Istraživanje tržišta temeljna je marketinška aktivnost bez koje
tvrtka s ozbiljnim pristupom korisnicima ne može poslovati. Poslovne
odluke moraju se temeljiti na pouzdanim rezultatima istraživanja
tržišta.
Ukoliko želite naručiti istraživanje tržišta za svoje poduzeće, obrt
ili udrugu, vjerojatno vas zanima i:
koliko to košta?
Da bi mogli odrediti cijenu usluge istraživanja tržišta, prvo moramo
znati što je predmet istraživanja, a isto tako i koliki je obim
istraživanja. Nije isto istraživati tržište za samo jedan proizvod
ili za desetak proizvoda, nije isto provodi li se istraživanje na
području jedne općine ili u svim županijama...
Na cijenu utječe i da li je konkretno istraživanje npr. putem
telefona ili e-maila, ili uz angažiranje anketara / istraživača
kojima treba podmiriti putne troškove i dnevnice.
Osnovna formula za izračun cijene usluge istraživanja tržišta je:
potreban broj radnih sati + uzrokovani troškovi
Naravno da je potreban veći broj radnih sati ako se istraživanje
provodi na širem području i sa većim brojem ispitanika i za više
proizvoda ili usluga (cijena jednog radnog sata je 120 kuna + PDV),
a pod uzrokovanim troškovima se podrazumijevaju svi troškovi koji se
nužno javljaju u odabranom načinu provedbe istraživanja, npr.
telefonski troškovi, trošak tiskanja upitnika, troškovi za
prijevoz...
Stoga, kada nas kontaktirate da bi naručili istraživanje, nije
dovoljno samo navesti da bi Vi željeli istraživanje tržišta, već
morate precizirati sve elemente tog istraživanja, odnosno željenih
rezultata.
Proces istraživanja tržišta obuhvaća sljedeće:
1. definiranje problema i ciljeva istraživanja
2. određivanje izvora podataka i vrste istraživanja
3. određivanje metoda i obrazaca za prikupljanje podataka
4. određivanje vrste uzorka i prikupljanje primarnih podataka
5. analiza podataka i interpretacija rezultata
6. sastavljanje izvještaja
U vašem upitu morate prvo jasno definirati ciljeve istraživanja:
Definiranje problema je prvi i najvažniji korak u procesu
istraživanja. Definiranje problema obuhvaća ciljeve koji se žele
ostvariti istraživanjem tržišta. Prilikom definiranja potrebno je
izvršiti razvoj pitanja na koje se trebaju dobiti odgovori. Pitanja
se obično formuliraju kao hipoteze koje predstavljaju odgovor na
problem istraživanja. Potrebno je konstatirati i opisati sadašnju
tržišnu situaciju koja služi kao polazna točka istraživanja.
Ukoliko dovoljno jasno opišete trenutnu situaciju vašeg proizvoda ili
usluge, te ukoliko jasno precizirate ciljeve istraživanja (pitanja na
koje želite odgovore) i odredite opseg istraživanja, tada vam možemo
dati i konkretnu ponudu, koja će sadržavati i cijenu te usluge.
PRIMJER IZRAČUNA TROŠKOVA
Predmet istraživanja:
Stav potrošača o proizvodu XY (kvaliteta, zadovoljstvo, cijena,
spremnost na kupnju...)
A) Definiranje problema i ciljeva istraživanja
Priprema projekta i upoznavanje sa proizvodom, trenutnom situacijom,
ciljevima koji se žele ostvariti, razvoj pitanja na koja se trebaju
dobiti odgovori, postavljanje hipoteza, izrada plana istraživanja...
>> 7 radnih sati x 120,00 kuna = 840,00 kuna
+ PDV
B) Određivanje izvora podataka i vrste istraživanja i vrste uzorka
Slijedi određivanje izvora podataka iz primarnih i sekundarnih izvora
i određivanje vrste istraživanja...
Potrebno je i točno odrediti i popise građana ili tvrtki koji će biti
anketirani, njihove adrese i drugo...
>> 5 radnih sati x 120,00 kuna = 600,00 kuna
+ PDV
C) Određivanje metoda za prikupljanje podataka
Dvije su temeljne metode za prikupljanje podataka: (1) ispitivanje i
(2) promatranje.
Ispitivanje može biti osobnim kontaktom, ispitivanje putem telefona,
ispitivanje putem pošte (pisma), ispitivanje putem računala,
psihološka ispitivanja...
Osobnim kontaktom smatra se ono ispitivanje u kojem ispitivač
objašnjava svrhu ispitivanja, postavlja pitanja ispitanicima te unosi
u upitnik njihove odgovore. U nedostatke te tehnike osim većih
troškova možemo ubrojiti još i sljedeće: potreban je veći broj
stručnih istraživača nego u drugim tehnikama, razmjerno je dugo
trajanje ispitivanja uz razmjerno duge pripreme, postoje određene
poteškoće u izboru i odražavanju reprezentativnosti uzorka kao i u
organizaciji i kontroli provedbe tog ispitivanja.
Telefonsko ispitivanje ima neke prednosti u odnosu na osobni
kontakt i kontakt putem pošte. Jeftinije je od osobnoga kontakta, a
ispitivač je ipak «prisutan» tijekom ispitivanja te može ispitaniku
pojasniti pojedina pitanja ako je potrebno, a ujedno se zadržava
određena razina privatnosti.
Poštanska anketa je takva vrsta ispitivanja u kojoj se
ispitanicima dostavljaju upitnici poštom te ih oni nakon ispunjavanja
također vraćaju poštom. Nedostatak poštanskog anketiranja je
nemogućnost određivanja broja vraćenih ispunjenih upitnika unaprijed.
Uobičajenom stopom smatra se povrat od 15 do 30 % svih odaslanih
upitnika. Stopa povrata ovisi o mnogim činiteljima kao što su dužina
upitnika odnosno vrijeme potrebno za popunjavanje, zanimljivost teme
koja se istražuje... Dobre strane takvog ispitivanja su velika
ekonomičnost, mogućnost obuhvaćanja široko dislociranih ispitanika,
istovremeno promocijsko djelovanje jer možete priložiti i reklamu...
Isto vrijedi i za ispitivanja putem e-maila...
Ukoliko pretpostavimo da je određeno ispitivanje na 100 ispitanika:
Za ispitivanje osobnim kontaktom >> 30
radnih sati x 120,00 kuna = 3600,00 kuna + PDV
Za telefonsko ispitivanje >>
30 radnih sati x 120 kuna = 3600,00 kuna + PDV
Za ispitivanje putem pošte > 700 pisama x 4,00 kuna po pismu =
2800,00 kuna + PDV
Kod osobnog ispitivanja treba se voditi računa da mogu postojati i
troškovi prijevoza i drugi troškovi...
Također kod utroška vremena kod ispitivanja osobnim kontaktom i
telefonom, potrebno je imati u vidu da se radno vrijeme neminovno
troši i na one sa kojima će se pokušati uspostaviti kontakt, ali će
odbijati suradnju. Kod pisama potrebno je poslati veći broj pisama da
bi se dobilo ~100 odgovora.
D) Analiza podataka i interpretacija rezultata
Potrebno vrijeme za analizu i interpretaciju može značajno varirati,
no neko prosječno vrijeme bi bilo:
>> 7 radnih sati x 120,00 kuna = 840,00 kuna
+ PDV
E) Sastavljanje izvještaja
>> 4 radna sata x 120,00 kuna = 480,00 kuna
+ PDV
ZAKLJUČNO:
Kompletna cijena za uslugu istraživanja tržišta na 100 ispitanika
putem pošte (pismima),
od same pripreme za istraživanje pa sve do konačnog izvještaja
iznosi: 5560,00 kuna + PDV
U naprijed navedenom primjeru, prikazan je okvirni izračun za
najčešće vrste istraživanja, kako bi imali okvirnu predodžbu o tome
koliki su troškovi. Svako istraživanje se obavlja po vašim konkretnim
potrebama i zahtjevima, tako da cijena istraživanja može biti i veća,
ali i manja.
|