|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
AUTOLAKIRER
UVOD
Odgojno-obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od
općeobrazovnoga dijela i strukovnog dijela (program naukovanja).
Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i
kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma
zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA:
60203/91-01-II4, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom
ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog
dijela nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA:
602-03/960l/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).
Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem
školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/0l) i Zakona o obrtu (NN
77/93, 90/96 i 64/01). Strukovni sadržaji su teorijski dio (obvezni i
izborni) i praktični dio.
!
Sastavnice stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u
obrtništvu
(programa naukovanja) su:
l. Osnovna obilježja
2. Nastavni plan
3. Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
4. Potrebna stručna sprema nastavnika
5. Uvjeti izvođenja programa
6. Nastavni program - katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
1. OSNOVNA OBILJEŽJA
Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:
- naziv obrazovnoga programa/zanimanja
- cilj i zadaci programa
- trajanje obrazovanja
- uvjeti za upis.
2. NASTAVNI PLAN
Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnog dijela
programa s naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.
3. OBVEZNI NAČINI PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
U tablicama se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini
provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća.
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
U tablicama se navodi za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna
sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).
5. UVJETI IZVOĐENJA PROGRAMA
- podaci za rad u skupinama učenika (u tablicama se navodi za svaki
stručno-teorijski predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati
vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)
- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih
predmeta (tablični prikaz prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i
oprema namijenjena).
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA PO PREDMETIMA
- naziv predmeta i razred
- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati
praktičnih/laboratorijskih vježbi
- cilj nastavnoga predmeta
- zadaci nastavnoga predmeta
- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim
očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta
znanja i umijeća stječu
- metodičke napomene za provedbu nastave
- osnovne obveze učenika.
7. ISPITNI KATALOG ZA ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT
Navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se
obavlja provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i
radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja
provjeravaju. Provjeravaju se sadržaji iz stručno-teoretskog dijela i iz
praktičnog dijela te praktične nastave.
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Naziv obrazovnog programa: autolakirer.
Cilj obrazovanja:
Osnovni cilj obrazovnog programa za zanimanje autolakirer je da učenik u
svom školovanju stekne znanja i vještine potrebne za samostalno obavljanje
autolakirerskih radova.
Zadaci obrazovanja:
- osposobiti učenika da prepozna opasnosti na radnom mjestu
- da upotrebljava osobne i posebne mjere zaštite pri radu
- da nauči upotrebljavati alate i strojeve i radne sprave potrebne za rad na
siguran i bezopasan način
- usvojiti ekološka znanja potrebna za uspješno obavljanje posla
- da usvoji način poslovne komunikacije i nadasve etički i uljuđen princip u
komunikaciji s naručiteljima
- učenik mora upoznati vrste podloga i materijala s pomoću kojih će izvoditi
radove,
- mora ovladati vještinama vezanim uz sanaciju i pripremu podloge
- treba upoznati osnovne, vezivne i pomoćne ličilačke materijale
- treba svladati vještine poslojavanja i završnog obojenja mineralnih,
drvenih i metalnih podloga
- u vježbama mora spoznati osnovne estetske principe za obojenje eksterijera
i interijera
- treba spoznati osnovna kemijska svojstva i karakteristike podloga i
materijala
- treba steći znanja i vještine u specijalnim dekorativnim obojenjima
- usvojiti znanja i vještine o specijalnim sigurnosnim premazima,
- naučiti samostalno raditi, raditi u grupi, biti ustrajan i korektan
- naučiti načine tapetiranja zidova, podova i stropova
- spoznati načine i uvjete pri sklapanju ugovora
- shvatiti nužnost i načine pri uskladištenju alata i materijala
- naučiti važnost organizacije i shvatiti važnost pravilnog ustrojavanja
posla
- naučiti osnove pri izračunavanju količine potrebnog materijala
- izračunati površine koje je potrebno obrađivati, te izračunavati konačnu
cijenu obavljene usluge
- naučiti upotrebljavati kompjutor i stručnu literaturu potrebnu za
informiranje o novim materijalima i alatima.
Trajanje obrazovanja: 3 godine.
Uvjeti za upis:
U obrazovanje se mogu upisati svi koji su s uspjehom završili osnovnoškolsko
obrazovanje te imaju sklopljen ugovor o naukovanju s poslodavcem. U slučaju
ograničenog broja kandidata za upis, posebno se vrednuje opći uspjeh u 7. i
8. razredu osnovne škole i ocjene iz tehničke i likovne kulture. Učenik mora
zadovoljavati potrebne zdravstvene uvjete.
2. NASTAVNI PLAN
A - OPĆEOBRAZOVNI DIO PROGRAMA (35 tjedana)
HRVATSKI JEZIK
STRANI JEZIK
POVIJEST
VJERONAUK / ETIKA
TZK
POLITIKA I GOSPODARSTVO
B - STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA (35 tjedana)
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
MATEMATIKA U STRUCI
RAČUNALSTVO
C - IZBORNI DIO PROGRAMA
a / TZK
b / MATEMATIKA U STRUCI
c / OSNOVE RESTAURIRANJA STARIH VOZILA
d / DIZAJN POSEBNIH EFEKATA (alternativa)
e / EKOLOGIJA (alternativa)
Općeobrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u
35 nastavnih tjedana, a u 3. razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti
biraju se prema kadrovskim i materijalnim uvjetima škole te interesima
učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva, a u trećem
razredu po tri od predloženih izbornih predmeta.
D - PRAKTIČNA NASTAVA (40 tjedana)
TEHNOLOŠKE VJEŽBE
PRAKTIČNA NASTAVA U ŠKOLI
PRAKTIČNA NASTAVA U RADNOM PROCESU
Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih
tjedana, a u 3. razredu na 32 nastavna tjedna. U okvirnom programu naveden
je maksimalan broj sati praktične nastave u školi i minimalni broj sati
praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika).
Ako škole prema svojim izvedbenim programima ostvaruju manje sati praktične
nastave u školi, razliku trebaju nadoknaditi praktičnom nastavom u radnom
procesu tj. ukupno treba imati 900 sati u prvom, 900 sati u drugom i 800
sati u trećem razredu.
Praktična nastava u radnom procesu (kod obrtnika) raspoređuje se na 40
tjedana.
Učenici 1. razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod
obrtnika) trebaju obaviti min. 35-70 sati praktične nastave u školi da
upoznaju osnove struke i polože ispit iz zaštite na radu.
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMJEĆA
PREDMET
NAČIN PROVJERE
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Usmeno, pismeno
TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Praktične vježbe, usmeno, pismeno
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Praktične vježbe, usmeno
RAČUNALSTVO
Praktične vježbe, usmeno
MATEMATIKA U STRUCI (i izborno)
Usmeno, pismeno
IZBORNA NASTAVA
Praktične vježbe, usmeno, pismeno
PRAKTIČNA NASTAVA
Praktične vježbe, mapa praktične nastave, usmeno
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmet
Nastavnik
Izobrazba
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Profesor
Akademski slikar, dipl. inženjer arhitekture, dipl. inženjer kemijske
tehnologije, inženjer grafičke tehnologije, dipl. inženjer građevinarstva
TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Profesor
Akademski slikar, prof. likovne kulture, restaurator, dipl. inženjer
arhitekture, dipl. inženjer kemijske tehnologije
Stručni učitelj
autolakirer (majstorsko zvanje)
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Profesor
Akademski slikar, prof. likovne kulture, dipl. inženjer arhitekture,
restaurator
Suradnik u nastavi
SSS, Škola primijenjene umjetnosti
RAČUNALSTVO
Profesor
Profesor matematike i informatike
Dipl. ing. elektrotehnike
Dipl. informatičar
Dipl. ing. matematike - smjer informatika
Dipl. ing. računalstva
MATEMATIKA U STRUCI
(I izborna nastava)
Profesor
Profesor matematike
IZBORNA NASTAVA
(strukovni predmeti)
Profesor
SSS primij. umjet.
Akademski slikar
Akademski kipar
Škola za primij. umjet. i dizajn
PRAKTIČNA NASTAVA
Profesor
Stručni učitelj
Suradnik u nastavi
Akademski slikar
Autolakirer (majstorsko zvanje)
dipl. inženjer kemijske tehnologije
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Minimalni standard
- rad s učenicima u skupinama
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje suradnika u nastavi.
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Profesor tehnologije
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Profesor struke (akad. slik.)
suradnik u nastavi
TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Profesor struke (akad. slik.)
suradnik u nastavi
stručni učitelj
RAČUNALSTVO
Profesor informatike
MATEMATIKA U STRUCI
Profesor matematike
IZBORNA NASTAVA
(za strukovne predmete)
Profesor struke
(akad. slik.)
suradnik u nastavi
PRAKTIČNA NASTAVA
u školi
Profesor struke
(akad. slik.)
suradnik u nastavi
stručni učitelj
Ako se razred dijeli na grupe, nastavu izvodi profesor odgovarajuće struke
odnosno stručni učitelj, a ako se razred ne dijeli uz profesora ili stručnog
učitelja u nastavnom procesu sudjeluje suradnik u nastavi.
5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Učionica, radionica, lakirnica s provjetravanjem i odvodom, didaktički
uzorci materijala, skladište materijala i alata, pomične table za izvođenje
vježbi, skladište gotovih izradaka, stalaže, ormari, kompjutori sa skenerima
i rezačem za rezanje uzoraka, kompletno opremljena autolakirerska radionica,
pomične skele, nogari i stalci.
6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA I VJEŠTINA)
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev
predmeta etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku
ministarstva prosvjete i športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997.
Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku
Ministarstva prosvjete i športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: tjelesna i zdravstvena kultura
Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke
sposobnosti u suvremenim uvjetima života i rada.
Zadaci:
· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku
bavljenja športom radi kvalitetne športske rekreacije,
· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,
· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje
mjera za čuvanje i promicanje zdravlja,
· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja
i rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,
· razvijanje radnih sposobnosti,
· izgrađivanje humanih međuljudskih,
· njegovanje higijenskih navika
· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg
tjelesnog vježbanja kao dijela kulture življenja i to:
- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i
pojedine organske sustave,
- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,
- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,
- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se
pojačano bavili,
· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem
ekoloških aktivnosti, športskih igara i zabave.
Posebne zadaće za učenike:
Razred : PRVI
utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog
sustava, što uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima
kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
Razred : DRUGI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na
razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže,
preciznosti, brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima
kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući
želju za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s
njihovim potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i
koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima
između pojedinca i društva
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika,
posebice na povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura
gibanja koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje
su u funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg
korištenja slobodnog vremena.
Posebne zadaće za učenice:
Razred : PRVI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na
proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost,
koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog
ciklusa, posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne
muskulature, što je uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava
Razred : DRUGI
utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa
učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost,
koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim
prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih
aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za
očuvanje zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i
korištenje zdrave prirodne sredine.
SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH
PROGRAMSKIH SADRŽAJA
Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i
sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine
dijelove organizma i organizam u cjelini.
U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma
i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.
Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će
neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje
organizma nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je
uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su
uzroci u njemu samom.
Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je
specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije
rečeno radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na
nekim od funkcionalnih sustava.
Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu
izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima
kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako
su uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju
opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na
pretežito energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni).
Točnije, podjela prema stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma
uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći
rad.
I. Fizički rad se može podjeliti na:
1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o
aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.
2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka
blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog
na druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:
a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini
b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile
gravitacije i još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).
Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:
1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja,
načina prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica
uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.
2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa
vježbanja.
3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.
II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja
pojedinih dijelova živčanog sustava na:
1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna
mjesta vezana uz opasnost i sl.
2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).
3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).
Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi,
podijeliti na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad
i intenzitet opterećenja.
Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine
sposobnosti, ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje
na sva zanimanja:
I. skupina
Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni
rad).
II. skupina
Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.
III. skupina
Rad na neautomatskim strojevima.
IV. skupina
Rad na automatskim strojevima.
Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama
svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu,
a nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.
Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i
dišnog sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja
javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa
valja primjenjivati kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju
(plivanje, vježbe labavljenja, opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i
ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).
Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i
dišnog sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati
koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i
dr.).
U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći
preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi
rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića -
držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih
oštećenja donjih ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim
aktivnostima povećati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje,
veslanje, biciklizam i dr.).
U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja
najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg
dijela tijela pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom
mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se kineziološke
aktivnosti koje će preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i
koje će poboljšati funkciju krvožilnog i dišnog sustava (vježbanje na
spravama, atletika, judo, športske igre, ples, koturaljkanje,
ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).
OSNOVNI PROGRAM
Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih
kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji
omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja
na pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti,
kognitivnih i konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga
učenika.
Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za
pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja
određena su:
- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima
vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika
- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje
- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća
- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu
- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u
kojoj škola djeluje.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne
i zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških
aktivnosti:
- atletika - košarka - športska gimnastika - odbojka - ples - nogomet -
ritmičko-športska gimnastika
- rukomet - borilački športovi.
Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje
sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.
IZBORNI PROGRAM
Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike
industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za
obrtnička zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije
određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova
(košarka, odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u
izbornoj nastavi, učenici imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti,
stečena u osnovnom programu, te usvojiti nove spoznaje.
Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja
samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću
kroz duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom
treba obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti,
utjecati na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine
učenika i pripremiti učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i
zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:
1) veslanje, stolni tenis, klizanje, plivanje, skijanje, badminton,
biciklizam, planinarenje, tenis, orijentacijsko trčanje i dr.
2) aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge
aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom
pojaviti i biti omiljene.
Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti
znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i
aktivnosti te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga
programa
PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU
ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA
Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije
reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je
prijeko potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i
primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa
tjelesne i zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu,
za svakoga učenika u razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban
program, koji ima zadaću što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.
METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE
Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost
i kao sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u
kojima prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i
zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve
rašireniji "sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za
kretanjem, pa je stvaranje navike u mlađoj dobi za stalnim tjelesnim
vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog odgojno-obrazovnog područja.
Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za
vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za
svaku školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u
izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na
ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane
programe za učenike svih škola nije moguće.
U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati
ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju
osobina i sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća
postignuća mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih
znanja, ali znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje
su potrebni posebni prostori i oprema.
Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim
pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i
razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je
razdobljima razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju
uzeti u obzir.
Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu
izvedbenih, ali ne i operativnih programa.
Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz
jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom
vremenskom mogućnošću ponavljanja.
U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće, želje polaznika.
Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba
biti u omjeru 1:1:1.
Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i
zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.
Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese,
osobito na funkcionalne sposobnosti.
Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika
energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina
svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti,
koje će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.
Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim
opterećenjem treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka
organizma od štetnih i statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i
razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost športskim igrama i
drugim sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s
ciljem osposobljavanja za cjeloživotno bavljenje športskim aktivnostima
(badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples, odbojka i drugo).
Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama,
mogu ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u
tjednu praktične nastave.
Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima
smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u
osnovnom programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još
jednim satom tjedno.
Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim
sadržajima u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je
temeljni čimbenik u planiranju, programiranju i realizaciji programa u
funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:
· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji
je svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se
objektivno mogu ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj
pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.
· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima
različitih interesa i mogućnosti.
· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese,
osobito na funkcionalne sposobnosti.
· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke
organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.
· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju,
distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.
· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i
pomagala.
· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku»
Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli
nesporazumi pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba
uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni
mogući napredak.
· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog
bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.
· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane
udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi
način organizirati.
· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te
između samih učenika.
B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA
6.2. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Razred 1., 2. i 3.
Cilj programa:
Usvojiti teoretska znanja potrebna za samostalno izvođenje autolakirerskih
radova.
Zadaci programa:
Usvojiti znanja, pravila i normative potrebne za samostalno izvođenje
autolakirerskih radova. Upoznavanje sa ličilačkim alatom i priborom.
Omogućiti učeniku upoznavanje s osnovama ličilačke tehnike kao i s alatima i
priborom. Učenik stječe znanja o podlogama i materijalima. Upoznati sastav i
svojstva gotovih tvorničkih boja. Upoznavanje učenika s osnovama
organizacije radova. Naučiti učenika da prepozna podloge izložene štetnim
faktorima te načinima njihova uklanjanja. Naučiti načine završnog lakiranja
na pojedinim podlogama. Upoznati učenika s organizacijom radova, normativima
i kalkulacijom.
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještina i umijeće)
Nastavni sadržaji
1. Uvod u predmet
- uvid u način primjene pojedinih tehnoloških postupaka pri autolakirerskim
radovima
1.1 serijsko, industrijsko lakiranje vozila
1.2 reparaturno (zanatsko lakiranje)
2. Opasnosti na radnom mjestu autolakirera
- upoznati zakonske propise i institucije osiguranja od nesreća
- primjenjivati propise o sigurnom radu u procesu rada
- upoznavanje izvora opasnosti od trovanja parom, opasnosti od plinova,
lakozapaljivih materijala i od električne struje
- upoznati propise zaštite od požara
- upoznati sredstva za zaštitu dišnih organa, očiju, lica i ruku
2.1 opasnosti od prašina, plinova i dimova
2.2 kiseline i lužine
2.3 otapala i razrjeđivači
2.4 opasnosti od zapaljenja
2.5 mjere zaštite na radnom mjestu
2.6 osobna zaštitna sredstva
3. Alati, pribor, strojevi i uređaji
- upoznavanje s alatima, priborom i strojevima i uređajima karakterističnim
za čišćenje limenih dijelova
- poznavanje vrste materijala i sredstava za pokuse na aluminijskim
podlogama
- upoznavanje s alatima za kitanje
- upoznavanje s alatima za brušenje nakon nanesenog poliester kita
- spoznaja principa rada visokotlačnih prskalica
- upoznavanje dijelova, održavanje i uvid u moguće opasnosti pri radu s
visokotlačnim prskalicama
- poznavanje alata i strojeva za skidanje starih naliča, nečistoće i hrđe,
te njihova primjena
3.1 alati za čišćenje: žičane četke, srtugaći, lopatice, brusni papiri
3.2 kistovi
3.3 sredstva za čišćenje i tkanine za odmašćivanje
3.4 prskalice s benzinskim motorom za sabijanje zraka
3.5 komprimirani plinovi
3.6 spremnici za komprimirani zrak
3.7 odvodne cijevi
3.8 pištolj za prksanje i dijelovi pištolja
3.9 spremnici za boju
3.10 mjere sigurnosti od eksplozije kotla za zrak
3.11 plamenjače: benzinske, plinske
3.12 strojevi za pjeskarenje
4. Elementarni ličilački materijali
- spoznati osnovne ličilačke materijale i njihova svojstva
- upoznati podrijetlo pojedinih vrsta pigmenata
- uočiti podjelu pojedinih pigmenata prema kvaliteti
4.1 sastav boja i lakova
4.2 pigmenti
4.3 opće karakteristike pigmenata
4.4 podrijetlo pigmenata
4.5 nazivi pigmenata u praksi
4.6 otrovni pigmenti
4.7 fizička svojstva pigmenata
4.8 kemijska svojstva pigmenata
4.9 tehnička svojstva pigmenata
4.10 način proučavanja pojedinih pigmenata
5. Veziva - upoznati materijale koji povezuju pigmente u boju i imaju
filmotvornu funkciju
5.1 opće karakteristike veziva
5.2 fizička i kemijska svojsta veziva
5.3 svojstva veziva u tekućem stanju
5.4 svojstva veziva u momentu ličenja
5.5 fizička i kemijska svojstva vezivnog filma
5.6 podjela veziva:
- vodena veziva
- uljana veziva
- disperzna veziva
- lakovna veziva
6. Sastavni dio lakovnih veziva
- upoznati sastavne elemente lakovnih materijala
- uočiti razliku između raznih vrsta veziva
6.1 sušiva ulja
6.2 smole:
a) prirodne smole
b) umjetne smole
6.3 asfalt i bitumen
6.4 kaučuk i kolorkaučuk
6.5 celuloza
7. Ličilački pomoćni materijali
- upoznati pomoćne ličilačke materijale
- uočiti razliku između osnovnih vezivnih i pomoćnih materijala
7.1 dodaci vezivima ili gotovim bojama
7.2 otapala
Metodičke napomene:
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne opisivanjem i
objašnjavanjem pojmova i procesa kombinirane s demonstracijom koja se izvodi
u manjim grupama. Demonstracija se izvodi na modelima i na stvarnim
podlogama a praćena je s vizualnim materijalom (videoprojekcijom i crtežom).
Obveze učenika:
Učenik bilježi predavanja, koristi raspoloživu literaturu, izrađuje domaće
zadatke i radi vježbe.
Literatura:
Oštrek: Tehnologija ličilačke struke
Marković: Ličilački materijali
Prospekti i katalozi proizvođača autolakirerskih materijala.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)
Sadržaj programa:
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja, vještina i umijeća)
Nastavni sadržaji
Lakirerske podloge
1. Metalne podloge
- uvid u vrste i različita svojstva podloga
- spoznati osnovne karakteristike određene podloge kao nosioca završnog
naliča
- uočiti razliku između određenih vrsta metalnih podloga
1.1 općenito o metalima
1.2 karakteristike i upotreba aluminija
1.3 karakteristike u upotreba cinka
1.4 olovo i bakar
1.5 željezo – karakteristike i proizvodnja željeza
1.6 proizvodnja čelika i njegove osobine
1.7 vrste čelika i upotreba
2. Legure
- uočiti smisao legiranja metala
- usvojiti informacije o svojstvima metalnih legura i njihovoj primjeni
2.1 alumunijske legure
2.2 čelične legure
2.3 cinkove legure
2.4 bakrene legure
3. Korozija
- upoznati se s uzrocima korozije i s načinima zaštite od korodiranja
- upoznati tehnologiju sprječavanja štetnih materijala u podlozi
3.1 zaštita od korozije
3.2 metalne prevlake
3.3 nanošenje metalnih prevlaka:
a) uranjanjem i prskanjem
b) galvanizacijom
3.4 nemetalne prevlake
4. Lakiranje metalnih podloga
- uočiti važnost temeljitog odmašćivanja i čišćenja podloge
- upoznati se s materijalima i alatima za pripremne radove, te s opasnostima
prilikom izvođenja tih radova
- uočiti funkciju temeljnih slojeva
- uočiti funkciju filera i završnog laka
4.1 priprema podloge prije lakiranja
4.2 odmašćivanje i čišćenje podloga
4.3 kemijska sredstva i alati za čišćenje podloga i skidanje starih naliča
4.4 kitanje metalnih podloga
4.5 temeljne boje za metalne podloge
4.6 filer
4.7 završni lak
5. Plastične podloge
- stjecanje uvida u različite vrste polimernih materijala i njihova svojstva
- usvojiti informacije o pravilnom načinu lakiranja plastičnih materijala i
svim predradnjama koje prethode
- uočiti pogreške koje se mogu pojaviti ako se ne pridržava pravila i uputa
proizvođača lakova
5.1 osovna podjela polimernih materijala i način dobivanja
5.2 karakteristike poliplasta
5.3 elastomeri – poliuretani i meki pvc
5.4 priprema plastičnih podloga za lakiranje
5.5 lakiranje plastike
5.6 pogreške kod lakiranja plastike
6. Drvene podloge
- spoznati razliku između lakiranja drvenih i neporoznih podloga u odnosu na
metalne i plastične
- uočiti razliku između pojedinih vrsta drvenih podloga
- usvojiti informacije o načinu izvođenja naliča na drvenim podlogama
6.1 vrste i svojstva
6.2 priprema i način lakiranja drvenih podloga
7. Vrste lakova
- upoznati sastavne elemente lakovnih materijala
- uočiti razliku između raznih vrsta veziva
7.1 sastav boja i lakova
7.2 pigmenti
7.3 vrste veziva
7.4 vrste otapala
7.5 uljani lakovi i njihova primjena
7.6 nitrocelulozni lakovi
7.7 klor-kaučuk i bitumen
7.8 lakovi iz prirodnih smola
7.9 umjetne smole
7.10 disperzni (vodeni) lakovi
8. Različiti sistemi prskanja boja
- upoznavanje s optimalnim uvjetima za nanašanje (prskanje) boja i lakova
- upoznati različite načine prskanja boja
- uočiti razliku između obrtničkog i industrijskog lakiranja
8.1 zaštita na radu pri postupku prskanja boja
8.2 uvjeti potrebni za izvođenje radova
8.3 utjecaj vlage i drugih elemenata na kvalitetu radova
8.4 konvencionalno, zračno prskanje
8.5 toplo prskanje
8.6 bezračno prskanje (airless)
8.7 elektrostatsko prskanje
8.8 kombinacija bezračno-elektrostatsko prskanje
Metodičke napomene:
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i
objašnjavanjem pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se
izvodi u manjim grupama. Demonstracija se izvodi na modelima i na stvarnim
podlogama, a praćena je vizualnim materijalom (videoprojekcijom i crtežom).
Obveze učenika:
Učenik bilježi predavanja, koristi raspoloživu literaturu, izrađuje domaće
zadatke i radi vježbe.
Literatura:
Oštrek: Tehnologija ličilačke struke
Marković: Ličilački materijali
Prospekti i katalozi proizvođača autolakirerski materijala
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 4 (128)
Sadržaj programa:
Nastavno područje
Očekivani rezultati (znanja, vještina i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Specijalni naliči
- spoznati svrhu i način upotrebe specijalnih naliča i njihova primjena na
automobilima
1.1 općenito o specijalnim naličima
1.2 naliči za specijalnu zaštitu
1.3 naliči otporni na povišenu temeraturu
1.4 naliči otporni na UV zračenje
1.5 naliči za prigušivanje zvuka
1.6 antivegetacijski naliči
1.7 naliči s posebnom optičkom funkcijom
1.8 identifikacijski naliči
2. Kratka povijest autolakirerskog zanimanja
- upoznati razvoj autolakirerskog zanimanja i njegovo podrijetlo, kao i
uočiti vezu između razvoja automobilske industrije i tehnologije lakiranja
Kratka povijest autolakirerskog zanimanja
3. Obrtničko lakiranje automobila
- upoznati i utvrditi faze rada u obrtničkom lakiranju i utjecaj razvoja
tehnologije na faze rada
Obrtničko lakiranje automobila
4. Industrijsko lakiranje
- uponati faze rada u serijskom lakiranju vozila i uočiti ekološki problem
Industrijsko lakiranje
5. Pogreške pri lakiranju
- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje
Pogreške pri lakiranju
6. Pogreške pri lakiranju plastike
- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje
Pogreške pri lakiranju plastike.
7. Pogreške pri špricanju laka
- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje
Pogreške pri špricanju laka
8. Pogreške zbog neispravne komore i neispravnog alata
- steći uvid u uzroke pogrešaka i njihovo sprečavanje i uklanjanje
Pogreške zbog neispravne komore i neispravnog alata
9. Ustrojstvo ličilačkih radova
Upoznati se s ustrojem, organizacijom i obračunom ličilačkih radova
- opći uvjeti
- organizacija
- organizacija rada
- obračun ličilačkih radova
Metodičke napomene:
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i
objašnjavanjem pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se
izvodi u manjim grupama. Demonstracija se izvodi na modelima, a praćena je
vizualnim materijalom (videoprojekcijom) i crtežom.
Obveze učenika:
Učenik bilježi predavanja, izrađuje domaće zadatke i radi vježbe.
Literatura:
Oštrek: Tehnologija ličilačke struke
Fresl: Soboslikarske tehnike
Marković: Ličilački materijali
6.3. Nastavni predmet: CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Razred 1., 2. i 3.
Cilj programa:
Osposobiti učenika za samostalnu izradu jednostavne likovne
cjeline/kompozicije od početne ideje do konačne realizacije.
Zadaci programa:
Kratko upoznavanje učenika s poviješću likovnog izražavanja. Naučiti
osmisliti i izvesti jednostavne crteže. Upoznati se s bojama, njihovim
djelovanjem i mogućnostima njihova miješanja i kombiniranja. Razvijanje
estetskog odnosa prema okolini (automobilima) i razvijanje samostalnosti i
preciznosti u radu. Izvježbati postupak uvećanja jednostavnih ukrasnih
crteža. Naučiti stvarati kombinacije obojenih cjelina te osjetljivost za
njihovo estetsko djelovanje. Upoznati se s mogućnostima koje daje računalo u
izradi jednostavnih prijedloga za obojenje.
Sadržaj nastavnog programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji
UVOD
Upoznati učenika s osnovnim značajkama povijesnih stilskih razdoblja.
Upoznati osnovne alate i pomagala za likovno izražavanje.
A) KRATKI POVIJESNI PREGLED LIKOVNOG IZRAŽAVANJA
Jednostavniji slikovni prikazi elemenata i oblika u prostoru.
B) MATERIJALNI UVJETI ZA LIKOVNO IZRAŽAVANJE
Vježbe variranja različitih likovnih oblika s pomoću različitih pomagala
OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI
Naučiti osnove likovne abecede.
Spoznati mogućnosti oblikovanja spajanjem jednostavnih elemenata u složenije
sklopove.
Naučiti osnovne činjenice o prirodi i karakteristikama boja.
Uočiti vezu svjetlosti i obojenja.
Spoznati razliku između vizualnog i mehaničkog miješanja boja.
A) OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI: LINIJA, PLOHA, OBLIK, POVRŠINA, BOJA.
Kombiniranje različitih likovnih elemenata. Izrada linijskih crteža, skica i
krokija.
Karakterizacija plohe i površine toniranjem.
Karakterizacija površine simulacijom teksture.
B) PRIRODA BOJA I OBOJENJA
Komponiranje obojenim plohama.
FIZIKALNO ODREĐENJE BOJE
Prikazi dvodimenzionalnih oblika modelacijom boje. Modulacija bojom.
BOJA KAO SREDSTVO ZA OBOJENJE
Prikazi trodimenzionalnih predmeta modulacijom boje.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaj
OSNOVE KOMPOZICIJE
Uočiti mogućnosti kombiniranja jednostavnijih elemenata u organizirane
cjeline.
OSNOVNA NAČELA KOMPONIRANJA: KONTRAST RITAM, RAVNOTEŽA, HARMONIJA
Izrada likovne kompozicije po načelima komponiranja. Izvođenje vježbi po
načelima uspoređivanja i viziranja različitih veličina i oblika likovnih
elemenata.
Izrada natpisa i jednostavnijih logotipa
UVEĆAVANJE CRTEŽA
Spoznati tehničke mogućnosti u prilagođavanju i dimenzioniranje veličina.
UVEĆAVANJE I UMANJIVANJE CRTEŽA S POMOĆU MREŽE
Izrada konstrukcijskih vježbi jednostavnijih stiliziranih oblika. Izrada
ornamentalnih uzoraka i slova.
PERSPEKTIVA
Spoznati tehničke i konstruktivne moćnosti u prikazu trodimenzionalnog
prostora.
PERSPEKTIVA: LINEARNA PERSPEKTIVA, ZRAČNA PERSPEKTIVA
Konstruiranje skica za perspektivni prikaz prostora. Kompjutorska izrada
trodimenzionalnih simulacija prostora
BOJA
Naučiti razlikovati svjetlosne i funkcionalne karakteristike. Naučiti
razliku između tona i nijanse boja.
PODJELA BOJA: TONSKE VRIJEDNOSTI OSNOVNE I MIJEŠANE BOJE
TOPLE I HLADNE BOJE TERCIJARNE BOJE
Izrada tonskih skica.
Vježbe i prijedlozi za obojenje interijera i eksterijera.
Prikazi obojenja tipiziranih prostora.
Izrada kartica boja po određenom uzorku.
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji
BOJA
Uočiti svjetlosne karakteristike oprečnih i suprotstavljenih boja.
Spoznati važnost boje u svakodnevnom životu te njezinu funkcionalnu i
upotrebnu vrijednost
A) KONTRASTI BOJA:
1. TOPLO-HLADNI KONTRAST
Izrada tabličnih prikaza toplo-hladnih boja.
2. KOMPLEMENTARNI KONTRAST
Izrada vježbi s naglašenim kontrastnim karakteristikama.
3. SIMULTANI KONTRAST
Prikazi prostora u različitim kontrastnim obojenjima.
B) PSIHOLOŠKO I FIZIOLOŠKO DJELOVANJE BOJA
Prikazi realnih prostora u obliku skice.
1. TOPLE I HLADNE BOJE
2. ILUZIJA KOD OBOJENJA
Izrada idejnih skica predmeta i prostora s obzirom na njihovu funkciju.
RAD NA RAČUNALU
Upoznati učenika s mogućnostima crtanja u računalu
Upoznati učenika s mogućnostima izvedbe prijedloga obojenja s pomoću
računala
OSNOVE CRTANJA NA RAČUNALU
OSNOVE OBOJENJA NA RAČUNALU
Metodičke napomene:
Najvećim dijelom primjenjuje se prakseološka metoda uz uvod koji se sastoji
od kratkog opisa / objašnjenja uz demonstraciju s pomoću primjera, crteža.
te projekcije određenog i primjerenog materijala. Vježbama, ponavljanjem i
oponašanjem stječu se psihomotorične sposobnosti kao i senzibilitet učenika.
Obveze učenika:
Učenik mora imati potreban materijal za izvođenje zadataka. Zadatke mora
izvoditi u određenom vremenu te na način koji uključuje pedantnost,
preciznost i marljivost.
Literatura:
a) D. Šela: Priručnik za kompjutorski program Corel (Ilustrator)
b) "Crtanje, pismo, boje i djelovanje boja"
6. 4. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI
Razred: 1. , 2. , 3.
Cilj programa:
Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje
potrebno za razumijevanje pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih
osposobljava za primjenu znanja iz života i u praktičnoj primjeni u struci.
Zadaci programa:
- da učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i
zakonitosti u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu
- da učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i
praćenje tehnološkog razvoja struke
- da učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno
rasuđivanje i zaključivanje, te sposobnost preciznog formuliranja pojmova
- da se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te
urednost, upornost i sistematičnost u radu
- da učenici stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih
rezultata
- da učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema zadanim uputama.
Razred: PRVI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje
najvećeg zajedničkog djelitelja i najmanjeg zajedničkog višekratnika
Skup N, svojstva
Računske operacije i svojstva
Pojam djeljivosti
Najveći zajednički djelitelj
Najmanji zajednički višekratnik
2. Cijeli brojevi
Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama
Skup Z, svojstva
Računske operacije i svojstva
Računanje sa zagradama
3. Racionalni brojevi
Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima.
Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz
uporabu kalkulatora
Skup Q, svojstva
Računske operacije i svojstva
Decimalni zapis racionalnog broja
Računanje s decimalnim brojevima
Smještanje rac. brojeva na pravac
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe
Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe
Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom
Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom
Problem s jednom nepoznanicom
Linearni sustavi s dvije nepoznanice
5. Planimetrija
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika
koristeći formule za opseg i površinu trokuta, kruga, kvadrata i
pravokutnika
Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu
Trokut, vrste trokuta
Površina i opseg trokuta
Krug i kružnica
Četverokut
Opseg i površina četverokuta
6. Potencije i polinomi
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent
Naučiti računske operacije s potencijama
Usvojiti pojam polinoma
Naučiti računske operacije s polinomima
Naučiti kvadrirati zbroj i razliku
Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata
Usvojiti pojam algebarskog razlomka
Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima
Pojam potencije s cijelim eksponentom
Operacije s potencijama
Pojam polinoma
Računske operacije s polinomima
Kvadrat binoma
Razlika kvadrata
Rastavljanje na faktore
Algebarski razlomci
7. Realni brojevi
Shvatiti pojam iracionalnog broja i ukupnost realnih brojeva
Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac
Svladati računske operacije s drugim korijenom
Znati zaokružiti decimalni broj na željeni broj decimala
Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini
Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine
Drugi korijen
Pojam iracionalnih brojeva
Skup R
Koordinatni sustav na pravcu
Računske operacije s drugim korijenom
Racionalizacija nazivnika
Koordinatni sustav u ravnini
Udaljenost točaka u ravnini
Polovište dužine
8. Graf linearne funkcije
Znati nacrtati graf linearne funkcije
Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije Problem s jednom
nepoznanicom moći grafički predočiti
Graf linearne funkcije
Rastuće i padajuće linearne funkcije
Nul točke
Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Skup kompleksnih brojeva
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R
Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja
Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima
Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja
Kvadr. jednadžba x = -1
Skup C, svojstva
Računske operacije
Apsolutna vrijednost kompleksnog broja
2. Kvadratna jednadžba
Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe
Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti
Nepotpuna kvadratna jednadžba
Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o
Diskriminanta kvadratne jednadžbe
3. Mjerne jedinice
Znati računati s pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja
Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i s pomoću tablica
pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne jedinice koje nisu često u upotrebi
Potencije baze 10
Eksponencijalni zapis realnog broja
Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)
Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)
Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tablice za pretvorbu
Mjere za vrijeme
4. Poliedri i rotacijska tijela
Razlikovati geometrijska tijela
Razumjeti pojam oplošja i volumena
Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama
Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke
(računanje potrebnog materijala, obujma itd.)
Kocka
Kvadar
Prizme
Piramide
Valjak
Stožac
Kugla
Razred: TREĆI
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Proporcionalnost i primjene
Znati izračunati nepoznati član razmjera
S pomoću pravila trojnog znati riješiti praktične probleme ( npr. tečajna
lista, potreban broj sati ili radnika za određeni posao itd.)
S pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr.
očekivani promet na temelju proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na
temelju podataka iz prijašnjih razdoblja itd.)
Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podijelu određenih sredstava
ili vremena prema unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova
S pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili
željeno svojstvo smjese
Omjeri i razmjeri
Upravo i obrnuto razmjerne veličine
Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina
Aritmetička sredina
Pravilo trojno - jednostavno i složeno
Račun diobe - jednostavan i složeni
Račun smjese - jednostavan i složeni
2. Postotni, promilni i kamatni račun
Razumjeti pojam postotka
Znati izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu
vrijednost
Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100
Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a
Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun
Pojam postotka
Osnovni postotni račun
Postotni račun više 100
Postotni račun niže 100
Primjena na obračun
PDV-a
Promilni račun
Jednostavni kamatni račun
3. Izračunavanje plaće
Znati razliku između bruto i neto plaće
S pomoću tablicama znati izračunavati neoporezivi dio plaće
S pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez,
prirez)
Doprinosi iz plaće i na plaću,
Neoporezivi dio plaće
Porezna osnovica
Porezne stope
Tablicama prireza po gradovima
Neto plaća
4. Kalkulacija cijene
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije
Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama
kalkulacije
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV,
prodajna cijena)
Porez, povrat poreza
Izrada kalkulacije
Literatura:
Za prvi razred:
Boško Jagodić, Milivoj Miliša, Udžbenik za prvi razred industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb
Sanja Varošanec, Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih
strukovnih škola, Element, Zagreb
Za drugi razred:
Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred
industrijskih i obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i
8.1)
Za treći razred:
Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:
Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa, vježbenica za srednje škole,
Element, Zagreb
Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće
je koristiti dijelove i nekih drugih udžbenika matematike, te članke i
tabele računovodstvenih časopisa npr RRIF ili RIF.
Obveze učenika:
U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi
trebali samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu trebali
bi napraviti troškovnik uređenja poslovnog prostora ako su dane dimenzije
prostora i potreban materijal po mjernim jedinicama, te cijena rada po
jedinici vremena, a tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički, itd.
U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s
različitim bruto plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim
poreznim olakšicama, obračun PDV-a za određeno razdoblje uzimajući u obzir
naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na temelju nabavnih cijena i zadane
marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i
zadane nabavne cijene itd.
6.5. Nastavni predmet: RAČUNALSTVO
Razred 1.
Cilj programa:
Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije, te ga osposobiti
za: samostalno pisanje i obradu teksta, crtanje na računalu i korištenje
Interneta.
Zadaci programa:
Upoznati učenika o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i
primjeni u struci. Naučiti učenike da se samostalno služe računalom u izradi
dokumenata, tablica, crtanja na računalu i pri korištenju Interneta. Znanje
stečeno u ovom predmetu učenici će primjenjivati pri izradi praktičnih
zadataka u sklopu drugih predmeta, posebno u predmetima struke.
Razred: PRVI
Sadržaj programa:
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja, vještine i umijeća)
Nastavni sadržaji
POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA I UPOTREBA RAČUNALA
Znati nabrojiti generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja
u kojima se sva računala primjenjuju.
1. generacije računala
2. područja primjene računala
GRAĐA RAČUNALA
Usvojiti pojmove hardware i software. Znati nabrojiti osnovne dijelove
računala, njihovu funkciju i vrste.
1. hardware i software
2. osnovni dijelovi računala
OPERACIJSKI SUSTAV WINDOWS
Znati ulogu operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program
i osnovne operacije s prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati
datoteku, te naći neku datoteku na disku.
1. radno područje Windows
2. prozor
3. Windows Explorer
PROGRAM ZA OBRADU TEKSTA WORD
Znati upisati zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova,
spremiti i otvoriti željeni tekst te ga ispisati na papir. Na postojećem
tekstu znati ispraviti pogreške i promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti
neki objekt u tekst. Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke.
1. prozor u Wordu
2. traka s izbornicima
3. standardna traka s alatima
4. traka s alatima za oblikovanje
PROGRAM ZA CRTANJE CORELDRAW
Usvojiti osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za
crtanje i ispune objekata bojom. Savladati rukovanje s objektima. Naučiti
osnovne naredbe i efekte za rad s tekstom.
1. radno područje CorelDrawa
2. traka s alatima
3. traka s izbornicima
INTERNET
Znati naći željeni sadržaj na Internetu pomoću pretraživača. Znati poslati i
pročitati elektroničku poštu.
1. osnove rada s WWW
2. osnove rada s e - mail-om
Metodičke napomene:
Predviđene sadržaje treba izvoditi do 30% sati u teoretskom obliku (osnovne
upute za rad na računalima i primjeni programa korištenih u realizaciji
nastave.), a ostatak u obliku vježbi s pola odjela u specijaliziranoj
informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim računalima na kojima je
instaliran potreban softver i omogućen pristup Internetu.
Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa
stavi naglasak na konkretne primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje
(npr. pisanje dopisa, predračuna, izračunavanje PDV-a na cijenu usluge i
sl.).
Obveze učenika:
Od učenika treba zahtijevati temeljitu pripravu prigodom rješavanja zadaće,
da bi se vrijeme raspoloživo za neposredan rad na računalu koristilo
efikasno i ekonomično. Pisanje teksta programa moguće je tek nakon potpunog
razumijevanja postupka rješavanja postavljene zadaće. Treba redovito
pohađati nastavu i koristiti računalnu opremu tijekom viježbi.
LITERATURA:
Nenad Miljaš: P. C. Škola – CorelDraw, izdavač: Pro Mil
Rajić Krešimir: Računalstvo 1
Vodič kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš
|