POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
Samostalna izrada web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć našeg CMS-a. Moderni dizajni za Vašu web stranicu. Korištenje administracije slično je kao Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija te ostvarite svoju prvu web stranicu u trenu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost predstavlja prilagođavanje web stranice svim uređajima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve stranice. SEO optimizacija će omogućiti vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama (poput Google-a) za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Donošenje odluka ili odlučivanje je proces biranja između više mogućnosti.
To je temeljni misaoni proces koji se sastoji od prepoznavanja i biranja
mogućih rješenja koja vode do nekog željenog stanja. Odlučivanje rezultira
odabirom akcije koju treba poduzeti ili strategije koju treba primijeniti u
praksi. Osnovna razlika između managera i ostalih zaposlenih je razina i tip
odluka koje oni donose.
Ono što je najteže i najodgovornije u rukovođenju jest donošenje odluka.
Donošenje odluka, odnosno sposobnost i odgovornost odlučivanja je osobina
koja je svojstvena samo manjem broju poslovnih ljudi. Iz godine u godinu, iz
dana u dan formuliraju se nove i nove teorije rukovođenja, brojne ankete i
istraživanja širom svijeta donose ruzultate o najnovijim spoznajama iz tog
područja. Neke su čak međusobno oprečne. Dok jedne daju prednost moralnim
kvalitetama, druge stavljaju na prvo mjesto stručnost, a treće
inteligenciju, liderstvo i slično. Konačno mjerilo je ipak stupanj
objektivnog poslovnog uspjeha. U povijesti biznisa bilo je i neobrazovanih
ljudi, onih koji su započeli posao s neznatnim kapitalom, ali su imali jednu
dobru osobinu: osjećaj za donošenje pravih odluka u pravo vrijeme. Nakon
toga je za njih bilo manje važno jesu li te odluke bile plod intuicije,
inteligencije, ili puke sreće. Konačni uspjeh je njihova najbolja potvrda.
Manager mora stalno imati na umu kako njegove odluke utječu na podređene i
organizaciju u cjelini. Za razliku od toga, "one koji rade", zaposlene,
zanima samo kako neka odluka managera utjeće na njih. Na koji način manager
odlučuje, to ujedno određuje i njegovu uspješnost i uspješnost tvrtke koju
vodi.
Pojedinci u poduzećima donose odluke, bez obzira radilo
se o odlukama na vrhu, ili odlukama u okviru pojedinog radnog mjesta. Tako je svaki pojedinac redovito
uključen u odlučivanje, tj. pojedinac odabire između jedne ili više
mogućnosti. Nedvojbeno je da su mnogi od ovih izbora neizvjesne radnje koje
se poduzimaju bez mnogo razmišljanja.
Grupu ili skupinu čine dva ili više interaktivnih međuovisnih pojedinaca
koji su se udružili kako bi postigli određene ciljeva. Komunikacijske
interakcije u skupnoj odluci mogu povećati ili smanjiti kakvoću odluke u
usporedbi s odlukom koju bi donio pojedinac. Zato treba obratiti pažnju na
učinkovitost i efikasnost odlučivanja.
Grupno donošenje odluka
No, poznata je i izreka da su dvije glave pametnije od jedne. Postoje
prednosti uključivanja grupe u donošenje odluka, ali isto tako grupno
odlučivanje ima i svojih mana.
Pozitivni aspekti grupnog donošenja odluka
- Ukupno znanje grupe je veće od onoga pojedinca
- Grupa obično generira veći broj rješenja problema
- Participacija u odlučivanju povećava prihvaćanje odluke od strane članova
grupe
- Grupa bolje razumije zašto postoji potreba za donošenjem odluke
Negativni aspekti grupnog donošenja odluka
- Dulje traje proces donošenja odluka
- Opasnost od grupnog mišljenja
- Opasnost od dominacije od strane jednog člana grupe
- Pritisci za slaganjem obuzdavaju članove grupe
- Konkurencija između članova grupe postaje važnija od samog problema
- Tendencija prihvaćanja prvog prihvatljivog rješenja
S obzirom na točnost, u prosjeku skupine donose bolje odluke od pojedinaca.
To ne znači da su sve skupne odluke bolje od odluka svih pojedinaca. Naime,
one su bolje od onih koje bi donio prosječni pojedinac u skupini, ali
rijetko su bolje od učinaka najboljeg pojedinca.
Pojedinci su u prednosti po pitanju brzine donošenja odluka. Po pitanju
kreativnosti skupine su učinkovitije za poticanje inovativnih alternativa,
npr. brainstorming.
Kod veličine skupine 5 je minimum, a 15 je maksimum pripadnika.
Najučinkovitija se smatraju grupe od 5 ili 7 pripadnika, jer su dovoljno
velike da nema neriješenih odluka, da pripadnici mogu mijenjati svoje odluke
i da se mogu povući iz nelagodnih položaja, te da i “mali” pripadnici mogu
adekvatno sudjelovati u odlučivanju. Konačni kriterij učinkovitosti i
stupnja prihvaćanja koje postižu konačno rješenje. Skupne odluke će razviti
rješenja koja će biti šire prihvaćena zbog prisutnosti više ljudi. Grupno
odlučivanje troši više vremena za rješavanje istog problema, iako postoje
iznimke. Skupine su općenito manje efikasne od pojedinaca.
Tehnike mominalne skupine
Grupno odlučivanje može se poboljšati tehnikama nominalne skupine. Nominalna
skupina ograničava raspravu ili međuljudsku komunikaciju tijekom procesa
odlučivanja. Sastoji se od ovih koraka:
1. pripadnici se sastaju kao skupina, ali prije rasprave svaki neovisno
zapisuje svoje ideje o problemu.
2. svaki pripadnik prezentira jednu ideju, to traje sve dok sve ideje nisu
prezentirane i zabilježene na panelu ili ploči.
3. skupna rasprava o idejama, radi procjene i razjašnjenja.
4. rangiranje ideja vrši se od strane svakog pripadnika, ono je neovisno. Te
konačno ideju predstavlja najviše rangirana ideja.
Glavna prednost ove tehnike je formalno sastajanje skupine koje ne
ograničava neovisna razmišljanja.
Očekivane i neočekivane odluke
Odlučivanje zahtijeva da se odvoji hitno od važnoga. Ako se to ne učini,
provodi se previše vremena rješavanju nevažna pitanja, a ne posvećuje se
dovoljno pozornosti važnim problemima. Dugoročne odluke traže sigurnost u
konačni cilj: morate znati što želite postići. Kada vam svrha bude jasna,
moći ćete odlučiti što treba raditi. Pritom je presudno odlučiti da se nešto
učini, a ne dopustiti da se stvari događaju same od sebe, zbog oklijevanja
ili nedjelovanja.
Odluke koje manageri svakodnevno moraju donositi dvojake su prirode; mogu
biti očekivane i neočekivane.
Očekivane odluke su uglavnom odluke vezane uz preporuke za zapošljavanje
novog kandidata, odluke o nagrađivanju, preporuke za promaknuće, 0dobravanje
zahtjeva za godišnjim odmorom, odijeljivanje redovnih zadataka podređenima,
različite odluke na sastancima i sl.
Neočekivane odluke mogu biti primjerice: iznenadni zahtjevi zaposlenih za
slobodne dane, zahtjevi za premještajem onih zaposlenih koji se ne slažu s
nekime u organizacijskoj jedinici u kojoj rade, iznenadni kvarovi opreme
koja se koristi u procesu proizvodnje, odluke vezane uz suzbijanje straha
zaposlenih od novih tehnologija, novih strojeva i sl. (općenito straha od
promjena), iznenadna bolest ključnih radnika i sl.
Iako se čini da manageri lakše donose očekivane odluke jer imaju više
vremena razmisliti o njima, to ne znači da svi manageri njih lakše donose.
Tako je na primjer odluka koga zaposliti, iako očekivana, za mnoge managere
vrlo teška.
Faze donošenja odluka
Postupak odlučivanja i donošenja odluka mora imati slijedeće faze:
1. identifikacija problema
2. definiranje ciljeva
3. donošenje preliminarne odluke
4. generiranje liste mogućih rješenja
5. evaluacija mogućih rješenja
6. odabir rješenja
7. provođenje odluke u praksi
8. praćenje izvršenja odluke
Elementi kvalitetnog odlučivanja
Za kvalitetno potrebno je spoznati potrebu za donošenjem odluke i biti
svjestan vremenskog limita koji postoji pri odlučivanju. Navedeni elementi
su prirodni preduvjeti za donošenje kvalitetnih odluka.
Tako, na primjer, neki manageri odlučuju na licu mjesta, drugi beskonačno
dugo razmišljaju čak i kada se radi o sasvim jednostavim stvarima, a neki
bježe od donošenja odluka.
Manager koji misli da je brzo donošenja odluka odraz njegove efikasnosti
nije svjestan posljedica nepromišljenih odluka. Za podređene isto tako
porazno kao i brzopleto donošenje odluka je i obećanje managera da će
razmisliti o nečemu i onda donijeti odluku.
Mnogi manageri obećavaju puno, a kasnije zaborave na potrebu donošenja
odluke.
Osim nabrojanih tipova managera pri odlučivanju postoje i oni koji uvijek
misle da nemaju adekvatan broj informacija za donošenje odluke, oni koji se
nepotrebno zabrinjavaju svaki puta kada moraju donijeti odluku, oni koji
kompliciraju čak i kada su najjednostavnije o dluke u pitanju, te oni
manageri koji sve odluke prepuštaju svojim nadređenima.
Svi navedeni tipovi managera su ili previše ili premalo zabrinuti za
donošenje odluka, nisu svjesni važnosti donošenja odluke i pokazuju malu
zainteresiranost za vrijeme donošenja odluke, pogotovo kada su odluke teške.
Da bi odlučivanje bilo kvalitetno manageri moraju biti zainteresirani za
donošenje odluka i za njihove vremenske limite.
Uspješni manageri osjećaju i znaju kada situacija zahtijeva donošenje
odluka. Isto tako, uspješni manageri razvili su osjećaj za pravovremeno
donošenje odluka. Oni znaju kvalitetno odlučivati.
Podizanje kvalitete odlučivanja
Managerima stoje na raspolaganju dva načina uz pomoć kojih mogu poboljšati
kvalitetu donesenih odluka:
Prvi način je korištenje koraka pri odlučivanju, a drugi način je grupno
donošenje odluka.
Primjena koraka pri donošenju odluka
Da bi odluke bile kvalitetne uspješni manageri imaju razrađen pristup
donošenja odluka koji je sistematičan i logičan. Manageri imaju razrađene
korake koje slijede pri donošenju odluka.
1. Identifikacija problema
2. Identifikacija mogućih rješenja problema
3. Prikupljanje i obrađivanje činjenica
4. Evaluacija mogućih rješenja
5. Odabir i implementacija naboljeg rješenja
6. Feedback radi poboljšanja odlučivanja
Uvjeti za donošenje kreativnih odluka
Možete biti djelotvorni jedino onda ako pravi posao radite dobro. Raditi
pogrešan posao dobro nije djelotvorno, ma kako savršeno taj posao obaviti.
Radite ispravan posao - a ne samo na ispravan način. Biti kreativan ne znači
uvijek imati revolucionarne ideje, već je važnije imati svjež i nesputan
pristup donošenju odluka. Pri tome treba imati na umu da se kreativnim
managerima nazivaju oni koji ne samo da imaju nove ideje, već i potiću
inovativnost i kreativnost podređenih. Upravo su manageri ti koji izgrađuju
organizacijsku kulturu koja cijeni inovativnosti i kreativnost, a zaposleni
tu kulturu i managera kao njenog predstavnika prepoznaju i sukladno tome
reagiraju.
Da bi odluke koje manageri i ostali zaposleni donose bile kreativne potrebno
je:
1. da su svi zaposleni u tvrtki kreativni
2. konstantno poboljšavati i razvijati kreativnost
3. poticati kreativnost unutar tvrtke
4. savladavati prepreke organizacijskoj kreativnosti.
Kreativnost
Svatko može biti kreativan u određenoj mjeri, u zavisnosti da li razvija
svoju kreativnost ili ne, jer znatan broj ljudi godinama gubi kreativnost iz
svoje mladosti, jer niti ne pokušavaju biti kreativni. Kreativnost nije
osobina samo rijetkih pojedinaca. Osoba koja misli da nije kreativna je
zapravo osoba koja ne koristi svoje kreativne potencijale.
Pregled nekih karakteristika kreativnih ljudi:
- Kreativni ljudi su fleksibilni i nisu skloni autoritetu.
- Kreativni ljudi su prije nadareni nego inteligentni.
- Natprosječna
inteligencije nije nužan uvjet.
- Kreativni ljudi imaju pozitivnu sliku sami o sebi.
- Kreativni ljudi suzdržavaju se od iznošenja mišljenja dok ne sakupe sve
informacije o problemu.
- Kreativni ljudi su skloniji razmišljanju nego
impulzivnosti.
- Kreativni ljudi su emocionalni, osjetljivi su na svijet oko sebe i na
osjećaje drugih ljudi.
- Kreativni ljudi su originalni u svojim razmišljanjima.
- Kreativni ljudi su zainteresirani za prirodu problema.
- Kreativne ljude motiviraju izazovni problemi.
- Kreativni ljudi su često nekonformisti i cijene svoju samostalnost.
- Kreativni ljudi nemaju stalnu potrebu biti hvaljeni od grupe.
- Kreativni ljudi vode bogat, skoro bizaran i fantastičan život.
- Kreativni ljudi su zainteresirani za značenje i utjecaj a ne za male
detalje.
- Kreativni ljudi toleriraju dvosmislenost i kompleksnost, te ne vole
predvidljivost i red.
- Kreativni ljudi imaju znatiželju mladih i u starijoj životnoj dobi.
Povećanje osobne kreativnosti
Nažalost, ljudi gube većinu svoje kreativnosti odrastajući. Studije pokazuje
kako do 40-te godine ljudi zadržavaju samo oko 2 posto kreativnosti koje su
imali s 5 godina. Ključ za poboljšanje vlastite kreativnosti je dopustiti
kreativnim potencijalima da se razvijaju kroz čitav život, nikada ih ne
"zaključavati".
Jedan način kako postati kreativan je koncentrirati se, razmišljati odjednom
samo o jednom problemu i pokušati osmisliti što više različitih načina za
rješavanje određenog problema. Pri tome nije uopće bitno jesu li sva
rješenja do kojih dođemo praktična. Naime, prvi korak sastoji se u
generiranju što većeg broja ideja. Evaluacija svake ideje obavlja se
kasnije. U proces generiranja ideja, da bi one bile kreativne, treba
uključiti i vlastitu podsvjest. Podsvjest se uključuje u proces donošenja
odluka na način da se osoba potpuno opuštena prepusti vlastitim
razmišljanjima, odnosno da pusti "mozak na pašu". Pri tome se ne treba
obeshrabrivati što već prva ideja nije revolucionarna. Uobičajeno je da
čovjeku padne na pamet mnogo ideja prije nego što se dosjeti one prave, one
koja odgovara situaciji. Nakon što se dosjetimo najboljeg rješenja treba ga
implementirati. Implementacija je ujedno i najteži korak pri odlučivanju.
Poticanje kreativnosti u organizaciji
Upravo manageri moraju svojim primjerom pokazati da se kreativnost u nekim
poduzećima vrednuje. Neki (loši) manageri samo govore o kreativnosti, a u
isto vrijeme je ne implementiraju, a niti ne prihvaćaju, neke kreativne
ideje. Zaposleni procjenjuju managere prema tome što oni rade, a ne prema
tome što govore. Oni manageri koji kreativne ideje od strane podređenih iz
dana u dan ignoriraju na kraju dobivaju od zaposlenih niti jedan prijedlog
za poboljšanje. Za razliku od njih, oni manageri koji potiču i nagrađuju
kreativnost konstantno dobijaju nove, bolje i originalnije ideje od svojih
ljudi. Mnoge su karakteristike kreativnih organizacija, a neke od njih su
slijedeće:
Karakteristike kreativnih organizacija
- Sklonost promjenama, radi stalnog unaprjeđenja rada.
- Uživanje u eksperimentiranju s novim idejama.
- Poticanje ljudi različite obrazovne razine i različitih područja da
pridonose novim idejama.
- Manageri vjeruju svojim ljudima i ne kontroliraju ih striktno.
- Komunikacije između članova organizacije su slobodne.
- Poprilične komunikacije i otvorenost za kontakte s okolinom organizacije.
- Velika raznolikost tipova ličnosti.
- Težnja zadržavanju kreativnih ljudi u kompaniji usprkos financijskim
teškoćama.
- Ne boje se posljedica pogrešaka.
- Selekcija i promocija ljudi primarno je bazirana na doprinosu
organizaciji.
- Koriste tehnike za poticanje kreativnosti kao što su brainstorming,
brainwriting, sinektika i sl.
- Imaju dovoljne financijske, managerske, ljudske i vremenske resurse da
ostvare svoje ciljeve.
Prepreke za organizacijsku kreativnost
Mnoge organizacije i njeni manageri postavili su i sami prepreke koje
sputavaju organizacijsku kreativnost. Doduše, obično su te prepreke
postavljene nenamjerno. Najčešće spominjane prepreke organizacijskoj
kreativnosti su:
- Kritike unaprijed pri samom razvoju novih ideja brzo zatomljavaju potrebu
ljudi da smišljaju nove stvari.
- Strah od promašaja sputava mnoge ljude da uopće pokušaju biti kreativni.
- Organizacijska klima koja ne potiče kreativnost, jer vrlo često manageri
vole kada zaposleni razmišljaju kao i oni i nagrađuju samo one “poslušne”
odnosno istomišljenike. To sputava individualnu kreativnost.
- Rastresenost i neprestane upadice ometaju kreativno razmišljanje, ono je
moguće jedino u mirnom okruženju i kada nema nepotrebnih upadica iz okoline.
- Zaštita statusa quo - Kreativne ideje ugrožavaju status quo, a one koji
narušavaju status quo stalno se kritizira, ne daje im se podrška, te postoji
mogućnost da oni prestanu vjerovati sami u sebe i biti kreativni.
- Hijerarhijski filter za ideje - Što više hijerarhijskih razina neka ideja
treba prijeći da bi bila implementirana, veće su šanse da se ona uništi i
izgubi.
- Posuđivanje ideja kada manageri vole preuzimati tuđe zasluge. To naravno
obeshrabruje zaposlene pri generiranju novih ideja.
- Izoliranje kreativnosti je također prepreka razvijanju kreativnosti, jer
kreativnost u tvrtki se potiće jedino na način da da manageri i zaposleni
komuniciraju, a ne da se one koji su drugačiji ili misle drugačije,
kreativni izolira.
- Pretjerano zajedništvo šteti krativnosti. Pretjerana želja za zajedništvom
unutar tvrtke oslabljuje individualnost i promovira konsenzus. Ideje
donesene konsenzusom obično su manje kreativne.
Zamke pri donošenju odluka
Mnogi manageri upadaju u zamke pri donošenju odluka. One zamke koje najviše
utječu na kvalitetu i kreativnost odluka su:
- Neprepoznavanje prioriteta
Nije čest slučaj da manager satima odlučuje oko nebitnih odluka. Takav
pristup troši managerovo vrijeme, te zbunjuje zaposlene - teško im je
spoznati što je važno, a što manje važno. Kao rezultat ovakvog ponašanja
nije rijetko da se problemima velike važnosti ne posveti dovoljna pažnja
zbog toga što se manager bavi nevažnim pitanjima. Manageri koji upadaju u
zamku velike važnosti svih problema trebaju naučiti postavljati prioritete.
- Nekonzultiranje drugih
Neki manageri jednostavno ne žele savjet drugih ljudi. Oni misle da ako
zatraže pomoć ili savjet ispadaju nesposobni i glupi. Mnogi manageri,
pogotovo oni stariji koji cijene protestantsku radnu etiku, misle da trebaju
znati sve odgovore i nikada ne pitaju druge za savjet jer misle da tako
otvoreno pokazuju svoje neznanje. Uspješni manageri su sposobni
pretpostaviti zdrav razum vlastitom egu.
- Nekorištenje iskustva prethodnika
Ako su slične situacije za koje je trebalo odlučivati postojale u prošlosti,
manageri bi se trebali poslužiti tim iskustvom, kako vlastitim tako i tuđim.
- Nepriznavanje pogreške
Nitko od nas nije u stanju donijeti uvijek najbolju odluku. Ako manager
napravi pogrešku najbolje je da je prizna i da učini sve kako bi je
ispravio. Najgore je kada manageri forsiraju svoju lošu odluku i svima
objašnjavaju kako je ona zapravo dobra. Pri svemu tome treba imati na umu da
samo mali broj ljudi uvijek priznaje vlastite pogreške.
- Obećavanje nemogućega
Manageri često daju obećanja koja nisu u stanju ispuniti. Manageri to rade
iz manipulativnih razloga različite prirode, no treba imati na umu da takovo
ponašanje ima i svoje posljedice. Najbolji praksa je ne davati prazna
obećanja.
- Žaljenje za donosenim odlukama
Upravo suprotno četvrtoj zamci, neki manageri uvijek žale za odlukama koje
su donijeli, pa čak i za onima koje su dobre. Oni gube vrijeme na
razmišljanje “što bi bilo kad bi...” umjesto da se bave provođenjem odluka.
- Kreiranje kriznih situacija
Neki manageri vole kada izgleda da su sve situacije i svi problemi kritični
jer se tada osjećaju važnima i potrebnima u organizaciji. No, uspješni
manageri znaju ostati mirni i jasno razmišljati i kada je stvarna kriza u
pitanju.
- Neprikupljanje i neprovjeravanje podataka koji su podloga za odlučivanje
Manageri često ne koriste dostupne informacije pri odlučivanju. Jedan razlog
za to je što je obično potrebno uložiti nešto energije kako bi se podaci
prikupili i analizirali. Naime, puno je lakše pri odlučivanju koristiti samo
one podatke koji su nam pri ruci.
Drugi problem je korištenje glasina i pričica kao podloge za donošenje
odluka. Problem je zapravo u tome da su ljudi skloniji vjerovati stvarima
koje su u skladu s njihovim vjerovanjima i životnim stavovima nego
razmatrati činjenice.
Da li ste znali...
Osobe koje većinu života provedu obavljajući poslove koji im ne omogućuju
donošenje odluka o tome što će i kako raditi, vjerojatnije će umrijeti
ranije nego osobe koje na poslu imaju više prilika za donošenje odluka,
pokazalo je novo istraživanje.
Osobe koje su na poslu mogle donositi vrlo malo odluka umirale su ranije od
osoba na vrlo zahtjevnim radnim mjestima, tvrde dr. Benjamin Amick iz Centra
za medicinske znanosti teksaškog sveučilišta u Houstonu i njegovi kolege.
Poslovi koji ne pružaju veliku mogućnost kontrole osobama koje ih obavljaju
često su vrlo monotoni, kaže Amick. Zato se ljudi prestaju angažirati na
poslu. "Besmislen posao štetno utječe na zdravlje", a osobe koje obavljaju
takav posao sklonije su izlagati svoje zdravlje većem riziku. Pasivni
poslovi koji uzrokuju dekoncentriranost i izazivaju pospanost mogu, zapravo,
biti vrlo stresni.
Prijašnja su istraživanja pokazala da nezanimljivi poslovi mogu uzrokovati
otpuštanje hormona stresa. Rezultati studije temelje se na analizi fizičkih
i psiholoških radnih uvjeta članova 5000 kućanstava. Istraživači su pratili
sudionike u ispitivanju od 1968. do 1991., bilježeći koliko su vremena
ispitanici proveli obavljajući različite vrste posla. Poslovi su
klasificirani na temelju mogućnosti sudjelovanja u odlučivanju, psihološke
zahtjevnosti, sigurnosti, potpore i fizičke zahtjevnosti posla.
Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu "Psychosomatic Medicine".
Prerana smrt najviše je prijetila osobama koje su mogle donositi najmanje
odluka, za razliku od onih koje su donosile mnoge odluke.
Isto tako, osobe koje su obavljale pasivne, nezahtjevne poslove koji
zaposlenima omogućuju malo kontrole, bile su ugroženije od osoba koje su
obavljale aktivan posao.