjevovoda,
plinskih stanica i dr.
- Dovođenje telefonskih priključnih instalacija i priključnih vodova
- Izradu promidžbenog materijala za zonu
Za kandidiranje potpora iz ovog Programa, te odobravanje sufinanciranja,
vodit će se računa o održivosti programa zone, a temelji se na
slijedećim kriterijima:
- osiguranju dijela financijskih sredstava iz vlastitih proračuna
jedinica lokalne i područne lokalne samouprave,
- osiguranju tehničke, financijske i druge pomoći zoni od strane
jedinice lokalne i područne samouprave
- ukupne vrijednosti ulaganja u program zone, dosadašnjih ulaganja i
ostvarenih rezultata poduzetnika, broju zaposlenih i dr.
- planiranim novim ulaganjima i povećanju broja korisnika zone i
povećanju zapošljavanja,
- davanju dodatnih povoljnosti poduzetnicima - korisnicima zone od
strane jedinice lokalne i područne samouprave (davanje prostora na
kredit, djelomično oslobađanje lokalnih poreza, taksi, doprinosi i dr.),
što se utvrđuje posebnim odlukama ili programom zone,
- opredjeljenju jedinice lokalne i područne samouprave prema razvoju
malog poduzetništva (donesen program razvoja malog gospodarstva ili
dr.).
PROVEDBA I PRAĆENJE IZVEDBE PROGRAMA
Ministarstvo će na osnovu zahtjeva (Obrazac PZ) iz jedinice lokalne i
područne samouprave obraditi iste putem povjerenstva i odredbi ovog
Programa, te posebnim odlukama utvrditi iznos potpore. U odluci će se
utvrditi obveza jedinice lokalne samouprave u provedbi programa zone.
Doznačena sredstva Ministarstva su namjenska, a korisnik potpore dužan
je Ministarstvu dostaviti izvješće o utrošku sredstava s analizom
postignutih rezultata iz programa zone.
Ministarstvo zadržava pravo kontrole namjenskog trošenja doznačenih
sredstava i provedbe Programa.
PROGRAM
RAZVOJA POTPORNIH INSTITUCIJA - ZA MALO GOSPODARSTVO
PODUZETNIČKI CENTRI I INKUBATORI
UVOD
Gospodarski razvoj Hrvatske zasniva se na afirmaciji tržišnog
gospodarstva gdje je bitna uloga države i lokalnih zajednica u stvaranju
okruženja za razvoj poduzetništva.
Razvoju malog gospodarstva i poduzetnika u velikoj mjeri mogu
doprinjeti, u smislu pomoći podrške, različiti oblici potpornih
institucija kao što su poduzetnički centri i poduzetnički inkubatori.
Iako u Hrvatskoj postoje institucije koju pružaju tehničku pomoć sektoru
malog gospodarstva, njihov broj, teritorijalna rasprostranjenost i
kvaliteta usluga ne zadovoljavaju potrebe poduzetnika, pa je nužno
učiniti mrežu potpornih institucija na čitavom teritoriju Hrvatske.
Isto tako brži pristup regionalnom i lokalnom gospodarskom razvoju traži
da lokalna i područna samouprava oblikuje razvojne uvjete i pri tome
potiče razvoj vlastitog potencijala i povezivanja gospodarskih subjekata
i kroz ovakve potporne institucije.
SVRHA I CILJ PROGRAMA
Ovim Programom je predviđeno ulaganje u osnivanje nove i razvoj
postojeće poduzetničke infrastrukture u okviru kojih se zadovoljavaju
potrebe poduzetnika za savjetodavnim uslugama, inforamacijama, poslovnim
i infrastrukturnim prostorom, te nizom drugih usluga.
Ovim Programom obuhvaćeni su slijedeći oblici podržavajuće
infrastrukture za razvoj malog poduzetništva.
1. poduzetnički centri
2. Poduzetnički inkubatori
Razvojem ovih institucija ujedno se stvaraju preduvjeti za razvoj
poduzetnika na tom području, u čijem organiziranju osnovnu ulogu imaju
jedinice lokalne i područne samouprave i zainteresirani pojedinci.
PODUZETNIČKI CENTRI
Poduzetnički centri, kao središta stručne i savjetodavne pomoći
poduzetnicima, razvit će se u svim županijama, a zatim u gradovima i
općinama,ovisno o broju poduzetnika na određenom području kojima su
takve usluge potrebne i čiji broj opravdava uspostavu ovakovog oblika
pomoći. Postojeći i novoosnovani centri povezat će se u jedinstvenu
mrežu centara. Oblik osnivanja i njegovo uklapanje u sustav pšotpornih
institucija izabrati će njegovi osnivači. Za rad ovih institucija
potrebno je osigurati stručno osoblje i dostatnu informatičku opremu, te
će se sustavi informiranja razvijati po uzoru na iskustva u razvijenim
sredinama.
3.1. Program rada poduzetničkih centara
Zadaća poduzetničkih centara je promovirati poduzetništvo, davati
informacije o mogućnostima ulaska u poduzetništvo, o poticajnim mjerama
koje mogu koristiti poduzetnici, davanje savjeta za vođenje poslovanja,
pomoć u pripremi poslovnih planova, organizacija seminara i drugih
oblika dopunskog obrazovanja poduzetnika ili u poduzetništvu, upućivanje
na ostale specijalizirane oblike pomoći, suradnja s lokalnom i područnom
samoupravom i preuzimanje dijela stručnih poslova lokalne samouprave u
razvoju gospodarstva.
3.2. Djelatnost rada poduzetničkih centara
- informiranje, info - točke
- savjetodavne i konuzultantske usluge
- izrada, procjena i selekcija poduzetničkih projekata
- savjetodavne informacije o mogućnostima financiranja projekata
- nalaženje i aktiviranje financijskih izvora
- baza kataloga za projekte
- financijski i kreditni konzalting
- pronalaženje poslovnih partnera u zemlji i inozemstvu
- usluge istraživanja tržišta i marketinga
- seminari za poduzetništvo
- organiziranje stručnog usavršavanja i osposobljavanja poduzetnika
- i ostale uslužne djelatnosti za poduzetništvo
3.3. Kriteriji financiranja poduzetničkih centara
Ministarstvo će se uključivati u pomoć i sufinanciranje određenih
aktivnosti centara temeljem godišnjeg programa rada i pojedinačnih
programskih aktivnosti (projekata), a uz osnovne preduvjeta:
- osiguranja prostornih uvjeta za rad od strane osnivača
- ulaganja lokalne ili područne samouprave u konkretne projekte ili
osnivače
- vlastiti doprinos u pojedinim projektima i u godišnjem programu
- učešće ostalih institucija u podršci programima
- ostvareni rezultati prethodnog razdoblja
PODUZETNIČKI INKUBATORI
Poduzetnički inkubatori uspostavljat će se u onim sredinama u kojima se
utvrdi ispunjenje potrebnih preduvjeta, a to su: postojanje dovoljnog
broja poduzetnika prikladnih za smještaj u inkubator, njihova
zainteresiranost za ovakav oblik potpore, povezanost lokalne samouprave,
povezanost s velikim gospodarskim sustavima, ostvarena suradnja s
poduzetnicima, te zaintersiranost financijskih i ostalih institucija za
praćenje programa.
Kao i kod poduzetničkih centara, razvoj poduzetničkih inkubatora
podrazumijeva uključivanje lokalne samouprave, lokalnih stručnjaka i
ostalih institucija.
Nakon razvoja u poduzetničkom inkubatoru, poduzetnicima se pruža
mogućnost nastavka obavljanja djelatnosti i korištenja prostora u zoni
za malo gospodarstvo. Na taj se način stvaraju uvjeti za učinkovitije
uključivanje novonastalih tvrtki u poslovne odnose s već stabilnim
gospodarskim subjektima.
4.1. Program rada poduzetničkih inkubator
Poduzetnički inkubator je lokacijska zajednica malih poduzetnika koji
tek započinju poslovati, a korisnicima koji ispunjavaju uvjete i
kriterije iz programa rada uz tehničku i financijsku pomoć omogućava se
opstanak i razvoj djelatnosti do trenutka kada se osposobe (u prosjeku
prvih 7 godina) za samostalno poslovanje. Jedan dio usluga općeg
karaktera (administrativni servis, računovodstvo i dr.) može se
osigurati unutar samog inkubatora, a dio koji se odnosi na informiranje,
vođenje i upravljanje poslovanja može se riješiti povezivanjem s
poduzetničkim centrima ili na drugačiji način.
4.2. Djelatnost rada poduzetničkih inkubatora
- organiziranje poslovanja poduzetnika u inkubatoru
- pružanje poslovnih usluga (administrativni servis za korisnike
inkubatora i dr)
- pružanje poslovnog savjetovanja za korisnike inkubatora
- pružanje prostornog rješenja
- i ostalo
4.3. Kriteriji financiranja poduzetničkih inkubatora
Uključivanje Ministarstva u sufinanciranje rada poduzetničkih inkubatora
biti će u funkciji praćenja godišnjeg programa rada i pojedinačniih
projekata uz osnovne preduvjete:
- ispitan ili stavljen u funkciju poduzetnički potencijal
- osiguranje prostornih i uvjeta za rad inkubatora
- ulaganja lokalne samouprave u projekte inkubatora
- ostvareni rezultati prethodnog razdoblja
FINANCIRANJE PROGRAMA
Program razvoja potpornih institucija za malo gospodarstvo -
poduzetničkih centara i inkubatora je aktivnost Ministarstva za obrt,
malo i srednje poduzetništvo utvrđena Programom razvoja malog
gospdoarstva 2001. - 2004. godine.
Ministarstvo će u dijelu osiguravati namjenska sredstva za provedbu ovog
Programa i doznačivati će svojom odlukom lokalnoj i područnoj
samoupravi, odnosno institucijama iz ovog Programa, a temeljem prethodno
dostavljenih godišnjih programa rada i određenih potprograma ili
pojedinačnih projekata.
Po osnivanju novih institucija poduzetničkih centara i inkubatora iste
su dužne izraditi detaljan godišnji program rada koji će dostaviti
Ministarstvu za uključivanje u Program.
Za kandidiranje potpora iz ovog Progarama nužno je iskazati:
a) vlastita sredstva
b) sredstva osnivača
c) očekivana sredstva Ministarstva
d) sredstva iz drugih izvora (institucija i dr.)
Za sufinanciranje institucija iz ovog Programa vodilo bi se računa o
financijskoj održivosti projekta koja se temelji na:
- pribavljanju dijela financijskih sredstava iz državnog proračuna uz
osiguranje tehničke, financijske i druge pomoći inozemnih institucija
- prihvaćanju projekata s ostalim zaintersiranim institucijama (komore,
banke, poduzetnici, privatna inicijativa) čime se nastoji proširiti
mogućnost sufinanciranja iz javnih i privatnih izvora, što će povećati
održivost projekta.
- planiranju kvantitativnog i kvalitativnog povećanja usluga značajnih
za malo gospodarstvo, što će putem naplatnih usluga i povećati stupanj
samofinanciranja.
- prihvaćanje programa i projekata od strane lokalne i područne
samouprave.
PROVEDBA I PRAĆENJE IZVEDBE PROJEKATA
Ministarstvo će na osnovu zahtjeva potpornih institucija i dostave
godišnjih programa ili pojedninačnih projekata s pripadajućom
dokumentacijom posebnim odlukama utvrditi iznos potpora u projektu.
Doznačena sredstva Ministarstva su namjenska, a korisnik potpore dužan
je u roku 15 dana od završetka projekta, odnosno najmanje kvartalno,
dostaviti Ministarstvu izvješće o utrošku doznačenih sredstava s
analizom postignutih rezultata iz tog projekta.
Planovima potpornih institucija poslovnih centara i inkubatora potrebno
je stalno praćenje provedbe projekata i rezultata njihovih aktivnosti,
radi usporedbe s planiranim ciljevima. U fazi izvedbe projekata potporne
institucije će razraditi sustav praćenja, koji će obuhvaćati financijsku
kontrolu i kontrolu izvedbe projekata.
Ministarstvo zadržava pravo kontrole namjenskog korištenja doznačenih
sredstava.
PROGRAM
POTPORA ZA UVOĐENJE I CERTIFICIRANJE SUSTAVA UPRAVLJANJA KVALITETOM /
OKOLIŠEM U MALOM GOSPODARSTVU - ISO 9001/00 i HRN EN ISO 14 000/98
CILJ PROGRAMA
U svrhu realizacije povoljnijih uvjeta za uvođenje i certificiranje
sustava upravljanja kvalitetom / okolišem
KORISNICI
- obrti
- mala i srednja trgovačka društva
- zadruge
- ustanove
Korisnici programa mogu bitri poduzetnici koji ispunjavaju slijedeće
uvjete
- posluju najmanje jednu godinu
- imaju do 250 zaposlenih
- ostvaruju pozitivne poslovne rezultate
- imaju program razvoja
NAMJENA
Potpora se koristi za sufinanciranje troškova:
- pripreme i uvođenje sustava upravljanja kvalitetom i/ili sustava
upravljanja okolišem u visini do 50% stvarnih troškova, najviše do
15.000 kn
- izobrazbu kod samostalnog uvođenja sustava upravljanja kvalitetom
i/ili okolišem kod poduzetnika do 50 zaposlenih
- certificiranja sustava upravljanja kvalitetom i/ili sustava
upravljanja okolišem u visini do 50% stvarnih troškova, najviše do
15.000 kn
Najviši iznos potpore za uvođenje ili certificiranje jednog sustava
iznosi 15.000 kn, tako da se za uvođenje i certificiranje jednog sustava
može isplatiti najviše 30.000 kn.
Korisnik potpore dužan je temeljem odobrene potpore:
- za uvođenje sustava, isti uvesti u roku 6 (šest) mjeseci, te
certificirati sustav u narednih 3 (tri) mjeseca
- za certificiranje, isti izvršiti u roku od 3 (tri) mjeseca
Potpora se može odobriti i za troškove certificiranja sustava izvršenog
u razdoblju proteklih 12 mjeseci od poziva na natječaj, a na temelju
isplatne dokumentacije.
NAČIN REALIZACIJE PROGRAMA
Povjerenstvo na temelju objavljenog natječaja zaprima pristigle
, analizira opravdanost, te utvrđuje zadovoljenje kriterija za
odobrenje potpore. Pri odlučivanju Povjerenstvio će prednost dati
zahtjevima koji omogućuju:
- zadržavanje postojeće ili povećanje proizvodnje ili usluga
- povećanje konkurentnosti na tržištu kroz razvoj kvalitete proizvoda
ili usluga
- sustavno usvajanje, razvijanje i primjenu znanja
- visok stupanj ekološke zaštite i poboljšanja kvalitete života
- energetski učinkovit i štedljiv sustav
Redoslijed će se utvrditi prema slijedećim kriterijima:
- kvaliteta razvojnog programa
- broj zaposlenih
- organizaciona struktura
- stupanj tehnološkog nivoa
- plan tehnološkog razvoja - program ulaganja
- ulaganje u obrazovanje zaposlenika
Povjerenstvo donosi zaključak kojim predlaže odobravanje potpore. Na
temelju zaključka Ministarstvo donosi odluku za odobrenje i visinu
potpore, te potpisuje ugovor s korisnikom.
POPIS DOKUMENTACIJE
Korisnik potpore treba dostaviti Ministarstvu slijedeću dokumentaciju:
- popunjeni obrazac zahtjeva za odobrenje potpore
- izvadak iz sudskog registra Trgovačkog suda, uza obrt presliku
Rješenja o osnivanju obrta
- bon 1 / bon 2 - ne stariji od 30 dana ili potvrdu banke o prometu i
stanju računa (ispis prometa)
- račun dobiti / gubitka ili prijave poreza na dohodak
- ugovor konzultantske kuće za uvođenje sustava ili ugovor o izobrazbi
- ugovor certifikacijske kuće za certificiranje sustava
- dokaz o djelomičnoj uplati izvršitelju
- priručnik sustava kvalitete
POSTUPAK
Dodjela potpora se provodi na temelju javno objavljenog natječaja
Zahtjev za potporu s potrebnom dokumentacijom podnosi se u pisarnici
Ministarstva za obrt, malo i srednje poduzetništvo, 10002 Zagreb,
Ksaver 200. s naznakom ISO 9001/14001
Nepotpuni zahtjevi se neće razmatrati. |
|
|