|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
SOBOSLIKAR-LIČILAC
UVOD
Odgojno-obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od
općeobrazovnoga dijela i strukovnog
dijela (program naukovanja).
Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i
kulture o usvajanju nastavnih
planova i programa srednjih škola te minimuma zajedničkih općih sadržaja
strukovnih i umjetničkih škola
(KLASA: 60203/91-01-II4, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i
Odlukom ministra prosvjete i
športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog dijela nastavnog plana
i programa za stjecanje
stručne spreme, KLASA: 602-03/960l/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25.
lipnja 1996.).
Sadržaji strukovnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem
školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95,
59/01 i 114/0l) i Zakona o obrtu (NN 77/93, 90/96 i 64/01). Strukovni
sadržaji su teorijski dio (obvezni i
izborni) i praktični dio.
Sastavnice stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u
obrtništvu (programa
naukovanja) su:
l. Osnovna obilježja
2. Nastavni plan
3. Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
4. Potrebna stručna sprema nastavnika
5. Uvjeti izvođenja programa
6. Nastavni program - katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
1. OSNOVNA OBILJEŽJA
Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:
- naziv obrazovnoga programa/zanimanja
- cilj i zadaci programa
- trajanje obrazovanja
- uvjeti za upis.
2. NASTAVNI PLAN
Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i strukovnog dijela
programa s naznačenim brojem
sati u tjednu i godini za svaki razred.
3. OBVEZNI NAČINI PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
U tablicama se navode za svaki predmet iz strukovnoga dijela obvezni načini
provjeravanja i ocjenjivanja
znanja i umijeća.
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
U tablicama se navodi za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna
sprema nastavnika
(profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).
5. UVJETI IZVOĐENJA PROGRAMA
- podaci za rad u skupinama učenika (u tablicama se navode za svaki
stručno-teorijski predmet s
praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati vježbi, realizator i najveći broj učenika u skupini)
- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih
predmeta (tablični prikaz
prostora, opreme i predmeta kojima je prostor i oprema namijenjena).
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA PO PREDMETIMA
- naziv predmeta i razred
- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati
praktičnih/laboratorijskih vježbi
- cilj nastavnoga predmeta
- zadaci nastavnoga predmeta
- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim
očekivanim
rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta znanja i
umijeća stječu
- metodičke napomene za provedbu nastave
- osnovne obveze učenika
7. ISPITNI KATALOG ZA ZAVRŠNI/POMOĆNIČKI ISPIT
Navode se po predmetima osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju, način provjere te daje
tablični pregled sadržaja iz kojih se obavlja provjera, znanja i umijeća
koja učenik treba pokazati i
nastavnih i radnih sredstava kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih
se znanja provjeravaju.
Provjeravaju se sadržaji iz stručno-teoretskog dijela i iz praktičnog dijela
te praktične nastave.
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Naziv obrazovnog programa: - soboslikar-ličilac
Cilj
Postići osposobljenost učenika za samostalno i uspješno obavljanje
soboslikarsko-ličilačkih radova.
Zadaci
- usvojiti znanja potrebna za prepoznavanje opasnosti na radnom mjestu
- usvojiti stav o obaveznoj primjeni i posebne mjere zaštite pri radu
- steći vještinu izbora i korištenja alata i strojeva i radne sprave
potrebne za rad na siguran i bezopasan
način
- usvojiti ekološka znanja potrebna za uspješno obavljanje posla
- ovladavanje poslovnom komunikacijom etički i uljuđen princip u
komunikaciji s naručiteljima
- usvojiti znanja o vrstama podloga i materijala s pomoću kojih će izvoditi
radove
- ovladati vještinama vezanim uz sanaciju i pripremu podloge
- steći znanja o osnovnim vezivnim i pomoćnim ličilačkim materijalima
- treba svladati vještine poslojavanja i završnog obojenja mineralnih,
drvenih i metalnih podloga
- spoznati osnovne estetske principe za obojenje eksterijera i interijera
- spoznati osnovna kemijska svojstva i karakteristike podloga i materijala
- stjecanje znanja i vještine u specijalnim dekorativnim obojenjima
- usvojiti znanja i vještina o specijalnim sigurnosnim premazima
- naučiti samostalno raditi, raditi u grupi, da budu ustrajni i korektni
- naučiti načine tapetiranja zidova, podova i stropova
- spoznati načine i uvjete pri sklapanju ugovora
- shvatiti nužnost i načine pri uskladištenju alata i materijala
- naučiti važnost organizacije i shvatiti važnost pravilnog ustrojavanja
posla
- naučiti osnove pri izračunavanju količine potrebnog materijala
- izračunati površine koje je potrebno obrađivati, te izračunavati konačnu
cijenu obavljene usluge
- naučiti upotrebljavati kompjutor i stručnu literaturu potrebnu za
informiranje o novim materijalima i
alatima.
Trajanje obrazovanja: 3 godine.
Uvjeti za upis:
U obrazovanje se mogu upisati svi koji su s uspjehom završili osnovnoškolsko
obrazovanje te imaju
sklopljen ugovor o naukovanju s poslodavcem. U slučaju ograničenog broja
kandidata za upis posebno se
vrednuje opći uspjeh u 7. i 8. razredu osnovne škole i ocjene iz tehničke i
likovne kulture. Učenik mora
zadovoljavati potrebne zdravstvene uvjete.
2. NASTAVNI PLAN
A - OPĆEOBRAZOVNI DIO PROGRAMA (35 tjedana)
PREDMETI
Hrvatski jezik
Strani jezik
Povijest
Vjeronauk / etika
TZK
Politika i gospodarstvo
B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA (35 tjedana)
PREDMETI
Tehnologija zanimanja
Crtanje s osnovama obojenja
Matematika u struci
Računalstvo
C- IZBORNI DIO PROGRAMA
PREDMETI
A / TZK
B / Matematika u struci
C / Osnove restauriranja
D / Stilovi i razdoblja (Alternativa)
E / Priprema na računalu (Alternativa)
F / Ekologija (Alternativa)
Općeobrazovni i stručno-teorijski predmeti ostvaruju se u 1. i 2. razredu u
35 nastavnih tjedana, a u 3.
razredu u 32 nastavna tjedna. Izborni predmeti biraju se prema kadrovskim i
materijalnim uvjetima škole te
interesima učenika, obvezno u prvom razredu jedan, u drugom razredu po dva,
a u trećem razredu po tri
od predloženih izbornih predmeta.
D - PRAKTIČNA NASTAVA (40 tjedana)
PREDMETI
TEHNOLOŠKE VJEŽBE
PRAKTIČNA NASTAVA U ŠKOLI
PRAKTIČNA NASTAVA U RADNOM PROCESU
Praktična nastava u školi raspoređuje se u 1. i 2. razredu na 35 nastavnih
tjedana, a u 3. razredu na 32
nastavna tjedna. U okvirnom programu naveden je maksimalan broj sati
praktične nastave u školi i
minimalni broj sati praktične nastave u radnom procesu (kod obrtnika).
Ako škole prema svojim izvedbenim programima ostvaruju manje sati praktične
nastave u školi, razliku
trebaju nadoknaditi u praktičnoj nastavi u radnom procesu tj. ukupno treba
imati 900 sati u prvom, 900
sati u drugom i 800 sati u trećem razredu.
Praktična nastava u radnom procesu (kod obrtnika) raspoređuje se na 40
tjedana.
Učenici 1. razreda prije početka praktične nastave u radnom procesu (kod
obrtnika) trebaju obaviti min.
35-70 sati praktične nastave u školi da upoznaju osnove struke i polože
ispit iz zaštite na radu.
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMJEĆA
PREDMET
NAČIN PROVJERE
TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Usmeno, pismeno
TEHNOLOŠKE VJEŽBE
Praktične vježbe, usmeno, pismeno
CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Praktične vježbe, usmeno
RAČUNALSTVO
Praktične vježbe, usmeno
MATEMATIKA U STRUCI (i izborno)
Usmeno, pismeno
IZBORNA NASTAVA
Praktične vježbe, usmeno, pismeno
PRAKTIČNA NASTAVA
Praktične vježbe, mapa praktične nastave, usmeno
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Akademski slikar, dipl. inženjer arhitekture, dipl. inženjer kemijske
tehnologije, inženjer grafičke
tehnologije, dipl. inženjer građevinarstva
5. Izvođenje PROGRAMA
5.1. Minimalni standard
- rad s učenicima u skupinama
- dijeljenje razrednog odjela u skupine i sudjelovanje stručnih učitelja kao
suradnika u nastavi
Ako se razred dijeli na grupe, nastavu izvodi profesor odgovarajuće struke
odnosno stručni učitelj, a ako
se razred ne dijeli uz profesora ili stručnog učitelja u nastavnom procesu
sudjeluje suradnik u nastavi.
5. 2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Učionica
Radionica
Lakirnica s provjetravanjem i odvodom
Didaktički uzorci materijala, skladište materijala i alata, pomične table za
izvođenje vježbi, skladište
gotovih izradaka, stalaže, ormari...
Kompjutori sa skenerima i rezačem za rezanje uzoraka.
Crtaonica
6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA / VJEŠTINA)
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev
predmeta etika i tjelesna i
zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva prosvjete i
športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj
1997. Nastavni program za predmet etika objavljen je u Prosvjetnom vjesniku
Ministarstva prosvjete i
športa, broj 1 od 11. ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: Tjelesna i zdravstvena kultura (TKZ)
Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja potreba kojima
se uvećavaju adaptivne i stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima
života i rada.
Zadaci:
· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku
bavljenja športom radi kvalitetne
športske rekreacije,
· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,
· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje
mjera za čuvanje i promicanje
zdravlja,
· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja
i rješavanja svakodnevnih
motoričkih zadataka,
· razvijanje radnih sposobnosti,
· izgrađivanje humanih međuljudskih,
· njegovanje higijenskih navika
· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg
tjelesnog vježbanja kao dijela
kulture življenja i to:
- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i
pojedine organske sustave,
- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica
prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,
- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,
- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se
pojačano bavili,
· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem
ekoloških aktivnosti, športskih
igara i zabave.
Posebne zadaće za učenike:
Razred : PRVI
utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog
sustava, što uvjetuje brzo umaranje i
zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
Razred : DRUGI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na
razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže,
preciznosti, brzine, eksplozivne snage,
repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na ubrzan rast u visinu,
a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući
želju za postizavanjem
motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim potencijalnim
mogućnostima, uz izuzetak utjecaja
na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima
između pojedinca i društva
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika,
posebice na povećanje snage ruku i
ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura
gibanja koje su u funkciji
određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje
su u funkciji podizanja
zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg korištenja slobodnog
vremena.
Posebne zadaće za učenice:
Razred : PRVI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na
proporcionalan razmjer između
mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog
ciklusa, posebice učenice koje
imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne
muskulature, što je uvjet za nesmetano
razvijanje ostalih organskih sustava
Razred : DRUGI
utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa
učenica, posebice
prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije
dostižu granicu razvoja - brzina,
eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim
prilagođavanjem krvožilnog i
dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u funkciji određenog
zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih dostignuća i u estetskom
oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za
očuvanje zdravlja, njegovanje
higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje zdrave prirodne
sredine.
SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM OSNOVNIH
PROGRAMSKIH SADRŽAJA
Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i
sl., djeluje na čovjeka
tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine dijelove organizma i
organizam u cjelini.
U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva organizma
i adaptacijskog
kapaciteta za njegovo ostvarenje.
Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će
neki stalan zahtjev
stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje organizma nije samo
rezultat djelovanja rada kao
aktivnosti, već je uvjetovano nizom drugih činitelja koji djeluju na
organizam izvana, ili su uzroci u njemu
samom.
Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je
specijaliziraniji. Zato je
moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije rečeno radnih mjesta, gdje
se glavno opterećenje javlja u
većoj mjeri na nekim od funkcionalnih sustava.
Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu
izdvojenih
funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima kompleksan
proces koji opterećuje i ima
posljedice na čitav organizam, iako su uvijek neki od podsustava opterećeni
više, a neki manje. Ovisno o
stupnju opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo
podjeliti na pretežito energetski
(fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela prema
stupnju opterećenja pojedinih
podsustava organizma uvjetovana je stupnjem svrstavanja funkcionalnih
organskih sustava u veći rad.
I. Fizički rad se može podjeliti na:
1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno o
aktiviranim masama
tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.
2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka
blagotvoran utjecaj
dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog na druge dijelove
organizma. Statički se rad
može odvijati tako da:
a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine
dijelove tijela ili organizam u cjelini
b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile
gravitacije i još nekih drugih
različito velikih sila (tereti i sl.).
Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:
1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave,
osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja, načina prevencije i
sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica uzrokovanih obavljanjem određenoga zanimanja.
2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa
vježbanja.
3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.
II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja
pojedinih dijelova živčanog sustava na:
1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta
(kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna mjesta vezana uz opasnost
i sl.
2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog
sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).
3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).
Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi,
podijeliti na lagani, umjereni i
teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i intenzitet opterećenja.
Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine
sposobnosti, ovisno o načinu rada u
radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva zanimanja:
I. skupina
Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni
rad).
II. skupina
Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.
III. skupina
Rad na neautomatskim strojevima.
IV. skupina
Rad na automatskim strojevima.
Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama
svrstati u tri skupine.
Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu, a nekad i u dvije,
ovisno o načinu rada u procesu
istoga zanimanja.
Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati
kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i za sve
motoričke sposobnosti. Često se
u tih zanimanja javlja hipertrofija pojedinih skupina mišića koji su
aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe
labavljenja, opuštanja i istezanja,
igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku za učenice).
Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati
kineziološke djelatnosti
koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i dišnog sustava i na
motoričke sposobnosti. Posebice
treba razvijati koordinaciju i brzinu (vježbanje na spravama, judo, ples,
športske igre i dr.).
U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći
preporuča se izvođenje
motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi rasterećenja donjih
ekstremiteta i primjenu vježbi
za jačanje mišića - držaća svoda stopala radi sprječavanja pojave ravnih
stopala i drugih oštećenja donjih
ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima
povećati funkciju krvožilnog i
dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).
U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja
najvećim dijelom
sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg dijela tijela pri
radu. Ta su zanimanja s pretežito
statičkim režimom mišićne djelatnosti. U program nastave preporučuju se
kineziološke aktivnosti koje će
preventivno i korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati
funkciju krvožilnog i dišnog
sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples,
koturaljkanje, ritmičko-športska
gimnastika i aerobik za učenice i dr.).
OSNOVNI PROGRAM
Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima pojedinih
kinezioloških
aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski sadržaji omogućuju izbor onih
kinezioloških aktivnosti, koje
su u funkciji utjecaja na pozitivne promjene morfoloških značajki,
funkcionalnih sposobnosti, kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.
Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru polaznika za
pojedine
kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih sadržaja određena su:
- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim sposobnostima
vitalnih organa te
psihosocijalnim potrebama svakog učenika
- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje
- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća
- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu
- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno sredine u
kojoj škola djeluje.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne
i zdravstvene kulture,
mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti: atletika, gimnastika,
nogomet, rukomet i sl.
Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje
sposobnosti i osobina,
s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.
IZBORNI PROGRAM
Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike
industrijskih i drugih
srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za obrtnička zanimanja u
jedinstvenom sustavu. Sadržaj
izbornog programa nije određen te se preporuča učenicima ponuditi jedan od
izbornih športova (košarka,
odbojka, rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj
nastavi, učenici imaju mogućnost
proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, te usvojiti
nove spoznaje.
Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja
samostalno učenje i
mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću kroz duže vremensko
razdoblje tijekom radnog
vijeka. Izbornim programom treba obogatiti životna iskustva učenika
uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati
na smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i
pripremiti učenike za
izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i
zadaća, mogu se sastaviti iz
skupina kinezioloških aktivnosti. To su; tenis, plivanje, planinarenje,
badminton, aerobik, rolanje, body
building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge aktivnosti u tradiciji
lokalne sredine, kao i one koje će se s
vremenom pojaviti i biti omiljene.
Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti
znanja i sposobnosti,
stečena u osnovnom programu, na druge športove i aktivnosti te usvojiti nove
spoznaje, različite od onih iz
osnovnoga programa
PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE NALAZE U RAZDOBLJU
ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA
Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije
reagira na promjene
temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je prijeko potrebno da se
program tjelesne i zdravstvene
kulture izrađuje i primjenjuje po načelima koja vrijede za izradbu i
provođenje programa tjelesne i
zdravstvene kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga
učenika u razdoblju
zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima zadaću što
ranijeg i djelotvornijeg
zdravstvenog oporavka.
METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE
Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost
i kao sredstvo odmora s
obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima prevladavaju
statička opterećenja te su pojedini
programi tjelesne i zdravstvene kulture koncipirani kao "predasi aktivnog
odmora". Sve rašireniji
"sedentalni stil života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je
stvaranje navike u mlađoj dobi za
stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog
odgojno-obrazovnog područja.
Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu za
vježbanje,
ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je za svaku
školu, imajući pred očima i dodatno
zauzimanje učenika u izvannastavnim i izvanškolskim aktivnostima, čime se
može znatno utjecati na
ostvarenje poželjnih ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane
programe za učenike svih škola nije
moguće.
U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati
ostvariti promjenjivi
učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju osobina i sposobnosti, o
promicanju zdravlja i odgojnim
učincima. Nešto veća postignuća mogu se ostvariti u stjecanju
nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali
znatno manji u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni
posebni prostori i oprema.
Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim
pretpostavkama u
odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i razvoj. Odnos
između genotipa i egzogenih
utjecaja u različitim je razdobljima razvoja različit i pokazuje
zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u
obzir.
Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu
izvedbenih, ali ne i
operativnih programa.
Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost iz
jednoga do dva
pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom vremenskom mogućnošću
ponavljanja.
U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće, želje
polaznika.
Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa treba
biti u omjeru 1:1:1.
Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i
zdravstvene kulture ako se u
jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.
Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne
sposobnosti.
Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika
energetska sastavnica, koja
će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina svakoga pojedinog učenika.
To ujedno znači da treba
izabrati one aktivnosti, koje će se moći potpuno provesti s obzirom na
materijalne mogućnosti škole.
Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim
opterećenjem treba ponuditi
aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od štetnih i
statičkih utjecaja rada, kao i do
pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U izboru aktivnosti dati prednost
športskim igrama i drugim
sadržajima koje će učenici moći usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem
osposobljavanja za cjeloživotno
bavljenje športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik,
ples, odbojka i drugo).
Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama,
mogu ostvarivati program
tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu praktične nastave.
Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima
smanjena je nastava
tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u osnovnom programu te
učenicima treba ponuditi
program izborne nastave s još jednim satom tjedno.
Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim
sadržajima u odnosu na druge
predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni čimbenik u planiranju,
programiranju i realizaciji
programa u funkciji rasterećenja učenika te preporučujemo sljedeće:
· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji
je svojevrsni "meni" vršiti
odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno mogu ostvariti u školi,
poštujući potrebe učenika u svakoj
pojedinoj školi vezane za vrstu zanimanja.
· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one
koje se realno mogu ostvariti s učenicima različitih interesa i mogućnosti.
· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih
priopćenja i utjecaja na transformacijske procese, osobito na funkcionalne
sposobnosti.
· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke
organizacijske oblike rada i
odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.
· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju,
distribuciji i kontroli volumena
opterećenja na satu.
· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i
pomagala.
· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku»
Ministarstva prosvjete i
športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli nesporazumi pri ocjenjivanju
i time psihičko opterećenje
učenika, treba uvažavati osobne mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu
s tim osobni mogući
napredak.
· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu, zbog
bioloških različitosti
spolova i programskih sadržaja.
· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane
udaljene od škole više
od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi način organizirati.
· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te
između samih učenika.
B – STRUČNO-TEORIJSKI DIO PROGRAMA
6. 2. Nastavni predmet: TEHNOLOGIJA ZANIMANJA
Razred 1., 2. i 3.
Cilj programa:
Stjecanje znanja, vještina i navika koje će omogućiti učeniku da nakon
završetka obrazovanja, uz
minimalno vrijeme uvođenja u rad, obavlja poslove i radne zadatke iz
djelokruga svog zanimanja.
Zadaci programa:
Usvajanje onih znanja iz kemije i fizike koja su potrebna ličiocu.
Upoznavanje s ličilačkim
alatom i priborom. Naučiti osnovne karakteristike pojedinih podloga te
usvojiti znanja o ličilačkim
materijalima i njihovim osnovnim sastojcima. Omogućiti učeniku upoznavanje s
osnovama ličilačke tehnike
kao i s alatima i priborom. Učenik stječe znanja o podlogama i materijalima.
Naučiti ispravne postupke pri
izvođenju radova na pojedinim podlogama. Upoznati sastav i svojstva gotovih
tvorničkih boja. Usvojiti
znanja o metodama rada u saniranju oštećene podloge kao i zaštite podloge u
posebnim uvjetima.
Upoznavanje učenika s osnovama organizacije radova. Naučiti učenika
prepoznati podloge izložene
štetnim faktorima te načine njihova uklanjanja. Naučiti načine završnog
lakiranja na pojedinim podlogama.
Usvojiti znanja o zaštitnim ličenjima podloga u posebnim uvjetima. Upoznati
učenika s organizacijom
radova, normativima i kalkulacijom.
Sadržaj programa:
Osnove ličilačkih tehnika
Svladati osnovne pojmove o sastavu tvari
Steći osnovna znanja iz kemije potrebna ličiocu
Steći osnovna znanja iz fizike potrebna ličiocu
Sastav bojene tvari
A/ Osnove kemije za ličioca
a/ Anorganski i organski spojevi
b/ Kemijske reakcije
c/ Oksidi, lužine, kiseline
d/ Neutralizacija
e/ Soli i sapuni
f/ Spojevi ugljika
B/ Osnove fizike za ličioca
a/ Fizikalne veličine
b/ Otapanje, masa i stanja tvari
c/ Stupnjevi tekućeg stanja
d/ Sile povezanosti tvari: tvrdoća i elasticitet
e/ Snaga priljubljivanja tvari
f/ Vlaga u zraku, difuzija, osmoza
C/ Osnovni pojmovi zaštite
Ličilački alati i pribor
Upoznati alate, pribor, strojeve i uređaje karakteristične za ličilačku
struku
Poznavanje vrste materijala i vlakana u građi kistova, četki i ličilačkih
valjaka
Upoznati način rada nisko-tlačne prskalice
Spoznati princip rada visokotlačnih prskalica
Uvid u moguće opasnosti pri radu s takvim strojevima
Upoznati specifične alate i pribore za dekorativna obojenja.
Uvid u mogućnosti uporabe niza priručnih sredstava pri dekorativnim
obojenjima.
Upoznati način prenošenja željenog natpisa ili slike s pomoću šablone
Upoznati vrste pomoćnih alata u ličilačkoj struci
Poznavanje alata i strojeva za skidanje starih naliča, nečistoće i hrđe te
njihova primjena
Uvid u vrste i način uporabe pojedinih vrsta brusnih papira s obzirom na
vrstu brušenja (suho, vodeno
grubo, fino...)
Poznavanje specijalnih priručnih alata za fina dekorativna brušenja
A/ Ličilački alati
Kistovi i četke - Valjci za ličenje - Lopatice
Prskalice
a/ Nisko-tlačne prskalice: fiksirka, aero-sol prskalica - raspršivač
b/ Visokotlačne prskalice
Dijelovi visokotlačne prskalice:
kompresor, pištolj - spremnik za boju
B/ Alati za dekorativna obojenja:
1/ Alati za tapkanje boje
2/ Valjci za dekoracije
3/Alati za izradu dekorativnih linija
4/ Alati za imitacije
5/ Dodatni pribor
C/ Šablone:
D/ Alati za dekorativno i umjetničko slikanje
E/ Pismoslikarski alati
F/ Alati za izradu pozlate
G/ Pomoćni ličilački alati
Lopatice
Plamenjače
Strojevi za pjeskarenje
Brusni papiri
Strojevi za brušenje
Alati za dekorativna brušenja
H/ Radne naprave:
ljestve, skele, nogari i stalci
Podloge
Spoznati osnovne karakteristike određene podloge kao nosioca završnog naliča
Uočiti razliku između određenih vrsta mineralnih podloga
Spoznati razliku između pojedinih vrsta drvenih podloga
Upoznati razliku i karakteristike različitih metalnih podloga
PODLOGE
a) Mineralne podloge
Prirodni kamen i vrste kamena
Umjetne mineralne podloge
Vrste ožbukanih podloga
Vrste betonskih podloga
b) Drvene podloge
Bitne karakteristike
Podloge od mekog, tvrdog i ukočenog drva
c) Metalne podloge
Željezo, čelik, bakar, plemeniti metali, legure
Ostale metalne podloge
Ličilački materijali Spoznati osnovne ličilačke materijale i njihova
svojstva
Upoznati podrijetlo pojedinih vrsta pigmenata
Uočiti podjelu pojedinih pigmenata prema kvaliteti i vrsti obojenosti
Upoznati materijale koji povezuju pigmente u boju i imaju filmotvornu
funkciju
Upoznati pomoćne ličilačke materijale
Uočiti razliku između osnovnih vezivnih i pomoćnih materijala
Upućivanje u ulogu pomoćnih materijala
LIČILAČKI MATERIJALI
Podjela ličilačkih materijala:
Podrijetlo, tehnološke oznake i tehnička svojstva
A/ Pigmenti
Bijeli pigmenti:
Crni pigmenti
Crveni pigmenti
Žuti pigmenti
Zeleni pigmenti
Plavi pigmenti
Smeđi pigmenti
B/ Ličilačka veziva
- vodena veziva
- uljana veziva
- lakovna veziva
- disperna veziva
C/ Pomoćni ličilački materijali
- otapala
- sikativi
- omekšivači
- emulgatori
- konzervansi
- fiksitivi
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 (105)
Sadržaj programa:
Tehnologija izvođenja radova
Uvid u način primjene pojedinih tehnološki postupaka u ličilačkim radovima
Spoznati tehnološke postupke pri uporabi pojedinih materijala
Uočiti važnost pripremnih radova
Upoznati bitne karakteristike i postupke pri radu na različitim podlogama i
sličnim materijalima
Uočiti važnost pravilno izvedenih radnji i njihov redoslijed
Uočiti važnost određenih tehnoloških postupaka
Usvojiti njihov redoslijed
Upoznati fizikalne i kemijske postupke u pojedinim fazama rada
Spoznati važnost zaštitnih radova u sprečavanju korozije
A/ Uvjeti za izvođenje ličilačkih radova
Priprema radnog mjesta i rad u nastanjenim prostorima
B/ Radovi na mineralnim podlogama
Mase za zaglađivanje i njihova primjena.
Nanošenje i funkcije među slojevima naliča
Disperzne boje i njihova upotreba na mineralnim podlogama
- starim vapnenim žbukama
- novim vapnenim žbukama
- vapneno-cementnim žbukama
- različitim vrstama umjetnih mineralnih podloga
C/ Radovi na drvenim podlogama
Vrste materijala i njihova upotreba s obzirom na vrstu drveta
D/ Radovi na metalnim podlogama
1. Skidanje nečistoće i hrđe i postupci
2. Uporaba kemijskih preparata za skidanje hrđe
3. Temeljenje temeljnim premazima i razlog temeljenja
4. Primjena boja i lakova za završne premaze
5. Uporaba i vrsta kitova za zaglađivanje, emajliranje emajl lakom i
tehnološki postupci pri radu
6. Zaštita različitih vrsta metala: pocinčanih limova, aluminijskih limova,
bakrenih limova
Ličilački materijali
Upoznati materijalni sastav gotovih boja i način njihove proizvodnje
Uočiti razlike u vrsti veziva
Spoznati razliku u kvaliteti materijala s obzirom na količinu
Spoznati upotrebne razlike s obzirom na vrstu veziva
Uočiti specifičnosti materijala s obzirom na sastav
Gotove boje
Sastav boja
Podjela i proizvodnja
A/ Vodene boje:
vapnene boje, silikatne boje, cementne boje, tutkalne boje, kazeinske boje
B/ Uljane boje
Podjela: posne, polumasne, masne, punomasne
C/ Lakovne boje
Sastav i uporaba:
- lakovi na bazi prirodnih smola
- lakovi na bazi umjetnih smola
- celulozni lakovi i nitro lakovi
- klor
- kaučuk i asfaltni lakovi
D/ Disperzne boje
sastav i uporaba:
- suspenzije
- emulzije
E/ Temeljne boje za:
- drvene podloge
- metalne podloge
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 4 (128)
Sadržaj programa:
Tehnologija izvođenja radova
Upoznati tehnologiju sprečavanja štetnih materijala u podlozi da utječu na
oštećenje završnog naliča
Spoznati važnost izolacijskih radova kao preventive za očuvanje završnog
naliča
Uočiti važnost i tehnološku opravdanost primjene pojedinih materijala na
određenim podlogama
Upoznati razlog završnog dekorativnog obojenja
Uočiti razloge posebnih zaštitnih ličilačkih radova
Upoznati posebne dekorativno -zaštitne elemente kao zamjenu za naliča
A/ Neutralizacija:
- cementnih žbuka i betona
- neugašenih čestica vapna u žbuci
- topivih soli u opeci i žbuci
- salitre
- katranske mrlje
B/ Izolacija:
- vodom promočenih površina
- katrana iz dimnjaka i dimovoda
- mrlja od ogrjevnog plina i nikotina
C/ Unutrašnje i vanjsko obojenje ožbukanih podloga
Tehnika u primjeni fasadnih boja, ličenje betona
D/ Završno lakiranje drvenih podloga
E/ Završno lakiranje metalnih podloga
F/ Zaštitna ličenja u posebnim uvjetima: obloge kotlova i pogonski strojevi
G/ Tapete
povijest tapeta kao ukrasnog elementa, krojenje, primjena i način pripreme
podloge za učvršćivanje
Ličilački materijali
Upoznati različite vrste materijala i pomoćnih materijala koji se
upotrebljavaju u specifičnim uvjetima
Upoznati pomoćne materijale i njihovu tehnološku primjenu
A/ Kiseline i lužine za neutralizaciju i čišćenje
B/ Boje otporne na djelovanje lužina
C/ Specijalni lakovi za radove u posebnim uvjetima otporni na toplinu
Ljepila na bazi disperzija
Specijalna dvokomponentna ljepila
Poliester i njegova primjena
Organizacija i tehnički propisi
Upućivanje u tehničke propise i upoznavanje uvjeta za zaprimanje i izvođenje
ličilačkih radova
A/ Ugovor, osiguranje, jamstvo, poslovni rizik
B/ Organizacija
Organizacijska priprema radilišta
Analiza dokumentacije
C/ Normativi
Normativi i propisi o uskladištenju materijala
Normativ utroška radnog vremena i materijala
Izmjena ugovorenih cijena i utvrđivanje cijene naknadnih radova
D/ Kalkulacija
Opis radova, cijena, porezi
Metodičke napomene:
Metode koje se koriste u izlaganju sadržaja su verbalne, opisivanjem i
objašnjavanjem
pojmova i procesa kombiniraju se s demonstracijom koja se izvodi u manjim
grupama. Demonstracija se
izvodi na modelima, a praćena je s vizualnim materijalom (videoprojekcija) i
crtežom.
Obveze učenika:
Učenik bilježi predavanja, izrađuje domaće zadatke i radi vježbe.
Literatura:
Oštrek: Tehnologija ličilačke struke
Ivo Fressl: Slikarska tehnologija, Zagreb 1966.
Marković: Ličilački materijali
Tehnički uvjeti za soboslikarsko ličilačke radove, 1970.
6.3. Nastavni predmet: CRTANJE S OSNOVAMA OBOJENJA
Razred 1., 2. i 3.
Cilj programa:
Osposobiti učenika za samostalnu izradu jednostavne likovne
cjeline/kompozicije od
početne ideje do konačne realizacije.
Zadaci programa:
Kratko upoznavanje učenika s poviješću likovnog izražavanja. Naučiti
osmisliti i izvesti
jednostavne crteže. Upoznati se s bojama, njihovim djelovanjem i
mogućnostima njihova miješanja i
kombiniranja. Razvijanje točnosti i pedantnosti u radu kao i odnosa prema
lijepom. Razvijanje estetskog
odnosa prema okolini i razvijanje samostalnosti i preciznosti u radu.
Izvježbati postupak uvećanja
jednostavnih ukrasnih crteža. Upoznati osnove prikaza u perspektivi i rada s
bojom na tradicionalni način
i na kompjutoru. Naučiti stvarati kombinacije obojenih cjelina te
osjetljivost za njihovo estetsko djelovanje.
Upoznati se s mogućnostima koje daje računalo u izradi jednostavnih
prijedloga za obojenje.
Razred: PRVI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
Upoznati učenika s osnovnim značajkama povijesnih stilskih razdoblja.
Upoznati osnovne alate i pomagala za likovno izražavanje.
A/ KRATKI POVIJESNI PREGLED LIKOVNOG IZRAŽAVANJA
Jednostavniji slikovni prikazi elemenata i oblika u prostoru.
B/ MATERIJALNI UVJETI ZA LIKOVNO IZRAŽAVANJE
Vježbe variranja različitih likovnih oblika s pomoću različitih pomagala
OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI
Naučiti osnove likovne abecede.
Spoznati mogućnosti oblikovanja spajanjem jednostavnih elemenata u složenije
sklopove.
Naučiti osnovne činjenice o prirodi i karakteristikama boja.
Uočiti vezu svjetlosti i obojenja.
Spoznati razliku između vizualnog i mehaničkog miješanja boja.
A/ OSNOVNI LIKOVNI ELEMENTI: LINIJA, PLOHA, OBLIK, POVRŠINA, BOJA.
Kombiniranje različitih likovnih elemenata. Izrada linijskih crteža, skica i
krokija.
Karakterizacija plohe i površine toniranjem.
Karakterizacija površine simulacijom teksture.
B/ PRIRODA BOJA I OBOJENJA
Komponiranje obojenim plohama.
FIZIKALNO ODREĐENJE BOJE
Prikazi dvodimenzionalnih oblika modelacijom boje. Modulacija bojom.
BOJA KAO SREDSTVO ZA OBOJENJE
Prikazi trodimenzionalnih predmeta modulacijom boje.
Razred: DRUGI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (35)
Sadržaj programa:
OSNOVE KOMPOZICIJE
Uočiti mogućnosti kombiniranja jednostavnijih elemenata u organizirane
cjeline.
OSNOVNA NAČELA KOMPONIRANJA: KONTRAST, RITAM, RAVNOTEŽA, HARMONIJA
Izrada likovne kompozicije po načelima komponiranja. Izvođenje vježbi po
načelima uspoređivanja i
viziranja različitih veličina i oblika likovnih elemenata.
Izrada natpisa i jednostavnijih logotipa.
UVEĆAVANJE CRTEŽA
Spoznati tehničke mogućnosti u prilagođavanju i dimenzioniranje veličina.
UVEĆAVANJE I UMANJIVANJE CRTEŽA S POMOĆU MREŽE.
Izrada konstrukcijskih vježbi jednostavnijih stiliziranih oblika. Izrada
ornamentalnih uzoraka i slova.
PERSPEKTIVA
Spoznati tehničke i konstruktivne moćnosti u prikazu trodimenzionalnog
prostora.
PERSPEKTIVA: LINEARNA PERSPEKTIVA, ZRAČNA PERSPEKTIVA
Konstruiranje skica za perspektivni prikaz prostora. Kompjutorska izrada
trodimenzionalnih simulacija
prostora.
BOJA
Naučiti razlikovati svjetlosne i funkcionalne karakteristike. Naučiti
razliku između tona i nijanse boja.
PODJELA BOJA: TONSKE VRIJEDNOSTI OSNOVNE I MIJEŠANE BOJE
TOPLE I HLADNE BOJE TERCIJARNE BOJE
Izrada tonskih skica.
Vježbe i prijedlozi za obojenje interijera i eksterijera.
Prikazi obojenja tipiziranih prostora.
Izrada kartica boja po određenom uzorku.
Razred: TREĆI
Tjedni (ukupni) fond sati: 1 (32)
Sadržaj programa:
BOJA
Uočiti svjetlosne karakteristike oprečnih i suprotstavljenih boja.
Spoznati važnost boje u svakodnevnom životu te njezinu funkcionalnu i
upotrebnu vrijednost
A/ KONTRASTI BOJA:
1. TOPLO-HLADNI KONTRAST
Izrada tabličnih prikaza toplo-hladnih boja.
2. KOMPLEMENTARNI KONTRAST
Izrada vježbi s naglašenim kontrastnim karakteristikama.
3. SIMULTANI KONTRAST
Prikazi prostora u različitim kontrastnim obojenjima.
B/ PSIHOLOŠKO I FIZIOLOŠKO DJELOVANJE BOJA
Prikazi realnih prostora u obliku skice.
1. TOPLE I HLADNE BOJE
2. ILUZIJA PRI OBOJENJU
Izrada idejnih skica predmeta i prostora s obzirom na njihovu funkciju.
RAD NA RAČUNALU
Upoznati učenika s mogućnostima crtanja u računalu
Upoznati učenika s mogućnostima izvedbe prijedloga obojenja s pomoću
računala
OSNOVE CRTANJA NA RAČUNALU
OSNOVE OBOJENJA NA RAČUNALU
Metodičke napomene:
Najvećim dijelom primjenjuje se praktična metoda uz uvod koji se sastoji od
kratkog
opisa/objašnjenja uz demonstraciju s pomoću primjera, crteža te projekcija
određenog i primjerenog
materijala. U vježbama, ponavljanjem i oponašanjem stječe se psiho motorička
sposobnost kao i
senzibilitet učenika.
Obveze učenika:
Učenik mora imati potreban materijal za izvođenje zadataka. Zadatke mora
izvoditi u
određenom vremenu te na način koji uključuje pedantnost, preciznost i
marljivost.
Literatura:
D. Šela: Crtanje, pismo, boje i djelovanje boja
M. Pejić: Uvod u likovne umjetnosti
E. R. Tanay: Valovi boja, priručnik za likovnu kulturu
Priručnik za kompjutorski program Corel /Ilustrator/
6. 4. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI
Razred: 1. , 2. , 3.
Cilj programa:
Nastava matematike omogućuje da učenici usvoje osnovno matematičko znanje
potrebno za razumijevanje
pojava i zakonitosti u prirodi i društvu te ih osposobljava za primjenu
znanja iz života i u praktičnoj primjeni
u struci.
Zadaci programa:
- da učenici stječu znanja potrebna za razumijevanje kvantitativnih odnosa i
zakonitosti
u raznim pojavama u prirodi, društvu i praktičnom životu
- da učenici dobiju matematička znanja koja su nužna za uključivanje u rad i
praćenje
tehnološkog razvoja struke
- da učenici razvijaju logično mišljenje, sposobnosti za pravilno
rasuđivanje i
zaključivanje, te sposobnost preciznog formuliranja pojmova
- da se u učenika razvija preciznost i konciznost u izražavanju, te
urednost, upornost i
sistematičnost u radu
- da učenici stječu znanja potrebna za planiranje i praćenje poslovnih
rezultata
- da učenici steknu vještinu samostalnog računanja prema danim uputama.
Pregled nastavnih područja s vremenskim rasporedom
Razred; PRVI
Sadržaj programa:
1. Prirodni brojevi
Usvojiti pojam skupa N, kriterije i svojstva djeljivosti, određivanje
najvećeg zajedničkog djelitelja i
najmanjeg zajedničkog višekratnika.
Skup N, svojstva
Računske operacije i svojstva
Pojam djeljivosti
Najveći zajednički djelitelj
Najmanji zajednički višekratnik
2. Cijeli brojevi
Usvojiti pojam skupa Z, računanje s predznacima, računanje sa zagradama.
Skup Z, svojstva
Računske operacije i svojstva
Računanje sa zagradama
3. Racionalni brojevi
Usvojiti pojam skupa Q, računanje s razlomcima.
Znati decimalni zapis racionalnog broja, računati s decimalnim brojevima uz
uporabu kalkulatora.
Skup Q, svojstva
Računske operacije i svojstva
Decimalni zapis rac. broja
Računanje s decimalnim brojevima
Smještanje rac. brojeva na pravac
4. Linearne jednadžbe i nejednadžbe
Naučiti rješavati linearne jednadžbe i nejednadžbe.
Znati iz formule izračunati jednu nepoznatu veličinu ako su zadane ostale.
Linearne jednadžbe s jednom nepoznanicom
Linearne nejednadžbe s jednom nepoznanicom
Problem s jednom nepoznanicom
Linearni sustavi s dvije nepoznanice
5. Planimetrija
Razlikovati geometrijske likove i znati izračunati opseg i površinu lika
koristeći formule za opseg i
površinu trokuta, kruga, kvadrata i pravokutnika.
Ovladati mjernim jedinicama za duljinu i površinu.
Trokut, vrste trokuta
Površina i opseg trokuta
Krug i kružnica
Četverokut
Opseg i površina četverokuta
6. Potencije i polinomi
Usvojiti pojmove: potencija, baza, eksponent
Naučiti računske operacije s potencijama
Usvojiti pojam polinoma
Naučiti računske operacije s polinomima
Naučiti kvadrirati zbroj i razliku
Znati primijeniti formulu za razliku kvadrata
Usvojiti pojam algebarskog razlomka
Znati riješiti jednostavnije primjere računanja s algebarskim razlomcima
Pojam potencije s cijelim eksponentom
Operacije s potencijama
Pojam polinoma
Računske operacije s polinomima
Kvadrat binoma
Razlika kvadrata
Rastavljanje na faktore
Algebarski razlomci
7. Realni brojevi
Shvatiti pojam irac. broja i ukupnost realnih brojeva
Usvojiti smještaj realnih brojeva na pravac
Svladati računske operacije s drugim korijenom
Znati zaokružiti dec. broj na željeni broj decimala
Snalaziti se u koord. sustavu na pravcu i u ravnini
Usvojiti formule za udaljenost točaka u ravnini i za polovište dužine
Drugi korijen
Pojam iracionalnih brojeva
Skup R
Koordinatni sustav na pravcu
Računske operacije s drugim korijenom
Racionalizacija nazivnika
Koordinatni sustav u ravnini
Udaljenost točaka u ravnini
Polovište dužine
8. Graf linearne funkcije
Znati nacrtati graf linearne funkcije
Razlikovati rastuće i padajuće linearne funkcije
Problem s jednom nepoznanicom moći grafički predočiti
Graf linearne funkcije
Rastuće i padajuće linearne funkcije
Nul točke
Grafičko rješavanje sustava linearnih jednadžbi
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
1. Skup kompleksnih brojeva
Shvatiti potrebu proširivanja skupa R
Razlikovati drugi korijen pozitivnog i negativnog broja
Znati osnovne računske operacije s kompleksnim brojevima
Razumjeti pojam apsolutne vrijednosti kompleksnog broja
Kvadr. jednadžba x = -1
Skup C, svojstva
Računske operacije
Apsolutna vrijednost kompleksnog broja
2. Kvadratna jednadžba
Znati riješiti jednostavne kvadratne jednadžbe
Razlikovati prirodu rješenja kvadratne jednadžbe ovisno o diskriminanti
Nepotpuna kvadratna jednadžba
Rješenja kvadratne jednadžbe ax +bx+c=o
Diskriminanta kvadratne jednadžbe
3. Mjerne jedinice
Znati računati s pomoću kalkulatora i razumjeti eksponencijalan zapis broja
Uspješno koristiti odgovarajuće mjerne jedinice i s pomoću tabela
pretvarati, razumjeti i koristiti mjerne
jedinice koje nisu često u upotrebi
Potencije baze 10
Eksponencijalni zapis realnog broja
Preračunavanje mjera (prefiksi i značenja)
Metrički sustav mjera (mjere za duljinu, površinu, volumen i masu)
Osnovne jedinice angloameričkog sustava mjera i tabelice za pretvorbu
Mjere za vrijeme
4. Poliedri i rotacijska tijela
Razlikovati geometrijska tijela
Razumjeti pojam oplošja i volumena
Znati izračunati oplošje i volumen tijela prema formulama
Znati koristiti pojmove oplošja i volumena u praktičnim problemima iz struke
(računanje potrebnog
materijala, itd.)
Kocka
Kvadar
Prizme
Piramide
Valjak
Stožac
Kugla
Razred: TREĆI
Nastavna cjelina
Očekivani rezultati (znanja i umijeća)
Nastavni sadržaji
1. Proporcionalnost i primjene
Znati izračunati nepoznati član razmjera
S pomoću pravila trojnog znati riješiti praktične probleme (npr. tečajna
lista , potreban broj sati ili radnika
za određeni posao itd.)
S pomoću aritmetičke sredine znati izračunati prosječne vrijednosti (npr.
očekivani promet na temelju
proteklog razdoblja, prosječnu potrošnju na temelju podataka iz prijašnjih
razdoblja itd.)
Račun diobe uz jednostavan postupak omogućava podjelu određenih sredstava
ili vremena prema
unaprijed određenim kriterijima na potreban broj dijelova
S pomoću računa smjese znati odrediti omjere miješanja da bismo dobili
željeno svojstvo smjese
Omjeri i razmjeri
Upravo i obrnuto razmjerne veličine
Grafički prikaz upravo i obrnuto razmjernih veličina
Aritmetička sredina
Pravilo trojno - jednostavno i složeno
Račun diobe - jednostavan i složeni
Račun smjese - jednostavan i složeni
2. Postotni, promilni i kamatni račun
Razumjeti pojam postotka
Znati izračunati postotak s pomoću kalkulatora bez obzira na osnovnu
vrijednost
Prepoznati i razlikovati postotni račun više i niže 100
Znati izračunati mjesečnu obvezu PDV-a
Znati ispravno koristiti formule za promilni i kamatni račun
Pojam postotka
Osnovni postotni račun
Postotni račun više 100
Postotni račun niže 100
Primjena na obračun PDV-a
Promilni račun
Jednostavni kamatni račun
3. Izračunavanje plaće
Znati razliku između bruto i neto plaće
S pomoću tablica znati izračunavati neoporezivi dio plaće
S pomoću formulara i formula znati napraviti isplatnu listu
Osnovni pojmovi vezani uz plaću (bruto i neto plaća, doprinosi, porez,
prirez)
Doprinosi iz plaće i na plaću
Neoporezivi dio plaće
Porezna osnovica
Porezne stope
Tablica prireza po gradovima
Neto plaća
4. Kalkulacija cijene
Treba znati izračunati svaki element kalkulacije
Znati napraviti promjene cijena, popuste s odgovarajućim promjenama
kalkulacije
Osnovni pojmovi vezani uz cijenu (nabavna cijena, rabat, marža, porez – PDV,
prodajna cijena)
Porez, povrat poreza
Izrada kalkulacije
Literatura:
Za prvi razred:
Boško Jagodić, Milivoj Miliša, Udžbenik za prvi razred industrijskih i
obrtničkih škola,
Birotehnika, Zagreb
Sanja Varošanec, Udžbenik i zbirka zadataka za prvi razred trogodišnjih
strukovnih
škola, Element, Zagreb
Za drugi razred:
Ivan Mrkonjić, Josip Ujević, Udžbenik i zbirka zadataka za drugi razred
industrijskih i
obrtničkih škola, Birotehnika, Zagreb (poglavlja 1, 2, 7 i 8.1)
Za treći razred:
Najveći dio gradiva moguće je koristiti se vježbenicom:
Vesna Erceg: Metode gospodarskog računa,vježbenica za srednje škole,
Element, Zagreb
Ne postoji adekvatan udžbenik za drugi i treći razred ovog programa. Moguće
je koristiti dijelove i
nekih drugih udžbenika matematike, te članke i tabice računovodstvenih
časopisa npr. RRIF ili RIF.
Obveze učenika:
U drugom i trećem razredu u sklopu predmeta matematika u struci učenici bi
trebali
samostalno izraditi seminarske radove. Npr. u drugom razredu napraviti
troškovnik uređenja poslovnog
prostora ako su dane dimenzije prostora i potreban materijal po mjernim
jedinicama, te cijena rada po
jedinici vremena, tumačenje rezultata poslovanja prikazanih grafički itd.
U trećem razredu teme seminara mogu biti: isplatna lista za 3 radnika s
različitim bruto
plaćama, različitim mjestima stanovanja i različitim poreznim olakšicama,
obračun PDV-a za određeno
razdoblje uzimajući u obzir naplaćeno i plaćeno, izrada kalkulacije na
temelju nabavnih cijena i zadane
marže i rabata ili izrada kalkulacije na temelju zadane prodajne cijene i
zadane nabavne cijene itd.
6.5. Nastavni predmet: RAČUNALSTVO
Razred 1.
Cilj programa:
Učenika naučiti osnovne pojmove informacijske tehnologije te ga osposobiti
za: samostalno pisanje i
obradu teksta, crtanje na računalu i korištenje Interneta.
Zadaci programa:
Usvojiti podatke o elektroničkim računalima, njihovoj povijesti, građi i
primjeni u struci. Naučiti učenike da
se samostalno služe računalom u izradi dokumenata, tablica, crtanja na
računalu i korištenju Interneta.
Znanje stečeno u ovom predmetu učenici će primjenjivati pri izradi
praktičnih zadataka u sklopu drugih
predmeta, posebno u predmetima struke.
Razred: PRVI
Sadržaj programa:
POVIJESNI RAZVOJ RAČUNALA I UPOTREBA RAČUNALA
Znati nabrojiti generacije računala i njihove karakteristike. Znati područja
u kojima se sve računala
primjenjuju.
1. generacije računala
2. područja primjene računala
GRAĐA RAČUNALA
Usvojiti pojmove hardware i software. Znati nabrojiti osnovne dijelove
računala, njihovu funkciju i vrste.
1. hardware i software
2. osnovni dijelovi računala
OPERACIJSKI SUSTAV WINDOWS
Znati ulogu operacijskog sustava na računalu. Znati otvoriti željeni program
i osnovne operacije s
prozorom. Znati spremiti, otvoriti i preimenovati datoteku te naći neku
datoteku na disku.
1. radno područje Windows
2. prozor
3. Windows Explorer
PROGRAM ZA OBRADU TEKSTA WORD
Znati upisati zadani tekst, odabrati željenu veličinu i izgled slova,
spremiti i otvoriti željeni tekst te ga
ispisati na papir. Na postojećem tekstu znati ispraviti pogreške i
promijeniti dijelove teksta. Znati unijeti
neki objekt u tekst. Znati formirati tablicu i u nju upisati podatke.
1. prozor u Wordu
2. traka s izbornicima
3. standardna traka s alatima
4. traka s alatima za oblikovanje
PROGRAM ZA CRTANJE CORELDRAW
Usvojiti osnovne pojmove crtaćeg programa. Znati koristiti osnovne alate za
crtanje i ispune objekata
bojom. Svladati rukovanje s objektima. Naučiti osnovne naredbe i efekte za
rad s tekstom.
1. radno područje CorelDrawa
2. traka s alatima
3. traka s izbornicima
INTERNET
Znati naći željeni sadržaj na Internetu s pomoću pretraživača. Znati poslati
i pročitati elektroničku poštu.
1. osnove rada s www.
2. osnove rada s e - mailom
Metodičke napomene:
Predviđeni sadržaje treba izvoditi do 30 % sati u teoretskom obliku (osnovne
upute za rad na računalima
i o primjeni programa korištenih u realizaciji nastave), a ostatak u obliku
vježbi s pola odjela u
specijaliziranoj informatičkoj učionici koja je opremljena umreženim
računalima na kojima je instaliran
potreban softver i omogućen pristup Internetu.
Navedene sadržaje valja razraditi tako da se tijekom izvođenja programa
stavi naglasak na konkretne
primjere iz prakse vezane uz pojedino zanimanje (npr. pisanje dopisa,
predračuna, izračunavanje PDV-a
na cijenu usluge i sl.).
Obveze učenika:
Od učenika treba zahtijevati temeljitu pripravu prigodom rješavanja zadaće,
da bi se vrijeme raspoloživo
za neposredan rad na računalu koristilo efikasno i ekonomično. Pisanje
teksta programa moguće je tek
nakon potpunog razumijevanja postupka rješavanja postavljene zadaće.
Redovito pohađanje nastave.
Savjesno korištenje računalne opreme tijekom viježbi.
LITERATURA:
Nenad Miljaš: P. C. škola – CorelDraw, izdavač: Pro Mil
Rajić Krešimir: Računalstvo 1
Vodič kroz Internet (10 minuta do uspjeha), izdavač: Miš
C - IZBORNI DIO PROGRAMA
6. 6. Nastavni predmet: TJELESNA I ZDRAVSTVENA KULTURA
(izborna nastava)
Razred 1., 2. i 3.
CILJ:
Razvijanje zdravstvene kulture učenika radi čuvanja i unapređivanja
vlastitog zdravlja i zdravlja
okoline; podmirenje biopsihosocijalnih potreba za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanje čovjekovih
potreba kojima se povećavaju stvaralačke sposobnosti u suvremenim uvjetima
života i rada.
ZADACI:
Nastaviti s utjecajem vježbanja na razvoj morgološkog statusa učenica, a
posebno na proporcionalan
razvoj mišićnog i potkožnog masnog tkiva, utjecati na jakost i gibljivost
karličnog pojasa i na snagu leđnih
mišića, razvijati aerobne sposobnosti učenica (grudi i dijafragmalno
disanje), privikavati učenice na
adekvatno vježbanje i za vrijeme mjesečnih ciklusa, upoznati učenike sa
zakonitostima rasta i razvoja,
utjecati na razvoj mišićnih skupina relevantnih za biološku funkciju žene,
utjecati na sadržajnije korištenje
slobodnog vremena učenika, prihvatiti vježbanje kao prevenciju protiv pojave
adipoznosti (celulita)…
Razred: PRVI
Sadržaj programa:
Upozoriti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti na
nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Vježbama za zagrijavanje i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma, poboljšati rad
kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase
tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno masno, a povećati mišićno
tkivo, utjecati na jačanje,
istezanje i labavljenje mišića, na fleksibilnost i povećanje pokretljivosti
zglobova, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage;
pozitivan utjecaj vježbanja na cjelokupnu
ličnost.
U igrama: pobuđivanje natjecateljskog duha, poštovanje pravila igre,
sportsko priznanje poraza i radovanje
pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobika
- Igre
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opće i radne sposobnosti organizma, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog tkiva: smanjiti
potkožno, masno tkivo i povećati
mišićno, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava,
pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 8 min.
- Tehnika visokog starta
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića,
razvoj eksplozivne snage,
koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok uvis prekoračnom tehnikom (škare)
Bacanja
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja bacanja, stjecanje znanja iz atletike,
razvoj koordinacije i skladnosti
pokreta.
- Bacanje (kugle) O´Brienovom leđnom tehnikom
Preskoci
Usvojiti pravilnu tehniku izvođenja elementa, steći znanja, vještine i
sposobnosti, jačati skeletnu
muskulaturu, razvijati eksplozivnu snagu (odraz s daske), koordinaciju rada
ruku i nogu, veznu spretnost;
pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Naskok zgrčno na šved. sanduk, saskok uvinućem
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanje
znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi, premeti); razvoj discipline, upornosti i
ustrajnosti učenika, pobuđivanje
zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno
pomaganje (asistiranje),
izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed do upora klečećeg zanožno
- Kolut nazad do upora sjedećeg raznožno
- Stav na rukama
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance
- Tri povezana premeta strance
- Vježba na parteru
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
- Dječji poskoci prema naprijed i nazad
- Škarice naprijed - nazad
- Mačji skok
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu), zatomljivanje
negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu).
- Polka
- Kolo Staro sito i korito
- Kolo Kruške, jabuke, šljive
- Dvokorak
Borilačke strukture
Usvojiti znanja, vještine i sposobnosti branjenja od napadača, usvajanje
pravilne tehnike obaranja i
njezinu praktičnu primjenu, razvoj motivacije za borilačke sportove,
pobuđivanje zadovoljstva i veselja,
hrabrosti.
- Samoobrana od čupanja za kosu
- Samoobrana od gušenja objema rukama
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju
(u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti
na nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma, za ostale dijelove
sata, poboljšati rad kardiovaskularnog, respiratornog i živčanog sustava,
utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva, smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno
tkivo, utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje
pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova,
jačati skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije,
pokretljivosti, snage; pozitivan utjecaj vježbanja
na cjelokupnu ličnost.
Na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje natjecateljskog duha,
poštovanje pravila, sportsko
priznanje poraza i radovanje pobjedi.
Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobika
- Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
veselje, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika Podići opću i radnu sposobnost organizma, jačati skeletnu
muskulaturu, utjecati na
proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva:
smanjiti potkožno masno, a
povećati mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad
kardiovaskularnog, respiratornog i
živčanog sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, razvoj statične i
eksplozivne snage pri niskom
startu.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 10 min.
- Tehnika niskog starta
Skokovi Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skokova, stjecanje znanja,
vještina i sposobnosti iz područja
atletike, utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa.
- Skok udalj s mjesta
- Skok uvis opkoračnom tehnikom (stradle)
Preskoci Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja,
vještine i sposobnosti, jačanje
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje
ravnoteže, u fazi leta preko
sanduka, razvoj spretnosti; pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Odbočka
Upori, visovi, ravnotežni položaji Razvijanje smisla za lijepo, skladno i
pravilno izvođenje pokreta, stjecanje
znanja, vještina i sposobnosti iz sportske i ritmičke gimnastike, razviti
koordinaciju, fleksibilnost, spretnost
i preciznost (vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi), regetitivne i
statične snage (zgibovi i izdržaji),
razvoj pokretljivosti tijela, održavanje ravnoteže (stojevi, premeti);
razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti
učenika, pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti, kolektivnosti, suradnje,
prijateljstva, međusobno pomaganje
(asistiranje), izgrađivanje međuljudskih odnosa.
- Kolut naprijed bez oslonca
- Dva povezana koluta nazad
- Stav na glavi
- Stav na rukama i kolut naprijed
- Kolut nazad do stava na rukama
- Vježbe na gredi
- Tri povezana premeta strance
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje
elemenata gimnastike, razvoj
gracioznosti, koordinacije pokreta, osjećaja za ritam
- Daleko – visoki skok
- Poskok s prednoženjem i zanoženjem
Plesne strukture Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta,
pobuđivanje veselja, prijateljstva,
suradnje, međusobno usklađivanje i pomaganje (ples u parovima ili kolu),
zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresija, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu).
- Kolo Kalendare
- Bečki valcer u parovima (valcer korak)
Borilačke strukture Usvojiti vještine i sposobnosti zvanja, usvojiti znanje
iz područja gušenja odnosno
njezinu praktičnu primjenu u iznenadnoj situaciji u životu, razvoj
motivacije za borilačke sportove,
pobuđivanje zadovoljstva i veselja, hrabrosti.
- Elementarni oblici, hrvanje ukoštac
- Gušenje: sjedeći na trupu
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Dodavanje lopte glavom u sjedećem položaju (u parovima)
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
Razred: TREĆI
Sadržaj programa:
Podsjetiti učenike na pravila ponašanja u dvorani za TZK, na pravilnu
terminologiju koju trebaju koristiti na
nastavi TZK, podsjetiti ih na čuvanje školske imovine, njegovanje
higijenskih navika.
Opće pripremnim vježbama i aerobikom podići opće i radne sposobnosti
organizma, za ostale dijelove
sata, utjecati na proporcionalnu ravnotežu između mase tijela i potkožnog
masnog tkiva, smanjiti potkožno
masno, a povećati mišićno tkivo, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog sustava;
utjecati na jačanje, istezanje i labavljenje mišića, na povećanje
pokretljivosti i fleksibilnosti zglobova, jačati
skeletnu muskulaturu, utjecati na razvoj koordinacije, pokretljivosti, snage
te pozitivan utjecaj vježbanja na
cjelokupnu ličnost.
U igrama i na poligonu: razvoj brzine, spretnosti, pobuđivanje
natjecateljskog duha, poštovanje pravila
igre, sportsko priznanje poraza i radovanje pobjedi.
- Uvodni sat, terminologija u TZK
- Opće pripremne vježbe
- Aerobika
- Igre
- Poligon
Provjeriti usvojena motorička znanja i informacije, pobuditi zadovoljstvo i
radost, zatomiti negativne
emocije (svadljivost, pesimizam), izgrađivanje međuljudskih humanih odnosa.
- Inicijalno i finalno provjeravanje
- Zaključivanje ocjena
Atletika
Trčanjem podići opću i radnu sposobnost, jačati skeletnu muskulaturu,
utjecati na proporcionalnu
ravnotežu između mase tijela i potkožnog masnog tkiva: smanjiti potkožno,
masno tkivo, a povećati
mišićno tkivo, razvoj aerobnog kapaciteta, poboljšati rad kardiovaskularnog,
respiratornog i živčanog
sustava, pozitivan utjecaj na cjelokupnu ličnost, u štafeti: razviti
spretnost i preciznost, usklađenost para,
koordinaciju pokreta ruku i nogu.
- Ciklično kretanje različitim tempom do 12 min.
- Tehnika primopredaje štafetne palice
Skokovi
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja skoka, stjecanje znanja, vještina i
sposobnosti iz područja atletike,
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa, na snagu leđnih mišića,
razvoj eksplozivne snage (posebno
snage nogu!), razvoj koordinacije pokreta, razvoj spretnosti i
pokretljivosti, ravnoteže tijela.
- Skok udalj sa zaletom
- Skok uvis fosbery – flop tehnikom
Preskoci
Usvajanje pravilne tehnike izvođenja elementa, stjecanje znanja, vještine i
sposobnosti, jačanje skeletne
muskulature, razvoj eksplozivne snage i koordinacije pokreta, održavanje
ravnoteže u fazi lijeta, razvoj
spretnosti, pobuđivanje hrabrosti i razbijanje straha.
- Zgrčka
Upori, visovi, ravnotežni položaji
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje pokreta, stjecanja
znanja, vještina i sposobnosti iz
sportske i ritmičke gimnastike, razviti koordinaciju, fleksibilnost,
spretnost i preciznost (vježbe s vijačom,
obručem, na niskoj gredi), razviti repetitivnu i statičnu snagu (zgibovi i
izdržaji), razvoj pokretljivosti tijela,
održavanje ravnoteže (stojevi,
premeti, kolutovi); razvoj discipline, upornosti i ustrajnosti učenika,
pobuđivanje zadovoljstva i hrabrosti,
kolektivnosti, suradnje, prijateljstva, međusobno pomaganje (asistiranje),
izgrađivanje međuljudskih
odnosa.
- Kolut naprijed bez oslonca rukama i kolut nazad
- Stav na rukama i kolut naprijed, kolut nazad do stava na rukama
- Premet strance nečujno i udesno
Premet naprijed
- Most zaklonom
- Vježba na parteru i gredi
- Vježbe s vijačom, obručem, na niskoj gredi i na švedskim ljestvama
- Zgibovi na zidnoj preči
Poskoci i skokovi
Razviti smisao za lijepo, skladno i pravilno izvođenje elemenata gimnastike,
razvoj gracioznosti,
koordinacije pokreta, osjećaja za ritam.
- Jelenji skok
- Kadet
Plesne strukture
Razviti osjećaj za ritam, suptilnost, koordinaciju pokreta, pobuđivanje
veselja, prijateljstva, suradnje,
međusobno usklađivanje i pomaganje, zatomljivanje negativnih emocija
(svadljivosti, depresije, pesimizma), izgrađivanje međuljudskih humanih
odnosa, pozitivan utjecaj na
cjelokupnu ličnost i na podizanje opće kulture učenika, stvaranje ugodne
atmosfere na satu (uz glazbu).
- Bečki valcer u parovima
Za mušku populaciju predviđeni su i sljedeći sadržaji u prvom, drugom i
trećem razredu.
Stimulirati rast i razvoj, jačanje (s pomoću bućica) mišića ruku i ramenog
pojasa, trbušne i leđne
muskulature, te mišića nogu; razvoj preciznosti (stolni tenis, dodavanje
lopte...), spretnosti, pokretljivosti,
pobuđivanje natjecateljskog duha, podizanje radne sposobnosti organizma.
Izdržaji i zgibovi na zidnoj preči
Vježbe za razvoj snage s bućicama od 1 i 2 kg.
Stolni tenis
Nogomet
Košarka ili drugi sportovi prema mogućnostima škole
METODIČKE NAPOMENE:
Nastavne metode:
metoda usmenog izlaganja
metoda demonstracije
metoda postavljanja i rješavanja
metodičkih zadataka
Metoda učenja i vježbanja
(Oblici rada: križni, frontalni, grupni, paralelno-odjeljenski,
izmjenično-odjeljenski i rad u parovima).
OBVEZE UČENIKA:
Poštovati i pridržavati se pravila ponašanja u dvorani TZK, čuvati školsku
imovinu, primjenjivati higijenske
navike, redovito vježbati i njegovati korektne odnose prema nastavnicima i
dr. učenicima.
LITERATURA:
S. Ben i N. Špehar: Fit form
J. Pulja: Yoga
Šnajder, Milanović: Atletika
Ivančević: Ritmičko sportska gimnastika
Findak: Tjelesna i zdravstvena kultura u osnovnoj školi
Videokaseta: Aerobik Cindy Crawford (br. 1 i br. 2)
6. 7. Nastavni predmet: MATEMATIKA U STRUCI
(izborna nastava)
Razred 2. i 3.
Tjedni (ukupni) fond sati:
Cilj programa:
Osposobiti učenike za primjenu matematičkih znanja u životu i radu.
Zadaci programa:
Razviti sposobnost matematičkog mišljenja, izražavanja, smisla za rad,
preciznost, preglednost i
točnost u radu te radnu upornost.
Razred: DRUGI
Sadržaj programa:
1. Geometrijske konstrukcije
Naučiti osnovne geometrijske konstrukcije i njihovu primjenu u struci
Simetrala dužine i simetrala kuta
Konstrukcije nekih kutova
Konstrukcije trokuta, kvadrata, pravokutnika, upisane i opisane kružnice
Konstrukcije pravilnih mnogokuta
2. Projiciranje
Razviti sposobnost prostornog predočavanja i primjenu projekcija u struci
Projiciranje točke i pravca na jednu ravninu
Projiciranje točke i pravca na dvije ravnine
Projiciranje dužine i prava veličina dužine
Razred: TREĆI
Sadržaj programa:
1. Projiciranje
Naučiti projekciju geometrijskih likova i tijela na tri ravnine
Projiciranje geometrijskih likova na dvije ravnine
Projiciranje geometrijskih tijela na dvije ravnine
Projiciranje na tri ili više ravnina
2. Mreže tijela
Naučiti razvijati geometrijska tijela odnosno nacrtati njihovu mrežu
Mreže pravilnih geometrijskih tijela
Mreže složenijih tijela
Metodičke napomene:
Da bi se neki problem geometrije prostora mogao riješiti, potrebno je
prostor preslikati na ravninu
u kojoj se tada problem rješava konstruktivno geometrijskim metodama.
Natavnici trebaju posvetiti posebnu
pozornost ostvarivanju načela zrelosti te načela povezivanja nastave s
životom i radom učenika.
Obveze učenika:
Redovito pohađanje nastave, pisanje školskih i domaćih uradaka, nošenje
pribora neophodnog za rad.
|