Poslovni Forum - naslovna      Baza podataka      Primjer baze      Adresar      WEB katalog      Izrada WEB stranica
 
  PREGLED ZA UČENIKE I OBRTNIKE - NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJA U OBRTNIŠTVU
ALATNIČAR  |  AUTOLAKIRER  |  ELEKTROINSTALATER  |  ELEKTROMEHANIČAR  |  ELEKTRONIČAR-MEHANIČAR  |  FOTOGRAF  | FRIZER  |  INSTALATER GRIJANJA I KLIMATIZACIJE  |  PEDIKER  |  PISMOSLIKAR  |  PLINOINSTALATER  |  SOBOSLIKAR-LIČILAC | STOLAR  |  STROJOBRAVAR  |  TOKAR  |  VODOINSTALATER  |  Zakon o srednjem školstvu  | Zakon o obrtu  | Obrtničke komore

ZANIMANJE ALATNIČAR -
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM


  [ 1. dio ]


6.4. Nastavni predmet: Tehnologija alatničarstva

Razred: Treći / alatničar

Tjedni (ukupni) fond sati: 4 sata (128 sati) 2 + 2


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljajanje poslova u zanimanju: alatničar.


Zadaci:

Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.

Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave čovjekove okoline.

Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.

Moći izabrati i primijeniti alate i postupke u spajanju i montaži određenog zadatka.

Upoznati i znati odabrati elemente prijenosa snage i gibanja.

Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.

Upoznati osnove automatizacije u montaži.

Upoznati montažu i demontažu pojedinih alata, naprava ili ugradbenih jedinica.

Znati i moći staviti alate i naprave u pogon, kao i utvrditi i otkloniti pogrešku i smetnju u radu alata, sustava ili ugradbenih jedinica.

Znati i moći izraditi dijelove, sklopove i sustave u zanimanju za koje se školuje.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.




Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja
  (zadaci objektivnog tipa)

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike;

Mapa za praktičnu nastavu







Tehnologija alatničarstva - Treća godina:


1.
Mehanički sustavi i montažna tehnika

Sastavljanje i montaža u sklopove

Sastavljanje i montaža elemenata alata i naprava

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.

Upoznati najvažnije postupke sastavljanja. Upoznati važnost i primjenu pojedinih elemenata alata i naprava.

Sastavljanje:

- sastavljanje vijcima i maticama

- sastavljanje zaticima i svornjacima

- sastavljanje klinovima

- sastavljanje spojkama

- spajanje prešanjem

- ugradnja i demontaža.

Montaža:

- shema i redoslijed sastavljanja i montaže

- proces sastavljanja i montaže elemenata.

Izrada i popravci jednostavnijih dijelova alata za:

- rezanje

- probijanje

- savijanje

- duboko vučenje

- štancanje

- kovanje

- lijevanje

- brizganje

- ostali alati.

Stavljanje alata i naprava u pogon.

Kontrola funkcionalnosti.

2.
Remont alata i naprava

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.

Vijek trajanja alata.

Rastavljanje alata i naprava.

Odlaganje dijelova.

Čišćenje i pranje dijelova.

Kontrola i klasifikacija dijelova.

Sastavljanje i montaža.

Izrada jednostavnijih dijelova alata i naprava.

Popravci manjih sklopova.

Sastavljanje i montaža alata i naprava u sklopove.

Postavljanje alata i naprava i puštanje u rad.

Održavanje alata i naprava.


3.
Elektrotehnika i električni strojevi

Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.

Osnovni pojmovi iz elektrotehnike;

- električni strujni krug

- Ohmov zakon

- vrste i spajanje djelatnih otpora

Toplinsko djelovanje električne struje

Magnetsko djelovanje

Kemijsko djelovanje

Električne zaštitne mjere

Osnovna znanja o električnim strojevima


4.
Projekt

Tehnološki postupci izrade i montaže alata i naprava

Samostalno izraditi zadatak.

Razraditi tehnološki postupak izrade i montaže alata i naprava uz uporabu skica, tablica, dijagrama, standarda, propisa i drugih dostupnih podataka.

Razraditi tehnološke poslove montaže alata.

Tehnološki postupak izrade i montaže mehaničkog sklopa alata i naprava.

Sastavni i radionički crtež.

Izbor broja i redoslijeda operacija.

Izbor alata.

Izbor stroja.

Određivanje režima rada.

Određivanje vremena izrade.

Analiza ekonomičnosti izrade.

Određivanje vremena izrade.

Tehnološka lista.

Operacijska lista.

Karta alata i naprava.

Popis poslova montaže.

Radna mjesta za montažu.

Alati i pribor za montažu.

Vrijeme montaže.

Zaštita na radu.






6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci



Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred; 2 sata (70 sati)

2. razred; 1 sat (35 sati)

3. razred; 1 sat (32 sati)


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u struci i zanimanju.


Zadaci:

Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranja i korjenovanja.

Usvojiti znanja o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.

Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama, kao i njihovim pretvorbama.

Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena, oplošja i masa likova i tijela.

Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o kvadratnoj jednadžbi i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i moći izračunati jednostavne zadatke.

Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati jednostavne zadatke s primjenom u praksi.

Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.

Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju alatničar.



Pregled nastavnih područja;

1. Osnovne matematičke operacije

2. Potenciranje

3. Korjenovanje

4. Jednadžbe prvog stupnja

5. Veličine i jedinice

6. Proračuni dužine i kutova

7. Proračuni površine, volumena i mase

8. Algebarske operacije

9. Kvadratna jednadžba

10. Osnove trigonometrije

11. Pravilo trojno

12. Postotni i kamatni račun

13. Proračuni u zanimanju

14. Osnovni proračuni troškova

15. Izrada kalkulacija u zanimanju



Literatura za učenike i nastavnike:

Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o. Nova Gradiška






6.6. Nastavni predmet: Računalstvo





Razred: Prvi


Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)


Cilj: Osposobiti učenika za samostalno korištenje računala kao osnovnog alata u poslovanju



Zadaci:

Naučiti učenika da se koristi mišem i tipkovnicom.

Upoznati učenika s principima korištenja tekst procesora i tabličnih kalkulatora.

Upoznati učenika s korištenjem baza podataka i Interneta.

Upoznati učenika s osnovnim pomagalima u programima za crtanje





Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Upoznavanje s računalom
Osnove korištenja Windowsa, služenje mišem
Crtanje (MS Paint), igranje Solitaire

2.
Služenje tastaturom
Služenje tastaturom
Prepisivanje teksta

3.
Oblikovanje teksta
Služenje alatima za oblikovanje teksta
Izrada dopisa

4.
Tablični kalkulator
Izrada tabličnog proračuna
Izrada kalkulacije materijala i rada

5.
Tablični kalkulator kao baza podataka
Korištenje sredstava za unošenje i analizu podataka
Izrada baze podataka u tekst procesoru

6.
Tekst procesor kao baza podataka
Povezivanje tekst procesora i baze podataka
Izrada cirkularnih pisama

7.
Baze podataka
Unošenje, pretraživanje i ispis podataka
Rad s nekom bazom podataka

8.
Služenje pomoćnim sredstvima za crtanje
Korištenje pomoćnih sredstava za crtanje (grid, object snap, layers, blokovi)
Crtanje (MS Draw)

9.
Internet i e-mail
Korištenje Interneta
Programi za Internet i e-mail




Metodičke napomene:

Svu nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.


Obveze učenika:

Izraditi predviđene vježbe u sklopu nastave.








6.7. Nastavni predmet: Tehničko crtanje


Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)

2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: alatničar.

Zadaci:

Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova, sklopova ili proizvoda.

Moći izraditi jednostavne tehničke crteže.

Znati i moći izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje se školuje.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

Grafički radovi prve godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Standardi u tehničkom crtanju

2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji

3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela

4 - Izrada radioničkog crteža

Grafički radovi druge godine: Izrada i usmena analiza rada

1 – Konstrukcija krivulje

2 – Konstrukcija presjeka valjka i crtanje mreže

3 – Konstrukcija elementa stroja (vijak, zupčanik...)

4 - Izrada radioničkog crteža iz sklopnog crteža u toleranciji i kvaliteti obrade.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Koludrović Ć., Koludrović - Harbić I., Koludrović R.: Tehničko crtanje u slici s kompjutorskim aplikacijama, Ćiril Koludrović, Rijeka – priručnik

2. Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb - udžbenik




2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja

1. godina


1.
Vrste crteža i standardi u tehničkom crtanju
Upoznati učenike s vrstama crteža i standardima i propisima izrade tehničke dokumentacije.

Vrste crteža.

Standardi u tehničkom crtanju:

- crte

- formati crteža

- mjerila

- zaglavlja i sastavnice.

2.
Prostorno prikazivanje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.

Pojam prostornog prikazivanja.

Prikazivanje predmeta u izometriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u dimetriji i kotiranje.

Prikazivanje predmeta u kosoj projekciji i kotiranje.

3.
Pravokutno projiciranje i kotiranje

Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Znati skicirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.

Osnovni pojmovi iz nacrtne geometrije: oktanti, ravnine, projekcije.

Nacrt, tlocrt, bokocrt.

Skiciranje ortogonalnih projekcija.

4.
Presjeci

Znati nacrtati presjeke jednostavnih dijelova.

Puni presjeci.

Predočavanje presjeka šrafurom.

5.
Tolerancije, znakovi kvalitete obrade

Upoznati važnost tolerancija i znakova kvalitete obrade na tehničkim crtežima.

Znati izabrati tolerancije iz tablica.

Proračunati tolerancije provrta i osovine.

Prepoznati znakove kvalitete obrade na tehničkom crtežu.

Dužinske tolerancije.

ISO sustav tolerancija.

Dosjedi.

Postupci obrade i označavanje hrapavosti.

Stupnjevi i razredi površinske hrapavosti.

6.
Pojednostavljeno crtanje i kotiranje

Znati pojednostavljeno nacrtati i kotirati standardne dijelove.

Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju provrta, upuštenja i navoja.

Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju standardnih dijelova.

7.
Izrada radioničkog crteža

Znati i umjeti nacrtati i čitati prave radioničke crteže jednostavnih strojnih dijelova.

Vježba: izrada radioničkog crteža.




2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja

Tehničko crtanje (2. godina = 35 sati)


1.
Osnovne geometrijske konstrukcije i konstrukcije krivulja
Znati nacrtati osnovne geometrijske konstrukcije.

Znati nacrtati osnovne krivulje koje imaju primjenu na strojnim elementima.
Osnovne geometrijske konstrukcije.

Konstrukcije kružnih prijelaza.

Konstrukcija elipsa.

Konstrukcija hiperbola.

Konstrukcija parabola.

Konstrukcija Arhimedove spirale.

Konstrukcija cikloide.

Konstrukcija evolvente.

2.
Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva

Znati nacrtati presjeke osnovnih geometrijskih tijela.

Znati razviti plašteve presjeka osnovnih geometrijskih tijela.

Presjek valjka i razvijanje plašta.

Presjek stošca i razvijanje plašta.

Presjek kugle i razvijanje plašta.

Presjek prizme i razvijanje plašta.

Presjek piramide i razvijanje plašta.

3.
Crtanje detalja na temelju sklopnog crteža

Znati i umjeti iz sastavnog crteža nacrtati radionički crtež pojedine pozicije.

Izrada radioničkog crteža na temelju sastavnog crteža:

- ortogonalne projekcije

- kotiranja

- presjeka

- tolerancije

- znakova obrade.


6.8. Nastavni predmet: Osnove tehničke mehanike

Tjedni (ukupni) fond sati:

1. razred 1 sat (35 sati)

2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj: Stjecanje znanja iz osnova tehničke mehanike koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: alatničar.


Zadaci:

Upoznati zadatke i zakone tehničke mehanike.

Ovladati osnovnim pojmovima statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, s primjenom na alatima i elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, s primjenom na alatima i elementima strojeva u tehnologiji zanimanja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, s primjenom na alatima i elementima strojeva u tehnologiji zanimanja.

Znati i moći koristiti stručnu literaturu.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.




Literatura za učenike i nastavnike:

Špiranec V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb

Kruz V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb

Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o. Nova Gradiška






3. Osnove tehničke mehanike


Osnove tehničke mehanike (1. godina = 35 sati)

1.
Uvod u mehaniku

Usvojiti pojmove veličina i jedinica u mehanici.

Naučiti pojam, zadatke i podjelu mehanike.

Naučiti osnovne zakone mehanike.

Veličine i jedinice u mehanici.

Pojam, zadaci i podjela mehanike.

Osnovni zakoni mehanike.

2.
Statika krutog tijela

Usvojiti opće pojmove statike.

Upoznati osnovne elemente jednostavnih statičkih konstrukcija.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Podjela statike.

Zakoni statike.

Sila kao vektor.

Veze i njihove reakcije.

Statički sustavi sila.

Statički momenti sila.

Sustavi sila u ravnini

Sile djeluju na jednu točku:

- sastavljanje sila metodom plana sila

- rastavljanje sile u dvije komponente

- ravnoteža sila

- metoda projekcija

- analitički uvjeti ravnoteže

- statički određeni zadaci.

Sile djeluju na krutu ploču:

- statički moment sile

- Varignonov teorem

- spreg sila.

Grafostatika:

- metoda plana sila

- metoda Verižnog poligona

- sastavljanje sila raznog pravca

- grafički uvjeti ravnoteže.

Analitičko i grafičko razmatranje ravnoteže sila u ravnini:

- rješavanje jednostavnijih zadataka sila reakcija (analitički i grafički).

Ravnoteža ravnih punih nosača

Pojam, vrste, statički određeni i neodređeni nosači.

Određivanje momenata savijanja (grafički i analitički).

Određivanje poprečnih i uzdužnih sila (grafički i analitički).

Rješavanje zadataka na:

- nosačima s dva oslonca

- konzoli

- kontinuirano opterećenim nosačima.

3.
Trenje

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Pojam, vrste i uloga trenja u praksi.

Trenje klizanja.

Trenje valjanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).



Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)

1.
Osnove čvrstoće

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, s primjenom na alate i elemente strojeva.

Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima dijelova alata i elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, s primjenom na alate i elemente strojeva u tehnologiji zanimanja.

Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima dijelova alata i elementa strojeva u tehnologiji zanimanja.

3.
Osnove dinamike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, s primjenom na alate i elemente strojeva u tehnologiji zanimanja.

Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima dijelova alata i elementima strojeva u tehnologiji zanimanja.






6.9. Nastavni predmet: Elementi strojeva

Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred; 2 sata (70 sati)


Cilj:

Stjecanje znanja elemenata strojeva koja će omogućiti obavljanje poslova u zanimanju: alatničar.


Zadaci:

Upoznati vrste elemenata strojeva.

Upoznati vrste materijala za izradu elemenata postupcima izrade, ugradnjom u podsklopove i sklopove i održavanjem u radu.

Znati i moći dimenzionirati osnovne elemente strojeva.

Znati i moći služiti se standardima i stručnom literaturom koja obrađuje elemente strojeva.

Razviti osjećaj za točnost, urednost, sustavnost u području izrade, ugradnje i održavanja elemenata strojeva.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.



Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova

- vještine; primjena znanja korištenjem literature

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.




Literatura za učenike i nastavnike:

E. Hercigonja: Elementi strojeva, ŠK, Zagreb

Grupa autora: Elementi finomehanike, ŠK, Zagreb

Strojarski priručnici, Katalozi, CD





Elementi strojeva (2. godina = 70 sati)

1.
Uvod u elemente strojeva

Upoznati vrste, zadatak i važnost elemenata strojeva.
Podjela elemenata strojeva.

Standardizacija elemenata strojeva.

2.
Tolerancije i dosjedi strojnih dijelova

Upoznati važnost tolerancija u strojogradnji.

Znati se služiti standardnim, tolerancijama iz tablica. Znati izračunati osnovne elemente tolerancija.

Pojam i značenje tolerancija.

Tolerancije dužina.

ISO sustav tolerancija.

Pojam i vrste dosjeda.

Tolerancije oblika.

Označavanje tolerancija na crtežu.

3.
Elementi za nerastavljivo spajanje

Upoznati vrste važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Zakovice i zakovični spojevi.

Lemovi i lemljeni spojevi.

Zavari i zavareni spojevi.

Lijepljeni spojevi.

Utisnuti spojevi.

Porubljeni spojevi.

Preklopljeni spojevi.

4.
Elementi za rastavljivo spajanje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Vijci, matice, osiguranje protiv odvijanja.

Zatici i svornjaci.

Opruge i gibnjevi.

Klinovi i pera.

Spojke.

Stezni spojevi.

Spojevi s glavinama.

5.
Elementi za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage

Upoznati vrste važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Osovine i vratila.

Ležaji.

Tarni prijenos, tarenice.

Remeni prijenos, remeni i remenice.

Zupčani prijenos, zupčanici.

Lančani prijenos, lančanici i lanci.

Užetni prijenos.

6.
Elementi i uređaji za podmazivanje

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati standardni element.

Zadatak podmazivanja.

Načini podmazivanja.

Elementi za podmazivanje.

7.
Elementi za brtvljenje

Upoznati vrste važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.

Zadatak brtvljenja.

Vrste brtvi.

Način ugradnje brtvi.

8.
Elementi za protok i regulaciju

Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Znati dimenzionirati standardni element.

Cijevi i cijevni elementi.

Ventili.

Slavine.

Zasuni.

9.
Finomehanički elementi

Upoznati osnove finomehaničkih elemenata: vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.

Vijčani, polužni i krivuljni elementi.

Otpornici.

Uklopnici, prekidači, zapinjače, uskočnice.

Regulatori.

Logički sklopovi.

10.
Osnove mehanizama

Upoznati osnove mehanizama.

Princip rada mehanizma.

Dijelovi jednostavnog mehanizma.








6.10. Nastavni predmet: Praktikum novih tehnologija: CAD - CNC - CAM tehnologija


Razred: Treći

Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (64 sata)

- 32 sata - CAD
- 32 sata - CAM

Cilj:

CAD: Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s pomoću tehničkog crteža.

CAM: Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.


Zadaci:

CAD:

- upoznati i usvojiti osnove 2D-crtanja s pomoću računala

- razvijati preciznost, točnost, urednost u izradbi crteža

- shvatiti važnost komuniciranja s pomoću crteža, vrijednost crteža, odgovornost osobe koja

izrađuje crtež i odgovornost osobe koja izrađuje predmet prema tehničkom crtežu.

CAM:

- upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

- moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.





Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom za tehničko crtanje.

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.




Praktikum: CAD – CNC - CAM tehnologija (3. razred)


1.
CAD

Crtanje s pomoću računala u dvije dimenzije

Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s pomoću tehničkog crteža u CAD programu.

Osnove CAD programa

Otvaranje i spremanje crteža

Uporaba naredbi

Organiziranje crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta crta

Zadavanje koordinata

Postavljanje parametara crteža

Pregledavanje crteža

Uređivanje crteža s pomoću osnovnih alata

Crtanje jednostavnih crta i likova

Crtanje krivulja točkastih objekata

Uređivanje crteža s pomoću naprednih alata

Dobivanje informacija o crtežu i iz crteža

Kreiranje teksta

Crtanje kota

Kreiranje stilova kota i tolerancija

Iscrtavanje i ispis crteža

2.
CNC - CAM

Osnove numeričkog upravljanja alatnim strojevima:

CNC glodalica ili obradni centar.

Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim alatnim strojevima.

Sastavni dijelovi i ustroj CNC glodalice ili obradnog centra

Mjerni sustavi

Koordinatni sustav

Nulte i referentne točke

Vrste upravljanja

Alatni sustavi i korekcija alata

Program i programiranje

Izrada predmeta na numerički upravljanoj alatnoj glodalici ili obradnom centru.







6.11. Nastavni predmet: Praktikum:

Osnove automatizacije - Upravljanje i automatizacija


Razred: Treći

Tjedni (ukupni) fond sati:

3. razred 2 sata (64 sata);

32 sata – Pneumatski i elektropneumatski sustavi

16 sati – Hidraulički sustavi

16 sati - Osnove robotike

Cilj:

Osposobiti učenika za izradu i održavanje jednostavnih pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.


Zadaci:

Upoznati elemente pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.

Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave.

Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.

Upoznati osnove robotike.





Provjera postignuća rada učenika

- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova

- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno elementima pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava

- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.





Literatura za učenike i nastavnike:

Nikolić G.: Pneumatika (III . izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.

Nikolić G.: Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Pneumatika i lektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex, Zagreb 1998.

Nikolić G.:Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika, Školske novine, Zagreb 1998.

Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.

Šurina T., Crneković M.: Industrijski roboti, Školska knjiga, Zagreb 1990.





Praktikum: Osnove automatizacije – Upravljanje i automatizacija


Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Pneumatski i elektropneumatski sustavi

Znati i moći ugraditi jednostavne pneumatske i elektropneumatske sustave.

Vježbe:

V1; Izravno upravljanje

V2; Posredno upravljanje

V3; Upravljanje I – funkcijom

V4; Upravljanje ILI - funkcijom

V5; Memorijsko upravljanje cilindrom

V6; Ugradnja jednosmjernoprigušnog i brzoispusnog ventila

V7; Upravljanje ovisno o tlaku

V8; Upravljanje ovisno o vremenu

V9; Upravljanje s elektromagnetskim ventilima

2.
Hidraulički sustavi

Znati i moći ugraditi jednostavne hidrauličke sustave.

V1; Hidraulička preša

V2; Vježba iz prakse

3.
Osnove robotike

Upoznati građu, osnovni princip i primjenu robota.

Građa robota.

Princip rada.

Primjena robota.








Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničkih materijala

Razred: Prvi (sva zanimanja u strojarstvu)

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima koja će omogućiti obavljajanje poslova u strojarskim zanimanjima.

Zadaci:

Upoznati vrste, osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti i izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.




Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji







Izborna nastava - Osnove tehničkih materijala

Cilj i zadaci nastavnih područja


1.
Uvod

Upoznati najvažnije tehničke materijale u praksi.

Usvojiti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.

Usvojiti osnovna znanja o metalografiji.

Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih materijala.

Osnove metalografije:

- osnovni pojmovi

- kristalografija i kristalizacija

- dijagrami stanja

2.
Sirovo željezo

Dobivanje sirovog željeza

Usvojiti osnovna znanja o sirovom željezu.

Dobivanje sirovog željeza:

- željezne rude, talionički dodacii koks

- visoka peć i procesi u visokoj peći

- proizvodi visoke peći

3.
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo

Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u lijevano željezo.

Prerada sirovog željeza:

- sivi lijev; lijevano željezo s lamelarnim grafitom

- žilavi (nodularni) lijev

- tvrdi lijev

- kovkasti (temper) lijev

- čelični lijev

4.
Prerada sirovog željeza u čelik.

Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u čelik.

Postupci dobivanja čelika: Bessemerov i Thomasov postupak – konvertori.

Siemens Martenov postupak.

Postupak dobivanja čelika s upuhivanjem kisika.

Elektro postupak dobivanja čelika.

5.
Vrste, konstrukcijskog čelika ili vrste alatnog čelika

Osposobiti i izabrati određeni materijal materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz područja o tehničkim materijalima.

Podjela čelika.

Konstrukcijski čelik.

Alatni čelik.

Označavanje čelika prema standardima.

Označavanje lijevanog željeza prema standardima.

6.
Obojeni metali i njihove legure.

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih obojenih metala i njihovih legura.

Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža, prema standardima i trgovačkim oznakama.

Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora podataka iz područja tehničkim materijalima.

Vrste obojenih metala i njihovih legura.

Teški obojeni metali.

Legure teških obojenih metala.

Laki metali.

Legure lakih metala.

7.
Sinterirani materijali

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, postupku izrade, svojstvima i primjeni najvažnijih sinteriranih materijala.

Postupak izrade.

Sinterirani željezni materijali.

Sinterirani obojeni metali.

Tvrdi metali.

Oksidno keramički rezni materijali.

8.
Nemetali

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih nemetala.

Vrste nemetala.

Plastične mase.

Drvo, guma, koža, tekstil.

Staklo, porculan, azbest.

9.
Goriva i maziva

Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih goriva i maziva.

Goriva.

Maziva.







Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike

Razred: Prvi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred; 1 sat (35 sati)


Cilj:

Utvrđivanje znanja o osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti obavljajanje poslova u struci i zanimanju.


Zadaci:

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka o osnovama statike krutih tijela.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja osnovnih proračuna sila i njihovih momenata.

Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja trenja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.




Literatura za učenike i nastavnike:

Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o. Nova Gradiška

CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje

Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:

- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.







Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike - Prva godina



1.
Statika krutog tijela

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Osnovni proračuni sila:

- sastavljanje u istom pravcu

- paralelogram sila

- rastavljanje sile u dvije komponente.

Proračuni momenata sila:

- poluga

- sila reakcija u osloncima

- kosina

- klin

- vijak

- kolotura

2.
Trenje

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.

Sile trenje klizanja.

Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu, ležaju).






Nastavni predmet: Izborna nastava – Ispitivanje tehničkih materijala

Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)


Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o ispitivanjima tehničkih materijala koja će omogućiti obavljajanje poslova u zanimanjima u strojarstvu.


Zadaci:

Upoznati vrste i osnovne postupke ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala.

Osposobiti učenika za pripremu određenog materijala za ispitivanje.

Osposobiti učenike za razumijevanje rezultata ispitivanja prema zahtjevima crteža ili drugih podataka.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilnim rukovanjem alatom i pravilnim izvođenjem određenih operacija.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.




Literatura za učenike i nastavnike:

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred strojarske struke

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za nastavnike,

Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji.





Izborna nastava: Ispitivanje tehničkih materijala – Druga godina



Cilj i zadaci nastavnih područja

1.
Uvod

Ponoviti i utvrditi znanje o najvažnijim tehničkim materijalima u praksi.

Ponoviti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.

Značenje tehničkih materijala.

Podjela tehničkih materijala.

Osnovna svojstva tehničkih materijala.

Osnovne postupci ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala

2.
Radionička ispitivanja

Usvojiti osnovna znanja o postupcima radioničkih ispitivanja.

Moći samostalno radionički ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.

Vrste radioničkih ispitivanja.

Utvrđivanje materijala prema površini.

Ispitivanje materijala iskrenjem.

Ispitivanje materijala prijelomom.

3.
Mehaničko – tehnološka ispitivanja

Usvojiti osnovna znanja o postupcima mehaničko - tehnoloških ispitivanja.

Moći samostalno ili u grupi ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.

Ispitivanje vlačne čvrstoće.

Ispitivanje tlačne čvrstoće.

Ispitivanje čvrstoće na savijanje.

Ispitivanje žilavosti i umora.

Ispitivanje tvrdoće.

Ispitivanje limova.

4.
Ispitivanje materijala bez razaranja.

Usvojiti osnovna znanja o postupcima ispitivanja materijala bez razaranja.

Magnetsko fluidna defektoskopija.

Elektromagnetska defektoskopija.

Ispitivanje ultrazvukom.

Ispitivanje rendgenskim zrakama.

5.
Ostali postupci ispitivanja materijala

Usvojiti osnovna znanja o ostalim postupcima ispitivanja materijala.

Metalografska ispitivanja.

Kemijska ispitivanja.

Spektralna analiza.







Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematika u struci

Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)



Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu primjenjujući ih u struci i zanimanju.


Zadaci:

Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun jednostavnih zadataka primjenjujući ih u praksi.

Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu te moći izračunati jednostavne zadatke.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.




Literatura za učenike i nastavnike:

Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška

CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina: klasičnim računanjem, ili radom na računalu primjenjujući korisnički program.







Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike

Razred: Drugi

Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)


Cilj:

Utvrđivanje znanja osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti obavljajanje poslova u struci i zanimanju.


Zadaci:

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće primjenjujući ih na elementima strojeva.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike primjenjujući ih na elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primjenjujući ih na elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti se za cjeloživotno školovanje.


Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.


Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o. Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena:

vježbe je moguće izvoditi na dva načina: klasičnim računanjem, ili radom na računalu primjenjujući korisničke programe.








Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike – Druga godina

Cilj i zadaci nastavnih područja

Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)

1.
Osnove čvrstoće

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, primjenjujući ih na elementima strojeva.

Vrste naprezanja i opterećenja.

Naprezanje na vlak.

Naprezanje na tlak.

Naprezanje na savijanje.

Naprezanje na odrez.

Naprezanje na uvijanje.

Naprezanje na izvijanje.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.

2.
Osnove kinematike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, primjenjujući ih u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Pojam i zadatak kinematike.

Jednoliko pravocrtno gibanje.

Jednoliko kružno gibanje.

Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.

Srednja brzina.

Slobodni pad i hitac uvis.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.

3.
Osnove dinamike

Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, primjenjujući ih u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Pojam i zadatak dinamike.

Mehanički rad.

Mehanička energija.

Mehanička snaga.

Mehanički stupanj iskoristivosti.

Količina gibanja.

Centrifugalna i centripetalna sila.

Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije zanimanja.









Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematia u struci


Razred: Treći

Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sati)


Cilj:

Utvrđivanje osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata strojeva s primjenom u struci i zanimanju.


Zadaci:

Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju.

Utvrditi osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu kalkulaciju.

Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.

Osposobiti za cjeloživotno školovanje.

Provjera postignuća rada učenika:

- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.

- vještine: primjena znanja korištenjem literature.

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o. Nova Gradiška

2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Napomena:

Vježbe je moguće izvoditi na dva načina: klasičnim računanjem, ili radom na računalu primjenjujući korisničke programe.








Nastavni predmet: Izborna nastava


Osnovni standardi strojarstva

Razred: Treća


Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (32 sati)


Cilj:

Stjecanje osnovnih znanja i vještina o primjeni kompjutorskih korisničkih programa u nastavi stručnih predmeta


Zadaci:

Upoznati se s korisničkim programima u struci i zanimanju.

Osposobiti učenika za primjenu kompjutorskih korisničkih programa.

Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima podataka o području tehničkih

materijala.

Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i zanimanju.


Provjera postignuća rada učenika:

- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje alatom te pravilno izvođenje pojedinih operacija

- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.



Literatura za učenike i nastavnike:

CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno učenje


Područja korisničkih programa izborne nastave:

- tehničko komuniciranje i standardi
- proizvodna tehnika
- upravljanje i regulacija







7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT), OPĆE UPUTE


Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao vještine i stručno teorijska znanja utvrđena nastavnim planom i programom neophodna za obavljanje poslova u zanimanju.


Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i stručno-teorijskog dijela kojima se provjeravaju usvojenost znanja, vještina i umijeća potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio ispita utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i laboratorijske/praktične vježbe). Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz utvrđenih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.

Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita

Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu završnog/pomoćničkog dijela ispita provodi se:

1. izradom ispitnoga uratka

Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna komisija.

Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka tijekom izrade praktične zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija na način da se svaki postupak boduje.


Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:

Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10

Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20

Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20

Kvaliteta i točnost izrade
0-20

Estetski izgled uratka
0-10

Primjena mjera za rad na siguran način
0-15

Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10

Racionalna uporaba energije
0-10

Racionalna uporaba materijala
0-10

Točnost mjernih rezultata
0-15

Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10

Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10



Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno mjerenje temeljem bodovne ljestvice:


92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )

81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )

67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )

50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )

0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )




Stručno-teorijski dio ispita


Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se pismeno, odnosno usmeno. Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih bodova položio je stručno teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita. Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati usmeni ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni ispit iz stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik koji je na pismenom dijelu ispita postigao manje od 30% mogućih bodova upućuje se na popravni ispit.

Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom i programom za stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i zadaci trebaju obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:

- osnovne pojmove i definicije

- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje

- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta

- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.

Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od ukupnog broja bodova.

Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u najvećoj mjeri biti objektivnoga tipa: učenik treba izračunavati, crtati sheme, pročitati podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu grešku na shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne dijelove i drugo. Treba izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog posla ili uređaja ili sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog tipa tako da se sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda operacija, potrebnog alata i pribora. To se može postići na taj način da se prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da bolje pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i objektivnost ocjenjivanja.

Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i crteže na kojima učenik treba pronaći, obraditi i interpretirati podatke. Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži da opiše građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji mogu označiti pozicije brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od učenika također treba tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica. Ako treba provjeriti znanje spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve treba dodati učenik. Time se pomaže učeniku da organizira prostor za crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.

Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz uporabu dopuštenoga pribora za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja prema ovoj ljestvici:


90 – 100
odličan (5)

80 – 89
vrlo dobar (4)

70 – 79
dobar (3)

61 – 69
dovoljan (2)

30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita

0 – 29
nedovoljan (1)



Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom dijelu ispita treba što više koristiti sheme, crteže i fotografije, primjere projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i modele različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je poželjno da se usmeni ispit održava u specijaliziranoj učionici gdje su dostupna sva navedena sredstva.






7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)



7.1. Nastavni predmet:



Ispitni cilj:

Provjera znanja i vještina potrebnih za zanimanje.


Način provjere znanja i umijeća:

- pismeno

- praktični uradak ili radne probe



Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:

Sadržaj

Stručno-teorijski dio završnog ispita:


Pismeni ispit se sastoji od sadržaja programa stručno- teorijskih predmeta:



1.1.Tehnologija 120 minuta

Zaštita na radu.

Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije.

Planiranje i priprema rada.

Mjerenje i kontrola.

Ručna obrada.

Obrada spajanjem.

Strojna obrada.

Toplinska obrada.

Izrada alata za npr. štancanje, brizganje, tlačno lijevanje, kovanje.

Montaža elemenata u mehaničke sklopove.

Montaža elemenata u pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave.

CNC programiranje alatnih strojeva.

Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja.

Montaža i demontaža alata i naprava.

Stavljanje alata i naprava u pogon.


1.2.Tehničko crtanje i elementi strojeva 60 minuta

Prostorno prikazivanje i kotiranje.

Pravokutno projiciranje i kotiranje.

Izrada i analiza radioničkog crteža elementa stroja.

Analiza sastavnih crteža.

1.3.Tehnička mehanika 60 minuta

Zadaci:

Proračuni osnove statike krutih tijela.

Proračuni ravnoteže punih jednostavnijih nosača.

Proračuni trenja.

Proračuni čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.

Proračuni kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Proračuni dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.

Pitanja za pismeni ispit stručno- teorijskog dijela su standardizirana i nalaze se u Katalogu znanja koji je pripremila Hrvatska obrtnička komora.



2. Praktični dio završnog ispita:


Praktični dio završnog ispita može trajati do 18 sati, a izvodi se u dva oblika:

- radne probe

- praktični uradak.



Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja i vještina iz područja koja pripadaju tehnologijama zanimanja, a izvode se kod obrtnika ili u praktikumima obrtničkih škola ili tehnološkim centrima.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr.područja:

- sastavljanje i montaža sklopa alata i naprave

- sastavljanje pneumatskog sustava (npr. na FESTO didaktičkim pločama)

- sastavljanje hidrauličkog sustava (npr. na FESTO didaktičkim pločama).

Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru znanja i vještina iz područja bitnih za zanimanja, a izvodi se u obrtničkim radionicama gdje je učenik bio na naukovanju, u školskim radionicama obrtničkih škola ili na drugom propisanom mjestu.

U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr. područja:

- izrada elementa sklopa alata i naprave ručnim i strojnim obradama

- montaža elemenata u mehaničke sklopove alata i naprave

- montaža i demontaža alata i naprava

- stavljanje alata i naprava u rad

- mjerenje i kontrola dijelova i sklopova alata i naprava

- izrada dijela na CNC upravljanim alatnim strojevima.





8. Prijelazne i završne odredbe



Program obrazovanja za zanimanje alatničar koji se ostvaruje na osnovi ovog nastavnog plana i programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske godine te će postupno zamijeniti dosadašnje obrtničke programe (u klasičnom i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno zanimanje.

Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku godinu u program za zanimanje alatničar obrazuju se u skladu s ovim nastavnim planom i programom.

Učenici koji su se upisali u program za zanimanje alatničar ranijih godina, nastavljaju školovanje po programu koji su upisali.

Ovaj nastavni plan i program za zanimanje alatničar, primjenjuje se od 1. rujna 2003. godine.


Dodatne informacije dostupne su na upit, ugovornim korisnicima Poslovnog Foruma.






 << Natrag...

 Baza podataka
 WEB katalog
 Adresar
 Obrtničke udruge
  Europske integracije
Trgovačko pravo
Management
Poljoprivreda
  Izrada poslovnih planova
Izrada WEB stranica
Istraživanje tržišta
Marketing

 

Google
WWW Poslovni Forum
















POSEBNA PONUDA ZA PODUZETNIKE
Link na brzi pregled poslovnih i internet usluga