|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 21. 11. 2024.
|
|
PROGRAM KATOLIČKOGA VJERONAUKA U OSNOVNOJ ŠKOLI
(Narodne novine br. 156/03)
|
|
|
|
|
|
|
|
VJERONAUČNI PROGRAM ZA PRVI RAZRED
O situaciji učenika prvoga vjeronaučnog godišta
Početak školskoga razdoblja vrijeme je u kojem dijete doživljava i ostvaruje
važne promjene u navikama, načinu i stilu svojega osobnoga i društvenoga
života. S polaskom u školu događa se radikalniji izlazak djeteta iz
obiteljskoga kruga, iz subjektivno-fantazijskoga razdoblja djetinjstva ulazi
se u objektivniji svijet stvarnosti koji ga okružuje kao i u svijet novih
odnosa i obveza. Dijete sada u školi, u krugu vršnjaka i odraslih, počinje
graditi temeljni osjećaj pripadnosti, sigurnosti, povjerenja prema drugima i
Bogu, prema svijetu i životu općenito. Ono će morati promijeniti neke
navike, puno novoga započeti, povezati, svladati i snaći se u novoj i
zahtjevnoj sredini. Vjerski odgoj i vjeronauk prepoznaje i podrazumijeva ove
probleme povezane s ulaskom u školu i daje ukupnom odgoju djeteta svoj
specifičan prilog – religioznu i vjersku dimenziju odgoja.
Nastavni program prvoga vjeronaučnoga godišta posebnu pozornost posvećuje
razvojno-psihološkom i vjerskoodgojnom statusu i potrebama djece u dobi
između 7 i 9 godina. Pristup i ostvarenje njihovoga vjerskoga odgoja ima u
vidu polazišnu situaciju djece ove dobi s obzirom na njihov psihofizički
razvoj, napuštanje obiteljske sigurnosti i uvođenja u novu školsku
zajednicu. U ovoj dobi dijete uspostavlja sve objektivniji i racionalniji
odnos sa svijetom koji ga okružuje, snažnije se razvijaju percepcijske i
kognitivne sposobnosti, mišljenje je sve logičnije ali ono nije apstraktno
nego je konkretno, tj. dijete u ovoj dobi zaključuje na temelju doživljenoga
iskustva u susretu s konkretnim stvarima, osobama i događajima. Ono sve više
uočava uzročno-posljedične veze među činjenicama i događajima, povećava mu
se preciznost slušanja i promatranja, iako još uvijek ne razlikuje potpuno
subjektivno-fantazijski od vanjskoga i objektivnoga svijeta.
Djeca ove dobi izrazito su aktivna, još uvijek najbolje i najlakše uče putem
igre te rado sudjeluju u različitim aktivnostima. Njihova je pažnja i
koncentracija kratkotrajna te je zbog toga potrebna česta izmjena aktivnosti
(različiti zadaci i metodički postupci) kako bi ih ponuđeni sadržaj
zainteresirao i aktivirao. No treba imati na umu psihofizičku sposobnost
djece ove dobi za spontano i stvaralačko izražavanje u govornom, likovnom i
scenskom obliku te njihovu sposobnost otvaranja prema nadnaravnom na način
imaginacijsko-simboličkog senzibiliteta, njihova čuđenja i divljenja pred
tajnama svijeta i života.
Program prvoga vjeronaučnoga godišta vodi dijete iz obiteljskoga okruženja u
svijet škole i pomaže mu da se, na temelju dotadašnjega iskustva, otvori
drugima i s njima podijeli ta iskustva. Djetetu koje iz obiteljskoga
iskustva i sigurnosti dolazi u neizvjesnost škole nastoji se ponuditi i
posvijestiti prve informacije o Bogu i ljudima i odgajati u njemu temeljni
stav povjerenja prema Bogu, prema sebi i ljudima, prema svijetu i životu.
Otkrivajući Božju bezuvjetnu ljubav prema nama, djeca se uče, u svjetlu
vjere, prihvaćati stvarnost i pozitivne životne navike, ona duhovno-kulturno
rastu i sazrijevaju u kršćanskoj vjeri. U obradi vjeronaučnoga sadržaja
vjeroučitelju pomažu metodički pristupi i postupci koji se usklađuju s dobi
i s mogućnostima djeteta. Ono će kroz aktivno sudioništvo i igru, govorno
izražavanje, pripovijedanje doživljaja i iskustva, crtanje, slikanje i
pjevanje te druge metodičke oblike, prepoznati svoju životnu situaciju i na
njoj graditi nove spoznaje. Program dijete potiče na aktivan i kreativan rad
i sudioništvo u vjeronaučnoj nastavi i vodi ga k razmišljanju i prihvaćanju
vjeronaučnih ciljeva, od meditativne poduke do poruke koju će s lakoćom na
kraju vjeronauka ili uz domaći uradak prihvatiti. Program također približava
djetetu temeljne i početne sadržaje stvarnosti religioznoga iskustva, govora
i govora vjere, naročito biblijskoga iskustva i govora, koji je uvijek
slikovit i životan. U radosti razumijevanja i spoznavanja vjere, djetetu
pomažu zgode iz svagdašnjega života i iz biblijske Radosne vijesti. Program
prvoga razreda pruža nužne temelje pouke u otkrivanju osobne spoznaje vjere
i života. On vodi vjeroučitelja i učenike u postupno i jednostavno
otkrivanje Božjih tajni i temeljnoj poruci prvoga vjeronaučnoga godišta -
učimo ljubiti Boga i ljude. U skladu s tim, ovdje treba naglasiti potrebu da
vjeroučitelj ovaj vjeronaučni program prihvati i ugradi u obzor iskustva i
svjedočanstva svoje vlastite vjere, da bi mogao, na temelju stručnoga
znanja, didaktičko-metodičkih kompetencija te poznavanja svojih
vjeroučenika, vjeronaučne sadržaje prilagoditi različitim prilikama,
uvjetima i potrebama učenika kao i ciljevima njihova vjerskoga odgoja.
Svrha vjeronaučne nastave prvoga godišta
Svrha katoličkoga vjeronauka prvoga vjeronaučnoga godišta kratko je
upoznavanje učenika ove dobi sa središnjim i temeljnim činjenicama kršćanske
vjere te prihvaćanje ljudskih i kršćanskih vrednota primjerenih njihovoj
dobi, a ostvaruje se u ozračju religioznoga iskustva koji djeca nose iz
svojih obitelji i društvenoga okruženja. Djeca se ove dobi susreću s prvom
porukom vjere i radosne Isusove vijesti usmjerene ka promicanju njihova
duhovnoga i moralnoga sazrijevanja, ulasku u širu zajednicu vršnjaka i
razvijanju njihovih međusobnih odnosa u ozračju dobrote i uzajamnog
pomaganja.
Opći ciljevi vjeronaučne nastave prvoga godišta
– Otkriti i upoznati važna pitanja o svojem životu i svijetu u djetinjoj
dobi i promatrati ih u duhu vjere i
– Otkriti i upoznati da je Bog čudesno stvorio naš svijet i ljude kao veliku
Božju obitelj
– Izgraditi svijest i stav vjere da nas Bog beskrajno ljubi, da nas prihvaća
i ima povjerenja u nas
– Susresti i upoznati neke ključne događaje, osobe i činjenice povijesti
spasenja u kojima se očituje Božja blizina i ljubav prema čovjeku
– U Isusu Kristu susresti i upoznati svojega Spasitelja i prijatelja svih
ljudi
– Otkrivati bitna otajstva povijesti spasenja u povezanosti s proslavom tih
događaja u životu u obitelji, školi, crkvenoj i široj društvenoj zajednici
– U zajednici vjernika otkriti snagu vjere i kršćanskoga života
– Početno upoznati i usvojiti neke jednostavne zahvalne molitve Bogu
– Produbiti i izgraditi stav temeljnoga povjerenja i ljubavi prema Bogu,
prema sebi i drugima, kao i životu općenito
I. nastavna cjelina
NAŠI VJERONAUČNI SUSRETI
Posebni ciljevi
– Graditi pozitivna iskustva i stavove prema vjeronauku u školi
– Uspostaviti odnos povjerenja prema drugima
– Pitanja koja se obrađuju na vjeronauku doživjeti kao životno važna
– Privikavati se na zajednički rad i aktivno sudjelovanje u nastavi
– Upoznati značenje naziva »vjeronauk« i »vjeroučitelj«
– Razvijati osjetljivost i poštovanje prema pripadnicima drugih religija
Teme i osnovni sadržaji
1. Imam svoje ime i svoje mjesto
– Dolazim iz svoje obitelji
– Na vjeronauku upoznajemo jedni druge
– Svatko od nas ima svoje ime i svoje mjesto
– Otkrivamo nove stvari i dijelimo svoje doživljaje s drugima
2. Svi smo vrijedni poštovanja
– U školi imamo katolički vjeronauk
– Zajedno upoznajemo Boga i njegovu ljubav prema ljudima
– Učimo biti Isusovi učenici
– Oni koji nisu katolici imaju svoj vjeronauk
– Prihvaćamo drukčije od sebe jer smo svi vrijedni ljubavi i poštovanja
Prošireni sadržaji
– Povezanosti vjeroučitelja, učitelja i roditelja u školskom odgoju
– Učenička iskustva i pitanja iz života koja su povezana sa školom i
vjeronaukom
Metodičke upute
– Igra predstavljanja (upoznavanja)
– Slušanje i govorno izražavanje iskustava iz obiteljskoga života
– Ritmička igra i pjevanje poznatih dječjih pjesmica
– Crtanje doživljaja i iskustava iz obiteljskoga i školskoga života
– Pripovijedanje doživljaja i iskustava
– Vjeroučiteljevo pripovijedanje
– Pokazivanje i promatranje odabranih slika ili umjetničkih reprodukcija
– Razgovor i tumačenje
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: sposobnost razgovora, slušanje pjesama i
priča
– Priroda i društvo: život i rad u školi; djelatnici u školi; život u
obitelji i domu; članovi obitelji; obitelj i dom; briga za obitelj; učenik u
prometu
Praćenje i vrednovanje
– Interes za vjeronaučne sadržaje i aktivnosti
– Motivacija i sudioništvo u vjeronaučnim aktivnostima
– Razumijevanje riječi »vjeronauk«, »vjeroučitelj« i »učitelj«
– Otvorenost i spremnost na poštovanje i suradnju s drugima
– Način izražavanja dojmova, doživljaja i iskustava
II. nastavna cjelina
OTKRIVAMO ZNAKOVE BOŽJE DOBROTE
Posebni ciljevi
– Otkrivati svijet oko sebe i diviti se svijetu, sebi i drugima
– Razvijati osjetljivost za uočavanje ljepote stvorenoga svijeta i čovjeka
– Uspostaviti odnos povjerenja prema svemu stvorenome i radovati se svemu
što nam je Bog darovao
– Graditi odnos zahvalnosti prema stvorenjima
– Kratko upoznati biblijsko izvješće o stvaranju svijeta i čovjeka
– Uočiti da su anđeli Božji prijatelji kojima se rado utječu djeca
– Kratko upoznati kako su prvi ljudi sagriješili i izgubili prijateljstvo s
Bogom u raju zemaljskom
– Steći pouzdanje u Boga koji nas ljubi i prašta
– Osjetiti sigurnost u životu jer svime upravlja Božja ruka
– Upoznati kako Bog obećava i šalje Isusa koji je Spasitelj svih ljudi
Teme i osnovni sadržaji
1. Nebo i zemlja pjevaju Bogu
– Otkrivamo i promatramo stvari oko sebe (npr. kamen, drvo, kuću, cvijet,
planinu), taj divni stvoreni svijet
– Otkrivamo kuću kao mjesto gdje se igramo, veselimo, volimo, molimo...
– Otkrivamo i promatramo promjene, izmjenu dana i noći, smjenu godišnjih
doba, promjene u prirodi, na biljkama, životinjama, ljudima – opažamo
promjene i pitamo se tko upravlja svime što je stvoreno i što se događa
– Otkrivamo i promatramo ruke djece i odraslih, muškaraca i žena, različitih
rasa i naroda svijeta (otvorene ruke kao izraz prihvaćanja, povjerenja,
darivanja – što sve ruke mogu raditi, izraziti, oblikovati, pokretati i
»oživljavati«)
2. Divni Božji svijet
– O Stvoritelju govore i pričaju stvari (npr. kamen, igračka, cvijet, sunce,
ptice). Kako su nastali, čemu služe?
– Bog je stvorio svijet (kratko izvješće o stvaranju - Post 1-2)
– Bog daje svemu život i sve drži na životu
– Zahvalnost Bogu za njegove darove i dobrotu (usp. Dn 3, 56-88. -
Hvalospjev stvorenja)
3. Bože, čudesno si stvorio ljude
– Bog je stvorio ljude (Post 1, 27 i 2, 18; Ps 8 i Ps 139) i anđele
– Ljudi su bili dobri i sretni s Bogom
– Anđeli su Božji prijatelji i prijatelji ljudi (Izl 23, 20-23a; Tob 12,
15-20)
– Djeca se mole svojim anđelima
4. Ljudi nisu poslušali Boga
– Prvi ljudi nisu poslušali Boga, pogriješili su i prestali su biti njegovi
prijatelji (usp. Post 3, 1-24)
– Bog obećava i šalje ljudima Spasitelja Isusa
– Bogu učimo zahvaljivati za njegovu dobrotu
Prošireni sadržaji
– Promatranje i prvi jezični izričaji o divnom Božjem svijetu što ga zorno
promatramo
– Molitva anđelu čuvaru
– Poticajni tekstovi iz Staroga zavjeta koji najavljuju dolazak Spasitelja
svijeta
Metodičke upute
– Vježbe promatranja, slušanja, otkrivanja, uživljavanja, zamišljanja
– Stvaralačke vježbe (jezične, likovne, glazbene, scenske)
– Vježbe oblikovanja i preoblikovanja
– Jezično izražavanje zapažanja i dojmova - vođeni razgovor
– Prikazivanje i interpretacija odabranih slika, prikazivanje i tumačenje
dijapozitiva
– Pripovijedanje biblijskih izvješća o stvaranju svijeta i čovjeka
– Prve meditativne vježbe (vidjeti – vidjeti iznutra, slušati - slušati
iznutra)
– Pripovijedanje činjenica koje govore o vjeri u Boga Stvoritelja u drugim
religijama
– Pjevanje odabrane pjesme
Međupredmetne veze
Hrvatski jezik i književnost: odabrani kraći umjetnički tekstovi i njihovo
razumijevanje
Priroda i društvo: promjene tijekom godišnjih doba; zaštita i čuvanje
okoliša
Likovna kultura: slikanje, dizajn, crtanje, motivi iz dječje okoline: ljudi,
životinje, biljke, pojave u prirodi, biblijski sadržaji
Praćenje i vrednovanje
– Sposobnosti promatranja i uživljavanja u prirodu i svijet koji nas
okružuje
– Sposobnosti zapažanja te jezičnog i nejezičnog izražavanja o prirodi i
stvarima koje nas okružuju
– Zanimanje za biblijske sadržaje i poznavanje prvih i osnovnih događaja
stvaranja svijeta i čovjeka
– Odnos prema stvorenjima i stvarima u našoj okolini
III. nastavna cjelina
POVEZANI SMO S BOGOM
Posebni ciljevi
– Upoznati znakove Božje prisutnosti, njegove blizine i dobrote u našem
životu
– Upoznati kako je Isusa, obećanog Spasitelja, Bog poslao svim ljudima
– Poželjeti doživjeti susret s Isusom
– Shvatiti da nam je Isus otkrio Boga kao dobroga Oca koji ljubi sve ljude
– Razumjeti i prihvatiti da Isus od nas traži da se međusobno ljubimo kao
braća i sestre
– Upoznati znakove Božje dobrote u prirodi i plodovima zemlje, osobito u
znaku kruha koji nam Bog daje za hranu
– Razvijati osjećaj zahvalnosti Bogu i spremnost za pomaganje svim ljudima,
osobito onima koji su potrebni kruha
– Prepoznati znakove velikodušnosti i dobrote misionara koji idu u daleke
zemlje naviještati riječ Božju
– Razvijati osjećaj brige za misionare i biti »mali misionar«
Teme i osnovni sadržaji
1. Isus poziva ljude
– Isus ide od mjesta do mjesta, govori ljudima o Bogu, pokazuje im Božju
ljubav i dobrotu
– Ljudi doživljavaju njegovu riječ kao Radosnu vijest
– Isus poziva ljude da ga slijede i oni idu za njim (Mk 1, 16-20 i Mk 3,
13-14: poziv učenika; poziv apostola Mateja - Levija: Mk 2, 13-17))
– Isusovi učenici prenose dalje poruku Evanđelja
– Isus i nas danas poziva da budemo njegovi učenici
2. Isus objavljuje: Bog je naš dobri Otac
– O dobrom Bogu sam čuo u svojoj obitelji, u vrtiću i u svojoj sredini
– Bog se brine za mene, ima u mene povjerenja, hrabri me i tješi kada mi je
teško
– Sveto pismo pripovijeda da Bog voli sve ljude i brine se za njih poput
dobroga oca i dobre majke; posebno se brine za siromašne i bolesne
– Primjeri iz iskustva djece koji pokazuju dobrotu i brigu za drugoga
– Ljudi koji susreću Isusa, doživljavaju Božju brigu i dobrotu, posebno
bolesni koje Isus ozdravlja (Mt 15, 29-31)
3. Zahvalni smo Bogu za kruh i plodove zemlje
– Kruh je ljudima glavna hrana i zato kruh poštujemo, za kruh se molimo, za
kruh radimo i zahvaljujemo, kruh uzajamno dijelimo
– Isus pokazuje Očevu brigu i ljubav i hrani kruhom četiri tisuće ljudi (Mk
8, 1-9)
– Susrećemo mnogo ljudi koji vjeruju u Boga i pomažu jedni drugima
– Zahvaljujemo za plodove koje nam je Bog dao – zahvalna molitva
4. Mali misionari
– Isus Krist šalje učenike da svima prenesu Božju poruku spasenja (Mt 28,
18-20)
– Kršćani-misionari poslušali su Isusov poziv i idu u daleke zemlje da
ljudima donesu poruku spasenja
– Mi smo mali misionari i možemo pomoći širenju Isusove poruke
Prošireni sadržaji
– Po djelima i ponašanju ljudi možemo osjetiti da vjeruju u Boga i čine
dobro
– Ljudi različiti po boji kože, jeziku, vjeri i naciji su braća i sestre
– Znakovi lijepog ponašanja u svojoj okolini: molim, izvoli, hvala i oprosti
– Isus nam je dao posvećeni kruh da uvijek imamo Isusa među sobom
– Kako pomoći misionarima i organizirati akciju skupljanja milodara i
potpore s nazivom »Mali misionar«?
Metodičke upute
– Opisati doživljaje i iskustva po kojima ljudi izražavaju svoju vjeru:
obiteljska molitva, nedjeljna misa, pobožnosti
– Pokazati i predstaviti religiozne predmete i slike povezane s vjerom u
Boga
– Prikazati slike ili dijapozitive crkve, kapelice, raspela
– Jednostavnim crtežima religioznih simbola poticati u djeci doživljaj Božje
dobrote
– Prikazivanje slika iz sretnoga obiteljskoga života: djeca s roditeljima,
djedom i bakom; braća i sestre, djeca u igri, u školi i s prijateljima;
slike koje prikazuju suprotne situacije
– Razgovor o zahvalnosti za žetvu i berbu, za plodove zemlje
– Pokazati različite slike žitnih polja i plodova zemlje, slike o pečenju
kruha
– Potaknuti učenike da opisuju postupak pečenja kruha i oblikuju tijesto za
kruh
– Mimikom i pokretima pokazati što znači biti zaštićen, brinuti se za nekoga
i biti dobar
– Navesti primjere kršćanske skrbi za djecu
– Prikazati slike i prizore iz misionarskoga života i pripovijedati o
njihovim doživljajima
– Potaknuti na molitvu i skupljanje pomoći za misije
– Izraziti (crtežom, govorom, pantomimom) različite situacije koje su
doživjeli
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: vježbanje osnovnih pravila uljudnoga
ponašanja tijekom razgovora te izbor kraćih literarnih tekstova
– Priroda i društvo: naše tijelo i zdravlje (osobna higijena i navike,
urednost, rad i odmor); Dani zahvalnosti – Dani kruha
– Likovna kultura: teme o narodnim običajima i blagdanima, modeliranje
tijesta, slikanje
– Glazbena kultura: pjesma Pekar
Praćenje i vrednovanje
– Sposobnosti razumijevanja znakova vjere u Boga i Božje dobrote
– Izricanje doživljaja i iskustava Boga kao dobroga Oca
– Uočavanje i prihvaćanje znakova Božje dobrote u povezanosti s konkretnim
činjenicama i događajima iz svakodnevnoga života
– Ponašanje u svakodnevnim potrebama, osobito iskustvo molitve
– Razumijevanje pojma »misionar«
IV. nastavna cjelina
SJEĆAMO SE SVETACA I POKOJNIKA
Posebni ciljevi
– Približiti iskustvo i tajnu prolaznosti i umiranja
– Uočiti da nestaju biljke i životinje i da ljudi moraju umrijeti
– Potaknuti na razmišljanje o pokojnima, osobito o bliskim umrlim osobama
– Probuditi vjeru u uskrsnuće i ljepotu novoga života s Bogom
– Potaknuti na iskazivanje poštovanja i na molitvu za pokojne
– Susresti likove svetaca, osobito iz hrvatskoga naroda i one koji se slave
u njihovom kraju
– Upoznati na konkretnim primjerima što znači ljubiti Boga i svoje bližnje
– Izgrađivati život po primjeru svetaca i moliti se svecima
Teme i osnovni sadržaji
1. Biljke i životinje nestaju, a ljudi umiru
– U prirodi opažamo promjene, rast i nestanak biljaka i životinja
– U našoj obitelji i sredini umiru ljudi koji su nam bliski i dragi (usp. Lk
7, 11-17, pripovijedanje zgode)
– Ljudi koji umiru, žive i nakon smrti kod dobroga Boga
2. Sveci su Božji i naši prijatelji
– U nebu su kod dobroga Boga naši sveci i zagovornici
– Sveci su Božji prijatelji koji vole Boga i ljude
– Naši nebeski zaštitnici – sveci i blaženici iz hrvatskoga naroda i oni
čije ime nosimo (usp. Liturgijski vodič: Sv. Otac Ivan Pavao II. u
Hrvatskoj)
– Moja molitva svecima
3. Sjećamo se svojih pokojnika
– Kratko upoznavanje s činjenicom života, smrti i vječnoga života nakon
smrti (u skladu s Iv 11, 25; Ps. 63,3; Rim 14, 9 i sl.)
– Pohod grobljima, paljenje svijeća za pokojnike
– Molitva za pokojne da budu kod dobroga Boga
Prošireni sadržaji
– Primjeri iz života svetaca koji se slave u pojedinim krajevima i čija
imena nosimo
– Odlazak na groblje i uređivanje grobova, osobito onih koje nitko ne
posjećuje
– Načini štovanja pokojnika drugih religija
Metodičke upute
– Razgovor o tome kako djeca opažaju prirodu: u proljeće sve raste i cvjeta,
u jesen lišće opada i nestaje; imamo kućne ljubimce, životinje koje jednoga
dana nećemo više imati
– Pripovijedanje iskustva o sudioništvu na sprovodu nekoga pokojnika
– Promatranje slika i dijapozitiva s temama o prolaznosti života
– Crtanje i bojenje, uživljavanje u promjene koje se događaju u prirodi i
životu
– Upoznavanje s proslavom Dušnoga dana i svetkovine Svih svetih kroz
primjerene slike, pjesme, ritmičke igre
– Prikazivanje slike crkve, katedrale i groblja, raspela uz putove i na
vrhovima planina
– Promatranje grobnoga humka s križem i spomenikom sa slikom uskrsloga
Krista
– Oblikovanje kratke molitve za pokojne
– Vođeni razgovor o vjerskim običajima i blagdanima u pojedinom kraju
– Pokazivanje religioznih predmeta i upućivanje u njihovo osnovno značenje
(križ, krunica, molitvenik, različiti nabožni predmeti…)
– Razgovor o vjerskim slavljima na kojima posebno sudjeluju djeca
– Prepoznavanje likova svetaca koji su posebno bliski djeci
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: učiti slušati govor drugoga s vježbanjem
razgovora, opisivanjem osobe, životinje i biljke i predmeta prema
zamišljanju te izražavanje osjećaja, molbe, želje i dr. s pripadnim
tekstovima
– Priroda i društvo: obilježavanja Dana spomena na mrtve
– Likovna kultura: spomen na pokojne: crtanje, slikanje, izražavanje bojama,
igra svjetla i tame
Praćenje i vrednovanje
– Uočavanje i raspoznavanje znakova koji prate promjene u prirodi i životu
– Doživljaj Božje dobrote u životu svetaca i u našem životu
– Prepoznavanje likova svetaca i blaženika u hrvatskom narodu
– Otvorenost prema molitvi i odnosu poštovanja prema nabožnim predmetima
V. nastavna cjelina
USUSRET ISUSOVU ROĐENJU
Posebni ciljevi
– Svjesno i aktivno doživjeti vrijeme Došašća i Božića u obitelji, školi i
župi
– Shvatiti da Došašće znači radosno iščekivanje Isusova rođenja
– Povezati božićno slavlje i običaje s pravim značenjem božićnoga otajstva
– Upoznati neke vrednote koje su u našoj kulturnoj baštini povezane s
Božićem
– Upoznati svece, osobito svetoga Nikolu, koji nas priprema i uvodi u
slavlje Božića
– Upoznati događaje Isusova rođenja i osobe koje su ga izbliza pratile -
prema Lukinu evanđelju
– Doživjeti Isusovo rođenje u liturgijskim slavljima i proslavi Božića u
obitelji, školi i župnoj zajednici
Teme i osnovni sadržaji
1. Došašće – vrijeme priprave za Božić
– Vrijeme radosnog iščekivanja i priprave (Iz 11, 1-4a)
– U vrijeme Došašća naše mjesto izgleda svečanije
– Došašće ili Advent je vrijeme iščekivanja Božjega dolaska među ljude (Iz
45, 8)
– Adventski običaji kod kuće, u školi i župi
2. Radujemo se svetom Nikoli
– Sveti Nikola je biskup i Božji prijatelj
– Sveti Nikola daruje djecu, siromašne i potrebne
– Sveti Nikola nas uvodi u slavlje Božića
– Jesmo li prijatelji i suradnici svetoga Nikole?
3. Marija – Isusova majka
– Bog je izabrao Mariju da bude Isusova majka
– Anđeo Gabriel javlja Mariji da će roditi Isusa (Lk 1,26-38)
– Marija je rado prihvatila Božji poziv da bude Isusova majka
– S Marijom radosno čekamo Isusov rođendan
4. Božić – blagdan Isusova rođenja
– Božić je Isusov rođendan
– Isusovo rođenje u siromašnoj štalici (prema Lk 2, 1-7)
– Toplina božićne štalice uz Isusa, Mariju i Josipa
– Božić u mojoj obitelji
5. Pastiri se raduju Isusovu rođenju
– Pastiri su se veoma radovali Isusovu rođenju (prema Lk 2, 8-20)
– Pastiri nose darove novorođenom Isusu
– Kako mi trebamo i možemo, poput pastira, slaviti Božić?
Prošireni sadržaji
– Iskustva iz djetinjstva o vremenu Došašća
– Izvanjski načini obilježavanja Došašća i pripreme za Božić u tradiciji
hrvatskoga naroda
– Slavlje Božića u našem mjestu i posvuda po svijetu
– Darivanje u obitelji i među prijateljima u vrijeme Božića
Metodičke upute
– Vođeni razgovor u kojemu djeca pripovijedaju svoje doživljaje o
iščekivanju Božića u svojoj obitelji
– Adventske priče i pjesme
– Crtanje adventskih tema
– Izrada adventskoga vijenca i adventskoga kalendara
– Kratka i primjerena meditacija o svjetlu i tami
– Upoznavanje sv. Nikole, prijatelja djece i mladeži
– Priprema darivanja i uvježbavanja priredbe za blagdan sv. Nikole
– Glazbeno izražavanje iščekivanja i ispunjenja – dramska igra
– Pripovijedanje iskustava i doživljaja – prigodne slike, božićni prospekti
– Pripovijedanje događaja Isusova rođenja (Lk 2, 1-7; 8-20)
– Uživljavanje u pojedine likove i scensko izvođenje
– Crtanje božićnoga događaja, izrada jaslica i oblikovanje figurica
– Izrada prigodnih dječjih poklona (božićni ukrasi, čestitke…)
– Uljepšavanje kuće, škole i crkve za Božić
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: niz pjesmica i kraćih priča na temu Božića
– Priroda i društvo: blagdani - sv. Nikola; Božić
– Glazbena kultura: pjevanje i obrada pjesama: Spavaj mali Božiću, Narodi
nam se i dr.
– Likovna kultura: motivi o sv. Nikoli: slikanje, crtanje, izrada poklona od
staniola, kolaž-papira; Božićni motivi – crtanje i slikanje, dizajn –
slikovnica, izrada ukrasa, čestitki od kolaž-papira, izrada jaslica i
figurica od papira ili od kukuruzovine ili glinamola
Praćenje i vrednovanje
– Razumijevanje riječi »Došašće« i »Božić«
– Shvaćanje adventskih i božićnih znakova
– Poznavanje nekih tipičnih adventskih i božićnih običaja
– Poznavanje bitnoga događaja Isusova rođenja
– Prihvaćanje događaja Isusova rođenja kao velikoga Božjega dara ljudima
– Uočavanje povezanosti darivanja s porukom blagdana sv. Nikole i Božića
VI. nastavna cjelina
ISUS SUSREĆE LJUDE
Posebni ciljevi
– Upoznati kako je Isus susretao ljude i kako se odnosio prema njima i svima
činio dobro
– Uočiti važnost i značenje Isusova poziva učenicima da ga slijede
– Pokazati da je Isus posebno volio djecu i da ih je blagoslivljao
– Shvatiti i doživjeti što znači biti Božje dijete
– Uvidjeti da je Isusova poruka snažna i da on spašava sve ljude
– Pokazati kako se Isus brine za sve ljude, osobito siromašne, odbačene i
bolesne
– Poželjeti doživjeti susret s Isusom
– Shvatiti da svoju zahvalnost i svoje povjerenje u Boga izražavamo molitvom
– Moći s povjerenjem moliti Očenaš i izreći svoju vlastitu molitvu
Teme i osnovni sadržaji
1. Isus svima čini dobro
– Primjeri iz obiteljskoga života, iz dječjega iskustva, koji pokazuju
dobrotu i brigu za nekoga
– Bog voli sve ljude kao svoju djecu i prijatelje
– Ljudi su u susretu s Isusom doživjeli Božju dobrotu (u skladu s Iz 61, 1-3
ili Lk 4, 16-24 te Mt 4, 23-25)
2. Isus se brine za sve ljude (si 6, 1-15)
– Isus se obraća odbačenima i dolazi im u goste (prema Mk 2,13-17: gozba s
grešnicima i carinicima)
– Isus ozdravlja bolesne (prema Mk 7, 31-37 i Mk , 46-52: ozdravljenje
slijepca)
– Ljudi različito postupaju prema Isusu: jedni idu za njim, drugi ga
odbacuju, a treći progone (npr. Mk 3,7-10 te Mk 6,1-6)
3. Isus posebno voli djecu
– Isus posebno voli djecu i blagoslivlja ih (Mt 19, 13-15; usp. Rimski
obrednik; Blagoslovi, br. 151)
– Isus poručuje: »Tko god prima ovo dijete, u moje ime, mene prima« (Lk 9,
48; Mk 10, 13-16)
– Djeca grade mir, prijateljstvo i pomažu jedni drugima
4. Isus nas uči moliti
– Isus nas uči najljepšu molitvu, Očenaš (Mt 6,5-14)
– Uči nas kako treba moliti i hvaliti Boga kao dobroga Oca
– Isus nas uči kako treba moliti za svagdanji kruh i oprostiti jedni drugima
– Osobne i zajedničke molitve, molitve vlastitim riječima
Prošireni sadržaji
– Pobliže upoznati događaj kad Isus ozdravlja slijepca od rođenja (Mt.
10,46-52)
– Vježbe poistovjećivanja (kako se osjećam kad me netko voli?, kad me
pohvali?, kad se želi sa mnom igrati?, kad me ne voli ili grdi?, kad se ne
želi družiti sa mnom?, kako bih se osjećao da sam slijep?, bolestan?, kako
se osjećam kad mogu gledati?, kad sam zdrav?…)
– Naučiti s povjerenjem moliti Očenaš i izreći svoju vlastitu molitvu Ocu
nebeskom
Metodičke upute
– Vjeroučiteljevo pripovijedanje uz korištenje zornih materijala (figure od
flanel platna, slike, folije…)
– Scenske improvizacije (slušati, biti pozvan, poslušati, odazvati se…)
– Likovno izražavanje
– Izražavanje glazbom ili pantomimom (radost, slušanje, situacije kad sam
tužan, kad me nitko neće slušati dok pričam, kad ne prihvate što bih želio…)
– Pripovijedanje biblijskoga teksta
– Uživljavanje u biblijske likove (siromah, bolesnik, grešnik, carinik)
– Razgovor o Isusovim učenicima koji prenose njegovu poruku
– Razgovor o molitvi kojom vjernici govore Bogu, o svojoj radosti, o svojim
potrebama, o zahvalnosti, o svojim molbama, o krivnji, o pogreškama
– Vježbanje molitve Očenaš
– Pisanje i izricanje kratke osobne molitve kojom zahvaljujemo Ocu nebeskom
za njegovu dobrotu
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: pripadna lektira, osobito braća Grimm,
Zvjezdani taliri, te Ljubica Benović, Molitva
– Likovna kultura: slikanje i crtanje Isusova lika, izrada kolaža – Isus s
djecom
Praćenje i vrednovanje
– Sposobnost uživljavanja djece u tuđu situaciju
– Poznavanje načina Isusova ponašanja prema ljudima, na temelju biblijskih
primjera
– Razumijevanje riječi »Evanđelje«
– Uočavanje osobina prenositelja Isusove poruke
– Poznavanje i razumijevanje molitve Očenaš
VII. nastavna cjelina
RADOST OPRAŠTANJA I LJUBAVI
Posebni ciljevi
– Otkriti radosne strane života kao veliki Božji dar ljudima
– Upoznati tamnije strane života, kao što su žalost i patnja
– Razvijati osjetljivost za tuđe radosti, žalosti i patnje i otkriti snagu u
zajedničkom dijeljenju radosti i patnje
– Uočiti iskustva nerazumijevanja i svađe među ljudima i naše iskustvo
međusobnoga praštanja i pomirenja
– Pomoći djeci da se otvore i što dublje dožive Isusov poziv da trajno jedni
drugima opraštamo kao što Bog nama oprašta
– Upoznati znakove pomirenja i praštanja
– Otkriti snagu pomirenja i praštanja u svakodnevnom životu
– Uvidjeti da je zajednički život moguć samo ako su svi ljudi spremni na
pomirenje
Teme i osnovni sadržaji
1. Radujemo se životu
– Radujemo se životu jer nam je Bog dao život i zdravlje da se možemo
igrati, ići u školu, družiti se s prijateljima, pjevati, šetati prirodom…
– Radosni smo što imamo roditelje, braću i sestre koje volimo i koji vole
nas
– Radosni smo što jedni drugima možemo pomagati i zajedno se radovati životu
(Fil 4, 1-9)
2. Zašto smo ponekad žalosni?
– Ponekad u našem životu ima i ružnih događaja, kad patimo, kad smo tužni
– Neki ljudi među nama pate, bolesni su i nesretni
– Neki su ljudi stari i nitko ih ne posjećuje niti se brine za njih
– Neki ljudi nemaju kruha i umiru od gladi
3. Zašto se ne razumijemo i svađamo?
– Ponekad smo nesretni jer se ne razumijemo i svađamo se, i u školi i u
obitelji
– U svađi možemo povrijediti jedni druge
– Iz svađe može nastati neprijateljstvo i razdor među djecom i odraslima
– Načini izbjegavanja svađe
4. Znakovi oproštenja i pomirenja
– Znakovi našega oproštenja i pomirenja
– U zajednici učimo praštati jedni drugima i živjeti zajedno
– Tko drugoga voli, može se odreći i svojega prava
– Učimo dijeliti s drugima trenutke radosti, trpljenja i patnje
5. Isus nas poziva na opraštanje
– Najljepše je oprostiti – Bog je velikodušan u opraštanju (usp. Iz 55,7)
– Isus želi da jedni drugima oprostimo (Mt 18,21-22)
– Isus nas uči da oprostimo kao što i on nama oprašta
– Vrijeme korizme je vrijeme opraštanja i dobrih djela
Prošireni sadržaji
– Vrijeme korizme kao vrijeme vježbanja u praštanju i dobrim djelima
– U korizmi se odričemo slatkiša i igračaka da možemo nešto darovati
potrebnima
– Kad pomažemo drugima onda činimo dobra djela
– Korizma je vrijeme kada više razmišljamo o ljudima koji pate, pomažemo ih
i ispravljamo svoje mane i pogreške
Metodičke upute
– Razgovor o iskustvima radosti koja su djeca imala u životu, o događajima
kada su bili posebno radosni
– Slikama izraziti neka važnija iskustva po kojima smo radosni
– Prikazati ilustracijama i tamniju stranu života, iskustva iz života koja
govore o različitim oblicima patnje na koju djeca mogu naići
– Razgovor o tome kako djeca doživljaju stradanja, nesreće i patnje
– Razgovor o iskustvima djece povezanim sa svađama i pomirenjima te svađama
i nepomirenjima
– Zajednička analiza različitih iskustava i stavova
– Prikazivanje crtežom i slikom različitih mogućnosti rješenja sukoba
– Potaknuti djecu na pričanje doživljaja kada su se posvadili pa pomirili
– Pripovijedanje evanđeoske poruke primjenjujući je na učeničku situaciju
– Zajednički protumačiti Isusovu poruku praštanja »otpusti nam duge naše…«
– Scenski prikaz mogućeg smirivanja svađe i sklapanje mira (pružanje ruku…)
– Likovno izražavanje osjećaja radosti i patnje
– Dijete u tišini oprašta svima koji su ga taj tjedan uvrijedili
– Izražavanje oproštenja gestom
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: tema zajedništva i prijateljstva
– Tjelesna kultura: ritmika, pantomima, igre, plesne strukture
– Likovna kultura: crtanje, slikanje situacije prijateljstva, zajedničke
igre, različitih situacija iz zajedničkoga života
Praćenje i vrednovanje
– Uočavanje događaja povezanih s radošću života i s patnjom koja prati
čovjeka
– Shvaćanje da je spremnost na pomirenje nužna za zajednički život
– Usvajanje stava da je potrebno uzajamno opraštati
– Poznavanje Isusove izreke o pomirenju
– Poznavanje molitve Očenaš
– Osobna spremnost na pomirenje i praštanje
VIII. nastavna cjelina
USUSRET USKRSU
Posebni ciljevi
– Razumjeti korizmu kao vrijeme priprave za vazmeno slavlje djelima ljubavi
i praštanja
– Naslutiti i doživjeti značenje vazmenog vremena i otajstva Isusove muke,
smrti i uskrsnuća
– Približiti događaje Velikog tjedna kao događaje Isusove beskrajne ljubavi
prema svim ljudima
– Uživjeti se u događaj Cvjetnice, spomena na Isusov slavni ulazak u
Jeruzalem
– Uvesti u razumijevanje Isusova dara na posljednjoj večeri
– Otkriti veličinu Božje ljubavi u Isusovu križnom putu i patnji na križu
– Približiti i doživjeti Radosnu poruku: Isus je uskrsnuo i zauvijek živi
– Iskusiti uskrsnu radost, svjesno doživjeti i proslaviti Uskrs i steći
povjerenje u život
– Doživljajno i spoznajno uvesti u događaj Isusova odlaska sa zemlje
(Uzašašća) i blagdan Duhova
– Dublje naslutiti i doživjeti biblijski govor simbola vatre (ognja) i
vjetra
– Doživjeti i naslutiti kako Duh Sveti sve nas ispunja svjetlom i snagom da
možemo svjedočiti svoju vjeru i ljubav prema Bogu i ljudima
Teme i osnovni sadržaji
1. Pripremamo se za Uskrs
– Pepelnica – početak korizme i priprave za proslavu Uskrsa
– Korizma je vrijeme dobrih djela, odricanja i žrtve
– Učimo dijeliti s drugima trenutke radosti, trpljenja i patnje (usp. Iv 9 i
Otk 21)
– Vježbamo se u dobrim djelima, odricanju i pomaganju: odricanje od
slatkiša, igračaka i drugog, pohod bolesnicima, pomoć u obitelji, u školi...
2. Uskoro slavimo Uskrs
– Proslava Velikoga tjedna u koji nas uvodi Cvjetnica
– Isusov slavni ulazak u Jeruzalem na Cvjetnicu i radost naroda u susretu s
Isusom (Mt 21, 1-11; Iv 12, 12-19)
– Isusova posljednja večera sa svojim učenicima (Mt 26, 26-30; Mk 14, 22-26)
3. Isusova muka i smrt
– Događaj osude, križnoga puta, muke i smrti Isusove (prema Mt 26, 36-40 i
48-50)
– Slavimo Isusovo vazmeno otajstvo (Veliki ili Sveti tjedan)
– Isusovo tijelo u grobu do zore uskrsnuća
– Svečanim bogoslužjem se slavi Isusovo uskrsnuće (usp. Rimski obrednik –
Veliki ili Sveti tjedan)
4. Isus živi - uskrsnuo je
– Isus je uskrsnuo iz groba i on vječno živi (prema Lk 24, 1-11)
– Uskrs – najveći kršćanski blagdan (prema Iv 20, 19-23)
– Znakovi vazmenoga otajstva: oganj, uskrsna svijeća i krsna voda (Iv 8, 12)
5. Uskrs slavimo u obitelji, školi i župi
– Radost proslave Uskrsa u obitelji, školi i župi
– Uskrsni običaji u obitelji i u našoj sredini (gradu, selu)
6. Isus odlazi Ocu i ostaje s nama
– Isus odlazi sa zemlje - njegovo uzašašće (Lk 24, 50-53)
– Rastanak s učenicima i odlazak Ocu nebeskom (prema Dj 1, 3-14)
– Isus nakon uskrsnuća šalje apostole u svijet da krste ljude kako bi
postali njegovi učenici (Mt 28, 16-20)
– Mi smo Isusovi učenici i svjedoci
7. Živimo u radosti i ljubavi
– Biblijsko izvješće duhovskoga događaja (prema Dj 2, 1-8 i 14, 22-24 i
32-47)
– Snaga Isusovih učenika nakon primanja Duha Svetoga
– Apostoli krste one koji žele biti Isusovi učenici
Prošireni sadržaji
– Radost učenika u susretu s Isusom na putu u Emaus (Lk 24,13-35)
– Tumačenje simbola križa i drugih znakova Isusove muke
– Uskrsna molitva i pjesma »Kraljice neba«
– Uskrsni običaji u različitim hrvatskim krajevima
Metodičke upute
– Iskustvo i tumačenje simbola praha i pepela
– Razgovor o korizmi kao o vremenu dobrih djela, odricanja, darivanja i
žrtve
– Skupljanje igračaka i drugih priloga kao vlastiti način korizmenoga
odricanja
– Pokazivanje i tumačenje slika i crteža križnoga puta i pripovijedanje tih
događaja
– Likovno izražavanje na temu križnoga puta i korizme i izrada jednostavnoga
križa od drveta
– Razgovor o sudjelovanju na procesiji za Cvjetnicu
– Tumačenje značenja maslinovih grančica u procesiji
– Pripovijedanje o posljednjoj večeri kao gozbi ljubavi
– Promatranje slike posljednje večere i analiza likova i radnji
– Dramsko oživljavanje likova
– Glazbeno izražavanje prikladnom pjesmom
– Dijamontaža i film o pashalnim događajima
– Pripovijedanje događaja Velikoga petka
– Razgovor i podjela uloga za sudjelovanje u pobožnosti križnoga puta
– Likovno izražavanje o djelima Isusove muke i smrti
– Pripovijedanje događaja Isusova uskrsnuća i pokazivanje slika uskrsne
liturgije
– Prilagođena meditacija s uskrsnima pjesmama i simbolima: svijeća, vatra,
svjetlo, život
– Likovno izražavanje na temu uskrsnuća
– Ritmičke igre uz uskrsni poklik: »Aleluja«
– Tumačenje riječi »Uskrs« i »uskrsnuće«
– Promatranje slike uskrsloga Isusa s učenicima i uživljavanje u njezinu
poruku
– Opisivanje i likovno izražavanje iskustava djece povezanih s uskršnjim
običajima (pisanice, blagoslov jela…) te izrada uskršnjeg nakita za školu i
obitelj
– Pokazivanje i tumačenje uskrsnih simbola
– Pripovijedanje i opisivanje događaja uzašašća
– Interpretativno čitanje i uživljavanje u uloge te likovno izražavanje
događaja uzašašća
– Promatranje slike duhovskoga događaja i pripovijedanje o dolasku Duha
Svetoga
– Tumačenje simbola vjetra i vatre i priopćavanje doživljaja i osjećaja
– Likovno izražavanje o duhovskom događaju
– Pjevanje prikladne pjesme i prikladna glazba
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: pripadne pjesme, tekstovi i drugi prilozi na
temu Uskrsa
– Priroda i društvo: blagdani – Uskrs, značenje i proslava
– Glazbena kultura: pjesma Uskrsnu nam danas Krist (pučka)
– Likovna kultura: korizmeni motivi – crtanje Isusa na križu; uskršnji
motivi – izrada uskrsnih čestitki, pisanica od ispuhanih jaja, papira,
platna, glinamola i dr.
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje korizmenih simbola i običaja
– Razumijevanje značenja »korizma«, »odricanje« i »dobra djela«
– Uočavanje povezanosti radosti i patnje u darivanju prema Bogu i prema
bližnjemu
– Poznavanje osnovnih događaja Isusove muke
– Poznavanje evanđeoskoga opisa ukazanja uskrsloga Isusa
– Razumijevanje uskrsnih znakova i simbola
– Razumijevanje riječi »Uskrs« i »aleluja«
– Poznavanje nekih uskršnjih običaja
– Shvaćanje Isusova odlaska Ocu nebeskome i ostanka s nama
– Doživljavanje osjećaja zajedništva s Bogom
– Shvaćanje pojma »nebo«
– Razumijevanje simbola Duha Svetoga: voda, vjetar i vatra, golub
IX. nastavna cjelina
ZAJEDNO SMO UVIJEK RADOSNI
Posebni ciljevi
– Upoznati znakove krštenja po kojemu postajemo Isusovi učenici i svjedoci
– Upoznati i doživjeti svetu misu kao proslavu Isusova uskrsnuća
– Shvatiti važnost nedjeljnoga i blagdanskoga okupljanja na liturgijskim
slavljima u svojim župnim zajednicama
– Doživjeti i shvatiti da smo članovi jedne župne zajednice
– Upoznati ulogu Marije u Isusovu i u našem svakodnevnom životu i u Crkvi
– Razvijati osjećaj zahvalnosti prema Mariji, prema našoj majci i prema svim
majkama
– Naučiti zahvaliti Bogu za primljene darove i radovati se zasluženom odmoru
– Shvatiti da i za vrijeme školskih praznika trebamo ići na nedjeljnu svetu
misu sa svojom obitelji, gdje god bili
– Shvatiti ljepotu povezanosti u mislima i molitvi s prijateljima i kolegama
za vrijeme školskih praznika
Teme i osnovni sadržaji
1. Isusov sam učenik
– Naše krštenje – postali smo Isusovi učenici (prema Mt 28, 18-20 i Rim 6,
3-5)
– Značenje vode u prirodi i u svakodnevnom životu
– Krštenjem ulazimo u zajednicu Isusovih učenika
– Znakovi i simboli kod krštenja (prema Iv 8, 12 i Iv 4, 14; Rimski
obrednik; Krštenje)
– Djela po kojima pokazujemo da smo Isusovi učenici
2. Susreti Isusovih učenika
– Nedjelja je dan susreta Isusovih učenika s uskrslim Gospodinom (Ps 118,
24)
– Nedjeljom i blagdanom svečano slavimo svetu misu
– U nedjelju svetu misu slavi čitava kršćanska obitelj, mladi i stari,
zdravi i bolesni (prema Mt 18, 20)
– Pod svetom misom djeca čitaju, pjevaju, ministriraju...
– Članovi smo svoje župne zajednice
3. Marija je naša Majka
– Isus nam je s križa dao Mariju za našu Majku (Iv 19, 25-27)
– Svibanj je Marijin mjesec – mjesec sunca, proljeća, ljepote i mirisa ruža
– Naše poštovanje, pobožnost i odanost prema našoj Majci Mariji (Lk 11,
27-28)
– Naša pjesma i molitva Mariji
4. Majci za majčin dan
– Iskustva majčinske ljubavi u idili obiteljskog života
– Majka je Božji dar djeci i svim ljudima
– Zahvalni smo našim majkama i očevima
– Zahvalnost i ljubav im pokazujemo dobrotom i molitvom, cvijećem, pjesmom,
međusobnom pažnjom i poštovanjem
5. Radujemo se školskim praznicima
– Imamo razloga biti sretni jer smo se u školi trudili i puno naučili
– Radujemo se odmoru i školskim praznicima (prema Mk 6, 31)
– U ljepotama prirode otkrivat ćemo Božje tragove
6. Ostanimo povezani
– Na praznicima ćemo ostati povezani (ps 139)
– Povezani smo u mislima i molitvi, u igri i šetnji
– Nedjeljom ćemo slaviti svetu misu i moliti jedni za druge (Iv 17, 26)
Prošireni sadržaji
– Naučiti neku marijansku pjesmu koja je bliska djeci i omiljena puku u
njihovu kraju
– Meditaciju na temu: svijet je prekrasan
– Zajedničko euharistijsko slavlje za kraj školske godine
Metodičke upute
– Pripovijedanje o znakovima i sakramentu krštenja
– Pokazivanje znakova kod sakramenta krštenja: voda, sveto ulje, svijeća
itd.
– Razgovor o znakovima i djelima koja pokazuju da smo Isusovi učenici
– Čitanje i interpretacija teksta o Isusovoj prisutnosti u svetoj misi
– Promatranje odabranih slika na temu nedjeljnoga slavlja
– Zajednički pohod crkvi, izmjena i izražavanje iskustava o onom što su
djeca doživjela
– Razgovor o doživljajima i zapažanjima djece na euharistijskim slavljima
– Likovno izražavanje o misnom slavlju
– Glazbeno izražavanje
– Razgovor o ulozi Marije u Isusovu i u našem životu
– Promatranje slike – Marija s djetetom Isusom
– Pripovijedanje o značenju Majke Marije u Crkvi
– Dijamontaža i meditacija o Mariji
– Likovno izražavanje o Mariji koja je naša nebeska Majka
– Ponavljanje i učenje molitve Mariji
– Usmeno oblikovanje kratkih osobnih molitava
– Pjevanje poznatih i učenje novih pjesama o Mariji
– Pripovijedanje, iskustva i doživljaji o značenju majke u obitelji
– Promatranje slike – majka s djetetom i razgovor o odnosu majke i djeteta
– Izrada čestitki za Majčin dan
– Pjesmice za Majčin dan
– Razgovor o tome kako što ljepše provesti školske praznike, kako bismo i
tada doživjeli našu povezanost s Isusom i međusobnu
– Crtežom izraziti različite prizore s praznika u kojima možemo prepoznati
Božje tragove
– Izraziti crtežom i bojama svoju radost što sam dijete Božje i član velike
obitelji – Crkve
– Likovno izražavanje osjećaja radosti i zahvalnosti
– Glazbeno izražavanje radosti i zahvalnosti
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: o nedjelji, obitelji i obiteljskim
svečanostima s pripadnim literarnim tekstovima
Praćenje i vrednovanje
– Uočavanje i prihvaćanje važnosti krštenja za svagdanji život
– Shvaćanje Isusove povezanosti s nama
– Doživljavanje osjećaja zajedništva s Bogom i međusobno
– Spremnost na sudjelovanje u nedjeljnim i blagdanskim misnim slavljima
– Uočavanje razlike i bliskosti u našem životu: zemaljske majke i nebeske
Majke
– Shvaćanje važnosti međusobne povezanosti, molitve i nedjeljne mise u
vrijeme praznika
|
|
|
|
|
|
|
|
|