POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
Samostalna izrada web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć našeg CMS-a. Moderni dizajni za Vašu web stranicu. Korištenje administracije slično je kao Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija te ostvarite svoju prvu web stranicu u trenu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost predstavlja prilagođavanje web stranice svim uređajima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve stranice. SEO optimizacija će omogućiti vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama (poput Google-a) za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Managerski stil ne odnosi samo na upravljanje ljudima, nego isto tako i na
planiranje, organiziranje i vrednovanje ostvarenih rezultata. Stil
upravljanja može se definirati kao poseban način ponašanja managera u radnom
procesu koji utječe na rezultate rada u određenoj organizaciji.
Rukovođenje i upravljanje predstavlja interdisciplinarno područje koje ulazi
u znanstveno područje organizacije i menedžmenta, komunikacija, ekonomije,
informatike, pedagogije, sociologije i psihologije.
Managere kao oduzetnike u svojim poduzetništvima karakterizira
poduzetničko ponašanje koje uvijek želi iskoristiti povoljnu
poduzetničku priliku. Osim osobina kojima raspolaže poduzetnik za uspjeh
je potrebno i znati rukovoditi zaposlenima u poduzetništvu. Poduzetničko
ponašanje prestavlja stalni proces istraživanja, analize, donošenja
odluka, preuzimanja rizika i ostvarenja dobiti. Privatno poduzetništvo
na temelju iskustava u razvijenim zemljama, a također i u Hrvatskoj ima
najučinkovitije ekonomsko poslovanje zahvaljujući ulaganju u management.
Uspješnost
poduzetništva zasniva se na stalnim promjenama i reagiranju na promjene. U
osnovi svih promjena leži kreativnost managera i inoviranje proizvoda i
usluga te visoka kvaliteti novih proizvoda koju jedino može potvrditi
tržište.
U teoriji, a još više u praksi, poznati su mnogi stilovi upravljanja i
vođenja. Ti se stilovi međusobno diferenciraju po brojnim karakteristikama.
Najčešće se kao temeljne sastavnice stila uzimaju osobine managera, njegov
odnos prema suradnicima, iskorištavanje pozicije vlasti i moći što mu je
dodijeljena i odnos prema zadacima što ih treba ostvariti.
Jedna od tipičnih klasifikacija stilova vođenja polazi od toga da se oni
mogu razvrstati s obzirom na korištenje autoriteta.
Prema toj klasifikaciji razlikuju se autokratski, demokratski i
laissez-faire stil vođenja.
AUTOKRATSKI STIL
Autokratski stil je takav stil vođenja gdje je sva vlast koncentrirana u
rukama jedne osobe koja ima neograničenu moć u odlučivanju. Autokratski stil
rukovođenja karakterizira rukovoditelja koji sve aktivnosti planira sam i
donosi sve poslovne odluke. U svom radu autokratski rukovoditelj određuje
zadatke za sve zaposlene i kontrolira njihovo izvršenje.
Vođa-autokrat
zapovijeda primjenjujući kazne i nagrade. Za ovaj su stil karakteristične
jednosmjerne veze. Zadaci, odnosno nalozi, idu od managera prema podređenima
(podređeni su u svakom pogledu podređeni). Oni koji zagovaraju ovakav stil
vođenja drže da je njegova dobra strana što rukovoditelj ima nadmoćan
položaj, što mu povećava moć, a time i u većoj mjeri može utjecati na
izvršavanje zadataka pa i na proizvodnost i profitabilnost. Prednost ovog
stila je obično stalna komunikacija sa zaposlenima i brzo izvršavanje radnih
zadataka.
Nedostatak ovog stila je nemogućnost rukovođenja sa velikim brojem
podređenih.
U autokratskom stilu rukovođenja dolazi do izostanaka kreativnosti,
inovativnosti i dvosmjerne komunikacije podređenih radnika i rukovoditelja.
Autoritet predstavlja organizacijsku moć potrebnu za funkciju managera.
Pomoću autoriteta podređeni se usmjeravaju za izvršenje predviđenih radnih
zadataka. Razlikujemo formalni i osobni autoritet. Formalni autoritet
određuje se prema položaju u organizacijskoj strukturi i on se može
delegirati u obliku ovlaštenja podređenima. Autokratski stil vođenja često
se nadograđuje na formalni autoritet. Osobni autoritet ovisi o
karakteristikama osobe rukovoditelja i on se ne može delegirati na
podređene.
DEMOKRATSKI STIL
Nasuprot autokratskom stilu vođenja, nalazi se demokratski stil. Kod
demokratskog je stila karakteristično da se suradnici uključuju u proces
donošenja odluka. Zaposlenici zapravo nisu podređeni, jer njih rukovodilac
konzultira, oni sudjeluju, odnosno participiraju u donošenju odluka.
Demokratski stil rukovođenja karakterizira rukovoditelja koji većinu
aktivnosti planira sa rukovodećim timom i zajedno donose poslovne odluke. U
svom radu demokratski rukovoditelj potiče kreativnost i inovativnost
podređenih radnika i rukovoditelja.
Ovdje su, za razliku od autokratskog stila, veze dvosmjerne i između
managera i njegovog osoblja kao i između osoblja samog. Temelj ovog stila su
međuljudski odnosi i velika se pozornost posvećuje međuljudskim odnosima.
Zagovornici ovog stila smatraju da će dobri međuljudski odnosi rezultirati
većim zadovoljstvom zaposlenih, a da će to zadovoljstvo u konačnici dati i
bolje rezultate. Nema sumnje da poklonici autokratskog stila imaju uglavnom
negativan stav prema podređenima što se, kada je ekstremno izražen iskazuje
kao nepovjerenje, omalovažavanje i arogancija. Nasuprot tome, rukovoditelji
demokratskog stila su pozitivno orijentirani, imaju razumijevanja, ohrabruju
svoje uposlenike i pružaju im podršku.
LEISSEZ-FAIRE STIL
Leissez-faire stil vođenja je zapravo vođenje s minimalnim uplitanjem
managera u rad zaposlenika, koji u ovom slučaju imaju odriješene ruke i
visoki stupanj slobode odlučivati o vlastitom ponašanju u radu. Manager
"odriješenih ruku" koristi svoju moć, ako je uopće koristi, u vrlo maloj
mjeri dajući podređenima visok stupanj neovisnosti u njihovim postupcima.
Ovakvi vođe dopuštaju podređenima da postave svoje vlastite ciljeve i odrede
sredstva za njihovo ostvarenje. Zaposlenima je prepušteno samostalno
određivanje ciljeve i određivanje sredstva za njihovo postizavanje, a uloga
se managera svodi na pomaganje u radu u prvom redu pribavljanjem potrebnih
informacija za rad i povezivanjem s vanjskim okružjem.
Smatra se da je ovaj stil vođenja primjenjiv u tvrtkama s visokoobrazovanim
kadrovima gdje su zaposlenici zapravo specijalisti u svom području i trebaju
imati slobodu u svom ekspertnom djelovanju.
Za razliku od teorija stila koje stil smatraju temeljnim čimbenikom uspjeha
organizacije, kontingencijske (situacijske) teorije polaze od pretpostavke
kako je uspješno rukovođenje uvjetovano specifičnim odnosom managera,
zaposlenih i situacije u kojoj djeluju. Ove teorije, za razliku od
prethodnih, unose još i promjenjivost situacije kao novu dimenzije koja
obilježava rukovođenje.
Prvi bitan čimbenik situacijskog modela su dva osnovna stila zasnovana na
različitoj orijentaciji i motivaciji managera od kojih je prvi orijentiran
na zadatke, drugi na međuljudske odnose, a jedan i drugi su vezani za
ličnost managera.
Drugi bitan čimbenik modela je povoljnost situacije koju određuju: odnos
između vođe i članova, strukture zadatka i pozicija moći. Kod takvog
poimanja stila vođenja nema smisla govoriti o uspješnom ili neuspješnom
rukovoditelju nego je ispravnije govoriti o rukovoditelju koji je uspješan u
jednoj, a neuspješan u drugoj situaciji. Zbog toga bi osim rada na sustavnom
poučavanju i osposobljavanju managera, trebalo izgrađivati organizacijsko
okružje u kojem bi rukovoditelji mogli biti učinkoviti. lako se razmatrane
teorije vođenja čine na prvi pogled suprotstavljene i međusobno
isključujuće, one se poglavito razlikuju u naglašavanju pojedinog vida vrlo
složenog fenomena rukovođenja.
Uz različitost pristupa valja ih smatrati komplementarnima i uočiti njihove
unutarnje sličnosti koje ističu da uspješno rukovođenje ovisi o samom
rukovoditelju i njegovim odlikama, stilu vođenja koji primjenjuje,
karakteristikama zaposlenih i mnogobrojnim situacijskim čimbenicima.
LIKERTOVI STILOVI
Postoje i druge teorije razlikovanja stilova npr. Likertova četiri stila
upravljanja:
Profesor Rensis Likert i njegovi suradnici s Universty of Michigan
proučavali su tijekom tri desetljeća, načine i stilove vodstva. Likert vidi
uspješnog vođu kao osobu snažno orjentiranu na podređene, osobu koja se u
održavanju skladnog funkcioniranja svih djelova cjeline oslanja na
komunikaciju.
Likert predlaže četiri stila upravljanja:
Stil 1
Opisuje se kao "ekstremno-autoritativni"; ovakav vođa je vrlo autokratski
orjentiran, ima malo povjerenja u podređene, motivira strahom i kaznom samo
povremeno nagrađuje.
Stil 2
Naziva se "benevolentno autokrativni". Vođe ovog stila imaju
pokroviteljsko povjerenje u podređene, motiviraju nagradom te samo ponekad
kaznom i strahom, usvajaju neke ideje i mišljenja podređenih, ali sa čvrstom
kontrolom pomoću politike.
Stil 3
Označuje se kao "konzultativni". Vođe imaju veliko, ali ne potpuno
povjerenje u podređene, obično pokušavaju iskoristiti ideje i mišljenja
podređenih, a dopuštaju da se specifične odluke donose na nižim razinama.
Stil 4
Likert ga naziva "participativno-skupnim" stilom. Vođe ovog stila imaju u
svim situacijama potpuno povjerenje u podređene, uvijek konstruktivno
koriste ideje i mišljenja podređenih.
Likert je ustanovio da oni menedžeri koji primjenjuju "stil 4" imaju najviše
uspjeha kao vođe.
KOMUNIKACIJA
Komunikacija je važna za uspješno ostvarivanje svih funkcija rukovođenja,
ali je najvažnija za ostvarivanje funkcije vođenja. Komunikacija je prijenos
informacija od pošiljatelja primatelju uz uvjet da je primatelj razumije, a
u organizaciji ili ustanovi ona je sredstvo povezivanja ljudi na ostvarenju
zajedničkog cilja.
Osnovna je svrha komunikacije usmjeravanje aktivnosti i provođenje promjena
važnih za razvoj i unapređivanje. Razvoj poduzetničkog i tržišnog
gospodarstva znači i politiku "otvorenog društva": u svijetu sve veće
povezanosti političkih i gospodarskih procesa male su zemlje upućene na
svjetsko tržište i na veću privrednu, društvenu i komunikacijsku otvorenost
političkim sustavima i savezima iz neposrednog nacionalnog okruženja. Taj
proces stavlja našu menadžersku i novonastajuću poduzetničku elitu pred nove
izazove - izazove međunarodnog komuniciranja i traženja svog mjesta na
međunarodnom tržištu roba, kapitala, radne snage i informacija.
Bez kvalitetne komunikacije jednostavno
nije moguće ostvariti rukovodne funkcije: utvrditi i provesti ciljeve,
izraditi planove, organizirati ljude i druge potrebne resurse, odabrati
kadrove i brinuti o njihovom razvitku, voditi, motivirati i stvarati
pozitivnu klimu te objektivno vrednovati postignuća pojedinaca i
organizacije u cjelini. Komunikacijski proces uključuje pošiljatelja poruke,
prijenos poruke kroz izabrani kanal i primatelja. Komunikacijski proces
započinje s pošiljateljem koji ima zamisao ili ideju koju, kodiranu na
primatelju razumljiv način, prenosi kanalom koji ih povezuje (telefonom,
telefaksom, računalom). Komunikacija nije ostvarena dok je primatelj ne
primi i shvati u cijelosti, tj. dok nije postignuto razumijevanje. Treba
imati u vidu da komunikacija može biti narušena utjecajem "buke", nečim što
ometa komunikaciju kao što je loš tehnički prijenos poruke, nejasni sadržaj,
predrasude primatelja ili razlika u sustavu vrijednosti između pošiljatelja
i primatelja. Razumljivo je da nije bitna količina informacija koliko je
važno imati odgovarajuće informacije.
U svakoj konkretnoj prilici efikasno komuniciranje pretpostavlja jasnu
svijest o ciljevima poslovanja i selekciju informacija s kojima se ide u
komunikacijske procese unutar i izvan organizacije. Jedna je od pretpostavki
uspješnog komuniciranja i jasno poznavanje komunikacijskih linija i
razlikovanje formalnih i neformalnih sustava komuniciranja u poduzećima.
Tradicionalni tijek kolanja informacija - "odozgo" prema "dolje" svojstven
je organizaciji s autoritarnim vođenjem. Pokazano je da se informacije koje
idu isključivo tim hijerarhijskim putem izobličuju (deformiraju). Budući da
se takvo komuniciranje pokazalo višestruko štetnim, u suvremenim se
organizacijama komunikacija nastoji ostvariti u svim smjerovima: prema
"dolje", prema "gore" i bočno (horizontalno). Komunikacija se uglavnom ostvaruje
pismeno, usmeno i neverbalno, a svaki od tih oblika komuniciranja ima svoje
prednosti i slabosti.
Komunikacija prema dolje. Danas se u nas često naglašava važnost baš
komunikacije ovog tipa: od vrha upravljačke piramide do radnika za strojem
ili službenika za radnim stolom. Ipak, valja biti oprezan. Nije to jedini
tip komunikacije koji donosi rezultate, bez obzira što vlasnici poduzeća i
menadžeri u sadašnjim, često kaotičnim prilikama žele čvrsto držati kontrolu
u svojim rukama!
Komunikacija prema gore. To je komuniciranje koje ide od podređenih ka
nadređenima. Bez obzira što neformalni kanali komuniciranja u svakoj radnoj
sredini "iskrivljuju" službene informacije, pamentni menadžeri trebali bi
poticati komunikaciju prema gore i kroz službene i kroz neslužbene kanale
informiranja, nagrađujući prvenstveno objektivni prijenos informacija. Čak i
po cijenu nekih neugodnih istina po upravu trgovačkog društva!
Ovaj tip komunikacije obično nije zapovijedan i češće postoji u demokratskom
i participativnom rukovođenju ljudima. Tipična sredstva komunikacije prema
gore su - osim linije zapovjedanja - sustavi prijedloga, procedure molbi i
prigovora, sustavi pritužbi, savjetovanja, zajedničko postavljanje ciljeva,
skupni sastanci, otvoreni interviewi i sl.
Bočne komunikacije. Ovdje je riječ o horizontalnom protoku informacija
između ljudi, socioprofesionalnih grupa istih ili sličnih organizacijskih
razina i o dijagonalnom protoku informacija između ljudi različitih
organizacijskih razina a koji nisu u izravnom hijerarhijskom odnosu. Bočne
komunikacije koriste se za ubrzavanje protoka informacija, poboljšanje
razumijevanja i koordiniranja napora za ostvarenje organizacijskih ciljeva.
Treba ih koristiti pažljivo - kako bismo izbjegli prekompliciranu formalnu
strukturu komuniciranja kada to ima smisla a istodobno je ne bismo na dulji
rok doveli u pitanje. Inače, može se dogoditi da se rađa nova struktura
komunikacijskih kanala koja polako nagriza postojeći sustav komuniciranja ne
dovodeći i do veće organizacijske, radne i profitne efikasnosti.
U komunikaciji se pojavljuju prekidi i prepreke
uzrokovani, među ostalim: neodgovarajućom pripremom, loše izrečenom porukom,
gubitkom dijelova informacije, nepozornim slušanjem i preranim
zaključivanjem, nepovjerenjem prema pošiljatelju poruke, preopterećenošću
informacijama.
Prepreke u komunikaciji mogu se prevladati ako pošiljatelj, razjasni sebi
kakvu informaciju želi prenijeti i što njom želi postići, koristi simbole i
terminologiju koji su posve jasni primatelju, prije slanja provjeri
razumljivost poruke na osobama sličnim primatelju, poruku vjerodostojno
prenese, tj. uskladi način prenošenja s njezinim sadržajem, zatraži povratnu
informaciju kako bi bio siguran da je informacija pravilno shvaćena, skrbi o
čuvstvenom vidu poruke i dostojanstvu osobe koja je prima, zna slušati
(prestane pričati, pokaže razumijevanje, koncentrira se, bude strpljiv,
kontrolira svoju narav, pažljivo analizira i pita ako mu što nije jasno).
INTERNET
Danas u svijetu postaje uobičajenom i svakodnevnom praksom korištenje
elektronskih medija u komunikaciji. Računalska industrija je do te mjere
razvila hardware i softvvare za brzu i pouzdanu komunikaciju između
pojedinaca te između tvrtki, da njihovo korištenje već postaje dijelom opće
kulture suvremena čovjeka. Održavanje telekonferencija u zamjenu za sastanke
osoblja s udaljenih lokacija već uvelike provode tvrtke širom svijeta, a
elektronsku pošta (E-mail) i WWW-stranice koriste i tvrtke i pojedinci.
Internet - svjetska informacijska mreža omogućuje trenutno korištenje izvora
informacija iz cijelog svijeta - danas već ima više od 90 milijuna
korisnika.
SASTANCI
U managerske stilove vođenja i upravljanja spada i stil održavanja
sastanaka. Rijetko je koji organizator sastanaka svjestan činjenice da su
oni skupi, da se na njima provode tisuće sati, da od njih često ima malo
koristi u odnosu na potrošeno vrijeme (novac) i da bi bilo korisnije dio
toga novca utrošiti na informatičku i telekomunikacijsku tehnologiju i tako
racionalizirati komuniciranje. Preveliki broj sastanaka siguran je znak loše
organizacije. Unatoč tome, neki su sastanci neizbježni, a unutar tvrtke
često i poželjni, osobito oni kojima je svrha upoznati i naučiti nešto novo,
razmijeniti iskustva ili uskladiti gledišta o stručnim pitanjima i sl.
Sastanci unutar tvrtke su jedan od najučestalijih oblika razmjene
informacija i sredstvo komunikacije zaposlenih. Oni daju određeno obilježje
pojedinoj tvrtki i vrlo jasno predstavljaju voditeljske i stručne
sposobnosti managera i odražavaju organizacijsku klimu.
Da bi sastanak postigao svoju svrhu, njegovoj organizaciji treba pristupiti
odgovorno i uvažavati pravila ponašanja koja jamče njegovu korisnost.
Priprema sastanka obično započinje njegovom tehničkom pripremom:
Izbjegavajte sastanak ako se ista informacija može dati putem memo-a, emaila
ili kratkog izvještaja.
Vrijeme održavanja mora biti usklađeno s obvezama pozvanih kako bez osobita
razloga ne bi izostali i kako bi na njemu dali odgovarajući doprinos.
Mjesto održavanja je najčešće u tvrtki, ali ako je izvan nje, treba
organizirati dolazak pozvanih.
Prostor i namještaj trebaju biti u funkciji stvaranja odgovarajuće klime,
omogućiti primjerene oblike rada (plenarni, grupni).
Oprema (sredstva i pomagala) trebaju omogućiti kvalitetan prikaz planiranih
sadržaja.
Osigurati odgovarajući pisani ili drugi radni materijali za uporabu tijekom
sastanka.
Zadužite što više sudionika za pripremu sastanka. Napravite detaljnu listu
zaduženja sa sastanka. Pratite izvršavanje zadataka.
Poziv (uglavnom pisani) treba uputiti svima ili istaknuti na oglasnoj ploči.
U njemu neka je potpuna obavijest o sastanku što predstoji (tko, što, zašto,
kada, gdje i za koga organizira sastanak). Na pozivu za sastanak stavite
nekoliko pitanja (najviše 5) kao poticaj za pripremu, raspravu i odluke.
Osiguravanje i vođenje zapisnika (bilježaka) o rezultatima sastanka. Upisom
događaja i zapažanja u dnevnik doći će se do saznanja koje aktivnosti
unapređuju kvalitetu sastanka, a koje čine da je sastanak gubljenje vremena.
Pored tehniče pripreme, bitna je i sadržajna priprema koja podrazumijeva:
Jasno definiranje cilja sastanka, tj. svrhe koju treba postići na sastanku.
Kontaktirajte sa što više relevantnih osoba prije sastanka.
Šire određenje problema. Ako je problem stručne naravi, onda manager kao
predsjedavajući mora pripremiti kratke uvodne napomene.
U slučaju stručne teme predvidjeti tko će biti nositelj uvodnog izlaganja i
kakve su obveze prema toj osobi (pravodobno obavještavanje, konzultativni
razgovor, dolazak, doček, odlazak, honorar i sl.).
Način rada treba biti u funkciji problema koji je na dnevnom redu što će
omogućiti najbolje moguće rješavanje problema. Treba predvidjeti način
vođenja diskusije i kako će se iz nje izvesti ključni zaključci.
Moguće je da će zaključci nekoga obvezati na određene aktivnosti. U tom
slučaju treba planirati i kome će se dodijeliti obveze i kada ih taj
suradnik mora ostvariti.
Valja izraditi kraći podsjetnik za održavanje sastanka gdje će se popisati
sve sastavnice kao što su: cilj, natuknice za uvodnu riječ, struktura
dnevnog reda s nositeljima pojedinih točaka, način odvijanja rasprave,
mogući prijedlozi zaključaka, odluke i si.
ODRŽAVANJE SASTANAKA
Sastanak treba započeti u točno određeno vrijeme jer je točnost već prvi
formalni dokaz njegove ozbiljnosti. U uvodnoj riječi treba, ako to tematika
nalaže, povezati sadržaj toga sastanka s nekim od prethodnih, s prije
donesenim zaključcima i ukazati na razloge zbog kojih je do njega došlo te
koristi koje bi trebalo polučiti njegovim održavanjem. Ako je na dnevnom
redu stručna tema onda treba objasniti razloge zbog kojih je odabrana, te na
koja pitanja se obradom teme želi dobiti odgovor. Nakon odmjerenog uvodnog
izlaganja stručnjaka (poželjno je da, bez obzira o kojoj je tematici riječ,
stručna pitanja obrazlaže onaj tko je svojim teorijskim i praktičnim znanjem
dobar poznavatelj teme) valja izbjegavati administrativno-birokratski
pristup stručnim pitanjima. Način vođenja rasprave treba biti takav da je
svakome omogućeno sudjelovanje u njoj, ali stručna i tehnička koordinacija
rasprave treba biti takva da se jasno luče bitna od sporednih pitanja. Isto
je tako važno ukazati na značaj ispravnog metodološkog puta dolaženja do
spoznaja, jer je većina stručnih problema koji se stavljaju na dnevni red i
teorijski i empirijski istražena te o njima postoji znanstveno utemeljen sud
što ga pojedinačni dojmovi teško mogu ugrožavati i ozbiljno osporavati, ali
ga mogu obogaćivati. Nakon rasprave dolazi najvažnija faza - izvođenje
zaključaka kao sinteze izlaganja i rasprave. U ovoj se fazi prepoznaje
kompetencija managera u uravnoteživanju mogućih suprotnih gledišta,
povezivanju stručnih promišljanja i neposredne stvarnosti te predlaganju
takvih odluka koje će uzrokovati pozitivne promjene. Jedan od osnovnih
razloga zašto se sastanci smatraju beskorisnim jest u činjenici da se
dogovoreno ne ostvaruje, da se o aktivnostima poduzetim nakon sastanka ne
obavještava dovoljno. Treba činite stalne i sustavne napore za unapređenje
sastanaka. Stanje će se promijeniti ako se nakon sastanka sastavi sažet
prikaz problema o kojima je bilo riječi i dogovorenim rješenjima pa se
prikaz dostavi sudionicima sastanka. Ako su na sastanku bile dogovorene
akcije što će se poduzeti, onda o njihovu provođenju treba voditi brigu i,
na koncu, sudionike valja na sljedećem sastanku obavijestiti što je u
međuvremenu učinjeno. Imajte trajnu tendenciju za smanjivanjem broja
sastanaka i skraćivanjem vremena njihova trajanja.
U visokim tehnologijama, sastanci su skupi (vremenski) i gubitci zbog
nesupješnih sastanaka su veliki trošak firmi. Ukoliko se ista informacija
može dati putem telefona ili e-maila, ili pisanim putem, ili na isti način
se mogu razmjeniti mišljenja i informacija, sastanak možda i nije neophodan.
Procjena uspješnosti sastanka na najvišem nivou u prosjeku je 50%, ali prema
dolje (hijerarhiji) se smanjuje (sve ih je više nezadovoljnih)
PROBLEMI SASTANKA
Najčešći problemi sastanaka:
Skretanje s teme, nema dnevnog reda, dugo traje,
Nepripremljenost, nezavršenost, neorganiziranost,
Resprava o nebitnim stvarima, kašnjenje, nedjelotvornost donošenja odluka,
prekidanja
Pojedinici dominiraju, nema objave rezultata i pratećih aktivnosti, odgođeni
sastanci
POJEDINAC KAO SUDIONIK SASTANKA
Potrebno je razmotriti slijedeća pitanja:
Pojedinac kao pojava
Stas, njega vanjštine, odijevanje, sjedenje, pogled
Njegovo zanimanje
Terminologija
Viđenje sa stajališta svoje struke
Sklonost precijeniti važnost svog područja
Kao ličnost
Introvertiran – ekstravertiran
Introvertiran: zatvoren u sebe, plah, nesklon iznošenju mišljenja, treba
poticaj na sudjelovanje
Ekstravertiran: otvoren, ponekad i previše prodoran, lako kaže svoje
mišljenje, treba ga kočiti nekad da ne nameće svoje mišljenje
Tip A –tip B
Tip A: uvijek u žurbi i uvijek kasni, stalno želi ubrzati sve, pretjerana
gestikulacija, brz govor, nestrpljiv, prekida druge dok govore, pretjerano
natjecateljski duh, zapostavlja sve zbog karijere, osjećaju da su samo one
“koje su sposobne obaviti posao”
Autoritarna ličnost: sklona čvrstoj ruci, u ulozi podređenog pokorna i
popustljiva, pokorava se pravilima grupe, nesklona promjenama,
nefleksibilna.
ZABLUDE O SASTANCIMA
U nastavku su iznesene istine, a zablude su obratno
Istina je: da su manje grupe djelotvornije, komunikacija je produkt
djelovanja, rješenja nastaju ozbiljnim radom, sudionici su odgovorni za
prateće akcije, svako ima svoje shvaćanje iznesenog, diskusija sama po sebi
ne može dovesti do akcije
SAZVATI ILI NE SASTANAK ili mu prisustvovati
Što želim da bude ostvareno nakon sastanka
Najbolji način iskorištenja vremena svog i drugih je pripremljenost za
sastanak
Postojanje ovlaštenja za rješenja
Može li umjesto njega više kratkih susreta
OPĆA PSIHIČKA PRIPREMA
Pozitivni stavovi prema sudionicima
“mi” umjesto “ja”
priprema za izražavanje povjerenja i visokih očekivanja od sudionika
nešto pozitivno za početak i kraj sastanka.
DNEVNI RED JE IZUZETNO VAŽAN
Njime se kontrolira sastanak
Temelj zapisnika, sam sugerira željene rezultate
Treba se o njemu konzultirati sa sudionicima prije
Dnevni red treba biti detaljniji po mogućnosti i odlučan
8 KORAKA ZA PRIPREMU SASTANKA:
1. svrha
2. vrsta (informativni, rješavanje problema, opći, ..)
3. sudionici
4. informiranje sudionika
5. vrijeme, mjesto, trajanje
6. prijedlog dnevnog reda
7. zapisnik
8. realizacija dogovorenog (odrediti nosioce i rok obavljanja)
TIJEK SASTANKA
• uvodni govor predsjedavajućeg (3-5 min): navesti ciljeve, postupke,
nabaviti čvrste sigurne podatke potrebne za diskusiju, označiti ograničenja
i domene rješenja, revidiranje dnevnog reda zbog mogućih promjena
Kako stvoriti bolje šanse za svoj prijedlog:
• upoznati neke osobe prije sastanka sa prijedlogom
• voditelja pridobiti
• doći što ranije za promotriti raspoloženje
• ne uključivati se u nevažne točke
• u prvih 5 minuta najveći je utjecajni potencijal, 15-20 min poslije smo u
defanzivi i prijedlog ima male šanse
• jasno, glasno i duže od 30 sec, brže jer to ostavlja dojam angažiranosti.
• Zaključiti sastanak treba: točno u dogovoreno vrijeme, prije kraja
iznijeti sažetak (inače ostaju nejasni zaključci i podjela odgovornosti za
akcije)
VODITELJEV PODSJETNIK
1. Predviditi što će se dogoditi
2. Samo nužni učesnici
3. Svoja uloga, pozicija, moć u odnosu na druge
4. Ograničiti broj predmeta
5. Priprema prijedloga dnevnog reda
6. Doći prije vremena
7. Uklopiti se u grupu
8. Započeti na vrijeme (i započeti odrješito “sada je vrijem za ozbiljan
posao”)
9. Sve obavijesti što prije podijeliti
10. Objava namjene, ciljeve i trajanje
11. Ako neko zakasni, ne obaziri se sine, ne ponavljaj ništa
12. Cilj povremeno ponoviti
13. Biti uzor grupi
14. Biti nepristran ili pokušati sakriti pristranost
15. Odvojiti činjenice od vjerovanja
16. Vremenski ritam sastanka, neka se kreće bez velikih pauza
17. Oprez na moguće nagomilavanje emocija
18. Tražiti doprinose drugih
19. Postići osjećaj kod drugih da doprinose sastanku, da osjećaju svoj
značaj
20. Razjašnjivanje svega i ići korak po korak, razdijeliti probleme
21. Zaštititi slabije
22. Završetak – učiniti sažetak i zaključke povezati s početnim ciljem,
pozitivni završetak