|
POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Želite poboljšati svoje poslovanje, povećati prodaju? Imate sve manje kupaca? Slaba je potražnja za vašim uslugama? Opada vam promet i dobit? Svakim danom imate sve manje posla? Provjerite ponudu naših marketing usluga. Izrada web stranica, cijena vrlo povoljna.
Link na pregled ponude - Poslovne usluge za poduzetnike
|
|
|
POSLOVNE INFORMACIJE, SAVJETI I ANALIZE
Potražite sve informacije o poslovanju u Hrvatskoj, pravne, porezne i druge savjete, informacije o internet oglašavanju i marketingu, rezultate istraživanja tržišta, poslovne analize, informacije o kreditima za poduzetnike, poticajima...
Kontaktirajte nas ukoliko su Vam potrebne poslovne informacije
|
|
|
PRIMJERI UGOVORA, POSLOVNIH PLANOVA, IMENICI
Korisni primjeri ugovora, obrasci, primjeri poslovnih planova, imenici za direktni marketing, usluga sastavljanja imenika i baza podataka po Vašim potrebama, pretraživanje baza podataka, trgovačko zastupanje i posredovanje...
Informirajte se o našim uslugama - Isplati se!
|
|
PRETRAŽIVANJE svih objavljenih tekstova |
|
IZRADA WEB STRANICA
Naručite izradu modernih web stranica. U svega nekoliko minuta, kreirajte vrhunsku web stranicu uz pomoć naših CMS web stranica. Moderni dizajni za Vaše web stranice. Korištenje CMS web stranica slično je kao korištenje Facebooka, ne zahtjeva znanje kodiranja i programiranja. Započnite pisati, dodajte nekoliko fotografija i imate brzo svoju prvu web stranicu. Mijenjajte dizajn svoje stranice s lakoćom. Kreirajte web stranicu svoje tvrtke, web stranicu obrta, web stranicu udruge, započnite pisati blog...
Mobilna responzivnost web stranica je prilagođavanje web stranice svim preglednicima (mobitel, tablet, računalo) i mora se implementirati na sve web stranice. Besplatna optimizacija za tražilice; SEO optimizacija omogućava vašoj web stranici da se prikazuje u prvih deset rezultata na tražilicama za pojmove koje pretražuju vaši budući kupci.
Dizajn responzivnih web stranica, registracija domene, izrada CMS stranica, ugradnja web shopa, implementacija plaćanja karticama, ugradnja Google analyticsa, siguran hosting, prijava na tražilice, reklama na društvenim mrežama, ugradnja kontakt formulara za upite sa web stranica...
Iskoristite ponudu: izrada web stranica i hosting po najnižim cijenama. Besplatna prijava na tražilice, besplatni e-mail, besplatna .hr domena, besplatna podrška za internet marketing...
Kontakt:
Poslovni Forum d.o.o.
Napomena: Ne dajemo besplatne pravne savjete!
Ažurirano: 21. 11. 2024.
|
|
PROGRAM KATOLIČKOGA VJERONAUKA U OSNOVNOJ ŠKOLI
(Narodne novine br. 156/03)
|
|
|
|
|
|
|
|
VJERONAUČNI PROGRAM ZA ŠESTI RAZRED
O situaciji djece šestoga vjeronaučnoga godišta
U šestom razredu (riječ je o učenicima između 11./12. i 12./13. godine)
očituju se još veće individualne razlike među učenicima nego u prethodna dva
razreda. Posebno se sve veće razvojne razlike očituju između dječaka i
djevojčica.
Međutim, uza sve postojeće individualne razlike, u drugoj polovici a osobito
pri kraju šestoga razreda nema više gotovo ni jednoga učenika koji nije
prešao iz djetinjstva u razdoblje predadolescencije, jer je u to vrijeme
većina učenika šestoga razreda već navršila 12 godina. Upravo nakon navršene
12. godine događa se radikalniji »izlazak« iz djetinjstva te sve složeniji
»prijelaz« kroz »kušnje« i poteškoće mladenaštva prema odrasloj dobi.
»Izlaskom« iz djetinjstva te ulaskom u predadolescenciju ostvaruje se
određeni prijelaz iz vanjskoga (»objektivnoga«) svijeta prema unutarnjem,
subjektivnome svijetu. Riječ je o fazi određenoga unutarnjega nemira, ali i
o fazi sve dubljega razumskoga promišljanja i interesa za angažman u
vanjskome svijetu.
Učenici te dobi postaju sposobni za sve složenije konkretno mišljenje, ali
isto tako i za apstraktno mišljenje. Ta ih nova sposobnost oslobađa
neposredne vezanosti uz sadašnji trenutak i uz konkretno postojeću stvarnost
te im pomaže u razmicanju postojećih prostornih, vremenskih i drugih
granica. To je glavni uzrok njihove sve naglašenije sklonosti
»filozofiranju« te njihove sve veće sposobnosti za povijesno razmišljanje.
To je također glavni uzrok izrazitoga obogaćenja njihove »simboličke
funkcije«: time se njihova sposobnost simboličkoga percipiranja,
doživljavanja, spoznavanja i djelovanja obogaćuje mogućnošću sve dubljega
dohvaćanja i izražavanja simboličkoga značenja temeljnih općeljudskih i
vjerničkih stvarnosti.
To je također vrijeme u kojemu je sve naglašenija sklonost i sposobnost
kritičkoga mišljenja u odnosu na druge, osobito prema roditeljima i drugim
nositeljima autoriteta. Isto je tako posve razumljivo njihovo sve snažnije
distanciranje od obitelji te oslanjanje na grupu (zajednicu) vršnjaka i
istomišljenika, koja poprima sve veću ulogu u njihovu životu.
Svrha vjeronaučne nastave šestoga godišta
Svrha katoličkoga vjeronauka šestoga vjeronaučnoga godišta jest da učenici
na kraju svojega djetinjstva upoznaju kršćansku vjeru i osvjedoče se u
njezinu snagu u prošlosti i u sadašnjosti, da se vjeri otvore i po njoj
žive. Život po vjeri i kršćanskim vrijednostima posebno je povezan s
iskustvom slobode koje učenicima pomaže da sami iziđu u slobodu iz situacija
neprihvatljivoga, tijesnoga i grešnoga. Istinska sloboda, povezana s
istinom, s pravdom, s mirom i s ljubavlju, objedinjuje cjelokupni program
šestoga vjeronaučnoga godišta. U njemu se Bog u povijesti očituje kao
Osloboditelj čovjeka. Bog je onaj koji u Starome zavjetu spašava i oslobađa
svoj narod. U Novome zavjetu Isus Krist poziva sve ljude na izlazak iz
ropstva zla, grijeha i smrti, i ulazak u oslobođeni i otkupljeni novi Božji
narod.
Opći ciljevi vjeronaučne nastave šestoga godišta
– Uočiti, upoznati i iskusiti snagu kršćanske vjere koja vodi do potpune i
prave slobode
– Izgraditi ozbiljan i odgovoran stav prema životnim činjenicama, kao što su
ropstvo grijeha, zlo u svijetu, nepravda i patnja, osama i beznađe, koje su
zapreka postignuću slobode i događaju se u različitim područjima osobnoga i
društvenoga života.
– Otkriti, upoznati i iskusiti da prava i potpuna sloboda izvire iz ljubavi
prema Bogu i bližnjemu
– Upoznati i susresti Boga, koji u Starom zavjetu okuplja, oslobađa i
spašava svoj izabrani narod, izbavlja ga iz ropstva, štiti od krivih idola i
bogova i vodi kroz kušnje prema obećanoj slobodi
– Upoznati, susresti i prihvatiti Krista kao konačnoga čovjekova
Osloboditelja i Spasitelja, kao jedinoga koji je, i to jednom zauvijek,
pobijedio ropstvo, zlo, grijeh i smrt.
– Osluškivati i prihvatiti Isusov poziv svim svojim učenicima, da budu novi
Božji narod, potpuno slobodni i odgovorni članovi njegove zajednice, Crkve,
i da tu slobodu odgovorno žive u društvu, u svijetu
– Izgraditi otvorenost i stav prihvaćanja prema sakramentima kao znakovima
susreta i jedinstva s Kristom koji daruje milosne darove, istinsku slobodu i
puninu života
– Upoznati značajne stvarnosti crkvenoga života, važne za razumijevanje naše
prošlosti i naše sadašnjosti
– Izgraditi osjećaj i stav brige za očuvanje kršćanskih sakralnih dobara
koja svjedoče o višestoljetnoj plodnoj prisutnosti kršćanstva na europskom i
hrvatskom tlu
I. nastavna cjelina
ŽIVJETI U MIRU I SLOBODI
Posebni ciljevi
– Uočiti različite oblike patnje i neslobode prisutne u današnjemu svijetu
– Spoznati i doživjeti zlo i grijeh kao zastrašujuće tajne razdora i raskida
sa sobom, s drugima i s Bogom
– Otvarati se ispravnom shvaćanju slobode koja pretpostavlja odgovornost i
istinsku ljubav
– Njegovati želju za oslobođenjem, odnosno spasenjem od različitih oblika
zarobljenosti
– Biti spreman pridonijeti otklanjanju i sprečavanju nevolja i nedaća koje
zarobljavaju
Teme i osnovni sadržaji
1. Osamljenost – između straha i povjerenja
– Suvremene prilike u kojima je čovjek osamljen, napušten, bolestan
– Razlozi takva stanja
– Nedostatak solidarnosti i pažnje, te ljubavi među ljudima
– Borba protiv zla (pojedinci, zajednice, zakoni, religije)
2. Grijeh – tajna razdora s Bogom i s bližnjima
– Grijeh i njegove posljedice (Post 4, 2-15 i 11, 1-9)
– Prekid zajedništva
– Uništavanje slobode, mira i dostojanstva
– Razaranje duše i tijela
3. Sloboda izvire iz prave ljubavi
– Temelj mira i slobode jest ljubav
– Nesebična ljubav može ublažiti osamljenost i zlo
– Zajedno na putu slobode
– Kršćanska odgovornost za postojanje situacija nepravde, neslobode i
osamljenosti (Gaudium et spes, Centesimus annus; Katekizam Katoličke crkve)
Prošireni sadržaji
– Kako suvremeni čovjek gleda na slobodu (pjesme, plakati, reklame…)
– Suvremene okolnosti i situacije koje najviše ugrožavaju slobodu čovjeka,
osobito slobodu mladih
Metodičke upute
– Učenici navode situacije iz osobnoga života i iskustva
– Izvođenje dramske igre
– Analiziranje suprotnosti pomoću slika i tekstova
– Čitanje suvremenih događaja
– Iznošenje statističkih podataka o gladi, bolesti, različitim oblicima
trpljenja
– Analiza suvremenoga govora kada je riječ o slobodi (novine, reklame)
– Čitanje, pripovijedanje i analiza biblijskih i drugih književnoumjetničkih
tekstova
– Odabir novinskih tekstova koji govore o neslobodi i osamljenosti
– Izrada zidnih novina na temu zla i neslobode
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: tema slobode u književnosti
– Zemljopis: rasprostranjenost siromaštva i bijede u svijetu
Praćenje i vrednovanje
– Sposobnost uočavanja i ispravnoga tumačenja uzroka i posljedica teških
situacija
– Ispravno shvaćanje i tumačenje kršćanskoga stava s obzirom na problem
grijeha i zla
– Spremnost na otklanjanje situacija nevolja i nedaća
– Shvaćanje slobode nerazdruživo povezane s odgovornošću i s ljubavlju
(primjeri)
II. nastavna cjelina
IZ ROPSTVA U SLOBODU – BOG VODI SVOJ NAROD U SLOBODU
Posebni ciljevi
– Upoznati starozavjetne biblijske tekstove s temom izlaska iz ropstva u
slobodu
– Uočiti da Biblija nije samo opis Izraelove povijesti već njegovo uvijek
novo tumačenje iz vjere
– Raspoznati da izvještaje o izlasku iz Egipta treba shvatiti kao Izraelovo
ispovijedanje Boga Spasitelja
– Dublje upoznavati smisao i važnost poštivanja Božjih zapovijedi
– Izgraditi odnos povjerenja i predanosti prema Bogu koji oslobađa i
spašava, koji se trajno zauzima za čovjeka
– Postati pozoran i osjetljiv na Božje vodstvo u vlastitom životu
– Uočiti potrebu i način trajnoga izlaska iz ropstva i hoda u slobodu
Teme i osnovni sadržaji
1. Bog poziva – Mojsije je vođa Izraelaca
– Izrael je porobljen u Egiptu (Izl 1,1-13,16)
– Mojsijeva mladost i poziv (Izl 2,11-25; 3,1-12)
– Bog otkriva svoje ime i brigu za narod (Izl 3, 13-15)
2. Božji nalog – Mojsije vodi svoj narod u slobodu
– Egipatski se faraon suprotstavlja Jahvinoj volji (Izl 7-11)
– Bog vodi svoj narod »snažnom rukom« (Izl 13, 17-22)
– Pasha, »noć prolaska« u Egiptu (Izl 12)
– Na Crvenom moru Izrael doživljava Jahvinu pomoć (Izl 14, 5-31)
3. Božja ljubav i pomoć – u pustinji hrani svoj narod
– »Pustinja« kao iskustvo ugroženosti života
– U daru prepelica, mane i vode Izrael prepoznaje Božju pomoć (Izl 16 - 17)
4. Krivnja i oprost – »Savez na Sinaju«
– Deset zapovijedi – Božji Savez s ljudima (Izl 20, 1-17)
– Idoli – ljudskih ruku djelo (Izl 32, 1-6)
– Raskid i obnova Saveza (Izl 32)
5. U vječnoj težnji za Obećanom zemljom
– Kako naći Obećanu zemlju?
– Podizanje Svetišta (Izl 39-40)
– U čežnji za novim Mojsijem
Prošireni sadržaji
– Blagdan Pashe u Židova danas
– Na putu od Sinaja do Obećane zemlje; ulazak u Obećanu zemlju
– Simbol bika u drugim religijama
Metodičke upute
– Usporedba s nastavnim programom povijesti za V. razred (Mojsije)
– Iskustva različitih oblika ropstva u svakodnevnom životu
– Čitanje, analiza i interpretacija ponuđenih biblijskih tekstova
– Rasprava na temelju primjera tlačenja i neslobode – poticajne fotografije
i pitanja
– Pismeni rad učenika – perspektivno biblijsko pripovijedanje: Mojsije
opisuje svoj susret s Jahvom na Sinaju
– Konfliktno igranje uloga: Mojsije i faraon
– Analiziranje i slikovito predstavljanje razlika između nomadskoga života i
ropstva
– Organiziranje zajedničke izradbe dijamontaže, rad s tekstom i zemljovidima
– Vjeroučiteljevo slobodno pripovijedanje biblijskih tema
– Preoblikovanje biblijskoga teksta, npr. pravljenje novinskoga izvješća o
tome kako je Bog dao Deset zapovijedi Mojsiju
– Vođeni razgovor na temu razumijevanja »Saveza« čovjeka s Bogom i saveza
koje ljudi međusobno sklapaju: značenje, snaga, inicijativa, trajnost,
vjernost, svjedočanstvo, poruka
– Zamišljeni intervju s Michelangelovim Mojsijem
– Film, dijapozitivi
– Pisanje eseja o Kristu kao »novom Mojsiju«
Međupredmetne veze
– Zemljopis: uporaba zemljopisne karte; poznavanje krajeva kojima se kretao
izraelski narod pod Mojsijevim vodstvom
– Povijest V. razreda: narodi staroga Istoka – prve države i kulture (život
robova u Egiptu u Mojsijevo vrijeme; uloga faraona u Egiptu; religija starih
Egipćana)
– Židovski vjeronauk: blagdan Pashe u Židova danas
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje najvažnijih događaja Mojsijeva života
– Poznavanje sadržaja Saveza na Sinaju
– Prihvaćanje vrednota koje štite Božje zapovijedi
– Shvaćanje osnovne biblijske poruke da se Bog očituje čovjeku kao onaj koji
spašava
– Sposobnost samostalnoga traženja i pronalaženja biblijskih tekstova
– Tumačenje najvažnijih elemenata blagdana Pashe
III. nastavna cjelina
SUVREMENE SITUACIJE ROPSTVA I NESLOBODE
Posebni ciljevi
– Prepoznati mnoge suvremene situacije ropstva i neslobode
– Spoznati uzroke tih situacija, osobito među mladima
– Biti spreman (kršćanski) nadvladati ili izići iz životnih neprilika
– Razvijati otvorenost za konkretno djelovanje u rješavanju različitih
oblika bijede i siromaštva u vlastitoj okolini
– Uvidjeti da pojedini uzori utječu na nas i na naš život
– Razvijati sposobnost raspoznavanja uzora i idola
– Njegovati otvorenost i spremnost za nasljedovanje istinskih kršćanskih
uzora
Teme i osnovni sadržaji
1. Suvremeni idoli, ropstva i druge situacije neslobode
– Siromaštvo i bijeda
– Osamljenost
– Droga
– Suvremeni idoli
2. Čovjek između čežnje za slobodom i izazovom robovanja
– Mladi i sloboda – na tragu slobode
– Poteškoće na putu slobode
– Mogućnosti izlaska i ostvarenja (Lk 12, 22-34; Mt 5, 21-24; Mk 7, 20-23;
Gaudium et spes, br. 17.)
3. Uzori ili idoli?
– Tko su naši uzori i idoli?
– U čemu nam pomažu uzori?
– Neki kršćanski uzori
Prošireni sadržaji
– Sveci kao uzori (npr. sv. Franjo, sv. Antun, sv. Klara…)
– Problemi mladih u obitelji, školi, društvu, u mladenačkim skupinama
Metodičke upute
– Raščlamba odabranih tekstova koji govore o ljudima koji žive za istinske
vrijednosti
– Iznošenje biografskih ilustracija
– Analiza i kritičko vrednovanje konkretnih životnih iskustava, osobito
mladih
– Kritičko vrednovanje pjesama i filmova o nekoj poznatoj osobi
– Analiza dokumentarnih fotografija i dijapozitiva
– Fotogovor na odabrane teme i sadržaje
– Pripovijedanje života nekih kršćanskih svetaca
– Izrada stripa na temu neslobode
– Izrada zidnih novina ili kolaža na temu: »Uzori i idoli«
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: motivi (ne)slobode u književnosti
– Zemljopis: područja najveće bijede i siromaštva te drugih oblika neslobode
i ropstva, osobito ropstva djece i mladih
– Povijest: uloga religije (osobito kršćanstva) kroz povijest u oslobađanju
čovjeka i naroda
Praćenje i vrednovanje
– Otvorenost prema konkretnom djelovanju u rješavanju određenih oblika
bijede i siromaštva u vlastitoj okolini
– Shvatiti i ispravno tumačiti povezanost uzroka i posljedica određenih
životnih izbora
– Usvajanje kritičkoga stava prema mnogim suvremenim ponudama i idolima koji
vode u neslobodu
– Sposobnost izbora istinskih vrednota u poplavi ponuda koje se mladima nude
– Biti spreman nadahnjivati se na pravim uzorima kršćanskoga života
IV. nastavna cjelina
ISUS KRIST – NAŠ OSLOBODITELJ I SPASITELJ
Posebni ciljevi
– Razumjeti povezanost i razliku između Mojsija i Isusa, između staroga i
novoga Zakona
– Uvidjeti radikalnost i originalnost oslobođenja koje je ostvario i ponudio
Isus
– Uvidjeti i poznavati temeljne elemente Isusova »zakona«
– Shvatiti da je Isusov nauk i primjer temelj kršćanskoga ponašanja i života
– Shvatiti da je Kristovo uskrsnuće temelj kršćanske nade
– Pokazati spremnost za prihvaćanje Isusova životnoga projekta u vlastitom
životu
– Razviti spremnost za kršćansko djelovanje u vlastitom životnom okruženju
Teme i osnovni sadržaji
1. Isus Krist – novi Mojsije
– Razlike i sličnosti između Mojsija i Isusa
– Isus – Mojsije za novi izabrani narod
2. Zakon novoga života – govor na gori
– Stari i novi Zakon (Mt 5, 1-12)
– Prisutnost vrednota iz govora na gori danas
– Isusovi zakoni – životna pravila
3. Isusova čudesa – znakovi ljubavi i spasenja
– Znakovi Božje ljubavi i blizine
– Znakovi stvaranja novoga Božjega svijeta
– Isus Krist jest gospodar života (npr. Lk 8, 40-56; Mk 2, 1-12 i Mt 14,
22-33)
4. Isusove prispodobe – snaga riječi
– Tajna vječne pouke
– Neke prispodobe (Mt 13, 1-23; 13, 24-30; 13, 31-33 i 13, 44-46)
– Što je Kraljevstvo Božje?
5. Tajna Božjeg služenja – posljednja večera
– Primjer za nasljedovanje (Iv 13, 1-17. 34-35)
– Služenje koje oslobađa
6. Ljubav koja oslobađa – muka, smrt i uskrsnuće
– Nova Pasha
– Isusovo kraljevstvo – život u slobodi i ljubavi
– Uskrs je središte kršćanskoga vjerovanja i svakoga crkvenoga slavlja
Prošireni sadržaji
– Dokumenti o Isusovoj smrti i uskrsnuću
– Pojam oslobođenja i spasenja u drugim religijama
– Pojam oslobođenja i spasenja u suvremenom govoru
Metodičke upute
– Čitanje, pripovijedanje i tumačenje biblijskih tekstova
– Paralelno čitanje evanđeoskih izvješća različitih evanđelista
– Promatranje i analiza sadržaja umjetničkih reprodukcija
– Paralelno čitanje događaja i prizora iz Isusova i našega života
– Izvođenje dramske igre
– Promjena perspektive biblijskoga pripovijedanja (govorenje s aspekta
obrađivanoga lika)
– Pisanje novih prispodoba
– Različita preoblikovanja biblijskih tekstova
– Interpretacija odabranih književnoumjetničkih tekstova koji govore o Isusu
Kristu u ozračju navedenih tema
– Dijapozitivi, film
Međupredmetne veze
– Hrvatski jezik i književnost: lik Isusa u književnosti; prispodoba
(usporedba) u književnosti; Raspeće, A. B. Šimić
– Likovna umjetnost: lik Isusa u likovnoj umjetnosti
– Glazbena umjetnost: motivi iz Evanđelja u glazbenoj umjetnosti
– Povijest: utjecaj Isusa Krista na postbiblijsku povijest
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje i ispravno tumačenje temeljnih događaja Isusova života
– Nabrojiti nekoliko Isusovih čuda
– Znati sadržaj nekoliko prispodoba
– Poznavanje sadržaja govora na gori
– Otvorenost prema vrednotama Isusova govora na gori u vlastitom životu
– Poznavanja utjecaja Isusova života na razvoj povijesti (dostojanstvo svake
ljudske osobe, sloboda…)
– Spremnost za nasljedovanje Isusova primjera u služenju
V. nastavna cjelina
CRKVA – NOVI BOŽJI NAROD
Posebni ciljevi
– Graditi i njegovati odnos povjerenja i otvorenosti prema Crkvi, kao prema
vlastitoj zajednici prema kojoj smo odgovorni
– Razumjeti Crkvu kao novi Božji narod, u kojem su svi pozvani djelovati
promičući vrednote novoga svijeta
– Poznavati Crkvu kao zajednicu punopravnih i slobodnih članova, Isusovih
učenika
– Poznavati različite službe u Crkvi
– Prepoznati vlastito mjesto i zadaću u Crkvi
– Biti spreman na osobni angažman u Crkvi, odnosno svojoj kršćanskoj
zajednici
Teme i osnovni sadržaji
1. Crkva – zajednica Isusovih učenika
– Zajednica pozvanih i slobodnih (Lumen gentium, br. 9)
– Zajednica kao temelj života i vjere
– Iz različitih darova proizlaze različite službe i oblici života u Crkvi
(1Kor 12, 12-31)
– Moja župna zajednica
2. Pastiri Kristove Crkve
– Apostoli, voditelji zajednica
– Razvoj pastirske službe
– Tko su pastiri u Crkvi (tri stupnja svetoga reda)?
– Biskupski zbor s papom na čelu
3. Redovnici i redovnice u Crkvi
– Zašto i kada nastaje redovništvo?
– Redovništvo kroz povijest
– Redovništvo danas
– Službe i poslanje
4. Vjernici laici u Crkvi
– Tko su vjernici laici?
– Drugi vatikanski sabor i vjernici laici
– Identitet i poslanje vjernika laika
Prošireni sadržaji
– Neke izabrane redovničke zajednice
– Neki izričaji Drugoga vatikanskog sabora o Crkvi
Metodičke upute
– Analiza i tumačenje tekstova saborskih dokumenata
– Analiza biblijskih tekstova
– Asocijacije na biblijske slike Crkve
– Sastaviti popis svih biskupija i nadbiskupija u Hrvatskoj i u hrvatskom
narodu, osobito u BiH
– Posjetiti jednu redovničku zajednicu i upoznati se s njezinom karizmom
– Razgovor o odnosu Crkve i mladih danas
– Dijapozitivi, fotografije, film
– Analiza konkretnih suvremenih crkvenih iskustava
– Razgovor o konkretnom iskustvu zajedništva u vlastitoj župi
Međupredmetne veze
– Povijest: kršćanstvo, osobito redovnici, u oblikovanju zapadnoeuropske
kulture
– Redovnici, svećenici, biskupi, pape – važne povijesne ličnosti (na polju
slikarstva, kiparstva, znanosti, glazbe…), osobito crkveni redovi u 13.
stoljeću
Praćenje i vrednovanje
– Uočavanje i razumijevanje razloga potrebitosti zajednice za vjeru
– Znati nabrojiti i protumačiti značenje različitih službi u Crkvi
– Poznavanje određenih povijesnih okolnosti koje utječu na razvoj tih službi
– Nabrojiti neka važnija crkvena imena važna za povijesni razvoj
– Otvorenost i spremnost za angažman u vlastitoj župnoj zajednici
– Sposobnost prepoznavanja vlastitoga dara koji možemo dati
drugima/zajednici
– Odgovornost za kršćanski angažman u vlastitom životnom okruženju
VI. nastavna cjelina
SAKRAMENTI – ZNAKOVI SUSRETA S BOGOM I S LJUDIMA
Posebni ciljevi
– Uvidjeti značenje znakova i simbola
– Razumjeti sakramente kao znakove spasenja
– Posebno upoznati smisao i značenje sakramenata inicijacije
– Doživjeti sakramente kao znakove susreta i novoga života s Bogom i jednih
s drugima
– Uvidjeti novost i snagu kršćanskoga života (prijelaz iz staroga u novo)
koji se događa u sakramentima
– Uvidjeti temeljne ljudske situacije na koje sakramenti daju u svjetlu
vjere »odgovore« i »rješenja«
– Izgraditi i njegovati svjesniji i odgovorniji stav prema sakramentalnom
životu
Teme i osnovni sadržaji
1. Znakovi i simboli u životu
– Prometni znakovi, pismo za slijepe, glazbeni znakovi…
– Elementi, biljke i životinje koji za nas imaju snagu simbola
– Ljudske geste kao simboličke radnje
2. Sakramenti – Kristovi darovi
– U sakramentima Krist ostvaruje i dariva spasenje
– Crkva slavi sakramente
– Sakramenti kršćanske inicijacije
3. Krštenje: rođenje za novi život
– Nazvano imenom – krštenje osnovni sakrament
– Uranjanje ili polijevanje vodom; riječi tijekom krštenja; krštenjem
postajemo članovi Crkve
– Ulazak u novi Božji narod
4. Sakrament sv. potvrde – Duhom osnaženi
– Polaganje ruku i mazanje krizmom
– Ljudsko i kršćansko dozrijevanje
– Darovi Duha Svetoga
– Snaga kršćanskoga svjedočenja
5. Euharistija: poziv na novo zajedništvo
– »Ovo činite meni na spomen« (Lk 22,19)
– Novi način činjenja zajednice
– Žrtva, dar i zahvalnost
6. Sakrament pomirenja i pokore
– Biblijski temelji (Iv 20, 22-23; Mt 16, 19 i 18, 18)
– Priznanje krivnje i dobivanje Božjega oproštenja
– Put izlaska iz neslobode u slobodu
7. Bolesničko pomazanje
– Polaganje ruku, mazanje bolesničkim uljem i molitva za okrepu bolesnika
– Isusova briga za bolesne (npr. Mk 2, 1-12)
– Duhovna snaga i zdravlje
8. Sveti red – poziv i služenje
– Predavanje službe molitvom i polaganjem ruku
– U službi Crkve
– Biti za druge
9. Ženidba – obećanje ljubavi i vjernosti
– Dati si međusobno riječ (pristanak i obećanje)
– Izlazak iz sebičnosti i zatvorenosti
– Tajna bračne ljubavi
– Kršćanska ženidba
Prošireni sadržaji
– Kršćanska inicijacija u prvim stoljećima
– Proces inicijacije u drugim, osobito velikim religijama
Metodičke upute
– Pronalaženje i demonstracija različitih tipova znakova iz svakodnevice
– Rasprava o posljedicama koje bi nastale ukoliko ljudi ne bi poznavali te
znakove ili kad ih ne bi bilo
– Uvođenje u spasenjsku stvarnost sakramenata kroz tumačenje simbola
– Prikazivanje dijapozitiva ili slika
– Izdvajanje i tumačenje slika iz biblijskih tekstova
– Meditacija uz fotografiju, sliku ili dijapozitive
– Razgovor na osnovi slikovnoga materijala
– Improvizirana predstava kojom se predočuje odnos prema sakramentima
– Posjet i razgledavanje liturgijskoga (crkvenoga) bogoslužnoga prostora
Međupredmetne veze
– Zemljopis: znakovi na zemljopisnim kartama
– Povijest: znakovi i simboli u povijesti religija
– Hrvatski jezik i književnost: simbol u književnosti
Praćenje i vrednovanje
– Shvaćanje važnosti znakova i simbola u ljudskom životu
– Sposobnost čitanja »jezika« znakova i simbola
– Poznavanje biblijskih simbola i njihova značenja
– Povezivanje pojedinih tipičnih simbola i gesta s odgovarajućim
sakramentima
– Znati nabrojiti 7 sakramenata i protumačiti osnovno značenje svakoga od
njih
– Otvorenost prema odgovornijem i boljem sakramentalnom životu
– Poznavanje sakramenta inicijacije
VII. nastavna cjelina
CRKVENI JEZIK I KULTURA
Posebni ciljevi
– Produbiti poznavanje crkvene godine i bitnih obilježja liturgijskih
slavlja
– Upoznati i moći nabrojiti i razumjeti pojavne znakove crkvenoga života
– Poznavati »religiozni jezik« važnijih umjetničkih stilova (u arhitekturi)
– Poznavati najvažnije kršćanske simbole i kratice
– Njegovati osjećaj za lijepu duhovnu glazbu
– Biti otvoren za simbolički govor liturgijskih znakova
– Njegovati brigu za očuvanje sakralnih dobara
Teme i osnovni sadržaji
1. Crkvena slavlja u svjetlu liturgijske godine
– Slavljenje otajstva vjere i liturgijska godina
– Bogoslužje Crkve: slavljenje otajstava vjere, obredi i molitve
– Različiti oblici vjerničkoga okupljanja i slavlja
2. Crkvene zgrade
– Katakombe, privatne kuće
– Romaničke, gotičke, barokne i suvremene crkve
– Poznate crkve u mojoj okolici
3. Liturgijski predmeti
– Oltarski pribor (kalež, patena, pokaznica...)
– Liturgijska odjeća (alba, misnica, roketa, plašt...)
– Liturgijske knjige (misal, lekcionar, obrednik, časoslov...)
– Unutrašnje uređenje crkava-građevina (svetohranište, oltar, ambon,
propovjedaonica, kipovi, umjetnička djela ...)
4. Liturgijski jezik
– Latinski jezik u liturgiji
– Tipični liturgijski izrazi (npr. Kyrie, Gloria, Credo, Pater noster,
liturgija, requiem)
5. Liturgijska glazba
– Glazba u liturgiji (liturgijska, duhovna ...)
– Molitveni i pjevni oblici u liturgiji (dijelovi mise, oracije, psalmi,
večernja, koralna molitva, litanije)
6. Kršćanski simboli i kratice
– Kratice i simboli (npr. IHS, INRI, sidro, riba…)
– Simboli crkvene godine (liturgijske boje, pepeo, palmine grančice, uskrsna
svijeća, božićna zvijezda…)
– Simboli crkvene godine (liturgijske boje, uskrsna svijeća, pepeo, palmine
grančice...)
Prošireni sadržaji
– Neki važniji sakralni objekti, predmeti i simboli drugih religija
– Crkve i drugi sakralni objekti te duhovna glazba pojedinih krajeva naše
domovine
Metodičke upute
– Uspoređivanje s nastavnim programom iz predmeta likovne kulture
– Posjećivanje različitih crkvi i upoznavanje liturgijskoga prostora i
predmeta
– Slušanje duhovne glazbe iz različitih razdoblja
– Slike, dijapozitivi
– Iznošenje osobnih iskustava i doživljaja nekih simbola
Međupredmetne veze
– Likovna kultura: umjetnost sakralnih objekata
– Glazbena kultura: duhovna glazba
– Povijest: najznačajnije crkvene građevine u srednjem i novom vijeku
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje jakih vremena i svetkovina i nekih blagdana crkvene godine
– Poznavanje najvažnijih umjetničkih stilova u kojima su građene crkve
(romanika, gotika, renesansa, barok…)
– Znati nabrojiti liturgijske predmete
– Poznavanje najvažnijih kršćanskih simbola i kratica
– Sposobnost »čitanja« kršćanskih simbola i »jezika« liturgijskih znakova i
predmeta
– Otvorenost prema slušanju duhovne glazbe
– Spremnost i briga za očuvanje sakralnih dobara
VIII. nastavna cjelina
MARIJA U CRKVI
Posebni ciljevi
– Upoznati Mariju u evanđeoskim tekstovima i crkvenoj tradiciji
– Uvidjeti važnost Marijina primjera i prisutnosti u kršćanskom narodu
– Upoznati glavne Marijine blagdane i svetišta u hrvatskom narodu
– Uočiti Mariju u likovnoj i glazbenoj umjetnosti
– Njegovati stav poštovanja i povjerenja prema Mariji
Teme i osnovni sadržaji
1. Upoznajmo Mariju iz Evanđelja
– Bog je izabrao Mariju – poziv i odgovor (Lk 1, 26-38)
– Marija postaje Isusova majka (Lk 2,1-20)
– Marija pod križem (Iv 19, 25-27)
– Marija među apostolima (Dj 1,12-14)
2. Glavni Marijini blagdani
– Blagdani: Navještenje, Uznesenje, Rođenje BDM, Bezgrešno začeće
– Svibanj – Marijin mjesec; listopad – mjesec krunice
– Marijanske pjesme
3. Kako se Marija prikazuje i zaziva?
– Marija u pučkoj pobožnosti
– Marija u likovnoj umjetnosti
– Najpoznatija Marijina svetišta i Marijino štovanje u svijetu
– Svetišta u hrvatskom narodu
Prošireni sadržaji
– Svetišta u pojedinim krajevima Hrvatske
– Svetišta u pojedinim krajevima BiH i među Hrvatima u dijaspori
– Marijanske pjesme u hrvatskom narodu
Metodičke upute
– Pripovijedanje
– Čitanje i interpretacija biblijskih tekstova
– Promatranje slika
– Tumačenje kršćanskih molitava
– Prikazivanje dijapozitiva
– Analiza umjetničkih reprodukcija
– Razgovor o nazivima koji se Mariji pridaju u hrvatskoj književnosti
– Posjet crkvi posvećenoj BD Mariji
Međupredmetne veze
– Povijest: najpoznatije crkvene građevine u srednjem i novom vijeku koje su
posvećene BD Mariji
– Hrvatski jezik i književnost: Marija u književnosti
Praćenje i vrednovanje
– Poznavanje evanđeoskih tekstova koji govore o Mariji
– Nabrojiti glavne Marijine blagdane
– Poznavanje glavnih Marijinih svetišta
– Uočavanja Marijine uloge u povijesti spasenja
– Izgrađenost vjerničkoga stava prema Mariji i njezinu štovanju u Crkvi
– Otvorenost prema nasljedovanju temeljnih općeljudskih i vjerničkih vrlina
koje je Marija očitovala i svjedočila
|
|
|
|
|
|
|
|
|