|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NASTAVNI PLAN I OKVIRNI OBRAZOVNI PROGRAM ZA ZANIMANJE
TOKAR
UVOD
Odgojno obrazovni programi za zanimanja u obrtništvu sastoje se od
općeobrazovnoga dijela i stručnog dijela (program naukovanja).
Sadržaji općeobrazovnoga dijela utvrđeni su Odlukom ministra prosvjete i
kulture o usvajanju nastavnih planova i programa srednjih škola te minimuma
zajedničkih općih sadržaja strukovnih i umjetničkih škola (KLASA:
602-03/91-01-114, UR. BROJ: 532-08/91-01 od 20. lipnja 1991. i Odlukom
ministra prosvjete i športa o izmjenama i dopunama zajedničkog i izbornog
dijela
nastavnog plana i programa za stjecanje stručne spreme, KLASA:
602-03/96-01/1170, UR. BROJ: 532-03/1-96-1 od 25. lipnja 1996.).
Sadržaji stručnog dijela temelje se na odredbama Zakona o srednjem
školstvu (NN 19/92, 27/93, 50/95, 59/01 i 114/01) i Zakona o obrtu (NN
77/93,
90/96 i 64/01). Stručni sadržaji su stručno-teorijski dio (obvezni i
izborni) i praktični
dio.
Sastavnice stručnog dijela odgojno-obrazovnog programa za zanimanja u
obrtništvu (programa naukovanja) su:
Osnovna obilježja
Nastavni plan
Obvezni načini provjeravanja i ocjenjivanja znanja i umijeća
Potrebna stručna sprema nastavnika
Uvjeti izvođenja programa
Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
1. Osnovna obilježja
Osnovna obilježja svakoga odgojno-obrazovnoga programa su:
- naziv obrazovnoga programa/zanimanja
- cilj i zadatci programa
- trajanje obrazovanja
- uvjeti za upis.
2. Nastavni plan
Nastavi plan sadrži popis predmeta općeobrazovnoga i stručnog dijela
programa s
naznačenim brojem sati u tjednu i godini za svaki razred.
3. Obvezni načini provjeravanja znanja i umijeća
Tablično se navode za svaki predmet iz stručnog dijela obvezni načini
provjeravanja
i ocjenjivanja znanja i umijeća.
4. Potrebna stručna sprema nastavnika
Tablično se navode za svaki predmet iz stručnoga dijela potrebna stručna
sprema nastavnika (profesora, stručnog učitelja i suradnika u nastavi).
5. Uvjeti izvođenja programa
- podaci za rad u skupinama učenika (tablično se navode za svaki
stručno-teorijski predmet s praktičnim/laboratorijskim vježbama broj sati
vježbi,
realizator i najveći broj učenika u skupini)
- minimalni materijalni uvjeti za izvođenje nastave pojedinih nastavnih
predmeta (tablični prikaz prostora , opreme i predmeta kojima je prostor i
oprema
namijenjena).
6. Nastavni program – katalog znanja, vještina i umijeća po predmetima
- naziv predmeta
- razred
- tjedni i godišnji fond sati s naznakom obveznog broja sati
praktičnih/laboratorijskih vježbi
- cilj nastavnoga predmeta
- zadatci nastavnoga predmeta
- sadržaj nastavnoga predmeta podijeljen na nastavne cjeline i s naznačenim
očekivanim rezultatima (znanjima i umijećima) i sadržajima kojima se ta
znanja i
umijeća stječu
- metodičke napomene za provedbu nastave
- osnovne obveze učenika.
7. Ispitni katalog za završni/pomoćnički ispit
Navode se po predmetima cilj, osnovne ispitne zadaće koje se na ispitu
provjeravaju, način provjere te daje tablični pregled sadržaja iz kojih se
obavlja
provjera, znanja i umijeća koja učenik treba pokazati i nastavnih i radnih
sredstava
kojima se učenik može služiti i s pomoću kojih se znanja provjeravaju.
1. OSNOVNA OBILJEŽJA OBRAZOVNOGA PROGRAMA
Cilj:
Stjecanje znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje poslova u
zanimanju:
- Tokar.
Zadaci:
Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave
čovjekove
okoline.
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih
materijala.
Osposobiti učenike da mogu izabrati materijal prema zahtjevu tehničkog
crteža.
Znati i razumjeti čitati i primijeniti tehnički crtež u izradi dijelova,
sklopova ili
proizvoda.
Moći izraditi jednostavne tehničke crteže.
Upoznati glavne dijelove mjernih alata, principe i pravila rada.
Moći primijeniti mjerenja u praksi.
Upoznati najvažnije postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica.
Usvojiti pojmove: geometrija alata, strugotina, toplina pri rezanju i
hlađenje, režimi
rada,
postojanost alata.
Upoznati alate, princip rada i postupke ručne i strojne obrade odvajanjem
čestica.
Moći izabrati i primijeniti alate i postupke ručne i strojne obrade
odvajanjem
čestica u izradi određenog zadatka.
Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.
Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.
Moći izabrati i primijeniti najvažnije postupke toplinske obrade.
Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.
Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.
Upoznati elemente pneumatskih i hidrauličkih sustava.
Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske, elektropneumatske i
hidrauličke
sustave.
Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.
Moći programirati izradu jednostavnih dijelova numerički upravljanih alatnih
strojeva.
Upoznati osnove automatizacije u montaži.
Upoznati montažu i demontažu pojedinih strojeva, sustava ili ugradbenih
jedinica.
Znati i moći staviti strojeve u pogon, kao i utvrditi i otkloniti pogrešku i
smetnju u
radu strojeva, sustava ili ugradbenih jedinica.
Znati i moći izraditi dijelove, sklopove i sustave u zanimanju za koje se
školuje.
Znati i moći koristiti stručnu literaturu.
Osposobiti za cjeloživotno školovanje.
Trajanje obrazovanja: 3 godine
Uvjeti za upis: završena osnovna škola, liječnička svjedodžba, provjera
sposobnosti
i Ugovor
2. NASTAVNI PLAN
A) Općeobrazovni dio (35 tjedana)
Hrvatski jezik
Strani jezik
Povijest
Vjeronauk / etika
Tjelesna i zdravstvena kultura
Politika i gospodarstvo
B) Stručno-teorijski dio s izbornom nastavom (35 tjedana)
Osnove računalstva
Matematika u struci
Tehničko crtanje
Osnove tehničke mehanike
Tehnologija obrade i montaže
Tehnologija obrade i održavanja
Elementi strojeva
Tehnologija tokarenja
Praktikum:
Osnove automatizacije
Nove tehnologije
Izborni dio
Tjelesna i zdravstvena kultura
Strukovni predmeti
Matematika u struci ili prirodoslovlje
1(1) - Sadržaji Tehnologije obrade i montaže i Tehnološke vježbe u
praktičnoj
nastavi u prvoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u
praktikumu ili školskoj radionici.
1(2) - Sadržaji Tehnologije obrade i održavanja i Tehnološke vježbe u
praktičnoj
nastavi u drugoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u
praktikumu ili školskoj radionici.
2(2) - Sadržaji Tehnologije tokarenja i Tehnološke vježbe u praktičnoj
nastavi u
trećoj godini su jedinstveni program i mogu se izvoditi zajedno u praktikumu
ili
školskoj radionici.
2. B) IZBORNI DIO
U izbornom dijelu programa učenici mogu birati između nastave tjelesne i
zdravstvene kulture, matematike u struci ili prirodoslovlja i stručnih
predmeta.
Sadržaji izbornog dijela programa u stručnom području mogu biti već
programirani
sadržaji nastavnih programa s povećanim fondom sati. Škole mogu odabrati dio
iz
ponuđenih sadržaja ili predložiti Zavodu za unapređivanje školstva sadržaje
po
vlastitom izboru koji su u funkciji zanimanja za koje se učenik obrazuje.
Zbog
značaja i složenosti sadržaja nastavnog predmeta Osnove tehničke mehanike
preporučljivo je ponuđeni nastavni program ponuditi i kao izborni predmet u
1.
razredu. Isto tako u 2. razredu izborni program od 35 sati može biti predmet
Tehnički materijali sa sadržajima ispitivanja i mjerenja.
Za izborne sadržaje iz matematike u struci u 2. i 3. razredu mogu se
ponuditi
sadržaji uže vezani uz stručne predmete, zastupljeni s 1 satom po tjednu.
Za sadržaje izbornog programa iz tjelesne i zdravstvene kulture preporuča se
učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka, rukomet ili
nogomet).
C) Praktični dio
C 1 - Nastava u školi
(tehnološke vježbe)
- Tehnologija obrade i montaže
- Tehnologija obrade i održavanja
- Tehnologija tokarenja
C2 - Praktična nastava u radnom procesu
4) – Svaka škola izrađuje Izvedbeni program
3. OBVEZNI NAČIN PROVJERAVANJA ZNANJA I UMIJEĆA
Predmeti strukovnoga dijela programa
Obvezni načini provjere i ocjenjivanja znanja i umijeća
Osnove računalstva
pismeno, usmeno, praktični rad
Matematika u struci
usmeno, pismeno
Tehničko crtanje
pismeno, praktičan rad
Osnove tehničke mehanike
usmeno, pismeno
Tehnologija obrade i montaže
usmeno, pismeno, praktični rad
Elementi strojeva
usmeno, pismeno, praktični rad
Osnove automatizacije
usmeno, pismeno, praktični rad
Tehnologija obrade i održavanja
usmeno, pismeno, praktični rad
Tehnologija tokarenja
usmeno, pismeno, praktični rad
Praktikum NT
usmeno, pismeno, praktični rad
Praktična nastava
usmeno, pismeno, praktični rad
Izborna nastava stručnih predmeta
usmeno, pismeno, praktični rad
4. POTREBNA STRUČNA SPREMA NASTAVNIKA
Nastavni predmeti strukovnoga dijela programa
Nastavnik Izobrazba
Osnove računalstva
Profesor računalstva
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Dipl. ing. elektrotehnike
Profesor strojarskih predmeta
Profesor PTO-a
VSS
Matematika u struci
Profesor matematike
Prof. matematike i fizike
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor strojarskih predmeta
Profesor PTO-a
VSS
Tehničko crtanje
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS
Osnove tehničke mehanike
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS
Tehnologija obrade i montaže
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS
Elementi strojeva
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS
Osnove automatizacije
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor strojarskih predmeta
Profesor PTO-a
VSS
Tehnologija tokarenja
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS, VŠS
SSS
Praktikum NT
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
Nastavnik praktične nastave- stručni učitelj, /suradnik u nastavi/ majstor
VSS, VŠS
SSS
Izborni dio, stručni predmeti
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Dipl. ing. brodogradnje
Profesor PTO-a
VSS
Praktična nastava
Profesor strojarskih predmeta
Dipl. ing. strojarstva
Profesor PTO-a
Nastavnik praktične nastave- stručni učitelj
/suradnik u nastavi/ majstor
VSS, VŠS
SSS
Napomena: Profesor PTO-a, pod uvjetom da ima završenu srednju stručnu spremu
strojarske ili brodograditeljske struke.
5. IZVOĐENJE PROGRAMA
5.1. Rad s učenicima u skupinama - dijeljenje razrednog odjela u skupine i
sudjelovanje suradnika u nastavi (minimalni standard)
5.2. Minimalni materijalni uvjeti za izvođenje programa
Prostor
Oprema
Nastavni predmeti
Računalna učionica
Standardna oprema 1 + 16 radnih mjesta
Osnove računalstva
Stručni predmeti
Klasična učionica
Klasična učionica (1 + 32 mjesta)
1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop
Tehnologija obrade i montaže
Tehnologija obrade i održavanja
Tehnologija tokarenja
Tehničko crtanje
Elementi strojeva
Matematika u struci
Osnove tehničke mehanike
Klasična učionica +
Praktikum za tehnologije
Klasična učionica s ormarima
1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop
Školska radionica za ručnu, strojnu obradu, i spajanje i montažu
Tehnologija obrade i montaže
Tehnologija obrade i održavanja
Tehnologija tokarenja
Praktikum za
Osnove automatizacije
1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop
+ 8 radnih mjesta sa standardnom opremom za pneumatsko i hidrauličko
upravljanje, senzoriku, robotiku i drugo
Tehnologija obrade i održavanja
Tehnologija tokarenja
Osnove automatizacije
Praktikum za nove tehnologije:
CAD - CAM
1 radno mjesto s PC + LCD, grafoskop
+ 8 radnih mjesta sa standardnom opremom CAD - CAM tehnologiju
Tehnologija obrade i održavanja
Tehnologija tokarenja
Izborni sadržaji
Školska radionica za ručnu obradu i montažu
Prema standardu za 16 RM
Praktična nastava u ŠR
Školska radionica za strojnu obradu
Prema standardu za 8 - 10 RM
Praktična nastava u ŠR
6. NASTAVNI PROGRAM (KATALOG ZNANJA), OPĆEOBRAZOVNI DIO
Nastavni programi za predmete općeobrazovnog dijela programa, izuzev
predmeta
etika i tjelesna i zdravstvena kultura objavljeni su u Glasniku ministarstva
prosvjete i
športa, posebno izdanje, broj 11. lipanj 1997. Nastavni program za predmet
etika
objavljen je u Prosvjetnom vjesniku Ministarstva prosvjete i športa, broj 1
od 11.
ožujka 2003.
6.1. Nastavni predmet: Tjelesna i zdravstvena kultura
ŠKOLE
strukovne-trogodišnje
Cilj je razvijati biopsihosocijalne potrebe čovjeka za kretanjem kao izrazom
zadovoljavanja potreba kojima se uvećavaju adaptivne i stvaralačke
sposobnosti u
suvremenim uvjetima života i rada.
Zadaci:
· razviti osobine, sposobnosti i motorička znanja te stvarati naviku
bavljenja
športom radi kvalitetne športske rekreacije,
· stjecanje znanja o činiteljima koji uvjetuju nastanak bolesti i ozljeda,
· razvijanje pravilnih stavova prema zdravlju i bolestima te poduzimanje
mjera za
čuvanje i promicanje zdravlja,
· usvajanje motoričkih informacija za djelotvorno rješavanje potreba razvoja
i
rješavanja svakodnevnih motoričkih zadataka,
· razvijanje radnih sposobnosti,
· izgrađivanje humanih međuljudskih,
· njegovanje higijenskih navika
· teorijsko-praktično osposobljavanje za stalnu primjenu odgovarajućeg
tjelesnog
vježbanja kao dijela kulture življenja i to:
- o utjecaju procesa tjelesnog vježbanja na ljudski organizam u cjelini i
pojedine organske sustave,
- o očuvanja zdravlja, načinu prevencije i sanacije poremećaja uslijed
nekretanja ili posljedica prouzročenih obavljanjem određenog zanimanja,
- o načinu planiranja, programiranja i nadzora procesa vježbanja,
- o načinu treniranja i natjecanja, posebice u športovima kojim su se
pojačano bavili,
· razvijati osjećaj za očuvanje prirode, kroz boravak u prirodi, putem
ekoloških
aktivnosti, športskih igara i zabave.
Posebne zadaće za učenike:
Razred : PRVI
utjecati na morfološki status učenika, posebice na razvoj mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog
tkiva
usklađivati nesrazmjer rasta srčanog mišića, mase tijela i krvožilnog
sustava, što
uvjetuje brzo umaranje i zahtijeva duži oporavak učenika
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na
ubrzan rast u visinu, a manifestira se u neracionalnim načinima kretanja
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
Razred : DRUGI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenika, posebice na
razvoj
mišićne mase
utjecati na usklađivanje nesrazmjera u rastu kostiju (u dužinu), mišića i
masnog
tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti: gibljivosti, ravnoteže,
preciznosti,
brzine, eksplozivne snage, repetitivne snage i statičke snage
djelovati na brzo uspostavljanje narušenih koordinacijskih sposobnosti s
obzirom na
ubrzan rast u visinu, a manifestira se u naracionalnim načinima kretanja
usmjeravati učenike da individualno doziraju volumen opterećenja suzbijajući
želju
za postizavanjem motoričkih dostignuća koja nisu u sukladnosti s njihovim
potencijalnim mogućnostima, uz izuzetak utjecaja na brzinu i koordinaciju
pomagati učenicima da svladaju krizu koja se manifestira u konfliktima
između
pojedinca i društva
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom utjecaja na razvoj morfološkog statusa učenika,
posebice na
povećanje snage ruku i ramenog pojasa
utjecati na daljnje razvijanje aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na što učinkovitiji razvoj opće motorike, a posebice onih struktura
gibanja
koje su u funkciji određenog zanimanja učenika
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
osposobiti učenike da mogu samostalno organizirati športske aktivnosti koje
su u
funkciji podizanja zdravlja, radnih sposobnosti i što sadržajnijeg
korištenja
slobodnog vremena.
Posebne zadaće za učenice:
Razred : PRVI
nastaviti s procesom utjecaja na morfološki status učenica, a posebice na
proporcionalan razmjer između mišićnog i potkožnog masnog tkiva
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti posebno onih koje prije
dostižu granicu
razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
privikavati učenice na odgovarajuće vježbanje i za vrijeme mjesečnog
ciklusa,
posebice učenice koje imaju smetnje (dismenoreja)
utjecati na jakost i gibljivost karličnog pojasa i na snagu leđne
muskulature, što je
uvjet za nesmetano razvijanje ostalih organskih sustava
Razred : DRUGI
utjecati na daljnji razvoj aerobnih i anaerobnih sposobnosti
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u
funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
Razred : TREĆI
nastaviti s procesom potpomaganja harmoničnog razvoja morfološkog statusa
učenica, posebice prevencijom protiv pojave adipoznosti (celulita)
stimulirati razvijanje motoričkih sposobnosti, posebno onih koje prije
dostižu granicu
razvoja - brzina, eksplozivna snaga, preciznost, koordinacija i ravnoteža
utjecati na daljnji razvoj aerobnih sposobnosti učenica postupnim organskim
prilagođavanjem krvožilnog i dišnog sustava (grudno i dijafragmalno disanje)
utjecati na razvoj opće motorike, a posebice onih struktura gibanja koje su
u
funkciji određenog zanimanja učenica
razvijati potrebu za športskim stvaralaštvom u smjeru individualnih
športskih
dostignuća i u estetskom oblikovanju i doživljavanju motoričkih aktivnosti
usvajanje određenog fonda motoričkih informacija prijeko potrebnih za
očuvanje
zdravlja, njegovanje higijenskih navika i navika za očuvanje i korištenje
zdrave
prirodne sredine.
SPECIFIČNOSTI U ODNOSU NA IZBOR ZANIMANJA UČENIKA S NAZNAKOM
OSNOVNIH PROGRAMSKIH SADRŽAJA
Svaki rad, ovisno o vrsti zanimanja, radnom mjestu, vanjskim činiteljima i
sl., djeluje na čovjeka tako da znači stanovitu opterećenost za pojedine
dijelove
organizma i organizam u cjelini.
U pojmu opterećenje, podrazumijeva se odnos između nekog zahtjeva
organizma i adaptacijskog kapaciteta za njegovo ostvarenje.
Što je adaptacijski kapacitet funkcionalnih organskih sustava veći, to će
neki stalan zahtjev stvarati manje opterećenje i suprotno. Opterećenje
organizma
nije samo rezultat djelovanja rada kao aktivnosti, već je uvjetovano nizom
drugih
činitelja koji djeluju na organizam izvana, ili su uzroci u njemu samom.
Zakonomjernošću društvenog razvoja profesionalni rad pojedinaca sve je
specijaliziraniji. Zato je moguće izolirati pojedine skupine rada, točnije
rečeno
radnih mjesta, gdje se glavno opterećenje javlja u većoj mjeri na nekim od
funkcionalnih sustava.
Međutim valja napomenuti da se o organizmu ne može govoriti kao o skupu
izdvojenih funkcionalnih sustava pa je, prema tomu i rad u stvarnim uvjetima
kompleksan proces koji opterećuje i ima posljedice na čitav organizam, iako
su
uvijek neki od podsustava opterećeni više, a neki manje. Ovisno o stupnju
opterećenosti pojedinih dijelova organizma, rad se može grubo podjeliti na
pretežito
energetski (fizički) i pretežito informacijski (mentalni). Točnije, podjela
prema
stupnju opterećenja pojedinih podsustava organizma uvjetovana je stupnjem
svrstavanja funkcionalnih organskih sustava u veći rad.
I. Fizički rad se može podjeliti na:
1. Rad s pretežito dinamičkim režimom mišićne aktivnosti, pri čemu, ovisno
o aktiviranim masama tkiva i intenzitetu rada, energetska potrošnja može
biti:
a) velika
b) srednja (umjerena)
c) mala.
2. Rad s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti, gdje manjka
blagotvoran utjecaj dinamičkih kontrakcija mišićnog sustava preko živčanog
na
druge dijelove organizma. Statički se rad može odvijati tako da:
a) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu samo protiv djelovanja sile
gravitacije na pojedine dijelove tijela ili organizam u cjelini
b) statičke kontrakcije održavaju ravnotežu protiv djelovanja sile
gravitacije i
još nekih drugih različito velikih sila (tereti i sl.).
Potrebno je steći i solidna teorijska znanja i to:
1. O utjecaju procesa vježbanja na ljudski organizam u cjelini i na pojedine
organske sustave, osobito sa stajališta promicanja i održavanja zdravlja,
načina
prevencije i sanacije poremećaja uslijed nekretanja ili posljedica
uzrokovanih
obavljanjem određenoga zanimanja.
2. Elementarna znanja o načinu planiranja, programiranja i nadzora
procesa vježbanja.
3. Znanja o načinu treniranja i natjecanja, osobito u športovima kojim su se
pojačano bavili.
II. Mentalni rad možemo podjeliti prema stupnju i vrsti opterećenja
pojedinih dijelova
živčanog sustava na:
1. Senzorički rad, gdje su pretežito opterećeni receptori, osjetni putovi i
senzorička središta (kontrolna mjesta) pri automatiziranom radu, radna
mjesta
vezana uz opasnost i sl.
2. Sa stereotipnim umnim djelatnostima (umni rad na nižoj razini aktivnosti
središnjeg živčanog sustava, npr. rad kancelarijskih službenika isl.).
3. Stvaralački umni rad (znanstvenih radnika i umjetnika i sl.).
Sva navedene vrste rada mogu se, prema intenzitetu s kojim se provodi,
podijeliti
na lagani, umjereni i teški rad, pri čemu moramo razlikovati rad i
intenzitet
opterećenja.
Treba dati prikaz opterećenja na organizam i zahtjeva za pojedine
sposobnosti,
ovisno o načinu rada u radnom procesu koji se odnosi više-manje na sva
zanimanja:
I. skupina
Rad se provodi jedino djelatnošću našega tijela, bez pomagala (tjelesni
rad).
II. skupina
Tjelesni rad s uporabom jednostavnijih alata i instrumenata.
III. skupina
Rad na neautomatskim strojevima.
IV. skupina
Rad na automatskim strojevima.
Prema navedenoj podjeli moguće je razna zanimanja u pojedinim strukama
svrstati u tri skupine. Pojedina zanimanja svrstana su u samo jednu skupinu,
a
nekad i u dvije, ovisno o načinu rada u procesu istoga zanimanja.
Za zanimanja I. skupine preporuča se u programu nastave primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i
dišnog
sustava i za sve motoričke sposobnosti. Često se u tih zanimanja javlja
hipertrofija
pojedinih skupina mišića koji su aktivirani pri radu, pa valja primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će omogućiti relaksaciju (plivanje, vježbe
labavljenja,
opuštanja i istezanja, igre i ples, aerobik i ritmičko-športsku gimnastiku
za
učenice).
Za zanimanja u II. skupini u programu nastave preporuča se primjenjivati
kineziološke djelatnosti koje će primarno utjecati na funkciju krvožilnog i
dišnog
sustava i na motoričke sposobnosti. Posebice treba razvijati koordinaciju i
brzinu
(vježbanje na spravama, judo, ples, športske igre i dr.).
U III. skupini, za zanimanja kod kojih se rad obavlja pretežito stojeći
preporuča se izvođenje motoričkih zadaća u sjedećem i ležećem položaju radi
rasterećenja donjih ekstremiteta i primjenu vježbi za jačanje mišića -
držaća svoda
stopala radi sprječavanja pojave ravnih stopala i drugih oštećenja donjih
ekstremiteta. Posebice treba odgovarajućim kineziološkim aktivnostima
povećati
funkciju krvožilnog i dišnog sustava (plivanje, veslanje, biciklizam i dr.).
U IV. skupini klasificirana su pretežito zanimanja kod kojih se rad obavlja
najvećim dijelom sjedeći, s karakterističnim sagnutim položajem gornjeg
dijela tijela
pri radu. Ta su zanimanja s pretežito statičkim režimom mišićne djelatnosti.
U
program nastave preporučuju se kineziološke aktivnosti koje će preventivno i
korektivno utjecati na razvoj kralješnice i koje će poboljšati funkciju
krvožilnog i
dišnog sustava (vježbanje na spravama, atletika, judo, športske igre, ples,
koturaljkanje, ritmičko-športska gimnastika i aerobik za učenice i dr.).
OSNOVNI PROGRAM
Osnovni je program koncipiran na temeljnim motoričkim sklopovima
pojedinih kinezioloških aktivnosti. Tako široko zamišljeni programski
sadržaji
omogućuju izbor onih kinezioloških aktivnosti, koje su u funkciji utjecaja
na
pozitivne promjene morfoloških značajki, funkcionalnih sposobnosti,
kognitivnih i
konativnih dimenzija ličnosti te socijalizaciju svakoga učenika.
Sadržaji osnovnoga programa određuju se prema slobodnom izboru
polaznika za pojedine kineziološke aktivnosti. Mjerila za izbor programskih
sadržaja
određena su:
- zdravstvenim stanjem, morfološkim značajkama, funkcionalnim
sposobnostima vitalnih organa te psihosocijalnim potrebama svakog učenika
- motivima i zanimanjem polaznika za pojedine sadržaje
- razinama usvojenosti teorijskih i motoričkih kinezioloških izvješća
- utilitarnim vrijednostima pojedinih sadržaja u svakodnevnom radu i životu
- materijalnima, kadrovskima i drugima mogućnostima škole, odnosno
sredine u kojoj škola djeluje.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja cilja i zadaća tjelesne
i
zdravstvene kulture, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti:
1) - atletika - košarka
- športska gimnastika - odbojka
- ples -
nogomet
- ritmičko-športska gimnastika -
rukomet.
- borilački športovi.
Odabir sadržaja osnovnoga programa svodi se na usavršavanje i razvijanje
sposobnosti i osobina, s težištem na usvajanju motoričkih znanja polaznika.
IZBORNI PROGRAM
Izborni program tjelesne i zdravstvene kulture predviđen je za učenike
industrijskih i drugih srednjih strukovnih škola koje obrazuju učenike za
obrtnička
zanimanja u jedinstvenom sustavu. Sadržaj izbornog programa nije određen te
se
preporuča učenicima ponuditi jedan od izbornih športova (košarka, odbojka,
rukomet ili nogomet). Odabirom aktivnosti i športova u izbornoj nastavi,
učenici
imaju mogućnost proširiti znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu,
te
usvojiti nove spoznaje.
Težište aktivnosti treba usmjeriti na športove u kojima dolazi do izražaja
samostalno učenje i mogućnost trajnoga samostalnog bavljenja tom aktivnošću
kroz
duže vremensko razdoblje tijekom radnog vijeka. Izbornim programom treba
obogatiti životna iskustva učenika uvođenjem u nove aktivnosti, utjecati na
smanjivanje razlika koje se odnose na sposobnosti i osobine učenika i
pripremiti
učenike za izvannastavne i izvanškolske aktivnosti.
Programski sadržaji, koji su u funkciji ostvarivanja određenoga cilja i
zadaća, mogu se sastaviti iz skupina kinezioloških aktivnosti. To su:
1) - veslanje - stolni tenis
- klizanje - plivanje
- skijanje - badminton
- biciklizam - planinarenje
- tenis - orijentacijsko
trčanje i dr.
2) - aerobik, rolanje, body building, jedrenje, kuglanje te športovi i druge
aktivnosti u tradiciji lokalne sredine, kao i one koje će se s vremenom
pojaviti i biti
omiljene.
Odabirom navedenih aktivnosti i športova, učenici imaju mogućnost proširiti
znanja i sposobnosti, stečena u osnovnom programu, na druge športove i
aktivnosti
te usvojiti nove spoznaje, različite od onih iz osnovnoga programa
PROGRAM TJELESNE I ZDRAVSTVENE KULTURE ZA UČENIKE KOJI SE
NALAZE U RAZDOBLJU ZDRAVSTVENOGA OPORAVKA
Poslije svake ozljede ili preležane bolesti organizam znatno osjetljivije
reagira na promjene temperature, na vrstu i jakost opterećenja. Zato je
prijeko
potrebno da se program tjelesne i zdravstvene kulture izrađuje i primjenjuje
po
načelima koja vrijede za izradbu i provođenje programa tjelesne i
zdravstvene
kulture za učenike oštećenoga zdravlja. Prema tomu, za svakoga učenika u
razdoblju zdravstvenoga oporavka valja izraditi poseban program, koji ima
zadaću
što ranijeg i djelotvornijeg zdravstvenog oporavka.
METODIČKO-DIDAKTIČKE UPUTE
Tjelesna i zdravstvena kultura u sustavu odgoja i obrazovanja ima vrijednost
i kao
sredstvo odmora s obzirom na mnoge odgojno-obrazovne djelatnosti u kojima
prevladavaju statička opterećenja te su pojedini programi tjelesne i
zdravstvene
kulture koncipirani kao "predasi aktivnog odmora". Sve rašireniji
"sedentalni stil
života" potiskuje čovjekovu potrebu za kretanjem, pa je stvaranje navike u
mlađoj
dobi za stalnim tjelesnim vježbanjem jedno od osnovnih načela ovog
odgojno-obrazovnog područja.
Zbog znatnih razlika u zanimanjima, uvjetima rada i raspoloživom vremenu
za vježbanje, ostvarenje zadaća tjelesne i zdravstvene kulture različito je
za svaku
školu, imajući pred očima i dodatno zauzimanje učenika u izvannastavnim i
izvanškolskim aktivnostima, čime se može znatno utjecati na ostvarenje
poželjnih
ciljeva. Prema tomu, izraditi unaprijed pouzdane programe za učenike svih
škola
nije moguće.
U sredinama s minimalnim uvjetima rada mogu se s postojećim fondom sati
ostvariti promjenjivi učinci: znatno umanjeni kada je riječ o razvoju
osobina i
sposobnosti, o promicanju zdravlja i odgojnim učincima. Nešto veća
postignuća
mogu se ostvariti u stjecanju nekonvencionalnih motoričkih znanja, ali
znatno manji
u usvajanju motoričkih znanja iz športova za koje su potrebni posebni
prostori i
oprema.
Osim već navedenoga, programi rada moraju biti utemeljeni na stvarnim
pretpostavkama u odnosima genotipa i utjecaja egzogenih čimbenika na rast i
razvoj. Odnos između genotipa i egzogenih utjecaja u različitim je
razdobljima
razvoja različit i pokazuje zakonomjerne težnje, koje se moraju uzeti u
obzir.
Te zakonitosti imaju samo usmjerivačko značenje i osnova su za izradbu
izvedbenih, ali ne i operativnih programa.
Iz osnovnoga programa, tijekom školske godine, polaznik izabire aktivnost
iz jednoga do dva pojedinačna i iz jednoga do dva skupna športa, s istom
vremenskom mogućnošću ponavljanja.
U izboru športa (aktivnosti) moraju se uvažavati materijalni uvjeti škole i
koliko god je to moguće, želje polaznika.
Odnos između pojedinačnoga i skupnoga športa i dopunskoga programa
treba biti u omjeru 1:1:1.
Postojećim fondom sati moguće je ostvariti ciljeve i zadaće tjelesne i
zdravstvene kulture ako se u jednoj godini program izvodi s najviše 15 tema.
Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese,
osobito na
funkcionalne sposobnosti.
Prioritetno treba izabrati aktivnosti kojima se razvija dostatno velika
energetska sastavnica, koja će moći djelovati na preobrazbu stanja i osobina
svakoga pojedinog učenika. To ujedno znači da treba izabrati one aktivnosti,
koje
će se moći potpuno provesti s obzirom na materijalne mogućnosti škole.
Učenicima obrtničkih škola često s povećanim jednostranim tjelesnim
opterećenjem
treba ponuditi aktivnosti s kojima će brže doći do oporavka organizma od
štetnih i
statičkih utjecaja rada, kao i do pravilnog rasta i razvoja u ovoj dobi. U
izboru
aktivnosti dati prednost športskim igrama i drugim sadržajima koje će
učenici moći
usvojiti prema osobnoj motivaciji s ciljem osposobljavanja za cjeloživotno
bavljenje
športskim aktivnostima (badminton, stolni tenis, tenis, aerobik, ples,
odbojka i
drugo).
Škole koje organiziraju nastavu praktične nastave u školskim radionicama,
mogu
ostvarivati program tjelesne i zdravstvene kulture jednim dijelom i u tjednu
praktične
nastave.
Prijelazom na jedinstveni nastavni plan i program u obrtničkim zanimanjima
smanjena je nastava tjelesne i zdravstvene kulture na jedan sat tjedno u
osnovnom
programu te učenicima treba ponuditi program izborne nastave s još jednim
satom
tjedno.
Predmet tjelesna i zdravstvena kultura po svojoj strukturi i programskim
sadržajima
u odnosu na druge predmete je rasterećujući, ali nastavnik je temeljni
čimbenik u
planiranju, programiranju i realizaciji programa u funkciji rasterećenja
učenika te
preporučujemo sljedeće:
· Iz okvirnog nastavnog plana i programa tjelesne i zdravstvene kulture koji
je
svojevrsni "meni" vršiti odabir nastavnih cjelina i tema koje se objektivno
mogu
ostvariti u školi, poštujući potrebe učenika u svakoj pojedinoj školi vezane
za vrstu
zanimanja.
· U operativnim nastavnim programima cilj i zadaće treba jasno i precizno
definirati te odrediti one koje se realno mogu ostvariti s učenicima
različitih interesa
i mogućnosti.
· Programska neprekidnost mora se poštivati radi kvalitetnijeg i trajnijeg
usvajanja motoričkih priopćenja i utjecaja na transformacijske procese,
osobito na
funkcionalne sposobnosti.
· U izvođenju nastavnog procesa primjenjivati složenije metodičke
organizacijske oblike rada i odgovarajuće nastavne metode i metode učenja.
· U nastavnom procesu posebice voditi brigu o primjerenom doziranju,
distribuciji i kontroli volumena opterećenja na satu.
· Voditi brigu o optimalnom korištenju raznovrsnih nastavnih sredstava i
pomagala.
· Ocjenjivanje učenika provoditi prema naputku objavljenom u «Glasniku»
Ministarstva prosvjete i športa br. 2/96. uz napomenu da bi se izbjegli
nesporazumi
pri ocjenjivanju i time psihičko opterećenje učenika, treba uvažavati osobne
mogućnosti i sposobnosti učenika i u skladu s tim osobni mogući napredak.
· Osigurati izvođenje nastave u homogenim skupinama podjelom po spolu,
zbog bioloških različitosti spolova i programskih sadržaja.
· Nastavu izvoditi u planiranom vremenu od 45 minuta, osim gdje su dvorane
udaljene od škole više od 10 minuta hoda i ako nastavu nije moguće na drugi
način
organizirati.
· Poticati stvaranje ugodne radne klime između nastavnika i učenika te
između samih učenika.
6. NASTAVNI PROGRAM - KATALOG ZNANJA, VJEŠTINA I UMIJEĆA
1 - Praktični dio obrazovanja – naukovanja:
Okvirni programi Praktičnog dijela osnova su za izradu izvedbenog i
operativnog
programa.
Praktični dio izvodi se kod obrtnika i u školskim radionicama obrtničke
škole.
Nastavni proces treba organizacijski i programski postaviti tako da daje
optimalne
obrazovne i odgojne učinke.
Svaka škola izrađuje u suradnji s obrtnicima i poduzećima model prema
zadanom
cilju, a u izvedbenim i operativnim programima definira konkretne radne i
proizvodne zadatke, te vježbe u kojima će se ostvariti sadržaj programa.
Mora se definirati praćenje ostvarivanja sadržaja programa, kao i
ocjenjivanje rada
učenika prema propisanim uputama nadležnih ministarstava.
Praktična nastava – 1. godina; sva zanimanja u strojarstvu
1.
Obrazovanje za zanimanje
Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.
2.
Ustroj i organizacija obrazovnih pogona
Upoznati ustroj, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje:
- školske radionice
- obrtničke radionice
- pogone poduzeća.
3.
Radno pravo
Zaštita na radu
Navesti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju.
Objasniti zadaće zaštite na radu.
Navesti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni
pogon.
4.
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije
Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu.
Opisati načine ponašanja pri nesreći na radu i uvoditi mjere prve pomoći.
Navesti bitne propise za sprečavanje požara, te upoznati protupožarne
aparate i
sredstva.
Upozoriti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi
materijali i
električna struja.
Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom.
Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i načine racionalne uporabe
energije u strukovnom području rada.
5.
Planiranje i priprema rada
Osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni
plan i
pripremu.
Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:
- materijal predmeta obrade
- alate, pribor, uređaje i strojeve
- sredstva osobne zaštite na radu.
Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.
Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.
6.
Tehničko crtanje;
- čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije
Čitati i primijeniti jednostavne oznake s tehničkih crteža, uputa, kataloga,
tablica,
dijagrama.
Znati i umjeti skicirati jednostavni radionički crtež.
Upoznati osnove norme i standardizacije.
Razumjeti oznake s jednostavnih tehničkih crteža:
- projekcije i kote, tolerancije, oznake kvalitete obrade.
7.
Mjerenje i kontrola
Znati i umjeti izmjeriti dužine:
- metrom, pomičnim mjerilom, mikrometrom, komparatorom.
Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima:
etalonima, kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima.
Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove:
kutnicima i univerzalnim kutomjerima.
8.
Ručna obrada
Znati i umjeti ocrtati i obilježiti predmet obrade prije sljedećih
operacija.
Znati i umjeti izvesti sječenje materijala sjekačima.
Znati i umjeti piliti limove, cijevi i profile ručnim pilama.
Znati i umjeti turpijati ravne površine i oblike.
Znati i umjeti izraditi vanjski i unutarnji navoj.
Znati i umjeti rezati limove ručnim i stolnim škarama.
Znati i umjeti ručno ravnati limove.
Znati i umjeti ručno i strojno savijati limove pod kutom i kružno.
Znati i umjeti previti lim.
Znati i umjeti probiti lim probijačem.
Znati ručno iskovati jednostavni oblik.
9.
Obrada spajanjem
Znati i umjeti ispitati stanje površina i dijelova koje treba spajati.
Znati i umjeti spojiti i osigurati spoj s pomoću vijaka, matica i elemenata
za
osiguranje protiv odvijanja prema redoslijedu spajanja.
Znati i umjeti spojiti elemente s pomoću klinova i zatika.
Znati i umjeti spojiti limove ručnim zakivanjem.
Znati i umjeti izvršiti spajanje limova mekim lemljenjem.
Znati i umjeti izvršiti spajanje limova tvrdim lemljenjem.
Znati i umjeti izvršiti spajanje limova elektrolučnim zavarivanjem.
Znati i umjeti izvršiti spajanje limova plinskim zavarivanjem.
Znati i umjeti izvršiti spajanje limova lijepljenjem.
10.
Lijevanje
Upoznati i usvojiti osnovne pojmove lijevanja:
- lijevanje u pješčane kalupe
- lijevanje u metalne kalupe.
11.
Korozija i površinska zaštita
Upoznati i usvojiti osnovne pojmove o koroziji i površinskoj zaštiti:
- znati i umjeti pripremiti metalne dijelove za zaštitu od korozije
- znati i umjeti izvršiti zaštitu predmeta od korozije.
12.
Strojna obrada
Bušenje;
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal
predmeta
obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata
- umjeti bušiti prema zahtjevu crteža
na traženu točnosti i kvalitetu obrade
- pridržavati se propisa zaštite na radu.
Brušenje i oštrenje alata;
Znati pravilno oštriti alate:
sjekač, crtaća igla, točkalo, svrdlo, tokarski nož.
Znati i umjeti brusiti ravne i okrugle površine.
Tokarenje;
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal
predmeta
obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata
- umjeti tokariti jednostavne dijelove prema zahtjevu - crteža na traženu
točnost i
kvalitetu obrade
- pridržavati se propisa zaštite na radu.
Glodanje;
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti glodalicu, materijal
predmeta
obrade, alate za glodanje, pomoćna sredstva.
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata
- umjeti glodati jednostavne dijelove prema zahtjevu crteža na traženu
točnost i
kvalitetu obrade na traženu točnosti i kvalitetu obrade
- pridržavati se propisa zaštite na radu.
Praktična nastava – 2. godina; zanimanje: tokar
1.
Obrazovanje za zanimanje
Ponoviti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.
2.
Ustroj i organizacija obrazovnih pogona
- Ponoviti i proširiti znanja
Ponoviti ustroj, zadaće i osnovne funkcije pogona za obrazovanje:
- školske radionice
- obrtničke radionice
- pogone poduzeća.
3.
Radno pravo
Zaštita na radu
- Ponoviti i proširiti znanja
Ponoviti bitne dijelove Ugovora o obrazovanju - naukovanju.
Ponoviti zadaće zaštite na radu.
Ponoviti bitne odredbe iz Zakona o zaštiti na radu koje vrijede za obrazovni
pogon.
4.
Sigurnost na radu, zaštita okoliša i racionalno korištenje energije
- Ponoviti i proširiti znanja
Primijeniti strukovne propise o zaštiti na radu.
Opisati načine ponašanja pri nesreći na radu i uvoditi mjere prve pomoći.
Navesti bitne propise za sprečavanje požara te upoznati protupožarne aparate
i
sredstva.
Upozoriti na opasnosti koje uzrokuju pare, plinovi, lako zapaljivi
materijali i
električna struja.
Navesti moguće zagađivače okoline koji su uvjetovani radnim mjestom.
Navesti vrste energije koje se koriste u pogonu i načine racionalne uporabe
energije u strukovnom području rada.
5.
Planiranje i priprema rada
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući pismeni ili usmeni
plan i
pripremu.
Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:
- materijal predmeta obrade
- alate, pribor, uređaje i strojeve
- sredstva osobne zaštite na radu.
Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.
Utvrditi i osigurati organizacijski tijek rada.
Procijeniti opseg rada.
Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.
6.
Tehničko crtanje;
- čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Čitati i primijeniti oznake s tehničkih crteža, uputa, kataloga, tablica,
dijagrama.
Znati i umjeti skicirati.
Upoznati norme i standardizaciju.
Razumjeti oznake s tehničkih crteža:
- projekcije i kote
- tolerancije
- oznake kvalitete obrade.
Primijeniti pogonske upute i upute za posluživanje strojeva i uređaja.
Zapisati tehničke sadržaje, osobito u obliku zapisnika i izvještaja.
7.
Mjerenje i kontrola
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Znati i umjeti izmjeriti dužine:
- metrom, pomičnim mjerilom, mikrometrom, komparatorom.
Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati jednostrukim mjerilima:
etalonima, kalibrima, račvama, šablonskim mjerilima.
Znati i umjeti mjeriti i kontrolirati kutove:
kutnicima i univerzalnim kutomjerima.
Znati i umjeti mjeriti mehaničkim i električnim mjerilima.
Znati i umjeti ispitati točnost oblika i dimenzija digitalnim mjernim
alatima i
uređajima.
Znati i umjeti ispitati hrapavost površina ovisno o funkciji.
Znati i umjeti ispitati površine na trošenje i oštećenje.
8.
Strojna obrada
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Bušenje;
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti bušilicu, materijal
predmeta
obrade, alate za izradu provrta, pomoćna sredstva.
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata
- umjeti bušiti prema zahtjevu crteža, na traženu točnost i kvalitetu obrade
- pridržavati se propisa zaštite na radu.
Tokarenje;
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal
predmeta
obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata
- umjeti tokariti prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu
obrade
- pridržavati se propisa zaštite na radu.
Glodanje;
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti glodalicu, materijal
predmeta
obrade, alate za glodanje, pomoćna sredstva.
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata
- umjeti glodati prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu obrade
- pridržavati se propisa zaštite na radu.
Brušenje i oštrenje alata;
Znati pravilno oštriti alate:
sjekač, crtaća igla, točkalo, svrdlo, tokarski nož i slično.
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti brusilicu, materijal
predmeta
obrade, alate za brušenje, pomoćna sredstva.
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata
- umjeti brusiti prema zahtjevu crteža na traženu točnosti i kvalitetu
obrade
- pridržavati se propisa zaštite na radu.
9.
Toplinska obrada
Znati izabrati određeni postupak toplinske obrade prema zahtjevima crteža.
Znati i umjeti izvršiti kaljenje jednostavnijih alata.
Znati i umjeti ispitati tvrdoću materijala.
Znati se služiti podacima iz literature.
10.
Montaža elemenata u pneumatske, elektropneumatske i hidrauličke sustave
Znati prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti elemente za
montažu
pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.
Znati i umjeti prepoznati, izabrati i ispitati elemente za funkcionalnu
ugradnju
pneumatskih, elektropneumatskih i hidrauličkih sustava.
Znati i umjeti prema tehničkim uputama sastaviti i pustiti u rad pneumatske,
elektropneumatske i hidrauličke sustave.
11.
CNC programiranje alatnih strojeva
Upoznati i usvojiti ustroj CNC alatnog stroja
Upoznati i usvojiti mjerne sustave pri CNC upravljanju.
Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti koordinatni sustav pri CNC
upravljanju.
Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti nultu i referentnu točku
pri CNC
upravljanju.
Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti vrste CNC upravljanja.
12.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja
Upoznati službu održavanja strojeva, uređaja i postrojenja.
Upoznati radionice održavanja.
Upoznati dokumentaciju održavanja.
Upoznati i usvojiti zadaće snimanja kvarova – defektacija.
Znati i umjeti podmazivati stroj prema uputama proizvođača.
Znati i umjeti izvršiti preventivni pregled na alatnom stroju.
Znati i umjeti izvršiti mali popravak na alatnom stroju ili sklopu.
Praktična nastava – 3. godina; zanimanje: tokar
1.
Obrazovanje za zanimanje
Objasniti značenje Ugovora o obrazovanju – naukovanju.
2.
Planiranje i priprema rada
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Znati samostalno osigurati tijek tehnološkog postupka rada uvažavajući
pismeni ili
usmeni plan i pripremu.
Pripremiti prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji:
- materijal predmeta obrade
- alate, pribor, uređaje i strojeve
- sredstva osobne zaštite na radu.
Pripremiti radno mjesto s obzirom na radni nalog.
Utvrditi i osigurati organizacijski tijek rada.
Procijeniti opseg rada.
Kontrolirati i ocjenjivati rezultat rada.
3.
Tehničko crtanje;
- čitanje, primjena i izrada tehničko-tehnološke dokumentacije
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Znati i umjeti samostalno čitati i primijeniti oznake s tehničkih crteža,
uputa,
kataloga, tablica, dijagrama.
Znati i umjeti skicirati.
Znati i umjeti samostalno odrediti standardne dijelove.
Znati i umjeti samostalno razumjeti oznake sa tehničkih crteža: projekcije i
kote,
tolerancije, oznake kvalitete obrade.
Znati i umjeti samostalno čitati pogonske upute i upute za posluživanje
strojeva i
uređaja.
Znati i umjeti samostalno napisati tehničke sadržaje, osobito u obliku
zapisnika i
izvještaja.
4.
Strojna obrada – tokarenje;
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine tokarenja
Tokarenje;
Prema tehničko-tehnološkoj dokumentaciji pripremiti tokarilicu, materijal
predmeta
obrade, alate za tokarenje, pomoćna sredstva.
- umjeti pravilno stegnuti predmet obrade i alate
- znati odrediti potrebni broj okreta i posmak alata.
- umjeti tokariti prema zahtjevu crteža na traženu točnost i kvalitetu
obrade:
uzdužno tokarenje
poprečno tokarenje
odsijecanje
tokarenje konusa
tokarenje navoja
unutarnje tokarenje
tokarenje profila
ostale operacije tokarenja.
Pridržavati se propisa zaštite na radu.
5.
CNC programiranje alatnih strojeva
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
- CNC tokarenje
Upoznati i usvojiti ustroj CNC alatnog stroja.
Upoznati i usvojiti mjerne sustave pri CNC upravljanju tokarenjem.
Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti koordinatni sustav pri CNC
upravljanju
tokarenjem.
Upoznati, usvojiti i umjeti praktično
primijeniti nultu i referentnu točku pri CNC upravljanju tokarenjem.
Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti vrste CNC upravljanja
tokarenjem.
Upoznati, usvojiti i umjeti praktično primijeniti alatne sustave i korekcije
alata pri
CNC upravljanju.
Znati i umjeti programirati izradu jednostavnih dijelova na CNC
tokarilicama.
Znati i umjeti izraditi predmet na numerički upravljanoj tokarilici.
6.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja
- Ponoviti i proširiti znanja i vještine
Upoznati službu održavanja strojeva, uređaja i postrojenja.
Upoznati radionice održavanja.
Upoznati dokumentaciju održavanja.
Upoznati i usvojiti zadaće snimanja kvarova – defektacija.
Znati i umjeti podmazivati stroj prema uputama proizvođača.
Znati i umjeti izvršiti preventivni pregled na alatnom stroju.
Znati i umjeti izvršiti mali popravak na alatnom stroju ili sklopu.
7.
Stavljanje alata i naprava u pogon i njihovo održavanje
Stavljanje alata i naprava u pogon
Održavanje alata i naprava.
2 - Stručno-teorijski dio obrazovanja
1. Tehnologija obrade i montaže (1. r.)
2. Tehnologija obrade i održavanja (2. r.)
3. Tehnologija tokarenja (3. r.)
6.2. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i montaže
Razred: Prvi /sva zanimanja u strojarstvu
Tjedni (ukupni) fond sati: 2 sata (70 sati)
Cilj: Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti
obavljanje poslova
u zanimanju: - tokar.
Zadaci:
Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave
čovjekove
okoline.
Upoznati osnovna svojstva, dobivanje i primjenu najvažnijih tehničkih
materijala.
Naučiti pojedine postupke obrade i montaže.
Upoznati principe rada, alata i strojeva s tehničko- tehnološkog stajališta.
Znati i umjeti po potrebi sami odabrati određeni postupak obrade materijala
i
montaže dijelova.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine; primjena znanja korištenjem literature, pravilno rukovanje
alatom i pravilno
izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike
Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke
Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike
Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji
Hiti I., Nikolić G.: Ručne obrade metala (udžbenik praktične nastave),
Zrinski,
Čakovec 1997.
Nikolić G., Hiti I.: Tehnike spajanja (udžbenik praktične nastave), Tipex,
Zagreb
1998.
Mapa za praktičnu nastavu
6.3. Nastavni predmet: Tehnologija obrade i održavanja
Razred: Drugi /strojobravar, alatničar, tokar
Tjedni (ukupni) fond sati: 3 sata (105 sati)
Cilj:
Stjecanje osnovnih znanja, vještina i navika koji će omogućiti obavljanje
poslova u
zanimanju: tokar
Zadaci:
Usvojiti važnost organizacije rada i racionalnog korištenja energije.
Upoznati i uputiti učenike o zaštiti na radu, čuvanju zdravlja i zdrave
čovjekove
okoline.
Upoznati glavne dijelove mjernih alata, principe i pravila rada.
Moći primijeniti mjerenja u praksi.
Usvojiti pojmove o toplinskoj obradi.
Upoznati peći za zagrijavanje i sredstva za hlađenje.
Moći izabrati i primijeniti najvažnije postupke toplinske obrade.
Upoznati najvažnije postupke ručne i strojne obrade odvajanjem čestica.
Usvojiti pojmove: geometrija alata, strugotina, toplina pri rezanju i
hlađenje, režimi
rada,
postojanost alata.
Upoznati alate, princip rada i postupke ručne i strojne obrade odvajanjem
čestica.
Moći izabrati i primijeniti alate i postupke ručne i strojne obrade
odvajanjem
čestica u izradi određenog zadatka.
Naučiti pojedine postupke obrade i montaže.
Znati i umjeti po potrebi sami odabrati određeni postupak obrade materijala
i
montaže dijelova.
Moći izabrati i primijeniti alate i postupke u spajanju i montaži određenog
zadatka.
Upoznati elemente prijenosa snage i gibanja.
Moći izabrati i sastaviti elemente u mehaničkim sustavima.
Upoznati elemente pneumatskih i hidrauličkih sustava.
Moći izabrati i sastaviti jednostavne pneumatske i hidrauličke sustave.
Upoznati sustave programiranja numerički upravljanih alatnih strojeva.
Steći potrebna znanja za samoobrazovanje i usavršavanje u struci i
zanimanju.
Provjera postignuća rada učenika
- znanje; poznavanje i razumijevanje nastavnih sadržaja ocjenjuje se usmenim
i
pismenim ispitivanjem sadržaja (zadaci objektivnog tipa)
- vještine; primjena znanja korištenjem literature i pravilno rukovanje
alatom i
pravilno izvođenje pojedinih operacija
- zalaganje; sudjelovanje učenika u usvajanju nastavnih sadržaja.
Literatura za učenike i nastavnike
Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, udžbenik za prvi razred
strojarske struke
Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, metodički priručnik za
nastavnike
Matošević M.: Tehnologija obrade i montaže, zbirka grafofolija u boji
Hiti I., Nikolić G.: Ručne obrade metala (udžbenik praktične nastave),
Zrinski,
Čakovec 1997.
Nikolić G., Hiti I.: Tehnike spajanja (udžbenik praktične nastave), Tipex,
Zagreb
1998.
Nikolić G.: Pneumatika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb 2002.
Nikolić G., Novaković J.: Hidraulika (III. izdanje), Školske novine, Zagreb
1998.
Nikolić G.: Pneumatika i lektropneumatika, Radni listovi za vježbe, Tipex,
Zagreb
1998.
Nikolić G.:Metodičko-didaktički priručnik Pneumatika i elektropneumatika,
Školske
novine, Zagreb 1998.
Nikolić G.: Upravljanje (II. izdanje), Školske novine, Zagreb 2003.
Mapa za praktičnu nastavu
Područje rada: Proizvodna tehnika; Zanimanja: strojobravar, alatničar, tokar
Cilj i zadaci nastavnih područja
1.
Mjerenje i kontrola
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.
Mjerenje duljina:
Mjerenje pomičnim mjerilom
Mjerenje mikrometrom
Mjerenje komparatorom i jednostrukim mjerilima
Mjerenje kutova univerzalnim kutomjerom
Tolerancije i dosjedi
2.
Toplinska obrada
Usvojiti i primijeniti znanja i vještine u praksi.
Osnove toplinske obrade
Žarenje
Kaljenje
Popuštanje i poboljšanje
Cementiranje i nitriranje
Peći za toplinsku obradu
3.
Strojna obrada odvajanjem čestica
Usvojiti i primijeniti znanja i vještina u praksi:
Osnove teorije rezanja
Geometrija oštrice alata
Strugotina
Pojava topline i hlađenje
Režimi rada
Sile rezanja i snaga
Bušenje, proširivanje, razvrtavanje, upuštanje
- vrste i geometrija alata:
svrdla, proširivala, razvrtala, upuštala
- naprave za stezanje
- bušilice; glavni dijelovi
- izvori opasnosti i mjere zaštite
Tokarenje
- vrste i geometrija alata
- naprave za stezanje
- tokarilice; glavni dijelovi
- izvori opasnosti i mjere zaštite
Glodanje
- vrste i geometrija alata
- naprave za stezanje
- glodalice; glavni dijelovi
- izvori opasnosti i mjere zaštite
Brušenje
- vrste i geometrija alata
- naprave za stezanje
- brusilice; glavni dijelovi
- izvori opasnosti i mjere zaštite
Blanjanje
- vrste i geometrija alata
- naprave za stezanje
- blanjalice; glavni dijelovi
- izvori opasnosti i mjere zaštite
Piljenje
- vrste i geometrija alata
- naprave za stezanje
- pile; glavni dijelovi
- izvori opasnosti i mjere zaštite
Provlačenje
- vrste i geometrija alata
- naprave za stezanje
- strojevi; glavni dijelovi
- izvori opasnosti i mjere zaštite
Završne fine obrade;
princip rada, alati i strojevi
- honanje
- lepanje
- superfiniš
- elektroerozija
- obrada ultrazvukom
- obrada laserom
4.
Osnove upravljanja
Upoznati vrste i funkcije upravljanja
Osnove upravljanja
- vrste upravljanja
- logički sklopovi (I, ILI, NE)
Pneumatski sustavi
Karakteristika i primjena pneumatike
Elementi pneumatskih i elektropneumatskih sustava
Simboli i norme u pneumatici i elektropneumatici
Hidraulički sustavi
Karakteristika i primjena hidraulike i elektrohidraulike
Elementi hidrauličkih sustava
Simboli i norme u hidraulici i elektrohidraulici
5.
Osnove CNC upravljanja
Upoznati osnove CNC upravljanja
Sastavni dijelovi i ustroj
CNC glodalice
Mjerni sustavi
Koordinatni sustav
Nulte i referentne točke
Vrste CNC upravljanja
Alatni sustavi i korekcija alata
Program i programiranje
6.
Održavanje strojeva, uređaja i postrojenja
Upoznati osnove održavanja strojeva, uređaja i postrojenja
Služba održavanja strojeva, uređaja i postrojenja
Zadaci pripreme rada održavanja
Snimanje kvarova
Podmazivanje strojeva
Preventivni pregledi
Plansko i preventivno održavanje
Dokumentacija održavanja
Radionice održavanja
|