|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI ROGRAM ZA ZANIMANJE
PEDIKER
UVOD
Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od
općeobrazovnoga dijela i
strukovnoga dijela (program naukovanja).
Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i
kulture o usvajanju
nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih općih
sadržaja strukovnih i
umjetničkih škola (KLASA: 602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20.
lipnja 1991. i Odlukom
ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog
dijela nastavnog plana i
programa za stjecanje stručne spreme, KLASA: 602-03/96-01/1170, UR. BROJ:
532-03/1-96-1 od 25.
lipnja 1996.).
Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem
školstvu (NN 19/92,
27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01).
Strukovni sadržaji su
stručno-teorijski dio (obvezni i izborni) i praktični dio.
Sastavnice strukovnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u
obrtništvu
(programa naukovanja) su:
Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
1. Osnovna obilježja
Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:
- naziv obrazovnoga programa/zanimanja
- cilj i zadatci programa
- trajanje obrazovanja
- uvjeti za upis.
2. Nastavni plan
Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnoga dijela
programa s naznačenim
brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.
3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća
Tablično se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini
provjeravanja i ocjenjivanja
znanja i umijeća.
4. Potrebna stručna sprema nastavnika
Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna
sprema nastavnika
(profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).
5. Uvjeti izvođenja programa
- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki
stručno-teorijski predmet s
praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći
broj učenika u skupini)
- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih
predmeta (tablični prikaz
prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).
6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
- naziv predmeta
- razred
- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati
praktičnih/laboratorijskih vježbi
- cilj nastavnoga predmeta
- zadatci nastavnoga predmeta
- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim
očekivanim rezultatima
(znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i umijeća stječu
- metodičke napomene za provedbu nastave
- osnovne obveze učenika.
7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju, način provjere te
daje tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i
umijeća koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih
se znanja provjeravaju.
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Naziv:
- pediker
Cilj:
Osposobljavanje učenika da samostalno, kvalitetno, ekonomično i stručno
obavljaju poslove u sklopu
pedikerskog zanimanja.
Zadaće:
Za ostvarenje toga cilja potrebno je ostvariti zadaće koje proizlaze iz
opisa poslova i radnih zadataka
zanimanja:
- upoznavanje s osnovnim principima rada u uslužnim djelatnostima
- upoznavanje s društvenim, ekonomskim i zdravstvenim potrebama za uslužnim
djelatnostima
- razvijanje sposobnosti zapažanja, procjenjivanja i logičkog zaključivanja
- stjecanje nužnih znanja, vještina i navika za obavljanje pedikerskih
poslova
- razvijanje uspješne komunikacije s korisnicima usluga
- stjecanje primjerenih znanja o nabavi kvalitetnih pedikerskih preparata,
alata i opreme za obavljanje
poslova
- navikavanje na uporabu stručne literature i primjenu inovacija u struci
- usvajanje znanja o važnosti primjene mjera zaštite na radu
- usvojanje znanja o važnosti utjecaja okoliša na čovjekovo zdravlje
- osposobljavanje učenika za cjeloživotno obrazovanje.
Trajanje obrazovanja:
- tri godine
Uvjeti za upis:
- završena osnovna škola, liječnička svjedodžba i ugovor o naukovanju s
licenciranim obrtnikom
- posebni uvjeti: zadovoljavajuće opće zdravstveno stanje, dobro razvijena
motorika, dobar vid i sluh,
komunikativnost
- osobe umanjene psihofizičke sposobnosti potkrijepljene medicinskom
dokumentacijom ne mogu
obavljati poslove pedikerske struke (slab vid i sluh, poremećaj u motorici,
poremećaj govora, sklonost
alergijama, kožne bolesti)
2. NASTAVNI PLAN
A) Obvezni općeobrazovni dio programa
Naziv predmeta
Hrvatski jezik
Strani jezik
Povijest
Vjeronauk / Etika
Tjelesna i zdravstvena kultura
Politika i gospodarstvo
B) Stručno-teorijski dio programa
Obvezni:
Naziv predmeta
Tehnologija pedikerstva
Poznavanje materijala
Dermatologija
Matematika u struci
Računalstvo
Zdravstveni odgoj
Psihologija komunikacije
Osnove masaže tijela
Izborni dio programa:
Naziv predmeta
Dekorativna kozmetika
Nauka o čovjeku
Aromaterapija
Ljekovito bilje
Ekologija
Matematika u struci
TZK
Opće-obrazovni i stručno-teorijski predmeti realiziraju se u 1. i 2. razredu
u 35 nastavnih tjedana, a u 3.
razredu u 32 nastavna tjedna. Učenici obvezno odabiru u 2. i 3. razredu
jedan od predloženih izbornih
predmeta.
C) Praktični dio programa
Naziv predmeta
Tehnološke vježbe iz pedikerstva
Praktična nastava u školi
Praktična nastava u radnom procesu
Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih
tjedana, a u 3. razredu na 32
nastavna tjedna. Praktična nastava u radnom procesu raspoređuje se na 40
tjedana.
U okvirnom programu naveden je maksimalan broj sati praktične nastave u
školi i minimalan broj sati
praktične nastave u radnom procesu. Ako škola prema svojim izvedbenim
programima ostvaruje manje
sati praktične nastave u školi, razlika se treba nadoknaditi praktičnom
nastavom u radnom procesu tj.
ukupno se treba ostvariti 900 sati u prvom, 900 sati u drugom i 800 sati u
trećem razredu.
Učenici 1. razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod
obrtnika), trebaju obaviti
najmanje 35 – 70 sati praktične nastave u školskoj radionici kako bi
svladali osnove struke i položili ispit iz
zaštite na radu.
D) Ukupno nastave
Naziv predmeta
Opće-obrazovni dio programa
Strukovni dio – programa
Izborni dio programa
Praktični dio programa
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnog dijela programa
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja
Znanja i umijeća
Tehnologija pedikerstva
usmeno, pismeno, praktični rad u praktikumu
Poznavanje materijala
usmeno, pismeno, laboratorijske vježbe
Dermatologija
usmeno, pismeno
Matematika u struci
usmeno, pismeno
Računalstvo
praktični rad na računalu, usmeno
Zdravstveni odgoj
usmeno, pismeno
Psihologija komunikacije
usmeno, pismeno
Osnove masaže tijela
usmeno, praktični rad u praktikumu
Izborni predmet
usmeno, pismeno
Praktična nastava u školi
usmeno, pismeno, praktični rad u praktikumu
Praktična nastava u radnom procesu
praktični rad u pedikerskom salonu
Tehnološke vježbe
usmeno, pismeno, praktični rad u praktikumu
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnog dijela programa
Nastavnik
Izobrazba
Tehnologija pedikerstva
prof. biologije ili dr. medicine
visokoškolsko obrazovanje
Tehnološke vježbe iz pedikerstva
prof. biologije ili dr. medicine
stručni učitelj
visokoškolsko obrazovanje
Poznavanje materijala
prof. ili dipl. ing.kemije
visokoškolsko obrazovanje
Dermatologija
prof. biologije ili dr. medicine
visokoškolsko obrazovanje,
majstor pediker
Matematika u struci
prof. ili dipl. ing. matematike
visokoškolsko obrazovanje
Računalstvo
prof. ili dipl. ing.informatike ili elektrotehnike
visokoškolsko obrazovanje
Zdravstveni odgoj
dr. medicine ili prof. tjelesne i zdravstvne kulture
visokoškolsko obrazovanje
Psihologija komunikacije
prof. ili dipl. psiholog
visokoškolsko obrazovanje
Osnove masaže tijela
dr. medicine, fizioterapeut
stručni učitelj
visokoškolsko obrazovanje,
majstor pediker,
majstor kozmetičar
Dekorativna kozmetika
stručni učitelj
majstor kozmetičar
Ljekovito bilje
prof. biologije ili dr. medicine
visokoškolsko obrazovanje
Praktična nastava
stručni učitelj, suradnik u nastavi
majstor pediker, pediker
Aromaterapija
prof. biologije ili dr. medicine
visokoškolsko obrazovanje
Ekologija
prof. biologije
visokoškolsko obrazovanje
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
Rad s učenicima u skupinama i dijeljenje razrednog odjela u skupine i
sudjelovanje stručnih učitelja kao
suradnika u nastavi u grupe do 15 učenika. Pravilnikom se propisuju i
minimalni materijalni uvjeti za
izvođenje programa
6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA)
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev
predmeta etika i tjelesna i
zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i
športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj
1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku
Ministarstva prosvjete i
športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: Tjelesna i zdravstvena kultura
Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja potreba kojima
se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima
života i rada.
Zadaci:
· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku
bavljenja športom radi kvalitetne
športske rekreacije,
· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,
· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje
mjera za čuvanje i promicanje
zdravlja,
· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja
i rješavanja svakodnevnih
motoričkih zadataka,
· razvijanje radnih sposobnosti,
· izgrađivanje humanih međuljudskih,
· njegovanje higijenskih navika
· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg
tjelesnog vježbanja kao dijela
kulture življenja i to:
- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i
pojedine organske sustave,
- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica
prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,
- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,
- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se
pojačano bavili,
· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem
ekoloških aktivnosti, športskih
igara i zabave.
Posebne zadaće za učenike:
Razred : PRVI
utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog
sustava, što uvjetuje brzo umaranje i
zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
Razred : DRUGI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na
razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže,
preciznosti, brzine, eksplozivne snage,
repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući
želju za postizavanjem
motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim potencijalnim
mogućnostima, uz izuzetak utjecaja
na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima
između pojedinca i društva
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika,
posebice na povećanje snage ruku i
ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura
gibanja koje su u funkciji
određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje
su u funkciji podizanja
zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja slobodnog
vremena.
Posebne zadaće za učenice:
Razred : PRVI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na
proporcionalan razmjer između
mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog
ciklusa, posebice učenice koje
imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne
muskulature, što je uvjet za nesmetano
razvijanje ostalih organskih sustava
Razred : DRUGI
utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa
učenica, posebice
prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim
prilagođavanjem krvožilnog i
dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za
očuvanje zdravlja, njegovanje
higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave prirodne
sredine.
SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH
PROGRAMSKIH SADRŽAJA
Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i
sl., djeluje na čovjeka
tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove organizma i
organizam u cjelini.
U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma
i adaptacijskog
kapaciteta za njegovo ostvarenje.
Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će
neki stalan zahtjev
stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma nije samo
rezultat djelovanja rada kao
aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na
organizam izvana, ili su uzroci u njemu
samom.
Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je
specijaliziraniji. Zato je
moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje
se glavno opterećenje javlja u
većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.
Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu
izdvojenih
funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan
proces koji opterećuje i ima
posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki od podsustava opterećeni
više, a neki manje. Ovisno o
stupnju opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo
podjeliti na pretežito energetski
(fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema
stupnju opterećenja pojedinih
podsustava organizma uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih
organskih sustava u veći rad.
I. Fizički rad se može podjeliti na:
1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o
aktiviranim masama
tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.
2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka
blagotvoran utjecaj
dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge dijelove
organizma. Statički se rad
može odvijati tako da:
a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine
dijelove tijela ili organizam u cjelini
b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile
gravitacije i još nekih drugih
različito velikih sila (tereti i sl.).
Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:
1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave,
osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina prevencije i
sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.
2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa
vježbanja.
3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.
II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja
pojedinih dijelova živčanog sustava na:
1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta
(kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta vezana uz opasnost
i sl.
2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog
sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).
3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).
Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi,
podijeliti na lagani, umjereni i
teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet opterećenja.
Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine
sposobnosti, ovisno o načinu rada u
radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:
I. skupina
Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni
rad).
II. skupina
Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.
III. skupina
Rad na neautomatskim strojevima.
IV. skupina
Rad na automatskim strojevima.
Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama
svrstati u tri skupine.
Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a nekad i u dvije,
ovisno o načinu rada u procesu
istoga zanimanja.
Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati
kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve
motoričke sposobnosti. Često se
u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su
aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe
labavljenja, opuštanja i istezanja,
igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).
Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati
kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na
motoričke sposobnosti. Posebice
treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples,
športske igre i dr.).
U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći
preporuča se izvođenje
motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih
ekstremiteta i primjenu vježbi
za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih
stopala i drugih oštećenja donjih
ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima
povećati funkciju krvožilnog i
dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).
U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja
najvećim dijelom
sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri
radu. Ta su zanimanja s pretežito
statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se
kineziološke aktivnosti koje će
preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati
funkciju krvožilnog i dišnog
sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples,
koturaljkanje, ritmičko-športska
gimnastika i aerobik za učenice i dr.).
OSNOVNI PROGRAM
Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih
kinezioloških
aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju izbor onih
kinezioloških aktivnosti, koje
su u funkciji utjecaja na pozitivne promjene morfoloških značajki,
funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.
Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za
pojedine
kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:
- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima
vitalnih organa te
psihosocijalnim potrebama svakog učenika
- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje
- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća
- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu
- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u
kojoj škola djeluje.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne
i zdravstvene kulture,
mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:
- atletika - košarka - športska gimnastika - odbojka - ples - nogomet -
ritmičko-športska gimnastika
- rukomet - borilački športovi.
Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje
sposobnosti i osobina,
s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.
IZBORNI PROGRAM
Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike
industrijskih i drugih
srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u
jedinstvenom sustavu. Sadržaj
izbornog programa nije određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od
izbornih športova (košarka,
odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj
nastavi, učenici imaju mogućnost
proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te usvojiti
nove spoznaje.
Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja
samostalno učenje i
mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže vremensko
razdoblje tijekom radnog
vijeka. Izbornim programom treba obogatiti životna iskustva učenika
uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati
na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i
pripremiti učenike za
izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i
zadaća, mogu se sastaviti iz
skupina kinezioloških aktivnosti. To su:
- veslanje - stolni tenis - klizanje - plivanje - skijanje - badminton -
biciklizam - planinarenje - tenis i sl.
- aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge
aktivnosti u tradiciji lokalne sredine,
kao i one koje će se s vremenom pojaviti i biti omiljene.
Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti
znanja i sposobnosti,
stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te usvojiti nove
spoznaje, različite od onih iz
osnovnoga programa
PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU
ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA
Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije
reagira na promjene
temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko potrebno da se
program tjelesne i zdravstvene
kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i
provođenje programa tjelesne i
zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga
učenika u razdoblju
zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što
ranijeg i djelotvornijeg
zdravstvenog oporavka.
METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE
Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost
i kao sredstvo odmora s
obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju
statička opterećenja te su pojedini
programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog
odmora". Sve rašireniji
"sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je
stvaranje navike u mlađoj dobi za
stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog
odgojno-obrazovnog područja.
Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za
vježbanje,
ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku
školu, imajući pred očima i dodatno
zauzimanje učenika u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se
može znatno utjecati na
ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane
programe za učenike svih škola nije
moguće.
U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati
ostvariti promjenjivi
učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i sposobnosti, o
promicanju zdravlja i odgojnim
učincima. Nešto veća postignuća mogu se ostvariti u stjecanju
nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali
znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni
posebni prostori i oprema.
Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim
pretpostavkama u
odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos
između genotipa i egzogenih
utjecaja u različitim je razdobljima razvoja različit i pokazuje
zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u
obzir.
Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu
izvedbenih, ali ne i
operativnih programa.
Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz
jednoga do dva
pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom vremenskom mogućnošću
ponavljanja.
U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće,
želje polaznika.
Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba
biti u omjeru 1:1:1.
Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i
zdravstvene kulture ako se u
jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.
Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne
sposobnosti.
Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika
energetska sastavnica, koja
će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga pojedinog učenika.
To ujedno znači da treba
izabrati one aktivnosti, koje će se moći potpuno provesti s obzirom na
materijalne mogućnosti škole.
Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim
opterećenjem treba ponuditi
aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i
statičkih utjecaja rada, kao i do
pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost
športskim igrama i drugim
sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem
osposobljavanja za cjeloživotno
bavljenje športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik,
ples, odbojka i drugo).
Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama,
mogu ostvarivati program
tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.
Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima
smanjena je nastava
tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom programu te
učenicima treba ponuditi
program izborne nastave s još jednim satom tjedno.
Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim
sadržajima u odnosu na druge
predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju,
programiranju i realizaciji
programa u funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:
· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji
je svojevrsni "meni" vršiti
odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu ostvariti u školi,
poštujući potrebe učenika u svakoj
pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.
· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one
koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa i mogućnosti.
· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne
sposobnosti.
· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke
organizacijske oblike rada i
odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.
· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju,
distribuciji i kontroli volumena
opterećenja na satu.
· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i
pomagala.
· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku»
Ministarstva prosvjete i
športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju
i time psihičko opterećenje
učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu
s tim osobni mogući
napredak.
· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog
bioloških različitosti
spolova i programskih sadržaja.
· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane
udaljene od škole više
od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način organizirati.
· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te
između samih učenika.
6.2. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA PEDIKERSTVA
Razred: 1., 2. i 3.
Cilj i zadaci :
- upoznavanje s osnovnim principima rada u pedikerstvu
- upoznavanje s društvenom, ekonomskom i zdravstvenom potrebom za
pedikerskom strukom
- razvijanje osjećaja sposobnosti za pravilno zaključivanje i rasuđivanje te
sposobnosti za primjenu
teorijskih znanja u praksi
- osposobljavanje učenika za praćenje razvoja zanimanja.
Sadržaj: 1. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Pedikerstvo
Naučiti definiciju pedikerstva.
Znati područja kozmetike u kojima je zastupljeno pedikerstvo.
Osposobiti za shvaćanje važnosti društvenih, ekonomskih i zdravstvenih
potreba za pedikerskom
djelatnošću.
Pedikerstvo kao pojam i struka.
Kratak povijesni razvoj pedikerske struke.
Pedikerstvo kao dio kozmetike.
Društvena, ekonomska i zdravstvena potreba za pedikerskim zanatom.
2. Radni prostor
Znati optimalno iskoristiti i urediti radni prostor u skladu sa sanitarnim
propisima.
Upoznati pedikerski alat i pribor. Spoznati važnost pravilnog vođenja
kartoteke korisnika usluge.
Uvježbati i razviti psihičku i fizičku pripremu za obavljanje usluga.
Poznavati predispozicije za obavljanje pedikerskog obrta.
Sanitarni propisi za uređenje pedikerskog salona.
Funkcionalno i estetsko uređenje pedikerskog salona.
Pedikerski alat i pribor
Organizacija radnog prostora
Kartoteka korisnika usluge.
Osoblje salona.
3. Koža
Upoznati građu i funkciju kože i kožnih žlijezda i shvatiti njihovu ulogu u
funkcioniranju cijelog organizma.
Građa, svojstva, funkcija i boja kože.
Regeneracija kože.
Tipovi kože.
Žlijezda lojnica i žlijezda znojnica
4. Nokat
Upoznati građu i funkciju nokta.
Spoznati važnost matice nokta.
Doznati o čemu o ovisi boja i oblik nokta.
Znati odrediti kvalitetu i stanje
Nokta, o čemu ovisi daljnji tretman.
Građa i funkcija nokta.
Izgled i rast nokta.
Boja nokta.
Analiza nokta (određivanje stanja i kvalitete nokta).
5. Higijena i zaštita
Spoznati značaj higijene u pedikerskom salonu.
Usvojiti osnovne higijenske mjere u pedikerskom obrtu.
Spoznati važnost osobne higijene, reda i discipline.
Razlikovati postupak dezinfekcije od postupka sterilizacije i znati kako i
čime se vrši dezinfekcija i
sterilizacija.
Povijesni razvoj higijene.
Opći pojmovi higijene, podjela.
Higijena pedikerskog salona.
Dezinfekcija i sterilizacija.
Sredstva za održavanje higijene pedikerskog salona, pribora i alata.
Utjecaj vanjskih i unutrašnjih činitelja na zdravlje čovjeka (stopala, koža,
nokti)
Mogućnost smanjenja djelovanja štetnih činitelja na čovjekovo zdravlje.
Sadržaj: 2. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Anatomija i biomehanika šake
Steći osnovna znanja o građi i funkciji šake.
Upoznati funkcije mišića, tetiva i zglobova šake.
Znati po čemu se ruke razlikuju.
Vanjski izgled šake.
Kosti, zglobovi, tetive, mišići, krvne žile i živci šake.
2. Anatomija i biomehanika stopala
Steći osnovno znanje o građi i funkciji stopala. Znati prepoznati normalno
stopalo na plantogramu.
Upoznati funkcije mišića, tetiva i zglobova stopala i znati osnovne kretnje
u pojedinim zglobovima.
Vanjski izgled stopala (svodovi i uporišne točke stopala, podografija i
podogram)
Kosti, zglobovi, tetive, mišići, krvne žile i živci stopala.
3. Obuća i njezin izbor
Znati uzrok postanka obuće.
Spoznati važnost udobne i kvalitetne obuće za zdravlje stopala.
Postanak i svrha obuće.
Kakve zahtjeve postavlja noga obući.
4. Deformacije stopala i prstiju
Znati razlikovati prirođene od stečenih deformacija.
Naučiti uzroke deformacija stopala i prstiju.
Naučiti osnovne karakteristike pojedinih deformacija.
Savjetovati i uputiti korisnike usluga da potraže pomoć liječnika ortopeda u
saniranju određenih
deformacija stopala i prstiju.
Prirođene deformacije stopala i prstiju.
Stečene deformacije stopala i prstiju:
- statičke bolesti (spušteno stopalo, udubljeno stopalo, čukalj palca,
savijeniprsti i čekičasti prsti, bol u
prednjem dijelu stopala, upala tabanske ovojnice, petni trn)
- neurogene deformacije
- degenerativne bolesti
- deformacije uslijed bolesti mijene tvari, krvi i rasta
- deformacije zbog trofičkih smetnji
- deformacije zbog neoplazma
- deformacije kao posljedice upala
Sadržaj: 3. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Dlaka
Znati definirat pojam dlake.
Znati osnovne dijelove i funkciju dlake. Spoznati važnost papile u rastu i
prehrani dlake.
Definicija dlake.
Dijelovi dlake i građa stabljike.
Podjela dlaka.
Funkcija dlaka.
2. Depilacija
Definirati i razlikovati depilaciju od epilacije.
Znati odrediti koji dio tijela se može depilirati i kojom tehnikom.
Poznavati sredstva za depilaciju.
Potreba za uklanjanjem suvišnih dlačica.
Vrste depilacije.
Tehnike uklanjanja suvišnih dlačica.
Sredstva za depilaciju.
Epilacija.
3. Proširene vene (Varikoziteti)
Znati uzrok nastanka proširenih vena nogu i zapamtitii do kakvih posljedica
može doći ako se masiraju
noge sa varikozitetima.
Uzrok proširenih vena.
Poteškoće pri hodanju.
Liječenje.
4. Masaža
Znati razlikovati i odabrati sredstva za masažu. Poznavati aparate za masažu
i znati njima rukovati.
Spoznati važnost ručne i aparativne masaže te znati osnovne tehnike ručne
masaže šake i stopala.
Naučiti koje su kontraindikacije za ručnu masažu.
Kratak povijesni pregled.
Klasična ručna masaža šake i stopala.
Medicinska opravdanost masaže.
Aparativna masaža.
Sredstva i pribor za masažu.
Učinci masaže.
Kontraindikacije.
5. Promjene noktiju
Znati uočiti promjene na noktima.
Poznavati činitelje koji utječu na promjene noktne ploče, ležišta i matice
nokta.
Razlikovati zdravi nokat od patološko promijenjenog nokta.
Prepoznati promjene na noktu i znati provesti potrebne mjere tijekom
tretmana, ali imati na umu da samo
liječnik može dati pravu dijagnozu.
Promjene svojstava noktiju (žličasti, distrofični, pandžasti, rupičasti,
diskoidni, lomljivi, zadebljani nokti).
Promjene boje nokta (leukonychia, Muehrckeovi nokti, Terryjevi nokti, smeđi,
plavi, crni, žuti, zeleni
nokti).
Upalne promjene noktiju i nokatne kožice.
6. Urasli nokat
Poznavati uzroke nastanka i tehnike korekcije uraslog nokta.
Prepoznati znakove upale.
Znati prosuditi treba li rješavati problem uraslog nokta ili korisnika
uputiti liječniku.
Preporučiti korisniku postupak pravilnog oblikovanja noktiju, pravilnu obuću
i redoviti posjet pedikeru.
Uzrok i mjesto nastanka.
Korekcija uraslog nokta:
- s pomoću BS španga
- s pomoću kopči
- gel tehnikom.
Postupak obrade i sanacija uraslog nokta i granulacija.
7. Korekcija oblika i izgleda nokta
Znati odlučiti na osnovi analize stanja nokta koja je tehnika postavljanja
umjetnih noktiju najbolja za
dotičnog korisnika.
Definirati pojam polimerizacija.
Izabrati prema tipu nokta oblik špice.
Znati informirati i obučiti korisnika o njezi umjetnih noktiju.
Umjetni nokti. Špica (definicija, oblici).
Tehnike postavljanja umjetnih noktiju
Polimerizacija. Tipovi ljepila.
Nadogradnja noktiju.
Potreban pribor i alat.
Prednosti i nedostaci umjetnih noktiju.
Uklanjanje umjetnih noktiju.
Manikura umjetnih noktiju.
8. Estetsko uljepšavanje noktiju
Upoznati pribor za uljepšavanje i njihovu primjenu.
Poznavati vrste dekorativne kozmetike.
Naučiti odabrati dekorativna sredstva prema obliku nokta.
Poznavati pribor i tehnike lakiranja noktiju.
Naučiti pojmove: moda, stil, stetika, ukus, simetrija i asimetrija. Povijest
kozmetike noktiju.
Potreba za oslikavanjem i uljepšavanjem. Moda i estetika.
Pribor i alat za oslikavanje.
Nail art.
Francuska manikura na prirodnim i umjetnim noktima.
Piersing noktiju.
9. Hiperhidroza stopala
Prepoznati patološke promjene na stopalu nastale zbog pretjeranog lučenja
žlijezda znojnica.
Znati savjetovati korisnika o pravilnoj njezi takvih stopala.
Uzrok, promjene na koži i noktu.
Atletsko stopalo.
Sanacija i njega.
10. Njega i zaštita kože i noktiju
Poznavati sredstva i postupke za njegu kože i noktiju. Objasniti što je
piling ili brušenje kože i kada i kako
se primjenjuje.
Na osnovi analize i procjene stanja i kvalitete kože i noktiju znati
izabrati i primijeniti sredstva za njegu i
zaštitu.
Preparati za čišćenje kože i noktiju.
Preparati za brušenje površinskog sloja kože. Oblozi za kožu (vrste,
primjena i djelovanje).
Kupke (vrste, primjena i djelovanje).
Sredstva za omekšavanje keratina.
Lakovi za uljepšavanje i zaštitu noktne ploče.
Odstranjivači laka za nokte.
Vrste i primjena kupki i obloga za njegu kože stopala, šake i noktiju.
Metodičke napomene:
Nastava se treba održavati u učionici koja sadrži uz standardnu opremu i
didaktička pomagala (TV, video,
grafoskop, kompjutor). Učionica bi trebala, po mogućnost , biti povezana s
pedikerskim praktikumom.
Obveze učenika:
- redovito pohađanje nastave
- u sklopu predmeta tehnologija pedikerstva učenici bi trebali u svakom
razredu samostalno izraditi
seminarske radove.
Literatura:
- Ne postoji adekvatan udžbenik za tehnologiju pedikerstva.
Moguće je koristiti se sadržajima iz više udžbenika što nije prikladno za
učenike.
Udžbenik za frizere 1 – Jasenka Raos, dipl. ing. kemije; Varaždin, 1998.
Priručnik o stopalu – Miljenko Cvjetičanin; Zagreb, 1993
Masaža – Clare Maxwell-Hudson; Tiskarna Ljudske pravice, 1990.
Dermatovenerologija – prof. dr. Jasna Lipozenčić i suradnici, Zagreb, 1999.
Anatomija čovjeka –Jelena Krmpotić – Nemanić, Zagreb, 1979.
6.3. Nastavni predmet: Poznavanje materijala
Razred: 1.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Cilj: Proširenje znanja iz osnovne škole novim spoznajama o prirodnim
pojavama i kemijskim
zakonitostima, upoznati ih s uzročno-posljedičnim vezama među tvarima,
raznolikosti i jedinstvom prirode.
Zadaci programa:
- upoznati učenike s osnovnim kemijskim pojavama i zakonitostima
- upozoriti učenike na odnos strukture i svojstva tvari
- znati primijeniti stečena znanja iz kemije u svladavanju programskih
sadržaja stručnih predmeta
- steći navike zaštite prirode i životnog okoliša.
Nastavna cjelina
Očekivani rezultat (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1.
TVARI I NJIHOVE PROMJENE
Na primjerima kemijske analize i sinteze ponoviti pojam elementa i spoja.
Znati razlikovati smjesu od spoja.
Upoznati fizičke metode pripreme materijala.
Usvojiti navike koje će pridonijeti unapređenju zaštite prirodne, životne i
radne sredine.
- kemijska analiza i sinteza,
- pojam elementa i spoja
- fizičke metode pripreme materijala, agregatno stanje tvari
2.
ATOMI I MOLEKULE
Uočiti vezu između strukture atoma, elemenata i njihova položaja u
periodičkom sustavu elemenata.
Uočiti povezanost raspada elektrona u elektronskom omotaču i s položajem
elementa u periodičkom
sustavu.
Shvatiti uzrok međusobnog spajanja atoma.
Razlikovati molekule elemenata i molekule spojeva;
- struktura atoma
- elektronske
- konfiguracije
- periodički sustav elemenata
- ionska veza
- kovalenta veza
- polarnost molekula
3.
OSNOVE STEHIOMETRIJE
Osnove kemijskog računa.
- kemijski račun: mol i množina tvari, maseni udio
- kemijske jednadžbe
4.
REAKCIJE U VODENIM OTOPINAMA
Usvojiti osnovna znanja o kiselinama i lužinama te njihovu uporabu u
frizerskim preparatima.
Spoznati važnost pH-vrijednosti otopina primijenjenih u frizerstvu.
Usvojiti pojmove neutralizacije i hidrolize te prikazati jednostavnije
reakcije.
Razlikovati oksidaciju i redukciju kao temelj za redoks procese u frizerskoj
praksi.
- kiseline i lužine
- ph vrijednosti
- neutralizacija
- hidroliza, redoks reakcije
Razred: 2.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Cilj i zadaci: Upoznati učenike sa svojstvima tvari koje su osnova
kozmetičkih preparata.
Nastavna cjelina
Očekivani rezultat (zunanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1.
DISPERZNI SUSTAV
Poznavanje različitih vrsta disperznih sustava.
Objasniti razliku između prave otopine i koloida.
Izračunavanje sastava otopine.
- disperzni sustavi
- prave otopine
- koncentracija otopina: maseni i volumni udjeli, masena i množinska
koncentracija
2.
ORGANSKA KEMIJA
Upoznati zajednička svojstva organskih spojeva
Klasificirati organske spojeve.
Uočiti razliku organskih i anorganskih spojeva.
Pojam homolognog niza i osnovna pravila nomenklature.
Upoznati vrste ugljikovodika i njihovih derivata te njihova primjena u
pedikerstvu.
Karakteristike organskih spojeva, vrste organskih spojeva, ugljikovodici,
alkani, alkeni, alikini, kisikovi
derivati ugljikovodika:
Alkoholi – vrste; etanol, propanol, glicerol, aldehidi i ketoni
- karboksilne kiseline: etanska tioglikolna, limunska
- masne kiseline
- esteri – esterifikacija, saponifikacija
- masti i ulja
3.
DEZINFEKCIJA I ZAŠTITA NA RADU
Upoznati važnost dezinfekcije i načina provođenja dezinfekcije.
Spoznati kada i kako primijeniti preparate za dezinfekciju.
- dezinfekcijske metode, kemijska dezinfekcijska sredstva, dezinfekcija
alata i radnog prostora
- povrede na radu i prva pomoć
Razred: 3.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Cilj i zadaci: Upoznati učenike s kemijskim sastavom i djelovanjem raznih
kozmetičkih preparata.
Nastavna cjelina
Očekivani rezultat (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1.
ANORGANSKE SIROVINE ZA PROIZVODNJU KOZMETIČKIH PREPARATA
Upoznati karakteristike vode kao osnovnog otapala.
Usvojiti navike koje će pridonijeti zaštiti prirodne i radne sredine te
upoznati glavne zagađivače vode i
njihovo štetno djelovanje na kožu.
Upoznati svojstva vodik-peroksida, njegovo dobivanje i primjenu kao i
značenje sumpora u kozmetičkim
preparatima.
- voda, sastav, vrste
- vodikov peroksid
- sumpor u medicini i kozmetičkim preparatima
2.
ORGANSKE SIROVINE ZA PROIZVODNJU U KOZMETIČKIM PREPARATIMA
Upoznati svojstva I primjenu važnih organskih spojeva u kozmetičkim
preparatima.
- masti i ulja, voskovi, lipoidi – lanolin, lecitin, kolesterol,
aminokiseline i proteini, vitamini, hormoni, mirisi
3.
SREDSTVA ZA NJEGU KOŽE
Obratiti pozornost pri održavanju osobne higijene, znati sastav preparata za
osobnu higijenu.
- sapuni, deterdženti, šamponi, dezodoransi i antiperspiranti, depilatori,
kreme i losion, puderi
4.
POZNAVANJE MATERIJALA
6.4. Nastavni predmet: DERMATOLOGIJA
Razred: 3.
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32 )
Cilj:
- stjecanje osnovnih znanja o morfologiji, biologiji, fiziologiji i
patologiji kože i kožnih privjesaka
Zadaci:
- steći znanja o općoj patologiji bolesti kože i dermatološkoj terapiji
- razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja u praksi.
Sadržaj:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Koža kao organ
Spoznati važnost kože kao jednog od najvećeg organa ljudskog tijela.
Definirati pojam kože i kožnih adneksa i shvatiti njihov značaj u
funkcioniranju cijelog organizma.
Uloga i razvitak kože (ektoderm, mezoderm).
Pregled građe kože (epidermis, dermis, subcutis)
Funkcija kože i kožnih adneksa (zaštita od mehaničkih podražaja, od
dehidracije, od UV – zraka, od
patogenih mikroorganizama, termoregulacijska uloga, sekrecijska, osjetilna i
imunološka funkcija).
2. Opća patologija kože
Prepoznati promjene i reakcije na koži koje nastaju kao posljedica
patoloških zbivanja.
Bolesna koža, stvaranje upale, sustav eflorescencija na koži.
3. Oštećenja kože egzogenog podrijetla
Spoznati kakve se patološke promjene mogu dogoditi na koži i kosi u
frizerskom salonu.
Osposobiti za pravilno reagiranje u slučaju takvih oštećenja u frizerskom
salonu.
Mehanička, kemijska, toplinska oštećenja i fotodermatoze.
4. Bakterijske infekcije kože
Usvojiti osnovna znanja o uzroku nastanka kožnih i spolnih bolesti.
Usvojiti osnovna znanja o putevima širenja kožnih i spolnih bolesti.
Prepoznati na osnovu patoloških promjena o kojoj se kožnoj bolesti radi.
Utvrditi osnovne značajke pojedinih bolesti i donijeti pravu odluku,
uslužiti korisnika ili ne.
Razlikovati zarazne bolesti od ne zaraznih bolesti.
Usvojiti osnovna znanja o liječenju kožnih i spolnih bolesti.
Usvojiti osnovna znanja o preventivnim mjerama zaštite.
Savjetovati korisnika usluga, ako je potrebno, da se obrati liječniku.
Piodermije impetigo, folliculitis, furunculus, carbunculus, Erysipelas.
5. Bolesti kože uzrokovane gljivama i kvascima
Trihofitija, favus, microsporia, Candidiasis.
6. Virusne infekcije kože
Verrucae, herpes, AIDS.
7. Parazitarne bolesti
Ušljivost, svrab.
8. Granulomatozne bolesti kože
Tuberkulosis cutis.
Lepra.
9. Spolne bolesti
Sifilis, gonoreja, genitalne infekcije uzrokovane HPV.
10. Reakcije kože
Kontaktni alergijski dermatitis, kontaktni ne alergijski dermatitis,
urticaria, neurodermitis.
Psoriasis.
11. Bolesti kose i vlasišta
Poremećaji stabljike dlake.
Poremećaji rasta dlake.
Alopecije s ožiljkom i bez njega.
12. Bolesti kožnih žlijezda
Seboreja, sebostaza, seborejički dermatitis, acne vulgaris.
13. Bolesti noktiju
Promjene svojstava noktiju.
Promjene boje nokta.
Upalne promjene noktiju.
14. Dermatološka onkologija
Ciste, madeži, leukoplakija, maligni melanom.
Metodičke napomene:
- nastava se treba održavati u učionici koja sadrži uz standardnu opremu i
didaktička pomagala (TV,
video, grafoskop, kompjutor, jedan mikroskop na 5 učenika).
Obveze učenika:
- redovito pohađanje nastave.
Literatura :
- udžbenik za frizere 3; Jasenka Raos, dipl. ing. kemije
- Dermatovenerologija; prof. dr. Jasna Lipozenčić i suradnici
6.5. Nastavni predmet (obvezni): Matematika u struci
Razred: 1. , 2. , 3.
Cilj programa:
Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje
potrebno za razumijevanje
pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu
znanja iz života i u praktičnoj primjeni
u struci.
Zadaci programa:
- stjecanje znanja potrebnih za razumijevanje kvantitativnih odnosa i
zakonitosti u raznim pojavama u
prirodi, društvu i praktičnom životu
- stjecanje matematičkih znanja koja su nužna za uključivanje u rad i
praćenje tehnološkog razvoja
struke
- razvijane logičkog mišljenja, sposobnosti za pravilno rasuđivanje i
zaključivanje te sposobnost
preciznog formuliranja pojmova
- razvijanje preciznosti i konciznosti u izražavanju te urednost, upornost i
sistematičnost u radu
- stjecanje znanja potrebnih za planiranje i praćenje poslovnih rezultata
- stjecanje vještina samostalnog računanja prema zadanim uputama.
1. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje
najvećeg zajedničkog djelitelja i
najmanjeg zajedničkog višekratnika.
Skup N, svojstva.
Računske operacije i svojstva.
Pojam djeljivosti.
Najveći zajednički djelitelj.
Najmanji zajednički višekratnik.
2. Cijeli brojevi
Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama.
Skup Z, svojstva.
Računske operacije i svojstva.
Računanje sa zagradama.
3. Racionalni brojevi
Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima.
Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz
uporabu kalkulatora.
Skup Q, svojstva.
Računske operacije i svojstva.
Decimalni zapis rac. Broja.
Računanje s decimalnim brojevima.
Smještanje rac. brojeva na pravac.
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe
Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe.
Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale.
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom.
Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom.
Problem s jednom nepoznanicom.
Linearni sustavi s dvije nepoznanice.
5. Planimetrija
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika
koristeći formule za opseg i
površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika.
Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu.
Trokut, vrste trokuta.
Površina i opseg trokuta.
Krug i kružnica.
Četverokut.
Opseg i površina četverokuta.
6. Potencije i polinomi
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent.
Naučiti računske operacije s potencijama.
Usvojiti pojam polinoma.
Naučiti računske operacije s polinomima.
Naučiti kvadrirati zbroj i razliku.
Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata.
Usvojiti pojam algebarskog razlomka.
Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima.
Pojam potencije s cijelim eksponentom.
Operacije s potencijama.
Pojam polinoma.
Računske operacije s polinomima.
Kvadrat binoma.
Razlika kvadrata.
Rastavljanje na faktore.
Algebarski razlomci.
7. Realni brojevi
Shvatiti pojam iracionalnog broja i sveukupnost realnih brojeva.
Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac.
Svladati računske operacije s drugim korijenom.
Znati zaokružiti dec. broj na željeni broj decimala.
Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini .
Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravninii za polovište dužine.
Drugi korijen.
Pojam iracionalnih brojeva.
Skup R.
Koordinatni sustav na pravcu.
Računske operacije s drugim korijenom.
Racionalizacija nazivnika.
Koordinatni sustav u ravnini.
Udaljenost točaka u ravnini.
Polovište dužine.
8. Graf linearne funkcije
Znati nacrtati graf linearne funkcije.
Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije.
Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti.
Graf linearne funkcije.
Rastuće i padajuće linearne funkcije.
Nul točke.
Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi.
2. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1.Skup kompleksnih brojeva
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R
Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja
Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima
Razumijeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja
Kvadr. jednadžba x = -1
Skup C, svojstva.
Računske operacije,
Apsolutna vrijednost kompleksnog broja.
2. Kvadratna jednadžba
Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe
Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti.
Nepotpuna kvadratna jednadžba
Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o
Diskriminanta kvadratne jednadžbe.
3. Mjerne jedinice
Znati računati pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja
Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i pomoću tablica pretvarati,
razumijeti i koristiti mjerne
jedinice koje nisu često u upotrebi
Potencije baze 10
Eksponencijalni zapis realnog broja
Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)
Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)
Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu
Mjere za vrijeme.
4. Poliedri i rotacijska tijela
Razlikovati geometrijska tijela
Razumijeti pojam oplošja i volumena
Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama
Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke
(računanje potrebnog
materijala, zapremnine itd.)
Kocka
Kvadar
Prizme
Piramide
Valjak
Stožac
Kugla
3. RAZRED
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1 .Proporcionalnost i primjene
Znati izračunati nepoznati član razmjera pomoću trojnog pravila
Znati riješiti praktične probleme ( npr. tečajna lista , potreban broj sati
ili radnika za određeni posao itd.)
Pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti ( npr.
očekivani promet na temelju
proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih
razdoblja itd.)
Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podijelu određenih sredstava
ili vremena prema
unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova pomoću računa
smjese znati odrediti omjere
miješanja da bismo dobili željeno svojstvo smjese
Omjeri i razmjeri
Upravo i obrnuto razmjerne veličine
Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina
Aritmetička sredina
Pravilo trojno - jednostavno i složeno
Račun diobe – jednostavan i složeni
Račun smjese - jednostavan i složeni
2. Postotni, promilni i kamatni račun
Razumijeti pojam postotka
Znati izračunati postotak pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu
vrijednost
Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100
Znati izračunati mjesečnu obavezu PDV -a
Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun
Pojam postotka
Osnovni postotni račun
Postotni račun više 100
Postotni račun niže 100
Primjena na obračun PDV-a
Promilni račun
Jednostavni kamatni račun
3. Izračunavanje plaće
Znati razliku između bruto i neto plaće
Pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće
Pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez,
prirez)
Doprinosi iz plaće i na plaću,
Neoporezivi dio plaće
Porezna osnovica
Porezne stope
Tablica prireza po gradovima
Neto plaća
4. Kalkulacija cijene
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije
Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama
kalkulacije
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV,
prodajna cijena)
Porez, povrat poreza
Izrada kalkulacije
Literatura :
Za prvi razred:
Boško Jagodić, Milivoj Miliša,Udžbenik za prvi razred industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Sanja Varošanec, Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih
strukovnih škola, Element,
Zagreb
Za drugi razred:
Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred
industrijskih i obrtničkih
škola, Birotehnika , Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i 8.1 )
Za treći razred:
Najveći dio gradiva moguće je obraditi uz korištenje vježbenice:
Vesna Erceg : Metode gospodarskog računa,vježbenica za srednje škole,
Element, Zagreb
Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće
je koristiti sadržaje i nekih
drugih udžbenika iz matematike, te članke i tablicee računovodstvenih
časopisa npr. RRIF ili RIF.
Obveze učenika:
U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi
trebali samostalno izraditi
seminarske radove.Npr. u drugom razredu treba napraviti troškovnik uređenja
poslovnog prostora ako su
dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te
cijenu rada po jedinici vremena,
tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički, itd.
U trećem raztredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s
različitim bruto plaćama,
različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama, obračun
PDV-a za određeno vremensko
razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na
temelju nabavnih cijena i zadane
marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i
zadane nabavne cijene itd.
6.6. Nastavni predmet (obavezni): RAČUNALSTVO
Razred 1.
Cilj programa:
Osposobiti učenika za primjenu informatičkih znanja u svakodnevnom životu s
osobitim naglaskom na
primjenu stečenih znanja u struci, tj. u frizerskom zanimanju.
Zadaci programa:
Upoznati učenika o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i
primjeni u struci. Naučiti učenike
da se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, izračunskih tablica,
jednostavnih baza podataka,
pretraživanju interneta s ciljem primjene stečenih znanja u područjima
frizerskog zanimanja.
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA
Pojam digitalnih računala
znati osnovne vrste brojevnih sustava
pregled razvoja računala
digitalna računala
brojevni sustavi i način zapisivanja podataka
2. RAČUNALO I NJEGOVI UREĐAJI
znati osnovne dijelove računala i njihovu funkciju
poznavati vrste memorije i načine ostvarivanja zapisa
znati jedinice za veličinu memorije
osnovni dijelovi računala (PC-a) i njihova funkcija (matična ploča,
procesor, tipkovnica, miš, grafički
adapter, LAN kartica …)
vrste memorija (RAM, ROM, čvrsti diskovi, CD mediji, memorijske kartice.)
3. OPERATIVNI SUSTAVI
znati vrste operativnih sustava i njihovu ulogu u radu računala
znati podesiti radnu površinu
znati napraviti mapu, kopirati datoteku u računalo i s računala na drugi
medij , preimenovati mapu i
datoteku
znati osnovne vrste datotečnih zapisa prema ekstenzijama
uloga operativnog sustava u računalu
vrste operativnih sustava i njihov razvoj
osnovno sučelje OS Windows
organizacija podataka
mape, datoteke
windows explorer
4. RAČUNALNE MREŽE
znati pojam računalne mreže
znati koristiti podatke s drugih računala vezanih u mrežu
pojam računalne mreže
prijenos podataka na umreženim računalima
5. RAČUNALNE KOMUNIKACIJE (Internet)
znati što podrazumijeva pojam Internet
znati podesiti postavke korisničkog računa i E-pošte
slanje primanje datoteka E-poštom
pojam Interneta
konfiguracija korisničkog računa i E-pošte
pretraživanje na Internetu
upravljanje i slanje E- pošte (privitak, grupe..)
6. OBRADA TEKSTA (MS Word)
izrada jednostavni h dokumenata i podešavanje postavki
kreiranje predložaka i njihova upotreba u svakodnevnom komuniciranju
(faksovi, predračuni…)
izbornici i naredbe
pisanje teksta
pohrana i otvaranje dokumenata
ispravak teksta i naknadno uređivanje
kopiranje i premještanje teksta
pripreme za ispis i ispis
tablice
skupno pismo
umetanje objekata (tekstnih okvira, simbola, slika, hiperveze, veza s drugim
programima…)
7. TABLIČNI KALKULATORI (MS Excel)
izraditi jednostavnu tablicu te umetnuti formule za jednostavne izračune
(dodati ili umanjiti PDV na
cijenu, dodati porez i prirez na uslugu , zbrojiti ukupnu vrijednost)
gotovu tablicu umetnuti u WORD-ov dokument i izraditi ponudu, cjenik…
organizacija podataka
izrada jednostavne tablice
unos podataka
formatiranje polja
označavanje polja
sortiranje i pretraživanje
zaglavlje i podnožje
formule
funkcije
nizovi
prikaz podataka pomoću dijagrama, izvještaji…
8. BAZE PODATAKA (MS Access)
znati načiniti jednostavnu bazu podataka
izraditi i izmijeniti masku, izvještaj
povezati bazu s Excel-om Word-om
pojam baze podataka
kreiranje jednostavnih tablica
izrada jednostavne forme
izrada izvještaja
9. Izrada WEB stranice
Izraditi jednostavnu WEB stranicu koristeći se programima instaliranim na
računalima s ciljem
predstavljanja i promicanja djelatnosti vezane uz konkretno zanimanje
izrada jednostavne WEB stranice (Word ili Frontpage)
organizacija podataka
umetanje objekata
hiperveze
FTP explorer
programi za pripremu fotografije (fotoshop)
uvoz fotografija sa skenera i digitalnog aparata
ispis fotografija
Metodičke napomene:
Predviđene sadržaje treba izvoditi do 30 % sati u teoretskom obliku (osnovne
upute za rad na računalima
i primjena programa korištenih u realizaciji nastave.), a ostatak u obliku
vježbi s pola odjela u
specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim
računalima na kojima je instaliran
potreban softver i omogućen pristup internetu.
Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa
stavi naglasak na konkretne
primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa,
predračuna, izračunavanje PDV-a
na cijenu usluge i sl.)
Obveze učenika:
Redovito pohađanje nastave. Savjesno korištenje računalne opreme tijekom
vježbi.
6.7. Nastavni predmet (obvezni): Zdravstveni odgoj
Razred 2. Tjedni i ukupni fond sati: 1 (35)
CILJ I ZADACI
- predmet uvodi učenike u osnovna znanja iz područja zdravstvenog odgoja
- upoznavanje učenika s građom i raznolikošću životnih procesa vlastitog
tijela
- upoznavanje učenika s osobnom higijenom, higijenom radnog prostora
- poticati uvjerenje o potrebi očuvanja zdravlja i odgovornom odnosu prema
okolišu
- razvijanje osjećaja sposobnosti za primjenu teorijskih znanja u praksi
SADRŽAJ:
NASTAVNA CJELINA
OČEKIVANI REZULTATI (znanja i umijeća)
NASTAVNI SADRŽAJI
1. ZDRAVE ŽIVOTNE NAVIKE
Spoznati važnost zdravog načina života
Steći znanja, umijeća i navike zdrave prehrane, i ostalih uvjeta očuvanja
zdravlja
Spoznati važnost zdravlja, održavanja higijene i sprječavanja bolesti
Spoznati važnost higijene u frizerskom salonu
Očuvanje zdravlja
Osobna higijena
Higijena radnog prostora
Zdrava prehrana, stanovanje, odijevanje
Fizička aktivnost ,
Psihičko zdravlje čovjeka
Osnovna obilježja zaraznih bolesti i njihovo sprječavanje
Uzročnici zaraznih bolesti
Osnovna obilježja zaraznih bolesti
Sprečavanje i liječenje nekih bolesti
2. PSIHOAKTIVNE TVARI I ZDRAVLJE ČOVJEKA
Steći znanje o djelovanju i štetnosti psihoakt. tvari
Upućivati na zdrave načine života
Usvojiti znanja o opasnostima od konzumiranja sredstava ovisnosti,
Steći pravilno stajalište prema tom problemu, zanati se oduprijeti izazovima
(znati reći «NE»)
Podrijetlo droga i njihova ilegalna trgovina
Psihologija osobnosti narkomana
Vrste i učinci psihoakt. tvari
Poremećaji vezani uz uporabu droge
Razvoj ovisnoti
Preventivne mjere
Upućivanje na zdrave načine života
3. REPRODUKTIVNO ZDRAVLJE
Usvojiti znanja iz područja reproduktivnog zdravlja i planiranja obitelji
Znati fiziologiju spolnog sustava i načina sprječavanja spolnih bolesti
Razviti odgovoran odnos prema sebi i drugima
Građa i funkcija spolnog sustava
Spolne bolesti
Planiranje trudnoće i odgovorno roditeljstvo
METODIČKE NAPOMENE:
Koristiti verbalne, vizualne, prakseološke nastavne metode
Primijeniti grupni i individualni način usvajanja znanja
OBVEZE UČENIKA:
Korištenje udžbenika, priručnika, slikovnog materijala, znanstvena
predavanja, obrazovni program TV,
specijalizirani časopisi i dr.
LITERATURA:
Dr. sc. O. Springer : Higijena, udžbenik za strukovne škole
Dr. sc. O. Springer: Biologija svezak B,
M. Slijepčević, J. Matekalo-Draganović: Čovjek, zdravlje, okoliš, udžbenik
6.8. Nastavni predmet (obvezni): Psihologija komunikacije
Razred 1. i 2.
Cilj programa:
Stjecanje znanja iz opće psihologije radi upoznavanja samoga sebe i
razumijevanja ponašanja drugih te iz
psihologije rada, međuljudskih odnosa i komuniciranja zbog razvijanja
svijesti o potrebi primijenjene
psihologije u svakodnevnom životu i radnoj sredini.
Zadaci programa:
Upoznavanje s primjenom psihologije u djelatnosti pedikera. Upoznavanje s
potrebnim sadržajima iz
psihologije rada. Upoznavanje osnove komuniciranja, te djelotvorno
komuniciranje s korisnicima usluga.
Učenici, budući pedikeri, moraju spoznati osnove psihologije rada i bit
komuniciranja te prepoznati kako
pozitivne tako i negativne elemente u svom komuniciranju (i svojih kolega) i
biti spremni trenirati –
pripremati se za svoj posao.
1. Razred
Sadržaj programa:
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i vještine)
Nastavni sadržaji
1. Opća psihologija
Znati predmet, zadaće i vrste psihologije. Naučiti povezanost psihologije s
drugim znanostima. Usvojiti
važnost psihologije za djelatnost pedikera.
Pojam psihologije; zadaće, metode i vrste psihologije. Psihologija i druge
znanosti. Značaj psihologije za
djelatnost pedikera.
2. Opažanje vanjskog svijeta
Naučiti definiciju, vrste i karakteristike osjeta. Spoznati važnost i pojam
percepcije. Znati uvjete
percepcije. Naučiti pojam, značajke i vrste predodžbe. Razlikovati mišljenje
i predodžbu. Spoznati
važnost mašte. Usvojiti pojam pažnje; spontane i hotimične. Poznavati
pojmove distribucije i ometanja
pažnje. Upoznati logično mišljenje. Znati pojmove: misao, sud,
generalizacija i apstrakcija. Naučiti
definirati govor, riječ i pismo. Usvojiti pojam i rječnik komuniciranja.
Znati pojam učenja te pojam i vrste
pamćenja. Poznavati metode učenja. Naučiti zakonitosti i organizaciju učenja
i pamćenja.
Osjeti; definicija, vrste i karakteristike. Važnost i pojam percepcije.
Uvjeti percepcije-fizički, fiziološki i
psihički. Predodžba; pojam i značajke. Mišljenje i predodžba.Vrste
predodžbe. Važnost mašte. Pojam
pažnje. Aktivnosti i naše percipiranje okoline. Spontana i hotimična pažnja.
Selektivnost u doživljaju,
pokretljivost-distribucija pažnje. Ometanje pažnje. Mišljenje u psihologiji.
Logičko mišljenje. Misao i vrste
misli. Pojam, sud, generalizacija i apstrakcija. Govor; ljudski govor.
Simbolika govora. Riječ i pismo.
Komuniciranje, rječnik komuniciranja i učenje govora. Pojam učenja. Pojam i
vrste pamćenja. Metode
učenja. Zakonitosti i organizacija učenja i pamćenja.
3. Emocije i motivacija
Znati pojam, djelovanje i podjelu emocija. Poznavati pojam emocionalne
situacije; straha, srdžbe, radosti i
žalosti. Usvojiti složene emocije i raspoloženja. Znati utjecaje emocija na
aktivnosti. Naučiti kontrolu
emocija. Poznavati prisutnost emocija u radu pedikera. Usvojiti pojam
motivacije, sustav i vrste potreba.
Razlikovati ekstrinzičnu i intrinzičnu motivaciju. Povezati motive i rad.
Pojam emocija. Emocionalne situacije. Djelovanje i podjela emocija.
Karakteristike pojedine emocionalne
situacije - strah, srdžba, radost i žalost. Složene emocije. Raspoloženja.
Utjecaj emocija na aktivnosti.
Kontrola emocija. Prisutnost emocija u radu pedikera. Pojam motivacije.
Sustav i vrste potreba.
Ekstrinzična i intrinzična motivacija. Motivi i rad.
4. Ličnost
Poznavati pojam i oblikovanje ličnosti. Znati socijalizaciju i tipologiju
ličnosti. Usvojiti pojam temperamenta.
Naučiti karakteristike temperamentne situacije, ponašanja. Poznavati crte
temperamenta u ponašanju
pedikera. Usvojiti pojam i crte karaktera. Znati poželjne osobine karaktera
u ponašanju pedikera.
Pojam i oblikovanje ličnosti. Socijalizacija i tipologija ličnosti. Pojam
temperamenta. Karakteristike
temperamentne situacije, ponašanja. Crte temperamenta u ponašanju pedikera.
Pojam i crte karaktera.
Poželjne osobine karaktera u ponašanju pedikera.
Razred 2.
Sadržaj programa:
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja i vještine)
Nastavni sadržaji
1. Psihologija rada
Upoznati osobine čovjeka koje utječu na rad: sposobnosti, znanja, vještine i
motivaciju. Znati vrste
sposobnosti: fizičke, psihomotoričke, senzorne i intelektualne. Poznavati
opće činitelje rada, umor i
nesreće na radu, izostanke s posla.
Sposobnosti; pojam i uloga sposobnosti. Vrste sposobnosti. Inteligencija,
znanja, vještine i motivacija za
rad. Opći činitelji rada (osvjetljenje, mikroklima, buka, zračenja,
zagađenja, vibracije). Umor i nesreće na
radu. Izostanci s posla.
2. Međuljudski odnosi na radu
Znati pojam grupe. Poznavati odnose u grupama i grupnu dinamiku. Usvojiti
pojam rukovođenja grupom i
karakteristike vođe.
Grupa; pojam i vrste. Odnosi u grupi i grupna dinamika. Rukovođenje grupom.
Vođa grupe i njegove
karakteristike.
3. Komuniciranje
Usvojiti pojam i vrste komuniciranja. Spoznati važnost komuniciranja u
grupi. Znati djelotvorno
komunicirati s korisnicima usluga.
Pojam i vrste komuniciranja. Osnovni model komuniciranja.Važnost
komuniciranja u grupi kao uvjet
uspješnosti rada. Djelotvorno komuniciranje s korisnicima usluga.
4. Faze komuniciranja
Poznavati faze djelotvornog komuniciranja s korisnicima usluga: pripremu za
rad, utvrđivanje želja
korisnika, prezentacija vlastite ponude, prigovor i reklamacije, kraj
kontakta.
Priprema za rad. Prvi kontakt. Utvrđivanje želja korisnika usluga.
Prezentacija vlastite ponude. Prigovor i
reklamacije. Završetak i kraj kontakta.
Literatura:
Udžbenik ne postoji.
Prijedlog (izbor):
1. Šverko, B. i suradnici: Psihologija, Š.K. Zagreb, 1992.
2. Fürst, M.: Psihologija , Š.K., Zagreb, 1994.
3. Zvonarević, M.: Socijalna psihologija, Š.K., Zagreb
4. Petz, B.: Psihofiziologija rada
5. Šulak, F. Petz, : Psihologija u prodaji, Š.K., Zagreb
6. Šulak, F., Petz, B.: Poslovna psihologija, Š.K., Zagreb, 1995.
7. Šulak, F.: Promotivne aktivnosti, Š.K. Zagreb
8. Psihologijski rječnik, Prosvjeta Zagreb, 1992.
9. Uvod u psihologiju, GZH 1991.
10. Daniel Goleman: Emocionalna inteligencija, Mozaik, 1997.
11. Daniel Goleman: Emocionalna inteligencija u poslu, Mozaik, 2000.
Metodičke napomene:
Način rada:
Predavanja, vježbe i ilustrativni testovi (u obrade novih sadržaja),
razgovori, analize primjera iz prakse, po
potrebi seminar i slično, vježba za ocjenu ( po jedna u svakom polugodištu),
pisani rad učenika ( po jedan
u svakom polugodištu) i usmena provjera znanja.
Uvjeti nastave:
Nastava u razredu, videozapisi, grafofolije, ploča/kreda, katalozi,
propagandni materijali, zapisi učenika,
novine, časopisi i videozapisi.
Oblici rada:
Individualni, grupni i zajednički rad učenika i nastavnika. Ilustrativni
primjeri (testovi/igre). Analiza
videoprimjera. Grafofolije. Kratka kontrolna vježba i njezina analiza.
Pisana provjera znanja (i pismenosti,
urednosti te logičkog razmišljanja). Pisana zapažanja učenika.
|