POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
IZRADA WEB STRANICA, POVOLJNO I KVALITETNO
Izrada web stranica po izuzetno povoljnim cijenama. Izrada internet stranica koje možete uvijek samostalno ažurirati bez ikakvih dodatnih troškova. Objavite neograničeni broj tekstova, objavite sve ponude, akcije, oglase, kataloge...
Link za opširnije informacije o povoljnoj izradi kvalitetnih CMS web stranica
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
Novo u ponudi za poduzetnike: samostalna izrada web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć našeg CMS-a. Moderni dizajni za Vašu web stranice. Korištenje administracije slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija te ostvarite svoju prvu web stranicu u trenu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica predstavlja prilagođavanje web stranice svim uređajima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve stranice. SEO optimizacija će omogućiti vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama (poput Google-a) za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna podrška za internet marketing...
Imati dobre web stranice danas je gotovo neizbježno za bilo koju tvrtku ili organizaciju koja želi biti prisutna na tržištu. Evo razloga zašto bi trebali imati web stranice:
Dostupnost 24/7: Web stranice su dostupne 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu, što omogućuje kupcima da se informiraju o proizvodima i uslugama u bilo koje vrijeme.
Povećanje vidljivosti: Web stranice mogu pomoći tvrtkama da budu vidljivije na internetu, što može povećati broj posjetitelja i potencijalnih kupaca.
Predstavljanje tvrtke: Web stranice omogućuju tvrtkama da predstave svoje proizvode i usluge, povijest tvrtke, misiju i viziju, te da se razlikuju od konkurencije.
Komunikacija s kupcima: Web stranice omogućuju tvrtkama da komuniciraju s kupcima putem e-pošte, mailing lista, chatova, foruma, društvenih mreža...
Prodaja proizvoda i usluga: Web stranice omogućuju tvrtkama da prodaju svoje proizvode i usluge online, što može biti vrlo profitabilno i prikladno za kupce.
Branding: Web stranice su važan alat za branding, jer mogu pomoći u izgradnji prepoznatljivosti brenda, te u stvaranju pozitivne percepcije o tvrtki i njezinim proizvodima i uslugama.
Analitika i praćenje rezultata: Web stranice omogućuju tvrtkama da prate i analiziraju posjetitelje, te da bolje razumiju svoje kupce i poboljšaju svoj marketing.
Sve u svemu, web stranice su važan alat za tvrtke koje žele biti konkurentne na tržištu, te komunicirati i prodavati svoje proizvode i usluge na najučinkovitiji način.
Priopćenje sa sjednice Izvršnog odbora Hrvatske udruge banaka o osnivanju
Hrvatskog registra obveza po kreditima (HROK)
29.1.2004.
KREDITNI REGISTAR U HRVATSKOJ
Kreditni registri su banke podataka koje skupljaju, održavaju i
distribuiraju podatke o kreditnim obvezama potrošača. Ovo je možda
najopćenitija definicija institucije kreditnog registra, kojeg ću u
nastavku teksta nazivati Registar, iako se u raznim zemljama, čak istog
jezičnog područja različito nazivaju: Credit Bureau (SAD), Credit
Referencing Agency (V. Britanija), Centrale rischi (Italija), KSV –
Kreditschutzverband (Austrija), Auskunftei (Njemačka), ZEK - ZentralEvidenz
Kredite (Švicarska), a prva verzija takvog projekta u Hrvatskoj bila je
poznata pod nazivom HROK -Hrvatski registar obveza po kreditima.
Iz osnovne definicije se vide tri glavne uloge Registra.
Prva je skupljanje podataka i tu je jasno da što su podaci potpuniji, to će
biti veća njihova vrijednost, jer će se dobiti cjelokupna slika o
zaduženosti svakog potrošača.
Druga uloga je održavanje tih podataka, što obuhvaća ažuriranje banke
podataka kako pristižu novi zapisi, kao i provjeru podataka, te mogućnost
ispravljanja eventualnih pogrešaka. U tom postupku,
možemo reći da se "podaci" pretvaraju u "informacije" jer se uključuju u
postojeće zapise o potrošačima i na taj način se dobiva informacija o stanju
zaduženosti.
Treća uloga je distribucija informacija u obliku kakvog korisnici trebaju za
učinkovito donošenje odluka.
"Kreditni izvještaj" je glavni "proizvod" Registra i on mora biti dovoljno
sažet da se brzo dobije opća slika o nekom potrošaču, a u isto vrijeme mora
omogućiti detaljni pregled svih postojećih (i prošlih) obveza tog potrošača.
U praksi Registar funkcionira tako da dobiva podatke od svih korisnika, sa
stanjem svih kreditnih računa na kraju mjeseca. Zauzvrat, svaki korisnik ima
pravo od Registra dobiti informacije (kreditni izvještaj) o potrošačima, pod
uvjetima reguliranim pravilnikom.
Osnovno pravilo je da korisnik smije postaviti upit Registru (nabaviti
kreditni izvještaj) samo kad ima legitimni zahtjev za kreditnom povlasticom.
Ovo pravilo je u cilju očuvanja privatnosti informacija, a zahtjevom za
kreditom, potrošač daje financijskoj instituciji dopuštenje za provjerom
podataka.
Osim podataka dobivenih od korisnika, Registar može sadržati i "javne
informacije", najčešće upise u trgovačke registre, telefonske imenike,
sudske registre (presude) i sl.
U ovom članku naziv "korisnik" se odnosi na kreditne institucije koje
koriste Registar (npr. banke), a naziv "potrošač" se odnosi na subjekte o
kojima Registar skuplja podatke, a to mogu biti i pravne
i fizičke osobe.
Načelo uzajamnosti
Registri kredita postoje već više od dva stoljeća i poznat je statut jednog
engleskog registra iz 1801. godine koji već naglašava princip uzajamnosti,
tj. da samo oni koji daju podatke imaju pravo dobivati informacije. Isto
tako navodi etičke standarde koji se moraju poštovati da bi svi korisnici
registra mogli u punoj mjeri iskoristiti prednosti koje pruža njegovo
postojanje.
Načelo uzajamnosti vrijedi danas u svim zemljama koje imaju registre i to na
svim razinama korisnika, jer moguće je imati korisnike koji imaju pristup
samo negativnim informacijama.
Registar ne donosi odluke
Važno je naglasiti da Registar ne donosi odluke o kreditima, tj. ne određuje
"bonitet" nekog potencijalnog dužnika, već samo daje objektivne informacije
o prethodnom izvršavanju njegovih
kreditnih obveza. Banka korisnik će uključiti te informacije u svoju
normalnu proceduru odobravanja kreditnih zahtjeva i ovisno o kreditnom
proizvodu, informacije dobivene od Registra imat će veću ili manju težinu
pri donošenju odluke. Posjedovanje takvih informacija omogućit će svim
vjerovnicima smanjenje rizika kredita, jer će spriječiti dodjelu kredita
dijelu tražitelja za koje se bonitet ne bi mogao dobro procijeniti, no isto
tako oni vjerovnici koji bolje mogu birati svoje dužnike, zadržat će
prednost i nadalje imati relativno bolje rezultate.
Prednosti Registra
Prednosti koje donosi Registar odnose se na sve aktere financijskog tržišta:
na potrošače, na sve financijske institucije koje im daju kreditne
povlastice, kao i na institucije koje obavljaju nadzor nad financijskim
poslovanjem.
Najveće prednosti su za potrošače kojima je u interesu da ih njihov
financijski partner "bolje" poznaje, naravno kad nemaju ništa za skrivati.
Na taj način, razumno koristeći kreditne povlastice
mogu bolje i više kupiti, istovremeno postižući povoljnije uvjete
kreditiranja.
Za one potrošače koji možda ne mogu dobro sami ocijeniti svoje obveze po
kreditima, zahvaljujući informacijama koje Registar ima, banka će, ne
odobrivši kreditni zahtjev, vjerojatno uspjeti spriječiti prezaduženost
potrošača, i na taj način ih sačuvati od neugodnih situacija u koje bi ih
dovelo nepodmirivanje obveza.
U zemljama u kojima nema kreditnog registra, loše odluke banaka i njihovi
gubici moraju se nadoknaditi na cijelom tržištu, tako da se može postaviti
jednostavno pitanje:
Zašto da "dobri" plaćaju za "loše"?
Eliminiranjem potencijalnih "loših", ostalima se može ponuditi manja kamatna
stopa, i tako pojeftiniti kredite, te ih otvoriti širem krugu potrošača.
Kao zaštita potrošača, u nekim zemljama postoje komisije koje pokušavaju na
"prijateljski" način riješiti problem prezaduženosti potrošača (kad oni više
ne dospijevaju otplaćivati svoje obveze),
prije moguće sudske intervencije. To naravno, smanjuje i troškove i
opterećenost sudova.
Te komisije mogu ustanoviti odgovornost financijske institucije koja je
agresivnom komercijalnom politikom zapravo natjerala potrošača da kupi neku
robu na kredit koji nije niti imao šanse uredno
otplaćivati. U takvim slučajevima, komisija može potpuno osloboditi
potrošača vraćanja kredita, a za ostale može produljiti rok otplate,
smanjiti kamatnu stopu i na svaki drugi način pokušati da ne
dođe do krajnjeg (sudskog) rješenja kod kojeg zapravo svi gube. Postojanje
registra tada omogućuje precizno utvrđivanje odgovornosti i može odrediti
redoslijed naplate kod stečaja i ovrhe.
Za korisnike Registra, direktna prednost je da informacije koje on
distribuira omogućuju bolju kontrolu kreditnog rizika.
S potpunom "kreditnom poviješću" potrošača, lakše je ocijeniti njegov
bonitet i donijeti pravilnu odluku. Vrlo brzo, to se prevodi u manje gubitke
po kreditima, što smanjuje sredstva koja se moraju za to rezervirati.
Istovremeno, bolja i efikasnija selekcija dopušta
povećanje ponude. Boljim poznavanjem potrošača, banke i ostale institucije
mogu razviti odnos s njima, preciznije usmjeriti ponudu, ponuditi
konkurentnije uvjete i na taj način povećati prodaju
svojih proizvoda, i to ne samo kreditnih.
Pod efikasnijom selekcijom podrazumijeva se i brža
procedura odobravanja zahtjeva, kao i vjerojatno smanjenje traženja
garancija, jamaca i ostalih uvjeta za one koji su "kreditno sposobni".
Za državne ustanove koje nadziru financijsko tržište, lakše je ocijeniti (i
klasificirati) sumnjiva potraživanja banaka, ako se zna da su one bile
obvezne nabaviti kreditni izvještaj, prije odobravanja svakog kredita. Na
taj način je lakše postaviti pitanje odgovornosti za dodjelu loših kredita
koji mogu dovesti i do problema likvidnosti pojedinih institucija.
Statistički podaci i analize koje Registar može sintetizirati iz svoje banke
podataka, vrlo su korisni pokazatelji kretanja u kreditnoj industriji, a i
na širem planu, o prodaji potrošačkih dobara na kredit,
zaduženosti poduzeća i kućanstava i drugim gospodarstvenim pokazateljima.
Kao dodatna prednost u stabilnom sustavu, može se pretpostaviti da će
olakšanje pristupa sredstvima (tj. povećanje kredita i rast kreditne
industrije), povećati prodaju i investicije, što opet znači i veću
proizvodnju i općenito pozitivno kretanje gospodarstva zemlje.
Kao zaključak treba spomenuti da neće postojanje Registra samo po sebi
dovesti do svih tih prednosti, nego pravilno korištenje njegovih informacija
i disciplina prije svega financijskih institucija u davanju kreditnih
povlastica.
Pozitivni ili negativni Registar
Osnovno pitanje pri definiranju modela Registra jest da li on sadrži samo
informacije o "neurednim" plaćanjima (tzv. negativne informacije ili "crna
lista") ili ima i potpune informacije o svim odobrenim kreditnim
povlasticama (tzv. pozitivne informacije).
Gledajući na iskustva u drugim zemljama, može se reći da sve više prevladava
model "punog" kreditnog registra sa svim podacima (pozitivnim i negativnim).
To pogotovo vrijedi u tranzicijskim zemljama koje su tek posljednjih godina
krenule u razvoj registra (Poljska, Češka, Slovenija, Slovačka).
Osnovni argumenti za uključivanje pozitivnih (tj. SVIH kreditnih pozicija)
informacija su:
● prevencija "prezaduživanja" - potpuna
slika zaduženosti podnosioca zahtjeva nije moguće "zaboraviti" deklarirati
ostale obveze, a to se zna događati i uz "pomoć" posrednika u dobivanju
kredita, koji ima financijski interes u ostvarivanju kredita omogućuje
povremenu
● kontrolu otvorenih računa, ne samo kod odobravanja zahtjeva - na
taj način banka može pravovremeno intervenirati i istovremeno lakše
procijeniti sumnjiva potraživanja
● ažurnost registra - samo negativna
lista u startu kasni barem 3 mjeseca, a kad se netko na njoj nađe, šteta je
već učinjena, a u međuvremenu je još vjerovnika moglo biti oštećeno, jer
nisu imali potpunu informaciju odgovornost banke je veća, jer ne može reći
da nije znala za ostale obveze, a to može olakšati sudu odrediti redoslijed
naplate i/ili postupak ovrhe nema negativnu konotaciju "crne" liste
● bankama je jednostavniji postupak
"prijave" - nema potrebe za informatičku (ili
subjektivnu) pretragu računa za "prijaviti" negativnoj listi, šalju se sve
pozicije, a isto tako nema problema s usuglašavanjem kriterija za "prijavu"
(iznos, kašnjenje, tip kredita)
Argumenti za samo negativnu ("crnu") listu:
● manja investicija i troškovi
● jednostavnija upotreba, umjesto
analiziranja informacija, upotrebljava se kao lista za isključenje ("nokaut
lista") - tko se nađe na njoj biva odbijen
● opasnost upotrebe pozitivnih
informacija za nelojalnu konkurenciju, no tu je potrebno je naglasiti da se
iz kreditnog izvještaja ne može vidjeti tko je vjerovnik, nego samo vrsta i
iznos kreditne obveze.
Proizvodi Registra
Osnovni proizvod je kreditni izvještaj, tj. pregled svih dosadašnjih
izvršavanja kreditnih obveza potrošača.
Izvještaj ima identifikacijski dio, eventualna upozorenja, sažetak svih
informacija i nakon toga detaljni popis svih "kreditnih linija", od
najsvježije do krajnjeg roka trajanja držanja informacija (npr. 5 godina po
zaključenju kredita).
Upozorenja su ono što je potrebno odmah naglasiti tako da korisnik to prvo
vidi i slučajno ne previdi gledajući detaljni izvještaj. Primjer za to
može biti "otpisani kredit na drugoj adresi" ili "negativne javne
informacije".
Kao opcija korisnicima se može ponuditi samo sažetak kreditnog izvještaja u
slučaju da on ispunjava određene uvjete.
Npr. za potrošačke kredite u manjem iznosu, neka banka ne želi niti
vidjeti puni izvještaj sve dok nema nikakvog upozorenja ili kašnjenja
plaćanja dužeg od 60 dana.
Tada banka može uključiti samo sažetak (npr. osnovnih 15-ak polja) u svoj
sustav za automatsku obradu kreditnih zahtjeva, bodovati ga (ako koristi
sustave za bodovanje - "scoring") i donijeti odluku brže i učinkovitije.
Moguće je i razviti statističke bodovne tablice bazirane isključivo na
informacijama u posjedu Registra (tzv. "bureau score").
Tada se bodovi jednostavno prevode u vjerojatnost lošeg plaćanja i
dodaju redovnom postupku odobravanja kredita. U SAD npr. neke banke uopće ne
gledaju potpuni izvještaj ako potrošač ima više bodova od nekog praga, a ako
ima manje onda ga analiziraju da vide
zašto je taj potrošač rizičniji nego njima prihvatljiv prag rizika.
Bodovne tablice su osim toga vrlo korisne kad ne postoji šire iskustvo u
interpretaciji kreditnih izvještaja, jer je teško procijeniti da ako neki
potrošač već ima nekoliko kredita u toku, nekoliko otplaćenih i dvije
kartice, da li je on toliko kreditno sposoban da mu se može odobriti i novi
zahtjev, ili je on već toliko zadužen da će ga novi kredit gurnuti preko
ruba u prezaduženost.
Dodatna korist od Registra iskristalizirala se u posljednje vrijeme sa
završetkom usuglašavanja novog baselskog sporazuma, tzv. Basel II. U njemu
je predviđeno da banka mora procijeniti rizik svih svojih portfelja i
izračunati vjerojatnost otpisa ("Probability of Default" - PD) i gubitak u
slučaju otpisa ("Loss Given Default" - LGD).
Analizirajući podatke koji se nalaze u Registru nađena je jaka korelacija
između distribucije bodova (skora) Registra i procjene ovih varijabli koje
traži Basel II. Ako bi regulator odobrio korištenje takvog skora za izračun
rizika, sve banke bi mogle vrlo jednostavno riješiti problem procjene PD i
LGD u okviru izračuna adekvatnosti kapitala.
Zaštita potrošača
Informacije o potrošačima smatraju se privatnima, te moraju biti točne i
zaštićene od neovlaštenog pristupa. Osnovno je pravo ispravljanja pogrešnih
informacija i u tome je potrebno osigurati punu
transparentnost. Jedno od mogućih rješenja je da se u slučaju odbijanja
kreditnog zahtjeva, na zahtjev potrošača mora dati kao jedan od razloga i
njegov "loš" kreditni izvještaj. Tada on ima
pravo dobiti na uvid kopiju svog izvještaja i zatražiti ispravljanje, ako
ocijeni da je neka informacija pogrešna.
U tom cilju treba uspostaviti jasnu proceduru prilikom zahtjeva za provjeru
i/ili ispravak informacije.
U nekim zemljama, svaki potrošač može jednom godišnje besplatno zatražiti
svoj vlastiti kreditni izvještaj u svrhu provjere, a ako ga želi češće od
toga, tada plaća tržišnu cijenu i dobije ga kad god želi.
Važno je informiranje potrošača tako da oni nemaju strah od Registra, nego
ga prihvaćaju kao instituciju potrebnu za efikasno financijsko poslovanje
jedne zemlje, i shvaćaju da će im on u krajnjoj liniji olakšati pristup
kreditima. To je isto lakše tako reći nego učiniti, jer već sam pojam
nekakvog "registra" u kojem se "popisuju osobe" često ima negativnu
konotaciju i izaziva bojazan pogotovo kod pojedinaca.
Međutim, u slučaju ovog registra, jedini protivnici bi mogli biti oni koji
ne žele "pokazati" svoju kreditnu prošlost.
Hrvatska i kreditni registar
Hrvatska udruga banaka (HUB) je krajem prošle godine osnovala radnu skupinu
za razmjenu podataka o neurednim dužnicima ("crna lista"). Nakon definiranja
koncepta razmjene i analize alternativnih rješenja i mogućih partnera,
pripremljena je preporuka Izvršnom odboru HUB-a.
U isto vrijeme jedan od vodećih kreditnih registara u Europi, talijanski
CRIF, sklopio je sporazum s najvećim svjetskih registrom, američkim Trans
Union-om o distribuciji i prilagodbi njihovog rješenja kreditnog registra,
koje je već implementirano u petnaestak zemalja. Budući da je CRIF bio i
predviđeni partner za HROK, te stalno pratio stanje u Hrvatskoj, umjesto
ponude za samo negativni registar, u zajednici s Financijskom agencijom
(FINA) kao lokalnim partnerom, bankama
članicama HUB-a ponudili su rješenje "punog" registra.
Budući da su banke svjesne svih prednosti takvog Registra, odlučile su
otvoriti konačne pregovore s konzorcijem TUC (Trans Union – CRIF) i FINOM
kao ustanovom koja će dati punu infrastrukturnu podršku Registru, s ciljem
da Registar bude u funkciji polovinom iduće godine. Pregovarački tim HUB-a
već radi na zaključivanju načelnog sporazuma s konzorcijem, kako bi svi
partneri mogli započeti paralelni rad na tehničkim i poslovnim aspektima
Registra.
IZVRŠNI ODBOR HUB-a PRIHVATIO PONUDU TALIJANSKOG CRIF-a ZA PROJEKT REGISTRA
KREDITNIH DUŽNIKA – HROK
REGISTROM DUŽNIKA PROTIV KREDITNOG BUMA
I bez prisilnih mjera HNB-a, banke
su se očito preplašile prezaduženog stanovništva, privrede, države i
prezaduženih samih sebe. Postoje ozbiljne naznake da su ino-vlasnici počeli
svojim filijalama u Hrvatskoj davati signale da budu opreznije kada
odriješuju kesu. Očito, i bez Rohatinskog znaju s kim imaju posla
Izvršni odbor Hrvatske udruge banaka prihvatio je preliminarnu ponudu
talijanskog konzorcija CRIF da bude nositelj projekta izrade registra
kreditnih dužnika u Hrvatskoj, poznatijeg kao HROK – potvrdio je predsjednik
HUB-a Zoran Bohaček. CRIF je europski partner američkog Trans Uniona, koji u
instaliranju registra dužnika također ima bogato iskustvo u više desetaka
zemalja izvan Europe. Centar ove kompanije za istočnu Europu stacioniran je
u Češkoj, a putem HUB-a i Hrvatska je konačno odlučila pokrenuti izradu baze
podataka koju, od zemalja u tranziciji još nemaju samo Slovačka i Poljska.
Ponude su proslijeđene bankama, a sljedeći korak, ističe Bohaček, su njihova
pisma namjere kojima bi se definirali detalji ugovora s CRIF-om. Ono što je
već poznato jest da se kao treći partner u Hrvatskoj javlja Fina, koja već
ima sav potreban hardware, mrežu i infrastrukturu, što je potvrdio i njen
direktor Đuro Popijač.
Pad »slobodnog« dohotka
Što će to značiti za banke, a što za klijente? Registar kreditnih dužnika je
informacijski sustav koji na jednom mjestu objedinjava podatke o svim
kreditnim plasmanima banaka u financijskom sustavu jedne zemlje ili šire.
Pretpostavlja volju banaka da surađuju, međusobno razmjenjuju podatke o
(pre)zaduženosti svojih klijenata, s jednim ciljem: umanjiti kreditni rizik.
Registar funkcionira na principu reciprociteta na način da ga u pravilnim
periodima, primjerice jednom mjesečno, kako bi to trebalo biti u Hrvatskoj,
banke opskrbljuju svježim informacijama o tome tko je u određenom razdoblju
u pojedinoj banci uzeo kredit, u kojem iznosu ili pak postao jamac, što se
također registrira kao kreditno opterećenje.
Konkretno, ako netko digne
kredit u jednoj banci, druga će banka, uvidom u zajedničku bazu podataka to
saznati. Budući da je preduvjet za podizanje kredita, osobni dohodak koji
svojom visinom jamči povrat anuiteta, zaduženjem u jednoj banci, automatski
se smanjuje mogućnost novog zaduženja. Točnije, smanjuje se »slobodni«
prihod.
Sada po tom pitanju na tržištu kredita u Hrvatskoj vlada kompletni
kaos. Ne postoji nikakav zajednički popis svih kreditnih obveza po
klijentima i po bankama pa iako su klijenti prilikom podnošenja zahtjeva za
kredit na posebni formular većinom dužni upisati postojeće kreditne obveze,
što uključuje već uzete kredite, jamce ili aktiviranje nekog drugog
instrumenta osiguranja, primjerice hipoteke, mnogi to ignoriraju ili
naprosto ne govore istinu o svojoj (pre)zaduženosti, znajući da nova
banka-partner to ionako ne može provjeriti.
Banke se tako oslanjaju samo na
vlastite podatke na temelju kojih formiraju interne »crne liste« na koje
dospijevaju svi neuredni dužnici. Njih ne razmjenjuju ili ih razmjenjuju
isključivo privatnim kanalima. Raširena je »metoda« pokušaja i pogrešaka, a
korisnicima kredita to olakšava manipulaciju razinom zaduženosti, friziranje
vlastitog kreditnog boniteta i mogućnost da svaku banku prevare barem
jednom.
Činjenicu da
se baš sada reanimirala potreba ulaženja u trag neurednim dužnicima, može se
promatrati dvojako. Pojava da su banke uvidjele da je suradnja nužna,
pozitivna je sama po sebi, jer u bankarstvu ne vrijedi ona »dok jednom ne
smrkne, drugom ne svane«. Gubici jedne banke uvijek prijete da poljuljaju
cijeli sustav. No, činjenica da se potreba za suradnjom u borbi protiv
neurednih dužnika javlja baš u ovom trenutku može biti i zabrinjavajuća. Što
zaključiti nego da su se banke same, dakle i bez prisilnih mjera HNB-a,
preplašile prezaduženog stanovništva, prezadužene privrede, prezadužene
države i prezaduženih samih sebe.
Postoje, naime, ozbiljne naznake da su
matične banke-vlasnici naših banaka, počele svojim filijalama u Hrvatskoj
davati signale da malo prikoče, da budu opreznije kad odrješuju kesu.
PBZ aktivno podržava sadašnji projekt koji provodi HUB, kao i Hypo
Alpe-Adria banka gdje su također upoznati s najnovijom inicijativom HUB-a te
i sami sudjeluju na uspostavljanju središnjeg registra dužnika. Uz riječi
podrške, u RBA ističu kako je osnivanje Kreditnog biroa inicijativa koju bi
trebale podržati sve financijske institucije jer bi se jedino u tom slučaju
omogućilo formiranje zaista kvalitetne baze podataka o zaduženosti
stanovništva na nivou cijele Hrvatske.
Stoga bi i angažman Hrvatske narodne banke u takvom projektu dobro došao,
misle u RBA. Uspostavom registra, uredni dužnici moći će se nagrađivati
povoljnijim uvjetima kredita, a i država bi mogla imati koristi od efekta
smanjenja ukupne zaduženosti građana, kažu u RBA.
Potrošački i kreditni boom eskalirao je u 2002. godini, kada su banke
nastojale isprazniti zalihe nakupljenih konvertiranih eura i kada su
hrvatski građani masovno pokupovali raznu robu inozemnog porijela, prije
svega automobile. Nad tom kreditnom stihijom nisu se zamislili ni građani ni
bankari, dapače, vjerojatno bi je nastavili potpirivati da Hrvatska narodna
banka nije limitirala rast plasmana, pokušavši tako spriječiti povećanje
inozemnog duga, koji prijeti da do kraja godine naraste na 22 milijarde
dolara, te deficita platne bilance.
Za takvu bezbrižnost banaka nema drugog
objašnjenja nego da one hrvatskim građanima i hrvatskom gospodarstvu u kojem
ti građani rade, vjeruju do neba. Posebni fenomen su krediti bez jamaca,
gdje se kredit može dobiti samo na potvrdu o stalnom zaposlenju, a jedini
instrument osiguranja je ono što se kupuje. Dakle, ako kupac automobila
ostane bez posla, banka se može namiriti samo ovrhom nad tim istim
automobilom, čija se tržišna vrijednost nakon samo dvije godine vožnje –
prepolovljuje.
Sve to bez da se provjerava je li i koliko, osobni dohodak
novog korisnika već negdje blokiran nekom obvezom, je li u minusu, koliko
ima kartica, Visa, American, MasterCard, koristi li čekove i plaća li
zapravo sve to uredno. Što je gore – da su bankari zaista zabrinuti ili da
je za mjeru tipa registra već kasno?
Uvođenjem HROK-a prezaduženi građani teže će do kredita.
Međutim, Bohaček
navodi i niz pogodnosti za klijente.
– Za očekivati je da će uvođenjem registra dužnika krediti za građane
pojeftiniti. Uredni dužnici više neće putem kamate morati plaćati rizik
banaka za one neuredne. Također, uvidom u registar kreditor može spriječiti
potrošača da nehotice postane loš dužnik i zapadne u problem, jer banka
ponekad može bolje od samog klijenta sagledati njegovu situaciju, veli
Bohaček. On napominje kako će kreditni registar omogućiti provedbu »Basela2«
do 2006. godine jer omogućava bolju evaluaciju kreditnog portfelja banaka.
Za svakog klijenta moći će se projicirati vjerojatnost gubitka, a od tih
pojedinačnih scoreva formirati će se score kreditnog registra kao mjera za
eternal rating portfelja pojedine banke, jer su naravno u korelaciji. U
Europskoj uniji već postoje inicijative da se objedine kreditni registri
svih država članica kako bi se smanjio rizik neurednih dužnika na prostoru
cijele Europe. Registrom se bankama odluka ne nameće već im se samo
omogućava da bolje donose odluke. Starim Zakonom o bankama samo je HNB imao
pravo pokrenuti i nositi projekt poput HROK-a, dok je novim ta mogućnost
dana i HUB-u koji će u ovom slučaju biti glavni centar komunikacije i
koordinacije projekta, pojašnjava Bohaček, dodajući kako će HROK
funkcionirati na temelju reciprociteta te će se njime moći koristiti
isključivo banke.
U ŽELJI DA DOBIJU KREDIT POJEDINCI SE SVE ČEŠĆE SLUŽE I KRIMINALNIM RADNJAMA
»Crne liste« kruže bankama i osiguravajućim kućama
Krivotvore se dokumenti, kradu pečati, odbijaju se vratiti ili u banci
pohraniti knjižice vozila, pa su se radi zaštite počele stvarati »crne
liste« neplatiša
Zbog sve češćih kriminalnih radnji kojima se služe neki pojedinci
kako bi došli do kredita, ili kako bi zaobišli njegovo vraćanje,
osiguravajuće kuće, koje često osiguravaju bankarske kredite, izdaju tzv.
crne liste, na kojima se nalaze imena, prezimena te jedinstveni matični
brojevi neurednih dužnika. Svaki veći osiguravatelj u Hrvatskoj ima vlastitu
»crnu listu« koju šalje u sve banke s kojima surađuje, odnosno čije kredite
osigurava, čime banci zapravo daje na znanje s kojim osobama ili tvrtkama ne
želi imati posla. Ako želi, banka im može dati kredit, ali na vlastitu
odgovornost jer se osiguravatelj od njih unaprijed ograđuje.
Voditeljica
transportnih i kreditnih osiguranja u jednoj riječkoj osiguravajućoj kući
ističe kako se na »crnoj listi« nalaze i oni čije su kredite uspjeli
naplatiti, ali uz tešku muku i putem suda, kao i oni čije se radnje mogu
nazvati krivičnim djelima, s tom razlikom što se »klasični neplatiše« kroz
dvije godine skidaju s liste, dok »kriminalci« na njoj ostaju zauvijek.
Krivotvore se dokumenti, kradu pečati, odbijaju se vratiti ili u banci
pohraniti knjižice vozila. Toga ima sve više, kriminal je, nažalost, u
porastu i sve češće smo prisiljeni kontaktirati MUP.
Dokumente najčešće krivotvore osobe koje nisu kreditno sposobne, kako bi
došle do kredita. Primjerice, ako je osoba zaposlena u nekoj manjoj tvrtki,
d.o.o.-u koji je u blokadi ili je u pitanju obrt, zna se dogoditi da
falsificira bon-2 koji se može dobiti samo u Fini ili čak krivotvori ili
ukrade pečat neke poznate dobrostojeće hrvatske tvrtke. »Crna lista«
osiguravatelju služi isključivo za njegovu internu uporabu, kako ga ista
osoba ne bi prevarila dva puta, međutim, napominje sugovornica, komunikacija
među osiguravateljima je slaba ili nikakva što nemoralnoj osobi samo pomaže
da, nakon što je zlorabila povjerenje jedne banke ili osiguravajuće kuće,
isto ponovi kod neke druge financijske institucije koja za radnje iz njezine
prošlosti ne zna.
Dakle, iako osiguravatelji ponekad sporadično i surađuju izmjenjujući
informacije o korisnicima kredita s kojima su se već »opekli«, a i to samo
na temelju privatnih poznanstava, prava formalna suradnja među
osiguravateljima ne postoji, kao što ne postoji niti neki integralni
međubankarski sustav koji bi sadržavao sve grijehe svih neurednih dužnika u
svim bankama.
Najviše je falsificiranih dokumenata o primanjima i zaposlenju jamaca te
vlasništvu nad nekretninama
Kad je želja za kreditom jača od boniteta, klijenti nerijetko posežu za
krajnje neprihvatljivim metodama koje bi trebale posvjedočiti njihov
kreditni rejting - banke zatrpava hrpa falsificirane dokumentacije, najčešće
kad je u pitanju prikaz visine mjesečnih primanja.
Koliko su banke uistinu
oštećene takvim podvalama, nije moguće otkriti jer se takve informacije
brižljivo skrivaju od javnosti. Podatke o potencijalnim prevarantima i
ostalim neurednim klijentima dosad se nisu razmjenjivale, unatoč pokušajima
da se utemelji Hrvatski registar obveznika kredita (HROK). Kod Međubankarske
unije postoji tek stop-lista ukradenih dokumenata, čekova i kartica.
Međutim, na sjednici Odbora za poslovanje sa stanovništvom Udruženja banaka
Hrvatske gospodarske komore 13. rujna osnovana je radna skupina koja će se
aktivirati na izradi liste neurednih klijenata.
Na taj su se potez odlučili nakon što je istraživanje Sektora za bankarstvo
HGK-a, provedeno u srpnju, pokazalo da su banke i kartičarske kuće napokon
spremne na suradnju u razmjeni podataka o osobama za koje utvrde da su
neuredni klijenti. Svih 26 banaka i dva kartičara, koji su sudjelovali u
anketi, očitovali su se za inicijativu HGK-a. Radnu skupinu čine
predstavnici pet banaka, dviju kartičarskih kuća, HKG-a i MBU-a.
No, bez obzira na tu akciju, u HGK-u tvrde da se u sklopu Udruženja banaka
HGK-a do sada nije raspravljalo o problematici falsificiranja dokumentacije
u retailu. Dodaju i da banke imaju na raspolaganju dobar instrumentarij za
osiguranje naplate kredita ako glavni dužnik ne ispunjava obveze, u obliku
jamaca, depozita, hipoteke...
Činjenica jest, pak, da su upravo podaci o
primanjima i zaposlenju jamaca vrlo često falsificirani, jednako kao i
potvrde o vlasništvu nad nekretninama. Ni jedna banka ne može zvati tvrtku u
kojoj radi korisnik kredita ili jamac za svaki kreditni zahtjev, to više što
su u posljednje vrijeme maksimalno ubrzale proceduru za odobravanje kredita.
Problem je posebno izražen u malim društvima s ograničenom odgovornošću,
gdje zaposlenici sami ovjeravaju potvrde o visini primanja, izostavljajući
podatke o administrativnim zabranama ili drugim obustavama na plaću te
eventualnim duljim bolovanjima koja također smanjuju prosjek. Kamufliraju se
i podaci o zapošljavanju na određeno vrijeme pa se na kraju već zaduženi
klijenti koriste kreditom u više banaka ili jednostavno podignu kredit bez
namjere da vrate novac.
Kad se prijevara otkrije, banke nerijetko utvrde da
dotični uopće nisu zaposlenici tvrtke čiji su ispis plaće priložili u
dokumentaciji, jednako kao ni njihovi jamci, a prebivalište su također u
međuvremenu promijenili i postali potpuno nedostupni. Problem onda
preuzimaju pravosuđe i policija. Govori se i o organiziranim krim-skupinama
koje izrađuju kompletnu dokumentaciju s lažnim ili skeniranim pečatima,
najčešće velikih državnih poduzeća ili institucija. U jednoj banci otkrivaju
slučaj neuredna klijenta, koji je naposljetku priznao da je za potvrde o
lažnom jamcu platio 250 eura. U velikim bankama ponegdje postoje posebni
odjeli za provjeru vjerodostojnosti dokumentacije, a prevare su najčešće kod
gotovinskih i autokredita građanstvu.
Ravnatelj Hrvatske udruge banaka Zoran Bohaček otkriva da je, primjerice u
Italiji, moguće za 35 eura dobiti bilo kakav izvadak o plaći. Čak i u
inozemstvu problem predstavlja provjera podataka o poslodavcu i primanjima.
Banke bilježe slučajeve kad klijenti daju telefonske brojeve svoje punice
ili prijatelja koji potvrde sve navode o primanjima i zaposlenju. U
Sjedinjenim Američkim Državama, čim djelatnik banke unese podatke o
sumnjivom poslodavcu ili klijentu, registar sustavom prikazuje upozorenje.
Prijevara i "kozmetika"
- U nas to još nije velik problem kao u inozemstvu. Treba razlikovati
slučajeve prijevare, kad se lažni podaci daju s namjerom da se novac ne
vrati, i kozmetike, kad su brojke malo uljepšane ali bona fide, s namjerom
da se kredit vrati - precizira Z. Bohaček.
U slučajevima kad su same tvrtke svjesno lažirale podatke o poslovanju riječ
je o povredi radnih dužnosti i obveza koje se sankcionira sukladno Zakonu o
radu. Ujedno je to i kazneno djelo.
Banke su, u ovom slučaju, ponovno vrlo zatvorene jer izbjegavaju izravno
očitovanje o problemu. Uglavnom suhoparno odvraćaju da dokumentaciju pomno
provjeravaju i u slučaju sumnje kontaktiraju tvrtke ili institucije koje su
ovjerile dokumente. Ne iznose čak ni općenite primjere, bez imena tvrtke ili
klijenta.
- Imali smo slučajeve pokušaja prijevare, no dosad smo ih sve na vrijeme
otkrili i spriječili nastanak štete za banku. Ipak, moramo istaknuti da je
povjerenje jedna od ključnih riječi u poslovanju te računamo s činjenicom da
su sve involvirane stranke svjesne svoje odgovornosti pred zakonom -
objašnjavaju u Hypo Alpe-Adria-Bank.
Kažu da im je od posebnog interesa brža obrada dokumetacije pa iz tog
razloga potiču sve inicijative u bankarskom sektoru vezane uz to, osobito
preko HUB-a. Inicijativu HGK-a za osnivanje registra neurednih pozdravila je
Imex banka, u kojoj kažu da će se realizacijom te akcije znatno smanjiti
rizik i podignuti kvaliteta poslovanja.
- Poboljšat će se uvjeti za uredne platiše, koji su zakinuti sadašnjim
stanjem. Kad bi situacija s neurednim klijentima bila transparentnija, neki
bi se kriteriji za odobravanje kredita kvalitetnim korisnicima zasigurno
ublažili - otkriva direktor Sektora poslova s građanstvom i voditelj Plana i
analize Imex banke Goran Kovačević.
Direktor Sektora stanovništva Splitske banke Ante Vukosav otkriva kako dosad
nisu imali loših iskustava što se toga tiče, ponajviše zahvaljujući praksi
da su dva sudionika kredita donedavno morala primati plaću preko njihove
banke. To ih je prilično zaštićivalo od pokušaja prijevare, no budući da
klijenti više ne moraju udovoljavati tom kriteriju, nije isključeno da se u
budućnosti takvi slučajevi neće pojavljivati.
- Nismo nova banka na ovom području i iskustvo naših prodavača vrlo je važan
segment za otkrivanje mogućih pokušaja prijevare.
No, samo razmjena podataka
o spornim klijentima neće riješiti problem. Bitno je spriječiti da netko
postane neuredan klijent, a lijek za to je jedino dostupnost podataka o
kompletnoj kreditnoj sposobnosti - smatra A. Vukosav.
Za sustav razmjenjivanja podataka o klijentu u Zagrebačkoj banci smatraju da
bi trebao biti vrlo pomno razrađen kako ne bi narušavao povjerenje poslovnog
odnosa s klijentom u dijelu koji predstavlja poslovnu tajnu. U dosadašnjem
poslovanju, otkrivaju u Zabi, utvrdili su određen broj slučajeva
falsificiranja dokumentacije, pri odobravanju kredita ili kad bi klijent
postao neuredan u otplati. Dodaju da podatke o klijentu najčešće koriste iz
svoje interne baze, a po potrebi traže i dodatnu dokumentaciju kako bi
utvrdili vjerodostojnost primanja.
Iz tiska; Slobodna dalmacija
Kontrolama do zajmova
Građani će kredite dobivati tek nakon što ih banke provjere u
registru kreditnih obveznika. O tom se registru ispredaju ovakve i onakve
višegodišnje priče, no čini se da je sazrela situacija u bankama te su
odlučile da s riječi prijeđu na djela. Tako je vjerojatno stoga što je više
od 90 posto vlasništva domaćih banaka u rukama stranih banaka, a u
razvijenim je zemljama kreditni registar normalna stvar.
Najveći kreditni biro iz SAD-a i najveći europski
takav ured ponudili su nam projekt registra, s tim da bi Financijska
agencija trebala sa svojom infrastrukturom i kapacitetima pokriti tehničku
stranu projekta, dok je Hrvatska udruga banaka inicijator i pregovara u ime
banaka — kaže dr. Zoran Bohaček, direktor Hrvatske udruge banaka (HUB).
Običnom smrtniku činjenica da će domaće banke moći doznati sve lijepo ili
ružno o svojim klijentima, tvrdi dr. Bohaček, ne bi trebalo ulijevati strah
u kosti:
— U svijetu je registar nešto sasvim uobičajeno. Štoviše, to što on kod nas
ne postoji znači da dobri i uredni klijenti plaćaju rizik od neurednih i
loših klijenata. Banke u cijenama svojih kredita uračunavaju i rizik od
neurednih. Kada registar starta, to će značiti da će urednim klijentima na
raspolaganju biti više novca po povoljnijim kamatama. U SAD-u postoje
kreditni uredi koji vode registre klijenata banaka s podacima o karticama,
kreditima i urednosti plaćanja obveza. Vrlo je teško da netko uopće dobije
kredit ako nije u registru i nema kreditnu povijest, pa su oni čija su imena
u njima sretni. U Americi je u kreditnim registrima gotovo 99 posto
stanovništva.
Direktor Hrvatske udruge banaka ističe da je dobro što će u registru
postojati i negativne i pozitivne informacije o kreditnim obveznicima. Da je
drukčije, da se ustroji samo baza podataka o lošim klijentima, znači da bi
funkcionirala nokaut lista. U toj bi situaciji lošim klijentom bio označen
netko tko je neuredan u plaćanju računa za kreditne kartice u jednoj banci,
a u drugoj može godinama uredno otplaćivati nenamjenski zajam. No kako će u
registru postojati i dobre i loše informacije, tako je moguće da ovoj osobi
treća banka odobri stambeni kredit.
— Registar ne donosi odluke, nije on mjesto na kojem se presuđuje hoće li se
ili neće nekom odobriti kredit. On samo služi bankama da bolje upravljaju
rizicima. Banke su te koje donose odluku hoće li nekom odobriti kredit ili
neće — kaže dr. Bohaček. Na naše pitanje hoće li banke, bez obzira na
kreditne zahtjeve, moći razmjenjivati informacije o klijentima, objašnjava:
— Neće biti mogućnosti da netko kupi kreditni izvještaj o nekom iz registra.
Da bi se taj izvještaj dobio, potrebno je da banka ima legalni zahtjev
klijenta za kreditom.
Ističući kako bi registar trebao koristiti građanima, bankama, a i
ekonomiji, prvi čovjek HUB-a navodi kako bi koristi od njega mogli imati i
ljudi koji ne znaju procijeniti vlastitu financijsku sposobnost da se ne bi
prezaduživali. Na pitanje postoji li "formula" kojom bi se moglo izračunati
koliko tko može podnijeti kreditnih i inih obveza te što konkretno znači
termin prezaduženost kad se primijeni na nečiju plaću, dr. Bohaček navodi da
to nije lako odrediti:
— Teško je to procijeniti, podaci o rashodima i prihodima građana često puta
nisu točni. Vrlo jednostavno rečeno, netko je prezadužen kada prestane
otplaćivati svoje rate kredita i obveze.
Čini se da dolazi vrijeme kada se više neće biti tako lako zaduživati onima
koji sada obilaze banke i podižu više kredita nego što ih mogu vraćati, pa
kreditom "lijepe" kredit. Malo po malo, domaće će se banke početi ponašati
baš kao na Zapadu: neće biti lako da čovjek s tri tisuće kuna plaće u više
banaka podigne pet nenamjenskih zajmova i zaduži se daleko iznad svoje
kreditne sposobnosti.
BANKARI USKORO POČINJU RAZMJENJIVATI PODATKE
O NEUREDNIM PLATIŠAMA
U bankama crne liste dužnika
Nakon obavijesti o građanima koji neredovito plaćaju rate kredita ili račune
po karticama slijedi uspostava kompletnoga kreditnog registra.
Na pitanje koliko će vremena banke tolerirati građanima neplaćanje nekog
računa za kartice ili rate kredita, prije nego što im ime u listopadu
"osvane" na crnoj listi kojom će prvi put domaći novčari razmjenjivati
podatke o neurednim klijentima, dr. Zoran Bohaček, direktor Hrvatske udruge
banaka, odgovara da se građani time ne bi trebali zamarati. Tvrdi da
jednostavnog odgovora na takvo pitanje nema jer svaka banka i svaki kartičar
ima svoja pravila igre, što konkretno znači da će se na nokaut liste
kandidirati po različitim kriterijima.
Tako jedna banka može, a druga i ne mora, staviti na listu nečije ime zbog
duga od 100 kuna koji se ne vraća više mjeseci. Ipak, ako vam je neki bankar
ili kartičarska kuća oduzela karticu, ime će vam se naći na crnoj listi i
svaka će banka u koju dođete tražiti kredit moći lako doznati za taj podatak
koji ne baca lijepo svjetlo na zajmotražitelja.
Ipak, crnim je listama prioritetna funkcija razmjena podataka o neurednim
dužnicima, onima koji ne vraćaju svoje kredite i na kojima se bankari mogu
"opeći". Štoviše, čudno je da i do sada banke nisu razmjenjivale podatke o
onima koji gomilaju dugove, masne nedopuštene minuse, neplaćene kredite i
slično, nego zasad razmjenjuju samo podatke o ukradenim i izgubljenim
karticama i čekovima.
HROK za provjeru
U Hrvatskoj se nekoliko godina govori o potrebi za jednim
takvim registrom, takozvanim HROK-om, Hrvatskim registrom kreditnih
obveznika. U njemu bi se trebali naći podaci o kreditnim, jamstvenim
obvezama, karticama... a ovih se dana govori i o mogućnosti da se u jedan
takav registar "smjeste" i poduzeća.
To znači da će građani kredite dobivati tek nakon što ih banke provjere u
registru koji će presuditi prekomjernom zaduživanju i onemogućiti neuredne
dužnike da razmišljaju o novoj kartici ili zajmu. Dakako, banka koja je
dobila informaciju o nekom klijentu iz registra, donosi vlastitu odluku kako
će postupati, ona daje nekom zeleno ili crveno svjetlo, a ne registar.
Dobri plaćaju za loše
U razvijenim je zemljama poslovanje banaka preko registara normalna stvar, a
čini se da je činjenica o više od 90 posto stranog vlasništva u domaćim
bankama prevagnula na stranu ustrojavanja registra o kojem se govori
godinama. U svijetu postoje kreditni uredi koji vode registre klijenata
banaka s podacima o karticama, kreditima i urednosti plaćanja obveza. U tim
su bazama podataka i pozitivne i negativne informacije o klijentima, a u
SAD-u će teško netko uopće i dobiti zajam ako nije u registru i nema
kreditnu povijest.
Dr. Bohaček je više puta isticao da nepostojanje jednog takvog registra
znači da dobri klijenti plaćaju za loše, jer banke u kamatama na kredite
građanima uračunavaju i rizik od neurednog vraćanja zajma. HROK bi stoga
bankama osigurao sigurnije plasmane, a kamate bi možda mogle biti i niže, a
zajmovi dostupniji.
Kreditni registar bi se ustrojio po strogim pravilima, pa banka koju zatraži
kreditno izvješće o nekom klijentu mora podnijeti zahtjev u registar i nakon
toga dati povratnu informaciju je li ili nije realizirala posao s osobom za
koju je tražila podatke. Dakle, po registru se ne bi moglo "surfati" kako se
nekom prohtije, tvrdi prvi čovjek HUB-a.
Do ustrojavanja registra imat ćemo crne liste koje bankama omogućavaju da
lako doznaju je li netko neuredan u vraćanju svog kredita. No, ako je riječ
o nekom tko nije dospio na crnu listu, nekoliko mu banaka, ispunjava li
njihove uvjete, mogu odobriti kredite koji zajedno premašuju njegovu
kreditnu sposobnost. Tek će registar omogućiti bankama uvid u podatke na
koliko se mjesta netko zadužio. To će ujedno značiti kraj kreditnim
muljanjima nekih građana koji žive lijepljenjem zajmova.
Kreditni registar
registar kredita kreditne obveze građana evidencija kredita kreditne obveze
kreditne obaveze uvjeti kredita odobravanje kredita dokazi o kreditnoj
sposobnosti kreditiranje kreditni uvjeti molba za kredit zahtjev za kredit
odobravanje kredita poslovni plan za kredit Hrvatska vijesti bonitet bon-1
bon-2 poduzeće poduzetnički kredit banke u hrvatskoj krediti za
poljoprivredu krediti za turizam kreditiranje gradnje građevinski radovi
kamate građevinska dozvola kredit na osnovu hipoteke hipotekarni kredit
hipoteka cesija ovrha ovršni zakon dugovanje popis dužnika crna lista
štedionica štedionice kaatna stopa grace period poslovni plan investicijski
plan investicijski HRVATSKI REGISTAR OBVEZA PO
KREDITIMA
Hrvatskog registra obveza po kreditima (HROK)
KREDITNI REGISTAR U HRVATSKOJ
Kreditni registri su banke podataka
HRVATSKI REGISTAR OBVEZA PO
KREDITIMA (HROK)
Priopćenje sa sjednice Izvršnog odbora Hrvatske udruge banaka o osnivanju
Hrvatskog registra obveza po kreditima (HROK)
KREDITNI REGISTAR U HRVATSKOJ
Kreditni registri su banke podataka
HRVATSKI REGISTAR OBVEZA PO
KREDITIMA (HROK)
Hrvatskog registra obveza po kreditima (HROK)
KREDITNI REGISTAR U HRVATSKOJ
KREDITNI REGISTAR U HRVATSKOJ HRVATSKA CROATIA
Hrvatska udruge banaka
Hrvatskog registra obveza po kreditima (HROK)
KREDITNI REGISTAR U HRVATSKOJ
Poljoprivreda uzgoj stoke stočarstvo Kreditni registri su banke podataka
program poslovni planovi primjer kreditiranje zajam
zajmodavac zajmovi odobrenje zajmova lista dužnika popis javni uvid jmbg
tvrtka dioničko društvo ekonomist ekonomija financije pravo odvjetnik molba