|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 21. 11. 2024.
|
|
PROGRAM KATOLIČKOGA VJERONAUKA U OSNOVNOJ ŠKOLI
(Narodne novine br. 156/03)
|
|
|
|
|
|
|
|
VJERONAUČNI PROGRAM ZA ČETVRTI RAZRED
O situaciji učenika četvrtoga vjeronaučnoga godišta
Učenici se četvrtoga razreda (učenici između 9./10. i 10./11. godine) nalaze
u drugoj podfazi »zreloga djetinjstva«, koja se obično za djecu, s navršenih
10 godina života, naziva »vrhuncem djetinjstva«. Djeca su stekla dobru
afektivnu zrelost i sigurnost, dobila su realističniju sliku o sebi samima i
proširila su horizont pozitivnih odnosa s drugima. Uspostavila su također
dobru ravnotežu između unutarnjega proživljavanja i usmjerenosti prema
izvanjskom svijetu, prilagodila su se novim životnim prilikama, opuštena su,
smirena i aktivna. Oni pak učenici, osobito djevojčice, koji se u četvrtom
razredu nalaze u dobi od 11 godina, postupno počinju osjećati »proljeće
života« – pubertet i ulaze u prvu razvojnu fazu predadolescencije u kojoj se
događaju brojne fizičke, intelektualne i afektivne promjene.
Intelektualne su sposobnosti učenika ove dobi sve bogatije, proširuju se
njihove racionalne aktivnosti na sve različitija područja, događa se šire
razumijevanje stvarnosti te djeca na određeniji način organiziraju i
integriraju iskustva i spoznaje koje su dotad stekli. U toj je dobi još
uvijek karakteristično logičko-konkretno mišljenje, iako djeca postižu sve
naglašeniju sposobnost uzročno-posljedičnoga mišljenja a javljaju se i pravi
počeci kritičkoga mišljenja, što je povezano s bogatstvom iskustava i
inteligencijom pojedinih učenika. Iako učenici te dobi još nisu sposobni
koristiti jedinstven »verbalni govor«, oni imaju dobru orijentaciju prema
izvanjskom svijetu i sve naglašenije očituju sposobnosti poimanja procesa i
poimanja cjeline, čemu doprinose i različiti oblici odgoja i obrazovanja u
školi. To djecu osposobljava da se nauče prihvaćati ono što nije smješteno u
njihovoj osobi, intenzivira racionalne aktivnosti koje se događaju u
njihovim intelektualnim horizontima i konkretiziraju se u sve dubljoj
spoznaji ljudi, u progresivnom interesu za svijet te u sposobnostima za
angažiran rad u skupinama. Osobito im razvija osjećaj za lijepo, što se
pokazuje na području pismenoga, likovnoga, glazbenoga i scenskoga
izražavanja. Djeca su angažirana i radosna zbog postignuća u školi. Sve im
to pomaže da dožive osjećaj vlastite individualnosti, vrijednosti i
samopouzdanja i pridonosi sve naglašenijoj želji za osobnim samoostvarenjem.
Moralni razvoj i odgoj djece navedene dobi povezan je s njihovim »moralnim
realizmom«, tj. s njihovom sklonošću da moralnost ljudskih čina prvotno
prosuđuju prema njihovoj izvanjskoj sukladnosti s pravilima (zakonima)
moralnoga ponašanja. Zato je i moralno ponašanje učenika usko povezano s
percepcijom ponašanja roditelja i odgojitelja, pa je dječji »moralni
realizam« uvjetovan »pravilima« i naredbama koje dolaze od autoriteta. Ipak,
u ovoj se dobi sve više opaža da djeca uočavaju, razumijevaju i uvažavaju
nakane i posebne okolnosti u kojima se nalazi konkretna osoba, kao i njezine
subjektivne mogućnosti. U tom smislu kod njih dolazi do sve jasnijega
prevladavanja heteronomno i egocentrično obilježenoga morala te sve
izrazitijega razvoja autonomnoga i recipročnoga, odnosno »partnerskoga
morala«. Zato je i moralni odgoj učenika te dobi usmjeren prema izgradnji
autonomnoga morala, tj. ispravnoga osobnoga moralnoga djelovanja i moralnoga
suda, i to kroz pozitivan i afirmativan pristup Božjim zapovijedima koje se
upravo pod navedenim vidom i obrađuju u ovom godištu.
U vjerskom odgoju i obrazovanju učenika četvrtoga razreda potrebno je
posebnu pozornost posvetiti onim vjersko-moralnim aspektima koji osobito
pridonose rastu i izgradnji vjeroučenikove osobe i koji mu mogu biti
djelotvoran poticaj i put samoostvarenja na općeljudskoj i vjerničkoj
razini. U ovoj dobi djeca imaju sposobnost dubljega uživljavanja u vlastita
iskustva i iskustva drugih te sposobnost dubljega duhovnoga razumijevanja
Boga i kršćanskoga života. Zato se vjeronaučne cjeline i teme ovoga godišta,
po svojim središnjim ciljevima i sadržajima, oblikuju u skladu s potrebama
odgoja učenika koji teže svom samoostvarenju te u skladu s njihovim
sposobnostima da kršćansku vjeru doživljavaju i shvaćaju kao mogućnost
razumijevanja i tumačenja temeljne životne orijentacije i temeljnih
vrednota. To im ujedno treba pomoći da bolje razumiju ono što je različito a
što zajedničko ljudima različitih vjera i svjetonazora s obzirom na temeljno
životno uvjerenje i vlastito vjerničko opredjeljenje.
Svrha vjeronaučne nastave četvrtoga godišta
Svrha katoličkoga vjeronauka četvrtoga vjeronaučnoga godišta usvajanje je
temeljnih vjeronaučnih znanja i vjerničkih životnih stavova po kojima
učenici kao kršćani, osobno i u zajednici, žive svoje zrelo djetinjstvo.
Vjeronaučna znanja i vjernički stavovi ostvaruju se u otkrivanju i
upoznavanju Boga svega stvorenoga, koji poziva čovjeka na suradnju i daljnje
stvaranje i oblikovanje stvorenoga svijeta. U temelju stoji Božji poziv
čovjeku, učenicima, da prepoznaju njegove tragove u svijetu, upoznaju
njegovu poruku, koja ima svoj vrhunac u Isusu Kristu, i da u skladu s
Kristovim naukom vjerno žive svakodnevni život.
Opći ciljevi vjeronaučne nastave četvrtoga godišta
– Upoznati, shvatiti i prihvatiti religiju i vjeru, osobito snagu kršćanske
vjere kao temelj života, nezaobilaznu i bitnu pomoć u životu kao i u
razumijevanju svijeta i života
– Otkriti da Bog u svojem vječnom naumu poziva i vodi svakoga čovjeka prema
spasenju i traži da svatko odgovori na taj poziv
– Otkriti i upoznati Božju veličinu i blagoslov u njegovim riječima i
zapovijedima, osobito u Isusovoj zapovijedi ljubavi
– Upoznati i prihvatiti Božje zapovijedi kao pravila života i uspješnoga
životnoga ostvarenja koji se sastoji u ljubavi prema Bogu, prema sebi,
bližnjima i svim ljudima
– Upoznati Kristovu poruku, učiti ići njegovim putem i oblikovati svoj život
i svijet po riječima i primjeru koje nam je ostavio
– Učiti i vježbati život u zajednici i u svijetu kao slobodne i odgovorne
osobe koje promiču mir i bratsko služenje
– Vježbati život u zajednici ljudi i Kristovih vjernika, u Crkvi i društvu,
koje je prožeto poštovanjem i ljubavlju prema sebi i drugome
– Naučiti prihvaćati i poštovati ljude različite od sebe po vjeri i naciji,
jeziku i kulturi i dr.
I. nastavna cjelina
ZEMLJA JE NAŠA I BOŽJA KUĆA
Posebni ciljevi
– Otvarati pogled za čudesne stvari u makrokozmosu i mikrokozmosu
– Razumjeti otkrivanje »maloga« i »velikoga« svijeta kao čudo i dar Božji
– Upoznati biblijski izvještaj o stvaranju
– Otkriti »izvanjski« interes za svijet u kojem živimo (znanstvena
argumentacija, prilagođena djeci, čudesnosti našega svijeta)
– Probuditi »nutarnji« interes za pitanja uzroka i cilja, odakle? i kamo?, i
upoznati tragove koji vode do Boga koji je sve mudro stvorio
– Shvatiti simboličko značenje pojmova »kuća« i »zemlja kao kuća«, i otkriti
tajnu života u njoj
– Upoznati i prihvatiti ljepotu vidljivoga i nevidljivoga svijeta kao Božje
čudesno djelo
– Otkriti svoje mjesto u svijetu i svijet u njegovoj slojevitosti: čuditi
se, diviti se, iskusiti, kognitivno se i životno orijentirati
Teme i osnovni sadržaji
1. Zajedno stvarati svijet
– Sve što je Bog stvorio bilo je dobro (Post 1,1-31-2,4)
– Stvorenje je dar Božji
– Čovjek je pozvan da bude gospodar prirode i stvaratelj
2. Zemlja je naša kuća
– Naša zemlja u beskraju svemira
– Ljepota zemlje i njezinih stvorenja
– Naša se kuća kreće ispod zvijezda
– Zemlja, zvijezde i nebo slave Gospodina (Dan 36,3)
3. Sklad prirode i svijeta
– Kako je nastao svijet, što kažu ljudi?
– Sklad i savršenstvo prirode – veliki Božji tragovi
– Milijarde godina do čovjeka
– Tvojom rukom, Gospodine, sve je mudro stvoreno
4. Čudesna su Božja djela
– Okruženi smo čudesnim svijetom, vidljivim i nevidljivim
– Znanstvenici mjere »mjerljivo«
– Sve što diše, neka slavi Gospodina! (Ps 104 i 150,6)
Prošireni sadržaji
– Život ljudi koji nemaju svoj dom (prognanici, izbjeglice); sudioništvo u
različitim projektima »ekologije«
– Priče i pripovijesti o postanku svijeta drugih religija i svjetonazora
– Značenje reda za zajednički život
Metodičke upute
– Izmjena učeničkih iskustava o shvaćanju i doživljaju svijeta, prirode i
čovjeka kako bi se uočilo ono dobro, ali i ono što čovjeka čini nesretnim i
ograničenim
– Vježbe uživljavanja u pojedine događaje i likove: Što veseli, što
unesrećuje čovjeka? Čovjek kao čuvar zemlje i njezinih ljepota itd.
– Pripovijedanje, analiza i tumačenje odabranih biblijskih tekstova –
pojedinačni i skupni rad
– Rad s fotografijama koje uprizoruju različite događaje i činjenice iz
čudesnoga svijeta stvorene prirode i svemira i čovjekov udio u njegovu
otkrivanju i daljnjoj izgradnji
– Raščlamba i tumačenje nekih bitnih pojmova kao »vjerujem«, »Stvoritelj«,
»savršenstvo«, »vidljiv – nevidljiv«, »povjeriti – darovati«, »znanstveno
tumačenje« i dr.
– Plenum na temu o nastanku svijeta i skladu koji u njemu vlada
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: neki literarni tekstovi kao npr. pjesme: Što
se od vode pravi Zvonimir Balog, i Slap Dobriša Cesarić; opis kuća: posavska
drvena kuća, istarska kamena kuća, slavonska kuća od opeke
– Priroda i društvo: prirodoslovlje – uvjeti života: pojam prirode, živa i
neživa priroda, važnost vode, zraka, tla i sunca za živi svijet i
svakodnevni život; živa priroda: raznolikost biljnoga i životinjskoga
svijeta, životna zajednica – međusobna ovisnost biljaka i životinja
– Likovna kultura: ekologija – zaštita prirode; izrada plakata za zaštitu
prirode (paziti na uočljivost, čitkost i poruku); slikanje auditivne ili
vizualne slike; ritam boja
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje biblijskoga izvješća o stvaranju svijeta i čovjeka
– Sposobnost otkrivanja vlastite vrijednosti i mjesta u svijetu
– Shvaćanje stvorenoga svijeta kao mjesta gdje se ostvaruje naš put prema
Bogu
– Vjernički stav prihvaćanja i poštovanje Boga svega stvorenoga u skladu s
biblijskom porukom
II. nastavna cjelina
SUSRET S DOBRIM BOGOM
Posebni ciljevi
– Upoznati sve stvoreno kao jedan od puteva prema Bogu i prema njemu graditi
osjećaj ispravnoga ophođenja i stava
– Otkriti ljepotu čovjeka kao Božjega stvorenja kojemu je darovan i povjeren
cijeli svijet
– Upoznati tajnu čovjekova poziva i odgovornosti u čuvanju svega što mu je
Bog darovao
– Otkriti i prihvatiti Božji dar vječnoga života
– Naučiti i protumačiti prvi dio molitve Vjerovanje
– Graditi na temelju biblijskih psalama, svoj religiozni stav, osobito
zahvalnosti prema Bogu
Teme i osnovni sadržaji
1. Možemo i više vidjeti
– Bog čovjeka gleda kao svoje ljubljeno stvorenje
– Bog govori s nama u svemu oko nas
– Naš duh otkriva veličanstveni Božji svijet
2. Čovjek u Božjem zrcalu
– Tajanstveno sam biće
– Čovjeka si, Gospodine, prekrasno oblikovao (Post 1,27)
– Čovjeku je darovan i povjeren cijeli svijet
– Čovjek je čuvar zemlje (Post 2,15)
– Odgovornost u stvaranju svijeta
3. Bože, ti si izvor svega života
– Gdje stanuje Bog?
– Bože, izvore života vječnoga
– Vjerujem u Boga, Oca Svemogućega, Stvoritelja neba i zemlje (Credo)
4. Hvalimo i slavimo Boga
– Zahvaljujemo Bogu i slavimo ga
– Bogu zahvaljujemo za njegove darove
– Ti, Gospodine, okruni godinu svojom dobrotom (Ps 65, 10-14)
Prošireni sadržaji
– Muškarac i žena su stvoreni na sliku Božju
– O Bogu govorimo u simbolima i znakovima
– Slavljenja i zahvaljivanja Bogu kod Židova i kršćana
Metodičke upute
– Odrediti svoje mjesto među stvorenjima i naznačiti po čemu čovjek nadilazi
sve stvoreno
– Vođeni razgovor o Bogu kojega čovjek ne može vidjeti fizičkim očima ali ga
upoznaje kroz njegova stvorenja i ljepotu svemira koji ga okružuje
– Izražajno čitanje, analiza i interpretacija biblijskih tekstova
– Pantomima, dramatizacija i scensko izvođenje u kojima se prikazuju
elementi čuđenja, divljenja i zahvaljivanja
– Razgovor o iskustvima iz života koja nam oslikavaju različita iskustva
susreta s Bogom, njegovom blizinom i dobrotom (npr. iskustvo majčine ljubavi
koja se ne može vidjeti očima)
– Pojašnjenje pojmova »svemoguć«, »nevidljiv«, »vjerujem« te biblijsko i
vjerničko tumačenje izričaja Vjerujem u Boga, Oca svemogućega, Stvoritelja
neba i zemlje
– Aktualizacija tekstova starozavjetnih psalama: Kako bismo mi pisali
zahvalne molitve Bogu?
– Prikazivanje i uređivanje sadržaja uz pomoć pripovijedanja, filmova,
primjera i sl.
Međupredmetne veze
– Priroda i društvo: čovjek i okoliš: čovjekovo tijelo, organi, osjetila,
čovjek prirodno, društveno, misaono i duhovno biće
– Glazbena kultura: auditivni poticaji i priroda i društvo: cvrkut ptica,
šum vjetra, grmljavina, harmonija
Praćenje i vrednovanje
– Shvaćanje čovjeka kao bića koje Bog beskrajno ljubi
– Prihvaćanje čovjeka kao stvorenja kojemu je Bog darovao život i čitav
svijet da zajedno s Bogom dalje stvara i bude odgovoran za taj svijet
– Poznavanje značenja pojmova »svemoguć«, »Stvoritelj« i razumijevanje
prvoga članka vjere: Vjerujem u Boga, Oca svemogućega, Stvoritelja neba i
zemlje
– Spremnost zahvaljivanja za Božje darove i svijest odgovornosti za čuvanje
svega što nam je Bog darovao
III. nastavna cjelina
S BOGOM NA PUTU ŽIVOTA
Posebni ciljevi
– Poznavanje starozavjetnih tekstova Dekaloga kao pravila života – upute
izraelskom narodu nakon oslobođenja iz ropstva (Izl 20, 1-17 i Pnz 5, 6-21)
– Razumjeti Božje ispunjenje želje židovskoga naroda za Obećanom zemljom
– Spoznati pravi izvor slobode koji se nalazi u Gospodinu
– Upoznati zapovijedi (u ovoj dobi) kao Božje smjernice i putokaz za dobro
čovjeka: život, sreća, sloboda za sve ljude
– Shvatiti temeljnu vrijednost života i ljubavi u obitelji i s drugima
– Naučiti poštivati tijelo, stavove i život drugih ljudi
– Učiti se, u toleranciji i poštovanju, ophoditi prema tuđim područjima
života (osobne stvari, razmišljanja…)
– Shvatiti upotrebu značenja »riječi« i »istine« u životu čovjeka
– Razumjeti i prihvatiti da je istinitost (a ne laž) jedno od temeljnih
načela zajedništva
– Upoznati i prihvatiti Boga kao temeljnu i prvu istinu našega života
Teme i osnovni sadržaji
1. Odabrao sam život
– Pronaći put života (Izl 20,2)
– »Nemaj drugih bogova osim mene!« – samo je jedan pravi Bog
– »Ne izusti imena Boga svoga uzalud!« (PnZ 30, 15) – hvali Boga svoga
– Svaki dan slaviti život
– U nedjelju – »Spomeni se da svetkuješ Dan Gospodnji«
2. Brižno čuvati život i druge
– Međusobno poštovanje u obitelji (Sir 8,6: 3,12-13; 23, 22)
– »Poštuj oca i majku!« – moje mjesto i odgovornost u obitelji
– Sve je u vašim rukama (pripovijest iz Talmuda)
– Štiti život jer je svaki život dragocjen
– »Ne ubij!« – poštivanje tijela i čuvanje zdravlja
– Vjerno živjeti u ljubavi i prijateljstvu
– »Ne sagriješi bludno!« i »Ne poželi tuđeg ženidbenog druga!« – poštovanje
i vjernost
3. Paziti na svoje – pravedno živjeti
– Svi žele biti sretni, ali ne uspijevaju
– Nije dovoljna samo samilost – potrebna je skrb i pomoć
– Pravednost kao temelj ljubavi i mira
– »Ne ukradi!« – čuvari zajedničkih i tuđih dobara
– »Ne poželi tuđe stvari!«
4. Istinit u riječi i djelu
– Tri sita (pripovijest iz Sokratova života)
– Istina kao most među ljudima
– Prava riječ omogućuje život
– »Ne reci lažna svjedočanstva!« – uvijek treba govoriti istinu
Prošireni sadržaji
– Narodi i države sklapaju sporazume radi mira i pravednosti u svijetu
– Moja odgovornost u obitelji, razredu, zajednici i društvu
– Različito ponašanje ljudi prema vrijednostima u životu i čovjekov odnos
prema životu (pokreti i projekti »za život« - pro life - s jedne strane, te
teror, rat itd., s druge strane)
– Ekumenizam kao znak nade, duboke i prave vjere, i želje za pravim
zajedništvom u različitosti
Metodičke upute
– Analiza biblijskih tekstova o zapovijedima i njihovo usporedno tumačenje s
pozitivnih gledišta i u povezanosti sa svakodnevnim iskustvima i potrebama
učenika
– Učenje Deset zapovijedi i njihova interpretacija primjerena dobi i
potrebama učenika
– Zajedničko traženje i rad učenika na aktualiziranju izričaja Deset Božjih
zapovijedi u njihovu svakodnevnom životu
– Scenska improvizacija i interpretacija pojedinih Zapovijedi
– Prepričavanje i čitanje teksta po ulogama
– Kolaž na temu »Štititi život – ugroziti život«
– Kolažno prikazivanje zapovijedi s naglaskom na iskustvima učenika i
njihovoj aktualizaciji
– Pisanje kratkoga sastavka o nepravdi koju činimo jedni drugima ako uzimamo
tuđe, tj. ono što nama ne pripada
– Vođeni razgovor na temu »Istina i laž«
– Rad s autorskim tekstom »Pravedno živjeti«
– Usporedna analiza i interpretacija ilustracija i fotografija s pripadnim
biblijskim tekstom i nekim drugim tekstovima koji tematiziraju pojedine
zapovijedi
– Dijafilmovi i filmovi
– Likovno izražavanje
– Glazbeni element (Oda radosti)
Međupredmetne veze
– Motivi iz hrvatske kulturne i narodne baštine: hrvatski pleter,
Višeslavova krstionica, motivi iz Domovinskoga rata; Vučedolska golubica
– Priroda i društvo: čovjek i okoliš: čovjek kao prirodno, društveno,
misaono i duhovno biće; potreba poštovanja ljudskih i dječjih prava;
poštovanje ljudskih i dječjih prava
– Hrvatski jezik i književnost: neki tekstovi, npr. Što rade životinje kad
hoće da se rukuju; Zvonimir Balog; Pomiluj svakoga u duši, Stjepan Lice;
Molbe djece, (1951.), Bertold Brecht; Oporuka, Enes Kišević
– Likovna kultura: vizualno kao poticaj: ptica mira, golub, ili grančica;
ilustracije događaja i likova
– Glazbena kultura: Oda radosti
Praćenje i vrednovanje
– Shvaćanje temeljne vrijednosti života i važnosti ljubavi u obitelji i s
drugima
– Poštivanje drugih osoba, njihova tijela i razmišljanja
– Poznavanje i vrednovanje Dekaloga kao Božjih smjernica za dobro čovjeka i
svijeta
– Spremnost poštovanja, čuvanja i obdržavanja Božjih zapovijedi u svojemu
životu
– Razumijevanje i prihvaćanje istine kao jednoga od temeljnih načela
zajedništva
– Osjećaj i stav poštovanja i tolerancije te pozitivnoga ophođenja s
drugima, s njihovim stavovima i stvarima
IV. nastavna cjelina
BOŽJI NAS GLASNICI ZOVU
Posebni ciljevi
– Na primjeru mnogih osoba osjetiti što Božji glas može pokrenuti u čovjeku
– Upoznati mogućnosti osobnih izbora i odluka i povezivati ih s odgovornošću
– Shvatiti i prihvatiti poziv Adventa kao poziv na odluku susreta s
novorođenim Spasiteljem
– Naučiti uočiti probleme ljudi i pomoći im ih, u povjerenju u Božje
obećanje, solidarno rješavati
– Shvatiti rođenje Isusa Krista kao poziv svima na obraćenje u osobnom
životu
– Doprinijeti božićnoj radosti i ugođaju širenjem poruke Božića u sredini u
kojoj živimo
– Shvatiti Božje sinovstvo Isusa Krista
– Graditi osobni stav povjerenja u Krista i osobno izreći vjeroispovijest u
Isusa Krista
Teme i osnovni sadržaji
1. Mnogi nas glasovi zovu
– Moje su uši kao prozor kroz koji prolazi svjetlost i zvuk
– Divno je otkriti tajnu riječi
– Puno mi znači riječ »vjerovati« (credo = cor-dare: dati srce)
– Božju riječ čuti i u nju vjerovati
2. Čuti Božji poziv – vidjeti čovjekovu nevolju
– U svjedocima vjere prisutni su Božji darovi
– Svjedoci ljubavi – sveci u vrijeme Adventa (Franjo, Nikola, Lucija)
– Treba znati prepoznati nevolju i čovjeka u nevolji
– Solidarnost i pomoć – znaci djelotvorne ljubavi
3. Glas viče u pustinji
– Pustinja je mjesto tišine i Božje blizine
– Ivan Krstitelj i njegovo djelovanje (Lk 3, 1-14 i Lk 3, 1-20)
– U radosnoj nadi čekamo rođenje Isusa Krista
– U vrijeme čekanja pripravite svoje »staze« Gospodinu
4. Radosna vijest mijenja svijet
– Advent – poziv na susrete s Novorođenim
– Radosna vijest – poziv na obraćenje
– Mijenjati svoje lice i lice svijeta malim koracima
5. »Neka mi bude po riječi tvojoj« – Marijin poziv i odgovor
– Marija – zvijezda mora
– Molitva Anđeo Gospodnji navijestio Mariji (Lk 1, 26-38)
– Nositi Krista u svijet zadaća je svakoga kršćanina
6. Posvuda je Betlehem
– Danas nam se u gradu Davidovu rodio Spasitelj (Lk 2, 8-14)
– Krist se rodio za sve ljude i za sve narode zemlje
– Bog u Kristu očituje svoju dobrotu i objavljuje prijateljstvo
7. Zvijezda nad zemljom
– 24. prosinca – u nas i u drugih naroda
– Hanukka – blagdan svjetla kod Židova
– Vjerujem u Isusa Krista Sina Božjega (drugi dio Vjerovanja)
Prošireni sadržaji
– Adventski i božićni običaji u drugih naroda i kultura
– Sakrament krštenja u životu obitelji i župne zajednice
– Mjesto i uloga žene u Crkvi u svjetlu uloge Blažene Djevice Marije u
povijesti spasenja
Metodičke upute
– Čitanje, prepričavanje, pripovijedanje, analiza i interpretacija
različitih biblijskih tekstova u pojedinim temama
– Pojedinačni i skupni rad s biblijskim i drugim tekstovima
– Analiza i tumačenje pojma »vjerovati« (credo) u povezanosti s nužnošću
povjerenja među ljudima kao uvjetom da bi čovjek uopće mogao živjeti i
stvarati
– Scenski prikaz na temu »Svjedoci ljubavi«
– Vođeni razgovor o adventskom vremenu i poruci Ivana Krstitelja koji nas
poziva na obraćenje i na pripravljanje puta Isusu kako bismo dostojno
proslavili njegovo rođenje
– Izrada adventskoga kalendara i drugih projekata kao udjela u širenju
kulture zajedništva slavlja u školi
– Scenski prikaz »Marijina navještenja« prema molitvi Anđeo Gospodnji
– Pisanje kratkoga sastava o tome kako doživljavam novorođenoga Isusa koji
je donio spasenje svim ljudima, bijelima i crnima, siromašnima i bogatima,
onima koji ga traže i onima koji ga ne priznaju
– Meditacija i vježbe šutnje u susretu s otajstvenim Bogom i kratko pismeno
oblikovanje meditacije
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: Tama je svud, Dragutin Tadijanović; Nađeni
Bog, A. B. Šimić
– Likovna kultura: božićni motivi: dizajn, modeliranje, slikanje; izrada
božićne čestitke na aluminijskoj foliji (patiniranje i lijepljenje folije na
čestitku); izrada mobila kao božićnih i novogodišnjih ukrasa; prostorne
kompozicije; etnografski predmeti: kolijevka
Praćenje i vrednovanje
– Shvaćanje mogućnosti osobnoga izbora, odluka i odgovornosti vezanih uz
njih
– Razumijevanje Došašća kao vremena poziva na susret s novorođenim Kristom
– Poznavanje i razumijevanje kršćanske molitve Anđeo Gospodnji
– Sposobnost življenja svakodnevnoga obraćenja po primjeru svetaca koje
slavimo u Došašću
– Poznavanje otajstva Isusova krštenja na Jordanu i osobni stav povjerenja
prema Isusu Kristu
– Poznavanje i shvaćanje Kristova javnoga djelovanja kao blizine nebeskoga
Oca čovjeku
V. nastavna cjelina
DOBRO JE PO BOŽJIM RIJEČIMA ŽIVJETI
Posebni ciljevi
– Razumjeti događaj krštenja Isusa Krista u Jordanu kao početak Isusova
javnoga djelovanja i čin blizine i očitovanja nebeskoga Oca
– Upoznati osnovne elemente tradicije i kulture u kojoj je živio i djelovao
Isus Krist
– Upoznati tradiciju vjere u kojoj je Krist izrastao i slavlja koja je
iskusio: Pasha, sjećanje na sinajsko predavanje Zapovijedi, spomen na hod
kroz pustinju
– Razumjeti Kristovo naviještanje, ponašanje i djelovanje u povezanosti s
vjerskim običajima židovskoga naroda
– Upoznati i iskusiti snagu Kristove riječi i njegova zakona
– Upoznati život i vjeru naših predaka
– Osjetiti život i tradiciju naših djedova, baka, roditelja te njihovu vjeru
kao »nutarnju« baštinu koju predaju mladim naraštajima
– Shvatiti i prihvatiti život Isusa Krista, te njegovu smrt i uskrsnuće, kao
događaje spasenja svih ljudi, događaj Božje blizine i ljubavi prema čovjeku
Teme i osnovni sadržaji
1. »Ovo je moj ljubljeni Sin«
– Krštenje Isusa Krista (Lk 3, 21-22)
– »Ovo je moj ljubljeni Sin – njega slušajte!«
– Najava i početak Kristovog javnog djelovanja
2. Kako je dobro živjeti po tvojim riječima
– Iz života jednoga židovskoga dječaka u Kristovo vrijeme
– Židovska godina
– Naredba Gospodnja srce sladi (Ps 19, 9.11)
3. Tvoje zapovijedi, Bože, meni su radost
– »Niste li znali da mi je biti u kući Oca mojega« (Lk 2, 41-51)
– Značenje Tore i židovskoga Hrama u Jeruzalemu
– »Slušaj Izraele! Jahve Bog tvoj, Bog je jedini«
4. Duboki su naši korijeni
– Što nam sve mogu reći stari i mudri ljudi?
– Vjera naših predaka – bogatstvo prošlosti
– Hoditi s Bogom kroz život
– Zahvalnost za prošlosti i hod s vjerom u budućnost
5. Isusu je važan čovjek
– Subota je radi čovjeka (Iv 5, 1-17)
– Da bi djeca mogla živjeti, potrebno je ...
– Prava djece (Svjetski susret djece, New York)
Prošireni sadržaji
– Neka važnija židovska vjerska slavlja
– Važne osobe koje su se kroz povijest borile za ljudska prava
– Upoznati neka mjesta, gradove i zemlje odakle dolaze naši preci
Metodičke upute
– Čitanje i interpretacija biblijskoga teksta o Isusovu krštenju
– Tumačenje izričaja da je Isus Krist Božji jedinorođeni Sin koji je donio
poruku spasenja svim ljudima
– Rad s fotografijama na temu »Duboki su naši korijeni«
– Izrada panoa na temu »Prava djece«
– Čitanje, interpretacija, prepričavanje, pripovijedanje, rad u skupinama s
biblijskim tekstovima u pojedinim temama
– Rad s crtežima na temu »Da bi djeca mogla živjeti, potrebno je…«
– Tumačenje vjere naših predaka pomoću dijapozitiva (simboli vjere u
hrvatskom narodu)
– Razgovor na temu »Subota je radi čovjeka – čovjek i poštivanje zakona«
Međupredmetne veze
– Priroda i društvo: motivi iz hrvatske povijesti i hrvatske kulturne
baštine – krunidba kralja Tomislava, Dan hrvatske državnosti – ove povijesne
događaje vidjeti kao korijene postojanja na ovim područjima
– Likovna kultura: vizualno kao poticaj: Što rade moji roditelji? Crtanje i
slikanje, akvarel-flomaster (kombinirana tehnika): kroz likovni izraz
osvijestiti vrijednost roditeljskoga rada
– Glazbena kultura: tradicionalna glazbala naših krajeva; uloga glazbe
(načini) i plesa u različitim prigodama slavlja ili žalosti u životu čovjeka
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje osnovnih elemenata kulture i tradicije u kojoj je živio i
djelovao Isus
– Shvaćanje važnosti molitve i zakona u životu židovskoga naroda
– Poznavanje i tumačenje važnijih činjenica iz života i vjere naših
pradjedova
– Stav otvorenosti i poštovanja prema drugima i drukčijima – temeljno pravo
djece na život i školu
VI. nastavna cjelina
SLIJEDIMO ISUSOVO DJELO
Posebni ciljevi
– Naučiti učiti jedni od drugih i vidjeti ljudsku stvarnost novim očima
– Graditi sposobnost preuzimanja zajedničke odgovornosti
– Zauzeti stav vjere u osobu Isusa Krista i osvijestiti molitvu kao znak
kršćanske solidarnosti za drugoga
– Shvatiti i prihvatiti obvezu i zapovijed žrtve i posta kao put prema sebi,
prema drugomu i prema Bogu
– Razumjeti Isusov križni put kao znak njegove ljubavi prema čovjeku
– Naučiti tumačiti pojedine novozavjetne tekstove koji izvješćuju o Isusovu
djelu spasenja i otkupljenja čovjeka
– Shvatiti smrt kao dio čovjekova života te kao prijelaz u vječno
zajedništvo s Bogom
– Razumjeti, iskusiti i prihvatiti otajstvo uskrsnuća kao poziv na novi
život
– Shvatiti da je Bog u teškim trenucima našega života i uvijek uz nas
Teme i osnovni sadržaji
1. Okruženi smo patnjom i smrću
– Oko nas vidimo ljude kako pate – patnja pokreće čovjeka da čini dobro
– Pripovijest jedne žene (Mt 15, 21-28)
– Vjerom pronaći smisao u patnji
– Zašto postoji patnja? (Job 17, 1-2.11-13; Ps 10, 1.12)
– Molitva daje snagu i pomaže u nevolji
2. Ići putem križa
– Imati srca za čovjeka (Mt 25, 31-40)
– Kome mogu vjerovati? (Lk 22, 39-46; Ps 22, 20)
– Ići putem Isusova križa (križni put)
– »Klanjamo ti se Kriste i blagoslivljamo te jer si svojim svetim Križem
otkupio svijet!«
– Krist je za nas umro na križu
3. Svjetlo uskrsnog jutra
– Kršćanski post – vjerovati Božjoj ljubavi i činiti dobro (Iz 58, 6-9)
– Je li sa smrću sve izgubljeno?
– Uskrsnuće Kristovo (Mt 28, 1-10) – pobjeda i proslava života
4. Bog je uskrisio Isusa
– Svjedoci Kristova uskrsnuća (1Kor 15, 1-8a)
– »Vjerujem u Isusa Krista... (koji je mučen pod Poncijem Pilatom...)«
– »Odonud će doći suditi žive i mrtve«
5. Neka se ne boje srca vaša
– Čovjek vjeruje: Bog je od početka sve dobro učinio (Post 1, 1 - 2, 3)
– Novi život stvara novi put
– Bog spašava i otkupljuje sve ljude
– Nebo nam je darovano
Prošireni sadržaji
– Običaji u hrvatskom narodu u vrijeme korizme i Vazma
– Zajedničko oblikovanje križnoga puta
– Korizmena akcija odricanja za dobro potrebitih i siromašnih
– Značenje uskrsnuća u osobnom životu u svjetlu teme: uskrsnuće Isusa Krista
(umjetnički izričaj)
Metodičke upute
– Analiza, interpretacija i tumačenje smisla patnje na temelju biblijskih
tekstova
– Metoda »fotolangage« kao pristup djece temi patnji
– Zajedničko oblikovanje križnoga puta crtežima
– Intervju s roditeljima i susjedima o značenju Isusova uskrsnuća u
svakodnevnom životu kršćana
– Izrada kolaža na temu Isusova uskrsnuća – pobjeda i proslava života
– Rad s temperama – koloristički izraz uskrsne radosti i poruke
– Razgovor o svjedocima Kristove muke i uskrsnuća
– Scenska interpretacija Kristova uskrsnuća
– Kolaž na temu »Radost – Uskrs u svijetu«
– Interpretacija i izvođenje uskrsne pjesme
– Ples ili pantomima kao znak tuge i radosti na temu »Svjetlo uskrsnoga
jutra«
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: tekstovi koji osvjetljuju korizmeno vrijeme
i uskrsno otajstvo
– Likovna kultura: motivi Velikoga tjedna: Isusov ulazak u Jeruzalem, križni
put, posljednja večera, uskrsnuće: crtanje i slikanje, kadrovi u nizu;
radost Uskrsa: slikanje, tempera, koloristički izraz uskrsne radosti –
likovni jezik i emocije osvijestiti na likovnom produktu
– Glazbena kultura: upoznati različitost glazbenih doživljaja korizme u
našem narodu (Dalmacija, Istra, Slavonija, Zagorje, Međimurje, Bosna i
Hercegovina)
Praćenje i vrednovanje
– Razumijevanje različitih oblika patnje koja pogađa djecu i sve ljude
– Poznavanje središnjih poruka Isusova križnog puta i osoba koje su svjedoci
njegove muke i uskrsnuća
– Shvaćanje Kristove smrti i uskrsnuća kao temeljnoga događaja spasenja svih
ljudi i značenja Kristova ponovnoga dolaska na zemlju na kraju vremena
– Prisutnost svijesti i stava o molitvi kao znaku kršćanske solidarnosti i
brige za drugoga
– Prihvaćanje Kristova uskrsnuća kao poziva na novost svojega života
VII. nastavna cjelina
GRADIMO KRISTOVU CRKVU
Posebni ciljevi
– Razumjeti poruku mira i zajedništva u životu i provoditi je u susretu s
ljudima
– Shvatiti da Duh Sveti vodi i izgrađuje Crkvu i ljude
– Naučiti da u Crkvi Kristovoj žive ljudi različitih rasa, jezika, kultura i
običaja
– Uočiti da postoje različite crkve koje priznaju i slave Krista
– Upoznati i prihvatiti želju Isusa Krista da svi budemo jedno
– Upoznati neke važnije službe i zadaće u Crkvi
– Uočiti različitost štovanja Boga i raznolikost religija u svijetu
– Otvoriti se Duhu Svetom i dopustiti da on djeluje po nama u susretu s
ljudima
– Založiti se i sudjelovati u izgradnji jedne Kristove Crkve
Teme i osnovni sadržaji
1. Šalom – mir vama!
– Duh uskrsnuća širi se svijetom (Iv 20, 19-23)
– Duh Božji donosi mir i stvara mir među ljudima
– Znakovi mira i ekumenskoga pokreta među kršćanima
– Molitva za mir poglavara različitih religija u Asizu
2. Tvoj Duh pokreće svijet
– Navještaj Radosne vijesti i širenje vjere (Dj 5, 12-42)
– U Crkvi su mnogi darovi Duha i mnoge zadaće kršćana (Rim 12, 4-8)
– Duh Božji pokreće i vodi čitav svijet
3. Živjeti zajedno s drugima
– Nismo sami nego živimo u zajednici s drugima
– Pratiti, pomagati i hrabriti jedni druge
– Crkva: vjernici su zajedno na istom putu
4. Za spas i sreću ljudi
– Govoriti i činiti kao Isus Krist
– Zajedno gradimo Kristovu Crkvu
– Crkva znači pripadati Isusu Kristu
– Ljubav otvara vrata životu (Lk 10, 25-37)
5. Jedna Crkva u šarenim bojama i licima
– Krštenje Etiopljanina (Dj 8, 26-40)
– Crkva u svijetu i za svijet
– Molitve različitih zemalja kao znak jedinstva u vjeri Crkve
6. Jedan Krist – različite crkve
– Postojanje različitih crkava
– Ekumenizam kao pokret za jedinstvo kršćana
– Kako ljudi žive i vjeruju?
– »Da svi budu jedno« (Iv 17, 21)
7. Daj nam svoga Duha, Gospodine
– Svaki je čovjek slika Božja
– Vjerujem u Duha Svetoga... i u život vječni
– Neka dođe Kraljevstvo tvoje!
Prošireni sadržaji
– Blagdan Duhova – rođendan Crkve
– Upoznajmo darove Duha Svetoga
– Što povezuje različite religije i vjeroispovijesti?
– Duh Kristov nas vodi na našem odmoru i na ljetnim praznicima
Metodičke upute
– Razradba i interpretacija biblijskih tekstova na temelju pripremljenih
pitanja i zadataka
– Uspoređivanje tekstova različitih kršćanskih zajednica
– Brainstorming metoda (spontana diskusija) na temu »Jedna Crkva u šarenim
bojama i licima«
– Otkrivanje u križaljci pet pojmova povezanih s temom »Crkva«
– Kolaž na temu »Crkva je zajednica Isusovih vjernika«
– Vođeni razgovor i pisanje sastavka na temu ekumenizma među kršćanima
– Sastavljanje molitve za jedinstvo kršćana i organiziranje susreta s drugim
kršćanima u školi
– Tumačenje o snazi kojom Duh Sveti djeluje u ljudima i u životu, i to
izraziti u bojama
– Metodom »hit parada vrijednosti i zajedništva« ponoviti obrađeno gradivo
Međupredmetne veze
– Priroda i društvo: značenje pojma »simbol«
– Likovna kultura: »Ja u ogledalu«, slikanje – tempera, koloristička
modulacija – kontrast toplo-hladno; izražavanje bojama djelovanja Duha
Svetoga – ritam i kompozicija boja
– Glazbena kultura: ples kao znak radosti i bogatoga duhovnoga i vjerničkoga
života
Praćenje i vrednovanje
– Razumijevanje poruke mira i zajedništva među ljudima i u životu
– Uočavanje i poznavanje razlika među vjerama, narodnostima, kulturama,
jezicima i običajima
– Poznavati neke druge kršćanske zajednice i vjeroispovijesti
– Razumijevanje pojmova »pripadati Isusu Kristu i Crkvi« i »jedinstvo svih
kršćana«
– Stav spremnosti i sudioništva u izgradnji zajednice Kristovih vjernika
– Poznavanje načina djelovanja Duha Svetoga u životu ljudi i u svijetu
|
|
|
|
|
|
|
|
|