|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 27. 12. 2024.
|
|
PROGRAM KATOLIČKOGA VJERONAUKA U OSNOVNOJ ŠKOLI
(Narodne novine br. 156/03)
|
|
|
|
|
|
|
|
VJERONAUČNI PROGRAM ZA TREĆI RAZRED
O situaciji učenika trećega vjeronaučnoga godišta
Učenici trećega razreda (riječ je o učenicima između 8./9. i 9./10. godine)
proživljavaju završnu podfazu »srednjega djetinjstva« koja se odlikuje
znatnim promjenama u djetetovu tjelesnom, percepcijsko-fantazijskom,
doživljajno-institucijskom, spoznajno-misaonom i djelatno-komunikacijskom
razvoju. Među ovim se učenicima zapažaju izrazitije individualne razlike,
što dovodi do očitovanja nove kvalitete učenikove osobnosti. Razvoj navedene
osobnosti može se ocrtati karakterističnom samokritičnošću i željom za
samoodređenjem te potrebom za klasificiranjem i dubljim integriranjem
iskustava i spoznaja stečenih prošlih godina. Nakon navršene 9. godine u
djeteta i dalje dominira, dakle, intenzivnost i dinamika života, obilježena
stabilnošću i usmjerenošću prema otkrivanju svijeta, ali i stanovita
unutarnja napetost vezana uz rađanje volje za samokontrolom i vladanjem
sobom.
Učenike trećega razreda privlači društvo, odnosno grupa vršnjaka kojima se
oduševljavaju. Za njih su stoga vrlo važni rad, igra i drugi oblici života u
grupi, odnosno zajednici. U zajednici doživljavaju osobnu afirmaciju, u njoj
imaju svoj status, svoju ulogu, te sve veću osobnu slobodu. To je jedan od
razloga zašto ih grupa posebno privlači i zašto se u određenom smislu sve
više počinju distancirati od roditelja i ostalih odraslih u svojoj obitelji,
školi i crkvenoj zajednici.
U moralnom prosuđivanju i ponašanju djece ovoga vjeronaučnoga godišta sve se
više očituje nestanak moralnoga egocentrizma, a sve je naglašenija
sposobnost uspoređivanja vlastitoga gledanja i gledanja drugih te sposobnost
razmjene vlastitoga iskustva s iskustvima drugih. S tim je povezana i
njihova sve veća sposobnost prilagođavanja drugima. U ovoj fazi razvoja
dijete sve više zadobiva tzv. recipročni moral (moral uzajamnoga poštovanja
i partnerstva te moral zakona sa snažnim osjećajem za pravednost), što
postupno vodi izgradnji određenoga autonomnoga morala karakterističnoga za
ovo razdoblje. Učestala je također pojava da se u moralnom prosuđivanju
pretjerano inzistira na izvanjskoj ispravnosti moralnoga ponašanja, bez
dostatnoga obaziranja na unutarnju dimenziju moralnoga čina. Riječ je ovdje
o tzv. moralnom realizmu. Sve ove činjenice treba imati u vidu u ovom
godištu jer se u njemu posebnu pozornost posvećuje pripremama djece za
sakramente euharistije i pomirenja kako na osobnoj, tako i na komunitarnoj
razini. U temelju vjeronaučne nastave cijeloga godišta provlači se glavna
misao: Za stolom ljubavi i pomirenja.
S obzirom na odnos među spolovima, naglašeno se očituje dijeljenje dječaka i
djevojčica. U skladu s time, već u trećem razredu veću važnost i
»normalnost« dobivaju grupe vršnjaka istoga spola, pri čemu se sve više
počinju stjecati iskustva i spoznaje o tipičnim spolnim, tj. muškim i
ženskim ulogama.
Sve ovo važno je imati na umu i s obzirom na estetske i književne interese i
narav književne komunikacije, isto kao i specifičnosti stvaralačkoga
izražavanja učenika ove dobi. Jezični razvoj, shvaćanje poetsko-simboličnoga
značenja, još je jedan u nizu elemenata razvoja djece ove dobi, vrlo važan
za što kvalitetnije primanje ponuđenoga sadržaja.
Svrha vjeronaučne nastave trećega godišta
Svrha katoličkoga vjeronauka trećega vjeronaučnoga godišta jest da učenici,
primjereno ovoj dobi, svestrano razviju svoje psihofizičke, duhovne i
moralne sposobnosti, osobito za život u zajednici i zajedništvu, kao
primatelji i darovatelji vrednota. Oni upoznaju da Bog želi zajedništvo s
ljudima i da im je u Isusu Kristu na poseban način blizak, da im se u
Euharistiji daruje te da ih poziva na osobni napor darivanja i izgradnje
zajedništva. Euharistiju ili svetu pričest, za koju se pripremaju, otkrivaju
i upoznaju kao izvor i vrhunac kršćanskoga života, zajedništava među
vjernicima i zajedništva cijele Crkve.
Opći ciljevi vjeronaučne nastave trećega godišta
– Upoznati i razumjeti iskustva ljudi koji vjeruju u Boga koji okuplja,
spašava, vodi i oslobađa svoj narod i sve ljude
– Otkriti Boga koji poziva na osobni susret s njime i na zajednički život u
Crkvi, zajednici Isusovih vjernika
– Upoznati i doživjeti snagu zajedništva u Crkvi i u
– Upoznati i osjetiti Božju blizinu i naklonost, praštanje i ljubav u
događajima Staroga zavjeta i u Isusovoj poruci
– Otkriti i prihvatiti Isusa koji je put, istina i život i koji svojim
vjernima daje za hranu kruh života
– Otkriti i doživjeti snagu Božjega djelovanja i izbavljenja Božjega naroda
u Starom zavjetu i Isusova poziva na nasljedovanje u Novom zavjetu
– Uvidjeti i prihvatiti da se Bog brine za svoj narod, da ga čuva i
izbavlja, hrani i vodi kroz kušnje života, da ga opominje i poučava i vodi
na putu života
– Otkriti i upoznati da nam Isus uvijek iskazuje osobitu brigu i ljubav, da
nam oprašta grijehe snagom svoje otkupiteljske žrtve na križu i da nas
poziva na obraćenje, pomirenje i uvijek novi početak
– Upoznati, doživjeti i iskusiti Isusovu blizinu i ljubav u sakramentima
pokore i euharistije
– Otvoriti se za Božju poruku praštanja i ljubavi prema svim ljudima, učiti
i vježbati zajednički i složni život u obitelji, u zajednici vjernika i u
školi, međusobno si praštati i pomagati te živjeti od euharistijskoga Isusa
I. nastavna cjelina
NAŠI VJERONAUČNI SUSRETI
Posebni ciljevi
– Izmijeniti iskustva sa školskih praznika i potvrditi stečena iskustva
prijateljstva i zajedništva
– Razviti i izgraditi stav povjerenja i poštovanja prema sebi i drugima te
prema različitima po vjeri i kulturi
– Shvatiti da je dobrota temeljni poziv i »zadaća« čovjekova života
– Otkriti veličinu Božje naklonosti i ljubavi prema ljudima u njihovu
svakodnevnom životu i osjećaj zahvalnosti za tu ljubav i naklonost
Teme i osnovni sadržaji
1. Opet smo zajedno
– Iskustvo ponovnoga susreta u razredu i školi
– Upoznavanje vršnjaka koji možda nisu na vjeronauku a dio su razreda
– Graditi stav razumijevanja, poštovanja i pomaganja (usp. Ps 133, 1)
2. Otkrivamo znakove Božje ljubavi i dobrote
– Otkrivajmo tajne Božje dobrote i ljubavi i otvarajmo se nepoznatome (Post
1, 20-30)
– Dobrota kao »zadaća« čovjekova života
– Božja ljubav prema čovjeku
Prošireni sadržaji
– Upoznati način održavanja vjeronauka za one učenike koji pripadaju drugim
konfesijama, religijama i svjetonazorima
– Upoznati učenike koji pripadaju drugim konfesijama a, zbog malenoga broja,
nemaju vjeronauk u školi nego u svojoj vjerskoj zajednici
– Susret s učenicima drugih kršćanskih zajednica te s pripadnicima židovske
ili islamske vjere
Metodičke upute
– Izmjena iskustava sa školskih praznika
– Vođeni razgovor na temu susreta, upoznavanja, njegovanja ozračja
poštovanja i uzajamnoga pomaganja u razredu i školi
– Predstavljanje rada na vjeronauku u ovoj školskoj godini
– Organizirati susret vjeroučenika različitih konfesionalnih zajednica radi
stvaranja ozračja uzajamnoga prihvaćanja, poštovanja i suradnje
Međupredmetne veze
– Priroda i društvo: djelatnost ljudi
– Glazbena kultura: slušanje zavičajne glazbe
Praćenje i vrednovanje
– Svijest o potrebi zajedništva, suradnje i pomaganja među učenicima
– Stav uzajamnoga poštovanja i zajedništva
– Sposobnost prihvaćanja i poštivanja razlika među učenicima kao puta u
izgradnji poštovanja i dobrih međuljudskih odnosa u školi i razredu
II. nastavna cjelina
ISUS JE S NAMA
Posebni ciljevi
– Upoznati i produbiti životne vrijednosti koje su učenicima bliske
– Uočiti i spoznati da se sve ne može posjedovati ni kupiti
– Uočiti i prihvatiti potrebu međusobnoga povjerenja
– Biti otvoren ljubavi koju nam poklanja Isus
– Uočiti, pobuditi i produbiti čežnju za Isusom i životom koji on daruje
– Opisati i naučiti značenje pojma »put« i »život« – njihovo značenje i
simbol u kršćanskom životu
– Razumjeti što znače Isusove riječi: »Ja sam put« i »Ja sam život«
– Upoznati značenje kruha u životu čovjeka
– Spoznati da ne postoji samo glad za kruhom
– Izgraditi spremnost za pomoć ljudima koji gladuju na različite načine
– Iskusiti i prihvatiti da je Isus »kruh života« i ovdje i u vječnosti
Teme i osnovni sadržaji
1. Ne možemo sve kupiti
– Svakodnevna iskustva posjedovanja
– »Imati« kao pojam »trgovinske« razmjene: novac-posjedovanje
– Postoji nešto što se ne može kupiti
– Briga za vrijednosti koje se ne mogu kupiti (Usp. Mt 6, 19-20)
2. Trebamo ljubav i povjerenje
– U svakodnevnom životu trebamo uzajamno povjerenje
– Otvorenost čovjeka prema ljubavi koju Krist daruje i pruža
– Biblijsko poimanje Božje ljubavi prema čovjeku
– Novozavjetni primjeri (tekst o slijepcu Bartimeju) kao dokaz potrebe
međusobnoga povjerenja i ljubavi, koja je temelj svakoga zajedništva (Mk 10,
46-52)
3. Isus reče: »Ja sam put. Ja sam život.«
– Put i njegovo značenje u Isusovu govoru
– Put kao način hoda do životnoga cilja
– Zahtjevnost i ljepota Isusova puta – Isusov susret s bogatim mladićem (Mt
19, 16-22)
4. Isus reče: »Ja sam kruh života.«
– Susret s važnim vrednotama u svakodnevnom životu
– Kruh je neizmjerno vrijedan i potreban čovjeku (Iv 6, 2-13)
– »Ja sam kruh života« – potrebni smo Isusa kao »kruha života« (Iv 6, 1-35)
5. Dani kruha i zahvalnosti
– Potreba zahvalnosti za darovano kao znak čovjekove duboke povezanosti s
Bogom u životu i u prirodi koja nas okružuje
– Zahvala Bogu za njegovu brigu za nas i za dar kruha (Lk 12, 28-31)
– Naša međusobna povezanost u kruhu i zahvalnosti
Prošireni sadržaji
– Običaji u hrvatskim krajevima za Dane kruha
– Dušni dan i blagdan Svih svetih – dani posebne povezanosti Crkve sa
zajednicom svih vjernika
Metodičke upute
– Pripovijedanje (metoda narativne teologije) i interpretacija biblijskih
tekstova
– Igrokaz iz »Učimo Bibliju zajedno« (godište 3., str. 42.)
– Izrađivanje prigodnoga stripa
– Rad s fotografijama, analiza, interpretacija i aktualizacija poruke
– Izrađivanja prigodnoga stripa na temu »Ne možemo sve kupiti«
– Rad s fotografijom na istu temu pomoću metode »fotoangage«
– Razgovor s učenicima na temu »Trebamo ljubav i povjerenje«
– Rad s crtežima
– Razgovor s učenicima (diskusija, debata kao metoda)
– Pisanje kratkoga razmišljanja na temu »Ja sam kruh života«; razgovor o
napisanim i pročitanim radovima
– Upute za rad s radnim listovima u radnoj bilježnici
– Kreativno slaganje više sličica – »priča u slikama«
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: prigodne pjesmice i literarni programski
tekstovi povezani s temom kruha, ljudskoga rada i zahvalnosti
– Priroda i društvo: značajne gospodarske djelatnosti zavičajne regije
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje vrijednosti koje su učenicima bliske
– Spoznaja i prihvaćanje potrebe međusobnoga povjerenja, poštovanja i
pomaganja
– Opisivanje i tumačenje pojmova »put« i »život«; njihovo značenje i
simbolika u kršćanskom životu
– Tumačenje značenja kruha u životu čovjeka
– Razumijevanje činjenice da ne postoji samo glad za kruhom
– Spremnost za pomoć ljudima koji gladuju na različite načine
– Razumijevanje i prihvaćanje stava da Isus utažuje svaku čovjekovu glad
III. nastavna cjelina
BOG JE NAŠ SPASITELJ
Posebni ciljevi
– Upoznati teški život izraelskoga naroda u Egiptu
– Uočiti Božju brigu za svoj narod i spoznati potrebu suradnje s Bogom
– Posvijestiti učenicima Božju prisutnost u našim životima
– Upoznati značenje imena Jahve i osjetiti Božju prisutnost u životu
– Otkriti Božje djelovanje po ljudima i upoznati da Bog vodi i izbavlja
izraelski narod
– Spoznati veličinu zahvalnosti prema Bogu ali i zlo nezahvalnosti prema
Božjoj dobroti
– Shvatiti da Bog spašava iz bezizlaznih situacija
– Razumjeti pojam pustinje u Starom zavjetu i spoznati da ona može postati
mjestom posebnoga iskustva i susreta s Bogom
– Upoznati Božje zapovijedi dane Mojsiju i njihovu važnost za uspjeh u
životu
– Otkriti veličine i važnosti prave ljubavi i prijateljstva
– Probuditi čežnju za životom ljubavi i prijateljstva s drugima po uzoru na
Isusa Krista
– Razumjeti i doživjeti snagu Isusove zapovijedi ljubavi
– Spoznati da je ljubav temelj života i ljudske sreće
Teme i osnovni sadržaji
1. Vidio sam vašu nevolju
– Nastanak naroda iz Jakovljeva korijena – iz loze Josipove braće (prema
Post 37-50)
– Život izraelskoga naroda u egipatskom ropstvu (prema Izl 1, 1-14; 2,
23-25)
– Obećanje spasenja naroda: Božja ljubav prema čovjeku
– Zahvalna molitva Bogu (Ps 22, 5-6 i Ps 18, 7)
2. Bog se objavljuje Mojsiju
– Bog se objavljuje Mojsiju i daje mu poruku i poslanje (Izl 3,
1-8a.10.12-14; 4, 10.13-15.17.20)
– Mojsijeve nedoumice oko Božjih zahtjeva
– Simbol Božje prisutnosti: gorući grm
– Mojsije prihvaća Božji poziv
3. Izlazak spasa
– Pashalna noć (Izl 12, 1-13; 29-42)
– Značenje pashalne noći za Židove danas (Izl 13, 3)
– Prelazak preko Crvenoga mora i izlazak spasa (Izl 12, 37-38; 13, 17-14,
31)
4. Bog hrani svoj narod u pustinji
– Starozavjetni znak pustinje – mjesto susreta s Bogom
– Hod u Obećanu zemlju i nezahvalnost naroda (Izl 19, 1-8. 16 - 20, 21)
– Božji postupci na mrmljanje Izraelaca
5. Bog daje Deset zapovijedi
– Uspostava Saveza između Boga i čovjeka
– Brdo kao simbol Božje prisutnosti na zemlji
– Božje obećanje čovjeku koji čuva i obdržava zapovijedi
6. Isusov zakon ljubavi
– Kristova zapovijed ljubavi »nadopunja« starozavjetne zapovijedi
– Zapovijed ljubavi (Mt 22, 34-40)
– Spasenje u znaku Božje ljubavi – prispodoba o milosrdnom Samarijancu (Lk
10, 29-37)
Prošireni sadržaji
– Događaji oko Mojsijeva rođenja
– Egipatski sustav vladavine
– Kulturalni i povijesni elementi egipatske baštine
– Tumačenje egipatskih zala
– Tumačenje pojmova »dažd«, »mana«…
Metodičke upute
– Izražavanje Božje prisutnosti u bojama: crtež
– Pripovijedanje biblijskih događaja
– Vođeni razgovor na temu ropstva, Saveza, Božjih obećanja
– Metodom »naš album« prikazati pripovijest izlaska iz Egipta
– Rad s roditeljima i s djecom na temu »Bog daje Deset zapovijedi«
– Elementi narativne teologije u pripovijedanju biblijskih događaja
– Poučnim predavanjem ispripovijedati stil vladavine u Egiptu
– Čitanje i vrednovanje biblijskih tekstova
– Metodičkim pristupom uglazbljenja pripovijesti pomoću orffovih glazbala i
predmeta iz okoliša pripovijedati i uprisutniti scenu Božjega objavljivanja
Mojsiju
– Elementi memoriranja
– Rad s fotografijama
Međupredmetne veze
– Likovna kultura: rad s crtežima – stvaralački elementi
– Časopis »Istraživači« (godište III.), radni list br. 11.
– Hrvatski jezik i književnost: književnoumjetnički tekstovi o zanimanju
ljudi
– Priroda i društvo: snalaženje u vremenu – sadašnjost, prošlost, budućnost;
pojmovi: stoljeće, desetljeće, tisućljeće
Praćenje i vrednovanje
– Uočavanje Božje brige za izraelski narod
– Shvaćanje da Bog traži od čovjeka suradnju
– Svijest o Božjoj prisutnosti u životima ljudi
– Poznavanje značenja imena Jahve
– Uočavanje Božjega djelovanja u svijetu po ljudima
– Spoznaja ljudske nezahvalnosti usprkos Božjoj dobroti
– Spoznaja da Bog spašava iz bezizlaznih situacija
– Razumijevanje pojma pustinje u Starom zavjetu
– Poznavanje zapovijedi kao pomoći za uspjeh u životu
– Prihvaćanje važnosti prave ljubavi i prijateljstva
– Spoznaja da je ljubav temelj života i ljudske sreće
IV. nastavna cjelina
BOG JE DOŠAO MEĐU LJUDE
Posebni ciljevi
– Razvijati osjećaj ljubavi i dobrote prema bližnjemu
– Upoznati značenje susreta Marije s anđelom i potom s rođakinjom Elizabetom
– Spoznati da u ljudima otkrivamo znakove Božje prisutnosti i ljubavi
– Uočiti da Bog ispunjava svoja spasiteljska obećanja po Kristu
– Upoznati Božju želju za stalnim obnavljanjem zajedništva s čovjekom
– Shvatiti da se Krist rodio za svakoga čovjeka
– Izgraditi osjećaj i potrebu za djelotvornu kršćansku proslavu božićnih
blagdana
Teme i osnovni sadržaji
1. Znakovi Božje dobrote
– Životi svetaca (sv. Nikola) znakovi su čudesne Božje ljubavi prema čovjeku
– Osobni angažman za djelotvornu ljubav prema bližnjemu
– Razredna zajednica na putu djelotvorne ljubavi
2. Navještaj Isusova rođenja
– Biblijski (starozavjetni) opis i ispunjenje Božjega obećanja
– Uloga Marije u povijesti spasenja
– Vrijeme Adventa je vrijeme iščekivanja
3. Radost Marije i Elizabete
– Susret Marije i Elizabete
– Dijalog »budućnosti« svijeta između Marije i Elizabete
– Marijina zahvala
– Radost u susretima ljudi
– Radost u susretu čovjeka i Boga
4. Bog postaje čovjekom
– Božje utjelovljenje u liku čovjeka
– Rođenje Spasitelja svijeta
– Ispunjenje svih Božjih obećanja
5. Isus – Spasitelj svih ljudi
– Poklon kraljeva novorođenom Spasitelju
– Krist – rođen za sve ljude
– Iznad svakoga čovjeka sjaji zvijezda: poziv na poklon Novorođenom u
cijelom životu
Prošireni sadržaji
– Adventski i božićni običaji u našem narodu
– Bogatstvo glazbene baštine božićnih otajstava
– Povijest i tumačenje božićnih jaslica kao dio kulture pojedinih naroda
Metodičke upute
– Izrada sastavka utemeljenoga na odabranom citatu iz Evanđelja o rođenju
Isusa Krista
– Slikovita pripovijest i razgovor o susretu Marije i Elizabete
– Izražavanje bojama pojedinih događaja (susret Marije i Elizabete)
– Crtež, kolaž adventskih i božićnih otajstava
– Pjesma i glazba u vjeronaučnoj nastavi
– Izrađivanje adventskoga vijenca
– Biblijsko pripovijedanje
– Posjet crkvi, staračkom domu i slično
– Rad s roditeljima
– Scensko prikazivanje »Poklona kraljeva novorođenom Spasitelju«
– Rad s fotografijama
– Nadopuna teksta određenim pojmovima
– Obrada nepoznatih pojmova
– Biblijski kviz na sve teme nastavne cjeline kao oblik natjecanja
Međupredmetne veze
– Likovna kultura: motiv iz vremena Došašća – adventski vjenčić, pšenica;
crtanje, olovka ili tuš-drvce; rođenje Isusovo (jaslice): modeliranje –
oblik, propozicija, kompozicija u prostoru
– Glazbena kultura: hrvatska kulturna baština u adventskim i božićnim
pjesmama, pjevanje pjesme U to vrijeme godišta
– Hrvatski jezik i književnost: tekstovi i pjesmice povezane s proslavom
Božića
– Priroda i društvo: pojmovi »preci« i »potomci«
Praćenje i vrednovanje
– Razumijevanje Božje dobrote prema ljudima, koja se uvijek iskazuje preko
ljudi
– Poznavanje starozavjetnih biblijskih tekstova koji govore o dolasku
Spasitelja
– Shvaćanje Marijine suradnje u povijesti spasenja
– Prepoznavanje želje Božjega zajedništva s čovjekom po rođenju Isusa
Krista: novi Savez
– Poznavanje nekoliko novih pojmova: Prvorođenac, Spasitelj, Prorok…
V. nastavna cjelina
ISUSOV POZIV NA POMIRENJE
Posebni ciljevi
– Razumjeti značenje pojmova: dug, dužnik, oproštenje
– Uočiti strukturu i poruku Isusovih pripovijesti o opraštanju
– Usvojiti načela ljubavi kao temeljno životno iskustvo i pravila života
kršćana
– Znati priznati krivnju i tražiti oproštenje
– Prihvatiti savjest kao mjerilo svojega djelovanja i kao Božji glas u sebi
– Otkriti Božji poziv na obraćenje
– Razumjeti i prihvatiti Kristovu smrt kao žrtvu za naše pomirenje s Bogom i
naše spasenje
– Izgrađivati međusobno pomirenje
– Otkriti veličinu i važnost sakramenta pomirenja i radost susreta s Bogom u
tom sakramentu
Teme i osnovni sadržaji
1. Ljudi i njihova krivnja
– Naša iskustva duga, krivnje i grijeha u životu
– Novozavjetna prispodoba o kralju i oproštenju duga (Mt 18, 23-37)
– Stav prema pogreškama i grijehu
– Savjest kao mjerilo ljudskoga djelovanja i kao znak Božjih uputa (KKC br.
1776)
2. Susret Isusa i grešnika
– Zakej i zanimanje carinika u izraelskom društvu (Lk 19, 1-10)
– Susret Isusa sa Zakejom i poziv na obraćenje
– Moja osobna želja za promjenom
3. Naši grijesi i Božje milosrđe
– Biblijska novozavjetna prispodoba o dobrom ocu (Lk 15, 11b – 23)
– Udaljavanje čovjeka od Boga u potrazi za srećom
– Priznanje pogrešaka na životnom putu
– Beskrajno je Božje milosrđe
4. Isus daje priliku za novi početak
– Biblijski prikaz susreta Isusa i preljubnice (Iv 8, 2b-11)
– Postupci prema onima koji su javno pogriješili
– Ljudska osuda čovjekove krivnje (Mt 7, 1-3)
– Prilika za uvijek novi početak
5. Isusova smrt i uskrsnuće (temelj oproštenja)
– Znakovi Božje ljubavi i spasenja prema čovjeku (Iv 15,13)
– Isusova smrt na križu: čin opraštanja, pomirenja i spasenja (1Iv 4, 10;
1Kor 15, 3-4; Dj 10, 43)
6. Isus naviješta pomirenje
– Događaji nakon Kristova uskrsnuća – Krist darovatelj mira
– Dar Duha Svetoga učenicima i punomoć opraštanja grijeha (Iv 20, 19-23)
– Ustanovljenje sakramenta pomirenja (Mt 28, 18b-20)
7. Sakrament pomirenja (kao put obraćenja)
– Važni elementi sakramenta pomirenja (Katekizam Katoličke crkve br. 1424)
– Kajanje čovjeka za grijehe i propuste (Prema KKC br. 1451-1459)
– Osobno izmirenje s Bogom u sakramentu pomirenja
– Oproštenje i pomirenje s Bogom kao znak uvijek novoga Saveza s čovjekom –
»Ako brat tvoj ima nešto protiv tebe, ostavi svoj dar pred oltar...« (?)
Prošireni sadržaji
– Mir u svijetu je zajednički cilj svih zemalja
– Osobno pomirenje s Bogom i čovjekom kao uvjet za radosniji život cijele
Crkve
– Priprema službe Riječi i pokorničkoga bogoslužja
Metodičke upute
– Rad s prikladnim fotografijama na temu »Krivnja i oproštenje«
– Pripovijedanje i tumačenje važnih biblijskih činjenica
– Igra asocijacija na temu »Prilika za novi početak«
– Slikovno izražavanje osjećaja svađe i radosti, krivnje i pomirenja
– Križaljka
– Vođeni razgovor na temu »Važni elementi sakramenta pomirenja«
– Obrada novih pojmova pomoću ilustracija
– Izražavanje zahvalnosti »vezivanjem mreže«
– Rad na stripu i sa stripom
– Slikanje – tempera
– Ponavljanje gradiva kroz igru »pitanje – odgovor«
Međupredmetne veze
– Glazbena kultura: ples kao znak radosti
– Priroda i društvo: negativne pojave koje ugrožavaju zdravlje; pravila
ponašanja za očuvanje zdravlja
– Likovna kultura: simbolika boja, likova: slikanje temperom; izraditi
emotivni doživljaj pomirenja; uskršnja čestitka-grafika, monotipija: motivi
otisnuti tehnikom monotipije na čestitku
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje društvenih prilika vremena u kojem je živio Isus Krist
– Otvorenost prema vrijednostima mira, pomirenja, opraštanja i tolerancije
– Prepoznavanje životnih iskustava koja doprinose jačanju odnosa Boga i
čovjeka
– Poznavanje bitnih i osnovnih elemenata sakramenta pomirenja
– Razumijevanje i prihvaćanje Kristove žrtve na križu za spas čovječanstva
– Otkrivanje i prihvaćanje sakramenta pomirenja kao osobnoga susreta i
pomirenja s Bogom
VI. nastavna cjelina
U EUHARISTIJI – ISUS JE MEĐU NAMA
Posebni ciljevi
– Razumjeti značenje pojma »biti pozvan«
– Upoznati Lukin evanđeoski izvještaj o posljednjoj večeri
– Razumjeti što znači dijeliti kruh svoj s drugima
– Produbiti osjećaj i shvaćanje Isusova dara u kruhu na posljednjoj večeri
– Otkriti i upoznati odnos između posljednje večere i Kristove smrti na
križu
– Upoznati euharistijsko slavlje kao izvor istinskoga života
– Razumjeti Kristovu stvarnu prisutnost u znakovima kruha i vina
– Pripremiti se, shvatiti i doživjeti otajstvo i radost primanja prve svete
pričesti
Teme i osnovni sadržaji
1. Isus je uvijek među nama
– Isusov odnos prema objedu kao zajedničkom slavlju
– Izvještaj o posljednjoj večeri po evanđelistu Luki (Lk)
– Po euharistiji – Isus je uvijek s nama
2. Kruh je više od kruha
– »Od sjemena do kruha«
– Isusovo darivanje u prilikama kruha (Iv 6, 51-59 i Mt 26, 26-30)
– Dijeliti kruh među sobom: imati udjela na zajedničkoj radosti
3. Vino je više od vina
– »Od zrna grožđa do vina«
– Vino kao piće u biblijskom značenju
– Samodarivanje Krista u prilikama vina – otajstvo Kristove krvi (Mt 26,
26-30)
4. Kako je daleko Emaus
– Biblijski opis prepoznavanja uskrsloga Krista u tumačenju Svetoga pisma i
lomljenju kruha (Lk 24, 13-35)
– Riječ Božja i zajedništvo kod »gozbe ljubavi« – bitni znakovi susreta s
Kristom danas
5. Naše slavlje svete mise
– Obred svete mise u prvim kršćanskim vremenima (Justin)
– Obred slavlja sv. mise (glavni dijelovi)
– Molitveni stavovi u pojedinim dijelovima sv. mise
– Sveta misa u mom kršćanskom životu
6. Euharistija – izvor života
– Euharistijsko slavlje u prvim kršćanskim zajednicama (Dj 2, 42-47)
– Prisutnost Isusa Krista u kruhu i vinu (KKC)
– Obnova Kristove žrtve u sv. misi – stvarna prisutnost u prilikama kruha i
vina (KKC)
– Euharistija: izvor života i poziv na predanje Isusu
7. Podijeli svoj kruh s gladnima
– Osjetljivost i otvorenost za potrebe drugih (Iv 4, 20)
– Nasljedovanje Krista u djelotvornoj ljubavi – briga cijele zajednice za
potrebite (Dj 4, 32-35)
– Posvuda oko nas susrećemo i pomažemo siromašne i potrebite
8. Slavlje prve svete pričesti u župi
– Priprava na prvu pričest
– Značenje primanja Tijela Kristova
– Slavlje prve pričesti u obitelji i župnoj zajednici
Prošireni sadržaji
– Zajednička slavlja i objedi u životu ljudi i kršćana, običaji kod stola:
npr. zdravica uz čašu vina, znak križa na kruhu…
– Molitva kod blagovanja kao znak zahvale i zajedništva za stolom
Metodičke upute
– Razgovor uz seriju slika o sadržajima ove teme
– Pripovijedanje biblijskih događaja, primjera i poticaja
– Aktualizacija predznanja
– Scenski prikaz na temu »Isus i učenici na putu u Emaus«
– Izrada teksta-slagalice na temu »Naše slavlje svete mise«
– Prepričan tekst u slikovnoj pripovijesti (Dj 4, 32-35)
– Rad na ploči
– Metodom »infoteke«, odnosno prikazom različitih liturgijskih knjiga
poticati učenike na euharistijsko slavlje
– Rad sa slikama na temu »Slavlje prve svete pričesti«
– Izrada panoa na temu prve pričesti
– Formuliranje jednostavnih molitvi
– Vježbanje znakova i gesta te molitvenih stavova
Međupredmetne veze
– Likovna kultura: vizualno kao poticaj: obitelj za stolom (crtanje, olovka)
– posvijestiti vrijednost obiteljskoga stola
– Hrvatski jezik i književnost: izvannastavne aktivnosti na temu »Prva
pričest«
Praćenje i vrednovanje
– Shvaćanje odnosa posljednje večere i Kristove smrti na križu
– Shvaćanje i poznavanje važnosti vjerovanja u Kristovu prisutnost u
prilikama kruha i vina
– Razumijevanje euharistije kao izvora života Crkve
– Poznavanje slavlja primanja prve pričesti
– Sposobnost sebedarja i pomaganja drugima
VII. nastavna cjelina
BOG NAS LJUBI
Posebni ciljevi
– Razumjeti da je euharistijski Isus prisutan među nama i izvan sv. mise
– Svjesno i predano sudjelovati u važnijim svetkovinama crkvenoga života
(Tijelovo)
– Shvatiti i iskusiti Kristovu djelatnu prisutnost u sakramentima
– Ostvariti i svjedočiti u konkretnom životu da smo Kristovi učenici
– Razumjeti da je Bog uvijek s nama, pa i onda kad ga i ne možemo snažno
osjetiti
Teme i osnovni sadržaji
1. Isus je uvijek među nama
– Kristova prisutnost u euharistiji i izvan nje (Iv 6, 47-51)
– Štovanje Kristove prisutnosti u euharistiji (klanjanje, procesije...)
– Svjedočenje Kristove prisutnosti u svakodnevnom životu
2. Isus je prisutan u sakramentima
– Kratko upoznavanje sa sakramentima Crkve – sedam svetih sakramenata
– Važnost sakramenata za život Crkve – posvećivanje, izgrađivanje i
iskazivanje štovanja Bogu (KKC br. 1123)
– Susret čovjeka i Boga u sakramentima
3. Na praznicima svjedočimo Isusovu dobrotu
– Vrijeme odmora živimo kao vrijeme susreta s ljudima
– Svjedočenje Isusove dobrote prema čovjeku (Mk 10, 42-45)
– Više vremena za solidarnost s drugima (Mk 10, 46-52)
Prošireni sadržaji
– Običaji u Crkvi kao znak štovanja prisutnosti Kristove: procesije…
– Šira obrada nekih sadržaja sakramenata važnih za ovu dob
– Kršćansko ponašanje i život na odmoru i na praznicima
Metodičke upute
– Pripovijedanje i razgovor na navedene teme
– Metoda usporedbi na temu »Isus je uvijek s nama«
– Vođeni razgovor na temu »Isus je prisutan u sakramentima«
– Istraživanje oblika kršćanske pobožnosti euharistijskom Isusu
– Stvaranje kolaža na temu »Sedam svetih sakramenata« u poveznici s ritmom
čovjekova razvoja i vjerničkoga života
– Rad s crtežima: npr. prikazi trenutaka željenoga odmora
– Glazba
– Analiza i multimedijalna interpretacija odnosa prema slobodnom vremenu i
odgovornosti prema njemu (Mk 10, 46-52)
– Rad s biblijskim i s drugim tekstovima
Međupredmetne veze
– Priroda i društvo: odnos prema prirodi
– Hrvatski jezik i književnost: razgovor o osobnom životu, o razredu, o
igri, o prirodi, o televizijskoj emisiji; tekstovi i poruke o odnosu i
ponašanju prema sebi i drugima
– Likovna kultura: livada (crtanje i slikanje): ritam i kontrast obojenih
točaka, crta, ploha – bogatstvo boja i grafizama
Praćenje i vrednovanje
– Razumijevanje Božje prisutnosti u sakramentima Crkve
– Otvorenost za susret s Isusom u molitvi i sakramentima pomirenja i
euharistije
– Ispravno shvaćanje odmora
– Otvorenost prema svjedočenju Isusove dobrote u susretu s drugima i u
uzajamnom pomaganju
TREĆI RAZRED
I. NAŠI VJERONAUČNI SUSRETI - 3 sata
1. Opet smo zajedno
2. Otkrivamo tajne Božje ljubavi i dobrote
II. ISUS JE S NAMA - 10 sati
1. Ne možemo sve kupiti
2. Trebamo ljubav i povjerenje
3. Isus reče: »Ja sam put. Ja sam život.«
4. Isus reče: »Ja sam kruh života.«
5. Dani kruha i zahvalnosti
III. BOG JE NAŠ SPASITELJ - 12 sati
1. Vidio sam vašu nevolju
2. Bog se objavljuje Mojsiju
3. Izlazak spasa
4. Bog hrani svoj narod u pustinji
5. Bog daje Deset zapovijedi
6. Isusov zakon ljubavi
IV. BOG JE DOŠAO MEĐU LJUDE - 8 sati
1. Znakovi Božje dobrote
2. Navještaj Isusova rođenja
3. Radost Marije i Elizabete
4. Bog postaje čovjekom
5. Isus, spasitelj svih ljudi
V. ISUSOV POZIV NA POMIRENJE - 14 sati
1. Ljudi i njihova krivnja
2. Susret Isusa i grešnika
3. Naši grijesi i Božje milosrđe
4. Isus daje priliku za novi početak
5. Isusova smrt i uskrsnuće (temelj oproštenja)
6. Isus naviješta pomirenje
7. Sakrament pomirenja (kao put obraćenja)
VI. U EUHARISTIJI – ISUS JE MEĐU NAMA - 15 sati
1. Isus je uvijek među nama
2. Kruh je više od kruha
3. Vino je više od vina
4. Kako je daleko Emaus
5. Naše slavlje svete mise
6. Euharistija – izvor života
7. Podijeli svoj kruh s gladnima
8. Slavlje prve svete pričesti u župi
VII. BOG NAS LJUBI - 8 sati
1. Isus je uvijek među nama
2. Isus je prisutan u sakramentima
3. Na praznicima svjedočimo Isusovu dobrotu
|
|
|
|
|
|
|
|
|