|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZANIMANJE ALATNIČAR -
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM
6.4. Nastavni predmet: Tehnologija alatničarstvaRazred: Treći / alatničar
Tjedni (ukupni) fond sati: 4 sata (128 sati) 2 + 2
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljajanje
poslova u zanimanju: alatničar.
Zadaci:
Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave
čovjekove okoline.
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih
materijala.
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova,
sklopova ili proizvoda.
Moći izraditi jednostavne tehničke crteža.
Moći izabrati i primijeniti alate i postupke u spajanju i montaži određenog
zadatka.
Upoznati i znati odabrati elemente prijenosa snage i gibanja.
Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.
Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.
Moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim
alatnim strojevima.
Upoznati osnove automatizacije u montaži.
Upoznati montažu i demontažu pojedinih alata, naprava ili ugradbenih
jedinica.
Znati i moći staviti alate i naprave u pogon, kao i utvrditi i otkloniti
pogrešku i smetnju u radu alata, sustava ili ugradbenih jedinica.
Znati i moći izraditi dijelove, sklopove i sustave u zanimanju za koje se
školuje.
Znati i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja
(zadaci objektivnog tipa)
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike;
Mapa za praktičnu nastavu
Tehnologija alatničarstva - Treća godina:
1.
Mehanički sustavi i montažna tehnika
Sastavljanje i montaža u sklopove
Sastavljanje i montaža elemenata alata i naprava
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.
Upoznati najvažnije postupke sastavljanja. Upoznati važnost i primjenu
pojedinih elemenata alata i naprava.
Sastavljanje:
- sastavljanje vijcima i maticama
- sastavljanje zaticima i svornjacima
- sastavljanje klinovima
- sastavljanje spojkama
- spajanje prešanjem
- ugradnja i demontaža.
Montaža:
- shema i redoslijed sastavljanja i montaže
- proces sastavljanja i montaže elemenata.
Izrada i popravci jednostavnijih dijelova alata za:
- rezanje
- probijanje
- savijanje
- duboko vučenje
- štancanje
- kovanje
- lijevanje
- brizganje
- ostali alati.
Stavljanje alata i naprava u pogon.
Kontrola funkcionalnosti.
2.
Remont alata i naprava
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.
Vijek trajanja alata.
Rastavljanje alata i naprava.
Odlaganje dijelova.
Čišćenje i pranje dijelova.
Kontrola i klasifikacija dijelova.
Sastavljanje i montaža.
Izrada jednostavnijih dijelova alata i naprava.
Popravci manjih sklopova.
Sastavljanje i montaža alata i naprava u sklopove.
Postavljanje alata i naprava i puštanje u rad.
Održavanje alata i naprava.
3.
Elektrotehnika i električni strojevi
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.
Osnovni pojmovi iz elektrotehnike;
- električni strujni krug
- Ohmov zakon
- vrste i spajanje djelatnih otpora
Toplinsko djelovanje električne struje
Magnetsko djelovanje
Kemijsko djelovanje
Električne zaštitne mjere
Osnovna znanja o električnim strojevima
4.
Projekt
Tehnološki postupci izrade i montaže alata i naprava
Samostalno izraditi zadatak.
Razraditi tehnološki postupak izrade i montaže alata i naprava uz uporabu
skica, tablica, dijagrama, standarda, propisa i drugih dostupnih podataka.
Razraditi tehnološke poslove montaže alata.
Tehnološki postupak izrade i montaže mehaničkog sklopa alata i naprava.
Sastavni i radionički crtež.
Izbor broja i redoslijeda operacija.
Izbor alata.
Izbor stroja.
Određivanje režima rada.
Određivanje vremena izrade.
Analiza ekonomičnosti izrade.
Određivanje vremena izrade.
Tehnološka lista.
Operacijska lista.
Karta alata i naprava.
Popis poslova montaže.
Radna mjesta za montažu.
Alati i pribor za montažu.
Vrijeme montaže.
Zaštita na radu.
6.5. Nastavni predmet: Matematika u struci
Tjedni (ukupni) fond sati:
1. razred; 2 sata (70 sati)
2. razred; 1 sat (35 sati)
3. razred; 1 sat (32 sati)
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja iz matematike koja će se moći primijeniti u struci
i zanimanju.
Zadaci:
Ponoviti znanja i uvježbati vještinu računanja, potenciranja i korjenovanja.
Usvojiti znanja o jednadžbama prvog stupnja i linearnim odnosima veličina.
Usvojiti osnovna znanja o veličinama i njihovim jedinicama, kao i njihovim
pretvorbama.
Usvojiti osnovna znanja o proračunima dužina, kutova, površina, volumena,
oplošja i masa likova i tijela.
Usvojiti osnovna znanja o algebarskim operacijama i moći izračunati
jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o kvadratnoj jednadžbi i moći izračunati jednostavne
zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu i
moći izračunati jednostavne zadatke.
Usvojiti osnovna znanja o trigonometriji i moći izračunati jednostavne
zadatke s primjenom u praksi.
Usvojiti osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu
kalkulaciju.
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju alatničar.
Pregled nastavnih područja;
1. Osnovne matematičke operacije
2. Potenciranje
3. Korjenovanje
4. Jednadžbe prvog stupnja
5. Veličine i jedinice
6. Proračuni dužine i kutova
7. Proračuni površine, volumena i mase
8. Algebarske operacije
9. Kvadratna jednadžba
10. Osnove trigonometrije
11. Pravilo trojno
12. Postotni i kamatni račun
13. Proračuni u zanimanju
14. Osnovni proračuni troškova
15. Izrada kalkulacija u zanimanju
Literatura za učenike i nastavnike:
Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o.
Nova Gradiška
6.6. Nastavni predmet: Računalstvo
Razred: Prvi
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)
Cilj: Osposobiti učenika za samostalno korištenje računala kao osnovnog
alata u poslovanju
Zadaci:
Naučiti učenika da se koristi mišem i tipkovnicom.
Upoznati učenika s principima korištenja tekst procesora i tabličnih
kalkulatora.
Upoznati učenika s korištenjem baza podataka i Interneta.
Upoznati učenika s osnovnim pomagalima u programima za crtanje
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Upoznavanje s računalom
Osnove korištenja Windowsa, služenje mišem
Crtanje (MS Paint), igranje Solitaire
2.
Služenje tastaturom
Služenje tastaturom
Prepisivanje teksta
3.
Oblikovanje teksta
Služenje alatima za oblikovanje teksta
Izrada dopisa
4.
Tablični kalkulator
Izrada tabličnog proračuna
Izrada kalkulacije materijala i rada
5.
Tablični kalkulator kao baza podataka
Korištenje sredstava za unošenje i analizu podataka
Izrada baze podataka u tekst procesoru
6.
Tekst procesor kao baza podataka
Povezivanje tekst procesora i baze podataka
Izrada cirkularnih pisama
7.
Baze podataka
Unošenje, pretraživanje i ispis podataka
Rad s nekom bazom podataka
8.
Služenje pomoćnim sredstvima za crtanje
Korištenje pomoćnih sredstava za crtanje (grid, object snap, layers,
blokovi)
Crtanje (MS Draw)
9.
Internet i e-mail
Korištenje Interneta
Programi za Internet i e-mail
Metodičke napomene:
Svu nastavu izvoditi kao praktični rad u računalnoj učionici.
Obveze učenika:
Izraditi predviđene vježbe u sklopu nastave.
6.7. Nastavni predmet: Tehničko crtanje
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred 1,5 sati (53 sata)
2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja iz tehničkog crtanja koja će omogućiti obavljanje
poslova u zanimanju: alatničar.
Zadaci:
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova,
sklopova ili proizvoda.
Moći izraditi jednostavne tehničke crteže.
Znati i moći izraditi crteže i sheme sklopova i sustava u zanimanju za koje
se školuje.
Znati i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
Grafički radovi prve godine: Izrada i usmena analiza rada
1 – Standardi u tehničkom crtanju
2 - Kotirani prikaz predmeta u izometriji
3 - Kotirani ortogonalni prikaz tijela
4 - Izrada radioničkog crteža
Grafički radovi druge godine: Izrada i usmena analiza rada
1 – Konstrukcija krivulje
2 – Konstrukcija presjeka valjka i crtanje mreže
3 – Konstrukcija elementa stroja (vijak, zupčanik...)
4 - Izrada radioničkog crteža iz sklopnog crteža u toleranciji i kvaliteti
obrade.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Koludrović Ć., Koludrović - Harbić I., Koludrović R.: Tehničko crtanje u
slici s kompjutorskim aplikacijama, Ćiril Koludrović, Rijeka – priručnik
2. Žunar M.: Tehničko crtanje, Pučko otvoreno učilište, Zagreb - udžbenik
2.1. Cilj i zadaci nastavnih područja
1. godina
1.
Vrste crteža i standardi u tehničkom crtanju
Upoznati učenike s vrstama crteža i standardima i propisima izrade tehničke
dokumentacije.
Vrste crteža.
Standardi u tehničkom crtanju:
- crte
- formati crteža
- mjerila
- zaglavlja i sastavnice.
2.
Prostorno prikazivanje i kotiranje
Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.
Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u prostornim projekcijama.
Pojam prostornog prikazivanja.
Prikazivanje predmeta u izometriji i kotiranje.
Prikazivanje predmeta u dimetriji i kotiranje.
Prikazivanje predmeta u kosoj projekciji i kotiranje.
3.
Pravokutno projiciranje i kotiranje
Znati prikazati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.
Znati kotirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.
Znati skicirati predmete i jednostavnije sklopove u ortogonalnoj projekciji.
Osnovni pojmovi iz nacrtne geometrije: oktanti, ravnine, projekcije.
Nacrt, tlocrt, bokocrt.
Skiciranje ortogonalnih projekcija.
4.
Presjeci
Znati nacrtati presjeke jednostavnih dijelova.
Puni presjeci.
Predočavanje presjeka šrafurom.
5.
Tolerancije, znakovi kvalitete obrade
Upoznati važnost tolerancija i znakova kvalitete obrade na tehničkim
crtežima.
Znati izabrati tolerancije iz tablica.
Proračunati tolerancije provrta i osovine.
Prepoznati znakove kvalitete obrade na tehničkom crtežu.
Dužinske tolerancije.
ISO sustav tolerancija.
Dosjedi.
Postupci obrade i označavanje hrapavosti.
Stupnjevi i razredi površinske hrapavosti.
6.
Pojednostavljeno crtanje i kotiranje
Znati pojednostavljeno nacrtati i kotirati standardne dijelove.
Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju provrta, upuštenja i navoja.
Pojednostavljenja pri crtanju i kotiranju standardnih dijelova.
7.
Izrada radioničkog crteža
Znati i umjeti nacrtati i čitati prave radioničke crteže jednostavnih
strojnih dijelova.
Vježba: izrada radioničkog crteža.
2.2. Cilj i zadaci nastavnih područja
Tehničko crtanje (2. godina = 35 sati)
1.
Osnovne geometrijske konstrukcije i konstrukcije krivulja
Znati nacrtati osnovne geometrijske konstrukcije.
Znati nacrtati osnovne krivulje koje imaju primjenu na strojnim elementima.
Osnovne geometrijske konstrukcije.
Konstrukcije kružnih prijelaza.
Konstrukcija elipsa.
Konstrukcija hiperbola.
Konstrukcija parabola.
Konstrukcija Arhimedove spirale.
Konstrukcija cikloide.
Konstrukcija evolvente.
2.
Presjeci geometrijskih tijela i razvijanje plašteva
Znati nacrtati presjeke osnovnih geometrijskih tijela.
Znati razviti plašteve presjeka osnovnih geometrijskih tijela.
Presjek valjka i razvijanje plašta.
Presjek stošca i razvijanje plašta.
Presjek kugle i razvijanje plašta.
Presjek prizme i razvijanje plašta.
Presjek piramide i razvijanje plašta.
3.
Crtanje detalja na temelju sklopnog crteža
Znati i umjeti iz sastavnog crteža nacrtati radionički crtež pojedine
pozicije.
Izrada radioničkog crteža na temelju sastavnog crteža:
- ortogonalne projekcije
- kotiranja
- presjeka
- tolerancije
- znakova obrade.
6.8. Nastavni predmet: Osnove tehničke mehanike
Tjedni (ukupni) fond sati:
1. razred 1 sat (35 sati)
2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj: Stjecanje znanja iz osnova tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljanje poslova u zanimanju: alatničar.
Zadaci:
Upoznati zadatke i zakone tehničke mehanike.
Ovladati osnovnim pojmovima statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih
jednostavnijih nosača.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, s primjenom
na alatima i elementima strojeva.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, s primjenom na
alatima i elementima strojeva u tehnologiji zanimanja.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, s primjenom na
alatima i elementima strojeva u tehnologiji zanimanja.
Znati i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine; primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Špiranec V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
Kruz V.: Tehnička mehanika, ŠK, Zagreb
Matošević M.: Stručni račun 1, Priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o.
Nova Gradiška
3. Osnove tehničke mehanike
Osnove tehničke mehanike (1. godina = 35 sati)
1.
Uvod u mehaniku
Usvojiti pojmove veličina i jedinica u mehanici.
Naučiti pojam, zadatke i podjelu mehanike.
Naučiti osnovne zakone mehanike.
Veličine i jedinice u mehanici.
Pojam, zadaci i podjela mehanike.
Osnovni zakoni mehanike.
2.
Statika krutog tijela
Usvojiti opće pojmove statike.
Upoznati osnovne elemente jednostavnih statičkih konstrukcija.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih
jednostavnijih nosača.
Podjela statike.
Zakoni statike.
Sila kao vektor.
Veze i njihove reakcije.
Statički sustavi sila.
Statički momenti sila.
Sustavi sila u ravnini
Sile djeluju na jednu točku:
- sastavljanje sila metodom plana sila
- rastavljanje sile u dvije komponente
- ravnoteža sila
- metoda projekcija
- analitički uvjeti ravnoteže
- statički određeni zadaci.
Sile djeluju na krutu ploču:
- statički moment sile
- Varignonov teorem
- spreg sila.
Grafostatika:
- metoda plana sila
- metoda Verižnog poligona
- sastavljanje sila raznog pravca
- grafički uvjeti ravnoteže.
Analitičko i grafičko razmatranje ravnoteže sila u ravnini:
- rješavanje jednostavnijih zadataka sila reakcija (analitički i grafički).
Ravnoteža ravnih punih nosača
Pojam, vrste, statički određeni i neodređeni nosači.
Određivanje momenata savijanja (grafički i analitički).
Određivanje poprečnih i uzdužnih sila (grafički i analitički).
Rješavanje zadataka na:
- nosačima s dva oslonca
- konzoli
- kontinuirano opterećenim nosačima.
3.
Trenje
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.
Pojam, vrste i uloga trenja u praksi.
Trenje klizanja.
Trenje valjanja.
Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu,
ležaju).
Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)
1.
Osnove čvrstoće
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće, s primjenom
na alate i elemente strojeva.
Vrste naprezanja i opterećenja.
Naprezanje na vlak.
Naprezanje na tlak.
Naprezanje na savijanje.
Naprezanje na odrez.
Naprezanje na uvijanje.
Naprezanje na izvijanje.
Rješavanje zadataka na primjerima dijelova alata i elementa strojeva.
2.
Osnove kinematike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, s primjenom na
alate i elemente strojeva u tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak kinematike.
Jednoliko pravocrtno gibanje.
Jednoliko kružno gibanje.
Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.
Srednja brzina.
Slobodni pad i hitac uvis.
Rješavanje zadataka na primjerima dijelova alata i elementa strojeva u
tehnologiji zanimanja.
3.
Osnove dinamike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, s primjenom na alate
i elemente strojeva u tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak dinamike.
Mehanički rad.
Mehanička energija.
Mehanička snaga.
Mehanički stupanj iskoristivosti.
Količina gibanja.
Centrifugalna i centripetalna sila.
Rješavanje zadataka na primjerima dijelova alata i elementima strojeva u
tehnologiji zanimanja.
6.9. Nastavni predmet: Elementi strojeva
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred; 2 sata (70 sati)
Cilj:
Stjecanje znanja elemenata strojeva koja će omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju: alatničar.
Zadaci:
Upoznati vrste elemenata strojeva.
Upoznati vrste materijala za izradu elemenata postupcima izrade, ugradnjom u
podsklopove i sklopove i održavanjem u radu.
Znati i moći dimenzionirati osnovne elemente strojeva.
Znati i moći služiti se standardima i stručnom literaturom koja obrađuje
elemente strojeva.
Razviti osjećaj za točnost, urednost, sustavnost u području izrade, ugradnje
i održavanja elemenata strojeva.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova
- vještine; primjena znanja korištenjem literature
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
E. Hercigonja: Elementi strojeva, ŠK, Zagreb
Grupa autora: Elementi finomehanike, ŠK, Zagreb
Strojarski priručnici, Katalozi, CD
Elementi strojeva (2. godina = 70 sati)
1.
Uvod u elemente strojeva
Upoznati vrste, zadatak i važnost elemenata strojeva.
Podjela elemenata strojeva.
Standardizacija elemenata strojeva.
2.
Tolerancije i dosjedi strojnih dijelova
Upoznati važnost tolerancija u strojogradnji.
Znati se služiti standardnim, tolerancijama iz tablica. Znati izračunati
osnovne elemente tolerancija.
Pojam i značenje tolerancija.
Tolerancije dužina.
ISO sustav tolerancija.
Pojam i vrste dosjeda.
Tolerancije oblika.
Označavanje tolerancija na crtežu.
3.
Elementi za nerastavljivo spajanje
Upoznati vrste važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.
Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.
Zakovice i zakovični spojevi.
Lemovi i lemljeni spojevi.
Zavari i zavareni spojevi.
Lijepljeni spojevi.
Utisnuti spojevi.
Porubljeni spojevi.
Preklopljeni spojevi.
4.
Elementi za rastavljivo spajanje
Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.
Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.
Vijci, matice, osiguranje protiv odvijanja.
Zatici i svornjaci.
Opruge i gibnjevi.
Klinovi i pera.
Spojke.
Stezni spojevi.
Spojevi s glavinama.
5.
Elementi za kružno i pravocrtno gibanje i prijenos snage
Upoznati vrste važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.
Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.
Osovine i vratila.
Ležaji.
Tarni prijenos, tarenice.
Remeni prijenos, remeni i remenice.
Zupčani prijenos, zupčanici.
Lančani prijenos, lančanici i lanci.
Užetni prijenos.
6.
Elementi i uređaji za podmazivanje
Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.
Znati izabrati standardni element.
Zadatak podmazivanja.
Načini podmazivanja.
Elementi za podmazivanje.
7.
Elementi za brtvljenje
Upoznati vrste važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.
Znati izabrati i dimenzionirati standardni element.
Zadatak brtvljenja.
Vrste brtvi.
Način ugradnje brtvi.
8.
Elementi za protok i regulaciju
Upoznati vrste, važnost, materijal, izvedbu, područje primjene.
Znati dimenzionirati standardni element.
Cijevi i cijevni elementi.
Ventili.
Slavine.
Zasuni.
9.
Finomehanički elementi
Upoznati osnove finomehaničkih elemenata: vrste, važnost, materijal,
izvedbu, područje primjene.
Vijčani, polužni i krivuljni elementi.
Otpornici.
Uklopnici, prekidači, zapinjače, uskočnice.
Regulatori.
Logički sklopovi.
10.
Osnove mehanizama
Upoznati osnove mehanizama.
Princip rada mehanizma.
Dijelovi jednostavnog mehanizma.
6.10. Nastavni predmet: Praktikum novih tehnologija: CAD - CNC - CAM
tehnologija
Razred: Treći
Tjedni (ukupni) fond sati:
3. razred 2 sata (64 sata)
- 32 sata - CAD
- 32 sata - CAM
Cilj:
CAD: Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području
strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani
tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s
pomoću tehničkog crteža.
CAM: Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na
numerički upravljanim alatnim strojevima.
Zadaci:
CAD:
- upoznati i usvojiti osnove 2D-crtanja s pomoću računala
- razvijati preciznost, točnost, urednost u izradbi crteža
- shvatiti važnost komuniciranja s pomoću crteža, vrijednost crteža,
odgovornost osobe koja
izrađuje crtež i odgovornost osobe koja izrađuje predmet prema tehničkom
crtežu.
CAM:
- upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.
- moći programirati izradu jednostavnih dijelova na numerički upravljanim
alatnim strojevima.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom za tehničko crtanje.
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Praktikum: CAD – CNC - CAM tehnologija (3. razred)
1.
CAD
Crtanje s pomoću računala u dvije dimenzije
Osposobiti učenika za dvosmjerno grafičko komuniciranje u području
strojarstva, tj. za zamišljanje dijelova i sklopova koji su prikazani
tehničkim crtežima i za prikazivanje zamišljenih dijelova i sklopova s
pomoću tehničkog crteža u CAD programu.
Osnove CAD programa
Otvaranje i spremanje crteža
Uporaba naredbi
Organiziranje crteža s pomoću slojeva, boja i vrsta crta
Zadavanje koordinata
Postavljanje parametara crteža
Pregledavanje crteža
Uređivanje crteža s pomoću osnovnih alata
Crtanje jednostavnih crta i likova
Crtanje krivulja točkastih objekata
Uređivanje crteža s pomoću naprednih alata
Dobivanje informacija o crtežu i iz crteža
Kreiranje teksta
Crtanje kota
Kreiranje stilova kota i tolerancija
Iscrtavanje i ispis crteža
2.
CNC - CAM
Osnove numeričkog upravljanja alatnim strojevima:
CNC glodalica ili obradni centar.
Osposobiti učenika da može programirati izradu jednostavnih dijelova na
numerički upravljanim alatnim strojevima.
Sastavni dijelovi i ustroj CNC glodalice ili obradnog centra
Mjerni sustavi
Koordinatni sustav
Nulte i referentne točke
Vrste upravljanja
Alatni sustavi i korekcija alata
Program i programiranje
Izrada predmeta na numerički upravljanoj alatnoj glodalici ili obradnom
centru.
6.11. Nastavni predmet: Praktikum:
Osnove automatizacije - Upravljanje i automatizacija
Razred: Treći
Tjedni (ukupni) fond sati:
3. razred 2 sata (64 sata);
32 sata – Pneumatski i elektropneumatski sustavi
16 sati – Hidraulički sustavi
16 sati - Osnove robotike
Cilj:
Osposobiti učenika za izradu i održavanje jednostavnih pneumatskih,
elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.
Zadaci:
Upoznati elemente pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.
Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske, elektropneumatske i
hidrauličke sustave.
Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.
Upoznati osnove robotike.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno elementima
pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Nikolić G.: Pneumatika (III . izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.
Nikolić G.: Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb
1998.
Nikolić G.: Pneumatika i lektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex,
Zagreb 1998.
Nikolić G.:Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika,
Školske novine, Zagreb 1998.
Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.
Šurina T., Crneković M.: Industrijski roboti, Školska knjiga, Zagreb 1990.
Praktikum: Osnove automatizacije – Upravljanje i automatizacija
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Pneumatski i elektropneumatski sustavi
Znati i moći ugraditi jednostavne pneumatske i elektropneumatske sustave.
Vježbe:
V1; Izravno upravljanje
V2; Posredno upravljanje
V3; Upravljanje I – funkcijom
V4; Upravljanje ILI - funkcijom
V5; Memorijsko upravljanje cilindrom
V6; Ugradnja jednosmjernoprigušnog i brzoispusnog ventila
V7; Upravljanje ovisno o tlaku
V8; Upravljanje ovisno o vremenu
V9; Upravljanje s elektromagnetskim ventilima
2.
Hidraulički sustavi
Znati i moći ugraditi jednostavne hidrauličke sustave.
V1; Hidraulička preša
V2; Vježba iz prakse
3.
Osnove robotike
Upoznati građu, osnovni princip i primjenu robota.
Građa robota.
Princip rada.
Primjena robota.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničkih materijala
Razred: Prvi (sva zanimanja u strojarstvu)
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja o tehničkim materijalima koja će omogućiti
obavljajanje poslova u strojarskim zanimanjima.
Zadaci:
Upoznati vrste, osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih
materijala.
Osposobiti i izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža,
prema standardima i trgovačkim oznakama.
Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima
podataka o području tehničkih materijala.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine: primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom i pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u
boji
Izborna nastava - Osnove tehničkih materijala
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Uvod
Upoznati najvažnije tehničke materijale u praksi.
Usvojiti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.
Usvojiti osnovna znanja o metalografiji.
Značenje tehničkih materijala.
Podjela tehničkih materijala.
Osnovna svojstva tehničkih materijala.
Osnove metalografije:
- osnovni pojmovi
- kristalografija i kristalizacija
- dijagrami stanja
2.
Sirovo željezo
Dobivanje sirovog željeza
Usvojiti osnovna znanja o sirovom željezu.
Dobivanje sirovog željeza:
- željezne rude, talionički dodacii koks
- visoka peć i procesi u visokoj peći
- proizvodi visoke peći
3.
Prerada sirovog željeza u lijevano željezo
Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u lijevano željezo.
Prerada sirovog željeza:
- sivi lijev; lijevano željezo s lamelarnim grafitom
- žilavi (nodularni) lijev
- tvrdi lijev
- kovkasti (temper) lijev
- čelični lijev
4.
Prerada sirovog željeza u čelik.
Usvojiti osnovna znanja o preradi sirovog željeza u čelik.
Postupci dobivanja čelika: Bessemerov i Thomasov postupak – konvertori.
Siemens Martenov postupak.
Postupak dobivanja čelika s upuhivanjem kisika.
Elektro postupak dobivanja čelika.
5.
Vrste, konstrukcijskog čelika ili vrste alatnog čelika
Osposobiti i izabrati određeni materijal materijal prema zahtjevu tehničkog
crteža, prema standardima i trgovačkim oznakama.
Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora
podataka iz područja o tehničkim materijalima.
Podjela čelika.
Konstrukcijski čelik.
Alatni čelik.
Označavanje čelika prema standardima.
Označavanje lijevanog željeza prema standardima.
6.
Obojeni metali i njihove legure.
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih
obojenih metala i njihovih legura.
Osposobiti izabrati određeni materijal prema zahtjevu tehničkog crteža,
prema standardima i trgovačkim oznakama.
Osposobiti učenika na samostalno korištenje literature i drugih izvora
podataka iz područja tehničkim materijalima.
Vrste obojenih metala i njihovih legura.
Teški obojeni metali.
Legure teških obojenih metala.
Laki metali.
Legure lakih metala.
7.
Sinterirani materijali
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, postupku izrade, svojstvima i primjeni
najvažnijih sinteriranih materijala.
Postupak izrade.
Sinterirani željezni materijali.
Sinterirani obojeni metali.
Tvrdi metali.
Oksidno keramički rezni materijali.
8.
Nemetali
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih
nemetala.
Vrste nemetala.
Plastične mase.
Drvo, guma, koža, tekstil.
Staklo, porculan, azbest.
9.
Goriva i maziva
Usvojiti osnovna znanja o podjeli, svojstvima i primjeni najvažnijih goriva
i maziva.
Goriva.
Maziva.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike
Razred: Prvi
Tjedni (ukupni) fond sati: 1. razred; 1 sat (35 sati)
Cilj:
Utvrđivanje znanja o osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti
obavljajanje poslova u struci i zanimanju.
Zadaci:
Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka o osnovama statike krutih tijela.
Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja osnovnih proračuna
sila i njihovih momenata.
Utvrditi rješavanje jednostavnih zadataka iz područja trenja.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM” d.o.o.
Nova Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena: vježbe je moguće izvoditi na dva načina:
- klasičnim računanjem
- radom na računalu primjenjujući korisničke programe.
Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike - Prva godina
1.
Statika krutog tijela
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz osnova statike krutih tijela.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja ravnoteže punih
jednostavnijih nosača.
Osnovni proračuni sila:
- sastavljanje u istom pravcu
- paralelogram sila
- rastavljanje sile u dvije komponente.
Proračuni momenata sila:
- poluga
- sila reakcija u osloncima
- kosina
- klin
- vijak
- kolotura
2.
Trenje
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja trenja.
Sile trenje klizanja.
Rješavanje zadataka na primjerima iz prakse (trenje na kosini, vijku, klinu,
ležaju).
Nastavni predmet: Izborna nastava – Ispitivanje tehničkih materijala
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (35 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja i vještina o ispitivanjima tehničkih
materijala koja će omogućiti obavljajanje poslova u zanimanjima u
strojarstvu.
Zadaci:
Upoznati vrste i osnovne postupke ispitivanja najvažnijih tehničkih
materijala.
Osposobiti učenika za pripremu određenog materijala za ispitivanje.
Osposobiti učenike za razumijevanje rezultata ispitivanja prema zahtjevima
crteža ili drugih podataka.
Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima
podataka o području tehničkih materijala.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilnim rukovanjem
alatom i pravilnim izvođenjem određenih operacija.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike,
Mijo Matošević, prof.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u
boji.
Izborna nastava: Ispitivanje tehničkih materijala – Druga godina
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Uvod
Ponoviti i utvrditi znanje o najvažnijim tehničkim materijalima u praksi.
Ponoviti znanja o osnovnim svojstvima tehničkih materijala.
Značenje tehničkih materijala.
Podjela tehničkih materijala.
Osnovna svojstva tehničkih materijala.
Osnovne postupci ispitivanja najvažnijih tehničkih materijala
2.
Radionička ispitivanja
Usvojiti osnovna znanja o postupcima radioničkih ispitivanja.
Moći samostalno radionički ispitati pojedine skupine najvažnijih materijala.
Vrste radioničkih ispitivanja.
Utvrđivanje materijala prema površini.
Ispitivanje materijala iskrenjem.
Ispitivanje materijala prijelomom.
3.
Mehaničko – tehnološka ispitivanja
Usvojiti osnovna znanja o postupcima mehaničko - tehnoloških ispitivanja.
Moći samostalno ili u grupi ispitati pojedine skupine najvažnijih
materijala.
Ispitivanje vlačne čvrstoće.
Ispitivanje tlačne čvrstoće.
Ispitivanje čvrstoće na savijanje.
Ispitivanje žilavosti i umora.
Ispitivanje tvrdoće.
Ispitivanje limova.
4.
Ispitivanje materijala bez razaranja.
Usvojiti osnovna znanja o postupcima ispitivanja materijala bez razaranja.
Magnetsko fluidna defektoskopija.
Elektromagnetska defektoskopija.
Ispitivanje ultrazvukom.
Ispitivanje rendgenskim zrakama.
5.
Ostali postupci ispitivanja materijala
Usvojiti osnovna znanja o ostalim postupcima ispitivanja materijala.
Metalografska ispitivanja.
Kemijska ispitivanja.
Spektralna analiza.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematika u struci
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj: Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, pravilu trojnom,
postotnom i kamatnom računu primjenjujući ih u struci i zanimanju.
Zadaci:
Utvrđivanje osnovnih znanja o trigonometriji, osposobiti za izračun
jednostavnih zadataka primjenjujući ih u praksi.
Utvrđivanje osnovna znanja o pravilu trojnom, postotnom i kamatnom računu te
moći izračunati jednostavne zadatke.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”d.o.o.
Nova Gradiška
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina: klasičnim računanjem, ili radom na
računalu primjenjujući korisnički program.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Osnove tehničke mehanike
Razred: Drugi
Tjedni (ukupni) fond sati: 2. razred 1 sat (35 sati)
Cilj:
Utvrđivanje znanja osnovama tehničke mehanike koja će omogućiti obavljajanje
poslova u struci i zanimanju.
Zadaci:
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće primjenjujući
ih na elementima strojeva.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike primjenjujući ih na
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, a primjenjujući ih na
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti se za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja te izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju, “UM”
d.o.o. Nova Gradiška
2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena:
vježbe je moguće izvoditi na dva načina: klasičnim računanjem, ili radom na
računalu primjenjujući korisničke programe.
Izborna nastava: Osnove tehničke mehanike – Druga godina
Cilj i zadaci nastavnih područja
Osnove tehničke mehanike (2. godina = 35 sati)
1.
Osnove čvrstoće
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz područja čvrstoće,
primjenjujući ih na elementima strojeva.
Vrste naprezanja i opterećenja.
Naprezanje na vlak.
Naprezanje na tlak.
Naprezanje na savijanje.
Naprezanje na odrez.
Naprezanje na uvijanje.
Naprezanje na izvijanje.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva.
2.
Osnove kinematike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz kinematike, primjenjujući ih u
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak kinematike.
Jednoliko pravocrtno gibanje.
Jednoliko kružno gibanje.
Jednoliko ubrzano i usporeno gibanje.
Srednja brzina.
Slobodni pad i hitac uvis.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije
zanimanja.
3.
Osnove dinamike
Znati i moći riješiti jednostavne zadatke iz dinamike, primjenjujući ih u
elementima strojeva i tehnologiji zanimanja.
Pojam i zadatak dinamike.
Mehanički rad.
Mehanička energija.
Mehanička snaga.
Mehanički stupanj iskoristivosti.
Količina gibanja.
Centrifugalna i centripetalna sila.
Rješavanje zadataka na primjerima iz elementa strojeva i tehnologije
zanimanja.
Nastavni predmet: Izborna nastava – Matematia u struci
Razred: Treći
Tjedni (ukupni) fond sati: 3. razred 1 sat (32 sati)
Cilj:
Utvrđivanje osnovnih znanja iz matematike, mehanike i elemenata strojeva s
primjenom u struci i zanimanju.
Zadaci:
Znati i moći primijeniti osnovna matematička znanja u zanimanju.
Utvrditi osnovna znanja o troškovima i moći izračunati jednostavnu
kalkulaciju.
Znati i moći koristiti se stručnom literaturom.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Provjera postignuća rada učenika:
- znanje: poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i pismenim ispitivanjem sadržaja, kao i izradom praktičnih radova.
- vještine: primjena znanja korištenjem literature.
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
1. Matošević M.: Stručni račun 1, priručnik i zadaci u naukovanju,
“UM”d.o.o. Nova Gradiška
2. CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Napomena:
Vježbe je moguće izvoditi na dva načina: klasičnim računanjem, ili radom na
računalu primjenjujući korisničke programe.
Nastavni predmet: Izborna nastava
Osnovni standardi strojarstva
Razred: Treća
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 sat (32 sati)
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja i vještina o primjeni kompjutorskih korisničkih
programa u nastavi stručnih predmeta
Zadaci:
Upoznati se s korisničkim programima u struci i zanimanju.
Osposobiti učenika za primjenu kompjutorskih korisničkih programa.
Osposobiti učenika za samostalno korištenje literaturom i drugim izvorima
podataka o području tehničkih
materijala.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika:
- vještine: primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje
alatom te pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje: sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike:
CD – Datenbank Metalltechnik: CD s formulama i tablicama za interaktivno
učenje
Područja korisničkih programa izborne nastave:
- tehničko komuniciranje i standardi
- proizvodna tehnika
- upravljanje i regulacija
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT), OPĆE UPUTE
Cilj završnog/pomoćničkog ispita je da ispitanik dokaže da je stekao
vještine i stručno teorijska znanja utvrđena nastavnim planom i programom
neophodna za obavljanje poslova u zanimanju.
Stručni dio završnog/pomoćničkog ispita sastoji se od praktičnog i
stručno-teorijskog dijela kojima se provjeravaju usvojenost znanja, vještina
i umijeća potrebna za obavljanje poslova zanimanja. Praktični dio ispita
utemeljen je na praktičnom dijelu programa (praktična nastava i
laboratorijske/praktične vježbe). Sadržaji teorijskog dijela utvrđuju se iz
utvrđenih predmeta. Ispitnim katalogom navode se po predmetima osnovne
ispitne zadaće koje se na ispitu provjeravaju, način provjere te daje
tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera znanja i umijeća koja
učenik treba pokazati i nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može
služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
Praktični dio završnoga/pomoćničkog ispita
Provjera postignutih znanja, vještina i navika u praktičnom dijelu
završnog/pomoćničkog dijela ispita provodi se:
1. izradom ispitnoga uratka
Pri izradi praktične zadaće ispitanik se mora pridržavati propisanih mjera
zaštite na radu i zaštite okoliša te ostalih uvjeta koje mu odredi ispitna
komisija.
Praktični dio ispita ocjenjuje se temeljem rezultata vrednovanja postupaka
tijekom izrade praktične zadaće. Listu vrednovanja utvrđuje ispitna komisija
na način da se svaki postupak boduje.
Postupci koji se vrednuju i raspon bodova:
Samostalnost u planiranju tijeka rada i izrade uratka
0-10
Utrošeno vrijeme za planiranje i izradu
0-20
Redoslijed i ispravnost postupaka u rukovanju alatima i instrumentima
0-20
Kvaliteta i točnost izrade
0-20
Estetski izgled uratka
0-10
Primjena mjera za rad na siguran način
0-15
Pridržavanje propisa o zaštiti okoliša
0-10
Racionalna uporaba energije
0-10
Racionalna uporaba materijala
0-10
Točnost mjernih rezultata
0-15
Izrada ispitne dokumentacije i interpretacija mjernih rezultata
0-10
Uporaba tehničko-tehnološke dokumentacije
0-10
Konačna ocjena utvrđuje se za funkcionalno ispravan uradak, odnosno ispitno
mjerenje temeljem bodovne ljestvice:
92 - 100% bodova
Odličan ( 5 )
81 - 91% bodova
Vrlo dobar ( 4 )
67 - 80% bodova
Dobar ( 3 )
50 - 66% bodova
Dovoljan ( 2 )
0 - 49% bodova
Nedovoljan ( 1 )
Stručno-teorijski dio ispita
Stručno-teorijski dio završnog, odnosno pomoćničkog ispita polaže se
pismeno, odnosno usmeno. Ispitanik, koji je postigao više od 60% mogućih
bodova položio je stručno teorijski dio završnog/pomoćničkog ispita.
Ispitanik koji je postigao 30-60% mogućih bodova ima pravo polagati usmeni
ispit. Ako ispitanik ne zadovolji na usmenom ispitu upućuje se na popravni
ispit iz stručno-teorijskog dijela ispita u idućem ispitnom roku. Ispitanik
koji je na pismenom dijelu ispita postigao manje od 30% mogućih bodova
upućuje se na popravni ispit.
Stručno teorijski dio ispita obuhvaća teorijska znanja neophodna za
obavljanje praktičnih radnji u zanimanju koja su propisana nastavnim planom
i programom za stručno-teorijski dio naukovanja. Pitanja i zadaci trebaju
obuhvatiti sljedeće razine znanja i sposobnosti:
- osnovne pojmove i definicije
- građu, spajanje, djelovanje, izračunavanje
- analizu djelovanja na temelju zadanih uvjeta
- sintezu, vrednovanje i prijedloge novih ili zamjenskih rješenja.
Poželjno je da svaka od ovih razina znanja sudjeluje sa 20 do 30 % od
ukupnog broja bodova.
Na pismenoj provjeri stručno-teorijskih znanja pitanja i zadaci trebaju u
najvećoj mjeri biti objektivnoga tipa: učenik treba izračunavati, crtati
sheme, pročitati podatke iz sheme ili tablice, pronaći određenu grešku na
shemi, izvesti zaključke iz zadanih podataka, shema, nabrojiti sastavne
dijelove i drugo. Treba izbjegavati pitanja esejskog tipa poput opisivanja
nekog posla. Ako postoji potreba za opisivanjem nekog posla ili uređaja ili
sustava, onda je najbolje i takva pitanja pretvoriti u pitanje objektivnog
tipa tako da se sugerira nabrajanje po stavkama: materijala, redoslijeda
operacija, potrebnog alata i pribora. To se može postići na taj način da se
prostor za odgovore tako oblikuje u tablicu. Time se učeniku olakšava da
bolje pokaže stvarno znanje, postiže se veća preglednost odgovora i
objektivnost ocjenjivanja.
Općenito, treba nastojati da pitanja i zadaci sadrže tablice, sheme, skice i
crteže na kojima učenik treba pronaći, obraditi i interpretirati podatke.
Crteži i fotografije su dobrodošli i onda kada se od učenika traži da opiše
građu nekog uređaja ili nabroji njegove dijelove. Tada se na ilustraciji
mogu označiti pozicije brojevima ili slovima što olakšava snalaženje učenika
i poboljšava komunikaciju učenika i ocjenjivača. Od učenika također treba
tražiti grafičko izražavanje: crtanje shema i skica. Ako treba provjeriti
znanje spajanja, shema ili skica može biti djelomično nacrtana, a spojeve
treba dodati učenik. Time se pomaže učeniku da organizira prostor za
crtanje, štedi na vremenu, a provjerava se bitno, tj. znanje spajanja.
Za rješavanje pitanja i zadaća ispitanik ima na raspolaganju četiri sata uz
uporabu dopuštenoga pribora za pisanje, brisanje, crtanje i računanje te
priručnika i ostalih pisanih materijala. Ocjenjivanje se obavlja prema ovoj
ljestvici:
90 – 100
odličan (5)
80 – 89
vrlo dobar (4)
70 – 79
dobar (3)
61 – 69
dovoljan (2)
30 – 60
pravo polaganja usmenoga ispita
0 – 29
nedovoljan (1)
Na usmenom ispitu u pravilu se provjeravaju znanja iz onih područja iz kojih
naučnik nije pokazao dostatna znanja na pismenom dijelu ispita. I u ovom
dijelu ispita treba što više koristiti sheme, crteže i fotografije, primjere
projekata, tablice i kataloge proizvođača opreme te materijalne primjere i
modele različitih uređaja i sustava koji su predmet ispitivanja. Zato je
poželjno da se usmeni ispit održava u specijaliziranoj učionici gdje su
dostupna sva navedena sredstva.
7. ISPITNI KATALOG (ZAVRŠNI ISPIT)
7.1. Nastavni predmet:
Ispitni cilj:
Provjera znanja i vještina potrebnih za zanimanje.
Način provjere znanja i umijeća:
- pismeno
- praktični uradak ili radne probe
Znanja i umijeća koja se provjeravaju i ocjenjuju na završnom ispitu:
Sadržaj
Stručno-teorijski dio završnog ispita:
Pismeni ispit se sastoji od sadržaja programa stručno- teorijskih predmeta:
1.1.Tehnologija 120 minuta
Zaštita na radu.
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije.
Planiranje i priprema rada.
Mjerenje i kontrola.
Ručna obrada.
Obrada spajanjem.
Strojna obrada.
Toplinska obrada.
Izrada alata za npr. štancanje, brizganje, tlačno lijevanje, kovanje.
Montaža elemenata u mehaničke sklopove.
Montaža elemenata u pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave.
CNC programiranje alatnih strojeva.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja.
Montaža i demontaža alata i naprava.
Stavljanje alata i naprava u pogon.
1.2.Tehničko crtanje i elementi strojeva 60 minuta
Prostorno prikazivanje i kotiranje.
Pravokutno projiciranje i kotiranje.
Izrada i analiza radioničkog crteža elementa stroja.
Analiza sastavnih crteža.
1.3.Tehnička mehanika 60 minuta
Zadaci:
Proračuni osnove statike krutih tijela.
Proračuni ravnoteže punih jednostavnijih nosača.
Proračuni trenja.
Proračuni čvrstoće, a primijenjeno na elementima strojeva.
Proračuni kinematike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.
Proračuni dinamike, a primijenjeno u elementima strojeva i tehnologiji
zanimanja.
Pitanja za pismeni ispit stručno- teorijskog dijela su standardizirana i
nalaze se u Katalogu znanja koji je pripremila Hrvatska obrtnička komora.
2. Praktični dio završnog ispita:
Praktični dio završnog ispita može trajati do 18 sati, a izvodi se u dva
oblika:
- radne probe
- praktični uradak.
Radne probe su praktični dio završnog ispita koje imaju cilj provjeru znanja
i vještina iz područja koja pripadaju tehnologijama zanimanja, a izvode se
kod obrtnika ili u praktikumima obrtničkih škola ili tehnološkim centrima.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr.područja:
- sastavljanje i montaža sklopa alata i naprave
- sastavljanje pneumatskog sustava (npr. na FESTO didaktičkim pločama)
- sastavljanje hidrauličkog sustava (npr. na FESTO didaktičkim pločama).
Praktični uradak u praktičnom dijelu završnog ispita ima cilj provjeru
znanja i vještina iz područja bitnih za zanimanja, a izvodi se u obrtničkim
radionicama gdje je učenik bio na naukovanju, u školskim radionicama
obrtničkih škola ili na drugom propisanom mjestu.
U taj dio praktičnog dijela završnog ispita ulaze npr. područja:
- izrada elementa sklopa alata i naprave ručnim i strojnim obradama
- montaža elemenata u mehaničke sklopove alata i naprave
- montaža i demontaža alata i naprava
- stavljanje alata i naprava u rad
- mjerenje i kontrola dijelova i sklopova alata i naprava
- izrada dijela na CNC upravljanim alatnim strojevima.
8. Prijelazne i završne odredbe
Program obrazovanja za zanimanje alatničar koji se ostvaruje na osnovi ovog
nastavnog plana i programa uvodi se u obrazovni sustav od 2003./04. školske
godine te će postupno zamijeniti dosadašnje obrtničke programe (u klasičnom
i dvojnom modelu obrazovanja) za navedeno zanimanje.
Učenici koji su se upisali u prvi razred srednje škole za 2003./04. školsku
godinu u program za zanimanje alatničar obrazuju se u skladu s ovim
nastavnim planom i programom.
Učenici koji su se upisali u program za zanimanje alatničar ranijih godina,
nastavljaju školovanje po programu koji su upisali.
Ovaj nastavni plan i program za zanimanje alatničar, primjenjuje se od 1.
rujna 2003. godine.
Dodatne informacije dostupne su na upit, ugovornim
korisnicima Poslovnog Foruma.
|